Antikoagulan Lupus

Lupus antikoagulan (VA) adalah biokimia yang seharusnya tidak terdapat pada orang yang sihat. Ini adalah molekul protein yang mengganggu proses pembekuan darah yang kompleks.

Pengesanan antikoagulan lupus menunjukkan adanya proses autoimun - keadaan di mana tubuh menghasilkan bahan yang diarahkan terhadap dirinya sendiri. Analisis untuk VA sangat relevan ketika merancang konsepsi, kehamilan dan gangguan pembekuan darah.

Anda boleh menderma darah untuk analisis di bilik rawatan klinik kami dari jam 9 hingga 13.00 pada hari kerja.

Mengapa antikoagulan lupus berbahaya?

Bahaya antikoagulan lupus adalah bahawa ia menyebabkan sindrom antiphospholipid (APS), keadaan yang secara signifikan meningkatkan risiko pembekuan darah. Penyebab patologi adalah kegagalan sistem imun, salah satu sebab berlakunya penyakit berjangkit dan radang..

Rujukan! Antikoagulan Lupus dinamakan demikian kerana bahan ini pertama kali ditemui pada pesakit dengan lupus eritematosus sistemik (SLE), lesi autoimun yang teruk pada tisu penghubung dan saluran kecil.

Petunjuk untuk analisis untuk VA

Senarai petunjuk untuk analisis antikoagulan lupus:

  • Berulang trombosis arteri dan vena.
  • Sindrom antiphospholipid yang disyaki.
  • Gangguan imuniti serius (AIDS, penyakit autoimun).
  • Thromboembolism (penyumbatan saluran darah oleh pembekuan darah).
  • Strok iskemia yang ditangguhkan.
  • Penurunan sederhana jumlah platelet dalam darah, yang digabungkan dengan trombosis.
  • Pemanjangan indeks APTT tanpa kecenderungan pendarahan yang ketara.
  • Keguguran biasa.

Persediaan untuk penyelidikan

Agar hasil analisis dapat dipercayai sebanyak mungkin, sebilangan prosedur perubatan dan diagnostik harus dikecualikan sebelum kajian:

  • Diagnostik sinar-X;
  • prosedur fisioterapi;
  • suntikan dan penitis intravena;
  • pelbagai tusukan dan biopsi;
  • kaedah penyelidikan endoskopi (gastro-, kolonoskopi, dan lain-lain);
  • elektrokardiografi (ECG);
  • urut dan palpasi;
  • latihan fizikal.

Juga, untuk mengelakkan hasil positif palsu, sebelum menderma darah untuk analisis, perlu berhenti mengambil heparin (2 hari sebelum kajian) dan ubat kumarin (warfarin, acenocoumarol, dll.).

Mengambil darah untuk analisis dilakukan pada waktu pagi, semasa perut kosong.

Penyahkodan hasil penyelidikan

Hasil ujian antikoagulan Lupus boleh menjadi positif atau negatif.

Hasil positif mempunyai penggredan tersendiri:

  1. Amat positif (1.2 - 1.5 unit konvensional) - aktiviti VA tidak signifikan
  2. Sederhana (1.5 - 2 unit konvensional) - terdapat risiko peningkatan pembentukan trombus.
  3. Tinggi (di atas 2 unit konvensional) - peningkatan ketara tahap imunoglobulin G dalam darah dan risiko trombosis tinggi.

Sekiranya ujian itu negatif, tidak ada koagulan lupus dalam darah.

Hasil kajian juga dapat diukur dalam beberapa saat. Dalam kes ini, penunjuk normal akan menjadi 31 - 44 s.

Penyebab utama kemunculan antikoagulan lupus dalam darah

Selalunya, VA muncul dengan penyakit autoimun berikut:

  • SLE (lupus erythematosus sistemik);
  • APS (sindrom antiphospholipid);
  • pelbagai myeloma;
  • penyakit onkologi;
  • kolitis ulseratif (penyakit Crohn);
  • artritis reumatoid.

Juga, antikoagulan lupus mungkin muncul di dalam darah kerana pengambilan ubat tertentu, seperti fenotiazin, kina, ubat yang mengandung estrogen, asid valproik.

Bagaimanapun, keputusan ujian bukanlah diagnosis. Hasil positif memerlukan teks berulang dan diagnostik tambahan.

Di EC-Clinic, penafsiran hasilnya dilakukan oleh pakar yang berpengalaman dengan pengalaman klinikal yang luas, yang memungkinkan untuk menetapkan diagnosis yang tepat dan menetapkan rawatan yang berkesan untuk patologi yang dikenal pasti.

Doktor

Ketua doktor, pengamal am, pengamal am, ketua Klinik Biohacking

Doktor diagnostik ultrabunyi, calon sains perubatan

Otorhinolaryngologist, Calon Sains Perubatan

Pakar Otorhinolaryngolog, Doktor Sains Perubatan

Pakar Onkologi, Profesor, Doktor Sains Perubatan

Traumatologi pediatrik-ortopedis

Pediatrik kanan, pakar pediatrik.

Doktor-kurator, calon sains perubatan

Jururawat fisioterapi

Pengajar terapi senaman, tukang urut

Pakar neurologi kanak-kanak, doktor kategori tertinggi, calon sains perubatan

Pakar pemakanan, pakar pemakanan, psikoterapis

Abang urut perubatan

Doktor diagnostik ultrabunyi, ahli terapi

Poliklinik

Taman Kemenangan

Untuk pergi dari stesen metro Park Pobedy (Kalininsko-Solntsevskaya) ke klinik, anda perlu turun dari stesen metro (pintu keluar nombor 4), berjalan kaki ke perhentian bas Metro Park Pobedy, memandu 2 hentian ke Poklonnaya Street. Melintasi jalan, ke kiri untuk tugu ke Grizodubova dan belok kanan. Anda akan melihat tanda klinik kami.

Masa perjalanan adalah 8 minit.

Pelajar

Untuk pergi dari stesen metro Studencheskaya ke klinik, anda perlu pergi ke stesen metro Kutuzovskaya, keluar dan belok kiri (keluar dari pengangkutan terakhir dari pusat), terus lurus dan menyeberangi jalan. Kemudian pergi ke tugu ke Grizodubova dan belok kanan. Anda akan melihat tanda klinik kami.

Masa perjalanan akan menjadi 10 minit.

Untuk pergi dari stesen metro Fili ke klinik, anda perlu pergi ke stesen metro Kutuzovskaya, turun dan belok kiri (keluar dari pengangkutan terakhir dari pusat), terus lurus dan menyeberangi jalan. Kemudian pergi ke tugu ke Grizodubova dan belok kanan. Anda akan melihat tanda klinik kami.

Masa perjalanan adalah 17 minit.

Kutuzovskaya

Untuk pergi dari stesen metro Kutuzovskaya ke klinik, anda perlu turun dari metro dan belok kiri (keluar dari pengangkutan terakhir dari pusat), terus lurus dan menyeberangi jalan. Kemudian pergi ke tugu ke Grizodubova dan belok kanan. Anda akan melihat tanda klinik kami.

Masa perjalanan akan menjadi 7 minit.

Pusat perniagaan

Untuk pergi dari MCC Delovoy Tsentr ke klinik, anda perlu pergi ke PKS Kutuzovskaya, keluar dan belok kiri (keluar dari pengangkutan terakhir dari pusat), terus lurus dan menyeberangi jalan. Kemudian pergi ke tugu ke Grizodubova dan belok kanan. Anda akan melihat tanda klinik kami.

Masa perjalanan akan menjadi 15 minit.

Antarabangsa

Untuk pergi dari stesen metro Mezhdunarodnaya ke klinik, anda perlu pergi ke MCC Delovoy Tsentr, memandu ke PKS Kutuzovskaya, keluar dan belok kiri (keluar dari pengangkutan terakhir dari pusat), terus lurus dan menyeberangi jalan. Kemudian pergi ke tugu ke Grizodubova dan belok kanan. Anda akan melihat tanda klinik kami.

Masa perjalanan akan menjadi 16 minit.

Pameran

Untuk pergi dari stesen metro Vystavochnaya ke klinik, anda perlu pergi ke stesen metro Kutuzovskaya, turun dan belok kiri (keluar dari pengangkutan terakhir dari pusat), terus lurus dan menyeberangi jalan. Kemudian pergi ke tugu ke Grizodubova dan belok kanan. Anda akan melihat tanda klinik kami.

Antikoagulan Lupus

Pengenalpastian antikoagulan lupus - antibodi yang dihasilkan oleh sistem kekebalan tubuh terhadap fosfolipidnya sendiri, yang berperanan besar dalam pembentukan trombus.

Lupus anticoagulant, LA, lupus anticoagulant panel, lupus inhibitor, LA sensitif PTT, PTT-LA, uji encer Russell viper venom, DRVVT, ujian Russell viper venom diubahsuai, MRVVT.

Kaedah pengesanan penyebaran sisi, penentuan peratusan titik akhir.

Biomaterial apa yang boleh digunakan untuk penyelidikan?

Cara persiapan kajian dengan betul?

  • Jangan makan selama 2-3 jam sebelum kajian, anda boleh minum air tidak berkarbonat bersih.
  • Berhenti mengambil heparin dan analognya 5 hari sebelum kajian.
  • Hilangkan tekanan fizikal dan emosi dan jangan merokok 30 minit sebelum kajian.

Maklumat umum mengenai kajian

Lupus antikoagulan (BA) adalah autoantibodi yang dihasilkan oleh sistem imun terhadap fosfolipid dan / atau protein yang berkaitan dengan fosfolipid sendiri.

Fosfolipid memainkan peranan penting dalam proses pembekuan darah. Mereka dijumpai di permukaan platelet dan mendorong pengaktifan beberapa faktor pembekuan sebagai tindak balas terhadap kerosakan pada saluran darah atau tisu. Mereka dinamakan demikian kerana pertama kali ditemui pada pesakit dengan lupus erythematosus sistemik (SLE). Mereka juga dapat hadir pada pasien dengan penyakit autoimun, AIDS, radang, barah, dan mereka yang mengambil fenotiazin, procainamide, atau fansidar.

Antikoagulan Lupus meningkatkan risiko pembekuan darah di urat dan arteri (paling kerap di urat kaki - trombosis urat dalam). Gumpalan darah seperti itu dapat menyekat aliran darah ke bahagian tubuh mana pun, yang boleh menyebabkan serangan jantung, serangan jantung, embolisme paru, dan pengguguran spontan, terutama pada trimester kehamilan kedua dan ketiga.

Tidak ada ujian tunggal untuk menentukan antikoagulan lupus. Mereka biasanya dikenal pasti dengan kombinasi ujian yang berbeza. Ujian awal melibatkan satu atau lebih ujian menggunakan reagen fosfolipid. Bergantung pada keputusannya, ujian tambahan mungkin dilakukan untuk mengesahkan atau menolak kehadiran koagulan lupus..

Lupus antikoagulan adalah salah satu daripada tiga antibodi antiphospholipid utama yang telah dikaitkan dengan peningkatan risiko trombosis. Pada pesakit dengan sindrom antiphospholipid (juga disebut sindrom Hughes), satu atau lebih jenis antibodi muncul di dalam darah.

Untuk apa kajian ini digunakan?

  • Untuk mengetahui punca-punca trombosis.
  • Untuk mengetahui sebab-sebab penamatan kehamilan.
  • Untuk mengetahui sama ada peningkatan APTT disebabkan oleh antikoagulan lupus atau perencat tertentu.
  • Untuk diagnosis sindrom antiphospholipid (dalam kombinasi dengan ujian untuk antibodi antikardiolipin dan antibodi terhadap beta-2-glikoprotein).
  • Untuk mengesahkan adanya antikoagulan lupus.

Apabila kajian dijadualkan?

  • Dengan trombosis.
  • Sekiranya APTT berpanjangan dikesan (jika positif, ujian biasanya diulang beberapa minggu kemudian untuk mengesahkan adanya antikoagulan lupus).
  • Sekiranya pesakit mempunyai antibodi anti-cardiolipin.

Apa maksudnya hasilnya?

Masa: 31 - 44 saat.

Sebab untuk mengesan antikoagulan lupus

  • Gangguan autoimun:
    • lupus eritematosus sistemik,
    • sari antiphospholipid,
    • artritis reumatoid,
    • pelbagai myeloma,
    • kolitis ulseratif,
    • tumor malignan.
  • Sindrom antiphospholipid sekunder.
  • Komplikasi selepas mengambil ubat tertentu.

Apa yang boleh mempengaruhi hasilnya?

Terapi penggantian heparin atau heparin (hirudin, danaparoid, atau argatroban) boleh menyebabkan hasil positif palsu. Sekiranya mungkin, ujian antikoagulan lupus harus dilakukan sebelum memulai terapi antikoagulan..

  • Selepas heparin, antikoagulan lupus adalah penyebab APTT yang berpanjangan.
  • Antibodi terhadap beta-2-glikoprotein
  • Antibodi antiphospholipid IgM
  • Antibodi antiphospholipid IgG
  • Antibodi terhadap cardiolipin, IgG dan IgM
  • Jumlah imunoglobulin serum (IgG)

Yang menugaskan kajian?

Ahli terapi, pakar sakit puan, pakar rheumatologi, imunologi, pakar kardiologi.

Ujian antikoagulan Lupus

Buat pertama kalinya, VA dikesan pada pesakit dengan lupus erythematosus sistemik (SLE), dalam hal ini, dia memperoleh namanya.

Mekanisme tindakan VA

Struktur membran sel

Selalunya, antikoagulan lupus diklasifikasikan sebagai penanda kerosakan teruk pada sistem imun. Penampilannya di aliran darah disebabkan oleh kerusakan genetik dan kekebalan tubuh, akibatnya molekul normal tubuh mulai dianggap olehnya sebagai benda asing. Sebagai tambahan kepada VA, antibodi terhadap cardiolipin dan antibodi terhadap beta2-glikoprotein I menunjukkan "pencerobohan" yang serupa.

Fosfolipid adalah blok bangunan terpenting membran tubuh manusia. Setiap dinding sel di dalam badan terdiri daripada mereka. Mereka melakukan fungsi sokongan, metabolik dan spesifik, seperti penyertaan dalam metabolisme kolesterol, pembentukan surfaktan di paru-paru dan faktor yang menyebabkan agregasi platelet. Fosfolipid mempunyai muatan negatif, yang diperlukan untuk fungsi sel yang mencukupi dan proses hemostasis (pembekuan darah). Lupus antikoagulan mampu meneutralkan muatan fosfolipid dan kompleks fosfolipid-protein, yang, dengan itu, menyebabkan gangguan hemostasis.

Dalam keadaan makmal, kehadiran VA dalam plasma memperpanjang waktu pembekuan darah (seperti yang dinyatakan oleh ujian APTT dan PTT), bagaimanapun, dalam kerangka keseluruhan organisma hidup, sebaliknya, VA dikaitkan dengan kecenderungan tinggi untuk pembentukan trombus. Kesan antibodi antiphospholipid diperburuk oleh perubahan lain dalam sistem hemostatik, misalnya, kekurangan protein antikoagulan (protein C, trombomodulin, antithrombin III), penghambatan fibrinolisis, sintesis prostaglandin yang terganggu, peningkatan sintesis dan agregasi platelet. Kesan daripada jumlah faktor ini disebut "pukulan kedua" selepas kesan patologi antikoagulan lupus pada fosfolipid.

Ini adalah manifestasi klinikal patologi molekul dalam bentuk trombosis yang mengancam nyawa pesakit, sementara bagi wanita hamil mereka penuh dengan kematian janin awal, keguguran berterusan.

Sebab untuk meningkatkan VA

Spirochetosis adalah penyebab peningkatan tahap antikoagulan

Sebab-sebab kemunculan antibodi antiphospholipid dalam badan masih belum jelas sepenuhnya. Terdapat beberapa hipotesis mengenai topik ini..

  1. Tindakan agen berjangkit pada badan. Penglibatan yang paling kerap ditunjukkan:
    • virus (HIV, virus hepatitis C, virus herpes, sitomegalovirus, virus Epstein-Barr, virus campak dan rubela, virus leukemia sel T manusia);
    • bakteria (mycobacterium, salmonella, staphylococcus, streptococcus);
    • spirochete (Borrelia burgdorferi);
    • parasit (toxoplasma, agen penyebab leishmaniasis).

Dipercayai bahawa antigen patogen ini mampu menjejaskan sistem imun manusia, yang akan menyebabkan pembentukan autoantibodi. Walau bagaimanapun, diperhatikan bahawa komplikasi trombotik hanya berlaku pada 8% pesakit dengan hiperproduksi VA..

  • Kecenderungan genetik. Penyelidik di bidang ini mencatat peningkatan frekuensi mengesan kepekatan tinggi antibodi antiphospholipid pada pesakit dengan APS dalam keluarga yang sama. Ini dikaitkan dengan "pemecahan" genetik pada tahap banyak alel gen kompleks histokompatibiliti utama (HLA), serta kecacatan protein sistem pelengkap.
  • Petunjuk untuk penyelidikan

    1. Trombosis urat dan arteri berulang dari mana-mana penyetempatan pada orang muda (PE, strok, strok iskemia, trombosis arteri dan urat kaki)
    2. Patologi obstetrik (keguguran berulang);
    3. Gabungan trombositopenia dan trombosis;
    4. Reaksi positif palsu terhadap sifilis (reaksi Wasserman);
    5. Livedo reticularis (pewarnaan anggota badan yang tidak rata kerana corak urat seperti pohon kebiruan di bawah kulit), bisul kulit, pendarahan;
    6. Pemanjangan APTT etiologi yang tidak diketahui;
    7. Keadaan kekurangan imun dalam kombinasi dengan trombosis yang kerap (termasuk AIDS);
    8. Peningkatan komplikasi trombotik secara mendadak dengan faktor risiko lain: merokok jangka panjang, operasi besar-besaran, trombofilia kongenital.

    Persediaan untuk analisis

    Pada malam sebelum analisis, air minuman tanpa gas tidak dilarang

    Darah untuk analisis diambil dari sebarang urat yang ada. Sebaiknya minum darah pada waktu pagi dengan perut kosong, setelah 8-10 jam berpuasa pada waktu malam. Sebelum pemeriksaan, dibenarkan minum air tanpa gas. Minuman lain (teh, kopi, soda, alkohol) harus dikecualikan. Sekiranya analisis diperlukan dengan segera, sekurang-kurangnya empat jam berpuasa sebelum mengambil darah boleh diterima..

    Tekanan mental dan fizikal yang berat juga harus dikecualikan 1-2 hari sebelum kajian, merokok - 30-60 minit sebelum prosedur.

    Kaedah untuk menentukan tahap VA

    Ujian dijalankan sekurang-kurangnya dua kali

    Kriteria penting untuk diagnosis sindrom antiphospholipid adalah pengesanan peningkatan VA dalam plasma darah sekurang-kurangnya dua kali. Selang antara kajian adalah 3 bulan.

    Kajian penuh kelihatan seperti berikut: pada tahap pertama, peningkatan waktu pembekuan plasma dikesan disebabkan oleh ujian APTT, PTT, kaolin, dan uji viper viper Russell. Pada tahap kedua, bahan tersebut ditindak balas dengan plasma penderma normal dan tidak adanya pembetulan masa pembekuan darah dinilai. Pada tahap ketiga, kelebihan fosfolipid ditambahkan ke bahan yang diperoleh dari pasien, diperhatikan sama ada terdapat normalisasi waktu pembekuan. Pada peringkat terakhir, diagnosis dibezakan, pelbagai patologi hemostasis dikecualikan, pengesahan klinikal dan lain-lain mengenai APS, SLE, dll. Dicari..

    Norma dan tafsiran hasil analisis

    Hasil positif hanyalah permulaan pencarian diagnostik

    Ujian darah normal untuk VA adalah hasil ujian negatif. Dalam kes ini, VA sama sekali tidak dikesan, atau terdapat dalam had yang boleh diterima (biasanya kurang dari 1,1 U).

    Hasil positif mengandungi penggredan:

    • hasil positif yang lemah - penunjuk VA adalah dari 1.2 hingga 1.5 U;
    • hasil sederhana - penunjuk VA adalah dari 1.5 hingga 2 U;
    • hasil tinggi - VA lebih daripada 2 U.

    Risiko yang berkaitan dengan pembekuan darah meningkat mengikut penilaian ini..

    Harus diingat bahawa kehadiran hasil positif belum menunjukkan perkembangan patologi tertentu pada pesakit. Dalam kebanyakan kes, analisis ini hanya memberikan maklumat mengenai sejumlah penyakit untuk diagnosis pembezaan dan pengecualian penyakit yang kurang mungkin, menunjukkan risiko trombosis.

    Setelah menerima hasil analisis, doktor, sebagai peraturan, memulakan pencarian diagnostik di antara patologi autoimun utama, seperti: SLE, APS, artritis reumatoid, kolitis ulseratif.

    Walau bagaimanapun, seseorang tidak boleh melupakan penyakit onkologi, proses berjangkit berterusan dan kekurangan imun selama bertahun-tahun..

    Antikoagulan Lupus dan kehamilan

    Ujian makmal adalah sebahagian daripada diagnosis yang komprehensif

    Hasil positif dari ujian ini semasa kehamilan harus meningkatkan kewaspadaan wanita hamil dan doktor, terutama jika episod kursus dan hasil kehamilan yang tidak baik telah berlaku.

    Penyebab keguguran berulang adalah sindrom antiphospholipid dengan perkembangan trombosis vena dan arteri, hipoksia janin, peningkatan tekanan darah pada wanita hamil.

    Sekiranya APS, hasil kehamilan adalah mungkin dalam bentuk:

    • keguguran (pengguguran spontan sebelum 20 minggu kehamilan);
    • kehilangan janin sebelum kehamilan 5 minggu (kehilangan pra-embrio);
    • kelahiran pramatang;
    • kerencatan pertumbuhan janin;
    • kematian janin intrauterin;
    • preeklampsia dan eklampsia pada wanita hamil.

    Perlu diingat bahawa analisis plasma untuk VA sahaja tidak cukup untuk mendiagnosis APS..

    Ujian positif - prognosis yang buruk pada kehamilan

    Diagnosis APS semasa kehamilan dapat ditentukan kerana adanya:

    • satu atau lebih kes kematian janin sebelum sepuluh minggu kehamilan, dengan mengambil kira struktur normal janin;
    • kelahiran pramatang janin yang tidak patologi hingga kehamilan selama 34 minggu semasa kehamilan, dengan komplikasi;
    • tiga atau lebih kes pengguguran sebelum minggu kesepuluh kehamilan;
    • penanda spesifik dalam plasma: BA, antibodi terhadap cardiolipin, antibodi terhadap beta2-glikoprotein I.

    Untuk membuat diagnosis, satu kriteria klinikal sudah cukup dan mengenal pasti salah satu penanda makmal penyakit ini.

    Rawatan

    Mengenal pasti penyebabnya adalah kunci untuk rawatan yang berjaya

    Dalam kes ini, perlu dinyatakan dua pilihan rawatan - patogenetik dan spesifik.

    Pilihan rawatan pertama bertujuan untuk mengurangkan manifestasi buruk penyakit dalam bentuk trombosis. Kumpulan ubat utama untuk rawatan patogenetik adalah antikoagulan (heparin, warfarin, rivaroxaban, dabigatran). Meresepkan ubat ini memerlukan pemantauan ketat terhadap parameter makmal sistem hemostasis: APTT, PTI, INR, fibrinogen.

    Menurut garis panduan klinikal, wanita hamil dengan hasil ujian positif untuk VA, walaupun tanpa manifestasi klinikal, ditunjukkan dos ubat individu: heparin, hidroksiklorokuin. Wanita dengan diagnosis positif APS dirawat dengan heparin (berat molekul tidak pecahan atau rendah) dan aspirin dosis rendah. Selepas melahirkan, wanita seperti itu ditunjukkan rawatan sepanjang hayat dengan antagonis vitamin K di bawah kawalan INR..

    Pilihan rawatan kedua ditujukan kepada penyebab utama penyakit ini. Dalam kes ini, sukar untuk melakukan ini, kerana belum ada ubat untuk membetulkan "kerosakan" genetik. Namun, berkat ubat-ubatan moden, menjadi mungkin untuk memperbaiki fungsi sistem kekebalan tubuh, sehingga mempengaruhi virus. Sebagai contoh, apabila diagnosis SLE ditetapkan, rawatan terdiri daripada terapi imunosupresif (glukokortikosteroid, sitostatik, penyekat TNF-alpha), apabila jangkitan HIV dikesan - dari terapi antiretroviral, dll..

    Kepentingan antikoagulan lupus dalam diagnosis

    Menjaga kesihatan anda adalah tanggungjawab orang itu sendiri; dia tidak berhak memindahkannya kepada orang lain. Sekiranya berlaku bahawa penyakit telah muncul, maka kita harus berusaha mempelajari sebanyak mungkin maklumat tentangnya untuk menggunakan pengetahuan yang diperoleh untuk rawatan yang lebih berkesan. Penerbitan ini adalah mengenai penyakit - antikoagulan lupus.

    Apa ini

    Lupus antikoagulan adalah antibodi dalam darah yang dihasilkan oleh sistem imun untuk melawan fosfolipid (lemak kompleks) yang termasuk dalam dinding sel tubuh. VA adalah immunoglobulin G. Ia mendapat namanya setelah pertama kali dikesan pada pesakit dengan diagnosis lupus erythematosus sistemik (SLE).

    Doktor boleh mengesyaki kehadiran VA dalam ujian darah ketika mendiagnosis peningkatan masa pembentukan bekuan setelah menambahkan reagen.

    Dalam analisis ini, kompleks fosfolipid-protein dan fosfolipid yang terlibat dalam pembekuan darah dinetralkan oleh antikoagulan lupus. Kesannya, masa pembekuan (APTT) meningkat. Walaupun demikian, kehadiran VA dalam darah menunjukkan kemungkinan tinggi pembentukan trombosis urat dalam, mekanisme yang belum dipelajari..

    Yang paling terdedah kepada pembekuan darah adalah pesakit dengan penyakit autoimun - sindrom antiphospholipid (APS), lupus erythematosus dan lain-lain. Di samping itu, peningkatan VA dalam darah wanita hamil menunjukkan kemungkinan kelahiran pramatang janin. Lulus ujian VA adalah elemen diagnostik darah APS moden.

    Petunjuk

    • Strok iskemia, tromboemboli, patologi dalam hemodinamik serebrum, trombosis vena dan arteri yang tidak berkaitan dengan usia.
    • Pramatang berulang: keguguran, kematian intrauterin, kelahiran bayi mati.
    • Kulit marmar.
    • APTT meningkat.
    • Reaksi positif palsu Wasserman.
    • Semasa merancang kehamilan.
    • Thrombocytopenia (kekurangan platelet).
    • Pada malam sebelum mengambil kursus antikoagulan tidak langsung.
    Kulit marmar

    Latihan

    Tahap VA ditetapkan semasa ujian pembekuan darah. Ujian darah untuk antikoagulan lupus boleh dilakukan oleh mana-mana makmal perubatan Invitro. Petunjuk VA adalah koagulogram darah.

    Darah mesti didermakan semasa perut kosong, sebelum itu, jangan makan sekurang-kurangnya lapan jam. Pada malam sebelum ujian, pengambilan ubat yang ditetapkan ditangguhkan, yang dapat mempengaruhi petunjuk hasil yang diperoleh:

    • Setengah bulan sebelum bersalin - ubat kumpulan kumarin;
    • Dua hari sebelum kelahiran - ubat kumpulan heparin.

    Untuk ujian, darah diambil dari urat. Semasa menguji plasma, gunakan antikoagulan (3.8% natrium sitrat).

    Penyahkodan

    Berdasarkan hasil pengujian untuk VA, terdapat dua kesimpulan:

    1. Positif - jika VA dikesan dalam darah. Catatan boleh ditambah di sini: signifikan, sederhana atau lemah.
    2. Negatif - dengan ketiadaan VA dalam darah.

    Sekiranya antikoagulan lupus dijumpai dalam darah, penyahkodan ujian darah kelihatan seperti ini:

    • Semasa menganalisis tahap kehadiran antikoagulan lupus, data dianggap sebagai norma - dari 0,8 hingga 1,2 unit konvensional (a.u.).
    • Dari 1.2 hingga 1.5 cu e. - hasilnya lemah positif (menunjukkan adanya sebilangan kecil VA dan aktiviti rendahnya).
    • Dari 1.5 hingga 2.0 cu e. - bilangan VA sederhana (terdapat risiko pembentukan trombosis).
    • Dari 2.0 usd e. - kandungan VA yang signifikan (risiko tinggi pembentukan trombosis).

    Meningkatkan norma

    Antikoagulan lupus dapat meningkatkan kadar kerana rawatan dengan ubat-ubatan. Kemungkinan diagnosis dengan hasil ujian positif: APS, SLE, kolitis ulseratif, artritis reumatoid, pelbagai myeloma, tumor.

    Pada hampir 40% pesakit dengan lupus erythematosus dan dalam 32% pesakit yang telah lama menggunakan phenothiazine, antikoagulan lupus terdapat dalam darah. Tidak jarang orang dengan reaksi Wasserman positif palsu mempunyai VA positif.

    VA yang melebihi norma adalah tanda ciri APS. Tetapi, untuk membuat kesimpulan "sindrom antiphospholipid" ini tidak mencukupi. Dalam kes ini, analisis tambahan dilakukan untuk reaksi antibodi terhadap cardiolipin IgM, IgG dan phospholipids IgM, IgG.

    Pada kira-kira 70% pesakit dengan APS, antibodi terhadap VA dan kardiolipin terdapat dalam darah.

    Untuk mendiagnosis APS (sindrom antifosforik), analisis darah untuk kehadiran koagulan lupus di dalamnya dilakukan pada semua pasien yang menderita trombosis, nekrosis kulit dan hypercoagulability lain, bahkan dengan APV normal.

    Gejala

    Di dalam badan, gejala antikoagulan lupus dinyatakan dengan cara yang berbeza. Secara visual, ia kelihatan seperti jaring kapilari, luka di permukaan kulit, atau kawasan kulit mati di jari. Sekiranya terdapat lesi vaskular yang teruk, perkembangan, di organ yang sesuai, penyakit serius seperti infark miokard, sirosis hati, penyakit Alzheimer dan lain-lain tidak dikecualikan. Secara klinikal, dengan APS, manifestasi hemoragik mungkin tidak ada, tetapi kecenderungan pembentukan gumpalan darah jelas ditunjukkan.

    Kerosakan organ dengan lupus erythematosus

    Kehadiran VA dan antibodi terhadap kardiolipin dalam darah, kecenderungan pembentukan trombosis dan tromboemboli dikaitkan dengan kemunculan patologi injap jantung, kerosakannya akibat ubah bentuk dan peregangan oleh massa trombotik.

    Pada orang muda, kehadiran antibodi terhadap fosfolipid dalam darah dapat menjadi asas bagi perkembangan patologi hemodinamik iskemik di otak. Jumlah pesakit tersebut adalah sekitar 46%. Daripada pesakit dengan kehadiran antibodi terhadap fosfolipid dalam darah, selain antibodi ini, 75% mempunyai BA dan 60% mempunyai antibodi terhadap kardiolipin. Bersama-sama, dua jenis antibodi dijumpai pada 50-70% pesakit.

    Ciri khas manifestasi klinikal patologi hemodinamik di otak yang berkaitan dengan pembentukan antibodi terhadap fosfolipid dalam darah:

    • Lebih biasa pada wanita.
    • Mereka mula menampakkan diri pada usia muda.
    • Mempunyai kecenderungan untuk kambuh.

    Selalunya (hingga 70%), kambuh berlaku pada pesakit dengan strok iskemia. Mereka ditetapkan antikoagulan tidak langsung dan agen antiplatelet, dengan pemantauan wajib jumlah antibodi terhadap fosfolipid.

    Rawatan

    Sekiranya terdapat antikoagulan lupus dalam darah, rawatan harus dilakukan di bawah pengawasan doktor. Pertama sekali, anda perlu mengetahui punca VA. Untuk melakukan ini, anda perlu berjanji temu dengan ahli terapi. Dia secara bebas akan mendiagnosis dan merawat antikoagulan lupus, atau dia akan mengirimkannya kepada pakar lain. Biasanya, ini adalah pakar rheumatologi yang menangani keabnormalan yang berkaitan dengan kerosakan autoimun pada tisu penghubung.

    Tugas utama dalam diagnosis seperti itu adalah untuk menghilangkan proses keradangan dan mengurangkan aktiviti sistem imun. Untuk ini, doktor menetapkan glukokortikosteroid dan sitostatik dalam keadaan tertentu. Penggunaan ubat ini dilakukan di bawah pengawasan doktor dan mengikut skema khas. Penggunaan glukokortikosteroid yang tidak betul boleh menyebabkan komplikasi serius.

    Untuk mengurangkan kemungkinan trombosis vena, hidroksiklorokuin dan plasmapheresis sering diresepkan.

    Pemantauan semasa kehamilan

    Mengawal antikoagulan lupus semasa kehamilan adalah salah satu syarat terpenting untuk melahirkan anak dengan selamat..

    Jadual norma koagulogram semasa kehamilan

    Semasa mengandung, seorang wanita melakukan banyak ujian, termasuk ujian pembekuan darah. Dalam tempoh seperti itu, untuk melindungi tubuh dari kehilangan darah semasa melahirkan, biasanya, pembekuan meningkat. Sekiranya seorang wanita hamil mempunyai VA yang tinggi dalam darahnya, ia boleh menjadi ancaman kelahiran yang berjaya. Dalam kes ini, akan beruntung jika seorang wanita mengalami preeklamsia dengan anggota badan yang bengkak, protein dalam air kencing dan tekanan darah tinggi. Kes terburuk - kelahiran pramatang atau kematian janin.

    Menurut statistik, 30-40% wanita yang bersalin dengan keguguran berulang sakit dengan APS. Dari jumlah tersebut, 80% mengalami komplikasi semasa tempoh kelahiran. Tanpa rawatan, kematian janin di rahim berlaku pada 90% kes.

    Semasa mengandung dan menyusu, wanita dengan VA memerlukan peningkatan penyertaan. Dalam tempoh ini, ubat-ubatan dilarang. Sebagai profilaksis, heparin dosis rendah mungkin ditunjukkan.

    Apa yang mempengaruhi antikoagulan lupus, petunjuknya

    Lupus antikoagulan adalah petunjuk adanya badan antibodi terhadap fosfolipid membran selnya. Ketika dalam darah, antikoagulan melekat pada dinding vaskular, menyebabkan platelet bergabung dan melekat bersama-sama, yang menyebabkan pembentukan gumpalan darah. Pembekuan darah terbentuk di rangkaian arteri dan vena, memprovokasi gangguan peredaran akut, serta keguguran semasa kehamilan.

    Petunjuk untuk ujian darah:

    • trombosis arteri atau vena berulang;
    • tromboemboli cabang arteri pulmonari;
    • trombositopenia keturunan atau keturunan;
    • pelanggaran aliran darah serebrum (serebrum) - ensefalopati discirculatory, serangan sementara iskemia, strok iskemia, terutama ketika mereka berkembang pada usia muda;
    • penilaian risiko kehilangan darah sebelum pembedahan.

    Semasa merancang kehamilan, analisis akan ditawarkan kepada wanita jika pada masa lalu terdapat:

    • pengguguran spontan,
    • kehamilan beku,
    • kelahiran mati,
    • kelahiran pramatang,
    • toksikosis lewat yang teruk,
    • eklampsia,
    • masalah dengan konsepsi.

    Doktor menghantar untuk analisis dengan adanya pembuluh darah pada kulit, bisul, pewarnaan marmar, dalam rawatan dengan antikoagulan.

    Ujian saringan ditunjukkan pada bulan-bulan pertama kehamilan sekurang-kurangnya dua kali dengan selang 6 minggu. Dalam kardio-reumatologi, analisis membantu untuk menentukan penyebab penyakit jantung reumatik, kecacatan jantung.

    Kontraindikasi termasuk gangguan mental, serta penurunan tekanan darah yang tajam.

    Persediaan untuk diagnostik:

    • pembatalan ubat: Sinkumar - 2 minggu lebih awal; Warfarin - dalam 10 hari; Heparin dan agen serupa - lima hari lebih awal;
    • tiga jam sebelum diagnosis, anda tidak boleh bersukan, bersenam fizikal, gugup;
    • analisis hanya boleh diambil semasa perut kosong, pada waktu pagi anda boleh minum teh tanpa gula.

    Darah diambil dari urat, natrium sitrat ditambahkan ke dalamnya. Penentuan antikoagulan dilakukan dengan kaedah kolorimetri setelah dicampurkan dengan racun ular.

    Norma pada wanita dan lelaki:

    • Negatif adalah kebiasaan bagi seseorang. Nilai ambang dianggap tahap dari 0.8 hingga 1.1 unit konvensional.
    • Positif, dalam kes ini, aktivitinya juga akan diperhatikan..
    • Amat positif - dalam lingkungan 1.2 hingga 1.5 unit konvensional.
    • Peningkatan - antibodi yang dikesan dengan aktiviti sederhana (hingga dua unit) atau tinggi (dari dua unit).

    Sebab penyimpangan dari norma:

    • komplikasi penggunaan ubat-ubatan;
    • pembentukan antibodi terhadap tisu seseorang - gangguan autoimun;
    • lupus eritematosus sistemik;
    • pelbagai myeloma;
    • kolitis ulseratif;
    • sindrom antiphospholipid;
    • neoplasma malignan;
    • artritis reumatoid.

    Semasa mengandung, hasil positif mungkin berisiko mengalami keguguran..

    Baca lebih lanjut dalam artikel kami mengenai antikoagulan lupus.

    Apa itu antikoagulan lupus

    Ini adalah nama sekumpulan antibodi yang membentuk limfosit sebagai tindak balas terhadap komponen membran sel mereka sendiri. Sebatian ini adalah imunoglobulin G, pertama kali ditemui pada pesakit yang menderita lupus erythematosus. Ini memberinya nama yang pelik, yang mengandungi dua definisi yang sama sekali tidak sesuai dengannya:

    • dijumpai bukan sahaja pada lupus;
    • tidak mengganggu pembekuan darah (pembekuan), tetapi, sebaliknya, mendorongnya.

    Untuk mengesan antikoagulan jenis lupus, perlu mencatat jangka masa yang panjang di mana pembekuan darah terbentuk setelah penambahan reagen (viper venom). Walaupun fakta bahawa waktu pembekuan darah meningkat, kehadiran antibodi adalah pengesahan risiko trombosis yang tinggi.

    Ini disebabkan oleh fakta bahawa ketika dalam darah, antikoagulan melekat pada dinding vaskular, menyebabkan platelet bergabung dan melekat bersama-sama, yang menyebabkan pembentukan gumpalan darah. Pembekuan darah terbentuk di rangkaian arteri dan vena, memprovokasi gangguan peredaran akut, serta keguguran semasa kehamilan.

    Dan di sini lebih banyak mengenai vaskulitis pada lupus.

    Siapa yang diberi ujian darah

    Penentuan antikoagulan disyorkan untuk keadaan berikut:

    • trombosis arteri atau vena berulang;
    • tromboemboli cabang arteri pulmonari;
    • trombositopenia (bilangan platelet rendah) turun temurun atau diperolehi;
    • pelanggaran aliran darah serebrum (serebrum) - ensefalopati discirculatory, serangan sementara iskemia, strok iskemia, terutama ketika mereka berkembang pada usia muda;
    • penilaian risiko kehilangan darah sebelum pembedahan.

    Bagi wanita, definisi antikoagulan jenis lupus ditetapkan sebagai persediaan untuk kehamilan, jika pada masa lalu terdapat:

    • pengguguran spontan,
    • kehamilan beku,
    • kelahiran mati,
    • kelahiran pramatang,
    • toksikosis lewat yang teruk,
    • eklampsia,
    • masalah dengan konsepsi.

    Ujian darah membantu menjelaskan diagnosis apabila masa tromboplastin yang diaktifkan diperpanjang (semasa trombus terbentuk), jika penyebab gangguan ini belum diketahui dan dengan reaksi positif palsu terhadap sifilis. Doktor menghantar untuk analisis dengan adanya pembuluh darah pada kulit, bisul, pewarnaan marmar, dalam rawatan dengan antikoagulan.

    Teknik ini dianggap kaedah diagnostik yang boleh dipercayai. Kontraindikasi termasuk gangguan mental, serta penurunan tekanan darah yang tajam. Dalam situasi seperti itu, pemeriksaan dilakukan setelah keadaan dinormalisasi sepenuhnya..

    Lihat video mengenai lupus erythematosus pada kanak-kanak dan wanita hamil:

    Uji dan saringan

    Bagi pesakit yang mengalami gangguan autoimun, ujian ini sangat penting untuk menentukan risiko pembekuan darah. Sekiranya seorang wanita hamil mempunyai antikoagulan tahap tinggi, maka ini dianggap sebagai penanda ancaman keguguran atau kelahiran pramatang..

    Bagi wanita yang bersiap untuk membawa anak, ujian ini dianggap wajib jika ada trombosis pada masa lalu atau sejarah obstetrik yang membebankan. Pesakit sedemikian berisiko keguguran. Bagi mereka, ujian saringan ini ditunjukkan pada bulan pertama sekurang-kurangnya dua kali dengan selang 6 minggu..

    Bersedia untuk diagnosis

    Pengaruh terbesar pada hasilnya diberikan oleh ubat-ubatan yang mengubah pembekuan darah. Oleh itu, disyorkan untuk menjalani pemeriksaan sebelum ubat-ubatan diresepkan. Sekiranya pesakit sudah menerima terapi antikoagulan, maka ia mesti dibatalkan:

    • Sincumar - dalam 2 minggu;
    • Warfarin - dalam 10 hari;
    • Heparin dan agen serupa - dalam lima hari.

    Tiga jam sebelum diagnosis, seseorang tidak boleh bersukan, bersukan fizikal, atau gugup. Analisis harus dilakukan hanya semasa perut kosong. Pada waktu pagi, anda boleh minum teh tanpa gula. Darah diambil dari urat, natrium sitrat ditambahkan ke dalamnya. Penentuan antikoagulan dilakukan dengan kaedah kolorimetri setelah dicampurkan dengan racun ular.

    Ujian darah antikoagulan Lupus

    Norma pada wanita dan lelaki

    Penilaian hasil mengambil kira kaedah penentuan, yang mungkin berbeza dari makmal ke makmal..

    Negatif

    Sekiranya tidak terdapat antikoagulan lupus dalam darah pesakit, laporan akan menunjukkan bahawa ujian itu negatif. Hasil ini adalah kebiasaan bagi seseorang. Nilai ambang dianggap tahap dari 0.8 hingga 1.1 unit konvensional.

    Positif

    Sekiranya, semasa menentukan sebatian ini, hasilnya positif, antikoagulan jenis lupus dikesan, maka aktivitinya juga akan diperhatikan..

    Amat positif

    Kesimpulan ini akan dibuat apabila faktor ini berlaku dalam darah, tetapi dengan aktiviti yang rendah. Ia berkisar antara 1.2 hingga 1.5 unit konvensional.

    Dipromosikan

    Sekiranya antibodi dengan aktiviti sederhana (hingga dua unit) atau aktiviti tinggi (dari dua unit) dikesan, ujian dengan diakui meningkat.

    Sebab penyimpangan dari norma

    Terdapat beberapa kemungkinan faktor yang menyebabkan kemunculan antikoagulan lupus:

    • komplikasi penggunaan ubat - Novocainamide, Quinidine, Depakin, Fansidar, ubat, ubat dengan estrogen, termasuk kontraseptif dalam tablet;
    • pembentukan antibodi terhadap tisu seseorang - gangguan autoimun;
    • lupus eritematosus sistemik;
    • pelbagai myeloma;
    • kolitis ulseratif;
    • sindrom antiphospholipid;
    • neoplasma malignan;
    • artritis reumatoid.
    Lupus eritematosus sistemik adalah salah satu penyebab antikoagulan lupus dalam darah

    Dengan semua penyakit ini, kehadiran antikoagulan dalam darah dianggap sebagai petunjuk yang tidak baik. Ia menggandakan risiko pembentukan gumpalan darah di dalam tempat tidur vaskular, yang menyebabkan infark organ dalaman - miokardium, paru-paru, ginjal, usus, dan otak. Semasa mengandung, hasil positif mungkin berisiko mengalami keguguran..

    Sebab lain untuk peningkatan kepekatan antikoagulan adalah perkembangan sindrom antiphospholipid. Untuk mengesahkan atau menghapus diagnosis ini, diperlukan diagnostik tambahan - penentuan antibodi terhadap imunoglobulin dan kardiolipin. Secara umum, setelah satu kajian, dengan hasil positif, diagnosis kedua biasanya diresepkan, dan ketiadaannya dalam darah dianggap sebagai norma..

    Dan ini adalah lebih lanjut mengenai analisis antitrombin.

    Lupus antikoagulan adalah petunjuk adanya badan antibodi terhadap fosfolipid membran selnya. Ujian darah mencerminkan risiko trombosis urat dan arteri, membantu mendiagnosis sindrom antiphospholipid, untuk menilai keadaan pembekuan darah. Semasa kehamilan, ini termasuk dalam ujian saringan untuk wanita dengan sejarah obstetrik atau trombosis yang dibebani pada masa lalu.

    Antikoagulan Lupus

    Maklumat Kajian

    Lupus antikoagulan (VA) adalah sekumpulan antibodi terhadap fosfolipid sel-sel tubuh sendiri, pertama kali dikenal pasti pada pesakit dengan lupus eritematosus sistemik. Berinteraksi dengan fosfolipid membran sel darah, sistem saraf, saluran, antibodi ini mengganggu fungsinya dan membawa kepada perkembangan sindrom antiphospholipid yang disebut (untuk perinciannya, lihat kedudukan senarai harga), yang mempunyai pelbagai manifestasi klinikal. Lupus antikoagulan, bersama dengan antibodi lain terhadap fosfolipid, adalah ujian untuk mendiagnosis sindrom antiphospholipid.

    Tahap tinggi VA dalam darah sering diperhatikan pada pesakit dengan trombosis berulang dari pelbagai lokalisasi (contohnya, trombosis urat pada bahagian bawah kaki, trombophlebitis), infark miokard "awal" dan strok. Selain itu, peningkatan kandungan antibodi ini, yang menunjukkan sindrom AFL, sering dikesan semasa keguguran, kematian janin intrauterin, dan patologi obstetrik lain. Pada pesakit dengan penyakit kolagen (lupus erythematosus sistemik, rheumatoid arthritis, scleroderma sistemik, dll.), Antikoagulan lupus yang tinggi juga sering ditentukan.

    Wanita tidak dinasihatkan untuk menjalani ujian ini semasa haid..

    Lupus antikoagulan tergolong dalam kelas IgG imunoglobulin. Ia adalah sekumpulan antibodi terhadap fosfolipid bermuatan negatif. Ia menekan reaksi prothrombin kepada penukaran trombin dalam darah. Antikoagulan Lupus diperkirakan terbentuk di dalam tubuh terutamanya akibat perkembangan proses autoimun setelah jangkitan..

    Apabila mengesan kehadiran antibodi ini dalam darah dengan memperpanjang ujian koagulologi, mereka didefinisikan sebagai "antikoagulan lupus". Mereka menerima nama ini kerana fakta bahawa mereka pertama kali dikenal pasti pada pesakit dengan SLE (lupus erythematosus sistemik). Kehadiran antikoagulan lupus sering dilihat pada sindrom antiphospholipid. Mereka juga dapat hadir pada pasien dengan penyakit autoimun, AIDS, radang, barah, dan mereka yang mengambil fenotiazin, procainamide, atau fansidar.

    Antikoagulan Lupus meningkatkan risiko pembekuan darah di urat dan arteri (paling kerap di urat kaki - trombosis urat dalam). Gumpalan darah seperti itu dapat menyekat aliran darah ke bahagian tubuh mana pun, yang boleh menyebabkan serangan jantung, serangan jantung, embolisme paru, dan pengguguran spontan, terutama pada trimester kehamilan kedua dan ketiga.

    KETENTUAN UMUM MENYEDIAKAN PENYELIDIKAN:

    1. Untuk kebanyakan kajian, disarankan untuk menderma darah pada waktu pagi, dari 8 hingga 11 jam, pada waktu perut kosong (sekurang-kurangnya 8 jam harus berlalu antara makanan terakhir dan pengambilan sampel darah, air boleh diminum seperti biasa), pada malam kajian makan malam ringan dengan sekatan makan makanan berlemak. Untuk ujian jangkitan dan kajian kecemasan, dibenarkan menderma darah 4-6 jam selepas makan terakhir.

    2. PERHATIAN! Peraturan persiapan khas untuk beberapa ujian: dengan ketat semasa perut kosong, setelah berpuasa 12-14 jam, darah harus didermakan untuk gastrin-17, profil lipid (kolesterol total, kolesterol HDL, kolesterol LDL, kolesterol VLDL, trigliserida, lipoprotein (a), apolipoprotein A1, apolipoprotein B); Ujian toleransi glukosa dilakukan pada waktu pagi dengan perut kosong setelah berpuasa 12-16 jam.

    3. Pada malam sebelum kajian (dalam 24 jam), tidak termasuk alkohol, aktiviti fizikal yang intensif, mengambil ubat-ubatan (dengan persetujuan doktor).

    4. Selama 1-2 jam sebelum menderma darah, jangan merokok, jangan minum jus, teh, kopi, anda boleh minum air bukan berkarbonat. Menghilangkan tekanan fizikal (berlari, menaiki tangga dengan pantas), kegembiraan emosi. Dianjurkan untuk berehat dan menenangkan 15 minit sebelum menderma darah.

    5. Jangan menderma darah untuk penyelidikan makmal sejurus selepas prosedur fisioterapi, pemeriksaan instrumental, pemeriksaan sinar-X dan ultrasound, urut dan prosedur perubatan lain.

    6. Semasa memantau parameter makmal dalam dinamika, disarankan untuk melakukan kajian berulang dalam keadaan yang sama - di makmal yang sama, menderma darah pada waktu yang sama hari, dll..

    7. Darah untuk penyelidikan mesti disumbangkan sebelum mengambil ubat atau tidak lebih awal dari 10-14 hari setelah penarikan ubat. Untuk menilai kawalan keberkesanan rawatan dengan sebarang ubat, kajian harus dilakukan 7-14 hari setelah pengambilan ubat terakhir.

    Sekiranya anda mengambil ubat, pastikan anda memberitahu doktor tentangnya..

    Petunjuk untuk tujuan kajian

    Persediaan untuk penyelidikan

    Dianjurkan untuk menderma darah pada waktu pagi, dari jam 8 hingga 11 pagi, dengan perut kosong (sekurang-kurangnya 8 jam mesti berlalu antara makanan terakhir dan pengambilan sampel darah, air boleh diminum seperti biasa), pada malam kajian, makan malam ringan dengan larangan makanan berlemak.

    Selama 1-2 jam sebelum menderma darah, jangan merokok, jangan minum jus, teh, kopi, anda boleh minum air tidak berkarbonat. Menghilangkan tekanan fizikal (berlari, menaiki tangga dengan pantas), kegembiraan emosi. Dianjurkan untuk berehat dan menenangkan 15 minit sebelum menderma darah.
    Tidak disyorkan untuk melakukan ujian ini dengan adanya terapi antikoagulan, untuk mengelakkan hasil positif yang salah. Sekiranya doktor yang hadir memutuskan untuk membatalkan terapi antikoagulan buat sementara waktu, perlu diingat bahawa mengambil ubat heparin dilakukan 2 hari sebelumnya, dan mengambil antikoagulan tidak langsung (warfarin) - 2 minggu sebelum mengambil bahan.

    Dengan kajian ini mereka lulus

    • 17.1. Imunoglobulin IgA, IgM, IgG
    • 6.10. INR (+ PTV dan PTI)
    • 6.4. Masa trombin
    • 6.6. Fibrinogen
    • 6.8. D-dimer
    • 6.15. Protein C
    • 6.16. Protein S
    • 26.76. Antibodi antiphospholipid (antibodi terhadap cardiolipid IgM dan IgG, annexin V (A5) IgM dan IgG, beta-2-glycoprotein IgA, IgM, IgG, PS-prothrombin complex (PS-PT) IgM dan IgG)
    • 3.9.1. Ujian darah klinikal dengan kiraan leukosit dan ESR (dengan mikroskop smear darah apabila perubahan patologi dikesan) (darah vena, mendesak)

    Hasil kajian

    Faktor-faktor yang mempengaruhi hasil penyelidikan

    Mentafsirkan hasilnya

    Hasil positif, penyakit autoimun utama:
    1. lupus eritematosus sistemik (SLE);
    2. sindrom antiphospholipid (APS);
    3. artritis reumatoid;
    4. kolitis ulseratif;
    5. ketumbuhan;
    6. pelbagai myeloma.
    7. sindrom antifosfolipid sekunder, digabungkan dengan penyakit virus dan limfoproliferatif yang mengubah status imun badan, komplikasi selepas pendedahan ubat (aminazine).

    Lupus antikoagulan VA (pemeriksaan)

    Pemeriksaan antikoagulan lupus adalah ujian asas untuk menentukan antibodi yang dihasilkan oleh sistem imun terhadap fosfolipidnya sendiri. Kehadiran autoantibodi seperti ini diperhatikan pada pesakit dengan lupus eritematosus sistemik dan pada penyakit lain yang bersifat autoimun, serta dalam beberapa proses keradangan dan onkologi. Kehadiran antikoagulan lupus secara signifikan meningkatkan risiko trombosis arteri dan vena.

    Penentuan antikoagulan lupus memungkinkan untuk menentukan penyebab trombosis dan peningkatan APTT. Ujian ini digunakan untuk mengesahkan adanya antikoagulan lupus jika ada bukti yang menunjukkannya. Ini adalah sebahagian daripada diagnosis sindrom antiphospholipid, dan juga bahagian penyelidikan untuk menentukan penyebab keguguran..

    Terdapat sejumlah petunjuk untuk pemeriksaan untuk mengesan antikoagulan lupus, khususnya, analisis ditentukan untuk trombosis, jika analisis untuk waktu aktif menunjukkan nilainya meningkat, dan indikasi untuk kajian ini adalah pengesanan antibodi antikardiolipin. Analisis boleh diresepkan untuk keguguran, terutama jika beberapa kes keguguran atau kematian janin ditunjukkan dalam sejarah, ia juga diresepkan kepada pesakit. Kajian ini dianggap sebagai petunjuk pada permulaan awal trombosis vena atau arteri atau sifatnya yang berulang, dengan kemalangan serebrovaskular, strok iskemia.

    Norma adalah hasil ujian negatif, data mengenai antibodi dalam hasil ditunjukkan dalam beberapa saat.

    Ujian darah ini diperlukan untuk mendiagnosis pelbagai jenis penyakit autoimun dan sindrom antiphospholipid. Pemeriksaan ini dianggap sebagai salah satu ujian wajib yang diresepkan oleh doktor untuk mengesan antibodi dalam darah pesakit, yang dihasilkan oleh tubuh untuk melawan fosfolipidnya sendiri..

    Kehadiran koagulan lupus dalam darah diperhatikan baik pada lupus eritematosus sistemik dan dalam perkembangan proses onkologi dan keradangan di dalam badan. Peningkatan kandungannya dipenuhi dengan trombosis urat dan arteri..

    Petunjuk untuk ujian pembekuan lupus

    Penentuan penunjuk ini dalam darah di pusat kami, yang boleh anda lalui dengan kos yang baik, disyorkan untuk:

    • menentukan sebab-sebab awal perkembangan trombosis arteri atau vena, serta peningkatan penanda APTT;
    • diagnostik penyebab keguguran, sejarah keguguran atau kematian janin intrauterin;
    • menetapkan rawatan untuk strok iskemia dan gangguan peredaran darah di otak.

    Tidak perlu lulus ujian jika antibodi antikardiolipin terdeteksi sebelumnya dalam darah. Untuk antikoagulan lupus, periksa harga analisis pada malam pemeriksaan dengan kakitangan pusat kami.

    PERATURAN UMUM PERSIAPAN UJIAN DARAH

    Bagi kebanyakan kajian, disarankan untuk menderma darah pada waktu pagi ketika perut kosong, ini sangat penting sekiranya pemantauan dinamik terhadap petunjuk tertentu dilakukan. Pengambilan makanan secara langsung boleh mempengaruhi kepekatan parameter yang dikaji dan sifat fizikal sampel (peningkatan kekeruhan - lipemia - setelah makan makanan berlemak). Sekiranya perlu, anda boleh menderma darah pada siang hari setelah berpuasa 2-4 jam. Sebaiknya minum 1-2 gelas air pegun sebelum mengambil darah, ini akan membantu mengumpulkan jumlah darah yang diperlukan untuk kajian ini, mengurangkan kelikatan darah dan mengurangkan kemungkinan pembekuan dalam tabung uji. Adalah perlu untuk mengecualikan tekanan fizikal dan emosi, merokok 30 minit sebelum kajian. Darah untuk penyelidikan diambil dari urat.