Analisis HCG

Analisis untuk hCG - gonadotropin korionik manusia - ujian makmal untuk diagnosis kehamilan awal dan pengesanan tumor onkologi penghasil hormon pada tubuh manusia (pada wanita dan lelaki).

Poliklinik Otradnoye menjalankan ujian darah untuk hCG dengan harga yang berpatutan menggunakan makmal sendiri. Peralatan moden, reagen berkualiti tinggi dan ahli biokimia berpengalaman memastikan kebolehpercayaan hasil yang tinggi dan kemudahan maksimum bagi setiap pesakit.

Anda boleh mendaftar untuk belajar di laman web kami. Sekiranya perlu, anda boleh memanggil jururawat di rumah untuk mengambil darah..

Dalam kes apa analisis dilakukan untuk hCG

Petunjuk utama untuk ujian gonadotropin chorionic:

  • diagnosis awal kehamilan - hasil yang boleh dipercayai dapat diperoleh dalam seminggu setelah tarikh persenyawaan yang dijangkakan;
  • kecurigaan kehamilan ektopik;
  • sebagai sebahagian daripada ujian untuk mengenal pasti kemungkinan patologi perkembangan janin;
  • prosedur pengguguran (ujian darah untuk hCG membantu mengesan fakta penyingkiran ovum sepenuhnya);
  • kecurigaan proses onkologi di dalam badan bukan sahaja wanita, tetapi juga lelaki.

Pada nota! Kebolehpercayaan ujian hCG dalam diagnosis kehamilan awal adalah 98%.

Jenis diagnostik makmal

Molekul hormon hCG adalah dimer berdasarkan subpartikel a- dan b. Bahagian A berkaitan dengan struktur hormon luteotropik dan perangsang tiroid kelenjar pituitari, dan yang kedua adalah unik. Oleh itu, untuk diagnostik perubatan, 2 jenis analisis digunakan:

  • jumlah hCG;
  • b-hCG khusus.

Jumlah kandungan HCG

Tahap umum hormon digunakan dalam ujian darah untuk kehamilan - peningkatan hCG dalam kes ini mengesahkan fakta pembuahan seawal 6-8 hari selepas persenyawaan telur. Pada masa pertama selepas penyatuan sel kuman, kepekatan zarah beta terlalu tidak signifikan untuk diagnosis yang tepat, tetapi jumlah pecahan hormon cukup untuk analisis yang tepat. Pada trimester kedua, tahap total hCG dianalisis sebagai sebahagian daripada pemeriksaan pranatal semasa ujian tiga dan empat kali ganda..

B-hCG percuma

B-hCG digunakan untuk kawalan kehamilan. Partikel b pertama muncul dalam plasma darah satu minggu setelah persenyawaan telur, dan berlipat ganda setiap 48 jam, mencapai maksimum 7-11 minggu. Dalam tempoh ini, dengan bantuan hormon (I dan II trimester), kualiti implan telur diperiksa dengan pembentukan sistem "janin-plasenta" berikutnya dan pemeriksaan penyakit genetik embrio dilakukan.

Selain itu, tahap zarah beta tertentu membantu mengenal pasti tumor yang bergantung kepada hormon, iaitu:

  • neoplasma trofoblastik pada wanita - drift sista, koriokarsinoma;
  • tumor embrio pada lelaki dan wanita - teratoma, seminoma;
  • neoplasma tisu dan organ lain - limfoma, neoplasia tisu paru-paru, barah gastrousus.

Ia menarik! Berkenaan dengan hCG, para saintis masih menyelesaikan teka-teki ayam atau telur. Tidak ada konsensus mengenai apa yang utama: tahap tinggi gonadotropin chorionic menyebabkan timbulnya barah atau kemunculan tumor menyebabkan peningkatan hormon. Oleh itu, di banyak negara Barat, penjualan produk yang mengandungi bahan ini dilarang..

Peraturan penyediaan kajian

Untuk analisis, darah vena yang diambil semasa perut kosong digunakan. Semasa menyiapkan prosedur, cuba patuhi syarat berikut:

  • Untuk beberapa hari, jika boleh, hentikan pengambilan ubat hormon, terutamanya yang berdasarkan hCG.
  • Selama 3 hari, tidak termasuk pengambilan alkohol, hadkan jumlah makanan salai, berlemak dan pedas.
  • Cuba kurangkan tahap tekanan anda sehari sebelum ujian; menetapkan kajian instrumental lain setelah analisis untuk hCG.
  • Cuba jangan merokok beberapa jam sebelum mengambil darah.
  • Minum setengah gelas air tidak berkarbonat tulen 20 minit sebelum prosedur.

Pada nota! Jalur ujian kehamilan mengukur tahap hCG dalam air kencing. Tetapi kepekaan ujian ekspres seperti ini jauh lebih rendah - hasil yang boleh dipercayai hanya dapat dicapai beberapa hari selepas haid yang tidak berlaku mengikut jadual..

Petunjuk rujukan

Tahap norma berbeza dan bergantung pada jantina, usia dan keadaan fungsional badan:

Ujian darah untuk gonadotropin korionik manusia (hCG): norma, penyahkodan, hasil

Ujian kehamilan di rumah mampu mengenali konsepsi yang berjaya, tetapi ujian itu mudah. Untuk hasil yang lebih tepat, anda perlu menjalani ujian darah untuk hCG. Hari ini kita akan mengetahui apa maksudnya dan apa kes lain yang dapat diberikan.

Apa itu Human Chorionic Gonadotropin (HCG)

Ini adalah nama hormon yang dihasilkan oleh tisu korionik (cengkerang embrio) semasa implantasi embrio. Ia biasanya mulai meningkat pada hari ke-6.

Kemudian hCG secara beransur-ansur menurun dan keluar, kekal stabil sepanjang tempoh kehamilan.

Ujian darah untuk hCG mungkin mempunyai nama lain:

ujian darah beta untuk hCG;

ujian darah kuantitatif untuk kehamilan;

ujian darah kuantitatif untuk hCG;

ujian kromatografi beta bersiri kuantitatif;

ujian beta kuantitatif semula.

Bila anda dijadualkan menjalani ujian darah HCG?

Walau bagaimanapun, hCG diuji bukan hanya untuk mengesahkan kehamilan. Ia juga bermaksud:

tentukan anggaran usia janin;

mendiagnosis kehamilan yang tidak normal (contohnya, ektopik);

kenali kemungkinan keguguran;

disyaki sindrom Down.

Peningkatan gonadotropin korionik juga dianggap sebagai penanda tumor ganas, jadi ujian darah untuk hCG dapat diresepkan untuk mendiagnosis beberapa jenis kanser:

barah rahim (choriocarcinoma);

barah ovari (pada lelaki, barah testis).

Penyakit bukan barah tertentu, seperti sirosis hati, ulser perut, kegagalan buah pinggang, penyakit radang usus, juga dapat meningkatkan kadar hCG.

Penyedia penjagaan kesihatan anda boleh memerintahkan ujian darah HCG dalam beberapa siri ujian makmal untuk menilai penyebab gejala tertentu dengan betul..

Ujian darah untuk hCG pada lelaki

Walaupun pada wanita, hCG berkait rapat dengan kehamilan, pada lelaki, peningkatan di dalamnya menunjukkan kemungkinan barah testis. Ini juga dapat menimbulkan kecurigaan tentang adanya virus hepatitis C, tetapi ujian tambahan akan diperlukan untuk mengesahkan.

Bagaimana ujian darah untuk hCG?

Ujian darah diambil dari vena; tidak diperlukan persiapan untuknya. Sekiranya anda melakukan beberapa ujian pada satu hari, maka disarankan untuk menderma darah pada waktu pagi..

Menyahkod ujian darah untuk hCG

Tahap gonadotropin korionik diukur dalam unit hormon per mililiter darah (mIU / mL, atau mIU / mL).

Jadual di bawah menunjukkan tahap hCG normal semasa kehamilan pada minggu, bermula dengan tempoh haid terakhir. Data dikumpulkan berdasarkan maklumat dari portal rasmi pihak berkuasa kesihatan Australia.

Minggu sejak haid terakhir

Kadar HCG (mIU / ml)

Sekiranya bacaan hCG anda berada di luar julat normal, ini boleh bermakna banyak perkara. Pastikan anda bertanya kepada pakar sakit puan yang memimpin kehamilan anda.

Tahap HCG di bawah normal

pengiraan tarikh konsepsi yang tidak betul;

kemungkinan keguguran (kehamilan yang disebut biokimia), atau anembryonia (sejenis kehamilan yang terlepas);

Tahap HCG berada di atas normal

pengiraan tarikh konsepsi yang tidak betul;

kehamilan molar, apabila janin berhenti berkembang atau tidak hadir sepenuhnya;

kehamilan berganda (kembar atau kembar tiga).

Sejauh mana tepatnya ujian darah hCG??

Tiada ujian darah 100% tepat. Ujian hCG juga dapat memberikan hasil positif palsu dan negatif palsu. Sekiranya ragu-ragu, doktor anda boleh meminta derma darah kedua.

Hasil ujian juga boleh dipengaruhi oleh tumor sel kuman - iaitu sel kuman barah atau jinak yang matang dalam tisu yang sama dengan telur atau sperma.

Hasil negatif yang salah

Sekiranya ujian darah untuk tahap hCG dilakukan terlalu awal, sebelum tubuh mempunyai masa untuk menghasilkan hormon yang mencukupi, anda akan mendapat hasil yang negatif. Oleh itu, disarankan untuk mengambilnya kira-kira dua minggu setelah pembuahan yang dimaksudkan, dan jika perlu, ulangi selepas 48-72 jam.

Hasil positif palsu

Sebaliknya, seperti yang telah kita ketahui, hCG dapat meningkat tanpa kehamilan. Dalam kes ini, jelas, hormon dihasilkan untuk jenis antibodi tertentu yang mengandungi serpihan molekulnya, atau kesalahan dilakukan di makmal.

Bila hendak membincangkan masalah dengan doktor anda

Jangan panik jika hasil anda tidak sesuai dengan tahap "normal". Julat ini adalah anggaran dan tidak sesuai untuk semua ibu mengandung. Tidak ada alasan untuk mempercayai bahawa anda tidak akan mempunyai bayi yang sihat..

Untuk memastikan kehamilan, ada kaedah diagnostik yang lebih tepat - contohnya, ultrasound. Ia dilakukan sekitar minggu keenam kehamilan..

Sekiranya ada sebab yang perlu dikhawatirkan, maka untuk menilai keadaannya, anda perlu lulus beberapa ujian darah untuk hCG dengan selang beberapa hari.

Angka-angka mungkin berbeza, jadi penting untuk mendengar kebimbangan doktor mengenai kesihatan anda..

Analisis HCG: mengapa mengambilnya, apa yang ditunjukkan dan apa peranannya dalam tempoh melahirkan anak?

Pada minggu-minggu pertama kehamilan, seorang wanita menjalani serangkaian pemeriksaan klinikal, mulai dari pendermaan darah hingga pemeriksaan ultrasound. Salah satu pemeriksaan utama yang mengesahkan fakta konsepsi adalah analisis hCG. Petunjuk hormon ini juga dapat menentukan sama ada janin berkembang secara normal. Apakah analisis ini, kapan mengambilnya dan sama ada perlu melakukan kajian sedemikian?

Apa itu HCG?

HCG - apa itu? Gonadotropin korionik manusia - ini adalah bagaimana singkatan ini berdiri. Sekiranya tidak ada proses patologi dalam tubuh manusia, ia dihasilkan secara eksklusif semasa kehamilan, yang sebenarnya merupakan isyarat konsepsi.

Hormon korionik mula disintesis dalam tubuh ibu hamil selepas persenyawaan dan dihasilkan terlebih dahulu oleh telur kehamilan, dan setelah pembentukan trofoblas, pendahulu plasenta ini sudah terlibat dalam penghasilan hCG. Itulah sebabnya analisis untuk hCG menunjukkan hasil positif beberapa waktu selepas persenyawaan telur..

HCG terdiri daripada sepasang subunit yang berbeza - alpha dan beta. Dalam kes ini, yang pertama sama dengan subunit hormon alpha yang dihasilkan di kelenjar pituitari. Dalam kes hormon korionik, ia ditentukan oleh komponen beta.

Apakah kepentingan hormon korionik semasa melahirkan anak? Analisis darah atau air kencing untuk hCG adalah tahap yang sangat penting dalam mendiagnosis sejumlah keadaan patologi, baik dalam perkembangan janin dan dalam kerja tubuh ibu hamil secara keseluruhan..

Apa yang diberikan oleh analisis hCG?

Untuk memahami mengapa anda perlu mengikuti ujian ini, anda perlu mengetahui apa itu hormon korionik:

  • pada trimester pertama kehamilan, ia merangsang sintesis estrogen dan progesteron;
  • mencegah penyerapan semula korpus luteum;
  • mengurangkan tindak balas agresif sistem imun ibu hamil terhadap sel-sel embrio, yang biasanya berlaku pada minggu-minggu pertama kehamilan;
  • menyumbang kepada penyusunan semula badan wanita yang normal dan tepat pada masanya, yang merupakan ciri jangka masa melahirkan anak;
  • mempunyai kesan merangsang kelenjar adrenal dan gonad embrio;
  • mengambil bahagian aktif dalam proses pembezaan seksual pada embrio lelaki.

Tujuan menjalankan ujian klinikal

Doktor boleh menetapkan pemeriksaan untuk menentukan hormon korionik dalam kes berikut:

  • untuk diagnosis awal kehamilan;
  • untuk mengesan dinamika perkembangan kehamilan;
  • untuk mengenal pasti patologi, anomali dalam perkembangan embrio;
  • untuk mengecualikan perkembangan lampiran ektopik janin;
  • untuk menilai keadaan organ pembiakan semasa selepas penamatan kehamilan secara buatan;
  • untuk menentukan atau mengecualikan kemungkinan ancaman keguguran;
  • untuk diagnosis amenorea dan tumor.

Sebagai tambahan, analisis untuk hCG dapat diresepkan bukan hanya kepada wanita, tetapi juga kepada lelaki. Sebagai contoh, dengan menganalisis kehadiran hormon ini di dalam badan lelaki, adalah mungkin untuk menentukan sama ada terdapat perkembangan tumor testis..

Nilai tahap hCG semasa melahirkan anak

Fungsi hormon ini dalam tubuh ibu mengandung sangat penting. Indikator HCG pada trimester pertama melahirkan anak secara beransur-ansur meningkat, kerana pada hakikatnya, kehamilan berkembang dengan selamat. Ini disebabkan oleh fakta bahawa ia memulakan semua proses yang diperlukan untuk melahirkan anak sepenuhnya..

Semasa kehamilan, gonadotropin dikeluarkan dari badan melalui buah pinggang, oleh itu, ia keluar dengan air kencing. Oleh itu, ia dapat ditentukan baik dengan menderma darah dan air kencing. Dan berdasarkan prinsip inilah semua ujian kehamilan ekspres berfungsi..

Pada hari apa selepas pembuahan adalah mungkin untuk menentukan kehamilan dengan hCG?

Berapa lama anda boleh menentukan gonadotropin dalam badan ibu mengandung? Sekiranya ujian darah untuk hCG diambil untuk menentukan sama ada kehamilan telah berlaku atau tidak, maka kajian ini dapat dijalankan mulai hari ke-8 setelah tarikh anggaran pembuahan. Pada masa yang sama, perlu difahami bahawa pada masa awal konsentrasi gonadotropin belum cukup tinggi untuk "dilihat" oleh ujian dan analisis - pada masa ini, hasil penyelidikan mungkin negatif negatif. Oleh itu, lebih disarankan untuk melakukan analisis beberapa hari selepas kelewatan haid..

Kadang-kadang, untuk mengecualikan kehamilan ektopik atau pembekuan perkembangan janin, doktor menetapkan analisis tiga kali ganda. Maksudnya, biomaterial, selalunya darah, didermakan 3 kali dengan kekerapan 2-3 hari. Pada masa yang sama, untuk mendapatkan data yang paling dipercayai, disarankan untuk melakukan analisis pada masa yang sama..

Pertumbuhan indikator yang sesuai dengan data normatif akan menjadi pengesahan bahawa kehamilan berkembang secara normal. Sekiranya tidak ada pertumbuhan hCG yang mencukupi dalam darah ibu hamil, kita boleh membicarakan perkembangan patologi atau anomali, baik dalam tubuh anak dan di dalam tubuh ibu hamil..

Perhatian! Petunjuk normatif gonadotropin korionik manusia di setiap makmal mungkin berbeza. Oleh itu, sangat penting untuk memperhatikan standard yang ditunjukkan dalam borang. Sekiranya mereka tidak ada di sana, maka anda perlu meminta untuk disediakan.

Piawaian

Oleh itu, apabila ujian darah dan air kencing untuk hCG diambil dan apa yang ditunjukkan, kita sudah mengetahui. Sekarang mari kita ketahui apakah indikator gonadotropin untuk menentukan sama ada perkembangan janin adalah normal.

Penting! Penyahkodan analisis hCG hanya perlu ditangani oleh pakar. Hanya doktor yang berkelayakan yang dapat menentukan sama ada terdapat penyimpangan dalam indikasi dan adakah perlu melakukan kajian lain untuk mengesahkan atau membantah diagnosis tertentu.

Seperti yang telah disebutkan sebelumnya, tahap hCG bergantung pada tempoh kehamilan. Untuk kemudahan, kami telah merangkum data-data ini dalam jadual di bawah..

Tempoh kehamilan, mingguKepekatan standard hCG, mU / ml
1-225-300
2-31500-5000
3-410000-30000
4-520,000-100,000
5-620000-135000
6-750,000-165000
7-850,000-185,000
8-950,000-195,000
9-1050000-19500
11-1250,000-200,000
13-1420000-105000
15-2520000-95000
26-3710000-60000

Dinamika pertumbuhan hormon yang normal dan teratur membuktikan kegunaan perkembangan kehamilan. Dalam 12 minggu pertama, pertumbuhan hCG sangat pesat dan petunjuk gonadotropin meningkat setiap 2-3 hari hampir 2 kali ganda.

Tahap hormon tertinggi diperhatikan semasa pembentukan membran plasenta - pada kehamilan 10-12 minggu. Dan secara harfiah setelah beberapa minggu, tahap hCG mula menurun secara beransur-ansur.

Saya ingin mengulangi bahawa ketepatan kajian harus dinilai mengikut petunjuk normatif makmal di mana analisis diambil dan tahap hormon dinilai

Baca terus, apakah sebab penyimpangan indeks gonadotropin dari norma?

Apa yang dikatakan tahap rendah hCG??

Seperti yang telah disebutkan sebelumnya, ujian darah untuk hCG dapat menentukan apakah kehamilan berjalan normal. Apa maksud penyimpangan seperti itu dari norma??

Tahap gonadotropin yang menurun mungkin menunjukkan patologi kehamilan seperti itu:

  • risiko keguguran;
  • kematian sebelum kelahiran embrio;
  • keabnormalan kromosom;
  • kelewatan perkembangan intrauterin embrio;
  • kekurangan fetoplacental dan penuaan pramatang membran plasenta.

Dan jika hasil kajian menunjukkan tahap hormon yang diturunkan, ini adalah alasan untuk berunding segera dengan pakar..

Apa yang dikatakan oleh peningkatan tahap hCG??

Sekiranya kepekatan gonadotropin korionik melebihi tahap normal, maka kita boleh membincangkan keadaan berikut:

  • perkembangan kehamilan berganda;
  • kelainan kromosom, perkembangan kecacatan dan penyakit genetik janin lain - hipoksia, kecacatan, sindrom Down, dan lain-lain;
  • diabetes mellitus pada ibu mengandung;
  • gestosis;
  • perkembangan tumor trofoblastik.

Juga, kepekatan tinggi hCG dalam tubuh ibu mengandung boleh dalam rawatan keadaan patologi berdasarkan gonadotropin chorionic. Selain itu, selalunya tahap gonadotropin yang terlalu tinggi boleh dikaitkan dengan usia kehamilan yang tidak betul..

Dalam keadaan yang tidak berkaitan dengan kehamilan, tahap tinggi hCG dalam tubuh mungkin menunjukkan keadaan berikut:

  • perkembangan lesi tumor pada testis, lampiran, rahim, organ saluran pencernaan, dan lain-lain;
  • tumor dari tisu embrio - choricarcinoma, chorioepithelium, drift vesikular dan kambuhannya;
  • mengambil ubat progestogenik;
  • tempoh awal selepas penamatan kehamilan secara buatan pada bila-bila masa selepas prosedur dengan adanya kecurigaan berkaitan dengan kegunaan perkembangan intrauterin embrio.

Teruskan membaca untuk melihat apa yang ditunjukkan oleh ujian darah hCG dengan kehamilan yang membeku?

HCG untuk kehamilan yang membeku

Ujian darah untuk hCG dengan kehamilan yang membeku akan berada pada tahap yang sama, atau akan mulai menurun. Itu semua bergantung pada kapan embrio berhenti berkembang. Dan ini agak logik: janin tidak berkembang, aktiviti penting membran plasenta berhenti, oleh itu, berhenti mengeluarkan hormon. Mengenai diagnosis keadaan patologi seperti itu, tidak digalakkan untuk menilai secara murni melalui penyelidikan klinikal.

Adalah sangat penting bagi dinamika pertumbuhan hCG yang tidak normal untuk berunding dengan pakar. Bersama dengan pemeriksaan klinikal, jika perlu, pemeriksaan ultrasound juga ditetapkan. Dan jika degupan jantung tidak didengar semasa ultrasound, memang, kita bercakap mengenai kehamilan yang membeku.

Sebaliknya, patologi ini mungkin disebabkan oleh sebab berikut:

  • kelainan kromosom - biasanya muncul sehingga 10 minggu;
  • penyakit berjangkit yang berlaku di dalam badan ibu mengandung;
  • perkembangan rongga rahim yang tidak normal - kita bercakap terutamanya mengenai patologi seperti rahim bertanduk dua;
  • trombofilia - gangguan pembekuan darah.

.gif "data-lazy-type =" image "data-src =" https://dazachatie.ru/wp-content/uploads/2018/06/xgch-po-dnjam-posle-ovuljacii-300x189.jpg "alt = "HCG" width = "300" height = "189" srcset = " data-srcset = "https://dazachatie.ru/wp-content/uploads/2018/06/xgch-po-dnjam-posle-ovuljacii- 300x189.jpg 300w, https://dazachatie.ru/wp-content/uploads/2018/06/xgch-po-dnjam-posle-ovuljacii.jpg 660w "size =" (lebar maksimum: 300px) 100vw, 300px " /> Jika, setelah membuktikan fakta kehamilan beku, janin tidak keluar secara spontan, maka prosedur mengikis mesti ditentukan. Ini akan mengecualikan kemungkinan jangkitan pada sistem pembiakan wanita. Sekiranya kehamilan beku diulang beberapa kali, maka pasangan disyorkan untuk menjalani pemeriksaan penuh, yang akan menentukan sebab fenomena patologi ini.

Apa yang akan ditunjukkan oleh ujian hCG untuk implantasi embrio ektopik??

Dengan lampiran ektopik telur kehamilan, tahap gonadotropin korionik biasanya diturunkan. Tetapi selalunya terdapat juga kes apabila petunjuk gonadotropin berada dalam julat normal. Oleh itu, jika kehamilan ektopik disyaki, petunjuk beberapa kajian akan menjadi yang paling bermaklumat..

Dan dalam hal ini disarankan untuk melakukan analisis tiga kali. Jadi, jika dinamika pertumbuhan kepekatan hormon lemah, maka kita benar-benar boleh membincangkan kehamilan ektopik atau beku.

Kesimpulannya

Pada akhir penerbitan ini, saya ingin meringkaskan: analisis klinikal untuk menentukan kepekatan gonadotropin korionik manusia sangat penting pada trimester pertama kehamilan..

Menurut petunjuk yang diperoleh, seseorang dapat mengetahui tentang kegunaan pertumbuhan embrio, dan juga mengecualikan risiko mengembangkan sebarang keadaan patologi pada anak yang belum lahir dan ibu sendiri. Oleh itu, anda tidak boleh menolak penyampaian analisis yang dirancang sekiranya anda diresepkan oleh doktor kesuburan atau pakar sakit puan.

Di samping itu, perlu diingat bahawa hasil ujian darah untuk hCG harus diuraikan secara eksklusif oleh pakar, dengan mengambil kira norma-norma makmal di mana kajian klinikal biomaterial dilakukan.

Adakah anda pernah melakukan ujian hCG? Sekiranya demikian, apa alasannya dan apa yang ditunjukkan oleh kajian ini? Kongsi dengan kami dan pembaca kami maklumat yang menarik dan mungkin sangat berguna untuk seseorang, meninggalkan maklum balas dan komen anda pada akhir penerbitan.

Ujian darah HCG: apakah itu, penyahkodan

Human chorionic gonadotropin (hCG, hCG) adalah hormon glikoprotein yang disintesis dalam tubuh wanita hamil oleh chorionic villi sejak saat persenyawaan. Muncul dalam darah periferi pada kehamilan 6-10 hari. Pada masa akan datang, plasenta bertanggungjawab untuk sintesis hCG.

Ujian darah untuk hCG diperlukan untuk penubuhan awal fakta persenyawaan. Pada lelaki dan wanita yang tidak hamil, tahap hormon ini adalah minimum. Peningkatan kepekatannya mungkin menunjukkan pertumbuhan tumor dengan komponen trophoblastik. Sehubungan itu, ujian hormon hematologi ditetapkan bukan sahaja untuk mengesahkan kehamilan, tetapi juga untuk mengecualikan neoplasma malignan..

Ketepatan ujian hematologi untuk gonadotropin korionik mencapai 99.8%. Dalam air kencing, kepekatannya meningkat hanya selepas 14 hari dari saat persenyawaan. Dalam tempoh ini, ujian air kencing yang dinyatakan untuk kehamilan akan memberi maklumat.

Ujian darah HCG - apa itu?

Hormon gonadotropik korionik terdiri daripada α- dan β-subunit. Subunit Α mempunyai struktur yang serupa dengan rantai dengan nama yang sama iaitu hormon perangsang tiroid, perangsang folikel dan luteinisasi, β-subunitnya unik.

Ujian hematologi untuk hCG berdasarkan pengesanan zarah β spesifik dalam darah. Kepekatan maksimum CG diperhatikan dalam 2-3 bulan kehamilan. Menjelang empat bulan, tahap hormon menurun dan tidak berubah sehingga 34 minggu. Selanjutnya, tahapnya kembali mencapai tahap maksimum, yang mungkin merangsang aktiviti pekerja. Sudah seminggu selepas melahirkan atau pengguguran, tahap hCG menurun ke tahap minimum.

Peranan biologi hormon:

  • penyertaan dalam pembentukan plasenta;
  • pemeliharaan korpus luteum semasa kehamilan dan rangsangan pengeluaran progesteron;
  • penyediaan sistem imun ibu untuk pengambilan janin;
  • rangsangan pembahagian sel Leydig pada janin lelaki;
  • rangsangan kelenjar adrenal dan organ genital janin.

Corpus luteum di dalam badan wanita yang tidak hamil wujud selama 12-14 hari, selepas itu berlarutan. Semasa membawa janin, berkat hCG, ia meningkat dan secara aktif mensintesis progesteron. Di samping itu, hormon korionik meningkatkan pengeluaran kortikosteroid dalam korteks adrenal ibu..

Pada lelaki dan wanita yang tidak hamil, tahap hormon ini adalah minimum. Peningkatan kepekatannya mungkin menunjukkan pertumbuhan tumor dengan komponen trofoblastik..

Petunjuk untuk kajian kepekatan hCG:

  • menetapkan fakta kehamilan;
  • ketiadaan ovum di rahim mengikut gambar ultrasound dengan latar belakang tanda-tanda perkembangan kehamilan;
  • pemeriksaan antenatal: pengecualian patologi perkembangan, mutasi kromosom (sindrom Down, Edwards);
  • kecurigaan kematian janin;
  • kecurigaan kehamilan ektopik;
  • diagnosis, pemantauan rawatan, dan pengecualian kambuh tumor penghasil hormon.

Ujian hematologi untuk hCG memungkinkan untuk menilai kepekatan bentuk utuh dan β-subunit bebas. Yang terakhir ini digunakan untuk mendiagnosis kelainan kromosom: pada trimester pertama - dalam kombinasi dengan penentuan tahap PAPP-A, pada yang kedua - sebagai sebahagian daripada ujian tiga (dalam kombinasi dengan kepekatan AFP dan estriol bebas).

Ujian darah HCG: cara mengambilnya dengan betul dan kapan

Bahan untuk analisis adalah darah vena. Kajian dijalankan dengan kaedah enzim immunoassay. Untuk memastikan kepekaan maksimum dan kekhususan ujian, analisis dilakukan pada waktu pagi dengan perut kosong. 8-10 jam sebelum menderma darah, jangan makan, dan juga mengecualikan aktiviti fizikal yang berat. Semasa mengambil ubat yang mempengaruhi aktiviti hormon, pekerja makmal harus diberi amaran mengenai perkara ini..

Ramai pesakit, yang tidak mengetahui kapan harus menjalani ujian darah untuk kehamilan (hCG), melakukan kajian terlalu awal. Ujian akan menunjukkan hasil yang positif hanya seminggu selepas masa konsepsi. Masa yang paling baik untuk diagnosis kehamilan adalah 4-5 hari pendarahan haid yang tertunda. Selalunya pada masa ini, hCG muncul dalam air kencing.

Pada kepekatan HCG dalam darah wanita 5–25 mU / l, kehamilan tidak dapat disahkan atau dikecualikan secara pasti. Dalam kes ini, kajian kedua dijalankan setelah 2-3 hari..

Pada trimester kedua, tahap gonadotropin korionik ditentukan untuk mendiagnosis patologi janin. Selepas keguguran, pengguguran perubatan, disyorkan untuk melakukan ujian darah hCG dalam 48-72 jam. Tahap tinggi hormon ini menunjukkan pembuangan ovum yang tidak lengkap dari rahim.

Berapa lama masa yang diperlukan untuk analisis? Masa untuk mendapatkan hasil analisis biasanya sekitar 2-3 hari, yang bergantung pada peralatan makmal tertentu. Agar tidak menunggu lama, anda boleh melakukan ujian ekspres. Kaedah ini membolehkan anda mendapat hasil dalam 2-3 jam.

Menyahkod keputusan ujian darah untuk hCG

Nilai rujukan ditunjukkan pada borang hasil. Yang terakhir kelihatan seperti jadual dua lajur. Anda boleh menguraikan sendiri analisis untuk hCG. Pengurusan kehamilan yang lebih lanjut atau masalah menghentikannya adalah tugas doktor yang merawat. Darah normal wanita yang tidak hamil mengandungi 0-5 mIU / ml. Pada lelaki, kepekatannya tidak boleh melebihi 2.5 mIU / ml..

Dengan kehamilan yang sedang berkembang, tahap hormon korionik meningkat dua kali ganda setiap hari kedua.

Apa arti peningkatan tahap hCG dalam darah?

Peningkatan kepekatan gonadotropin korion dalam darah pada wanita yang tidak membawa janin, dan pada lelaki, menunjukkan proses tumor. Sekiranya norma hCG dilanggar semasa beban, ini adalah alasan untuk menghubungi doktor dan pemeriksaan lanjut.

Peningkatan hCG semasa kehamilan diperhatikan dalam keadaan berikut:

  • usia kehamilan yang tidak betul ditentukan;
  • gestosis;
  • kelainan kromosom pada janin (Trisomi 21, sindrom Shereshevsky-Turner);
  • diabetes mellitus kehamilan;
  • mengambil gestagens sintetik;
  • pembebanan berlebihan;
  • kehamilan berganda.

Masa yang paling baik untuk diagnosis kehamilan adalah 4-5 hari pendarahan haid yang tertunda.

Secara berasingan, terdapat patologi seperti cystic drift. Ia adalah hasil persenyawaan telur, tetapi tidak mewakili janin yang sedang berkembang. Vili chorionic tumbuh dalam bentuk gelembung, yang memberikan penampilan sebilangan anggur. Pada peringkat awal, sukar untuk membezakan drift kistik dari persenyawaan normal, tetapi tahap hCG berkali-kali lebih tinggi daripada nilai standard..

Apa yang ditunjukkan oleh hCG rendah semasa kehamilan

Ketidakkonsistenan tahap hCG dengan usia kehamilan adalah alasan untuk mendapatkan rawatan perubatan segera.

Indeks hormon korionik yang menurun mungkin menunjukkan keadaan berikut:

  • kematian janin antenatal;
  • kehamilan ektopik;
  • kekurangan fetoplacental;
  • trisomi 13 (sindrom Patau), trisomi 18 (sindrom Edwards);
  • anencephaly;
  • risiko keguguran;
  • perencatan pertumbuhan janin.

Kehamilan ektopik (ektopik) adalah keadaan yang mengancam nyawa yang memerlukan diagnosis dan rawatan segera. Ciri perkembangannya adalah peningkatan tahap hormon korionik yang perlahan.

Penurunan tajam penunjuk hCG mungkin menunjukkan kematian janin intrauterin. Hormon berhenti dihasilkan dan tidak dijumpai di darah periferal.

Menurut kepekatan gonadotropin korionik, usia kehamilan ditetapkan. Sekiranya terdapat perbezaan antara indikator HCG dan jangkaan jangkaan, adalah mustahak agar hormon itu dikaji secara dinamik.

Bolehkah ujian kehamilan salah

Ujian darah untuk hCG adalah kaedah yang paling boleh dipercayai untuk mengesahkan kehamilan. Sensitiviti kajian ini adalah 0.8 IU / L (ini bermaksud bahawa hormon dikesan sudah berada pada tahap di atas 0.8 IU / L). Oleh kerana semasa kehamilan kepekatan hCG sekurang-kurangnya 10 IU / L, kepekaan kaedahnya jelas.

Kekhususan ujian mencapai 100% (ini bermaksud kaedah menentukan hormon dalam darah, jika terdapat di sana). Oleh itu, ketepatan kajian, menurut pengiraan statistik, adalah 99.8%.

Ujian air kencing yang cepat untuk hepatitis kronik lebih kurang dipercayai. Sensitiviti jalur ujian bermula pada 5 IU / L. Tetapi kekhususannya juga mencapai 100%. Kebolehpercayaan keseluruhan analisis berkisar antara 98-99%.

Kehamilan ektopik (ektopik) adalah keadaan yang mengancam nyawa yang memerlukan diagnosis dan rawatan segera. Ciri perkembangannya adalah peningkatan tahap hormon korionik yang perlahan.

Hasil positif palsu dari ujian hematologi untuk hCG boleh berlaku dalam kes berikut:

  • mengambil ubat dengan hCG (Pregnil, Horagon);
  • gangguan rembesan hormon;
  • neoplasma malignan yang tidak didiagnosis.

Tanggapan negatif yang salah dapat diperolehi kerana ovulasi lewat dan / atau implantasi ovum, kehamilan yang tidak berkembang atau ektopik.
Tidak ada norma gabungan hormon korionik. Setiap makmal menggunakan nilai garis panduannya sendiri. Dalam hal ini, hanya seorang doktor yang akhirnya dapat meletakkan atau mengecualikan kehamilan (diagnosis).

Video

Kami menawarkan untuk melihat video mengenai topik artikel

Apa yang ditunjukkan oleh ujian darah untuk hCG: norma dan alasan penyimpangan dari nilai rujukan

Analisis makmal telah lama menjadi bagian integral dari diagnosis semua penyakit yang diketahui. Mereka memperoleh kepentingan khusus pada saat yang menggembirakan dan menyenangkan dalam kehidupan seorang wanita seperti mengharapkan seorang anak. Semasa pemeriksaan pencegahan (pemeriksaan), yang dilakukan pada trimester pertama dan kedua, setiap wanita hamil diuji untuk hCG. Mari kita bincangkan mengapa doktor menetapkannya dan dalam kes apa masuk akal untuk menjalani ujian itu sendiri..

HCG: apa yang ada di sebalik akronim misteri

HCG adalah gonadotropin korionik, hormon yang dihasilkan di dalam badan setiap wanita hamil, serta dalam beberapa patologi. Dari segi komposisi kimia, bahan ini sangat dekat dengan hormon pembiakan (ia disebut "gonadotropik"), yang dihasilkan pada orang, tanpa mengira jantina, di bahagian otak - kelenjar pituitari. Tujuan mereka dalam keadaan normal badan adalah untuk merangsang rembesan hormon seks. HCG diperlukan untuk "menyesuaikan" tubuh wanita dengan proses yang tidak biasa untuknya - kehamilan - dari saat persenyawaan hingga permulaan kerja plasenta yang lengkap.

Dari sudut pandang kimia, hCG terdiri daripada dua "bahagian" - subunit alfa dan beta. Salah satunya (alpha) bertepatan sepenuhnya dengan struktur dengan subunit yang sama dalam hormon gonadotropik lain, dan yang kedua (beta) unik dalam komposisi, yang memungkinkan untuk menentukan kepekatan hCG dalam darah dengan tepat.

Semua ujian hCG yang dilakukan semasa kehamilan dibahagikan kepada dua jenis - kualitatif dan kuantitatif. Yang pertama memberikan jawapan yang jelas mengenai sama ada peningkatan kepekatan hormon ini dalam darah telah direkodkan atau tidak, yang secara tidak langsung menunjukkan adanya atau ketiadaan kehamilan (ini adalah asas untuk ujian air kencing ekspres, yang mungkin dihadapi oleh setiap wanita dewasa). Yang kedua adalah ujian kuantitatif yang menentukan kepekatan tepat hCG dalam darah, sehingga doktor dapat memantau perubahan tahap hormon dalam dinamika, dan juga mengesyaki beberapa kelainan pada perkembangan janin.

Sebagai tambahan kepada masalah pembiakan, ada sebab lain mengapa hCG muncul dalam darah wanita dan lelaki - kita bercakap mengenai tumor penghasil hormon, penyakit onkologi yang mengubah latar belakang hormon tubuh. Oleh itu, kadang-kadang analisis sedemikian ditetapkan untuk mendiagnosis neoplasma patologi..

Analisis HCG: dari umum ke... percuma

Ujian kehamilan, yang boleh dibeli di mana-mana farmasi, pasti merupakan penemuan yang mudah, tetapi jangan lupa bahawa ujian tersebut tidak begitu tepat dan dapat menunjukkan hasil yang betul hanya beberapa hari setelah kelewatan haid. Selain itu, ini tidak berlaku untuk pemeriksaan diagnostik kemungkinan gangguan perkembangan janin, yang diperlukan pada trimester kehamilan pertama dan kedua, dan tidak berlaku untuk diagnostik onkologi. Oleh itu, ujian darah untuk hCG adalah perkhidmatan perubatan yang sangat bermaklumat dan dalam permintaan..

Jumlah hCG

Analisis ini adalah kaedah makmal yang paling dipercayai untuk mengesahkan atau menafikan kehadiran kehamilan, dan juga untuk memastikan bahawa ia berjalan. Walaupun pada peringkat awal, apabila sistem ujian untuk kegunaan rumah menunjukkan satu jalur (biasanya, mereka tidak bertindak balas terhadap kandungan hCG kurang dari 20 mU / ml), ujian darah akan menunjukkan peningkatan kepekatan hormon, yang menunjukkan persenyawaan berjaya.

Walau bagaimanapun, penggunaan analisis hCG untuk mengesahkan kehamilan bukan satu-satunya dan bukan aplikasi utama kajian ini. Faktanya ialah ketika embrio berkembang, tahap hCG dalam darah ibu akan meningkat - hingga 12-13 minggu dari tarikh haid terakhir. Sekiranya pertumbuhan dari analisis ke analisis tidak diperhatikan atau petunjuk hormon tidak sesuai dengan norma yang diterima umum, maka ini mungkin menunjukkan kemungkinan besar keguguran, kehamilan beku atau ektopik (ektopik). Di kemudian hari, penyimpangan hCG dari nilai rujukan mungkin menunjukkan adanya patologi genetik pada janin (seperti sindrom Down atau sindrom Edwards).

B-hCG percuma

Analisis beta-hCG percuma adalah jenis diagnosis yang jelas, kerana hanya mengambil kira subunit hormon yang membezakannya dengan bahan gonadotropik lain dalam darah. Ini bermaksud bahawa kemungkinan penyimpangan pada hasil disebabkan oleh gangguan hormon umum akan minimum. Ini relevan dalam keadaan di mana tujuan diagnosis adalah mencari tumor penghasil hormon (beberapa di antaranya secara berasingan meningkatkan tahap b-hCG), yang, dengan ketiadaan kehamilan yang disahkan secara klinikal pada wanita, dan juga pada lelaki, jelas menunjukkan adanya neoplasma.

Di samping itu, diagnosis yang tepat seperti itu berguna ketika menyaring kecacatan kongenital, sehingga banyak doktor menganggap disarankan untuk memberi pesakit analisis untuk beta-hCG percuma. Ini sangat penting jika ibu mengandung mempunyai risiko yang lebih tinggi untuk mengandung bayi dengan kelainan genetik (ini ditentukan oleh umur, keturunan dan sejarah kehamilan sebelumnya).

Sejauh mana tepatnya ujian darah hCG?

Analisis untuk chorionic gonadotropin diklasifikasikan sebagai kaedah diagnostik makmal yang sangat tepat. Penentuan kepekatan hormon dalam darah dilakukan dengan kaedah pemeriksaan imunosorben berkait enzim (ELISA), di mana serum darah manusia dicampurkan dengan antibodi standard terhadap hCG dan pewarna. Tanpa tindak balas kimia untuk menggabungkan bahan-bahan ini ke dalam satu kompleks, penyelesaiannya tidak noda, oleh itu ujian membolehkan anda mengesahkan kehadiran hormon dalam darah pesakit, dan juga menilai kepekatannya.

Mengapa doktor boleh memerintahkan kajian

Bagi wanita yang mengalami haid yang tertunda, doktor menetapkan analisis untuk hCG dalam kes berikut:

  • untuk mengesahkan atau membantah kehamilan awal;
  • untuk mengecualikan kehamilan ektopik;
  • untuk mengawal kualiti pengguguran yang dilakukan (jika penamatan kehamilan secara buatan tidak selesai hingga akhir, sisa ovum di rahim terus mengeluarkan hormon ke dalam darah);
  • untuk mendiagnosis ancaman keguguran atau kehamilan yang hilang.

Bagi wanita dengan kehamilan yang mapan dan normal, definisi hCG ditetapkan dalam kes berikut:

  • untuk memantau perjalanan kehamilan;
  • sebagai sebahagian daripada pemeriksaan saringan pada trimester pertama (bersama dengan analisis untuk PAPP-A - protein plasma yang berkaitan dengan kehamilan-A);
  • sebagai sebahagian daripada pemeriksaan saringan pada trimester kedua (bersama dengan analisis untuk alpha-fetoprotein dan estriol bebas - apa yang disebut ujian tiga).

Untuk lelaki, dan juga bagi wanita di luar kehamilan, analisis untuk hCG dapat diresepkan untuk mendiagnosis penyakit trofoblastik dan tumor penghasil hormon..

Cara menderma darah untuk analisis hCG dengan betul

Salah satu kelebihan analisis yang tidak dapat dipertikaikan untuk hCG adalah kurangnya persiapan khas untuk kajian ini. Darah dari urat didermakan bila boleh - pada waktu pagi dan pada waktu perut kosong (sekurang-kurangnya 4 jam harus berlalu setelah makan).

Sekiranya ujian hCG dilakukan untuk mengesahkan kehamilan, disarankan untuk menderma darah tidak lebih awal dari 3-5 hari setelah kelewatan haid, jadi kemungkinan hasil negatif palsu akan minimum.

Apa hasilnya: kita membaca borang penyelidikan

Pesakit menerima hasil analisis untuk hCG dalam seminggu, tetapi beberapa makmal swasta dapat melakukan kajian dalam satu hari atau dalam kes kecemasan - dalam beberapa jam.

Borang yang diterima akan mengandungi nama depan dan nama belakang pesakit, serta jenis analisis (jumlah hCG atau b-hCG percuma). Nilai rujukan untuk kes anda juga diberikan di sini (norma untuk lelaki dan wanita yang tidak hamil, norma untuk ibu hamil dengan petunjuk usia kehamilan dalam beberapa minggu).

Keadaan pesakit

Jumlah tahap hCG, mU / ml

Tahap b-hCG percuma, ng / ml

Lelaki dan wanita yang tidak hamil

9 minggu mengandung

10 minggu mengandung

11 minggu mengandung

12 minggu mengandung

13 minggu mengandung

14 minggu mengandung

15 minggu mengandung

16 minggu mengandung

17 minggu mengandung

18 minggu mengandung

19 minggu mengandung

tiada analisis dilakukan

20 minggu mengandung

tiada analisis dilakukan

21 minggu mengandung

tiada analisis dilakukan

Ujian darah untuk hCG adalah salah satu peringkat diagnosis perubatan. Terlepas dari hasilnya, jangan tergesa-gesa membuat kesimpulan sendiri, pastikan anda berjumpa doktor dan tidak perlu panik lebih awal - tubuh manusia itu rumit, dan kesimpulan mengenai proses yang berlaku di dalamnya hanya dapat dibuat berdasarkan penilaian perubatan menyeluruh mengenai keadaan kesihatan.

Seperti disebutkan dalam artikel, peningkatan hCG dapat disebabkan bukan hanya oleh kehamilan, tetapi juga oleh perkembangan berbagai patologi, bahkan diabetes atau neoplasma ganas. Oleh itu, jangan memperkecilkan pentingnya analisis ini, perhatikan penyimpangan dari norma dan berjumpa doktor tepat pada masanya..

Ujian darah HCG (gonadotropin chorionic)

Apa itu HCG, fungsinya

Implantasi ovum - permulaan sintesis hCG

Human chorionic gonadotropin (hCG) adalah hormon sistem pembiakan, yang mula dihasilkan dalam jumlah besar setelah masuknya telur yang disenyawakan ke dalam tisu rahim. Proses ini berlaku pada awal kehamilan - 5-6 hari selepas penyatuan telur dengan sperma.

Setelah implantasi (penembusan) ke endometrium rahim, yang merupakan tisu longgar yang melapisi rongga organ, ovum mula tumbuh ke dalamnya lebih dalam dan lebih dalam, sampai ke saluran darah. Pada masa ini, untuk mengelakkan pencampuran darah ibu dan embrio (dua agen genetik yang relatif asing), pendahulu awal plasenta, syncytiotrophoblast, mula terbentuk. Organ umum sistem "ibu-embrio" ini mengeluarkan hCG ke dalam darah dalam jumlah yang banyak.

Dari sudut pandang kimia, hCG adalah struktur protein kompleks, yang secara konvensional dibahagikan kepada dua bahagian: alpha dan beta. Subunit alfa menjadikan hCG berkaitan dengan beberapa bahan aktif lain: hormon perangsang tiroid (mempengaruhi sel kelenjar tiroid, meningkatkan aktivitinya), progesteron (yang disebut "hormon kehamilan") dan hormon luteinisasi (hormon seks). Subunit beta adalah unik, strukturnya hanya terdapat pada hCG, yang memungkinkan untuk melakukan pengesanan yang tepat dalam darah.

Fungsi utama hCG adalah untuk merangsang perubahan fisiologi dalam tubuh wanita hamil untuk kelahiran normal janin. Di bawah pengaruh hCG, korpus luteum tidak mati di ovari wanita hamil selepas 14 hari bahagian kedua kitaran haid, tetapi terus berlanjutan, melepaskan hormon yang diperlukan ke dalam darah.

Fungsi lain dari hCG adalah:

  • Meningkatkan pemakanan plasenta, mengekalkan daya hidupnya;
  • Perubahan tindak balas imun wanita hamil;
  • Merangsang ovulasi pada wanita dan pengeluaran sperma pada lelaki;
  • Kesan pada sel spesifik embrio lelaki, yang membawa kepada pembentukan sistem pembiakan lelaki yang betul.

Nilai normal HCG

Tahap HCG berbeza mengikut minggu

Nilai hCG normal bergantung pada metodologi analisis di makmal tertentu; semasa menafsirkan hasilnya, anda mesti bergantung pada angka yang ditunjukkan dalam borang.

Selalunya, nilai hCG normal untuk lelaki dan wanita yang tidak hamil berada dalam lingkungan 0 hingga 5.0 mU / ml. Bagi wanita selepas pengguguran atau kelahiran anak, peningkatan nilai adalah ciri, sehingga mencapai kadar yang ditentukan dalam seminggu.

Bagi wanita hamil, terdapat norma yang dikira dengan tepat untuk setiap minggu pembentukan janin:

  • Minggu pertama - 20.0-150.0 mU / ml;
  • 2 - 25.0-305.0 mU / ml;
  • 3 - 1500.0-5000.0 mU / ml;
  • 4 - 10000.0-30000.0 mU / ml;
  • 5 - 20,000.0-100,000.0 mU / ml;
  • 6-11 minggu - 20,000.0-226000.0 mU / ml;
  • 12 - 19000.0-130000.0 mU / ml;
  • 13 - 18000.0-111000.0 mU / ml;
  • 14 - 14000.0-80000.0 mU / ml;
  • 15 - 12000.0-685000.0 mU / ml;
  • 16 - 10000.0-585000.0 mU / ml;
  • 17-18 minggu 8000.0-565000.0 mU / ml;
  • 19 - 7000.0-50000.0 mU / ml;
  • 20-28 - 1600.0-49500.0 mU / ml.

Sebab penyimpangan hCG dari norma

Tahap HCG meningkat semasa kehamilan

Sebab utama pertumbuhan hCG pada wanita usia subur adalah permulaan kehamilan. Sebilangan besar kaedah untuk diagnosis diri kehamilan didasarkan pada penentuan hCG - apa yang disebut "jalur ujian" dari pelbagai modifikasi.

Bagi wanita di mana kemungkinan kehamilan dikecualikan, begitu juga untuk lelaki, peningkatan hCG adalah tanda yang luar biasa, kerana hormon ini melepaskan sebilangan besar tumor:

  • Kanser rektum dan / atau kolon;
  • Tumor dari sel-sel pundi kencing amniotik atau sistem plasenta (cystic drift);
  • Kanser paru-paru;
  • Tumor rahim;
  • Neoplasma malignan di buah pinggang;
  • Penyakit onkologi testis (testis).

Pada wanita hamil, penurunan hCG diperhatikan apabila:

  • Kehamilan beku;
  • Kematian janin;
  • Ancaman pengguguran spontan;
  • Kehamilan ektopik;
  • Kekurangan plasenta;
  • Permulaan detasmen plasenta;
  • Patologi perkembangan embrio kasar.

Doktor dapat mentafsirkan keputusan ujian dengan betul

Walau bagaimanapun, perlu diingat: selalu ada kemungkinan usia kehamilan ditetapkan secara tidak betul untuk satu sebab atau yang lain, dalam kes ini, sepanjang kehamilan, mungkin terdapat sedikit atau sedikit hCG yang meningkat (bergantung pada apakah "dikaitkan" dengan seminggu lebih atau kurang dalam pengiraan ). Atas sebab ini, penyimpangan sekitar 40-50% dari norma biasanya dianggap mengancam..

Peningkatan nilai hCG pada wanita hamil diperhatikan apabila:

  • Kehamilan berganda (dan semakin banyak kanak-kanak, hCG beberapa kali lebih tinggi sepanjang kehamilan);
  • Kehamilan yang berpanjangan (apabila persalinan tidak bermula tepat pada waktunya);
  • Toksikosis teruk dan komplikasi kehamilan yang lain;
  • Penyakit endokrinologi pada ibu hamil;
  • Penyakit genetik janin (sindrom Down, Patau dan lain-lain).

Petunjuk untuk analisis

Sakit perut bawah adalah salah satu kemungkinan petunjuk untuk ujian

Petunjuk yang paling biasa untuk ujian adalah mendiagnosis kehamilan lebih awal. Wanita boleh melakukan ini sendiri dengan menggunakan jalur ujian air kencing yang ada di farmasi..

Pada wanita usia subur, ujian hCG juga dapat ditunjukkan untuk:

  • Pendarahan haid yang tertangguh selama lebih dari 5-6 hari;
  • Amenorea (ketiadaan haid);
  • Penyelewengan kitaran haid yang teruk;
  • Keadaan selepas mengambil ubat kontraseptif kecemasan (untuk mengesahkan keberkesanannya);
  • Keadaan selepas pembedahan pengguguran;
  • Kesakitan di kawasan pelvis;
  • Pelepasan berdarah atau pendarahan berat dari faraj, tidak berkaitan dengan haid.

Pesakit urologi boleh diberi kajian

Bagi lelaki, analisis paling kerap dilakukan dengan gejala berikut:

  • Kenaikan suhu badan yang tidak bermotivasi;
  • Disfungsi ereksi;
  • Perubahan jenis testis (testis): penurunan atau peningkatan, penampilan bintik-bintik pada mereka, bengkak yang menyakitkan, perubahan warna pada kulit;
  • Perubahan jenis rambut badan.

Bagi wanita hamil, analisis ditunjukkan untuk memantau perkembangan janin, selalunya analisis tersebut ditetapkan bersama dengan kajian lain. Paling penting untuk mengawal tahap hCG bagi mereka yang mengandung yang mempunyai faktor peningkatan risiko berikut:

  • Umur lebih dari 35;
  • Sejarah keguguran;
  • Ketidakupayaan untuk hamil untuk masa yang lama;
  • Penyakit endokrin (diabetes mellitus jenis 1 atau 2, hipotiroidisme);
  • Toksikosis teruk pada peringkat awal.

Persediaan untuk penyelidikan

Kedua-dua darah dan air kencing dapat diperiksa

Untuk mengkaji air kencing, perlu mengumpulkan bahagian pagi di dalam bekas yang bersih, sebelum analisis diperlukan untuk menahan diri dari pengambilan cecair yang berlebihan, anda tidak boleh mengambil diuretik.

Untuk ujian darah, anda perlu datang untuk analisis setelah berehat selama 4-5 jam dalam pemakanan, cara paling mudah adalah melakukan ini pada waktu pagi dengan perut kosong. Pembatalan ubat tidak diperlukan, tetapi anda mesti memberitahu doktor tentangnya.

Untuk mendiagnosis kehamilan pada peringkat awal, darah harus didermakan tidak lebih awal dari kelewatan 6-7 hari dalam kitaran haid; pada peringkat awal, kemungkinan hasil negatif palsu Setelah menerima hasilnya, disarankan untuk mengulangi analisis setelah 2-3 hari untuk mengesahkan.

Jenis ujian hCG

Terdapat dua jenis analisis utama untuk hCG: menggunakan ujian ekspres, ketika air kencing diperiksa, dan kaedah ELISA, darah diperiksa. Dalam proses ELISA (kaedah imunologi), adalah mungkin untuk menentukan jumlah hCG dan beta-hCG. Jenis analisis ini melibatkan pencarian bahagian tertentu molekul hormon - subunit beta, yang membezakannya dari semua jenis sebatian aktif yang lain.

Pencarian beta-hCG dianggap cara yang lebih dipercayai untuk menentukan penyakit onkologi dan proses tumor; untuk diagnosis kehamilan, cukup untuk menentukan jumlah hCG.

Penjelasan keputusan ujian

Darah pesakit menjalani ujian ELISA

Apabila dianalisis oleh ELISA, hasilnya diberikan dalam bentuk "Negatif" atau "Positif dalam kepekatan... mU / ml". Hasil negatif harus dianggap sebagai ketiadaan hCG dalam darah - ini adalah hasil yang normal bagi lelaki dan wanita yang tidak hamil. Hasil positif mesti ditafsirkan sesuai dengan norma yang diberikan dalam bentuk hasil, dan juga bergantung pada keadaan fisiologi orang tersebut:

  • Keadaan selepas melahirkan anak, pengguguran, keguguran dicirikan oleh peningkatan hCG sehingga 1 minggu;
  • Selepas kontraseptif kecemasan, hCG harus tetap normal dengan keberkesanannya, peningkatan menunjukkan kehamilan;
  • Selepas operasi membuang tumor, hCG selalunya akan kembali normal, keadaan pesakit mesti dikendalikan oleh pakar onkologi;
  • Peningkatan hCG semasa kehamilan adalah fisiologi, tetapi doktor yang hadir harus memantau penunjuk ini, tafsiran diri tidak dapat diterima;
  • Pada trimester kehamilan terakhir, hCG secara beransur-ansur menurun, tahap penurunan dan kadarnya juga harus dinilai hanya oleh doktor..

Kebolehpercayaan analisis untuk hCG

Kesahan ujian mesti disahkan dengan kaedah lain.

Semasa mendiagnosis penyakit onkologi, penentuan hCG adalah kaedah tambahan; berdasarkan hanya satu analisis, mustahil untuk membuktikan adanya tumor. Walau bagaimanapun, penentuan nilai hCG yang tinggi adalah penanda yang boleh dipercayai untuk mengenal pasti orang yang mungkin mempunyai patologi..

Tiada jenis penentuan hCG, termasuk subunit beta, yang dapat menjamin ketiadaan tumor, walaupun hasilnya negatif. Untuk diagnosis penyakit onkologi, diperlukan pelbagai kajian makmal dan instrumental.

Semasa mendiagnosis kehamilan pada peringkat awal, penentuan hCG adalah salah satu petunjuk yang paling boleh dipercayai, sementara penentuan hCG dalam darah dengan kaedah makmal dianggap lebih dipercayai. Diagnosis sendiri menggunakan jalur ujian air kencing tidak selalu memberikan hasil yang betul. Untuk mendiagnosis kehamilan, analisis untuk hCG disarankan digabungkan dengan imbasan ultrasound, dan pemeriksaan oleh pakar sakit puan sangat diperlukan..