Pelebaran ventrikel lateral otak - adakah asimetri berbahaya??

Terdapat sebilangan ciri anatomi otak manusia. Dalam beberapa kes, beberapa nuansa strukturnya, berbeza dari norma, dianggap fisiologi dan tidak memerlukan rawatan..

Walau bagaimanapun, penyimpangan tertentu dari norma dapat menyebabkan perkembangan patologi neurologi. Salah satu keadaan ini adalah asimetri ventrikel lateral otak. Penyakit ini mungkin tidak menyebabkan gejala klinikal, tetapi dalam beberapa kes ini menunjukkan adanya sejumlah penyakit.

Apakah ventrikel otak, peranannya

Ventrikel otak adalah jalur dalam tisu yang diperlukan untuk pemendapan cecair serebrospinal. Faktor luaran dan dalaman boleh menyebabkan peningkatan jumlahnya. Ventrikel lateral adalah yang terbesar. Pembentukan ini terlibat dalam pembentukan cecair serebrospinal..

Asimetri adalah keadaan di mana satu atau kedua-dua rongga diperbesar ke tahap yang berbeza-beza..

  1. Sebelah. Ventrikel paling banyak, dan ia mengandungi cecair serebrospinal. Mereka disambungkan ke ventrikel ketiga menggunakan bukaan interventrikular..
  2. Ketiga. Terletak di antara puncak bukit visual. Dindingnya dipenuhi dengan bahan kelabu.
  3. Keempat. Terletak di antara cerebellum dan medulla oblongata.

Sebab dilatasi

Pengembangan atau pelebaran ventrikel lateral otak berlaku kerana peningkatan pengeluaran cecair serebrospinal. Ini membawa kepada fakta bahawa ia tidak dapat dihasilkan secara normal..

Ini seterusnya menyebabkan pelanggaran keluarnya cecair serebrospinal. Penyakit ini paling sering berlaku pada bayi pramatang, tetapi ia dijangkiti pada orang-orang dari segala usia.

Apa yang menimbulkan gangguan pada bayi baru lahir

Ini adalah bagaimana pelebaran ventrikel lateral kelihatan secara skematik

Pelebaran ventrikel lateral otak pada bayi sering merupakan tanda hidrosefalus, dan juga boleh disebabkan oleh beberapa sebab lain.

Pada bayi baru lahir, asimetri disebabkan oleh trauma atau massa otak. Terlepas dari kemungkinan penyebabnya, diperlukan perundingan segera dengan pakar bedah saraf.

Asimetri ringan boleh menjadi gangguan kongenital yang tidak menyebabkan gejala. Dalam kes ini, hanya pemantauan berterusan yang diperlukan agar perbezaan antara ventrikel tidak berubah..

Sebab utama dilatasi merangkumi:

  • virus dan penyakit lain wanita semasa mengandung;
  • kebuluran oksigen janin;
  • kelahiran pramatang;
  • trauma kelahiran;
  • kecacatan sistem saraf pusat.

Asimetri ventrikel juga boleh berlaku akibat pendarahan. Patologi ini berlaku kerana mampatan salah satu ventrikel oleh jumlah darah tambahan. Kerana pendarahan, ventrikel otak pada bayi dapat diperbesar kerana sebab-sebab berikut:

  • pelbagai penyakit ibu, seperti diabetes jenis I atau kecacatan jantung;
  • jangkitan intrauterin;
  • masa yang lama antara waktu perairan pecah dan bayi dilahirkan.

Penyebab dilatasi yang paling biasa adalah hipoksia. Sebab-sebab lain menyumbang kurang dari 1% kes. Ini adalah hipoksia yang membawa kepada pengumpulan cecair serebrospinal, yang seterusnya meningkatkan tekanan intrakranial. Ini membawa kepada pengembangan rongga ventrikel lateral.

Zon risiko untuk pesakit dewasa

Perubahan ukuran ventrikel lateral menyebabkan peredaran cairan serebrospinal terganggu. Asimetri ventrikel lateral otak pada orang dewasa berlaku kerana sebab-sebab berikut:

  • halangan aliran keluar cecair serebrospinal;
  • pengeluaran cecair serebrospinal yang berlebihan;
  • jangkitan saraf;
  • sista dan neoplasma;
  • trauma tengkorak;
  • hematoma;
  • strok;
  • hidrosefalus;
  • trombosis vaskular.

Menyebabkan penyakit

Penyakit utama yang menyebabkan patologi ini adalah hidrosefalus. Ia boleh mengganggu penyerapan cecair serebrospinal. Ini membawa kepada pengumpulannya di ventrikel lateral..

Pembentukan cecair serebrospinal yang berlebihan juga diperhatikan dengan lesi serius sistem saraf pusat. Gangguan peredaran darah juga dikaitkan dengan pembentukan sista, tumor dan neoplasma lain.

Penyebab umum pengembangan hidrosefalus adalah kecacatan saluran air Sylvian. Sekiranya kecacatan ini dikesan dalam tempoh perkembangan pranatal, penamatan kehamilan adalah disyorkan. Semasa anak dilahirkan, rawatan sistematik yang kompleks akan diperlukan..

Punca lain ialah aneurisma vena Galev dan sindrom Arnold-Chiari. Walau bagaimanapun, pada kanak-kanak, penyakit ini boleh disebabkan oleh riket atau kerana struktur tengkorak yang spesifik, oleh itu, penting untuk memerhatikan pakar jika ada kecenderungan untuk penyakit ini.

Gejala dan diagnosis gangguan

Pada orang dewasa, asimetri ventrikel jarang menyebabkan gejala. Walau bagaimanapun, dalam beberapa kes, anomali ini boleh menyebabkan gejala berikut:

  • pening dan muntah;
  • pening;
  • sakit kepala;
  • rasa berat dan kenyang di kepala;
  • sikap tidak peduli;
  • berasa cemas.

Sebagai tambahan kepada gejala ini, gambaran penyakit ini dapat ditambah dengan gejala penyakit yang menyebabkan asimetri ventrikel..

Gejala ini merangkumi gangguan cerebellar, paresis, gangguan kognitif, atau gangguan deria..

Pada bayi, gejala bergantung pada keparahan patologi. Selain ketidakselesaan umum, gejala seperti memundurkan kepala, regurgitasi, peningkatan saiz kepala dan lain-lain mungkin berlaku..

Gejala patologi juga boleh merangkumi strabismus, penolakan untuk menyusui, kerap menangis, kegelisahan, gegaran, penurunan nada otot.

Walau bagaimanapun, selalunya patologi tidak menyebabkan gejala ciri, dan hanya dapat dikesan setelah imbasan ultrasound.

Penjagaan kesihatan

Dilatasi ventrikel lateral otak itu sendiri tidak memerlukan rawatan. Ia ditetapkan hanya jika terdapat gejala ciri patologi. Rawatan bertujuan menghilangkan penyakit yang disebabkan oleh dilatasi.

Untuk rawatan asimetri ventrikel, kaedah berikut digunakan:

  • diuretik;
  • bahan nootropik;
  • ubat anti-radang;
  • ubat vasoaktif;
  • neuroprotectors
  • ubat penenang;
  • jika penyakit itu disebabkan oleh jangkitan, agen antibakteria diresepkan.

Sekiranya patologi disebabkan oleh sista atau tumor, penyingkirannya diperlukan. Sekiranya keadaan pesakit memburuk dengan cepat, operasi dilakukan untuk membentuk sambungan baru sistem ventrikel, yang akan melewati anomali.

Pelebaran ventrikel paling kerap berlaku pada bayi. Sekiranya tidak ada terapi yang tepat pada masanya dan kompeten, dilatasi mungkin berterusan dan bertambah buruk. Dengan pelebaran ringan dan ketiadaan gejala yang jelas, keadaan ini tidak memerlukan rawatan khas. Hanya perlu memantau ukuran asimetri, serta keadaan umum kanak-kanak..

Sekiranya penyakit ini disebabkan oleh trauma, gangguan pertumbuhan intrauterin, jangkitan atau tumor, pemantauan berterusan pesakit, rawatan gejala, dan, jika mungkin, penghapusan penyebab patologi diperlukan.

Kanak-kanak itu dirawat oleh pakar neuropatologi bersama dengan pakar bedah saraf. Untuk meminimumkan risiko komplikasi, kanak-kanak dengan diagnosis seperti itu harus selalu dipantau oleh doktor. Selalunya, diuretik diresepkan untuk rawatan, yang mendorong pengeluaran cecair serebrospinal, yang memberi tekanan pada ventrikel lateral.

Selain itu, ia memerlukan pengambilan ubat untuk meningkatkan bekalan darah ke otak, serta memberi ubat penenang.

Urut, latihan terapi dan kaedah fisioterapi lain diperlukan. Bayi dengan diagnosis ini ditindaklanjuti berdasarkan pesakit luar. Rawatan patologi boleh memakan masa beberapa bulan..

Kanak-kanak yang lebih tua dirawat bergantung kepada penyebab patologi. Antimikroba diresepkan jika penyebab asimetri adalah jangkitan otak. Sekiranya terdapat tumor, sista dan formasi lain, operasi ditetapkan.

Patologi ringan selalunya tidak menimbulkan sebarang gejala. Dalam kes yang jarang berlaku, sedikit kelewatan dalam sfera motor mungkin berlaku, namun, ia juga hilang sepenuhnya dari masa ke masa. Bentuk patologi yang teruk boleh menyebabkan cerebral palsy akibat tekanan intrakranial yang tinggi.

Asimetri ventrikel lateral otak bukanlah yang paling berbahaya, tetapi memerlukan patologi perhatian yang berlaku pada orang-orang dari segala usia.

Sekiranya anda menemui masalah ini, anda mesti berjumpa pakar yang berpengalaman yang akan menetapkan ujian yang sesuai untuk mengesahkan diagnosis. Rawatan terdiri daripada menghilangkan penyebab dilatasi serta mengurangkan tekanan intrakranial.

Cara mengenal pasti pelebaran ventrikel lateral otak pada kanak-kanak

Ventrikel otak adalah sistem rongga yang saling berkaitan di mana cecair serebrospinal beredar. Ventrikel menyediakan:

  1. Perlindungan mekanikal otak, mewujudkan "penyangga" yang lembut semasa terkena.
  2. Pengeluaran cecair serebrospinal - cecair yang memberi makan tisu otak.
  3. Peredaran CSF. Ventrikel memberikan penyingkiran produk metabolik toksik dari otak.
  4. Penapisan bahan memasuki rongga sistem saraf.

Pelebaran atau pembesaran ventrikel otak menyebabkan disfungsi, yang menimbulkan gejala neurologi dan psikologi.

Pelebaran berkembang dalam dua jenis:

  • Peningkatan jumlah semua ventrikel.
  • Peningkatan jumlah ventrikel individu, yang menyebabkan asimetri mereka.

Pengembangan atau asimetri rongga menyebabkan perubahan pada petunjuk tekanan intrakranial. Ketika meningkat, ia menekan kawasan otak, membentuk gambaran klinikal, yang ditentukan terutamanya oleh gejala serebrum umum, kerana seluruh sistem ventrikel terjejas. Kawasan otak yang terpisah tidak terjejas.

Dilatasi bukanlah penyakit bebas, tetapi merupakan sebahagian daripada kompleks gejala penyakit atau kecacatan utama yang lain. Sebagai contoh, pembesaran dapat dinyatakan sebagai perubahan anatomi penyakit berjangkit dan radang..

Pelebaran dianggap sebagai patologi hanya ketika ia menampakkan dirinya: ia memperburuk kualiti hidup seseorang, menimbulkan gejala. Apabila pengembangan ventrikel laten, tidak simptomatik, ini dianggap sebagai ciri anatomi sistem saraf.

Pelebaran mungkin tidak muncul sebagai sindrom. Keterukan tanda-tanda tertentu bergantung pada tahap pengembangan rongga serebrum.

Pengembangan rongga juga berlaku pada bayi baru lahir. Dalam kes ini, patologi adalah kecacatan pada perkembangan intrauterin janin..

Punca

Pelebaran pada orang dewasa berlaku kerana sebab berikut:

  1. Penyakit radang sistem saraf pusat: meningitis, ensefalitis, poliomielitis, rabies.
  2. Ciri kongenital: sintesis cecair serebrospinal yang berlebihan.
  3. Penyerapan cecair serebrospinal tidak mencukupi di dinding ventrikel.
  4. Penyumbatan mekanikal saluran cecair serebrospinal disebabkan oleh hernia atau tumor.
  5. Kecederaan otak traumatik: gangguan otak, gegar otak.
  6. Ketumbuhan.

Faktor-faktor yang menghalang aliran keluar cecair serebrospinal:

  • sista, tumor;
  • pendarahan intraserebral yang dipindahkan;
  • penyakit darah disertai dengan pembekuan berlebihan;
  • patologi vaskular, misalnya, aterosklerosis.

Dilatasi pada bayi boleh disebabkan oleh:

  1. Hydrocephalus adalah penyakit yang disertai oleh pengumpulan cecair serebrospinal yang berlebihan di ventrikel. Hidrosefalus yang diperoleh berkembang pada bulan pertama kehidupan dengan latar belakang trauma kepala dan sindrom mabuk.
  2. Kecederaan otak trauma kelahiran, jika ibu mempunyai penyakit berjangkit, misalnya, toxoplasmosis atau sitomegalovirus.
  3. Kelaparan oksigen pada janin. Berlaku sekiranya ibu merokok, minum atau mengambil dadah.
  4. Faktor keturunan: keanehan jumlah ventrikel timbul disebabkan oleh fakta bahawa ia berlaku pada ibu bapa dan datuk nenek.
  5. Pelanggaran masa kehamilan.
  6. Penyakit kronik pada ibu: diabetes mellitus, kegagalan jantung, penyakit jantung iskemia.

Bagaimana ia menampakkan

Ventriculomegaly ditentukan oleh berapa banyak tekanan intrakranial yang meningkat dan bagaimana mekanisme penyesuaian pesakit melawan perubahan ini. Pelebaran ringan ditunjukkan:

  • Sakit kepala dan pening yang kerap. Mungkin bertambah teruk pada waktu tidur atau ketika bangun tidur.
  • Loya.
  • Apatis, kelesuan.

Pelebaran teruk ditunjukkan:

  1. Sakit kepala dan pening.
  2. Pening dan muntah.
  3. Mengantuk, kehilangan kekuatan, kurang keinginan untuk meneroka dunia di sekitar.
  4. Gangguan tidur.
  5. Penonjolan vena di dahi kerana aliran keluar vena terhalang.
  6. Perubahan nada otot: nada boleh menurun atau meningkat.
  7. Bersalaman dan kaki.
  8. Kepala besar, tidak seimbang dengan badan.

Ventrikulomegali pada kanak-kanak boleh menunjukkan gejala umum, contohnya:

  • pertumbuhan lilitan kepala tumbuh terlalu cepat;
  • fontanelle melonjak dan berdenyut;
  • gejala "matahari terbenam": semasa menaikkan kelopak mata, murid-murid kanak-kanak diturunkan ke bawah;
  • kepala sering dicampak ke belakang;
  • di tempat-tempat tengkorak, di mana tulang tidak bersatu di jahitan, terdapat tonjolan berdenyut bentuk bulat;
  • nystagmus - pergerakan mata segerak dan berirama dalam satu arah (sehingga 200 pergerakan seminit).

Pada kanak-kanak, pengembangan ventrikel otak yang teruk menyebabkan sindrom hipertensi-hidrosefalik. Intipati patologi adalah peningkatan besar dalam tekanan intrakranial dan peningkatan jumlah cecair serebrospinal. Gejala sindrom:

  1. Kurang selera makan, apatis, tidak berminat dengan mainan.
  2. Nada otot menurun.
  3. Kelemahan refleks kongenital asas menelan, menghisap dan mencengkam.
  4. Anak itu meludah seperti air pancut.
  5. Strabismus dan nystagmus.
  6. Jahitan tengkorak tidak bersambung, tonjolan berdenyut menonjol di antara mereka.
  7. Anak ketinggalan pada usia psikosomatik.
  8. Kecerdasan menurun dan semua kemampuan mental.

Sindrom hipertensi-hidrosefalik, yang belum dirawat, membawa kepada akibat berikut:

  • paresis atau kelumpuhan;
  • terencat akal;
  • gangguan pertuturan;
  • kemerosotan atau kehilangan penglihatan.

Diagnostik dan rawatan

Pelebaran dapat didiagnosis menggunakan:

  1. Neurosonografi (ultrasound otak). Digunakan untuk orang dewasa dan kanak-kanak selepas bulan pertama.
  2. Pengimejan resonans magnetik. Meneliti lokasi dan tahap pengembangan.
  3. Ultrasound janin. Membolehkan anda mengenal pasti patologi pada peringkat pembentukan badan anak.
  • Terapi penyakit yang mendasari.
  • Pencegahan komplikasi dan penstabilan perjalanan penyakit ini.
  1. antihipoksidan - ubat yang meningkatkan metabolisme oksigen otak;
  2. diuretik - untuk membetulkan keseimbangan air dan mencegah edema serebrum;
  3. nootropics - untuk meningkatkan peredaran mikro tisu saraf.
  4. Vitamin B;
  5. Prosedur gimnastik terapeutik, urut dan fisioterapi.

Sebab dan akibat pelebaran ventrikel lateral otak pada bayi baru lahir

Pelebaran ventrikel lateral otak pada bayi baru lahir adalah hipertrofi rongga khas yang dirancang untuk mengisi dengan cecair serebrospinal, yang mana ia adalah simpanan sementara. CSF (CSF) adalah media cair khas di mana sistem saraf pusat direndam, yang menjalankan fungsi mengangkut bahan yang diperlukan dan membuang produk metabolik dan melindungi saraf tunjang dan otak dari kerosakan mekanikal.

Terdapat 4 rongga khas (ventrikel) pada manusia: berpasangan lateral, ketiga dan keempat. Bahagian lateral, yang terletak di kedua-dua sisi garis tengah kepala di bawah corpus callosum, betul-betul simetris dan terdiri daripada badan, anterior, posterior dan tanduk bawah. Ini adalah dua struktur, fungsi utamanya adalah pengumpulan cecair serebrospinal dan pengangkutannya menggunakan alat struktur khas. Pelebaran ventrikel lateral otak pada bayi baru lahir mungkin merupakan varian normal atau akibat pelanggaran patologi aliran keluar cecair serebrospinal.

Patologi atau norma

Ukuran normal rongga lateral biasanya ditentukan bergantung pada parameter linear tengkorak. Norma rata-rata yang ada untuk ukuran badan dan bahagian bawah ventrikel lateral bayi baru dapat dianggap hanya sebagai petunjuk relatif dan disesuaikan bergantung pada parameter individu anak (istilah kelahiran atau pramatang, tinggi dan berat bayi, parameter keturunan dalam struktur dan ukuran tengkorak). Terdapat pelbagai teknik untuk mengukur parameter ventrikel serebrum dan cara untuk memvisualisasikan bentuknya. Ventrikel otak yang dikembangkan (dilatasi) pada bayi tidak selalu menjadi bukti patologi. Pada bayi pramatang, ini adalah kejadian yang agak biasa. Peluang rongga tidak bermaksud patologi perkembangan dan merupakan gejala penyakit yang dapat dihilangkan dengan rawatan yang sesuai.

Peningkatan ventrikel otak pada bayi yang baru lahir yang dilahirkan sebelum waktunya adalah akibat dari keterbelakangan parameter tertentu, kerana tidak ada cukup waktu untuk ini. Dan dengan perawatan yang tepat, setelah jangka waktu tertentu, fenomena seperti itu akan muncul, jika tidak disebabkan oleh anomali keturunan dalam struktur fungsi otak tertentu. Pengembangan ventrikel lateral, tidak disebabkan oleh kecacatan serius atau sebab patologi luaran, biasanya tidak mempengaruhi perkembangan keseluruhan anak. Pengembangan ventrikel otak pada bayi baru lahir disebabkan oleh anomali intrauterin atau penyakit yang mengganggu aliran keluar cecair serebrospinal dari rongga, menyebabkan pemantauan kekal dan terapi serius.

Peningkatan ventrikel otak pada janin dapat dikesan walaupun semasa pemeriksaan intrauterin menggunakan ultrasound, tetapi keraguan tertentu selalu timbul, dan ultrasound diulang untuk mengesahkan diagnosis. Tetapi ventrikel otak yang membesar semasa perkembangan intrauterin boleh menjadi tahap perantaraan dalam pembentukan tengkorak atau disebabkan oleh strukturnya yang tidak biasa. Peningkatan ventrikel otak pada anak-anak yang menderita riket juga dianggap sebagai norma relatif, kerana hilang setelah riket disembuhkan.

Sebab dan patologi yang disebabkan

Sebab-sebab peningkatan ventrikel otak secara konvensional dibahagikan kepada dalaman dan luaran. Yang pertama dimanifestasikan sebagai hasil dari anomali perkembangan sebagai akibat dari proses patologi yang terdapat di dalam badan, yang diprovokasi oleh faktor negatif luaran. Secara anatomi, ventrikel otak pada kanak-kanak dapat membesar kerana kecacatan berikut:

  • stenosis bukaan interventrikular atau atresia mereka;
  • patologi struktur saluran air sylvian (saluran air otak);
  • keabnormalan kawasan serviks atas atau pangkal tengkorak;
  • menangguhkan keradangan meninges.

Sebab-sebab patologi untuk pengembangan ventrikel otak pada anak boleh disebabkan oleh kedua-dua faktor keturunan yang diturunkan pada tahap kromosom, dan kehamilan yang negatif. Perubatan moden percaya bahawa asimetri ventrikel lateral otak, yang diprovokasi oleh proses patologi kehamilan, mungkin disebabkan oleh jangkitan intrauterin dan komplikasi septik, patologi ekstragenital ibu, dan bahkan jangka masa yang berlebihan antara perjalanan air dan proses kelahiran. Ventrikel lateral otak boleh menjadi punca kemunculan penyakit serius jika dilebarkan kerana sebab patologi.

Patologi ventrikel otak juga dapat muncul sebagai hasil daripada jisim yang diperoleh: tumor, sista, hemangioma dan hematoma. Penyebab asimetri yang diperoleh pada bayi baru lahir termasuk hidrosefalus. Ia boleh berlaku dengan 3 anomali yang berkaitan dengan peredaran CSF:

  • pelanggaran aliran keluar, yang biasanya terganggu oleh halangan;
  • lebihan pembiakan cecair serebrospinal;
  • ketidakseimbangan antara penyerapan CSF dan pembentukan CSF.

Hydrocephalus otak pada bayi baru lahir, yang timbul setelah penyumbatan aliran keluar cecair serebrospinal, menyebabkan peningkatan visual pada tengkorak, yang berlaku kerana hubungan yang ketat pada bayi tidak terbentuk di antara semua segmen struktur tulang. Kejadian hidrosefalus intrauterin dikaitkan dengan jangkitan sebelumnya, genetik dan patologi kongenital perkembangan sistem saraf pusat, pada bayi - dengan kerosakan pada saraf tunjang atau otak, tumor, kelahiran atau kecederaan sebelumnya. Pelebaran rongga serebrum pada bayi baru lahir paling sering dikaitkan dengan peredaran cecair serebrospinal yang tidak normal yang disebabkan oleh penyebab patologi.

Ventriculomegaly, menurut beberapa penyelidik, adalah patologi bebas yang dicirikan oleh kehadiran ventrikel lateral yang membesar pada bayi. Walau bagaimanapun, sudut pandang ini juga menghubungkan berlakunya patologi dengan malformasi objektif atau dengan faktor negatif luaran, yang menyebabkan rongga ventrikel diperluas. Ventrikulomegali dengan sendirinya tidak menimbulkan bahaya besar, tetapi dalam keadaan tertentu ia boleh menyebabkan patologi serius.

Diagnostik dan penyelidikan

Asimetri ventrikel otak semasa diagnosis awal ditentukan dengan mengukur ukuran ventrikel lateral menggunakan teknik khas yang ada. Kedalaman dan ukuran rongga partisi lutsinar diukur. Rongga terletak di ventrikel ketiga. Ini memungkinkan untuk mengenal pasti pelanggaran, kerana tindakan rongga berkembang. Gangguan seperti itu termasuk keabnormalan anatomi, gangguan sistem saraf pusat, pembiakan berlebihan cecair serebrospinal atau tumor, akibat kecederaan traumatik.

Hydrocephalus, yang berlaku akibat pemampatan cecair serebrospinal yang berpanjangan pada sendi struktur tulang yang tidak terbentuk, tidak dapat dilihat pada mulanya, tetapi dapat meningkat dan menampakkan diri jika keadaan ventrikel lateral, yang tidak sesuai dengan norma, tidak segera dikesan. Diagnosis bermula dengan pemeriksaan oleh pakar neurologi. Sejarah umum dikumpulkan, kepala bayi diukur, tendon dan refleks otot, dan nada otot diperiksa. Neurosonografi dilakukan melalui fontanelle. Ini adalah imbasan ultrasound yang memeriksa setiap rongga otak, mungkin semasa fontanelle terbuka. Tetapi diagnosis utama hanya dapat dibuat setelah MRI. Pencitraan resonans magnetik memberikan idea bukan sahaja mengenai ukuran ventrikel serebrum, tetapi juga mengenai kehadiran atau ketiadaan formasi luar; keadaan urat, arteri, saluran, saluran.

CT dari segi kandungan maklumat lebih rendah daripada MRI, tetapi ia meningkatkan jumlah maklumat dan membolehkan anda mendapatkan maklumat tambahan. Kadang-kadang, dengan kajian seperti itu, pseudocyst dikesan sebagai sebab yang mungkin untuk asimetri atau lemahnya cecair serebrospinal. Penyakit ini dalam keadaan moden mudah diterima rawatan dadah jika didiagnosis pada peringkat awal, sehingga ia mulai mengembang.

Rawatan pelebaran ventrikel lateral otak dilakukan dengan 2 cara - konservatif dan operasi - dan ditentukan oleh sebab-sebab fenomena seperti itu dan dengan melihat kemungkinan akibatnya. Selalunya, rawatan pembedahan digunakan untuk patologi anatomi atau tumor. Dalam kes ini, tidak menjadi masalah sama ada terdapat kekalahan di kedua-dua ventrikel atau hanya di sebelah kiri atau kanan tidak normal..

Perhatian yang ditunjukkan oleh pakar neurologi terhadap keadaan ventrikel lateral otak, terutama ketika mereka berhubungan dengan anak-anak, dikaitkan dengan peranan penting yang dimainkan oleh cecair serebrospinal dalam tubuh. Ventrikel adalah takungannya yang melakukan fungsi perlindungan dan trofik.

Pengembangan ventrikel otak pada bayi baru lahir

Pada jam-jam pertama selepas kelahiran, kanak-kanak itu berada di bawah pengawasan ahli neonatologi yang memantau keadaan fisiologinya dan melakukan pemeriksaan badan yang diperlukan. Pada masa yang sama, penilaian kesihatan dilakukan secara berperingkat, bermula dari minit pertama kehidupan, dan berakhir sebelum keluar..

Pemeriksaan yang paling teliti dilakukan pada hari pertama dan terdiri dalam prosedur standard untuk memantau aktiviti dan penampilan bayi yang baru lahir. Sekiranya doktor mempunyai kecurigaan kecacatan kongenital, maka mungkin menggunakan ultrasound, yang memungkinkan untuk mengenal pasti kelainan dalam pembentukan bukan sahaja organ dalaman, tetapi juga otak. Dalam kes ini, dimensi ventrikel diukur dengan teliti, yang biasanya tidak boleh melebihi nilai tertentu.

Pada peringkat ini, pakar neonatologi dapat mendiagnosis pembesaran ventrikel serebrum pada bayi baru lahir. Berdasarkan tahap patologi dan kesannya terhadap kehidupan anak, persoalan akan dikemukakan mengenai penyelesaian masalah ini lebih lanjut: sebagai contoh, dengan sedikit penyimpangan dari norma, pemerhatian oleh ahli neuropatologi dan kawalan keadaan ditetapkan. Sekiranya pelanggaran itu serius, dan gejalanya diucapkan, maka kanak-kanak itu memerlukan rawatan dan pemerhatian khas di hospital.

Sistem ventrikel otak

Sistem ventrikel terdiri daripada 4 rongga yang terletak di kawasan otak. Tujuan utama mereka adalah sintesis cecair serebrospinal atau cecair serebrospinal, yang melakukan sebilangan besar tugas, tetapi fungsi utamanya adalah untuk melunaskan medula dari pengaruh luaran, untuk mengawal tekanan intrakranial dan menstabilkan proses metabolik antara darah dan otak.

Pergerakan cecair serebrospinal berlaku melalui saluran yang menghubungkan 4 ventrikel biasa dan ruang subarachnoid yang terbentuk oleh membran saraf tunjang dan otak. Lebih-lebih lagi, jumlah utamanya terletak di atas celah dan konvolusi korteks yang ketara.

Ventrikel lateral terbesar terletak sama jarak dari garis tengah di bawah corpus callosum. Ventrikel pertama adalah rongga di sebelah kiri, dan yang kedua di sebelah kanan. Mereka berbentuk C dan membongkok di sekitar bahagian punggung inti basal. Merekalah yang menghasilkan cecair serebrospinal, yang melalui lubang intergastrik memasuki ventrikel ketiga. Secara struktural, segmen I dan II sistem ventrikel merangkumi tanduk anterior (frontal), badan dan tanduk bawah (temporal).

Ventrikel ketiga terletak di antara puncak bukit optik dan mempunyai bentuk cincin. Pada masa yang sama, benda kelabu terletak di dindingnya, yang bertanggung jawab untuk mengatur sistem autonomi. Bahagian ini dihubungkan dengan saluran air otak tengah, dan melalui bukaan interventrikular, yang terletak di belakang lekatan hidung, dengan ventrikel I dan II.

Ventrikel IV yang paling penting terletak di antara cerebellum dan medulla oblongata, dengan cacing dan serebrum berlayar di atasnya, dan medulla oblongata dan pons varoli di bawah. Rongga ini terbentuk dari sisa-sisa pundi kencing serebrum posterior dan biasa di kawasan rhomboid. Di bahagian bawahnya terletak inti saraf kranial V-XII. Dalam kes ini, sudut bawah posterior berkomunikasi dengan saraf tunjang melalui saluran tengah, dan melalui bahagian anterior atas - dengan bekalan air.

Kadang-kadang, ketika memeriksa bayi yang baru lahir, ventrikel V dijumpai, yang merupakan ciri struktur otak. Ia terletak di garis tengah anterior, di bawah corpus callosum. Biasanya, ia ditutup pada usia 6 bulan, tetapi jika jurang lebih dari 10 mm, maka kita sudah membincangkan mengenai patologi CSF.

Sekiranya asimetri ventrikel lateral dikesan pada kanak-kanak dengan ultrasound, maka prognosis bergantung pada tahap patologi dan kedalaman kerosakan pada tisu otak, serta sebab-sebab yang memprovokasi perkembangan penyakit ini. Jadi, peningkatan yang ketara mengganggu peredaran normal dan pengeluaran cecair serebrospinal, yang menimbulkan masalah neurologi. Tetapi asimetri kongenital, tidak diperburuk oleh gangguan aliran keluar, dalam kebanyakan kes tidak memerlukan rawatan. Walau bagaimanapun, kanak-kanak seperti itu memerlukan pengawasan untuk mencegah kambuhnya penyakit dan kemungkinan akibatnya..

Ukuran ventrikel adalah normal

Pada bayi baru lahir yang sihat, biasanya terdapat 4 ventrikel: dua lateral, yang ketiga adalah anterior bersyarat dan komponen ventrikel keempat, yang dianggap posterior. Peningkatan ventrikel lateral memerlukan pengeluaran sejumlah besar cairan serebrospinal, yang tidak akan dapat beredar normal antara membran otak dan, dengan demikian, menjalankan fungsinya untuk mengatur proses metabolik. Oleh itu, semasa menilai ukuran ventrikel bayi yang baru lahir, standard berikut digunakan:

  • tanduk depan sisi hendaklah berada dalam jarak 2-4 mm;
  • tanduk oksipital lateral - 10-15 mm;
  • badan ventrikel lateral - tidak lebih dalam daripada 4 mm;
  • Ventrikel III - tidak lebih daripada 5 mm;
  • IV - hingga 4 mm.

Semasa memeriksa otak bayi di bawah satu tahun dan lebih tua, penggunaan norma-norma ini tidak betul, kerana medula dan ventrikel akan tumbuh, oleh itu, penilaian dilakukan menggunakan petunjuk lain dan jadual yang sesuai.

Penyebab ventrikel yang membesar

Sekiranya pada pemeriksaan awal dinyatakan bahawa ventrikel otak pada bayi yang baru lahir sedikit membesar, maka anda tidak boleh putus asa, kerana dalam kebanyakan kes keadaan ini hanya memerlukan pemerhatian pada tahun-tahun pertama kehidupan, dan prognosisnya baik.

Pada mulanya, sedikit perbezaan antara indikator dan norma mungkin disebabkan oleh genetik, dan menjadi ciri struktur otak, sementara perubahan patologi berlaku kerana kegagalan kromosom semasa pembentukan janin.

Terdapat sebilangan faktor yang menimbulkan asimetri dan dilatasi (pembesaran) rongga ventrikel:

  • penyakit berjangkit semasa kehamilan (khususnya, jangkitan janin dengan sitomelalovirus);
  • keracunan darah, sepsis;
  • komplikasi yang disebabkan oleh penyakit kronik ibu;
  • kelahiran pramatang;
  • hipoksia akut semasa perkembangan intrauterin, disebabkan oleh bekalan darah yang tidak mencukupi ke plasenta;
  • urat varikos yang memberi makan kepada janin;
  • tempoh kering yang panjang dan aktiviti buruh yang berpanjangan;
  • buruh sekejap;
  • trauma kelahiran, hipoksia yang disebabkan oleh ikatan tali pusat;
  • ubah bentuk tulang kranial;
  • kemasukan objek asing ke dalam struktur otak;
  • sista, neoplasma pelbagai alam;
  • pendarahan;
  • strok iskemia dan hemoragik.

Juga, pengembangan ventrikel dapat dipicu oleh penyakit otak yang tidak diketahui etiologi dan penyakit kongenital lain..

Inilah yang dikatakan oleh Evgeny Komarovsky, seorang pakar pediatrik, doktor dari kategori tertinggi, yang dikenali di ruang pasca-Soviet mengenai pengembangan ventrikel..

Bagaimana ia menampakkan

Fungsi utama ventrikel adalah rembesan cecair serebrospinal, serta memastikan peredaran normalnya di ruang subarachnoid. Sekiranya keseimbangan pertukaran dan pengeluaran cecair serebrospinal terganggu, maka genangan terbentuk dan, sebagai akibatnya, dinding rongga diregangkan. Pengembangan segmen lateral yang sama mungkin merupakan varian norma, tetapi asimetri dan peningkatan bahagian individu (contohnya, hanya tanduk) akan menjadi tanda perkembangan patologi.

Ventrikel otak yang membesar pada bayi dapat didiagnosis dengan penyakit kongenital seperti ventrikulomegali. Ini boleh menjadi keparahan yang berbeza-beza:

  1. Sedikit pengembangan ventrikel otak hingga 11-12 mm, sementara tidak ada simptomologi yang jelas. Ini muncul dalam tingkah laku anak: dia menjadi lebih bersemangat dan mudah marah.
  2. Peningkatan kedalaman ventrikel hingga 15 mm. Selalunya, patologi disertai oleh asimetri dan gangguan bekalan darah ke kawasan yang terjejas, yang menyebabkan munculnya kejang, peningkatan ukuran kepala dan kelewatan dalam perkembangan mental dan fizikal..
  3. Pengembangan ventrikel hingga 20 mm, dicirikan oleh perubahan struktur otak yang tidak dapat dipulihkan, pada bayi sering disertai oleh sindrom Down dan cerebral palsy.

Pada usia yang lebih tua, peningkatan jumlah ventrikel ditunjukkan oleh gejala berikut:

  • Pelanggaran berjalan, sementara anak berjalan dengan berjinjit atau sebaliknya, hanya memusatkan perhatian pada tumit.
  • Kemunculan gangguan penglihatan seperti juling, kurang fokus, dan penglihatan berganda ketika cuba melihat perincian yang baik.
  • Gegaran lengan dan kaki.
  • Gangguan tingkah laku yang menampakkan diri dalam kelesuan dan mengantuk yang berlebihan, sementara kanak-kanak sukar untuk melakukan apa-apa aktiviti.
  • Kemunculan sakit kepala kerana peningkatan tekanan intrakranial, kadang-kadang mual dan muntah dapat diperhatikan.
  • Pening.
  • Regurgitasi yang kerap, selera makan terganggu. Sebilangan bayi yang baru lahir dapat menolak penyusuan.

Kesan

Pengesanan patologi yang lewat, akibatnya peluasan ventrikel serebrum pada bayi baru lahir, dapat menyebabkan penghentian perkembangan dan kemerosotan keadaan fizikal.

Gejala utama penyakit ini paling kerap muncul pada 6 bulan pertama selepas kelahiran dan dinyatakan dalam peningkatan tekanan intrakranial yang berterusan. Mungkin ada gangguan kesedaran, penglihatan, kehilangan pendengaran, sawan dan kejang epilepsi, gangguan sistem saraf periferal.

Kurangnya perhatian pada anak dan kegagalan memenuhi janji temu pakar dapat memprovokasi peralihan penyakit dari bentuk yang lebih ringan ke yang teruk, yang rawatannya hanya dilakukan di tempat sakit dan, jika perlu, dengan penggunaan intervensi pembedahan.

Diagnostik dan rawatan

Semasa kehamilan, pengembangan ventrikel otak janin paling sering dikesan walaupun pada pemeriksaan ultrasound rutin. Pemeriksaan selanjutnya dilakukan dengan tujuan untuk memerhatikan klinik penyakit ini, tetapi diagnosis akhir dapat dibuat hanya setelah kelahiran anak dan neurosonografi - ultrasound otak melalui fontanelle besar yang belum tumbuh. Dalam kes ini, patologi dapat berkembang pada usia berapa pun, tetapi paling sering berlaku pada masa bayi..

Untuk membuat diagnosis yang lebih tepat, bayi mungkin memerlukan perundingan dan pemeriksaan dengan pakar oftalmologi, yang akan menilai keadaan saluran fundus, pembengkakan cakera mata dan manifestasi lain peningkatan tekanan intrakranial.

Selepas penggabungan tulang kranial, adalah mungkin untuk menggunakan MRI otak: ia memungkinkan untuk mengesan pelebaran dinding ventrikel secara dinamik. Namun, ketika menggunakan kaedah ini, anak harus bergerak dalam waktu yang lama, oleh itu, sebelum prosedur, dia terbenam dalam tidur yang disebabkan oleh ubat. Sekiranya anestesia dikontraindikasikan, maka pemeriksaan dilakukan dengan menggunakan tomografi yang dikira.

Ia juga wajib berjumpa pakar neurologi yang akan membantu mengenal pasti masalah perkembangan pada peringkat awal. Bergantung pada tahap patologi, rawatan selanjutnya boleh menjadi ubat operasi atau konservatif..

Dengan penyimpangan yang signifikan dari norma ukuran ventrikel, hanya rawatan pembedahan yang digunakan, masing-masing, anak juga harus diperiksa oleh pakar bedah saraf. Dalam kes ini, semasa operasi, fokus neoplasma atau serpihan tulang tengkorak akibat kecederaan otak traumatik dapat dikeluarkan. Untuk mengurangkan tekanan intrakranial, menormalkan peredaran darah dan proses metabolik, otak menggunakan digunakan.

Terapi konservatif diresepkan dengan sedikit peningkatan pada ventrikel dan merangkumi penggunaan diuretik, nootropik, penenang dan kompleks vitamin. Sekiranya gangguan itu disebabkan oleh jangkitan, maka antibiotik diresepkan. Juga, penggunaan latihan terapi akan membantu meningkatkan aliran keluar cecair serebrospinal dan mengurangkan genangannya..

Ramalan

Sekiranya patologi dalam perkembangan ventrikel dikesan pada hari-hari pertama setelah kelahiran, maka prognosis dalam kebanyakan kes adalah baik dan bergantung pada rawatan yang mencukupi dan keparahan penyimpangan.

Pengesanan penyakit dan terapi pada usia yang lebih tua boleh menjadi rumit kerana terbentuknya sejumlah besar anomali yang timbul akibat perkembangan patologi, penyebab dan kesannya pada sistem tubuh yang lain.

Pengembangan ventrikel otak pada bayi

Selalunya, bayi mengalami pembesaran ventrikel serebrum setelah dilahirkan. Keadaan seperti itu tidak selalu bermaksud adanya penyakit, di mana rawatan pasti diperlukan..

Sistem ventrikel otak

Ventrikel otak adalah beberapa pengumpul yang saling berkaitan di mana pembentukan dan pengedaran cecair minuman keras berlaku. Cecair serebrospinal dibasuh dengan cecair serebrospinal. Biasanya, apabila selalu terdapat sejumlah cecair serebrospinal di ventrikel.

Dua pengumpul CSF besar terletak di kedua-dua sisi corpus callosum. Kedua-dua ventrikel saling bersambung. Di sebelah kiri adalah ventrikel pertama, dan di sebelah kanan - yang kedua. Mereka terdiri daripada tanduk dan badan. Ventrikel lateral dihubungkan melalui sistem lubang kecil dengan 3 ventrikel.

Di bahagian otak yang jauh, 4 ventrikel terletak di antara cerebellum dan medulla oblongata. Saiznya cukup besar. Ventrikel keempat berbentuk berlian. Di bahagian paling bawah ada lubang yang disebut fossa berbentuk berlian.

Fungsi ventrikel yang betul membolehkan cecair serebrospinal memasuki ruang subarachnoid mengikut keperluan. Kawasan ini terletak di antara membran otak dan arachnoid yang keras. Keupayaan ini membolehkan anda mengekalkan jumlah cecair serebrospinal yang diperlukan dalam pelbagai keadaan patologi..

Pelebaran ventrikel lateral sering diperhatikan pada bayi yang baru lahir. Dalam keadaan ini, tanduk ventrikel melebar, dan mungkin juga terdapat peningkatan pengumpulan cecair di kawasan badan mereka. Keadaan ini sering menyebabkan pembesaran ventrikel kiri dan kanan. Dalam diagnostik pembezaan, asimetri di kawasan pengumpul serebrum utama dihapuskan.

Ukuran ventrikel adalah normal

Pada bayi, ventrikel sering diluaskan. Keadaan ini sama sekali tidak bermaksud bahawa kanak-kanak itu sakit parah. Ukuran setiap ventrikel mempunyai makna tertentu. Petunjuk ini ditunjukkan dalam jadual.

Pelebaran ventrikel lateral otak, sebab dan diagnosisnya

Dengan dilatasi ventrikel lateral otak, pakar memahami pengembangan rongga dalaman organ yang ketara. Keadaannya boleh menjadi fisiologi - pada bayi baru lahir, atau patologi - menunjukkan penyakit yang terbentuk. Penyebab gangguan tersebut adalah kedua-dua faktor luaran - trauma kraniocerebral, dan dalaman - misalnya, jangkitan saraf yang dihidapi. Diagnosis dan pemilihan terapi adalah hak istimewa ahli neuropatologi.

Petunjuk ukuran normal

Di dalam tubuh manusia, sistem ventrikel sekaligus mempunyai beberapa rongga yang saling anastomi. Mereka berkomunikasi dengan ruang subarachnoid, dan juga saluran saraf tunjang. Secara langsung di dalam rongga, cecair khas bergerak - cecair serebrospinal. Dengan bantuannya, tisu menerima nutrien dan molekul oksigen.

Pembentukan berongga intraserebral terbesar, tentu saja, adalah ventrikel lateral. Mereka dilokalisasikan di bawah corpus callosum - di kedua-dua sisi garis median, saling simetri. Pada masing-masing, adalah kebiasaan untuk membezakan beberapa bahagian - bahagian anterior dengan bahagian bawah, serta tanduk posterior dan badan itu sendiri. Berbentuk seperti Bahasa Inggeris S.

Biasanya, ukuran ventrikel dinilai dengan mengambil kira ciri anatomi individu - tidak ada standard yang seragam. Pakar dipandu oleh parameter purata. Penting untuk mengetahui ukuran ini untuk bayi hingga setahun - untuk tujuan diagnosis awal hidrosefalus.

Nilai normal untuk kanak-kanak:

Unit anatomiBayi yang baru lahir, mm3 bulan, mm6 bulan - 9 bulan, mm12 bulan, mm
Ventrikel lateral23.5 - / + 6.836.2 - / + 3.960.8 - / + 6.764.7 - / + 12.7

Bagi orang dewasa, parameternya mestilah dalam jangkauan - tanduk anterior ventrikel lateral kurang dari 12 mm pada orang di bawah 40 tahun, sementara tubuhnya 18-21 mm hingga 60 tahun. Melebihi dimensi usia otak yang berkaitan dengan usia lebih daripada 10% memerlukan penyelidikan tambahan - untuk menubuhkan dan menghilangkan punca.

Pengelasan

Kriteria utama untuk pemisahan dilatasi ventrikel lateral di otak adalah - ukuran rongga, etiologi pengembangan, usia pesakit, penyetempatan perubahan patologi.

Setiap pakar neuropatologi memilih klasifikasi gangguan yang optimum. Walaupun begitu, kebanyakan doktor mematuhi asas diagnosis:

  1. Pada masa yang diduga munculnya fokus di otak:
  2. tempoh pranatal;
  3. pengenalpastian peningkatan ventrikel otak pada bayi baru lahir;
  4. pengembangan rongga otak pada orang dewasa.
  5. Dengan penyetempatan:
  6. peningkatan ventrikel kiri;
  7. fokus sebelah kanan;
  8. kekalahan dua hala.
  9. Menurut etiologi:
  10. dilatasi ventrikel pasca-jangkitan;
  11. perubahan pasca trauma;
  12. pengembangan toksik;
  13. fokus tumor di otak;
  14. penyakit vaskular.
  15. Mengikut keterukan:
  16. ventrikel otak yang sedikit membesar pada bayi;
  17. dilatasi sederhana;
  18. perubahan teruk pada ventrikel.

Sebagai tambahan, pakar boleh menunjukkan dalam diagnosis sama ada terdapat komplikasi - contohnya, hidrosefalus atau masalah intelektual / neurologi.

Punca

Tahap-tahap perkembangan sistem saraf pusat pada manusia menyatakan bahawa dengan peningkatan ukuran otak, parameter ventrikel juga akan berubah. Untuk setiap tempoh, penyebab dilatasi rongga lateral mempunyai ciri tersendiri..

Secara umum, faktor-faktor yang memprovokasi utama adalah seperti berikut:

  • kecederaan otak atau jatuh;
  • neuroinfeksi - contohnya, meningitis atau sifilis kongenital;
  • neoplasma otak;
  • trombosis saluran cerebral;
  • pukulan;
  • anomali dalam perkembangan struktur otak - contohnya, tanduk anterior ventrikel.

Mekanisme untuk pengembangan dilatasi adalah pengeluaran berlebihan cecair serebrospinal, atau pelanggaran penjerapan / aliran keluarnya dari rongga otak.

Dalam beberapa kes, tidak mungkin untuk menentukan penyebab sebenar pengembangan rongga - varian idiopatik dari gangguan tersebut. Doktor akan memilih rejimen terapi dengan mengambil kira tanda-tanda klinikal utama. Kurang kerapnya, struktur otak yang tidak biasa dilihat sebagai asas dilatasi - adalah perlu untuk mengumpulkan anamnesis dengan teliti dari ibu kanak-kanak itu, penyakit apa yang dialaminya semasa kehamilan. Kadang-kadang patologi turun temurun - kelainan genetik.

Gejala

Pada peringkat awal pembentukan untuk ventrikel otak yang melebar pada bayi, tanda-tanda klinikal khas mungkin tidak dapat ditentukan - kanak-kanak berkelakuan sesuai dengan norma usia, kerana mekanisme penyesuaian dapat melawan pengeluaran berlebihan cecair serebrospinal.

Namun, apabila pengembangan ventrikel lateral otak pada anak meningkat, dia mula bimbang tentang akibat hidrosefalus - tekanan patologi pada struktur otak akibat edema tisu. Tanda-tanda utama hipertensi intrakranial:

  • serangan sakit kepala yang kerap;
  • pertumbuhan fontanelles yang perlahan;
  • pembengkakan tisu antara jahitan tengkorak;
  • loya dan muntah tanpa berasa lebih baik;
  • penurunan selera makan, regurgitasi yang kerap;
  • memperburuk tidur;
  • memiringkan kepala ke belakang;
  • hipertonia otot;
  • kurang berminat dengan peristiwa semasa, sikap tidak peduli;
  • kecenderungan epilepsi.

Pada pesakit dewasa, pelanggaran aliran keluar cecair serebrospinal dari ventrikel lateral ditunjukkan oleh perasaan gangguan berterusan di dalam kepala, pening berterusan dengan mual. Keupayaan seseorang untuk bekerja berkurang, dia mengalami keadaan fobia kecemasan. Pada masa yang sama, pengambilan analgesik standard tidak meningkatkan kesejahteraan..

Dengan sindrom hipertensi-hidrosefalik yang berterusan, orang mengalami paresis / kelumpuhan, serta kesukaran serius dengan pertuturan, penglihatan, pendengaran, penurunan kemampuan intelektual.

Diagnostik

Sekiranya pakar melihat tanda-tanda kegagalan dalam peredaran cecair serebrospinal melalui ventrikel serebrum, atau pesakit mempunyai aduan kemerosotan kesihatan, maka diperlukan pengesahan dilatasi rongga otak.

Adalah mungkin untuk mengenal pasti tanda-tanda sedikit pelebaran ventrikel lateral dengan bantuan kaedah pemeriksaan diagnostik moden seperti pencitraan resonans magnetik. Pada gambar struktur otak, anda dapat melihat secara terperinci kawasan pengembangan, kawasan lesi, penglibatan tisu otak yang berdekatan dalam proses.

Tekanan intrakranial yang meningkat juga akan didiagnosis menggunakan prosedur berikut:

  • echoencephaloscopy;
  • elektroensefalografi;
  • oftalmoskopi;
  • kajian cecair serebrospinal - pengenalpastian neuroinfeksi yang dipindahkan;
  • ujian darah - am, biokimia, untuk proses autoimun.

Hanya selepas perbandingan yang teliti dari semua maklumat dari prosedur diagnostik, ahli neuropatologi akan dapat menilai tahap keparahan dilatasi ventrikel lateral, menentukan punca keadaan patologi dan memilih langkah-langkah terapi yang optimum.

Taktik rawatan

Dengan sendirinya, pengembangan ukuran ventrikel otak tidak memerlukan campur tangan - jika tidak ada tanda-tanda klinikal kegagalan tekanan intrakranial. Manakala jika berlaku pelanggaran terhadap liquorodynamics dan gejala kemerosotan kesejahteraan yang terbentuk dengan latar belakang ini, doktor akan mengesyorkan terapi konservatif:

  • diuretik - penyingkiran bengkak dari tisu otak;
  • neuroprotectors - pembetulan pengaliran impuls saraf;
  • agen vasoaktif - meningkatkan pemakanan otak;
  • nootropics - meningkatkan peredaran darah tempatan;
  • ubat penenang - normalisasi latar belakang psikosomatik;
  • ubat anti-radang / antibakteria - jika gangguan yang mendasari adalah proses proses berjangkit.

Campur tangan neurosurgi diperlukan jika dilatasi ventrikel terbentuk kerana neoplasma otak, tromboemboli kapal serebrum. Sekiranya perlu, ventrikulostomi dilakukan - mewujudkan hubungan baru antara rongga otak.

Ramalan dan pencegahan

Akibat dari asimetri ventrikel lateral berbeza. Keterukan dan keparahan mereka secara langsung bergantung pada ukuran pengembangan patologi dan usia pesakit. Oleh itu, dengan bentuk gangguan yang ringan pada kanak-kanak, terdapat kelewatan perkembangan jangka pendek, baik dari segi intelektual dan fizikal. Dengan rawatan perubatan tepat pada masanya, hidrosefalus dihapuskan.

Manakala dalam pelebaran rongga yang teruk, pelbagai penyakit neurologi terbentuk - misalnya, cerebral palsy, atau gangguan mental yang berterusan. Tidak ada pencegahan spesifik asimetri ventrikel, kerana hampir mustahil untuk meramalkan penampilannya. Walau bagaimanapun, para pakar menunjukkan bahawa ketika berusaha untuk mendapatkan gambaran yang sihat dari ibu hamil, ia menyumbang kepada kelahiran bayi dengan rongga otak dengan ukuran normal. Untuk melakukan ini, anda harus menyerah sebelum mengandung daripada kebiasaan individu yang berbahaya, makan dengan betul, cukup tidur, elakkan tekanan psiko-emosi dan tekanan berlebihan..

Diagnosis neurologi "luar biasa"

Lawatan pertama ke pakar neurologi dengan Paul mengejutkan saya, jujur. Saya bertanya kepada doktor: "Seberapa serius ini?" Dia menjawab, hampir ketawa: "Ya, tidak ada yang keluar dari saya, sehingga saya tidak mengatakan apa-apa." Ternyata, banyak diagnosis dibuat secara automatik. Seperti, jika seorang kanak-kanak, misalnya, adalah cesarean, inilah label dan label yang sesuai untuk anda, kerana anda seorang caesar. Diagnosis dibuat yang tidak wujud atau tidak sesuai dengan simtomatologi. Berikut adalah maklumat di bawah mengenainya.

Saya menjumpai maklumat di salah satu blog LJ. Saya sangat mengesyorkan membaca catatan lain. Sangat berguna dan serius.


FAKTA DAN PERTIMBANGAN NEUROLOGI PERINATAL
pakar neurologi S.V. Zaitsev
Kata kunci: ensefalopati perinatal (PEP) atau lesi perinatal sistem saraf pusat (PN CNS), sindrom hipertensi-hidrosefalik (HGS); pengembangan ventrikel otak, fisura interhemispheric dan ruang subarachnoid, pseudocysts pada neurosonografi (NSG), sindrom dystonia otot (MDS), sindrom hipereksitasi, kejang perinatal.

Neurologi pediatrik adalah kelahiran yang agak baru, tetapi sudah melalui masa-masa sukar. Pada masa ini, banyak doktor yang berlatih dalam bidang neurologi bayi, serta ibu bapa bayi yang mengalami perubahan dalam sistem saraf dan mental, mendapati diri mereka "berada di antara dua kebakaran." Di satu pihak, sekolah "neurologi kanak-kanak Soviet" adalah penilaian berlebihan dan penilaian yang salah terhadap perubahan fungsional dan fisiologi dalam sistem saraf anak pada tahun pertama kehidupan, digabungkan dengan cadangan lama untuk rawatan intensif dengan pelbagai ubat. Sebaliknya, sering terdapat kekurangan yang jelas terhadap gejala neuropsikiatrik yang ada, ketidaktahuan pediatrik umum dan asas psikologi perubatan, beberapa terapi nihilisme dan ketakutan menggunakan potensi terapi ubat moden; dan hasilnya adalah membuang masa dan melepaskan peluang. Pada masa yang sama, sayangnya, "formaliti" dan "automatik" teknologi perubatan tertentu (dan kadang-kadang penting) membawa, sekurang-kurangnya, kepada perkembangan masalah psikologi pada anak dan ahli keluarganya. Konsep "norma" dalam ilmu saraf pada akhir abad ke-20 disempitkan secara tajam, sekarang konsep ini secara intensif dan tidak selalu diperluas secara wajar. Mungkin, kebenaran ada di antara...

Menurut klinik neurologi perinatal pusat perubatan "NEVRO-MED" dan pusat perubatan terkemuka lain di Moscow (dan mungkin di tempat lain), masih lebih daripada 80%. kanak-kanak tahun pertama hidup datang ke arah pakar pediatrik atau pakar neuropatologi dari klinik daerah untuk berunding mengenai diagnosis yang tidak wujud - ensefalopati perinatal (PEP):
Diagnosis "ensefalopati perinatal" (PEP) dalam neurologi pediatrik Soviet sangat samar-samar mencirikan hampir semua disfungsi (dan bahkan struktur) otak dalam tempoh perinatal kehidupan kanak-kanak (dari sekitar 7 bulan perkembangan intrauterin seorang kanak-kanak hingga 1 bulan kehidupan selepas melahirkan). patologi aliran darah serebrum dan kekurangan oksigen.

Diagnosis semacam itu biasanya berdasarkan satu atau lebih tanda-tanda (sindrom) kemungkinan gangguan sistem saraf, misalnya, sindrom hipertensi-hidrosefalik (HHS), sindrom dystonia otot (MDS), sindrom hipereksitasi.
Setelah pemeriksaan komprehensif yang sesuai: pemeriksaan klinikal dalam kombinasi dengan analisis data dari kaedah penyelidikan tambahan (ultrasound otak - neurosonografi) dan peredaran serebrum (Doppler ultrasonografi saluran serebrum), kajian fundus dan kaedah lain, peratusan diagnosis yang boleh dipercayai kerosakan otak perinatal (hipoksia, trauma, toksik-metabolik, berjangkit) menurun hingga 3-4% - ini lebih daripada 20 kali!

Yang paling suram dalam angka ini bukan hanya keengganan doktor individu untuk menggunakan pengetahuan neurologi moden dan khayalan yang teliti, tetapi juga keselesaan psikologi (dan bukan sahaja) yang dapat dilihat dengan jelas dalam usaha untuk "overdiagnosis" seperti itu..

Sindrom hipertensi-hidrosefalik (HHS): peningkatan tekanan intrakranial (ICP) dan hidrosefalus

Sehingga kini, diagnosis "hipertensi intrakranial" (peningkatan tekanan intrakranial (ICP)), salah satu istilah perubatan yang paling biasa dan "kegemaran" di kalangan pakar neurologi pediatrik dan pakar pediatrik, yang dapat menjelaskan hampir semuanya! dan pada usia berapa pun, aduan ibu bapa.
Sebagai contoh, seorang kanak-kanak sering menangis dan gemetar, tidur nyenyak, banyak tidur, makan dengan teruk dan sedikit berat badan, gogal, berjalan di hujung jari, tangan dan dagunya gemetar, ada kejang dan terdapat kelewatan dalam perkembangan psiko-ucapan dan motorik: "hanya yang harus disalahkan - peningkatan tekanan intrakranial ”. Benar, diagnosis yang mudah?

Sering kali, "artileri berat" - data dari kaedah diagnostik instrumental dengan grafik dan nombor saintifik yang misterius - digunakan sebagai hujah utama bagi ibu bapa. Kaedah boleh digunakan sama ada benar-benar ketinggalan zaman dan tidak berinformatif / echoencephalography (ECHO-EG) dan rheoencephalography (REG) /, atau pemeriksaan "dari urutan yang salah" (EEG), atau tidak betul, secara terpisah dari manifestasi klinikal, interpretasi subjektif varian normal dalam neurosonodopplerografi atau tomografi.

Ibu-ibu yang tidak bahagia dari anak-anak seperti itu secara tidak sengaja, atas cadangan doktor (atau dengan rela hati, memakan kegelisahan dan ketakutan mereka sendiri), mengambil bendera "hipertensi intrakranial" dan untuk masa yang lama masuk ke dalam sistem pemantauan dan rawatan ensefalopati perinatal.

Sebenarnya, hipertensi intrakranial adalah patologi neurologi dan bedah saraf yang sangat serius dan agak jarang berlaku. Dia menyertai jangkitan saraf yang teruk dan kecederaan otak, hidrosefalus, kemalangan serebrovaskular, tumor otak, dll..
Rawat inap adalah wajib dan mendesak..

Hipertensi intrakranial (jika benar-benar wujud) tidak sukar untuk diperhatikan oleh ibu bapa yang prihatin: biasanya bagi sakit kepala yang berterusan atau paroxysmal (biasanya pada waktu pagi), mual dan muntah, tidak berkaitan dengan makanan. Anak itu sering lesu dan sedih, selalu berubah-ubah, enggan makan, dia selalu mahu berbaring, meringkuk kepada ibunya.

Gejala yang sangat serius boleh menjadi perbezaan juling atau pupil, dan, tentu saja, gangguan kesedaran. Pada bayi, pembengkakan dan ketegangan fontanelle, perbezaan jahitan antara tulang tengkorak, dan pertumbuhan lilitan kepala yang berlebihan sangat mencurigakan..

Tanpa keraguan, dalam kes seperti itu, anak mesti ditunjukkan kepada pakar secepat mungkin. Selalunya, satu pemeriksaan klinikal sudah cukup untuk mengecualikan atau mendiagnosis patologi ini. Kadang-kadang ia memerlukan kaedah penyelidikan tambahan (fundus, neurosonodopplerografi, pengimejan resonans otak atau otak)
Sudah tentu, pengembangan jurang interhemispheric, ventrikel otak, subarachnoid dan ruang lain dari sistem cecair serebrospinal pada neurosonografi (NSG) atau tomogram otak (CT atau MRI) tidak dapat berfungsi sebagai bukti hipertensi intrakranial. Hal yang sama berlaku untuk gangguan aliran darah otak, yang diasingkan dari klinik, yang dikesan oleh ultrasonografi kapal Doppler, dan "kesan digital" pada sinar-X tengkorak.

Di samping itu, tidak ada hubungan antara hipertensi intrakranial dan urat tembus pada wajah dan kulit kepala, berjalan di hujung kaki, berjabat tangan dan dagu, hipereksitasi, gangguan perkembangan, prestasi akademik yang lemah, mimisan, tics, gagap, tingkah laku buruk, dll. dan sebagainya.

Itulah sebabnya, jika bayi anda didiagnosis menderita AED, hipertensi intrakranial, berdasarkan pada "goggle" mata (gejala Graefe, "matahari terbenam") dan berjalan di hujung jari, maka anda tidak boleh menjadi gila terlebih dahulu. Sebenarnya, reaksi ini boleh menjadi ciri kanak-kanak kecil yang sangat bersemangat. Mereka bertindak balas dengan sangat emosional terhadap semua yang mengelilingi mereka dan apa yang berlaku. Ibu bapa yang prihatin akan mudah memperhatikan hubungan ini..
Oleh itu, semasa mendiagnosis AED dan meningkatkan tekanan intrakranial, lebih baik pergi ke klinik neurologi khusus. Ini adalah satu-satunya cara untuk memastikan diagnosis dan rawatan yang betul..

Adalah tidak masuk akal untuk memulakan rawatan patologi serius ini atas cadangan seorang doktor berdasarkan "hujah" di atas, selain itu, rawatan yang tidak masuk akal itu sama sekali tidak selamat. Apa yang hanya diuretik, yang diresepkan kepada anak-anak untuk waktu yang lama, yang mempunyai kesan yang sangat buruk pada tubuh yang tumbuh, menyebabkan gangguan metabolik.
Terdapat aspek lain yang tidak kurang pentingnya dari masalah yang mesti dipertimbangkan dalam keadaan ini. Kadang-kadang ubat-ubatan diperlukan dan penolakan yang tidak sah dari mereka, berdasarkan hanya kepercayaan ibu (dan lebih sering bapa!) Kepercayaan diri sendiri terhadap bahaya ubat-ubatan, boleh menyebabkan masalah serius. Di samping itu, jika terdapat peningkatan tekanan intrakranial yang serius dan perkembangan hidrosefalus, maka terapi ubat hipertensi intrakranial yang sering salah menyebabkan kehilangan momen yang baik untuk pembedahan (pembedahan pintasan) dan perkembangan akibat yang tidak dapat dipulihkan untuk anak: hidrosefalus, gangguan perkembangan, kebutaan, pekak, dll..

Kini beberapa perkataan mengenai sindrom hidrosefalus dan hidrosefalik "tidak dipuja". Sebenarnya, kita bercakap mengenai peningkatan progresif dalam ruang intrakranial dan intraserebral yang dipenuhi dengan cecair serebrospinal (CSF) kerana ruang yang ada! pada masa itu hipertensi intrakranial. Dalam kes ini, neurosonogram (NSG) atau tomogram mendedahkan pengembangan ventrikel otak, fisur interhemispheric dan bahagian lain dari sistem cecair serebrospinal yang berubah dari masa ke masa. Semuanya bergantung pada keparahan dan dinamika gejala, dan yang paling penting, pada penilaian yang betul mengenai hubungan antara peningkatan ruang intraserebral dan perubahan saraf yang lain. Ini dapat ditentukan dengan mudah oleh pakar neurologi terlatih. Hidrosefalus sejati, yang memerlukan rawatan, seperti hipertensi intrakranial, jarang berlaku. Kanak-kanak seperti itu mesti dipantau oleh pakar neurologi dan pakar bedah saraf pusat perubatan khusus..

Malangnya, dalam kehidupan biasa, "diagnosis" yang salah berlaku pada hampir setiap bayi keempat hingga kelima. Ternyata sebilangan doktor sering salah menyebut kenaikan stabil (biasanya tidak signifikan) pada ventrikel dan ruang cecair serebrospinal lain sebagai hidrosefalus (sindrom hidrosefalik). Ini tidak ditunjukkan oleh tanda dan keluhan luaran, dan tidak memerlukan rawatan. Lebih-lebih lagi, jika kanak-kanak itu disyaki hidrosefalus berdasarkan kepala "besar", kapal lut di wajah dan kulit kepala, dll. - ini tidak boleh menimbulkan rasa panik di kalangan ibu bapa. Ukuran besar kepala dalam kes ini hampir tidak berperanan. Walau bagaimanapun, dinamika peningkatan lilitan kepala sangat penting. Di samping itu, anda perlu tahu bahawa di kalangan kanak-kanak moden, yang disebut "berudu" tidak jarang berlaku, di mana kepalanya agak besar untuk usia mereka (makrocephaly). Dalam kebanyakan kes ini, bayi dengan kepala besar menunjukkan tanda-tanda riket, lebih jarang - makrosefali, kerana perlembagaan keluarga. Sebagai contoh, ayah atau ibu, atau mungkin datuk mempunyai kepala yang besar, dalam satu perkataan, ini adalah masalah keluarga, tidak memerlukan rawatan.

Kadang-kadang, semasa neurosonografi, doktor diagnostik ultrasound menemui pseudocyst di otak - tetapi ini sama sekali bukan sebab panik! Pseudocyst adalah formasi kecil bulat tunggal (rongga) yang mengandungi cecair serebrospinal dan terletak di kawasan otak yang khas. Sebab-sebab penampilan mereka, sebagai peraturan, tidak diketahui dengan pasti; mereka biasanya hilang pada 8-12 bulan. kehidupan. Penting untuk diketahui bahawa kewujudan kista seperti itu pada kebanyakan kanak-kanak bukanlah faktor risiko untuk perkembangan neuropsikik lebih lanjut dan tidak memerlukan rawatan. Walaupun begitu, walaupun jarang sekali, pseudocyst terbentuk di tempat pendarahan subependimal, atau dikaitkan dengan iskemia serebrum perinatal atau jangkitan intrauterin sebelumnya. Bilangan, saiz, struktur dan lokasi sista memberikan maklumat yang sangat penting kepada pakar, dengan mempertimbangkan bahawa, berdasarkan pemeriksaan klinikal, kesimpulan akhir dibentuk..
Penerangan mengenai NSH bukanlah diagnosis! dan tidak semestinya alasan untuk rawatan.
Selalunya, data NSG memberikan hasil tidak langsung dan tidak pasti, dan hanya diambil kira bersamaan dengan hasil pemeriksaan klinikal..

Sekali lagi saya mengingatkan anda tentang perkara lain yang melampau: dalam kes-kes yang sukar, kadang-kadang terdapat pengurangan yang jelas dari pihak ibu bapa (lebih jarang - dan doktor) mengenai masalah anak, yang menyebabkan penolakan sepenuhnya terhadap pemerhatian dan pemeriksaan dinamik yang diperlukan, akibatnya diagnosis yang tepat dibuat lewat, dan rawatan tidak membawa kepada hasil yang diinginkan.
Tidak diragukan lagi, oleh itu, jika anda mengesyaki peningkatan tekanan intrakranial dan hidrosefalus, diagnosis harus dilakukan pada tahap profesional tertinggi..
Apakah nada otot dan mengapa begitu "disayangi"?

Lihat rekod perubatan anak anda: tidak ada diagnosis seperti "dystonia otot", "hipertensi" dan "hipotensi"? - mungkin, anda tidak pergi bersama bayi anda ke pakar neurologi di klinik sehingga setahun. Sudah tentu ini adalah jenaka. Walau bagaimanapun, diagnosis "dystonia otot" berlaku tidak kurang kerap (dan mungkin lebih kerap) daripada sindrom hidrosefalik dan peningkatan tekanan intrakranial.
Perubahan nada otot boleh, bergantung pada keparahan, baik varian norma (paling sering) atau masalah neurologi yang serius (ini lebih jarang berlaku).
Secara ringkas mengenai tanda-tanda luaran perubahan nada otot.

Hipotensi otot dicirikan oleh penurunan daya tahan terhadap pergerakan pasif dan peningkatan jumlahnya. Aktiviti motor spontan dan sukarela mungkin terhad, palpasi otot agak mengingatkan pada "jeli atau adunan yang sangat lembut." Hipotonia otot yang teruk dapat mempengaruhi kadar perkembangan motor dengan ketara (untuk lebih jelasnya, lihat bab mengenai gangguan pergerakan pada kanak-kanak tahun pertama kehidupan).

Dystonia otot dicirikan oleh keadaan apabila hipotensi otot bergantian dengan hipertensi, serta varian ketidakharmonian dan asimetri ketegangan otot pada kumpulan otot tertentu (contohnya, lebih banyak di lengan daripada di kaki, lebih ke kanan daripada di sebelah kiri, dll.)
Pada waktu rehat, kanak-kanak ini dengan pergerakan pasif mungkin mengalami hipotonia otot. Apabila anda cuba melakukan pergerakan secara aktif, dengan reaksi emosi, dengan perubahan dalam ruang, nada otot meningkat tajam, refleks tonik patologi menjadi jelas. Selalunya, gangguan seperti ini menyebabkan pembentukan kemahiran motorik dan masalah ortopedik yang tidak betul (contohnya, torticollis, scoliosis).
Hipertensi otot dicirikan oleh peningkatan daya tahan terhadap pergerakan pasif dan pembatasan aktiviti motor spontan dan sukarela. Hipertensi otot yang teruk juga dapat mempengaruhi kadar perkembangan motor dengan ketara..

Pelanggaran nada otot (ketegangan otot ketika rehat) boleh dihadkan pada satu anggota badan atau satu kumpulan otot (paresis obstetrik lengan, paresis trauma kaki) - dan ini adalah tanda yang paling ketara dan sangat membimbangkan, memaksa ibu bapa untuk segera berjumpa pakar neurologi.
Kadang-kadang agak sukar bagi doktor yang kompeten untuk melihat perbezaan antara perubahan fisiologi dan gejala patologi dalam satu perundingan. Faktanya adalah bahawa perubahan nada otot tidak hanya dikaitkan dengan gangguan neurologi, tetapi juga sangat bergantung pada tempoh usia tertentu dan ciri-ciri lain dari keadaan anak (teruja, menangis, lapar, mengantuk, sejuk, dll.). Oleh itu, kehadiran penyimpangan individu dalam ciri nada otot tidak selalu menimbulkan kebimbangan dan memerlukan rawatan..
Tetapi walaupun gangguan fungsi nada otot disahkan, tidak ada yang perlu dibimbangkan. Pakar neurologi yang baik kemungkinan besar akan menetapkan terapi urut dan senaman (latihan pada bola besar sangat berkesan). Ubat jarang diresepkan.

Sindrom hipereksitabiliti
(sindrom peningkatan kegembiraan neuro-refleks)

Sering menangis dan merengek dengan atau tanpa, ketidakstabilan emosi dan peningkatan kepekaan terhadap rangsangan luaran, tidur dan selera makan yang terganggu, keguguran yang kerap, kegelisahan motor dan gatal-gatal, gemetar dagu dan lengan (dll), sering kali digabungkan dengan kenaikan berat badan yang buruk gangguan berat badan dan najis - mengenali kanak-kanak seperti itu?

Semua reaksi motorik, deria dan emosi terhadap rangsangan luaran pada anak yang mengalami hipereksitasi timbul dengan kuat dan tiba-tiba, dan dapat memudar secepat mungkin. Setelah menguasai kemahiran motor ini atau itu, kanak-kanak terus bergerak, menukar kedudukan, terus mencari beberapa objek dan meraihnya. Biasanya kanak-kanak menunjukkan minat yang mendalam terhadap persekitaran mereka, tetapi peningkatan kemampuan emosi sering menyulitkan hubungan mereka dengan orang lain. Mereka sangat mudah terpengaruh, beremosi dan terdedah Mereka tertidur dengan teruk sekali, hanya dengan ibu mereka, mereka selalu bangun, menangis ketika tidur. Sebilangan besar daripada mereka mempunyai reaksi ketakutan jangka panjang terhadap komunikasi dengan orang dewasa yang tidak dikenali dengan reaksi protes aktif. Biasanya sindrom hyperexcitability digabungkan dengan peningkatan keletihan mental.
Kehadiran manifestasi seperti itu pada kanak-kanak hanyalah alasan untuk menghubungi pakar neurologi, tetapi tidak ada alasan untuk menjadi panik ibu bapa, dan lebih-lebih lagi untuk rawatan dadah.

Hipereksitiviti berterusan dalam hubungan kausal tidak begitu spesifik dan paling sering dapat diperhatikan pada kanak-kanak dengan keanehan perangai (contohnya, tindak balas jenis kolerik yang disebut).
Lebih jarang, hipereksitabiliti dapat dikaitkan dan dijelaskan oleh patologi perinatal sistem saraf pusat. Selain itu, jika tingkah laku anak secara tiba-tiba dan tidak disangka-sangka dan untuk waktu yang lama terganggu kerana hampir tidak ada sebab yang jelas, dia mengalami hipercitability, kemungkinan terjadinya reaksi gangguan penyesuaian (penyesuaian dengan keadaan persekitaran luaran) akibat tekanan tidak dapat dikecualikan. Dan semakin cepat pakar melihat kanak-kanak itu, semakin mudah dan cepat mengatasi masalah tersebut..
Dan, akhirnya, paling sering, hiperexitititi sementara dikaitkan dengan masalah pediatrik (riket, gangguan pencernaan makanan dan kolik usus, hernia, gigi, dll.).
Terdapat dua keterlaluan dalam taktik mengawasi anak-anak ini. Atau "penjelasan" hipereksitabilitas dengan bantuan "hipertensi intrakranial" dan rawatan ubat berat yang sering menggunakan ubat-ubatan dengan kesan sampingan yang serius (diacarb, phenobarbital, dll.). Atau pengabaian sepenuhnya terhadap masalah ini, yang dapat menyebabkan masa depan pembentukan gangguan neurotik yang berterusan (ketakutan, tics, kegagapan, gangguan kegelisahan, obsesi, gangguan tidur) pada anak dan ahli keluarganya, dan memerlukan pembetulan psikologi jangka panjang.

Sudah tentu, adalah logik untuk menganggap bahawa pendekatan yang mencukupi terletak di antara...

Secara berasingan, saya ingin menarik perhatian ibu bapa terhadap kejang - salah satu daripada beberapa gangguan sistem saraf yang benar-benar memerlukan perhatian dan rawatan serius. Kejang epilepsi tidak biasa berlaku pada masa kanak-kanak, tetapi kadang-kadang mereka sukar, berbahaya dan menyamar, dan hampir selalu memerlukan terapi ubat.
Kejang seperti itu dapat disembunyikan di sebalik episod stereotaip dan berulang dalam tingkah laku anak. Kejutan yang tidak dapat difahami, anggukan kepala, pergerakan mata yang tidak disengajakan, "pudar", "mencubit", "lemas", terutama dengan menghentikan pandangan dan kurangnya reaksi terhadap rangsangan luar, harus memberi amaran kepada ibu bapa dan memaksa mereka untuk beralih kepada pakar. Jika tidak, diagnosis terlambat dan terapi ubat yang ditetapkan tepat waktu mengurangkan kemungkinan kejayaan rawatan..
Semua keadaan episod penyitaan mesti diingat dengan tepat dan lengkap dan, jika boleh, dirakam dalam video, untuk cerita terperinci semasa perundingan. Sekiranya kejang berlangsung lama atau berulang - hubungi "03" dan dapatkan nasihat perubatan segera.

Pada usia dini, keadaan anak sangat berubah, oleh itu, penyimpangan perkembangan dan gangguan lain dari sistem saraf kadang-kadang dapat dikesan hanya dalam proses pemantauan dinamis jangka panjang bayi, dengan konsultasi berulang. Untuk tujuan ini, tarikh-tarikh tertentu untuk rundingan terancang pakar neurologi pediatrik pada tahun pertama kehidupan telah ditentukan: biasanya pada 1, 3, 6 dan 12 bulan. Pada masa inilah penyakit yang paling serius pada sistem saraf kanak-kanak tahun pertama kehidupan dapat dikesan (hidrosefalus, epilepsi, palsi serebrum, gangguan metabolik, dll.). Oleh itu, pengenalpastian patologi neurologi tertentu pada peringkat awal perkembangan memungkinkan untuk memulakan terapi kompleks tepat pada waktunya dan pada masa yang sama mencapai hasil semaksimum mungkin..

Sebagai kesimpulan, saya ingin mengingatkan ibu bapa: bersikap empati dan prihatin kepada anak-anak anda! Pertama sekali, ini adalah penyertaan anda yang bermakna dalam kehidupan anak-anak yang menjadi asas untuk kesejahteraan mereka lebih jauh. Jangan menyembuhkan mereka dari "penyakit yang diduga", tetapi jika anda bimbang dan bimbang tentang sesuatu, cari peluang untuk mendapatkan nasihat bebas daripada pakar yang berkelayakan.