Bilakah ujian darah INR dilakukan?

Ahli kardiologi menetapkan ujian darah untuk INR bagi kebanyakan pesakit mereka, apakah itu, mengapa ia dilakukan dan apa penyahkodannya, anda dapat mengetahui dari artikel ini.

Apa yang ditunjukkan oleh INR darah??

Parameter INR dibuat sesuai dengan standard antarabangsa, yang tercermin dalam namanya. Nisbah normalisasi antarabangsa - ini adalah bagaimana singkatannya INR.

Parameter ini mencirikan pembekuan plasma darah. Analisis lengkap sistem pembekuan darah (hemostasis) merangkumi banyak ujian, hasilnya diringkaskan dalam senarai yang luas - koagulogram.

INR adalah salah satu parameter terpenting dari koagulogram, yang memungkinkan untuk menganggarkan masa pembekuan darah di sepanjang jalan luaran (sekiranya berlaku kerosakan tisu).

Ciri ini disebut masa prothrombin (PTT) dan diukur dalam beberapa saat. Tetapi PTV tidak memberikan idea objektif mengenai kadar pembekuan sebenar, kerana penunjuk ini bergantung pada jenis reagen yang digunakan dalam penyelidikan..

Di makmal yang berbeza, PTV satu orang akan berbeza.

Untuk membawa hasil kajian PTV ke satu standard, nisbah normalisasi antarabangsa (INR) diperkenalkan ke dalam praktik.

Semasa menghitungnya, kepekaan reagen yang digunakan dalam penyelidikan diambil kira..

Indeks Sensitiviti Antarabangsa (MIC), yang mengambil kira penyimpangan kepekaan reagen dari sampel standard, ditunjukkan oleh pengeluar pada setiap bungkusan dan digunakan ketika mengira INR.

MIC biasanya dari 1.0 hingga 2.0.

Definisi MNO adalah seperti berikut:

  • Pertama, ada hasil untuk membagi PTT darah yang dikaji oleh PTV, yang dianggap sebagai norma.
  • Kemudian hasil ini dinaikkan menjadi daya yang sama dengan penunjuk MIH.

Hasil yang diperoleh adalah bebas dari kesilapan dan sama-sama menunjukkan untuk doktor dari semua negara..

Nilai INR

Parameter pembekuan adalah salah satu ciri terpenting yang menentukan status kesihatan. Sekiranya kadar pembekuan darah melampaui nilai normal ke arah peningkatan, maka risiko pembekuan darah meningkat..

Gumpalan darah dapat menyekat tempat tidur vaskular, meninggalkan tanpa bekalan darah ke kawasan organ yang paling penting - jantung, otak.

Penyumbatan arteri dengan gumpalan darah adalah penyebab langsung penyakit yang mengancam nyawa:

  • Serangan jantung,
  • Infark otak,
  • Emboli paru (emboli paru).

Risiko arteri tersumbat dengan darah beku sangat tinggi pada individu:

  • Menghidap kecacatan jantung, penyakit jantung iskemia,
  • Pesakit dengan trombosis,
  • Dengan aritmia jantung - dengan fibrilasi atrium, extrasystole,
  • Dengan sejarah strok iskemia dan infark miokard,
  • Mereka yang telah menjalani prostetik injap jantung dan arteri koronari,
  • Mereka yang mengalami perubahan sklerotik pada arteri - orang berusia lebih dari 50 tahun.

Untuk mengurangkan risiko pembekuan darah pada kategori pesakit ini, mereka diberi ubat pengencer darah, yang harus diminum setiap hari dan seumur hidup..

Tetapi semasa mengambil antikoagulan seperti Warfarin, Warfarex, pembekuan darah dapat berkurang sehingga akan ada bahaya lain - ancaman pendarahan luaran dan dalaman, strok hemoragik.

Untuk memastikan petunjuk pembekuan darah berada dalam jarak yang selamat, ujian INR ditetapkan.

Pemantauan parameter ini secara sistematik memungkinkan untuk memantau dinamika penipisan darah, dan dengan menurunkan atau meningkatkan dos harian antikoagulan Warfarin, kembalikan INR ke zon selamat - dari 2.0 hingga 3.0.

Bagi orang yang sihat, MHO yang kira-kira sama dengan 1, hasilnya akan 2-3 kali lebih tinggi dari biasanya.

Tetapi bagi pesakit dengan penyakit kardiovaskular, tahap penipisan darah ini adalah optimum. Nilai MNO yang lebih tinggi mungkin sudah menjadi faktor risiko pendarahan.

Warfarin dan analognya adalah antikoagulan tidak langsung. Tindakan mereka bertujuan untuk menyekat pengeluaran faktor pembekuan oleh hati..

Ubat ini mengganggu metabolisme vitamin K, yang terlibat dalam sintesis faktor pembekuan darah. Akibatnya, karena kekurangan vitamin K, hati tidak dapat mempertahankan pembekuan yang tinggi, darah menjadi lebih tipis, dan risiko pembekuan darah berkurang..

Antikoagulan langsung (heparin, hirudin, dan lain-lain), serta ubat-ubatan berdasarkan asid acetylsalicylic (aspirin), yang secara langsung mempengaruhi agregasi platelet, tidak mempengaruhi INR.

Semasa mengambilnya, dan juga ketika mengambil Xarelto, tidak perlu mengawal MNO.

INR semasa mengambil Warfarin

Siapa yang diberi ujian INR dan apa piawaiannya?

Ujian untuk INR boleh ditetapkan:

  • Secara sistematik. Ujian berkala untuk MHO ditunjukkan bagi sesiapa yang mengambil antikoagulan tidak langsung seperti Warfarin..
  • Satu kali. Kajian semacam itu dilakukan selama tempoh persiapan untuk campur tangan pembedahan, semasa kehamilan, dalam diagnosis penyakit yang disertai dengan gangguan hemostasis.
  • Atas permintaan pesakit. Dianjurkan untuk mengambil ujian INR dari semasa ke semasa untuk orang tua, lelaki yang saudara terdekatnya mengalami serangan jantung awal, wanita selepas menopaus, orang yang mengambil antikoagulan langsung (heparin, hirudin, dll.) Dan ubat kardio berdasarkan aspirin untuk tujuan profilaksis..

Orang muda yang sihat yang tidak bersiap untuk pembedahan dan melahirkan anak tidak perlu menderma darah untuk INR.

Bagi mereka, indikator normal hampir dengan perpaduan dan berada dalam julat 0.7-1.3. Anda boleh mengetahui berapa kadar INR untuk kategori lain dari jadual di bawah.

Norma INR untuk kategori orang yang mengambil Warfarin

Syarat yang memerlukan warfarinKadar INR
Terapi serangan jantung3.0-4.5
Terapi PLA2.0-3.0
Terapi trombosis vena2.0-3.0
Pencegahan trombosis vena selepas operasi2.0-3.0
Pencegahan tromboemboli pada kecacatan miokardium2.0-3.0
Pencegahan tromboemboli dalam fibrilasi atrium2.0-3.0
Pencegahan selepas penggantian injap mitral2.5-3.5
Selepas penggantian injap aorta2.0-3.0

Norma untuk kategori orang yang tidak memerlukan pemantauan INR secara berkala

Kategori orang yang tidak mengambil warfarin dan analognyaKadar INR
Lelaki sihat, wanita0.7-1.3
Mengambil ubat antikoagulan langsung, ubat kardiovaskular berasaskan aspirin secara berkala0.8-1.2
Bersedia untuk pembedahan0.8-1.25
Mengandung0.8-1.25

Ketidakpatuhan terhadap norma MNO ketika menyahkod keputusan ujian memerlukan perundingan doktor.

Penyimpangan MHO dari norma

Apabila nilai MHO melampaui norma, ini menunjukkan peningkatan risiko penyakit serius dan memerlukan tindakan segera untuk menormalkannya..

Sekiranya nilai INR dalam analisis berada di luar julat normal pada pesakit yang kerap mengambil Warfarin atau antikoagulan tidak langsung yang serupa, ini bermaksud bahawa perlu untuk menyesuaikan dos harian ubat.

Dengan kenaikan nilai di atas 3.0, dos harian Warfarin harus dikurangkan. Dos harus dinaikkan jika indikator melampaui batas norma yang lebih rendah (kurang dari 2.0). Keputusan untuk menukar dos mesti dibuat oleh doktor yang merawat..

Pada orang yang tidak mengambil Warfarin dan ubat serupa, penyimpangan dari norma INR mungkin menunjukkan gangguan dalam fungsi sistem hemostasis - penebalan atau penipisan darah yang berlebihan.

Sekiranya penunjuk INR dinaikkan, maka terdapat hipokoagulasi - penurunan pembekuan darah.

Sebab-sebab penurunan sifat pembekuan darah adalah:

  • Kekurangan faktor pembekuan yang ditentukan secara genetik,
  • Gangguan hati,
  • Kekurangan vitamin K,
  • Penyakit saluran gastrousus, disertai dengan gangguan penyerapan lipid,
  • Mengambil ubat yang mempunyai kesan sampingan pada sistem hemostatik. Antibiotik, hormon, steroid anabolik dan beberapa ubat lain menyebabkan kesan tersebut..

Sekiranya analisis INR menunjukkan 6.0 ke atas, keadaan menjadi kritikal. Dalam kes seperti itu, terdapat risiko pendarahan yang tinggi pada trauma dan patologi sistem vaskular. Dalam kombinasi dengan penyakit saluran gastrointestinal, disertai dengan penampilan bisul, hipertensi arteri, patologi buah pinggang, tahap hipokoagulasi yang tinggi dapat menimbulkan ancaman bagi kehidupan setiap saat.

Oleh itu, pesakit ditunjukkan untuk dimasukkan ke hospital kecemasan..

Tahap INR yang rendah mungkin menunjukkan pengambilan sampel darah yang tidak betul, dan juga bahawa ujian dilakukan dengan kesalahan. Dan jika ini dikecualikan, ini bermakna pembekuan darah meningkat - pesakit mempunyai hipercoagulabiliti.

Gangguan dalam sistem hemostatik, yang menyebabkan hipercoagulability, mungkin disebabkan oleh sebab dalaman atau kesan sampingan dari pengambilan ubat tertentu.

Antikonvulsan, diuretik, hormon boleh memberi kesan sampingan ini.

Semakin rendah nilai INR, semakin tinggi kemungkinan pembekuan darah dan semakin tinggi risiko komplikasi tromboemboli.

Instrumen untuk mengukur INR

Berapa kerap kawalan INR diperlukan?

Pensampelan darah untuk INR dilakukan dari urat. Dalam rawatan di hospital, pesakit yang mengambil Warfarin dan antikoagulan serupa harus menderma darah untuk analisis INR setiap hari. Apabila keputusan ujian stabil, dengan keputusan doktor, kemungkinan untuk berpindah ke mod menderma darah untuk INR seminggu sekali.

Setelah berakhirnya rawatan di hospital, pemberian antikoagulan tidak langsung tidak dibatalkan, pesakit terpaksa mengambil ubat ini setiap hari untuk waktu yang lama, selalunya seumur hidup..

Di rumah, pemeriksaan INR harus dilakukan untuk pertama kalinya 1 kali dalam dua dekad. Bergantung pada keadaan pesakit, dia sama ada mengunjungi institusi perubatan untuk menderma darah untuk dianalisis, atau kakitangan perubatan datang ke rumahnya.

Di masa depan, dengan hasil yang stabil, kekerapan ujian darah untuk INR dapat dikurangkan pertama hingga bulanan, kemudian menjadi 2 bulan sekali..

Sebagai tambahan kepada pemeriksaan rutin nilai INR, mungkin juga ada keperluan untuk pengukuran luar biasa penunjuk ini..

Petunjuk untuk ini adalah:

  • Gejala yang membimbangkan seperti darah dalam air kencing, tinja, muntah.
  • Epistaksis, gusi berdarah, bintik-bintik, dan haid yang berlebihan pada wanita.
  • Permulaan penyakit berjangkit atau radang akut.
  • Kemunculan penyakit bersamaan yang memerlukan penyesuaian terapi.
  • Perubahan keadaan hidup - aktiviti fizikal, pemakanan, rejimen.
  • Penerbangan, perjalanan ke zon iklim yang lain.

Agar pencegahan komplikasi yang berkaitan dengan gangguan dalam kerja sistem hemostasis menjadi berkesan, perlu memantau nilai INR dengan ketat, dan juga untuk memeriksanya secara tidak teratur sekiranya berlaku perubahan dalam kesihatan dan gaya hidup pesakit, diikuti dengan menyesuaikan dos harian Warfarin..

Nisbah normalisasi antarabangsa

Apa itu ujian darah INR

INR bukan nilai sebenar dan dikira dengan persamaan matematik. Nilai PT (waktu prothrombin) diambil sebagai dasar, nilai normalnya dianggap 11-16 saat dan indeks sensitiviti tromboplastin (MIC), yang merupakan reagen pengembangan aktif.

Hasil pembacaan INR dapat dikemukakan dalam bentuk formula matematik (INR = PVMIC). Dalam kebanyakan kes, analisis sedemikian ditetapkan untuk orang yang mengambil antikoagulan yang memerlukan pemantauan pembekuan darah yang berterusan dan tepat pada masanya. Sebagai hasil analisis dan pengiraan yang betul, pakar dapat memperoleh idea yang tepat mengenai tahap plasma dalam darah, tidak termasuk kesalahan dan faktor luaran. Terlepas dari makmal di mana ujian darah dilakukan, hasilnya akan berlaku di institusi perubatan di seluruh dunia dan akan sama ketika diterjemahkan. Ujian darah sedemikian akan membolehkan pakar memilih jumlah antikoagulan yang diperlukan dan sepenuhnya mengawal proses rawatan..

Penyahkodan ujian darah untuk INR

Nilai INR terutamanya bergantung pada aktiviti faktor pembekuan (protein darah tertentu), yang terbentuk di hati dan merupakan "sasaran" untuk tindakan antikoagulan (contohnya, Dabigatran, Warfarin). Oleh itu, jika pesakit menggunakan antikoagulan, dia harus secara berkala melakukan ujian darah untuk INR.

Pakar mengenal pasti petunjuk tertentu untuk pelantikan ujian darah untuk INR, sementara norma ciri ini dalam kes yang berbeza akan berbeza.

  1. Pemeriksaan pesakit sebelum operasi. Biasanya, INR berada dalam lingkungan dari 0.85 hingga 1.25.
  2. Terapi warfarin untuk fibrilasi atrium kronik. Kadar INR adalah 2.0-3.0.
  3. Rawatan embolisme paru. INR biasa adalah dari 2.0 hingga 3.0.
  4. Sekiranya terdapat kecacatan injap jantung, norma untuk ujian darah INR adalah antara 2.0 dan 3.0.
  5. Dalam rawatan trombosis vena, nilai INR normal ialah 2.0-3.0.
  6. Dengan penyakit vaskular, angka ini adalah 3.0-4.5.

Melepasi petunjuk ini sangat tidak diingini, dan dalam beberapa kes malah berbahaya. Peningkatan INR semasa mengambil Warfarin dan analognya menunjukkan penurunan kebekuan, yang penuh dengan pelbagai pendarahan: luaran dan dalaman (gastrik, rongga, rahim).

Sekiranya nilai INR melampaui batas atas norma, rawatan memerlukan pengurangan dos antikoagulan tidak langsung, dan terlalu rendah nilainya menunjukkan peningkatan dos ubat ini kerana keberkesanan rawatan.

Menurut transkrip kajian ini, nilai INR di atas 1,25 (pada pesakit yang tidak mengambil antikoagulan) sangat berbahaya kerana risiko mengembangkan sejumlah patologi, khususnya:

  • penyakit kongenital sistem pembekuan darah;
  • penyakit hati;
  • gangguan penyerapan lipid di usus;
  • masalah dengan kemasukan hempedu dari hati ke duodenum;
  • infarksi miokardium;
  • keadaan preinfarction;
  • tumor malignan;
  • polisitemia;
  • penyakit buasir pada bayi yang baru lahir.

Sekiranya pesakit mempunyai nilai INR lebih dari 6 unit, dia memerlukan rawatan segera di hospital, kerana ancaman pendarahan yang signifikan dari pelbagai tempat. Keadaan ini sangat berbahaya jika pesakit mempunyai beberapa penyakit bersamaan: penyakit radang atau ulseratif pada perut dan usus, patologi buah pinggang, hipertensi arteri.

Penurunan tahap INR dalam ujian darah menunjukkan patologi dan keadaan berikut:

  • kekurangan vitamin K dalam badan;
  • kekurangan prothrombin kongenital atau diperolehi;
  • kemasukan besar ke aliran darah tromboplastin tisu dalam trauma atau nekrosis;
  • peningkatan pembekuan darah semasa kehamilan atau selepas melahirkan.

INR rendah atau tinggi

Ujian darah untuk mengawal tahap INR dapat dilakukan di bilik rawatan dan di rumah (untuk ini, cukup untuk membeli alat untuk mengukur INR). Menentukan hasil analisis harus dilakukan oleh doktor, yang akan menyesuaikan dos antikoagulan, jika digunakan. Sekiranya terdapat peningkatan INR (risiko pendarahan meningkat), dos antikoagulan harus dikurangkan. Dan akibat penurunan indikator ini, gumpalan darah dapat terbentuk, sehingga dos harus ditingkatkan.

Sebab lain untuk menetapkan ujian darah untuk menentukan tahap INR mungkin:

  • mimisan;
  • gusi berdarah;
  • lebam yang tidak masuk akal;
  • darah dalam air kencing;
  • haid yang berpanjangan pada wanita;
  • jejak darah pada dahak atau muntah;
  • darah di dalam najis;
  • pendarahan berpanjangan dengan lecet atau luka;
  • perubahan iklim, gaya hidup, diet.

Sekiranya, menurut hasil analisis, INR menyimpang ke arah yang besar, ini menunjukkan bahawa pembekuan darah meningkat, dan, dengan itu, risiko penyakit dan patologi meningkat:

  • infarksi miokardium;
  • penyakit hati;
  • penyakit kongenital sistem peredaran darah;
  • keadaan preinfarction;
  • polisitemia;
  • tumor malignan;
  • pelanggaran penyerapan dalam usus lemak;
  • penyakit hemoragik pada bayi;
  • masalah dengan laluan hempedu ke dalam duodenum dari hati.

Sekiranya INR diturunkan, ini juga menunjukkan masalah pada badan:

  • pembekuan darah semasa kehamilan, serta selepas bersalin, meningkat;
  • kekurangan prothrombin;
  • kekurangan vitamin K;
  • jumlah tromboplastin dalam darah meningkat (akibat luka atau anestesia).

Beberapa faktor boleh memutarbelitkan hasil penyelidikan semasa penyahkodan:

  • tabung uji darah tidak cukup diisi dan dicampurkan dengan antikoagulan;
  • pemusnahan sel darah merah akibat tusukan urat yang tidak betul;
  • kesan sampingan ubat-ubatan tertentu (antibiotik, anabolik, steroid);
  • standard untuk mencari sampel pada suhu +4 ° C dilanggar;
  • sampel diambil bukan dari vena, tetapi darah kapilari (pengambilan tromboplastin tisu dalam sampel).

Perlu ditekankan sekali lagi bahawa kawalan tahap INR tepat pada masanya dapat menyelamatkan seseorang dari pelbagai patologi dan komplikasi, dan juga mengurangkan risiko komplikasi semasa terapi antikoagulan. Ujian ini disarankan oleh WHO sebagai salah satu yang paling berkesan dan boleh dipercayai untuk menentukan keadaan pembekuan darah..

Norma INR

Coagulogram pesakit adalah petunjuk yang sangat individu. Oleh itu, untuk setiap kes tertentu, penunjuk kadar mungkin berbeza. Dengan norma 2-3, satu pesakit dianjurkan untuk menjaga indeks mendekati 2, sementara untuk pesakit lain, indikator optimum adalah 3.

  1. dari 0.8 hingga 1.15 - untuk orang yang tidak mengambil antikoagulan;
  2. dari 1.5 hingga 2 - untuk orang yang didiagnosis dengan aritmia dan pencegahan pembekuan darah;
  3. dari 2 hingga 3 - untuk orang selepas pembedahan, dalam pencegahan penyakit injap jantung, dalam pencegahan komplikasi selepas serangan jantung, dalam rawatan trombosis urat dalam;
  4. dari 3 hingga 4 - untuk orang yang menjalani terapi untuk penyakit arteri utama;
  5. dari 4 hingga 4.5 - untuk orang yang telah menjalani pembedahan dengan pengenalan prostesis jantung.

Kadar INR untuk wanita dan lelaki

Ujian darah untuk INR adalah normal jika petunjuk di atas konsisten, untuk lelaki dan wanita. Satu-satunya perbezaan adalah kadar untuk kanak-kanak perempuan yang mengambil pil perancang. Tahap peningkatan juga dapat diperhatikan semasa kehamilan..

Dalam tempoh ini, badan mengalami perubahan ketara, yang boleh menyebabkan lonjakan indikator. Oleh itu, disyorkan untuk melakukan INR dalam darah wanita setiap 3 bulan. Nilai yang terlalu tinggi dapat diterima, namun, dengan kecenderungan pertumbuhan indikator yang berterusan, adalah perlu untuk mengambil langkah-langkah, jika tidak, terdapat risiko kelahiran pramatang dan ancaman keguguran.

Analisis penyahkodan

Sekiranya INR dinaikkan, maka ini menunjukkan kemungkinan adanya patologi berikut:

  • patologi keturunan sistem pembekuan;
  • kerja yang tidak betul mengenai penyerapan lemak di usus;
  • kekurangan vitamin K;
  • penyakit hati;
  • kesan sampingan daripada pengambilan ubat tidak langsung.

Nilai yang terlalu tinggi adalah berbahaya dengan risiko pendarahan dalaman dan luaran. Terutama kritikal adalah petunjuk di atas 5. Situasinya rumit jika INR lebih tinggi daripada biasa dalam diagnosis hipertensi, luka ulseratif saluran gastrointestinal, penyakit sistem kencing. Dalam kes ini, pesakit memerlukan rawatan dan rawatan hospital segera..

Coagulogram, di mana bacaan INR yang diremehkan diperhatikan, menunjukkan perkembangan keadaan berikut:

peningkatan tahap antitrombin,

kesan sampingan daripada mengambil ubat diuretik dan ubat kelahiran,

hematokrit yang tidak normal.

Indeks yang diremehkan menandakan peningkatan kelikatan darah, akibatnya pembekuan darah dapat terbentuk di dalam pembuluh darah.

Sekiranya INR rendah dikesan pada wanita hamil, maka ini menunjukkan kemungkinan komplikasi tromboemboli. Sebarang pelanggaran norma indikator menunjukkan kerosakan fungsi dalam badan, serta dos ubat yang mungkin dipilih dengan tidak betul.

Norma ujian darah INR

Apabila kajian ini dijalankan, maka penilaian dipandu oleh satu peraturan umum: semakin tinggi indikatornya, semakin banyak cecair menjadi plasma. Kadar INR darah selalu berada dalam nilai 1. Penyimpangan menunjukkan beberapa patologi, dos ubat yang salah. Ketiadaan norma INR mungkin menunjukkan:

Peningkatan, dengan mengambil kira patologi khusus. Ini menunjukkan overdosis ubat (antikoagulan tidak langsung), yang boleh menyebabkan komplikasi (pendarahan). Doktor harus mengurangkan dosnya.
Sekiranya rendah, maka terapi tidak memberi kesan yang diinginkan, penipisan darah tidak berlaku, yang dapat menyebabkan perkembangan trombosis vaskular. Dalam kes ini, dos harus ditingkatkan..

INR adalah kebiasaan pada wanita

Pada orang dewasa dan orang yang sihat, ujian akan selalu antara 0.7 dan 1.3. Kadar INR untuk wanita tidak berbeza dengan lelaki dan juga akan berubah-ubah sekitar satu. Satu-satunya perbezaan antara jantina adalah bahawa kawalan pembekuan mesti sangat berhati-hati semasa kehamilan. Dalam tempoh ini, tubuh gadis itu mengalami perubahan yang luar biasa. Plasma harus disumbangkan 3 kali (1 pada setiap trimester).

Pada wanita hamil, penunjuk ini sedikit meningkat, yang tidak dianggap sebagai penyimpangan dari nilai normal. Dengan peningkatan nilai INR yang berlebihan, terdapat risiko kelahiran pramatang, keguguran awal. Untuk mengesahkan dan menghilangkan kesilapan itu, gadis itu menjalani ujian lain, setelah rawatan ditetapkan, pemantauan berterusan pembekuan sebelum dan selepas melahirkan.

Tujuan ujian

Ketumpatan darah, atau sifat reologi (mengalir) berada dalam julat normal apabila kedua-dua sistem (pembekuan dan anti-pembekuan) berfungsi dengan harmoni dan harmoni, menjaga keseimbangan. Sekiranya salah satu sistem gagal, maka orang tersebut mungkin mengalami pembekuan darah atau peningkatan pendarahan.

Dalam kes ini, koagulogram mencerminkan keadaan sistem pembekuan, di mana prothrombin adalah petunjuk utama. Mengikut keadaan protein ini, doktor dapat menyatakan kehadiran dan ketiadaan patologi hemostasis pada pesakit. Coagulogram asas merangkumi petunjuk berikut:

  • PTI - indeks prothrombin ("Indeks prothrombin: norma dan penyimpangan");
  • tahap prothrombin mengikut Quick;
  • PTT - masa prothrombin;
  • Indikator INR - adalah yang paling tepat dan boleh dipercayai.

Dalam kebanyakan kes, adalah perlu untuk menentukan INR untuk pesakit yang mengambil antikoagulan tidak langsung jangka panjang, misalnya, warfarin. Kesukaran untuk mengesan hasil rawatan adalah bahawa ubat ini hanya mempengaruhi beberapa faktor pembekuan. Dan hanya INR yang dapat mengenal pasti perubahan ini dan menentukan peningkatan keadaan pesakit..

Peningkatan INR menunjukkan bahawa pesakit mempunyai kecenderungan untuk berdarah. Berdasarkan ini, dos pengambilan antikoagulan jenis tindakan tidak langsung dikurangkan. Sekiranya ujian menunjukkan penurunan nilai, maka risiko pembekuan darah meningkat. Oleh itu, pakar memutuskan untuk meningkatkan dos ubat yang diperlukan..

Jangan panik

Pesakit yang dihantar untuk mengukur INR berulang kali (dan selalu) biasanya mengetahui semua selok-belok analisis, tetapi orang yang baru memulakan "kehidupan baru" (dengan antikoagulan tidak langsung) mungkin takut jika mereka diminta untuk mengulangi kajian. Seharusnya tidak ada kesimpulan panik dan prematur dalam kes seperti itu, mungkin analisis itu tidak berhasil dengan alasan di luar kawalan pesakit. Contohnya, faktor berikut boleh memutarbelitkan nilai penunjuk:

  1. Darah yang diambil dari vena dan dimasukkan ke dalam tabung uji dengan antikoagulan tidak cukup bercampur (gumpalan terbentuk di suatu tempat);
  2. Darah untuk menentukan nisbah dinormalisasi antarabangsa diambil dari saluran kapilari (bukannya vena), akibatnya tromboplastin tisu masuk ke dalam sampel, yang menyebabkan perjalanan kejadian ke jalan yang salah;
  3. Pengendalian sampel yang tidak betul dan hemolisis seterusnya menyebabkan penyelewengan hasil kajian.

Paramedik biasanya mencari kesalahan mereka sendiri, setelah menyedari bahawa hasilnya jelas diputarbelitkan, dan tidak tergesa-gesa untuk menguraikannya.

Akhirnya, perlu diperhatikan bahawa INR tidak memerlukan persiapan khusus dari pihak pesakit (diet dan gaya hidup - dalam mod biasa), bagaimanapun, ubat-ubatan yang digunakan dalam patologi bersamaan dan mampu mengubah hasil analisis harus dikecualikan. Walau bagaimanapun, doktor pasti akan memberitahu anda mengenai perkara ini..

Senaraikan semua penerbitan dengan teg:

  • Analisis
  • Pembekuan darah

Pergi ke bahagian:

Penyakit darah, analisis, sistem limfa

Saranan kepada pembaca SosudInfo diberikan oleh doktor profesional dengan pendidikan tinggi dan pengalaman dalam pekerjaan khusus.

Soalan anda akan dijawab oleh salah seorang pengarang utama laman web ini.

Mengapa INR begitu penting?

Tubuh manusia mempunyai kemampuan untuk mempertahankan diri, serta penyembuhan diri. Salah satu alat yang menyediakan kemampuan ini adalah sistem hemostasis, yang menjaga kelikatan darah yang diperlukan untuk melaksanakan fungsi yang diberikan..

Artinya, ia mengawal proses pembekuan, yaitu, ketika pendarahan terjadi, rantai reaksi kimia dilancarkan bertujuan untuk membuat pembekuan darah. Yang terakhir menyekat saluran darah - "menutup celah" di dalam saluran, akibatnya pendarahan berhenti.

Pada masa yang sama, di pelbagai makmal, tromboplastin yang berbeza (dari beberapa pengeluar) digunakan untuk melakukan ujian darah ini - reagen yang secara khusus memicu proses pembekuan. Ini sering menghasilkan nilai yang berbeza, yang membimbangkan doktor dan pesakit itu sendiri..

Untuk mengelakkan ketidakkonsistenan tersebut, menunjukkan hasil yang berbeda di beberapa makmal, dan tidak terikat dengan norma-norma yang diterapkan dalam setiap spesifiknya, indikator INR diperkenalkan. Ia tidak boleh disebut analisis secara jelas, kerana pada dasarnya ia adalah pengiraan matematik biasa mengikut formula standard.

Rujukan! Ujian INR diluluskan pada tahun 1983 oleh dua Jawatankuasa Antarabangsa - untuk Standardisasi dalam Hematologi dan untuk Hemostasis dan Trombosis.

Parameter yang dijelaskan dikira mengikut formula yang dikembangkan khas yang merangkumi PTT subjek dan pekali MIH yang sesuai, yang menunjukkan indeks kepekaan tromboplastin antarabangsa. WHO mengesyorkan bahawa pengeluar harus menentukan MIC untuk setiap kumpulan reagen dengan membandingkannya dengan indeks rujukan yang diterima umum..

Formula untuk mengira INR

Penggunaan INR memberi peluang untuk membandingkan hasil penyelidikan yang dibuat di makmal yang berbeza dan pada masa yang berlainan tanpa rasa takut terhadap keadaan dan kehidupan pesakit. Ini adalah pekali standard yang digunakan oleh doktor di semua negara..

Oleh itu, ini adalah hasil pengiraan INR yang sangat diperlukan dalam pemilihan dan preskripsi dos ubat antikoagulan, transfusi plasma dan komponennya, serta cara lain. Di samping itu, kajian sedemikian diperlukan untuk menentukan taktik rawatan lanjut pesakit dengan penyakit sistem hemostatik..

Penyediaan dan penyampaian analisis

Proses persiapan untuk analisis INR tidak menyusahkan atau panjang, tetapi untuk mendapatkan hasil yang dapat dipercayai, perlu mengambil kira beberapa perkara. Pertama, anda tidak boleh menderma darah setelah melakukan senaman fizikal yang kuat, fisioterapi, urut, cecair intravena atau suntikan intramuskular, kerana ini boleh mempengaruhi penunjuk.

Kedua, jika pesakit mengambil antikoagulan, maka keseluruhan dos harian harus dimakan selewat-lewatnya pada pukul 16.00-17.00 malam pada malam pemeriksaan. Tidak boleh dilupakan bahawa darah untuk INR didermakan ketika perut kosong, dan juga untuk analisis umum atau biokimia, jadi sekurang-kurangnya 8 jam harus berlalu setelah makan. Pada masa yang sama, berjalan lapar selama lebih dari 14 jam tidak betul - ini juga boleh menyebabkan perubahan komposisi darah.

Nilai INR biasa

Untuk melakukan analisis, biomaterial diambil dari urat kubital, seperti kebanyakan kajian yang berkaitan dengan darah. Kemudian cecair yang dihasilkan dicampurkan dengan bahan pengawet dalam tabung uji (biasanya sitrat), serum dipisahkan dari jisim sel, dan plasma murni digunakan untuk diagnosis itu sendiri..

Rujukan! Tindakan sitrat bertujuan untuk mengikat ion kalsium, yang mencegah pembekuan darah.

Kemudian di makmal kalsium ditambahkan ke dalam serum, yang meneutralkan pengawet, dan tromboplastin. Kemudian tentukan masa yang dihabiskan untuk pembekuan serum tulen. Ini adalah PTV. Setelah menyelesaikan semua ujian analisis, INR dikira secara matematik. Di beberapa makmal diagnostik, kaedah yang lebih moden untuk mengkaji kualiti pembekuan digunakan, misalnya, analisis PTT menurut Quick.

Apabila ia dilakukan, pencairan biomaterial serum subjek dilakukan beberapa kali, dan keseluruhan prosedur tidak lebih dari satu hari. Sekiranya hasil analisis diperlukan dengan sangat cepat, maka dengan bayaran tambahan di beberapa makmal dilakukan dan disahkod dalam 1-2 jam..

Dengan terapi antikoagulan menggunakan antikoagulan tidak langsung, pesakit harus diuji INR sekurang-kurangnya sekali setiap 15-20 hari. Dan setelah memilih dos yang sesuai dan menormalkan keadaan pesakit, analisis akan diberikan lebih jarang, kira-kira sekali setiap 6-8 minggu.

Kadar INR dan penyimpangan daripadanya

Nisbah Normalisasi Antarabangsa digunakan sebagai petunjuk makmal untuk menilai kemampuan jalur pembekuan darah luaran. INR adalah salah satu petunjuk penting dari koagulogram, yang mencirikan fungsi pembekuan darah. Petunjuk ini dikira dari hasil ujian darah (biasanya diperlukan plasma) seperti berikut: hasil tahap masa prothrombin orang yang dianalisis diambil dan berkorelasi dengan waktu prothrombin standard. Hasil yang diperoleh dalam proses pengiraan dinaikkan ke tahap MI (tafsiran singkatan ini adalah Indeks Sensitiviti Tindakan Thromboplastin Antarabangsa) Ini akan menjadi petunjuk INR (kandungan prothrombin dalam darah). INR dimasukkan dalam ujian darah komprehensif - koagulogram, yang menunjukkan penyimpangan dari norma.

Hasil ujian INR akan berbeza-beza bergantung pada sama ada orang itu mengambil ubat pembekuan darah..

  • ubat antikoagulan bertindak langsung (hirudin, heparin, dll.);
  • ubat antikoagulan tidak langsung (warfarin, icumarin, pelentan, neodikumarin, syncumar, dll.).

Selain itu, seseorang dengan sindrom antiphospholipid (APS) atau injap jantung prostetik mempunyai kebarangkalian trombosis yang sangat tinggi, yang juga merupakan petunjuk untuk pemantauan INR berterusan. Faktor-faktor ini harus diambil kira semasa menyahkod hasil analisis yang diperoleh..

Norma INR orang yang sihat (dan mengambil antikoagulan langsung)0.8-1.2
Kadar INR semasa kehamilan0.8-1.25
Kadar INR seseorang yang mengambil antikoagulan tidak langsung2.0-3.0
Kadar INR seseorang dengan APS atau injap jantung prostetik2.5-3.5

Semasa mengandung, anda harus berhati-hati dengan tahap INR, kerana lingkaran peredaran darah rahim ketiga terjadi di dalam badan wanita. Ini bermakna jumlah prothrombin meningkat, dan masa prothrombin menjadi lebih pendek (biasanya 24-35 saat, dan semasa kehamilan 17-20 saat).

Sekiranya hasil semasa kehamilan turun naik dalam had ini, maka tidak ada sebab untuk dikhawatirkan. Lebih-lebih lagi, untuk menentukan turun naik kadar INR semasa kehamilan, ujian darah dilakukan 3 kali (pada trimester pertama, kedua dan ketiga kehamilan). Memantau INR akan membantu mengelakkan ancaman penamatan kehamilan, serta hipoksia atau kecacatan janin.

Analisis luar biasa

Malangnya, pesakit yang harus mengambil antikoagulan untuk waktu yang lama, seperti orang yang sihat, tidak kebal dari pelbagai keadaan yang tidak dijangka, dan juga dari situasi yang memerlukan perubahan kebiasaan mereka. Sebab untuk mengukur INR di luar jadual mungkin:

  • Proses berjangkit sejuk atau akut yang berpanjangan;
  • Keperluan untuk menyesuaikan rawatan penyakit bersamaan;
  • Perubahan zon iklim (penerbangan, perjalanan jarak jauh);
  • Perubahan dalam diet, kerja dan rehat, aktiviti fizikal;
  • Pendarahan (hidung, gingival, pada wanita - haid yang banyak), berpanjangan - dengan kerosakan kecil pada kulit;
  • Kemunculan darah dalam tinja, air kencing, dahak, muntah;
  • Semasa tempoh terapi antikoagulan - sakit pada sendi, disertai dengan pembengkakan dan pematangan, selama tempoh terapi antikoagulan.

Oleh itu, seseorang yang bergantung pada pengencer darah harus selalu ingat bahawa apa-apa perubahan dalam hidupnya adalah kesempatan untuk menguji sikap normal antarabangsa..

Maklumat am

Untuk mendiagnosis masalah yang berkaitan dengan pembekuan darah, itu adalah petunjuk PT yang digunakan, yang dinyatakan dalam beberapa saat. Sekiranya PV ditentukan di makmal untuk menilai rawatan dengan warfarin, INR harus digunakan..

Penunjuk ini membantu menyatakan hasilnya, tanpa mengira ubat tromboplastin mana yang digunakan oleh makmal. Untuk mengira INR, PT pesakit dan nilai normalnya diambil. Petunjuk pesakit dibahagikan dengan penunjuk normal. Oleh itu, petunjuk nisbah prothrombin diperjelaskan. Selanjutnya, hasilnya mesti ditingkatkan. Indikatornya dipilih sesuai dengan indeks kepekaan antarabangsa. Semasa memilih dos antikoagulan, perlu mengekalkan INR pada tahap yang diperlukan. Sudah tentu, cadangan bergantung pada penyakit.

Selalunya dalam praktik klinikal, doktor lebih mengutamakan warfarin. Antikoagulan tidak langsung ini sangat popular. Dalam kes ini, analisis disarankan digabungkan dengan penentuan APTT.

Transkrip penyelidikan

Menyahkod ujian mempunyai prinsip - semakin tinggi bilangannya dalam ujian darah, semakin cair.

Norma dalam analisis orang yang tidak mengambil antikoagulan adalah dari 0,8 hingga 1,15. Semasa mengambil ubat untuk pencegahan fibrilasi atrium - norma adalah 1,5 - 2. Ketika menggunakan ubat untuk pencegahan pembekuan darah dan rawatan penyakit yang berkaitan dengan pembentukan gumpalan darah - norma adalah 2.0-3.0. Dalam rawatan lesi tromboemboli arteri utama - 3.0 - 4.0. Dalam pencegahan trombosis selepas operasi - 3-4.5.

Petunjuk normal menunjukkan rawatan pesakit yang mencukupi. Sekiranya ujian menunjukkan kelebihan norma, maka dos ubat harus dikurangkan, kerana ada risiko pendarahan. Pada nilai yang rendah, dos antikoagulan mesti ditingkatkan, kerana terdapat risiko pembekuan darah.

Peningkatan petunjuk

Sekiranya penyahkodan ujian darah menunjukkan jumlah yang tinggi, terutama pada orang yang mengambil antikoagulan, maka pembekuan darah. Ini boleh menyebabkan pendarahan. Dalam kes ini, pembetulan dos ubat diperlukan..

Sekiranya indikator melebihi norma pada orang yang tidak mengambil ubat-ubatan yang mempengaruhi pembekuan darah, ini mungkin menunjukkan risiko patologi atau penyakit kongenital sistem pembekuan..

Pesakit dengan kadar tinggi mungkin mempunyai penyakit hati, gangguan penyerapan usus (khususnya lipid). Kadar yang tinggi mungkin menunjukkan masalah dengan pengangkutan hempedu dari hati ke duodenum..

Sekiranya ujian menunjukkan kelebihan norma yang signifikan (dari 6 unit), maka pesakit memerlukan rawatan segera di hospital, kerana terdapat ancaman pendarahan dalaman atau luaran. Perkara ini harus diketahui oleh pesakit dengan ulser peptik, hipertensi arteri, penyakit buah pinggang dan jantung.

Penurunan petunjuk

Sekiranya pesakit yang mengambil antikoagulan telah meremehkan nilai dalam analisis, ini bermakna peningkatan dos ubat diperlukan, jika tidak, rawatan tidak akan berkesan. Penurunan indikator adalah mungkin dengan patologi kongenital sistem pembekuan. Pada wanita, hasil ujian mungkin menurun semasa kehamilan atau selepas melahirkan.

Penurunan tahap INR boleh berlaku selepas kecederaan atau akibat nekrosis. Dalam kes ini, tromboplastin tisu secara aktif memasuki aliran darah pesakit. Kadar rendah berlaku pada orang yang kekurangan tubuh prothrombin (kongenital atau diperolehi) atau dengan kekurangan vitamin K, yang terlibat dalam pembekuan darah.

Bagaimana analisis dilakukan

Apabila seseorang baru mula mengambil satu atau lain antikoagulan, dia sering harus menjalani ujian darah untuk INR, kadarnya, sebagai peraturan, berubah. Setelah menyesuaikan dos ubat, analisis ditetapkan lebih jarang. Pada mulanya, pesakit datang untuk menderma darah setiap hari, tetapi lama kelamaan, prosedur ini hanya dilakukan dua hingga empat kali sebulan.

Analisis harus diberikan semasa perut kosong. Setelah pembantu makmal mengambil darah dari vena, dia menambahkan tromboplastin tisu ke dalamnya.

Untuk mengira nilai INR, pembantu makmal mesti mengira masa prothrombin terlebih dahulu (tempoh di mana bekuan terbentuk dalam darah di bawah pengaruh reagen). Nisbah dinormalisasi dikira seperti berikut:

  • Masa prothrombin dibahagi dengan apa yang dianggap normal..
  • Kemudian hasilnya didarabkan dengan indeks kepekaan tromboplastin yang ditunjukkan pada bungkusan reagen yang digunakan di makmal..

INR-norma berbeza dari 0.8 hingga 1.15 unit. Sekiranya penunjuk INR melebihi norma, maka ini menunjukkan tahap pembekuan darah yang tinggi.

Apa itu INR?

Sekiranya anda mengambil antikoagulan oral, sangat penting untuk melakukan ujian darah yang kerap dan tepat untuk memastikan dos warfarin sesuai (tidak terlalu tinggi atau terlalu rendah).

Koagulogram adalah satu siri ujian yang menilai gangguan dalam pembekuan darah. Coagulogram merangkumi sebilangan besar petunjuk yang berbeza, tetapi salah satu yang paling penting adalah penentuan masa prothrombin (PTT).

Mengukur pembekuan darah memerlukan ujian masa prothrombin sederhana (PTT) untuk mengira Nisbah Normalisasi Antarabangsa (INR). Dos warfarin ditentukan bergantung pada nilai INR.

Analisis PTV dilakukan di makmal diagnostik seperti berikut: faktor tisu khas (tromboplastin) ditambahkan ke sampel darah dan masa sehingga bentuk gumpalan direkodkan.

Di kebanyakan negara pasca-Soviet, pembekuan darah biasanya dinyatakan sebagai "indeks prothrombin" (PTI), dikira sebagai nisbah PTV sampel darah kawalan ke PTV sampel darah pesakit.

Pada orang yang sihat, PTI harus berada dalam kisaran 70-100%, dan untuk perlindungan yang mencukupi terhadap strok semasa mengambil warfarin, seharusnya sekitar 25-45%. Pada nilai PTI yang lebih rendah, ancaman pendarahan tiba-tiba meningkat dengan mendadak, dan pada nilai yang besar, risiko pembekuan darah meningkat dengan ketara. Beberapa kaedah telah dikembangkan untuk menentukan penunjuk ini; sebagai tambahan, pengeluar yang berbeza berbeza dalam aktiviti tromboplastin yang ditambahkan pada sampel darah untuk penentuan PTT. Oleh itu, hasil pengukuran PTI dapat berbeza secara signifikan bergantung pada jenis reagen - faktor tisu (thromboplastin) yang digunakan di makmal individu..

Di luar CIS, IPT sama sekali tidak digunakan, kerana terdapat indikator INR (nisbah normalisasi antarabangsa) yang lebih stabil yang diperkenalkan ke dalam praktik klinikal untuk menyeragamkan hasil ujian PTT. Hasil kawalan INR tidak akan jauh berbeza di mana-mana makmal klinikal.

Sebenarnya, ini juga definisi PTT, tetapi menggunakan faktor tisu piawai khas.

Pada pesakit yang menerima antikoagulan langsung dan tidak langsung, tahap darah INR sasaran harus berada dalam had tertentu. Pada nilai INR yang lebih rendah, profilaksis tidak akan berkesan, dan pada nilai yang besar, risiko terkena pendarahan serius akan melebihi manfaat daripada trombosis yang dicegah. Untuk menentukan "makna emas" ini, ratusan ribu orang di seluruh dunia mengambil bahagian dalam ujian klinikal.

Rawatan warfarin yang berkesan memerlukan pemantauan berterusan terhadap INR dan mengambil dos yang betul. Dos yang betul ditentukan dengan mengukur masa yang diperlukan untuk darah membeku (INR).

  • INR 1 adalah tahap normal yang terdapat pada orang yang tidak mengambil warfarin;
  • INR 2 bermaksud bahawa masa pembekuan darah dua kali ganda daripada biasa;
  • INR 3 bermaksud bahawa masa pembekuan darah adalah tiga kali ganda daripada biasa.

Nilai INR optimum bergantung pada keadaan anda: dengan fibrilasi atrium, ia berkisar antara 2 hingga 3 1.

Rajah 1. Nilai INR optimum 1

Julat INR sasaran ditentukan oleh penyedia perkhidmatan kesihatan anda berdasarkan petunjuk anda. Sekiranya anda berada dalam jangkauan terapi, risiko strok atau tromboemboli adalah minimum..

Oleh kerana tindak balas anda terhadap rawatan bergantung pada beberapa faktor, seperti diet dan ubat 2, penting untuk dipantau secara berkala untuk memeriksa nilai INR anda..

  • Alamat pejabat MNO
  • Kawalan rumah