Syarat pemulihan selepas strok dan ramalan untuk pemulihan sepenuhnya

Seseorang yang mengalami serangan kemalangan serebrovaskular akut selalu menghadapi banyak masalah. Isu utama yang menjadi perhatian pesakit dan keluarga mereka adalah masa pemulihan dan prognosis untuk pemulihan sepenuhnya bidang strok. Berapa lama tempoh pemulihan dan bagaimana anda dapat mempercepatnya?

  • Apa yang menentukan kelajuan pemulihan?
  • Bila hendak memulakan kelas?
  • Anggaran jangka masa pemulihan
  • Prognosis selepas strok

Apa yang menentukan kelajuan pemulihan?

Menurut penyelidikan Pusat Ilmiah Neurologi Akademi Sains Perubatan Rusia, masa dan jumlah pengembalian kemahiran yang hilang, serta ramalan untuk kehidupan masa depan, secara langsung berkaitan dengan bentuk strok yang dialami oleh pesakit, ukuran fokus kerosakan tisu otak, usia pesakit dan kegunaan langkah-langkah terapi yang diberikan kepada mangsa. Rehabilitasi selepas strok tidak pernah mudah, kerana pelanggaran peredaran serebral selalu membawa banyak akibat negatif yang berbeza, yang dimanifestasikan bahkan beberapa tahun setelah strok.

Keterukan strok mempengaruhi masa pemulihan

Tempoh pemulihan untuk orang yang berbeza boleh berbeza dengan ketara dalam masa dan kadar pengembalian kemahiran. Pada pesakit yang mengalami strok besar, gangguan serius fungsi yang paling penting diperhatikan, oleh itu memerlukan masa yang lama untuk mengembalikan kemahiran yang hilang, dan walaupun dengan pelaksanaan maksimum program pemulihan yang ditetapkan, prognosis dalam kebanyakan kes tidak menguntungkan. Kesukaran yang paling besar adalah berkaitan dengan pengulangan pertuturan dan fungsi motor - saudara yang meluangkan masa yang cukup untuk kelas khas dengan pesakit dapat membantu mengurangkan jangka masa.

Pada orang muda dengan fokus kerosakan otak yang kecil, jika tidak ada patologi dan pematuhan preskripsi perubatan dengan teliti, tempoh pemulihan lengkap berlalu dengan cepat - tidak boleh lebih dari dua bulan, sementara prognosis untuk penyembuhan lengkap akan disukai.

Bila hendak memulakan kelas?

Semasa strok, adalah kebiasaan untuk membezakan tempoh yang berbeza dalam gejala klinikal dan kerentanan tubuh terhadap langkah-langkah terapi:

  • Tempoh manifestasi yang paling akut adalah hari pertama selepas permulaan penyakit; kelajuan pertolongan cemas dan kegunaan rawatan yang dilakukan secara langsung mempengaruhi prognosis penyakit dan kepantasan pemulihan selepas strok.
  • Tempoh akut - memerlukan tiga minggu pertama penyakit.
  • Tempoh subakut adalah dari minggu ketiga hingga bulan ketiga selepas strok. Dalam tempoh ini, para pakar mengesyorkan memulakan latihan paling sederhana untuk mengembalikan kemahiran motorik - ini boleh menjadi latihan pasif yang dilakukan dengan bantuan pembantu, atau latihan untuk pengembangan pertuturan. Kaedah khas adalah kaedah rawatan mengikut kedudukan: anggota badan pesakit diletakkan dalam kedudukan yang berbeza untuk mencegah perkembangan hipertonia otot. Keadaan penting yang mempercepat pemulihan adalah pengambilan ubat-ubatan yang tepat pada masanya..
  • Tempoh pemulihan awal adalah dari bulan ketiga hingga keenam dari permulaan penyakit. Kali ini adalah yang paling baik untuk pemulihan, kelas dalam tempoh ini dianggap paling produktif. Rawatan tidak boleh ditangguhkan kerana risiko pemulihan yang lebih tinggi. Pesakit diberi urutan intensif, latihan fisioterapi aktif ditambahkan ke latihan pasif, dan fisioterapi dilakukan. Selalunya, pesakit sudah keluar dari hospital dalam tempoh ini, oleh itu semua aktiviti dijalankan secara rawat jalan..
  • Tempoh pemulihan lewat adalah separuh kedua tahun ini dari permulaan penyakit; potensi tubuh untuk pemulihan secara beransur-ansur berkurang, tetapi tetap mencukupi untuk mengembalikan kemahiran yang hilang.
  • Akibat jangka panjang - setahun selepas strok, kadar pengembalian fungsi menurun, pemulihan ditangguhkan; latihan dalam tempoh ini memberikan sedikit hasil.

Semakin cepat anda memulakan aktiviti pemulihan, semakin berkesan

Berapa lama hospital itu tinggal? Rata-rata, rawatan pesakit dalam dijalankan pada bulan pertama, dan pada masa ini disarankan untuk memulakan kelas - dalam kes ini, kebarangkalian memendekkan tempoh pemulihan adalah maksimum. Program senaman selalu dipilih secara individu, berdasarkan sifat gangguan pesakit; tugas yang ditetapkan harus dilaksanakan secara sistematik dalam jangka masa yang panjang, atau lebih tepatnya, sehingga kemahiran yang hilang kembali sepenuhnya. Banyak tugas diselesaikan dengan sedikit usaha..

Anggaran jangka masa pemulihan

Setelah menjadi jelas, syarat-syarat penyembuhan lengkap berbeza bagi setiap pesakit. Bagi sebilangan pesakit, beberapa bulan sudah cukup, tetapi dalam kebanyakan kes, pesakit memerlukan banyak masa. Berapa banyak, sukar untuk dinyatakan - kadang-kadang tempoh pemulihan membentang selama beberapa tahun.

Faktor asasnya adalah permulaan langkah awal untuk mengembalikan kemahiran yang hilang dan tumpuan pesakit pada hasil - tanpa keinginan dalaman pesakit untuk pulih, kesan kelas akan rendah, dan prognosisnya tidak baik.

Apa-apa rawatan selepas strok harus dilakukan di bawah pengawasan pakar - hanya dia yang dapat membuat perubahan pada program pemulihan, mengatur tingkat aktivitas fisik dan meresepkan ubat. Tempoh pemulihan pesakit tidak berakhir dengan keluar dari hospital. Melakukan aktiviti fizikal yang ditetapkan setiap hari untuk jangka masa yang panjang akan membantu mengurangkan kemungkinan serangan baru kemalangan serebrovaskular akut..

Prognosis selepas strok

Adalah mungkin untuk membicarakan ramalan untuk kehidupan penuh selanjutnya hanya setelah tempoh akut penyakit ini berakhir. Banyak bergantung pada bentuk strok - jika peredaran darah terganggu oleh jenis hemoragik, prognosis lebih baik dan pemulihan akan lebih cepat. Strok iskemia hampir selalu membawa akibat yang lebih teruk, oleh itu, tanda-tanda yang baik dalam kes ini adalah: ketiadaan gangguan pertuturan yang jelas, gejala serebrum, kehadiran pergerakan pada anggota badan dalam tiga hari pertama selepas kesannya. Pesakit dengan simptom ini mungkin pulih sepenuhnya dalam bulan-bulan pertama. Sekiranya berlaku koma pada hari pertama selepas infark serebrum, kehilangan kepekaan sepihak, gangguan pertuturan teruk dan kelumpuhan berterusan setelah tiga bulan, prognosis untuk pemulihan keupayaan untuk layan diri tidak menguntungkan. Ketiadaan pergerakan aktif pada anggota badan selepas enam bulan hingga setahun menunjukkan kemungkinan minimum kemajuan.

Prognosis untuk pemulihan kemahiran motorik selepas strok sesuai dengan usia pesakit - semakin tua dia, semakin kecil kemungkinannya dia kembali ke fungsi penuh dan semakin lama tempoh pemulihan. Dalam banyak cara, berapa lama masa yang diperlukan untuk pulih bergantung pada mood pesakit untuk mendapatkan hasil positif dan keinginan untuk mengusahakan dirinya sendiri.

Rawatan dan pemulihan selepas strok serebrum iskemia: pendekatan dan kaedah yang berkesan

Beberapa dekad yang lalu, strok (pelanggaran akut peredaran serebrum) hampir selalu berakhir pada kematian pesakit. Kematian akibatnya adalah perkara biasa. Mangsanya adalah Bach, Catherine II, Stendhal, Roosevelt, Stalin, Margaret Thatcher... Perkembangan farmaseutikal dan bedah saraf meningkatkan peluang keselamatan. Doktor telah belajar menyelamatkan pesakit dengan penyumbatan atau pecahnya saluran otak.

Tetapi mengganggu proses kematian sel saraf adalah separuh pertempuran. Sama pentingnya untuk mengatasi akibat pelanggaran yang terjadi pada minit pertama serangan, bahkan sebelum ambulans tiba. Menurut statistik, kira-kira 70% orang yang terselamat dari strok menjadi cacat: mereka kehilangan penglihatan, pendengaran, pertuturan, keupayaan untuk mengawal lengan dan kaki. Bukan rahsia lagi bahawa sebahagian dari mereka, dalam keadaan putus asa, cenderung menyesal kerana mereka selamat, merasa seperti beban untuk saudara mereka dan tidak melihat harapan di masa depan..

Mengingat fakta bahawa kejadian penyakit kardiovaskular di negara maju terus meningkat, arah perubatan seperti pemulihan pasca strok semakin diminati. Dalam artikel ini, kita akan membahas:

  • apakah peranan kursus pemulihan dalam meramalkan pemulihan pesakit strok;
  • bagaimana pemulihan di pusat perubatan khusus berbeza dengan pemulihan di rumah.

Strok serebrum iskemia: apa yang ada di sebalik diagnosis?

Kerja otak adalah jenis aktiviti yang paling banyak memakan tenaga di dalam badan kita. Tidak mengejutkan, tanpa oksigen dan nutrien, sel saraf mati lebih cepat daripada tisu lain di dalam badan. Contohnya, serat otot dan tulang, kekurangan bekalan darah kerana penggunaan tourniquet ketika saluran darah cedera, tetap dapat digunakan selama satu jam atau lebih, dan neuron hancur pada minit pertama selepas strok..

Mekanisme strok yang paling biasa adalah iskemia: kekejangan atau penyumbatan arteri di otak, di mana zon yang terletak berhampiran fokus patologi terutamanya terjejas. Bergantung pada penyebab serangan, lokasinya dan jangka waktu kekurangan oksigen, doktor akhirnya akan membuat diagnosis. Yang terakhir ini akan memungkinkan untuk meramalkan akibat bencana vaskular bagi kesihatan pesakit..

Bergantung pada penyebab strok, jenis berikut dibezakan:

  • atherothrombotic (disebabkan oleh plak kolesterol yang menyumbat lumen kapal);
  • kardioembolik (disebabkan oleh gumpalan darah yang dibawa ke dalam saluran otak dari jantung);
  • hemodinamik (berlaku kerana kekurangan darah di saluran otak - dengan penurunan tekanan darah yang tajam);
  • lacunar (dicirikan oleh penampilan satu atau lebih lacuna - rongga kecil yang terbentuk di otak kerana nekrosis tisu saraf di sekitar arteri kecil);
  • reologi (berlaku kerana perubahan sifat pembekuan darah).

Dalam beberapa keadaan, tubuh manusia secara bebas dapat mengatasi ancaman strok, kerana gejala pertama serangan itu hilang tanpa campur tangan perubatan sejurus selepas manifestasi. Bergantung pada tempoh dan akibat strok iskemia, terdapat:

  • mikrostroke (seperti serangan iskemia sementara). Kumpulan ini merangkumi strok, gejala yang hilang sehari selepas manifestasi pertama;
  • kecil - gejala pelanggaran berterusan dari sehari hingga tiga minggu;
  • progresif - gejala meningkat selama 2-3 hari, selepas itu fungsi sistem saraf dipulihkan dengan pemeliharaan gangguan individu;
  • total - sirkulasi serebrum terjejas berakhir dengan pembentukan zona lesi yang digambarkan, prognosis selanjutnya bergantung pada kemampuan pampasan badan.

Walaupun seseorang yang "mudah" mengalami strok dan tidak mengalami gangguan yang signifikan dalam kerja sistem saraf, seseorang tidak dapat berehat. Jadi, jika pada tahun pertama selepas strok 60-70% pesakit masih hidup, maka selepas lima tahun - hanya separuh, dan setelah sepuluh tahun - seperempat. Akhir sekali, kadar kelangsungan hidup bergantung pada langkah-langkah pemulihan yang dijalankan.

Akibat dan ramalan

Tidak mudah untuk meramalkan apa yang boleh menyebabkan peredaran darah yang lemah di otak. Ahli neurologi menyatakan bahawa stereotaip bahawa pesakit muda lebih mudah bertoleransi dengan strok, dan keparahan manifestasi serangan menentukan akibatnya, tidak benar dalam semua kes. Oleh itu, selalunya pesakit yang dibawa ke hospital tidak sedarkan diri, dengan tanda-tanda kelumpuhan atau gangguan yang teruk pada aktiviti saraf yang lebih tinggi, pulih dari serangan dalam beberapa minggu. Dan orang-orang yang telah bertahan dari serangkaian serangan iskemia sementara, akhirnya "mengumpulkan" sejumlah perubahan patologi yang menjadikan mereka sangat cacat.

Pada usia 59 tahun, Stendhal meninggal dunia akibat serangan iskemia sementara yang berulang. Penyitaan pertama penulis berlaku dua tahun sebelum kematiannya dan menyebabkan gangguan pertuturan dan kemahiran motor tangan kanan. Serangan strok ringan Winston Churchill menyebabkan dia menghidap demensia.

Tidak ada di antara kita yang dapat mempengaruhi skala malapetaka vaskular, tetapi kehidupan masa depan pesakit akan bergantung pada kesedaran pesakit dan saudara-mara, serta pada ketepatan masa dan kualiti rawatan perubatan. Tidak cukup untuk mengesyaki masalah tepat pada masanya dan memanggil ambulans - sudah pada tahap ini adalah penting untuk memikirkan strategi selanjutnya. Oleh itu, pakar dalam pemulihan pasca strok mengesyorkan memulakan langkah pemulihan secara harfiah dari hari pertama pesakit dimasukkan ke hospital, termasuk kes-kes ketika dia tidak sedarkan diri. Urut dan fisioterapi (dengan izin doktor yang hadir) dapat meningkatkan prognosis untuk pemulihan fungsi motor pesakit, dan komunikasi yang terakhir dengan psikologi dapat membuat orang itu dalam keadaan positif.

Malangnya, kadang-kadang tahap pemulihan awal terlewat. Ini mengurangkan kemungkinan pemulihan sepenuhnya pada pesakit dengan kesan kejang yang teruk. Namun, seseorang tidak boleh menganggap bahawa seseorang yang mengalami strok beberapa bulan atau bahkan bertahun-tahun yang lalu tidak akan lagi dibantu oleh kursus terapi pemulihan. Ahli terapi pemulihan sering berusaha untuk meningkatkan kualiti hidup wad mereka yang kemudiannya meminta pertolongan. Sekiranya pesakit terdahulu tidak dapat melakukan tanpa pengawasan 24 jam oleh saudara-mara atau jururawat, maka setelah menjalani pemulihan, mereka sebahagian atau sepenuhnya memperoleh kembali kemampuan mereka untuk mengurus diri sendiri..

Pertolongan cemas dan rawatan

Bagaimana anda dapat menolong seseorang yang mempunyai tanda-tanda mengalami strok? Sekiranya keadaan timbul di luar dinding institusi perubatan (dan dalam kebanyakan kes berlaku), adalah perlu untuk menyerahkan pesakit ke hospital dengan jabatan neurologi secepat mungkin. Yang terbaik adalah memanggil pasukan ambulans. Kereta ambulans dilengkapi dengan peralatan resusitasi dan ubat-ubatan yang dapat melambatkan atau menghentikan kerosakan otak semasa pengangkutan. Namun, jika pesakit berada di daerah terpencil atau gejala strok iskemia timbul pada penumpang kereta, masuk akal untuk membawa mangsa ke klinik dengan kenderaan persendirian. Ingat: setiap minit penting, jadi anda tidak perlu membuang masa untuk berfikir atau cuba menolong pesakit di rumah. Tanpa kaedah diagnostik instrumental (seperti pengimejan resonans magnetik atau komputasi) dan pemberian ubat-ubatan, hasil strok tidak akan dapat diramalkan..

Pemulihan seterusnya dari strok iskemia

Secara tradisional, pemulihan pasca-stroke biasanya dibahagikan kepada awal (enam bulan pertama selepas serangan), terlambat (dari 6 hingga 12 bulan selepas serangan), dan sisa (bekerja dengan pesakit yang gangguannya berlanjutan selama lebih dari satu tahun). Pakar menyatakan bahawa keberkesanan tindakan berkadar langsung dengan tarikh permulaannya.

Petunjuk pemulihan

Langkah-langkah pemulihan dirancang dengan mempertimbangkan lokasi strok dan sejauh mana kerosakan. Sekiranya pesakit mengalami kelumpuhan atau kelemahan di bahagian ekstremitas - penekanan adalah untuk memulihkan kemampuan motorik, dengan kerosakan pada organ deria - pada pendengaran, penglihatan, bahasa, reseptor penciuman dan taktil, sekiranya berlaku gangguan pertuturan - semasa bekerja dengan ahli terapi pertuturan, sekiranya disfungsi organ pelvis - mengembalikan kemampuan semula jadi untuk mengawal buang air kecil dan buang air besar, dll..

Kaedah dan kaedah pemulihan

Pemulihan yang diinginkan dapat dicapai dengan kaedah yang berbeza, tetapi pusat pemulihan moden secara beransur-ansur datang ke pengembangan program rawatan komprehensif untuk pesakit yang telah terselamat dari strok. Ia merangkumi perundingan pakar sempit, sesi urut, terapi manual, kinesioterapi, latihan fisioterapi, terapi pekerjaan.

Pusat pemulihan terbaik memberikan peranan penting untuk melatih simulator khusus, yang diperlukan untuk pesakit yang lemah, orang dengan gangguan koordinasi yang teruk, gegaran dan sindrom lain yang tidak membenarkan otot berkembang sendiri. Peralatan teknikal klinik dan pemantauan harian oleh doktor membolehkan pesakit yang menjalani program pemulihan mencapai hasil yang jauh lebih baik daripada di rumah. Di samping itu, penting untuk diingat mengenai faktor kejayaan seperti sikap psikologi. Tinggal berpanjangan dalam empat dinding - walaupun saudara - tetapi dalam keadaan fizikal yang berubah sering menyedihkan orang sakit. Mereka merasa seperti tahanan di pangsapuri mereka sendiri dan menderita kerana tidak dapat kembali ke urusan dan hobi mereka sebelumnya. Tanpa bantuan ahli psikologi profesional, saudara-mara tidak dapat menjadikan mangsa strok menjadi mood produktif. Selalunya, orang yang dikasihi cenderung terlalu kasihan kepadanya, sehingga memperlahankan atau menghentikan sepenuhnya kemajuan pemulihan. Sebaliknya, mendapati dirinya berada dalam lingkungan yang tidak dikenali, dikelilingi oleh pesakit lain yang menghadapi kesulitan hidup yang serupa, dan doktor yang berpengalaman dalam berkomunikasi dengan wad motivasi yang berbeza-beza, "pesakit putus asa" kemarin mungkin membuka angin kedua dan keinginan untuk sembuh. Dan ini, pada akhirnya, akan membantunya mengatasi akibat penyakit ini..

"Apa yang tidak membunuh kita menjadikan kita lebih kuat," kata Friedrich Nietzsche. Kisah hidup orang yang telah menjalani pemulihan setelah strok dapat menggambarkan tesis ini. Secara paradoks, keperluan untuk mobilisasi dan keinginan untuk mendapatkan kembali kebebasan bertindak sering marah kepada mereka yang, disebabkan oleh usia atau keadaan hidup, telah kehilangan minat hidup sebelum serangan. Sudah tentu, harapan terbaik bagi kita masing-masing tidak akan belajar dari pengalaman peribadi apa itu strok, tetapi kesedaran akan membantu pesakit dan saudara-mara mereka dengan cepat melayari keadaan kecemasan dan mengambil semua langkah yang diperlukan untuk menyelesaikannya dengan selamat.

Bagaimana memilih klinik pemulihan perubatan?

Apabila ahli keluarga dimasukkan ke hospital dengan diagnosis strok iskemia, anda harus segera memikirkan cara mengatur rawatan pemulihan. Kami beralih ke Pusat Pemulihan Tiga Saudara untuk memberi komen, di mana mereka memberitahu kami perkara berikut:

"Semakin cepat mangsa strok iskemia memulakan pemulihan perubatan, semakin baik prognosisnya. Diperlukan pelbagai langkah aktif: pesakit di pusat pemulihan harus belajar hidup lagi, terlibat dalam latihan fisioterapi menggunakan alat dan simulator penyakit sistem saraf pusat dan otak. Ini akan memerlukan kerja dari sekumpulan pakar dalam pelbagai bidang: pakar neurologi, ahli terapi pemulihan, ahli terapi pertuturan, psikologi, ahli terapi fizikal, ahli terapi pekerjaan, jururawat dan pengasuh. Tidak ada program pemulihan sejagat selepas stroke iskemia; setiap pesakit perlu membuat program pemulihan perubatan individu.

Pusat kami mengendalikan sistem "semua termasuk", jadi harga kursus diketahui terlebih dahulu dan saudara-mara pesakit tidak akan dikenakan biaya tambahan. Kami menyediakan semua syarat yang diperlukan untuk pemulihan sepenuhnya: pakar yang berkelayakan, bilik yang selesa, makanan restoran yang seimbang. Three Sisters Center terletak di kawasan hijau yang bersih secara ekologi, yang merupakan faktor tambahan dalam kejayaan pemulihan pesakit kita. ".

P.S. Bagi mangsa strok iskemia yang terselamat, kehadiran orang yang disayangi selalu penting. Walau bagaimanapun, di rumah, pemulihan perubatan sepenuhnya hampir mustahil. Oleh itu, di pusat "Three Sisters", jika perlu, penginapan seorang saudara atau tetamu di wad bersama pesakit dapat diatur..

* Lesen Kementerian Kesihatan Wilayah Moscow No. LO-50-01-011140, dikeluarkan oleh LLC RC Three Sisters pada 02 Ogos 2019.

Tempoh pemulihan selepas strok

Strok adalah gangguan akut peredaran serebrum, yang membawa kepada perkembangan akibat yang serius, termasuk kematian. Kualiti dan tempoh hidup setelah serangan secara langsung bergantung pada kecepatan perawatan, kualitinya dan kelengkapan langkah-langkah pemulihan. Hospital Yusupov mempunyai semua yang anda perlukan untuk terapi yang berkesan: peralatan berteknologi tinggi, pakar unik dan perkhidmatan peringkat Eropah.

Faktor-faktor yang mempengaruhi kepantasan dan kualiti pemulihan

Terdapat banyak faktor yang mempengaruhi kadar pemulihan dari strok, jadi sukar untuk meramalkan jangka masa pemulihan dan kemungkinan hasilnya. Pemulihan dari strok tidak mungkin mudah dan sederhana, kerana patologi menimbulkan banyak gangguan dan akibat serius yang dapat muncul bahkan beberapa tahun setelah serangan itu. Masa dan jumlah pengembalian fungsi yang hilang, jangka masa dan kualiti hidup secara langsung bergantung pada jenis strok, usia pesakit, kegunaan prosedur rawatan yang diberikan kepada pesakit..

Berapa lama pemulihan selepas strok akan bergantung pada parameter individu untuk setiap orang, dan juga faktor lain:

  • tahap lesi: strok yang meluas memburukkan lagi keadaan pesakit yang teruk, dan juga menyebabkan banyak komplikasi neurologi yang mempengaruhi masa pemulihan dan kualitinya;
  • usia pesakit: semakin tua mangsa, semakin lama pemulihan;
  • penyetempatan kerosakan: peredaran darah yang terganggu dalam struktur yang mendalam sukar dirawat;
  • jenis strok: strok hemoragik jarang berlaku, tetapi berlaku dalam bentuk yang lebih agresif, dan mereka juga mempunyai kadar kematian yang tinggi, walaupun prognosis pemulihan lebih baik daripada dengan strok iskemia;
  • gangguan yang disebabkan: kehadiran beberapa gejala serebrum, koma, kelumpuhan teruk dan gangguan kepekaan memberikan ramalan yang tidak baik untuk pemulihan;
  • ketepatan masa terapi: hasil terapi yang paling positif dapat dicapai pada awal langkah-langkah rawatan dalam 4 jam pertama setelah bermulanya gejala pertama, meminta pertolongan di kemudian hari memperburuk prognosis;
  • pematuhan terhadap cadangan perubatan: setelah pesakit keluar dari hospital, pesakit diberi cadangan yang meningkatkan kualiti hidup, mencegah pembentukan kambuh dan komplikasi negatif.

Keterukan lesi mempunyai kesan terbesar terhadap kemungkinan pemulihan fungsi yang hilang dan jangka masa pemulihan. Dengan pukulan yang meluas, pelanggaran fungsi yang paling penting diperhatikan, walaupun program pemulihan yang ditentukan dijalankan, ramalannya agak mengecewakan. Kesukaran paling besar timbul dengan pengembalian ucapan dan fungsi motor yang lengkap. Kerabat dekat dapat mempengaruhi keadaan secara positif, mereka akan menghabiskan banyak masa untuk kelas khas dengan pesakit..

Anggaran jangka masa pemulihan

Proses memulihkan fungsi yang hilang setelah strok panjang dan sukar, sebahagian besarnya bergantung pada keinginan dan sikap pesakit itu sendiri. Rehabilitasi lengkap, menurut statistik, mungkin berlaku dalam 70% kes, selebihnya, hanya pemulihan separa sahaja. Selalunya, selepas strok, pesakit perlu mengembalikan fungsi kognitif, fungsi motorik dan pertuturan.

Pada strok hemoragik, tempoh pemulihan ditentukan oleh keparahan serangan dan boleh berlangsung dari 2 bulan hingga beberapa tahun, sementara pada 95% pesakit masih ada gangguan kecil atau serius pada sistem muskuloskeletal. Dalam strok iskemia, pemulihan dibahagikan kepada beberapa peringkat dan disusun mengikut program individu sesuai dengan usia, patologi bersamaan, gejala yang ditunjukkan, indikasi dan kontraindikasi.

Tahap 1 bermula pada tempoh akut strok dan berlangsung selama 1 bulan. Pada masa ini, di klinik pemulihan hospital Yusupov, latihan pasif, rawatan urut dan postur mula dilakukan. Tahap 2 - pemulihan awal, dilakukan pada 2-6 bulan, tahap 3 - pemulihan lewat berlaku pada 6-12 bulan. Dalam tempoh ini, pembentukan sista pasca-stroke berakhir, langkah-langkah pemulihan bertujuan untuk memulihkan jumlah dan kekuatan pergerakan pada anggota badan dan mengembalikan fungsi motor yang hilang. Pada masa ini, kadar pemulihan berada pada tahap maksimum, semua latihan memberikan hasil yang maksimum. Tahap 4 - tempoh tinggal, bermula setahun setelah bermulanya strok, badan pada masa ini adalah yang paling tidak rentan terhadap langkah-langkah pemulihan, kadar pemulihan fungsi adalah minimum.

Kebarangkalian pemulihan sepenuhnya

Syarat pemulihan adalah individu, beberapa bulan sudah cukup, yang lain memerlukan masa bertahun-tahun untuk mencapai hasil yang positif. Semakin awal prosedur pemulihan dimulakan, semakin baik prognosisnya. Dalam kes ini, sikap dan tumpuan pesakit terhadap hasilnya adalah penting; semakin keinginan seseorang untuk kembali ke kehidupan yang memuaskan, kelas dan latihan yang lebih berkesan.

Semasa mendiagnosis strok dengan defisit neurologi minimum (kelumpuhan ringan, gangguan penglihatan, gangguan pergerakan), pemulihan fungsi separa mungkin dilakukan dalam 1-2 bulan, dan selesai dalam 2-3 bulan. Pada strok dengan kekurangan neurologi yang teruk (gangguan pergerakan yang serius, kelumpuhan), pemulihan separa boleh berlaku selepas 6 bulan, pemulihan lengkap memerlukan beberapa tahun. Kekurangan neurologi berterusan dalam strok menyebabkan kecacatan, pemulihan separa mungkin berlaku dalam beberapa tahun

Terapi pasca-stroke harus diawasi oleh doktor pemulihan dan ahli saraf supaya mereka dapat menyesuaikan aktiviti, membuat perubahan pada program, mengatur aktiviti fizikal dan meraikan saat-saat positif. Dalam kebanyakan kes, semua prosedur pemulihan dilakukan berdasarkan pesakit luar atau di rumah. Dan, selain memulihkan fungsi yang hilang, mereka membantu mencegah sebatan berulang.

Di hospital Yusupov, pasukan profesional yang terkoordinasi dengan baik (pakar neurologi, rehabilitologi, ahli terapi, ahli kardiologi, ahli terapi pertuturan, psikologi) mengambil bahagian dalam pemulihan pesakit selepas strok. Doktor menyusun program individu untuk setiap pesakit, yang bertujuan untuk hasil maksimum, dengan mematuhi prinsip berikut:

  • permulaan awal prosedur pemulihan;
  • sistematik dan jangka masa acara;
  • kerumitan prosedur;
  • pelbagai disiplin kelas;
  • pematuhan prosedur dengan keadaan pesakit;
  • interaksi aktif doktor dengan pesakit dan keluarganya.

Anda boleh membuat janji temu dengan doktor Hospital Yusupov dan mengetahui berapa banyak kos pemulihan selepas strok dengan menghubungi.

Cara melakukan pemulihan strok di rumah

Pemulihan selepas strok di rumah memerlukan ubat biasa dan penyesuaian dengan keadaan baru. Bantuan bertujuan untuk memulihkan intelektual, kebolehan pertuturan, ingatan, pergerakan. Memberi sokongan psikologi adalah penting dalam apa jua keadaan.

Kualiti pemulihan rumah bergantung sepenuhnya kepada keluarga. Sekiranya mangsa dikelilingi oleh penjagaan sebenar, sekurang-kurangnya kemahiran mengurus diri akan dipulihkan. Dan ini sudah cukup untuk semua orang di sekitar. Termasuk dari sudut moral.

Pukulan

Salah satu penyakit yang paling sukar dari segi rawatan dan pemulihan adalah strok. Bergantung pada patogenesis, penyakit jenis iskemia dan hemoragik dibezakan. Dalam kes pertama, disebabkan oleh pelanggaran bekalan darah serebrum dan kekurangan aliran darah, nekrosis tisu otak berlaku. Pada yang kedua, pendarahan berlaku melalui pemusnahan di dinding saluran darah..

Untuk rujukan. Sebab-sebab yang membawa kepada pelbagai jenis strok adalah sama. Ini adalah tekanan darah tinggi, aterosklerosis, tumor. Faktor-faktor seperti kegemukan, ketidakaktifan fizikal, tekanan berterusan, kerja berlebihan, tabiat buruk meningkatkan risiko strok.

Perbezaan penting dalam perkembangan strok hemoragik dan strok iskemia adalah bahawa dalam kes pertama, darah yang terlalu cair membawa kepada pukulan, pada yang kedua - peningkatan kelikatan. Perbezaan ini memainkan peranan penting dalam diagnosis, rawatan dan pemulihan seterusnya..

Tahap pembangunan

Penyakit ini melalui beberapa peringkat dalam perkembangannya..

Akut berlangsung selama 21 hari dari saat hentaman. Tahap yang paling akut dibezakan di dalamnya - jangka masa lima hari, yang dicirikan oleh peningkatan gejala. Kepantasan menentukan diagnosis pada tahap ini, rawatan yang betul membolehkan anda mengembalikan fungsi bahagian neuron yang tidak mati, tetapi menderita kerana kekurangan nutrien.

Tempoh pemulihan awal selepas strok mengikuti tahap akut dan berlangsung hingga enam bulan. Pada masa ini, pampasan pelanggaran dan pemulihan nutrien normal neuron bermula..

Tahap pemulihan bermula secara bersyarat 6 bulan selepas strok dan berlangsung rata-rata hingga satu tahun. Pada masa ini, pembentukan glis dan sista terbentuk di lesi..

Yang terakhir adalah tahap baki, yang berlangsung seumur hidup anda..

Untuk rujukan. Walaupun berdasarkan fakta, nampaknya pemulihan dari strok bermula 3 minggu selepas kesan, doktor mengesyorkan memulakan proses ini sebaik sahaja mencapai kestabilan dalam keadaan pesakit.

Komplikasi

Dalam banyak kes, strok boleh membawa maut. Tetapi walaupun penyakit ini membuat seseorang hidup, ia jarang hilang tanpa komplikasi..

Lumpuh dianggap sebagai akibat strok yang kerap. Seseorang kehilangan keupayaan untuk menggerakkan satu atau kedua-dua anggota badan dari satu atau kedua-dua belah badan sekaligus. Lumpuh lengkap diperhatikan, dalam kes yang lebih ringan - kelemahan otot, yang tidak membenarkan pergerakan normal, berjalan, dan merawat diri sendiri. Selalunya, mangsa penyakit ini mula mengalami sawan, sakit teruk, gangguan najis.

Gangguan pergerakan dikaitkan dengan kehilangan koordinasi, ketidakupayaan untuk melakukan tindakan sukarela.

Mangsa penyakit yang mengekalkan kemampuan berjalan dapat dikenali oleh wajah yang miring, cacat, cara tertentu anggota badan bengkok, cara berjalan yang terganggu.

Luka di tempat tidur berkembang pada pesakit di tempat tidur, yang seterusnya, menyebabkan kerosakan tisu yang teruk dan mabuk badan.

Terdapat masalah penglihatan, dalam beberapa kes - pendengaran. Mangsa sering kehilangan pertuturan biasa. Dia menjadi keliru, tidak jelas. Sukar bagi pesakit untuk mencari kata-kata, untuk menggabungkannya menjadi ayat, teks. Dalam beberapa kes, pesakit hanya boleh bersenandung.

Pesakit sering kehilangan kemahiran membaca, mengira, operasi logik, menjangka perkembangan peristiwa, dan tidak dapat menyelesaikan masalah sederhana. Hubungan dengan realiti terputus. Pesakit tinggal di dunianya sendiri, jauh dari kenyataan, tidak faham di mana mereka berada. Kesedaran menjadi sempit, keupayaan untuk mencipta dan memahami kreativiti hilang.

Bidang psiko-emosi menderita. Sebilangan besar mangsa menjadi rentan terhadap kemurungan, sikap tidak peduli, kegelisahan, mengalami kekurangan keyakinan terhadap diri dan masa depan mereka.

Keupayaan emosi diperhatikan. Pesakit menjadi agresif. Kadang-kadang bersama mereka tidak selamat untuk orang lain. Mania penganiayaan, fobia berkembang.

Untuk rujukan. Epilepsi berkembang pada sekitar 10% kes. Pesakit lanjut usia mengalami penyakit kardiovaskular, pernafasan, patologi sistem genitouriner.

Prinsip umum pemulihan

Program untuk rawatan dan pemulihan pesakit setelah strok merangkumi berbagai langkah untuk menormalkan keadaan dan mempertahankan taraf hidup yang layak.

Kaedah pemulihan selepas strok bertujuan untuk:

  • Penjagaan yang betul yang mencegah pembentukan ulser tekanan, perkembangan penyakit sekunder.
  • Menyediakan makanan yang sihat dengan jumlah vitamin, nutrien yang mencukupi.
  • Pemulihan fungsi motor.
  • Pemulihan psikoemosi.
  • Normalisasi sfera kognitif.
  • Pemulihan pertuturan.

Tahap pemulihan

Empat peringkat dibezakan secara langsung dalam proses sisa. Tujuan pertama adalah untuk menyokong fungsi tubuh yang paling penting dan memelihara kehidupan. Selalunya sesuai dengan tempoh akut.

Pada tahap kedua pemulihan selepas strok, pesakit, jika perlu dan mungkin, diajar kemahiran mengurus diri.

Pada yang ketiga, mereka mewujudkan keadaan untuk pemulihan kemampuan bergerak, duduk, bercakap, berfikir.

Arah utama pada tahap keempat pemulihan strok dikaitkan dengan pemulihan kemahiran motorik halus, pertuturan, pemikiran, kemahiran profesional.

Masa pemulihan

Tempoh pemulihan selepas strok, normalisasi fungsi dipengaruhi oleh keparahan, tahap lesi, usia pesakit, jenis strok.

Pemulihan separa dari gangguan penglihatan minimum, mobiliti lengan dan kaki, koordinasi selepas strok iskemia memakan masa hingga dua bulan.

Seringkali pesakit dan saudara-mara mereka tertarik dengan persoalan apakah mungkin untuk mencapai pemulihan sepenuhnya selepas strok. Sekiranya berlaku sedikit kekalahan, jawapannya adalah ya, akan memakan masa hingga tiga bulan. Mungkin, asas proses ini adalah kembali ke keadaan pra-stroke kerana pemulihan fungsi dan kerosakan sel yang tidak lengkap..

Tempoh pemulihan selepas strok, yang dicirikan oleh gangguan yang teruk dan berterusan, adalah 6 bulan. Biasanya hanya kemahiran layan diri yang kembali.

Untuk rujukan. Pemulihan sepenuhnya sangat jarang berlaku, di mana proses pemulihan memerlukan masa sekitar satu tahun. Proses pemulihan berlaku kerana sebilangan sel mengambil fungsi yang terjejas.

Dalam bentuk yang sangat teruk, pesakit boleh duduk setelah dua tahun. Pemulihan sepenuhnya mustahil kerana kawasan lesi terlalu besar. Sel yang tersisa tidak dapat mengambil fungsi kompensasi.

Kebiasaannya memerlukan masa lebih lama untuk ucapan dan kepekaan kembali daripada normalisasi pergerakan..

Secara umum, dipercayai bahawa pemulihan selepas strok iskemia lebih mudah daripada selepas pendarahan.

Prinsip pemulihan

Biasanya, selepas keluar, doktor memberi nasihat mengenai cara sembuh dari strok. Berikut adalah beberapa prinsip asas.

Untuk rujukan. Normalisasi fungsi yang hilang hanya dapat dicapai dengan latihan biasa. Kelas harus dimulakan seawal mungkin. Biarkan pada mulanya hanya cubaan memutar mata atau mengepalkan penumbuk.

Apabila gejala strok hilang, kelas tidak boleh dihentikan..

Baca juga mengenai topik ini

Teknik pemulihan dikaitkan dengan kepatuhan kepada urutan langkah-langkah pemulihan dalam tempoh sisa. Bentuk yang teruk bermula dari peringkat pertama, yang lebih ringan dari yang berikutnya. Pada masa yang sama, normalisasi fungsi yang hilang harus berjalan selari. Mengusahakan pertuturan, pergerakan, kemahiran layan diri tidak dapat dipisahkan mengikut masa.

Pelbagai ubat yang dibuat untuk pemulihan akan membantu mengimbangi kebolehan dengan lebih cepat. Kerusi roda, tongkat, bingkai penting untuk pemulihan yang cepat, tidak boleh malu.

Untuk mengesahkan kebenaran dan keberkesanan langkah-langkah yang diambil, perundingan berkala dengan ahli terapi pemulihan ditunjukkan. Profesional lain seperti ahli terapi pertuturan, ahli terapi fizikal dan psikiatri terlibat dalam proses pemulihan. Keluarga memainkan peranan penting dalam penjagaan pesakit.

Terapi ubat

Pemulihan merangkumi terapi ubat. Ini bertujuan untuk secara menyeluruh menjaga prestasi tubuh, meningkatkan peredaran darah, melindungi neuron.

Penting. Prinsip asas terapi ubat adalah mengikuti cadangan doktor.

  • Persediaan untuk meningkatkan bekalan darah serebrum. Ini adalah Cerebrolysin, Cavinton.
  • Ubat yang bertujuan untuk mengaktifkan proses metabolik. Tablet Cortexin, Solcoseryl digunakan. Actovegin diberikan secara intravena.
  • Ubat nootropik. Tujuan mereka adalah untuk mengaktifkan pemikiran dan ingatan. Mereka membantu memulihkan sel otak. Ditetapkan kepada Piracetam, Lucetam.
  • Dadah yang meningkatkan penghantaran impuls dalam sistem saraf. Vinpocetine digunakan.
  • Penenang. Ubat-ubatan dari rancangan ini membantu menghilangkan kegelisahan, menenangkan diri. Tetapkan Persil, tincture valerian, motherwort. Glycine tidak hanya mempunyai kesan menenangkan, tetapi juga memberi kesan merangsang prestasi mental..

Sebilangan besar ubat-ubatan ini disyorkan untuk diminum dalam kursus, masing-masing berlangsung hingga enam bulan. Fisioterapi dengan ubat-ubatan kadang-kadang disyorkan.

Pemulihan dari strok iskemia melibatkan penggunaan pengencer darah.

Pesakit menjalani rawatan simptomatik. Kekejangan otot melegakan otot relaksan: Sirdalud, Midocalm. Rawat gejala kejang dengan Phenytoin, asid valproic. Tempoh kursus, kekerapan kemasukan ditentukan oleh doktor.

Banyak perhatian diberikan untuk merawat di rumah dalam pemulihan dari strok. Di ruangan di mana seseorang menghabiskan paling banyak waktu, adalah perlu untuk memerhatikan kebersihan dan ketertiban. Pastikan anda mengudarakannya setiap hari. Pada masa yang sama, penting untuk tidak menyejukkan pesakit. Tubuh lemah setelah strok terdedah kepada penyakit berjangkit, radang paru-paru.

Persiapan dibuat untuk memberi rawatan pesakit yang diperlukan sebelum pesakit keluar. Anda perlu membeli lampin khas, kapal, tilam anti-bedore. Letakkan tiang atau gantungkan tampuk di sebelah tempat tidur supaya seseorang berpeluang menarik dirinya, duduk, bangun. Sebaiknya letakkan permaidani lembut tebal di dekat tempat tidur. Kejatuhan yang tidak disengajakan akan mengurangkan kesakitan.

Kejatuhan yang tidak berjaya boleh menyebabkan kecederaan serius. Pengarang garis ini tidak berjaya jatuh setelah kenaikan mendadak, sang ayah. Kejatuhan ini berakhir dengan peralihan ke koma, diikuti dengan kematian 10 hari kemudian..

Pada waktu pagi dan petang, disarankan untuk mencuci mangsa strok, atau sekurang-kurangnya lap dengan tuala lembap yang hangat. Mereka mencuci mata, mulutnya, menggosok giginya.

Untuk rujukan. Untuk pencegahan luka baring, kepingan ditarik sehingga tidak ada lipatan, semua serpihan yang tinggal setelah makan dikeluarkan. Pesakit yang tidak bergerak di sebelahnya setiap 2 jam. Apabila luka baring terbentuk, mereka dirawat dengan larutan alkohol dan serbuk talcum..

Pemakanan

Semasa merancang makanan, keperluan untuk mengikuti diet, prinsip khas penyediaan makanan, dan pelaksanaan tindakan yang diperlukan untuk menghilangkan masalah menelan diambil kira..

Seorang mangsa strok disarankan untuk mengikuti diet. Tidak termasuk makanan pedas, masin, gula-gula, iaitu segala sesuatu yang dapat menimbulkan peningkatan penyakit yang menyebabkan strok.

Setiap hari menu merangkumi sekurang-kurangnya 400 g buah, beri dan sayur-sayuran. Pisang dan blueberry berguna. Sebaiknya makan ikan tanpa lemak dan makanan laut sekurang-kurangnya dua kali seminggu. Hidangan disediakan dari tepung oat, beras liar, dedak. Hidangan daging diet dikukus, direbus, direbus.

Untuk rujukan. Hadkan penggunaan produk tepung, gula-gula, produk yang mengandungi lemak haiwan. Anda perlu minum sehingga 2 liter air bersih setiap hari. Minuman berkafein dilarang.

Semua makanan yang dihidangkan kepada pesakit harus hangat, lembut, sehingga dia dapat menelannya dengan mudah. Anda boleh memberi bayi puri. Pengambilan makanan secara paksa mendorong refleks gag.

Untuk memulihkan otot yang terlibat dalam mengunyah dan menelan, seseorang mesti melakukan senaman khas beberapa kali sehari. Dalam banyak kes, kelas dengan ahli terapi pertuturan ditunjukkan..

Pemulihan kemahiran seharian

Selepas strok, banyak pesakit kehilangan kemahiran asas - mereka tidak dapat makan atau menanggalkan pakaian. Sejumlah latihan akan membolehkan anda mendapatkan kembali fungsi yang hilang:

  • Makanan. Pembantu mengarahkan pergerakan tangan yang terkena dengan tujuan mengambil makanan dari pinggan, membawanya ke mulut.
  • Membuka paip. Lebih baik duduk pesakit di atas kerusi. Seorang pembantu memandu tangan yang lumpuh atau lemah untuk melepaskan air. Sihat ini digunakan untuk memeriksa suhu.
  • Mencuci. Pembantu menggerakkan tangan yang lumpuh ke tangan yang sihat, membantu mengambil span, membasahkannya.
  • Menyikat. Pesakit duduk, cuba mengambil sisir dan sisir. Pada masa yang sama, disarankan untuk melakukan beberapa gerakan dengan tangan yang terkena. Orang kedua membantunya menjaga keseimbangan..
  • Memakai blaus, kemeja-T. Mangsa duduk, sedikit membongkok, meletakkan pakaian di lutut, mengepalkan tangannya yang lumpuh di antara kakinya, dan meletakkan lengan baju di sana. Pembantu membantu memasukkan lengan yang cedera ke lengan hingga ke siku, kemudian memasukkan lengan yang sihat ke lengan kedua dan meletakkan kemeja-T di badan.

Untuk rujukan. Peranan utama pembantu ketika berusaha mengembalikan kemahiran harian adalah untuk mengawal keseimbangan dan membimbing anggota badan pesakit yang terjejas. Peranan ini akan membolehkan mangsa pulih lebih cepat..

Pemulihan pergerakan

Latihan untuk mendapatkan kekuatan otot, mengembalikan keupayaan untuk duduk, berdiri, berjalan. Untuk memulihkan pergerakan selepas strok, latihan dilakukan dari posisi berbaring, duduk, berdiri. Teknik latihan untuk pesakit harus mengambil kira bahawa sebelum mangsa memulakan latihan, urut dilakukan untuk memanaskan otot. Semasa menjalankan tugas, elakkan kerja berlebihan, awasi pernafasan.

Adalah wajar rakan atau pembantu rapat berada di dekat pelajar dan membantunya. Bilangan kursus bergantung pada keadaan pesakit.

Dari posisi berbohong

Seorang lelaki dari posisi rawan cuba membengkokkan, meluruskan tangannya, memutarnya di siku, sendi pergelangan tangan, mengepalkan jari ke kepalan tangan, mengangkat, membengkokkan kakinya, menggerakkan kakinya.

Pemulihan selepas strok serebrum

Strok adalah bencana vaskular akut yang menduduki tempat pertama dalam struktur kecacatan dan kematian. Walaupun terdapat peningkatan dalam rawatan perubatan, sebilangan besar mangsa strok tetap cacat. Dalam kes ini, sangat penting untuk membaca semula orang-orang seperti itu, menyesuaikannya dengan status sosial baru dan memulihkan layan diri..

Strok serebral adalah pelanggaran akut peredaran serebrum, disertai dengan kekurangan fungsi otak yang berterusan. Strok serebrum mempunyai sinonim: kemalangan serebrovaskular akut (ACVA), apoplexy, strok (strok apoplektik). Terdapat dua jenis strok utama: iskemik dan hemoragik. Dalam kedua-dua jenis, berlaku kematian bahagian otak yang dibekalkan oleh kapal yang terjejas.

Strok iskemia berlaku apabila bekalan darah ke kawasan otak terputus. Penyebab strok jenis ini yang paling biasa adalah aterosklerosis vaskular: dengan itu, plak tumbuh di dinding kapal, yang meningkat dari masa ke masa sehingga menyekat lumen. Kadang-kadang bahagian plak pecah dan menyumbat kapal dalam bentuk trombus. Gumpalan darah juga terbentuk semasa fibrilasi atrium (terutama dalam bentuk kronik). Penyebab strok iskemia yang lebih jarang berlaku adalah penyakit darah (trombositosis, eritremia, leukemia, dll.), Vaskulitis, beberapa gangguan imunologi, mengambil pil perancang, terapi penggantian hormon.

Strok hemoragik berlaku apabila kapal pecah, di mana darah memasuki tisu otak. Dalam 60% kes, strok jenis ini adalah komplikasi hipertensi terhadap latar belakang aterosklerosis vaskular. Kapal yang diubah (dengan plak di dinding) pecah. Punca lain dari stroke hemoragik adalah pecahnya malformasi arteriovenous (aneurisma sakular), yang merupakan ciri struktur saluran otak. Sebab lain: penyakit darah, alkoholisme, penggunaan dadah. Strok hemoragik lebih teruk dan prognosisnya lebih serius.

Cara mengenali strok?

Gejala khas strok adalah keluhan kelemahan anggota badan. Anda perlu meminta orang itu mengangkat kedua tangan ke atas. Sekiranya dia benar-benar mengalami strok, maka satu tangan akan naik dengan baik, dan yang lain mungkin tidak naik, atau pergerakannya akan menjadi sukar..

Dengan strok, asimetri wajah diperhatikan. Minta orang itu tersenyum, dan anda akan segera melihat senyuman tidak simetri: satu sudut mulut akan lebih rendah daripada yang lain, kelancaran lipatan nasolabial di satu sisi akan kelihatan.

Strok dicirikan oleh gangguan pertuturan. Kadang-kadang cukup jelas bahawa tidak ada keraguan tentang kehadiran strok. Untuk gangguan pertuturan yang kurang jelas, minta orang itu berkata, "Briged Artileri ke-333." Sekiranya dia mengalami strok, artikulasi yang terganggu akan menjadi ketara.

Walaupun semua tanda-tanda ini kelihatan ringan, jangan harap ia hilang dengan sendirinya. Anda perlu menghubungi brigade ambulans di nombor universal (baik dari telefon darat dan dari telefon bimbit) - 103.

Ciri-ciri strok wanita

Wanita lebih mudah terkena strok, pulih lebih lama dan lebih kerap mati akibatnya.

Meningkatkan risiko strok pada wanita:

- penggunaan kontraseptif hormon (terutamanya yang berumur 30 tahun ke atas);

- terapi penggantian hormon untuk gangguan klimaks.

Tanda-tanda tipikal strok wanita:

  • serangan sakit teruk di salah satu anggota badan;
  • serangan cegukan secara tiba-tiba;
  • serangan mual yang teruk atau sakit perut;
  • keletihan tiba-tiba;
  • kehilangan kesedaran jangka pendek;
  • sakit dada yang tajam;
  • serangan tercekik;
  • degupan jantung yang cepat tiba-tiba;
  • insomnia (insomnia).

Prinsip rawatan

Prospek masa depan bergantung pada permulaan awal rawatan strok. Sehubungan dengan strok (bagaimanapun, seperti yang berkaitan dengan kebanyakan penyakit), ada yang disebut "jendela terapi" ketika langkah-langkah rawatan paling efektif. Ia berlangsung 2-4 jam, kemudian bahagian otak mati, sayangnya, sepenuhnya.

Sistem rawatan pesakit dengan strok serebrum merangkumi tiga peringkat: pra-hospital, pesakit dalam dan pemulihan..

Pada peringkat pra-hospital, diagnostik strok dan penghantaran kecemasan pesakit oleh pasukan ambulans ke institusi khusus untuk rawatan pesakit dalam dilakukan. Pada tahap perawatan rawat inap, terapi strok dapat dimulai di unit perawatan intensif, di mana langkah-langkah segera diambil untuk menjaga fungsi penting tubuh (aktiviti jantung dan pernafasan) dan untuk mencegah kemungkinan komplikasi.

Pertimbangan untuk tempoh pemulihan memerlukan perhatian khusus, kerana seringkali penyediaan dan pelaksanaannya jatuh ke bahu saudara-mara pesakit. Oleh kerana strok menduduki tempat pertama dalam struktur kecacatan di kalangan pesakit neurologi, dan ada kecenderungan untuk "meremajakan" penyakit ini, setiap orang harus membiasakan diri dengan program pemulihan setelah strok, untuk membantu saudara-mara untuk menyesuaikan diri dengan kehidupan barunya dan memulihkan rawatan diri.

Pemulihan pesakit dengan strok serebrum

Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) mendefinisikan pemulihan perubatan sebagai berikut.

Rehabilitasi perubatan adalah proses yang aktif, yang bertujuan untuk mencapai pemulihan sepenuhnya fungsi yang terganggu akibat penyakit atau kecederaan, atau, jika ini tidak mungkin, kesadaran optimum dari potensi fizikal, mental dan sosial orang kurang upaya, penyatuannya yang paling memadai ke dalam masyarakat.

Terdapat beberapa pesakit di mana, selepas strok, pemulihan fungsi rosak yang sebahagian (dan kadang-kadang lengkap) berlaku. Kelajuan dan tahap pemulihan ini bergantung pada beberapa faktor: tempoh penyakit (tempoh strok), ukuran dan lokasi lesi. Pemulihan fungsi terjejas berlaku dalam 3-5 bulan pertama dari permulaan penyakit. Pada masa inilah langkah-langkah pemulihan harus dilakukan semaksimum mungkin - maka mereka akan mendapat manfaat maksimum. Ngomong-ngomong, sangat penting seberapa aktif pesakit itu sendiri berpartisipasi dalam proses pemulihan, sejauh mana dia menyedari betapa pentingnya dan perlunya langkah-langkah pemulihan dan berusaha untuk mencapai kesan maksimum..

Lima tempoh strok dibezakan secara konvensional:

  • yang paling akut (sehingga 3-5 hari);
  • akut (sehingga 3 minggu);
  • pemulihan awal (sehingga 6 bulan);
  • pemulihan lewat (sehingga dua tahun);
  • tempoh kesan sisa yang berterusan.

Prinsip asas langkah pemulihan:

  • permulaan lebih awal;
  • ketekalan dan jangka masa;
  • kerumitan;
  • secara berperingkat.

Rawatan pemulihan bermula pada tempoh akut strok, semasa rawatan pesakit di hospital neurologi khusus. Selepas 3-6 minggu, pesakit dipindahkan ke jabatan pemulihan. Sekiranya, walaupun selepas pembuangan, seseorang memerlukan pemulihan lebih lanjut, maka ia dilakukan secara rawat jalan dalam keadaan jabatan pemulihan poliklinik (jika ada) atau di pusat pemulihan. Tetapi lebih kerap daripada itu, penjagaan seperti itu dialihkan ke bahu saudara-mara..

Tugas dan cara pemulihan berbeza bergantung pada tempoh penyakit..

Pemulihan dalam tempoh pemulihan akut dan awal strok

Ia dijalankan di persekitaran hospital. Pada masa ini, semua aktiviti bertujuan menyelamatkan nyawa. Apabila ancaman terhadap kehidupan telah berlalu, aktiviti untuk memulihkan fungsi akan dimulakan. Rawatan postur, urut, latihan pasif dan senaman pernafasan bermula dari hari pertama strok, dan waktu permulaan langkah pemulihan aktif (senaman aktif, peralihan ke kedudukan tegak, berdiri, beban statik) adalah individu dan bergantung pada sifat dan tahap gangguan peredaran darah di otak, dari kehadiran penyakit bersamaan. Latihan dilakukan hanya pada pesakit dengan kesedaran yang jelas dan dalam keadaan memuaskan. Dengan pendarahan ringan, serangan jantung kecil dan sederhana - rata-rata dari 5-7 hari strok, dengan pendarahan yang luas dan serangan jantung - pada 7-14 hari.

Dalam tempoh pemulihan akut dan awal, langkah-langkah pemulihan utama adalah pengambilan ubat-ubatan, kinesitherapy, urut.

Ubat-ubatan

Dalam bentuknya yang murni, penggunaan ubat-ubatan tidak dapat dikaitkan dengan pemulihan, kerana ia adalah rawatan. Walau bagaimanapun, terapi ubat membuat latar belakang yang memberikan pemulihan yang paling berkesan, merangsang penyingkiran sel-sel otak yang tidak aktif sementara. Ubat-ubatan ditetapkan secara ketat oleh doktor..

Kinesoterapi

Dalam tempoh akut, ia dilakukan dalam bentuk gimnastik pemulihan. Kinesitherapy didasarkan pada rawatan postur, pergerakan pasif dan aktif, dan latihan pernafasan. Atas dasar pergerakan aktif yang dilakukan kemudian, pembelajaran berjalan dan layan diri dibina. Semasa menjalankan gimnastik, pesakit tidak boleh terlalu banyak bekerja, perlu melakukan usaha keras dan meningkatkan beban secara beransur-ansur. Rawatan posisional dan gimnastik pasif untuk strok iskemia yang tidak rumit bermula pada hari ke-2-ke-4 penyakit, dengan strok hemoragik - pada hari ke-6-8.

Rawatan mengikut kedudukan. Tujuan: memberi anggota badan yang lumpuh (paretic) kedudukan yang betul semasa pesakit berada di tempat tidur. Pastikan lengan dan kaki anda tidak berada dalam kedudukan yang sama dalam jangka masa yang lama.

Berbaring dalam keadaan terlentang. Lengan yang lumpuh diletakkan di bawah bantal sehingga seluruh lengan, bersama dengan sendi bahu, berada pada tahap yang sama di satah mendatar. Kemudian lengan dibawa ke sisi dengan sudut 90 0 (jika pesakit mengalami kesakitan, maka mereka mulai dari sudut penculikan yang lebih kecil, secara bertahap meningkatkannya menjadi 90 0), luruskan dan putar ke luar. Tangan dengan jari yang dipanjangkan dan tersebar diikat dengan serpihan, dan lengan bawah dengan beg pasir. Kaki di sisi lumpuh (paresis) dibengkokkan di log pada sudut 15-20 0 (letakkan roller di bawah lutut), kaki berada dalam posisi dorsiflexion pada sudut 90 0 dan dipegang pada posisi ini dengan bersandar pada kepala katil atau menggunakan casing khas, di yang sesuai dengan kaki dan kaki bawah.

Berbaring pada posisi yang sihat dilakukan dengan memberi anggota badan yang lumpuh pada posisi lenturan. Lengan dibengkokkan pada sendi bahu dan siku, diletakkan di atas bantal, kaki dibengkokkan pada sendi pinggul, lutut dan pergelangan kaki, diletakkan di atas bantal lain. Sekiranya nada otot belum meningkat, gaya di kedudukan terlentang dan di sisi sihat diubah setiap 1.5-2 jam. Dalam kes peningkatan nada awal dan jelas, rawatan dengan posisi di bahagian belakang berlangsung 1.5-2 jam, dan di sisi yang sihat - 30-50 minit.

Terdapat pilihan gaya lain. J. Vantieghem dan pengarang bersama mengesyorkan menukar posisi pesakit di bahagian belakang, di sisi sihat dan di bahagian lumpuh.

Berbaring di punggung: kepala pesakit terletak di atas bantal, leher tidak perlu dibengkokkan, bahu disokong oleh bantal. Tangan lumpuh terletak di bantal pada jarak dekat dari badan, diluruskan pada sendi siku dan pergelangan tangan, jari diluruskan. Paha kaki lumpuh dilanjutkan dan diletakkan di atas bantal.

Berbaring di sisi lumpuh: kepala harus berada dalam posisi yang selesa, batangnya sedikit tersebar dan disokong oleh bantal di belakang dan depan. Kedudukan tangan lumpuh: sepenuhnya terletak di atas meja di sisi katil, di sendi bahu ia dibengkokkan dengan 90 0 dan dipusingkan (diputar) ke luar, di sendi siku dan pergelangan tangan dilanjutkan sebanyak mungkin, jari-jari juga dilanjutkan dan terpisah. Kedudukan kaki lumpuh: pinggul memanjang, lutut sedikit lentur. Tangan yang sihat terletak pada batang badan atau bantal. Kaki yang sihat terletak di atas bantal, sedikit bengkok pada sendi lutut dan pinggul (kedudukan langkah).

Berbaring di sisi yang sihat: kepala harus berada pada posisi yang selesa bagi pesakit, sesuai dengan batang tubuh, sedikit berpusing ke depan. Tangan lumpuh terletak di atas bantal, dibengkokkan pada sendi bahu pada sudut 90 ° dan memanjang ke hadapan. Kedudukan kaki lumpuh: sedikit bengkok pada sendi pinggul dan lutut, kaki dan kaki bawah diletakkan di atas bantal. Tangan yang sihat berada dalam keadaan selesa bagi pesakit. Kaki yang sihat dilanjutkan di sendi lutut dan pinggul.

Semasa merawat dengan posisi, adalah penting bahawa di sisi kelumpuhan seluruh lengan dan sendi bahunya berada pada tahap yang sama pada satah mendatar - ini diperlukan untuk mengelakkan peregangan beg sendi bahu kerana daya graviti.

Pergerakan pasif meningkatkan aliran darah pada anggota badan yang lumpuh, dapat mengurangkan nada otot, dan merangsang pergerakan aktif. Pergerakan pasif bermula dengan sendi besar lengan dan kaki, secara beransur-ansur bergerak ke yang kecil. Pergerakan pasif dilakukan dengan perlahan (langkah pantas dapat meningkatkan nada otot), dengan lancar, tanpa pergerakan secara tiba-tiba, baik pada bahagian yang sakit maupun yang sihat. Untuk ini, ahli metodologi (seseorang yang melakukan langkah pemulihan) memaut anggota badan di atas sendi dengan satu tangan, dengan tangan yang lain di bawah sendi, kemudian melakukan pergerakan pada sendi ini sebanyak mungkin. Bilangan pengulangan setiap latihan adalah 5-10 kali. Pergerakan pasif digabungkan dengan latihan pernafasan dan mengajar pesakit untuk mengendurkan otot secara aktif. Semasa melakukan pergerakan pasif pada sendi bahu, terdapat risiko trauma yang tinggi pada tisu periartikular, oleh itu, tidak perlu tiba-tiba menculik dan membengkokkan lengan yang lumpuh di sendi bahu, atau meletakkan tangan secara tiba-tiba di belakang kepala. Untuk mengelakkan peregangan beg sendi bahu, kaedah "mengacukan" kepala humerus ke rongga glenoid digunakan: ahli metodologi membetulkan sendi bahu dengan satu tangan, dengan tangan yang lain merapatkan lengan pesakit yang bengkok di siku dan membuat pergerakan bulat, menekan ke arah sendi bahu.

Di antara latihan pasif, adalah perlu untuk menonjolkan tiruan berjalan pasif, yang mempersiapkan pesakit untuk berjalan sebenarnya: ahli metodologi, merangkul sepertiga bahagian bawah kedua kaki yang dibengkokkan pada sendi lutut, melakukan lenturan dan lanjutan bergantian pada sendi lutut dan pinggul dengan gelongsor kaki secara serentak di sepanjang katil.

Semasa melakukan pergerakan pasif, penting untuk menekan synkinesis (pergerakan mesra) pada anggota badan yang lumpuh. Semasa melakukan senaman pada kaki untuk mengelakkan sinkronisasi di tangan paretik, pesakit disuruh mengetuk jari pada posisi "kunci", ambil siku dengan telapak tangan. Untuk mengelakkan pergerakan yang mesra di kaki ketika melakukan pergerakan dengan tangan, kaki di sisi paresis boleh dipasang dengan belat.

Berikutan pergerakan pasif, dengan mana gimnastik terapeutik bermula, mereka meneruskan pelaksanaan aktif.

Gimnastik aktif sekiranya tiada kontraindikasi bermula dengan strok iskemia dalam 7-10 hari, dengan strok hemoragik - 15-20 hari selepas bermulanya penyakit. Keperluan utama adalah dos yang ketat dan peningkatannya secara beransur-ansur. Beban diukur dengan amplitud, kadar dan bilangan pengulangan latihan, tahap tekanan fizikal. Bezakan antara latihan statik, disertai dengan ketegangan otot tonik, dan latihan dinamik: dengan itu, pergerakan itu sendiri dilakukan. Dengan paresis yang jelas, latihan aktif bermula dengan yang bersifat statik, kerana lebih mudah. Latihan ini merangkumi menjaga lengan dan kaki pada kedudukan yang diberikan. Jadual menunjukkan latihan yang bersifat statik.

Latihan yang bersifat dinamik dilakukan terutamanya untuk otot, yang nadanya biasanya tidak meningkat: untuk penculik bahu, penyangga instep, ekstensif lengan bawah, tangan dan jari, penculik paha, fleksor kaki dan kaki. Dengan paresis yang teruk, mereka bermula dengan latihan ideomotor (pesakit terlebih dahulu membayangkan pergerakan secara mental, kemudian mencuba melakukan itu, sambil mengucapkan tindakan yang dilakukan) dan dengan pergerakan dalam keadaan yang difasilitasi. Keadaan pencahayaan melibatkan penghapusan daya graviti dan geseran dalam pelbagai cara, yang menyukarkan pergerakan. Untuk ini, pergerakan aktif dilakukan dalam satah mendatar pada permukaan licin yang licin, sistem blok dan tempat tidur gantung digunakan, serta bantuan ahli metodologi yang menyokong segmen anggota badan di bawah dan di atas sendi kerja.

Menjelang akhir tempoh akut, sifat pergerakan aktif menjadi lebih kompleks, kadar dan bilangan pengulangan secara beransur-ansur, tetapi ketara meningkat, mereka mula melakukan latihan untuk batang (putaran cahaya, lenturan ke sisi, lenturan dan pemanjangan).

Bermula dari 8-10 hari (strok iskemia) dan 3-4 minggu (strok hemoragik), dengan kesihatan yang baik dan keadaan yang memuaskan, pesakit mula belajar duduk. Pada mulanya, mereka membantunya untuk mengambil posisi separuh duduk dengan sudut pendaratan sekitar 30 0 1-2 kali sehari selama 3-5 minit. Selama beberapa hari, memantau denyut nadi, mereka meningkatkan sudut dan masa duduk. Semasa menukar kedudukan badan, nadi tidak boleh meningkat lebih daripada 20 denyut seminit; jika terdapat degupan jantung yang jelas, maka sudut pendaratan dan jangka masa latihan dikurangkan. Biasanya, setelah 3-6 hari, sudut pendakian dibawa ke 90 0, dan waktu prosedur hingga 15 minit, kemudian belajar duduk dengan kaki yang rendah bermula (sementara tangan paretik dipasang dengan pembalut selendang untuk mengelakkan peregangan beg artikular sendi bahu). Semasa duduk, kaki yang sihat dari semasa ke semasa diletakkan di sisi paretic - ini adalah bagaimana pesakit diajar untuk mengagihkan berat badan ke sisi paretic.

Seterusnya, mereka mula belajar berdiri di sebelah katil di kedua-dua kaki dan bergantian di kaki paretik dan sihat (betulkan sendi lutut di bahagian yang terjejas dengan bantuan tangan atau serpihan metodologi), berjalan di tempat, kemudian berjalan di sekitar bilik dan koridor dengan bantuan ahli metodologi, dan dengan peningkatan gaya berjalan - dengan bantuan tongkat roda tiga, tongkat. Penting untuk mengembangkan stereotaip berjalan kaki pesakit yang betul, yang terdiri daripada lenturan kaki yang mesra di sendi pinggul, lutut dan pergelangan kaki. Untuk ini, jalur trek digunakan, dan untuk latihan "lenturan tiga kaki" di sisi paresis di antara tapak kaki, papan kayu dengan ketinggian 5-15 cm dipasang. Tahap terakhir belajar berjalan adalah latihan untuk menaiki tangga. Semasa berjalan, tangan pesakit paretik mesti dilekatkan dengan pembalut saputangan.

Langkah-langkah pemulihan yang berterusan harus membawa kesan pemulihan yang maksimum. Teknik penjagaan yang paling lembut ditunjukkan dalam jadual di bawah..