Ujian darah untuk kemandulan

7 minit Pengarang: Lyubov Dobretsova 1157

  • Petunjuk untuk analisis
  • Peluang penyelidikan
  • Aktiviti persediaan
  • Ciri-ciri prosedur
  • Teknik untuk menjalankan penyemaian LHC
  • Maklumat tambahan
  • Hasil
  • Video-video yang berkaitan

Ujian darah dilakukan untuk menilai kesihatan tubuh. Perubahan patologi yang dinyatakan dalam komposisi biokimia dan sifat fizikal darah adalah asas untuk diagnosis penyakit dan pilihan taktik terapi. Mikroskopi klinikal mempunyai banyak kaedah untuk mengkaji cecair biologi utama, yang masing-masing mengkaji petunjuk tertentu.

Darah untuk kemandulan, jika tidak, kultur BAC, diperiksa untuk mengenal pasti bakteria patogen. Dalam badan yang sihat, biofluida yang terbentuk di sumsum tulang (darah) mesti steril. Kehadiran mikroorganisma berbahaya dalam sistem peredaran darah (bakteremia) menyebabkan perkembangan jangkitan bakteria.

Penyakit etiologi berjangkit dan bakteria boleh mempengaruhi sistem pernafasan, saluran gastrointestinal, kulit, darah, otak. STI yang diasingkan secara berasingan (jangkitan kelamin) dan penyakit berjangkit "kanak-kanak".

Kajian ini merangkumi dua jenis ujian:

  • Biofluid untuk kemandulan. Mengesan kehadiran atau ketiadaan mikrob patogen.
  • Darah untuk budaya darah. Mengenal pasti jenis bakteria tertentu dan tahap aktiviti mereka.

Analisis ini juga menilai ketahanan (rintangan) mikroorganisma patogen terhadap ubat antibakteria. Ini adalah perlu untuk memilih rejimen rawatan yang paling berkesan untuk jangkitan yang didiagnosis berdasarkan hasil kajian..

Petunjuk untuk analisis

Pensampelan darah untuk kemandulan tidak dilakukan sebagai sebahagian daripada pemeriksaan perubatan pencegahan dan tidak wajib ketika memasuki pekerjaan (sekolah). Kajian ini ditunjukkan dalam keadaan tertentu:

  • demam tahap rendah berpanjangan (37-38 ° C) badan, tidak disertai dengan perubahan kesejahteraan lain yang tidak normal;
  • penyakit yang berkaitan dengan kekurangan imun (AIDS, HIV);
  • persediaan sebelum operasi (untuk menilai kesihatan pesakit);
  • tempoh selepas operasi (sebagai pencegahan kemungkinan komplikasi);
  • simptom-simptom khusus yang tidak dapat dibasmi (penghapusan) dengan terapi antibiotik;
  • kehadiran implan di dalam badan (injap miokardium buatan, dll.);
  • furunculosis kronik dan patologi lain, disertai oleh infiltrat purulen;
  • sebelum meletakkan kateter dalaman untuk jangka masa yang lama dan setelah dikeluarkan.

Dianjurkan agar pesakit barah menjalani kajian setelah menjalani kemoterapi, kerana rawatan sedemikian menekan pertahanan imun badan. Analisis ini ditetapkan untuk mendiagnosis jangkitan bakteria yang disyaki, menurut keluhan simptom pesakit.

Untuk anak yang baru lahir, pengambilan sampel darah untuk kemandulan dilakukan dalam kes berikut:

  • suhu pirit (39-41 ° C) badan sejurus selepas kelahiran;
  • kehamilan yang rumit (jangkitan wanita dengan jangkitan staphylococcal semasa tempoh perinatal);
  • kehadiran keabnormalan genetik yang dikenal pasti semasa pemeriksaan wanita hamil atau selepas bersalin;
  • keradangan bakteria pada bahagian bawah luka pusar pada bayi (omphalitis).

Sekiranya perlu, penilaian kemandulan darah bayi baru lahir dilakukan dalam keadaan kelahiran cepat pramatang.

Peluang penyelidikan

Apa yang ditunjukkan oleh budaya darah bakteriologi untuk kemandulan? Pertama sekali, analisis menunjukkan adanya bakteremia. Selanjutnya, kultur darah mikroorganisma patogen diasingkan. Patogen utama yang dikenal pasti semasa ujian kemandulan adalah:

  • bakteria keluarga cocci (staphylococci, streptococci, gonococci, pneumococci, meningococci, dll.);
  • enterobacteria (Klebsiella, Salmonella, Escherichia coli dan lain-lain);
  • ragi dan kulat seperti ragi;
  • Tongkat Koch.

Mengikut jenis bakteria yang dikesan semasa kajian, pesakit dapat didiagnosis dengan:

  • Meningitis adalah patologi berjangkit dan keradangan membran otak dan saraf tunjang. Dengan jenis penyakit diplococcal, patogen memasuki aliran darah melalui nasofaring, saluran pernafasan, dan saluran gastrousus. Melalui kapal, diplococci sampai ke otak, yang menyebabkan kerosakan pada sistem saraf pusat (sistem saraf pusat) dan cecair serebrospinal (cecair serebrospinal). Sekiranya didiagnosis lewat, jangkitan boleh membawa maut.
  • Pyoderma - keradangan kulit yang disebabkan oleh cocy pyogenic (staphylococci dan streptococci) yang telah menembusi aliran darah melalui lesi pada kulit.
  • Osteomielitis adalah luka radang pada sumsum tulang yang melibatkan tulang. Ini bersifat purulen-nekrotik, menimbulkan bahaya banyak komplikasi sistem muskuloskeletal. Dalam 90% kes berlaku dengan jangkitan dengan Staphylococcus aureus.
  • Tuberkulosis adalah jangkitan pada bacillus Koch. Bentuk penyakit yang paling biasa adalah paru. Tulang, ginjal, pundi kencing, kelenjar getah bening periferal juga boleh terjejas..
  • Sepsis adalah jangkitan purulen sekunder yang mematikan yang disebabkan oleh bakteria coccal gram-positif atau patogen gram-negatif (Pseudomonas aeruginosa dan Escherichia coli, Klebsiella, dll.). Jangkitan darah dengan cepat merebak ke semua organ dan sistem, kematian antara 15 hingga 45%.
  • Endokarditis adalah keradangan membran tisu penghubung jantung, yang berasal dari staphylococcal atau enterococcal. Dengan emboli (membawa darah), jangkitan boleh merebak ke organ lain. Kegagalan jantung dan kegagalan pelbagai organ adalah komplikasi biasa..

Memandangkan keparahan penyakit yang disebabkan oleh bakteremia, sangat penting untuk mengenal pasti patogen tepat waktu dan memulakan rawatan segera..

Aktiviti persediaan

Sebelum prosedur pengambilan sampel untuk inokulasi bakteriologi, persiapan awal tubuh dilakukan, yang diperuntukkan oleh peraturan pemeriksaan klinikal dan makmal. Tanggungjawab pesakit merangkumi perkara berikut. 5-6 hari sebelum analisis yang dirancang, hentikan terapi antibakteria dan antivirus (jika ada), jangan gunakan ubat homeopati.

Selama 3-5 hari, kecualikan penggunaan minuman berkarbonat dan alkohol, tiga hari sebelum prosedur, singkirkan makanan berat (daging, cendawan), makanan berlemak dan pedas, hidangan yang disediakan dengan menggoreng dari menu harian. Pada malam pembenihan tangki, hadkan latihan sukan dan aktiviti fizikal lain, perhatikan peraturan puasa selama 8-10 jam.

Segera sebelum menderma darah, anda mesti berhenti nikotin (tidak merokok). Mengabaikan peraturan persiapan awal tidak akan membolehkan anda mendapatkan hasil analisis yang boleh dipercayai. Oleh itu, rawatan yang ditetapkan akan salah dan tidak berkesan..

Ciri-ciri prosedur

Untuk mendapatkan data objektif, pembantu makmal perlu mengambil biofluida untuk analisis dua atau tiga kali (dengan selang waktu 30 minit) dari urat yang berlainan. Keadaan utama untuk prosedur ini adalah kemandulan mutlak. Penggunaan kateter dilarang, kerana kemungkinan masuknya mikroorganisma dari dalamnya ke dalam sampel darah.

Biomaterial diambil menggunakan bahan habis pakai (scarifier, atau lancet, jarum suntik, sarung tangan) untuk dibuang setelah prosedur. Kandungan maklumat dan kebolehpercayaan hasil penyelidikan banyak bergantung pada seberapa baik pembantu makmal mematuhi peraturan untuk pengambilan darah:

  • bahan habis dibuka segera sebelum digunakan;
  • kulit pesakit di tempat tusukan yang dimaksudkan dirawat dengan antiseptik;
  • 10 ml cecair biologi dimasukkan ke dalam picagari (jumlah yang lebih kecil mungkin tidak sesuai untuk kajian);
  • penyingkiran jarum dari jarum suntik dilakukan di atas pembakar yang terbakar (ini memastikan kemurnian maksimum biomaterial), biofluida segera dipindahkan ke tabung uji yang mengandungi medium nutrien;
  • tabung uji ditutup secara hermetik dan diletakkan di dalam bekas khas.

Pada orang dewasa, darah untuk penyelidikan diambil dari urat. Bagi kanak-kanak, mungkin mengambil darah kapilari (dari jari). Bayi mengalami tusukan tumit. Menurut petunjuk, suntikan adrenalin intravena disediakan untuk orang dewasa 30 minit sebelum pengambilan sampel darah. Mengapa ia diperlukan?

Ketika tahap adrenalin meningkat, saluran darah di perut sempit dan peredaran darah mempercepat, menyebabkan pembebasan bakteria yang kuat ke dalam aliran darah. Provokasi sedemikian membolehkan anda menentukan kepekatan maksimum mikroba.

Teknik untuk menjalankan penyemaian LHC

Sampel ujian diletakkan dalam medium nutrien yang baik untuk pembiakan dan pertumbuhan bakteria. Untuk kajian lebih lanjut mengenai komposisi bakteriologi darah, bekas makmal khas (Petri dish) digunakan.

Algoritma penyelidikan dua peringkat adalah seperti berikut. Pada mulanya, sampel biomaterial diletakkan di dalam bekas dengan medium nutrien dan disimpan dalam termostat selama beberapa hari. Dengan adanya mikroorganisma patogen, mereka mula membiak, membentuk koloni.

Semasa kajian, jumlah CFU (unit pembentuk koloni) dianalisis, iaitu jumlah bakteria dalam satu mililiter medium nutrien. Jumlah koloni sesuai dengan keparahan jangkitan. Jenis patogen ditentukan secara visual (dengan mata kasar) atau menggunakan mikroskop.

Pada langkah kedua, kepekaan antibiotik ditentukan. Mikroorganisma yang dikesan diinokulasi ke dalam bekas makmal, di sepanjang tepi cakera ujian yang direndam dalam larutan pelbagai antibiotik diedarkan. Penilaian hasil menentukan taktik terapi selanjutnya..

Cakera yang tidak tercemar bakteria adalah sampel ubat yang mampu membunuh mikroorganisma. Keadaan fizikal medium kultur boleh padat atau cair. Dalam kes pertama, agar pepejal digunakan, di kedua, agar-agar kaldu.

Berapa banyak analisis yang dilakukan? Memerlukan sekurang-kurangnya sepuluh hari untuk menumbuhkan koloni penuh dan menentukan ketahanan patogen terhadap antibiotik. Mustahil untuk mempercepat proses secara paksa, kerana ini akan memutarbelitkan hasilnya..

Maklumat tambahan

Untuk menguji darah untuk kemandulan, anda perlu mendapatkan rujukan dari doktor atau melakukannya sendiri di mana-mana pusat diagnostik klinikal di Moscow dan bandar-bandar lain. Di makmal besar dan perkhidmatan makmal, seperti Helix, Invitro, penyahsulitan data yang diterima dapat diterima melalui e-mel.

Hasil

Ujian darah untuk kemandulan adalah ujian yang sangat bermaklumat untuk diagnosis jangkitan bakteria yang teruk (meningitis, tuberkulosis, sepsis, endokarditis, dll.). Adalah perlu untuk menjalani prosedur sekiranya sakit yang berpanjangan yang tidak tentu, hipertermia yang berpanjangan, tidak disertai dengan gejala lain, sebelum dan selepas pembedahan. Bakteremia yang dikesan tepat pada waktunya akan membolehkan anda memilih taktik rawatan yang optimum, dan dalam beberapa kes menyelamatkan nyawa.

Apa yang ditunjukkan oleh ujian darah untuk kemandulan?

Tidak setiap pesakit tahu mengapa doktor di klinik menetapkan arahan untuk pelbagai pemeriksaan, termasuk ujian darah untuk kemandulan. Doktor memastikan bahawa ujian ini ditetapkan untuk mengesan bakteremia pada pesakit, yang menunjukkan adanya proses patogen di dalam badan..

Untuk mendapatkan hasil yang dapat dipercayai dan peluang untuk memulakan rawatan yang kompeten, pesakit perlu mengetahui peraturan pengambilan darah dan mengikuti beberapa cadangan dengan ketat selama beberapa hari.

Ciri-ciri kajian

Budaya darah untuk kemandulan - apa itu dan mengapa ia disebut? Pemeriksaan ini adalah salah satu yang paling penting, kerana memberi peluang kepada doktor untuk mengenal pasti kehadiran mikroorganisma dalam darah, yang menunjukkan perkembangan pelbagai patologi, proses keradangan dalaman.

Pada orang yang sihat, darah dan cecair biologi lain mesti steril, dan jika ujian menunjukkan hasil yang sebaliknya, ini menunjukkan adanya beberapa jenis penyakit. Untuk menentukan pelanggaran kemandulan, kultur hematologi paling sering diresepkan pada pelbagai media nutrien..

Petunjuk untuk

Tujuan utama analisis adalah untuk mengenal pasti kehadiran mikroorganisma berbahaya yang memprovokasi proses keradangan.

Pakar diagnostik boleh menetapkan pesakit untuk menderma darah untuk pemeriksaan mikrobiologi dalam kes berikut:

  • jika pesakit menderita gejala tertentu, tetapi doktor untuk masa yang lama tidak dapat menentukan apakah sumber utama proses patologi;
  • doktor menganggap adanya jangkitan septik pada subjek;
  • kehadiran komplikasi yang disebabkan oleh campur tangan pembedahan yang buta huruf;
  • penempatan kateter ke dalam organ dalaman untuk masa yang lama;
  • seseorang secara berkala menderita suhu badan tinggi, tetapi doktor tidak dapat menentukan apa yang menyebabkan reaksi badan seperti itu;
  • kehadiran implan di dalam badan yang bersentuhan langsung dengan media biologi badan.

Petunjuk mutlak untuk menguji tingkah laku adalah adanya injap miokardium buatan. Untuk mendapatkan hasil analisis yang boleh dipercayai, anda perlu menunggu sekurang-kurangnya 10 hari, kerana mikroorganisma patogen akan memakan masa beberapa hari.

Pakar memberi amaran bahawa kelajuan proses ini bergantung pada jenis patogen. Perlu diperhatikan bahawa setelah mengambil sampel biomaterial, banyak pesakit diberi antibiotik (berdasarkan gejala yang ada), tetapi mungkin untuk memilih rejimen rawatan yang lebih kompeten dan optimum hanya setelah menerima data hemotest.

Apa yang dinyatakan oleh ujian

Dalam kebanyakan kes, budaya kemandulan ditetapkan untuk mengesan bakteria dan mikrob berbahaya dalam darah, seperti:

  • staphylococci;
  • streptokokus;
  • kulat yis;
  • spora acuan;
  • enterobakteria.

Kajian ini diperlukan untuk pesakit yang mengalami penurunan pertahanan badan, dan juga bagi orang yang menderita patologi berbahaya seperti HIV, tuberkulosis, penyakit berjangkit akut. Di samping itu, ujian sering diperintahkan apabila doktor tidak dapat menentukan rejimen rawatan yang optimum..

Apakah penyakit yang dapat dikenali oleh budaya?

Menguji kehadiran mikroorganisma patogen membolehkan anda menentukan kehadiran patologi berikut:

  1. Sepsis.
  2. Meningitis.
  3. Pyoderma.
  4. Endokarditis.
  5. Osteomielitis.

Untuk mengesan jenis kultur darah, diperlukan analisis menyeluruh mengenai patogen yang disyaki. Sekiranya kajian menunjukkan kehadirannya di dalam badan, doktor perlu mengetahui betapa seriusnya bahaya mikroba yang dikesan terhadap pelbagai sistem dan organ dalaman.

Hanya setelah mendapat maklumat yang diperlukan, doktor akan dapat memberikan terapi yang optimum untuk pesakit..

Di mana ujian boleh dilakukan

Sekiranya seseorang perlu melakukan kajian sedemikian, lebih baik membuat janji temu dengan pusat diagnostik swasta. Keadaan utamanya adalah adanya makmal untuk penyelidikan mikrobiologi di sana.

Seperti yang ditunjukkan oleh amalan, di institusi tersebut, penyahkodan hasil dilakukan secepat mungkin. Kos prosedur mungkin berbeza bergantung pada jenis klinik, tetapi biasanya harga ujian berbeza antara 400-700 rubel.

Ciri-ciri penyediaan

Oleh kerana budaya bakteria adalah kajian mikrobiologi, faktor dalaman dan luaran dapat mempengaruhi kebolehpercayaan hasilnya..

Untuk mengelakkan keputusan yang salah, pesakit perlu melakukan beberapa persiapan:

  • tiga hari sebelum penghantaran bahan biologi, dilarang sama sekali mengambil minuman beralkohol dan ubat-ubatan (tanpa mengira kategori farmasi);
  • dalam masa 72 jam sebelum analisis, tidak digalakkan makan makanan dan hidangan yang berlemak, terlalu matang dengan banyak perasa, rempah;
  • merokok dilarang 3 jam sebelum pengambilan darah.

Sekiranya pesakit mengabaikan peraturan, kemungkinan mendapat keputusan ujian yang salah meningkat beberapa kali, yang dapat menyebabkan perlunya ujian sekunder..

Pelaksanaan prosedur pada orang dewasa

Algoritma tindakan sangat mudah, tetapi titik yang paling penting adalah pematuhan teknik pagar. Biomaterial mesti diambil dengan ketat dari urat selekoh siku. Doktor mesti memastikan bahawa tiada bahan cemar luaran memasuki aliran darah..

Untuk mengelakkan kerosakan pada biomaterial, pengambilan sampel darah dilakukan dengan jarum steril sekali pakai.

Sebelum meneruskannya, kawasan epidermis mesti dirawat dengan larutan antiseptik. Dalam kebanyakan kes, kira-kira 10 ml biomaterial diambil dari pesakit, dan kemudian dimasukkan ke dalam botol dengan medium nutrien, yang mencegah perubahan struktur darah.

Untuk mengurangkan risiko jangkitan, darah dituangkan dari jarum suntik ke dalam botol di atas api pembakar. Selepas langkah-langkah ini, botol ditutup dengan penutup yang ketat dan diletakkan di dalam bekas khas sehingga kajian lebih lanjut dijalankan..

Dalam kes yang jarang berlaku, adrenalin diberikan kepada pesakit sebelum pengambilan sampel darah, kerana bahan tersebut meningkatkan ketepatan analisis dan membantu mewujudkan jumlah maksimum patogen.

Analisis pada kanak-kanak

Pada seorang kanak-kanak, manipulasi darah dilakukan secara berbeza. Penyingkiran biomaterial dilakukan hanya dari jari kaki atau tumit. Pada kanak-kanak, tidak lebih daripada 5 ml darah diambil untuk kultur bakteria untuk kemandulan.

Berapa lama menunggu hasilnya?

Berapa lama masa yang diperlukan untuk menyiapkan analisis menarik bagi semua pesakit. Sekiranya prosedur itu dilakukan di pusat diagnostik moden, data pertama dapat diperoleh dalam beberapa hari, tetapi borang dengan hasil akhir akan diserahkan kepada pesakit tidak lebih awal dari 10 hari kemudian. Ini disebabkan oleh fakta bahawa darah akan menjalani pelbagai kajian, pelbagai reagen dan bahan akan ditambahkan ke dalam biomaterial.

Ketepatan kajian

Doktor memastikan bahawa ujian ini menjamin hasil yang betul dan kemampuan untuk menilai keadaan umum pesakit, untuk mengenal pasti kehadiran patologi tertentu.

Data yang tidak tepat mungkin muncul hanya jika pesakit mengabaikan cadangan perubatan dan peraturan persiapan sebelum menyerahkan biomaterial.

Sekiranya semua syarat dipenuhi, kebarangkalian seseorang akan menerima maklumat yang boleh dipercayai mengenai keadaannya mencapai 95%.

Kesimpulan apa yang dapat diambil setelah analisis

Hari ini, ujian untuk kemandulan sangat diperlukan, kerana memungkinkan untuk menilai budaya darah dan melakukan kajian menggunakan pelbagai organisma patogen.

Di samping itu, dalam kajian ini, anda dapat mengetahui bagaimana tubuh akan bertindak balas terhadap pengambilan ubat-ubatan tertentu, sehingga doktor dapat memilih rejimen rawatan terbaik..

Sekiranya suhu badan seseorang secara berkala meningkat tanpa sebab yang jelas, adalah perlu tanpa ragu-ragu untuk membuat temu janji dengan pakar, yang, setelah pemeriksaan fisiologi dan anamnesis, akan menulis rujukan untuk diagnosis lebih lanjut.

Tidak dapat dikesampingkan bahawa salah satu yang pertama dalam senarai akan menjadi ujian darah untuk kemandulan, kerana berdasarkan ujian ini, dapat membuat kesimpulan mengenai keadaan umum pesakit dan menetapkan rejimen terapi yang kompeten..

Apa yang ditunjukkan oleh ujian darah untuk kemandulan?

Petunjuk untuk analisis

Tujuan utama analisis adalah untuk mengenal pasti kehadiran mikroorganisma berbahaya yang memprovokasi proses keradangan.

Pakar diagnostik boleh menetapkan pesakit untuk menderma darah untuk pemeriksaan mikrobiologi dalam kes berikut:

  • jika pesakit menderita gejala tertentu, tetapi doktor untuk masa yang lama tidak dapat menentukan apakah sumber utama proses patologi;
  • doktor menganggap adanya jangkitan septik pada subjek;
  • kehadiran komplikasi yang disebabkan oleh campur tangan pembedahan yang buta huruf;
  • penempatan kateter ke dalam organ dalaman untuk masa yang lama;
  • seseorang secara berkala menderita suhu badan tinggi, tetapi doktor tidak dapat menentukan apa yang menyebabkan reaksi badan seperti itu;
  • kehadiran implan di dalam badan yang bersentuhan langsung dengan media biologi badan.

Petunjuk mutlak untuk menguji tingkah laku adalah adanya injap miokardium buatan. Untuk mendapatkan hasil analisis yang boleh dipercayai, anda perlu menunggu sekurang-kurangnya 10 hari, kerana mikroorganisma patogen akan memakan masa beberapa hari.

Pakar memberi amaran bahawa kelajuan proses ini bergantung pada jenis patogen. Perlu diperhatikan bahawa setelah mengambil sampel biomaterial, banyak pesakit diberi antibiotik (berdasarkan gejala yang ada), tetapi mungkin untuk memilih rejimen rawatan yang lebih kompeten dan optimum hanya setelah menerima data hemotest.

Selain itu, petunjuk untuk penunjukan kultur darah (ini adalah sinonim untuk menguji darah untuk kemandulan) adalah adanya faktor risiko khas yang boleh menyebabkan penyebaran jangkitan ke dalam darah. Ketersediaan ini:

  • kateter pundi kencing yang berdiam;
  • kateter intravena atau shunt, misalnya, pada pesakit yang menjalani hemodialisis kronik;
  • faktor risiko adalah pembedahan abdomen yang meluas, dan terutama sekali berulang dan berulang, misalnya, cangkok kulit berperingkat di klinik pembedahan luka bakar;

Rawatan antibiotik jangka panjang juga mengurangkan pertahanan badan dan mendorong kemunculan ketegangan mikroorganisma tahan yang cukup berterusan. Oleh itu, rawatan jangka panjang dengan agen antimikroba, yang tidak memberikan hasil, juga merupakan petunjuk untuk ujian darah untuk kemandulan..

Juga, petunjuk untuk kajian ini adalah hasil ujian darah, misalnya, butiran toksik dari neutrofil, terutama terhadap latar belakang klinik sepsis, neutropenia teruk dan beberapa hasil penyelidikan lain.

Pada masa ini, budaya darah untuk kemandulan, atau kultur darah, adalah "standard emas" untuk mendiagnosis keadaan septik. Di samping itu, analisis dapat mendedahkan bukan hanya kehadiran mikroorganisma dan bakteria, tetapi juga kulat dalam aliran darah, oleh itu, ujian darah untuk kemandulan juga dapat mendiagnosis sepsis jamur.

Petunjuk utama untuk jenis analisis ini adalah keperluan untuk mengenal pasti mikrob patogen dalam darah..

Dalam keadaan sihat, darah harus steril, dan tidak akan ada bakteria patogen di dalamnya.

Tetapi, sebagai contoh, dalam kes campur tangan pembedahan, penyakit berlarutan atau dengan fungsi perlindungan tubuh yang lemah, bakteria ini dapat membiak dengan tidak terkawal dan menyebabkan bahaya yang besar kepada manusia..

Oleh itu, sebagai contoh, orang dengan HIV perlu menjalani pemeriksaan sedemikian secara berkala untuk tujuan pencegahan..

Sebagai contoh, tidak jarang orang yang mengalami kekurangan imuniti menjadi pembawa mycobacterium tuberculosis, hanya kerana ketidakupayaan badan untuk mengatasi serangan luar dengan sendirinya, sementara seseorang yang mempunyai kekebalan yang tidak terjejas akan mengatasi masalah tersebut sendiri..

Sebilangan bakteria sukar didiagnosis dan hanya dapat dikesan melalui beberapa kajian (Staphylococcus epidermidis).

Dianjurkan juga untuk menderma darah untuk penyelidikan sebelum menjalani terapi yang ditentukan, agar hasil rawatan tidak terganggu oleh pengaruh patogen.

Keberkesanan Pemeriksaan Kemandulan

Semua orang ingin berada dalam keadaan sihat dan tahu bahawa dia bukan pembawa jangkitan. Ujian kemandulan sangat penting bagi orang yang menderma darah. Sumbangan sangat baik, tetapi dalam kes ini, anda perlu memikirkan bukan sahaja keselamatan diri anda, tetapi juga keselamatan penerima. Oleh itu, jika anda sering menderma darah, anda juga perlu menjalani pemantauan tersebut secara berkala..

Keberkesanan ujian darah untuk kemandulan telah dibuktikan oleh pakar. Sistem pemeriksaan penderma darah telah diperbaiki, misalnya, pengenalan ujian antibodi generasi ketiga dan keempat dan ujian asid nukleik (NAT) 1, dan risiko penularan jangkitan virus yang signifikan secara klinikal telah dikurangkan. Di samping itu, ujian sederhana ini telah mengurangkan risiko penularan jangkitan bakteria. Ujian saringan yang ideal harus mempunyai kepekaan diagnostik yang sangat tinggi, masa ujian yang pendek dan keberkesanan klinikal yang tinggi..

Sistem pengesanan bakteria yang digunakan untuk menyaring komponen darah telah lama digunakan di seluruh dunia. Sebilangan besar negara menggunakan kaedah budaya seperti BacT / ALERT, BACTEC atau Pall eBDS. Sistem ini mempunyai kepekaan analitik yang tinggi (kurang dari 1 CFU / ml). Kelemahan kaedah menyaring penderma darah adalah panjangnya ujian. Tidak seperti pesakit yang diuji beberapa kali berturut-turut untuk rawatan mereka sendiri, darah penderma diuji hanya sekali. Pemeriksaan ini memakan masa selama tujuh hari..

Bahan terbaik bulan ini

  • Mengapa anda tidak boleh menjalani diet sendiri
  • Cara menjaga sayur-sayuran dan buah-buahan segar: helah sederhana
  • Cara mengatasi keinginan gula anda: 7 makanan yang tidak dijangka
  • Para saintis mengatakan bahawa belia boleh berpanjangan

Terdapat kes yang disahkan di mana, setelah menyaring penderma darah untuk pengesanan bakteria, hasil palsu telah dilaporkan disebabkan oleh kesalahan pengambilan sampel. Berdasarkan kepekatan bakteria yang rendah dalam produk akhir, kebarangkalian sisa bahawa jumlah sampel yang diproses dalam sistem kultur tidak mengandungi koloni bakteria masih ada walaupun ia dijangkiti. Ini berlaku dengan ujian darah yang tidak menyeluruh dan berpanjangan..

Sistem pengesanan bakteria eksperimen juga telah disahkan untuk pemeriksaan darah rutin. Mereka akan membantu mengesan bakteria staphylococcus, streptococcus, bakteria usus, ragi. Ujian kemandulan akan membantu anda menentukan sama ada antibiotik yang telah ditetapkan oleh doktor anda sebelum ini sesuai untuk anda atau tidak. Kelebihan sistem pengesanan bakteria tindak balas cepat adalah masa ujian yang singkat, yang memungkinkan pengumpulan sampel ujian segera sebelum memulakan rawatan pesakit.

Maklumat kesihatan yang lebih segar dan relevan di saluran Telegram kami. Langgan: https://t.me/foodandhealthru

Ujian lain untuk kemandulan

Sebagai tambahan kepada budaya untuk kemandulan, untuk mengenal pasti jenis patogen dan keparahan proses menular, kajian bakteriologi tambahan dapat digunakan selari dengan ujian darah.

Sekiranya mikroorganisma terdapat di dalam badan, mereka dapat dikesan dengan memeriksa air liur, air kencing, cecair serebrospinal, dan juga pada rembesan lendir pada alat kelamin..

  • mikobakteri tuberkulosis biasanya disemai di dahak pesakit;
  • bakteria menentukan mikroflora gram positif, yang menunjukkan adanya pyelonephritis dan glomerulonefritis;
  • Budaya CSF dan tusukan lumbal digunakan untuk mendiagnosis meningitis.

Kebolehpercayaan diagnosis dicapai dengan menggunakan gambaran terperinci mengenai penyakit ini. Berdasarkan hasil spektrum semua ujian makmal.

Penyakit apa yang dikesan

Sistem imun bertanggungjawab untuk kemandulan darah di dalam tubuh manusia. Bakteremia (kehadiran bakteria dalam darah) adalah bukti penyakit berjangkit yang serius, kehadirannya secara tidak langsung ditunjukkan oleh proses patologi yang sedang berlangsung.

Budaya untuk kemandulan membantu mengenal pasti:

  • meningitis purulen;
  • endokarditis;
  • luka septik;
  • pyoderma;
  • mycobacterium tuberculosis;
  • luka kulit bernanah;
  • osteomielitis.

Mikroflora patogen, memasuki aliran darah, dapat menyebar dengan cepat ke seluruh badan, bahkan mempengaruhi organ-organ yang berada jauh dari lokasi asal..

Kehadiran mana-mana organisma yang dikenalpasti semasa kajian bahan menunjukkan tahap penyakit yang lebih lanjut.

Biasanya, kehadiran bakteria patogen ditunjukkan oleh kandungan limfosit yang tinggi dalam darah dan adanya suhu yang tinggi. Semasa analisis, anda tidak hanya dapat menentukan jenis bakteria, tetapi juga menentukan terapi untuk jenis jangkitan tertentu.

Bagaimana tangki kultur dijalankan untuk kemandulan

Analisis dilakukan di makmal dengan mengambil darah dari urat pada selekoh sendi siku. Darah diambil dari jari anak. Anda mesti merawat kulit terlebih dahulu dengan pembasmi kuman. Semasa mengambil darah, gunakan picagari sekali pakai.

Ambil 5-10 ml darah, letakkan di dalam botol yang mengandungi 50-100 ml medium nutrien. Analisis dituangkan ke dalam botol di atas lampu semangat yang menyala. Sekiranya tidak mungkin untuk menyerahkan pesakit ke makmal, maka analisis tersebut ditempatkan di termostat dan diangkut ke tempat penyelidikan.

Semakin awal tangki menyemai dilakukan, semakin besar kemungkinan hasilnya akan positif..

Untuk meningkatkan kemungkinan keputusan ujian positif, kadang-kadang doktor menetapkan suntikan subkutan 1 ml larutan adrenalin 20 minit sebelum analisis. Pada masa yang sama, limpa berkontrak dan bakteria memasuki aliran darah..

Semasa menjalankan tangki menyemai, hasil awal diperoleh setelah 3 hari, dan hasil akhir dapat diperoleh setelah 10 hari..

Tujuan utama menetapkan ujian kemandulan adalah untuk menentukan kehadiran bakteria patologi di dalam badan. Setelah mendapat analisis, pakar akan dapat memilih ubat yang diperlukan dan menetapkan rawatan yang berkesan untuk penyakit ini..

Anda mungkin berminat dengan Iklan di laman web ✆

Bagaimana analisis diambil algoritma prosedur

Untuk mendapatkan hasil yang boleh dipercayai, peraturan tertentu mesti dipatuhi ketika mengambil darah.

Cara mengambil dari orang dewasa dengan betul?

Pertimbangkan algoritma untuk mengambil darah dari orang dewasa. Untuk analisis, darah yang diperoleh dari urat diperlukan. Prosedur ini dilakukan oleh jururawat yang mesti memakai sarung tangan steril. Sebelum ini, kawasan kulit di tempat suntikan dirawat dengan larutan alkohol 70%, selepas itu disapu dengan larutan iodin 1-2% selama 30 saat. Seterusnya, mereka menunggu pembasmi kuman kering sepenuhnya. Selepas itu, dilarang menyentuh kulit dengan jari anda untuk meraba urat..

Dengan jarum suntik steril, darah diambil dalam jumlah 10 ml. Sekiranya prosedur dijalankan dengan botol dengan medium berganda, botol itu dibuka di atas api lampu alkohol. Jarum dikeluarkan dari jarum suntik dan darah dituangkan ke dalam botol. Tepi botol dibakar dengan api dan ditutup dengan penyumbat..

Biomaterial mesti dihantar ke makmal secepat mungkin.

Ciri-ciri koleksi biomaterial dari anak yang baru lahir

Pensampelan darah dari bayi yang baru lahir akan berbeza dengan cara ia dilakukan pada orang dewasa, kerana ciri-ciri anatomi struktur tubuh anak:

  1. Darah diambil dalam jumlah yang lebih kecil - hanya 5 ml.
  2. Untuk melakukan ini, gunakan tiub vakum dan jarum rama-rama khas..
  3. Lancet dan mikrotub automatik digunakan untuk mengurangkan kesakitan.
  4. Tempat suntikan biasanya adalah kawasan tumit.
  5. Pemprosesan kulit dilakukan sama seperti orang dewasa, tetapi tanpa menggunakan larutan iodin.

Darah untuk kemandulan apa itu

Dalam kehidupan seharian, kadang-kadang terdapat keadaan ketika mikrob mikro memasuki orang yang sihat. Contohnya adalah rawatan gigi pada doktor gigi, apabila sejumlah kecil mikroflora normal rongga mulut memasuki aliran darah untuk waktu yang singkat setelah prosedur pergigian..

Semasa operasi pembedahan, walaupun semua peraturan asepsis dipatuhi, sebilangan kecil mikroorganisma dapat memasuki aliran darah. Ini adalah bakteremia sementara atau sementara yang tidak menjejaskan kesihatan. Pada pesakit dengan imuniti yang kuat, semua pencemaran mikroba darah akan segera hilang dan darah menjadi steril lagi..

Sekiranya pesakit mempunyai fokus purulen kekal di dalam badan, misalnya, radang paru-paru atau endokarditis, maka bakteremia mungkin bukan sekali, tetapi berkala, dan kemudian keadaan ini disebut bakteremia berselang. Ini adalah keadaan yang jauh lebih berbahaya, kerana "pendaratan" patologi seperti itu dapat menguasai "wilayah" baru.

Akhirnya, sekiranya mikroba berasa sangat baik di tempat tidur vaskular dan mula membiak di sana, maka bakteria seperti itu kekal, dan sering menyebabkan septikopemia.

Septikopyemia adalah keadaan di mana mikroorganisma pyogenik bukan sahaja tidak mati, tetapi juga membiak secara intensif dalam darah. Dalam kes ini, apa yang disebut septicopyemic, atau metastatic purulent fokus muncul pada jarak dari aliran darah, di organ dan tisu di mana koloni mikroba menetap. Oleh itu, dengan sepsis, abses otak (fokus purulen yang dipisahkan) abses otak, paru-paru atau ginjal mungkin berlaku disebabkan oleh hematogen atau penyebaran patogen. Sekiranya daya ketahanan badan tidak mencukupi untuk membatasi keradangan purulen, yang merupakan abses, maka radang meresap dapat berkembang, misalnya, gangren paru-paru. Ia berlaku dengan keracunan yang melampau pada pesakit yang lemah dan sering membawa maut.

Oleh kerana penuaan populasi secara beransur-ansur dan penurunan tahap perlindungan imun pada orang tua, disebabkan oleh seringnya pelbagai prosedur perubatan invasif (laparoskopi), risiko penembusan mikroba ke dalam darah meningkat. Lebih-lebih lagi, risiko ini dikaitkan dengan penggunaan ubat imunosupresif yang meluas, misalnya, dalam pemindahan organ dalaman dan dalam rawatan neoplasma malignan. Oleh itu, penembusan mikroba ke dalam darah tidak didiagnosis sekerap abad yang lalu. Sekiranya anda mengesyaki ini, dan banyak keadaan lain yang menyebabkan komplikasi septik, ujian kemandulan darah diperlukan.

Pengumpulan darah yang betul dan teknologi penyelidikan bakteriologi yang betul sangat penting untuk mendapatkan hasil yang betul. Apakah syarat yang harus dipatuhi oleh pesakit agar kajian ini dapat dijalankan dengan betul?

Metodologi

Algoritma tangki penyemaian adalah seperti berikut:

  1. Biomaterial yang dihasilkan diaplikasikan pada medium nutrien khas dan diletakkan di dalam termostat untuk mengekalkan suhu tetap 37 ° C.
  2. Pemerhatian dilakukan selama 8 hari, setiap hari memperhatikan pertumbuhan mikroorganisma, atau ketiadaannya. Setelah beberapa hari menggunakan medium nutrien, anda dapat melihat kemunculan koloni mikroorganisma dengan mata kasar.
  3. Setelah mengasingkan kultur bakteria, mereka disemai di piring lain dengan medium nutrien dan cakera khas yang dibasahi dengan larutan antibiotik dibentangkan di sepanjang kontur. Ini dilakukan untuk menentukan kepekaan terhadap kumpulan ubat tertentu dan menetapkan rawatan khusus pada masa akan datang..
  4. Berdasarkan perubahan dan pertumbuhan mikroorganisma pada hari ke-9, satu kesimpulan diberikan, yang akan menjadi hasil analisis.

Tempoh prosedur boleh sampai 14 hari, yang merupakan satu-satunya kelemahan prosedur ini.

Pelaksanaan prosedur pada orang dewasa

Derma darah vena diperlukan untuk diagnosis yang betul. Ia mengandungi maklumat yang paling dipercayai mengenai keadaan badan. Pada kanak-kanak kecil, biomaterial diambil dari tempat yang paling mudah dicapai. Faktanya ialah kanak-kanak itu mempunyai arteri dan saluran darah yang agak nipis.

Perhatian! Sebelum menjalani ujian, anda mesti bersiap sedia untuk mengambil sampel darah. https://www.youtube.com/embed/AKfXMsbrn1k

Semasa prosedur, perlu diperhatikan kemandulan lengkap instrumen dan tangan kakitangan perubatan. Tapak tusukan dirawat dengan berhati-hati dengan alkohol perubatan. Picagari sekali pakai digunakan untuk pensampelan..

Kemudian saya menutup rapat tiub dengan kandungannya dan menghantarnya ke makmal untuk penyelidikan terperinci. Di sini kerentanan bakteria terhadap antibiotik dan ubat antivirus dijalankan.

Kehadiran mikroflora patogen hanya dapat dikesan menggunakan mikroskop khas. Prosedur serupa boleh dilakukan di klinik biasa dan di makmal khas..

Siapa yang perlu diuji

Penurunan imuniti dan demam mungkin menunjukkan bukan demam, tetapi perkembangan penyakit berjangkit. Oleh itu, orang yang merasakan penurunan kekuatan yang tajam, disertai dengan kenaikan suhu yang berterusan, harus diuji untuk kemandulan..

Ujian diperlukan dalam beberapa kes tertentu:

  • kesihatan pesakit yang lemah;
  • penurunan imuniti;
  • kecurigaan batuk kering;
  • kecurigaan sepsis atau meningitis;
  • suhu badan yang tinggi secara konsisten;
  • rawatan antibiotik yang tidak berkesan;
  • pesakit adalah penderma darah.

Rawatan antibiotik yang tidak berkesan paling kerap menunjukkan bahawa anda dirawat kerana diagnosis yang salah. Agar tidak mencederakan tubuh dengan ubat-ubatan yang tidak akan menolongnya, perlu menderma darah untuk ujian. Ada kemungkinan anda mempunyai beberapa jenis bakteria dan antibiotik hanya akan membunuh salah satunya. Dalam kes ini, rawatan kompleks perlu dilakukan..

Sekiranya seseorang adalah penderma, maka dia pasti perlu menjalani analisis ini agar tidak menjangkiti penerima. Jangkitan yang disebabkan oleh darah sangat berterusan, jadi kemungkinan ia ditularkan melalui transfusi sangat tinggi.

Petunjuk

Anda perlu menderma darah untuk kemandulan dalam situasi berikut:

  • Penyakit etiologi yang tidak diketahui, dengan kenaikan suhu yang kerap ke nilai tinggi (di atas 38 ° C).
  • Keadaan yang berkaitan dengan penurunan suhu badan di bawah 36 ° C).
  • Pesakit selepas campur tangan pembedahan utama, terutamanya dengan patologi kardiovaskular.
  • Orang yang mempunyai injap jantung tiruan.
  • Pesakit menggunakan kateter untuk jangka masa yang lama.
  • Peningkatan ketara dalam jumlah leukosit dalam ujian darah umum.
  • Diagnostik penyakit berjangkit dan radang akut seperti osteomielitis, endokarditis, artritis, serta radang paru-paru dengan keparahan yang berbeza-beza.

Sekiranya berlaku perubahan suhu badan secara tiba-tiba selama 2 hari atau lebih, anda mesti menghubungi pakar untuk mendiagnosis dan mengenal pasti punca keadaan ini.

Ujian kemandulan darah

Kadang kala pesakit diberi ujian kemandulan darah. Apa yang dipertaruhkan dan apa yang dapat dipelajari dari hasil kajian ini?

Tubuh manusia mampu mensintesis pelbagai cecair. Ini adalah hempedu dan susu ibu, air kencing dan air liur, peluh dan banyak bahan lain. Sebahagian daripadanya mengandungi mikroorganisma, kerana ia berada di takungan yang berkomunikasi dengan dunia luar. Jadi, tidak ada yang akan terkejut apabila menemui mikroorganisma dalam air liur atau air kencing. Tetapi persekitaran dalaman badan harus steril dan tidak ada mikroba, baik berbahaya dan bermanfaat, di dalamnya. Contoh cecair seperti itu adalah darah, limfa dan minuman keras serebrospinal, yang membasahi otak dan saraf tunjang..

Tetapi cecair limfa dan cecair serebrospinal tidak terdapat di mana-mana, tetapi darah menembusi ke kawasan paling jauh dari tubuh manusia, dan tidak ada bekalan darah hanya dalam dua bahagian: ini adalah media optik mata, yang harus telus, dan tisu tulang rawan, yang terletak di sendi. Semua organ dan tisu lain dibekalkan dengan darah dan mestilah steril.

Darah untuk kemandulan: apa itu?

Dalam kehidupan seharian, kadang-kadang terdapat keadaan ketika mikrob mikro memasuki orang yang sihat. Contohnya adalah rawatan gigi pada doktor gigi, apabila sejumlah kecil mikroflora normal rongga mulut memasuki aliran darah untuk waktu yang singkat setelah prosedur pergigian..

Semasa operasi pembedahan, walaupun semua peraturan asepsis dipatuhi, sebilangan kecil mikroorganisma dapat memasuki aliran darah. Ini adalah bakteremia sementara atau sementara yang tidak menjejaskan kesihatan. Pada pesakit dengan imuniti yang kuat, semua pencemaran mikroba darah akan segera hilang dan darah menjadi steril lagi..

Sekiranya pesakit mempunyai fokus purulen kekal di dalam badan, misalnya, radang paru-paru atau endokarditis, maka bakteremia mungkin bukan sekali, tetapi berkala, dan kemudian keadaan ini disebut bakteremia berselang. Ini adalah keadaan yang jauh lebih berbahaya, kerana "pendaratan" patologi seperti itu dapat menguasai "wilayah" baru.

Akhirnya, sekiranya mikroba berasa sangat baik di tempat tidur vaskular dan mula membiak di sana, maka bakteria seperti itu kekal, dan sering menyebabkan septikopemia.

Septikopyemia adalah keadaan di mana mikroorganisma pyogenik bukan sahaja tidak mati, tetapi juga membiak secara intensif dalam darah. Dalam kes ini, apa yang disebut septicopyemic, atau metastatic purulent fokus muncul pada jarak dari aliran darah, di organ dan tisu di mana koloni mikroba menetap. Oleh itu, dengan sepsis, abses otak (fokus purulen yang dipisahkan) abses otak, paru-paru atau ginjal mungkin berlaku disebabkan oleh hematogen atau penyebaran patogen. Sekiranya daya ketahanan badan tidak mencukupi untuk membatasi keradangan purulen, yang merupakan abses, maka radang meresap dapat berkembang, misalnya, gangren paru-paru. Ia berlaku dengan keracunan yang melampau pada pesakit yang lemah dan sering membawa maut.

Oleh kerana penuaan populasi secara beransur-ansur dan penurunan tahap perlindungan imun pada orang tua, disebabkan oleh seringnya pelbagai prosedur perubatan invasif (laparoskopi), risiko penembusan mikroba ke dalam darah meningkat. Lebih-lebih lagi, risiko ini dikaitkan dengan penggunaan ubat imunosupresif yang meluas, misalnya, dalam pemindahan organ dalaman dan dalam rawatan neoplasma malignan. Oleh itu, penembusan mikroba ke dalam darah tidak didiagnosis sekerap abad yang lalu. Sekiranya anda mengesyaki ini, dan banyak keadaan lain yang menyebabkan komplikasi septik, ujian kemandulan darah diperlukan.

Pengumpulan darah yang betul dan teknologi penyelidikan bakteriologi yang betul sangat penting untuk mendapatkan hasil yang betul. Apakah syarat yang harus dipatuhi oleh pesakit agar kajian ini dapat dijalankan dengan betul?

Bagaimana persediaan untuk menderma darah untuk kemandulan?

Sekiranya begitu, tanpa prosedur dan persiapan awal, ambil darah dari pesakit untuk kemandulan, yang disyaki proses menular yang meluas dan umum, maka, selalunya, tidak ada yang dijumpai. Lagipun, apa yang ditunjukkan oleh analisis ini? Ia dirancang untuk "menangkap" patogen asing, yang tidak perlu masuk ke dalam sampel darah. Ini bukan metabolit, bukan enzim atau pecahan protein, yang semestinya akan digunakan. Perlu mengambil kira banyak faktor yang akan meningkatkan kemungkinan mengesan flora patogen. Bagaimana persediaan untuk menderma darah untuk kemandulan?

Telah diketahui bahawa kira-kira satu jam setelah pembebasan mikroba ke dalam aliran darah, pesakit mengalami demam dan menggigil. Oleh itu, jika anda mengambil darah sedini mungkin, pada awal serangan seperti itu, maka ini secara signifikan akan meningkatkan kemungkinan mengesan flora patogenik.

Prasyarat kedua adalah ketiadaan antibiotik dan ubat lain untuk terapi antimikroba. Terhadap latar belakang rawatan antibiotik, sering kali hasil yang dipalsukan atau palsu-negatif dikesan tidak sesuai dengan kenyataan. Flora yang sedikit "terukir" oleh antibiotik tidak mahu tumbuh di persekitaran buatan, tetapi ia hidup dan mampu mengaktifkan.

Akhirnya, tidak dibenarkan mengambil darah untuk kemandulan dengan adanya kateter intravena tetap. Pagar seperti itu dilakukan hanya dalam kes-kes yang melampau, apabila pesakit tidak dapat mengakses urat, atau dengan tujuan analisis khusus, apabila doktor mengesyaki pesakit mempunyai jangkitan yang disebut dengan kateter. Ini, pada pandangan pertama, faktor yang tidak penting, tetapi sangat penting mesti dipertimbangkan semasa menetapkan budaya darah untuk kemandulan. Apakah petunjuk kaedah penyelidikan ini??

Petunjuk

Pertama sekali, ini adalah kesihatan yang buruk, menggigil berkala, keringat berkeringat, kelemahan, selsema yang kerap, dan gejala lain yang berkaitan dengan proses menular yang serius atau membicarakan penurunan imuniti.

Selain itu, petunjuk untuk penunjukan kultur darah (ini adalah sinonim untuk menguji darah untuk kemandulan) adalah adanya faktor risiko khas yang boleh menyebabkan penyebaran jangkitan ke dalam darah. Ketersediaan ini:

  • kateter pundi kencing yang berdiam;
  • kateter intravena atau shunt, misalnya, pada pesakit yang menjalani hemodialisis kronik;
  • faktor risiko adalah pembedahan abdomen yang meluas, dan terutama sekali berulang dan berulang, misalnya, cangkok kulit berperingkat di klinik pembedahan luka bakar;

Rawatan antibiotik jangka panjang juga mengurangkan pertahanan badan dan mendorong kemunculan ketegangan mikroorganisma tahan yang cukup berterusan. Oleh itu, rawatan jangka panjang dengan agen antimikroba, yang tidak memberikan hasil, juga merupakan petunjuk untuk ujian darah untuk kemandulan..

Terapi imunosupresif jangka panjang, mengambil hormon kortikosteroid, semua jenis terapi nadi dan kemoterapi juga dapat mengurangkan pertahanan imun secara signifikan, dan boleh menyebabkan klinik sepsis dan penembusan mikroorganisma terus ke aliran darah.

Juga, petunjuk untuk kajian ini adalah hasil ujian darah, misalnya, butiran toksik dari neutrofil, terutama terhadap latar belakang klinik sepsis, neutropenia teruk dan beberapa hasil penyelidikan lain.

Pada masa ini, budaya darah untuk kemandulan, atau kultur darah, adalah "standard emas" untuk mendiagnosis keadaan septik. Di samping itu, analisis dapat mendedahkan bukan hanya kehadiran mikroorganisma dan bakteria, tetapi juga kulat dalam aliran darah, oleh itu, ujian darah untuk kemandulan juga dapat mendiagnosis sepsis jamur. Jenis jangkitan teruk ini sangat biasa terjadi pada pesakit yang dijangkiti HIV yang berada di tahap AIDS dan pesakit dengan jangkitan oportunistik..

Menjalankan penyelidikan

Bagaimana cara menderma darah untuk kemandulan? Terdapat banyak data penyelidikan yang mengatakan bahawa dengan pengambilan sampel yang tepat, kemungkinan kesalahan, yang berkaitan dengan pencemaran luaran sampel, secara praktikalnya tidak termasuk. Penggunaan peranti automatik khas dan pengurangan manipulasi manual yang signifikan di makmal menyumbang untuk mendapatkan hasil yang lebih dipercayai.

Bagaimana pengumpulan darah dilakukan dengan betul? Terdapat syarat khas untuk pengumpulan darah, pembasmian kuman, langkah berjaga-jaga keselamatan, dan waktu pengangkutan bahan. Darah yang dikumpulkan mesti dihantar ke makmal secepat mungkin dan tidak boleh dibekukan. Tidak ada gunanya segera meletakkan darah di bawah mikroskop, seperti yang dilakukan dengan jangkitan parasit, seperti malaria atau sakit tidur.

Perlu dilakukan kultur darah, dan kultur darah tumbuh dalam 8 hari pada suhu 37 darjah. Sebagai tambahan kepada media utama, yang disebut double, inokulasi dilakukan pada agar darah. Sekiranya tidak ada tanda-tanda pertumbuhan di semua persekitaran, maka makmal mengeluarkan jawapan negatif pada hari ke-10. Sekiranya persekitaran telah berubah, budaya patogen tulen akan terpencil.

Oleh kerana risiko pencemaran secara tidak sengaja oleh mikroba luaran satu bahagian darah, rata-rata, 3% kes, walaupun dengan mematuhi semua peraturan, sekurang-kurangnya dua sampel selalu diambil secara serentak, dan dalam hal ini risiko kesalahan sudah 0,3 * 0,3 = 0, 09%.

Oleh itu, untuk kemurnian maksimum kajian, sekurang-kurangnya dua atau lebih sampel diperlukan, masing-masing dengan isipadu sekurang-kurangnya 10 ml. Terdapat panduan khas dan teratur untuk teknik mengumpulkan biomaterial. Mereka, khususnya, mengatakan bahawa:

  • jika terdapat kecurigaan terhadap keadaan septik akut, osteomielitis, meningitis etiologi meningokokus, yang rumit oleh meningokokus, iaitu, penembusan meningokokus ke dalam darah, 2 sampel terpencil sudah cukup, tetapi selalu sebelum memulakan rawatan;
  • jika doktor berhadapan dengan demam yang tidak diketahui asal, pesakit pertama kali diambil dua sampel dari kapal yang berlainan (atau dari tempat yang berlainan vena yang sama). Kemudian, setelah sehari, atau setelah 36 jam, dua sampel lagi diambil, dan adalah wajar diambil setelah permulaan menggigil dan kemerosotan kesihatan, tetapi seawal mungkin;
  • jika terdapat kecurigaan sepsis yang lembap, atau kerosakan pada injap jantung - endokarditis bakteria, maka sekiranya terjadi peningkatan keadaan, dua sampel diambil segera, dengan latar belakang kenaikan suhu, tetapi tidak pada tahap maksimum! Suhu maksimum menunjukkan bahawa pemusnahan mikroba dalam darah telah terjadi, dan pelepasan antigen dan racun mereka ke luar, yang menyebabkan reaksi pirogenik, dan analisisnya tidak mungkin berkesan. Oleh itu, anda perlu mencuba ujian dengan latar belakang peningkatan demam;
  • jika endokarditis, sepsis kabur, maka tidak 2, tetapi 3 sampel diambil dengan selang 15 minit;
  • jika kultur darah untuk kultur darah tetap dilakukan pada pasien dengan latar belakang rawatan antibiotik (bagaimanapun, tidak selalu mungkin untuk membatalkannya dalam penyakit yang teruk), maka dalam dua hari 6 sampel diambil, masing-masing 10 ml.

Dari fakta di atas, jelas bahawa mengambil sampel tidak menjamin gambaran yang benar, walaupun dengan kepatuhan yang sangat berhati-hati dan ideal dengan semua peraturan untuk pengambilan sampel darah, kerana patogen hanya perlu "ditangkap".

Makmal lama dalam "mod manual" digantikan oleh instrumen moden - penganalisis. Sebagai contoh, terdapat alat yang dapat mengesan kulat dan bakteria dengan cepat dalam sampel darah. Ini memerlukan botol khas sampel asal, yang diletakkan di stesen kerja khas peranti. Dengan menggunakan teknik pendarfluor, karbon dioksida ditentukan, yang biasanya secara aktif dilepaskan ke persekitaran luaran dengan menumbuhkan dan mengembangkan mikroorganisma..

Sudah pada hari pertama inkubasi, dengan menjalankan analisis ini secara automatik, adalah mungkin untuk mendapatkan hasil awal, dan untuk memulakan rawatan empirikal mendesak, atau mengubah rejimen terapi antibiotik semasa. Penggunaan alat moden secara dramatik mengurangkan kejadian kejutan berjangkit-toksik, dan meningkatkan kadar kelangsungan hidup pesakit dengan patologi berjangkit yang teruk. Bagaimana mentafsirkan hasilnya?

Mentafsirkan Hasil

Orang yang sihat hanya boleh mempunyai satu hasil yang normal: negatif. Ketiadaan bakteria dan kulat sepenuhnya dalam semua sampel darah, steril. Sekiranya terdapat pertumbuhan flora bakteria pada media, maka hasilnya menjadi positif.

Hasil positif

Selalunya, streptokokus dan staphylococci, clostridia menyebabkan hemolisis persekitaran darah. Pelbagai batang aerobik, bakteria menyebabkan kelegapannya. Batang gram positif aerob juga, berlipat ganda, menyebabkan munculnya gelembung gas dalam medium cair dan padat, dan ini segera menjadi ketara beberapa hari selepas inkubasi. Dengan jangkitan pseudomonas dan sepsis ragi, filem terbentuk di permukaan medium, dan Staphylococcus aureus membentuk serpihan tertentu. Koloni dengan bentuk yang sangat berbeza dapat muncul, dan sifat budaya, mikrobiologi dan biokimia ini menentukan patogen tertentu.

Menurut makmal domestik, kultur Streptococcus aureus, enterococci fecal, Klebsiella, Escherichia coli paling kerap diasingkan. Selalunya, sepsis candidal didiagnosis. Pada masa yang sama, ciri pertumbuhan juga sangat penting. Jadi, jika di semua lingkungan sangat cepat, dalam 2 hari, budaya yang sama dilepaskan, diambil dari sampel yang berlainan dan pada masa yang berlainan, maka ini adalah hampir seratus persen pengesahan bahawa tidak ada kesalahan yang berlaku semasa pengambilan sampel dan semasa masa pengeraman.

Hasil negatif yang salah

Dalam keadaan apa selain darah steril dapat diperoleh hasil negatif? Hasilnya akan menjadi negatif palsu, dan alasannya mungkin terletak pada faktor berikut:

  • proses berjangkit dilokalisasi di satu tempat sahaja, sistem imun membatasi penyebarannya;
  • sebab kedua adalah masa yang salah untuk mengambil analisis. Pekerja perubatan tidak mempunyai masa untuk merakam saat demam meningkat, dan semua mikroba dalam aliran darah sudah hancur;
  • sering kali pesakit mengambil antibiotik yang berbeza dan lupa untuk memberitahu mengenainya;
  • tidak dapat mengambil darah yang mencukupi. Sekiranya jumlah darah terlalu kecil, maka kemungkinan kultur darah dibebaskan daripadanya berkurang dengan ketara..

Terdapat juga satu lagi keadaan yang jarang berlaku. Oleh itu, terdapat mikroorganisma yang perlahan-lahan berkembang yang bahkan inkubasi 8 atau 9 hari tidak mencukupi, dan tidak mungkin memperoleh budaya yang murni. Mikroorganisma seperti itu termasuk tubercle bacillus, agen penyebab yersiniosis dan bakteria lain yang jarang menyebabkan sepsis..

Kami meneliti secara terperinci apakah itu - ujian kemandulan darah. Jangan berfikir bahawa budaya darah untuk kemandulan adalah teknik di mana orang yang sihat datang ke makmal dan pulang dengan gembira. Proses ini lebih seperti memancing, ketika doktor melempar pancing, dan tidak ada jaminan bahawa mikroorganisma akan bertindak balas terhadap umpan ini. Ini adalah pencarian yang disasarkan, yang harus dilakukan dengan mematuhi semua peraturan asepsis, antiseptik dan dengan pengetahuan mengenai perjalanan penyakit ini. Di samping itu, darah untuk kultur darah sering diambil di hospital dari pesakit yang sakit parah..