Syphilis RPR (ujian antikardiolipin / tindak balas pemendakan mikro), titer

Ujian ini mengesan antibodi terhadap cardiolipin (lipid yang merupakan bahagian membran mitokondria dan bakteria). Antibodi ini terdapat dalam darah orang dengan sifilis..

Ujian antiphospholipid (reaginik) bukan spesifik, analog moden reaksi Wasserman (RW).

Uji nontreponemal, ujian reagin plasma pesat, ujian saringan sifilis, STS.

Biomaterial apa yang boleh digunakan untuk penyelidikan?

Cara persiapan kajian dengan betul?

  • Jangan merokok dalam masa 30 minit sebelum pemeriksaan.

Maklumat umum mengenai kajian

Ejen penyebab sifilis ialah Treponema pallidum (treponema pallidum), bakteria dari keluarga spirochete.

Sifilis adalah penyakit kelamin: paling sering ia menular secara seksual. Selain itu, jangkitan mungkin berlaku melalui darah (contohnya, semasa berkongsi jarum suntik, pisau cukur, dll.), Janin dari ibu atau melalui rumah tangga (sangat jarang berlaku).

Dalam klasifikasi penyakit antarabangsa, sifilis kongenital, awal dan akhir, serta bentuk yang tidak ditentukan, dibezakan. Literatur perubatan menggunakan konsep sifilis primer, sekunder dan tersier..

Tempoh inkubasi bermula dari saat jangkitan dan berlangsung hingga gejala pertama (hard chancre) rata-rata 21 hari (10 hingga 90 hari).

Sifilis primer adalah tahap dari kemunculan chancre keras hingga kemunculan ruam. Chancre adalah sakit yang boleh muncul di tempat patogen memasuki badan (biasanya pada alat kelamin). Ia tidak menyakitkan dan hilang (tanpa rawatan) selepas 2-6 minggu. Juga pada tahap yang sama, kelenjar getah bening kadang-kadang membesar. Pada mulanya, orang yang sakit tetap seronegatif (iaitu, belum ada antibodi terhadap sifilis dalam darahnya).

Sifilis sekunder. Kira-kira 4-8 minggu selepas penampilan chancre, gejala baru muncul: ruam dan malaise umum, demam, sakit kepala, dll. Manifestasi yang lebih teruk juga mungkin terjadi.

Kemudian tanda-tanda sifilis hilang dan penyakit ini memasuki fasa pendam. Dalam kes ini, patogen masih tidak meninggalkan badan, oleh itu, dengan kekebalan yang lemah, penyakit ini boleh berulang. Gejala mereka sama seperti sifilis sekunder..

Ia berlaku bahawa sifilis kekal dalam bentuk pendam. Tetapi dalam beberapa kes, jika seseorang tidak dirawat, sifilis tersier berkembang selama bertahun-tahun. Dalam kes ini, pelbagai organ dan tisu terjejas: sistem saraf dan kardiovaskular, tulang, sendi, dll..

Ujian serologi (berdasarkan pengesanan antibodi) sering digunakan untuk mendiagnosis sifilis. Semua jenis ujian boleh dibahagikan kepada dua kumpulan: ujian treponemal dan bukan treponemal. Ujian sifilis RPR adalah non-treponemal.

Ujian treponemal mengesan antibodi yang diarahkan khusus terhadap bakteria T. pallidum itu sendiri, seperti sifilis RPHA (ujian hemaglutinasi pasif) atau sifilis RIF (ujian imunofluoresensi).

Antibodi terhadap cardiolipin (lipid yang merupakan sebahagian daripada membran mitokondria dan bakteria) dikesan menggunakan ujian bukan treponemal. Mereka muncul di tubuh manusia dari tahap sifilis primer (kira-kira seminggu selepas bermulanya chancre keras). Dengan kaedah analisis non-treponemal untuk sifilis, jenis antibodi (IgG, IgM, dll.) Tidak dibezakan, tetapi tindak balas total ditentukan. Kajian-kajian ini merangkumi tindak balas mikro pemendakan: RPR, VDRL, dll..

Pada sifilis primer dan sekunder, sensitiviti ujian bukan treponemal tinggi (dalam kes RPR: 86% pada primer, 100% di sekunder), dan semakin tinggi kepekaan kaedah, semakin besar kemungkinan ujian akan mendedahkan penyakit ini. Oleh itu, jika seseorang sakit sifilis, maka keputusan ujian dengan kepekaan 100% pasti positif..

Walau bagaimanapun, ketika menggunakan ujian bukan treponemal, hasil positif palsu juga mungkin dilakukan (pengesanan antibodi, walaupun pada hakikatnya orang itu tidak sakit dengan sifilis). Faktanya adalah bahawa antibodi terhadap kardiolipin muncul bukan hanya pada sifilis, tetapi juga pada beberapa penyakit lain.

Oleh itu, semasa mendiagnosis sifilis, ujian bukan treponemal harus disahkan menggunakan ujian treponemal yang lebih spesifik..

Ujian bukan treponemal mempunyai ciri lain. Antibodi terhadap cardiolipin muncul dalam fasa akut penyakit ini. Oleh itu, apabila seseorang pulih, tahap mereka menurun, sehingga dapat dinilai keberhasilan rawatan.

Untuk apa kajian ini digunakan?

  • Untuk diagnosis utama sifilis.
  • Untuk menilai kejayaan rawatan.

Apabila kajian dijadualkan?

  • Semasa pemeriksaan sifilis. Pemeriksa haruslah wanita hamil, penderma darah (dan organ), wakil profesion tertentu (doktor, pekerja makanan, orang yang bersentuhan dengan anak-anak, pesakit sebelum dimasukkan ke hospital atau pembedahan.
  • Sekiranya disyaki sifilis (jika pesakit mempunyai gejala sifilis, ulser genital atau jangkitan genital lain, dan juga jika pasangan seksualnya mempunyai sifilis). Khususnya, ketika anak itu dilahirkan oleh ibu dengan sifilis.
  • Setelah menjalani rawatan sifilis.

Apa maksudnya hasilnya?

Nilai rujukan: negatif.

  • Tidak ada sifilis. Namun, pilihan lain tidak dapat dikesampingkan sepenuhnya..
    • Sifilis awal. Sekiranya kurang dari 3-5 minggu berlalu sejak saat jangkitan, maka antibodi terhadap cardiolipin belum dapat dikesan. Ujian harus diulang selepas 10-14 hari..
    • Sifilis pada peringkat akhir. Selepas tahap sifilis sekunder, bilangan antibodi cardiolipin menurun. Sebagai contoh, kepekaan kaedah VDLR untuk sifilis tersier adalah 70% (iaitu, 30% pesakit akan mendapat hasil yang negatif).
    • Hasil negatif palsu (dalam kes yang jarang berlaku). Terdapat "kesan prozon": jika terdapat terlalu banyak antibodi (titer terlalu tinggi), maka hasilnya mungkin negatif.

Keputusan akhir mengenai diagnosis bergantung pada hasil ujian lain (treponemal).

  • Sifilis.
  • Hasil positif palsu. Dalam kes ini, titer antibodi biasanya sangat rendah..

Hasil positif mesti disahkan menggunakan ujian treponemal tertentu.

Apa maksud keputusan ujian, yang diambil sekali lagi (setelah menjalani rawatan)?

  • Sekiranya hasilnya menjadi negatif atau titernya menurun sebanyak 4 kali atau lebih, rawatannya berjaya.
  • Sekiranya titer tidak berkurang, diperlukan perundingan dengan doktor dan penyelidikan lebih lanjut.

Apa yang boleh mempengaruhi hasilnya?

Hasil positif yang salah adalah:

  • dengan gangguan autoimun (contohnya, dengan lupus eritematosus sistemik, tiroiditis),
  • dengan kusta, jangkitan HIV, SARS, malaria, dll..,
  • pada orang yang menggunakan ubat secara intravena,
  • pada orang tua.
  • Sifilis RPHA (reaksi hemaglutinasi pasif), titer
  • Treponema pallidum, antibodi
  • Treponema pallidum, DNA [PCR]
  • Treponema pallidum, IgG, titer
  • Treponema pallidum, IgM, titer
  • Treponema pallidum, IgG dalam CSF

Yang menugaskan kajian?

Pengamal am, ahli terapi, pakar penyakit berjangkit, pakar venereologi.

Apa itu ujian darah microreaction

8 minit Pengarang: Lyubov Dobretsova 1012

  • Lebih banyak mengenai tindak balas mikro terhadap sifilis
  • Varieti analisis
  • Petunjuk untuk ujian darah
  • Petunjuk analisis penyahkodan
  • Ciri-ciri persediaan untuk diagnostik
  • Tarikh luput penyelidikan hematologi
  • Kos ujian
  • Video-video yang berkaitan

Sifilis dianggap sebagai salah satu penyakit yang paling biasa yang terutama menular seksual. Setiap tahun, penyakit ini menyerang berjuta-juta orang di seluruh dunia, tetapi statistik tepat mengenai jumlah kes tidak disimpan..

Nasib baik, perubatan moden dapat berjaya melawan sifilis pada peringkat awal perkembangannya, khususnya, berkat prosedur diagnostik khas. Tempat terhormat di antara mereka dihuni oleh analisis di mana darah didermakan untuk tindak balas mikro. Ia disebut mikroprecipitation, microreaction to sifilis, dan juga disingkat MRP atau MR.

Lebih banyak mengenai tindak balas mikro terhadap sifilis

Perlu diperhatikan bahawa penyelidikan hematologi bertujuan untuk mengenal pasti bukan penyebab penyebab sifilis itu sendiri (iaitu, treponema pucat), tetapi pada tindak balas imun spesifik tubuh terhadap kehadiran bakteria berbahaya. Oleh itu, treponema menembusi ke dalam melalui luka kecil pada selaput lendir yang menutupi alat kelamin dari dalam, kemudian mula membiak secara aktif, menyebabkan kerosakan yang besar terhadap kesihatan manusia.

Berupaya melindungi diri dari tamu yang berbahaya, tubuh segera menghasilkan antibodi - kompleks pertahanan protein yang menyerang pesakit sakit mikroskopik dan menahan pertumbuhannya yang lebih jauh. Jumlah antibodi berkadar dengan bilangan patogen sifilis.

Ujian darah untuk tindak balas mikro mendaftarkan antibodi yang tepat berkaitan dengan antigen berbahaya, tetapi tidak treponema pucat, oleh itu terdapat kemungkinan kecil memperoleh hasil yang salah kerana reaksi pelindung tubuh yang serupa dengan bentuk penyakit lain yang tidak ada kaitan dengan sifilis.

Sebagai peraturan, bakteria diperkenalkan melalui saluran kemaluan, tetapi dalam beberapa kes, kerosakan pada membran mukus rektum atau rongga mulut dapat berfungsi sebagai semacam gerbang untuknya. Fenomena ini dikaitkan terutamanya dengan jenis keakraban bukan tradisional. Ejen penyebab sifilis terdapat dalam cecair badan orang yang dijangkiti.

Maksudnya, penyakit ini dapat menular kepada orang yang sihat melalui darah, air liur, rembesan vagina atau air mani. Oleh itu, penularan treponema di rumah mungkin berlaku. Untuk menguji sifilis, dalam banyak kes darah diperlukan dari kapilari, tetapi kadang-kadang diambil dari vena. Jarang sekali, CSF (cecair serebrospinal) muncul dalam peranan bahan ujian.

Varieti analisis

Di makmal perubatan, sifilis dikesan dengan tiga cara. Secara ringkas mengenai setiap:

  • Mikroskopi. Penentuan kuantitatif antibodi yang dihasilkan oleh tubuh dilakukan dengan menggunakan mikroskop cahaya moden. Tidak ada pewarna yang digunakan untuk ini.
  • Makroskopi (reaksi Hoffmann). Selepas sentrifugasi, sedikit antigen dengan zarah karbon ditambahkan ke dalam serum atau plasma. Sekiranya cairan biologi pesakit mengandungi antibodi yang dihasilkan sebagai hasil pengembangan sifilis, maka ketika berinteraksi dengan antigen VDRL, mereka diubah menjadi serpihan. Berkat arang batu, sedimen berwarna, maka, tanpa menggunakan alat perubatan tambahan, ia dikaji oleh pakar secara visual.
  • Kuantiti. Sampel darah diencerkan beberapa kali berturut-turut dengan reagen khas, dan setiap bahagian baru yang diterima diperiksa untuk mengetahui adanya sedimen, yang terdiri daripada antibodi yang dihubungkan dengan antigen asing.

Semasa mengesan sifilis, doktor lebih suka memilih dua jenis penyelidikan pertama. Perlu diingat bahawa jenis diagnosis ini sebagai jumlah darah yang lengkap dianggap praktikal tidak berinformasi ketika cuba mengesan agen penyebab sifilis.

Petunjuk untuk ujian darah

Pesakit dengan gejala sifilis harus segera menjalani ujian hematologi untuk PMS. Tanda-tanda amaran yang paling biasa adalah:

  • chancre yang tidak menyakitkan dalam bentuk jerawat besar dan keras dengan kepala putih atau luka terbuka;
  • papula (nodul kulit berganda);
  • ruam warna merah tua atau merah jambu (mereka sering menutupi kaki dan telapak tangan);
  • kelenjar getah bening yang bengkak;
  • lapisan kelabu di lidah;
  • keguguran rambut aktif di kepala dan kemunculan bintik botak;
  • penarikan belakang hidung;
  • hidung berdarah;
  • gummas (formasi lebat yang menyakitkan dengan tepi merah jambu pucat dan merah tua, kemerahan coklat gelap dalam bentuk kawah);
  • perforasi lelangit (pembentukan lubang);
  • berat badan akut;
  • sakit sendi dan tulang pada waktu petang dan malam;
  • pelanggaran kepekaan;
  • meningitis basal;
  • meningomyelitis (luka radang pada membran saraf tunjang, akar dan zatnya);
  • hidrosefalus;
  • Penyakit Bayle (demensia lumpuh);
  • halusinasi.

Semua gejala terletak ketika sifilis berkembang dari peringkat pertama hingga tahap akhir. Pada peringkat awal penyakit seperti itu, selera makan yang lemah, kelemahan otot, demam, insomnia dan sakit kepala kadang-kadang membuat diri mereka merasa.

Semasa sifilis, wanita mungkin mengalami sensasi menyakitkan yang terbakar dan tidak menyenangkan di kawasan genital, dan keputihan pada masa yang sama memperoleh bau yang tajam dan spesifik. Herpes muncul. Chancre, yang dibincangkan sebelumnya, diperhatikan terutama pada zakar pada lelaki dan labia pada wanita dengan percambahan ulser ke pubis, paha dan rongga perut.

Ujian makmal untuk sifilis mesti ditetapkan:

  • bayi yang dilahirkan oleh wanita yang telah didiagnosis dengan sifilis;
  • orang yang menderita penyakit kelamin lain;
  • orang yang tinggal dengan saudara yang sakit;
  • pesakit untuk mengesahkan hasil pemeriksaan sifilis sebelumnya.
  • warganegara yang mempunyai hubungan intim dengan pasangan yang tidak disahkan atau mereka yang menghidap penyakit STD.

Darah untuk sifilis mesti disumbangkan dalam tempoh:

  • membawa anak;
  • persediaan untuk IVF (inseminasi buatan) atau campur tangan pembedahan;
  • rawatan pesakit dalam;
  • pemeriksaan tahanan di tanah jajahan, penjara reman dan penjara.

Setiap tahun, semasa pemeriksaan rutin, pakar menetapkan ujian darah seperti itu kepada pekerja kesihatan, struktur ketenteraan, sektor pendidikan, perubatan dan sektor katering. Sekiranya pesakit yang menderita sifilis sudah mematuhi rawatan yang dikembangkan oleh doktor, maka analisis mikroreaksi dilakukan secara berkala untuk memantau keberkesanan terapi yang dipilih..

Petunjuk analisis penyahkodan

Kemungkinan hasil ujian sifilis diperincikan dalam jadual ini:

KeputusanPilihan penetapan dalam bentukNilai
Negatif"-" "tidak dapat dikesan"Ketiadaan patologi
Negatif palsuAntibodi sering tidak dikesan pada peringkat awal atau akhir sifilis, serta semasa perkembangan bentuk penyakit pendam (ia tidak simptomatik)
Positif"2+" dan "++" "3+" dan "+++" "4+" dan "++++"Kehadiran penyakit atau tahap pasca-rawatan di mana penyakit ini telah dihentikan, tetapi darah masih disucikan dari bakteria
Positif palsuSebab fenomena ini mungkin: gout, APS (sindrom antifosfolipid, di mana kelebihan antibodi terhadap fosfolipid disintesis), diabetes mellitus, tempoh selepas bersalin, kehamilan, kitaran haid, usia 70+, radang paru-paru, infark miokard, malaria masa lalu, tuberkulosis paru, bentuk yang teruk bronkitis. Senarai penyebabnya berlanjutan dengan formasi malignan, sirosis dan hepatitis, keracunan makanan akut, leukemia (barah darah), alkoholisme, ketagihan dadah, gangguan sistem endokrin seperti tiroiditis, penyakit autoimun (periarteritis nodosa, sarcoidosis, lupus erythematosus, dermatomyositis, anemia berbahaya, dll..), mononukleosis berjangkit, bentuk kronik proses keradangan purulen, treponematosis tropik (pint atau rahang), penggunaan ubat-ubatan tertentu
Meragui"1+" dan "+"Pengesanan sejumlah kecil antibodi bukanlah bukti pendaraban patogen sifilis dalam tubuh, tetapi tidak menafikan kemungkinan ini. Hasilnya memerlukan penyelidikan yang jelas.

Biarkan indikator analisis sifilis tampak cukup dimengerti, namun, hanya pakar yang berkelayakan yang dapat menafsirkannya dengan andal mungkin, kerana sejumlah nuansa harus dipertimbangkan ketika menyahkod data.

Penyimpangan data analisis sifilis dapat diperhatikan disebabkan oleh pencemaran barang pecah belah makmal atau emulsi, masuknya gelembung udara ke kapilari kaca semasa mengisi dengan darah dari jari, dan juga kerana keadaan penyimpanan bahan yang digunakan tidak betul.

Untuk membantah / mengesahkan hasil tindak balas mikro terhadap sifilis, doktor memberi rujukan kepada pesakit untuk ujian tambahan - RPHA (reaksi hemaglutinasi pasif), RIBT (reaksi imobilisasi treponema pucat), RIF (reaksi imunofluoresensi) atau ELISA (uji imunosorben berkait enzim).

Ciri-ciri persediaan untuk diagnostik

Sangat penting untuk mematuhi syarat kecil tetapi penting sebelum menderma darah untuk sifilis. Ini akan meminimumkan kemungkinan hasil positif palsu atau negatif palsu. Selama 5-10 hari, anda perlu berhenti menggunakan semua antibiotik, jika ini mungkin kerana alasan perubatan.

Dua hari sebelum diagnosis yang dijadualkan, anda harus berhenti mendedahkan badan anda kepada aktiviti fizikal yang serius. Dan yang terbaik adalah menangguhkan penggunaan makanan segera, makanan ringan dan produk berlemak secara serentak. Larangan ini juga berlaku untuk minuman beralkohol..

Orang sering bertanya bagaimana prosedur dilakukan - semasa perut kosong atau tidak? Ujian sifilis sebenarnya dilakukan pada waktu perut kosong, jadi anda harus berhenti makan sekurang-kurangnya 8-9 jam sebelum pemeriksaan hematologi. Ia dibenarkan minum air tidak berkarbonat dalam tempoh ini.

Sekiranya terdapat penyakit autoimun atau kronik, adalah mustahak untuk memberi amaran kepada doktor yang hadir mengenai perkara ini, serta mengenai penyakit dan gangguan hormon sebelumnya..
Sebelum mengunjungi institusi perubatan (1-2 jam), anda mesti berhenti merokok.

Tarikh luput penyelidikan hematologi

Bagi kakitangan institusi perubatan, anggota tentera, pekerja katering dan guru, tempoh sah analisis untuk sifilis adalah sama dengan satu tahun jika hasil negatif diperoleh. Orang-orang yang mempunyai profesion ini terpaksa menderma darah untuk penyelidikan makmal secara berkala - setiap 12 bulan sekali semasa pemeriksaan menyeluruh.

Sekiranya terdapat hubungan rapat dengan orang yang berpotensi sakit, pesakit harus diuji untuk sifilis 3-4 minggu setelah koneksi tersebut. Sehingga saat ini, sangat sedikit antibodi yang diamati di dalam badan, yang tidak selalu memungkinkan diagnosis yang tepat dibuat. Selama tempoh rawatan penyakit kelamin, perlu selalu melakukan tindak balas mikro terhadap sifilis untuk penilaian objektif keadaan pesakit. Sekiranya tidak ada perubahan ketara yang diperhatikan, maka taktik terapi disesuaikan.

Kos ujian

Bayaran tambahan untuk diagnostik tidak dikenakan semasa ujian untuk sifilis dilakukan di bawah polisi insurans perubatan wajib. Prasyarat untuk ujian hematologi adalah rujukan dari pakar. Sekiranya anda menghubungi pusat perubatan komersial, anda perlu membayar sekitar 230-450 rubel untuk analisis.

Sering kali, bahagian kos mikroaksi yang mengagumkan adalah perkhidmatan mengambil biomaterial, yang secara bebas dapat mencapai 200-220 rubel. Oleh itu, harga akhir sering melebihi 500-550 rubel. Sebagai peraturan, klinik berbayar memberi pesakit peluang untuk menjalani prosedur untuk mengenal pasti sifilis tanpa nama.

Tindak balas mikro darah

Bagaimana tajuk analisis berubah?

Titik RPR menunjukkan jumlah antibodi dalam sampel darah.

Semakin banyak patogen sifilis dalam darah, semakin tinggi titernya.

Kadar tertinggi diperhatikan pada fasa akut penyakit ini, dengan sifilis primer dan sekunder.

Pada peringkat ketiga penyakit ini, titisan jatuh.

Titik adalah petunjuk penting untuk keberkesanan terapi antibiotik.

Oleh itu, RPR adalah ujian saringan dan semasa rawatan.

Terima kasih kepadanya, doktor dapat memahami seberapa berkesan rejimen dan ubat rawatan yang ditetapkan..

Kadang-kadang titers tidak mula menurun setelah memulakan terapi.

Ini bermaksud bahawa strain treponema pucat ini tahan terhadap ubat yang ditetapkan..

Dalam kes ini, doktor menukar antibiotik dan menyesuaikan rejimen rawatan..

Apa yang ditunjukkan oleh hasil reaksi negatif??

  1. Tiada penyakit sifilis.
  2. Sifilis lewat tidak dikecualikan.
  3. Kehadiran sifilis seronegatif primer.
  4. Reaksi mungkin negatif negatif.

Sebab-sebab munculnya reaksi positif yang salah:

  1. Sebab-sebab yang berkaitan dengan teknik reaksi yang tidak betul (pensampelan darah yang tidak betul, pencemaran bakteria dari bahan permulaan, penggunaan pinggan kotor untuk reaksi, pencampuran tidak mencukupi, penyimpanan bahan dan reagen yang tidak betul).
  2. Penyebab yang berkaitan dengan beberapa penyakit, seperti: tuberkulosis, diabetes mellitus, barah, alkoholisme kronik, hepatitis virus, radang paru-paru, penyakit autoimun, gout, mononukleosis berjangkit dan banyak lagi.
  3. Kehamilan juga boleh menyebabkan positif palsu..

Hasil negatif palsu lebih jarang berlaku. Mereka paling sering dikaitkan dengan tahap antibodi yang tinggi dalam darah. Adalah perlu untuk membezakan hasil palsu-negatif dari yang negatif, yang berlaku pada awal penyakit, ketika tubuh belum sempat menanggapi pengenalan jangkitan dengan menghasilkan antibodi atau pada tahap terakhir sifilis (sifilis tertier), ketika jumlah antibodi anti-lipid berkurang dengan ketara.

Penting untuk diketahui bahawa jika hasil positif reaksi diperoleh (semasa memantau rawatan sifilis), perlu diperiksa oleh ahli dermatovenerologi dan ujian treponemal harus dilakukan. Ujian darah adalah pelbagai dan serba boleh

Tidak sedikit peranan dimainkan oleh ujian darah dalam mengenal pasti penyakit kelamin. Di antara ujian lain, terdapat kaedah ekspres untuk mendiagnosis sifilis, yang disebut sebagai tindak balas mikro darah, yang ditunjukkan oleh kajian ini. Teknik ini cukup mudah dan agak tepat, tidak memerlukan banyak masa dan latihan khas.

Ujian darah adalah pelbagai dan serba boleh. Tidak sedikit peranan dimainkan oleh ujian darah dalam mengenal pasti penyakit kelamin. Di antara ujian lain, terdapat kaedah ekspres untuk mendiagnosis sifilis, yang disebut sebagai tindak balas mikro darah, yang ditunjukkan oleh kajian ini. Teknik ini cukup mudah dan agak tepat, tidak memerlukan banyak masa dan latihan khas..

Menyatakan hasil ujian darah untuk tindak balas mikro

Telah diketahui bahawa antibodi terhadap antigen treponemal dapat dikesan dalam darah di makmal tiga hingga lima minggu setelah jangkitan atau sepuluh hari setelah permulaan chancre. Hingga ke tahap ini, tiada antibodi yang dikesan. Ujian mikroreaksi positif pada kira-kira 80% untuk sifilis primer dan 96% untuk sifilis sekunder.

Setelah menjalankan kajian, pembantu makmal menulis salah satu kemungkinan hasil pada borang:

  1. Negatif;
  2. Positif;
  3. Meragui.

Bagaimana keputusan negatif dipertimbangkan??

Jadi, hasil negatif bermaksud bahawa orang itu sihat. Namun, memperoleh hasil seperti itu tidak dapat seratus persen menjamin ketiadaan sifilis. Jadi, kajian ini dapat dilakukan pada saat seseorang baru saja dijangkiti, dan antibodi belum muncul. Oleh itu, hasil negatif juga dapat diperhatikan dengan sifilis primer awal. Lebih-lebih lagi, hasil ini juga khas untuk sifilis tersier..

Bagaimana keputusan positif dipertimbangkan??

Hasil positif bermaksud bahawa orang itu mempunyai sifilis (primer, sekunder, atau tersier). Hasil ini juga diperhatikan pada orang yang sebelumnya mengalami sifilis, tetapi disembuhkan..

Ngomong-ngomong, semasa merawat sifilis, pesakit mesti diuji secara berkala untuk melakukan tindak balas mikro. Kajian perubahan titer antibodi membolehkan anda menilai keberkesanan rawatan. Doktor menganggap penurunan titer yang cepat sebagai kriteria untuk terapi yang berjaya..

Tetapi juga penting untuk diingat bahawa tindak balas mikro pemendakan bukanlah kajian khusus. Antibodi terhadap antigen kardiolipin dapat muncul dalam keadaan patologi lain, sebab itulah ujian memberikan hasil yang salah. Contohnya, syarat berikut dapat memberikan hasil positif yang salah:

Contohnya, syarat berikut dapat memberikan hasil positif yang salah:

  1. Sindrom antiphospholipid;
  2. Penyakit autoimun (SLE, scleroderma, rheumatoid arthritis);
  3. Penyakit berjangkit (mononukleosis, demam merah, campak, cacar air, batuk kering, brucellosis);
  4. Diabetes;
  5. Kehamilan;
  6. Berusia.

Dalam keadaan di mana antibodi dikesan dalam darah, tetapi titernya sangat rendah, maka hasilnya ditulis dalam bentuk sebagai "meragukan". Adalah disyorkan untuk menguji semula selepas dua minggu..

Oleh itu, memandangkan reaksi mikroprecipitasi bukan kajian khusus, apabila hasil positif diperoleh, seseorang diberi ujian treponemal tertentu (RPHA, ELISA, RIF) untuk menjelaskan diagnosis.

Grigorova Valeria, doktor, pemerhati perubatan

10,306 jumlah paparan, 4 paparan hari ini

Penyahsulitan data yang diterima


Pada pesakit yang tidak terlatih, menguraikan keputusan ujian darah untuk tindak balas mikro menyebabkan kesukaran yang ketara: banyak yang tidak memahami apa itu - simbol reaksi.

Hasil kajian dinilai oleh jumlah kerpasan dan ukuran kepingan individu. Di atas kertas, ini adalah sekumpulan nombor dan / atau simbol tertentu:

  1. Reaksi positif:
    • kualitatif - ia ditunjukkan sebagai tahap jangkitan dan dinyatakan dengan tanda tambah (1 +… 4 + atau +… ++++);
    • kuantitatif - didefinisikan sebagai nisbah antibodi kepada keseluruhan isi padu cecair yang diuji (1: 2, 1: 4, 1: 8, dan seterusnya).
  2. Negatif - bermaksud ketiadaan jangkitan sifilik dan ditandakan dalam sijil dengan tanda tolak (-).

Hasil tindak balas mikropendapan membolehkan kita membuat andaian mengenai adanya patologi tertentu pada pesakit:

  1. Sangat positif (2+), positif (3+), sangat positif (4+):
    • sifilis primer, sekunder, atau tersier;
    • negatif jangkitan yang disembuhkan (sisa akibat penyakit, dinyatakan dalam kemustahilan menentukan perubahan positif);
    • memperoleh seroresistance (mengekalkan tahap titer yang sama atau peningkatannya dalam setahun setelah berakhirnya terapi).
  2. Negatif (-):
    • ketiadaan jangkitan sifilik;
    • kekurangan antibodi pada peringkat akhir penyakit;
    • bentuk sifilis laten (seronegative), yang menunjukkan nilai negatif sepanjang rawatan.
  3. Meragukan (1+) - dipastikan apabila sejumlah kecil antibodi anti-lipid dikesan, yang tidak membenarkan kesimpulan dibuat tanpa menjalankan ujian (tambahan) berulang.

Juga, semasa menjalankan analisis, perlu dipertimbangkan kekhususannya yang rendah, iaitu ada kemungkinan menerima petunjuk yang tidak tepat atau salah.

Apabila tindak balas mikro berlaku

Pemeriksaan sifilis Pemeriksaan massa kumpulan populasi tertentu. Untuk saringan, sistem ujian yang murah, sederhana dan cepat berdasarkan reaksi pemendakan mikro digunakan. Pemeriksaan sifilis dikenakan:

  • Perempuan mengandung
  • Penderma
    darah dan organ untuk pemindahan
  • Beberapa kontinjen profesional (makanan, pendidikan, pekerja penjagaan kesihatan)
  • Anggota tentera
  • Orang yang menjalani hukuman di tempat-tempat yang dilucutkan kebebasan
  • Pesakit bersiap sedia untuk campur tangan pembedahan
  • Orang yang dimasukkan ke hospital (rawatan wajib dilakukan - di Rusia, negara-negara CIS dan beberapa negara lain)

Diagnosis sifilis
gabungan pengubahsuaian kuantitatif mikraksi tindak balas dan ujian treponemal untuk sifilis. Pemeriksaan serologi untuk sifilis ditetapkan dalam kes berikut:

  • Orang yang mempunyai tanda-tanda klinikal sifilis
  • Orang yang mempunyai ulser genital
  • Orang - pasangan seksual pesakit dengan sifilis, serta dalam kes hubungan rumah tangga yang rapat dengan pesakit dengan sifilis sekunder
  • Anak yang dilahirkan oleh ibu dengan sifilis
  • Orang dengan diagnosis yang disahkan mengenai jangkitan genital lain
  • Untuk mengesahkan hasil saringan (reaksi saringan)

Memantau rawatan sifilis Sejak pada saat pesakit yang dirawat dengan sifilis dikeluarkan dari daftar, reaksi mikro curahan dengan antigen kardiolipin biasanya negatif, dan reaksi spesifik positif (RIT, RIF, ELISA, RPHA.) Dapat diperhatikan lama setelah akhir rawatan (oleh itu, ujian ini tidak dapat dijadikan kriteria untuk menyembuhkan ) tindak balas mikro pemendakan adalah
ujian utama untuk menentukan kriteria penyembuhan sifilis.

Penurunan tajuk ujian bukan treponemal sebanyak 4 kali atau lebih dalam setahun setelah rawatan mengesahkan keberkesanan terapi untuk sifilis dan merupakan kriteria untuk penyembuhannya (Perintah Kementerian Kesihatan Persekutuan Rusia No. 87 dari 03.26.01, Perintah Kementerian Kesihatan Persekutuan Rusia pada 25 Julai 2003 N 327, Cadangan CDC (Amerika Syarikat) 2006)

Pengubahsuaian kuantitatif mikroaksi pemendakan digunakan. Nilai titer menunjukkan aktiviti proses, dan penurunannya semasa rawatan menunjukkan keberkesanan terapi. Kestabilan tajuk seharusnya
bimbang tentang keberkesanan terapi, peningkatannya memerlukan penyemakan rawatan.

Bagaimana sifilis didiagnosis?

Ejen penyebab sifilis atau treponema pallidum menghasilkan beberapa jenis protein asing yang agresif, yang disebut antigen. Ia adalah antigen protein yang sangat dikenali oleh sistem kekebalan tubuh, antigen polisakarida yang tidak digunakan dalam diagnostik, dan antigen lipid yang sangat penting. Bahan inilah yang mempunyai persamaan yang signifikan dengan fosfolipid, yang merupakan bahagian membran sel manusia..

Antigen ini membentuk kira-kira 30% dari jumlah jisim agen penyebab sifilis, dan bagi antibodi khas dihasilkan pada awal bulan kedua setelah jangkitan, yang disebut reagen. Ke depan, kita dapat mengatakan bahawa persamaan antigen dengan fosfolipid membran manusia inilah yang menyebabkan kemungkinan reaksi positif palsu, terutamanya jika pesakit mempunyai patologi autoimun, yang disebut sindrom antiphospholipid.

Diagnosis sifilis berdasarkan dua kaedah kaedah yang besar. Dalam kes pertama, mereka secara langsung mencari patogen di bawah mikroskop, objek kajian adalah pelbagai pelepasan - dari ulser, erosi, dari bahagian bawah gusi, dari unsur ruam. Kedua, diagnostik serologi menunjukkan antibodi yang muncul di serum atau plasma pesakit terhadap antigen yang disebutkan di atas.

Dalam kes ini, kaedah diagnostik serologi (dari serum Latin - serum) dibahagikan kepada dua kumpulan. Pada yang pertama, antigen treponemal tertentu digunakan, yang diperoleh dari kultur mikroorganisma sifilik yang tulen. Dan reaksi serologi yang tidak spesifik menggunakan antigen yang serupa, tetapi hanya diperoleh bukan dari patogen dan serupa dengannya - antigen kardiolipin yang disebut, yang diperoleh dari hati lembu. Ia sangat mirip dengan antigen lipid dari agen penyebab sifilis dan dapat "memprovokasi" tindak balas imun sekiranya terdapat antibodi dalam darah pesakit.

Ujian bukan treponemal ini (di mana reagen tidak "nyata") tidak memerlukan antigen spesifik yang mahal, jadi ia murah, tersedia dan cepat. Tujuan mereka adalah penyaringan, penyelidikan primer atau reaksi saringan. Ujian bukan treponemal ini merangkumi reaksi mikroprekitasi atau barah pundi kencing..

Untuk akhirnya menetapkan diagnosis, ujian bukan treponemal sahaja tidak mencukupi. Sekiranya pesakit mempunyai tindak balas positif, dalam hal ini, digunakan seluruh kajian mengenai sifilis - bermula dari PCR dan diakhiri dengan kaedah penyelidikan khas - ini adalah reaksi hemaglutinasi pasif, enzim immunoassay dan kaedah immunoblot. Ini juga termasuk kaedah imunofluoresensi tidak langsung, serta reaksi imobilisasi treponema.

Dua kaedah terakhir digunakan oleh pakar di institusi khusus, kerana bukan bahan dari hati sapi yang sudah digunakan sebagai antigen, tetapi mikroorganisma sifilik hidup yang ditanam khas pada arnab untuk tujuan ini. Mari kita pertimbangkan dengan lebih terperinci apa itu mikroprecipitation atau microreaction..

Apa itu ujian darah microreaction?

Nama penuh analisis terdengar seperti tindak balas mikro pemendakan dengan antigen kardiolipin. Kaedah penyelidikan ini diklasifikasikan sebagai "non-treponemal". Kaedah ini tidak berdasarkan pengesanan agen penyebab sebenar sifilis - treponema pucat, tetapi pada pengesanan antibodi terhadap antigen lipoid patogen.

Analisis menggunakan kardiolipin jantung antigen - bovine. Cardiolipin ini serupa dengan fosfolipid yang membentuk dinding mikroba treponema. Sekiranya seseorang itu sakit atau mengalami sifilis, maka ada antibodi dalam darahnya. Dalam kes ini, ketika mikraksi tindak balas dipentaskan, antibodi mengikat antigen kardiolipin dan mendakan (mendapan).

Keputusan palsu dan ketepatan ujian

Penyelewengan hasil (ke arah mana pun) sering disebabkan oleh teknik yang salah untuk memeriksa darah untuk tindak balas mikro:

  • kemasukan gelembung udara ke dalam pipet semasa mengambil bahan;
  • kepekatan antigen yang tidak mencukupi atau penyebarannya yang tidak sekata dalam larutan umum;
  • penggunaan bahan penstabil tindak balas yang tidak berkesan (natrium sitrat dibasik dan bukan pengganti);
  • penyediaan alat yang kurang baik (kehadiran kawasan yang tidak tercemar dan tidak berminyak);
  • pencemaran emulsi dengan bakteria asing;
  • pengecualian hasil perantaraan dari data akhir, termasuk yang positif positif;
  • ketidakpatuhan terhadap syarat dan tempoh penyimpanan bahan yang dibenarkan.

Baca juga: Ketahui segala sesuatu mengenai ujian darah untuk kemandulan

Punca tindak balas positif mikroprekitasi terhadap sifilis:

  • penyakit autoimun - scleroderma sistemik dan lupus erythematosus, sarcoidosis, dermatomyositis, rematik, cryoglobulin purpura, periarteritis nodosa;
  • sindrom antiphospholipid (APS, SAFA) - pengeluaran sebilangan besar antibodi terhadap fosfolipid;
  • treponematosa bukan venereal (tropik) - yaws, sifilis endemik, pint;
  • patologi hati yang teruk - sirosis, hepatitis;
  • malaria, demam kepialu dan kambuh, gout;
  • gangguan dalam kerja sistem endokrin - diabetes mellitus, tiroiditis;
  • Jangkitan Epstein-Barr (mononukleosis berjangkit);
  • luka toksik berterusan kerana penggunaan ubat-ubatan, alkohol;
  • penyakit paru-paru - batuk kering, radang paru-paru (keradangan);
  • tumor malignan, penyakit onkologi darah;
  • kehamilan dan tempoh selepas bersalin;
  • usia lanjut (berumur lebih dari 80 tahun);
  • proses purulen kronik di dalam badan;
  • mengambil ubat tertentu.

Ujian serologi positif palsu berlaku pada wanita hingga 2.5%, lebih kerap daripada pada lelaki.

Ini disebabkan oleh kemungkinan peningkatan jumlah antibodi semasa haid, oleh itu, ketika memilih tarikh untuk analisis, titik ini juga harus diambil kira..

Hasil negatif-negatif dari kajian non-treponemal diperhatikan pada 2-4 minggu pertama penyakit ini, ketika kepekatan antibodi berada pada tahap yang sangat rendah dan tidak dapat dikesan, begitu juga pada apa yang disebut. fenomena prozon. Dalam kes kedua, hasil yang tidak betul diperoleh kerana penghambatan proses pemendakan oleh banyaknya antibodi yang dihasilkan. Dalam kes ini, penyekat tindak balas hanya berlaku pada serum darah yang awalnya terpencil. Hasil serum yang sama selepas pencairan adalah, secara umum, positif..

Petunjuk untuk ujian sifilis bukan treponemal

Ujian darah untuk tindak balas mikro adalah prosedur standard untuk menyingkirkan orang yang sihat dari jumlah orang yang diperiksa, yang digunakan di mana-mana: baik ketika membuat buku perubatan untuk bekerja / belajar, dan ketika mendaftar dengan klinik antenatal.

Petunjuk untuk mengkaji reaksi mikroprecipitasi:

  1. Penyaringan cepat populasi besar untuk sifilis:
    • penderma darah, sumsum tulang dan organ untuk pemindahan;
    • wakil profesion tertentu (anggota tentera, katering awam, pendidikan, pekerja penjagaan kesihatan);
    • wanita hamil dan pesakit yang bersiap untuk prosedur persenyawaan in vitro (IVF);
    • banduan yang hukumannya dikaitkan dengan menjalani hukuman penjara yang sebenar;
    • pesakit yang akan menjalani pembedahan elektif;
    • orang yang menjalani rawatan di hospital (ini adalah analisis wajib di Rusia dan negara-negara CIS).
  2. Diagnosis pesakit dengan sifilis yang disyaki:
    • kanak-kanak yang dilahirkan dari ibu dengan diagnosis yang disahkan;
    • pesakit dengan penyakit kelamin yang lain;
    • orang yang melakukan hubungan seks tanpa perlindungan dengan pasangan yang tidak disahkan;
    • orang yang mempunyai tanda-tanda klinikal jangkitan sifilik (ulser genital, ruam badan dan kelenjar getah bening yang membesar);
    • orang yang tinggal bersama-sama dengan saudara-mara yang dijangkiti (atau jiran), dengan syarat terdapat hubungan rumah tangga yang sangat erat di antara mereka (penggunaan barang kebersihan biasa, aksesori pencukur, dll.).
  3. Memantau rawatan sifilis - setelah berakhirnya terapi etiotropik yang ditentukan, ujian khusus yang bertindak balas terhadap patogen itu sendiri menunjukkan hasil positif untuk jangka masa panjang, berdasarkan sisa gejala jangkitan, oleh itu, ujian darah untuk reaksi mikro dapat dianggap sebagai kriteria pemulihan, yang pada masa ini, sebagai peraturan, negatif.

Keberkesanan rejimen rawatan yang dipilih disahkan oleh penurunan titer 4 atau lebih kali setiap tahun.

Selama tempoh ini, penilaian kuantitatif tindak balas mikro pemendakan digunakan. Sekiranya petunjuk titer stabil atau meningkat, maka ini menunjukkan perlunya mengubah perjalanan terapi..

Kesalahan apa yang boleh dilakukan semasa menetapkan tindak balas mikro

Tindak balas mikro tidak digunakan untuk mengesahkan diagnosis sifilis, kerana, selain antibodi terhadap antigen lipid treponema pallidum, antibodi terhadap lipid dan lipoprotein yang terbentuk akibat kerosakan sel tubuh ditentukan dalam reaksi ini.
hasil reaksi serologi non-treponemal dalam beberapa kes mungkin tidak dikaitkan dengan sifilis, tetapi menjadi akibat kerosakan tisu yang tidak spesifik.Selain itu, pelanggaran semasa ujian boleh menyebabkan hasil negatif palsu dan positif palsu.

  • pengumpulan darah yang tidak betul dari jari (kehadiran gelembung udara di kapilari pipet);
  • pengecualian reaksi kawalan dari penyataan tersebut
    serum darah, khususnya, lemah positif;
  • kepekatan antigen yang tidak sekata dalam emulsi kerana pencampuran yang tidak mencukupi sebelum digunakan;
  • pencemaran bakteria dari emulsi;
  • pelanggaran terma dan syarat penyimpanan plasma dan serum darah, antigen dan emulsi, penyelesaiannya;
  • penggantian trisodium sitrat dengan tidak digantikan;
  • gunakan semasa berlakunya reaksi yang tercemar
    tabung uji, pipet, pinggan, larutan.

Penyebab keputusan positif palsu mikroreaksi terhadap sifilis

  1. Sindrom antiphospholipid
  2. Treponematosis bukan venereal
  3. Kehamilan
  4. Diabetes
  5. Batuk kering
  6. Penyakit onkologi
  7. Penyakit autoimun (sistemik) (lupus eritematosus sistemik, dermatomiositis, dll.)
  8. Gout
  9. Ketagihan alkohol dan ketagihan dadah;
  10. Mononukleosis berjangkit
    (Jangkitan Epstein-Barr)
  11. Hepatitis virus
  12. Pneumonia

Penyebab keputusan negatif palsu dari tindak balas mikro terhadap sifilis. Ini jarang berlaku dan dikaitkan dengan apa yang disebut dengan kesan "prozon" dengan kandungan antibodi dalam darah yang sangat tinggi. lewat
sifilis tersier, apabila tahap antibodi anti-lipid berkurang dengan ketara.

Dengan hasil positif tindak balas mikro pemendakan)
MR), jika tidak dilakukan untuk mengawal penyembuhan sifilis, sangat penting untuk memeriksa ahli dermatovenerologi dan mengkaji darah menggunakan ujian treponemal

Ke mana harus pergi jika ujian sifilis positif?

Pakar dermatovenerologi menangani rawatan sifilis.

Anda boleh menghubungi pakar seperti ini secara percuma dan secara komersial..

Rawatan percuma untuk warganegara Persekutuan Rusia dilakukan berdasarkan perkhidmatan di bawah polisi insurans perubatan wajib.

Anda boleh menghubungi ahli dermatovenerologi percuma di dispensari dermatovenerologic di tempat kediaman anda.

Sekiranya tidak dapat dirawat di KVD perbandaran, anda harus menghubungi pakar berbayar.

Keuntungan yang tidak diragukan dari pemerhatian seperti itu adalah kemudahan maksimum bagi pesakit..

Di klinik berbayar, anda boleh menyesuaikan waktu temu janji yang selesa.

Hospital komersial menghantar analisis untuk penyelidikan ke makmal moden.

Ini memastikan kesediaan hasil yang tinggi.

Ubat diri untuk sifilis tidak boleh diterima.

Tanpa pengetahuan khas dan ujian kawalan biasa, seseorang hanya akan membahayakan dirinya sendiri.

Strain Treponema pallidum mampu mengembangkan daya tahan terhadap ubat antibakteria.

Ini berlaku dengan terapi yang salah dan tidak mencukupi..

Pada masa akan datang, semua ini akan merumitkan rawatan penyakit ini..

Dalam kes yang teruk, boleh menyebabkan sifilis yang tidak dapat disembuhkan.

Dalam tempoh ini, dia lulus ujian kawalan dan berkonsultasi dengan doktor yang kerap..

Langkah berjaga-jaga sedemikian bertujuan untuk mengecualikan kemungkinan berulang sifilis.

Bagaimana

Tindak balas mikro terhadap sifilis dilakukan dengan menganalisis serum darah.

Kajian ini berdasarkan pengikatan kompleks "antigen-antibodi" tertentu.

Peranan antigen dalam kes ini adalah antigen cardiolipin, antibodi adalah lipoprotein tisu badan yang dimusnahkan oleh tindakan treponema pallidum dan, mungkin, komponen membran sel patogen.

Perlu diingat bahawa tindak balas mikro terhadap sifilis tidak dapat digunakan untuk mengesahkan penyakit ini. Kajian ini hanya selektif, kerana pemusnahan tisu disertai bukan hanya oleh sifilis.

Juga, sejumlah penyakit lain (kolagenosis sistemik, batuk kering, dll.).

Oleh itu, tindak balas mikro positif terhadap sifilis dapat diperhatikan, termasuk dalam kes-kes ini. Hasil ujian seperti itu tidak dapat menjadi pengesahan mengenai adanya jangkitan sifilik. Ia hanya berfungsi sebagai isyarat untuk analisis penjelasan tambahan..

Tindak balas positif

MR adalah kajian serologi yang digunakan untuk tujuan pemeriksaan massa populasi untuk sifilis. Ini dilakukan ketika mendaftar kehamilan, selama pemeriksaan perubatan pekerja perawatan kesehatan, pendidikan, katering.

Juga sebelum rawatan dan pembedahan pesakit dalam, untuk penderma darah dan pemindahan organ.

Sebagai tambahan, MR sangat diperlukan untuk diagnosis sifilis yang cepat pada orang yang mempunyai hubungan rapat dengan pesakit sifilik..

Juga pada mereka yang pasangan seksualnya dijangkiti sifilis.

Reaksi mikroprekipitasi dilakukan pada semua pesakit dengan ruam ulseratif, erosif, papular pada alat kelamin.

Analisis sedemikian juga diperlukan untuk mengawal jangkitan selepas hubungan seks tanpa perlindungan dengan pasangan kasual. Ini adalah ujian non-spesifik, bukan treponemal, jadi hanya sesuai untuk diagnosis jangkitan awal yang jelas.

Sekiranya hasilnya positif, seroreaksi treponemal spesifik (ELISA, RPGA) dilakukan.

Membolehkan mengesahkan diagnosis dan mengesahkan penyakit dengan tepat.

Mikroreaksi terhadap sifilis membolehkan diagnosis tidak hanya secara kualitatif (untuk kehadiran antibodi terhadap treponema), tetapi juga secara kuantitatif - untuk menentukan titer antibodi dan intensiti perjalanan penyakit ini.

Reaksi negatif

Reaksi mikro negatif terhadap sifilis bermaksud bahawa tidak ada antibodi terhadap treponema pallidum dalam darah pesakit dan tidak ada penyakit.

MR adalah kajian yang digunakan untuk menilai keberkesanan rawatan sifilis.

Pada akhir kursus terapi ubat tertentu, tindak balas mikro dilakukan.

Dengan hasil negatif, kesimpulan dibuat mengenai kejayaan dan keberkesanan terapi..

Sekiranya positif, terapi berterusan, mungkin mengubah taktik dan pilihan ubatnya.

Tidak dianjurkan untuk menggunakan ujian treponemal khusus untuk memantau penyembuhan sifilis.

Oleh kerana mereka dapat kekal positif sepanjang hayat pesakit, bahkan dengan pemulihan jangka panjang.

Darah harus didermakan untuk MRI pada waktu pagi dengan perut kosong, darah diambil dari vena.

Sehari sebelumnya, anda harus menahan diri dari minum alkohol, berlemak, goreng dan makanan berat.

Sekiranya anda ingin menganalisis tindak balas mikro terhadap sifilis - hubungi klinik kami.

Penyahkodan hasilnya

Menceritakan apa itu - tindak balas mikro darah, juga perlu disebutkan bagaimana hasilnya diuraikan. Ini dapat menunjukkan hasil negatif, positif, atau dipersoalkan..

Hasil positif

Tindak balas ini diperhatikan sekiranya serpihan dijumpai pada slaid. Ini bermaksud bahawa terdapat antibodi dalam serum yang dihasilkan terhadap serpihan antigen atau sel yang dimusnahkan olehnya.

Hasilnya "+" dapat diamati untuk waktu yang lama walaupun setelah perawatan, kerana memerlukan waktu yang cukup lama untuk membersihkan darah dari semua serpihan treponema dan sisa-sisa sel yang musnah. Tetapi titer antigen akan mempunyai nilai yang sedikit.

Reaksi positif mungkin menunjukkan adanya sifilis pada pesakit, mendapat seroresistance, kesan sisa selepas terapi. Terdapat juga positif palsu.

Hasil negatif

Reaksi negatif diperhatikan jika tidak ada perubahan pada slaid, tidak ada serpihan. Ini menunjukkan bahawa tidak ada penyakit atau sudah sampai pada tahap akhir..

Dalam beberapa kes, reaksi dilakukan terlalu awal, ketika belum ada antibodi atau pecahannya sangat kecil sehingga mustahil untuk menilai hasilnya positif. Ini adalah reaksi negatif yang salah.

Pesakit tenang, percaya bahawa dia tidak sakit, dan belajar mengenai jangkitan ketika gambar klinikal terbentang.

Jumlah positif palsu

Pemeriksaan bahan dapat mendedahkan adanya sedikit endapan, iaitu, terdapat sedikit antibodi. Hasil ini diperoleh sekiranya anda tidak mengikuti peraturan untuk menyimpan atau mengumpulkan bahan, menggunakan bahan yang tidak steril atau melanggar peraturan penyediaan. Hasil yang boleh dipercayai hanya diperoleh jika semua cadangan diikuti sebelum diuji..

Analisis yang meragukan juga berlaku sekiranya terdapat penyakit atau keadaan tertentu yang mungkin tidak diketahui atau diam oleh pesakit:

  • kehamilan;
  • ketumbuhan;
  • diabetes;
  • proses autoimun;
  • proses keradangan akut paru-paru;
  • batuk kering;
  • alkoholisme;
  • gout;
  • penagih dadah.

Kaedah ujian ini dengan hasil positif tidak bermaksud sifilis disahkan. Ini hanya analisis primer umum yang memerlukan penjelasan. Reaksi tersebut mungkin menunjukkan adanya antibodi terhadap patogen lain.

Untuk mengesahkan diagnosis, ujian treponemal diperlukan - ELISA atau RIA, berdasarkan kompleks antigen-antibodi. Mereka membolehkan anda menentukan treponema, hasil aktiviti dan jejak aktiviti penting.

Oleh itu, analisis mikroreaksi memungkinkan untuk menentukan kehadiran antibodi terhadap treponema, tetapi tidak spesifik. Ia digunakan untuk memeriksa kumpulan penduduk yang besar dan membolehkan anda mengenal pasti orang yang sihat dan mereka yang memerlukan ujian tambahan yang lebih kompleks..

Mikroreaksi darah (microreaction pemendakan) adalah apa yang dipanggil ujian bukan treponemal. Reaksi ini mempunyai tujuan untuk menentukan antibodi dalam darah manusia yang dihasilkan pada lipid sel yang rosak oleh agen penyebab sifilis - treponema pallidum (antibodi anti-lipid).

Perlu diperhatikan bahawa antibodi ini dihasilkan oleh tubuh bukan hanya pada sifilis, tetapi juga pada banyak penyakit lain yang disertai dengan pemusnahan tisu. Oleh itu, tindak balas mikro pemendakan tidak dapat mengesahkan sifilis, tetapi hanya ujian saringan..

Mikraksi tindak balas nama disebabkan oleh fakta bahawa ia memerlukan jumlah minimum reagen dan bahan ujian, dan kompleks antigen-antibodi, yang terbentuk sebagai hasil reaksi, mendakan (curah hujan).