Dipenjarakan

Kamus Perubatan Besar. 2000.

  • penjelmaan kuku
  • ketidaksesuaian pemikiran

Lihat apa "penahanan" dalam kamus lain:

penahanan - n., bilangan sinonim: 1 • pelanggaran (13) kamus sinonim ASIS. V.N. Trishin. 2013... Kamus sinonim

pelanggaran - memalukan, mencubit, menyinggung, mencekik, mencubit, paraphimosis, sekatan, penahanan, penghinaan, diskriminasi Kamus sinonim Rusia. pelanggaran kata nama, bilangan sinonim: 13 • diskriminasi (12)... Kamus sinonim

pelanggaran - (incarceratio; syn. incarceration) pemampatan organ atau pembentukan anatomi lain di saluran dan bukaan semula jadi atau patologi, antara lekatan, parut, dan lain-lain, mengganggu bekalan darahnya, pengawetan dan (atau) patensi... Kamus Perubatan Besar

Permohonan. Dari sejarah perkembangan terminologi perubatan Rusia - Kosa kata perubatan primordial Rusia berakar pada dasar bahasa Indo-Eropah yang umum dan dasar bahasa Slavik yang umum, yang berdasarkan pada abad VII VIII. bahasa Rusia Lama timbul. Penulisan muncul di Rusia pada pertengahan abad ke-10. dalam bentuk...... ensiklopedia perubatan

Pelanggaran - (incarceratio; syn. Incarceration) pemampatan organ atau pembentukan anatomi lain di saluran dan bukaan semula jadi atau patologi, antara lekatan, parut, dan lain-lain, mengganggu bekalan darahnya, penahanan dan (atau) patensi...... ensiklopedia perubatan

UTERUS - (rahim), organ yang menjadi sumber darah haid (lihat Menstruasi) dan tempat perkembangan ovum (lihat Kehamilan, Melahirkan), menempati kedudukan pusat pada alat kelamin wanita dan di rongga pelvis; terletak di pusat geometri...... Ensiklopedia Perubatan Besar

Maksud perkataan "penahanan"

dipenjarakan

1. Pemenjaraan paksa ◆ Menurut Mikos, "penahanan", iaitu menempatkan orang kurang upaya, terutama mereka yang mempunyai masalah intelektual atau mental, di institusi tertutup, bertindak seperti dipenjarakan dan terus menjadi tindakan penolakan kewarganegaraan mereka. Pavel Romanov, Elena Yarskaya-Smirnova, "Tubuh dan Diskriminasi: Ketidakupayaan, Jantina dan Kewarganegaraan di Pawagam Pasca-Soviet", 2011 // "Rizab Darurat No. 2 (76)"

2. sayang. sama dengan pelanggaran; memerah organ atau pembentukan anatomi lain di saluran dan bukaan semula jadi atau patologi, antara lekatan, parut, dan lain-lain, mengganggu bekalan darah, pemeliharaan dan (atau) patensi boleh disebabkan oleh sebilangan besar pergerakan yang sama (katakanlah, pada saat bekerja dengan manipulator PC) atau oleh kedudukan pergelangan tangan yang tidak selesa, ketika bekerja dengan papan kekunci, di mana tangan dalam keadaan tegang. P.N. Zubarev, "Bengkel perjalanan pembedahan umum", 2004.

Menjadikan Peta Kata lebih baik bersama

Helo! Nama saya Lampobot, saya adalah program komputer yang membantu membuat Peta Perkataan. Saya boleh mengira dengan baik, tetapi setakat ini saya tidak memahami dengan baik bagaimana dunia anda berfungsi. Tolong saya mengetahuinya!

Terima kasih! Saya pasti akan belajar membezakan antara perkataan yang meluas dengan yang sangat khusus..

Betapa jelasnya makna kata kamer-junker (kata benda):

Karsinomatosis peritoneum

Dengan sebarang pembentukan malignan, metastasis dapat berkembang. Dengan adanya fokus tumor sekunder, peluang pemulihan pesakit dikurangkan. Ramai pesakit yang beralih kepada ahli onkologi berminat dengan apa itu karsinomatosis peritoneal dan adakah ia boleh berkembang pada onkologi.

Karsinomatosis peritoneal adalah penyakit onkologi sekunder, yang prognosisnya dalam kebanyakan kes adalah buruk. Pesakit dengan diagnosis ini ditetapkan rawatan paliatif, kaedahnya bertujuan untuk mengekalkan kehidupan. Rawatan karsinomatosis rongga perut dilakukan di hospital Yusupov, yang pakarnya berpengalaman bahkan menerima pesakit yang ditolak di klinik lain..

Apa ini?

Karsinomatosis perut adalah penyakit onkologi, pembentukannya berlaku kerana penyebaran sel barah dari fokus utama. Rawatan penyakit ini melibatkan pembedahan diikuti dengan kemoterapi.

Penyakit ini boleh berkembang dengan latar belakang tumor ganas mana-mana organ, wanita didiagnosis dengan karsinomatosis peritoneum dengan barah ovari.

Semasa membuat diagnosis, ahli onkologi menggunakan klasifikasi bergantung pada lokasi dan bilangan metastasis:

  • darjah P1 - perkembangan tempatan proses onkologi;
  • darjah P2 - beberapa kawasan membran serous yang terjejas;
  • gred P3 - pelbagai fokus tisu yang terjejas.

Sekiranya pesakit didiagnosis dengan karsinomatosis peritoneal, jangka hayat akan berkurang. Ahli onkologi berpengalaman di Hospital Yusupov, ketika merawat pesakit, melakukan diagnosis penuh untuk menentukan keadaan semasa, dan mengembangkan program rawatan. Peralatan moden yang dilengkapi dengan hospital Yusupov memungkinkan pemeriksaan menyeluruh.

Soalan banyak pesakit berkaitan dengan rawatan karsinomatosis peritoneal. Prognosis yang baik untuk proses onkologi tertentu bergantung pada tahap kerosakan dan rawatan yang dipilih. Untuk menentukan tahap kerosakan, makmal dan pemeriksaan instrumental dijalankan.

Tanda dan gejala

Karsinomatosis peritoneal, rawatan yang memerlukan pesakit tinggal di hospital dan pemerhatian sepanjang masa, adalah penyakit sekunder. Gambaran klinikal dengan diagnosis ini ditentukan oleh tanda-tanda pembentukan ganas primer. Karsinomatosis peritoneal pada kanser dicirikan oleh pembentukan asites - pengumpulan cecair bebas di rongga perut.

Tanda-tanda utama karsinomatosis peritoneal:

  • berat badan menurun dengan cepat dan perut meningkat;
  • senak;
  • berpeluh banyak;
  • sakit perut yang kusam dan teruk;
  • mencirikan karsinomatosis peritoneum; sakit di bawah payudara;
  • pesakit mempunyai tanda-tanda mabuk yang teruk;
  • najis longgar, di mana darah mungkin ada;

Ketika proses onkologi berlangsung, pesakit mungkin mengalami kehilangan kesedaran dan kecelaruan. Karsinomatosis peritoneal pada barah memerlukan rawatan segera, jadi hospital Yusupov menerima pesakit dalam keadaan serius setiap hari, 24 jam sehari.

Karsinomatosis dan asites boleh mengancam nyawa pesakit, oleh itu, orang yang berisiko harus mengetahui gejala penyakit untuk berjumpa pakar onkologi tepat pada masanya. Pakar hospital Yusupov menjawab soalan pesakit: karsinomatosis perut - apakah itu, kaedah rawatan apa yang ada dan berapa jangka hayat.

Sebab pembangunan

Karsinomatosis peritoneal, rawatan yang menggabungkan pembedahan dan kemoterapi, terbentuk dengan latar belakang fokus utama yang ada. Sel-sel kanser menjadi mudah alih semasa perkembangan, sehingga mereka mulai terpisah dari tumor dan menyebar ke seluruh tubuh.

Karsinomatosis peritoneal dan asites menyebar dengan cepat, kerana pergerakan sel barah dilakukan dengan beberapa cara:

  • dengan aliran darah dan cecair limfa;
  • semasa menghilangkan barah primer, misalnya, karsinomatosis peritoneal pada barah ovari;
  • apabila tumor malignan tumbuh ke peritoneum.

Skala lesi penyakit ini cukup besar, kerana luas peritoneum dapat mencapai dua meter persegi. Karsinomatosis peritoneal, di mana rawatan dan jangka hayat saling berkaitan, menyebar dengan cepat kerana struktur anatomi rongga perut. Karsinomatosis peritoneal dengan hipermetabolisme disertai dengan gejala yang sama.

Hubungi hospital Yusupov jika anda telah didiagnosis dengan karsinomatosis peritoneum, proses onkologi dirawat di klinik onkologi. Pakar klinik onkologi, yang merupakan sebahagian daripada hospital Yusupov, membantu pesakit yang mengalami karsinomatosis peritoneal tahap 4.

Diagnosis penyakit

Masalah topikal pada pesakit yang didiagnosis dengan karsinomatosis peritoneal termasuk rawatan dan jangka hayat. Seorang doktor dapat mengesyaki proses onkologi ketika berinteraksi dengan pesakit dengan barah.

Sekiranya pesakit mengalami penurunan berat badan dan terdapat tanda-tanda mabuk, doktor menetapkan pemeriksaan untuk membantah atau mengesahkan diagnosis.

Langkah-langkah diagnostik untuk disyaki karsinomatosis peritoneum dan ascites:

  • pemeriksaan ultrasound organ pelvis dan rongga perut;
  • ujian darah;
  • melakukan laparoskopi untuk memeriksa peritoneum dan mengambil tisu untuk biopsi;
  • Imbasan CT;
  • MSCT dengan agen kontras membolehkan mengesan lesi kelenjar getah bening.

Karsinomatosis peritoneum, jangka hayat yang bergantung pada tahap kerosakan tisu, boleh menyebabkan kesukaran dalam diagnosis jika fokus utama tidak ditentukan. Ahli onkologi di Hospital Yusupov, ketika berunding dengan pesakit, menilai prognosis berdasarkan data pemeriksaan yang ada, menetapkan terapi dan memantau keberkesanannya secara berkala.

Rawatan

Karsinomatosis rongga perut, di mana prognosis sangat bergantung pada kecukupan terapi, secara serius mempengaruhi kesihatan pesakit. Tahap pertama dalam rawatan tumor ganas adalah mengenal pasti fokus utama, lokasi dan tahapnya. Terapi untuk patologi ditetapkan hanya setelah pakar mendapat data yang diperlukan.

Kaedah terapi pembedahan berlaku apabila tahap dan lokasi barah mengizinkannya. Karsinomatosis rongga perut darjah 4, prognosis yang tidak baik, tidak bermaksud campur tangan pembedahan. Karsinomatosis peritoneal dan asites memerlukan kemoterapi.

Dengan penyakit ini, terapi simptomatik dilakukan, yang meliputi penghilang rasa sakit, penyingkiran cecair terkumpul, pencegahan keracunan, penyingkiran lebihan cairan dan peningkatan pencernaan.

Ramai pesakit yang didiagnosis dengan karsinomatosis peritoneal menganggap rawatan dengan ubat-ubatan rakyat sebagai kaedah yang dapat memperbaiki keadaan mereka. Ahli onkologi di Hospital Yusupov tidak mengesyorkan menggunakan kaedah tradisional, kerana sebilangan daripadanya dapat memperburuk keadaan dan menyebabkan perkembangan penyakit ini..

Jangka hayat

Karsinomatosis peritoneal dan asites, prognosis yang bergantung pada banyak faktor, boleh mempengaruhi sebahagian kecil dari peritoneum. Sekiranya operasi dilakukan tepat pada masanya, maka prognosisnya agak baik. Walau bagaimanapun, untuk ini, pesakit mesti mematuhi cadangan pakar onkologi..

Sekiranya barah telah merebak ke kawasan selaput serosa yang besar, boleh membawa maut dalam beberapa bulan. Walau bagaimanapun, terapi paliatif berkualiti tinggi dapat meningkatkan prognosis dan meringankan keadaan pesakit..

Untuk memulakan rawatan karsinomatosis dan memperbaiki prognosis, hubungi klinik onkologi hospital Yusupov. Pakar barah yang berpengalaman akan melakukan pemeriksaan menyeluruh dan, bersama dengan pakar lain, akan mengembangkan program rawatan yang berkesan. Anda boleh membuat janji temu dengan pakar onkologi di Hospital Yusupov melalui borang maklum balas di laman web atau melalui telefon.

Apakah penyakit Krabbe?

Penyakit Krabbe adalah penyakit keturunan yang jarang berlaku dari kumpulan penyakit penyimpanan lisosom. Ini termasuk penyakit yang disebabkan oleh disfungsi organel intraselular lisosom. Penyakit ini pertama kali dikenal pasti pada tahun 1916 oleh pakar neurologi Belanda Knud Krabbe.

Penyakit Krabbe (CD, juga dikenal sebagai leukodystrophy sel globoid atau lipidosis galactosylceramide) adalah ICD-10 yang diklasifikasikan sebagai E75.2 "Sphingolipidoses lain". Ia berlaku apabila tubuh kekurangan enzim yang diperlukan untuk memecahkan lemak (lipid) dan menyebabkan keterbelakangan mental, buta, pekak dan lumpuh pada bayi. Penyakit Krabbe berlaku pada 1 dari 100,000 bayi baru lahir dan biasanya muncul pada bulan-bulan pertama kehidupan. Kanak-kanak dengan keadaan ini biasanya mati dalam masa dua tahun.

Apakah simptom penyakit Krabbe?

Empat bentuk klinikal dibezakan dalam penyakit Krabbe, bergantung pada usia permulaan penyakit: bayi, bayi lewat, remaja dan dewasa. Menurut penyelidikan perubatan, selalunya (dalam 85-90% kes) bentuk bayi yang disebut berlaku, ia bermula pada kanak-kanak pada separuh pertama kehidupan. Ia dicirikan oleh kenaikan suhu yang tidak bermotivasi, hipereksitasi, gangguan penyerapan nutrien, peningkatan nada otot secara spastik (nada meningkat dengan regangan otot pasif).

Menjelang 6-8 bulan, anak mula ketinggalan dalam perkembangan psikomotor, dia mungkin mengalami sawan. Penyakit ini berkembang dengan cepat. Terdapat kehilangan kemahiran yang diperoleh sebelumnya, penurunan kecerdasan, atrofi saraf optik, penurunan reaksi murid terhadap cahaya, kekurangan zat makanan (gangguan pemakanan, kekurangan protein-tenaga, akibatnya penurunan berat badan dan imuniti bertambah buruk, serta fungsi penting badan yang lain terganggu).

Dengan bentuk bayi dan remaja yang lewat, penyakit ini bermula rata-rata pada usia dua dan enam tahun. Gejala pertama biasanya adalah agnosia visual (iaitu, gangguan persepsi visual, kehilangan keupayaan untuk mengenali objek) dan hemianopsia (kebutaan dua hala dengan kehilangan bahagian kanan atau kiri bidang visual). Kemudian gangguan berjalan, kelumpuhan, ataksia serebelum progresif (gangguan statik badan) dan neuropati (gangguan fungsi saraf) bermula.

Penyakit Krabbe diwarisi secara autosomal secara resesif. Ini bermakna bahawa anak mempunyai peluang 25% untuk menghidap penyakit ini sekiranya kedua ibu bapa adalah pembawa gen yang rosak. Selalunya penyakit ini berlaku di komuniti di mana perkahwinan yang berkait rapat adalah perkara biasa.

Cara mendiagnosis penyakit?

Semasa mengandung, penyakit Krabbe dapat didiagnosis dengan ujian saringan pranatal: pengambilan sampel chorionic villus atau amniosentesis. Selepas kelahiran, diagnosis dibuat berdasarkan pemeriksaan saringan yang baru lahir. Doktor juga dapat mengukur tahap enzim serebrosida beta-galactosidase dalam sel darah putih.

Adakah penyakit Krabbe dapat diubati??

Tidak ada terapi khusus untuk penyakit Krabbe. Prognosisnya pada umumnya lemah, terutamanya jika penyakitnya awal dan gejala meningkat dengan cepat. Rawatan utama adalah pemindahan sumsum tulang allogeneik (atau darah tali pusat) dari penderma yang sihat. Dianjurkan untuk melakukannya sebelum perkembangan gangguan neurologi yang ketara, pada peringkat awal penyakit ini, kerana pemindahan tidak dapat mempengaruhi lesi sistem saraf pusat yang sudah ada, ia hanya akan menghentikan atau memperlambat perkembangan mereka yang lebih lanjut.

Selain itu, komplikasi serius mungkin berlaku selepas pembedahan, termasuk penolakan cantuman. Sekiranya pemindahan tidak dapat dilakukan, pesakit diberi terapi paliatif untuk melegakan gejala.

Cercariosis atau "gatal bather" - gejala dan rawatan

Dengan bermulanya cuaca musim bunga yang hangat, pelbagai parasit diaktifkan, dan mereka mula mencari tuan rumah baru untuk pengembangan lebih lanjut. Cercariosis hari ini adalah salah satu penyakit helminthik yang paling popular yang berlaku pada musim panas ketika mengunjungi badan air tawar. Cercariosis sering disebut "gatal bather" secara berbeza, kerana kulit manusia setelah jangkitan mula gatal sangat.

Gatal disebabkan oleh cercariae, larva helminth, yang menembusi kulit dan menyebabkan banyak masalah. Terdapat banyak helminth schistosome yang mempengaruhi tubuh manusia dengan cara ini, sementara cercariosis paling sering dijumpai pada haiwan dan burung, lebih jarang pada manusia.

Jenis helminth ini tidak begitu berbahaya, kerana setelah penembusan di bawah kulit, cercariasis hanya menyebabkan keradangan tempatan. Selanjutnya, larva tidak dapat berkembang, dan hanya mati setelah jangka waktu yang singkat.

Sebagai tambahan, agen penyebab cercariosis tidak dapat disebarkan dari orang ke orang, kerana larva perlu kembali ke takungan untuk melalui semua kitaran perkembangan. Oleh itu, kerengsaan dapat menyeksa seseorang hanya beberapa hari, dalam kes yang melampau, beberapa minggu, selepas itu patologi berlalu.

Penting untuk diperhatikan bahawa biasanya cercariae mati di bawah kulit seseorang setelah beberapa jam, namun, proses kematian dan kemusnahan mereka menyebabkan reaksi alergi yang kuat di kawasan yang terjejas.

Schistosoma - agen penyebab cercariasis

Cercariae berbeza, beberapa spesies sangat berbahaya bagi manusia dan dapat berkembang lebih jauh. Beberapa jenis skistosom dapat dibezakan, beberapa di antaranya tidak parasit pada manusia, masing-masing, ia selamat untuknya, tetapi mereka dapat menjangkiti organisma burung dan haiwan. Selalunya, itik, angsa dan camar menjadi inang terakhir larva, tetapi muskrat dan berang sering dijangkiti cercariosis..

Untuk rujukan. Selain cercariae air tawar biasa, ada juga yang ada di air laut, iaitu, mereka dapat hidup dengan bebas di lingkungan yang masin..

Pertama, telur skistosom memasuki air melalui tinja pembawa; setelah telur memasuki siput dan penghuni kecil takungan lain, larva berkembang dan mulai mencari inang baru. Kadang kala, untuk sementara waktu, seseorang menjadi pemilik baru.

Cercariae biasa, di mana pemilik akhir bukan orang, tetapi haiwan atau burung tidak bertahan lama dalam kulit, jadi rawatan tidak diperlukan.

Larva biasanya hanya terdapat di kawasan yang ditandai dengan iklim sederhana, dan oleh itu di negara kita..

Di mana cercariae paling biasa??

Buat pertama kalinya, saintis AS mengetahui tentang penyakit seperti cercariasis pada tahun 1928. Setiap tahun, jumlah jangkitan bertambah, kerana orang tidak menyedari bahawa berenang di badan air yang tidak diketahui dapat menyebabkan banyak masalah..

Baca juga mengenai topik ini

Hari ini, cercariosis hanya berlaku di kawasan di mana air berada dalam rejim suhu 17-25 darjah Celsius, perubahan suhu sedikit pun menyebabkan kematian larva dan kemustahilan mereka akan merosakkan organisma hidup lebih lanjut.

Peningkatan kandungan fosforus dan nitrogen di dalam air memungkinkan gastropoda untuk memperbaiki keadaan hidup mereka, dan cercariae berpeluang hidup lebih lama.

Untuk rujukan. Seringkali, jenis jangkitan pada cacing ini tidak menimbulkan kebimbangan sedikit pun pada manusia, kerana luka pada kulit serupa dengan gigitan nyamuk yang biasa. Cercariae semacam itu, yang tidak dapat hidup di dalam tubuh manusia, terdapat di seluruh dunia, terutama di Eropah..

Gejala utama jangkitan

Cercariosis menjelma hanya di kawasan terbuka badan, iaitu di tempat-tempat di mana tidak ada baju renang atau pakaian lain. Selalunya, seseorang mengalami gejala berikut:

  • kemerahan kawasan kecil kulit;
  • gatal-gatal pada bahagian tertentu badan dengan sensasi terbakar dan sensasi kesemutan;
  • lepuh dan jerawat kecil yang hilang dari masa ke masa;
  • bengkak mungkin muncul.

Gatal dan kemerahan hilang setelah beberapa hari atau minggu, dan jerawat yang melepuh biasanya muncul dalam 12-24 jam. Sekiranya seseorang mula menggaru kulit secara aktif, merosakkannya dan membentuk calar yang mendalam, ini boleh menyebabkan perkembangan penyakit lain, misalnya, jangkitan boleh terjadi di bawah kulit.

Sekiranya seseorang sering mandi di air yang tercemar, kawasan yang terjejas akan menjadi lebih teruk semasa jangkitan berikutnya, dan ini seterusnya akan menyebabkan munculnya jangkitan lain, seperti kulat atau alergi yang teruk..

Diagnosis penyakit dalam keadaan klinikal

Agak sukar untuk mengesan jangkitan dalam keadaan klinikal, kebanyakan orang bahkan tidak pergi ke hospital, kerana rasa gatal itu mereda dari masa ke masa. Ramai doktor keliru dalam diagnosis, mempercayai bahawa seseorang telah menerima reaksi alergi, misalnya, meracuni ivy.

Perubatan moden tidak memberikan sebarang ujian untuk mencari larva di bawah kulit, yang, lebih-lebih lagi, telah mati dan mulai terurai. Tetapi ini tidak bermaksud sama sekali tidak perlu melakukan rawatan, terutama bagi anak-anak, yang dapat dengan mudah menyisir bahagian tubuh dan mendapat jangkitan sekunder.

Doktor harus memberi perhatian khusus kepada gejala berikut:

  • batuk kering;
  • gangguan tidur;
  • sedikit kenaikan suhu;
  • pening.

Rawatan dan kaedah cercariosis untuk menghilangkan gatal-gatal

Dalam kebanyakan kes, terutama pada orang dewasa, tidak memerlukan rawatan. Tetapi kanak-kanak dan remaja merasa sukar untuk bertoleransi dengan jangkitan, selain itu, tubuh mereka tidak mempunyai imuniti yang banyak, yang menyebabkan pembakaran dan gatal yang sangat teruk.

Oleh kerana imuniti anak tidak berkembang dengan baik, beberapa larva berjaya masuk ke sistem peredaran darah, di mana mereka juga mati, menyebabkan kerengsaan.

Baca juga mengenai topik ini

Pilihan rawatan yang mungkin untuk cercariasis:

  1. Anda perlu menggunakan losyen atau krim anti gatal yang mengandungi kortikosteroid.
  2. Kompres sejuk boleh digunakan pada kawasan yang terjejas.
  3. Anda boleh menarik air suam ke dalam bilik mandi dan melarutkan garam Epsom, beberapa oatmeal, dan baking soda untuk melegakan kegatalan..
  4. Dianjurkan untuk meninggalkan makanan yang terang selama seminggu, dan anda juga tidak boleh mengambil makanan pedas dan buah-buahan eksotik. Makan makanan sederhana, tidak terlalu berlemak dengan sedikit rempah.
  5. Pada waktu malam, anda boleh memakai sarung tangan ringan di tangan anda, ini tidak akan membolehkan anda menyisir kulit yang terkena mimpi.
  6. Dengan rasa gatal yang teruk, disyorkan juga untuk mengambil Tavegil atau Suprastin, mengikut arahan untuk alahan.

Seperti yang ditunjukkan oleh latihan, anda juga dapat menghilangkan rasa gatal dengan bantuan balsem Vietnam "Star", atau menggunakan alkohol salisilik. Perkara yang paling penting adalah tidak membiarkan kulit menjadi rosak, jika tidak boleh menyebabkan jangkitan tambahan. Dalam kes yang sangat sukar, doktor mengesyorkan menggunakan Prednisolone, salap ini dapat mengatasi gatal-gatal dan menghilangkan keradangan.

Pencegahan jangkitan: bagaimana tidak menangkap cercariosis di kolam

Untuk melindungi diri dan orang yang anda sayangi daripada dijangkiti cacing jenis ini, yang, walaupun tidak berbahaya bagi manusia, tetapi menyebabkan rasa tidak selesa untuk waktu yang lama setelah bersentuhan dengan air, cubalah memilih tempat untuk berenang dengan teliti. Tidak perlu berhenti di tasik dan sungai di mana tidak ada orang, dan juga penting untuk diingat bahawa cercariae berada di bawah kulit sekitar beberapa minit setelah seseorang berada di dalam air..

Perhatikan kawasan itu, jika siput ada, maka dengan yakin kita dapat mengatakan bahawa cercariae tinggal di daerah ini. Walau bagaimanapun, berjalan kaki tanpa alas kaki di sepanjang pantai, malah rumput di sekitar takungan dapat menjadi sumber jangkitan.

Sekiranya anda masuk ke dalam air, yang kemungkinan besar mempunyai larva cercariae, kemudian bilas bahagian badan itu, anda boleh mengelap kulit secepat mungkin dengan kain kering atau tuala biasa. Ramai doktor, setelah berenang di kolam, mengesyorkan segera mandi dengan sabun untuk melindungi diri anda dari pelbagai jangkitan..

Sekiranya anda masih perlu memasuki air, pastikan untuk merawat kulit dengan salap khas yang menahan pelbagai jenis pencerobohan dan jangkitan helminthik, misalnya, berdasarkan dimetil phthalate dan diethyltoluamide. Dana sedemikian tidak akan memungkinkan cercariae menembusi kulit selama satu setengah jam..

Pakaian yang baik, yang mesti dimasukkan ke dalam but dan seluar, juga akan membantu melindungi daripada jangkitan cercariosis. Seperti yang ditunjukkan oleh latihan, jika seseorang tidak mahu menderita cercariae, tetapi pekerjaannya dikaitkan dengan kerap berada di dalam air, dia perlu membeli wetsuit berkualiti tinggi.

Apa itu pewarnaan?

Pewarnaan adalah cara cepat untuk mendapatkan warna yang diinginkan dari banyak pilihan warna dalam katalog dengan menambahkan pasta pigmen ke produk jadi. Pasta pigmen adalah pekat pewarna dengan nada terkawal, kekuatan pewarna dan reologi. Mereka dibuat mengikut spesifikasi yang tepat untuk memastikan ketepatan warna.

Kaedah utama pewarnaan: pewarnaan dengan pigmen sejagat, pewarnaan industri dan komputer.

Berwarna dengan pigmen sejagat

Pewarnaan dengan pigmen sejagat adalah kaedah pewarnaan yang paling mudah, cepat dan paling berpatutan. Kaedah pewarnaan ini dicapai dengan menambahkan skema warna selesai ke cat. Anda secara bebas mencapai warna yang dikehendaki mengikut carta pewarnaan, yang biasanya ditunjukkan pada label pigmen itu sendiri. Kelebihan utama pewarnaan tersebut adalah kelajuan dan kos proses yang rendah. Di antara kelemahan utama adalah kekurangan pigmen yang ringan, yang bermaksud bahawa tidak mungkin menerapkannya untuk kerja fasad, kerana kemerosotan pigmen, sebagai peraturan, berlaku dalam satu tahun operasi. Kelemahan kedua adalah bahawa mustahil untuk menghasilkan semula warnanya berulang kali, kerana pasta dikeluarkan oleh mata. Akan sukar untuk mengulangi warna dari masa ke masa, misalnya, dengan lukisan separa dinding, dengan lukisan berulang, akan menjadi sukar.

Pewarnaan industri

Dengan warna industri, praktikalnya tidak ada perbezaan warna dari batch ke batch. Pewarnaan dalam proses pengeluaran, pembelian warna standard atau khusus terus dari kilang. Sebagai peraturan, tidak ada perbezaan warna dari batch ke batch, kerana setiap tanaman memiliki pakar warna yang memantau dan melacak warna dari batch ke batch dan mengarkibkannya. Kelebihan utama pewarnaan industri adalah harga yang berpatutan dan ketahanan cahaya UV yang baik dari produk siap. Kelemahan utama adalah pewarnaan dalam jumlah besar dan proses pesanan yang panjang, yang tidak selalu sesuai untuk pengguna..

Pewarnaan komputer

Pewarnaan komputer menggunakan cat menggunakan mesin pewarnaan, dengan bantuannya, pengenalan pewarna ke cat asas dikawal. Kaedah ini digunakan untuk mewarnakan cat, varnis, impregnasi dan lapisan hiasan menggunakan pasta pigmen berkualiti tinggi. Kelebihan yang tidak diragukan lagi adalah kemampuan untuk mendapatkan sebilangan besar warna cepat dan tahan lama dengan daya bersembunyi yang baik.

Berbanding dengan penjualan cat berwarna siap, penggunaan sistem pewarnaan komputer mempunyai beberapa kelebihan yang tidak dapat disangkal:

  • Anda boleh mendapatkan cat warna dengan cepat dengan memilih di laman web atau terlebih dahulu dari katalog
  • Kebarangkalian maksimum memukul warna yang dipilih
  • Keupayaan untuk mengulangi warna yang sama persis setelah beberapa ketika
  • Pewarnaan cat dan varnis adalah mungkin pada banyak jenis pengikat
  • Sifat dan ciri bahan selepas pewarnaan tetap sama

Mekanisme pewarnaan komputer itu sendiri agak mudah. Warna dipilih dari katalog, nomor dimasukkan ke dalam program, dan mesin, sesuai dengan formula penggunaan warna yang dipilih, menambah pewarna. Kemudian semuanya dicampurkan dengan pengocok sehingga teduhan seragam diperoleh. Selepas itu, produk berwarna siap digunakan. Kos pewarnaan bergantung pada jumlah pasta pigmen dalam resipi warna yang dipilih.

Pewarnaan cat dengan warna yang kuat

Mengecat premis dengan lalu lintas tinggi

Pentafsiran (makna) dari perkataan incarcerate

Halaman ini mengandungi semua maklumat berguna yang telah kami kumpulkan mengenai kata penahanan. Sekiranya anda berpendapat bahawa maklumat tersebut tidak lengkap, atau tidak menemui apa yang anda cari, sila tinggalkan komen anda dalam kumpulan VKontakte kami dan kami akan berusaha memperbaiki kamus kami untuk memenuhi keperluan tinggi anda.

Di bawah ini anda akan dapati tafsiran mengenai perkataan penahanan, cara penekanan dengan tepat kata penahanan, serta sinonim untuk penahanan.

Mengapa cervicosis serviks muncul, apa itu dan bagaimana merawatnya

Kira-kira 30% wanita usia reproduktif menghadapi manifestasi seperti serviks. Dalam beberapa kes, ia tidak simptomatik. Ada yang menghadapi gejala tidak spesifik yang tidak mendorong lawatan awal ke pakar sakit puan.

  1. Penerangan mengenai penyakit ini
  2. Gejala
  3. Diagnostik
  4. Rawatan serviks
  5. Rawatan konservatif
  6. Pembedahan

Penerangan mengenai penyakit ini

Epitel vagina menjadi radang di bawah pengaruh pelbagai faktor. Membran mukus menebal, lumen saluran menjadi hampir tidak dapat dilalui. Bentuk penyakit kronik juga mempengaruhi organ-organ jiran. Keradangan membesar serviks dan secara beransur-ansur mengubahnya. Struktur tisu berubah - kelenjar tumbuh, sista muncul, sel-sel mukosa memperoleh bentuk yang tidak biasa dan berbeza antara satu sama lain (displasia).

Penyebab sirosis adalah seperti berikut:

  1. Berjangkit (virus, bakteria, flora oportunistik).
  2. Tidak berjangkit (cedera, pelanggaran peraturan kebersihan diri, pembersihan yang tidak perlu).

Mengetahui faktor-faktor yang memprovokasi penyebab serviks serviks, laluan jangkitan dan apa adanya, seorang wanita dapat mengelakkan komplikasi kerana diagnosis tepat pada masanya.

Gejala

Serviks kronik serviks tidak menampakkan diri untuk masa yang lama. Sebilangan wanita melihat perubahan keadaan lebih awal. Penyakit ini mempunyai gejala berikut:

  • menarik sakit di bahagian bawah perut;
  • penampilan pelepasan berdarah, tidak banyak dari saluran kemaluan di luar haid;
  • gatal-gatal di perineum;
  • kemerahan labia.

Sekiranya sekurang-kurangnya salah satu tanda muncul, anda perlu menghubungi pakar sakit puan untuk mengesan penyakit serviks pada peringkat awal dan memulakan rawatan.

Diagnostik

Semasa melawat pakar sakit puan, pemeriksaan dilakukan, smear diambil untuk menentukan flora di vagina. Keperluan analisis untuk membuat diagnosis

Kaedah tambahan untuk mengesan endocervicosis serviks adalah:

  1. Budaya bakteria smear faraj.
  2. PCR (penentuan jangkitan genital).
  3. Kolposkopi (pemeriksaan di bawah pembesaran berganda).
  4. Ultrasound organ pelvis untuk mengecualikan proses keradangan.

Sekiranya endokervikosis seorang wanita disahkan, maka dia dirujuk untuk mendapatkan rawatan. Taktik bergantung pada keparahan penyakit. Sekiranya boleh, ubat-ubatan digunakan. Dalam bentuk lanjutan, hanya terapi pembedahan yang digunakan.

Rawatan serviks

Pendekatan konservatif sesuai untuk wanita yang didiagnosis dengan endokervikosis akut serviks. Rawatan bukan ubat digunakan dalam penyakit kronik. Matlamat utama terapi adalah untuk memerangi penyebab keradangan.

Rawatan konservatif

Antibiotik diresepkan untuk merawat jangkitan yang disebabkan oleh flora bakteria. Mengetahui jenis penyakit apa, komplikasi apa yang akan timbul, pemburukan faraj dikultur (penentuan kepekaan terhadap ubat). Apabila rawatan ditetapkan untuk serviks serviks, pakar sakit puan terus memerhatikan pesakit. Dinamika positif adalah hasil keberkesanan terapi konservatif. Ubat berikut digunakan dengan berkesan:

  1. "Monomisin".
  2. "Erythromycin".
  3. "Sumamed".
  4. "Doxycycline".
  5. "Tarivid".

Dengan serviks atropik, hormon diresepkan. Proses ini dikaitkan dengan kematian sel epitelium mukosa vagina, penipisannya. Mekanisme tindakan agen hormon bertujuan untuk memulihkan epitelium dan mikroflora organ genital. Setelah menamatkan kursus, persediaan yang mengandungi lactobacilli digunakan. Matlamat terapi adalah untuk mengisi vagina dengan mikroorganisma yang bermanfaat dan mewujudkan persekitaran yang berasid.

Sukar untuk merawat serviks kronik serviks. Rawatan pembedahan bertujuan menghilangkan kandil dari permukaan mukosa. Selain itu, pesakit mengambil sitostatik dan interferon secara lisan. Sekiranya penyakit ini disebabkan oleh herpes genital, maka pengambilan ubat antivirus jangka panjang - "Acyclovir" atau "Valtrex" akan diperlukan. Untuk meningkatkan pertahanan badan, mereka minum kompleks multivitamin dan imunostimulan.

Apabila proses akut reda, rawatan tempatan diperlukan dan penyakit ini akan hilang. Dana gabungan berkesan:

  1. "Dimexid".
  2. "Klorofilipt".
  3. Penyelesaian perak.

Ubat ini digunakan untuk mencuci atau disuntik ke dalam vagina sebagai krim atau supositoria.

Pembedahan

Dengan peralihan ke bentuk kronik, terapi konservatif tidak berkesan dan pesakit dihantar untuk menjalani pembedahan. Kaedah berikut digunakan:

  1. krioterapi;
  2. terapi laser;
  3. rawatan fotodinamik;
  4. kauterisasi dengan gelombang radio menggunakan alat Surgitron;
  5. diathermocoagulation.

Endocervicosis dirawat dengan sinar laser. Kesannya hanya berlaku pada tisu yang tidak berdaya maju. Selepas bersentuhan dengan laser, kawasan yang rosak dikeluarkan. Doktor yang hadir harus melakukan pemeriksaan susulan setelah 48 jam. Salah satu akibat daripada terkena sinar laser pada epitel adalah edema tisu sementara..

Selepas prosedur, pelepasan coklat dari saluran kemaluan diperhatikan selama beberapa hari. Pemulihan sepenuhnya selepas terapi laser mengambil masa 1.5 bulan. Terapi fotodinamik adalah salah satu kaedah untuk merawat radang serviks. Peranti hanya memusnahkan sel yang terjejas tanpa mempengaruhi aktif secara fungsional.

Dengan terapi gelombang radio, sayatan dibuat dan tisu yang terkena dikeluarkan. Tempoh prosedur adalah 10 minit. Selepas pemulihan sepenuhnya, tidak ada bekas luka. Prosedur tersebut membolehkan wanita itu membawa bayi dan melahirkan melalui saluran kelahiran semula jadi. Menjalankan prosedur diathermocoagulation pada serviks

Pilihan anggaran dan menyakitkan adalah diathermocoagulation. 2 elektrod digunakan untuk fokus patologi, di mana serviks serviks terletak, yang memungkinkan untuk membuang tisu yang terkena dalam jangka waktu yang singkat. Selepas prosedur, parut tetap ada, yang menimbulkan masalah ketika merancang kehamilan.

Cryotherapy adalah penggunaan nitrogen cair suhu rendah (hingga 85˚C minit) pada sel serviks yang terkena serviks.

Kaedah rawatan menggantikan diathermocoagulation, yang dikaitkan dengan ketiadaan komplikasi selepas prosedur.

Tisu yang telah mati setelah bersentuhan dengan nitrogen jatuh. Sebagai gantinya, sel aktif yang sihat berfungsi. Masa pemulihan dari 3 minggu hingga 3 bulan.

Kemunculan pelepasan yang tidak biasa, sakit di bahagian bawah perut, pelanggaran kitaran haid adalah alasan untuk diperiksa. Diagnosis tepat pada masanya akan membolehkan anda dirawat secara konservatif. Tidak ada risiko komplikasi pada peringkat awal penyakit ini. Dengan bentuk yang lebih maju, seorang wanita mempunyai masalah dengan melahirkan anak, dan kemungkinan pecahnya mukosa serviks meningkat.

Sergei Sobyanin membenarkan hampir semua perkara di Moscow yang mungkin berlaku sebelum wabak itu

Walikota Moscow, Sergei Sobyanin membatalkan sekatan utama yang dikenakan di Moscow kerana wabak koronavirus - rejim pengasingan diri di rumah dan pas perjalanan digital. Pendandan rambut akan dibuka mulai 9 Jun, kafe musim panas, muzium dan pergigian akan dibuka mulai 16 Jun, dan restoran dan pusat kecergasan akan dibuka mulai 23 Jun. Rezim sarung tangan dan topeng di ibu negara masih ada. Walikota menjelaskan tindakannya dengan fakta bahawa "pandemi semakin menurun." Sementara itu, sekitar 2 ribu kes baru penyakit ini didaftarkan setiap hari di Moscow, kadar prevalensi COVID-19 berada pada tahap 0,93, yang, menurut metodologi Rospotrebnadzor, tidak sesuai dengan indulgensi skala besar tersebut. Para pakar menganggap keputusan pihak berkuasa ibukota itu politik, berbicara mengenai keletihan penduduk bandar dari sekatan dan pengundian akan datang pada 1 Julai mengenai pindaan Perlembagaan. Pejabat walikota menjelaskan bahawa mereka dipandu oleh "jumlah pesakit dan kematian yang teruk, dan jumlah mereka semakin menurun, dan dinamika positif".

Pada hari Isnin, Sergei Sobyanin mengumumkan pencabutan larangan yang dikenakan berkaitan dengan penyebaran coronavirus di blog peribadinya. Dari 9 Jun, Moscow akan membatalkan kedua-dua pas elektronik 16 digit untuk bergerak di sekitar bandar dan rejim pengasingan diri rumah, pendandan rambut terbuka dan membuang sekatan (tempoh sewa minimum lima hari) terhadap operasi perkhidmatan perkongsian kereta. Dari 16 Jun, kafe musim panas, muzium dan pergigian akan mula berfungsi, dan mulai 23 Jun - restoran dan pusat kecergasan.

Ingat bahawa rejim berwaspada diperkenalkan di Moscow pada 5 Mac. Sejak 30 Mac, penduduk bandar diperintahkan untuk mengasingkan diri, membiarkan mereka pergi ke kedai runcit dan farmasi yang berdekatan, membuang sampah dan berjalan anjing; pelanggar menghadapi denda 4-5 ribu rubel. Dari 15 April, untuk sebarang perjalanan di Moscow, perlu menerima kod digital. Sejak 12 Mei, warga diwajibkan memakai topeng dan sarung tangan ketika mengunjungi kedai dan farmasi. Pada hari yang sama, sekatan dicabut: pertama, 88 pusat perkhidmatan awam dan perkhidmatan perkongsian kereta dibuka, dan mulai 1 Jun - pengedar kereta, pameran hujung minggu, pasar raya besar, penyewaan basikal, cucian dan cucian kering.

Oleh itu, pada 12 Mac, terdapat kira-kira 7 juta penumpang dalam pengangkutan awam, dan 4 juta lagi warganegara melakukan perjalanan dengan kereta peribadi. Pada hari pertama kesahan pada 15 April, angka ini masing-masing kurang dari 1 juta dan sekitar 2 juta orang, mencapai minimum pada 3 Mei (0,5 juta dan 1,8 juta). Perlu diperhatikan bahawa Encik Sobyanin mendesak "untuk mematuhi peraturan pemeliharaan diri" dan selanjutnya: laman web pejabat walikota menjelaskan bahawa ini bermaksud menjaga rejim sarung tangan dan topeng ketika mengunjungi mana-mana tempat awam, serta keperluan memakai topeng ketika keluar ke jalan.

Sementara itu, di Moscow, kira-kira 2 ribu kes koronavirus baru didaftarkan setiap hari. Pekali penyebaran COVID-19 di bandar (menunjukkan dinamika jangkitan di rantau ini selama lapan hari), menurut TASS, berada pada tahap 0,93 pada 8 Jun, yang, menurut metodologi Rospotrebnadzor, tidak membenarkan memperkenalkan indulgensi skala besar seperti itu. Menurut dokumen jabatan, dengan nilai pekali ini, disyorkan untuk membuka kedai dengan keluasan hingga 400 meter persegi. m. dan institusi perkhidmatan. Tetapi untuk tahap memanjakan seterusnya (pembukaan kemudahan perdagangan dengan luas hingga 800 m M. dan organisasi pendidikan individu), nilai pekali harus 0,75. Dan hanya pada 0.5 disarankan untuk menyambung kerja hotel, restoran, sekolah dan universiti, taman dan dataran dengan syarat memerhatikan langkah-langkah jarak sosial.

"Sekarang kami lebih fokus pada jumlah penyakit dan kematian yang parah, dan jumlahnya menurun, dan dinamika positif," jelas sumber itu. Di samping itu, menurut pembicara penerbitan itu, hospital dan doktor telah belajar bagaimana mengatasi beban, ada tempat tidur yang cukup besar, dan pasukan ambulans "terasa dibongkar": "Pengujian tahap tinggi memungkinkan untuk mengesan penyakit pada tahap awal, mencegah penyebaran jangkitan dari orang sakit dan tidak membawanya ke keadaan serius ".

Ketua Jabatan Pediatrik Kecemasan Pesakit Luar, N.N. Pirogova Boris Blokhin tidak melihat logiknya untuk membuang sekatan dengan sejumlah kes harian: "Saya rasa orang hanya keletihan, ada prasyarat ekonomi. Dalam dua minggu, penilaian pegawai akan dibuat secara objektif ”. Ahli biologi molekul Irina Yakutenko juga tidak jelas mengenai logiknya: "Kami secara tiba-tiba mengangkat sekatan dengan jumlah yang tinggi (dijangkiti -" b "). Apabila 20 pesakit tersebar di sekitar kota, pertumbuhannya tidak akan ketara, dan dari 2 ribu pesakit yang keluar dari pengasingan diri dan pergi ke metro, itu akan jauh lebih tinggi. " "Pada mulanya adalah logik untuk membenarkan aktiviti luar, ini berbahaya sedikit, dan bukan latihan pasukan kreatif, di mana banyak orang berada di ruangan tertutup," kata pakar..

Bilakah institusi kebudayaan negara dapat dibuka

Ilmuwan politik Mikhail Vinogradov menyebut keputusan pihak berkuasa ibu kota "reaksi terhadap keletihan, yang sangat kuat dalam masyarakat dari langkah-langkah pembatasan." "Rupanya, pihak berkuasa tidak lagi dapat menahan orang-orang yang berjuang untuk kebebasan. Sekarang akan ada pemungutan suara terhadap pindaan Perlembagaan, dan ini semua terjadi pada saat popularitas tindakan karantina turun tajam. Sekiranya pada awalnya mereka dihormati dan disetujui, sekarang rakyat merasa letih, banyak yang telah membuat tuntutan mereka kepada pihak berkuasa, "kata penganalisis politik Aleksey Makarkin, yang menganggap keputusan walikota itu" sebahagian besarnya bersifat politik. " "Terdapat lebih sedikit dan lebih sedikit alasan perubatan untuk sekatan. Muscovites tinggal terlalu lama, mustahil untuk tidak melembutkan, tetapi mungkin untuk keluar dari kuarantin secara bertahap, tidak radikal," tambah penganalisis politik Boris Makarenko. "Elemen politik yang terkait dengan tekanan dari pemerintah pusat, yang akhir-akhir ini lebih memilih untuk mengangkat langkah-langkah yang membatasi, mempengaruhi keputusan walikota dan dapat mempercepat prosesnya sedikit. Tetapi intinya adalah bahawa selepas 14 Jun sekatan itu akan dicabut, ”kata Encik Vinogradov.

Alexander Voronov, Valeria Mishina, Elena Rozhkova

"Keajaiban macam apa ini?": Blogger itu menjumpai sebuah kampung yang "sangat bersih" di pedalaman Rusia

Blogger Dora Khamaganova menjumpai sebuah perkampungan "sangat bersih" di pedalaman Rusia. Kita bercakap mengenai kampung Galbai di Buryatia. Dia mengatakan bahawa sama sekali tidak ada sampah di jalanan dan "kebersihan sempurna" berkuasa. "Keajaiban apa ini?" - menulis seorang aktivis sosial di rangkaian sosial.

Blogger, tokoh awam dan ketua pusat akhbar daerah Tunkinsky Buryatia Dora Khamaganova mengatakan di Facebook bahawa dia telah mengunjungi salah satu tempat paling bersih di mana tidak ada sampah yang kelihatan di jalanan sama sekali.

Kita bercakap mengenai kampung Galbai. Aktivis sosial itu berkunjung ke sana secara peribadi dan mengakui bahawa di sana dia tidak meninggalkan perasaan "sedikit kejutan".

Dia mengesahkan bahawa "kebersihan sempurna" benar-benar berlaku di kampung. Terdapat kotak atau tong dengan penutup untuk sampah berhampiran setiap rumah.

Bukan sebotol, bukan pembungkus cip! Tidak ada yang terbaring di jalan-jalan di kampung kecil yang ramah ini. Keajaiban apa ini? - menulis Khamaganova.

Dia menyatakan bahawa alasan keadaan positif di kampung ini terletak pada teladan pentadbiran desa..

Blogger itu juga berbincang dengan penduduk setempat dan mendesak mereka untuk mula menyusun sampah supaya kampung menjadi lebih baik dan akhirnya menjadi contoh bagi orang lain..