Ujian darah RW

Sifilis adalah penyakit berjangkit yang berbahaya bagi kehidupan dan kesihatan orang dewasa dan kanak-kanak. Untuk menentukannya, ujian darah RW digunakan. Apa khabarnya, bagaimana untuk membuat persediaan, doktor atau pembantu makmal yang hadir akan memberitahu anda. Hasil ujian darah mempunyai tempoh sah.

Apakah ujian darah RW?

Setelah dijangkiti sifilis, jangkitan menyebar melalui darah, memasuki pelbagai organ dalaman. Sekiranya seseorang menderma darah untuk RW, bukan patogen itu sendiri yang dicari dalam sampel, tetapi sel kekebalan memori yang mempunyai kekhususan untuknya. Mereka muncul semasa jangkitan, kekal di dalam badan semasa rawatan.

Sifilis menampakkan dirinya secara beransur-ansur selama bertahun-tahun. Pertama, tempoh inkubasi berlalu, kemudian muncul tanda-tanda pertama penyakit ini. Oleh itu, pemeriksaan pencegahan dilakukan, terutama pada pesakit yang berisiko. Kajian ini juga disyorkan untuk wanita hamil untuk mencegah kesan negatif pada janin..

Sekiranya pesakit ingin mengambil ujian darah untuk RW, apa yang akan mereka katakan sebelum menjalani kajian. Kelebihan teknik ini ialah ketiadaan persiapan khusus untuk sampel. Mana-mana pesakit boleh mengambil sampel. Selepas akhir tempoh ujian, pesakit dapat menyumbangkan semula cecair biologi.

Apabila ujian darah RW diperlukan

Untuk tujuan pencegahan, ujian dilakukan untuk pekerja perubatan. Terutama mereka yang pernah berhubung dengan orang sakit. Dianjurkan untuk menderma darah kepada wanita hamil. Sekiranya patogen memasuki badan mereka, patologi kongenital dan keguguran berlaku. Sebelum temujanji dijalankan, doktor memberitahu apa itu.

Analisis RW disarankan untuk dilakukan secara tidak berjadual mengikut petunjuk:

  • manifestasi gejala klinikal penyakit dalam bentuk ruam, ulser pada membran mukus, kelenjar getah bening yang membesar, pembuangan dari alat kelamin;
  • seks kasual tanpa kontraseptif;
  • orang yang bekerja dengan makanan;
  • orang dari sektor perkhidmatan yang bersentuhan dengan cecair, bahagian badan yang lain (pendandan rambut, jurusolek);
  • penguatkuasaan undang-undang (tentera, polis).

Perhatian! Setiap pesakit harus mengetahui bahawa ujian darah untuk RW hanya positif 1-2 bulan setelah hubungan seksual, kontak dengan cecair pesakit yang dijangkiti. Sehingga saat ini, masa inkubasi berlalu, ujian akan menjadi negatif.

Cara menderma darah pada RW

Tidak diperlukan persiapan khusus sebelum mengambil ujian darah RW. Tetapi disyorkan untuk menunggu lebih dari 6 minggu setelah bersentuhan dengan orang yang dijangkiti sebelum menderma darah ke RW. Tidak digalakkan makan sebelum ujian. Untuk menderma darah, mereka datang ke makmal, stesen bergerak yang direka khas.

Sebelum menjalani ujian darah untuk RW, pesakit belajar dari doktor yang hadir bagaimana cara mengambilnya, soalan lain yang sering diajukan.

  1. Adakah ujian dilakukan semasa perut kosong atau tidak? Sifilis adalah jangkitan, jadi makan makanan tidak mempengaruhi ketersediaan makanan. Tetapi sebilangan doktor mengesyorkan agar tidak memakan makanan sehingga cairan badan disumbangkan..
  2. Dari mana asalnya analisis? Darah diambil dari urat. Untuk melakukan ini, tourniquet dijepit di bahu di atas selekoh siku, menusuk urat dengan jarum nipis. Cecair biologi yang terkumpul dihantar ke makmal dengan segera.
  3. Berapa banyak analisis yang dilakukan? Reaksi Wasserman yang positif dan negatif akan dikesan dalam 2 hari. Sekiranya makmal tidak dimuat, jawapannya adalah pada hari ujian.

Setelah ujian menunjukkan hasilnya, pesakit dapat mengumpulkan data. Bentuk kajian menunjukkan jawapan positif dan negatif. Hasilnya ditunjukkan kepada doktor yang hadir. Dia akan memberitahu anda mengapa data tersebut ternyata, apa itu RW.

Penjelasan hasil ujian darah RW

Doktor menguraikan ujian darah pada RW. Borang tersebut menunjukkan maklumat di mana kehadiran, ketiadaan penyakit dikesan.

Hasil analisisApakah
NegatifTiada antibodi
+Hasil yang dipersoalkan
++Hasil positif yang lemah
+++Tahap akut penyakit ini
  1. Secara negatif. Ujian menunjukkan ketiadaan antibodi terhadap treponema pallidum. Tetapi mungkin ada kemungkinan ketika pasien baru-baru ini dijangkiti, sehingga sistem kekebalan tubuh belum melepaskan antibodi spesifik. Oleh itu, pengujian dilakukan beberapa kali untuk mengelakkan kesilapan..
  2. Satu salib. Ini bermaksud hasil yang meragukan. Ini mungkin disebabkan oleh penyakit masa lalu yang kemudian disembuhkan. Juga, hasilnya mungkin muncul jika terdapat sejumlah kecil antibodi pada pesakit yang dijangkiti..
  3. Dua titik silang - hasil positif yang lemah. Pesakit dijangkiti penyakit, tetapi sistem imun perlahan menghasilkan antibodi.
  4. Tiga titik silang adalah data positif yang tajam. Pesakit berada pada tahap akut penyakit. Selalunya tindak balas ini berlaku apabila gejala klinikal muncul..

Setelah mendapat keputusan, pesakit akan bertanya kepada doktor yang hadir berapa lama ujian darah RW berlaku..

Untuk semua institusi dan seseorang, hasilnya sah selama 3 bulan.

Dalam tempoh ini, seseorang boleh dijangkiti melalui hubungan seksual, barang rumah tangga, hubungan langsung dengan cecair biologi pesakit.

Apa yang perlu dilakukan dengan hasil RW yang positif

Sekiranya ujian itu positif, anda tidak perlu risau tanpa alasan. Pertama, doktor akan menetapkan kajian kedua, kerana data positif mungkin timbul disebabkan oleh kesalahan dalam pengumpulan cecair biologi, ujian.

Apabila pesakit mempunyai kedua-dua ujian RW positif, ujian tambahan akan diambil. Diagnosis pembezaan membantu menghilangkan kemungkinan diabetes mellitus, hepatitis, radang paru-paru, dan penyakit serius lain di mana kajian Wasserman memberikan reaksi positif.

Apabila ujian sifilis cepat positif, gejala klinikal sifilis muncul, doktor akan mengambil tindakan:

  • menetapkan dos penisilin harian, yang sepenuhnya memusnahkan jangkitan;
  • sekatan pesakit yang dijangkiti daripada saudara-mara, saudara-mara, orang asing, sehingga dia tidak dapat menyebarkan patogen;
  • tempat tidur, yang melindungi tubuh pesakit, membolehkannya pulih;
  • kekurangan barang biasa untuk keluarga (tuala, sabun, cawan);
  • pemakanan yang betul yang tidak membenarkan badan habis oleh antibiotik.

Diagnosis sifilis dapat disembuhkan jika didiagnosis lebih awal. Penyakit ini dikawal, dihapuskan sepenuhnya dari yang dijangkiti. Selepas rawatan, sel-sel tertentu akan tetap ada, yang menunjukkan adanya jangkitan yang lalu. Oleh kerana itu, hasil positif palsu (1, 2 persilangan) mungkin muncul ketika memeriksa kembali.

Bilakah ujian darah RW dapat memberikan hasil positif palsu?

Ada kalanya keputusan positif palsu dikesan. Ini dapat diamati pada tuberkulosis, AIDS, luka parah saluran pernafasan, hepatitis, diabetes. Oleh itu, sebagai tambahan, mereka melakukan ujian khusus untuk hbs, hcv, HIV. Sekiranya ujian darah Wasserman dilakukan, manifestasi klinikal penyakit ini akan diambil kira. Contohnya, seorang wanita hamil sakit, doktor secara visual menilai plasenta selepas melahirkan. Ia mempunyai nilai diagnostik pada sifilis.

Juga, pesakit boleh mengambil ujian darah untuk RW, HIV, hbs, hcv untuk mengesahkan atau menolak diagnosis. Mereka akan mengurangkan risiko salah diagnosis, penggunaan ubat-ubatan yang tidak perlu.

Sesiapa sahaja boleh melakukan ujian darah untuk sifilis. Apakah analisis ini: kaedah ekspres untuk mengesan treponema pucat. Hasilnya diperoleh dalam masa yang singkat. Beberapa makmal boleh menghantarnya melalui pos, menjimatkan masa pesakit. Keperluan untuk penyelidikan berunding dengan doktor yang hadir. Setelah menerima data, dia akan dapat menyahsulitnya. Data dapat ditunjukkan kepada ahli terapi, pakar penyakit berjangkit, pakar bedah.

Apa itu ujian darah RW (RV)

Ujian Wasserman (RW), atau ujian darah RW, adalah ujian serologi yang menunjukkan adanya treponema pallidus di dalam badan, yang dapat menunjukkan jangkitan sifilis.

Reaksi Wasserman

Ujian untuk diagnosis sifilis dinamakan sempena pakar imunologi Jerman yang membuatnya pada tahun 1906. Kajian ini memungkinkan untuk mengenal pasti peringkat awal penyakit - sifilis primer dan sekunder, dan sehingga baru-baru ini wajib bagi semua kategori populasi.

Ujian klasik tidak boleh dipercayai, dan sejak 2006 ia dibatalkan di Rusia.

Daripada ujian darah RW, sekumpulan reaksi pengikat pelengkap telah tersebar luas, termasuk ujian MP atau tindak balas mikro pemendakan.

Sebilangan makmal terus menggunakan reaksi RV dalam diagnosis sifilis laten dan sekunder, dan dengan nama "RW-analysis" mereka sering bermaksud kaedah mikroprekitasi.

Apabila analisis ditetapkan untuk RV

Darah pada RV diperiksa:

  • semasa lulus peperiksaan profesional untuk pekerjaan;
  • semasa menderma darah atau sperma dari penderma;
  • semasa mengandung.

Semasa kehamilan, ujian darah untuk RW dilakukan sebanyak 3 kali, dan perhatian tersebut dijelaskan oleh fakta bahawa kajian ini membantu mencegah perkembangan sifilis kongenital pada janin.

Treponema pallidum disebarkan melalui plasenta dari ibu yang dijangkiti dan mempengaruhi semua organ janin. Jangkitan intrauterin selalunya berakhir dengan kematian bayi pada 7 bulan kehamilan.

Untuk mengurangkan kemungkinan risiko perkembangan janin, wanita hamil mengambil ujian darah RW:

  • semasa mendaftar;
  • pada minggu ke-30;
  • sebelum melahirkan anak.

Petunjuk untuk menderma darah untuk reaksi Wasserman adalah:

  • ketagihan;
  • hubungan rumah tangga dengan orang yang dijangkiti treponema pucat;
  • hubungan seksual tanpa perlindungan yang tidak disengajakan;
  • kemasukan ke hospital dengan tanda-tanda jangkitan treponema;
  • penjara;
  • peningkatan kelenjar getah bening yang tidak jelas dengan suhu tinggi.

Hari ini, ujian darah RW telah menggantikan kaedah diagnostik yang lebih tepat. Reaksi Wasserman menunjukkan sebilangan besar hasil positif palsu, tidak selalu menentukan kehadiran agen berjangkit pada peringkat ketiga sifilis.

Intipati kaedah

Untuk menjalankan kajian klasik, anda memerlukan:

  • sampel darah vena pesakit - sejumlah 8-10 mg diambil dari urat kubital;
  • cardiolipin - fosfolipid yang berasal dari mitokondria selular jantung lembu.

Fosfolipid cardiolipin adalah sebahagian daripada membran mitokondria dalaman dari pelbagai spesies haiwan. Sebatian ini juga terdapat di dalam sel Treponema pallidum Treponema pallidum.

Apabila treponema memasuki aliran darah, fosfolipid bertindak sebagai antigen yang mana sistem imun manusia menghasilkan antibodi.

Sampel darah seseorang yang dijangkiti mengandungi antibodi terhadap cardiolipin. Untuk mengesannya, untuk analisis RV, ambil kardiolipin, yang telah disediakan terlebih dahulu dari jantung lembu, dan letakkan di dalam tabung uji dengan sampel darah pesakit..

Sekiranya antibodi terhadap fosfolipid terdapat di dalam darah, maka ia berinteraksi, dan reaksi dianggap positif.

Tahap interaksi mencerminkan jumlah antibodi yang terdapat dalam sampel dan tahap jangkitan sifilis.

Sekiranya tidak ada interaksi antibodi darah dengan kardiolipin, ujian RW dianggap negatif.

Cardiolipin bukan antigen khusus yang berkaitan dengan treponomas. Selain berinteraksi dengan antibodi terhadap treponomes, fosfolipid ini dapat berinteraksi dengan antibodi yang dihasilkan untuk sejumlah penyakit berjangkit.

Persediaan untuk analisis untuk RV

Analisis dilakukan pada waktu perut kosong pada waktu pagi. Sampel darah vena diperlukan untuk ujian RV klasik.

Anda harus bersiap untuk ujian RV, ini akan membantu mengelakkan hasil positif palsu, yang diperhatikan jika anda mengambil makanan lebih awal dari 6 jam sebelum menderma darah ke RW.

Anda tidak boleh makan makanan berlemak, goreng atau minuman yang mengandungi alkohol sehari sebelum ujian darah.

Mengambil ubat, misalnya, digitalis, pentadbiran serum juga dapat memutarbelitkan hasil kajian.

Wanita semasa haid harus menahan diri untuk tidak mengambil ujian, kerana dalam tempoh ini kemungkinan penyimpangan reaksi mungkin terjadi. Mustahil untuk menjalankan analisis pada suhu tinggi, penyakit berjangkit.

Apabila analisis sudah siap

Anda dapat mengetahui sama ada antibodi terhadap cardiolipin sudah ada dalam darah 2 hari selepas ujian Wasserman. Maklumat mengenai tahap jangkitan dan jumlah agen penyebab penyakit ini dapat diketahui seminggu setelah menderma darah.

Sebaiknya percayakan penyahkodan ujian RV kepada doktor, dan jangan cuba menafsirkan data yang anda dapatkan sendiri, agar tidak takut sia-sia sekiranya terdapat tindak balas positif palsu dari makmal.

Kekhususan ujian

Reaksi Wasserman dicirikan oleh kekhususan yang rendah, kerana antigen cardiolipin hadir bukan hanya di mitokondria agen penyebab sifilis. Fosfolipid dijumpai di mitokondria banyak virus, protozoa, bakteria.

Hasil positif reaksi Wasserman juga dicatat pada 3% orang yang sihat. Pada masa yang sama, 3 minggu setelah dijangkiti treponema pallidum, analisis menunjukkan hasil negatif..

Ini disebabkan oleh fakta bahawa tempoh inkubasi untuk sifilis adalah 5-7 minggu dan kebarangkalian hasil yang tepat dalam tempoh ini tidak 100%.

Dalam 3 minggu pertama selepas jangkitan, majoriti mereka yang dijangkiti mempunyai ujian RV negatif. Antara 5-6 minggu, 25% orang yang mengidap sifilis mempunyai reaksi Wasserman positif.

Bermula dari minggu ke-7 perkembangan sifilis primer, reaksi Wasserman pada 100% mereka yang dijangkiti positif.

Reaksi RV juga positif pada sifilis sekunder. Pada tahap sifilis tersier, kerana imuniti yang tidak mencukupi, reaksi Wasserman dapat memberikan hasil negatif yang salah.

Hasil positif palsu

Antibodi terhadap kardiolipin dapat muncul pada manusia setelah radang paru-paru, penyakit darah, penyakit hati. Hasil positif palsu mungkin berlaku semasa kehamilan, haid dan 10 hari selepas bersalin.

Menurut statistik perubatan, hasil positif palsu semasa kehamilan dicatat dalam 1.5% kes. Sekiranya jawapan positif, ujian lain mesti ditetapkan..

Kajian tambahan darah ini untuk RV, membolehkan anda mengetahui sama ada analisis itu positif-positif atau itu adalah kesalahan tidak sengaja yang tidak bermaksud bahawa treponema pucat terdapat di dalam badan.

Hasil positif yang salah dicatat dalam hal:

  • batuk kering;
  • malaria;
  • leptospirosis;
  • kepialu;
  • demam scarlet;
  • kusta;
  • lupus eritematosus sistemik.

Reaksi positif yang salah boleh berlaku pada pesakit yang menderita:

  • infarksi miokardium;
  • gangguan autoimun;
  • keracunan makanan;
  • alkoholisme.

Hasil palsu kadang-kadang dikaitkan dengan trauma atau usia yang lebih tua.

Tafsiran analisis RV

Tahap kasih sayang sifilis dipersetujui untuk ditandai dengan jumlah tambah (+). Jumlah maksimum plus 4. Dipercayai bahawa bilangan tersebut sesuai dengan tahap kerosakan tubuh yang tajam.

Sekiranya terdapat satu atau dua nilai tambah dalam bentuk analisis, reaksi dianggap meragukan, dan pesakit diberi ujian tambahan untuk mengesahkan atau mengecualikan diagnosis.

Kesalahan yang mungkin boleh mempengaruhi kesimpulan akhir makmal adalah penyediaan ujian darah untuk RV yang salah.

Tiga nilai tambah dalam bentuk analisis bermaksud bahawa diagnosis tidak memerlukan pengesahan, tetapi untuk mengetahui sifat dan tahap prosesnya, mereka ditetapkan:

  • wanita - analisis smear dari faraj;
  • untuk lelaki - pemeriksaan lendir dari uretra.

Empat tambah dalam jawapan dari makmal bermaksud dalam 100% kes pengesahan sifilis dan tidak memerlukan kajian tambahan.

Tanda minus dalam bentuk ujian darah untuk RV bermaksud ketiadaan agen berjangkit di dalam badan. Namun, dalam 3 minggu pertama setelah jangkitan dan pada tahap sifilis tersier, reaksi Wasserman juga boleh menjadi negatif..

Ujian darah RW

Ujian darah RW (reaksi Wasserman) adalah kaedah untuk mendiagnosis sifilis. Ia mendapat namanya dari nama pengarang - pakar imunologi Jerman, August Wassermann. Kaedah mendiagnosis sifilis ini adalah yang terpantas dan paling mudah dilakukan, oleh itu ia digunakan sebagai ujian ekspres. Walau bagaimanapun, perlu diingat bahawa RW mempunyai peratusan positif positif yang agak tinggi, oleh itu, memerlukan diagnostik tambahan, dan di banyak makmal ia digantikan oleh reaksi mikroprecipitasi (MP).

Dengan bantuan reaksi Wasserman, orang-orang yang berisiko diperiksa secara berkala, yang meliputi, antara lain, anggota keluarga pesakit, dan semua orang yang mempunyai hubungan rapat dengannya.

Apa itu sifilis

Sifilis adalah penyakit kelamin yang disifatkan oleh tahap berjangkit yang tinggi, jangka masa yang panjang, jenis keradangan sistemik, tempoh penggantian dan pengampunan yang bergantian. Sifilis mempengaruhi pelbagai organ dan sistem tubuh, merosakkan kulit dan membran mukus, tulang kerangka dan tulang rawan artikular, sistem kardiovaskular, saraf dan pencernaan.

Ejen penyebab sifilis adalah treponema pucat (Latin Treponema pallidum). Nama bakteria dikaitkan dengan kekurangan kerentanan terhadap pewarnaan dengan pewarna makmal aniline: apabila dilihat dengan mikroskop cahaya, ia berubah menjadi warna merah jambu pucat dan praktikalnya tidak dapat dilihat.

Seseorang tidak mempunyai kekebalan semula jadi terhadap treponema pallidum. Ia dapat bertahan dalam keadaan sukar, menunjukkan ketahanan terhadap suhu rendah, terpelihara dengan baik dalam bahan biologi lembab, dan dapat wujud tanpa oksigen. Namun, di luar badan, ia cepat mati ketika dipanaskan, dikeringkan, dirawat dengan pembasmi kuman.

Penyakit ini disebarkan melalui hubungan tanpa perlindungan dengan orang yang sakit. Kemungkinan jangkitan dengan sifilis melalui hubungan dan rumah tangga, pemindahan darah, jangkitan suntikan, dan juga intrauterin - dari ibu yang sakit hingga anak melalui plasenta. Bentuk penyakit kongenital sangat sukar, ia sering disertai oleh anomali kongenital dalam perkembangan pelbagai organ dan sistem.

Dalam kebanyakan kes (seksual dan, lebih jarang, hubungan dan rumah tangga), jangkitan berlaku melalui fokus jangkitan terbuka. Semasa tempoh inkubasi, penyakit ini secara praktikal tidak menampakkan diri. Selepas 3-4 minggu, chancre keras (hakisan tanpa rasa lebat atau ulser merah terang) muncul di lokasi penembusan bakteria, yang sembuh selepas beberapa saat.

Salah satu sebatian antigen dari treponema pallidum adalah kardiolipin, antigen bukan spesifik yang juga terdapat di jantung lembu. Semasa reaksi Wasserman, antibodi terhadap antigen ini ditentukan.

Walaupun terdapat kesejahteraan yang nyata, pada masa ini mikroorganisma bergerak di dalam badan melalui saluran limfa, secara aktif membiak di kelenjar getah bening dan muncul dalam darah yang beredar, secara luaran menunjukkan dirinya sudah berada pada tahap sifilis sekunder. Kesihatan umum pesakit bertambah buruk, suhu meningkat, kelenjar getah bening meningkat, keguguran rambut fokus (alopecia areata) diperhatikan, ruam berbintik-bintik, papular atau pustular (syphilides sekunder), leukoderma sifilik (bintik putih pada kulit), kondiloma pada kulit dan membran mukus muncul di badan integumen alat kelamin. Bentuk pendam penyakit ini tidak simptomatik, tetapi ujian darah untuk sifilis positif.

Sekiranya penyakit ini tidak didiagnosis tepat pada waktunya, ia boleh berlangsung selama bertahun-tahun. Selepas tempoh ketenangan relatif, kekambuhan berlaku. Jangka panjang, sifilis membawa kepada kerosakan yang tidak dapat dipulihkan pada organ dalaman, sistem saraf pusat dan periferal, tulang dan tisu sendi.

Terdapat beberapa kaedah untuk mendiagnosis sifilis. Bahagian utama penyelidikan melibatkan pengasingan antibodi dan DNA patogen dalam serum darah. Sendiri treponemas dapat dijumpai dalam proses memeriksa pengikisan yang diambil di tempat ruam. Analisis biomaterial (air kencing, ejakulasi, cairan serebrospinal, sel mukosa, kulit) dari organ-organ yang boleh terkena sifilis juga dilakukan.

Apabila ujian darah RW ditetapkan, apakah kajian ini dan bagaimana menguraikan hasilnya?

Reaksi Wasserman tidak menunjukkan treponema pucat itu sendiri, tetapi tanda-tanda kehadirannya - antibodi yang terbentuk sebagai tindak balas terhadap jangkitan. Mekanisme tindak balas imun diaktifkan apabila antigen - protein asing yang merupakan sebahagian daripada struktur sel patogen - memasuki badan. Antigen adalah spesifik, yang hanya terdapat pada mikroorganisma tertentu, dan tidak spesifik, yang terdapat dalam organisma yang berbeza.

Darah harus didermakan semasa perut kosong, 12 jam sebelum pengambilan sampel darah, disarankan untuk tidak merokok, minum alkohol, makan atau minum, kecuali air. Biasanya, makmal mengambil darah untuk analisis RW pada waktu pagi.

Sebilangan besar sebatian dengan sifat antigenik yang jelas, yang tergolong dalam kelas imunoglobulin yang berlainan, telah dikenal pasti dalam struktur treponema pucat. Komposisi antibodi juga berbeza bergantung pada tahap sifilis, kekuatan tindak balas imun dan ciri-ciri individu organisma..

Salah satu sebatian antigen dari treponema pallidum adalah kardiolipin, antigen bukan spesifik yang juga terdapat di jantung lembu. Semasa reaksi Wasserman, antibodi terhadap antigen ini ditentukan. Ia berfungsi seperti berikut. Cardiolipin jantung lembu dan protein pengikat khas - pelengkap ditambahkan ke sampel darah. Sekiranya terdapat antibodi terhadap cardiolipin dalam darah, reaksi pengikat pelengkap akan berlaku, di mana antigen, antibodi dan protein pelengkap akan bergabung dan mendakan. Kemunculan endapan seperti itu bermaksud hasil ujian positif. Doktor harus menguraikan hasil analisis seperti itu, dipandu oleh gejala dan data pesakit dari pemeriksaan tambahan..

Dengan bantuan reaksi Wasserman, mereka secara berkala melakukan pemeriksaan terhadap orang-orang yang berisiko, yang meliputi, antara lain, anggota keluarga pesakit, dan semua orang yang mempunyai hubungan rapat dengannya. Ujian darah untuk RW juga dilakukan semasa pemeriksaan perubatan, sebelum campur tangan pembedahan yang dirancang, jika sifilis disyaki. Langkah pencegahan yang bertujuan untuk mencegah kes sifilis kongenital termasuk pemeriksaan terhadap semua wanita hamil.

Kemungkinan jangkitan dengan sifilis oleh rumah tangga hubungan, pemindahan darah, jangkitan suntikan, dan juga intrauterin - dari ibu yang sakit hingga anak melalui plasenta.

Petunjuk untuk ujian darah untuk sifilis:

  • pemeriksaan pencegahan, pemeriksaan;
  • merancang kehamilan;
  • pemeriksaan penderma;
  • persediaan untuk pembedahan dan kemasukan ke hospital;
  • diagnostik kompleks penyakit kelamin;
  • limfadenitis dan limfangitis, terutamanya di kawasan pangkal paha dan pelvis;
  • kesakitan berterusan pada sendi dan tulang;
  • penampilan ulser pada alat kelamin, pelepasan yang teruk dari saluran kemaluan;
  • ruam pada kulit dan membran mukus, menyerupai sifilis;
  • seks tanpa perlindungan sekiranya tidak ada kepercayaan terhadap pasangan (seks santai).

Bagaimana analisis dilakukan

Seseorang yang sedang bersiap sedia untuk reaksi Wasserman perlu tahu bagaimana mengambil analisis ini dan berapa lama hasilnya akan sah.

Darah harus didermakan semasa perut kosong, 12 jam sebelum pengambilan sampel darah, disarankan untuk tidak merokok, minum alkohol, makan atau minum, kecuali air. Biasanya, makmal mengambil darah untuk analisis RW pada waktu pagi. Darah diambil dari urat.

Secara umum diterima bahawa hasil ujian darah untuk sifilis berlaku selama dua bulan.

Kadang kala reaksi Wasserman menunjukkan hasil positif yang salah, jadi mesti disahkan oleh penyelidikan tambahan.

Penting untuk membezakan sifilis dari penyakit kelamin lain - HIV, hepatitis, gonorea. Untuk diagnosis pembezaan, ujian serologi dilakukan (misalnya, penentuan HCV dan HBS - antibodi terhadap virus hepatitis), kajian virologi, inokulasi bahan pada media kultur.

Ujian darah untuk Rw - apakah itu dan sebab-sebab ujiannya

Untuk pemeriksaan awal orang tanpa gejala klinikal dan untuk menentukan kemungkinan penyakit mereka, ujian berdasarkan Rw dilakukan. Dan di kad pesakit luar di klinik, semua orang dapat melihat arah ke Rw. Ia dilakukan bukan hanya oleh orang sakit, tetapi oleh beberapa orang yang sihat..

Rw dianggap sebagai ujian penting yang dilakukan oleh standard tinjauan untuk semua orang sebagai langkah pencegahan. Tekniknya mudah dan murah, dan oleh itu dapat diakses oleh orang ramai, tetapi keberkesanannya baru-baru ini dipertanyakan. Oleh itu, mengapa analisis itu penting, kategori orang apa yang termasuk dalam tinjauan dan maklumat apa yang dilakukannya??

Sifilis adalah jangkitan berbahaya yang membuat dirinya terasa pada tahap akhir. Hari ini ini adalah penyakit biasa, dan sebab yang paling penting untuk ini adalah ketidakpedulian orang muda dan ketidaktahuan mereka tentang cara berkelakuan sekiranya berlaku jangkitan peribadi atau jangkitan orang yang disayangi.

Reaksi Wasserman dan darah ke RV - apa itu

Ahli imunologi Jerman yang hebat yang mengkaji masalah dalam bidang penyakit berjangkit, Profesor von Wassermann, membuat ujian khas, dengan bantuannya dia menentukan jangkitan sifilis oleh darah. Reaksi Wasserman (diagnosis cepat sifilis, atau Rw pendek) telah menjadi analisis wajib selama lebih dari satu abad, yang telah dimasukkan dalam piawaian pemeriksaan pekerjaan. Intipati Rw dinyatakan dalam definisi penyakit seseorang dengan sifilis.

Penyakit berjangkit venereal ini berbahaya kerana sifatnya tidak simptomatik - pada peringkat awal, seseorang dapat hidup tanpa mengetahui tentangnya, sambil menjangkiti orang lain.

Kajian menunjukkan bagaimana semasa jangkitan muncul antibodi tertentu yang berusaha melindungi tubuh dari penyebaran penyakit. Antibodi ini, yang memberikan tindak balas imun, menentukan kehadiran penanda sifilis. Reaksi antibodi ini disebut reaksi Wasserman.

Masalah utama dalam menentukan jangkitan adalah tempoh latensi yang panjang pada awal jangkitan organisma. Kemudian, kompleks berpasangan muncul dalam darah orang yang dijangkiti, yang menarik agen berjangkit dan unsur-unsurnya dan mencegah pemusnahan eritrosit. Orang yang sihat tidak mempunyai kompleks seperti itu..

Mengikut keparahan hemolisis, 4 peringkat jangkitan ditentukan (ditunjukkan oleh +). Fakta menarik adalah bahawa orang yang telah pulih dari sifilis mempunyai indikator empat tambah hingga akhir hayat mereka..

Di mana darah diambil untuk dianalisis dan dalam keadaan apa Rw?

Untuk menjalankan kajian dan mendapatkan maklumat mengenai jangkitan, cukup 10 ml darah apa pun - dari urat atau jari. Tetapi ini adalah analisis yang tidak spesifik, dan ia mempunyai banyak faktor tambahan yang mempengaruhi hasilnya. Jadi, ujian tersebut dapat menunjukkan, selain hasil positif dan negatif, juga Rw palsu positif dan Rw palsu negatif.

Bahan biologi biasanya diambil pada waktu pagi, tetapi mungkin pada waktu lain, perkara utama adalah semasa perut kosong atau enam jam selepas makan. Sebelum menyerah, lebih baik tidak menggunakan ubat-ubatan yang mempengaruhi sistem kekebalan tubuh dan menyebabkan reaksi alergi, untuk melakukan aktiviti fizikal. Anda tidak boleh merokok satu jam sebelum mengambil RV, dan sekurang-kurangnya seminggu sebelum berhenti menggunakan antibiotik.

Lebih baik tidak mengambil Rv jika terdapat kejutan kuat atau beban emosi yang besar sehari sebelumnya..

Bagaimana ujian darah untuk reaksi Wasserman dilakukan?

Sekiranya eritrosit dalam serum darah musnah, dipercayai orang itu sihat. Sekiranya tidak, maka bakteria Treponema pallidum ada. Berdasarkan hasilnya, tempoh dan tahap jangkitan ditentukan.

Tetapi ada komplikasi: jika RW dilakukan dalam 17 hari pertama setelah jangkitan, analisis dapat menunjukkan hasil negatif yang salah. Pada jangka masa 5-6 minggu setelah jangkitan, dalam 20 kes dari 100 kemungkinan untuk menentukan jangkitan, dan dari 8 minggu - dalam 80 kes dari 100. Di samping itu, dalam 5 kes dari 100, ujian RW adalah positif palsu, dan oleh itu, jika hasilnya positif, pemeriksaan semula dilakukan untuk R w, yang akan mengesahkan hasilnya atau membantahnya.

RW positif positif berlaku kerana kenyataan bahawa kehadiran antibodi mudah dikesan, tetapi kekhususannya jauh lebih sukar untuk dibezakan. Bagaimanapun, jangkitan boleh disebabkan oleh penyakit lain atau alergi, yang menyamar sebagai sifilis. Dengan cara yang sama, RW memberikan hasil negatif palsu untuk menunjukkan analisis pada peringkat pertama penyakit atau dengan kelewatannya yang perlahan, apabila kepekatan rendah tidak membenarkan teks berlalu.

Ini berlaku terutamanya untuk darah dari jari. Oleh itu, lebih tepat untuk melakukan analisis berdasarkan ujian darah vena..

Reaksi Wasserman (Rw) memungkinkan untuk:

  • Buat diagnosis sifilis pada peringkat awal,
  • Nyatakan waktu jangkitan,
  • Tentukan kehadiran jangkitan dengan penyakit pendam,
  • Kenal pasti pesakit yang telah disembuhkan,
  • Lakukan pemeriksaan terhadap semua orang yang berada berhampiran pesakit,
  • Pakar forensik untuk mendapatkan lebih banyak maklumat mengenai kes jenayah.

Semasa menjalankan ujian makmal, kesalahan hingga 10% dibenarkan, dan kaedah analisis lain dicadangkan yang mempunyai kekhususan dan kebolehpercayaan hasil yang tinggi, seperti:

  • Immunoassay (ELISA),
  • Analisis serologi (MR),
  • RPGA,
  • Reaksi imobilisasi Treponema pallidum (RIBT),
  • Tindak balas imunofluoresensi (RIF),
  • Ketidakseragaman.

Sebab untuk mengambil ujian darah untuk Rw

Reaksi dilakukan dalam dua kes.

  • Untuk pemeriksaan dan diagnosis. Untuk mengelakkan penyebaran jangkitan, untuk mengenal pasti orang yang dijangkiti, dan untuk tujuan pencegahan, sangat disarankan untuk menderma darah:
  • Orang yang berkaitan dengan penanaman, penjualan dan pemprosesan makanan (penjual, tukang masak di katering awam, sekolah, tadika, pekerja kilang, ladang, lain-lain),
  • Pekerja kesihatan (semua kakitangan institusi perubatan),
  • Orang yang bersentuhan dengan mereka yang dijangkiti jangkitan ini,
  • Orang ketagihan, penagih dadah dan dijangkiti HIV,
  • Penderma (darah, sperma, dll.),
  • Orang yang pertama kali mendapatkan bantuan perubatan atau dimasukkan ke hospital,
  • Bagi pesakit pada malam sebelum pembedahan,
  • Orang yang mempunyai simptom demam jangka panjang dan tidak dikenali,
  • Bagi orang yang akan pergi ke pusat kesihatan dan pusat kesihatan,
  • Mengandung beberapa kali,
  • Untuk sakit tulang,
  • Selepas persetubuhan yang tidak dilindungi secara tidak sengaja,
  • Setiap orang yang mempunyai tanda-tanda sifilis (kelenjar getah bening yang membesar, ulser genital, ruam kulit, dll.),
  • Kepada semua orang yang menjalani pemeriksaan perubatan rutin tahunan.
  • Semasa rawatan. Ia ditentukan untuk menentukan dinamika perjalanan penyakit dan bentuk sifilis (sekunder, tersier), yang sering menampakkan diri sebagai penyakit organ dalaman. Juga, keberkesanan rawatan didapati, seberapa baik ubat itu berfungsi, jika perlu, rawatannya disesuaikan.

Cara menjalani ujian Rw semasa mengandung?

Rw, seperti ujian lain, mempunyai istilah tersendiri, untuk organisasi yang berlainan antara 20 hari hingga 3 bulan.

Oleh itu, wanita hamil ditetapkan kajian untuk RV sekurang-kurangnya tiga kali:

  • Semasa mendaftar kehamilan,
  • Pada minggu ketiga puluh kehamilan,
  • Semasa masuk ke wad bersalin.

Bagi wanita hamil yang mengalami sifilis, anda boleh merancang untuk mengandung anak tidak lebih awal 5 tahun kemudian. Selain itu, Rw wanita hamil dalam 1.5 kes daripada 100 menunjukkan hasil positif palsu. Diagnostik berulang ditetapkan dan hasilnya dibantah.

Tetapi jika benar-benar ada jangkitan, maka wanita hamil diberi perawatan, yang bertujuan untuk mencegah jangkitan intrauterin pada janin, kelahirannya dengan jangkitan atau kematian anak yang belum lahir..

Tanda-tanda sifilis

Rw dari awal abad ke-20 mengikut kaedah klasik masih digunakan hingga kini. Mendiagnosis sifilis dalam keadaan makmal membolehkan anda menentukan orang mana yang telah dijangkiti, tetapi analisis itu sendiri secara teknikalnya sukar, dan oleh itu ia tidak dapat dilakukan secara automatik atau digunakan untuk diagnostik massa. Ujian RW khusus rendah.

Secara luaran, sifilis menampakkan dirinya untuk waktu yang sangat lama, terutama pada orang yang mempunyai sistem imun yang kuat. Sebagai contoh, pada peringkat pertama, chancre dilokalisasi pada lelaki pada zakar, dan pada wanita di faraj, dan oleh itu jika hubungan seksual dilindungi oleh kondom, jangkitan tidak akan menular. Sekiranya peringkat kedua telah tiba, maka lesi akan berada di seluruh badan dan di mulut..

Ciri khas adalah:

  • Ulser yang berasal dari kelamin pada alat kelamin lelaki dan wanita dan berhampiran dubur,
  • Chancre padat,
  • Ruam ke seluruh badan dan pada mukosa mulut.

Derma darah untuk Rw disyorkan:

  • Selepas persetubuhan yang tidak dilindungi secara tidak sengaja,
  • Sekiranya orang yang dijangkiti tinggal berhampiran anda,
  • Sekiranya anda merancang untuk mengandung anak,
  • Sekiranya anda merasa sakit pada tulang anda.

Penilaian keputusan Rw

  • RW positif - jika treponema pallidum antigen cardiolipin dikesan dalam serum, ini bermakna hasil untuk sifilis adalah positif. Terdapat 4 peringkat reaksi positif. Semakin banyak terdapat, semakin besar kemungkinan jangkitan manusia. Analisis berulang diberikan untuk penyelidikan tambahan.
  • RW negatif bermaksud bahawa darah itu normal dan orang itu sihat,
  • RW positif positif - ini mungkin berlaku dengan penyakit lain yang menyamar sebagai sifilis:
  • Proses keradangan tuberkulosis pada tisu paru-paru,
  • Penyakit pada tisu penghubung,
  • Setelah menderita penyakit berjangkit dan selepas vaksinasi,
  • Sekiranya terdapat ketumbuhan,
  • Dengan diabetes mellitus,
  • Dengan jangkitan hepatitis dan HIV,
  • Dalam masa sepuluh hari dari kelahiran anak itu,
  • Semasa haid,
  • Dengan alkoholisme atau makan makanan berlemak,
  • Untuk penyakit reumatoid,
  • Dengan brucellosis,
  • Sekiranya berlaku keracunan,
  • Dengan sirosis hati,
  • Dengan strok,
  • Semasa mengandung.
  • RW false negative - penilaian ini dapat dilakukan semasa tetingkap seronegatif. Setelah dijangkiti, tempoh yang lama berlalu sebelum antibodi terbentuk di dalam darah, dan sementara jumlahnya sangat kecil, maka hasilnya akan kelihatan negatif. Hasilnya juga mungkin tidak betul jika anda mengambil darah dari jari - sangat sukar untuk mengesan sifilis, kepentingannya dalam diagnosis sangat rendah dan, selalunya, pada peringkat awal ia tidak akan menunjukkan gambaran sebenar mengenai apa yang sedang berlaku.

Pengarah Institut Terapi Eksperimen di Berlin, Profesor Wassermann, membuat penemuan hebat. Dan walaupun sekarang RW sudah ketinggalan zaman dan jarang dilakukan (kerana tidak spesifiknya dalam banyak kes), kerana ia telah digantikan oleh reaksi mikroprekitasi, penemuan ini memberi imunologi dorongan yang baik untuk pengembangan analisis jangkitan. Contohnya, ELISA dan RIF menunjukkan jangkitan dengan sifilis dengan tepat.

Tetapi masih - jangkitan ini wujud dan mempengaruhi orang. Ini bermaksud bahawa topik tersebut tidak kehilangan kaitannya.

Ujian darah RW: apakah itu, transkrip

Ujian darah untuk RW, atau reaksi Wasserman, adalah salah satu kaedah untuk mendiagnosis penyakit menular seksual yang serius seperti sifilis. Ia dikembangkan oleh pakar imunologi Jerman, August Wassermann. Oleh kerana kajian ini cukup mudah dan berkesan, maka kajian ini digunakan sebagai ujian cepat untuk sifilis.

Ujian RW memungkinkan untuk mengenal pasti bukan agen penyebab penyakit (treponema pucat), tetapi antibodi yang merupakan tanda kehadirannya. Apakah reaksi Wasserman? Selepas penembusan antigen (protein asing yang merupakan sebahagian daripada struktur sel patogen) ke dalam badan, tindak balas imun berlaku.

Struktur treponema pallidum terdiri daripada sebilangan besar sebatian dengan sifat antigenik. Komposisi antibodi bergantung pada tahap penyakit, tindak balas imun dan ciri-ciri organisma..

Salah satu sebatian antigenik treponema pallidum adalah cardiolipin (antigen bukan spesifik yang juga terdapat di jantung lembu). Baginya bahawa antibodi ditentukan semasa menganalisis RW.

Untuk mendiagnosis sifilis, cardiolipin dan pelengkap (protein pengikat khas) ditambahkan ke sampel darah. Sekiranya terdapat antibodi terhadap cardiolipin, reaksi pengikat pelengkap berlaku, di mana semua komponen bergabung dan mendakan. Analisis dilakukan dalam jangka masa pendek.

Ujian darah untuk sifilis menjadi positif 6-8 minggu selepas jangkitan. Bergantung pada berapa banyak sedimen yang ada, hasilnya dinilai sebagai berikut:

  • "++++" - reaksi yang sangat positif;
  • "+++" - reaksi positif;
  • "++" atau "+" adalah reaksi positif yang lemah;
  • "-" - reaksi negatif.

Sekiranya terdapat satu "tambah", perlu lulus ujian tambahan untuk sifilis. Sekiranya tidak ada reaksi, ini bermakna orang itu sihat. Menguraikan hasilnya harus ditangani oleh pakar venereologi atau pakar penyakit berjangkit.

Bila analisis dijadualkan, dan bagaimana mempersiapkannya

Ujian darah untuk RW ditetapkan dalam kes berikut:

  • dimasukkan ke hospital atau persediaan untuk pembedahan;
  • tempoh perancangan kehamilan;
  • kajian saringan pencegahan;
  • diagnostik penyakit kelamin;
  • sakit pada sendi, penyebabnya belum dapat dipastikan;
  • pelepasan berlebihan dari saluran kemaluan;
  • ulser di kawasan kemaluan;
  • ruam pada kulit atau membran mukus yang menyerupai sifilis.

Juga, analisis untuk RW dilakukan untuk bayi yang baru lahir yang ibunya didiagnosis dengan sifilis, orang yang berada di penjara, penderma (sebelum pengambilan sampel darah), pekerja penjagaan kesihatan atau katering (ketika memohon pekerjaan), setelah melakukan hubungan seks tanpa perlindungan dengan pasangan yang tidak dapat dipercayai atau kasual.

Sebagai tambahan kepada tujuan diagnostik, kajian ditetapkan semasa rawatan sifilis untuk memantau keberkesanannya..

Untuk mengenal pasti penyakit, darah pesakit digunakan, yang diambil dari vena. Untuk menjadikan hasil kajian tepat, bahan diambil pada waktu pagi, dengan perut kosong. 8 jam sebelum prosedur, anda mesti menolak makan, minum kopi atau teh. Jangan merokok sebelum menjalankannya.

Sebagai tambahan kepada tujuan diagnostik, kajian ditetapkan semasa rawatan sifilis untuk memantau keberkesanannya..

Anda perlu bersiap sedia untuk mengumpulkan bahan dalam sehari. Sebelum diuji untuk RW, anda mesti berhenti menggunakan minuman beralkohol dan ubat-ubatan. Juga dalam tempoh ini, makanan berlemak harus dikecualikan dari diet..

Hasil ujian dianggap sah selama dua bulan, maka, jika perlu, ujian mesti dilakukan semula.

Sekiranya hasilnya positif, ujian tambahan dilakukan, iaitu ujian treponemal. Sifilis jarang berlaku sebagai monoinfeksi dan sering dikaitkan dengan penyakit serius lain seperti HIV atau hepatitis. Oleh itu, dalam banyak kes, pesakit diberi ujian darah untuk HBS atau HCV..

Bilakah ujian darah RW dapat memberikan hasil positif palsu?

Kelemahan utama ujian RW adalah bahawa ia sering memberikan hasil positif yang salah. Ini mungkin disebabkan oleh:

  • penggunaan makanan berlemak atau alkohol sehari sebelum analisis;
  • penyakit sistemik (rheumatoid arthritis, lupus erythematosus sistemik, vaskulitis, scleroderma);
  • kehamilan;
  • diabetes;
  • penggunaan dadah.

Sebab lain mengapa hasil penyelidikan yang tidak boleh dipercayai adalah sebelumnya dipindahkan dan menyembuhkan sifilis. Pada 10% pesakit, ujian itu mungkin positif sepanjang hayat.

Gejala utama sifilis

Sifilis adalah salah satu penyakit kelamin tertua dan paling biasa. Ejen penyebabnya adalah bakteria pucat treponema. Ia disebarkan dari orang ke orang melalui hubungan rapat. Dalam beberapa kes, jangkitan rumah tangga atau jangkitan intrauterin pada janin adalah mungkin. Treponema pallidus menembusi selaput lendir atau kulit yang rosak.

Sekali di dalam badan, bakteria melanggar integriti dinding pembuluh darah, menyebabkan pemusnahannya dan pembentukan gumpalan darah, yang menyebabkan nekrosis tisu. Bakteria memasuki tisu terdekat dengan limfa, dan dipindahkan ke organ yang jauh dengan aliran darah.

Terdapat banyak gejala sifilis, dan mereka bergantung pada tahap penyakit..

Dari saat jangkitan hingga gejala pertama muncul, ia boleh berlangsung dari 10 hingga 90 hari. Kemudian, chancre keras terbentuk di lokasi penembusan treponema pucat melalui kulit atau selaput lendir. Pada mulanya, ia muncul sebagai bintik merah, yang secara beransur-ansur berubah menjadi ulser tanpa rasa sakit dengan tepi yang lebat. Semasa disapu, cecair dilepaskan daripadanya. Mungkin terdapat proses keradangan di kelenjar getah bening serantau. Dalam tempoh penyakit ini, pesakit sangat mudah berjangkit. Selepas beberapa ketika, ulser ditutup.

Pada peringkat kedua, 6–12 minggu setelah munculnya chancre, gejala lain muncul, seperti peningkatan kumpulan kelenjar getah bening di dalam badan, kelemahan, mual, pening, cephalalgia, sakit pada tulang dan otot. Kulit ditutup dengan ruam merah jambu kecil. Dermatitis sifilik boleh mempengaruhi kawasan kulit atau selaput lendir, tetapi selalunya ia menampakkan diri pada kaki dan telapak tangan. Tanda lain penyakit ini ialah ketuat lebar yang terletak di kawasan kemaluan atau lipatan kulit. Treponema pucat juga mempengaruhi organ lain: membran mata, sendi, jantung, hati atau otak boleh terjejas.

Hasil ujian dianggap sah selama dua bulan, maka, jika perlu, ujian mesti dilakukan semula.

Sifilis akhir berkembang bertahun-tahun selepas jangkitan. Dalam kes ini, tulang dan organ dalamannya rosak. Dalam ketebalan kulit dan dinding organ, pembentukan lembut tisu mati - gusi dapat muncul. Juga, sifilis boleh mempengaruhi sistem saraf manusia..

Rawatan penyakit ini dilakukan dengan antibiotik. Selalunya, ubat-ubatan diresepkan dari kumpulan penisilin atau makrolida. Tempoh terapi, dos ubat dan rejimen dos ditetapkan oleh doktor setelah berunding dengan orang lain. Tempoh rawatan boleh berkisar antara beberapa hari (pada peringkat awal penyakit) hingga satu tahun.

Sifilis adalah penyakit yang sangat serius yang boleh menyerang semua organ. Diagnosis tepat pada masanya dalam bentuk analisis RW membolehkan anda memulakan rawatan dengan cepat dan mengelakkan akibat yang serius.

Video

Kami menawarkan untuk melihat video mengenai topik artikel

Apa itu ujian darah RW

Sifilis adalah penyakit yang agak serius yang boleh menyebabkan komplikasi berbahaya dan juga kematian. Walaupun mempertimbangkan bahawa ia berjaya disembuhkan, jumlah kes terus meningkat. Oleh kerana kelaziman ini, ujian darah RW, yang membolehkan anda mengesan agen penyebab patologi ini, hampir wajib dalam kebanyakan kes..

Perincian mengenai ujian darah untuk RW

Banyak catatan sejarah dari abad ke-15 - ke-15 menceritakan tentang penyakit sifilis. Kejadiannya yang meluas pada masa itu menyebabkan sejumlah besar kematian - menurut beberapa sumber, ada hingga 5 juta orang. Dan bukan hanya di Asia, tetapi juga di Eropah, terdapat kepunahan penduduk secara umum akibat jangkitan sifilis. Kemudian mikroorganisma yang menyebabkan penyakit itu, bakteria pucat treponema, tidak dapat didiagnosis atau dimusnahkan, oleh itu patologi dianggap membawa maut.

Sejarah penciptaan ujian darah RW bermula pada awal abad yang lalu. Teknik untuk menjalankan diagnosis ini dikembangkan oleh ahli mikrobiologi Jerman August von Wassermann pada tahun 1906, tetapi, misalnya, di Rusia menjadi wajib bagi banyak kategori orang sejak tahun 1928. Kajian ini dinamakan penciptanya, dan penyahkodan singkatan RW (RW) terdengar seperti "reaksi Wasserman".

Diagnosis ini adalah analisis serologi yang tidak hanya dapat mengesan kehadiran mikroorganisma dalam tubuh manusia, tetapi juga menentukan waktu ketika ia muncul dan memberi dorongan kepada permulaan penyakit. Prinsip kajian tersebut adalah untuk mencari antibodi yang dihasilkan (imunoglobulin) terhadap treponema pallidum, yang merupakan tanda makmal utama patologi.

Kursus sifilis dan kemungkinan RV pada peringkat penyakit yang berlainan

Sifilis dianggap sebagai penyakit kelamin klasik. Laluan utama penularan patogen adalah hubungan seksual. Selain itu, jangkitan melalui darah dan rahim dari ibu janin yang sakit tidak dikecualikan. Treponema pallidum tidak dapat bertahan lama di tempat kering, yang secara signifikan mengurangkan kemungkinan penularan patogen melalui laluan isi rumah.

Tetapi varian jangkitan ini tidak dapat dikesampingkan sepenuhnya, kerana boleh menjadi lembap, misalnya, rembesan badan (air liur, lendir, dll.) Untuk waktu yang sangat lama. Dalam proses perkembangan sifilis, terdapat tiga tempoh - primer, sekunder dan tersier. Masing-masing dicirikan oleh jangka waktu tertentu, simptomologi, serta kemungkinan analisis untuk RT menunjukkan adanya patogen.

Tempoh utama

Pada tahap perkembangan ini, yang berlangsung selama 5-6 minggu dari kemasukan patogen ke dalam tubuh, munculnya ciri ulser hanya sifilis, yang disebut chancre. Ia terbentuk di tempat jangkitan - alat kelamin, membran mukus rektum atau mulut. Tidak lama kemudian, peningkatan kelenjar getah bening yang berdekatan berlaku - paling sering inguinal, jika penyetempatan penyakit ini di alat kelamin, dan submandibular, jika di rongga mulut.

Chancre hilang dengan sendirinya, tanpa temujanji, kira-kira 3-6 minggu selepas pembentukan. Pada peringkat awal penyakit, sukar untuk menentukan kehadiran patogen dalam sampel plasma, dan analisis RV yang diambil dalam tempoh ini mungkin negatif-palsu. Sekiranya terdapat gejala utama ciri sifilis, pemeriksaan ini harus diulang setelah 10-14 hari. Mungkin dapat mengesahkan penyakit ini.

Tempoh sekunder

Manifestasi sifilis sekunder diperhatikan kira-kira 4-10 minggu setelah pembentukan chancre keras. Mereka muncul sebagai ruam pucat di seluruh badan, rasa sakit umum, sakit kepala dan demam. Gejalanya sangat serupa dengan selesema, tetapi kelenjar getah bening membengkak. Kemudian, gejala hilang dan kemudian muncul dari semasa ke semasa. Pada tahap penyakit ini, dalam banyak kes, antibodi terhadap treponema pallidum dijumpai dan diagnosisnya mudah dibuat..

Tempoh tersier

Tahap perkembangan penyakit ini disertai dengan kerosakan pada sistem rangka saraf, dan juga kebanyakan organ dalaman. Perubahan sedemikian adalah ciri dengan jangka masa lama penyakit ini, jika rawatan yang tepat tidak dilakukan. Dan bahkan pada tahap ini, sifilis mungkin tidak dapat dikesan jika darah diambil pada RW semasa pengampunan.

Dari semua yang telah dijelaskan, menjadi jelas bahawa pesakit seperti itu mungkin tidak mempunyai tanda-tanda penyakit untuk waktu yang lama, dan bahkan masa inkubasi dapat diperpanjang. Ini disebabkan keadaan dan kualiti fungsi sistem imun. Dalam beberapa kes, apabila bersentuhan dengan patogen, sifilis tidak berkembang, tetapi orang tersebut menjadi pembawa jangkitan tanpa gejala.

Kemudian ujian darah untuk RV menjadi satu-satunya teknik yang membolehkan anda mengenal pasti kehadiran mikroorganisma berbahaya, dan juga untuk menentukan berapa lama ia berada dalam tubuh manusia. Tetapi masih, kadang-kadang prosedur diagnostik yang lebih khusus dilakukan untuk mendapatkan gambaran serologi yang lengkap..

Ciri utama HIV dan AIDS

Tidak kurang berbahaya dan sukar untuk ditakrifkan, dan mungkin lebih parah lagi, adalah apa yang disebut "wabak abad ke-20" - AIDS. Oleh itu, ujian untuk RV dan HIV (virus imunodefisiensi manusia) hampir selalu diresepkan secara selari dan merupakan bahagian yang tidak terpisahkan dari banyak kajian kompleks dan pemeriksaan..

Perubatan moden membezakan dua jenis virus ini - HIV-1 dan HIV-2. Jangkitan dengan patogen berlaku paling kerap melalui hubungan seksual dan parenteral (jalur darah), serta dari ibu yang sakit semasa melahirkan atau menyusu. Tanda-tanda pertama jangkitan biasanya muncul selepas beberapa minggu, seperti:

  • kenaikan suhu;
  • kelemahan umum, malaise;
  • ruam pada kulit;
  • cirit-birit, penurunan selera makan;
  • kelenjar getah bening yang bengkak.

Setelah beberapa minggu, tanda-tanda pertama sering hilang dan penyakit ini berlalu secara diam-diam, yang memberi alasan kepada orang untuk secara keliru memikirkan penawar untuk penyakit sementara. Tetapi tindakan virus itu berterusan - pemusnahan sistem kekebalan tubuh secara beransur-ansur berlaku, dan ini bermakna bahawa tubuh kehilangan perlindungan dari jangkitan.

Akibatnya, pesakit menjadi rentan bahkan terhadap patogen yang sama sekali tidak menimbulkan ancaman bagi orang yang sihat. Tempoh pendam dapat bertahan cukup lama - hingga 8-10 tahun, dan anda dapat memahami bahawa ada penyakit hanya jika anda menderma darah. Sebilangan besar orang yang dijangkiti HIV tidak menyedari jangkitan mereka. AIDS pada pesakit sedemikian berkembang kemudian..

Pada peringkat terakhir, HIV berubah menjadi sindrom imunodefisiensi AIDS. Pada masa ini, tubuh hampir kehilangan kemampuan pelindungnya, dan penyakit yang paling sederhana pada pesakit AIDS boleh menyebabkan masalah serius dan bahkan kematian. Peralihan dari HIV ke AIDS berlaku dengan penurunan yang ketara dalam limfosit CD-4 dalam darah. Pada tahap ini, perkembangan proses onkologi dan menular berlaku, yang, akhirnya, tidak dapat disembuhkan, yang menyebabkan kematian..

Bilakah perlu diuji untuk sifilis dan HIV?

Prosedur ini telah lama menjadi wajib dalam banyak situasi, baik dengan langkah-langkah yang dirancang dan di bawah prasyarat tertentu. Oleh itu, menderma darah untuk RV dan HIV sebagai pemeriksaan untuk pemeriksaan profesional diperlukan untuk orang yang bekerja dalam perkhidmatan dan interaksi dengan orang dan makanan, serta penderma. Ujian darah kerap dilakukan pada penagih dadah, pekerja seks dan bersentuhan dengan orang yang dijangkiti.

Di samping itu, prosedur ini akan diberikan:

  • wanita semasa mengandung yang memohon pendaftaran;
  • orang yang pertama kali mengunjungi institusi perubatan pesakit luar;
  • orang yang menyampaikan aduan khusus mengenai kesejahteraan mereka;
  • kepada pesakit, sebelum dimasukkan ke hospital atau pembedahan;
  • wanita bersiap untuk hamil dan menjalani pemeriksaan rutin.

Persiapan dan pengendalian peperiksaan

Sebelum diuji kehadiran virus treponema pucat dan imunodefisiensi, anda harus membiasakan diri dengan peraturan asas penyediaan. Ketahui dari kakitangan perubatan di mana darah diambil, sama ada anda perlu menderma biomaterial semasa perut kosong atau tidak, berapa banyak yang dilakukan dan diuraikan untuk setiap analisis khusus. Agar analisis itu sah, subjek mesti membuat persiapan untuk mengambil sampel darah yang akan datang.

Persiapan termasuk berhenti dari hubungan seksual, minum alkohol, makan makanan berlemak, asin setiap hari, dan sekurang-kurangnya beberapa jam anda harus menahan diri dari merokok. Prosedur ini dilakukan pada waktu perut kosong dengan mengambil darah vena, adalah optimum jika ini berlaku pada waktu pagi, sehingga sekurang-kurangnya 8-10 jam telah berlalu dari makan terakhir - makan malam. Dengan persiapan yang betul, kemungkinan jawapan akan menunjukkan data yang betul meningkat dengan ketara..

Berapa lama masa yang diperlukan untuk mendapatkan hasilnya?

Salah satu soalan yang paling menarik, tentu saja, berapa hari ujian darah untuk RV atau HIV dilakukan, terutama di kalangan pesakit dengan gejala yang membimbangkan. Itu semua bergantung pada beban kerja makmal, dan juga pada urgensi memeriksa petunjuk yang diperlukan. Di institusi awam, pesakit kemungkinan besar harus menunggu selama mungkin, sementara di makmal klinik swasta, masa menunggu akan dikurangkan dengan ketara. Dalam kebanyakan kes, analisis seperti itu dilakukan dalam 1 hingga 10 hari..

Tafsiran bahan yang diterima

Penyahkodan ujian darah untuk RV mungkin kelihatan seperti beberapa pilihan yang menentukan keadaan seseorang pada masa ini, iaitu positif atau negatif. Lebih-lebih lagi, setiap orang dapat memiliki beberapa variasi, yang ditunjukkan oleh tanda silang dalam bentuk. Sebagai contoh, hasil positif akan kelihatan seperti empat, dua atau satu salib, yang akan ditafsirkan oleh pakar sebagai:

  • "++++" - reaksi positif;
  • "++" - reaksi positif yang lemah;
  • "+" - reaksi meragukan.

Sekiranya satu atau dua tanda tambah ditunjukkan dalam borang jawapan, maka prosedur mesti diulang. Ini tidak semestinya mengesahkan kehadiran penyakit ini. Penyimpangan indikator seperti itu dapat dipengaruhi oleh adanya alergen serius dalam darah, jangkitan, dan juga melahirkan anak. Sekiranya nilainya sekali lagi ditentukan positif semasa pemeriksaan berulang, maka perlu menetapkan terapi yang sesuai..

Norma untuk ujian sedemikian adalah hasil negatif, yang bermaksud bahawa antibodi terhadap patogen belum dapat dikesan, oleh itu, tidak ada di dalam badan. Tidak boleh dilupakan bahawa semua penyakit, tidak termasuk sifilis, lebih mudah disembuhkan pada peringkat awal. Oleh itu, analisis untuk RV secara berkala diresepkan kepada wanita sepanjang tempoh kehamilan..

Bagaimanapun, akibat perkembangan intrauterin janin pada seorang ibu dengan sifilis berbahaya bagi nyawanya dan untuk anaknya, yang mungkin dilahirkan dengan gangguan serius atau bahkan mati. Ujian darah untuk HIV diuraikan dengan kaedah yang hampir sama, tetapi jauh lebih rumit. Semasa menerangkan, analisis kualitatif dan kuantitatif bahan dilakukan dan keduanya mempunyai banyak kehalusan dan nuansa..

Berapa banyak keputusan ujian yang sah?

Jangka hayat ujian ini sangat penting, mampu memberikan diagnosis bagi kanak-kanak dan orang dewasa. Tetapi dalam kes kaedah yang menentukan RV dan HIV, tidak ada jawapan yang pasti. Contohnya, jika seseorang itu sihat dan menjalani pemeriksaan perubatan rutin atau bersiap untuk dimasukkan ke hospital, jawapannya akan sah selama enam bulan.

Dan dalam keadaan di mana seseorang sakit dan sedang menjalani rawatan, atau disyaki tempoh pengeraman atau pengampunan, hasilnya akan berlaku hanya selama 14 hari, dan pesakit perlu mengambilnya kembali secara berkala. Oleh itu, semasa menetapkan pemeriksaan seterusnya, seseorang tidak boleh menolak untuk menjalankannya - ini memberi pemahaman kepada doktor mengenai gambaran lengkap mengenai keadaan pesakit..