Diagnostik dan rawatan buasir darjah ketiga

Buasir adalah penyakit yang pada awalnya dihidapi oleh setiap orang. Kedengarannya menakutkan, tetapi memang benar: tisu kavernosa diletakkan walaupun pada masa pranatal. Buasir itu sendiri terdiri daripada tisu-tisu ini. Mereka disediakan dengan sifat bijak kerana suatu sebab, simpul inilah yang menjalankan fungsi menahan - kerana jisim tinja dipertahankan di dubur. Tetapi di bawah pengaruh faktor-faktor tertentu, simpul-simpul ini meradang, terlalu banyak darah, dan jatuh. Adakah ini normal? Sudah tentu tidak.

Kehilangan nod adalah ciri penyakit hemoroid tahap kedua. Tetapi pada masa yang sama, kedua-dua simpul jatuh, dan mereka sendiri dimasukkan ke tempatnya. Semasa dan selepas buang air besar, seseorang merasa seolah-olah sesuatu yang asing jatuh dari dubur dan kendur, dan kemudian ia seolah-olah disedut dengan sendirinya. Buasir 3 peringkat pengurangan terbalik seperti itu tidak bermaksud: simpul boleh dimasukkan ke dalam lorong, tetapi hanya dengan tangan anda sendiri.

Penerangan mengenai penyakit ini

Gejala utama tahap ketiga penyakit ini adalah prolaps spontan hemoroid. Mereka tidak hanya jatuh, mereka tidak menarik diri. Pesakit memahami: agar lebam kembali ke tempatnya, mereka perlu disesuaikan dengan tangan mereka. Ini bermakna penyakit anda sudah bermula, dan dengan doktor yang tidak boleh anda tarik, anda perlu pergi kepadanya secepat mungkin..

Alat otot-ligamen saluran kanal dubur tidak dapat menahan pleksus vena, proses distrofi berlaku. Dalam kes ini, tanda-tanda tahap sebelumnya juga dapat diperhatikan - pendarahan, kerengsaan di dubur, pembakaran dan gatal-gatal, pergerakan usus yang menyakitkan, dll. Tetapi pada tahap ke-3 buasir, mustahil untuk mengatasi gejala ini dengan tenang: penyakit ini memaksa kita untuk meninggalkan perkara-perkara yang biasa, menyulitkan aktiviti fizikal, mempersoalkan kehidupan seks kita.

Dan jika sebelumnya rasa sakit itu dirasakan pada saat-saat buang air besar, maka pada tahap ketiga juga ada pada masa antara lawatan ke tandas. Rasa sakit akan menjadi sangat teruk sekiranya benjolan buasir dicubit. Pendarahan juga boleh menjadi lebih sengit, kerana mukosa rektum menjadi lebih nipis dan bahkan kesan sedikit pun menyebabkan pendarahan.

Buasir tumbuh, dan oleh itu lebih kerap rosak oleh tinja.

Ini adalah masa yang berbahaya dan ancaman yang serius: bayangkan, pendarahan mencapai tahap yang sedemikian sehingga pesakit harus dimasukkan ke hospital. Akhirnya, risiko simpul jatuh - anda tidak akan selalu berpeluang untuk meluruskannya ke belakang, dan bagaimanapun, simpul di luar rektum tidak dilindungi dari faktor buruk. Apa nak buat? Pergi ke proctologist lebih cepat!

Diagnosis penyakit

Hanya diagnosis terperinci yang akan memberi gambaran lengkap mengenai penyakit ini kepada pakar. Doktor akan menentukan diagnosis yang tepat, menentukan keadaan umum pesakit, memilih rejimen rawatan yang betul dan kaedah terapi pembedahan.

Kaedah diagnostik utama:

  • Temu ramah pesakit;
  • Pemeriksaan visual kawasan dubur;
  • Pemeriksaan jari;
  • Anoskopi;
  • Irrigoscopy atau kolonoskopi (jika terdapat kecurigaan onkologi);
  • Ujian darah klinikal dan biokimia darah (diperlukan untuk menilai keadaan umum pesakit, serta mengesan anemia dan gejala keradangan).

Bagaimana untuk mempersiapkan kajian khas, doktor akan memberitahu anda secara terperinci. Syarat untuk temu janji pertama dengan proctologist adalah satu - anda perlu membuat enema pembersihan terlebih dahulu. Untuk melakukan ini, anda boleh membeli enema moden khas di farmasi, disertakan dengan arahan yang jelas dan sangat terperinci. Sebaiknya, enema harus dilakukan 3-4 jam sebelum berjumpa doktor. Anda boleh membawa lampin dan kaus kaki yang bersih dengan doktor. Sekiranya ragu-ragu, hubungi kaunter penerimaan tetamu: pakar akan memberitahu anda apa lagi yang anda perlukan (dan seharusnya) ada bersama anda.

Mengapa penolakan untuk berjumpa doktor sangat berbahaya

Jangan tanya rakan dan penyembuh tradisional bagaimana menyembuhkan buasir tahap 3. Ahli proktologi akan memberikan satu-satunya jawapan yang betul dan pertolongan sebenar. Perlu diingat bahawa pesakit jarang mengabaikan penyakit yang sudah berkembang hingga tahap ketiga. Biasanya, simptomnya tidak dapat ditanggung. Terutama jika anda mengalami buasir yang mencubit, yang sama dengan kesakitan yang teruk.

Selain itu, kekurangan rawatan untuk buasir tahap 3 adalah berbahaya:

  1. Trombosis urat hemoroid adalah petunjuk untuk terapi pesakit dalam;
  2. Paroproctitis - ini adalah nama keradangan tisu adrectal, penyakit ini yang mudah menjadi kronik dan hanya dapat dirawat secara pembedahan;
  3. Pendarahan adalah ancaman bagi kehidupan pesakit.

Hanya ubat konservatif yang tidak akan membantu, anda perlu menggunakan kaedah pembedahan. Kaedah perubatan hanya akan menghilangkan gejala yang menyakitkan, tetapi urat simpul tidak akan berhenti jatuh, dan semua risiko komplikasi tetap ada.

Ligasi dengan cincin lateks

Yang moden, popular, boleh dikatakan kaedah inovatif untuk merawat buasir. Dalam kes ini, peranti khas digunakan, yang dipanggil ligator. Terima kasih kepada alat ini, cincin getah dilemparkan ke simpul itu sendiri. Selepas itu, ligatur dimampatkan, ia menekan saluran yang memberi makan pembentukan gua. Proses nekrotisasi (iaitu kematian tisu) bermula dengan segera. Pangkal buasir digantikan oleh tisu penghubung, benjolan mengering dalam masa dua minggu setelah operasi mini. Bersama-sama dengan cincin lateks, nodul kering daun secara semula jadi.

Ligatur menekan pangkal simpul dengan sangat perlahan - oleh itu, pesakit sebenarnya tidak merasakan proses yang berlaku di rektum. Tetapi sensasi benda asing di dubur adalah mungkin. Prosedurnya tidak terlalu rumit, ia sering dilakukan, 90% kes adalah hasil positif dari rawatan.

Desarterisasi buasir

Seperti yang anda ketahui, nod dibekalkan dengan darah arteri. Darah mengalir ke nodul melalui arteri. Oleh itu, kaedah pembedahan seperti dearterisasi melibatkan ligasi saluran darah dengan benang khas. Sekiranya doktor melakukan semuanya dengan betul, maka dalam 95% kes semuanya berjalan dengan sempurna, dan hasilnya positif. Maksudnya, gejala negatif kembali dalam kes terpencil..

Tetapi sebelum menghidupkan arteri, doktor terlebih dahulu perlu mencarinya, kerana ini mereka menggunakan sensor ultrasound pada anoskop. Apabila instrumen dimasukkan ke dalam dubur, sensor mencari kapal dan melaporkan fakta menjumpainya dengan isyarat bunyi. Terdapat lubang kecil di anoskop, di mana arteri diikat.

Setelah beberapa lama, nodul nampaknya mengempis, dan kemudian tempat benjolan hemoroid digantikan oleh tisu penghubung. Tetapi ada beberapa kesukaran: formasi kavernosa sering memberi makan 10 arteri sekaligus, dan agar prosedurnya berkesan, doktor perlu menarik semua kapal.

Prosedur ini (seperti banyak teknik invasif minimum) dilarang untuk:

  • Pemburukan buasir;
  • Abses pararectal;
  • Thrombosis nod;
  • Fisur dubur.

Perlu dipertimbangkan juga fakta bahawa penyahterteran yang dilakukan di bawah anestesia tempatan tidak digalakkan untuk pesakit dengan patologi paru-paru dan aktiviti kardiovaskular..

Hemorrhoidektomi

Hemorrhoidectomy dianggap sebagai intervensi pembedahan klasik dalam rawatan buasir tahap III. Operasi seperti ini ditunjukkan jika teknik invasif minimum tidak membawa hasil yang diinginkan. Juga, doktor menggunakan hemorrhoidectomy untuk pendarahan akut atau trombosis pembentukan gua.

Dua varian operasi klasik:

  1. Kaedah awam. Setelah doktor mengeluarkan lesi, tepi luka tidak dijahit khas, tetapi dibiarkan sembuh secara semula jadi..
  2. Kaedah persendirian. Operasi tidak berbeza secara signifikan dari operasi terbuka, tetapi hanya bahagian tepi luka dalam keadaan ini yang dijahit oleh pakar bedah. Ini memungkinkan untuk melakukan intervensi tanpa anestesia umum..

Sekiranya mungkin, doktor akan melakukan operasi yang kurang traumatik - ia dipanggil operasi hemorrhoidopexy atau operasi Longo. Dalam kes ini, simpul tidak dikeluarkan, tetapi diperketat oleh pemotongan mukosa rektum. Lebih-lebih lagi, ia dipotong di atas kawasan tertentu, yang dicirikan oleh kepekaan rendah.

Tempoh selepas operasi

Jadi, adakah mungkin untuk menyembuhkan buasir tahap 3 tanpa pembedahan? Tidak, diagnosis ini memerlukan pembedahan. Fakta ini hanya perlu diterima. Sekiranya doktor menawarkan anda teknik invasif minimum, maka ini adalah pilihan yang paling boleh diterima - pemulihan akan cepat dan mudah.

Tetapi dengan campur tangan pembedahan tradisional, akibat yang agak biasa adalah sakit di rektum dan seluruh kawasan anorektal. Sekiranya rasa sakit ada, doktor akan menetapkan ubat sakit. Pada lelaki, selepas operasi, masalah dengan kencing kadang-kadang dicatat: dan ini sering terjadi bagi mereka yang sebelumnya mengalami kesukaran dengan proses buang air kecil. Perlu menggunakan kateter.

Juga, konstipasi psikologi yang disebut dianggap sebagai komplikasi pasca operasi yang agak kerap. Secara semula jadi, selepas pembedahan, tindakan membuang air besar akan menyakitkan dan tidak selesa untuk beberapa waktu. Oleh itu, pesakit hanya mengelakkan proses pengosongan usus, yang seterusnya boleh menyebabkan sembelit. Situasi ini juga harus diperbetulkan oleh doktor - baginya, akibat operasi tersebut tidak akan mengejutkan, oleh itu, taktik perubatan dalam kes seperti ini dapat ditentukan dengan baik dan digunakan secara aktif.

Diet selepas pembedahan

Dia akan menjadi salah satu janji pasca operasi yang penting. Menu penyembuhan harus merangkumi makanan yang melembutkan najis. Ini akan menyumbang kepada normalisasi proses pencernaan dan, oleh itu, pengosongan usus..

Antara produk tersebut:

  • Plum kering;
  • Produk susu yang ditapai (kecuali keju kotej);
  • Oatmeal;
  • Brokoli;
  • Pisang;
  • Aprikot kering;
  • Zucchini;
  • Bubur barli dan soba;
  • Bit;
  • Minyak sayuran.

Pada hari pertama pemulihan, doktor menetapkan ubat pencahar kepada pesakit untuk mengelakkan kesukaran membuang air besar.

Terapi pemulihan melibatkan menormalkan diet, mengekalkan gaya hidup yang benar-benar aktif, mengawal aktiviti fizikal, serta berhenti merokok dan alkohol. Doktor akan memberitahu anda dengan lebih terperinci, kerana setiap pesakit mempunyai gambaran sendiri mengenai penyakit dan ciri-ciri tempoh selepas operasi.

Mengapa lelaki lebih cenderung menemui buasir yang sedang berjalan

Dengan lelaki, ini berlaku lebih kerap - mereka akhirnya, setelah meyakinkan diri, datang ke doktor dan, dengan rasa terkejut, mengetahui bahawa mereka mempunyai buasir tahap 3. Ini sebahagiannya disebabkan oleh keadaan ringan pesakit, dan sebahagiannya disebabkan oleh ciri-ciri anatomi lelaki itu. Perwakilan seks yang lebih kuat mempunyai saluran dubur yang lebih tinggi, kerana sejak sekian lama mereka tidak menyedari kehilangan nod. Tetapi dengan senaman fizikal, tekanan, dan duduk lama di tandas, beberapa rasa tidak selesa masih tercatat.

Juga, pada lelaki, trombosis buasir luar sering didiagnosis: ini berlaku selepas mengambil alkohol atau mengangkat berat. Dan ini juga menjadi kejutan bagi pesakit: dia datang ke doktor untuk salap atau pil, dan pergi dengan rujukan untuk pembedahan..

Masalahnya hanya dapat diselesaikan dengan pembedahan. Dan hanya seorang proktologi, setelah melakukan pemeriksaan dan penyelidikan, yang dapat memberikan jawapan: operasi klasik akan diperlukan atau, secara harfiah, anda dapat lakukan dengan sedikit darah - gunakan teknik invasif minimal.

Rawatan buasir 3 darjah

Buasir 3 darjah - ini adalah tahap buasir kronik yang paling sukar. Malangnya, tidak peduli seberapa keras doktor berusaha untuk menahan perkembangan penyakit ini, kadang-kadang ia masih mencapai kemuncaknya..

Gejala buasir 3 darjah

Ini adalah bagaimana buasir tahap 3 dinyatakan

Untuk memulakan rawatan buasir kronik kelas 3, anda perlu memahami tanda-tanda apa yang terdapat dalam penyakit ini dalam tempoh ini..
Saya ingin membuat tempahan segera bahawa penyakit ini tidak dapat bermula dengan segera dari tahap 3. Bagaimanapun, ia didahului oleh dua tahap, di mana jauh lebih mudah untuk menyingkirkan buasir. Tetapi, orang sering melewatkan waktu yang berharga, kerana mereka merasa malu dan tidak dapat pergi ke doktor, ketika keluar, buasir kronik darjah 3, yang, sayangnya, tidak begitu mudah disembuhkan.

Tahap awal dicirikan oleh penyakit dalaman. Maksudnya, agak sukar untuk melihat manifestasi penyakit secara visual..

Sebagai peraturan, tahap awal dicirikan oleh penampilan darah pada najis. Juga, darah boleh tinggal di atas kertas tandas, dengan mana seseorang mengelap dubur setelah buang air besar. Sekiranya anda segera berjumpa doktor, maka buasir pada tahap ini dapat disembuhkan dengan menggunakan salap, gel, tablet dan suppositori rektum. Dan, pemakanan khas dan mandian herba akan membantu mempercepat proses penyembuhan. Sekiranya tidak mungkin menyingkirkan buasir, dan tumpah ke tahap berikutnya, maka anda harus menghadapi buasir yang akan mula "jatuh" dari rektum. Pada peringkat kedua, mereka dapat disesuaikan atau dikurangkan dengan persiapan khas. Walau bagaimanapun, jika anda tidak melakukan apa-apa, anda akan segera mendapat buasir kronik kelas 3. Pada masa ini, proses keradangan secara aktif berlangsung di dalam dan di luar, tidak mungkin lagi untuk membetulkan buasir. Pada peringkat ini, pesakit mula mengalami rasa tidak selesa dan kesakitan yang teruk. Sekarang kesakitan akut akan menemani pesakit bukan sahaja semasa bersenam atau berjalan, seperti pada tahap pertama dan kedua, sekarang ia harus dialami, walaupun ketika rehat.

Buasir kronik 3 darjah boleh memprovokasi penampilan anemia, kerana kehilangan darah semasa buang air besar.
Ringkasnya, kita boleh mengatakan jika anda melihat gejala berikut:

  • Buasir yang jatuh;
  • Gatal dan terbakar di dubur;
  • Sakit (semasa dan selepas pembersihan usus, semasa berjalan dan berehat).

Ini bermakna anda mempunyai buasir kronik kelas 3, yang harus dirawat secepat mungkin..

Apakah kaedahnya?

Buasir kelas 3 tidak dapat dirawat tanpa pembedahan

Bagaimana cara menyembuhkan buasir tahap 3 tanpa pembedahan? Soalan pertama yang akan ditanyakan oleh mana-mana orang waras yang mengetahui tentang diagnosis yang tidak menyenangkan. Bagaimanapun, tidak ada yang mahu masuk ke bawah pisau pakar bedah. Dan doktor sendiri percaya bahawa operasi yang paling berjaya adalah operasi yang tidak diperlukan. Setelah membaca banyak maklumat dan berunding dengan pakar, anda akan dengan cepat memahami bahawa slogan itu mengatakan: Buasir darjah 3, rawatan tanpa pembedahan! Tidak lebih dari sekadar mitos dan aksi publisiti. Malangnya, dalam kes ini mustahil dilakukan tanpa campur tangan pakar bedah. Rawatan buasir 3 peringkat tanpa pembedahan tidak mungkin dilakukan. Terapi ubat tidak lagi memberi kesan yang diinginkan, dan ia digunakan sebagai kaedah tambahan, dan bukan kaedah utama.

Jangan takut dengan perkara ini dan menyerah kepada rasa panik. Kaedah moden rawatan buasir 3 peringkat menawarkan cara yang berbeza untuk menghilangkan buasir. Jadi campur tangan boleh menjadi minimum. Kaedah invasif minimum termasuk:

  • Photocoagulation inframerah. Semasa merawat dengan cara ini, simpul dipengaruhi oleh suhu tinggi, menggunakan alat khas untuk ini. Prosedur ini menyekat bekalan darah ke nod, yang menyebabkannya kering. Dengan bantuan photocoagulation, sehingga 4 kerucut dapat dikeluarkan pada satu masa, maka anda harus berehat dua minggu dan, jika perlu, ulangi prosedur;
  • Buasir kronik 3 darjah dapat disembuhkan dengan menggunakan skleroterapi. Prosedur ini melibatkan pengenalan ubat yang dikembangkan khas ke dalam lumen kapal, yang akan merekatkan dindingnya, dan kemudian simpul akan larut.
  • Ligasi. Rawatan buasir kronik darjah 3 dengan kaedah ligasi terdiri daripada mengetatkan saluran yang membekalkan buasir dengan darah, dengan cincin lateks khas;
  • Penghancuran Cryodestruction. Pemusnahan buasir dengan terdedah kepada suhu rendah, yang boleh mencapai -1960˚С.
  • Rawatan laser buasir tahap 3 tanpa pembedahan. Seperti namanya, untuk melegakan pesakit dari penyakit ini. Doktor menggunakan sinar laser, seperti dalam filem fiksyen ilmiah. Laser dapat memotong simpul luar, dan yang dalam dapat diauterasi. Tidak ada kehilangan darah yang diperhatikan..

Sekiranya tiada kaedah invasif minimum yang disenaraikan sesuai untuk beberapa sebab atau tidak memberikan hasil yang diharapkan, maka hanya ada satu jalan keluar - operasi buasir darjah 3.

Buasir Tahap III - operasi

Hemorrhoiedectomy atau eksisi nod mengikut Milligan-Morgan dilakukan di hospital, di bahagian pembedahan. Perlu sekurang-kurangnya 7 hari untuk tiba di hospital, dan pemulihan sepenuhnya akan memakan masa sebulan.

Terdapat operasi lain yang disebut Longo. Operasi sedemikian, yang lebih lembut daripada yang pertama.

Intinya terletak pada penyingkiran kawasan yang terkena pada mukosa usus. Ia hanya berlaku apabila terdapat lebam dalaman. Selepas operasi Longo, pesakit tidak memerlukan lebih dari beberapa minggu untuk pulih sepenuhnya..

Apa yang perlu dilakukan untuk mengelakkan penyakit itu kembali?

Pemakanan yang betul akan melindungi daripada kembalinya penyakit

Setelah berjaya dilakukan operasi buasir kelas 3, anda perlu memberi perhatian khusus kepada kesihatan anda. Menjaga kesihatan anda akan membantu anda mengelakkan kemungkinan kambuh, yang sangat mungkin.
Perkara pertama yang perlu dilakukan adalah menyesuaikan sistem pemakanan, dan sebaik sahaja selepas operasi, sangat penting untuk mengikuti diet.
Beri keutamaan kepada buah-buahan dan sayur-sayuran, makan produk tenusu dengan kandungan lemak rendah, minum banyak air, jangan berlebihan goreng, asap, masin dan pedas.

Buasir 3 peringkat - gejala utama, ciri terapi, kaedah berkesan

Buasir tahap 3 adalah penyakit serius yang tidak dapat diubati sendiri. Sekiranya sebelum itu pesakit mengabaikan lawatan ke proctologist, sudah tiba masanya untuk melakukannya. Terapi dijalankan di bawah bimbingan pakar yang jelas, tidak memerlukan kemasukan ke hospital.

Gejala

Sekiranya pada tahap awal anda tidak dapat memperhatikan pendarahan ringan, gatal-gatal di kawasan anorektal, maka gejala tahap ketiga tidak dapat diabaikan.

  • Manifestasi yang tidak menyenangkan landak itu berterusan, tetapi dalam bentuk yang lebih jelas - ketidakselesaan di dubur, gatal, terbakar.
  • Buang air besar hampir selalu disertai dengan pendarahan, kesakitan. Kadang-kadang sensasi menyakitkan begitu kuat sehingga hanya anestetik yang dapat melegakannya..
  • Gejala buasir tahap ketiga yang paling ketara adalah kehilangan nod. Mereka secara beransur-ansur meningkat ukurannya, muncul ke luar dalam proses mengosongkan usus, mengangkat berat, berdiri lama, duduk di atas kerusi yang mudah, bersin, batuk. Tidak seperti buasir tahap 4, simpul dapat disesuaikan secara bebas, ia disimpan di dalamnya. Penumpahan tidak berlaku pada waktu rehat.
  • Anda boleh menentukan kehadiran buasir tahap 3 dengan kemunculan sfinkter. Ia menjadi radang, peningkatan saiz, dan cacat. Terdapat lendir.

Pada peringkat penyakit ini, kemungkinan komplikasi meningkat - penambahan jangkitan sekunder melalui retakan, mencubit nod, nekrosis tisu, trombosis. Dalam situasi seperti itu, ambulans kecemasan diperlukan, yang sering berakhir dengan campur tangan pembedahan..

Bagaimana rupa buasir kelas 3?

Penyakit ini mempunyai beberapa bentuk, gejala luarannya agak berbeza pada masing-masing.

  • Buasir dalaman dicirikan oleh perkembangan patologi pada dinding dalaman sfinkter. Node secara beransur-ansur meningkat dalam ukuran, tetapi tidak kelihatan dari luar. Mereka dapat dilihat oleh pakar semasa pemeriksaan instrumental, atau oleh orang itu sendiri, ketika simpul sudah mulai rontok. Buasir dalaman disertai dengan kesakitan yang teruk semasa buang air besar, pendarahan, perasaan badan asing di dalam. Secara luaran ditunjukkan oleh keradangan sfingter, ubah bentuk, perubahan warna, kehadiran lendir.
  • Buasir luar tahap 3 dapat dilihat dengan mata kasar. Kawasan anorektal menjadi meradang, lendir muncul, sfinkter bertambah besar, berubah bentuk, dan warna kebiruan muncul. Buasir seperti benjolan yang meradang kelihatan.
  • Buasir gabungan dicirikan oleh peningkatan buasir di luar, di dalam. Bentuk penyakit yang paling teruk, memerlukan pendekatan yang berbeza untuk rawatan patologi.

Pakar dapat menentukan kehadiran buasir 3 peringkat dengan pemeriksaan visual. Tetapi untuk menilai keparahan penyakit, diperlukan pemeriksaan instrumental..

Adakah mungkin untuk merawat tanpa pembedahan?

Kaedah terapi untuk tahap akhir buasir agak berbeza dari dua yang pertama. Ubat luaran dalam bentuk krim, salap, losyen, supositoria tidak berkesan. Mereka hanya digunakan sebagai ubat bersamaan dalam proses pemulihan. Mereka melegakan manifestasi luaran penyakit - gatal, terbakar, sakit, berhenti berdarah, tetapi nod yang membesar tidak hilang.

Walau bagaimanapun, operasi ini tidak menjamin pemulihan atau kambuh sepenuhnya. Rawatan harus menyeluruh. Node yang diperbesar dikeluarkan menggunakan kaedah invasif minimum, dan rawatan dengan ubat-ubatan dan ubat-ubatan rakyat diteruskan. Selari dengan ini, mereka membuat penyesuaian terhadap gaya hidup, pemakanan, dan menormalkan usus. Hanya dengan usaha maksimum seseorang dapat memperoleh hasil positif.

Di rumah, ada kemungkinan untuk mencapai pengurangan ukuran buasir pada peringkat awal penyakit ini. Terapi bentuk yang lebih teruk melibatkan penggunaan kaedah invasif minimum, yang, secara umum, hampir tidak dapat disebut operasi. Prosedur ini memerlukan beberapa minit di bawah anestesia tempatan. Orang itu pulang ke rumah untuk meneruskan rawatan, setelah mendapat nasihat pakar. Oleh itu, jika ada persoalan mengenai operasi klasik dengan pisau bedah, anestesia umum, anda boleh melakukannya tanpa itu pada 3 peringkat buasir.

Rawatan di rumah

Dilarang sama sekali menjalankan terapi buasir di rumah jika penyakit ini sudah mencapai 3 darjah. Buasir tidak mempunyai ciri-ciri untuk hilang sendiri, kekurangan rawatan yang berkelayakan menyebabkan peralihan ke bentuk penyakit yang lebih teruk, komplikasi serius.

Anda boleh menggunakan ubat untuk sementara waktu untuk menghilangkan rasa sakit, menghentikan pendarahan, dan melegakan gejala yang menyakitkan. Walau bagaimanapun, peningkatan kesejahteraan sementara tidak menjamin pemulihan, mustahil untuk menangguhkan operasi. Oleh kerana beberapa keadaan - kaedah invasif minimum tidak dijalankan di semua bandar, anda perlu mengumpulkan sejumlah wang, anda boleh merawat buasir 3 darjah di rumah buat sementara waktu.

Kaedah yang paling mudah dan berkesan untuk merawat buasir dalaman, luaran, gabungan adalah suppositori. Dalam kes ini, perlu memilih ubat dengan anestetik, kesan hemostatik, anti-radang. Persiapan secara semula jadi dalam bentuk lilin dari buckthorn laut, calendula tidak akan memberikan hasil yang diinginkan.

Kita memerlukan ubat kuat dengan kesan analgesik, anti-radang, regenerasi, astringen. Ini adalah:

  1. Anusole;
  2. Relief Ultra, Maju;
  3. Proctosedil;
  4. Hepatrombin;
  5. Procto-Glivenol;
  6. Aurobin.

Supositoria diberikan dua kali sehari selepas buang air besar. Kursus terapi maksimum adalah 14 hari.

Selain itu, anda boleh menggunakan produk untuk kegunaan luaran - krim, gel, salap. Terutama jika peningkatan buasir adalah luaran. Sebilangan besar pengeluar menghasilkan produk untuk rawatan buasir dalam dua bentuk. Mesti digabungkan untuk kesan yang lebih besar. Salap digunakan hingga 3 kali sehari dengan peningkatan gejala yang menyakitkan, atau selepas buang air besar dengan pencucian awal.

Ubat-ubatan rakyat

Ubat-ubatan tersebut tidak dapat menghilangkan buasir tahap 3, tetapi ubat-ubatan tersebut dapat menghilangkan kesakitan, ketidakselesaan, memudahkan proses buang air besar, menghentikan pendarahan, dan mencegah penambahan jangkitan sekunder.

Mandi

Rawatan yang paling biasa untuk sebarang bentuk buasir adalah mandi sitz. Selsema sebaiknya dilakukan pada waktu pagi. Sejuk menghentikan pendarahan, menghilangkan rasa sakit, meningkatkan keanjalan otot sfinkter. Mandi suam dilakukan sebelum tidur atau jika tidak mungkin pergi ke tandas. Air suam melonggarkan otot dan menormalkan peredaran darah. Prosedur mesti dijalankan 20 minit setiap hari selama 14 hari.

Memampatkan

Di tempat kedua adalah losyen. Kasa dilipat dalam beberapa lapisan, dibasahi dalam merebus ramuan perubatan, atau minyak, sayur parut digunakan. Sapukan ke tempat yang sakit, di atas pelekat, pasangkan dengan seluar dalam atau plaster. Sebaiknya dibiarkan semalaman. Anda boleh menggunakan salap farmasi pada kain kasa, maka kesannya akan bertahan selama mungkin.

Resipi yang berkesan

Terdapat banyak ubat popular untuk rawatan buasir. Anda boleh menggunakan mana-mana.

  • Larutkan kalium permanganat dalam air sehingga larutan ternyata berwarna merah muda. Air digunakan untuk mencuci, memampatkan, mandi sitz.
  • Potong lilin dari kentang mentah, minyak dengan jeli petroleum perubatan, masukkan ke dalam rektum. Parut kentang pada parutan halus, letakkan kain lap tipis, sapukan pada tempat yang sakit dalam bentuk kompres. Jus segar boleh digunakan. Lobak, bit, viburnum juga mempunyai sifat penyembuhan..
  • Bekukan ketulan ais dalam bentuk lilin, gunakan untuk menghilangkan rasa sakit, menghentikan pendarahan.
  • Campurkan dalam bahagian yang sama chamomile, calendula, St. John's wort, jelatang, thyme, kulit kayu oak. Tuang air mendidih ke atas, bersikeras di dalam bekas tertutup selama setengah jam. Kaldu digunakan untuk mandi sitz, losyen, beku dalam acuan.
  • Beberapa kali sehari pelincirkan dubur dengan minyak calendula, buckthorn laut.
  • Campurkan madu dengan kayu manis, pelincirkan kawasan masalah beberapa kali sehari. Salap melegakan gejala yang menyakitkan, meningkatkan peredaran darah.

Ubat-ubatan rakyat sebagai agen terapi bebas memberikan hasil yang baik hanya pada peringkat pertama penyakit, dalam hal ini ia digunakan sebagai tambahan.

Apa yang berlaku sekiranya anda tidak berjumpa doktor tepat pada waktunya?

Tahap ketiga buasir adalah penyakit serius yang memerlukan rawatan perubatan segera. Kekurangan rawatan yang berkelayakan membawa kepada komplikasi, peralihan ke bentuk yang paling kompleks dan mengancam nyawa - yang keempat. Tahap terakhir buasir dirawat secara eksklusif melalui pembedahan.

  1. Kehadiran retakan di dubur membuka peluang bagi patogen memasuki usus. Keradangan berlangsung, rembesan lendir, nanah bermula, disertai dengan bau yang tidak menyenangkan.
  2. Kehilangan keanjalan sfinkter menyebabkan pembuangan najis yang tidak terkawal. Kerengsaan mukosa rektum berlaku, bisul, hakisan, dan luka muncul. Saluran najis semasa buang air besar menimbulkan pendarahan yang berbeza-beza.
  3. Kehilangan nod berbahaya kerana pelanggaran, trombosis, nekrosis tisu. Keadaan ini memerlukan campur tangan pembedahan segera..

Video: Apa yang akan berlaku sekiranya buasir tidak dirawat?

Buasir tahap ketiga secara signifikan merosot kualiti hidup, menyebabkan pertahanan tubuh menjadi lemah secara keseluruhan, memungkinkan untuk mengembangkan jangkitan lain.

Pemakanan dan diet yang betul

Penyakit usus menjadi salah satu provokasi buasir yang paling penting. Mereka memprovokasi kambuh gangguan najis, terutamanya sembelit. Untuk memudahkan perjalanan penyakit ini, untuk mengelakkan kambuh, anda mesti sentiasa mengikuti diet, makan dengan betul.

Produk mampu meningkatkan sensasi yang menyakitkan, melemahkan. Anda hanya perlu memilih diet yang betul:

  • Hilangkan makanan bergoreng, pedas, masin, berlemak.
  • Makan makanan kecil 6 kali sehari. Makan malam hendaklah selewat-lewatnya 2 jam sebelum waktu tidur.
  • Tolak minuman beralkohol, minuman berkarbonat, kopi.
  • Jangan makan kekacang, kubis, bir, gula-gula. Makanan ini menyebabkan penapaian, kembung.
  • Makan lebih banyak bijirin, sayur-sayuran, buah-buahan, minum air mineral bukan berkarbonat, teh hijau, kompot buah kering.
  • Produk susu yang diperam meningkatkan fungsi usus, menormalkan mikroflora, menghilangkan sembelit.

Pemakanan memainkan peranan yang sangat penting dalam rawatan buasir, pencegahan kambuh, pemulihan dari pembedahan.

Buasir 3 darjah: gejala, diagnosis dan rawatan buasir 3 peringkat

Buasir kelas 3 sering didiagnosis oleh proctologist semasa pemeriksaan awal. Perkembangan perubahan patologi pada tisu kavernosa berlaku secara beransur-ansur, manifestasi pertama penyakit ini tersirat, berlaku secara berkala dan sering tidak disedari.

Hasil daripada peredaran vena yang terganggu di kawasan pelvis, badan kavernous (cavernous) yang terletak di antara arteri rektum dan urat di kawasan saluran dubur mengembang. Biasanya, formasi vaskular ini, bersama dengan sfinkter, terlibat dalam pengekalan tinja dan gas di rektum. Stagnasi darah di kawasan perianal menyebabkan kehilangan keanjalan oleh dinding vena, peningkatan korpora cavernosa dan pembentukan buasir daripadanya..

Tahap awal, buasir pertama ditunjukkan oleh ketidakselesaan semasa buang air besar, gatal-gatal di dubur, pembengkakan urat hemoroid ke dalam lumen rektum, dan pendarahan berkala. Pada peringkat 2, keradangan merebak ke tisu di sekitar simpul yang terkena, sensasi terbakar muncul, rasa sakit semakin meningkat, urat simpul meningkat, sistematik mengembang dan berdarah. Pembentukan hemorrhoidal yang berlarutan masih diselaraskan secara bebas ke dalam rektum ketika mengubah kedudukan badan.

Buasir kelas 3 dikatakan ketika buasir tidak lagi ditarik ke dalam rektum sendiri, jatuh dari dubur bukan sahaja semasa buang air besar, tetapi juga dengan usaha yang berat, tetapi masih dapat disesuaikan secara manual.

Sekiranya penyakit itu tidak didiagnosis tepat pada waktunya, proses patologi secara beransur-ansur memasuki tahap ketiga..

Gejala buasir tahap 3

Buasir kelas 3 dikatakan ketika buasir tidak lagi ditarik ke dalam rektum sendiri, jatuh dari dubur bukan sahaja semasa buang air besar, tetapi juga dengan usaha yang berat, tetapi masih dapat disesuaikan secara manual.

Tahap ketiga buasir dicirikan oleh gejala berikut:

  • peningkatan kesakitan semasa buang air besar;
  • gatal dan pembakaran berterusan di kawasan dubur;
  • peningkatan buasir yang ketara;
  • prolaps pembentukan vaskular dengan latihan fizikal yang minimum: pergerakan tiba-tiba, batuk atau bersin;
  • bengkak dubur;
  • pendarahan yang kerap dari dubur.

Fisur dubur dan hakisan rektum sering berkembang. Di samping itu, terdapat risiko mencubit dan iskemia nod dengan nekrosis tisu yang terjejas, trombosis buasir, paraproctitis dengan pembentukan fistula, anemia kerana kehilangan darah yang berterusan.

Bentuk buasir

Buasir kronik dicirikan oleh gejala yang terhapus, tempoh kependaman yang panjang, kursus yang semakin progresif dengan eksaserbasi. Eksaserbasi ditunjukkan oleh rasa sakit mendadak yang tajam, lebam luaran menjadi radang dan membengkak, terdapat sensasi terbakar, gatal-gatal dan pendarahan di saluran dubur.

Buasir dibahagikan kepada luaran, dalaman dan gabungan, bergantung pada lokasi buasir. Dengan buasir luar, perubahan patologi pada saluran kavernosa dilokalisasi di kawasan luar rektum, di sekitar dubur. Buasir dalaman dicirikan oleh lokasi buasir di bawah mukosa usus, di dalam dubur. Buasir gabungan (bercampur) dicirikan oleh keradangan pertumbuhan buasir dalaman dan luaran.

Perkembangan perubahan patologi pada tisu kavernosa berlaku secara beransur-ansur, manifestasi pertama penyakit ini tersirat, berlaku secara berkala dan sering tidak disedari.

Diagnostik

Diagnosis primer dilakukan dengan mengambil anamnesis, pemeriksaan visual dan pemeriksaan rektum digital. Semasa pemeriksaan luaran, ahli proktologi mungkin meminta pesakit untuk mengalami tekanan atau batuk dengan kuat untuk menilai keadaan nod dalaman, pendarahannya, kemungkinan mengurangkan buasir yang jatuh..

Juga, doktor akan menetapkan analisis umum darah dan tinja, kajian makmal dan klinikal tinja untuk kehadiran darah dan lendir tersembunyi.

Untuk menjelaskan diagnostik, kaedah instrumental digunakan:

  • anoskopi - penilaian keadaan mukosa rektum, penentuan perubahan dan pelanggaran integriti, kehadiran keradangan, retakan, erosi. Kajian ini dijalankan menggunakan instrumen khas - anoskop (proctoscope);
  • sigmoidoscopy - pemeriksaan rektum menggunakan sigmoidoscope. Kaedah ini membolehkan anda melihat kehadiran buasir dalaman dan menilai keadaan rektum, walaupun dalam keadaan buasir terletak tinggi di saluran dubur.

Sekiranya perlu, tetapkan jenis penyelidikan tambahan: irrigoscopy, kolonoskopi, biopsi mukosa rektum.

Tahap rawatan buasir 3

Bagaimana merawat buasir kelas 3? Bergantung pada gambaran klinikal, keadaan buasir, keradangan dan komplikasi bersamaan, rawatan boleh menjadi konservatif atau pembedahan.

Mulai dari tahap ini, iaitu ketika buasir berhenti menyesuaikan diri ke dalam rektum setelah prolaps, menjadi masalah untuk menyembuhkan buasir di rumah..

Dengan buasir luaran, perubahan patologi pada saluran kavernosa dilokalisasi di kawasan luar rektum, di sekitar dubur.

Bergantung pada diagnosis dan keadaan pesakit, proctologist menetapkan terapi kompleks, yang bertujuan untuk menghilangkan rasa sakit, menormalkan aliran keluar vena dan meningkatkan nada vaskular, melegakan gatal dan edema, menghilangkan radang dan pendarahan fokus. Ubat untuk penggunaan dalaman dan luaran ditetapkan - suppositori rektum, salap, krim. Rawatan buasir kelas 3 semestinya merangkumi pematuhan pada diet dan latihan senaman terapeutik yang bertujuan untuk menghilangkan genangan darah di pelvis kecil.

Sekiranya rawatan konservatif tidak cukup berkesan, masalah pembuangan segera buasir dipertimbangkan. Dalam kebanyakan kes, ini dapat dilakukan dalam 3 peringkat menggunakan salah satu kaedah invasif minimum..

Kaedah rawatan buasir pada 3 peringkat

Adakah mungkin untuk merawat buasir tahap 3 tanpa pembedahan? Ini ditentukan oleh doktor secara individu. Secara amnya, kaedah invasif minimum untuk menghilangkan buasir lebih disukai, kerana ia dikaitkan dengan risiko yang jauh lebih rendah dan tidak memerlukan tempoh pemulihan yang lama setelah campur tangan..

Kaedah invasif minimum yang paling popular untuk menghilangkan buasir:

  • ligasi lateks. Semasa prosedur, cincin elastik khas dikenakan pada pangkal buasir menggunakan ligator. Akibatnya, aliran darah ke nod luaran berhenti, ia mati dan ditolak oleh badan bersama dengan ligatur lateks;
  • sclerotherapy - pengenalan sclerosant ke dalam rongga pembentukan hemoroid dalaman, selepas itu perekat (sclerosis) kapal berlaku. Peredaran darah di dalamnya berhenti, nod mati;
  • dearterisasi - pemberhentian bekalan darah ke buasir dengan ligasi arteri. Bersamaan dengan menghentikan aliran darah arteri, nod dalaman terpaku di rektum;
  • hemorrhodectomy gelombang radio - pemusnahan nod tisu oleh gelombang radio frekuensi tinggi. Kesan pembedah dicapai dengan memanaskan tisu dengan gelombang frekuensi tertentu. Ablasi gelombang radio dilakukan dengan pisau radio, menggunakan teknik sayatan tanpa sentuhan, di mana tidak ada hubungan elektrod dengan tisu;
  • pembekuan inframerah (foto, laser) - kesan pada buasir dengan fluks cahaya, sinar inframerah fokus. Di bawah pengaruh protein tenaga cahaya didenaturasi dan saluran darah mengeras.

Terdapat risiko mencubit dan simpul iskemia dengan nekrosis tisu yang terjejas, trombosis buasir, paraproctitis dengan pembentukan fistula, anemia kerana kehilangan darah yang berterusan.

Sekiranya rawatan dengan kaedah invasif minimum dikontraindikasikan, mereka menggunakan hemoroidektomi radikal - pembedahan pembedahan buasir menggunakan kaedah Longo atau Milligan-Morgan.

Video

Kami menawarkan untuk melihat video mengenai topik artikel.

Cara merawat buasir tahap 3 tanpa pembedahan di rumah?

Buasir tahap 3 dicirikan oleh kehilangan nod dengan sebarang aktiviti fizikal, sementara urat simpul tersebut dapat dikurangkan secara manual

Hasil daripada peredaran vena yang terganggu di kawasan pelvis, badan kavernous (cavernous) yang terletak di antara arteri rektum dan urat di kawasan saluran dubur mengembang. Biasanya, formasi vaskular ini, bersama dengan sfinkter, terlibat dalam pengekalan tinja dan gas di rektum. Stagnasi darah di kawasan perianal menyebabkan kehilangan keanjalan oleh dinding vena, peningkatan korpora cavernosa dan pembentukan buasir daripadanya..

Tahap awal, buasir pertama ditunjukkan oleh ketidakselesaan semasa buang air besar, gatal-gatal di dubur, pembengkakan urat hemoroid ke dalam lumen rektum, dan pendarahan berkala. Pada peringkat 2, keradangan merebak ke tisu di sekitar simpul yang terkena, sensasi terbakar muncul, rasa sakit semakin meningkat, urat simpul meningkat, sistematik mengembang dan berdarah. Pembentukan hemorrhoidal yang berlarutan masih diselaraskan secara bebas ke dalam rektum ketika mengubah kedudukan badan.

Buasir kelas 3 dikatakan ketika buasir tidak lagi ditarik ke dalam rektum sendiri, jatuh dari dubur bukan sahaja semasa buang air besar, tetapi juga dengan usaha yang berat, tetapi masih dapat disesuaikan secara manual.

Sekiranya penyakit itu tidak didiagnosis tepat pada waktunya, proses patologi secara beransur-ansur memasuki tahap ketiga..

Gejala

Sekiranya pada tahap awal anda tidak dapat memperhatikan pendarahan ringan, gatal-gatal di kawasan anorektal, maka gejala tahap ketiga tidak dapat diabaikan.

  • Manifestasi yang tidak menyenangkan landak itu berterusan, tetapi dalam bentuk yang lebih jelas - ketidakselesaan di dubur, gatal, terbakar.
  • Buang air besar hampir selalu disertai dengan pendarahan, kesakitan. Kadang-kadang sensasi menyakitkan begitu kuat sehingga hanya anestetik yang dapat melegakannya..
  • Gejala buasir tahap ketiga yang paling ketara adalah kehilangan nod. Mereka secara beransur-ansur meningkat ukurannya, muncul ke luar dalam proses mengosongkan usus, mengangkat berat, berdiri lama, duduk di atas kerusi yang mudah, bersin, batuk. Tidak seperti buasir tahap 4, simpul dapat disesuaikan secara bebas, ia disimpan di dalamnya. Penumpahan tidak berlaku pada waktu rehat.
  • Anda boleh menentukan kehadiran buasir tahap 3 dengan kemunculan sfinkter. Ia menjadi radang, peningkatan saiz, dan cacat. Terdapat lendir.

Pada peringkat penyakit ini, kemungkinan komplikasi meningkat - penambahan jangkitan sekunder melalui retakan, mencubit nod, nekrosis tisu, trombosis. Dalam situasi seperti itu, ambulans kecemasan diperlukan, yang sering berakhir dengan campur tangan pembedahan..

Gejala khas

Pada tahap III, buasir keluar dari rektum dan tidak dapat dikurangkan sendiri. Ini adalah perbezaan utama dari peringkat sebelumnya. Adalah mungkin untuk membetulkan buasir kembali hanya dengan bantuan tangan.

Gejala lain dari penyakit ini bertambah teruk:

  1. Sakit. Sensasi menyakitkan berlaku lebih kerap bukan hanya dengan tekanan dan senaman fizikal, tetapi juga pada waktu rehat. Rasa sakit menjadi lebih sengit, mempunyai watak akut.
  2. Berdarah. Kerana kehilangan simpul, mereka sering cedera, yang menyebabkan perkembangan pendarahan. Darah dapat disalirkan terus dari nod atau dari rektum bersama dengan najis.
  3. Reaksi kulit. Mereka muncul sebagai sensasi terbakar, gatal. Secara luaran, kulit di kawasan perianal memerah, edematous.

Kualiti hidup berkurang kerana kesakitan berterusan, ketidakselesaan di dubur. Di samping itu, ketidakselesaan disebabkan oleh keperluan untuk membetulkan buasir secara berterusan..

Komplikasi sering timbul pada tahap III. Itulah sebabnya anda tidak boleh menangguhkan rawatan. Komplikasi yang paling berbahaya termasuk:

  1. Trombosis buasir. Komplikasi berlaku apabila darah beku terbentuk di urat. Ini membawa kepada perubahan warna pada nod, munculnya rasa sakit yang berdenyut.
  2. Mencubit simpul. Selalunya berlaku ketika simpul jatuh. Sekiranya berlaku pelanggaran, rasa sakit akut yang teruk muncul, yang tidak dapat dihentikan oleh ubat konvensional.
  3. Keradangan lemak subkutan. Apabila nod atau selaput lendir cedera, flora bakteria dapat masuk ke dalam. Dalam kes ini, paraproctitis sering berkembang - keradangan tisu pararektal. Gejala paraproctitis: sakit, demam, kelemahan umum.
  4. Anemia. Pendarahan yang berat atau kerap membawa kepada perkembangan anemia pasca-hemoragik. Ini adalah keadaan di mana jumlah sel darah merah dan tahap hemoglobin menurun.

Bagaimana rupa buasir kelas 3?

Penyakit ini mempunyai beberapa bentuk, gejala luarannya agak berbeza pada masing-masing.

  • Buasir dalaman dicirikan oleh perkembangan patologi pada dinding dalaman sfinkter. Node secara beransur-ansur meningkat dalam ukuran, tetapi tidak kelihatan dari luar. Mereka dapat dilihat oleh pakar semasa pemeriksaan instrumental, atau oleh orang itu sendiri, ketika simpul sudah mulai rontok. Buasir dalaman disertai dengan kesakitan yang teruk semasa buang air besar, pendarahan, perasaan badan asing di dalam. Secara luaran ditunjukkan oleh keradangan sfingter, ubah bentuk, perubahan warna, kehadiran lendir.
  • Buasir luar tahap 3 dapat dilihat dengan mata kasar. Kawasan anorektal menjadi meradang, lendir muncul, sfinkter bertambah besar, berubah bentuk, dan warna kebiruan muncul. Buasir seperti benjolan yang meradang kelihatan.
  • Buasir gabungan dicirikan oleh peningkatan buasir di luar, di dalam. Bentuk penyakit yang paling teruk, memerlukan pendekatan yang berbeza untuk rawatan patologi.

Pakar dapat menentukan kehadiran buasir 3 peringkat dengan pemeriksaan visual. Tetapi untuk menilai keparahan penyakit, diperlukan pemeriksaan instrumental..

Diagnostik

Diagnosis primer dilakukan dengan mengambil anamnesis, pemeriksaan visual dan pemeriksaan rektum digital. Semasa pemeriksaan luaran, ahli proktologi mungkin meminta pesakit untuk mengalami tekanan atau batuk dengan kuat untuk menilai keadaan nod dalaman, pendarahannya, kemungkinan mengurangkan buasir yang jatuh..


Sekiranya perlu untuk menjelaskan diagnosis, mereka menggunakan penyelidikan instrumental - sigmoidoscopy

Juga, doktor akan menetapkan analisis umum darah dan tinja, kajian makmal dan klinikal tinja untuk kehadiran darah dan lendir tersembunyi.

Untuk menjelaskan diagnostik, kaedah instrumental digunakan:

  • anoskopi - penilaian keadaan mukosa rektum, penentuan perubahan dan pelanggaran integriti, kehadiran keradangan, retakan, erosi. Kajian ini dijalankan menggunakan instrumen khas - anoskop (proctoscope);
  • sigmoidoscopy - pemeriksaan rektum menggunakan sigmoidoscope. Kaedah ini membolehkan anda melihat kehadiran buasir dalaman dan menilai keadaan rektum, walaupun dalam keadaan buasir terletak tinggi di saluran dubur.

Sekiranya perlu, tetapkan jenis penyelidikan tambahan: irrigoscopy, kolonoskopi, biopsi mukosa rektum.

Adakah mungkin untuk merawat tanpa pembedahan?

Kaedah terapi untuk tahap akhir buasir agak berbeza dari dua yang pertama. Ubat luaran dalam bentuk krim, salap, losyen, supositoria tidak berkesan. Mereka hanya digunakan sebagai ubat bersamaan dalam proses pemulihan. Mereka melegakan manifestasi luaran penyakit - gatal, terbakar, sakit, berhenti berdarah, tetapi nod yang membesar tidak hilang.

Walau bagaimanapun, operasi ini tidak menjamin pemulihan atau kambuh sepenuhnya. Rawatan harus menyeluruh. Node yang diperbesar dikeluarkan menggunakan kaedah invasif minimum, dan rawatan dengan ubat-ubatan dan ubat-ubatan rakyat diteruskan. Selari dengan ini, mereka membuat penyesuaian terhadap gaya hidup, pemakanan, dan menormalkan usus. Hanya dengan usaha maksimum seseorang dapat memperoleh hasil positif.

Di rumah, ada kemungkinan untuk mencapai pengurangan ukuran buasir pada peringkat awal penyakit ini. Terapi bentuk yang lebih teruk melibatkan penggunaan kaedah invasif minimum, yang, secara umum, hampir tidak dapat disebut operasi. Prosedur ini memerlukan beberapa minit di bawah anestesia tempatan. Orang itu pulang ke rumah untuk meneruskan rawatan, setelah mendapat nasihat pakar. Oleh itu, jika ada persoalan mengenai operasi klasik dengan pisau bedah, anestesia umum, anda boleh melakukannya tanpa itu pada 3 peringkat buasir.

Ciri-ciri rawatan tahap ketiga buasir semasa kehamilan

Sebelum memulakan terapi, perlu menilai kesan ubat-ubatan terpilih terhadap perkembangan janin. Sebarang ubat-ubatan dan ubat-ubatan rakyat untuk buasir harus digunakan dengan izin doktor..

Semasa mengandung dan selepas melahirkan, ubat berikut dibenarkan:

  • Tablet Detralex dan Ginkor-forte. Boleh diresepkan pada trimester kehamilan ke-2 dan ke-3.
  • Mazi Posterizan dan Bezornil. Dilantik di hadapan buasir luar. Menghilangkan rasa sakit, mencegah jangkitan bakteria.
  • Ubat rakyat untuk buasir: losyen dengan infusi chamomile (1 sudu besar. L. Chamomile tuangkan 200 ml air mendidih, bersikeras 1 jam), rawatan kulit yang terkena dengan minyak buckthorn laut.

Campur tangan pembedahan untuk wanita hamil ditetapkan jika mustahil untuk mengurangkan buasir, perkembangan komplikasi berbahaya.

Rawatan di rumah

Dilarang sama sekali menjalankan terapi buasir di rumah jika penyakit ini sudah mencapai 3 darjah. Buasir tidak mempunyai ciri-ciri untuk hilang sendiri, kekurangan rawatan yang berkelayakan menyebabkan peralihan ke bentuk penyakit yang lebih teruk, komplikasi serius.

Anda boleh menggunakan ubat untuk sementara waktu untuk menghilangkan rasa sakit, menghentikan pendarahan, dan melegakan gejala yang menyakitkan. Walau bagaimanapun, peningkatan kesejahteraan sementara tidak menjamin pemulihan, mustahil untuk menangguhkan operasi. Oleh kerana beberapa keadaan - kaedah invasif minimum tidak dijalankan di semua bandar, anda perlu mengumpulkan sejumlah wang, anda boleh merawat buasir 3 darjah di rumah buat sementara waktu.

Kaedah yang paling mudah dan berkesan untuk merawat buasir dalaman, luaran, gabungan adalah suppositori. Dalam kes ini, perlu memilih ubat dengan anestetik, kesan hemostatik, anti-radang. Persiapan secara semula jadi dalam bentuk lilin dari buckthorn laut, calendula tidak akan memberikan hasil yang diinginkan.

Kita memerlukan ubat kuat dengan kesan analgesik, anti-radang, regenerasi, astringen. Ini adalah:

  1. Anusole;
  2. Relief Ultra, Maju;
  3. Proctosedil;
  4. Hepatrombin;
  5. Procto-Glivenol;
  6. Aurobin.

Supositoria diberikan dua kali sehari selepas buang air besar. Kursus terapi maksimum adalah 14 hari.

Selain itu, anda boleh menggunakan produk untuk kegunaan luaran - krim, gel, salap. Terutama jika peningkatan buasir adalah luaran. Sebilangan besar pengeluar menghasilkan produk untuk rawatan buasir dalam dua bentuk. Mesti digabungkan untuk kesan yang lebih besar. Salap digunakan hingga 3 kali sehari dengan peningkatan gejala yang menyakitkan, atau selepas buang air besar dengan pencucian awal.

Pengertian buasir pada 3 peringkat perkembangan

Lokasi keradangan pada tahap kedua dari penyakit ini, seperti pada yang pertama dan kedua. Terdapat jenis berikut:

  • di dalam rektum (dalaman);
  • luar berhampiran dubur;
  • gabungan kekalahan di dalam dan di luar.

Buasir pada tahap ketiga adalah simptomatik. Di samping itu, diagnosis patologi lebih sukar. Doktor memeriksa bukan sahaja keradangan, tetapi, jika perlu, berdebar-debar bersama dengan pemeriksaan lain.

Pada peringkat terakhir pengembangan buasir, urat simpul jatuh. Prosesnya berlaku ketika pesakit membuat banyak atau berusaha. Ini menjadi faktor penampilan penampilan keradangan luaran. Pada tahap ini, gabungan buasir kelas 3 dalam bentuk kronik boleh berlaku. Manifestasi ini merujuk kepada komplikasi penyakit.

Buasir pada 3 peringkat perkembangan berbahaya bagi kesihatan pesakit. Pesakit memerlukan rawatan segera sekiranya gejala berlaku. Jika tidak, perkembangan buasir ke kelas 4 akan berlaku, apabila kaedah pembedahan tidak dapat membantu.

Penyakit ini dapat berlanjutan dari peringkat awal, yang merujuk kepada perjalanan buasir kronik tahap 3. Kadang kala tahap keradangan ini berkembang dengan sendirinya kerana alasan yang memprovokasi. Ini merujuk kepada bentuk akut dan tidak berbeza dengan perjalanan kronik..

Ubat-ubatan rakyat

Ubat-ubatan tersebut tidak dapat menghilangkan buasir tahap 3, tetapi ubat-ubatan tersebut dapat menghilangkan kesakitan, ketidakselesaan, memudahkan proses buang air besar, menghentikan pendarahan, dan mencegah penambahan jangkitan sekunder.

Mandi

Rawatan yang paling biasa untuk sebarang bentuk buasir adalah mandi sitz. Selsema sebaiknya dilakukan pada waktu pagi. Sejuk menghentikan pendarahan, menghilangkan rasa sakit, meningkatkan keanjalan otot sfinkter. Mandi suam dilakukan sebelum tidur atau jika tidak mungkin pergi ke tandas. Air suam melonggarkan otot dan menormalkan peredaran darah. Prosedur mesti dijalankan 20 minit setiap hari selama 14 hari.

Memampatkan

Di tempat kedua adalah losyen. Kasa dilipat dalam beberapa lapisan, dibasahi dalam merebus ramuan perubatan, atau minyak, sayur parut digunakan. Sapukan ke tempat yang sakit, di atas pelekat, pasangkan dengan seluar dalam atau plaster. Sebaiknya dibiarkan semalaman. Anda boleh menggunakan salap farmasi pada kain kasa, maka kesannya akan bertahan selama mungkin.

Resipi yang berkesan

Terdapat banyak ubat popular untuk rawatan buasir. Anda boleh menggunakan mana-mana.

  • Larutkan kalium permanganat dalam air sehingga larutan ternyata berwarna merah muda. Air digunakan untuk mencuci, memampatkan, mandi sitz.
  • Potong lilin dari kentang mentah, minyak dengan jeli petroleum perubatan, masukkan ke dalam rektum. Parut kentang pada parutan halus, letakkan kain lap tipis, sapukan pada tempat yang sakit dalam bentuk kompres. Jus segar boleh digunakan. Lobak, bit, viburnum juga mempunyai sifat penyembuhan..
  • Bekukan ketulan ais dalam bentuk lilin, gunakan untuk menghilangkan rasa sakit, menghentikan pendarahan.
  • Campurkan dalam bahagian yang sama chamomile, calendula, St. John's wort, jelatang, thyme, kulit kayu oak. Tuang air mendidih ke atas, bersikeras di dalam bekas tertutup selama setengah jam. Kaldu digunakan untuk mandi sitz, losyen, beku dalam acuan.
  • Beberapa kali sehari pelincirkan dubur dengan minyak calendula, buckthorn laut.
  • Campurkan madu dengan kayu manis, pelincirkan kawasan masalah beberapa kali sehari. Salap melegakan gejala yang menyakitkan, meningkatkan peredaran darah.

Ubat-ubatan rakyat sebagai agen terapi bebas memberikan hasil yang baik hanya pada peringkat pertama penyakit, dalam hal ini ia digunakan sebagai tambahan.

Tempoh selepas operasi

Dalam tempoh selepas operasi, gejala yang tidak menyenangkan sering berlaku:

  • sakit;
  • pendarahan pasca operasi;
  • gangguan kencing.

Kadang-kadang tempoh selepas operasi diperumit oleh keradangan luka. Ini berlaku apabila peraturan asepsis dan antiseptik, rehat di tempat tidur, dan diet tidak dipatuhi. Apabila flora bakteria melekat, keradangan purulen berlaku..

Jangka masa pemulihan bergantung kepada jenis pembedahan. Sekiranya luka dibiarkan terbuka semasa operasi, tempoh selepas operasi akan lebih lama. Sekiranya luka dijahit, jangka masa pemulihan akan lebih pendek. Rata-rata, pesakit berada di hospital selama 3-7 hari. Selama ini adalah perlu untuk melihat rehat di tempat tidur. Makanan harus lembut, makanan - cair, hangat.

Apa yang berlaku sekiranya anda tidak berjumpa doktor tepat pada waktunya?

Tahap ketiga buasir adalah penyakit serius yang memerlukan rawatan perubatan segera. Kekurangan rawatan yang berkelayakan membawa kepada komplikasi, peralihan ke bentuk yang paling kompleks dan mengancam nyawa - yang keempat. Tahap terakhir buasir dirawat secara eksklusif melalui pembedahan.

  1. Kehadiran retakan di dubur membuka peluang bagi patogen memasuki usus. Keradangan berlangsung, rembesan lendir, nanah bermula, disertai dengan bau yang tidak menyenangkan.
  2. Kehilangan keanjalan sfinkter menyebabkan pembuangan najis yang tidak terkawal. Kerengsaan mukosa rektum berlaku, bisul, hakisan, dan luka muncul. Saluran najis semasa buang air besar menimbulkan pendarahan yang berbeza-beza.
  3. Kehilangan nod berbahaya kerana pelanggaran, trombosis, nekrosis tisu. Keadaan ini memerlukan campur tangan pembedahan segera..

Akibat dan komplikasi

Tahap ketiga buasir paling sering dirumitkan oleh:

  • Buasir yang dicubit. Disertai dengan kesakitan dan keradangan yang teruk.
  • Trombosis urat hemoroid. Keadaan ini dianggap berbahaya bagi kehidupan dan kesihatan, oleh itu pesakit dimasukkan ke hospital.
  • Paraproctitis. Berlaku apabila jangkitan menembusi tisu subkutan melalui buasir dan fisur dubur yang cedera.
  • Pendarahan besar-besaran memerlukan pembedahan segera.

Memperkenalkan jumlah makanan tumbuhan, cairan dan produk susu yang ditapai ke dalam makanan yang mencukupi dapat membantu mencegah munculnya buasir.

Pemakanan dan diet yang betul

Penyakit usus menjadi salah satu provokasi buasir yang paling penting. Mereka memprovokasi kambuh gangguan najis, terutamanya sembelit. Untuk memudahkan perjalanan penyakit ini, untuk mengelakkan kambuh, anda mesti sentiasa mengikuti diet, makan dengan betul.

Produk mampu meningkatkan sensasi yang menyakitkan, melemahkan. Anda hanya perlu memilih diet yang betul:

  • Hilangkan makanan bergoreng, pedas, masin, berlemak.
  • Makan makanan kecil 6 kali sehari. Makan malam hendaklah selewat-lewatnya 2 jam sebelum waktu tidur.
  • Tolak minuman beralkohol, minuman berkarbonat, kopi.
  • Jangan makan kekacang, kubis, bir, gula-gula. Makanan ini menyebabkan penapaian, kembung.
  • Makan lebih banyak bijirin, sayur-sayuran, buah-buahan, minum air mineral bukan berkarbonat, teh hijau, kompot buah kering.
  • Produk susu yang diperam meningkatkan fungsi usus, menormalkan mikroflora, menghilangkan sembelit.

Pemakanan memainkan peranan yang sangat penting dalam rawatan buasir, pencegahan kambuh, pemulihan dari pembedahan.

Paparan Catatan: 11 285

Apa yang berbahaya?


Pencahar dapat membantu melegakan pergerakan usus selepas rawatan.
Ketakutan terbesar pesakit adalah kembalinya penyakit, dan terapi dan diet yang menyokong ditetapkan untuk mencegah akibat yang tidak diingini. Selepas operasi, gangguan psikologi sering diperhatikan, setelah rasa sakit yang dialami, pesakit menekan keinginan untuk membuang air besar dan buang air kecil. Dalam kes ini, julap ditetapkan atau kateter dipasang. Kerana pengumpulan ujung saraf yang banyak, rawatan luka 2-3 hari pertama disertai dengan pelepasan darah dan kesakitan. Untuk mengurangkan keadaan, ubat bius diberikan.

Setelah sembuh, penyempitan dubur mungkin terjadi, ini disebabkan oleh kesalahan doktor, yang, ketika menjahit, menangkap tisu otot. Buasir darjah ketiga berbahaya dengan pembentukan fistula dan fistula purulen. Tidak mustahil untuk membetulkan perubahan patologi tanpa pembedahan. Komplikasi yang paling biasa adalah jangkitan dengan suppuration berikutnya jika cadangan doktor tidak dipatuhi dan tidak ada rawatan luka yang betul.