Tempoh pendarahan Duke

Bahan-bahan tersebut diterbitkan untuk tujuan maklumat sahaja, dan bukan merupakan preskripsi untuk rawatan! Kami mengesyorkan agar anda berjumpa dengan pakar hematologi di hospital anda!

Pengarang bersama: Natalya Markovets, ahli hematologi

Pembekuan darah normal sangat penting untuk memastikan kerja semua organ dalaman yang diselaraskan dengan baik. Biosystem yang secara langsung menentukan tahap pembekuan darah yang optimum adalah hemostasis. Ia bertanggungjawab untuk dua fungsi tubuh kita: ia mengekalkan darah dalam keadaan cair atau membeku jika terdapat kerosakan pada pembuluh darah. Untuk menentukan seberapa betul fungsi sistem ini, memungkinkan analisis yang sesuai.

Kandungan:

Ciri-ciri kerja hemostasis

Sistem hemostatik mengatur kehilangan darah dalam tubuh melalui dua mekanisme:

  1. Hemostasis adalah platelet vaskular;
  2. Hemostasis pembekuan.

Apabila seorang wanita mengetahui bahawa kehidupan baru telah muncul dan berkembang dalam dirinya, semuanya berubah untuknya. Tubuh wanita hamil itu sendiri sedang mengalami penstrukturan semula yang bertujuan untuk menyediakan keadaan yang baik untuk melahirkan dan melahirkan bayi. Proses perubahan ini harus dipantau dengan teliti untuk mengenal pasti sedikit penyimpangan dari norma sebelumnya. Salah satu petunjuk utama yang memerlukan perhatian yang meningkat semasa kehamilan adalah hemoglobin.

Yang pertama mencegah pembekuan darah, dan yang kedua bertanggungjawab untuk pembekuan darah langsung. Bekerja secara bebas antara satu sama lain, tetapi pada masa yang sama, kedua mekanisme ini memungkinkan untuk memastikan keseimbangan pembekuan darah yang kompeten, iaitu untuk melindungi tubuh dari pembekuan yang menurun atau meningkat.

Ketekalan darah mesti stabil. Untuk peredaran yang baik melalui kapal, mestilah cukup cairan. Tetapi agar tidak meresap dinding saluran darah di bawah pengaruh tekanan, darah harus cukup tebal.

Penting! Sekiranya kapal itu rosak, maka tubuh membentuk gumpalan darah di tempat ini, yang menghalang darah mengalir keluar. Dalam tubuh yang sihat, proses lokal ini diperhatikan, iaitu, trombus terbentuk secara khusus di tempat kerosakan pada dinding kapal. Sekiranya darah dicirikan oleh pembekuan yang lemah, maka trombus terbentuk secara perlahan. Dengan peningkatan kadar pembekuan, sebaliknya, prosesnya berlaku dengan cepat.

Nama analisisKadar penunjukDarah apa yang digunakan
Analisis untuk tahap plateletUntuk lelaki dan wanita 150-400 g / lKapilari (pengambilan jari)
Pada kanak-kanak 150-350 g / l
Masa pembekuanNorma Sukharev: permulaan - 30-120 saat; berakhir - antara 3 hingga 5 minit;Kapilari
Kadar Lee-White 5-10 minitDari urat
Tempoh pendarahan DukeTidak boleh melebihi 4 minitDari jari
Masa Thrombin (TV)12-20 saatDari urat
Indeks Prothrombin (PTI)Darah kapilari 93-107%Analisis jari
Darah vena 90-105%Analisis dari urat
Masa tromboplastin separa diaktifkan (APTT)Untuk semua peringkat umur, tanpa mengira jantina 35-50 saatVenous
FibrinogenDewasa 2-4 g / l; pada hari pertama kehidupan kanak-kanak 1.25-3.0 g / lDari urat

Faktor-faktor berikut boleh mempengaruhi masa pembekuan darah:

  • Keadaan di mana dinding vaskular. Peningkatan pembekuan boleh berlaku jika struktur dinding arteri rosak teruk.
  • Kepekatan faktor plasma. Sebilangan besar daripadanya disintesis oleh hati. Faktor-faktor ini yang mempengaruhi pembekuan sama ada dengan tahap rendah atau tinggi, yang secara langsung mempengaruhi pembekuan darah..
  • Sistem antikoagulasi dan kepekatan faktor plasma. Semakin banyak faktor ini, darah akan menjadi semakin nipis..
  • Jumlah platelet, dan juga kelengkapannya. Platelet inilah yang "memantau" integriti saluran darah dan memprovokasi proses pembekuan darah.

Terdapat tiga tahap pembekuan, dan jika salah satunya salah, maka ini dapat menyebabkan pelanggaran keseluruhan fungsi pembekuan..

Proses pembekuan darah

Kepentingan analisis untuk menentukan tahap pembekuan

Ujian pembekuan darah

Ujian pembekuan darah adalah salah satu ujian utama sebelum sebarang jenis pembedahan atau semasa kehamilan. Masa pembekuan darah telah ditetapkan secara saintifik: norma pada wanita dan lelaki adalah dari satu hingga lima minit. Tugas utama analisis ini adalah untuk menentukan hasil pembekuan darah ketika kapal-kapal itu rosak. Kemungkinan penyakit juga diperiksa - kehadiran pelbagai patologi darah, baik kongenital maupun yang diperoleh, ditetapkan.

Video pembekuan darah

Gumpalan darah yang terbentuk di dinding dalam sistem vaskular manusia adalah penyebab strok, penyakit arteri koronari, dan serangan jantung yang paling biasa. Dalam kes ini, penyebab utama trombosis terletak tepat pada peningkatan tahap pembekuan, yang menyebabkan pembentukan gumpalan darah..

Penting! Sangat mustahak untuk memeriksa pembekuan darah tepat pada waktunya, kerana tahapnya yang meningkat dapat menjadi penyebab sejumlah penyakit pada sistem jantung dan vaskular. Juga, pelanggaran sifat pembekuan darah sering terjadi dengan latar belakang patologi serius, dan oleh itu analisis ini dapat menjadi tahap penting dalam diagnosis pelbagai penyakit, yang bahkan dapat membawa akibat yang tidak dapat dipulihkan, hingga hasil yang mematikan..

Siapa yang disyorkan untuk menjalani analisis

Ujian pembekuan darah disyorkan semasa kehamilan

Ujian pembekuan protein darah harus dilakukan untuk mencegah kemungkinan kegagalan dalam sistem bio hemostatik untuk pesakit berikut:

  • Orang yang telah mencapai usia empat puluh tahun.
  • Wanita hamil, kerana hemostasis semasa kehamilan dapat berubah dengan ketara.
  • Semasa menopaus.
  • Semua orang yang bersiap untuk pembedahan.
  • Pesakit yang menggunakan ubat dan pengencer darah untuk masa yang lama.

Kami sebelumnya telah menulis mengenai kadar platelet semasa mengandung dan mengesyorkan penanda buku artikel ini.

Pada kanak-kanak, keperluan untuk lulus analisis ini timbul hanya sebagai persediaan untuk operasi dan jika fisiologi sistem hemostasis terganggu.

Pembekuan darah semasa kehamilan

Semasa kehamilan, sejumlah proses dan perubahan penting berlaku di dalam badan wanita pada banyak peringkat. Pertama, terdapat perubahan latar belakang hormon, yang secara langsung mempengaruhi fungsi organ dalaman. Dengan peningkatan jumlah darah yang terus beredar, perubahan komposisi berlaku. Oleh kerana peningkatan kadar plasma dalam darah, sistem yang menerapkan pembekuannya mulai berfungsi dengan cara yang berbeda..

Adalah berguna bagi anda untuk mengetahui juga kes-kes apabila fibrinogen meningkat semasa kehamilan di laman web kami

Nasihat! Fungsi sistem hemostasis yang betul sangat penting untuk kelahiran normal dan kelahiran bayi yang berjaya. Oleh itu, untuk mengelakkan masalah kelahiran, wanita hamil harus diuji untuk pembekuan tiga kali sepanjang kehamilan..

Untuk mengetahui sama ada pesakit mempunyai sifilis, dia dihantar untuk ujian khas. Kehadiran penyakit dalam kebanyakan kes disahkan oleh ujian Wassermann positif (RW). Sebagai tambahan kepada analisis ini, ada kaedah lain, tetapi secara tradisional disebut sama.

Ciri-ciri analisis

Darah vena digunakan untuk ujian pembekuan darah

Sekarang mari kita fikirkan cara mengambil ujian pembekuan. Darah diambil dari vena, setelah itu dikirim ke tabung uji, di mana bahan yang mencegah pembekuan kemudian ditambahkan. Setelah itu, sejumlah sampel diambil, yang menentukan 8 parameter analisis, yang utama adalah:

  • Laluan dalaman untuk menghentikan pendarahan.
  • Masa pembekuan.
  • Laluan pembekuan darah luaran.

Skema untuk menentukan pembekuan darah melibatkan 5 parameter lagi, yang disebut sebagai tambahan.

Terdapat banyak komponen penting dalam serum darah, tanpanya seseorang tidak dapat wujud secara normal, fibrinogen adalah salah satunya. Bahan ini disebut protein darah. Dia bertanggungjawab untuk pembekuan. Peningkatan atau penurunan kepekatan fibrinogen menunjukkan perkembangan patologi dalam badan..

Sebab-sebab perkembangan keabnormalan pembekuan darah

Sebarang penyimpangan dari pembekuan darah normal tidak diingini. Terdapat jenis gangguan dalam kes ini: peningkatan dan pembekuan rendah. Dengan peningkatan indikator ini, pembekuan darah dapat terjadi, akibatnya bekalan darah ke organ individu berkurang atau bahkan berhenti sama sekali. Lebih-lebih lagi, pelanggaran seperti itu boleh berlaku baik dan juga berlaku.

Sebab yang paling umum untuk penyimpangan tersebut adalah:

  • Pesakit mengambil ubat anti-radang, antikoagulan, fibrinolitik dan aspirin.

Aspirin dapat mengurangkan pembekuan darah

  • Mutasi gen, yang juga dapat diwarisi (hemofilia).
  • Kekurangan vitamin K dalam badan, penyakit darah dan hati, kehilangan darah yang banyak.

Penting! Pembekuan yang teruk memerlukan rawatan segera.

Sebab dan akibat peningkatan pembekuan darah

Dalam kes ini, kemungkinan pembekuan darah di sistem vaskular, keradangan urat, yang akhirnya membawa kepada perkembangan trombophlebitis, meningkat dengan ketara. Tanda-tanda utama patologi ini adalah kemunculan bengkak di kawasan urat yang terkena, kemerahan kulit dengan rasa sakit..

Gumpalan darah menyebabkan gangguan aliran darah dalam tisu, menyumbat saluran darah. Oleh itu, kerosakan tisu berlaku di kawasan yang tidak sihat. Sekiranya terdapat penyumbatan aliran darah sepenuhnya ke organ, sebuah laman muncul di mana sel mati (fokus iskemia), ini menyebabkan gangguan fungsi organ, yang penuh dengan kemunculan akibat yang tidak dapat dipulihkan.

Penting! Bahaya terbesar peningkatan pembekuan adalah untuk otak dan jantung, kerana lesi mereka sering menyebabkan kecacatan dan bahkan kematian..

Komplikasi tromboflebitis yang paling dahsyat adalah pemisahan bekuan darah. Sekiranya trombus berdiameter lebih kecil daripada kapal, maka ia mula bergerak dengan darah sehingga tersumbat salah satu saluran. Bahaya terbesar bagi kehidupan pesakit adalah tromboemboli yang berlaku di arteri pulmonari. Untuk mengelakkan akibat tersebut, pemeriksaan pembekuan darah secara menyeluruh harus dilakukan..

Terdapat beberapa sebab yang menentukan peningkatan pembekuan. Yang paling biasa adalah:

  • Edema paru;
  • Dehidrasi disebabkan oleh muntah atau cirit-birit yang berkaitan dengan masalah pencernaan. Ini juga harus merangkumi semua jenis keracunan;
  • Kehamilan dan pengambilan pil kawalan kelahiran;
  • Luka bakar yang meluas;
  • Pencemaran parasit;
  • Pengaliran air kencing yang berlebihan disebabkan oleh diabetes atau masalah buah pinggang.

Manifestasi utama pembekuan yang lemah

Penyakit ini menimbulkan bahaya serius bagi pesakit, kerana pendarahan mungkin terjadi. Selalunya berlaku pada mereka yang mengalami ulser (di perut atau usus). Ini boleh menyebabkan kehilangan darah yang ketara..

Penting! Dengan pembekuan darah yang lemah, risiko pendarahan terbuka di dalam organ meningkat dengan ketara. Manifestasi seperti itu sering diperhatikan oleh pakar terlalu lewat. Atas sebab ini, pemeriksaan pembekuan harus dilakukan walaupun dengan pengambilan gigi sederhana..

Pada pesakit dengan pembekuan yang lemah, pendarahan gusi biasanya diperhatikan, mimisan mungkin terjadi, dan lebam berlaku walaupun dengan pukulan dan kecederaan ringan. Lebam yang menonjol boleh menjadi besar atau serupa dengan ruam. Juga, pesakit mungkin mengalami keretakan atau luka pada kulit tanpa sebab yang jelas..

Pembekuan darah yang lemah boleh mempunyai gejala yang serupa dengan anemia, seperti:

  • keguguran rambut;
  • malaise umum;
  • kuku rapuh;
  • pening;
  • cirit-birit atau sebaliknya, sembelit, dll..

Pembekuan darah yang buruk dapat menunjukkan bahawa pesakit mempunyai keadaan perubatan yang serius seperti hemofilia, yang cenderung berdarah. Penyakit ini boleh diwarisi melalui garis keturunan lelaki, walaupun wanita adalah pembawanya.

Masalah pembekuan dapat terjadi dengan latar belakang keadaan persekitaran yang buruk, bekerja dalam keadaan berbahaya, penurunan imuniti, atau perkembangan barah.

Kerosakan pembekuan boleh berlaku dengan latar belakang keadaan kerja yang berbahaya

Sebarang penyimpangan dalam pembekuan darah tidak hanya berbahaya bagi kehidupan pasien, tetapi juga dapat menunjukkan perkembangan sejumlah penyakit serius di tubuhnya. Atas sebab ini, anda mesti berjumpa doktor dengan segera sekiranya anda mengetahui salah satu gejala di atas..

Ujian darah untuk pembekuan dan tempoh pendarahan

Pembekuan darah disebabkan oleh protein yang disebut fibrin. Aktivitinya adalah pembentukan bekuan darah dan penebalan darah. Pembekuan sangat penting untuk fungsi normal seluruh tubuh, kerana ini memungkinkan anda untuk mengelakkan kehilangan cairan dan mayat sekiranya terdapat pelbagai jenis kerosakan. Sekiranya ujian darah untuk pembekuan dan tempoh pendarahan menunjukkan adanya kelainan, maka doktor perlu menentukan penyebab keadaan ini secepat mungkin, kerana akibatnya berbeza, hingga hasil yang mematikan. Ini disebabkan oleh keperluan untuk mengawal fungsi pembekuan darah, serta memantau pembuluh darah. Tempoh normal pendarahan adalah 2-3 minit setelah mengambil cecair biologi untuk analisis.

Mengapa tahu masa pembekuan

Waktu pembekuan menerangkan beberapa fungsi sistem hemostasis - seberapa cepat pembekuan darah terbentuk, kemampuan platelet untuk saling menempel, dan juga memberi maklumat kepada doktor tentang berapa lama masa yang diperlukan badan untuk menutup kebocoran jika integriti dinding vaskular pecah. Selama ini, fibrinogen berubah menjadi fibrin, membentuk "plug", yang mencegah kehilangan cecair biologi yang besar.

Kajian mengenai tempoh pendarahan, analisis untuk koagulogram yang diperluas dilakukan di:

  • tempoh pranatal, kerana komplikasi mungkin.
  • sebelum melakukan intervensi pembedahan sederhana dan besar.
  • kehilangan darah kronik akibat patologi seperti buasir, sindrom Malory-Weiss, erosi sistem pencernaan, keadaan prakanker dan barah.
  • gangguan trombotik, termasuk urat varikos.
  • keadaan autoimun.

Pengurangan pembekuan darah menjadikan anda berisiko kehilangan darah jangka panjang semasa pembedahan atau kecederaan. Kehilangan sebilangan besar mayat dan plasma mengancam badan dan fungsi pentingnya. Kumpulan risiko khas dibentuk oleh wanita dalam tempoh selepas bersalin, semasa haid.

Kumpulan lain seperti itu adalah lelaki dengan penyakit seperti hemofilia, yang menunjukkan ketiadaan beberapa protein yang menyebabkan hemostasis. Dalam kes ini, seks yang lebih adil hanyalah pembawa gen patologi ini. Penurunan pembekuan juga berlaku terhadap latar belakang diabetes mellitus atau pengambilan agen antiplatelet, antikoagulan secara berkala.

Penting untuk memahami bahawa hiperkoagulasi juga tidak dianggap sebagai varian norma, kerana ada kemungkinan besar terjadinya bencana vaskular - trombosis penyetempatan apa pun, termasuk serangan jantung dan strok iskemia. Ini disebabkan oleh pembentukan gumpalan di dalam tempat tidur vaskular, yang menyekat aliran darah melalui pembuluh darah, disebabkan oleh itu berkembangnya nekrosis tisu yang diberi makan di jalan raya ini..

Hasil hiperkoagulasi lain adalah urat varikos, perkembangan buasir, dan penyakit lain. Pembentukan peningkatan kebekuan disebabkan oleh dehidrasi, patologi buah pinggang, hati, dan pada wanita kadang-kadang diperhatikan semasa mengambil kontraseptif hormon oral.

Tempoh pendarahan adalah normal

Indeks pembekuan darah pada wanita dan lelaki pada usia yang sama biasanya sama. Satu-satunya pengecualian adalah tempoh kehamilan. Tetapi pada kanak-kanak dan orang tua, ia agak berbeza kerana perubahan hormon. Membawa bayi adalah berbeza kerana pembekuan menjadi lebih aktif, kerana sistem hemostasis di sini bertanggungjawab untuk dua organisma sekaligus dan harus lebih aktif bertindak balas terhadap masalah yang timbul.

Pada bayi tahun pertama kehidupan, pembekuan darah juga berbeza, dan pada bayi baru lahir, PTV meningkat sebanyak 2-3 saat. Pada bayi pramatang, masa prothrombin juga tidak beberapa saat lebih tinggi..

Komponen utama koagulogram adalah petunjuk seperti itu.

  1. Bilangan platelet, yang tidak boleh turun di bawah 150 g / l. Pada orang dewasa, had atas norma adalah 380 g / l, pada bayi - 320-350.
  2. Waktu pembekuan menurut Sukharev melibatkan pengambilan darah dari jari. Permulaan proses ini berlaku setelah 30-150 saat, durasi maksimum yang dibenarkan adalah 6 minit, namun, doktor menganggap 5 minit sebagai norma, yaitu 300 saat.
  3. Analisis Lee-White melibatkan kajian penunjuk ini untuk darah vena. Berapa lama ia akan berhenti bergantung pada ciri-ciri individu organisma, tetapi 5-10 minit dianggap sebagai nilai normal.
  4. Juga, pagar jari dilakukan ketika menentukan waktu menurut Duque, patologi dari waktu hingga 4 minit.
  5. Pengumpulan bahan ujian biologi dari urat diperlukan untuk mengkaji masa trombin, had yang dibenarkan adalah 15-20 saat.
  6. Indeks prothrombin dapat ditentukan dari darah kapilari dan vena. Dalam kes pertama, nilai sasaran adalah 90-105%, dan yang kedua - 93-107%.
  7. APTT - masa tromboplastin separa diaktifkan. Digit yang sah adalah 30-50 saat.
  8. Fibrinogen adalah protein dari mana fibrin terbentuk. Pada kanak-kanak pada hari-hari pertama kehidupan, jumlahnya ialah 1,5-3 g / l, dan pada orang dewasa - 2-4 g / l.

Masa pembekuan Sukharev

Persampelan darah dilakukan dari jari, sebaiknya dilakukan semasa perut kosong atau beberapa jam selepas makan. Tidak ada cadangan khusus untuk mempersiapkan pesakit untuk ujian ini. Yang penting hanyalah darah kapilari. Waktu pembekuan Sukharev tidak menggambarkan aktiviti platelet dalam darah atau berapa saat darah vena akan membeku.

Titisan pertama yang diperoleh dikeluarkan dengan penyapu, setelah itu pembantu makmal menunggu tetes berikutnya muncul, yang mesti diletakkan di dalam labu khas. Ia dipam secara bergantian ke dua arah. Proses ini dijadualkan oleh jam randik. Sebaik sahaja cecair biologi padat, jam berhenti, dan tempoh dari awal hingga akhir adalah masa pembekuan. Biasanya mengambil masa 30 hingga 120 saat seperti biasa.

Dari saat pembentukan fibrin hingga akhir pembekuan itu sendiri, lebih dari 5 minit tidak boleh berlalu. Teknik ini membolehkan anda menentukan tahap pembentukan fibrin dari fibrinogen, apabila ia tidak larut.

Kaedah Moravitz

Teknik ini untuk menentukan pembekuan darah digunakan secara meluas hari ini, walaupun sangat mudah. Pensampelan darah menurut Moravitz dilakukan pada waktu perut kosong, persiapan memerlukan pengecualian penggunaan minuman beralkohol 2-3 hari sebelum ujian. Tidak juga disyorkan untuk merokok, minum kopi pada hari analisis. Doktor menasihatkan minum air sahaja, yang meningkatkan ketepatan dan kecekapan kajian.

Pembantu makmal meletakkan setetes darah yang diambil dari jari pada slaid. Kemudian jam randik bermula. Tiub kaca diletakkan dalam titisan ini setiap 30 saat. Sebaik sahaja benang fibrin terlihat di belakangnya, pengukuran berhenti, dan masa yang dihasilkan adalah hasil analisis Moravitz. Norma adalah dalam jarak 3-5 minit.

Kaedah pembekuan duque

Teknik ini, yang mengkaji hemostasis, juga memerlukan pengambilan sampel darah puasa, lebih baik pada waktu pagi. Cuping telinga pesakit dicucuk dengan jarum khas yang disebut jarum Frank. Setiap 15 saat, kertas diaplikasikan ke tempat tusukan. Sebaik sahaja tidak ada lagi jejak darah di atasnya, ujian akan berakhir. Nilai normal bermaksud menghentikan pendarahan kerana pembentukan benang fibrin, gumpalan dan pembekuan darah dalam 1-3 minit.

Kebolehkompakan menurut Lee-White

Metodologi untuk menilai petunjuk sistem hemostasis menurut Lee-White menunjukkan masa di mana darah vena membeku di dalam tabung uji. Tidak perlu mengambil darah kapilari dari jari pesakit..

Tujuan analisis ini adalah untuk menentukan seakurat mungkin tahap pertama pembekuan, ketika prothrombinase terbentuk. Momen ini memainkan peranan yang sangat penting dan penting bagi doktor, kerana bergantung kepada beberapa faktor, termasuk:

  • kebolehtelapan dinding kapal;
  • jumlah protein plasma;
  • tahap platelet dan unsur terbentuk lain yang mampu agregasi.

Nisbah komponen di atas dianggap sebagai penghubung utama dalam hemostasis bagi orang yang sihat. Masa pembekuan Lee-White kadang kala berbeza. Ini disebabkan oleh keadaan dan teknik prosedur. Dalam tabung uji kaca makmal biasa, ia adalah 4-7 minit, dan kerana bahan lain mempunyai sifat fizikal yang berbeza, tempoh ujian di dalamnya meningkat menjadi 15-25 minit. Peningkatan pembekuan akan menunjukkan adanya aktiviti berlebihan dari hubungan hemostasis pertama..

Sebab utama penyimpangan dari norma

Perubahan penunjuk masa pembekuan darah menunjukkan perkembangan pelbagai proses patologi dalam tubuh. Selalunya, sebab-sebab peningkatan hasil analisis sistem hemostasis menunjukkan patologi seperti itu.

  1. Penyakit hati, terutama tahap dekompensasi sirosis, hepatitis, keadaan onkologi, ketika parenkim organ dinilai tidak kompeten.
  2. Kekurangan faktor pembekuan, atau mengenai rasa rendah diri mereka, yang menyebabkan fakta bahawa protein normal terkandung dalam jumlah yang berkurang dan tidak cukup untuk memastikan pembekuan normal.
  3. Tahap akhir sindrom pembekuan intravaskular yang disebarkan.

Pemanjangan indikator juga diperhatikan ketika pesakit mengambil antikoagulan dan agen antiplatelet, terapi heparin. Ini memerlukan pengujian mereka lebih kerap daripada orang yang sihat. Sebagai contoh, dengan penggunaan warfarin secara berkala, pemantauan INR bulanan diperlukan.

Pemendekan petunjuk hemostasis diperhatikan dalam patologi berikut.

  1. Tahap awal sindrom pembekuan intravaskular yang disebarkan, tahap ini disebut hypercoagulability.
  2. Penyakit yang dicirikan oleh peningkatan risiko trombosis - hipertensi, aterosklerosis, dislipidemia dengan peningkatan kolesterol, pelbagai trombosis, trombofilia, vena varikos.
  3. Penggunaan kontraseptif hormon oral untuk jangka masa panjang.
  4. Mempunyai tabiat buruk seperti merokok dan minum.
  5. Kekeringan.
  6. Terhadap latar belakang penggunaan kortikosteroid jangka panjang, yang dapat mempengaruhi sama sekali semua proses dalam tubuh.

Penting untuk difahami bahawa keadaan makmal agak berbeza dari keadaan di dalam sistem tertutup badan, kerana ketika menentukan keadaan sistem hemostasis, hanya satu indikator yang dinilai pada satu masa, sementara di dalam homeostasis badan, semua faktor sekaligus mempengaruhi pembekuan. Ini menjadikan perlu untuk mengkaji beberapa petunjuk sekaligus untuk menilai keseluruhan gambaran..