Diabetes diabetes jenis 1

Penyakit diabetes mellitus mungkin membawa gelaran "wabak abad ke-20 dan ke-21." Dalam senarai penyebab kematian, menurut statistik WHO, diabetes menduduki salah satu tempat utama, kedua setelah penyakit onkologi, serangan jantung dan strok. Jumlah kes di dunia hampir dua kali ganda: dari 108 juta pada tahun 1980 kepada 422 juta pada tahun 2016.

Risiko kerosakan vaskular, barah dan penyakit kardiovaskular bagi pesakit diabetes mellitus mulai meningkat pada awal penyakit ini. Sebenarnya, komplikasi yang tidak diingini dapat dielakkan, terutama pada peringkat awal penyakit ini. Semakin cepat diabetes mellitus didiagnosis, semakin mudah, berkesan dan lebih cepat mengurangkan risiko akibat yang teruk sehingga minimum..

Secara ringkas mengenai perkara utama artikel ini:

  • Apa itu diabetes mellitus? Tiga jenis diabetes utama. Gejala apa yang harus diberi tumpuan semasa membuat diagnosis.
  • Mengapa anda tidak harus menunggu tanda-tanda pertama diabetes mellitus, dan lebih-lebih lagi untuk mendiagnosis penyakit berdasarkannya.
  • Sedikit sejarah. Di sebalik semua penipuannya, diabetes mellitus baru-baru ini menjadi hukuman mati bagi pesakit..

Gejala diabetes

Pertama sekali, saya ingin memperhatikan masalah seperti gejala diabetes! Mengenai tanda-tanda diabetes mellitus jenis 1 sedikit kemudian, tetapi buat masa ini mengenai diabetes jenis 2 yang paling biasa.

Selalunya di Internet anda dapat menemui maklumat yang salah mengenai tanda-tanda diabetes yang pertama. Artikel tersebut sepertinya ditandatangani oleh ahli endokrinologi atau disahkan oleh doktor, tetapi apa yang dapat anda lihat di sana? Ilustrasi yang jelas dan penerangan terperinci mengenai pelbagai bentuk lesi kulit yang teruk (dermatopati, nekrobiosis), dahaga liar, kehilangan penglihatan atau kegagalan buah pinggang.

Masalahnya adalah bahawa banyak pengguna, yang melihat ini, dapat memutuskan: "Saya tidak buta, kaki saya di tempat, saya tidak jatuh ke diabetes, yang bermaksud saya tidak menghidap diabetes." Atau berfikir secara berbeza, dalam keadaan apa pun, pastikan bahawa dia atau orang yang tidak disayanginya mempunyai masalah. Dan boleh membuang masa yang berharga dengan tidak memulakan rawatan tepat pada waktunya.

Manifestasi yang dinyatakan di atas tentu saja berkaitan dengan diabetes mellitus. Tetapi ini bukan tanda-tanda diabetes, tetapi akibat dan komplikasi. Oleh itu, diabetes mellitus adalah salah satu penyebab kematian yang paling biasa pada orang, dan itulah sebabnya ia disebut "pembunuh senyap" kerana peringkat awal penyakit ini adalah tanpa gejala! Atau pesakit mempunyai gejala yang tidak spesifik (dahaga, sedikit kelemahan otot, atau keinginan untuk membuang air kecil pada waktu malam), yang dalam hidup mungkin tidak selalu menjadi alasan untuk berjumpa doktor.

Diabetes jenis 1 adalah perkara yang sama sekali berbeza, yang terutama berlaku pada orang pada masa kanak-kanak dan sering diwarisi. Bagi ibu bapa, penurunan berat badan, kelemahan anak, dahaga dan membuang air besar tidak akan disedari. Gejala-gejala ini mula lebih cerah dan berkembang dengan lebih cepat, dalam masa satu tahun masalah pengeluaran insulin.

Apa itu diabetes mellitus?

Saat ini, seperti yang didefinisikan oleh Organisasi Kesihatan Sedunia, diabetes mellitus adalah penyakit kronik (iaitu tetap) yang terjadi apabila pankreas tidak menghasilkan cukup insulin, atau ketika tubuh tidak dapat menggunakannya dengan berkesan (resistensi insulin), yang menyebabkan kepada peningkatan kadar glukosa (gula) dalam darah, hingga hiperglikemia.

Ujian darahPrediabetesDiabetes
Glukosa puasa5.6 - 6.9 mmol / l> 7.0 mmol / L
Glukosa 2 jam selepas makan7.8 - 11.0 mmol / l11.1 mmol / L
Hemoglobin glikosilasi5.7 - 6.4> 6.5

Anda boleh menentukan tahap gula darah anda sendiri - dengan menganalisis darah anda menggunakan alat kecil dan mampu milik - glukometer.

Diabetes diabetes jenis 2

Bentuk yang paling biasa adalah diabetes mellitus jenis 2 (T2DM). Ia sering diwarisi. Ia berkembang pada orang dewasa, walaupun dalam beberapa tahun terakhir T2DM "semakin muda." Dan juga faktor risiko yang serius adalah peningkatan indeks jisim badan, iaitu berat badan berlebihan.

Sekiranya selama hidupnya seseorang secara berkala (sekurang-kurangnya sekali dalam setahun) TIDAK memantau tahap gula dalam darah, maka sangat mungkin bahawa pada masa diagnosis dia telah menderita penyakit ini selama 3-4 tahun. Oleh itu, setelah diagnosis dibuat, perkara pertama yang perlu dilakukan adalah memeriksa keadaan fundus, saluran darah di kaki, jantung dan fungsi buah pinggang. Di masa depan, pemeriksaan seperti itu harus dilakukan setahun sekali, dan jika keadaannya bertambah buruk, rejimen rawatan harus diperketat.

Diabetes diabetes jenis 1

Diabetes jenis 1 juga disebut "zaman kanak-kanak", kerana ia terutama mempengaruhi kanak-kanak dan remaja. Jenis ini tidak lagi dikaitkan dengan obesiti, T1DM adalah penyakit autoimun. Sel beta adalah satu-satunya yang boleh membuat insulin. Sebagai akibat dari kerosakan sistem kekebalan tubuh, antibodi mula menyerang sel beta pankreas, oleh sebab itu insulin tidak tinggal di dalam badan dengan cukup cepat.

Gejala diabetes jenis 1 bukan kriteria untuk diagnosisnya. Satu-satunya cara untuk menentukan sama ada anda mempunyai penyakit adalah dengan mengukur tahap glukosa darah anda. Sekiranya tahap glukosa normal, maka anda mesti terus mencari punca gejala yang mengganggu..

Kencing manis semasa mengandung

Jenis diabetes yang lain adalah diabetes mellitus kehamilan. Penyakit yang berkembang hanya semasa kehamilan. Tidak boleh dikelirukan dengan kehamilan yang berkaitan dengan diabetes jenis 1 atau 2 yang ada. Ini adalah keadaan khas, yang tidak dapat dijelaskan dari mana ia muncul pada wanita hamil dan hilang tanpa jejak setelah melahirkan..

Diabetes bukan halangan untuk melahirkan, tetapi harus diingat bahawa kadar gula darah tinggi adalah risiko tambahan bagi kesihatan ibu dan anak yang belum lahir. Oleh itu, diperlukan untuk mengurangkan semua risiko penyakit ini ke tahap minimum..

Dengan bantuan terapi diet, mereka cuba mengembalikan tahap glisemik ke nilai normal selama 2 minggu. Sekiranya ini tidak dapat dicapai, maka terapi insulin ditetapkan sehingga akhir kehamilan..

Sedikit sejarah. Diabetes mellitus bukan lagi hukuman.

Hingga awal abad ke-20, diagnosis diabetes mellitus adalah hukuman mati, dan telah diketahui oleh umat manusia sejak zaman firaun Mesir, yaitu milenium SM. e. Papyri dengan keterangan gejala dalam bentuk sejumlah besar air kencing manis dari orang yang mati ditemui semasa penggalian kubur.

Selama 19 abad, doktor dan saintis telah menjelaskan penyakit ini, dengan kaedah diagnostik, mencuba pelbagai pilihan rawatan. Tetapi hanya pada akhir abad ke-19, semasa melakukan eksperimen pada haiwan, didapati bahawa pankreas entah bagaimana mempengaruhi tahap gula dalam darah..

Pada tahun 1900, ahli patologi Rusia L.V. Sobolev mengkaji fungsi sel-sel individu (pulau Langerhans), secara eksperimen membuktikan bahawa rembesan sel-sel ini mengatur kadar gula dalam darah. Selepas kerja Sobolev, semua makmal di dunia mula mencari teknologi untuk mengeluarkan zat dari sel-sel ini yang dapat mengubati diabetes.

Dan pada tahun 1921 di Kanada, dua saintis muda, F. Banting dan pembantunya C. Terbaik, untuk pertama kalinya mengasingkan zat dari pankreas, yang segera menerima nama Insulin (Latin "insula" - sebuah pulau). Untuk penemuan ini, Banting dan rakan-rakannya dianugerahkan Hadiah Nobel.

Salah satu pesakit pertama Banting pada tahun 1922 adalah Geneva Stickelberger yang berusia sepuluh tahun, yang menderita diabetes dan hampir mati. Selepas suntikan insulin pertama, gadis itu mula pulih! Dia menjalani kehidupan yang panjang dan aktif, menerima terapi penggantian selama 61 tahun. Satu abad telah berlalu sejak diabetes tidak lagi menjadi hukuman mati.

Semua organ diabetes yang disasarkan (jantung, ginjal, saluran darah, serat saraf) dapat dilindungi dengan mengekalkan kadar gula darah yang normal. Perubatan kini mengetahui banyak cara untuk mengekalkan kadar gula darah normal untuk semua jenis diabetes, serta pilihan rawatan untuk organ yang paling mudah terkena diabetes mellitus..

Video menunjukkan dalam bentuk yang boleh diakses pilihan untuk diabetes mellitus jenis 2 pada orang yang berbeza, kaedah diagnostik dan beberapa soalan yang sering diajukan

Anda tidak boleh berkenalan dengan diabetes mellitus sementara menunggu masalah penglihatan atau penyakit jantung sebagai tanda pertamanya. Beli meter glukosa darah di rumah dan periksa gula darah anda sekurang-kurangnya sekali setahun.

Diabetes mellitus jenis 1 semua jenis maklumat

Penyakit serius - diabetes mellitus tipe 1 - tidak memberi pilihan kepada pesakit: untuk bertahan hidup, dia mesti menerima penyakitnya dan belajar untuk hidup dengannya. Doktor Rom Aretheus, yang hidup pada abad ke-1 Masihi, adalah orang pertama yang secara klinikal menggambarkan diabetes jenis 1. Menurut definisinya, seseorang yang menghidap diabetes "pergi ke air dan gula" dan menjalani kehidupan yang pendek dan menyakitkan. Pada zaman kita, seseorang yang mendapati dirinya sendiri diabetes mellitus darjah 1 berpeluang untuk hidup lama dan sepenuhnya. Perubatan sedang berkembang, dan mungkin dalam masa terdekat akan mungkin untuk mengalahkan penyakit yang masih tidak dapat disembuhkan ini..

Diabetes Mellitus Jenis 1 - Punca

Penyakit hormon yang teruk yang berkaitan dengan kekurangan insulin sepenuhnya dalam tubuh disebabkan oleh gangguan pada sistem imun. Sel-sel tertentu di pankreas berhenti menghasilkan insulin. Berisiko adalah kanak-kanak dengan status genetik tertentu, di mana sebarang jangkitan virus boleh menyebabkan reaksi autoimun.

Menurut laporan baru-baru ini, diabetes jenis 1 adalah mungkin jika:

  • Bayi itu dijangkiti di rahim,
  • Anak membesar dengan cepat,
  • Bayi disapukan lebih awal,
  • Kanak-kanak berumur 3-5 tahun mempunyai hubungan kecil dengan kanak-kanak dan orang dewasa yang lain.

Penyakit ini adalah diabetes mellitus kelas 1 yang sering muncul dalam kes tekanan emosi yang teruk.

Pengelasan

Pada masa ini, terdapat dua jenis diabetes yang bergantung kepada insulin:

  • Bergantung kepada imun,
  • Idiopatik.

Diabetes bergantung kepada imun didiagnosis pada 98% pesakit diabetes yang bergantung kepada insulin. Kekurangan insulin dalam kes ini dikaitkan dengan pemusnahan sel-sel tertentu pankreas kerana tindak balas autoimun badan. Dalam kes ini, autoantibodi terhadap insulin terdapat dalam darah pesakit. Antibodi hilang setelah pemusnahan sel sasaran sepenuhnya.

Pada diabetes idiopatik, autoantibodi tidak diperhatikan, dan penyebab ketidakteraturan pankreas belum dapat ditentukan. Pada orang dengan bentuk diabetes ini, yang biasanya dilihat pada orang keturunan Asia dan Afrika, fungsi pankreas dapat dipulihkan secara berkala.

Gejala

Untuk diabetes mellitus jenis 1, manifestasi klinikal berikut adalah ciri:

  • Haus yang berterusan,
  • Perlu berterusan untuk membuang air kecil,
  • Enuresis nokturnal (pada kanak-kanak),
  • Kelaparan berterusan,
  • Penurunan berat badan secara tiba-tiba (sehingga 15 kg dalam beberapa bulan),
  • Keletihan.

Fenomena seperti:

  • Kulit kering,
  • Tompok merah di atas kening, di dagu,
  • Luka yang tidak sembuh,
  • Penyakit kulit kulat,
  • Kuku rapuh.

Sudah pada zaman kuno, doktor menyedari bahawa air kencing beberapa pesakit menarik serangga. Mereka menyebutnya "air kencing manis." Gejala ini khas untuk pesakit diabetes..

Sekiranya gejala pertama yang menunjukkan diabetes mellitus yang bergantung pada insulin hilang, pesakit mungkin mengalami ketoasidosis dan koma diabetes dalam masa yang singkat. Kadar kemusnahan sel pankreas adalah individu. Pada sesetengah pesakit, rembesan insulin yang tertunda dapat bertahan selama beberapa tahun. Kejutan emosi, jangkitan, operasi dan trauma yang teruk boleh menyebabkan kemerosotan tajam pada keadaan pesakit pada peringkat awal penyakit.

Pada kanak-kanak dan remaja, proses pemusnahan selalu sangat cepat. Dalam kira-kira separuh daripada kes, diabetes mellitus jenis 1 dijumpai pada kanak-kanak yang sudah mengalami ketoasidosis teruk. Pada kanak-kanak kecil (di bawah umur 4 tahun), penyakit ini boleh diserang koma.

Diagnosis

Mellitus diabetes yang bergantung kepada insulin dapat dikesan oleh doktor umum, pakar pediatrik, ahli terapi, ahli endokrinologi. Asas kecurigaan penyakit ini biasanya merupakan hasil ujian hiperglikemia:

  • Gula darah (sebelum dan selepas makan),
  • Gula air kencing,
  • Nilai hemoglobin glikasi.

Ujian tambahan dilakukan untuk menentukan jenis diabetes:

  • Ujian Kekebalan Glukosa. Membolehkan anda mengenal pasti tahap prediabetes, di mana sel-sel pankreas mula pecah dan pengeluaran insulin menurun dengan mendadak.
  • Ujian imunologi untuk kehadiran antibodi yang berkaitan dengan kerosakan sel pankreas.

Diabetes mellitus jenis 1 yang bergantung kepada imun mempunyai sejumlah ciri yang memungkinkan untuk mendiagnosisnya bahkan sebelum manifestasi gejala klinikal klasik. Untuk ini, kajian mengenai penanda genetik penyakit ini dijalankan. Para saintis telah mengenal pasti kumpulan antigen tertentu yang meningkatkan risiko diabetes jenis 1.

Komplikasi

Penyakit ini berbahaya dengan komplikasi akut:

  • Koma hipoglikemik disebabkan oleh penurunan gula darah yang tajam,
  • Koma ketoasidotik disebabkan oleh kenaikan gula darah yang mendadak.

Perkembangan koma glisemik difasilitasi oleh:

  • Dos insulin yang berlebihan,
  • Senaman berlebihan,
  • Minum alkohol,
  • Kekurangan zat makanan.

Koma ketoasidotik dapat dipicu oleh dos insulin yang tidak mencukupi atau penarikan insulin. Peningkatan keperluan hormon dapat dilihat pada penyakit berjangkit.

Koma memerlukan campur tangan perubatan segera dan menghantar pesakit ke hospital.

Sekiranya rawatan tidak dipilih dengan betul, diabetes mellitus jenis 1 akan menimbulkan komplikasi yang sama dengan diabetes jenis 2 yang lambat:

  • Buta,
  • Amputasi anggota badan
  • Strok, serangan jantung,
  • Penyakit buah pinggang.

Diabetes jenis 1 dan 2 - bagaimana ia berbeza

Diabetes secara amnya dicirikan oleh kadar gula darah yang tinggi dan berterusan. Adalah perlu untuk membezakan antara dua jenis diabetes untuk menguruskan rawatan dengan betul.

Perbezaan antara diabetes jenis 1 dan jenis 2

Jadual perbandingan untuk diabetes jenis 1 dan jenis 2

CiriJenis 1 (diabetes mellitus yang bergantung kepada insulin)Jenis 2
GejalaDiucapkan. Permulaan penyakit akut.Melicinkan. Penyakit ini berkembang secara beransur-ansur.
BermusimSelalunya, gejala pertama muncul pada musim bunga dan musim luruh..Manifestasi mungkin berlaku pada musim apa pun.
Berat badanTurun secara mendadak.Obesiti adalah perkara biasa.
KeturunanKemungkinan genetik kecenderungan.Kemungkinan pengaruh adalah tinggi.
JantinaLebih cenderung berlaku pada lelaki.Lebih biasa pada wanita.
UmurPada zaman kanak-kanak, remaja dan remaja.Selepas 40 tahun.
Insulin dalam darahTidak dikesan atau diturunkan.Kandungan tinggi pada permulaan penyakit.
Rintangan insulinTidak.terdapat.
Antibodi terhadap antigen sel pankreasDikesan.Tidak hadir.
Kemungkinan keacitosisHebat.Tidak signifikan.
Suntikan insulinKeperluan seumur hidup.Pada mulanya mereka tidak diperlukan, dengan perkembangan penyakit yang mungkin mereka alami.

Suntikan insulin

Pengenalan insulin ke dalam tubuh dalam bentuk suntikan adalah keperluan penting yang berterusan bagi seseorang yang menderita diabetes yang bergantung kepada insulin. Sekiranya penyakit itu menimpa seseorang setelah 25 tahun, untuk beberapa waktu dia masih boleh melakukan tanpa suntikan. Tetapi penyakit ini akan berlanjutan, dan suntikan insulin harus dilakukan.

Sebelum ini, hanya insulin haiwan (sapi dan babi) yang digunakan. Ubat moden - "insulin manusia" - disintesis dengan kaedah kejuruteraan genetik. Mengikut jangka masa kesan ubat pada tubuh, terdapat pelbagai jenis insulin:

  • Ultrafast (2-4 jam),
  • Pendek (selama 6-8 jam),
  • Sedang (8-16 jam),
  • Berpanjangan (selama 18-26 jam).

Pesakit melakukan suntikan insulin sendiri. Pengecualian adalah kanak-kanak dan pesakit kurang upaya. Suntikan biasanya dilakukan di bawah kulit di bahagian perut atau bahu untuk kesan yang cepat, di kawasan paha untuk penyerapan perlahan. Suntikan insulin dilakukan dengan menggunakan jarum pena. Teknologi yang lebih maju adalah penggunaan pam insulin (dispenser). Sekiranya perlu, anda boleh menggunakan picagari sekali pakai.

Komplikasi terapi insulin yang paling biasa adalah keadaan hipoglikemia yang disebabkan oleh senaman yang tidak dirancang, overdosis insulin, pengambilan alkohol, atau melewatkan makan. Alergi insulin sangat jarang berlaku.

Pam insulin

Peranti mudah alih moden dapat meningkatkan kualiti hidup pesakit diabetes. Ia terdiri daripada komputer mikro dan bekas insulin yang disambungkan ke kateter. Sesuai dengan program di komputer, dos insulin yang diperlukan dibekalkan ke tubuh pesakit. Peranti berfungsi pada bateri.

Kateter diikat dengan plaster di tempat yang biasa untuk suntikan, biasanya di bahagian perut. Peranti itu sendiri dipasang dengan klip pada pakaian.

Ultrafast insulin digunakan untuk suntikan, alat ini beroperasi dalam 2 mod:

  • Basal, sementara insulin memasuki badan secara berterusan pada kadar tertentu.
  • Bonus di mana insulin dapat disuntik ke dalam badan sekali untuk menghentikan peningkatan gula darah yang mendadak.

Peranti itu mahal, tetapi penggunaannya ditunjukkan terutamanya untuk kalangan orang tertentu:

  • Untuk kanak-kanak,
  • Untuk wanita hamil,
  • Orang yang lebih suka menghabiskan masa dengan aktif.

Latihan fizikal

Aktiviti sukan tidak dilarang sekiranya anda didiagnosis menghidap diabetes jenis 1. Senaman ringan mempunyai kesan yang baik pada saluran darah dan secara amnya meningkatkan kualiti hidup pesakit. Sebelum berlatih, anda mesti berunding dengan doktor pakar: pakar oftalmologi dan pakar kardiologi, dapatkan cadangan daripada doktor yang hadir.

Senaman boleh mempengaruhi tahap glukosa darah. Sebelum berlatih, anda perlu menggunakan glukometer dan mengukur gula anda. Nilai glukosa darah yang dibenarkan di mana anda boleh mula bersenam adalah 5 mM / L hingga 13 mM / L. Penyimpangan yang dikenal pasti perlu diperbetulkan dengan sewajarnya:

  • Ambil karbohidrat sederhana (gula, gula-gula) apabila gula rendah,
  • Suntik insulin apabila gula tinggi.

Cukup untuk melakukan latihan sehingga setengah jam setiap hari, melakukan senaman aerobik.

Semasa melakukan senaman aerobik, tubuh mula menggunakan oksigen secara aktif untuk pembiakan rizab tenaga, membelah glikogen terkumpul menjadi glukosa.

Aktiviti fizikal yang berat boleh menyebabkan keletihan kronik dan mengganggu status emosi pesakit. Hampir semua jenis sukan, tidak termasuk sukan ekstrim dan trauma, dibenarkan untuk orang yang mampu mengawal diri. Aktiviti yang boleh menyebabkan keadaan serius dalam keadaan sukar dihentikan tidak digalakkan:

  • Menyelam,
  • Melayari,
  • Hang meluncur,
  • Mendaki puncak gunung,
  • Skydiving.

Tetapi jangan putus asa. Sekiranya anda yakin bahawa anda akan sentiasa dapat mengawal keadaan, maka tidak dilarang bermain sukan kegemaran anda.

Terdapat 3 pendaki diabetes yang terkenal yang pernah menakluki semua puncak tertinggi di dunia. Salah satunya, Basque Yeosu Feijo, malah merancang untuk terbang ke angkasa.

Pelakon terkenal Sylvester Stalone didiagnosis menghidap diabetes mellitus yang bergantung kepada insulin. Tetapi ini tidak menghalangnya daripada berlakon dalam filem aksi..

Anda tidak boleh bermain sukan sekiranya:

  • Anda tidak dapat mengenali permulaan hipoglikemia,
  • Anda mempunyai komplikasi serius yang disebabkan oleh rawatan yang salah / tertunda (kehilangan sensitiviti taktil dan kesakitan, tekanan darah tinggi, risiko detasmen retina, nefropati).

Tanda-tanda diabetes pada wanita - semuanya dalam satu artikel

Tugas utama bagi doktor dan pesakit atlet adalah untuk mencegah hipoglikemia yang boleh disebabkan oleh senaman.

Hipoglikemia adalah keadaan berbahaya yang dicirikan oleh penurunan kadar gula darah menjadi 3.3 mM / L.

Prinsip pencegahan hipoglikemia yang berkesan pada atlet diabetes:

  • Mengawal tahap gula sebelum dan selepas bersenam,
  • Mengambil karbohidrat tambahan setiap jam semasa aktiviti fizikal (dosnya harus dibincangkan dengan doktor),
  • Sentiasa mempunyai karbohidrat sederhana (gula-gula, teh manis, jus, gula pasir) dalam stok.

Langkah-langkah pencegahan untuk mencegah penurunan gula darah yang tajam akan diberitahu oleh doktor yang hadir.

Kami hidup dengan diabetes untuk masa yang lama

Kami ingat bahawa diabetes jenis 1 adalah penyakit yang serius dan mengancam nyawa. Statistiknya keras - jika fakta penyakit ini diabaikan, seperempat abad setelah gejala pertama muncul, perubahan vaskular berterusan berkembang, yang menyebabkan strok atau gangren. Sekiranya tidak dirawat, diabetes mellitus kelas 1, 40 tahun selepas bermulanya penyakit ini, kegagalan buah pinggang kronik akan menyebabkan akhir yang tidak dapat dielakkan.

Seseorang dengan diabetes jenis 1 berkemungkinan 2.5 kali lebih kecil untuk bertahan hingga usia tua daripada orang yang sihat. Pada masa kanak-kanak, akibat yang fatal dapat disebabkan oleh kurangnya kawalan oleh orang dewasa terhadap pengenalan dos ubat yang diperlukan tepat pada masanya ke dalam tubuh anak. Dalam keadaan dewasa, jalan yang menyedihkan akan mendekatkan penyalahgunaan alkohol, tembakau dan dadah.

Pada masa kini, pesakit diabetes mempunyai setiap peluang untuk menjalani kehidupan yang panjang dan memuaskan. Insulin yang berpatutan dan alat canggih membantu mereka melawan penyakit. Seorang pesakit diabetes mempunyai peluang unik untuk menentukan sendiri masa tinggalnya di dunia ini. Dia akan hidup selagi dia mahu hidup!

Perwatakan yang layak dilantik adalah pesara AS yang baru berusia 90 tahun. Penyakit ini diturunkan pada dirinya pada usia 5 tahun. Sebagai remaja, dia membuat keputusan untuk tidak mengalah pada penyakit ini. Resipi kejayaannya adalah sederhana - kawalan gula darah yang berterusan dan diet yang ketat..

Pencegahan dan pencegahan komplikasi

Diabetes mellitus 1 darjah sangat teruk kerana komplikasinya, menyebabkan kecacatan dan memendekkan jangka hayat. Untuk mencegah perkembangan penyakit ini, anda perlu memasukkan cara hidup anda ke tempat tidur Procrustean dengan beberapa peraturan:

  • Sentiasa perhatikan tahap gula dalam darah anda,
  • Ukur hemoglobin secara berkala,
  • Jalankan terapi insulin seperti yang disarankan oleh doktor,
  • Ikut diet,
  • Dapatkan aktiviti fizikal yang sederhana.

Pesakit diabetes dilarang keras untuk melakukan apa-apa yang boleh menyebabkan peningkatan gula darah:

  • Aktiviti fizikal yang ketara,
  • Tekanan emosi yang kuat.

Diabetes jenis 1 sering disertai dengan penurunan kepekaan kulit. Goresan kecil di kaki boleh menyebabkan ulser yang menyakitkan yang tidak sembuh dalam jangka masa yang lama. Cadangan akan membantu mengelakkan perkara ini:

  • Pakai kasut yang longgar.
  • Semasa melakukan pedikur, elakkan benda memotong tajam. Gunakan batu apung dan kuku.
  • Setiap petang, mandi kaki, pelincirkan kaki anda dengan krim.
  • Rawat luka dengan antiseptik dengan berhati-hati, gunakan plaster bakterisida.

Nasihat doktor anda akan membantu anda menghentikan perkembangan diabetes jenis 1. Pastikan anda menjalani pemeriksaan tahunan oleh pakar khas - pakar oftalmologi, pakar neurologi, pakar kardiologi, ahli nefrologi.

Rawatan untuk diabetes jenis 1

Ubat belum dikembangkan yang dapat menjana semula sel-sel pankreas dan mengembalikan keupayaan mereka untuk mengeluarkan insulin. Seorang pesakit yang didiagnosis dengan diabetes mellitus gred 1 adalah satu-satunya cara untuk bertahan hidup adalah dengan menggunakan insulin eksogen seumur hidup. Untuk melakukan ini, sesuai dengan skema yang disarankan oleh doktor, pesakit memberikan suntikan insulin kepada dirinya sendiri..

Untuk menggantikan fungsi basal / kekal dari rembesan hormon, insulin sederhana dan berpanjangan digunakan, disuntik setiap hari sekali sehari. Insulin cepat / ultra cepat digunakan untuk membetulkan kenaikan gula darah seketika. Pesakit sendiri setiap hari memilih sendiri dos insulin pendek, berdasarkan cadangan doktor.

Untuk rawatan dengan suntikan insulin, doktor membuat preskripsi individu untuk setiap pesakit, yang menetapkan jenis insulin, dos dan jadual. Skema diambil sebagai asas:

  • Tradisional, di mana suntikan diberikan setiap hari dalam dos tetap pada waktu yang tetap.
  • Asasnya adalah bonus. Pada waktu malam dan / atau pagi, suntikan insulin yang dilepaskan berpanjangan diberikan. Sebulan insulin pendek / ultra cepat diberikan sebelum setiap hidangan.

Rawatan diabetes mellitus jenis 1 mengikut skema tradisional boleh menyebabkan komplikasi serius. Asas - skim bonus praktikal meniru proses semula jadi aliran insulin ke dalam darah dan oleh itu disyorkan untuk digunakan.

Rawatan konservatif tambahan diabetes mellitus jenis 1 bertujuan untuk meringankan keadaan pesakit, termasuk:

  • Diet seimbang,
  • Aktiviti fizikal yang dibenarkan,
  • Pemantauan glukosa berterusan.

Sebaik sahaja pesakit didiagnosis dengan betul, rawatan diabetes mellitus jenis 1 bermula dengan segera. Dia dihantar ke "School of Diabetes", di mana dia menerima semua pengetahuan yang diperlukan dan menguasai kemahiran:

  • Pemakanan yang betul,
  • Pentadbiran insulin sendiri,
  • Penyesuaian dos insulin,
  • Pengawalan glukosa.

Doktor sentiasa berusaha mengatasi masalah rawatan diabetes yang berkesan. Pada masa akan datang, mungkin untuk menggunakan insulin dalam bentuk penyedutan. Penyelidikan yang menjanjikan mengenai pemindahan sel pankreas tertentu sedang dijalankan.