Tempoh pendarahan Duke

Pembekuan darah disebabkan oleh protein yang disebut fibrin. Aktivitinya adalah pembentukan bekuan darah dan penebalan darah. Pembekuan sangat penting untuk fungsi normal seluruh tubuh, kerana ini memungkinkan anda untuk mengelakkan kehilangan cairan dan mayat sekiranya terdapat pelbagai jenis kerosakan. Sekiranya ujian darah untuk pembekuan dan tempoh pendarahan menunjukkan adanya kelainan, maka doktor perlu menentukan penyebab keadaan ini secepat mungkin, kerana akibatnya berbeza, hingga hasil yang mematikan. Ini disebabkan oleh keperluan untuk mengawal fungsi pembekuan darah, serta memantau pembuluh darah. Tempoh normal pendarahan adalah 2-3 minit setelah mengambil cecair biologi untuk analisis.

Mengapa tahu masa pembekuan

Waktu pembekuan menerangkan beberapa fungsi sistem hemostasis - seberapa cepat pembekuan darah terbentuk, kemampuan platelet untuk saling menempel, dan juga memberi maklumat kepada doktor tentang berapa lama masa yang diperlukan badan untuk menutup kebocoran jika integriti dinding vaskular pecah. Selama ini, fibrinogen berubah menjadi fibrin, membentuk "plug", yang mencegah kehilangan cecair biologi yang besar.

Kajian mengenai tempoh pendarahan, analisis untuk koagulogram yang diperluas dilakukan di:

  • tempoh pranatal, kerana komplikasi mungkin.
  • sebelum melakukan intervensi pembedahan sederhana dan besar.
  • kehilangan darah kronik akibat patologi seperti buasir, sindrom Malory-Weiss, erosi sistem pencernaan, keadaan prakanker dan barah.
  • gangguan trombotik, termasuk urat varikos.
  • keadaan autoimun.

Pengurangan pembekuan darah menjadikan anda berisiko kehilangan darah jangka panjang semasa pembedahan atau kecederaan. Kehilangan sebilangan besar mayat dan plasma mengancam badan dan fungsi pentingnya. Kumpulan risiko khas dibentuk oleh wanita dalam tempoh selepas bersalin, semasa haid.

Kumpulan lain seperti itu adalah lelaki dengan penyakit seperti hemofilia, yang menunjukkan ketiadaan beberapa protein yang menyebabkan hemostasis. Dalam kes ini, seks yang lebih adil hanyalah pembawa gen patologi ini. Penurunan pembekuan juga berlaku terhadap latar belakang diabetes mellitus atau pengambilan agen antiplatelet, antikoagulan secara berkala.

Penting untuk memahami bahawa hiperkoagulasi juga tidak dianggap sebagai varian norma, kerana ada kemungkinan besar terjadinya bencana vaskular - trombosis penyetempatan apa pun, termasuk serangan jantung dan strok iskemia. Ini disebabkan oleh pembentukan gumpalan di dalam tempat tidur vaskular, yang menyekat aliran darah melalui pembuluh darah, disebabkan oleh itu berkembangnya nekrosis tisu yang diberi makan di jalan raya ini..

Hasil hiperkoagulasi lain adalah urat varikos, perkembangan buasir, dan penyakit lain. Pembentukan peningkatan kebekuan disebabkan oleh dehidrasi, patologi buah pinggang, hati, dan pada wanita kadang-kadang diperhatikan semasa mengambil kontraseptif hormon oral.

Tempoh pendarahan adalah normal

Indeks pembekuan darah pada wanita dan lelaki pada usia yang sama biasanya sama. Satu-satunya pengecualian adalah tempoh kehamilan. Tetapi pada kanak-kanak dan orang tua, ia agak berbeza kerana perubahan hormon. Membawa bayi adalah berbeza kerana pembekuan menjadi lebih aktif, kerana sistem hemostasis di sini bertanggungjawab untuk dua organisma sekaligus dan harus lebih aktif bertindak balas terhadap masalah yang timbul.

Pada bayi tahun pertama kehidupan, pembekuan darah juga berbeza, dan pada bayi baru lahir, PTV meningkat sebanyak 2-3 saat. Pada bayi pramatang, masa prothrombin juga tidak beberapa saat lebih tinggi..

Komponen utama koagulogram adalah petunjuk seperti itu.

  1. Bilangan platelet, yang tidak boleh turun di bawah 150 g / l. Pada orang dewasa, had atas norma adalah 380 g / l, pada bayi - 320-350.
  2. Waktu pembekuan menurut Sukharev melibatkan pengambilan darah dari jari. Permulaan proses ini berlaku setelah 30-150 saat, durasi maksimum yang dibenarkan adalah 6 minit, namun, doktor menganggap 5 minit sebagai norma, yaitu 300 saat.
  3. Analisis Lee-White melibatkan kajian penunjuk ini untuk darah vena. Berapa lama ia akan berhenti bergantung pada ciri-ciri individu organisma, tetapi 5-10 minit dianggap sebagai nilai normal.
  4. Juga, pagar jari dilakukan ketika menentukan waktu menurut Duque, patologi dari waktu hingga 4 minit.
  5. Pengumpulan bahan ujian biologi dari urat diperlukan untuk mengkaji masa trombin, had yang dibenarkan adalah 15-20 saat.
  6. Indeks prothrombin dapat ditentukan dari darah kapilari dan vena. Dalam kes pertama, nilai sasaran adalah 90-105%, dan yang kedua - 93-107%.
  7. APTT - masa tromboplastin separa diaktifkan. Digit yang sah adalah 30-50 saat.
  8. Fibrinogen adalah protein dari mana fibrin terbentuk. Pada kanak-kanak pada hari-hari pertama kehidupan, jumlahnya ialah 1,5-3 g / l, dan pada orang dewasa - 2-4 g / l.

Masa pembekuan Sukharev

Persampelan darah dilakukan dari jari, sebaiknya dilakukan semasa perut kosong atau beberapa jam selepas makan. Tidak ada cadangan khusus untuk mempersiapkan pesakit untuk ujian ini. Yang penting hanyalah darah kapilari. Waktu pembekuan Sukharev tidak menggambarkan aktiviti platelet dalam darah atau berapa saat darah vena akan membeku.

Titisan pertama yang diperoleh dikeluarkan dengan penyapu, setelah itu pembantu makmal menunggu tetes berikutnya muncul, yang mesti diletakkan di dalam labu khas. Ia dipam secara bergantian ke dua arah. Proses ini dijadualkan oleh jam randik. Sebaik sahaja cecair biologi padat, jam berhenti, dan tempoh dari awal hingga akhir adalah masa pembekuan. Biasanya mengambil masa 30 hingga 120 saat seperti biasa.

Dari saat pembentukan fibrin hingga akhir pembekuan itu sendiri, lebih dari 5 minit tidak boleh berlalu. Teknik ini membolehkan anda menentukan tahap pembentukan fibrin dari fibrinogen, apabila ia tidak larut.

Kaedah Moravitz

Teknik ini untuk menentukan pembekuan darah digunakan secara meluas hari ini, walaupun sangat mudah. Pensampelan darah menurut Moravitz dilakukan pada waktu perut kosong, persiapan memerlukan pengecualian penggunaan minuman beralkohol 2-3 hari sebelum ujian. Tidak juga disyorkan untuk merokok, minum kopi pada hari analisis. Doktor menasihatkan minum air sahaja, yang meningkatkan ketepatan dan kecekapan kajian.

Pembantu makmal meletakkan setetes darah yang diambil dari jari pada slaid. Kemudian jam randik bermula. Tiub kaca diletakkan dalam titisan ini setiap 30 saat. Sebaik sahaja benang fibrin terlihat di belakangnya, pengukuran berhenti, dan masa yang dihasilkan adalah hasil analisis Moravitz. Norma adalah dalam jarak 3-5 minit.

Kaedah pembekuan duque

Teknik ini, yang mengkaji hemostasis, juga memerlukan pengambilan sampel darah puasa, lebih baik pada waktu pagi. Cuping telinga pesakit dicucuk dengan jarum khas yang disebut jarum Frank. Setiap 15 saat, kertas diaplikasikan ke tempat tusukan. Sebaik sahaja tidak ada lagi jejak darah di atasnya, ujian akan berakhir. Nilai normal bermaksud menghentikan pendarahan kerana pembentukan benang fibrin, gumpalan dan pembekuan darah dalam 1-3 minit.

Kebolehkompakan menurut Lee-White

Metodologi untuk menilai petunjuk sistem hemostasis menurut Lee-White menunjukkan masa di mana darah vena membeku di dalam tabung uji. Tidak perlu mengambil darah kapilari dari jari pesakit..

Tujuan analisis ini adalah untuk menentukan seakurat mungkin tahap pertama pembekuan, ketika prothrombinase terbentuk. Momen ini memainkan peranan yang sangat penting dan penting bagi doktor, kerana bergantung kepada beberapa faktor, termasuk:

  • kebolehtelapan dinding kapal;
  • jumlah protein plasma;
  • tahap platelet dan unsur terbentuk lain yang mampu agregasi.

Nisbah komponen di atas dianggap sebagai penghubung utama dalam hemostasis bagi orang yang sihat. Masa pembekuan Lee-White kadang kala berbeza. Ini disebabkan oleh keadaan dan teknik prosedur. Dalam tabung uji kaca makmal biasa, ia adalah 4-7 minit, dan kerana bahan lain mempunyai sifat fizikal yang berbeza, tempoh ujian di dalamnya meningkat menjadi 15-25 minit. Peningkatan pembekuan akan menunjukkan adanya aktiviti berlebihan dari hubungan hemostasis pertama..

Sebab utama penyimpangan dari norma

Perubahan penunjuk masa pembekuan darah menunjukkan perkembangan pelbagai proses patologi dalam tubuh. Selalunya, sebab-sebab peningkatan hasil analisis sistem hemostasis menunjukkan patologi seperti itu.

  1. Penyakit hati, terutama tahap dekompensasi sirosis, hepatitis, keadaan onkologi, ketika parenkim organ dinilai tidak kompeten.
  2. Kekurangan faktor pembekuan, atau mengenai rasa rendah diri mereka, yang menyebabkan fakta bahawa protein normal terkandung dalam jumlah yang berkurang dan tidak cukup untuk memastikan pembekuan normal.
  3. Tahap akhir sindrom pembekuan intravaskular yang disebarkan.

Pemanjangan indikator juga diperhatikan ketika pesakit mengambil antikoagulan dan agen antiplatelet, terapi heparin. Ini memerlukan pengujian mereka lebih kerap daripada orang yang sihat. Sebagai contoh, dengan penggunaan warfarin secara berkala, pemantauan INR bulanan diperlukan.

Pemendekan petunjuk hemostasis diperhatikan dalam patologi berikut.

  1. Tahap awal sindrom pembekuan intravaskular yang disebarkan, tahap ini disebut hypercoagulability.
  2. Penyakit yang dicirikan oleh peningkatan risiko trombosis - hipertensi, aterosklerosis, dislipidemia dengan peningkatan kolesterol, pelbagai trombosis, trombofilia, vena varikos.
  3. Penggunaan kontraseptif hormon oral untuk jangka masa panjang.
  4. Mempunyai tabiat buruk seperti merokok dan minum.
  5. Kekeringan.
  6. Terhadap latar belakang penggunaan kortikosteroid jangka panjang, yang dapat mempengaruhi sama sekali semua proses dalam tubuh.

Penting untuk difahami bahawa keadaan makmal agak berbeza dari keadaan di dalam sistem tertutup badan, kerana ketika menentukan keadaan sistem hemostasis, hanya satu indikator yang dinilai pada satu masa, sementara di dalam homeostasis badan, semua faktor sekaligus mempengaruhi pembekuan. Ini menjadikan perlu untuk mengkaji beberapa petunjuk sekaligus untuk menilai keseluruhan gambaran..

Apa yang harus menjadi norma selama pendarahan, kaedah penentuan dan bagaimana merawat patologi?

Tempoh pembekuan darah (CK) adalah salah satu petunjuk penting yang membantu menentukan komposisi kualitatifnya dan menilai kesihatan saluran darah. Dianjurkan untuk mengetahui jangka masa SC untuk orang yang menderita penyakit sistem peredaran darah, untuk wanita sebelum melahirkan, untuk pesakit dalam persiapan untuk operasi pembedahan. Doktor harus mengetahui berapa banyak badan pesakit dapat mencegah kehilangan darah. Kadar masa pendarahan ditentukan oleh kaedah Panchenkov, Lee-White, tetapi salah satu kaedah yang paling berkesan boleh disebut kaedah Duque.

  1. Mengapa periksa?
  2. Mengapa kebekuan yang tinggi berbahaya?
  3. Waktu pendarahan menurut Sukharev
  4. Ciri-ciri teknik Duque
  5. Kaedah untuk menentukan kebekuan menurut Lee-White
  6. Kaedah Moravitz
  7. Apa yang perlu dilakukan sekiranya terdapat penyimpangan dari norma

Mengapa periksa?

Keamatan pendarahan adalah parameter yang sangat penting, kerana ia menunjukkan keadaan saluran darah, keanjalan dan keutuhannya. Analisis ini membantu menilai tahap pertahanan diri badan terhadap kehilangan darah yang teruk..

Proses pembekuan darah berlaku kerana protein tertentu - fibrin. Tujuannya adalah pembentukan gumpalan darah dan pembekuan darah yang cepat di tempat kecederaan. Tanpa ini, badan tidak dapat berfungsi dengan normal. Ini adalah fibrin yang memberikan "pembaikan" kapal tepat pada masanya, integritasnya dilanggar.

Sekiranya parameter pembekuan pesakit lebih tinggi atau lebih rendah daripada biasa, maka keadaan ini membawa kepada akibat yang serius. Sekiranya tempoh pendarahan (norma adalah 2-3 minit) melebihi had yang dinyatakan, maka orang tersebut mempunyai kemungkinan kehilangan sejumlah besar darah kerana trauma yang teruk, luka dalam atau semasa operasi.

Analisis kadar pembekuan diperlukan dalam kes berikut:

  • Dalam tempoh persediaan sebelum melahirkan anak,
  • Sebelum pembedahan,
  • Dengan perkembangan penyakit autoimun,
  • Dengan buasir,
  • Dengan urat varikos,
  • Dengan trombosis vaskular (trombositopenia),
  • Dengan pendarahan yang kerap.

Petunjuk ini sangat penting bagi wanita. Semasa awal kehamilan, terdapat risiko keguguran yang tinggi sekiranya penunjuk ini lebih tinggi daripada biasa. Pengguguran atau keguguran menyebabkan kehilangan darah, yang dalam beberapa kes menyebabkan kematian. Sekiranya seorang wanita telah mengurangkan kebekuan, maka agak sukar untuk menghentikan pendarahan. Faktor ini juga penting pada masa-masa kritikal..

Bagi lelaki, ciri darah seperti itu boleh menjadi tanda penyakit genetik - hemofilia. Penyakit ini secara langsung berkaitan dengan pembekuan darah, kerana pada hemofilia seseorang kekurangan protein fibrin sepenuhnya atau sebahagian. Sifat penyakit ini membawa kepada kematian yang tinggi pada kanak-kanak. Perubatan moden mampu mendiagnosis hemofilia walaupun pada bayi baru lahir.

Mengapa kebolehbahan tinggi berbahaya??

Penting untuk memeriksa kadar pembekuan secara berkala; kadar untuk wanita dan lelaki tidak boleh kurang dari 2-3 minit. Sekiranya kelajuan ini, sebaliknya, meningkat, maka pesakit mempunyai peningkatan risiko terkena strok atau infark miokard..

Sukar untuk darah tebal beredar melalui pembuluh darah, yang menyebabkan perkembangan penyakit kardiovaskular, munculnya buasir, dan vena varikos. Selalunya patologi ini membawa kepada gangguan fungsi hati dan sistem kencing..

Penting! Wanita yang mengambil pil kontraseptif cenderung meningkatkan kadar pembekuan darah.

Pada usia lebih dari 40, penting bagi wanita dan pria untuk memantau tingkat pembekuan, kerana pada usia yang lebih tua, darah cenderung menebal karena kekurangan air dalam tubuh, metabolisme yang lambat. Petunjuk ini dipengaruhi oleh tabiat buruk, diet yang tidak sihat dan dehidrasi..

Sekiranya kita bercakap mengenai teknik yang menentukan kadar pembekuan mengikut Duque, maka norma pada anak-anak tidak boleh lebih tinggi dari 4 minit. Anda dapat melihat masalah dengan sistem peredaran darah jika anak mengalami mimisan yang kerap, luka berdarah untuk waktu yang lama, remaja perempuan mungkin mengalami masalah berat.

Waktu pendarahan menurut Sukharev

Bahan tersebut hanya diambil semasa perut kosong. Darah kapilari diambil untuk penyelidikan. Setelah menusuk jari, titisan darah pertama dikeluarkan. Selebihnya jumlah darah dikumpulkan dalam kapilari, yang kemudian diayunkan khas ke sisi. Jam randik mengukur masa yang diperlukan untuk pembekuan darah.

Penting! Norma SK menurut Sukharev adalah 30-120 saat.

Ciri-ciri teknik Duque

Tempoh pendarahan menurut Duque juga ditentukan oleh darah kapilari, pesakit dicucuk dengan cuping telinga atau jari manis. Prosedur ini dilakukan dengan jarum Frank khas. Kertas khas digunakan pada tempat tusukan setiap 15-20 saat, yang menyerap darah yang dikeluarkan. Tekniknya cukup berkesan dan cepat dijalankan. Kajian ini selesai apabila tiada kesan di atas kertas..

Penting! Norma SK Duque untuk orang dewasa - 60-180 saat.

Teknik Duke sering digunakan untuk menilai keadaan platelet. Sel darah ini adalah yang pertama mula berfungsi jika dinding kapal rosak. Sekiranya kapal-kapal itu elastik, maka ia mengecut apabila rosak dan menyumbat kawasan yang rosak.

Sekiranya kita menganggarkan masa pendarahan menurut Duke, norma pada anak-anak berkisar antara 2-4 minit. Sebagai tambahan kepada norma waktu Duke SC, pembantu makmal menentukan beberapa petunjuk yang menunjukkan aktiviti platelet. Untuk proses ini, lakukan:

  • Mengira bilangan platelet,
  • Penilaian agregasi ADP dan platelet,
  • Penilaian keupayaan platelet untuk bertindak balas dengan kolagen dan adrenalin,
  • Penilaian aktiviti faktor von Willebrand.

Kaedah penyelidikan ini dikembangkan oleh saintis Amerika William Duke. Penemuan itu berlaku pada awal abad ke-20, tetapi pada masa itu darah hanya diperiksa dari cuping telinga.

Kaedah untuk menentukan kebekuan menurut Lee-White

Teknik ini membantu menilai seberapa cepat pembekuan darah vena dalam tabung uji. Tujuan utama analisis adalah untuk menentukan tahap awal hemostasis, iaitu terjadinya prothrombinase. Petunjuk ini sangat penting. Ia bergantung pada:

  • keadaan dinding vaskular,
  • kiraan platelet,
  • kepekatan protein plasma.

Kelajuan SC bergantung pada teknik penyelidikan:

  • dalam tiub kaca, darah beku dalam 4-7 minit,
  • dalam tabung uji silikon SC mengambil masa 15-25 minit.

Kaedah Lee-White sangat mudah dan boleh digunakan di mana-mana makmal. Pakar harus mengambil 3 ml darah dari vena dari pesakit dan menyebarkannya dalam tiga tiub. Kemudian mereka diletakkan dalam tripod khas, condong pada sudut 50 °, dan masa di mana darah akan membeku sepenuhnya direkodkan pada jam randik. Masa berhenti pada saat darah berhenti mengalir.

Penting! Proses pembekuan bermula apabila jarum ditarik keluar dari urat. Oleh itu, anda perlu menghidupkan jam randik pada waktunya.

Sekiranya SK salah, keperluan mendesak untuk mencari punca pelanggaran ini. Sebarang penyimpangan dapat menandakan adanya patologi serius pada pesakit..

Kaedah Moravitz

Menganggap penggunaan plasma kapilari. 2-3 jam sebelum mengambil bahan tersebut, pesakit harus menolak makan. Sebelum prosedur, dia perlu minum segelas air bersih.

Seorang profesional penjagaan kesihatan meletakkan sampel darah di gelas makmal. Setiap setengah minit, ia diperiksa dengan tiub kaca. Masa berlakunya filamen fibrin dianggap sebagai hasil ujian. Menurut peraturan, SK harus mengambil masa 3-5 minit.

Pembekuan dapat dinilai menurut White, Duke atau Panchenkov. Semua kaedah ini dapat mencirikan tahap pembekuan, tetapi makmal di mana analisis dijalankan mungkin mempunyai standard yang berbeza. Penting untuk mengambil analisis di satu makmal untuk menyusun atau membandingkan jadual dengan hasilnya dengan betul.

Apa yang perlu dilakukan sekiranya terdapat penyimpangan dari norma

Pembekuan yang lemah boleh menjadi tanda kekurangan vitamin K. Untuk mengatasinya, pesakit perlu mencairkan dietnya:

  • bayam,
  • salad,
  • brokoli,
  • lobak merah,
  • kekacang,
  • soba.

Juga berguna ialah penggunaan:

  • kobis,
  • ketumbar,
  • kehijauan,
  • lobak,
  • lada merah,
  • badam dan walnut.

Dari minuman akan berguna jus delima dan anggur ringan.

Sekiranya darah sangat tebal dan membeku dengan cepat, ia boleh menipis dengan:

  • ikan berminyak (ikan tenggiri, ikan tenggiri, capelin atau ikan keli),
  • minyak ikan,
  • oat,
  • timun,
  • limau,
  • Artichoke Yerusalem,
  • 30-50 ml wain merah semula jadi.

Anda boleh menghilangkan gumpalan darah dengan bantuan bawang dan bawang putih, tetapi ia mesti digunakan dengan betul:

  1. Potong bawang ke dalam kepingan nipis dan keringkan sedikit.
  2. Rebus bawang ke dalam air atau kuahnya.

Adalah tugas doktor untuk memutuskan sama ada mengurangkan pembekuan tinggi atau, sebaliknya, untuk meningkatkannya. Dilarang mengambil, menetapkan atau menghentikan pengambilan ubat sendiri..

Pembekuan darah - jadual norma usia untuk wanita, lelaki dan kanak-kanak

Pembekuan darah mungkin menunjukkan kesihatan seseorang.

Dengan pembekuan normal, darah akan beredar bebas melalui urat dan arteri, sehingga membekalkan organ dengan zat berguna. Walaupun seseorang merosakkan kulit hingga arteri kecil, dengan pembekuan darah yang normal, luka akan cepat sembuh.

Tetapi dengan plasma yang terlalu tebal atau cair, masalah kesihatan bermula, yang kadang-kadang menimbulkan ancaman bagi kehidupan..

Analisis untuk mengesan pembekuan plasma disebut koagulogram atau hemostasiogram..

Apa itu dan apa kesannya?

Adalah sangat penting untuk mengetahui betapa kurus atau tebalnya darah seseorang..

Perhatian! Pembekuan adalah petunjuk penting untuk kesihatan. Ini terutamanya fungsi pelindung badan. Ini adalah bagaimana kehilangan darah tidak berlaku, isipadu dipelihara.

Mekanisme pembekuan bergantung pada tindakan fizikokimia dalam sistem molekul plasma:

  • Tempat utama diduduki oleh protein yang disebut fibrinogen.
  • Dia, semasa reaksi berlaku, ditukar menjadi fibrin (yang tidak dapat larut), yang jatuh dalam bentuk benang terbaik.
  • Filamen-filamen ini dapat membentuk jaringan yang padat dengan sel-sel kecil yang mengekalkan unsur-unsur berbentuk..
  • Perubahan ini membawa kepada pembentukan bekuan darah. Apabila wujud, pangkalnya menjadi padat, tepi luka diketatkan dan penyembuhan berlaku.
  • Gumpalan seperti itu, ketika mengetatkan, membentuk cecair kekuningan, yang disebut serum..

Platelet plasma mempengaruhi penebalan pembekuan darah.

Untuk menggunakan perbandingan primitif, proses pembekuan darah menyerupai proses mengubah susu menjadi curd, ketika kasein (protein susu) digulung dan whey dilepaskan. Lama kelamaan, luka larut dan bekuan fibrin larut.

Ujian pembekuan plasma digunakan apabila disyaki adanya penyakit seperti itu:

  • patologi organ hepatik,
  • gangguan pada sistem imun,
  • urat varikos.

Juga, para pakar menghantar pesakit ke kajian hemostasis sebelum pembedahan, semasa membawa anak, dengan kemungkinan kehilangan darah yang besar.

Video menerangkan bagaimana sistem pembekuan darah berfungsi:

Norma umur (jadual)

Rata-rata, terdapat hingga 30 jenis ujian pembekuan darah. Selalunya ini adalah ujian makmal. Darah diambil dari jari atau urat.

Untuk pelbagai jenis analisis, darah kapilari atau vena akan diperlukan, yang memungkinkan untuk mengenal pasti hemostasis (koagulabilitas) pada pautan individu plasma.

Bagi lelaki dan wanita dewasa, kanak-kanak, petunjuk norma akan berbeza, dan setiap analisis yang berasingan akan menunjukkan pengiraannya sendiri.

Perhatian! Platelet memainkan peranan penting dalam komposisi darah, peningkatan atau penurunannya mempengaruhi hemostasis. Biasanya, pada orang dewasa, jumlah elemen ini adalah 150-400 g / l, pada kanak-kanak angka ini sedikit lebih rendah dari 150 hingga 350 g / l.

Secara lebih terperinci, semua hasil norma ditunjukkan dalam jadual di bawah..

Jenis ujianBiasaJenis plasma
Penentuan plateletDewasa 150-400 g / lKapilari (dari jari)
Pada masa kanak-kanak 150-350 g / l
Masa pembekuanMenurut Sukharev: permulaan - 30-120 saat; penyelesaian - antara 3 hingga 5 min.Kapilari
Petunjuk Lee-White 5-10 minitDarah terdoksigen
Mengungkapkan tempoh pendarahan menurut DukeTidak lebih dari 4 minitDarah kapilari diambil dari jari
Indeks prothrombin
(PTI)
Darah kapilari 93-107%Mengambil dari jari
90-105% darah dari uratMengambil dari urat
Masa tromboplastin separa diaktifkan (APTT)Penunjuk tidak ditentukan oleh usia dan jantina, hasilnya sama untuk semua orang: 35-50 saatVenous
FibrinogenPesakit dewasa 2-4 g / l; pada bayi pada hari-hari pertama kehidupan 1.25-3.0 g / lDari urat

Di atas adalah jadual semua analisis yang tidak lengkap. Sebilangan daripadanya akan dibentangkan di bawah..

Analisis lain mengikut usia disebut ujian Pantas..

UmurUjian pantas untuk pembekuan,%
Pada kanak-kanak dari lahir hingga 6 tahun80 - 100
Berumur 6-12 tahun79 - 102
12 - 18 tahun78 - 110
Berumur 18 - 25 tahun82 - 115
25 - 45 tahun78 - 135
45 - 65 tahun78 - 142

Ujian Pemeriksaan Masa

Waktu pembekuan dimasukkan dalam parameter hemostasis. Terdapat keadaan di mana perlu diketahui mengenai penunjuk ini, misalnya, semasa tempoh hidup tertentu atau semasa penyakit seseorang. Selalunya, kajian dilakukan dengan mengambil bahagian dalam darah.

Tempoh pembekuan terbahagi kepada dua peringkat:

  1. Hemostasis primer. Pada masa ini, untuk menghentikan kehilangan darah, terjadi vasokonstriksi dan trombus dibentuk secara mekanikal untuk mencegah aliran darah di lokasi kerosakan platelet.
  2. Hemostasis sekunder - pembekuan.

Cadangan umum untuk semua ujian merangkumi:

  1. Hampir semua ujian diambil pada separuh pertama hari, kerana pada waktu berikutnya petunjuk mungkin berubah bergantung pada diet, aktiviti fizikal, dll..
  2. Pada siang hari sebelum penghantaran, makanan harus ringan, dan 12 jam sebelum pergi ke makmal, makan dilarang sama sekali..
  3. Jangan minum minuman bergula pada masa ini. Lebih baik minum air rebusan biasa..
  4. Pastikan anda memberi amaran kepada doktor mengenai pengambilan ubat..

Adalah sangat penting untuk mengetahui dalam tempoh apa kedua-dua tahap ini biasanya berlaku. Untuk ini, analisis khas dijalankan..

Video memberitahu bagaimana menentukan pembekuan darah dengan analisis umum dan di rumah:

Menurut Sukharev

Untuk analisis ini, anda tidak perlu menderma darah dari urat. Pensampelan dilakukan dari jari, kerana terdapat cukup cairan biologi kapilari. Analisis ini mengkaji jumlah enzim.

Perhatian! Berkat kajian darah menurut Sukharev, doktor dapat mengetahui tentang kemampuan tubuh untuk menahan kehilangan darah yang teruk atau gangguan hemostasis lain.

Secara selari, analisis memberikan gambaran keseluruhan mengenai keadaan sistem saraf dan endokrin.

Bagaimana analisis dilakukan:

  1. Pada waktu pagi sebelum analisis, anda tidak boleh makan apa-apa, kajian itu sendiri melibatkan pengambilan darah tepat pada waktu pagi.
  2. Dibolehkan minum air kosong, tetapi tanpa gas.
  3. Pertama, dengan menggunakan jarum scarifier, tusukan dibuat di jari, jumlah plasma yang diperlukan diperas dari itu.
  4. Untuk memeriksa ketumpatan darah, pembantu makmal mula mengayunkan tabung uji sehingga cecair mengalir ke dinding, hasilnya direkodkan bergantung pada masa saliran. Maksudnya, waktunya dicatat dari awal saliran darah hingga terbentuknya bekuan.

Hasil apa yang diberikan oleh kaedah Sukharev:

  1. Sekiranya masa pembekuan adalah normal, maka ini menunjukkan ketiadaan penyakit yang berkaitan dengan hemostasis..
  2. Sekiranya pembekuan berlaku dalam waktu yang singkat, maka ada risiko pembekuan darah. Pengecualian adalah kehamilan, apabila pembekuan darah yang cepat disebabkan oleh fungsi pelindung tubuh. Fenomena serupa boleh berlaku setelah mengambil ubat kawalan kelahiran. Ia juga diperhatikan selepas melahirkan anak, operasi sebelumnya, kehilangan darah yang banyak, luka bakar yang meluas, beberapa penyakit masa lalu.
  3. Sekiranya pembekuan tidak berlaku untuk waktu yang lama, orang itu kehilangan banyak darah, yang mempengaruhi kesejahteraannya dan boleh mengancam nyawa. Ini berlaku kerana pelbagai patologi atau semasa mengambil ubat tertentu.

Petunjuk normal analisis adalah masa pembekuan pada orang yang sihat dari 3 hingga 5 minit.

Pada masa kanak-kanak, penunjuk ini sedikit berkurang dan 2-5 minit.

Pada orang tua, menurut petunjuk kesihatan dan beberapa perubahan dalam rancangan fisiologi badan, masa pembekuan dikurangkan menjadi 1.5-2 minit, kerana cairan menjadi lebih tebal.

Petunjuk yang sama semasa kehamilan (1.5-2 minit). Ini disebabkan oleh fakta bahawa tubuh mengembangkan mekanisme pertahanan untuk melindungi janin yang sedang tumbuh.

Bagaimana pembekuan darah ditentukan menggunakan analisis Sukharev dijelaskan dalam video:

Menurut Morawitz

Teknik ini sering digunakan, kerana memberikan data yang boleh dipercayai dan pada masa yang sama tidak memerlukan banyak kos, baik wang dan masa..

Seperti semua ujian, sampel darah Moravitz diambil pada waktu pagi dengan perut kosong. Larangan utama semasa kajian adalah berhenti minum alkohol 2-3 hari sebelum menderma darah. Dianjurkan untuk menghentikan penggunaan rokok dan kopi sehari sebelum kajian.

Penting! Tetapi air biasa diperlukan, ia meningkatkan keberkesanan ujian. Ramai doktor mengesyorkan minum segelas air segera sebelum ujian..

Bagaimana analisis dilakukan:

  1. Darah diambil dari jari, dan kemudian dipindahkan ke slaid kaca.
  2. Dari masa ini, jam randik bermula, setiap 30 saat darah dimasukkan ke dalam tiub kaca.
  3. Sebaik sahaja juruteknik melihat benang fibrin, kajian berhenti. Masa yang dihasilkan direkodkan.

Sekiranya semuanya teratur pada pesakit dengan pembekuan, maka hasilnya akan menjadi 3-5 minit.

Oleh Duque

Kaedah lain untuk mengesan hemostasis disebut analisis Duke. Darah juga diambil semasa perut kosong. Ini biasanya dilakukan pada waktu pagi..

Semasa menganalisis Duka, tusukan dibuat di kawasan cuping telinga, untuk ini anda memerlukan jarum Frank. Kemudian setiap 15 saat, sehelai kertas disapukan ke tempat luka, di mana terdapat jejak darah. Sebaik sahaja permukaan kertas tetap bersih, kita boleh bercakap mengenai menghentikan kajian..

Sebaik sahaja filamen fibrin terbentuk dan segumpal trombus terbentuk, pendarahan berhenti, biasanya keadaan ini berlaku dalam 1-3 minit.

Rujukan! Sekiranya kita membincangkan norma dalam beberapa saat, maka 60-180 saat adalah petunjuk pembekuan..

Sebab penyimpangan dari norma

Sekiranya petunjuk masa pembekuan tidak menunjukkan norma, maka kita dapat membicarakan tentang kehadiran pelbagai penyakit. Penyimpangan dianggap sebagai proses pembekuan yang perlahan, dan petunjuk yang dipercepat.

Kelajuan meningkat

Dengan peningkatan sistem hemostatik, alasannya adalah seperti berikut:

  1. Penyakit yang berkaitan dengan organ hepatik. Sebagai contoh, ini adalah tahap sirosis, hepatitis, dan tumor barah yang tidak dapat dikompensasi. Dalam kes ini, parenkim hati dinilai tidak kompeten..
  2. Kekurangan faktor pembekuan, atau rasa rendah diri mereka. Selalunya, proses ini dipengaruhi oleh kekurangan protein yang diperlukan dalam darah. Oleh itu, pembekuan normal tidak berlaku..
  3. Tahap akhir sindrom pembekuan intravaskular tersebar (sindrom pembekuan intravaskular tersebar).
  4. Tempoh ketika tubuh mengalami mabuk.
  5. Aterosklerosis.
  6. Kehadiran jangkitan.
  7. Keabnormalan genetik kongenital.

Rujukan! Kadang kala faktor luaran mempengaruhi pembekuan. Sebagai contoh, mengambil ubat tertentu - antikoagulan dan agen antiplatelet, serta dengan terapi heparin. Pesakit sedemikian harus diuji lebih kerap daripada yang lain untuk pembekuan darah..

Oleh itu, semasa mengambil vafarin, anda memerlukan kawalan INR bulanan.

Apa yang boleh menyebabkan peningkatan pembekuan darah dijelaskan dalam video:

Kelajuan berkurang

Sekiranya petunjuk hemostasis dikurangkan, maka ini mungkin menunjukkan faktor-faktor seperti:

  1. Hypercoagulation. Ia dicirikan oleh tahap awal sindrom pembekuan intravaskular yang disebarkan.
  2. Penyakit dengan peningkatan risiko trombosis. Ini adalah hipertensi arteri, aterosklerosis, dislipidemia, di mana terdapat tahap kolesterol tinggi dalam darah. Thrombosis, thrombophlebitis dan vena varikos boleh dimasukkan dalam julat yang sama..
  3. Sekiranya seorang wanita telah lama mengambil pil perancang hormon.
  4. Mempengaruhi kadar pembekuan, terutamanya untuk jangka masa panjang, pengambilan minuman beralkohol dan merokok.
  5. Sekiranya dehidrasi berlaku.
  6. Mengambil kortikosteroid untuk masa yang lama. Perlu diingat bahawa pengambilan ubat-ubatan ini mempengaruhi kerja seluruh badan..

Apabila ada keperluan untuk analisis?

Dalam beberapa keadaan, doktor sangat mengesyorkan mengambil ujian pembekuan darah..

Ini mungkin sebab berikut:

  1. Sekiranya pasangan muda merancang untuk berkahwin dan seterusnya mengandung anak. Dalam kes ini, sangat penting untuk melakukan analisis untuk hemosyndrome atau VSC.
  2. Apabila pesakit mempunyai penyakit sistemik autoimun.
  3. Sekiranya hati gagal.
  4. Penyakit jantung dan saluran darah.
  5. Sebelum pembedahan, semasa pemeriksaan rutin, ujian pembekuan plasma dilakukan. Juga, analisis akan diperlukan selepas operasi..
  6. Sekiranya didiagnosis dengan trombofilia. Ini adalah kecenderungan untuk membentuk pembekuan darah dengan cepat..
  7. Urat varikos.
  8. Sekiranya seseorang sering menemui lebam di badannya.
  9. Sekiranya seseorang mengalami pendarahan yang berpanjangan setelah pencabutan gigi, pembedahan, atau kecederaan lain.
  10. Dengan pendarahan hidung, rahim atau hemoroid yang berpanjangan.
  11. Sekiranya sebab-sebab penurunan imuniti pada manusia tidak ditentukan.
  12. Di hadapan keradangan akut di dalam badan.

Perhatian! Juga, koagulogram ditunjukkan untuk bayi yang baru lahir (untuk mengecualikan patologi hemostasis kongenital), wanita dalam tempoh memasuki menopaus, wanita hamil, semua orang setelah 40 tahun.

Ciri-ciri pada wanita hamil

Ketika seorang wanita mengandung anak, banyak perubahan berlaku di tubuhnya. Dia mengarahkan semua usahanya untuk menjaga kehamilan dan melahirkan bayi secara normal..

Pertama sekali, orientasi hormon sistem wanita berubah, yang dengan cara tertentu mempengaruhi kerja banyak organ dalaman.

Jumlah darah menjadi lebih banyak, peredarannya dipercepat, yang bermaksud bahawa komposisi plasma berubah. Apabila darah meningkat dan peredaran darah dipercepat, petunjuk pembekuan cairan manusia berubah..

Penting! Darah wanita hamil menebal selepas trimester ke-2 dan ke-3. Tubuh sedang bersiap untuk melahirkan anak, dan sangat penting bahawa hemostasis setelah pendarahan dibuka berlaku lebih cepat sehingga pesakit tidak kehilangan banyak darah.

Kursus kehamilan bergantung pada hemostasis normal dan risiko komplikasi semasa melahirkan anak berkurang. Oleh itu, seorang wanita dalam tempoh ini disyorkan untuk menjalani ujian pembekuan darah tiga kali dalam masa 9 bulan kehamilan.

Biasanya doktor mengesyorkan tempoh berikut untuk menderma darah:

  1. Pada hari-hari pertama selepas wanita itu mendaftar di klinik antenatal.
  2. Antara 22 dan 24 minggu.
  3. Antara 34-36 minggu.

Tahap pembekuan semasa kehamilan menunjukkan kadar yang tinggi jika dibandingkan dengan keadaan biasa wanita. Hanya doktor yang hadir yang dapat menentukan parameter analisis, norma atau penyimpangannya.

Sekiranya terdapat penyimpangan dari norma, maka ini dapat mengancam segala macam akibat negatif..

Jadi, dengan pembekuan yang tinggi, bekuan darah dapat terbentuk di dalam kapal, yang akan membatasi akses oksigen dan nutrien tidak hanya ke organ, tetapi juga ke embrio. Dan ini mengancam dengan kelewatan perkembangan janin, kemunculan pelbagai kecacatan di dalamnya dan bahkan keguguran..

Untuk mengelakkan keadaan ini berlaku, doktor mengesyorkan untuk mengkaji semula diet wanita hamil. Masukkan lebih banyak cairan, buah-buahan segar dan sayur-sayuran ke dalam diet, tetapi kurangkan pengambilan makanan berlemak dan goreng.

Sekiranya ini tidak membantu, maka antikoagulan diresepkan, yang menipiskan darah..

Rujukan! Pembekuan yang rendah boleh menyebabkan gangguan plasenta pramatang atau pendarahan teruk semasa bersalin.

Keadaan ini dapat diperhatikan dengan penurunan imuniti wanita hamil..

Dalam tiga bulan pertama kehamilan, darah cair mungkin menjadi kebiasaan, tetapi kemudian keadaan ini memerlukan ujian tambahan untuk mengetahui penyebabnya..

Perhatian! Sekiranya rawatan berikutnya tidak dijalankan, janin akan berkembang dengan pelbagai keabnormalan atau mungkin mati sama sekali..

Dalam dietnya, seorang wanita harus mengecualikan pelbagai rempah dan rempah, minuman beralkohol dan rokok. Rezim minum dikurangkan.

Ujian pembekuan diperlukan terutamanya untuk menentukan keseluruhan indeks hemostasis. Sebahagian besarnya, mereka menentukan masa dari permulaan pendarahan hingga munculnya trombus (gumpalan padat), yang menunjukkan norma atau penyimpangan pembekuan. Menentukan hasil analisis harus dilakukan oleh doktor yang berkelayakan..

Agar tidak menderita di masa depan dari pelbagai penyakit yang berkaitan dengan hemostasis, analisis seperti itu dilakukan secara berkala.

Kekerapannya ditentukan oleh doktor bergantung kepada kehadiran pelbagai penyakit, mengambil ubat tertentu atau petunjuk lain.