Phlebectasia: ciri penyakit, rawatan

Phlebectasia adalah penyakit urat yang berkaitan dengan pengembangannya akibat proses keradangan. Risiko komplikasi bergantung pada penyetempatan patologi dan pengabaian prosesnya. Biasanya, patologi tidak membawa kepada perkembangan akibat yang teruk dan merupakan kecacatan kosmetik (sekiranya berlaku kerosakan pada vena jugularis (vav), namun, dalam kes yang teruk, gangguan peredaran darah adalah mungkin. Pada peringkat awal, penyakit ini dapat memberi tindak balas yang baik terhadap terapi, oleh itu penting untuk berjumpa doktor tepat pada masanya dan melakukan diagnosis.

Ciri-ciri penyakit ini

Bergantung pada penyetempatan, urat pada bahagian bawah kaki, rektum (buasir), urat esofagus dan jugular membesar. Kerosakan vaskular berlaku di bawah pengaruh pelbagai faktor, termasuk: perubahan keradangan, disfungsi injap, perubahan aliran darah.

Apabila terdedah kepada satu atau lebih faktor patogenetik, reaksi keradangan dipicu di dinding vaskular, phlebitis, periphlebitis, dan trombophlebitis berkembang. Sekiranya terdapat mikroorganisma dalam lesi, proses menular berlaku, jika tidak, proses aseptik (bentuk ini lebih sering diprovokasi oleh kesan ubat).

Pengembangan urat jugular tidak bergantung pada jantina dan usia pesakit, di samping itu, ia boleh menjadi kongenital. Lelaki berusia lebih dari 50 tahun lebih mudah mengalami kerosakan pada saluran esofagus.

Phlebectasia esofagus

Kesesakan vena adalah penyebab utama perkembangan phlebectasia esofagus. Di antara faktor etiologi, terdapat 2 kumpulan utama: hepatik dan extrahepatic. Phlebectasia diprovokasi oleh sirosis, hepatitis, degenerasi lemak sel hati akibat gangguan metabolik, komplikasi penyakit berjangkit (tuberkulosis, sifilis), kerusakan parasit, patologi keturunan. Di samping itu, pembengkakan urat kerongkongan berlaku terhadap latar belakang gangguan sistem kardiovaskular, peningkatan pembekuan darah, pemampatan saluran darah, keradangan kelenjar getah bening dekat hati, patologi tisu penghubung.

Keanehan phlebectasia esofagus adalah kesukaran diagnosis tepat pada masanya. Pada peringkat awal, penyakit ini mempunyai gejala rendah. Dengan perkembangan, keanjalan dinding vena terganggu, mereka menjadi rapuh, akibatnya, pecah dapat terbentuk, yang menyebabkan pendarahan.

Phlebectasia esofagus melalui beberapa peringkat dalam perjalanannya:

  • tahap pertama: gejala tidak dinyatakan, namun, dengan pemeriksaan instrumental, adalah mungkin untuk mengesan pengembangan lumen vena dengan beberapa milimeter, fokus ectasia tidak ada atau muncul secara tunggal;
  • tahap kedua dicirikan oleh munculnya gejala pertama phlebectasia, semasa diagnostik instrumental, kura-kura urat terungkap, dindingnya diperbesar di bahagian bawah, membran mukus tidak berubah, lumen vaskular diperluas hingga 1 cm;
  • tahap ketiga: urat menebal lebih dari 1 cm, mengisi rongga esofagus sebanyak dua pertiga, nod dikesan secara visual, refluks berkembang;
  • tahap keempat adalah yang paling teruk, pendarahan berkembang, selaput lendir rosak, simpul terletak dalam kelompok, tidak ada lumen esofagus.

Tahap pertama dan kedua adalah peringkat awal perkembangan patologi, yang dapat dikesan hanya ketika pemeriksaan instrumental dilakukan, tahap ketiga dan keempat dicirikan oleh tanda-tanda yang berbeza, diperlukan permulaan rawatan segera.

Gejala phlebectasia esofagus:

  • ketidakselesaan dan kesakitan di dada;
  • pedih ulu hati, sendawa;
  • kesukaran menelan makanan kering;
  • sesak nafas tidak berkaitan dengan senaman.

Dengan perkembangan penyakit ini, tanpa bantuan perubatan, komplikasi berbahaya dapat berkembang - pendarahan. Kehadirannya ditunjukkan oleh warna muntah merah (dalam beberapa kes, mereka memperoleh warna kopi), tinja boleh menjadi cair dan hitam, sesak nafas meningkat, pesakit merasa letih, cepat keletihan, fungsi jantung terganggu, penurunan kepekatan zat besi dalam darah dijumpai.

Kehadiran gejala seperti itu memungkinkan seseorang untuk mengesyaki patologi kerongkongan, namun ujian diagnostik tambahan diperlukan untuk mengesahkan penyakit ini..

Diagnosis phlebectasia esofagus:

  • ujian makmal dapat mengesan tanda-tanda pendarahan: penurunan hemoglobin, jumlah eritrosit, darah tersembunyi ketika melakukan koprogram;
  • menggunakan kaedah instrumental, adalah mungkin untuk mengenal pasti penyebab phlebectasia: ultrasound organ rongga perut, esofagoskopi, MRI dan CT, radiografi esofagus dengan kontras;

Setelah mengesahkan diagnosis, semua langkah terapi bertujuan mencegah pendarahan atau menghentikannya. Di samping itu, penting untuk menghilangkan penyebab phlebectasia. Bidang utama rawatan: pembedahan dan ubat. Di samping itu, doktor mengesyorkan menukar diet.

Sekiranya penyakit itu didiagnosis pada tahap 1-3, terapi konservatif dijalankan, pada 4 tahap patologi, pembedahan ditunjukkan.

Terapi ubat:

  • penyekat beta untuk menurunkan tekanan darah;
  • terapi vitamin;
  • penyelesaian koloid;
  • agen hemostatik;

Operasi dilakukan dalam kes-kes yang teruk apabila komplikasi telah berkembang dan rawatan ubat tidak berkesan. Salah satu kaedah campur tangan pembedahan dipilih:

  • electrocoagulation - penyingkiran kawasan kapal yang rosak menggunakan arus;
  • pemasangan pembalut - cakera getah khas di atas urat yang rosak;
  • paduan endoskopi - ligasi vaskular menggunakan lampiran khas atau benang nilon;
  • skleroterapi - pengenalan penyelesaian khas ke dalam kapal, merekatkan unsur-unsur yang rosak;
  • shunting - pemasangan stent yang menghubungkan kapal;
  • belon tamponade - pemampatan saluran darah dengan probe.

Phlebectasia urat jugular

Dengan phlebectasia urat jugular, salah satu cabang terjejas: dalaman, luaran atau anterior. Sebagai peraturan, patologi tidak berbahaya, tetapi merupakan kecacatan kosmetik. Namun, dengan kerosakan yang ketara pada urat jugular dalaman (vav), yang melakukan aliran keluar darah dari tengkorak, komplikasi mungkin timbul..

Sebab-sebab phlebectasia urat jugular:

  • kecederaan pada leher, tengkorak, tulang belakang dengan perkembangan keradangan;
  • pelanggaran kemandulan semasa memasang kateter atau menyuntik;
  • keradangan pada tisu yang terletak berhampiran urat jugular;
  • penembusan ubat (misalnya, kalsium klorida) ke dalam tisu di sekitar kapal;
  • kesesakan vena dengan kecederaan di bahagian belakang dan dada;
  • terpaksa berada dalam kedudukan yang tidak selesa;
  • patologi kardiovaskular yang berkaitan dengan penurunan keanjalan dinding vaskular;
  • kehadiran neoplasma memampatkan kapal.

Dapatkan rawatan perubatan sekiranya gejala muncul. Doktor akan merujuk pesakit untuk pemeriksaan tambahan untuk mengesahkan diagnosis.

Diagnostik phlebectasia urat jugular:

  • Ultrasound;
  • MRI dan CT;
  • phlebography;
  • ujian makmal.

Berdasarkan hasil diagnostik tambahan, rawatan ditetapkan. Tahap penyakit yang tidak dirawat ini cenderung kepada terapi konservatif. Ubat anti-radang digunakan dalam bentuk salap (Ibuprofen, Indomethacin), antihistamin (Suprastin), antibiotik spektrum luas sekiranya berlaku kerosakan bakteria.

Dalam kebanyakan kes, pembedahan tidak diperlukan, tetapi pesakit mesti berjumpa doktor secara berkala untuk memantau keadaannya. Dalam kes yang teruk, ahli patologi dan risiko komplikasi dilakukan oleh satu jenis operasi:

  • reseksi dilatasi bulat;
  • reseksi membujur;
  • pengukuhan dinding vaskular dengan mesh polimer;
  • reseksi dengan urat plastik.

Ramalan

Prognosis untuk phlebctasia bergantung kepada keparahan keadaan dan ketepatan masa rawatan perubatan. Apabila menghubungi doktor pada peringkat awal perkembangan patologi, prognosisnya baik, mungkin untuk memperbaiki keadaan dengan cepat dengan bantuan terapi konservatif. Komplikasi dengan phlebectasia jarang terjadi, terutamanya risiko pecahnya bahagian dinding vaskular yang lemah, yang menyebabkan pendarahan. Untuk mengelakkan perkembangan patologi, anda harus berjumpa doktor tepat pada masanya..

Ektasia urat jugular dalaman. Apa ini?

Urat simpul. Fungsi urat simpul

Mari kita fikirkan apa urat jugular dan fungsinya, sebelum kita mula membicarakan penyakit saluran ini. Semua organ badan kita dibekalkan dengan aliran darah. Ia membawa darah arteri untuk membekalkan organ dengan oksigen dan nutrien melalui saluran yang disebut arteri. Dan juga, setelah membekalkan organ dengan oksigen dan nutrien, aliran darah mengambilnya dan menghilangkan metabolit dan karbon dioksida yang diperoleh dalam proses pemakanan. Otak kita juga dilengkapi dengan kapal yang bertanggungjawab untuk aliran darah arteri dan aliran darah vena. Arteri vertebra bertanggungjawab terutamanya untuk membekalkan darah arteri ke otak, dan dengan itu nutrien dan oksigen. Tetapi, pada masa ini, kita bercakap mengenai aliran keluar darah vena dari otak, yang bertanggungjawab untuk pembuluh darah jugular. Secara khusus, fungsi ini dilakukan oleh urat jugular dalaman, yang terletak di sebelah kanan leher. Terdapat juga vena jugularis luaran, yang sudah bertanggungjawab untuk aliran darah dari kepala dan leher.
Jadi, urat jugular dalaman adalah saluran yang bertanggungjawab untuk penyingkiran darah vena dari otak. Definisi yang sangat jelas menjadikannya penting. Oleh kerana genangan darah di otak, seperti yang diharapkan, akan menyebabkan perubahan fungsional dan patologi pada tahap otak.

Patologi urat Jugular. Urat simpul dan penyakitnya

Penyakit utama urat jugular adalah trombosis, trombophlebitis dan oklusi. Penyakit ini boleh mempunyai urat jugular dalaman dan luaran.
Trombosis, seperti istilahnya menunjukkan, adalah adanya gumpalan darah atau darah beku dalam vena. Thrombophlebitis adalah patologi yang sama, hanya juga disertai dengan keradangan pada urat jugular. Ini boleh berlaku akibat penggunaan kateter yang berterusan atau abses faring. Gejala tromboflebitis adalah: sakit, kemerahan pada lintasan vena, peningkatan suhu. Sekiranya vena jugular dalaman dipengaruhi oleh trombophlebitis, maka trombophlebitis juga disertai dengan kesukaran dalam pergerakan leher dan pembengkakan pada bahagian leher dengan mana vena jugularis yang terjejas berada.
Oklusi vena jugular berlaku apabila urat terkena trombophlebitis untuk jangka masa yang lama atau terdapat tumor malignan yang memampatkannya.
Tetapi sekarang kita akan membincangkan mengenai patologi seperti phlebectasia atau dilatasi urat jugular dalaman. Dan juga, aneurisma urat leher. Mari kita kaji patologi ini dengan lebih terperinci. Apa itu, apa simptomnya, betapa berbahayanya dan rawatan apa yang diperlukan.

Phlebectasia atau pembesaran urat jugular di leher

Apa itu phlebectasia vena jugular dalaman? Phlebectasia adalah pelebaran atau pembesaran urat. Seperti disebutkan, urat jugular melakukan fungsi yang sangat penting; mereka membawa darah vena dari otak. Secara amnya. Semua urat adalah saluran yang mempunyai injap. Oleh kerana urat adalah kapal yang mesti menahan tindakan graviti, mereka memerlukan bantuan yang diberikan oleh injap ini. Tanpa mereka, darah akan sentiasa kembali. Injap menghalang refluks ini. Apabila fungsi injap terganggu, terdapat bahaya phlebectasia. Vena jugular dalaman juga dilengkapi dengan injap ini, dan apabila atas sebab tertentu mereka berhenti menjalankan fungsi normalnya, pelebaran atau phlebectasia urat jugular dalaman muncul. Pada masa yang sama, terdapat aliran balik aliran darah yang berterusan, aliran darah terganggu, darah tergendala. Ini membawa kepada pengumpulan darah vena pada urat yang lebih dangkal yang mendahului urat jugular dalaman. Mereka mempunyai kepekatan dan genangan darah vena yang tinggi. Kesesakan patologi ini adalah alasan untuk peningkatan pengembangan urat. Semakin lama patologi ini wujud dari masa ke masa, semakin banyak saluran jaringan vena yang terlibat. Vena, seperti dalam rantai, mula mengalami dilatasi, dari urat yang lebih dangkal, dan dalam kes ini, urat jugular luaran, hingga yang lebih dalam, dan ini adalah urat jugular dalaman. Untuk memahami betapa berbahayanya fenomena ini, seseorang hanya perlu mengingat fungsi vena jugularis, dan ini adalah aliran keluar darah dari otak, leher dan kepala. Oleh itu, masalah phlebectasia urat jugular adalah perkara yang harus ditangani dengan serius. Lebih-lebih lagi, patologi ini boleh berlaku pada orang dewasa dan kanak-kanak. Pada kanak-kanak, seseorang dapat melihat bagaimana pembengkakan terjadi di leher ketika dia berusaha, menangis, menjerit atau bernyanyi. Fenomena ini juga disebut aneurisma urat jugular di leher anak..
Phlebectasia urat jugular merujuk kepada patologi yang berkaitan dengan pelanggaran saluran darah lembangan vena cava. Jenis penyakit ini juga merangkumi pengembangan urat esofagus..

Pembesaran urat esofagus

Satu lagi patologi sistem vena adalah pengembangan urat esofagus. Seperti urat jugular, urat di esofagus dapat melebar. Dalam kes ini, pelanggaran aliran darah normal juga berlaku, yang menyebabkan distorsi, pengembangan dan ubah bentuk urat esofagus. Pada masa yang sama, dinding vena mengalami tekanan darah yang kuat, sehingga mereka dapat menjadi lebih kurus dan kehilangan keanjalannya. Ini mengancam dengan pecahnya dinding urat esofagus, yang menyebabkan pendarahan. Penyebab utama pelebaran urat esofagus adalah sirosis hati dan hepatitis kronik. Pembesaran urat esofagus dapat berjalan tanpa membuatnya terasa hingga tahap yang lebih maju. Pada dasarnya, gejala patologi ini adalah rasa berat dan tidak selesa di belakang tulang dada, pedih ulu hati, bersendawa, rasa sakit ringan ketika menelan makanan. Tetapi untuk memikirkan masalah ini tidak banyak kerana simptomnya kerana kemungkinan komplikasi. Seperti yang telah disebutkan, pengembangan urat esofagus dapat menyebabkan pecahnya dindingnya, sehingga membentuk pendarahan. Pengembangan urat esofagus adalah salah satu penyebab utama pendarahan gastrousus atas..
Oleh itu, kita bergerak lancar ke titik akhir, di mana kita merangkum apa itu ectasia urat, apa gejala yang disertainya dan jenis rawatan apa yang ada sekarang..

Gejala ektasia vena. Rawatan apa yang diperlukan

Istilah ectasia vena bertanggungjawab untuk pengembangan dinding vena dan penurunan lumen rongga saluran ini, sama ada urat jugular, urat esofagus, atau bahkan urat yang sama pada bahagian bawah kaki. Ectasia vena adalah urat varikos, tidak kira di mana ia berada.
Oleh kerana kita bercakap mengenai ektasia urat jugular dan urat esofagus, kita akan memberikan contoh gejala kelainan patologi ini, kerana bergantung pada urat mana yang terdedah kepada ektasia, gejalanya akan berbeza. Tetapi faktor umum adalah bahawa phlebectasia pada tahap awal tidak membuat dirinya terasa, dan gejala tidak dinyatakan. Gejala menjadi jelas setelah perkembangan patologi yang lama..
Jadi, gejala pengembangan urat jugular dalaman:
- perubahan visual pada leher: urat kecil menonjol dan berubah menjadi biru, urat yang terkena itu sendiri bertambah besar, edema muncul.
- sensasi ketidakselesaan di kawasan leher dan di dalam, ini jelas dinyatakan dengan usaha dan ketegangan, misalnya, menjerit.
- sudah berada di tahap perkembangan, rasa sakit, perubahan suara dan sesak nafas mungkin muncul.
Kami telah menyentuh gejala ectasia urat esofagus secara dangkal, tetapi kami akan meringkaskan dan membuat skema maklumat ini. Oleh itu, pengembangan urat esofagus membawa kepada gejala berikut:
- pendarahan saluran gastrousus atas. Seperti yang telah dinyatakan, ectasias vena biasanya tidak simptomatik pada peringkat awal. Oleh itu, biasanya, pendarahan menjadi yang membuatnya diketahui mengenai kehadiran phlebectasia pada urat esofagus.
- anemia, kelemahan umum dan kesihatan pesakit yang lemah mungkin muncul kerana pendarahan berterusan.
- gejala saluran gastrousus: bersendawa, pedih ulu hati dan sakit di kerongkongan (sakit dada).
Rawatan apa yang diperlukan.
Mengenai phlebectasia urat jugular dalaman, maka, rawatan biasanya dikurangkan hanya untuk memantau keadaan kapal dan pemeriksaan berkala, dan juga disarankan untuk menjaga gaya hidup yang sihat. Dalam beberapa kes, rawatan akan dilakukan dengan pembedahan.
Ektasia urat esofagus juga dapat dirawat secara pembedahan, tetapi hanya jika dibenarkan oleh hipertensi portal (peningkatan tekanan di lembangan vena cava). Pembedahan mengatasi masalah ini dengan membuka jalan baru untuk aliran darah dari vena portal ke vena cava inferior.

Phlebectasia urat jugular di leher

Phlebectasia urat jugular adalah patologi sistem kardiovaskular manusia yang berkaitan dengan pengembangan (ectasia) dan pembesaran urat jugular dalaman, luaran atau anterior di leher, yang disebabkan oleh adanya proses keradangan dinding dalaman atau luaran vena (phlebitis).

Bahaya yang paling besar adalah phlebectasia vena jugularis kiri dan / atau kanan, yang bertanggungjawab untuk penyingkiran darah dari tengkorak. Penyakit ini agak jarang berlaku, dan ketika mendiagnosis, perhatian khusus harus diberikan untuk membezakan phlebectasia dari keadaan patologi badan yang lain.

Etiologi phlebectasia urat jugular

  1. Kecederaan mekanikal di leher (khususnya tulang belakang serviks), tengkorak, tulang belakang dengan trauma langsung ke vena jugularis atau kekejangan / luka / trauma lain dari kawasan bersebelahan dengan perkembangan seterusnya proses keradangan.
  2. Pelanggaran standard kebersihan dan kebersihan mengenai kemandulan peralatan perubatan semasa memasang kateter atau suntikan intravena / intramuskular.
  3. Kehadiran proses keradangan pada tisu yang terletak di sekitar vena jugular. Penyebab perkembangan penyakit yang paling biasa.
  4. Dadah masuk ke tisu di sekitar kapal. Selalunya, phlebectasia (pengembangan dengan latar belakang keradangan / kerengsaan) dapat diperhatikan dengan pemberian kalsium klorida intramuskular. Sekiranya tidak berlaku perkembangan, patologi tidak memerlukan langkah-langkah terapi berkaitan dengan phlebectasia - cukup untuk menekan proses keradangan dengan meneutralkan kesan menjengkelkan ubat-ubatan.
  5. Kesesakan vena yang berkaitan dengan trauma di bahagian belakang atau dada.
  6. Tetap berpanjangan dalam kedudukan yang tidak wajar atau tidak selesa, memprovokasi pelanggaran aliran darah vena. Contohnya termasuk: kerja tidak aktif, melakukan asana yogik, mengadopsi kedudukan tubuh yang tidak wajar kerana sindrom kesakitan dengan latar belakang penyakit osteochondrosis akut atau penyakit lain.
  7. Pelanggaran sistem kardiovaskular yang berkaitan dengan kehilangan keanjalan dan nada saluran darah: hipertensi, penyakit jantung koronari, kegagalan jantung, dan sebagainya.
  8. Kehadiran tumor jinak dan ganas yang menyebabkan penyempitan saluran darah.

Patogenesis dan perjalanan penyakit

Dengan adanya satu atau lebih sebab di atas, perkembangan salah satu bentuk phlebitis (phlebitis, phlebitis aseptik, periphlebitis, thrombophlebitis) diprovokasi. Semua bentuk, kecuali phlebitis aseptik, disebabkan oleh aktiviti penting mikroorganisma patogen, perkembangannya berkaitan dengan memprovokasi proses keradangan atau penurunan kadar aliran darah.

Flebitis aseptik dikaitkan dengan kehadiran perengsa (biasanya ubat) di dalam vena atau di tisu bersebelahan. Perlu diingat bahawa phlebitis aseptik kadang-kadang sengaja disebabkan oleh penyakit seperti urat varikos untuk mengembang lumen saluran darah.

Phlebitis, yang diprovokasi oleh tindakan mikroorganisma patogen, dalam kebanyakan kes berkembang dari periphlebitis, iaitu, keradangan tisu yang berdekatan dengan kapal. Phlebitis, yang disebabkan oleh pelanggaran aliran darah vena semula jadi, adalah prasyarat untuk perkembangan trombophlebitis, iaitu pembentukan gumpalan darah di dalam vena jugularis.

Gejala phlebectasia pada urat jugular

Gejala perkembangan dan perjalanan penyakit ini adalah umum dan spesifik. Yang terakhir ini disebabkan oleh bentuk phlebitis dan merupakan petunjuk utama kehadiran penyakit dan alasan untuk kajian diagnostik lebih lanjut semasa pemeriksaan awal pesakit. Gejala umum:

  1. Bengkak pada urat jugular.
  2. Kesukaran dalam pelaksanaan proses pernafasan. Sesak nafas dan kekurangan oksigen dapat dirasakan.
  3. Suara yang teruk.
  4. Sakit di leher.
  5. Suhu berkala meningkat hingga 38 - 39 darjah.

Gejala khusus bergantung pada bentuk phlebitis:

  • Dengan periphlebitis, edema alur jugular diperhatikan. Memandangkan ketiadaan aliran darah terganggu, kemerahan sangat jarang berlaku. Pada palpasi, rasa sakit mungkin terjadi di tempat tumpuan keradangan, lebih jarang rasa sakit dilokalisasi di tempat edema. Apabila ditekan, bengkak terasa lembut.
  • Dengan phlebitis aseptik dan standard, terdapat edema yang ketara pada vena jugularis. Kemerahan jarang berlaku, tetapi kepekaan meningkat. Palpasi di tempat edema menimbulkan peningkatan kesakitan. Apabila ditekan, keanjalan dan ketumpatan kawasan edematous terasa.
  • Dalam trombophlebitis kerana aliran darah terganggu, edema padat dilengkapi dengan kemerahan yang jelas, hipersensitiviti epidermis di kawasan perkembangan patologi dan sindrom kesakitan dengan tekanan sederhana.

Diagnostik phlebectasia urat jugular

Semasa mendiagnosis dan menjalankan langkah-langkah terapeutik, pakar harus menumpukan pada phlebitis sebagai penyakit utama, menganggap ectasia sebagai gejala yang paling jelas dari penyakit ini. Maklumat awal, yang memungkinkan untuk membuat keputusan mengenai arahan pesakit untuk pemeriksaan khusus, doktor menerima dari wawancara awal dan pemeriksaan terhadap pesakit yang diduga. Untuk diagnosis akhir, salah satu kaedah berikut dapat digunakan: imbasan dupleks, ultrasound, MRI (penggunaan agen kontras disyorkan), phlebography. Semasa mengesahkan diagnosis dan / atau kecurigaan adanya penyakit onkologi, diperlukan untuk menetapkan tusukan.

Terapi phlebectasia urat jugular

Sekiranya tidak ada perkembangan pesat patologi dan adanya komplikasi dalam bentuk ectasia terhadap latar belakang phlebitis standard, phlebitis aseptik, periphlebitis, terapi konservatif simptomatik digunakan. Ubat pilihan adalah seperti berikut:

  • Ubat anti-radang topikal: diclofenac, ibuprofen, indomethacin.
  • Antihistamin tindakan umum: diphenhydramine, suprastin.
  • Ubat antibiotik (kecuali phlebitis aseptik): amoksisilin, tetrasiklin.

Perhatian diberikan kepada akar penyebab permulaan patologi untuk mengarahkan langkah-langkah terapeutik untuk merawat penyakit yang mendasari. Dalam kebanyakan kes, campur tangan pembedahan tidak diperlukan, tetapi pesakit mesti berada di bawah pengawasan berkala (melawat doktor sekurang-kurangnya sekali setiap tiga hari sehingga regresi patologi yang digariskan).

Sekiranya tidak berkembang pesat keadaan patologi dengan trombophlebitis, ubat berikut diresepkan untuk rawatan di atas:

  1. Kompres alkohol tempatan.
  2. Ubat antikoagulan topikal: salap heparin dan sebagainya.
  3. Dadah yang mengurangkan faktor pembekuan darah: aspirin, escusan, phenylin, dan sebagainya.

Dengan penurunan lumen vena jugular yang jelas disebabkan oleh pembekuan darah, yang secara signifikan mengganggu peredaran darah, dan kurangnya hasil yang tepat dari penggunaan terapi konservatif, campur tangan pembedahan diperlukan untuk memulihkan aliran darah yang mencukupi dan mencegah komplikasi.

Komplikasi phlebectasia urat jugular

Komplikasi phlebectasia agak jarang berlaku, walaupun penyakit ini tidak dirawat. Walau bagaimanapun, kapal boleh pecah dengan pendarahan subkutan yang seterusnya, atau arteri karotid boleh dimampatkan. Dalam kedua kes tersebut, terdapat kemungkinan kematian yang tinggi..

Pencegahan phlebectasia urat jugular

Langkah pencegahan harus ditujukan untuk memerangi ketidakaktifan fizikal. Contohnya, kerja tidak aktif memerlukan pemanasan berkala. Mandi kontras disyorkan untuk menguatkan saluran darah dan meningkatkan tahap keanjalannya.

Anda juga perlu memperhatikan diet harian, yang harus merangkumi produk makanan yang membantu mencegah pembekuan darah dan menguatkan saluran darah: bit, tomato, halia, lemon, cuka sari apel, koko, ikan berlemak, bawang putih, bawang, ceri, raspberi, strawberi, dll. dan lain-lain. Kaedah tradisional menawarkan rawatan dengan merebus ramuan perubatan. Yang paling popular dalam kes ini adalah rebusan sage, yang digunakan selama sebulan sekali dalam setahun..

Oleh itu, kami mendapat jawapan mengenai apa itu phlebectasia, dan mengembangkan skema terapi dan pencegahan umum. Penyakit ini tidak bergantung pada usia dan boleh berlaku pada orang dewasa dan kanak-kanak.

Phlebectasia

Phlebectasia adalah penyakit berbahaya yang mengganggu kerja seluruh badan. Penting untuk mengenal pasti penyakit pada peringkat awal untuk mengurangkan risiko perlunya pembedahan seterusnya.

  1. Apa ini
  2. Punca
  3. Pengelasan
  4. Kemungkinan komplikasi
  5. Manifestasi
  6. Diagnostik
  7. Siapa yang berisiko

Apa ini

Kelainan ini adalah urat yang membesar. Dalam kes ini, keadaannya boleh jadi kongenital dan boleh didapati. Sekiranya yang pertama didiagnosis selepas kelahiran, maka yang kedua dapat menyebabkan patologi katup vena, pembuangan darah dari urat dalam ke permukaan yang dangkal, serta pelanggaran proses peredaran darah yang disebabkan oleh tumor atau parut.

Penyakit ini disertai oleh disfungsi injap dan urat varikos. Secara harfiah dari bahasa Latin, nama itu diterjemahkan sebagai "peluasan".

Punca

Setelah memeriksa apa itu phlebectasia, seseorang dapat membuat kesimpulan secara bebas mengenai apa yang membawa kepada perkembangan patologi. Doktor memanggil sebab utama perkembangan penyakit ini:

  • pelanggaran operasi normal injap;
  • masalah dengan aliran darah;
  • kehadiran tumor atau parut.

Phlebectasia esofagus berlaku akibat masalah aliran darah di urat hepatik. Patologi diprovokasi oleh sirosis hati atau gumpalan darah pada organ.

Pengelasan

Mereka dikelaskan mengikut lokalisasi penyakit:

  • phlebectasia urat jugular;
  • esofagus;
  • anggota badan bawah.

Secara asalnya, mereka dibahagikan kepada:

  • phlebectasia kongenital;
  • diperoleh.

Doktor mengenal pasti tahap perkembangan mengikut gambaran klinikal.

  1. Tahap pertama dikesan secara tidak sengaja semasa endoskopi - pengembangannya tidak melebihi 3 milimeter, lumen tidak gelap, ektasia tidak hadir atau kecil.
  2. Tahap kedua dicirikan oleh pembetulan vena - pengembangannya kuat, misalnya, jika masalahnya berkaitan dengan esofagus, maka isipadu mereka menempati sekitar sepertiga rongga organ.
  3. Tahap ketiga ditentukan oleh peningkatan dan pembengkakan urat, kehadiran pembentukan nodul, menempati lebih dari separuh isipadu esofagus, terdapat memburuknya lendir.
  4. Tahap keempat mengancam dengan penipisan dinding membran mukus, dan pada organ lain - pembentukan aciniform, pendarahan.

Prognosis adalah baik pada 3 peringkat pertama. Dilancarkan keempat boleh membawa maut, terutamanya IJV phlebectasia.

Kemungkinan komplikasi

Penyakit ini dapat menampakkan diri dan berlanjutan dalam bentuk tertutup, pendam. Pembentukan tumor muncul yang bertambah dari masa ke masa dan menjadi tegang. Kulit di bawahnya menjadi lebih nipis, proses ulseratif bermula.

Ini membawa kepada urat varikos, semasa memerah atau mengangkat anggota badan ke atas, gejala yang tidak menyenangkan menurun. Phlebolitis - pembentukan bulat - terdapat pada peringkat kemudian. Penyakit ini berkembang dengan perlahan, kesakitan, gangguan motorik dan masalah trofik mungkin berlaku.

Dengan patologi usus, rasa sakit berlaku di perut dan hati. Ketika penyakit itu berkembang, gejala semakin meningkat, dinding esofagus dan perut menjadi semakin tipis. Ini dipenuhi dengan gangguan saluran gastrousus..

Manifestasi

Patologi esofagus tidak simptomatik pada tahap 1-2. Pesakit tidak risau akan kesakitan. Kadang-kadang terdapat sensasi terbakar di bahagian dada dan bahu, bersendawa dengan rasa masam. Dengan perkembangan penyakit ini, gejala sakit diperhatikan di dada, esofagus, perut, hati.

Pada peringkat 4, muntah dengan darah berlaku, dan gumpalan darah merah terdapat di dalam tinja. Menelan terganggu. Kehilangan darah yang berterusan menyebabkan anemia, orang itu merasa lemah, tidak dapat bekerja dan bergerak normal, menurunkan berat badan, merasa sesak nafas dan berdebar-debar.

Phlebectasia pada anak biasanya kongenital. Saluran vena yang melebar dan berbelit-belit dapat dilihat, yang dapat dilokalkan di mana sahaja.

Ia menampakkan diri sama ada sejak lahir atau pada bulan-bulan pertama kehidupan. Warna kulit berubah, integumen menjadi sianotik. Selanjutnya, pembentukan tumor muncul.

Diagnostik

Apabila terdapat gejala patologi, mereka beralih kepada doktor-ahli terapi. Berdasarkan pengumpulan anamnesis, palpasi, pemeriksaan, dia akan membuat diagnosis awal dan menentukan penyetempatan urat varikos.

Ujian makmal merangkumi ujian darah am dan biokimia. Lakukan seperti yang diarahkan oleh ahli terapi.

Tetapi tidak selalu, berdasarkan ujian makmal dan anamnesis, adalah mungkin untuk menetapkan gambaran klinikal yang tepat dan memilih kaedah rawatan yang tepat..

Mereka juga menggunakan kaedah diagnostik instrumental:

  • endoskopi;
  • sinar-x;
  • pengimbasan rangkaian vaskular;
  • esofagoskopi.

Secara semula jadi, prinsip mengumpulkan ujian, preskripsi, dan kompleks pemeriksaan berubah bergantung pada penyetempatan proses tumor. Untuk mendapatkan nasihat, jika terdapat masalah di saluran gastrousus, mereka beralih kepada ahli gastroenterologi, bahagian bawah kaki - ke ahli phlebologist. Bagaimanapun, patologi memerlukan pemeriksaan menyeluruh, yang dilakukan oleh beberapa doktor..

Pertolongan pertama untuk serangan adalah menghentikan pendarahan. Doktor memilih rancangan rawatan yang optimum untuk tidak hanya menghentikannya, tetapi juga untuk mencegahnya, yang kemungkinan besar akan.

Kemudian ubat dimasukkan untuk melegakan proses keradangan. Pelantikan bergantung pada kawasan di mana urat melebar berada.

  • antasid, yang mengurangkan keasidan di perut;
  • diuretik;
  • vasokonstriktor;
  • ubat hemostatik.

Penyekat beta dan kit vitamin digunakan sebagai terapi. Untuk memulihkan aliran darah dan komponen darah, penyelesaian diambil. Dalam beberapa kes, terutamanya jika penyakit itu berkembang dan berada pada tahap 3-4, transfusi darah atau plasma akan diperlukan.

Dengan luka yang teruk pada rangkaian vena, mereka memerlukan campur tangan pembedahan. Ia dilakukan dengan pelbagai kaedah, khususnya, electrocoagulation, banding, ligation. Untuk sirosis, pembedahan pintasan dipilih.

Selepas campur tangan pembedahan pada organ saluran pencernaan, pesakit diberi diet sepanjang hayat yang mencegah peningkatan keasidan jus gastrik.

Siapa yang berisiko

Berisiko adalah lelaki dewasa (lebih dari 50). Menurut statistik, wanita menderita phlebectasia 3-4 kali lebih jarang daripada lelaki.

Phlebectasia pada tahap 1 tidak berbahaya, tetapi pada 3-4 ia membawa kepada akibat. Simptomologi tidak dinyatakan - ia boleh dikelirukan dengan penyakit lain. Sekiranya terdapat kecurigaan, hubungi ahli terapi.

Langkah pencegahan termasuk membatasi aktiviti fizikal, memilih diet yang betul dan mengambil ubat vasokonstriktor.

Ectasia urat jugular dalaman dan luaran

Ektasia vena jugularis dikaitkan dengan pengembangan patologi, yang berlaku terhadap latar belakang kerosakan injap, yang dilokalisasi sepanjang keseluruhan plexus vena. Peredaran darah yang terganggu dari kepala ke leher boleh mempengaruhi perkembangan penyimpangan. Dengan ektasia, pesakit mengadu sakit pada tulang belakang serviks, sukar bernafas. Perlu menghubungi doktor yang dapat menentukan sebab-sebab mengapa vena jugular membesar, dan akan memilih rawatan yang diperlukan.

Anatomi dan fungsi

Semua darah yang mengalir dari kepala dan leher beredar melalui vena jugular dalaman (IJV). Diameter batang plexus vena berkisar antara 11 hingga 21 mm. Ia bermula dari lumen jugular kranial, selepas itu menjadi lebih luas dan lengkung sigmoid terbentuk. Secara beransur-ansur turun ke kawasan di mana klavikula dan sternum bergabung. Vena varikos, trombus dan keadaan patologi lain boleh mempengaruhi kekonduksian urat jugular. Di kawasan bawah terdapat sedikit penebalan, dilokalisasi di kawasan leher, di mana terdapat 1 atau 2 injap.

Vena serviks di kedua sisi mempunyai 2 anak sungai:

  • Intrakranial. Mereka adalah sinus padat pada lapisan otak, di mana urat otak, soket mata, organ yang bertanggungjawab untuk aliran fungsi pendengaran.
  • Ekstrakranial. Termasuk plexus koroid muka dan kran luar.

Di antara mereka, saluran di sebelah kanan dan di sebelah kiri dihubungkan oleh ligamen yang melalui lubang khas di tengkorak. Vena jugular dalaman mengalirkan darah yang dipenuhi karbon dioksida dari kepala. Ini digunakan dalam perubatan untuk kateterisasi dan pengenalan jarum di mana bahan ubat masuk. Dalam anatomi, terdapat urat jugular luaran yang sama pentingnya, yang berjalan di bawah tisu subkutan di bahagian depan leher. Tugasnya adalah mengumpulkan darah dari bahagian luar kepala dan leher. Urat ini jelas kelihatan semasa menyanyi, batuk, menjerit..

Fungsi utama kapal:

  • Menyediakan aliran darah terbalik setelah jenuh dengan karbon dioksida, produk metabolik dan bahan toksik.
  • Tanggungjawab untuk peredaran darah yang normal di kawasan serebrum.

Sebab pelanggaran

Ectasia di kawasan urat jugular dalaman boleh muncul dengan kebarangkalian yang sama pada orang tua dan muda.

Selalunya, pesakit menyedari bahawa urat di leher membengkak dan sakit. Vena jugular yang melebar boleh dikaitkan dengan faktor dalaman dan luaran. Sebab-sebab berikut dibezakan kerana IleVlebectasia berkembang:

  • kecederaan kepala, tulang belakang serviks,
  • lebam kraniocerebral,
  • gegaran,
  • kecederaan pada bahagian belakang atau tulang belakang,
  • patah tulang rusuk, kerana proses stagnan berlaku di dalam kapal,
  • tinggal berpanjangan dalam kedudukan statik yang berkaitan dengan kerja tidak aktif,
  • penyakit sistem kardiovaskular,
  • tekanan darah sentiasa meningkat,
  • iskemia jantung,
  • neoplasma jinak atau malignan yang terbentuk pada organ dalaman,
  • onkologi darah,
  • penyimpangan ruang tulang belakang dan otot belakang,
  • disfungsi endokrin.

Gejala ektasia urat simpul

Phlebectasia urat jugular pada peringkat awal mungkin tidak menunjukkan tanda-tanda, jadi pesakit tidak memulakan rawatan tepat pada waktunya. Pembengkakan IJV boleh berlaku selama beberapa tahun, tanpa tanda-tanda klinikal. Apabila urat jugular sangat melebar, pesakit mengalami kesakitan di bahagian kanan atau kiri leher. Perkembangan patologi dapat dilihat oleh kantung vaskular yang terbentuk dan pembengkakan saluran bawah yang terletak di leher. Semasa ektasia berkembang, terdapat perasaan penyempitan di kawasan yang rosak, kebimbangan ketidakselesaan semasa pergerakan kepala atau ketika menjerit.

Ectasia urat jugular yang dilancarkan menyebabkan gejala berikut:

  • sakit leher yang teruk yang sukar dirawat dengan ubat,
  • kesukaran bernafas udara,
  • suara serak,
  • kelemahan umum dan kemerosotan kesejahteraan.

Kaedah diagnostik

Vena varikos, pembentukan trombus atau ektasia urat jugular dalaman memerlukan pemeriksaan menyeluruh. Semakin awal dijalankan, semakin rendah risiko komplikasi. Dengan pengembangan IJV, prosedur diagnostik berikut ditetapkan:

  • imbasan dupleks saluran leher di sebelah kanan,
  • diagnostik ultrasound otak menggunakan pengekodan warna Doppler dan analisis spektrum,
  • tomografi terkira multispiral tulang belakang toraks dan serviks,
  • MRI dengan penyelesaian yang diterangi,
  • CT kepala,
  • pemeriksaan leher dan sternum dengan ultrasound,
  • X-ray menilai keadaan vena jugularis,
  • ujian darah makmal am dan terperinci.

Untuk menentukan sumber ektasia vena jugularis, perundingan tambahan dengan pakar neurologi, ahli endokrinologi, ahli onkologi sering diperlukan.

Bagaimana rawatan dijalankan?

Sekiranya urat varikos muncul atau IJV membengkak, maka diperlukan untuk memulakan prosedur terapi secepat mungkin. Sekiranya berlaku penyimpangan, diperlukan pendekatan bersepadu, yang memungkinkan untuk menormalkan peredaran darah dan menghilangkan tanda-tanda ectasia patologi. Sekiranya tidak ada eksaserbasi, maka tidak ada rawatan khusus yang dilakukan, pemantauan berterusan dilakukan untuk pesakit.

Pengembangan urat jugular sering memerlukan rawatan simptomatik, di mana ubat-ubatan diresepkan untuk meningkatkan peredaran darah dan mengurangkan kesakitan. Penting untuk jangka masa terapi dan selepas itu untuk mengurangkan aktiviti fizikal, yang memperburuk perjalanan patologi. Sekiranya ektasia berkembang pesat dan langkah-langkah konservatif tidak berdaya, maka pembedahan dilakukan. Semasa manipulasi, pakar bedah menghilangkan kawasan masalah pada urat jugular, dan menghubungkan kawasan yang sihat ke dalam satu kapal.

Adakah ia berbahaya?

Pengembangan varikos pada pleksus vena di leher dengan terapi tepat pada waktunya mengancam dengan akibat yang tidak dapat dipulihkan. Sekiranya kapal membengkak dengan ketara, kapal mungkin pecah, menyebabkan pendarahan teruk. Dalam keadaan seperti itu, pertolongan cemas yang tidak diberikan tepat pada masanya menimbulkan kematian pesakit, kerana kehilangan darah yang cepat..

Cara pencegahan?

Pengembangan urat jugular di kawasan leher dapat dicegah dengan profilaksis biasa. Dengan mematuhi cadangan berikut, adalah mungkin untuk mengelakkan ectasia:

  • Kurangkan aktiviti fizikal, terutama pada tulang belakang serviks. Jangan melampaui pesakit yang terdedah kepada urat varikos.
  • Merawat penyakit tepat pada masanya yang mempengaruhi pengembangan saluran darah dan pleksus vena.
  • Ikuti gaya hidup sihat dengan pemakanan yang betul.

Sangat penting untuk melakukan pencegahan ectasia pada orang yang cenderung genetik IJV. Penting untuk difahami bahawa jauh lebih mudah untuk mencegah penyimpangan daripada mengatasinya lebih jauh. Pemeriksaan rutin oleh doktor membantu mencegah pengembangan vena, di mana ada peluang untuk mendiagnosis penyakit pada tahap awal..

Patologi vaskular kongenital - phlebectasia urat jugular: gejala, pilihan rawatan

Phlebectasia adalah istilah anatomi untuk urat yang membesar. Dengan patologi urat jugular, saluran di leher melebar. Ini biasanya tidak mendatangkan bahaya yang besar kepada kesihatan dan hanya merupakan kecacatan kosmetik. Dengan bentuk patologi yang teruk, bekalan darah ke otak terganggu.

Ciri-ciri phlebectasia urat jugular

Ini adalah anomali perkembangan kongenital yang berkembang pada kira-kira 1 dari 10,000 kanak-kanak. Ia mula menampakkan diri pada usia 2 - 5 tahun. Semasa meneran, batuk, menangis, timbul bonjolan di lehernya. Ia disebabkan oleh pengumpulan darah dan peregangan dinding vena jugularis yang lemah. Pelemahan ini dikaitkan dengan perkembangan urat yang terganggu pada masa embrio..

Bezakan antara patologi urat jugular dalaman dan luaran (jugular). Dalaman - kapal lebar yang mengumpulkan darah dari bahagian dalam tengkorak. Bahagian luarnya lebih nipis, pembuluh vena dari permukaan luar kepala mengalir ke dalamnya. Terdapat juga urat anterior, yang merupakan pengumpul darah vena dari leher dan kawasan sublingual. Semua kapal ini berpasangan, ia mengalir ke urat subclavian.

Semua urat dilengkapi dengan injap maju yang menghalang darah mengalir ke arah yang bertentangan. Ini mungkin berlaku apabila tekanan di rongga dada meningkat, ketika darah vena biasanya mengalir kembali ke kepala dalam jumlah kecil. Apabila kanak-kanak menjerit, menangis, urat leher atau saluran darah di permukaan kepalanya boleh membengkak. Ia berlaku secara simetrik.

Dengan kelemahan kongenital salah satu injap, darah mengalir ke urat yang terkena secara lebih intensif, dan kemudian, dengan ketegangan, jelas bahawa kenaikannya jauh lebih besar di satu sisi. Gejala ini adalah gejala utama phlebectasia..

Dan di sini lebih banyak mengenai trombophlebitis pada urat muka dan leher.

Sebab-sebab perubahan pada urat kanan, kiri, kedua-dua urat

Penyebab phlebectasia adalah kelemahan tisu penghubung injapnya. Patologi dapat menampakkan dirinya pada seorang kanak-kanak, tetapi sering terjadi pada wanita semasa menopaus dan pada orang tua. Ini disebabkan oleh peningkatan proses perubahan struktur di bawah pengaruh perubahan usia atau hormon. Dalam kes-kes ini, phlebectasia jugular di kedua-dua sisi atau bahkan secara bilateral boleh berlaku dengan kebarangkalian yang sama..

Pelebaran kedua-dua urat serviks adalah tanda penyakit jantung yang teruk dengan kerja ventrikel kirinya yang tidak mencukupi. Ini dapat dilihat dengan penyakit paru-paru kronik atau kecacatan jantung yang teruk seperti stenosis mitral.

Sebagai tambahan kepada kelemahan anatomi injap vena, penyebab penyakit ini boleh menjadi tumor, yang menekan bahagian atas kapal. Dalam kes ini, penting dari sisi mana kekalahan itu berlaku:

  • Flebektasia jugular sisi kanan dapat diperhatikan dengan peningkatan ketara pada kelenjar getah bening serviks pada tumor tisu kanan atau lembut di kawasan ini;
  • oleh itu, kekalahan urat jugular kiri harus memberi amaran kepada doktor berhubung dengan sebarang patologi saluran limfa di sebelah kiri.

Tidak ada senarai penyakit yang menyebabkan phlebectasia. Dalam setiap kes, doktor memeriksa pesakit secara individu, mengenal pasti semua ciri tubuhnya.

Gejala penyakit

Pada kanak-kanak lelaki, patologi berlaku 3 kali lebih kerap daripada pada kanak-kanak perempuan. Selalunya, seiring dengan pengembangan urat, terdapat juga kura-kura.

Patologi keluar secara langsung hampir tidak dapat dilihat. Biasanya, pesakit mengunjungi doktor pada usia 8-15 tahun dengan aduan membengkak pada satu sisi leher, yang disebabkan oleh pengembangan urat jugular luaran. Pada mulanya, ia menampakkan diri hanya dengan pembengkakan dari sisi otot sternocleidomastoid leher semasa ketegangannya.

Kemudian, dengan perkembangan, formasi ini meningkat dengan tangisan, ketegangan dan keadaan lain yang meningkatkan tekanan di rongga dada dan menghalang aliran darah vena normal melalui subklavia dan vena cava unggul ke jantung.

Pelanggaran aliran darah yang normal dari tisu kepala disertai dengan gejala klinikal yang pertama kali muncul pada masa kanak-kanak:

  • sakit kepala;
  • episod pening;
  • gangguan tidur;
  • keletihan cepat;
  • prestasi sekolah yang buruk;
  • mimisan yang tidak jelas;
  • rasa sesak nafas, tekanan pada leher;
  • pening dan muntah;
  • pengsan.

Kejadian gejala tersebut berkisar antara 10 hingga 40% dan memaksa pesakit berjumpa doktor. Dalam kes lain, jika penyakit ini tidak simptomatik, seseorang dapat menjalani seumur hidupnya dan tidak mengetahui adanya anomali vaskular..

Semakin besar lumen pengembangan, semakin kerap pesakit bimbang akan sesuatu. Ini disebabkan oleh jumlah aliran darah terbalik dan perkembangan stasis vena pada tisu kepala..

Kaedah diagnostik

Sekiranya anda mengesyaki phlebectasia jugular, anda harus menghubungi pakar bedah vaskular yang akan melakukan pemeriksaan angiologi yang sesuai. Untuk menilai tahap keparahan proses yang disebabkan oleh pelanggaran aliran keluar vena, ditetapkan perundingan dengan pakar neurologi dan pakar oftalmologi (pemeriksaan fundus).

Kaedah pemeriksaan, iaitu diagnosis awal yang cepat, adalah imbasan dupleks ultrasound. Ini membolehkan anda menentukan tanda-tanda berikut:

  • lokasi dan struktur pendidikan, saiznya;
  • arah aliran darah, sifatnya (laminar, iaitu, linier, atau bergelora, iaitu, berpusing);
  • patensi urat, keadaan dinding dan injapnya.

Kemudian pesakit diberi kaedah penyelidikan berikut:

  • ujian darah, ujian air kencing, ECG;
  • Pemeriksaan sinar-X pada tulang belakang dan tulang belakang serviks;
  • pengimbasan tripleks ultrasonik dalam mod-B;
  • dopplerografi penentuan halaju aliran darah linear dan volumetrik melalui urat;
  • Flebografi kontras sinar-X (mengisi lumen vena dengan bahan yang tidak menyebarkan sinar-X);
  • tomoangiografi resonans dikira dan magnetik untuk menentukan dengan tepat semua ciri lesi.

Menurut phlebography, 4 jenis penyakit dibezakan:

  • pengembangan lingkaran yang terhad dalam kombinasi dengan kura-kura urat;
  • pengembangan pekeliling terhad;
  • pengembangan pekeliling meresap;
  • pengembangan lateral, atau aneurisma.

Bergantung pada data yang diterima, pakar bedah merancang jenis operasi.

Rawatan phlebectasia urat jugular

Phlebectasia bukan hanya kecacatan kosmetik. Ini menyebabkan gangguan bekalan darah ke otak dan mengganggu fungsinya. Pada masa akan datang, keadaan ini mungkin akan berlanjutan. Oleh itu, lebih baik menjalani pembedahan pada usia 7-10 tahun..

Jenis campur tangan pembedahan:

  • reseksi bulat (penyingkiran) pengembangan;
  • reseksi membujur;
  • selubung (menguatkan dinding kapal) dengan mesh polimer;
  • reseksi dilatasi dengan plast vaskular.

Semua jenis intervensi ini sama berkesan dan membolehkan anda akhirnya mengembalikan aliran darah yang normal. Operasi dilakukan di bawah anestesia umum dan berlangsung sekitar 2 jam. Tempoh pemulihan tidak lama. Tisu-tisu ini dibekalkan dengan darah dan sembuh dengan cepat.

Kemungkinan komplikasi

Selepas pembedahan pada urat jugular dalam masa terdekat, 8 - 9% pesakit mengalami stenosis atau trombosis kapal. Doktor pandai menangani komplikasi ini. Penggunaan ubat-ubatan moden dapat mengurangkan kekerapan komplikasi ke tahap minimum.

Tidak ada komplikasi yang dicatatkan dalam tempoh akhir operasi.

Sekiranya operasi itu diperlukan, maka penolakan daripadanya akan membawa kepada akibat buruk:

  • sakit kepala yang berpanjangan;
  • kemustahilan aktiviti fizikal yang sengit;
  • prestasi sekolah yang buruk;
  • peningkatan keparahan gejala lain;
  • peningkatan kecacatan kosmetik di leher.

Bahkan phlebectasias terkecil adalah sumber aliran darah yang tidak normal, sehingga mereka dapat berdenyut dari masa ke masa. Adalah berbahaya bagi gumpalan darah memasuki jantung, dan melalui ventrikel kanannya ke dalam sistem peredaran paru. Hasilnya adalah keadaan yang teruk dan sering membawa maut seperti embolisme paru..

Adakah mungkin melahirkan dengan phlebectasia sederhana

Semasa melahirkan anak, tekanan di rongga dada meningkat, yang memberi tekanan tambahan pada urat yang melebar. Oleh itu, persoalan pengurusan proses persalinan bergantung kepada keparahan phlebectasia..

Seorang wanita hamil harus berjumpa dengan pakar bedah vaskular. Anda boleh melahirkan dengan penyakit ini dalam apa jua keadaan. Bergantung pada keparahan patologi, kelahiran semula jadi dapat dilakukan, pengecualian tempoh yang berterusan, anestesia.

Untuk phlebectasia yang teruk dan penyakit bersamaan, bahagian caesar ditunjukkan.

Persoalan mengenai taktik melahirkan anak diputuskan untuk setiap wanita secara individu. Sekiranya dia menjalani pembedahan pada masa kanak-kanak untuk penyakit ini, tidak ada batasan untuk kelahiran normal..

Pencegahan pembangunan

Pencegahan utama penyakit ini belum berkembang, kerana kongenital, dan penyebabnya belum dapat diketahui. Hanya nasihat umum untuk membawa anak - makan sihat, rehat yang baik, mengambil multivitamin untuk wanita hamil.

Sekiranya seorang kanak-kanak telah menjalani pembedahan untuk penyakit ini, maka ultrasound vena serviks dilakukan setiap tahun untuk memastikan pemulihannya normal..

Sekiranya campur tangan pembedahan tidak dilakukan, dengan cacat ukuran kecil, ia kemudian dapat hilang atau hilang secara bebas. Untuk ini adalah perlu untuk menguatkan otot leher: urut dan latihan fisioterapi ditunjukkan. Situasi yang meningkatkan tekanan intra-perut dan intrathoracic harus dielakkan:

  • batuk berpanjangan yang teruk;
  • sembelit berterusan;
  • mengangkat berat;
  • aktiviti fizikal yang sengit.

Dan di sini lebih banyak mengenai trombophlebitis vena dangkal.

Phlebectasia vena Jugular adalah pembesaran kongenital pada urat leher yang disebabkan oleh kelemahan injapnya. Ia menyebabkan kecacatan kosmetik, dan juga menyebabkan gangguan aliran darah vena di otak, kepala, leher. Kaedah rawatan utama adalah pembedahan pada usia 7-10 tahun.

Video berguna

Tonton video mengenai lokasi urat jugular dalaman, luaran dan anterior:

Pembengkakan atau aneurisma arteri karotid boleh menjadi keadaan kongenital. Ia juga boleh kiri dan kanan, dalaman dan luaran, sakular atau fusiform. Gejala muncul bukan hanya dalam bentuk benjolan, tetapi juga pelanggaran kesejahteraan. Rawatan - pembedahan sahaja.

Oleh kerana sebilangan penyakit, walaupun disebabkan pembengkakan, trombosis subclavian dapat berkembang. Sebab-sebab kemunculannya di arteri, urat sangat pelbagai. Gejala berwarna biru di muka, sakit. Bentuk akut memerlukan rawatan segera.

Hasil proses keradangan-purulen boleh menjadi trombophlebitis pada urat muka dan leher. Penyakit yang tidak menyenangkan yang memerlukan lawatan wajib ke doktor. Walau bagaimanapun, trombophlebitis urat muka dapat dicegah.

Trombosis sinus serebrum atau urat meninges boleh berlaku secara spontan. Gejala akan membantu anda mendapatkan pertolongan dan rawatan tepat pada masanya.

Pendarahan adalah fenomena hebat yang boleh mengakibatkan kematian. Selalunya, ia menimbulkan vena varikos esofagus. Apakah sebab-sebab perkembangan patologi? Apakah simptom urat varikos pada esofagus dan perut? Rawatan dan diet apa yang ditunjukkan?

Pada bahagian bawah kaki, trombophlebitis vena dangkal berlaku paling kerap. Ia mempunyai bentuk yang berbeza - urat akut, dangkal, menaik, subakut, saphenous. Hanya pengesanan dan rawatan tepat pada masanya yang akan menyelamatkan anda dari akibat yang menyedihkan.

Kateterisasi vena dilakukan jika perlu untuk pentadbiran ubat secara berkala atau cepat. Urat pusat, jugular, subclavian, periferal, umbilik boleh dipilih. Teknik Seldinger mudah, tetapi mungkin ada komplikasi, termasuk pada anak-anak.

Kerana kecacatan kelahiran atau selepas sakit, regurgitasi tricuspid mungkin berlaku. Sebabnya boleh berlaku pada endokarditis reumatik, radang paru-paru dan penyakit lain. Dikesan pada kanak-kanak, termasuk baru lahir, dewasa. Mungkin 4 darjah, dan juga kombinasi - paru, injap, paru, prolaps dengan regurgitasi.

Kateterisasi jantung dilakukan untuk mengesahkan patologi serius. Pemeriksaan bahagian yang betul, rongga dapat dilakukan. Ia juga digunakan untuk hipertensi paru..