Gula darah normal

Salah satu kaedah makmal utama untuk mendiagnosis keadaan badan adalah pemeriksaan mikroskopik darah. Di antara petunjuk lain, tempat penting diambil oleh analisis untuk tahap glisemia: petunjuk digital mengenai kepekatan glukosa dalam darah. Hasilnya dinilai dengan membandingkan hasil yang diperoleh selama kajian dengan nilai rujukan - norma gula darah rata-rata yang digunakan dalam perubatan makmal.

Mengenai glukosa

Glukosa memberi nutrien kepada sel-sel otak, serat saraf, alat otot, epidermis (kulit), dan lain-lain, dan merupakan sumber tenaga utama untuk mengekalkan fungsi penting tubuh manusia. Ini adalah monosakarida yang terbentuk dari karbohidrat dan asid amino semasa pemecahan makanan menjadi nutrien penyusun dan bahan lain dan penapaian (pemprosesan oleh enzim).

Selepas glukosa dilepaskan, sebahagian besarnya diserap ke dalam darah dan, dengan bantuan insulin (hormon intrasecretory pankreas), dihantar ke sel-sel badan. Hati mengubah sisa monosakarida menjadi glikagon berat molekul tinggi - cadangan karbohidrat. Dengan pengeluaran insulin sepenuhnya oleh pankreas dan penggunaan hormon secara rasional oleh sel-sel tubuh, darah mengekalkan tahap glukosa normal, yang stabil berkaitan dengan homeostasis (keteguhan persekitaran dalaman badan).

Sekiranya tidak ada pelanggaran, jumlah glukosa yang terbentuk dikompensasikan sepenuhnya oleh kos tenaga. Penyimpangan nilai gula dari norma ke arah kenaikan disebut hiperglikemia, ke arah penurunan - hipoglikemia. Kesan langsung pada kadar glukosa diberikan oleh:

  • Umur.
  • Pemakanan.
  • Keadaan saraf dan psikologi.
  • Berat badan.
  • Aktiviti fizikal.
  • Rejim kerja dan rehat.
  • Mempunyai tabiat buruk.
  • Penyakit kronik.
  • Kehamilan dan menopaus pada wanita.
  • Ubat yang digunakan.
  • Gangguan kesihatan psikosomatik sementara.

Gula darah yang tidak normal menunjukkan pelanggaran dalam proses metabolik dan sintesis hormon.

Bagaimana dan bila indikator diperiksa

Mikroskopi darah rutin untuk tahap glisemia pada orang dewasa dilakukan sebagai sebahagian daripada pemeriksaan klinikal (tiga tahun sekali). Apabila didiagnosis menghidap diabetes mellitus, pesakit secara berkala menderma darah untuk penyelidikan makmal di institusi perubatan, pada masa yang sama, mereka mengawal nilai gula secara bebas menggunakan glukometer mudah alih.

Pada wanita, turun naik glukosa mungkin dikaitkan dengan perubahan status hormon. Dalam tempoh perinatal, gula ditentukan pada setiap pemeriksaan (sekali setiap trimester) untuk mencegah kemungkinan perkembangan GDM (diabetes mellitus kehamilan). Semasa menopaus, kawalan glisemik diperlukan setiap tahun atau mengikut kesejahteraan anda. Kanak-kanak dengan kecenderungan keturunan untuk diabetes disyorkan untuk diuji sekurang-kurangnya sekali setahun.

Petunjuk lain untuk penyelidikan:

  • Berat badan berlebihan.
  • Penurunan prestasi, mengantuk.
  • Haus kekal.
  • Kerosakan kesejahteraan ketika mengubah diet (diet).

Kaedah dan peraturan pengambilan darah

Ujian gula darah asas di makmal diambil dari jari atau urat. Pada bayi yang baru lahir, cecair biologi (darah) dapat diambil dari tumit. Kiraan darah vena mungkin sedikit berbeza (meningkat sebanyak 12%). Ini tidak berlaku untuk manifestasi patologi dan diambil kira semasa membandingkan dengan nilai rujukan..

Terlepas dari komposisinya, makanan apa pun yang memasuki tubuh memberi dorongan untuk melepaskan glukosa ke dalam darah. Oleh itu, petunjuk objektif gula dicatatkan hanya semasa perut kosong. Di samping itu, pada malam kajian, disarankan untuk mematuhi arahan perubatan:

  • Jangan makan karbohidrat cepat (pastri dan gula-gula lain) untuk makan malam.
  • Menolak pengambilan ubat (kecuali yang penting).
  • Kurangkan aktiviti fizikal, berhenti latihan sukan.

Tiga hari sebelum analisis, tidak boleh ada minuman beralkohol dalam diet. Pada waktu pagi, anda tidak boleh sarapan, menjalankan kebersihan mulut (ubat gigi sering ditambah dengan komponen gula), mengunyah permen karet.

Glukosa darah puasa normal

Pengukuran gula makmal dinyatakan dalam milimol seliter (mmol / L). Beberapa negara menggunakan miligram per desiliter. Dari segi 1 mmol / l, ia sama dengan 18 mg / dl. Mengikut jantina, nilai glukosa untuk lelaki dan wanita adalah sama (kecuali menopaus dan kehamilan).

Petunjuk meningkat selepas 60 tahun. Ini disebabkan oleh penurunan kepekaan (sensitiviti) tisu badan yang berkaitan dengan usia terhadap hormon endogen insulin. Pada orang dewasa yang sihat, had normatif atas adalah 5.5 mmol / l, yang lebih rendah ialah 3.3 mmol / l. Pilihan yang ideal dianggap sebagai petunjuk yang sesuai dengan kerangka 4.2 hingga 4.6.

Pada orang dewasa, dengan kadar gula puasa 5,7 hingga 6,7 ​​mmol / L, prediabetes didiagnosis. Keadaan ini dicirikan oleh risiko tinggi menghidap diabetes mellitus, tetapi dengan diagnosis tepat pada masanya dan terapi yang mencukupi, keadaan ini dapat dibalikkan. Orang yang menghidap diabetes mempunyai hiperglikemia yang stabil. Dalam kes ini, nilai gula adalah kriteria yang menentukan tahap penyakit:

  • Ganti rugi (ringan atau asas).
  • Subkompensasi (sederhana).
  • Decompensated (teruk atau terminal).

Tidak kira berapa unit hasil analisis primer melebihi norma, mikroskopi berulang harus ditentukan. Sekiranya terdapat kelebihan nilai glukosa yang berterusan, pesakit menjalani beberapa ujian tambahan.

Ujian darah selepas makan dan petunjuk normal

Pada siang hari, komposisi darah berubah beberapa kali bergantung pada aktiviti fizikal, kuantiti dan kualiti makanan yang dimakan, tekanan emosi, dan lain-lain. Ujian gula darah selepas makan membolehkan anda menilai kestabilan metabolisme karbohidrat dalam badan. Untuk mendapatkan data yang tidak berat sebelah, pengambilan sampel biofluida (darah) dilakukan empat kali: sekali pada waktu perut kosong dan tiga kali selepas makan (dengan selang satu jam antara prosedur). Tahap glukosa maksimum diperhatikan selepas 60 minit. selepas makan.

Nilai normal (pada orang dewasa) ialah 8.9 mmol / L (pilihan kanak-kanak adalah sekitar 8.0 mmol / L). Hasil optimum untuk penilaian proses metabolik dicatat semasa penilaian semula (dengan selang dua jam). Nilai glisemik rujukan ialah 7,7 - 7,8 mmol / l. Selepas 3 jam, gula akan kembali ke nilai asalnya (kadar puasa).

Pesakit masaSebelum makanSejam kemudian2 jamSelepas 3 jam
Badan yang sihat3.3-5.5hingga 8.97.7-7.8Hingga 5.7
Diabetes jenis 17.8-9hingga 11.0hingga 10.0Tidak lebih daripada 9.0
2 jenis penyakit7.8-9hingga 9.08.5-8.9Tidak lebih tinggi daripada 7.5

Sebagai rujukan: Dalam tubuh wanita, proses pembentukan, penyerapan dan penggunaan glukosa lebih cepat daripada pada lelaki. Oleh itu, gigi manis lebih biasa pada wanita..

Norma dan penyimpangan

Dengan hiperglikemia yang berterusan, adalah perlu untuk mengetahui sebab penyimpangan hasilnya. Yang paling biasa adalah diabetes mellitus (prediabetes). Kadang-kadang, ada sebab lain untuk tahap gula yang tidak stabil. Untuk diagnostik yang dilanjutkan, pesakit diberi ujian makmal tambahan: GTT (ujian toleransi glukosa), analisis HbA1C (penilaian kuantitatif hemoglobin glikosilasi).

Ujian Toleransi Glukosa

Ujian adalah ujian darah dua langkah. Pada mulanya, biofluida diambil semasa perut kosong. Darah diambil lagi 2 jam selepas "beban glukosa". Glukosa (dalam jumlah 75 g), dilarutkan dalam air (200 ml), bertindak sebagai komponen pemuatan. Pesakit meminum cecair tersebut setelah analisis pertama.

Ujian toleransi glukosa menentukan kemampuan sel-sel badan untuk menyerap glukosa. Ujian adalah wajib bagi wanita dalam tempoh perinatal dan bagi pesakit berusia 30+ yang disyaki menghidap diabetes bukan insulin. Toleransi glukosa terganggu adalah keadaan prediabetes.

Data diagnostikBiasaPrediabetesSD
Sebelum makan6.2
Selepas memuatkan7.8-11.0> 11.1

Dalam kes yang sukar, sampel darah diambil setiap 30 minit. Menurut data yang diperoleh, kurva gula disusun dan dianalisis.

Jumlah hemoglobin glikosilasi (HbA1C) dalam darah

Hemoglobin glycosylated (glycated) adalah gabungan glukosa dan hemoglobin kekal (komponen protein dari eritrosit). Ia terbentuk di dalam darah semasa penyambungan monosakarida ke protein, dan berlangsung tanpa penyertaan enzim (glikosilasi non-enzimatik). Hemoglobin tidak mengubah strukturnya di dalam sel darah merah selama 4 bulan. Menurut analisis HbA1C, kandungan glukosa retrospektif ditentukan, iaitu kualiti metabolisme karbohidrat selama 120 hari terakhir dianalisis.

Hemoglobin glikated diukur sebagai peratusan. Pada kanak-kanak yang sihat di bawah usia 14 tahun, kadar HbA1C tidak melebihi 6%. Penyimpangan lebih daripada satu (7%) bermaksud kemungkinan tinggi menghidap diabetes. Norma umur untuk orang dewasa:

  • Sehingga 40 tahun - kurang dari 6.5%, penyimpangan yang dibenarkan adalah 6.5-7.0, dengan nilai> 7.0% diabetes ditentukan.
  • Lebih dari 40 - kurang dari 7.0%, nilai batas adalah 7.0-7.5, kelebihan norma yang tidak boleh diterima - 7.5%.
  • Kategori umur 65+ - kurang dari 7.5%, nilai had 7.5-8.0, diabetes didiagnosis dengan hasil> 8.0%.

Bagi pesakit kencing manis, analisis HbA1C adalah kaedah kawalan penyakit, anggaran risiko komplikasi, dan ujian keberkesanan terapi. Nilai normal dan tidak normal untuk pesakit diabetes ditunjukkan dalam jadual.

Membezakan jenis diabetes

Hasil yang terlalu tinggi dari semua kajian adalah petunjuk untuk menguji darah untuk jumlah antibodi terhadap glutamat decarboxylase (antibodi GAD). Analisis dilakukan untuk membezakan jenis diabetes. Orang yang sihat mengekalkan tahap antibodi GAD tertentu. Kadar yang dibenarkan ialah 1.0 U / ml. Apabila kandungan terlampau, ujian dianggap positif, iaitu diabetes jenis 1 ditentukan.

Penyebab utama glikemia tidak stabil

Apabila keputusan ujian tidak sesuai dengan piawaian, ia akan didiagnosis:

  • Hiperglikemia (lebih daripada 5.5 mmol / L semasa perut kosong).
  • Hipoglikemia (kurang daripada 3.3 mmol / L sebelum makan).

Sebab utama mengapa kepekatan glukosa meningkat adalah diabetes mellitus. Penurunan kadar gula di bawah yang ditetapkan, pada penderita diabetes, terjadi akibat pelanggaran rejimen rawatan atau kelebihan dos insulin yang ditetapkan (ubat penurun glukosa). Faktor-faktor berikut dibezakan yang mempengaruhi perubahan kandungan glukosa:

HiperglikemiaHipoglikemia
Penyakit pankreas yang bersifat kronik, barah laten, hipertiroidisme (peningkatan pengeluaran hormon tiroid), rawatan yang tidak betul dengan ubat-ubatan yang mengandung hormon, aterosklerosis saluran darah, tahap hipertensi 2 dan 3, alkoholisme kronik, berlebihan fizikal biasa, banyak gula-gula dalam diet, kekurangan vitamin dan mineral bahan, kesusahan (ketidakselesaan psiko-emosi berterusan), kegemukan.Puasa berpanjangan, kejutan saraf secara tiba-tiba, insulinoma pendam atau didiagnosis (tumor aktif pankreas yang menghasilkan jumlah insulin yang berlebihan), aktiviti fizikal yang melebihi kapasiti, dekompensasi alat ginjal, patologi hati dalam tahap yang tidak terkompensasi, alkohol teruk atau mabuk dadah, tekanan mental.

Untuk menentukan sebab yang mempengaruhi perubahan komposisi darah, anda mesti menjalani pemeriksaan perubatan yang lengkap..

Hasil

Ujian gula darah adalah petunjuk metabolisme dan kerja endogen pankreas untuk menghasilkan insulin. Sekiranya keseimbangan karbohidrat dan sintesis hormon terganggu, hipoglikemia (penurunan parameter gula) atau hiperglikemia (peningkatan gula darah) berkembang. Diagnostik asas dan lanjutan dilakukan untuk menentukan tahap glukosa.

Pilihan kedua merangkumi: ujian toleransi glukosa dan analisis tahap hemoglobin glikasi. Untuk kajian itu, darah vena atau kapilari diambil. Syarat utama untuk mendapatkan hasil objektif adalah penghantaran analisis semasa perut kosong. Glukosa darah normal ialah 3.3–5.5 milimol seliter. Pada orang tua, tanda aras tidak jauh lebih tinggi.

Lebihan tahap glukosa yang sedikit tetapi stabil didefinisikan sebagai prediabetes - perubahan yang boleh dibalikkan dalam proses biologi dalam badan. Bagi penghidap diabetes, terdapat nilai rujukan gula yang berasingan yang menentukan tahap penyakit ini. Tahap glukosa yang tidak stabil adalah penunjuk kerosakan proses metabolik dan hormon. Untuk mendiagnosis penyebab sebenar glisemia tidak stabil, pemeriksaan makmal dan perkakasan tambahan diperlukan.

Norma gula darah pada lelaki dan wanita, persediaan untuk ujian

Ujian darah untuk gula adalah ungkapan terkenal, kerana setiap orang secara berkala mengambilnya dan mengalaminya sehingga semuanya berjalan lancar. Tetapi istilah ini tidak sepenuhnya betul dan kembali ke Zaman Pertengahan, ketika para doktor berpendapat bahawa rasa dahaga, kekerapan membuang air kecil dan masalah lain bergantung pada jumlah gula dalam darah. Tetapi sekarang semua orang tahu bahawa bukan gula yang beredar di dalam darah, tetapi glukosa, yang bacaannya diukur, dan ini dikenali sebagai ujian gula.

Apa yang boleh menjadi tahap gula dalam darah

Glukosa darah disebut sebagai glikemia. Petunjuk ini sangat penting, kerana ia membolehkan kita menentukan banyak komponen kesihatan kita. Oleh itu, jika glukosa dalam darah mempunyai nilai yang rendah, maka hipoglikemia diperhatikan, dan jika terdapat banyak, hiperglikemia. Jumlah monosakarida yang betul ini dalam darah sangat penting, kerana dengan kekurangannya, ancaman terhadap kehidupan tidak kurang daripada dengan kelebihan.

Sekiranya hipoglikemia, gejala berikut diperhatikan:

  • kelaparan teruk;
  • kehilangan kekuatan yang tajam;
  • pengsan, kurang sedar;
  • takikardia;
  • berpeluh berlebihan;
  • mudah marah;
  • gegaran anggota badan.

Cukup mudah untuk menyelesaikan masalah - anda perlu memberi pesakit sesuatu yang manis atau menyuntik glukosa. Tetapi anda perlu bertindak cepat, kerana dalam keadaan ini, hitungan berlangsung selama beberapa minit.

Hiperglikemia lebih kerap menjadi keadaan sementara daripada yang tetap. Jadi, ia diperhatikan selepas makan, dengan beban, tekanan, emosi, bermain sukan dan kerja keras. Tetapi jika, dengan beberapa ujian dari urat pada perut kosong, terdapat peningkatan gula, maka ada alasan untuk bimbang.

Untuk gejala berikut, ujian darah harus dilakukan, kerana ia menunjukkan hiperglikemia:

  • kencing kerap;
  • dahaga;
  • penurunan berat badan, mulut kering;
  • masalah penglihatan;
  • mengantuk, keletihan berterusan;
  • bau aseton dari mulut;
  • kesemutan di kaki dan gejala lain.

Analisis gula harus kerap dilakukan dan dapatkan bantuan perubatan, kerana mungkin bukan hanya masalah sementara atau diabetes. Glukosa meningkat atau menurun dalam banyak patologi serius, jadi lawatan tepat pada masanya ke ahli endokrinologi akan membantu memulakan rawatan seawal mungkin..

Cara mengetahui kadar gula untuk diri anda

Tidak ada norma universal untuk semua orang. Ya, standard emas adalah 3.3-5.5 mmol / l, tetapi setelah 50 tahun angka ini jika tidak ada patologi menjadi lebih tinggi, dan setelah 60 tahun - bahkan lebih tinggi. Oleh itu, anda perlu membezakan antara kadar gula sekurang-kurangnya mengikut usia. Tetapi praktikalnya tidak ada perbezaan jantina. Itulah sebabnya kadar gula darah pada wanita dan lelaki adalah sama, tetapi ada pengecualian..

Perlu dinyatakan beberapa faktor yang bergantung kepada penunjuk glukosa:

  • usia pesakit;
  • pengaruh beberapa proses fisiologi pada wanita;
  • bergantung pada makanan;
  • bergantung pada tempat pengambilan darah (urat, jari).

Jadi, pada lelaki dan wanita dewasa dengan perut kosong, glukosa harus 3,3-5,5 mmol / l, dan jika darah dari vena digunakan, indikator meningkat menjadi 6,2 mmol / l. Juga, kadar gula darah setelah makan meningkat dan meningkat hingga 7.8. Tetapi selepas 2 jam, nilai akan kembali semula jadi.

Sekiranya ujian darah puasa menunjukkan tahap glukosa lebih daripada 7.0, kita bercakap mengenai prediabetes. Dan ini sudah menjadi patologi di mana insulin masih dihasilkan, tetapi sudah ada masalah dengan penyerapan monosakarida. Seperti yang anda ketahui, pada diabetes jenis 2, masalahnya bukanlah ketidakupayaan tubuh untuk menghasilkan insulin, tetapi pelanggaran metabolisme glukosa.

Sekiranya hasil yang diperoleh menimbulkan kecurigaan terhadap prediabetes, perlu dilakukan pengulangan analisis pada perut kosong sekali lagi, kemudian ambil larutan glukosa berair dan lakukan pengukuran selepas satu jam dan sekali lagi setelah satu jam. Sekiranya badan sihat, dengan cepat akan menormalkan jumlah glukosa dalam badan. Oleh itu, setelah satu jam, hasilnya mungkin lebih tinggi, tetapi jika setelah dua jam hasilnya masih dalam julat 7.0-11.0, prediabetes didiagnosis. Maka perlu untuk memulakan pemeriksaan dan mengenal pasti tanda-tanda diabetes mellitus lain, yang mungkin tersembunyi..

Kadar gula dan usia

Kadar 3.3-5.5 mmol / L adalah rata-rata dan sangat sesuai untuk orang yang berumur 14-60 tahun. Pada kanak-kanak, penunjuknya sedikit lebih rendah, dan pada orang tua - lebih tinggi. Untuk usia yang berbeza, norma adalah seperti berikut:

  • pada bayi baru lahir - 2.8-4.4;
  • pada kanak-kanak di bawah umur 14 tahun - 3.3-5.6;
  • untuk orang berumur 14-60 tahun - 3.3-5.5;
  • pada orang tua (60-90 tahun) - 4.6-6.4;
  • pada orang yang sangat tua (lebih dari 90 tahun) - 4.2-6.7 mmol / l.

Apa pun jenis penyakitnya, walaupun glukosa darah dalam perut kosong akan lebih banyak daripada biasa. Dan sekarang pesakit perlu memberi resep makanan, minum ubat, memerhatikan aktiviti fizikal dan preskripsi doktor. Terdapat jadual khas yang mana doktor boleh menghidap diabetes dengan kebarangkalian yang tinggi walaupun setelah menjalani ujian darah puasa. Jadi, ia terdapat pada wanita dan lelaki dewasa dengan nilai berikut:

  • jika darah dari jari, maka indikator harus lebih tinggi daripada 6.1 mmol / l;
  • untuk darah dari urat - lebih daripada 7 mmol / l.

Norma gula pada wanita

Walaupun pada kedua-dua jantina, jumlah glukosa dalam darah harus berada dalam had umum, terdapat sejumlah situasi pada wanita apabila penunjuk ini dapat melebihi nilai normal, dan pada masa yang sama anda tidak perlu bimbang tentang adanya patologi.

Sedikit kelebihan gula adalah khas untuk wanita hamil. Sekiranya nilainya tidak melebihi 6.3 mmol / L, ini adalah norma untuk keadaan yang serupa. Dengan peningkatan indikator menjadi 7.0, anda juga perlu memeriksa dan menyesuaikan gaya hidup anda. Sekiranya terdapat peningkatan had ini, diabetes kehamilan didiagnosis dan dirawat. Tetapi anda tidak perlu risau, kerana setelah melahirkan, penyakit ini akan hilang..

Menstruasi juga boleh mempengaruhi keputusan ujian dengan serius. Doktor menasihatkan untuk tidak pergi ke diagnostik ketika hari-hari kritikal akan datang, jika tidak ada desakan dalam analisis. Masa yang sesuai untuk menderma darah untuk glukosa adalah pertengahan kitaran.

Sebab lain untuk pembacaan gula darah yang salah adalah menopaus. Pada masa ini, hormon tubuh mengubah beberapa proses yang berkaitan dengan metabolisme glukosa. Oleh itu, dalam tempoh ini, doktor mengesyorkan agar tidak melupakan kawalan gula dan datang ke makmal setiap 6 bulan untuk ujian..

Diabetes mellitus: bacaan glukosa

Telah disebutkan dalam artikel bahawa dalam hal analisis pada perut kosong dengan nilai di atas 7.0, kehadiran diabetes disyaki. Tetapi untuk mendiagnosis secara tepat, perlu mengesahkan kecurigaan dengan prosedur tambahan..

Salah satu kaedah adalah dengan melakukan ujian glukosa muatan karbon. Ia juga dipanggil ujian toleransi. Sekiranya, setelah pengenalan monosakarida, tahap indeks glisemik meningkat di wilayah 11.1 mmol / l, mereka mengatakan bahawa ada diagnosis.

Kadang-kadang ujian ini tidak mencukupi, jadi peperiksaan tambahan dimulakan. Salah satunya adalah analisis untuk hemoglobin glikasi. Tujuannya adalah untuk mengetahui berapa banyak eritrosit yang berubah secara patologi di bawah pengaruh kepekatan glukosa plasma yang berlebihan. Berkat pemeriksaan patologi eritrosit, juga dapat mengetahui kadar pertumbuhan penyakit, masa berlakunya dan tahap di mana tubuh berada sekarang. Ini adalah maklumat berharga yang akan membantu anda memilih rawatan yang tepat untuk patologi..

Petunjuk normal hemoglobin seperti itu tidak boleh lebih dari 6%. Sekiranya pesakit telah mengimbangi diabetes mellitus, maka mereka meningkat menjadi 6.5-7%. Dengan kadar lebih dari 8%, jika rawatan itu dilakukan sebelumnya, kita dapat mengatakan bahawa ia sama sekali tidak berkesan (atau pesakit tidak mematuhi syarat yang diperlukan), oleh itu ia mesti diubah. Bagi glukosa dalam diabetes yang dikompensasi, kadarnya harus 5,0-7,2 mmol / l. Tetapi sepanjang tahun, tahapnya dapat berubah baik ke bawah (musim panas) dan ke atas (musim sejuk), bergantung pada kepekaan insulin sel.

Cara penyediaan ujian gula dengan betul

Oleh kerana terdapat banyak ujian untuk gula, maka anda perlu mempersiapkannya dengan cara yang sama sekali berbeza. Contohnya, jika anda perlu menderma darah semasa perut kosong dari jari dan urat (analisis klasik), anda tidak boleh makan selama 8 jam sebelum manipulasi. Anda juga tidak boleh mengambil cairan pada masa ini, kerana jumlah darah akan meningkat, kepekatan glukosa akan dicairkan, sehingga hasilnya tidak dapat dipercayai..

Semasa pesakit mengambil makanan, insulin dikeluarkan untuk menormalkan jumlah monosakarida dalam darah secepat mungkin. Selepas satu jam kira-kira 10 mmol / l, selepas 2 jam - kurang dari 8.0. Juga sangat penting untuk memilih diet yang tepat sebelum dianalisis. Sekiranya anda makan makanan berkarbohidrat tinggi dan berlemak, walaupun 10-12 jam selepas pengambilan, tahap glukosa akan berlebihan. Kemudian, antara makan dan analisis, berehat pada 14 jam.

Tetapi bukan hanya faktor-faktor ini (masa antara makanan dan analisis, serta sifat makanan) dapat mempengaruhi hasil analisis klasik. Terdapat petunjuk lain - tahap aktiviti fizikal badan, tekanan, komponen emosi, beberapa proses berjangkit.

Hasilnya berubah secara tidak signifikan, walaupun anda berjalan-jalan sebelum pergi ke klinik, dan berlatih di gim, bermain sukan dan beban lain sangat mengganggu ujian, sehingga mereka menahan diri dari semua ini untuk sehari sebelum analisis. Jika tidak, hasilnya akan menunjukkan norma, tetapi ini akan menjadi kebohongan, dan pesakit tidak akan dapat mengetahui bahawa dia mempunyai keadaan pra-diabetes. Pada waktu malam, sebelum menjalani ujian, anda perlu berehat dengan baik, cukup tidur dan merasa tenang - maka kemungkinan hasil yang tepat akan tinggi.

Anda tidak perlu menunggu temu janji yang dirancang, tetapi lebih baik menjalani ujian lebih awal daripada jadual sekiranya terdapat gejala yang mengganggu. Oleh itu, gatal-gatal pada kulit, kehausan yang tidak normal, keinginan yang kerap untuk menggunakan tandas, penurunan berat badan secara tiba-tiba, yang mana tidak ada prasyarat, ruam kulit yang banyak dalam bentuk bisul, folikulitis berganda, abses, jangkitan kulat (sariawan, stomatitis) - semua ini mungkin menunjukkan perkembangan rahsia diabetes. Tubuh melemah setiap hari, jadi gejala ini muncul lebih kerap..

Sekiranya disyaki menghidap diabetes, lebih baik melakukan bukan hanya ujian glukosa, tetapi juga untuk mengukur hemoglobin glikasi. Petunjuk ini lebih baik daripada yang lain mencirikan sama ada proses patologi untuk perkembangan diabetes mellitus bermula di dalam badan.

Setiap enam bulan (terutama untuk warga tua), perlu datang ke klinik dan diuji gula. Sekiranya pesakit berlebihan berat badan, seseorang menghidap diabetes dalam keluarga, diabetes kehamilan semasa kehamilan, gangguan hormon, ujian mesti dilakukan.

Bagi orang yang sihat, pergi ke makmal dua kali setahun harus menjadi kebiasaan yang baik. Tetapi bagi mereka yang sudah menghidap diabetes, anda perlu melakukan ujian dengan kerap, bahkan beberapa kali sehari. Khususnya, perlu mengira dos insulin yang betul, membetulkan diet anda sendiri, dan untuk menilai keberkesanan rawatan. Oleh itu, lebih baik anda mendapatkan meter glukosa darah yang baik yang boleh anda gunakan sendiri di rumah..

Pengeluaran

Penilaian gula darah adalah prosedur diagnostik yang sangat penting. Tanpanya, sukar untuk menilai sama ada diabetes sedang berkembang dan adakah pesakit itu berisiko mendapat masalah serius dalam waktu terdekat. Ini adalah prosedur yang agak menyakitkan yang harus dilakukan sekerap mungkin..

Norma gula dalam darah bergantung secara global hanya pada usia dan berada dalam had tertentu. Ini bermaksud bahawa setiap orang dapat memantau keadaan mereka dan berjumpa doktor sekiranya berlaku penyimpangan dari norma. Semakin awal pesakit mencari doktor dengan diabetes, semakin besar peluang dia untuk menolong dan menyembuhkannya sepenuhnya..

Kadar gula dalam darah

11 minit Pengarang: Lyubov Dobretsova 1252

  • Peranan biologi glukosa
  • Faktor yang mempengaruhi tahap gula
  • Petunjuk untuk menguji gula darah
  • Pengukuran gula
  • Kadar glukosa darah berpuasa
  • Glikemia selepas makan pada orang yang sihat
  • Glikemia pada pesakit diabetes
  • Mengenai syarat-syarat untuk persiapan kajian
  • Hasil
  • Video-video yang berkaitan

Kepekatan glukosa dalam plasma darah diperiksa semasa analisis biokimia, atau kajian ditugaskan secara berasingan. Apa yang seharusnya menjadi norma gula darah, ditentukan oleh nilai rujukan hematologi klinikal.

Dengan membandingkan hasil analisis yang diperoleh dengan petunjuk standard, doktor menilai keadaan tahap glukosa dan tahap perubahan metabolisme karbohidrat. Sekiranya perlu, pesakit dirujuk untuk pemeriksaan tambahan.

Peranan biologi glukosa

Glukosa (C6H12TENTANG6- karbohidrat utama, monosakarida, yang sangat penting secara biologi untuk berfungsi sepenuhnya badan. Ia adalah sumber tenaga utama dan sumber pemakanan untuk otak, sistem saraf pusat (sistem saraf pusat).

Pembentukan glukosa berlaku semasa pemecahan dan penapaian produk karbohidrat dan asid amino yang diasingkan dari makanan protein. Bahagian utama monosakarida diserap oleh aliran darah, sisa-sisa diproses di hati, membentuk cadangan polisakarida badan - glikogen.

Hormon endogen pankreas (insulin) "mengambil" molekul glukosa yang dilepaskan ke dalam darah dan menggerakkannya melalui aliran darah ke tisu dan sel-sel badan. Kunci tahap gula normal adalah sintesis lengkap insulin dan tindak balas intraselular yang mencukupi terhadap tindakannya..

Dengan pengeluaran insulin yang tidak mencukupi atau pelanggaran persepsi oleh sel, glukosa terkumpul di dalam darah manusia dan tubuh kehilangan bekalan tenaga. Akibatnya, aktiviti otak melemah, keupayaan fizikal menurun, aliran darah terganggu.

Faktor yang mempengaruhi tahap gula

Perubahan kepekatan glukosa dalam serum atau plasma dipengaruhi oleh gangguan patologi badan dan ciri-ciri psikofizik. Penyimpangan penunjuk gula dari norma mungkin disebabkan oleh:

  • ketagihan gastronomi terhadap makanan berkarbohidrat tinggi;
  • perubahan berkaitan dengan usia;
  • BMI tinggi (indeks jisim badan);
  • tahap aktiviti fizikal yang rendah;
  • keadaan neuropsikologi (kesusahan, gangguan psikopat);
  • penyakit kronik sistem pencernaan, kardiovaskular dan sistem endokrin;
  • ketagihan alkohol;
  • status hormon (tempoh menopaus dan kehamilan pada wanita);
  • ubat jangka panjang atau tidak betul (beta-blocker, diuretik, ubat hormon, dll.).

"Lompat" dalam gula darah diperhatikan pada orang dengan kerja dan rehat yang tidak teratur.

Petunjuk untuk menguji gula darah

Analisis rutin darah vena untuk gula dimasukkan dalam senarai ujian makmal:

  • pemeriksaan kesihatan;
  • pemeriksaan perinatal wanita hamil;
  • VVK dan VTEK;
  • pemeriksaan susulan pesakit diabetes.

Petunjuk untuk kajian yang tidak dijadualkan adalah aduan simptomatik yang disampaikan oleh pesakit. Yang utama adalah:

  • polydipsia (dahaga berterusan);
  • polifagia (peningkatan selera makan);
  • pollakiuria (kencing kerap);
  • CFS atau sindrom keletihan kronik (mengantuk, kekurangan kekuatan mental dan fizikal, penurunan nada, dll.).

Pemantauan pencegahan tahunan tahap glukosa darah dianggap perlu:

  • Wanita dalam tempoh pramenopause dan semasa menopaus. Berat badan yang berlebihan dan ketidakseimbangan hormon (kekurangan progesteron dan estrogen terhadap latar belakang peningkatan sintesis insulin) meningkatkan kemungkinan mengembangkan daya tahan insulin - penurunan tindak balas sel terhadap pengeluaran dan tindakan hormon.
  • Kanak-kanak dengan genetik yang tidak berfungsi. Sekiranya terdapat diabetes mellitus tipe 1 pada ibu bapa dan saudara terdekat, anak itu mewarisi kecenderungan penyakit ini.
  • Berumur 40+. Risiko terkena prediabetes dan diabetes adalah perubahan berkaitan dengan usia dalam kepekaan tisu terhadap insulin, BMI tinggi, pengambilan alkohol.
  • Pesakit dengan obesiti, aterosklerosis, penyakit jantung kronik.

Ujian harus diberikan kepada bayi yang baru lahir sekiranya wanita itu didiagnosis menghidap GDM (diabetes mellitus kehamilan) semasa kehamilan.

Pengukuran gula

Plasma darah atau serum yang diperoleh dengan defibrinasi diperiksa. Maklumat yang boleh dipercayai mengenai keadaan glisemia dapat diperolehi dari hasil analisis biofluida yang diambil dari urat atau jari ketika perut kosong. Perbezaan antara petunjuk darah vena dan kapilari adalah 12% dan diambil kira semasa menilai data akhir.

Pengukuran nilai glukosa selepas makan (glikemia pasca-makan) dilakukan sebagai sebahagian daripada diagnosis diabetes mellitus yang bergantung kepada insulin dan bukan insulin, keadaan pra-diabetes, dan wanita hamil dengan disyaki GDM. Pesakit kencing manis mengawal gula selepas makan dengan sendirinya.

Unit pengukuran glukosa di wilayah Persekutuan Rusia adalah milimol seliter. Berapa mmol dalam darah dapat diukur secara bebas menggunakan glukometer mudah alih atau gelang pintar pelbagai fungsi. Teknik makmal untuk menentukan glisemia lebih kompleks dan tepat.

Pensampelan darah untuk gula dilakukan di mana-mana klinik atas arahan doktor atau di pusat klinik dan diagnostik berbayar atas permintaan pesakit. Orang yang sihat dan pesakit diabetes mempunyai tahap glukosa darah yang berbeza. Bagi pesakit kencing manis, piawaian berasingan disediakan sesuai dengan tahap penilaian pampasan penyakit ini.

Tahap diabetes mellitus didefinisikan sebagai:

  • Peringkat awal atau termampat. Hiperglikemia dapat diperbaiki dengan ubat antihiperglikemia. Nilai gula darah hampir normal.
  • Subkompensasi. Ia dicirikan oleh tahap keparahan rata-rata penyakit dengan perkembangan komplikasi. Mengekalkan tahap glukosa normal tidak selalu mungkin.
  • Dekompensasi. Penyakit peringkat akhir dengan hiperglikemia berterusan dan penyakit vaskular bersamaan.

Pada tahap dekompensasi, ada risiko terkena diabetes koma.

Kadar glukosa darah berpuasa

Gula darah jari berpuasa berkisar antara 3.3 hingga 5.5 mmol / L. Hasil yang ideal adalah antara 4.2 dan 4.6 mml / L. Dengan hasil antara 5,7 hingga 6,7 ​​mmol / L, prediabetes didiagnosis. Had bawah nilai glukosa untuk darah vena ialah 3.5 mmol / L, had atas adalah 6.1 mmol / L.

Prediabetes adalah penurunan kemampuan tubuh yang mencukupi untuk mengasimilasi karbohidrat, jika tidak, ini adalah pelanggaran toleransi glukosa. Dengan prediabetes yang didiagnosis, kepekatan gula berlebihan, tetapi tidak mencapai had hiperglikemia yang teruk.

Tidak seperti diabetes mellitus sejati, keadaannya dapat dibalikkan; adalah mungkin untuk mengembalikan nilai glukosa darah normal dengan melihat semula diet. Pesakit diberi diet "Jadual No. 9", yang ditujukan untuk pesakit diabetes.

Ciri-ciri usia glisemia

Bagi orang yang telah melangkahi tonggak enam puluh tahun, pergeseran nilai 0,6-0,8 mmol / l ke atas bukanlah patologi. Ini disebabkan oleh penurunan kepekaan tisu yang berkaitan dengan usia terhadap insulin..

Pada usia 14-40 tahunBerumur 40-60 tahun60 tahun ke atas
3.3-5.53.5-5.73.5-6.3

Pada usia 90+, nilai 6,7-6,9 mmol / L dibenarkan. Ciri-ciri usia glisemia dibezakan pada kanak-kanak di bawah 14 tahun, yang berkaitan dengan pembentukan sistem imun dan tahap hormon.

Pada remaja, bermula dari akil baligh, petunjuk gula darah tidak berbeza dengan nilai dewasa. Bagi bayi yang baru lahir dan balita di bawah usia 3-4 minggu, batas glisemik dari 2,7 hingga 4,4 mmol / l dianggap normal.

Sehingga setahunSehingga 3 tahunSehingga 5 tahunSehingga 7 tahun7-14 tahun
2.8-4.4 mmol / l3.5-4.5 mmol / l3.5-5.0 mmol / L3.3-5.3 mmol / L3.5-5.4 mmol / L

Pada bayi, pengambilan sampel darah untuk penyelidikan dibuat dari tumit atau jari.

Ciri-ciri jantina

Kadar glukosa dalam plasma darah tidak dinilai mengikut jantina, kecuali kehamilan, tempoh pramenopause dan menopaus pada wanita. Pada usia 40 tahun dan lebih tua, status hormon wanita secara konsisten berubah, oleh itu, sedikit peningkatan petunjuk dibenarkan (sebanyak 0.2 mmol / l).

Dalam tempoh perinatal, pergeseran tahap glisemik dijelaskan oleh pengeluaran aktif hormon seks steroid progesteron, yang sebahagiannya menghalang sintesis insulin. Di samping itu, pada separuh kedua kehamilan, hormon endokrin plasenta muncul di badan wanita..

Pada pemeriksaan yang dijadualkan, ibu hamil tidak hanya menjalani ujian gula darah asas, tetapi juga menjalani GTT (ujian toleransi glukosa). Ini diperlukan untuk pengesanan GDM tepat pada masanya atau diagnosis diabetes terbuka (penyakit yang pertama kali dikesan semasa melahirkan anak).

Norma glukosa darah dan GTT untuk wanita hamil ditunjukkan dalam jadual (dalam mmol / l):

Petunjuk dan diagnosisGlisemia puasaSejam selepas memuatkan2 jam kemudian
tahap normal7.0
GDM10.0-
diabetes secara terang-terangan11.1

Ujian toleransi glukosa adalah ujian gula darah secara berperingkat. Pada mulanya, analisis dilakukan pada waktu perut kosong, kemudian pesakit diberi beban glukosa dalam bentuk larutan glukosa berair (75 zat per 200 ml air). Selanjutnya, pengambilan sampel darah dilakukan dua kali dengan selang 60 minit. GTT diresepkan bukan hanya semasa kehamilan, tetapi juga untuk diagnosis diabetes jenis 1 dan 2.

Selain itu

Sekiranya keputusan ujian tidak memuaskan, ujian darah asas mesti diulang. Diabetes mellitus tidak didiagnosis untuk satu pelanggaran tahap glisemik. Penyimpangan dalam petunjuk boleh disebabkan oleh:

  • penyediaan sampel darah yang tidak betul;
  • beban psikologi sebelum pergi ke makmal;
  • jangkitan virus akut;
  • mengambil ubat.

Pada wanita, PMS (sindrom pramenstruasi) dapat tercermin pada glisemia. Sekiranya keputusan mikroskopi berulang berlebihan, pesakit diberi ujian toleransi glukosa, kajian untuk tahap hemoglobin glikosilasi (HbA1C), ujian air kencing untuk gula (glikosuria), ujian darah untuk insulin dan C-peptida, dll..

Glikemia selepas makan pada orang yang sihat

Kepekatan glukosa dalam darah pada siang hari tidak begitu stabil dan berubah berulang kali. Bergantung pada diet dan irama kerja, tahap gula darah pada waktu petang mungkin naik atau turun.

Glikemia dipengaruhi oleh:

  • bilangan dan komposisi makanan dan minuman yang dimakan;
  • tahap aktiviti fizikal;
  • mengambil ubat;
  • keadaan psiko-emosi.

Memandangkan bahawa makan malam tidak boleh lebih dari 3 jam sebelum rehat malam, norma gula darah yang dibenarkan sebelum tidur berkisar antara 3.3-5.7 mmol / l. Sekiranya tiada disfungsi organ endokrin, kadar terendah dicatatkan pada waktu malam. Antara jam 2 pagi dan 4 pagi, jumlah gula dalam darah tidak melebihi 3,9-4,0 mmol / l.

Segera setelah makan, pengukuran glukosa darah tidak diambil kerana ciri biokimia metabolisme karbohidrat. Sebelum sintesis aktif insulin bermula, seperempat jam berlalu setelah makanan memasuki badan. Tahap glisemia postprandial tertinggi diperhatikan selepas 60 minit. selepas makan.

Bagi seseorang yang tidak menderita patologi endokrin, penunjuk glukosa sepadan dengan 8.9 mmol / L pada perut penuh. Norma kanak-kanak berkisar antara 8.0-8.3 mmol / l. Selepas satu jam, nilai glukosa mula menurun secara beransur-ansur. 2 jam selepas makan, paras gula darah normal tidak melebihi 7,8 mmol / l.

Untuk mengembalikan glikemia ke nilai awalnya, yaitu 3,5-5,5 mmol / l, diperlukan selang tiga jam pantang dari makanan. Sistem pencernaan wanita memproses makanan lebih cepat daripada lelaki. Oleh itu, pembentukan glukosa dan penyerapannya oleh aliran darah berlaku pada kadar yang dipercepat. Tenaga yang dihasilkan dari glukosa juga cepat habis..

Dengan metabolisme yang sihat, lekuk gula wanita dapat naik dan turun sedikit lebih cepat daripada lelaki. Mengikut kadar tindak balas biokimia dalam tubuh, waktu yang optimum untuk memeriksa glikemia pasca kelahiran dianggap sebagai selang dua jam..

Glikemia pada pesakit diabetes

Bagi penghidap diabetes mellitus, kawalan glisemik disediakan untuk analisis asas, GTT dan kajian hemoglobin glikosilasi (HbA1C). Bahan ini terbentuk oleh lampiran molekul glukosa yang tidak ditapai ke hemoglobin. Analisis HbA1C memberikan penilaian objektif mengenai keadaan glisemia selama 4 bulan. Kajian ini juga dilakukan sebagai bagian dari diagnosis utama diabetes mellitus..

Kategori umurBiasaNilai sempadan
kanak-kanak6%6.5%
remaja dan dewasa6.5%7%
umur 40 tahun+7%7.5%
pada usia 60 tahun ke atas7.5%8%

Bagi pesakit diabetes, tahap glisemik perut kosong hingga 6.1 mmol / L dianggap sebagai pampasan yang baik untuk penyakit ini. Tahap hemoglobin glikosilasi harus berada dalam lingkungan normal bagi orang tua yang tidak menghidap diabetes. Nilai HbA1C dan glukosa dalam darah (pada perut kenyang dan kosong) berubah bergantung pada tahap diabetes.

Puasa (dalam mmol / l)HbA1C (dalam%)Selepas makan (dalam mmol / l)
pampasan4.4-6.17.8> 9.5> 10.0
Ketiadaan patologiJenis penyakit pertamaJenis kedua
sejam selepas makan≤ 8.9hingga 11.0≤ 9.0
2 h.tidak lebih daripada 7.8≤ 10.0hingga 8.7
3 h.≤ 5.7hingga 9.0≤ 7.5

Hanya seorang ahli endokrinologi yang dapat mendiagnosis patologi sistem endokrin dengan betul berdasarkan ujian makmal dan pemeriksaan perkakasan (ultrasound). Jangan menguji glukosa sendiri di rumah.

Mengenai syarat-syarat untuk persiapan kajian

Untuk mendapatkan hasil objektif analisis asas pada malam pengambilan darah, pesakit mesti:

  • enggan menggunakan ubat;
  • jangan makan hidangan manis untuk makan malam dan jangan minum minuman beralkohol;
  • hadkan sukan dan aktiviti fizikal yang lain.

Keadaan utamanya adalah mematuhi rejimen puasa selama 8-12 jam. Kebersihan mulut dan permen karet tidak digalakkan pada hari analisis.

Hasil

Norma glikemia (gula darah) diatur oleh perubatan diagnostik klinikal. Tahap glukosa dalam aliran darah pesakit mencerminkan prestasi pankreas untuk menghasilkan hormon insulin dan keadaan metabolisme karbohidrat.

Gula darah puasa normal adalah dalam lingkungan 3.3 hingga 5.5 mmol / L. Kadar had glisemia postprandial (tahap glukosa selepas dua jam selepas makan) adalah 7.8 mmol / l. Sebilangan kecil penunjuk dibenarkan:

  • pada wanita semasa kehamilan, dalam tempoh pramenopause dan semasa menopaus;
  • pada orang tua yang berumur 60 tahun+.

Nilai diabetes bergantung pada tahap perkembangan penyakit. Kenaikan satu nilai bukanlah kriteria diagnostik untuk diabetes. Hasil ujian gula darah yang tidak memuaskan adalah asas untuk ujian makmal yang kompleks dan pemeriksaan ultrasound pankreas. Hanya ahli endokrinologi yang dapat menguraikan data yang diperoleh dengan betul.

Norma gula darah pada orang dewasa dan kanak-kanak

Tahap glukosa darah adalah petunjuk penting, yang seharusnya berada dalam lingkungan normal bagi orang dewasa dan kanak-kanak. Glukosa adalah substrat tenaga utama untuk fungsi penting tubuh, sebab itulah mengukur tahapnya penting bagi orang yang mempunyai penyakit biasa seperti diabetes. Berdasarkan hasil yang diperoleh, seseorang dapat menilai kecenderungan bermulanya penyakit pada individu yang sihat dan keberkesanan rawatan yang ditetapkan pada pesakit dengan diagnosis yang sudah diketahui..

Apa itu glukosa, fungsi utamanya

Glukosa adalah karbohidrat sederhana, kerana setiap sel menerima tenaga yang diperlukan untuk hidup. Setelah memasuki saluran gastrointestinal, ia diserap dan dihantar ke aliran darah, di mana ia selanjutnya diangkut ke semua organ dan tisu.

Tetapi tidak semua glukosa yang dimakan dengan makanan diubah menjadi tenaga. Sebahagian kecil daripadanya disimpan di kebanyakan organ, tetapi jumlah terbesar disimpan di hati sebagai glikogen. Sekiranya perlu, ia dapat terurai kembali menjadi glukosa dan mengisi kekurangan tenaga.

Glukosa mempunyai sejumlah fungsi dalam badan. Yang utama merangkumi:

  • mengekalkan prestasi badan pada tahap yang betul;
  • substrat tenaga sel;
  • ketepuan cepat;
  • penyelenggaraan proses metabolik;
  • keupayaan penjanaan semula berhubung dengan tisu otot;
  • detoksifikasi sekiranya berlaku keracunan.

Sebarang penyimpangan gula darah dari norma menyebabkan pelanggaran fungsi di atas..

Prinsip peraturan glukosa darah

Glukosa adalah pembekal utama tenaga untuk setiap sel di dalam badan, ia menyokong semua mekanisme metabolik. Untuk menjaga kadar gula darah dalam batas normal, sel beta pankreas menghasilkan hormon, insulin, yang dapat menurunkan glukosa dan mempercepat pembentukan glikogen..

Insulin bertanggungjawab untuk jumlah glukosa yang disimpan. Akibat dari kerosakan fungsi pankreas, kegagalan insulin berlaku, oleh itu, gula darah naik melebihi normal.

Kadar gula darah hujung jari

Jadual rujukan dewasa.

Kadar gula sebelum makan (mmol / l)Kadar gula selepas makan (mmol / l)
3.3-5.57.8 dan kurang

Sekiranya tahap glisemik selepas makan atau muatan gula adalah dari 7,8 hingga 11,1 mmol / l, maka diagnosis toleransi karbohidrat terganggu (prediabetes) dibuat

Sekiranya penunjuk lebih tinggi daripada 11.1 mmol / l, maka ini adalah diabetes mellitus.

Nilai normal dalam darah vena

Jadual petunjuk normal mengikut umur.

Umur

Kadar glukosa, mmol / l

Bayi yang baru lahir (1 hari kehidupan)2.22-3.33Bayi yang baru lahir (2 hingga 28 hari)2.78-4.44Anak-anak3.33-5.55Orang dewasa di bawah 60 tahun4.11-5.89Dewasa berumur 60 hingga 90 tahun4.56-6.38

Norma gula darah pada orang yang berumur lebih dari 90 tahun adalah 4.16-6.72 mmol / l

Ujian untuk menentukan kepekatan glukosa

Untuk menentukan tahap glukosa dalam darah, terdapat kaedah diagnostik berikut:

Gula darah (glukosa)

Darah tusukan keseluruhan diperlukan untuk analisis. Biasanya, kajian ini dilakukan semasa perut kosong, kecuali ujian toleransi glukosa. Selalunya, tahap glukosa ditentukan dengan kaedah glukosa oksidase. Juga, untuk diagnostik ekspres dalam keadaan kecemasan, kadangkala glukometer boleh digunakan.

Kadar gula darah untuk wanita dan lelaki adalah sama. Petunjuk glisemik tidak boleh melebihi 3.3 - 5.5 mmol / l (dalam darah kapilari).

Hemoglobin gliser (HbA1c)

Analisis ini tidak memerlukan latihan khas dan paling tepat dapat memberitahu mengenai turun naik kadar glukosa darah selama tiga bulan terakhir. Selalunya, pemeriksaan jenis ini ditetapkan untuk memantau dinamika diabetes mellitus atau untuk mengenal pasti kecenderungan penyakit ini (prediabetes).

Norma hemoglobin glikasi adalah dari 4% hingga 6%.

Kimia darah

Dengan bantuan kajian ini, kepekatan glukosa dalam plasma darah vena ditentukan. Darah diambil semasa perut kosong. Pesakit sering tidak mengetahui nuansa ini, yang menyebabkan kesilapan diagnostik. Pesakit dibenarkan minum air kosong. Dianjurkan juga untuk mengurangkan risiko situasi tertekan dan menangguhkan sukan sebelum lulus..

Fruktosamin darah

Fructosamine adalah bahan yang terbentuk oleh interaksi protein darah dan glukosa. Berdasarkan kepekatannya, seseorang dapat menilai intensiti pemecahan karbohidrat selama tiga minggu terakhir. Pensampelan darah untuk analisis fruktosamin dibuat dari urat ketika perut kosong.

Nilai rujukan (norma) - 205-285 μmol / l

Ujian toleransi glukosa (GTT)

Pada orang biasa, "gula dengan beban" digunakan untuk mendiagnosis prediabetes (gangguan toleransi karbohidrat). Ujian lain ditetapkan untuk wanita hamil untuk mendiagnosis diabetes kehamilan. Intinya terletak pada fakta bahawa pesakit diambil sampel darah dua kali, dan kadang-kadang tiga kali.

Sampel pertama diambil semasa perut kosong, kemudian 75-100 gram glukosa kering diaduk di dalam air (bergantung pada berat badan pesakit), dan setelah 2 jam analisis diambil lagi.

Kadang-kadang ahli endokrinologi mengatakan bahawa betul untuk melakukan GTT tidak 2 jam selepas beban glukosa, tetapi setiap 30 minit selama 2 jam.

C-peptida

Bahan yang terhasil daripada pemecahan proinsulin disebut c-peptide. Proinsulin adalah pendahulu insulin. Ia terbahagi kepada 2 komponen - insulin dan C-peptida dalam nisbah 5: 1.

Dengan jumlah C-peptida, seseorang secara tidak langsung dapat menilai keadaan pankreas. Kajian ini ditunjukkan untuk diagnosis pembezaan diabetes jenis 1 dan jenis 2 atau disyaki insulinoma.

Norma c-peptida adalah 0.9-7.10 ng / ml

Berapa kerap anda mesti memeriksa gula untuk orang yang sihat dan pesakit kencing manis?

Kekerapan pemeriksaan bergantung pada kesihatan umum atau kecenderungan anda menghidap diabetes. Individu yang menghidap diabetes saya sering memerlukan pengukuran glukosa hingga lima kali sehari, sementara diabetes II cenderung untuk diperiksa hanya sekali sehari, dan kadang-kadang dua hari sekali.

Bagi orang yang sihat, perlu menjalani pemeriksaan jenis ini sekali dalam setahun, dan bagi orang yang berusia lebih dari 40 tahun, disebabkan oleh patologi yang bersamaan dan untuk tujuan pencegahan, disarankan untuk melakukan ini setiap enam bulan sekali..

Gejala perubahan tahap glukosa

Glukosa dapat meningkat secara mendadak dengan jumlah insulin suntikan yang tidak mencukupi atau dengan kesalahan dalam diet (keadaan ini disebut hiperglikemia), dan jatuh dengan overdosis insulin atau ubat penurun glukosa (hipoglikemia). Oleh itu, sangat penting untuk mencari pakar yang baik yang akan menjelaskan semua nuansa rawatan anda..

Pertimbangkan setiap negeri secara berasingan.

Hipoglikemia

Keadaan hipoglikemia berkembang apabila kepekatan gula dalam darah kurang dari 3.3 mmol / l. Glukosa adalah pembekal tenaga untuk tubuh, sel-sel otak bertindak balas secara mendadak terhadap kekurangan glukosa, dari sini seseorang dapat meneka tentang gejala keadaan patologi seperti itu.

Terdapat banyak sebab untuk menurunkan kadar gula dalam darah, tetapi yang paling biasa adalah:

  • berlebihan insulin;
  • sukan berat;
  • penyalahgunaan minuman beralkohol dan bahan psikotropik;
  • kekurangan salah satu makanan utama.

Gambaran klinikal hipoglikemia berkembang dengan cepat. Sekiranya pesakit mengalami simptom berikut, dia harus segera memberitahu kerabatnya atau orang yang lewat:

  • pening tiba-tiba;
  • sakit kepala yang tajam;
  • peluh berkeringat sejuk;
  • kelemahan tidak bermotivasi;
  • gelap di mata;
  • kekeliruan kesedaran;
  • kelaparan teruk.

Harus diingat bahawa pesakit diabetes terbiasa dengan keadaan ini dari masa ke masa dan tidak selalu menilai kesihatan mereka secara serius. Oleh itu, perlu mengukur tahap glukosa darah secara sistematik menggunakan glukometer..

Juga, semua penderita diabetes disarankan untuk membawa sesuatu yang manis untuk menghentikan sementara kekurangan glukosa dan tidak memberi dorongan kepada perkembangan koma kecemasan akut..

Hiperglikemia

Kriteria diagnostik mengikut cadangan terkini WHO (Pertubuhan Kesihatan Sedunia) adalah tahap gula mencapai 7.8 mmol / l dan lebih tinggi pada perut kosong dan 11 mmol / l 2 jam selepas makan.

Sebilangan besar glukosa dalam aliran darah boleh menyebabkan perkembangan koma kecemasan - hiperglikemik. Untuk mengelakkan perkembangan keadaan ini, anda perlu menyedari faktor-faktor yang dapat meningkatkan gula darah. Ini termasuk:

  • dos insulin rendah yang tidak betul;
  • pengambilan ubat tanpa perhatian dengan berlalunya salah satu dos;
  • pengambilan makanan karbohidrat dalam kuantiti yang banyak;
  • keadaan tertekan;
  • selsema atau jangkitan;
  • penggunaan minuman beralkohol secara sistematik.

Untuk memahami bila hendak memanggil ambulans, anda perlu mengetahui tanda-tanda menghidap atau menghidap hiperglikemia. Yang utama adalah:

  • peningkatan rasa dahaga;
  • peningkatan kencing;
  • kesakitan teruk di kuil;
  • peningkatan keletihan;
  • rasa epal masam di mulut;
  • masalah penglihatan.

Koma hiperglikemik sering membawa maut, sebab itulah pentingnya memperhatikan rawatan diabetes.

Cara mencegah perkembangan keadaan kecemasan?

Cara terbaik untuk merawat keadaan darurat diabetes mellitus adalah mencegahnya daripada berkembang. Sekiranya anda melihat simptom kenaikan atau penurunan gula darah, maka badan anda tidak lagi dapat mengatasi masalah ini dengan sendirinya, dan semua kapasiti simpanan sudah habis. Langkah pencegahan komplikasi yang paling mudah termasuk yang berikut:

  1. Pantau tahap glukosa anda dengan meter glukosa darah. Tidak sukar untuk membeli glukometer dan jalur ujian yang diperlukan, tetapi akan menyelamatkan anda dari akibat yang tidak menyenangkan..
  2. Ambil ubat hipoglikemik atau insulin secara berkala. Sekiranya pesakit mempunyai ingatan yang buruk, dia banyak bekerja atau hanya tidak berpikiran, doktor boleh menasihatinya untuk menyimpan buku harian peribadi, di mana dia akan memberi tanda di hadapan janji temu yang telah selesai. Atau anda boleh meletakkan pemberitahuan peringatan di telefon anda.
  3. Elakkan melangkau makanan. Di setiap keluarga, makan tengah hari atau makan malam lebih kerap menjadi kebiasaan yang baik. Sekiranya pesakit terpaksa makan di tempat kerja, perlu menyediakan bekas dengan makanan siap terlebih dahulu..
  4. Diet seimbang. Orang yang menghidap diabetes harus lebih berhati-hati dengan apa yang mereka makan, terutamanya untuk makanan yang kaya dengan karbohidrat.
  5. Gaya hidup sihat. Kami bercakap mengenai sukan, penolakan pengambilan minuman keras dan alkohol yang kuat. Ini juga termasuk tidur lapan jam yang sihat dan mengurangkan keadaan tekanan..

Diabetes mellitus boleh menyebabkan pelbagai komplikasi, seperti diabetes kaki dan mengurangkan kualiti hidup. Itulah sebabnya mengapa sangat penting bagi setiap pesakit untuk memantau gaya hidup mereka, pergi ke janji pencegahan dengan doktor yang hadir dan mengikuti semua cadangannya tepat pada waktunya..