Alpha amylase - apa itu?

Asimilasi karbohidrat, gula dan kanji dalam tubuh manusia berlaku dengan bantuan enzim. Mereka memangkin, atau mempercepat tindak balas hidrolisis secara signifikan, atau pembelahan ikatan khas karbohidrat kompleks. Enzim ini berfungsi di lingkungan dengan peningkatan pH, atau di lingkungan alkali..

Pencernaan karbohidrat pada mamalia bermula di mulut, kerana air liur mengandungi salah satu enzim ini, dan ia disebut alpha-amylase. Adalah betul juga untuk merujuk kepada enzim ini sebagai α amilase.

Amylase: mengapa ia diperlukan?

Enzim ini ditentukan oleh huruf Yunani, kerana dengan pertolongan ikatan alpha 1-4 gula kompleks - karbohidrat musnah. Fungsi amilase adalah untuk mencairkan atau memecah pati haiwan, yang disebut glikogen, dan pati tumbuhan itu sendiri menjadi glukosa, maltosa, galaktosa, sukrosa dan substrat lain yang mudah diserap, bergantung pada jenis residu berulang.

Pecahan gula di rongga mulut adalah permulaan proses, kemudian makanan memasuki perut, di mana ia dipengaruhi oleh persekitaran berasid yang tajam, dan kemudian makanan memasuki duodenum, di mana persekitaran alkali yang baru diciptakan, dan sekali lagi enzim amilase memulakan kerjanya untuk memecah karbohidrat. Baru kali ini, enzim yang dihasilkan oleh pankreas mula berfungsi..

Oleh kerana enzim mempunyai ukuran molekul yang sangat kecil, setelah selesai menjalankannya, ia diserap ke dalam aliran darah di duodenum. Oleh itu, enzim ini - baik pankreas (yang disebut jenis P) dan air liur (yang disebut jenis-S), mudah dikesan dalam ujian darah..

Norma amilase dalam plasma darah berbicara dengan tepat mengenai pentingnya rembesan kelenjar air liur dan pankreas. Terdapat sampel tisu kelenjar lain yang mampu menghasilkan sebatian ini, dan yang menyebabkan peningkatan amilase - ini adalah kelenjar susu semasa tempoh memberi makan bayi, usus dan hati, serta ovari dan saluran tuba..

Tetapi aktiviti amilase yang dihasilkan oleh organ-organ ini sangat diabaikan sehingga boleh diabaikan sepenuhnya. Mengapa anda mesti menjalani ujian amilase, dan apakah norma pada orang dewasa untuk amilase darah?

By the way, secara historis ada nama lain untuk enzim ini - iaitu, diastase. Tetapi di klinik kebetulan diastase disebut alpha-amylase yang memasuki air kencing dan enzim dalam darah disebut amylase.

Mengapa menentukan tahap enzim?

Ujian amilase darah diperlukan terutamanya untuk menilai fungsi normal pankreas. Pada lesi keradangan akut, apabila pencernaan sendiri tisu organ ini berlaku, setelah 2 jam dari permulaan sakit girdle, peningkatan aktiviti bahan ini dapat dikesan dalam kajian serum darah.

Indikator kembali ke nilai normal setelah beberapa hari, biasanya pada hari ke-3 atau ke-4. Untuk pankreatitis akut, adalah ciri bahawa peningkatan kepekatan enzim ini mencapai, rata-rata, 5 kali ganda dari nilai normal dan kepekatan maksimum ditentukan dalam tiga hari pertama dari permulaan penyakit.

Itulah sebabnya mengapa petunjuk utama untuk kajian kepekatan enzim ini adalah kemungkinan diagnosis - pankreatitis akut, dan kehadiran sakit girdle yang berkaitan dengan kesalahan dalam makanan atau penggunaan minuman keras.

Penting bagi doktor bahawa tidak ada hubungan langsung antara petunjuk amilase assay (peningkatan enzim) dan keparahan kerosakan pada pankreas. Ujian ini tidak 100% dipercayai, dan lebih baik menggunakannya sebagai pemeriksaan awal: setiap pesakit kelima dengan diagnosis pankreatitis akut yang disahkan mempunyai tahap amilase normal dalam darah. Selalunya berlaku dengan nekrosis pankreas berlemak, apabila sejumlah besar lipase pankreas, enzim yang memecah lemak, juga dilepaskan ke dalam darah..

Mengenai diastasis air kencing

Kami mengetahui apa itu amilase dalam ujian darah biokimia. Sekarang kita harus bercakap sedikit mengenai air kencing. Amilase darah yang meningkat secara beransur-ansur disaring oleh ginjal dan dikeluarkan dari badan, oleh itu, sekiranya berlaku proses keradangan akut di pankreas, sangat penting untuk memeriksa diastase urin.

Adalah penting bahawa kepekatan enzim dalam air kencing meningkat lebih banyak daripada aktivitinya dalam darah, dan peningkatan amilase berada di dalam air kencing untuk waktu yang lebih lama daripada cecair lain.

Mungkin ada juga beberapa penyakit yang tidak termasuk dalam patologi sistem pankreas, tetapi juga disertai dengan peningkatan alfa amilase darah.

Jadi, petunjuk untuk menetapkan analisis untuk kajian amilase dalam darah dan air kencing adalah:

  • pelbagai lesi pankreas,
  • penyakit kelenjar air liur - dari sialolithiasis hingga gondok (penyakit virus berjangkit yang diketahui - gondok),
  • Sistik Fibrosis,
  • sakit akut dan girdle di bahagian belakang dan perut.

Hasil dan penyimpangan normal

Kadar amilase pada orang dewasa

Pertama sekali, kadar amilase tidak berkaitan dengan jantina: kadar amilase dalam darah pada wanita sama seperti kadar pada lelaki. Terdapat pergantungan lain, iaitu pada usia:

  • Pada bayi di bawah usia satu tahun, nilai normalnya adalah julat yang signifikan, - dari 5 hingga 65 U / ml,
  • sepanjang hayat dari 1 tahun hingga 72 tahun, nilainya berkisar antara 25 - 26 hingga 125 - 126 unit / ml,
  • pada usia tua dan pikun lebih dari 70 - 75 tahun, julat nilai meningkat, antara 20 - 22 hingga 160 - 165 unit / ml dalam norma.

Seperti yang dapat dilihat, turun naik kepekatan sebatian dalam plasma darah dapat menjadi signifikan pada orang yang sihat. Oleh itu, jika pesakit mempunyai nilai normal 30 unit per mililiter, maka jika amilase meningkat empat kali lipat (yang merupakan ciri pankreatitis akut), maka kepekatannya masih 120 unit / ml, yang dapat dianggap sebagai batas atas norma. Sekiranya pesakit ini memasuki bahagian pembedahan dengan sakit girdle akut, maka pakar bedah sama sekali tidak akan menganggap bahawa amilase pankreasnya meningkat.

Pergantungan eksklusif ini pada diagnosis pankreatitis hanya dengan bantuan enzim dapat memainkan peranan yang fatal dalam menilai patologi pankreas. Mari pertimbangkan sebab utama penyimpangan dari nilai rujukan. Selalunya, ini adalah peningkatan kepekatan alpha-amylase pankreas, atau air liur, yang diperhatikan. Di bawah penyakit dan keadaan apa ini berlaku?

Menambah nilai

Sekiranya amilase meningkat, apakah maksudnya? Secara ringkas, kami merangkum semua penyakit dan keadaan utama:

  • ini adalah pelbagai jenis pankreatitis, baik akut dan dengan memburukkan lagi proses kronik,
  • dengan sista pankreas,
  • semasa mengambil ubat-ubatan tertentu, dan senarai di antaranya cukup luas: ini adalah azathioprine sitostatik, ini adalah hormon steroid, ini adalah perencat ACE, ini adalah estrogen, ini adalah furosemida ubat diuretik, ini adalah ubat anti-radang - ibuprofen, indomethacin, tetracycline antibiotik, dan banyak ubat lain,
  • amilase pankreas meningkat apabila terdapat penyakit pankreas seperti penyumbatan saluran pankreas, batu, tumor atau lekatan,
  • dengan peritonitis akut atau penyumbatan usus,
  • terhadap latar belakang ketoasidosis teruk pada diabetes mellitus jenis 1,
  • dengan pelbagai neoplasma malignan, paling kerap - ketika tumor berada di tisu paru-paru atau di ovari.

Amilase tinggi boleh berlaku pada penyakit saluran empedu, dengan trauma perut, dengan alkoholisme kronik, dan bahkan dengan kerosakan pada tengkorak. Secara berasingan, perlu diingat bahawa peningkatan amilase air liur bukan hanya disebabkan oleh parotitis, tetapi juga dengan tumor kelenjar air liur..

Dari senarai yang mengagumkan di atas, dapat dilihat bahawa enzim ini tidak terbatas pada proses keradangan di pankreas, dan, walaupun terdapat peningkatan yang signifikan dalam plasma darah, perlu untuk meneruskan pencarian diagnostik, kerana hasil analisis tunggal bukanlah tanda patognomonik untuk sebarang penyakit. Adakah terdapat situasi apabila alpha-amylase diturunkan?

Sebab-sebab penurunannya

Sudah tentu, lebih kerap dalam praktik klinikal, enzim ini meningkat, tetapi kadangkala terdapat nilai yang hampir dengan sifar. Ini boleh berlaku apabila:

Keadaan pankreatitis perlahan yang kronik, apabila tisu kelenjar sihat yang sangat sedikit masih tinggal dari pankreas,

Keadaan ini adalah ciri fibrosis sista yang teruk, dan berlaku pada awal kanak-kanak.

Juga, amilase diturunkan jika sebahagian besar pankreas dikeluarkan dari pesakit selepas pembedahan.

Walau apa pun, tidak kira analisis apa yang diterima doktor, dia harus dipandu oleh keputusan ujian makmal lain, kaedah pemeriksaan instrumental. Tetapi yang paling penting, dia mesti menyoal pesakit dan melakukan pemeriksaan menyeluruh. Hanya kaedah yang nampak sederhana ini yang menjadi asas pemikiran klinikal dan memungkinkan untuk mendiagnosis dengan betul dan memulakan rawatan tepat pada masanya..

Amilase apa itu, jenis enzim dan norma

Sebab pelanggaran

Melebihi norma oleh beberapa unit dengan kesihatan yang normal tidak perlu membicarakan penyakit ini dan, sebagai peraturan, mempunyai sifat jangka pendek. Walau bagaimanapun, penyimpangan besar dalam petunjuk sering disertai dengan gejala yang tidak menyenangkan:

  • sakit dari perut kanan, terutamanya selepas makan;
  • senak - mual, cirit-birit, muntah;
  • kesihatan umum, kelesuan dan kelemahan, kurang tidur, penurunan selera makan.

Tahap amilase boleh menyimpang dari norma naik atau turun.

Bertambah

Enzim tahap tinggi sangat kerap menunjukkan penyakit berikut:

  • Pankreatitis akut adalah proses keradangan pada tisu pankreas akibat kerosakan oleh enzimnya. Keadaan ini memerlukan rawatan di hospital yang mendesak - mengabaikan serangan boleh menyebabkan pankreatonecrosis, apabila seluruh organ atau sebahagiannya mati, dan jangkitan atau peritonitis juga berkembang. Kandungan amilase dalam darah dapat melebihi 8 kali.
  • Pankreatitis kronik. Berbeza dengan gangguan secara beransur-ansur aktiviti sekretori pankreas dan menyebabkan peningkatan (sedikit kali) tahap enzim.
  • Tumor di pankreas.
  • Penyakit batu empedu - penampilan batu di saluran empedu, saluran hepatik atau hempedu.
  • Pancreatolithiasis - batu di pankreas.
  • Diabetes mellitus adalah penyakit metabolik di mana terdapat ketidakpatuhan penggunaan amilase.
  • Epidemik parotitis (dikenali sebagai beguk) adalah penyakit berjangkit akut di mana virus mengejutkan organ kelenjar dan sistem saraf pusat.
  • Kerosakan pada pankreas.
  • Kolesistitis akut - keradangan pundi hempedu.
  • Perforasi (lubang berulang) ulser gastrik atau ulser duodenum.
  • Peritonitis adalah keradangan pada lapisan peritoneum. Keadaan yang sangat berat di mana pankreas terdedah kepada kerengsaan, aktiviti selnya meningkat, menjadikan lebih banyak rembesan amilase.
  • Apendisitis akut.
  • Halangan usus.
  • Kegagalan buah pinggang kronik adalah proses di mana pengekalan kencing berlaku di dalam badan dan pengumpulan amilase dalam darah.
  • Aneurisma pecah aorta perut.
  • Keracunan alkohol.
  • Makanan yang salah.
  • Kehamilan ektopik atau penamatan kehamilan pramatang.
  • Virus Epstein-Barr - herpes jenis 4.
  • Komplikasi selepas pembedahan perut.
  • Makroamilasemia - penyakit di mana molekul besar terdapat dalam darah, adalah sebatian amilase dengan protein darah lain.
  • Mengambil ubat tertentu - analgesik narkotik, kontraseptif oral, kortikosteroid, diuretik, dan beberapa ubat anti-radang nonsteroid.
  • Faktor keturunan, di mana terdapat penghambatan perkumuhan amilase melalui air kencing dan pengumpulannya dalam darah.
  • Tekanan - mempengaruhi proses metabolik dalam badan dan dapat membantu meningkatkan rembesan enzim.

Diturunkan

Keadaan ini muncul dengan latar belakang patologi berikut:

  • Penurunan kepraktisan pankreas - sering disebabkan oleh nekrosis bahagian organ.
  • Hepatitis - menarik pelanggaran metabolisme karbohidrat, yang meningkatkan beban pada sistem enzimatik badan. Kerana ini, pengeluaran amilase perlahan-lahan dikurangkan..
  • Lesi onkologi pankreas - formasi baru menyebabkan kemerosotan tisu organ, yang menyebabkan rembesan amilase menjadi mustahil.
  • Cystic fibrosis (cystic fibrosis) adalah penyakit keturunan di mana kelenjar rembesan luaran (termasuk kelenjar air liur) terjejas dan fungsi organ pernafasan terganggu.
  • Campur tangan tepat pada masanya dengan penyingkiran sebahagian pankreas atau seluruh organ.

Gejala yang mana doktor akan memerintahkan analisis

Dalam kebanyakan kes, sakit perut adalah alasan untuk menetapkan analisis untuk amilase:

  • sawan atau berterusan;
  • lebih kuat, tiba-tiba, malah boleh menyebabkan kehilangan kesedaran;
  • didominasi di bahagian atas;
  • kayap;
  • berlaku selepas makanan pedas, berlemak atau goreng, minuman tepu dengan gas;
  • disertai dengan kembung, muntah, yang tidak membawa kelegaan.

Proses akut dicirikan oleh penurunan tekanan, kegelapan pada mata, berdebar-debar, dan peluh sejuk..

Pada keradangan kronik, tanda-tanda gangguan pencernaan mendominasi:

  • cirit-birit atau najis yang tidak stabil;
  • pucat kulit dengan sedikit kekuningan;
  • lapisan lidah.

Ujian darah untuk jumlah alpha-amylase juga dilakukan sekiranya disyaki:

  • neoplasma;
  • penyumbatan saluran pankreas dengan batu;
  • kerosakan akibat kecederaan, operasi;
  • kolesistitis akut;
  • pecah aneurisma (pengembangan tempatan) aorta perut;
  • ulser berlubang di perut atau usus;
  • apendisitis akut;
  • hepatitis.

Ujian darah untuk jumlah alpha-amylase dilakukan sekiranya disyaki pecah aneurisma

Kesemuanya memberikan simptom yang serupa. Oleh itu, setelah mengesan peningkatan amilase, kita dapat menyimpulkan bahawa terdapat proses keradangan akut di rongga perut, pemusnahan tisu. Penilaian lebih lanjut diperlukan untuk membuat diagnosis.

Tidak masuk akal untuk melakukan analisis pada tahap akhir kanser, setelah penyingkiran sebahagian atau seluruh pankreas, serta perkembangan pankreatitis yang pesat. Dalam semua kes ini, kajian mengenai alpha-amylase sedikit maklumat, kerana jumlah sel yang mampu menghasilkan enzim ini berkurang..

Tafsiran hasil analisis

Perlu diingat bahawa amilase dan alpha-amylase bukan perkara yang sama. AA adalah enzim yang tergolong dalam kumpulan amilase bersama dengan yang lain (beta-amylase, gamma-amylase). Hanya alpha-amylase yang mempunyai nilai diagnostik pada manusia. Contohnya, beta-amilase tidak terdapat di dalam tubuh manusia..

Peningkatan tahap alpha-amylase menunjukkan sebilangan besar penyakit. Ini mencirikan peranan yang dimainkan oleh enzim ini dalam diagnosis masalah sistem pencernaan..

Oleh kerana pelbagai kemungkinan penyakit, diagnosis diri dan rawatan diri sangat tidak digalakkan. Seorang doktor harus terlibat dalam perumusan diagnosis yang kompeten dan terapi yang betul. Dia akan menilai hasil analisis yang digabungkan dengan anamnesis, data dari kajian lain yang berkaitan dan membuat rawatan yang betul.

Peningkatan tahap amilase dalam darah mungkin menunjukkan penyakit:

  • pankreatitis akut atau kronik;
  • beguk (keradangan kelenjar parotid);
  • kehamilan ektopik (patologi di mana janin berkembang di luar rahim wanita);
  • diabetes;
  • jangkitan virus;
  • penyumbatan saluran pankreas kerana pembentukan batu empedu, parut;
  • kegagalan buah pinggang.

Sebab tambahan untuk peningkatan tahap alpha-amylase termasuk mengambil ubat-ubatan tertentu (kontraseptif oral, ibuprofen, kortikosteroid, furosemide, captopril, dan lain-lain), alkoholisme.

Tidak ada strategi tunggal untuk merawat kelebihan alpha-amylase. Adalah perlu untuk mendekati setiap kes tertentu secara berasingan. Walau bagaimanapun, adalah mungkin untuk mengesyorkan, bersama dengan ubat-ubatan yang diresepkan oleh doktor, untuk memerhatikan rehat tidur yang ketat, mengelakkan hubungan dengan orang yang berpanjangan, tidur lebih banyak dan mengecualikan makanan tertentu dari diet harian (alkohol, coklat, kopi, makanan pedas dan masam).

Tahap alpha-amylase yang menurun kurang biasa. Ini mungkin menunjukkan kekurangan enzim dari pelbagai asal (dengan diagnosis seperti itu, penyelidikan tambahan diperlukan untuk mengenal pasti penyebab patologi), pembuangan pankreas secara pembedahan, serta fibrosis kistik (penyakit keturunan yang ditandai dengan kerosakan pada beberapa kelenjar).

Pesakit dengan kadar alpha-amylase yang rendah, selain mengambil ubat-ubatan, disarankan untuk merevisi diet mereka ke arah mengurangi jumlah makanan yang kaya dengan kanji. Strategi sokongan ini membantu melancarkan pencernaan dan mengurangkan penggunaan alpha-amylase untuk pemecahan karbohidrat..

Bagi wanita selama kehamilan, disarankan untuk memberi perhatian khusus pada analisis AA pankreas, kerana dalam posisi penyimpangan parameter darah dari norma, ia dapat memberi kesan yang sangat negatif pada kehamilan. Tahap alpha-amylase yang sangat tinggi mungkin menunjukkan kehamilan ektopik (seperti yang dibincangkan sebelumnya), yang memerlukan rawatan perubatan segera

Tahap alpha-amylase yang sangat tinggi mungkin menunjukkan kehamilan ektopik (seperti yang dibincangkan sebelumnya), yang memerlukan rawatan perubatan segera.

Semasa kehamilan, wanita diberi ujian alpha-amylase bersama dengan kajian lain mengenai sistem pencernaan (ujian lipase dan proteinase)

Perlu diingat bahawa sangat penting bagi wanita untuk menjaga agar jumlah darah mereka tetap normal, kerana mereka bertanggungjawab bukan hanya untuk kesihatan mereka, tetapi juga untuk kesihatan anak mereka yang belum lahir.

Nilai amilase dalam badan

Amylase adalah enzim pencernaan yang dirembeskan oleh pankreas. Ia juga dihasilkan oleh kelenjar air liur..

Fungsi utama amilase adalah memecah kanji menjadi bentuk yang lebih sederhana - oligosakarida. Enzim menjadikannya pecah, dan kemudian - mudah diserap ke dalam darah.

Proses ini bermula di mulut sebaik sahaja makanan masuk ke dalamnya. Ia dilakukan oleh amilase kelenjar air liur (S-jenis).

Enzim terus berfungsi di saluran gastrousus. Di sinilah ia berasal dari pankreas. Amilase, yang dihasilkan di dalamnya, disebut pankreas (jenis-P). Ia menyelesaikan proses pemecahan kanji.

Terima kasih kepada amilase, karbohidrat yang dikandungnya berjaya diserap oleh badan. Kesan enzim bergantung pada seberapa baik ia berlaku. Tanpa amilase, asimilasi pati tidak mungkin dilakukan, kerana struktur molekulnya terlalu kompleks dan tidak dirasakan oleh tubuh.

Tindakan α-amilase, Alpha amilase

Tindakan α-amilase pada pati dicirikan oleh penurunan cepat dalam kelikatan larutan dan berat molekul oligosakarida. Enzim mempunyai pertalian yang jelas untuk ikatan glikosid yang jauh dari hujung molekul. Pembelahan ikatan glikosidik berlaku antara atom oksigen dan atom C1 residu glukosa. Serangan substrat bersifat rawak dan boleh menjadi tunggal atau berganda, apabila beberapa serpihan dipisahkan secara berurutan dari substrat. Oligosakarida yang mengandungi kurang dari 3 unit glukosa menjalani hidrolisis. Semasa hidrolisis amilopektin, dalam produk hidrolisis, bersama dengan oligosakarida linier, terdapat α-dekstrin, yang merupakan bahagian bercabang molekul amilopektin yang tidak dipengaruhi oleh tindak balas.

Proses pemisahan kanji dikesan dengan baik oleh reaksi produk dengan iodin. Warna biru khas untuk amilodekstrin yang mengandungi sekurang-kurangnya 45 unit glukosa (G45), ungu - untuk dekstrin G35-G40, merah - untuk eritrodekstrin G20-G30, coklat - untuk dekstrin G12-G15. Achroodextrins yang tidak diwarnai dengan yodium mempunyai nilai tidak lebih dari 12 unit glukosa. Pembentukan achroodextrins melengkapkan tahap pertama hidrolisis kanji. Pengumpulan gula dengan berat molekul rendah berlaku pada tahap kedua, tidak bergerak, perlahan-lahan.

Pelbagai α-amilase, dengan terdedah kepada kanji yang berpanjangan, memecahnya menjadi campuran oligosakarida dengan dominasi gula khas. Produk akhir pemecahan pati - glukosa terbentuk dalam jumlah yang sedikit.

Amilase, enzim kompleks amilolitik, -amilase, -amilase

Bentuk utama penyimpanan karbohidrat dalam biji tanaman dan ubi adalah pati. Penukaran enzimatik pati adalah inti dari banyak teknologi makanan. Oleh itu, enzim kompleks amilolitik asal tumbuhan, haiwan dan mikroba telah dikaji secara intensif sejak penemuan mereka oleh Kirchhoff pada tahun 1814 hingga sekarang..

Kumpulan enzim yang menghidrolisis pati (amilolitik) meliputi: α-amilase, β-amilase, glukoamilase, α-glukosidase, isoamilase, pullulanase. α-Amilase (α-1,4-glukan-4-glukanohidrolase, K.F.3.2.1.1) adalah enzim jenis endo yang menghidrolisis ikatan α-1,4-glikosidik dalam polisakarida kanji dan glikogen.

α-Amilase terdapat pada haiwan (dalam air liur dan pankreas), pada tanaman (biji-bijian gandum, rai, barli), mereka dihasilkan oleh acuan dan bakteria.

Penawar

Tidak kira sama ada amilase dalam darah meningkat atau menurun, penawarnya harus ditujukan untuk menghilangkan penyebab gangguan tersebut. Penyimpangan tahap enzim dari norma biasanya mempunyai hasil yang tidak menyenangkan untuk tubuh, berkat ini, hanya doktor yang harus menangani penyahkodan hasil analisis dan pemilihan langkah-langkah rancangan terapi.

Cara mengurangkan

Untuk mengembalikan tahap amilase darah yang sangat tinggi, langkah-langkah berikut harus diambil:

  • Tentukan sumber penyakit dan lakukan terapi yang sesuai. Ujian dan kajian tambahan mungkin diperlukan untuk diagnosis. Rawatan dalam kebanyakan kes merangkumi pengambilan ubat, lebih jarang - campur tangan tepat pada masanya.
  • Dengan sifat berjangkit penyakit ini (misalnya, penyakit gondok), perlu mengurangkan komunikasi dengan orang. Sekiranya, misalnya, penyakit ini berlangsung dalam bentuk akut atau disertai dengan sawan, penawarnya harus dilakukan di hospital di bawah pengawasan doktor.
  • Kurangkan tahap tekanan fizikal secara maksimum, lebih baik melakukan rehat di tempat tidur.
  • Jaga rejimen rehat - tidur malam sekurang-kurangnya 8 jam.
  • Diet. Hidangan pedas, salai, berlemak, masam, minuman hoppy, kopi, coklat, makanan bakar harus dikeluarkan dari diet. Makanan mesti dimasak di dalam ketuhar, dikukus atau direbus.
  • Makanan pecahan. Anda harus makan dalam dos kecil, 4-6 kali sepanjang hari - strategi yang serupa untuk mengurangkan beban pada sistem pencernaan. Sebaiknya simpan makanan yang berasingan, dengan kata lain, ambil protein dan karbohidrat secara berasingan..

Cara peningkatan

Sekiranya, misalnya, tahap amilase di bawah normal, anda memerlukan:

  • Cari penyakit yang mencetuskan pelanggaran, lakukan penawarnya.
  • Mematuhi diet. Pemakanan bebas kanji membantu mengurangkan penggunaan enzim untuk mencerna makanan. Dicadangkan untuk mengurangkan penggunaan gula, bijirin, tepung, produk susu, kentang, dengan pelbagai warna kubis, jagung.

Tahap berkurang

Adakah terdapat situasi apabila alpha-amylase diturunkan? Sudah tentu, lebih kerap dalam praktik klinikal, enzim ini meningkat, tetapi kadangkala terdapat nilai yang hampir dengan sifar. Ini boleh berlaku apabila:

  • keadaan pankreatitis lambat kronik, apabila tisu kelenjar sihat yang sangat sedikit masih tinggal dari pankreas;
  • keadaan ini adalah ciri fibrosis sista yang teruk, dan berlaku pada awal kanak-kanak.

Juga, amilase diturunkan jika sebahagian besar pankreas dikeluarkan dari pesakit selepas pembedahan.

Walau apa pun, tidak kira analisis apa yang diterima doktor, dia harus dipandu oleh keputusan ujian makmal lain, kaedah pemeriksaan instrumental. Tetapi yang paling penting, dia mesti menyoal pesakit dan melakukan pemeriksaan menyeluruh. Hanya kaedah yang nampak sederhana ini yang menjadi asas pemikiran klinikal dan memungkinkan untuk mendiagnosis dengan betul dan memulakan rawatan tepat pada masanya..

Kadar amilase dalam darah

Hampir semua alpha-amylase dihasilkan di dua tempat - kelenjar air liur dan pankreas, itulah sebabnya doktor membahagikannya ke dalam air liur dan pankreas dalam nisbah 60% hingga 40% (ketara lebih sedikit di ovari, tiub fallopi, usus dan hati). Analisis serum darah menentukan aktiviti sendi mereka, kerana kedua-duanya terdapat dalam darah manusia. Secara berasingan, perlu ditambahkan bahawa alpha-amylase diekskresikan semasa diproses oleh ginjal, yang bermaksud bahawa jika kepekatannya meningkat dalam darah, maka, peningkatan urin akan diperiksa..

Untuk tahap normal alpha-amylase dalam darah, bilangannya, bergantung pada usia orang, kelihatan seperti ini:

  • 5–65 unit seliter antara dua hari dan satu tahun;
  • 25-125 unit seliter dari satu hingga 70 tahun;
  • 20-160 unit seliter dari usia 70 tahun.

Petunjuk analisis dan normanya

Di dalam tubuh manusia, terdapat tiga jenis amilase: α-, β- dan γ-amilase

Yang paling penting adalah alpha, dan inilah yang paling sering diterokai. Enzim ini bertanggungjawab untuk penyerapan makanan di dalam usus kecil.

Alpha-amylase terbahagi kepada dua subtipe: P-type dan S-type. Sekiranya anda menyelidiki biokimia darah, anda dapat mengetahui bahawa jenis-P dihasilkan di kelenjar air liur, dan jenis-S - di pankreas.

Pada kebiasaannya, enzim jenis-P harus 2 kali lebih rendah daripada jenis-S. Penyahkodan yang lebih terperinci akan diberikan kepada anda oleh doktor yang merawat!

Kadar amilase dalam darah pada wanita dan lelaki adalah sama. Petunjuk hanya bergantung pada usia. Walaupun kadang-kadang terdapat maklumat mengenai penerimaan tahap enzim ini sedikit lebih tinggi pada seorang lelaki (dengan 10 U / L).

UmurNilai normal (U / L)Nilai maksimum (U / L)
Sehingga 1 tahun hidup5-6060-65
Berumur 1 hingga 50 tahun20-100100-110
50-60 tahun30-130130-140
Selepas 60 tahun dan lebih tua20-160160-170

Semua petunjuk yang melebihi nilai yang dibenarkan (maksimum) dianggap sebagai patologi.

Walau bagaimanapun, penting untuk mempertimbangkan bahawa faktor-faktor seperti kerosakan pada dinding perut, penyimpangan dari diet, toleransi tekanan, pengambilan alkohol dan ubat-ubatan tertentu dapat mempengaruhi hasil analisis. Darah dari urat untuk amilase mesti diambil dengan ketat semasa perut kosong (lebih baik pada waktu pagi)

Jangan merokok selama beberapa jam sebelum peperiksaan. Pada malam hari, ikuti diet yang hemat: jangan makan makanan asap dan pedas, dan juga elakkan makanan berlemak dan tidak dicerna

Darah dari urat untuk amilase mesti diambil dengan ketat semasa perut kosong (lebih baik pada waktu pagi). Jangan merokok selama beberapa jam sebelum peperiksaan. Pada malam sebelum, ikuti diet yang hemat: jangan makan makanan asap dan pedas, dan juga elakkan makanan berlemak dan tidak dicerna.

Tahap amilase pada seorang wanita boleh meningkat, menurun atau berada dalam had normal.

Penyakit yang mungkin ditunjukkan oleh peningkatan kepekatan enzim:

  • Kehamilan. Kehamilan itu sendiri tidak menyebabkan lonjakan amilase, namun kepekatannya dapat dipengaruhi oleh kehadiran toksikosis;
  • penetapan ovum pada tiub fallopi (tahap enzim dapat meningkat lapan kali ganda);
  • penyakit saluran pencernaan - pankreatitis, kolesistitis, peritonitis;
  • barah hati, pankreas atau pundi hempedu;
  • kegagalan buah pinggang;
  • parotitis;
  • keracunan dan mabuk;
  • jangkitan virus;
  • diabetes mellitus jenis 2 (gejala pertama muncul selepas 40 tahun).

Sebab penurunan amilase:

  • pemusnahan tisu pankreas;
  • proses barah di organ perut;
  • cystic fibrosis adalah penyakit keturunan yang membawa kepada disfungsi pankreas;
  • ketiadaan semua atau sebahagian kelenjar.

Sekiranya hasil analisis adalah normal, tetapi aduannya tetap ada, maka dalam hal ini perlu menjalani diagnosis yang lebih teliti. Sebilangan doktor mengesyorkan agar pesakit mereka setelah berumur 50 tahun menjalani pemeriksaan penuh saluran pencernaan dan menjalani ujian biokimia setiap enam bulan..

Dari perkara di atas, menunjukkan bahawa enzim amilase memainkan peranan penting dalam tubuh manusia. Semasa turun naik, sejumlah perubahan berlaku yang memberi kesan buruk kepada tubuh manusia..

Jenis enzim. Apa itu amilase pankreas

Terdapat tiga jenis amilase darah: alpha, beta dan gamma amylase. Amilase kelenjar air liur tergolong dalam kumpulan alpha-amylases, yang merupakan enzim yang bergantung pada kalsium dan menyebabkan pembelahan ikatan alpha-1,4 dalaman dalam polisakarida. Peranannya dalam pencernaan karbohidrat tidak signifikan, kerana enzim hampir sepenuhnya dinetralkan dalam persekitaran asam jus gastrik. Fasa terpenting pemecahan polisakarida berlaku di duodenum di bawah tindakan glikosidase jus pankreas alpha-amylase dan jus usus, serta sukrase jus usus. Di sinilah penukaran glikogen dan kanji menjadi maltosa berakhir..

Amilase pankreas enzim adalah sebatian kimia yang terbentuk dalam pelbagai penyakit radang pankreas.

Darah alfa amilase apa itu

Enzim ini ditentukan oleh huruf Yunani, kerana dengan pertolongan ikatan alpha 1-4 gula kompleks - karbohidrat musnah. Fungsi amilase adalah untuk mencairkan atau memecah pati haiwan yang disebut glikogen dan pati tumbuhan itu sendiri menjadi glukosa, maltosa, galaktosa, sukrosa dan substrat lain yang mudah diserap bergantung pada jenis residu berulang.

Pecahan gula di rongga mulut adalah permulaan proses, kemudian makanan memasuki perut, di mana ia dipengaruhi oleh persekitaran berasid yang tajam, dan kemudian makanan memasuki duodenum, di mana persekitaran alkali yang baru diciptakan dan sekali lagi enzim amilase memulakan kerjanya untuk memecah karbohidrat. Baru kali ini, enzim yang dihasilkan oleh pankreas mula berfungsi..

Oleh kerana enzim mempunyai ukuran molekul yang sangat kecil, setelah selesai menjalankannya, ia diserap ke dalam aliran darah di duodenum. Oleh itu, enzim ini - baik pankreas (yang disebut jenis P) dan air liur (yang disebut jenis-S) mudah dikesan dalam ujian darah..

Norma amilase dalam plasma darah berbicara dengan tepat mengenai pentingnya rembesan kelenjar air liur dan pankreas. Terdapat sampel tisu kelenjar lain yang mampu menghasilkan sebatian ini, dan yang menyebabkan peningkatan amilase - ini adalah kelenjar susu semasa tempoh memberi makan bayi, usus dan hati, serta ovari dan saluran tuba. Tetapi aktiviti amilase yang dihasilkan oleh organ-organ ini sangat tidak signifikan sehingga dapat diabaikan sepenuhnya..

By the way, secara historis ada nama lain untuk enzim ini - iaitu, diastase. Tetapi di klinik kebetulan diastase disebut alpha-amylase yang memasuki air kencing dan enzim dalam darah disebut amylase.

Rawatan dan pemakanan untuk amilase tinggi

Sekiranya penyakit pankreas, perlu mematuhi diet dengan ketat. Sekiranya penyakit pankreas, perlu mematuhi diet dengan ketat. Sebarang lesi pankreas adalah patologi berbahaya dan serius, oleh itu, hanya doktor di institusi perubatan khusus yang dapat merawatnya. Dia akan menetapkan kajian yang diperlukan dan, berdasarkan hasil ujian yang diterima, akan dapat menentukan keparahan penyakit dan menetapkan ubat yang diperlukan, menetapkan rawatan yang diperlukan.

Di rumah, diet pesakit sangat penting: Sangat mustahak untuk mengecualikan dari menu:

  • digoreng,
  • hidangan berlemak dan pedas,
  • buang daging salai,
  • daging merah,
  • penapaian,
  • sup dan kuah yang kaya,
  • sos berlemak dan pedas,
  • rempah dan perasa.
  • minuman beralkohol,
  • tembakau,
  • kopi hitam pekat
  • teh,
  • minuman buatan dan perairan berkarbonat.

Pesakit perlu diberi rehat dan pemakanan makanan yang betul pada selang waktu yang pendek dan dalam bahagian yang terhad. Sekiranya berlaku kerosakan pada pankreas, segala inisiatif dalam bidang merawat penyakit ini boleh menyebabkan akibat kesihatan yang sangat berbahaya, kerana organ ini sangat sensitif dan dapat memberi reaksi negatif terhadap rawatan yang salah.

Anda mesti mematuhi preskripsi doktor dan mematuhi cadangannya dengan tegas.

Kemungkinan komplikasi Komplikasi

Sekiranya amilase pankreas meningkat, ini adalah petunjuk kerosakan fungsi pankreas dan, sebagai akibatnya, jika tidak ada rawatan yang tepat pada masanya dan dipilih dengan baik, ia boleh menyebabkan perkembangan penyakit dan keadaan berikut:

  • Pada wanita, pankreatitis sering disertai oleh disfungsi pundi hempedu dan perkembangan penyakit batu empedu..
  • Penyakit progresif dapat menyebabkan gangguan metabolisme dan perkembangan anemia, kekurangan vitamin, yang ditunjukkan oleh berat badan rendah, peningkatan kulit kering, kuku rapuh dan rambut.
  • Masalah dengan organ ini menyebabkan perkembangan diabetes..
  • Kerana masalah pencernaan, makanan kurang dicerna dan tidak diserap, yang boleh menyebabkan perut kembung, sakit di usus, cirit-birit dan kerap ke tandas.

Masalah serius seperti ini memaksa kita untuk lebih memperhatikan kesihatan kita dan, jika penyakit dikesan sebagai hasil ujian, mulailah segera rawatan yang diperlukan dan beralih ke diet yang ketat..

Dalam kes apa analisis ditetapkan

Dalam kebanyakan kes, analisis untuk kandungan amilase dalam darah ditetapkan apabila terdapat kecurigaan bahawa pesakit mengalami pankreatitis. Analisis ini juga sering ditentukan dalam kes berikut:

  • dengan sakit perut asal tidak diketahui;
  • dengan kecurigaan peritonitis;
  • semasa mengesan neoplasma di pankreas - tumor, sista;
  • dengan diabetes.

Hasil yang diperoleh akan membolehkan anda mengesahkan atau menafikan diagnosis yang tepat..

Bagaimana prosedur dijalankan?

Agar analisis dapat menunjukkan hasil yang betul, adalah perlu bahawa pesakit mempersiapkannya dengan betul. Peraturan penyediaannya mudah:

  • jika pesakit mengambil ubat, adalah mustahak untuk memberitahu doktor mengenai perkara ini, kerana beberapa ubat dapat memutarbelitkan hasil pemeriksaan;
  • sampel darah diambil pada waktu pagi dengan perut kosong (makan terakhir sekurang-kurangnya 12 jam sebelum prosedur);

Amilase

Amilase adalah enzim pencernaan yang memecah kanji menjadi oligosakarida, iaitu, ia secara aktif mengambil bahagian dalam tindak balas dengan karbohidrat. Amylase adalah enzim yang pertama kali ditemui, yang dikenal pasti mengikut pelbagai sumber oleh ahli kimia Perancis atau Rusia.

Enzim ini dihasilkan terutamanya oleh pankreas, dan sebahagian kecil terdapat di kelenjar air liur dan organ lain. Oleh itu, amilase dapat dibahagikan secara kondisional menjadi amilase air liur dan pankreas, iaitu, dihasilkan oleh pankreas.

Oleh kerana tujuan utama amilase adalah proses pencernaan, ia mesti terletak secara eksklusif di perut manusia, tanpa masuk ke aliran darah, atau masuk ke dalam jumlah yang sangat kecil. Melalui darah, amilase memasuki air kencing, oleh itu kandungannya dalam cecair pertama membawa kepada kandungannya pada kedua.

Analisis amilase

Analisis untuk kandungan amilase dalam darah (bahannya adalah serum darah) dan air kencing dilakukan jika disyaki penyakit berikut:

  • Penyakit pankreas, seperti pankreatitis akut. Dalam kes perkembangan penyakit ini, sel-sel pankreas mula aktif menghancurkan, akibatnya terdapat pelepasan amilase aktif ke dalam darah. Gejala utama penyakit ini adalah: sakit perut, terutamanya di sekitar pusar, demam, mual, dll..
  • Sindrom sakit perut
  • Peritonitis adalah penyakit yang terutama terjadi pada radang usus buntu, begitu juga dengan perforasi perut atau usus. Mual, muntah, sakit perut, demam adalah gejala peritonitis..
  • Penyakit kelenjar air liur, seperti beguk. Penyakit virus ini membawa kepada pemusnahan sel kelenjar air liur, yang seterusnya memprovokasi pembebasan enzim ke dalam darah. Mulut kering, sakit di telinga, terutama ketika bercakap atau mengunyah, dan pembentukan besar menunjukkan bahawa penyakit seperti gondok (mumps) kemungkinan besar..
  • Sistik Fibrosis. Dengan penyakit ini, aktiviti kelenjar tubuh terganggu, yang menjadi penyebab lonjakan amilase. Biasanya penyakit ini menampakkan diri pada masa kanak-kanak dan turun temurun.

Semasa keadaan badan yang tertekan seperti kehamilan, keracunan alkohol akut dan diabetes mellitus yang rumit juga boleh menjadi penyebab peningkatan tahap amilase dalam darah..
Penurunan tahap enzim dapat dilihat semasa toksikosis pada wanita hamil, kekurangan pankreas, nekrosis pankreas, dll..

Tahap peningkatan amilase dalam air kencing biasanya menunjukkan peningkatan dalam darah dan juga menunjukkan kemungkinan adanya penyakit serupa.

Analisis air kencing untuk kandungan amilase biasanya dilakukan berdasarkan sampel harian. Semua air kencing dikumpulkan sepanjang hari, bermula dari hari kedua, melewatkan yang pertama, jangan minum air kencing pertama pada hari berikutnya. Kadar kandungan sehingga 17 unit / jam.

Ujian darah untuk kandungan enzim ini dilakukan dengan ketat semasa perut kosong..

Untuk setiap usia, norma kandungan amilase dalam darah berbeza, tetapi pada dasarnya ia kelihatan seperti ini:

  • Kanak-kanak di bawah satu tahun - sehingga 60 U / l;
  • Kanak-kanak berumur lebih dari satu tahun dan orang dewasa hingga usia tua - 20 - 120 U / l;
  • Dewasa berumur lebih dari 70 tahun - dari 30 U / L hingga 160 U / L.
  • Norma untuk lelaki dan wanita sama.

Fakta menarik

Dengan mengunyah makanan yang berkepanjangan yang mengandungi kanji, tetapi hampir tidak ada gula, amilase memberi mereka rasa manis.

Memandangkan amilase terlibat dalam proses pencernaan, yang bermula di mulut berkat air liur, ia mengandungi sejumlah kecil amilase, yang memastikan pencernaan makanan cepat.

Pendidikan: Lulus dari Universiti Perubatan Negeri Vitebsk dengan ijazah dalam Pembedahan. Di universiti dia mengetuai Majlis Persatuan Ilmiah Pelajar. Latihan lanjutan pada tahun 2010 - dalam bidang "Onkologi" dan pada tahun 2011 - dalam bidang "Mamologi, bentuk onkologi visual".

Pengalaman kerja: Bekerja di rangkaian perubatan umum selama 3 tahun sebagai pakar bedah (hospital kecemasan Vitebsk, Liozno CRH) dan sambilan sebagai ahli onkologi dan traumatologi serantau. Bekerja sebagai wakil farmasi sepanjang tahun di syarikat "Rubicon".

Dia mengemukakan 3 proposal rasionalisasi dengan topik "Pengoptimuman terapi antibiotik bergantung pada komposisi spesies mikroflora", 2 karya memenangi hadiah dalam pertandingan republik-tinjauan karya ilmiah pelajar (1 dan 3 kategori).

Amilase - apakah itu: tahap enzim dalam darah dan air kencing

Proses pencernaan adalah pemprosesan makanan secara mekanikal dan kimia. Bahan organik kompleks yang seseorang terima dengan makanan dipecah menjadi komponen sederhana. Reaksi biokimia ini berlaku dengan penyertaan enzim pencernaan, yang merupakan pemangkin. Enzim amilase memberikan pemecahan karbohidrat kompleks. Namanya berasal dari "amilon", yang diterjemahkan dari bahasa Yunani bermaksud "pati".

Fungsi Amilase

Pecahan karbohidrat berlaku di mulut dan duodenum. Amilase adalah enzim pencernaan yang memecah polisakarida menjadi oligosakarida dan kemudian menjadi monosakarida. Dengan kata lain, di bawah tindakan bahan aktif, karbohidrat kompleks (misalnya, kanji) dipecah menjadi komponen sederhana (contohnya, menjadi glukosa). Sebilangan kecil bahan dihasilkan oleh kelenjar air liur, usus, hati, ginjal, paru-paru, tisu adiposa, saluran tuba. Pankreas merembeskan jumlah utama enzim.

Molekul polisakarida mempunyai struktur yang kompleks dan kurang diserap oleh usus kecil. Proses pencernaan karbohidrat kompleks (polisakarida) di bawah tindakan amilase sudah bermula apabila makanan memasuki mulut, oleh itu makanan berkanji (kentang, nasi, roti) mesti dikunyah dengan teliti agar dapat dibasahi dengan baik dengan air liur. Ini sangat memudahkan pencernaan mereka melalui bahagian awal usus kecil. Di bawah tindakan amilase, metabolisme karbohidrat kompleks dipercepat, penyerapannya bertambah baik.

Enzim mempunyai beberapa nama - α-amilase, diastase, pankreas. Terdapat varieti: alpha, beta, gamma. Tubuh manusia mensintesis hanya alpha-amylase. Ini adalah petunjuk umum enzim pencernaan. Amilase pankreas dibezakan daripadanya. Ia dihasilkan oleh pankreas, yang tergolong dalam kelenjar endokrin. Hormon dan enzimnya memasuki bukan sahaja usus, tetapi juga ke dalam darah. Analisis biokimia darah (atau air kencing) menentukan dua petunjuk: pankreas dan α-amilase.

  • Biopsi serviks
  • Keriting untuk rambut pendek - jenis gaya rambut dan potongan rambut, foto dan video
  • Apa yang perlu dilakukan sekiranya lutut anda sakit

Analisis untuk α-amilase

Gangguan proses metabolik, keradangan dari pelbagai asal menyebabkan perubahan dalam komposisi darah. Amilase darah ditentukan terutamanya apabila pankreatitis akut atau kronik (radang pankreas) disyaki. Serangan penyakit ini disertai dengan rasa sakit di sekitar pusar, loya, muntah, demam. Tahap enzim yang tidak normal menyebabkan tumor, batu di saluran pankreas.

Indeks enzim terganggu pada diabetes mellitus, hepatitis, gondok (gondok), radang pada rongga perut (atau peritonitis). Untuk analisis biokimia pada waktu pagi, darah vena diambil pada perut tanpa lemak. Untuk mendapatkan hasil yang boleh dipercayai, sehari sebelumnya, anda tidak boleh makan makanan pedas dan berlemak, alkohol. Beban fizikal dan emosi mesti dihapuskan.

Semasa pencernaan normal, bahagian darah yang cair mengandungi sekitar 60% alpha-amylase dan 40% pankreas. Aktiviti enzim dipengaruhi oleh waktu siang. Pada waktu malam, amilase kurang aktif, jadi mereka yang makan pada waktu malam berisiko tinggi terkena pankreatitis. Untuk diagnosis patologi, menentukan tahap enzim dalam plasma dan serum sangat penting. Amilase pankreas dirembeskan oleh ginjal, oleh itu, dengan menggunakan analisis, manifestasi pankreatitis pada peringkat kemudian terungkap.

Darah vena dihantar ke makmal untuk penyelidikan dalam satu jam. Untuk menentukan tahap enzim, masa terbiar yang lama dari bahan yang diambil tidak dapat diterima. Sekiranya tidak ada syarat untuk analisis, setelah pemisahan bekuan, serum dibekukan dan diuji kemudian. Kaedah untuk menentukan enzim berbeza dan bergantung pada reagen yang digunakan, oleh itu borang analisis mengandungi maklumat mengenai petunjuk yang ditetapkan dan norma yang dibenarkan..

Dinamika tahap enzim adalah nilai diagnostik. Pada peringkat tertentu penyakit, jumlah enzim dalam 6-12 jam dapat meningkat 30 kali. Selepas keadaan akut, penunjuk dinormalisasi dalam 2-6 hari. Sekiranya selama 5 hari indikator enzim tetap tinggi, mereka membicarakan perkembangan proses keradangan dan risiko tinggi terkena nekrosis pankreas total.

Kadar amilase

Ujian darah biokimia untuk kandungan enzim dilakukan oleh mana-mana makmal biokimia. Ini menunjukkan kandungan unit konvensional enzim pencernaan dalam 1 liter darah. Kepekatan bahan bergantung pada usia pesakit. Kadar enzim dalam darah tidak bergantung pada jantina:

Ujian amilase darah

Gambaran keseluruhan

Amylase adalah enzim yang dihasilkan oleh pankreas dan kelenjar air liur. Pankreas adalah organ yang menghasilkan pelbagai enzim yang membantu usus mencerna makanan.

Fungsi utama amilase adalah untuk membantu tubuh menyerap karbohidrat dari makanan; sebagai tambahan, doktor kadang-kadang perlu mengetahui tahap amilase untuk mengesan penyakit atau gangguan tertentu. Sekiranya terdapat penyakit atau radang pankreas, amilase dilepaskan ke dalam darah.

Menggunakan

Sejumlah amilase selalu terdapat di dalam tubuh manusia. Tahapnya dapat diukur dalam sampel darah. Amilase yang terlalu tinggi atau terlalu rendah dalam darah dapat menunjukkan pelbagai masalah, terutama pada pankreas.

Tahap amilase juga dapat diukur dalam air kencing.

Prosedur

Prosedurnya melibatkan pengambilan sampel darah dari urat, biasanya di lengan.

Jururawat atau juruteknik akan menggunakan antiseptik untuk menggunakan antiseptik ke kawasan pada kulit di mana tusukan akan dilakukan. Lengan di atas siku ditarik dengan gelang getah untuk mewujudkan tekanan yang diperlukan dan urat dipenuhi dengan darah.

Kemudian jururawat menusuk urat dengan jarum. Setelah jarum memasuki urat, darah mengisi tiub yang melekat pada jarum. Setelah cukup darah diambil, perawat mengeluarkan jarum, menekan tempat tusukan dan menutupnya dengan pita pelekat.

Latihan

Pengambilan alkohol harus dikecualikan sebelum analisis.

Anda harus berjumpa doktor mengenai pengambilan ubat. Sebilangan ubat boleh mempengaruhi tahap amilase dalam darah. Doktor anda mungkin meminta anda berhenti mengambil atau mengubah dos ubat tertentu buat sementara waktu sebelum menguji amilase.

Berikut adalah senarai beberapa ubat yang dapat meningkatkan kadar amilase darah:

  • asparaginase;
  • aspirin;
  • pil kawalan kelahiran;
  • ubat kolinergik;
  • asid etacrynic;
  • methyldopa;
  • candu (codeine, meperidine, morphine);
  • diuretik thiazide (chlorothiazide, hydrochlorothiazide, indapamide, metolazone).

hasil

Makmal yang berbeza mungkin mempunyai kriteria yang berbeza untuk kadar amilase dalam darah. Di beberapa makmal, norma adalah dari 23 hingga 85 unit seliter, di yang lain - dari 40 hingga 140.

Untuk lebih memahami keputusan ujian, bincangkannya dengan doktor anda..

Sebab-sebab hasil patologi boleh berbeza dan bergantung pada sama ada tahap enzim menurun atau meningkat. Sebagai contoh, tahap tinggi atau rendah boleh menjadi tanda barah pankreas. Tahap tinggi juga boleh menjadi tanda amaran barah paru-paru atau ovari..

Punca lain dari amilase darah tinggi:

  • Pankreatitis akut atau kronik: Disfungsi enzim yang membantu memecah makanan di usus - mereka mula merosakkan tisu pankreas. Pankreatitis akut berlaku secara tiba-tiba, tetapi mungkin tidak bertahan lama, dan pankreatitis kronik tidak sembuh sepenuhnya, bertambah buruk dari masa ke masa.
  • Cholecystitis: keradangan pada pundi hempedu Cholecystitis disebabkan oleh batu empedu. Mereka adalah simpanan kolesterol keras dan bahan lain yang dapat terbentuk di pundi hempedu dan menyekat saluran empedu. Keadaan ini juga boleh disebabkan oleh tumor..
  • Makroamilasemia: kehadiran makroamilase dalam darah. Ia adalah gabungan enzim dan protein yang tidak normal.
  • Gastroenteritis: keradangan saluran gastrousus.
  • Ulser berlubang: Proses keradangan pada lapisan perut atau usus membawa kepada pembentukan ulser. Sekiranya ulser menembusi tisu atau organ - perforasi ulser - rawatan perubatan segera diperlukan.
  • Kehamilan tuba: Telur yang disenyawakan (embrio) berada di salah satu tiub fallopio (tiub yang menghubungkan ovari ke rahim), bukan di rahim. Ia juga disebut kehamilan ektopik kerana ia berkembang di luar rahim.
  • Keadaan lain: Peningkatan tahap amilase juga boleh menyebabkan jangkitan kelenjar air liur atau penyumbatan usus.

Tahap rendah boleh menjadi tanda masalah berikut:

  • preeklamsia - keadaan yang diperhatikan pada wanita hamil, yang disebut sebagai toksikosis kehamilan; salah satu tandanya juga tekanan darah tinggi;
  • kerosakan pada pankreas;
  • penyakit buah pinggang.