Diagnosis buasir

Rawatan buasir yang berkesan, seperti penyakit apa pun, sukar dilakukan tanpa diagnosis yang tepat. Walaupun gejala utama buasir diketahui oleh semua orang, mereka mempunyai manifestasi yang serupa dengan fisur dubur, onkologi, dan sejumlah penyakit lain yang sangat tidak menyenangkan. Untuk mendapatkan diagnosis yang tepat, anda perlu berjumpa doktor - proctologist.

Bagaimana buasir didiagnosis?

Untuk mendiagnosis penyakit, proctologist membuat pemeriksaan luaran pesakit. Untuk pemeriksaan, pesakit mengambil posisi siku lutut, duduk di kerusi ginekologi atau berbaring di punggungnya dengan lutut diangkat tinggi ke dada. Semasa pemeriksaan, doktor terlebih dahulu memeriksa dubur untuk mengetahui adanya pembentukan parut dan perubahan lain yang mungkin berlaku pada sfingter, atau pada kulit di sekitarnya. Oleh itu, adalah mungkin untuk menentukan tahap perkembangan buasir, intensiti pendarahan dan kemungkinan plexus vaskular kembali secara bebas ke tempatnya..

Semasa pemeriksaan luaran, proctologist menganalisis kerengsaan garis pada kulit dubur untuk melihat kadar pengecutan otot dubur. Semasa memeriksa dubur yang dicairkan, adalah mungkin untuk menentukan kehadiran fisur dubur dan keparahan buasir. Seterusnya, diagnostik jari dilakukan. Dengan menggunakan kaedah digital, proctologist mesti menentukan nada sfingter dubur, intensiti kesakitan semasa pemeriksaan, dan mengenal pasti kehadiran kecacatan yang mungkin terdapat pada membran mukus saluran dubur. Walaupun terdapat banyak masalah yang dapat dikenal pasti menggunakan diagnostik digital, ini tidak memungkinkan untuk menganggarkan ukuran buasir secara tepat, kerana nod menguncup apabila menekannya dan menjadi lebih kecil daripada ukuran sebenarnya. Untuk penilaian objektif mengenai ukuran buasir, pesakit perlu mendorong, hanya kemudian tahap prolaps buasir ditentukan.

Kaedah untuk mendiagnosis buasir

  1. Ujian darah. Sekiranya mendiagnosis buasir, proctologist mungkin menetapkan ujian darah yang menunjukkan adanya anemia di tubuh pesakit, penyakit yang boleh terjadi kerana pendarahan biasa.
  2. Analisis tinja. Analisis tinja untuk mendiagnosis buasir disebut coprogram. Dengan coprogram, doktor memeriksa kandungan produk sampingan metabolik. Berkat analisis ini, adalah mungkin untuk memahami seberapa baik makanan dicerna di dalam perut, dan apakah terdapat kekotoran pada tinja (misalnya, jumlah lendir yang berlebihan, yang menunjukkan adanya proses keradangan di usus atas). Dalam beberapa kes, selain koprogram, perlu menganalisis tinja untuk darah tersembunyi. Tujuan analisis ini adalah untuk mengenal pasti kehadiran dan intensiti pendarahan. Mengambil ujian darah tersembunyi memerlukan beberapa persiapan pesakit. Dua, tiga hari sebelum tarikh analisis yang dijangkakan, dilarang menggunakan ubat gigi, makan makanan yang dapat mengubah warna tinja (misalnya, bit, delima) untuk mencegah kesalahan dalam penyahkodan analisis.
  3. Diagnostik jari. Kaedah diagnosis digital adalah wajib untuk mengkaji sebarang penyakit di rektum. Kajian ini membantu menentukan keadaan tepat di mana rektum berada. Untuk menjalankan diagnostik digital, pesakit perlu mengambil kedudukan siku lutut, posisi siku bahu, atau berbaring di salah satu sisi, sehingga lutut tinggi ke perut. Dalam beberapa kes, berbaring di belakang dibenarkan, lutut diangkat tinggi ke dada, atau penggunaan posisi duduk dengan lutut terpisah. Semasa diagnostik digital, refleks dubur Rossolimo diperiksa, iaitu tahap pengecutan otot sfingter. Dalam kes otot sfingter yang lemah, terdapat risiko buasir kekal. Untuk menjalankan kaedah jari, proctologist memakai sarung tangan perubatan lateks dan melincirkan jari telunjuk dengan jeli petroleum. Sebelum ahli proktologi memasukkan jarinya ke dubur, pesakit perlu sedikit meregang, seperti ketika pergi ke tandas, dan semasa pemeriksaan itu sendiri, cubalah bersantai mungkin. Diagnostik jari dijalankan dengan berhati-hati, secara beransur-ansur mempelajari keseluruhan saluran dubur. Semasa pemeriksaan, proctologist dapat memberikan penilaian objektif mengenai tahap patensi saluran dubur, menentukan nada otot apa. Untuk memeriksa dinding saluran dubur untuk neoplasma dan keradangan, ia diraba. Melanjutkan, proctologist menilai rektum ampullar..
  4. Kaedah kolonoskopi. Kajian ini membolehkan pemeriksaan visual usus besar dan penentuan keadaan membran mukusnya. Endoskopi digunakan untuk diagnostik.
  5. Kaedah irrigoskopi. Dalam beberapa kes, sinar-x yang disebut irrigoscopy diperlukan sebelum kolonoskopi dilakukan. Sebelum menjalankan prosedur ini, perlu membersihkan rektum sepenuhnya dari tinja.

Prosedur persediaan sebelum diagnostik

Untuk kejayaan kajian, perlu membuat persiapan yang menyeluruh agar analisis tidak mengalami kesilapan. Sekiranya pesakit mengalami sembelit yang berlangsung lebih dari tiga hari, perlu:

  • Minyak kastor (kira-kira 40 gram) diambil secara oral 15 jam sebelum prosedur. Mengambil ubat pencahar dalam kes ini tidak berkesan,
  • setelah mengosongkan, perlu meletakkan dua enema sebelum tidur, hingga satu setengah liter, dua jam lagi,
  • sebaik sahaja bangun, pada hari kajian, anda perlu memasukkan enema tambahan, dengan selang satu jam,
  • sebelum kajian, anda boleh minum teh untuk menghilangkan rasa lapar anda, untuk memudahkan anda memindahkan kajian,
  • jika pesakit mengalami sembelit yang berterusan, prosedur tambahan harus dilakukan beberapa hari sebelum kolonoskopi.

Dalam tiga, empat hari sebelum kajian, anda perlu mengubah diet anda. Semasa berdiet, dilarang memakan roti, sayur-sayuran, kekacang dan buah-buahan. Mengambil julap setiap hari.

Kolonoskopi

Kolonoskopi adalah salah satu prosedur diagnostik yang paling sukar, yang memerlukan pesakit untuk mengikuti semua cadangan yang diberikan oleh doktor dengan tegas. Ketidakselesaan akan dirasakan semasa pemeriksaan. Sebelum menjalankan kajian, pesakit mesti melepaskan seluar dalam sepenuhnya dan mengambil kedudukan di sebelah kiri. Bengkokkan lutut ke perut anda.

Persediaan khas - endoskopi, dimasukkan ke dalam dubur dan bergerak ke atas sepanjang rektum, disertai dengan pelepasan kecil jisim udara untuk mengembangkan lumen. Semasa pemeriksaan, pesakit mungkin diminta untuk menukar posisi dan membalikkan badan di sebelah yang lain atau berbaring di punggungnya.

Ada kalanya kolonoskopi sahaja tidak mencukupi, dan pemeriksaan mikro membran mukus dilakukan untuk diagnosis yang tepat. Prosedur ini dipanggil biopsi. Biopsi dilakukan dengan picagari khas untuk mengambil sampel mukosa.

Semasa kolonoskopi, usus dipenuhi udara. Dari ini, pesakit mempunyai perasaan terengah-engah, dari mana mungkin ada perasaan harus pergi ke tandas. Setelah prosedur selesai, udara yang mengisi usus disedut keluar. Penyebaran usus dengan udara menyebabkan pesakit mengalami kesakitan yang sederhana. Apabila endoskopi digerakkan, usus mungkin terganggu, dari mana rasa sakit akan semakin kuat sebentar..

Tamat penyelidikan

Selepas akhir kolonoskopi, anda boleh makan dan minum. Sekiranya terdapat perasaan limpahan gas yang berterusan dan kurangnya pembebasan udara yang bebas dari usus, anda boleh mengambil arang aktif. Setelah mendiagnosis buasir dengan kolonoskopi, anda perlu berbaring di perut selama beberapa jam.

Apakah tanda-tanda buasir pada wanita??

Anda boleh menjadi tahanan stereotaip dalam jangka masa yang lama: kadang-kadang mereka menghalang anda untuk mengakui bahawa ancaman sebenarnya sedang menimpa anda. Sebagai contoh, beberapa wanita percaya bahawa buasir adalah penyakit lelaki semata-mata, dan wanita tidak perlu takut. Dan jika terdapat sensasi patologi di dubur, pesakit boleh mengeluarkannya untuk apa-apa, bukan untuk penyakit buasir..

Dan dengan sembrono seperti itu akan membuang masa yang berharga! Buasir pada wanita berlaku: ya, sedikit lebih jarang daripada pada lawan jenis, tetapi perbezaan ini tidak kritikal.

Lebih-lebih lagi, terdapat khusus buasir wanita, kerana melahirkan anak dan melahirkan anak. Dan ini berlaku pada gadis-gadis yang sangat muda yang tidak pernah mengeluh tentang perkara sebelumnya. Adalah sangat penting untuk memerhatikan bagaimana buasir bermula pada wanita, dan tidak melewati tahap ketika rawatan ubat akan berkesan..

Mengapa wanita mendapat buasir?

Terdapat beberapa sebab mengapa wanita menghadapi patologi ini. Dipercayai bahawa gabungan faktor lebih cenderung menyebabkan penyakit: contohnya, kekurangan mobiliti dan pemakanan yang buruk. Tetapi, alasan yang paling kuat untuk buasir pada wanita terletak pada kenyataan bahawa semua faktor yang tidak baik ini digabungkan dengan kecenderungan genetik terhadap penyakit ini..

Apakah keadaan yang baik ini:

  • Sembelit. Jantina wanita, berdasarkan statistik, sedikit lebih cenderung mengalami sembelit daripada lelaki. Ini dapat dijelaskan oleh nuansa struktur usus wanita (iaitu kolon sigmoid yang memanjang). Ketika seorang wanita mendorong ke tandas, tekanan pada dinding vena saluran rektum meningkat, dan pembentukan varikos terbentuk;
  • Tenaga fizikal, bekerja dengan berat. Emansipasi membawa kepada kenyataan bahawa seorang wanita secara harfiah banyak berlaku. Bahkan ramai wanita enggan menolong, dan tidak membenarkan rakan pengembara yang sopan menolong mereka membawa beg berat ke rumah. Tetapi setiap gadis (ya, di zaman kanak-kanak anda perlu memahami ini) harus memahami bahawa berat badan dan jantina wanita bukanlah konsep yang berkorelasi. Dan buasir bukan satu-satunya ancaman untuk usaha tersebut. Perkara yang sama berlaku untuk kerja berlebihan di gim;
  • Ketidakaktifan fizikal. Terdapat lebih banyak pekerja pejabat, lebih-lebih lagi, pejabat hari ini boleh berada tepat di rumah. Dan inilah jalan menuju mobiliti rendah, pergerakan di dalam sofa-meja dapur dan pelbagai masalah yang timbul dari ini;
  • Pemakanan yang tidak betul. Sekali lagi, kepantasan hidup membawa kepada kenyataan bahawa kita sering "memintas" makan tengah hari secara harfiah dalam perjalanan. Seorang wanita yang letih pulang dari tempat kerja, mencari alat memasak atau kafe, dan membawa beg berisi makanan siap pakai, tetapi tidak selalu menjadi makanan sihat. Kualiti makanan adalah kualiti sistem pencernaan, ini juga merupakan sembelit berikutnya. Sebelum terlambat, fikirkan sama ada anda boleh mengubah diet anda, sama ada anda mencari alasan;
  • Bulanan. Sebilangan pesakit menyedari bahawa gejala buasir pada wanita bertambah tepat pada hari-hari menarche (haid). Sudah tentu, hari-hari kritikal itu sendiri tidak boleh menjadi penyebab berlakunya pemburukan buasir, tetapi bagaimanapun, dalam tempoh ini, darah mengalir ke organ pembiakan dengan lebih kuat, pengumpulan vaskular meluap, yang penuh dengan pemburukan;
  • Kehamilan, kelahiran anak. Semasa tempoh kehamilan, rahim tumbuh dengan cepat, menekan pada saluran, kesan ini menyebabkan genangan. Semasa melahirkan anak, mereka menjadi lebih ketara, kerana dalam proses percubaan, pengisian darah pada urat pelvis tumbuh.

Sekiranya anda secara fizikal mengenal pasti penyebab buasir, maka ini adalah kegagalan pengisian darah badan-badan gua. Pembentukan ini disediakan secara semula jadi dalam tubuh manusia sebagai struktur penahan.

Tanda-tanda pertama vena varikos saluran dubur

Perkara pertama yang biasanya diberi perhatian oleh pesakit adalah ketidakselesaan di dubur. Sensasi negatif yang luar biasa dicatat semasa pengosongan tinja, semasa berjalan atau duduk. Kemudian, gatal-gatal, kerengsaan, rasa sesuatu di rektum dapat ditambahkan pada sensasi ini - ini akan menjadi tanda pertama buasir pada wanita.

7 tanda permulaan buasir:

  1. Kesukaran dan gatal yang berpanjangan di kawasan rektum;
  2. Pendarahan ringan dari dubur semasa / selepas pergerakan usus;
  3. Proses keradangan di dubur;
  4. Kesakitan, kesemutan, kekejangan semasa pengosongan usus;
  5. Pembengkakan kerucut hemorrhoidal;
  6. Rembesan mukus yang melimpah;
  7. Rasa berat di pangkal paha.

Lama kelamaan, jika pesakit sama sekali tidak bertindak balas terhadap gejala ini, mereka hanya akan bertambah buruk. Bengkak akan muncul, sakit pangkal paha akan semakin meningkat. Lebih sukar bagi seorang wanita untuk berjalan dan duduk. Dan jika buasir mula jatuh dan mencubit, rasa sakit akan terasa tajam.

Tahap buasir pada wanita

Sebenarnya, pada wanita, penyakit ini berkembang pada tahap yang sama seperti pada lelaki. Terdapat empat daripadanya - yang pertama adalah yang paling mudah dan boleh dibetulkan dengan ubat-ubatan, dengan permulaan tahap kedua lebih sukar untuk melakukan ini.

Tahap penyakit buasir:

  • Tahap 1. Bengkak dan sedikit pembengkakan urat simpul. Mereka belum jatuh, tetapi boleh diperbaiki secara subkutan. Untuk peringkat pertama, pendarahan rektum adalah gejala yang paling penting. Beberapa titisan darah di atas kertas, walaupun dua bulan sekali - ini sudah mula buasir. Semasa pemeriksaan, ahli koloproktologi akan memperhatikan pembesaran corak vaskular pada membran mukus, serta beberapa, ubah bentuk anatomi yang sejauh ini kecil pada otot membujur;
  • Tahap 2. Kerucut buasir membesar, menjadi lebih padat dan lebih menyakitkan. Apabila dikosongkan, mereka jatuh, tetapi ini masih boleh dibalikkan - mereka sendiri kembali. Tidak hanya darah yang mungkin keluar dari rektum, tetapi juga lendir kaustik, yang menyebabkan kerengsaan. Dari ini, wanita menjadi gementar dan, seperti yang diperhatikan oleh doktor, pada peringkat ini mereka beralih kepada doktor;
  • Tahap 3. Gatal dubur menjadi lebih besar, pendarahan lebih kerap. Benjolan memerlukan pengurangan manual. Dalam kajian makmal, doktor menetapkan perubahan tisu otot morfologi yang menerjemahkan dominasi distrofi dan kehilangan keanjalan;
  • Tahap 4. Ketidakselesaan menjadi tidak tertahankan, rasa sakit semakin meningkat, penyakit ini membawa penderitaan yang teruk. Semasa pengosongan, pendarahan serius muncul, benjolan terbentuk di dalam dubur dan di luar, gumpalan darah juga dapat terbentuk.

Tidak perlu menunggu sehingga rasa sakit yang ketara muncul dengan buasir pada wanita; pada sensasi negatif pertama, lawati seorang proktologi. Hanya bantuan doktor yang akan membuat penyakit itu reda.

Jenis buasir pada wanita

Dengan buasir luar, pembentukan nod di bahagian luar dubur direkodkan, yang penuh dengan kesakitan yang berpanjangan dan ketidakselesaan yang nyata. Perbezaan, pembakaran, dan gatal menyertai buasir luar.

Penyakit ini dicirikan oleh:

  1. Pembengkakan tisu dubur;
  2. Keretakan dengan pendarahan;
  3. Nekrosis tisu;
  4. Darah pada masa pergerakan usus;
  5. Pembentukan trombus.

Seorang wanita mempunyai rasa kenyang di dubur, pembakaran, pendarahan, sembelit dan masalah lain dengan pergerakan usus, sakit. Nod meningkat dan menyempitkan rektum, yang mengganggu pergerakan tinja, pengumpulan tinja menyebabkan kesakitan, membran mukus jengkel.

Apa yang perlu dilakukan: doktor mana yang harus dikunjungi, bagaimana pemeriksaan akan dilakukan

Buasir hampir selalu dirawat oleh proctologist (atau koloproctologist). Pakar ini bekerja dengan patologi rektum, ini merangkumi bukan sahaja buasir, tetapi juga fisur dubur, pelbagai jenis neoplasma di dalam usus, dll..

Sudah tentu, wanita menangguhkan lawatan ke proctologist pada mulanya kerana ketakutan dan canggung. Perasaan tidak membina memainkan gurauan kejam dengan mereka - pada akhirnya tidak ada apa-apa kos kerana kehilangan masa.

Doktor akan memberitahu anda betapa berbahaya buasir pada wanita, dan bagaimana keadaannya dapat diperbaiki. Tetapi pemeriksaan mendahului perbincangan seperti itu antara doktor dan pesakit. Doktor melakukan pemeriksaan digital, dan juga pemeriksaan instrumental. Sekiranya perlu, pakar akan menulis rujukan untuk ujian.

Dari semua maklumat yang diterima (dan aduan pesakit diambil kira), doktor akan menyimpulkan rawatan apa yang akan berkesan. Dia akan menyusun rejimen terapi individu dan mengawal rawatannya.

Pesakit harus bersedia untuk pemeriksaan:

  • Anda perlu membuat temu janji dengan usus yang dibersihkan - enema akan membantu pesakit (enema mikro juga boleh digunakan), serta pencahar. Sekiranya anda pergi ke doktor pada waktu petang, bersihkan usus anda tiga hingga empat jam sebelum temu janji (jika anda akan terus keluar dari kerja, anda boleh melakukan ini pada waktu pagi);
  • Bawa lampin dan kaus kaki yang bersih, kebersihan dan estetika walaupun fenomena seharian sebagai pemeriksaan juga penting. Dan anda sendiri akan merasa lebih yakin..

Pemeriksaan dilakukan sama ada di kerusi khas (mengingatkan ginekologi), atau di sofa. Doktor akan memberitahu pesakit bagaimana untuk berbaring dengan betul dan membuat semua manipulasi tidak selesa.

Diagnosis buasir pada wanita

Walaupun pemeriksaan visual pada kawasan dubur adalah maklumat bagi proctologist, tetapi kaedah penyelidikan ini sahaja tidak mencukupi. Proktologi mesti melakukan pemeriksaan instrumental.

Terdapat tiga kaedah diagnostik yang paling biasa:

  1. Anoskopi - menggunakan anoskop, doktor menilai kesihatan mukosa saluran rektum;
  2. Sigmoidoscopy - pemeriksaan bahagian rektum dan rektosigmoid;
  3. Kolonoskopi - menilai keadaan selaput lendir semua bahagian usus.

Kami terpaksa mengakui bahawa bukan sahaja buasir dapat mempengaruhi tisu usus. Terdapat penyakit lain yang berkaitan dengan kecacatan tisu patologi dalam bentuk malignan..

Dengan kata lain, doktor mesti menggunakan kaedah maklumat yang ada padanya untuk mengenal pasti patologi dengan jelas.

Mengapa buasir muncul pada wanita hamil?

Mengapa buasir keluar pada wanita semasa kehamilan? Ini sebenarnya keadaan yang berlaku hanya pada seks yang lebih adil. Dalam semua aspek lain, perjalanan buasir wanita dan lelaki agak serupa. Ciri seperti buasir wanita hamil perlu dipertimbangkan secara berasingan..

Pada bulan-bulan pertama kehamilan, tubuh wanita, boleh dikatakan, mempercepat: merangkumi semua mekanisme yang akan berfungsi untuk mengekalkan kehamilan. Hormon progesteron dihasilkan, yang membantu melonggarkan sel otot licin.

Berkat ini, otot badan wanita menyesuaikan diri dengan peningkatan ukuran bayi semasa kehamilan. Tetapi, proses ini, sayangnya, juga ditandai oleh detik negatif - kelonggaran yang tidak diingini berlaku di dalam usus. Kerana ini, sembelit berlaku, dan buasir mungkin muncul..

Penyakit ini menampakkan diri setelah 32-24 minggu, kerana:

  • Pada ketika ini, wanita hamil mempunyai aktiviti fizikal yang terhad kerana kenaikan berat badan;
  • Rahim yang membesar memberi banyak tekanan pada organ dalaman, dan ini menyebabkan kesesakan pada urat;
  • Kapal vena dimampatkan di bawah pengaruh faktor-faktor ini;
  • Sembelit meningkat;
  • Beberapa penyakit saluran pencernaan bertambah teruk;
  • Kadang-kadang terdapat kegagalan kuasa.

Ini tidak bermaksud bahawa buasir wanita hamil hanyalah patologi yang akan berlaku seiring dengan kehamilan itu sendiri. Tidak, kondisinya masih berbahaya, kerana penyakit hemoroid dapat memprovokasi perkembangan proses keradangan pada organ tetangga. Juga, dengan sembelit, toksin terkumpul, yang boleh memberi kesan negatif kepada janin..

Buasir pada wanita pada awal kehamilan

Pada pertiga pertama kehamilan, penyakit ini jarang didiagnosis. Biasanya, tidak ada ancaman terhadap anak pada masa ini. Tetapi jika komplikasi muncul, maka kehamilan secara automatik menjadi bermasalah. Contohnya, fistula dubur, radang purulen, pembekuan darah di nod sangat tidak diingini untuk kehamilan yang sihat..

Dengan nuansa kehamilan seperti itu, 1 trimester mengancam:

  1. Sakit yang teruk;
  2. Kenaikan suhu badan;
  3. Perkembangan sepsis;
  4. Kegagalan pemakanan sel janin;
  5. Gangguan aliran darah plasenta;
  6. Gangguan kehamilan.

Mengapa buasir boleh berbahaya semasa melahirkan anak

Dengan buasir yang didiagnosis, pembedahan caesar jarang dipilih, kecuali jika penyakit ini berada pada tahap terakhir dan komplikasinya sangat serius. Dalam situasi seperti itu, doktor cenderung memilih untuk menjalani pembedahan, kerana risiko melahirkan anak yang rumit dengan ancaman terhadap keadaan anak sangat tinggi..

Dengan buasir progresif, kelahiran boleh menjadi bermasalah, seperti pemulihan selanjutnya..

Ini disebabkan oleh perkara berikut:

  • Kesakitan yang berkaitan dengan laluan bayi melalui saluran kelahiran meningkat kerana buasir;
  • Proses keradangan tumbuh;
  • Simpul dicubit, malah pecah;
  • Pendarahan meningkat;
  • Badan kehilangan banyak kekuatan.

Seluruh kompleks momen yang sangat tidak diingini ini mengatakan hanya satu perkara - buasir pada wanita semasa kehamilan mesti dirawat. Secara mudah, lokasi simpul akan memungkinkan rawatan yang tidak memberi kesan kepada anak dengan cara apa pun. Sekiranya buasir didiagnosis lebih awal, maka ini adalah ubat mudah - supositoria, salap, gel.

Tugas ubat-ubatan adalah untuk membius, melegakan keradangan, kering, membasmi kuman, menyekat pendarahan, membuang gumpalan darah, dan saluran darah yang sempit. Salap apa yang diresepkan untuk wanita hamil? Ini adalah Levomekol, salap Fleming, salap Heparin, bahkan salap Vishnevsky.

Doktor menetapkan Suppositori Relief Advance pesakit, dan juga suppositori Natalsid. Juga berkesan boleh menjadi supositoria metilurasil, gliserin, laut buckthorn, lapisan supositoria dengan propolis dan papaverine.

Buasir selepas bersalin: cara menanganinya

Buasir adalah penyakit biasa sistem vena, di mana pengumpulan urat simpul di saluran rektum melimpah dengan darah, jatuh dari dubur dan menjadi radang. Kehamilan dan kelahiran anak, seperti yang disebutkan di atas, menimbulkan penyakit. Proses generik itu sendiri tidak menyembuhkan saluran, ia hanya menyumbang kepada perkembangan buasir pada peringkat awal selepas bersalin.

Dalam tempoh yang sukar, tekanan vena seorang wanita dalam persalinan meningkat di semua bahagian usus. Ini boleh mencetuskan perkembangan buasir. Dan semua gejala negatif akan menampakkan diri pada saat ibu perlu memberi tumpuan kepada bayi, merawatnya dan membesarkannya. Keadaan ini pasti memerlukan pembetulan..

Ia sangat mudah: anda tidak perlu pergi ke hospital, dan hampir selalu tidak perlu mengambil antibiotik untuk pemulihan. Maksudnya, wanita itu sebenarnya tidak tersasar dari irama hidup barunya..

Ciri-ciri buasir wanita: bagaimana ia berkaitan dengan haid

Menguatkan simptom buasir berlaku sebelum bermulanya haid, kerana tubuh wanita mula bersiap untuk haid. Ini disebabkan oleh perubahan hormon dan peningkatan aliran darah ke organ pelvis..

Apa yang berikut dari ini:

  • Ketidakseimbangan hormon boleh menyebabkan penurunan imuniti - seorang wanita merasa lebih teruk, risiko jangkitan nodul purulen dengan bakteria meningkat;
  • Tubuh cavernous dipenuhi dengan darah, bertambah besar, yang menyebabkan keradangan dan kehilangan pengumpulan nod dari zon usus;
  • Aliran darah di alat kelamin juga meningkat, dan mereka meningkatkan tekanan pada saluran GI bawah kerana kedudukan bersebelahan ini;
  • Sebelum haid, selera wanita banyak menjadi tidak dapat ditangguhkan - ada yang menerkam gula-gula, yang lain pada makanan asap / asin, makanan seperti makanan menyebabkan sembelit, yang memburukkan lagi gejala buasir..

Tetapi selepas haid, penyakit ini, sebagai peraturan, membimbangkan seorang wanita lebih jarang, kerana keparahan gejala menurun.

Pemilihan farmaseutikal terapeutik untuk tempoh haid untuk pembetulan buasir adalah masalah pakar. Selama ini, tidak semua ubat dapat digunakan. Sebagai contoh, masuk akal untuk tidak menggunakan ubat-ubatan tempatan yang mengandungi kortikosteroid, kerana dapat meningkatkan peredaran haid..

Atas sebab yang sama, antispasmodik akan menjadi kontraindikasi untuk buasir pada wanita pada hari-hari haid. Papaverine atau No-shpa sangat melegakan struktur otot, dan yang berkaitan dengan alat kelamin. Dan ini juga berbahaya oleh pendarahan yang memburuk.

Cara berkelakuan dengan tanda-tanda peningkatan penyakit

Betapa sakitnya buasir pada wanita, setiap pesakit proktologi yang datang dengan aduan penyakit ini dapat memberitahu. Sekiranya eksaserbasi berlaku semasa haid, seperti yang telah disebutkan, salap hormon dan antispasmodik tidak dapat digunakan.

Cadangan lain semasa penderitaan:

  1. Sekiranya anda menggunakan terapi sejuk, maka ia akan berkesan dalam had yang munasabah, tetapi dalam tempoh anda, cubalah untuk tidak menggunakannya, ia berbahaya. Lilin ais bukanlah pilihan terbaik, tetapi bungkusan ais boleh membantu. Tetapi ini bukan monoterapi, tetapi hanya salah satu langkah yang dapat meringankan keadaan wanita semasa berlakunya pemburukan;
  2. Elakkan senaman fizikal yang berlebihan. Semasa haid, pembersihan dan pekerjaan rumah tangga yang lain boleh menjadi beban yang tidak diingini. Bersemangat untuk bekerja memang terpuji, tetapi harus ada had yang munasabah dalam segala hal: jika kerja anda berubah menjadi pemburukan buasir, tidak ada yang memerlukan prestasi kerja seperti itu;
  3. Makan makanan yang tidak terlalu ketat dua hingga tiga hari sebelum jangkaan anda. Tugas anda adalah membuang makanan goreng, pedas, masin, asap dan manis dari menu harian. Pemakanan yang betul dapat membantu mencegah timbulnya keradangan atau meringankan keadaan. Dan haid itu sendiri, jika anda mematuhi asas-asas pemakanan yang betul, lebih mudah ditanggung - ia kurang menyakitkan dan kurang banyak;
  4. Lilin buckthorn laut dan gliserin adalah yang harus anda miliki di dalam peti sejuk anda sekiranya anda menderita buasir dan menjangkakan haid anda tidak lama lagi. Pada tanda pertama keradangan, anda boleh menggunakan suppositori ini. Suppositori, antara lain, memudahkan proses buang air besar, yang bermaksud anda menyelamatkan diri dari tekanan yang tidak diingini pada rektum..

Anda perlu dapat mendengar badan anda. Ramai wanita senang berkongsi penemuan mereka - pemakanan yang betul, rejimen minum biasa, rehat yang betul dan aktiviti fizikal yang menenangkan banyak penyakit..

Dan jika seorang wanita secara harfiah "mati" pada hari-hari haid, yang lain memindahkannya lebih mudah bukan melalui organisma yang unik, tetapi dengan mengusahakan dirinya sendiri, diet, gaya hidup dan juga cara berfikir.

Ada orang yang tidak hanya memulakan penyakit ini. Mereka tahu bahawa mereka boleh memburukkan lagi buasir, tetapi mereka tidak melakukan apa-apa untuk menghentikan prosesnya. Yang lain memahami bahawa segelas wain tambahan boleh menyebabkan kerengsaan, atau tahu bagaimana makan pada malam haid, dan pemahaman mereka mengenai proses ini membantu mengelakkan keradangan urat simpul dan hari-hari kritikal yang menyakitkan..

Buasir wanita: psikosomatik

Wanita secara semula jadi kurus, lebih lembut dan sensitif. Sekiranya lelaki adalah penyokong penyelesaian khusus, penafsiran yang jelas dan tugas tunggal, maka bagi wanita topik apa pun adalah alasan untuk memikirkannya dengan lebih mendalam dan lebih luas. Oleh itu, seks yang adil sangat berminat dengan masalah psikosomatik penyakit, khususnya - buasir.

Menurut doktrin psikosomatik, penyakit rektum ditafsirkan sebagai berikut:

  • Gatal dan retak di rektum. Seseorang mempunyai konflik dalaman antara tugasnya sendiri dan keengganan untuk menunaikannya;
  • Keradangan di saluran dubur. Ini bermaksud membina rancangan bercita-cita tinggi dan kurangnya keyakinan diri untuk melaksanakannya;
  • Buasir. Marah di persekitaran terdekat anda, ketidakupayaan (ketidakupayaan) untuk menyelesaikan apa yang anda mulakan, kebiasaan menangguhkan sesuatu;
  • Berdarah. Kebencian lama, pemikiran balas dendam yang berterusan, keengganan untuk melepaskan masa lalu. Terutama pendendam ditujukan kepada mereka yang mengganggu pelaksanaan rancangan anda;
  • Jangkitan kulat. Kepahitan, kekecewaan dengan kerja yang dilakukan;
  • Inkontinensia najis. Seseorang ingin cepat menghilangkan beban yang memberi tekanan kepadanya (termasuk kerja buruk);
  • Keradangan berjangkit. Penyokong psikosomatik mengaitkannya dengan fakta bahawa seseorang selalu menyalahkan orang lain atas kegagalannya sendiri..

Ahli psikoterapi juga mengatakan bahawa buasir sering menjadi penanda seseorang terjebak pada sesuatu atau seseorang. Sebagai contoh, seseorang tidak dapat menyingkirkan apa yang berlebihan: dia menjimatkan wang, tidak mahu berpisah dengan sesen pun, dan ini menjadi keserakahan patologi.

Atau seorang wanita memikul beban yang sangat besar di bahunya: perkahwinan yang sukar dan tidak bahagia. Tetapi keputusan untuk membubarkannya sepertinya merupakan perubahan dalam hidup yang selama ini dia kurang bersedia daripada penderitaan yang berterusan..

Psikosomatik menunjukkan bahawa tenaga yang tidak perlu, berlebihan, mengganggu stagnasi darah terkumpul di buasir, yang menyebabkan mereka pecah. Oleh itu, perkara pertama yang akan diberitahu oleh psikoterapi adalah mengenai pentingnya kemampuan melepaskan diri, berpisah dengan sesuatu atau seseorang. Anda perlu belajar melepaskan orang dan menerima hak mereka untuk menjadi diri mereka sendiri.

Juga, pakar mungkin mengatakan bahawa dalam hidup anda, mungkin, tidak ada minimalisme yang mencukupi. Anda terlalu banyak mengelilingi diri anda, dan anda takut untuk berpisah walaupun dengan cawan yang sudah pecah. Apa yang anda kumpulkan di sekeliling anda juga akan terkumpul di dalam diri anda - dan, sayangnya, dalam bentuk penyakit.

Buasir bukanlah penyakit pikun, bukan penyakit lelaki, tetapi patologi yang boleh berlaku kepada sesiapa sahaja. Buasir didiagnosis pada bayi, remaja, wanita muda. Soalan lain adalah bahawa topik memalukan penyakit ini begitu dijaja di masyarakat. Seseorang datang ke doktor lewat, apabila beberapa salap dan supositoria tidak lagi menyelesaikan masalahnya.

Wanita, seperti yang ditunjukkan oleh statistik, lebih peka terhadap kesihatan mereka. Mungkin ini disebabkan oleh fakta bahawa mereka menganggap penyakit mereka tidak hanya sebagai kesakitan peribadi, tetapi juga sebagai batasan kekuatan mereka dalam hubungannya dengan orang yang mereka sayangi..

Secara sederhana, ibu tidak boleh sakit, kerana siapa yang akan menjaga anak-anaknya? Oleh itu, wanita sering menangani masalah buasir: pertama mereka boleh datang ke pakar sakit puan, kemudian mereka pergi ke proctologist dan secara sistematik menuju ke tujuan pemulihan.

Buasir pada wanita

Buasir pada wanita adalah pengembangan urat kavernosa plexus choroid rektum (hemorrhoidal), disertai dengan pembentukan buasir dalaman atau luaran, gejala ciri.

Penyakit ini telah diketahui sejak zaman kuno, menyebutnya terdapat dalam manuskrip Babilonia dan Asiria, percubaan pertama dalam rawatan ubat buasir dijelaskan oleh orang Mesir kuno. Istilah "haemorrhoe" itu sendiri diperkenalkan oleh Hippocrates, definisi menggabungkan dua akar ("haema" - darah dan "rhoos" - aliran) dan secara harfiah diterjemahkan sebagai "pendarahan, pendarahan." Hippocrates menulis: "Penyakit buasir terbentuk seperti ini: hempedu atau lendir, berlarutan di urat rektum, menghangatkan darah di urat. Vena ini, menghangatkan, menarik darah dari urat kecil yang berdekatan dan, mengisi, membentuk tumor di dalam rektum ".

Rektum adalah organ tubular berongga sekitar 15-16 cm, yang terdiri daripada 3 lapisan (lendir, submukosa dan berotot) dan dikelilingi di semua sisi oleh tisu lemak longgar dari pelvis kecil dan perineum. Pada jarak kira-kira 2 cm dari dubur, dalam ketebalan rektum, terdapat garis gigi, di mana kulit zon anorektal masuk ke membran mukus.

Di lapisan submucosal, beberapa sentimeter di atas garis gigi, terdapat tiga plexus vaskular hemoroid yang terletak di sepanjang dinding kanan, anterior dan posterior kanan rektum. Struktur kapal menyerupai spons, kerana ia dapat mengisi dengan darah dalam waktu yang singkat dan kosong secepat mungkin. Ciri-ciri struktur dan hemodinamik plexus vaskular memberikan penyegelan dubur tambahan, menyumbang kepada pengekalan gas dan tinja yang kuat, apabila pembuluh darah buasir yang dipenuhi darah melakukan fungsi semacam plag untuk bahagian bawah rektum.

Penyakit ini adalah masalah perubatan dan sosial yang serius, seperti yang terjadi, menurut berbagai sumber, di setiap 4-10 penduduk Bumi, membentuk sebagian besar banding dalam proctology (hingga 40% dari jumlah keseluruhan). Buasir pada wanita agak kurang biasa daripada pada lelaki; dengan usia, kemungkinan pembentukan penyakit meningkat.

Penyebab buasir pada wanita dan faktor risiko

Penyebab utama anatomi dan fisiologi buasir pada wanita adalah:

  • dominasi pengisian darah arteri saluran plexus ke atas aliran keluar vena, yang mewujudkan prasyarat untuk perkembangan genangan dan ubah bentuk plexus;
  • perubahan distrofi-degeneratif pada otot membujur lapisan submukosa rektum dan ligamen Parks, yang bertindak sebagai kerangka fibromuskular untuk pembuluh darah hemoroid;
  • mikrotrombosis plexus vaskular;
  • penyakit varikos urat hemoroid;
  • kecederaan traumatik pada otot dubur.

Akibat daripada sebab-sebab ini, ubah bentuk corpora cavernosa berlaku, pengembangannya, penonjolan ke dalam lumen rektum atau prolaps dari dubur (bergantung pada penyetempatan).

Faktor yang menyumbang kepada perkembangan buasir pada wanita:

  • gangguan buang air besar (sembelit, najis yang terlalu padat);
  • gaya hidup tidak aktif, tidak aktif;
  • jangka panjang yang sistematik dalam keadaan berdiri (keperluan pengeluaran ketika bekerja dalam pengeluaran tidak mekanis, di sektor perkhidmatan, di beberapa bidang perubatan, dll.);
  • berat badan berlebihan;
  • proses pelekat di rongga pelvis dengan penglibatan usus besar dalam proses patologi;
  • disfungsi autonomi;
  • kerja fizikal yang sukar;
  • kegagalan jantung;
  • stagnasi dalam sistem vena portal, yang menyebabkan beban kapal yang lebih banyak (selepas sirosis, hepatitis, dengan latar belakang proses berjangkit akut, mengambil ubat tertentu, penyalahgunaan alkohol, dll.);
  • penyakit kronik organ pelvis (adnexitis, salpingo-oophoritis, cystitis).

Buasir pada wanita hamil

Faktor yang paling biasa memprovokasi perkembangan atau pemburukan buasir yang ada pada wanita adalah kehamilan. Menurut beberapa laporan, kejadian buasir pada wanita yang tidak mempunyai riwayat kelahiran kira-kira 5 kali lebih kecil daripada pada mereka yang telah melahirkan. Kemungkinan terkena buasir dalam kes ini juga secara langsung bergantung pada usia: kehamilan setelah 30 tahun menjadi rumit oleh buasir pada wanita rata-rata 3 kali lebih kerap daripada pada wanita hamil pada 20 tahun. Kira-kira 50% wanita yang menderita buasir semasa kehamilan mengalami pemburukan dalam beberapa minggu pertama dalam tempoh selepas bersalin..

Semasa melahirkan, kepala janin, melewati saluran kelahiran, meremas saluran pelvis kecil, yang menyebabkan pelanggaran aliran keluar vena dan pembentukan genangan dalam aliran darah. Keterukan proses ini bergantung pada jangka masa buruh: semakin lama, peredaran darah tempatan semakin menderita. Buasir membengkak tajam, peningkatan ukuran, menjadi sangat padat, sianotik. Apabila kepala meletus, buasir dalaman, dengan keparahannya yang signifikan, diperah, pecahnya mungkin. Selepas melahirkan anak, dengan penguncupan sfingter anus secara beransur-ansur, nod dalaman menurun dan menyesuaikan diri, tetapi selalunya, jika penguncupan sfinkter berlalu dengan cepat, simpul ini dicubit, dan buasir akut berlaku.

Menurut data statistik, buasir diperhatikan pada 7,7% wanita bukan hamil, di lebih daripada 25% wanita hamil dan hampir separuh daripada semua nifas.

Bentuk penyakit

Bergantung pada punca buasir pada wanita, terdapat dua bentuk:

  • primer (diwarisi), berkembang tanpa kaitan dengan patologi sebelumnya;
  • sekunder, yang merupakan komplikasi penyakit.

Mengikut tempoh proses:

  • akut (episod satu kali manifestasi menyakitkan);
  • kronik (jangka panjang, mungkin sepanjang hayat, bergelombang dengan tempoh pengampunan dan pemburukan).

Bergantung pada gambaran klinikal, buasir pada wanita boleh menjadi luaran (beberapa pembengkakan ciri yang terletak di bawah kulit berdekatan dengan dubur) dan dalaman (buasir tidak dapat dilihat semasa pemeriksaan luaran, terletak di dalam lumen rektum). Nod dalaman, jika tidak dikesan semasa pemeriksaan luaran zon anorektal, dapat dikesan hanya dengan melakukan pemeriksaan khusus pada rektum. Sebagai peraturan, mereka memiliki bentuk bulat atau berbentuk gelendong, terletak di pangkalan yang luas, dengan permukaan yang halus (pada peringkat akhir penyakit - bergelombang), ketika ditekan, mereka mudah dikosongkan.

Menurut pelbagai sumber, buasir dijumpai di setiap 4-10 penduduk Bumi, membentuk sebagian besar daya tarik dalam proktologi (hingga 40% dari jumlah keseluruhan).

Dengan penambahan jangkitan sekunder, trombosis buasir, pelanggarannya, dan lain-lain, mereka membicarakan buasir yang rumit. Sekiranya tidak ada keadaan seperti itu, buasir diklasifikasikan sebagai tidak rumit..

Keterukan buasir pada wanita

Keterukan (atau tahap) buasir pada wanita ditentukan bergantung pada gambaran morfologi dan fungsional, secara keseluruhan terdapat 4 tahap:

  1. Pelepasan episodik darah merah dari dubur tanpa tanda-tanda prolaps buasir, perubahan degeneratif-distrofik pada kerangka otot-tisu penghubung dinyatakan sedikit.
  2. Buasir yang keluar dari dubur ditentukan secara visual (baik dengan dan tanpa pendarahan), mudah menyesuaikan diri. Fenomena distrofi berkembang, tetapi keanjalan rangka berserat otot tetap terjaga.
  3. Buasir yang keluar dari saluran dubur memerlukan pengurangan manual, prolaps boleh disertai dengan pendarahan, lapisan otot rektum sebahagian besarnya kehilangan keanjalannya, selaput lendir menipis, ada kecenderungan pendarahan.
  4. Prolaps buasir adalah kekal, pengurangannya tidak mungkin, alat sokongan tidak stabil, tisu otot sebahagian besarnya digantikan oleh penghubung.

Kursus buasir akut pada wanita agak berbeza dengan kronik dan melalui 3 peringkat berturut-turut:

  1. Trombosis nod luaran dan dalaman tanpa tanda-tanda keradangan.
  2. Perubahan keradangan awal pada buasir trombosis.
  3. Thrombosis nod, disertai dengan keradangan tisu lemak subkutan zon perianal.

Gejala buasir pada wanita

Tanda-tanda utama buasir pada wanita dengan kursus kronik membentuk ciri klinikal penyakit ini: sindrom kesakitan, penonjolan buasir yang meradang dan pendarahan, lebih sering dikaitkan dengan tindakan buang air besar.

Pada peringkat awal penyakit, gejala yang menyakitkan adalah sementara, berlaku selepas aktiviti fizikal yang berlebihan, kesalahan dalam diet, mandi air panas, dll..

Pendarahan dengan buasir pada wanita adalah gejala penyakit yang paling biasa; ia berlaku pada kira-kira separuh pesakit. Jumlah darah yang dikeluarkan dari dubur sangat berbeza: dari smear kecil pada kertas tandas hingga pendarahan besar yang memerlukan rawatan segera. Warna najis dalam kes ini tidak berubah, darah dapat dioleskan di permukaannya.

Dengan buasir dalaman, pesakit sering mengadu percikan darah dalam aliran, adanya titisan darah di dinding mangkuk tandas. Pada awal tindakan buang air besar, darah dapat menonjol dengan pembekuan beku, berwarna gelap, jika ada pengumpulan awal di dalam lumen usus, walaupun lebih sering warna darah yang dilepaskan berwarna merah cerah. Pendarahan dari dubur dengan buasir pada wanita diperhatikan dalam lebih daripada 75% kes.

Prolaps buasir (diperhatikan pada 4 dari 10 pesakit) pada peringkat awal buasir pada wanita adalah episodik, nod yang berlarutan ditetapkan sendiri. Ketika penyakit itu berkembang, pengurangan memerlukan bantuan manual, dalam beberapa kes tidak mungkin melakukan manipulasi, penonjolan unsur-unsur plexus hemoroid menjadi permanen. Sebagai peraturan, prolaps buasir berlaku pada titik ciri: dalam unjuran jam 3, 7 dan 11 di dail ketika pesakit berada di punggungnya.

Kesakitan dengan buasir pada wanita adalah penyakit kusam yang berterusan, sakit (pada peringkat akhir penyakit) atau berlaku secara berkala, berkaitan dengan pergerakan usus. Sindrom nyeri boleh disertai dengan rasa tidak selesa, rasa kelembapan akibat lendir berlebihan dari rektum, maserasi dan gatal-gatal di kawasan anorektal. Ketidakselesaan, sebagai peraturan, dikaitkan dengan rasa berat di perineum, ketidakselesaan ketika duduk, dorongan tidak produktif untuk membuang air besar. Buasir akut pada wanita juga dicirikan oleh edema tisu lembut perianal..

Pada peringkat awal buasir akut pada wanita, buasir dalaman terlibat dalam proses keradangan, jarang yang luar. Sensasi menyakitkan yang kuat dari sifat yang tajam dan berdenyut berlaku ketika berjalan, mengangkat berat, cuba duduk di permukaan yang keras, terutama yang dipergiatkan semasa pergerakan usus.

Buasir pada wanita agak kurang biasa daripada pada lelaki; dengan usia, kemungkinan pembentukan penyakit meningkat.

Sindrom nyeri pada buasir akut pada wanita mungkin disertai dengan peningkatan suhu badan, menggigil, kemerosotan kesejahteraan umum.

Buasir jatuh ketika meneran, bersin, batuk, peningkatan ukuran, membengkak, mengembang dubur, dubur dalam hal ini gapes. Nod luaran menjadi radang secara terpisah dalam kes-kes yang sangat jarang berlaku, tetapi dengan keradangan struktur dalaman, mereka selalu terlibat dalam proses patologi.

Diagnostik

Diagnosis buasir pada wanita dibuat berdasarkan data pemeriksaan objektif dan hasil kaedah diagnostik instrumental:

  • pemeriksaan luaran (pembengkakan dan hiperemia tisu lembut di dubur, maserasi, kehadiran buasir, kecacatan tisu penghubung, dll.);
  • pemeriksaan digital (penentuan palpasi kawasan-kawasan yang menonjol pada dinding dalam rektum, keadaan sfinkter dubur, kemungkinan pengurangan bebas atau digital pengurangan nod keluar);
  • anoskopi (pemeriksaan visual permukaan dalam rektum pada jarak hingga 11-12 cm dari dubur);
  • kolonoskopi (pemeriksaan endoskopi mukosa usus besar);
  • sigmoidoscopy (pemeriksaan endoskopi rektum dan bahagian bawah kolon sigmoid).

Rawatan buasir pada wanita

Pemilihan taktik untuk mengubati penyakit secara langsung bergantung pada tahap proses patologi dan keparahan gejala klinikal..

Terapi untuk pemburukan buasir pada wanita adalah simtomatik dan dilakukan dengan cara berikut (tindakan tempatan dan sistemik):

  • ubat anti-radang;
  • analgesik;
  • agen trombolitik;
  • antikoagulan tempatan;
  • ubat antibakteria atau antimikroba untuk mencegah jangkitan sekunder (jika terdapat tanda-tanda pelanggaran integriti membran mukus, kulit);
  • phlebotonics;
  • ubat yang mengurangkan tekanan;
  • julap.

Buasir adalah penyakit yang dikenali sejak zaman purba. Sebutan mengenai dia terdapat dalam manuskrip Babilonia, Asiria, percubaan pertama dalam rawatan ubat buasir dijelaskan oleh orang Mesir kuno.

Komponen wajib rawatan konservatif buasir pada wanita adalah mematuhi diet khas (kandungan serat tinggi dalam makanan yang dimakan, banyak air, minuman aktif secara osmotik, penolakan penyalahgunaan minuman beralkohol, makanan pedas, pedas, makanan berlemak) dan modifikasi gaya hidup: rejim rasional aktiviti fizikal, perubahan stereotaip makanan, pematuhan berhati-hati terhadap kebersihan kawasan dubur.

Sebagai tambahan kepada terapi ubat, kaedah rawatan bukan farmakologi digunakan dalam rawatan buasir, baik pembedahan radikal (hemorrhoidopexy atau hemorrhoidectomy) dan invasif minimum:

  • photocoagulation inframerah;
  • sklerosis kapal yang rosak;
  • pengenaan ligatur pada buasir dengan cincin lateks;
  • ligasi saluran plexus hemoroid di bawah kawalan dopplerometri ultrasound;
  • pembekuan bipolar.

Kemungkinan komplikasi dan akibatnya

Komplikasi buasir pada wanita boleh:

  • trombosis buasir;
  • nekrotisasi buasir;
  • fisur dubur;
  • kemasukan jangkitan sekunder;
  • proctitis;
  • paraproctitis;
  • fistula rektum;
  • pendarahan besar-besaran.

Ramalan

Dengan diagnosis tepat pada masanya dan rawatan yang berkelayakan, prognosisnya baik. Prasyarat untuk mengurangkan kekerapan eksaserbasi dan mengurangkan keparahan proses kronik adalah mematuhi cadangan makanan, mengubah gaya hidup.

Buasir pada wanita: 20 penyebab, 7 tanda pertama, kaedah rawatan dan pencegahan

Dari artikel tersebut, anda akan mengetahui ciri-ciri buasir pada wanita, sebab dan gejala patologi, kaedah diagnosis dan rawatan, pencegahan.

Punca patologi pada wanita

Usus besar adalah segmen khas saluran pencernaan wanita, yang berfungsi dengan beban yang berterusan, oleh itu, selalunya ia mengalami perubahan patologi, termasuk penyakit hemoroid.

Di dalam rektum, di kawasan anorektal, terdapat formasi kavernous khas yang menyerupai badan gua zakar dan dirancang untuk menahan gumpalan makanan yang terbentuk dalam bentuk tinja. Mereka mengatur aliran darah normal ke kawasan anorektal.

Dinding vena gua mempunyai kekuatan minimum (berbeza dengan arteri), rentan terhadap pengaruh negatif dan mudah meregang, cacat, dan kehilangan sesak. Salah satu manifestasi patologi urat varikos adalah buasir, yang sering dirumitkan oleh trombophlebitis dan pendarahan. Lebih kerap wanita menderita patologi ini, kerana fisiologi dan kemampuan mereka untuk melahirkan bayi adalah sebab utama pembentukan kerucut hemoroid..

Sehingga akhir, mekanisme perkembangan buasir pada wanita masih belum jelas, tetapi penyebab utama patologi ditunjukkan dengan jelas. Ia:

  • kecenderungan keturunan dengan kelemahan kongenital tisu vaskular dan penghubung;
  • kekurangan serat tumbuhan dalam makanan harian;
  • pelanggaran peredaran darah serantau (kekejangan, penyumbatan usus pelbagai asal);
  • penderaan alkohol;
  • hypodynamia;
  • simptom sembelit atau dyspeptik;
  • beberapa sukan yang berkaitan dengan aktiviti fizikal yang ketara;
  • "gaya hidup pasif;
  • merokok.

Sebagai tambahan kepada mereka, wanita mempunyai pencetus fisiologi dan psikologi khas untuk pembentukan buasir:

  • ciri anatomi lokasi rektum dan vagina, apabila proses negatif di satu jabatan cepat merebak ke bahagian lain;
  • kehamilan dengan tekanan pada organ dan saluran pelvis kecil oleh janin yang sedang tumbuh;
  • turun naik tahap hormon - kitaran bulanan;
  • penyakit organ kelamin dengan perkembangan keradangan;
  • minat untuk diet dengan perkembangan dysbiosis;
  • ketahanan tekanan rendah, kemurungan.

Walau bagaimanapun, penyebab penyakit hemoroid adalah kelemahan dinding vena, tetapi sebilangan besar faktor umum atau spesifik menimbulkan keadaan seperti itu. Pengetahuan mengenai pencetus ini mempunyai nilai diagnostik dan pencegahan yang hebat..

Manifestasi klinikal dan tanda pertama

Gejala buasir pada wanita adalah gatal dan terbakar di kawasan anorektal, darah di tinja semasa buang air besar, lendir dan sakit semasa buang air besar, perasaan badan asing di rektum. Secara umum, patologi tidak berbeza dengan manifestasi pada lelaki dan bergantung pada jenis proses patologi, tahap keparahannya.

Buasir pada wanita cenderung berkembang, gejala meningkat, yang memperburuk prognosis patologi. Lama kelamaan, tanda pertama disatukan oleh:

  • ketidakselesaan berterusan di dalam dan di luar rektum;
  • sensasi terbakar berterusan, keinginan untuk terus menggaru pantat;
  • pendarahan dari dubur dengan intensiti yang berbeza-beza (darah tidak bercampur dengan najis);
  • pelepasan mukosa atau mukopurulen dari rektum;
  • sakit sebelum buang air besar, semasa buang air besar dan selepasnya, yang boleh dipicu oleh retakan di dubur, trombosis, radang;
  • lendir memprovokasi kerengsaan kulit, gejala dermatitis, eksim muncul, yang meningkatkan gatal, calar dan jangkitan sekunder berlaku;
  • sensasi benda asing menjadi kuat dan berterusan, ada dorongan palsu untuk membuang air besar;
  • dispepsia wajib menjaga kebersihan intim, kadang-kadang antiseptik boleh menyebabkan alergi.

Semakin cepat anda mula merawat buasir, semakin besar peluang anda untuk berjaya..

Tahap dan jenis patologi

Penyakit hemoroid pada wanita mengalir secara berperingkat, keparahan gejala berkorelasi dengan tahap penyakit hemoroid. Terdapat hanya 4 peringkat GB:

  • Yang pertama dicirikan oleh perubahan rongga, yang mula menonjol ke dalam lumen rektum. Secara visual ditentukan kegembiraan kawasan anorektal dan kemerahan kulit. Otot tidak berubah nada, secara luaran mereka tidak berubah.
  • Tahap kedua buasir dicirikan oleh rongga hemoroid yang membesar dengan ketara, yang melampaui dubur semasa buang air besar, tetapi setelah mengosongkan usus, mereka tidak kembali ke tempat mereka sendiri. Kehilangan nod disertai oleh darah, lendir.
  • Buasir pada wanita tahap ketiga sebagai ciri mempunyai prolaps kerucut hemoroid melalui cincin dubur tanpa kemungkinan pengurangan diri. Walau bagaimanapun, simpul dapat dipasang dengan tangan. Gejala ini adalah bukti distrofi serat otot di kawasan anorektal..
  • Tahap keempat adalah buasir yang teruk dan dimanifestasikan oleh prolaps buasir yang tidak terkawal akibat distrofi otot, disertai dengan rasa sakit, pendarahan yang tidak terkawal, trombosis, perangkap kerucut, nekrosis tisu. Pada peringkat ini, hanya pembedahan yang boleh dilakukan..

Secara klinikal, terdapat 2 jenis buasir: akut dan kronik. Dengan penyetempatan:

  • buasir rektum atau dalaman - nod terletak di rektum submucosa di atas garis gigi dan sering disertai dengan sembelit, pendarahan;
  • buasir luar atau luar - rongga terletak subkutan di bawah garis gigi, di sekitar dubur;
  • buasir gabungan - lebam dilokalisasi di kedua-dua sisi garis gigi.

Oleh itu, manifestasi penyakit hemoroid bergantung pada bentuk dan jenis penyakit, tahap proses patologi. Tetapi manifestasi klinikal tidak bergantung pada jantina..

Diagnostik

Buasir di luar dubur sudah didiagnosis semasa pemeriksaan pertama di kawasan yang terjejas, ketika buasir edematous, hiperemik, padat dilihat, kadang-kadang dengan bisul atau erosi di bahagian atas, ditutup dengan darah beku.

Pemeriksaan rektum memungkinkan untuk meraba benjolan dalaman, dan kadang-kadang polip atau neoplasma rektum.

Anoskopi membantu menentukan buasir dalaman lengkap: penyetempatan. pentas. keparahan, penyakit bersamaan. Sekiranya perlu, lakukan sigmoidoskopi, kolonoskopi, irrigoskopi.

Pemeriksaan makmal minimum klinikal diperlukan:

  • OAK, OAM, biokimia;
  • coprogram;
  • tinja untuk telur, cacing, darah ghaib dan dysbiosis;
  • Ultrasound organ perut;
  • biopsi sekiranya polip atau neoplasma dijumpai dengan pemeriksaan histologi.

Rundingan dengan pakar sempit sering diperlukan: pakar sakit puan, ahli urologi, ahli gastroenterologi, ahli endokrinologi.

Ciri terapi

Rawatan buasir pada wanita pada peringkat awal penyakit ini memungkinkan terapi di rumah tanpa dimasukkan ke hospital. Tahap kedua dan ketiga memerlukan penginapan di hospital. Tahap keempat hanya dirawat dengan pembedahan. Prinsip Terapi - Penggunaan yang Konsisten:

  • diet dan penyesuaian gaya hidup;
  • ubat-ubatan;
  • pembedahan.

Pembetulan diet dan gaya hidup

Terapi diet berdasarkan pemakanan pecahan, keutamaan serat sayur dalam makanan, rejimen minum yang betul, pengecualian makanan segera, goreng, asap, asin, perap, rempah. Mengelakkan alkohol dan nikotin. Untuk menormalkan fungsi usus, wanita memerlukan beberapa peraturan mudah:

  • ganti bahagian besar 3 kali sehari dengan yang kecil 5-6 kali / hari;
  • minum sekurang-kurangnya 1.5 liter air bersih setiap hari;
  • pada waktu pagi minum segelas air suam semasa perut kosong, dan kemudian makan sebilangan bubur;
  • sertakan sayur-sayuran dan buah-buahan dalam diet secara maksimum;
  • memasak wap;
  • makan roti gandum sahaja.
DilarangDibenarkan
AlkoholDedak
SusuBiskut, keropok
SodaSusu rendah lemak
Teh dan kopi pekatJus yang baru diperah dengan pulpa
KisselTeh lemah
Nasi, semolinaKompot buah kering
KekacangZaitun dan minyak zaitun
Kubis dalam semua varianBubur (soba, oatmeal, barli)
KentangJem buatan sendiri
Lobak. lobakSayang
CendawanTampal
TampalKaldu rendah lemak
Produk Bakeri. gula-gulaDiet daging, ikan
Kaldu yang kuatJualan
Telur hancur, telur kerasSayur segar
LemakBuah selain dilarang
Keju kotej berlemakRumpai laut
Makanan dalam tin, produk separuh siapSebilangan kecil mentega
Bawang bawangAprikot kering, kismis, prun
Anggur, quince, pisangProduk susu fermentasi rendah lemak
CoklatSup sayur-sayuran

Nuansa pemakanan semasa kehamilan

Pada wanita hamil, aliran darah ke organ panggul meningkat, yang membuat ibu hamil meninggalkan sejumlah produk yang merangsang perut kembung dan sembelit. Ia harus dikeluarkan dari diet: kopi, daging asap, garam, rempah, berlemak dan pedas, makanan ringan, kerepek, soda, buah sitrus, anggur.

Keju berjamur, pate, mayonis, daging berdarah, telur mentah, tuna (kerana kemungkinan merkuri), susu tidak direbus sama sekali tidak boleh diterima.

Sekiranya penyakit hemoroid meningkat, tujuan pemakanan yang betul adalah melembutkan batu tinja, tinja yang keras dan lebat. Ini menyumbang kepada normalisasi keadaan pesakit, oleh itu, pada hari pertama, lebih baik menggunakan puasa terapeutik, menggantikan makanan dengan banyak minuman (dikira per kilogram berat badan). Pada hari kedua, anda boleh menambah diet sedikit bahagian bubur lendir, direbus dalam air tanpa menambahkan minyak, sup sayur-sayuran. Selepas tiga hari, anda secara beransur-ansur dapat memasukkan sejumlah kecil buah-buahan dan sayur-sayuran segar ke dalam menu, kemudian daging dan ikan tanpa lemak atau makanan laut.

Dengan peningkatan buasir, anda hanya perlu makan makanan stim dan mematuhi diet No. 3 menurut Pevzner.

Ubat-ubatan

Biasanya, bergantung pada tahap patologi, ubat-ubatan digunakan yang mempunyai analgesik, anti-radang, dekongestan, penyembuhan, iaitu, kesan simptomatik. Rawatan buasir secara konservatif pada wanita harus menyeluruh, mempengaruhi patogenesis, dan penyebabnya, serta gejala. gunakan:

  • venotonics - Detralex (Venarus), Vasoket, Phlebodia 600, Ginkor Fort, Antistax, Paylex, Hemoroidin, Venoruton, Venoprotect, Normoven. Cyclo 3 forte, Vasonite;
  • hemostatics: Ditsinon, Litovit B, Proctonis, Asklezan A, Eskuzan, Vikasol, Methyluracil, Propolis;
  • angioprotectors - Troxevasin, Troxerutin, Ascorutin, Pentoxifylline, Vazonit;
  • NSAID (NSAID) - Olfen, Nise, Nimesulide, Nimesil, Ibuklin, Nurofen;
  • julap - Guttalax, Duphalac, Lactulose, Senade.

Pelbagai krim, salap, gel dan supositoria digunakan secara tempatan, yang mengandungi komponen anti-radang, analgesik, penyembuhan, antiprurit dan komponen lain.

Buasir rektal dihentikan dengan suppositori: Jalur lega, Proctosedil M, Procto-Glivenol, Olestezin, Natalsid. Luaran - Posterisan, Gepatrombin G, Proctosan. Rejimen rawatan adalah secara individu.

Teknik operasi

Rawatan pembedahan buasir ditunjukkan dengan tidak berkesannya terapi konservatif, dengan perkembangan komplikasi: trombosis, pelanggaran urat simpul dengan nekrosis tisu, prolaps kerucut, paraproctitis. Pada peringkat kedua atau ketiga, teknik invasif minimum digunakan:

  • penyahbisahan;
  • penyingkiran nod laser;
  • photocoagulation;
  • ligasi simpulan dengan cincin silikon;
  • sclerotherapy urat hemoroid.

Pembedahan radikal - hemorrhoidectomy, apabila buasir dikeluarkan dengan sebahagian mukosa rektum.

Ubat-ubatan rakyat

Untuk buasir pada wanita, resipi rakyat digunakan, yang sebelumnya dipersetujui oleh doktor. Sebagai monoterapi, ramuan dan tumbuhan tidak digunakan, tetapi sebagai terapi latar belakang mereka memberikan hasil yang baik pada peringkat awal patologi.

  • infus, decoctions, tincture on chamomile, yarrow, oak bark, pochechuya, calendula, nettle, carrot tops (digunakan secara dalaman dan luaran untuk kompres dan mandi);
  • supositoria berdasarkan lemak babi, ubi kentang segar, wortel, minyak buckthorn laut, produk lebah lebah, jus tanaman dan sayur-sayuran;
  • linimen buatan sendiri dari minyak sayuran, madu dengan penambahan bawang putih, propolis, tar;
  • microclysters dengan jus tumbuhan dan sayur-sayuran.

Terdapat banyak cara untuk merawat buasir, tetapi dalam 90% kes pada wanita, proses patologi menjadi kronik. Diagnosis tepat pada masanya dan kecukupan terapi yang ditetapkan adalah penting. Walau bagaimanapun, seseorang harus ingat tentang rawatan patologi yang kompleks dan mematuhi peraturan gaya hidup sihat sehingga akhir hari. Jika tidak, kaedah terapi apa pun akan berakhir dengan kambuh..

Komplikasi

Sekiranya tidak menepati masa atau ubat sendiri, komplikasi serius boleh timbul. Pada wanita adalah:

  • trombosis kerucut hemorrhoidal;
  • nekrosis tisu dari kawasan anorektal;
  • fisur anorektal, fistula;
  • proctitis dan paraproctitis;
  • jangkitan sekunder dengan suppuration, pembentukan abses, sepsis;
  • pendarahan yang teruk dengan anemia.

Pencegahan dan prognosis

Dengan diagnosis tepat pada masanya dan rawatan yang berkelayakan, prognosisnya baik. Prasyarat adalah mematuhi diet, diet minum yang betul, dan perubahan gaya hidup. Kita memerlukan aktiviti fizikal dos biasa yang meningkatkan peredaran mikro di kawasan pelvis, menguatkan kerangka otot dasar panggul dan rektum.

Pematuhan berhati-hati terhadap kebersihan zon anorektal adalah syarat lain untuk ketiadaan kambuh, serta buang air besar secara berkala tanpa tenaga dan ketegangan, tidak ada hipotermia, pemanasan berterusan semasa kerja tidak aktif, memakai seluar dalam yang betul, seluar, kawalan penyakit bersamaan, pemeriksaan perubatan tahunan.