Koma selepas strok hemoragik

Stroke hemoragik adalah keadaan berbahaya, disertai dengan kematian sebahagian sel otak kerana kekurangan zat makanan.

Jenis patologi ini sering berlaku pada orang yang terdedah kepada hipertensi. Jenis strok ini sering membawa maut..

Mangsa juga boleh berada dalam keadaan penindasan terhadap semua fungsi penting. Dalam strok hemoragik, koma berlaku kerana kematian sebahagian tisu otak akibat hipoksia, nekrosis sel dan edema.

Ciri-ciri utama koma yang disebabkan oleh strok hemoragik

Pada masa yang sama, seseorang mungkin mengalami koma selepas strok. Ini adalah tidak sedar. Sistem saraf tidak dapat berfungsi sepenuhnya.

Kerja beberapa sistem organ disokong oleh radas. Secara luaran, koma serupa dengan tidur nyenyak, tetapi sekitar 15% pesakit kembali hidup selepasnya.

Koma selepas strok hemoragik biasanya berumur pendek. Mangsa boleh berada dalam keadaan serupa dari beberapa jam hingga 7-10 hari. Lebih jarang, koma berlangsung beberapa bulan atau bahkan bertahun-tahun.

Koma dicirikan oleh gejala berikut:

  • murid-murid disekat dan tidak bertindak balas terhadap cahaya;
  • refleks tidak hadir;
  • buang air besar secara spontan;
  • tiada reaksi terhadap pelbagai rangsangan.

Keanehan koma selepas strok hemoragik adalah perkembangannya yang cepat. Sejurus selepas pendarahan otak, sejumlah gejala dapat diperhatikan. Antaranya:

  • pening;
  • loya;
  • muntah;
  • masalah penglihatan;
  • kekeliruan kesedaran;
  • gangguan pertuturan;
  • sakit kepala;
  • kebas anggota badan.

Semakin cepat seseorang dihantar ke kemudahan perubatan, semakin tinggi peluang mereka untuk mendapatkan hasil yang baik..

Gejala ketulan yang diprovokasi oleh strok otak

Seseorang dalam keadaan koma terus hidup, tetapi dia tidak diberi peluang untuk bertindak balas terhadap peristiwa yang berlaku di sekelilingnya. Otak, seperti keseluruhan sistem saraf pusat, berhenti berfungsi dengan normal. Atas sebab ini, gangguan motor dan kognitif berlaku..

Pesakit biasanya mengekalkan fungsi pernafasan. Dalam kes yang jarang berlaku, ia disokong oleh alat. Walaupun refleks menelan berterusan, pesakit seperti itu diberi makan melalui tiub, atau larutan glukosa disuntik secara intravena.

Dalam kes yang jarang berlaku, pesakit dalam keadaan koma mungkin mengalami reaksi seperti:

  • pergerakan anggota badan yang tidak disengajakan;
  • membuka mata;
  • kesian;
  • ketawa;
  • menangis.

Pada masa yang sama, pesakit tidak dapat mengawal tindakannya. Mereka spontan. Ini bukan isyarat untuk bangun dari koma atau bertambah baik..

Tahap koma pasca strok

Seseorang yang mengalami strok hemoragik boleh mengalami koma antara 4 darjah. Keparahan keadaan pesakit secara langsung bergantung pada prognosis.

  1. Ijazah pertama. Pesakit dalam keadaan ini terus sedar. Dalam tempoh ini, anda dapat melihat ketidakkonsistenan pergerakan dan kelembapannya yang ketara. Nada otot menurun, begitu juga kepekaan terhadap perengsa. Mengantuk mungkin berlaku. Koma 1 darjah berkembang apabila kawasan kecil otak rosak. Prognosis dalam kebanyakan kes akan baik, dengan syarat mangsa dibawa ke hospital secepat mungkin..
  2. Darjah kedua. Ini adalah keadaan yang lebih serius. Pesakit tertidur, refleks secara beransur-ansur hilang. Nafas menjadi bising. Kekejangan otot pada anggota badan dapat diperhatikan. Keluar dari koma kelas 2 adalah mungkin, tetapi tempoh pemulihan akan menjadi sukar dan panjang.
  3. Darjah ketiga. Fungsi penting seseorang yang mengalami koma tahap ketiga memerlukan sokongan tambahan. Tekanan turun dengan mendadak. Dengan latar belakang perlambatan dalam semua proses metabolik, suhu badan menurun. Otot seseorang berehat sepenuhnya, murid berhenti bertindak balas terhadap cahaya. Tahap koma ini adalah ciri pendarahan yang meluas. Jalan keluar dari keadaan ini sangat jarang berlaku. Walaupun dengan hasil yang berjaya, mustahil untuk mengembalikan semua fungsi ke tahap sebelumnya.
  4. Darjah keempat. Refleks penahan hidup mati pada tahap ini. Sebilangan besar tisu otak rosak, dan sel-selnya kehilangan kemampuannya untuk tumbuh semula. Tekanan darah turun ke nilai kritikal. Kekurangan pernafasan menyebabkan serangan jantung. Prognosisnya buruk. Hidup semula setelah koma kelas 4 hampir mustahil..

Dengan kawasan tisu nekrotik yang besar, pemulihan selepas koma akan menjadi sukar. Dalam beberapa kes, tidak mustahil untuk memulihkan fungsi motor dan kognitif.

Keluar dari koma

Keluar dari keadaan koma 1 atau 2 darjah adalah mungkin. Ini adalah proses yang panjang. Fungsi asas secara beransur-ansur kembali kepada manusia.

Refleks dipulihkan terlebih dahulu. Mengikuti mereka, fungsi motor pertama diperhatikan. Pesakit mula menggoyangkan jarinya, kemudian anggota badan dan kepalanya.

Kemudian, proses pemulihan kesedaran bermula. Daripada pertuturan, bunyi inarticulate muncul, yang setelah beberapa lama akan digantikan dengan kata-kata yang terpisah.

Dalam tempoh ini, halusinasi dan khayalan sering diperhatikan. Fenomena ini menunjukkan kekeliruan. Dalam proses pemulihannya, ucapan menjadi lebih bermakna. Pusat visual otak diaktifkan. Pesakit dapat berjumpa lagi. Pesakit memperoleh kembali ingatan dan kesedaran tentang dirinya. Yang terakhir, aktiviti motor dipulihkan. Pesakit mula duduk, bangun, berjalan.

Berapa lama mangsa akan koma bergantung kepada faktor berikut:

  • penyebab strok;
  • kawasan pendarahan;
  • jumlah tisu yang rosak;
  • kepantasan pertolongan cemas.

Seorang pesakit yang keluar dari koma harus berada di bawah pengawasan perubatan yang ketat. Bantuan saudara-mara pada tahap ini sangat penting. Ini akan menyumbang kepada pemulihan awal tahap emosi..

Pendarahan serebrum adalah keadaan berbahaya yang boleh membawa maut. Akibat dan prognosis untuk hidup selepas strok hemoragik boleh baik dan tidak baik..

Jenis strok serebrum, gejala dan kaedah pencegahannya - secara terperinci dalam topik ini.

Koma dengan strok adalah keadaan yang sangat tidak baik. Ikuti pautan http://neuro-logia.ru/zabolevaniya/insult/posledstviya/koma-pri-insulte-skolko-dnej-prodolzhaetsya.html mengenai berapa lama koma berlangsung dan adakah kemungkinan pemulihan selepas itu.

Ramalan

Keluar dari koma dengan strok hemoragik tidak selalu mungkin. Dalam banyak kes, keadaan ini membawa maut. Sebilangan peratusan mangsa keluar dari koma tanpa pemulihan fungsi kognitif dan motor. Pesakit sedemikian kekal dalam keadaan vegetatif sepanjang hayat mereka..

Prognosis yang paling tidak baik untuk koma yang berpanjangan pada orang tua yang mengalami stroke hemoragik. Semakin banyak masa otak tidak menerima oksigen, semakin besar kawasan kerosakan selnya.

  • pesakit berumur lebih dari 70 tahun;
  • terdapat pendarahan di batang otak;
  • strok otak berlaku berulang kali;
  • kawasan otak yang besar rosak.

Orang muda lebih cenderung mendapat hasil yang baik. Setelah keluar dari koma, proses pemulihan yang lama akan dimulakan. Ia boleh bertahan seumur hidup.

Dalam kebanyakan kes, pesakit tidak pernah pulih sepenuhnya. Orang yang keluar dari koma selepas strok hemoragik kadang-kadang mempunyai kesedaran yang keliru, gangguan ucapan diperhatikan, dan ingatan merosot.

Tugas utama saudara-mara pada tahap ini adalah untuk membantu mangsa menyesuaikan diri dengan keadaan kewujudan baru untuknya..

Koma adalah akibat yang paling sukar dari strok hemoragik. Peratusan orang yang telah kembali ke kehidupan aktif yang mengalami ini tidak boleh disebut tinggi. Walau bagaimanapun, kemungkinan hasil yang berjaya tetap ada sekiranya pesakit diberi rawatan perubatan tepat pada masanya..

Urut memainkan peranan penting dalam pemulihan pesakit selepas strok. Urut selepas strok di rumah harus dilakukan mengikut peraturan tertentu agar tidak memburukkan lagi keadaan pesakit.

Untuk maklumat mengenai cara mencegah strok, lihat memo ini.

Apa itu koma dan strok hemoragik?

Tarikh kemas kini: 2020-03-18

Koma, strok hemoragik adalah gangguan peredaran darah yang serius di otak, yang dimanifestasikan dalam bentuk akut dengan adanya saluran pecah dan pendarahan. Oleh kerana proses patologi otak dalam keadaan ini, koma apokaliptik yang disebut mungkin berlaku, sifat perjalanannya secara langsung saling berkaitan dengan adanya strok hemoragik.

Keadaan ini tidak berlaku dengan sendirinya, tetapi paling sering disebabkan oleh penyakit lain dan adanya faktor yang memprovokasi. Akibatnya, dinding kapal otak terganggu dan kerentanannya meningkat..

Dengan tekanan yang meningkat, yang dihidapi oleh orang yang sihat tanpa akibat, orang dengan patologi mengembangkan aneurisma - pengembangan saluran otak. Dalam kes ini, penampilan hematoma dalaman sering diperhatikan. Kegiatan fizikal yang berlebihan, tekanan yang kerap, trauma kepala, terlalu panas di bawah sinar matahari dan krisis hipertensi boleh menjadi salah satu penyebab pendarahan serebrum..

Strok jenis ini adalah salah satu yang paling teruk, dan dalam 90% kes, ia boleh membawa maut. Permulaan kematian, sebagai peraturan, berlaku dalam dua hari pertama dan disebabkan oleh edema serebrum sementara atau penjepitan pusat yang terletak di batang otak, disertai dengan pendarahan serebrum.

Dengan pengunduran strok dan perjalanannya yang lebih baik, komplikasi neurologi yang teruk kekal sebagai manifestasi sisa, dinyatakan dalam kehilangan sebahagian dari bidang penglihatan, kusam atau ketiadaan sepenuhnya kepekaan beberapa anggota badan dan bahagian badan, gangguan pertuturan dan jiwa, kehilangan ingatan separa dan kelumpuhan. Akibat ini dinyatakan berbeza untuk setiap orang, perkara yang sama dapat dikatakan mengenai proses pemulihan..

Bagi proses pemulihan setelah mengalami stroke hemoragik, ia berlaku agak perlahan. Pada dasarnya, pengampunan pada kadar yang agak dipercepat pada tahun pertama, kemudian tubuh terus pulih pada kadar yang lebih perlahan, dan tempoh pemulihan yang lengkap dapat memakan waktu beberapa tahun.

Penyebab strok hemoragik

Sebab utama momen provokatif dan menjadi asas bagi berlakunya strok hemoragik adalah seperti berikut:

  • hipertensi, hipertensi arteri;
  • proses ubah bentuk yang berkaitan dengan pelanggaran keanjalan arteri kerana metabolisme protein yang tidak mencukupi dengan pengumpulan kolesterol di dalam kapal - aterosklerosis;
  • leukemia, hemofilia pelbagai peringkat, keracunan darah;
  • keracunan dan keracunan yang umum;
  • kekurangan vitamin, melemahkan sistem imun badan;
  • proses keradangan pada saluran otak, menyebabkan ubah bentuk dan perubahan strukturnya;
  • aneurisma serebrum;
  • kolagenosis;
  • terlalu panas di bawah sinar matahari;
  • trauma kepala, gegaran otak, kecederaan otak traumatik;
  • tekanan dan tekanan saraf, kemurungan.

Penyakit-penyakit ini menimbulkan serangan angin ahmar menurut prinsip bom waktu, yang dapat meletup secara tidak disangka-sangka bagi seseorang, walaupun prasyarat tertentu untuk ini telah lama terbentuk di dalam badan..

Gejala strok hemoragik

Manifestasi biasanya sepantas kilat. Sakit kepala yang tajam dan berdenyut muncul, yang tidak menyebabkan pil sakit, dan cenderung meningkat, mula muntah, muntah terbuka, irama jantung dan pernafasan terganggu, kerlipan muncul di depan mata, kesedaran menjadi kabur, koma atau kelumpuhan ekstremitas mungkin berlaku di satu pihak. Strok hemoragik boleh bermula dengan serangan epilepsi, dan dengan penuh kesedaran dan kesihatan yang sangat baik. Seseorang tiba-tiba jatuh, berdegup kencang, busa keluar dari mulut, murid mata secara spontan membuat pergerakan bulat. Sedar, sistem otot manusia berhenti mematuhi dorongan semula jadi.

Dengan serangan yang lemah, kepala tidak dapat dimiringkan ke belakang atau ke depan, dan ketika badan berada dalam posisi terlentang, membengkokkan kaki di sendi pinggul, luruskan di lutut.

Kira-kira separuh dari pendarahan, dari segi peratusan, menyebabkan pecahnya darah ke ventrikel serebrum. Dalam kes ini, perkembangan koma tidak dapat dielakkan; pada masa yang sama, refleks pelindung mula berfungsi, yang secara luar kelihatan seperti tindakan yang disengajakan. Dalam keadaan ini, suhu badan meningkat, menggigil muncul, manik-manik peluh muncul di dahi. Apabila tanda-tanda ini muncul, satu-satunya jalan keluar yang betul adalah memanggil ambulans kecemasan..

Koma selepas strok

Koma adalah komplikasi selepas strok. Apabila seseorang berada dalam keadaan koma, dapat dinyatakan bahawa ini adalah keadaan tidak sedar yang disebabkan oleh pendarahan. Seseorang masih hidup, tetapi dia tidak dapat bertindak balas dengan cara apa pun terhadap kehidupan dan proses di persekitaran di sekelilingnya. Sebagai tindak balas terhadap rangsangan luaran, seseorang yang berada dalam keadaan koma dapat bertindak balas dengan pergerakan spontan, tanpa sadar membuka mata mereka, menangis, ketawa, dan mengubah ekspresi wajah. Namun, dia tidak memahami apa yang dia lakukan, dia tidak dapat bercakap dan menjelaskan.

Setelah koma surut, keadaan vegetatif diharapkan dapat muncul dalam jangka waktu tertentu. Dalam kes ini, kita bercakap mengenai kehilangan ingatan sepenuhnya atau sebahagian, kesedaran tentang keperibadiannya sendiri dan orang-orang yang dekat dengannya. Walau bagaimanapun, semua refleks dan emosi penting terpelihara, mungkin terdapat manifestasi fobia, trance dan pencerobohan. Mengenai fasa tidur dan terjaga, mereka tidak berubah dan kekal sebagai keadaan refleks utama..

Sekiranya keadaan vegetatif menjadi berterusan, ini menimbulkan ancaman serius dengan hilangnya aktiviti otak normal atau beberapa fungsinya, seperti pernafasan.

Dengan strok, koma dapat berkembang secara beransur-ansur.

Kesedaran terganggu untuk jangka masa tertentu, biasanya tempoh ini memakan masa sekitar satu hari. Pesakit pening, kelemahan muncul, ucapan terganggu, ada rasa mati rasa anggota badan semasa tidur, pucat wajah yang tidak wajar dinyatakan. Aritmia ringan mungkin muncul, pernafasan biasanya berlaku sebelum permulaan koma.

Rawatan strok hemoragik

Proses merawat strok tidak menyediakan bentuk intervensi diri ini. Biasanya pesakit dalam keadaan ini berakhir dalam rawatan intensif, dengan pemeriksaan wajib oleh pakar bedah saraf. Tugas utama pada peringkat pertama adalah menghilangkan darah yang mengalir ke otak. Untuk ini, pesakit segera diperiksa oleh pakar oftalmologi, ahli terapi dan pakar bius. Tomografi otak yang dikira dilakukan, dan persoalan mengenai kemungkinan campur tangan pembedahan diselesaikan..

Untuk perawatan yang tidak dibezakan, ini termasuk metode resusitasi untuk mengembalikan normalisasi pernafasan, pengaturan fungsi jantung dan tekanan darah. Diandaikan bahawa sediaan serebrolisin atau ubat intravena dengan kesan yang serupa akan diberikan, antioksidan diresepkan: actovegil, mexidol, solcoseryl dan sitokrom. Daripada vitamin tersebut, vitamin E diresepkan. Juga diperlukan ubat untuk merangsang peredaran darah.

Kaedah pembezaan melibatkan kepatuhan pada rehat tidur yang ketat dengan kepala yang tinggi, mengambil antibiotik, glukokortikoid, ubat antiserotonergik, asid aminokaproik dan antagonis kalsium.

Antibiotik diresepkan terutamanya untuk kecederaan kepala atau proses keradangan pada strok.

Dengan mengambil kira tahap keparahan penyakit dan kemungkinan akibatnya, kedua-dua rawatan dan tempoh pemulihan pesakit mesti didaftarkan di dispensari, tidak termasuk sebarang keputusan bebas.

Koma dengan strok. Peluang bertahan

Strok adalah sindrom klinikal yang ditunjukkan oleh gangguan neurologi serebrum dan fokus. Ia berkembang secara tiba-tiba kerana gangguan peredaran serebrum akut, berterusan selama sekurang-kurangnya 24 jam, atau berakhir dengan kematian pada masa-masa ini atau sebelumnya. Bezakan antara strok iskemia dan hemoragik. Strok iskemik berlaku 5 kali lebih kerap daripada penyakit hemoragik. Selain itu, strok kompleks yang disebut adalah mungkin (strok campuran, serangan jantung hemoragik).

Koma strok terutama berkembang dalam kes strok hemoragik. Doktor hospital Yusupov memberikan rawatan kecemasan kepada pesakit yang dimasukkan dalam keadaan koma, menggunakan rejimen rawatan individu dengan ubat-ubatan moden.

Untuk rawatan pesakit strok yang berkesan, klinik neurologi mempunyai semua syarat:

  • peralatan diagnostik moden dengan resolusi tinggi;
  • potensi saintifik klinik yang tinggi, yang menggunakan profesor dan doktor dari kategori tertinggi;
  • peralatan sokongan hidup yang berkesan dari kelas tinggi;
  • keadaan yang selesa untuk penginapan pesakit dan perkhidmatan Eropah;
  • bantuan psikologi kepada saudara-mara dan pesakit setelah keluar dari koma;
  • kaedah pemulihan yang inovatif.

Semua kes kemasukan pesakit strok dalam keadaan koma dibincangkan di Majlis Pakar. Keputusan mengenai kaedah rawatan dibuat secara kolektif. Semua ini bersama-sama meningkatkan peluang pemulihan pesakit strok yang dimasukkan ke hospital Yusupov dalam keadaan koma. Berkat langkah pemulihan awal yang awal, banyak pesakit mengembalikan fungsi yang hilang sepenuhnya, kembali ke kehidupan normal..

Ahli saraf di Hospital Yusupov mendiagnosis strok dalam 3 peringkat:

  • pada mulanya membezakan strok dari keadaan lain yang berkaitan dengan kerosakan otak;
  • pada peringkat kedua, sifat strok itu sendiri terbentuk - hemoragik atau iskemia;
  • kesimpulannya, kumpulan lesi vaskular dan patogenesis infark serebrum pada strok iskemia atau penyetempatan pendarahan dan kemungkinan mekanisme perkembangannya dalam strok hemoragik dinyatakan..

Kesukaran untuk mendiagnosis strok timbul pada kasus ketika pesakit mengalami gangguan kesadaran yang nyata - koma, yang tidak memungkinkan melakukan tinjauan dan mengetahui bagaimana penyakit itu berkembang. Dalam kes ini, diagnosis pada peringkat pertama hanya berdasarkan data pemeriksaan neurologi. Daripada gejala neurologi fokus pada pesakit dalam keadaan koma kerana strok, tanda-tanda sering dijumpai:

  • paresis pandangan atau pergerakan terapung bola mata;
  • anisocoria (pelbagai ukuran murid di mata kanan dan kiri)
  • strabismus (juling);
  • Kelopak mata atas "lembap";
  • penindasan refleks kornea;
  • asimetri wajah;
  • simptom berlayar ("bengkak" pipi ketika bernafas);
  • hemiparesis atau hemiplegia (gangguan sepenuhnya atau sebahagian fungsi motor anggota badan pada satu sisi badan mengikut jenis pusat).

Tidak ada hubungan dengan pesakit dalam keadaan koma; nilai tertentu dalam diagnosis hemiparesis adalah pengenalpastian kaki yang berpusing pada pesakit yang berbaring di punggungnya, penurunan nada atau kekejangan otot pada anggota badan. Ahli neurologi menentukan gejala berikut: pada pesakit yang berbaring di punggungnya, lenturan kepala pasif disertai dengan lenturan anggota bawah di sendi pinggul dan lutut di sisi fokus patologi, dan di sisi hemiplegia, kaki tetap dalam kedudukan yang sama.

Tugas yang paling sukar dan bertanggungjawab pada peringkat kedua adalah diagnosis tepat dan cepat mengenai sifat strok, kerana pada masa akut penyakit ini, taktik dan prognosis rawatan lebih lanjut untuk pesakit sangat bergantung pada ini. Setelah memastikan fungsi organ vital, doktor di Hospital Yusupov melakukan pengimejan resonans magnetik pada pesakit yang mengalami strok. Ini sangat memberi maklumat mengenai strok hemoragik, kerana ia memungkinkan anda dengan cepat menentukan sifat strok, penyetempatan pendarahan dan ukuran kawasan yang terkena.

Gejala koma pada strok

Untuk strok hemoragik, gejala serebrum umum berlaku pada tempoh awal penyakit ini. Selanjutnya, gejala neurologi fokus berkembang dengan cepat, sering menyebabkan koma dalam beberapa minit. Ini sangat biasa berlaku dengan pendarahan di otak kecil dan batang otak. Untuk strok hemoragik jenis pendarahan subarachnoid, gejala berikut adalah ciri:

  • usia pesakit yang agak muda;
  • permulaan penyakit secara tiba-tiba semasa aktiviti fizikal yang kuat;
  • sakit kepala yang teruk dengan kehilangan kesedaran;
  • rangsangan emosi;
  • peningkatan tekanan darah, dan kemudian suhu badan;
  • selalunya ketiadaan gejala neurologi fokus.

Dalam 100% kes, darah dijumpai di cairan serebrospinal pesakit.

Koma selepas strok dicirikan oleh gejala berikut:

  • kurang sedar;
  • kencing dan pergerakan usus secara spontan.
  • kekurangan tindak balas terhadap rangsangan luaran - cahaya, sentuhan, bunyi, kesakitan.

Dalam keadaan koma akibat strok hemoragik, pesakit tiba-tiba kehilangan kesedaran, wajah menjadi sianotik, pernafasan berisik, murid dengan ukuran yang berbeza, dan lambat bertindak balas terhadap cahaya. Dalam kes koma yang timbul di hadapan strok iskemia, ada kehilangan kesedaran, penurunan tekanan darah yang tajam, penurunan denyut nadi, aritmia jantung. Pesakit pucat, ditutup dengan keringat berkeringat sejuk, dan bernafas cetek..

Doktor membezakan koma 4 darjah selepas strok:

  • Gred I dicirikan oleh kerosakan otak kecil. Pesakit mengalami kelesuan atau kehilangan kesedaran sepenuhnya. Fungsi refleks dipelihara. Ramalan itu menggalakkan;
  • Tahap II: pernafasan sekejap bising, tidur nyenyak sekiranya tidak ada sedikit pun reaksi terhadap kesakitan, kehilangan refleks kulit, kejang;
  • III darjah: kehilangan kesedaran, penurunan tekanan darah dan penurunan suhu badan;
  • Ijazah dianggap tidak sesuai dengan kehidupan kerana kematian bahagian otak yang ketara.

Tahap rawatan perubatan pesakit dalam keadaan koma selepas strok

Pesakit dalam keadaan koma yang mengalami akibat strok diberikan bantuan perubatan pada peringkat pra-hospital oleh doktor kecemasan:

  • mengembalikan patensi saluran udara;
  • menyediakan bekalan oksigen dengan bantuan saluran udara atau memindahkan pesakit ke pengudaraan paru-paru buatan;
  • mencegah aspirasi (masuknya benda asing ke saluran pernafasan).

Dengan penurunan tekanan darah yang tajam, ubat-ubatan digunakan yang mempunyai kesan vasopresor (alpha-adrenomimetics) dan meningkatkan kontraktilitas miokard (glikosida jantung), agen yang mengisi jumlah cecair yang beredar (larutan kristaloid dan dextran dengan berat molekul rendah). Sekiranya pesakit mengalami sawan, ubat penenang dan antipsikotik digunakan. Sekiranya perlu, gunakan barbiturat dan anestesia penyedutan.

Semasa pesakit memasuki klinik neurologi hospital Yusupov, doktor melakukan tindakan segera:

  • mengekalkan tahap bekalan oksigen yang optimum;
  • pemantauan tekanan darah dan pembetulan aktiviti jantung;
  • pengenalan amin tekan (1 ml larutan mesoton 1% secara intramuskular atau subkutan, kafein, kortikosteroid;
  • pemantauan berterusan dan pembetulan keseimbangan asid-basa dalam badan;
  • kawalan menelan (dengan adanya disfagia, tiub nasogastrik diletakkan untuk mencegah bronkopneumonia aspirasi dan memastikan pemakanan yang mencukupi untuk pesakit);
  • memantau keadaan pundi kencing dan usus.

Sehingga kini, tidak ada rawatan ubat khusus untuk strok hemoragik. Doktor hospital Yusupov melakukan langkah-langkah yang bertujuan untuk menurunkan tekanan intrakranial yang biasanya tinggi. Pada masa yang sama, mereka menormalkan tekanan darah, keadaan sistem pembekuan darah dan kebolehtelapan dinding vaskular, menyokong aktiviti sistem kardiovaskular dan pernafasan. Sekiranya tidak ada kontraindikasi, campur tangan pembedahan dilakukan di klinik rakan kongsi. Sekiranya strok iskemia, pesakit dikeluarkan dari keadaan koma dan segera mula memulihkan fungsi yang hilang dengan menggunakan kaedah terapi ubat dan pemulihan fizikal..

Sekiranya tanda-tanda koma muncul, pesakit harus diletakkan di permukaan mendatar, memusingkan kepalanya ke satu sisi dan memanggil ambulans. Hubungi telefon dan maklumkan kepada kakitangan klinik mengenai keadaannya. Hospital Yusupov mempekerjakan profesor dan doktor dari kategori tertinggi, yang menggunakan peralatan dan ubat moden, yang membolehkan kita melakukan segala yang mungkin untuk mengeluarkan pesakit dari koma selepas strok.

Koma dengan strok serebrum: sebab dan kemungkinan

Keadaan patologi ini dicirikan oleh penekanan sepenuhnya terhadap aktiviti saraf pusat, dan disertai dengan kehilangan kesedaran tanpa tanda-tanda kematian otak. Keadaan seperti koma dicirikan oleh penurunan fungsi vital dan kekurangan refleks. Sebab yang paling biasa untuk perkembangan keadaan ini adalah kerosakan otak sekunder yang timbul dengan latar belakang pelanggaran bekalan darah ke otak.

  1. Punca
  2. Gejala
  3. Keterukan
  4. Cara mengenali koma serebrum
  5. Rawatan dan penjagaan
  6. Pemakanan
  7. Kebersihan
  8. Rawatan
  9. Keluar dari koma

Punca

Koma serebrum pasca strok adalah komplikasi biasa dari strok serebrum hemoragik dan iskemia. Keadaan ini berlaku apabila kemalangan otak besar mengganggu fungsi normal aktiviti saraf pusat..

Keadaan berikut boleh memprovokasi terjadinya strok iskemia:

  • Aterosklerosis saluran otak. Apabila percambahan plak aterosklerotik intravaskular berlaku, penyumbatan lumen kapal ini diperhatikan, yang menyebabkan kekurangan zat makanan pada bahagian otak yang berasingan;
  • Gangguan hemodinamik. Dengan tekanan darah yang berterusan dan gangguan organik pada saluran otak, terdapat kekurangan zat tisu lembut;
  • Gangguan kardioembolik. Dalam kes ini, penyumbatan saluran otak dilakukan oleh pembekuan darah yang dibawa dari injap jantung atau ruang jantung. Keadaan seperti infark miokard dan aritmia boleh menimbulkan trombus..

Faktor-faktor berikut menyumbang kepada perkembangan strok koma dan hemoragik yang disebut:

  • Kehadiran aneurisma vaskular;
  • Kerosakan luaran pada kapal besar;
  • Kecacatan pada pengembangan dinding saluran darah.

Strok hemoragik adalah keadaan yang lebih serius dan mengancam nyawa. Keadaan ini dikaitkan dengan pendarahan serebrum. Pendarahan serebrum sukar untuk melawan. Koma selepas strok hemoragik lebih sukar ditanggung.

Gejala

Adalah mungkin untuk mengenali pembentukan koma dengan strok otak dengan tanda-tanda ciri berikut:

  • Mengaburkan kesedaran dan kecelaruan ciri;
  • Ucapan yang tidak koheren dan sunyi
  • Kelemahan umum;
  • Nafas cepat dan nadi lemah.

Selepas timbulnya gejala ini, seseorang yang mengalami strok besar, terdapat kehilangan reaksi terhadap rangsangan luar. Dengan strok hemoragik, gejala tambahan mungkin timbul.

Keterukan

Dalam praktik neurologi dan bedah saraf, beberapa tahap keparahan koma pada koma serebrum yang timbul terhadap latar belakang strok hemoragik atau iskemia dibezakan..

Setiap darjah mempunyai ciri tersendiri:

  • 1 darjah. Tahap ini dicirikan oleh kehilangan kesedaran yang mendalam, disertai dengan pemeliharaan refleks. Pada tahap koma tahap pertama, tidak ada kerosakan ketara pada sel otak. Di samping itu, seseorang mungkin mengalami peningkatan nada otot;
  • Darjah 2. Dalam keadaan ini, seseorang yang mengalami strok batang otak berada dalam keadaan sombong. Dia tidak mempunyai reaksi terhadap kesakitan, refleks kulit dan reaksi terhadap rangsangan luaran;
  • 3 Darjah. Tahap ini diperhatikan pada orang yang telah mengalami stroke hemoragik yang luas. Gambaran klinikal kelas 3 dicirikan oleh areflexia dan kekurangan tindak balas cahaya murid. Kemungkinan keluar dari koma selepas strok dan kemungkinan selamat sangat rendah;
  • 4 darjah. Tahap ini disertai dengan penurunan suhu badan, penurunan tekanan darah dan kurang bernafas. Seseorang tidak mempunyai semua refleks. Dalam senario ini, kemungkinan bertahan hidup berkurang dengan ketara, dan ramalannya mengecewakan.

Cara mengenali koma serebrum

Sekiranya pesakit mengalami strok hemoragik, dan dia berada dalam keadaan koma yang mendalam, dia tidak mempunyai reaksi terhadap rangsangan luar.

Dengan koma serebrum, penyempitan pupil, areflexia dan ketiadaan reaksi yang menyakitkan diperhatikan. Pada banyak orang, koma serebrum disertai dengan pembuangan usus secara spontan..

Peningkatan risiko kematian dengan latar belakang koma serebrum berlaku di bawah pengaruh faktor-faktor seperti:

  • Umur lanjut usia lebih dari 70;
  • Strok sebelumnya;
  • Tempoh tempoh kekejangan bahagian atas dan bawah melebihi 3 hari.

Koma serebrum yang disebut selepas strok berlaku akibat dari zon iskemia yang luas. Ini berlaku apabila pesakit mengalami penyumbatan saluran darah yang besar. Dengan strok iskemia, koma berkembang dengan lancar. Beberapa hari sebelum pembentukan koma, seseorang merasakan apa yang disebut sebagai precoma dan menakjubkan. Di samping itu, pesakit seperti itu mengadu pening, penurunan ketajaman penglihatan, dan mengantuk berterusan. Dari luar, fenomena ini kelihatan seperti tidur nyenyak yang mendalam..

Oleh kerana strok dan koma sering berlaku berdampingan, permulaan tiba-tiba adalah ciri koma serebrum dengan latar belakang stroke hemoragik. Orang seperti itu cepat kehilangan kesedaran, selepas itu mereka tidak dapat pulih..

Juga, dalam praktik perubatan, terdapat koma buatan dalam strok, yang diprovokasi oleh doktor rawatan intensif melalui ubat khas. Langkah ini diperlukan untuk mencegah akibat maut di otak. Koma ubat buatan yang disebut dan akibat dari keadaan ini tidak dapat diramalkan.

Rawatan dan penjagaan

Terlepas dari penyebab koma serebrum, seseorang yang berada dalam keadaan koma setelah strok diangkut ke unit rawatan rapi, kerana peralatan khas diperlukan untuk mengekalkan fungsi penting.

Dalam kebanyakan kes, keadaan ini tidak disertai dengan kehilangan degupan jantung dan keupayaan untuk bernafas secara bebas. Dalam kes yang sangat teruk, seseorang dipindahkan ke alat hidup tiruan. Pengudaraan paru-paru buatan secara berterusan semasa strok adalah langkah yang diperlukan. Orang seperti itu tidak dapat bercakap, bergerak, melihat dan menjaga diri mereka sendiri, jadi mereka memerlukan penjagaan khusus..

Soalan berapa hari untuk mengeluarkan seseorang dari koma dengan strok serebrum tidak mempunyai had masa. Tempoh tinggal di negeri ini berbeza dari beberapa hari hingga beberapa dekad. Bergantung pada keparahan serangan otak dan jangka masa koma, kelengkapan pemulihan fungsi penting bergantung kepada.

Saudara-mara dan orang-orang dekat pesakit yang mengalami strok batang harus bersabar. Tahap pemulihan merangkumi pelaksanaan satu set latihan harian, yang bertujuan untuk memindahkan fungsi yang hilang ke struktur otak yang lain.

Pemakanan

Semasa koma, seseorang menerima makan parenteral atau tiub. Untuk tujuan ini, campuran khusus telah dikembangkan, termasuk satu set asid amino, lemak diemulsi dan komponen makanan lain. Selalunya, diet pesakit seperti sayur-sayuran dan buah-buahan kanak-kanak..

Kebersihan

Langkah-langkah kebersihan didasarkan pada pencegahan luka tekanan dan ulser trofik, yang berkaitan dengan lama tinggal dalam posisi pasif. Setiap hari, kulit orang yang sakit dirawat dengan air sabun, dan rongga mulutnya disapu dengan tisu basah khas.

Sekurang-kurangnya sekali setiap 7 hari, perlu mencuci bahagian-bahagian badan yang berisi rambut. Sebagai salah satu pilihan untuk mencegah pembentukan ulser tekanan, perubahan kedudukan badan dibezakan. Untuk ini, pesakit dalam keadaan ini dipusingkan dari sisi ke sisi beberapa kali sehari..

Rawatan

Sekiranya berlaku pendarahan besar-besaran, pesakit dalam keadaan serius dengan koma selepas strok, campur tangan pembedahan disyorkan untuk menghilangkan hematoma yang terbentuk. Aktiviti ini akan meningkatkan peluang pemulihan..

Strok serebrum dan koma yang disebabkan oleh perubahan iskemia di otak dirawat di unit rawatan intensif hospital neurologi. Sekiranya tiada fungsi penting, seseorang disambungkan ke peralatan sokongan hidup. Orang seperti itu ditunjukkan terapi dengan ubat nootropik, dan juga antikoagulan..

Keluar dari koma

Kembalinya kehilangan fungsi aktiviti saraf yang lebih tinggi berlaku secara beransur-ansur. Proses yang panjang dan kompleks ini merangkumi peringkat berturut-turut berikut:

  1. Normalisasi fungsi menelan. Di samping itu, tindak balas muskulutan seseorang terhadap rangsangan luaran dipulihkan. Orang seperti itu mula menggerakkan kepala, anggota atas dan bawah secara refleks;
  2. Pemulihan separa fungsi pertuturan dan visual. Pada pesakit seperti itu, kesedaran secara beransur-ansur kembali, yang dimanifestasikan oleh momen delirium spontan;
  3. Pemulihan aktiviti motor. Seseorang yang mengalami koma belajar semula untuk duduk, kemudian secara sistematik berdiri dan mula berjalan dengan sokongan saudara-mara atau pegawai perubatan.

Doktor melakukan MRI otak

Setelah sedar, dia disarankan menjalani MRI untuk mengenal pasti tahap kerusakan struktur otak.

Berapa hari seseorang boleh koma selepas stroke hemoragik dan berapa peluangnya untuk bertahan

Koma dalam strok disebabkan oleh gangguan sirkulasi serebrum dan disfungsi semua sistem badan, yang dengan demikian menunjukkan reaksi pelindung terhadap latar belakang tekanan yang kuat. Sejenis tidur nyenyak diperlukan untuk mengelakkan kematian.

Mengapa pesakit jatuh koma

Koma selepas strok adalah akibat penurunan atau penghentian aliran darah di beberapa bahagian otak, sehingga pesakit terjatuh ke dalam keadaan tidak sedarkan diri dengan kehilangan sebagian reaksi refleksif.

Terdapat gangguan akut peredaran serebrum dengan penembusan saluran darah dan pendarahan di otak (strok hemoragik) dan gangguan peredaran otak dengan kerosakan pada tisu otak, disfungsinya kerana kesukaran atau penghentian aliran darah ke jabatan tertentu (iskemia bentuk patologi).

Faktor-faktor berikut dibezakan, menyebabkan keadaan koma:

  • pendarahan serebrum dengan tekanan darah tinggi;
  • bekalan darah tidak mencukupi ke satu atau lebih organ dalaman;
  • edema otak terhadap latar belakang ketidakseimbangan hormon dan kandungan oksigen rendah dalam badan atau organ dan tisu individu;
  • kemerosotan dinding kapal besar;
  • mabuk badan;
  • patologi sistemik, yang dicirikan oleh pemusnahan tisu penghubung dan perjalanan progresif, ketika perkembangan penyakit ini didasarkan pada proses imunopatologi yang mengganggu pertukaran kolagen (kolagenosis);
  • avitaminosis;
  • pelbagai penyakit darah.

Dalam strok hemoragik, koma boleh membawa maut. kematian sebahagian besar otak diperhatikan, dan dengan iskemia - pesakit dalam kebanyakan kes secara bebas keluar dari koma.

Darjah koma

Terdapat tahap koma dalam strok hemoragik otak:

  1. Yang pertama dicirikan oleh dominasi proses penghambatan berbanding proses pengujaan. Pesakit tidak bertindak balas terhadap kesakitan dan rangsangan ringan. Pesakit boleh menelan, berguling.
  2. Yang kedua dicirikan oleh ketiadaan reaksi dan penyempitan murid. Nafas pesakit tidak rata, kontraksi otot spontan mungkin berlaku. Terdapat risiko mati dalam keadaan koma selepas strok.
  3. Yang ketiga dicirikan oleh ketiadaan refleks, kejang mungkin. Suhu badan turun dengan teruk, perbuatan buang air besar secara tidak sengaja direkodkan. Gejala-gejala ini berlaku terhadap latar belakang kerosakan struktur otak..
  4. Keempat dicirikan oleh kurangnya nada normal otot rangka dan organ dalaman, keadaannya berkembang kerana kekurangan nutrisi umum. Murid-murid diluaskan, pernafasan dicirikan oleh kelewatan yang lama. Apabila pesakit mengalami koma yang mendalam, tidak mungkin lagi untuk kembali sedar..

Gambar klinikal

Terdapat tanda-tanda koma seperti strok:

  • Kesedaran yang tidak berpanjangan.
  • Kekurangan aktiviti otak.
  • Pernafasan tidak sekata.
  • Nadi sukar dirasakan.
  • Denyutan jantung lemah.
  • Hipotensi.
  • Kekurangan tindak balas terhadap pelbagai jenis rangsangan.
  • Kencing dan buang air besar yang tidak disengajakan.

Gambaran klinikal adalah individu dalam setiap kes. Semuanya bergantung pada tahap kerosakan otak dan keadaan umum organ dalaman.

Pengenalan koma tiruan

Strok dan koma sering kali menyertai keadaan, tetapi kadang-kadang ada hubungan yang diperlukan untuk menyelamatkan nyawa pesakit. Ubat koma diamalkan untuk mengecualikan perubahan di kawasan otak.

Penting untuk mempertimbangkan beberapa ciri seperti itu:

  • Koma tiruan disarankan ketika terjadi tekanan pada tisu otak dan terjadinya edema akibat pendarahan. Oleh itu, anda boleh menggantikan anestesia dalam tempoh kritikal..
  • Mengurangkan kepekaan kesakitan (analgesia) menyumbang kepada penyempitan saluran darah dan mengurangkan ketegangan dalam aliran darah serebrum. Kematian sel otak dapat dielakkan.
  • Perendaman dalam tidur nyenyak berlaku kerana pemberian ubat secara intravena yang bertindak tertekan pada sistem saraf pusat.
  • Sedasi memerlukan pemantauan berterusan terhadap parameter klinikal pesakit. Sebarang reaksi (misalnya, terhadap rangsangan cahaya) menunjukkan kembalinya kesedaran. Oleh itu, adalah mustahak bagi doktor untuk memberi pertolongan tepat pada masanya apabila pesakit keluar dari koma..
  • Pengenalan koma buatan disertai dengan reaksi buruk, yang dinyatakan oleh gangguan fungsi pernafasan (tracheobronchitis, pneumonia), kegagalan buah pinggang, patologi sistem saraf.

Rawatan dan penjagaan

Koma dalam strok hemoragik tidak mempunyai batas waktu yang jelas, jadi mustahil untuk membuat ramalan. Tetapi rawatan perubatan adalah penting semasa pesakit tidak sedarkan diri..

Sekiranya koma muncul selepas strok, apa yang diharapkan untuk keluarga pesakit

Dengan perkembangan koma serebrum, seseorang kehilangan sepenuhnya hubungan dengan dunia luar. Keadaan ini berlaku selepas strok hemoragik atau perjalanan iskemia yang sangat teruk. Permulaan koma yang keterlaluan bermaksud kematian otak. Gelar yang lebih ringan dapat berakhir dengan pemulihan kesedaran atau peralihan kepada peraturan autonomi proses penting. Biasanya prognosis untuk pemulihan kurang baik.

Punca koma selepas strok

Isyarat dari dunia luar memasuki otak melalui rangkaian neuron khas yang disebut pembentukan retikular. Dia bertanggungjawab untuk tahap terjaga, proses pengujaan dan penghambatan dalam sistem saraf pusat. Dengan pukulan, sambungan ini musnah kerana:

  • peningkatan tekanan intrakranial;
  • pembengkakan tisu otak;
  • kerosakan langsung pada sel stem;
  • fokus iskemia atau pendarahan yang luas di hemisfera serebrum.

Penyebab koma yang paling biasa adalah strok hemoragik, yang boleh bermula dengan kehilangan kesedaran yang teruk dengan akibat yang membawa maut. Pada beberapa pesakit, terdapat perkembangan gejala secara beransur-ansur - dari keadaan tertegun hingga penghentian reaksi terhadap persekitaran..

Bentuk iskemia gangguan akut peredaran serebrum menyebabkan koma hanya apabila cabang arteri besar tersumbat. Pada pesakit seperti itu, sebagai peraturan, ada stroke berulang, tidak ada jaringan bekalan darah cagaran (bypass), terdapat lesi vaskular aterosklerotik yang meluas.

Dan di sini lebih banyak mengenai strok hemoragik otak.

Gejala perubahan keadaan

Gejala ditentukan oleh tahap perencatan aktiviti saraf yang lebih tinggi. Bergantung pada kedalaman, beberapa jenis komplikasi strok yang teruk ini dibezakan..

  • kesedaran yang keliru,
  • terkejut,
  • pesakit dihambat atau terkilan,
  • mungkin terdapat gangguan mental;
  • kegagahan,
  • reaksi terhadap kerengsaan ditangguhkan, dikurangkan,
  • pesakit boleh minum, bergerak, tetapi tidak bertindak balas terhadap ucapan yang ditujukan kepadanya,
  • nada otot yang tinggi,
  • murid-murid menyempit apabila cahaya diarahkan ke arah mereka, tetapi mata menyimpang ke sisi, "terapung",
  • refleks kulit sangat lemah;
  • sopor,
  • pergerakan jarang berlaku dan huru-hara,
  • tiada penyelarasan,
  • pernafasan bising, dalam,
  • pembuangan air kencing dan najis secara tidak sengaja,
  • murid sempit, praktikalnya tidak ada reaksi terhadap cahaya,
  • terdapat tindak balas terhadap kerengsaan kornea dan faring,
  • kedutan gentian otot individu,
  • selepas ketegangan, otot berehat dan kekejangan secara berkala;
  • kurang sedar, semua jenis refleks,
  • murid kurang dari 2 mm,
  • nada otot rendah, kekejangan berulang,
  • pembaikan fisiologi yang tidak disengajakan,
  • tekanan darah dikurangkan dengan mendadak,
  • pernafasan jarang berlaku, tidak berirama, cetek,
  • kulit sejuk;
  • bermaksud kematian otak,
  • tiada refleks, nada otot,
  • murid luas,
  • pernafasan berhenti,
  • tekanan dan nadi pada kapal besar tidak ditentukan.

Berapa banyak orang yang berada dalam keadaan koma

Tempoh koma sangat individu. Ia bergantung pada lokasi dan ukuran fokus pemusnahan otak, serta kehadiran kerosakan jantung dan usia pesakit. Tempoh minimum adalah 1-2 jam, dan maksimum berlangsung selama beberapa tahun dengan peralihan pesakit ke keadaan vegetatif, di mana tidak ada aktiviti korteks serebrum, tetapi refleks autonomi dipelihara.

Walaupun setelah 6 bulan, pesakit kembali sedar sepenuhnya hampir mustahil, tetapi dia terus dianggap sebagai orang yang masih hidup yang perlu menjaga pernafasan dan degupan jantung. Semakin lama tempoh koma, semakin kecil kemungkinan normalisasi otak berikutnya..

Prognosis selepas iskemia, buasir

Pendarahan serebrum biasanya lebih teruk. Angka kematian pada pesakit tersebut mencapai 70%, walaupun selepas penghapusan hematoma, indikatornya tidak jauh lebih rendah. Faktor buruk termasuk:

  • penembusan darah ke ventrikel otak;
  • hipertensi arteri yang tidak terkawal;
  • jumlah besar hematoma;
  • edema serebrum progresif;
  • tanda-tanda anjakan batang;
  • kegagalan jantung akut;
  • peningkatan kandungan kreatinin dalam darah;
  • sindrom kejang, kurang sedar, reaksi terhadap kerengsaan yang menyakitkan selama lebih dari 3 hari;
  • umur selepas 70 tahun.

Dengan strok iskemia, kursus yang lebih jinak diperhatikan, ia jarang disertai dengan penurunan kesedaran yang mendalam. Ini berlaku dengan kemalangan vaskular berulang, penyumbatan arteri otak secara besar-besaran dengan plak kolesterol, tidak ada rawatan atau tidak menghiraukan cadangan doktor.

Penyumbatan arteri di otak

Precoma dan tahap pertama koma masih dapat memberi peluang kepada pesakit untuk sembuh, dengan tahap yang lebih tinggi, prognosis dianggap meragukan, permulaan koma yang keterlaluan biasanya dianggap sebagai hasil yang mematikan..

Implikasi kepada warga tua

Prognosis untuk pemulihan otak pada usia tua jauh lebih teruk. Setelah kembali sedar, pesakit biasanya mengalami kecacatan neurologi dalam bentuk:

  • penurunan penglihatan;
  • kehilangan kepekaan;
  • gangguan pergerakan - kelumpuhan, kejang, hiperkinesis;
  • refleks tidak normal;
  • gangguan fungsi pertuturan, jiwa;
  • kehilangan ingatan berterusan, kemampuan mengurus diri.

Walaupun begitu, kesimpulan akhir mengenai akibat koma selepas strok hanya dapat dibuat berdasarkan diagnosis lengkap, yang meliputi ultrasound saluran kepala dan leher, MRI atau CT otak dalam kombinasi dengan angiografi..

Bagaimana untuk keluar dari koma yang mendalam

Sekiranya anda memulakan langkah-langkah resusitasi intensif tepat pada waktunya, melakukan operasi yang berjaya, dan lesi tidak merebak ke zon tetangga, mungkin untuk mengatasi edema serebrum, maka pesakit mula pulih. Proses memulihkan fungsi yang hilang berlaku dalam urutan terbalik:

  • pertama, mata terbuka, murid bertindak balas terhadap cahaya, refleks kornea;
  • keupayaan untuk menelan dan rasa sakit muncul, pesakit dapat mengikuti pergerakan orang atau objek dengan pandangannya;
  • kesedaran melalui tahap kegagahan dan kegagapan, kecelaruan dan halusinasi sering diperhatikan;
  • sawan mungkin berlaku;
  • dengan kursus yang baik, hubungan dengan orang sekeliling dipulihkan.

Peralihan dari koma ke keadaan vegetatif disertai dengan membuka mata ke kilatan cahaya, suara keras, pesakit mungkin mengerang, tetapi dia tidak mempunyai respons sedar terhadap rangsangan. Refleks mencengkam, mengunyah dan menelan dipelihara. Kerana tidak bergerak sepenuhnya, radang paru-paru, luka baring, jangkitan kencing sering muncul.

Pemulihan fungsi otak (sehingga tempoh kematiannya sepenuhnya) berlaku kerana proses berikut:

  • transformasi sel stem menjadi neuron;
  • pertumbuhan semula proses sel yang diawetkan;
  • penggantian fungsi yang hilang oleh kawasan otak yang berdekatan.

Dan ini lebih banyak mengenai strok batang.

Koma selepas strok berkembang pada pesakit dengan kerosakan yang teruk, lebih kerap dengan pendarahan di otak, tanda-tanda edema dan kehelan bahagian batang. Komplikasi ini mempunyai tahap keparahan empat darjah, yang seterusnya menentukan prognosis untuk pemulihan otak. Pada orang tua, ia kurang digemari..

Keluar dari koma memerlukan satu jam atau beberapa tahun. Dalam kes ini, mungkin ada kebangkitan kesadaran secara bertahap atau peralihan ke keadaan vegetatif..

Video berguna

Tonton video mengenai koma:

Pembedahan untuk strok tidak dilakukan dalam setiap kes. Dengan strok hemoragik otak, beberapa pilihan untuk campur tangan dibuat. Prognosis bertambah sedikit selepas itu. Walau bagaimanapun, akibat yang tidak diingini mungkin timbul..

Strok hemoragik yang agak berbahaya boleh berkembang walaupun dari serangan panas. Punca hemisfera kiri besar terletak pada hipertensi arteri yang stabil. Koma boleh berlaku dengan serta-merta, dengan peningkatan gejala. Rawatan mungkin tidak berkesan.

Strok iskemia sering berlaku pada orang tua. Akibatnya setelah 55 tahun sangat sukar, pemulihan sukar dan tidak selalu berjaya, dan prognosisnya tidak begitu optimis. Strok serebrum yang rumit dengan kehadiran diabetes mellitus.

Malangnya, pukulan berulang tidak jarang berlaku. Ia boleh menjadi penyakit iskemia dan pendarahan. Kebarangkalian bergantung kepada gaya hidup pesakit, tahap penyingkiran faktor-faktor yang memprovokasi. Sebabnya mungkin terletak pada tabiat buruk. Penting untuk memperhatikan tanda dan gejala pertama, menghilangkan risikonya. Prognosis dan akibatnya jauh lebih buruk daripada kali pertama.

Ancaman sebenar terhadap kehidupan adalah strok batang. Ia boleh menjadi hemoragik, iskemia. Gejala serupa dengan serangan jantung dan serupa dengan keadaan lain. Rawatan adalah jangka panjang, pemulihan sepenuhnya dari strok otak batang hampir mustahil..

Sekiranya orang muda mengalami strok, ada sedikit kemungkinan pemulihan sepenuhnya. Penyebab patologi sering penyakit keturunan dan gaya hidup yang tidak betul. Gejala adalah kehilangan kesedaran, sawan dan lain-lain. Mengapa strok iskemia berlaku? Apa rawatan yang diberikan?

Strok iskemia berlaku disebabkan oleh pelbagai gangguan, sebabnya terletak pada gaya hidup yang salah. Gejala bergantung pada jenis lesi - kiri, hemisfera kanan, lobus frontal. Terdapat beberapa darjah, dan juga lacunar, luas. Akibat berbahaya - edema serebrum.

Sekiranya terdapat strok otak iskemia, akibatnya tetap teruk. Mereka berbeza bergantung pada kawasan yang terjejas - bahagian kiri dan kanan, batang otak. Gejala akibatnya diucapkan, rawatan memakan masa lebih dari satu tahun.

Adalah perlu untuk mengukur tekanan selepas strok setiap setengah jam pada hari-hari pertama. Terdapat lompatan selepas kedua-dua iskemia dan pendarahan. Kedua-dua tinggi dan rendah berbahaya. Pil sering diresepkan untuk jangka masa yang panjang. Apa yang harus normal selepas strok?