Cara lulus analisis TSH dengan betul: temu janji, persiapan dan prosedur analisis

Selalunya, semasa menetapkan doktor, pesakit menghadapi prosedur seperti TSH. Ujian darah untuk hormon diresepkan oleh doktor yang, setelah pemeriksaan visual pesakit, memerhatikan pelanggaran sistem endokrin. Ujian darah TSH membolehkan anda menentukan jumlah hormon dalam darah seseorang.

TSH - nilai hormon

Peranan dan fungsi hormon perangsang tiroid

TSH adalah singkatan untuk hormon perangsang tiroid, yang dihasilkan oleh kelenjar pituitari. Dengan bantuannya, kelenjar tiroid dirangsang untuk rembesan hormon tiroid.

Pembentukan hormon perangsang tiroid dilakukan oleh kelenjar pituitari. Ia adalah kelenjar yang terletak di otak. TSH mempengaruhi kelenjar tiroid dan menyumbang kepada fakta bahawa ia menghasilkan hormon T4 dan T3.

Dengan bantuan hormon ini, prestasi penuh sistem seperti:

  • Seksual
  • Kardiovaskular
  • Saluran gastrousus

Dengan prestasi normal hormon ini, metabolisme sepenuhnya dalam tubuh manusia dapat dipastikan. Hormon ini juga terlibat dalam pelaksanaan pelbagai proses mental..

Apabila hormon T3 dan T4 mencapai had tertentu, pengeluaran TSH ditekan.

Sekiranya penghasilan hormon ini menurun, maka ini akan menyebabkan peningkatan kepekatan tirotropin. Menurut skema ini, hormon T3 dan T4 dan TSH saling berkaitan antara satu sama lain. Itulah sebabnya pesakit sangat kerap, bersamaan dengan analisis TSH, diberikan analisis, dengan bantuan jumlah hormon T3 dan T4 ditentukan. Berkat hasil yang diperoleh, ahli endokrinologi dan ahli terapi berpeluang untuk mengetahui latar belakang hormon pesakit dan menetapkan penyakit tertentu.

Tugasan untuk analisis

Petunjuk untuk kajian tahap TSH

Analisis boleh diberikan kepada pesakit dalam pelbagai kes. Selalunya, janji doktor dibuat dengan perkembangan penyakit seperti:

  • Kemurungan
  • Libido menurun
  • Mati pucuk
  • Alopecia, yang dicirikan oleh keguguran rambut tanpa sebab yang jelas
  • Miopati, dll..

Selalunya, penunjukan ujian TSH dilakukan untuk pelbagai penyakit, kerana dapat digunakan untuk menilai keadaan kelenjar tiroid. Petunjuk untuk pelantikan prosedur adalah aritmia jantung, ketidaksuburan wanita, pembesaran kelenjar tiroid, dll. Dalam beberapa kes, suhu badan pesakit turun, di bawah 35 darjah dan berlangsung selama beberapa hari. Untuk menentukan penyebab permulaan patologi, pesakit diberi analisis TSH.

Tujuan analisis dapat dibuat bukan hanya untuk membuat diagnosis, tetapi juga untuk mengendalikan rawatan proses patologi.

Sekiranya pesakit mempunyai gejala hipertiroidisme, yang dicirikan oleh kelebihan hormon tiroid dan yodium, maka dia perlu diuji untuk TSH. Tujuannya juga dilakukan dengan kekurangan yodium dan hormon - hipotiroidisme.

Analisis dapat diberikan bukan hanya pada pasien dewasa, tetapi juga untuk anak-anak kecil. Kanak-kanak yang baru lahir diresepkan sekiranya kerosakan tiroid didiagnosis. Selalunya perlu dilakukan sekiranya kanak-kanak didiagnosis mengalami perkembangan seksual dan mental yang tertunda. Terdapat banyak penyakit di mana pesakit diberi ujian hormon perangsang tiroid. Dalam kebanyakan kes, mereka berkaitan dengan kerja kelenjar tiroid..

Penyediaan dan prosedur

Penyediaan yang betul adalah hasil penyelidikan yang boleh dipercayai

Untuk memastikan kebolehpercayaan hasilnya, pesakit mesti melepasi peringkat persediaan dengan betul:

  • Pertama sekali, dia mesti berhenti merokok.
  • Sebelum prosedur, seseorang dilarang sama sekali meminum minuman beralkohol..
  • Walaupun anda seorang atlet, anda harus melepaskan latihan fizikal yang berlebihan..
  • Untuk memastikan hasil analisis yang tepat untuk hormon perangsang tiroid, beberapa hari sebelum itu, anda perlu berhenti makan makanan berlemak dan pedas.
  • Pesakit harus berusaha untuk tidak terdedah kepada kejutan saraf dan situasi tekanan. Ini disebabkan oleh fakta bahawa keadaan psiko-emosi seseorang juga mempengaruhi hasilnya..
  • Sekiranya pesakit mengambil ubat atau ubat hormon, dengan bantuan hormon mana yang dihambat, maka ubat itu mesti ditinggalkan 14 hari sebelum ujian. Penolakan ubat harus dilakukan hanya jika dinasihatkan oleh doktor yang hadir. Jika tidak, ubat harus diteruskan..
  • Sebelum melakukan analisis, pesakit mesti mengambil kompleks vitamin dan ubat-ubatan, termasuk yodium, dengan hati-hati mungkin. Ini disebabkan oleh pengaruh yodium terhadap prestasi kelenjar tiroid, yang menyebabkan penyimpangan hasil analisis..
  • Sebelum analisis itu sendiri, pesakit dilarang sama sekali bersarapan. Sebaiknya minum air tanpa gas dan pergi untuk analisis. Dalam beberapa kes, anda boleh sarapan dengan makanan yang tidak berat..
  • Selepas makan, analisis harus dihantar tidak lebih awal dari 3 jam.

Hari ini, anda boleh menjalani ujian darah untuk hormon perangsang tiroid baik di klinik bajet dan di hospital berbayar. Kepekatan maksimum TSH diperhatikan pada waktu pagi, oleh itu perlu dilakukan ujian darah dalam tempoh ini.

Persiapan yang betul untuk analisis TSH bukan sahaja dapat memastikan kebolehpercayaan hasilnya, tetapi juga dapat membantu doktor membuat diagnosis yang betul, yang sangat penting bagi semua pesakit.

Analisis penyahkodan

Kadar TSH dan sebab penyimpangan

Ramai pesakit berminat dengan hasil analisis, tetapi mereka tidak dapat memahami apa yang dinyatakan oleh nombor tertentu. Setiap kumpulan umur pesakit mempunyai kadar TSH sendiri:

  • Pada bayi baru lahir, hormon perangsang tiroid mestilah 0,6-10 unit. untuk satu liter darah.
  • Sekiranya usia anak itu dari 2.5 bulan hingga 2 tahun, maka dia harus mempunyai TSH 4-7 unit.
  • Kanak-kanak berumur 2-5 tahun biasanya mempunyai 4-6 unit hormon perangsang tiroid,
  • Kanak-kanak berumur lebih dari 14 tahun dan pesakit dewasa - 0,4-4 unit.

Semua petunjuk ini adalah norma. Sekiranya, sebagai hasil ujian, anda melihat nombor lain, maka ini menunjukkan adanya gangguan yang perlu dirawat.

Semasa membuat analisis untuk hormon perangsang tiroid, penyimpangan boleh berlaku ke bawah atau ke atas. Ini menunjukkan penurunan atau peningkatan tahap TSH dalam tubuh manusia. Sekiranya tahap hormon perangsang tiroid meningkat, maka ini mungkin menunjukkan bahawa pesakit telah membuang pundi hempedu. Dengan tumor kelenjar pituitari pada manusia, gambaran klinikal yang sama diperhatikan. Peningkatan TSH mungkin menunjukkan patologi kelenjar tiroid, yang dicirikan oleh penurunan jumlah hormon yang dihasilkan.

Video berguna - Ujian darah untuk TSH.

Sekiranya kelenjar pituitari secara genetik tidak sensitif terhadap hormon tiroid, ini akan muncul sebagai peningkatan tahap TSH. Juga, keadaan patologi ini boleh berlaku ketika memakan produk yang mengandungi yodium dalam jumlah besar. Penurunan tahap TSH dapat diperhatikan pada wakil wanita semasa kehamilan dengan perkembangan preeklamsia. Gambaran klinikal yang sama diperhatikan dengan fungsi adrenal yang tidak mencukupi, tiroiditis Hashimoto akut dan subakut..

Dengan peningkatan tahap TSH, seseorang dapat menilai aktiviti rendahnya kelenjar tiroid. Dalam kebanyakan kes, penyebab keadaan patologi ini adalah penyakit somatik. Dengan gangguan mental pesakit, gambaran klinikal yang serupa dapat diperhatikan. Angka yang tinggi menunjukkan hasil analisis sekiranya pesakit mengalami adenoma hipofisis, yang merupakan tumor yang bersifat jinak. Sekiranya seseorang diracuni plumbum, maka dia mengalami sindrom mabuk, yang ditunjukkan pada hasil analisis.

Dengan peningkatan tahap TSH, tidak selalu dapat menilai keberadaan penyakit serius.

Selalunya, peningkatan tahap hormon perangsang tiroid diperhatikan pada wanita hamil. Sekiranya pesakit mengambil ubat-ubatan tertentu, maka ini dapat menyebabkan peningkatan kadar TSH. Setelah menjalani pembedahan pada kelenjar tiroid, penyimpangan seperti itu juga dapat diperhatikan. Peningkatan atau penurunan tahap TSH tidak selalu menunjukkan perjalanan proses patologi pesakit. Selalunya, hasil analisis seperti itu boleh menjadi akibat gaya hidup seseorang..

Rawatan patologi

Cara untuk menormalkan tahap TSH

Dengan peningkatan tahap TSH, dilarang sama sekali menjalankan rawatan dengan penggunaan ubat hormon. Sebelum ini, kelenjar tiroid haiwan kering digunakan untuk merawat keadaan patologi. Hari ini, kaedah rawatan ini diganti dengan ubat sintetik. Mereka dicirikan oleh kesucian dan aktiviti berterusan..

Pada peringkat pertama rawatan, pesakit diberi sedikit Thyroxin. Dos ubat sentiasa meningkat sehingga kadar TSH dipulihkan. Penentuan ubat untuk rawatan tahap TSH yang tinggi dilakukan oleh doktor, yang dijelaskan oleh jumlah tiroksin yang berbeza dalam tubuh.

Pesakit yang telah didiagnosis dengan peningkatan tahap TSH, setelah menjalani rawatan, sentiasa berada di bawah pengawasan perubatan.

Itulah sebabnya mereka perlu menjalani pemeriksaan perubatan setiap tahun. Tahap TSH yang rendah hanya dipertimbangkan jika indikatornya adalah 0.01. Setelah mendapat keputusan tersebut, prestasi sistem kardiovaskular diperiksa. Sekiranya tiada proses patologi dalam sistem ini, tahap hormon T3 dan T4 diperiksa. Ini menghilangkan penyakit Graves dan gondok nodular.

Di hadapan gondok nodular, pesakit diresepkan terapi radioiodin. Sekiranya kes pesakit sangat serius, maka rawatan penyakit ini dilakukan dengan bantuan campur tangan pembedahan. Penyakit Graves dirawat dengan penyekat B. Dengan pertolongan mereka, bukan sahaja tahap keparahan gejala menurun, tetapi juga kualiti hidup pesakit bertambah baik..

Rawatan tahap TSH rendah dilakukan dengan menggunakan pelbagai kaedah, kerana hari ini tidak ada kaedah rawatan yang sangat berkesan yang dapat menghilangkan patologi. Tahap TSH adalah penunjuk yang sangat penting di mana penyakit ditetapkan, serta rawatan rasionalnya ditetapkan. Untuk mendapatkan keputusan yang betul, pesakit mesti melakukan ujian dengan teliti, mengikuti semua arahan doktor. Walaupun terdapat norma-norma di mana anda dapat menentukan tahap TSH, anda mesti mempercayakan prosedur ini kepada pakar.

Bersedia untuk ujian darah TSH

Keseimbangan bahan aktif dan vital biologi dalam tubuh manusia adalah struktur tunggal. Setiap komponen minimum sistem ini melakukan fungsi maksimum, mempengaruhi semua jenis proses metabolik dan organ lain. Hari ini, pakar berlatih mencatatkan peningkatan jumlah penyakit yang berkaitan dengan pelanggaran aktiviti kelenjar endokrin..

Fenomena ini difasilitasi oleh faktor genetik, produk makanan berkualiti rendah, dan keadaan persekitaran yang tidak baik. Adalah mungkin untuk mendiagnosis gangguan hormon tepat pada masanya menggunakan ujian darah makmal yang sesuai - hasilnya akan membolehkan doktor menilai tahap bahan aktif biologi dalam aliran darah dan menjalankan rawatan yang kompeten.

Organ utama sistem endokrin adalah kelenjar tiroid - hormonnya (T3 dan T4) benar-benar mempengaruhi semua tisu tubuh manusia. Selalunya, pesakit berhadapan dengan fakta bahawa mereka tidak hanya diresepkan untuk menentukan jumlah hormon tiroid, tetapi juga disyorkan untuk menderma darah untuk TSH (hormon perangsang tiroid) - ia dihasilkan oleh kelenjar pituitari untuk mengatur fungsi sekresi kelenjar tiroid.

Adalah perlu untuk mendekati penyampaian analisis dengan penuh tanggungjawab dan melaksanakan semua langkah persediaan yang disyorkan oleh doktor yang hadir! Dalam artikel kami, kami ingin memberikan maklumat terperinci mengenai diagnostik makmal apa yang dijalankan, mengenai manifestasi klinikal ketidakseimbangan hormon, syarat standard untuk ujian darah imunokimia dan cara mengambil ujian dengan betul..

Untuk apa badan memerlukan hormon??

Thyrotropin dirembeskan oleh kelenjar pituitari (kelenjar endokrin kecil yang terletak di "poket" tulang permukaan bawah otak - sella turcica) dengan penyertaan sel-sel neurosecretori dari pusat vegetatif yang lebih tinggi - hipotalamus. Hormon ini mempunyai kesan berikut pada tubuh manusia:

  • mengaktifkan metabolisme;
  • mengambil bahagian dalam pertukaran haba dan penukaran glukosa;
  • mengawal eritropoiesis - salah satu proses hematopoiesis, di mana pembentukan dan pematangan sel darah merah berlaku.

Menentukan jumlah hormon perangsang tiroid adalah perlu untuk mengesan kelainan fungsi kelenjar tiroid dan mendiagnosis patologi endokrin. Ujian darah untuk TSH ditetapkan bersama dengan hormon lain yang mencerminkan kerja kelenjar tiroid - ini termasuk:

  • tiroksin;
  • triiodothyronine total - tidak berkaitan dengan molekul protein;
  • triiodothyronine bebas - terikat protein.

Kemerosotan kesejahteraan umum dan kemunculan tanda-tanda malaise boleh disebabkan oleh jumlah tirotropin dan turunan iodinat asid amino tirosin yang tidak mencukupi atau berlebihan. Bagaimanapun, mereka yang mengatur aktiviti organ-organ sistem pembiakan dan pencernaan, mempengaruhi proses metabolik, bertanggungjawab terhadap keadaan psiko-emosi, keseimbangan tenaga, ketajaman penglihatan dan pendengaran.

Tanda-tanda berikut menunjukkan gangguan hormon:

  • berasa sesak nafas;
  • ketidakselesaan semasa menelan;
  • bengkak muka dan badan;
  • perubahan berat badan;
  • gangguan tidur;
  • sikap tidak peduli;
  • keletihan cepat;
  • kemurungan yang berpanjangan;
  • gementar di badan;
  • penurunan seks;
  • mati pucuk;
  • kemandulan;
  • miopati otot;
  • alopecia;
  • penurunan suhu badan;
  • pada wanita - pelanggaran kitaran pendarahan bulanan.

Sekiranya pesakit mempunyai aduan di atas, ahli endokrinologi menganggap adanya proses patologi pada kelenjar tiroid dan menetapkan untuk menderma darah untuk kajian hormon yang menyeluruh. Untuk mendapatkan hasil yang paling boleh dipercayai yang membolehkan pakar yang berkelayakan mendapatkan maklumat yang diperlukan, pesakit perlu mempersiapkan diri dengan tepat untuk melakukan kajian dengan melakukan beberapa langkah mudah..

Peraturan penyediaan diagnostik

Apakah persediaan untuk ujian darah untuk TSH? Pada malam sebelum kajian hormon, pesakit harus mengambil ubat dan kompleks vitamin dengan sangat berhati-hati, yang mengandungi yodium - ia mempengaruhi fungsi sekresi kelenjar tiroid dan dapat memutarbelitkan hasil analisis.

Pengamal memberi nasihat agar tidak mengambil ubat yang menghalang pengeluaran bahan aktif biologi 2 minggu sebelum waktu pesakit diuji untuk hormon. Sekiranya ini tidak dapat dilakukan, doktor makmal harus diberi amaran mengenai ubat-ubatan yang digunakan. Untuk menyampaikan sampel bahan biologi dengan betul, bersiaplah untuk prosedur tiga hari lebih awal.

Untuk mendapatkan data ujian akhir yang betul, pesakit disarankan untuk:

  • Tolak minum minuman berkarbonat beralkohol dan bergula, makanan berlemak, pedas dan goreng.
  • Hadkan merokok dan tekanan psiko-emosi.
  • Elakkan aktiviti fizikal yang berlebihan (termasuk latihan sukan, kelas kecergasan dan yoga).
  • Elakkan situasi tertekan.
  • Makan malam selewat-lewatnya jam 20.00.

Ujian darah harus dilakukan dengan ketat semasa perut kosong (dibenarkan minum segelas air yang disucikan tanpa gas), sebelum melakukan prosedur perubatan dan diagnostik lain:

  • suntikan intravena dan intramuskular;
  • urut;
  • prosedur fisioterapi;
  • fluoroskopi;
  • ultrasonografi.

Bilakah masa terbaik untuk wanita belajar?

Penentuan kepekatan tirotropin dilakukan mengikut petunjuk perubatan dan sebagai sebahagian daripada pemeriksaan pencegahan tahunan. Seorang lelaki boleh menderma darah untuk ujian hormon pada bila-bila masa. Seorang wanita harus ingat bahawa kebolehpercayaan hasil analisis bergantung pada fasa perubahan berkala dalam tubuh. Pengamal mengesyorkan ujian hormon dari hari kelima hingga kelapan kitaran haid..

Dari mana sampel biomaterial diambil dan berapa banyak analisis yang dilakukan?

Kajian makmal, dengan mana anda dapat menentukan kepekatan TSH, dilakukan baik di institusi perubatan anggaran dan di pusat diagnostik klinikal swasta. Pesakit harus datang ke makmal 15-20 minit sebelum prosedur - ini akan menormalkan pernafasan, degupan jantung, pemanasan (jika di luar sejuk) atau menyejukkan badan (jika sangat panas).

Sampel bahan biologi diambil dari urat perifer lengan bawah - di bahagian ini, saluran darah tidak aktif dan terletak di bawah permukaan kulit. Yang paling biasa digunakan adalah urat radial, ulnar dan median. Untuk mengelakkan penembusan jangkitan ke dalam tubuh pesakit, perawat mematuhi semua keperluan aseptik dan antiseptik yang diperlukan dengan melakukan langkah-langkah berikut:
memakai sarung tangan;

  • memilih tempat suntikan;
  • berlaku dan membetulkan tourniquet;
  • meminta pesakit untuk melakukan pergerakan dengan sikat (untuk mengisi kapal dengan darah);
  • teliti urat dari mana sampel akan diambil untuk analisis;
  • tempat suntikan dirawat dengan kapas dengan alkohol 70%;
  • memasukkan jarum serong ke atas pada sudut 45 ° ke kulit sebanyak 1/3 ke dalam lumen saluran darah;
  • setelah mengeluarkan sejumlah cecair biologi yang mencukupi, menghilangkan trikiquet, mengeluarkan jarum dan menggunakan antiseptik ke tempat suntikan;
  • meminta pesakit membengkokkan lengan di siku dan menekan tempat suntikan.

Kepekatan TSH ditentukan menggunakan kaedah analisis immuno-chemiluminescence, berdasarkan pembentukan kompleks antigen-antibodi. Istilah untuk kajian ini adalah 1 hari. Pelbagai reagen dan peralatan dapat digunakan di pusat makmal, itulah sebabnya semua maklumat yang diperlukan mengenai kajian ditunjukkan pada borang jawapan analisis. Pada akhir rawatan, ulangi analisis di pusat makmal yang sama.

Sebagai kesimpulan artikel kami, saya ingin memberikan jawapan yang lengkap untuk soalan yang sangat sering diajukan oleh pesakit yang telah menerima rujukan untuk ujian darah untuk TSH: "Adakah perlu menjalani kajian dengan perut kosong atau tidak?" Sebarang prosedur diagnostik yang dilakukan dari sampel darah vena dilakukan semasa perut kosong! Walaupun secawan teh atau kopi pagi sedikit dapat membatalkan hasil ujian anda..

Pelaksanaan yang tepat dari semua cadangan di atas akan membolehkan doktor mendapatkan maklumat yang paling tepat mengenai status hormon pesakit, mendiagnosis penyakit organ endokrin tepat pada masanya dan memilih taktik yang betul untuk melakukan terapi dan langkah pencegahan.

Bagaimana cara menderma dan apa yang ditunjukkan oleh ujian darah TSH??

Ujian darah untuk TSH (hormon perangsang tiroid) sangat penting dalam diagnosis penyakit tiroid, oleh itu, ia ditetapkan oleh ahli endokrinologi untuk hampir semua aduan. Gejala luar patologi tiroid adalah mata yang terlalu berkilat, tangan gemetar dan penurunan berat badan yang cepat dengan selera makan yang baik, orang yang mempunyai manifestasi serupa harus memikirkan kesihatan mereka dan berunding dengan pakar.

Dalam artikel ini, kami akan mengetahui bagaimana dan di mana untuk mengambil ujian darah untuk TSH dan apa yang ditunjukkan oleh hasilnya. Walau bagaimanapun, walaupun anda mengetahui petunjuk norma, anda tidak boleh membuat kesimpulan bebas, diagnosis akhir hanya dapat dibuat oleh pakar.

Apabila ujian darah TSH ditetapkan?

TSH, atau hormon perangsang tiroid pada kelenjar pituitari, adalah salah satu hormon terpenting yang mempengaruhi fungsi tubuh manusia. Fungsi utama TSH adalah untuk mengatur aktiviti kelenjar tiroid. Ia merangsang sintesis hormon T3 - triiodothyronine dan T4 - tiroksin. T3 dan T4, seterusnya, mempengaruhi fungsi sistem pembiakan dan saluran gastrousus, proses mental, sistem kardiovaskular dan banyak lagi. Hormon itu sendiri dihasilkan di kelenjar pituitari, bagaimanapun, seperti yang telah kita katakan, ia mempengaruhi kelenjar tiroid, dan oleh itu ia ditetapkan untuk diagnosis penyakitnya, serta untuk kemandulan, suhu badan secara berkala turun hingga 35 ° C, kemurungan, mati pucuk, kelewatan perkembangan seksual dan mental di kanak-kanak. Sebagai peraturan, TSH diberikan dalam kombinasi dengan ujian triiodothyronine dan tiroksin. Petunjuk hormon diukur dalam μU / ml atau madu / L. Dalam bentuk ujian, kadangkala disebut bukan TSH, tetapi TSH (dari nama Latin "hormon perangsang tiroid").

Tidak ada yang rumit dalam proses lulus ujian TSH, bagaimanapun, banyak faktor dapat mempengaruhi hasilnya, jadi anda perlu terlebih dahulu berjumpa dengan doktor anda bagaimana mempersiapkan diri untuk menjalani pemeriksaan..

Persiapan dan analisis untuk tahap hormon perangsang tiroid

Ujian darah untuk TSH dilakukan pada waktu pagi semasa perut kosong. Sehari sebelum menderma darah, anda mesti menahan diri dari aktiviti fizikal dan penggunaan minuman beralkohol, dan juga dari merokok. Di samping itu, dalam sebulan sebelum prosedur, anda harus berhenti mengambil ubat hormon, dan beberapa hari sebelum kajian - ubat yang mengandungi yodium. Pakar juga menasihatkan untuk duduk diam selama 20-30 minit sebelum mengambil ujian. Oleh itu, jika anda, terlambat, berlari ke klinik kerana kehabisan nafas dan berpeluh, lebih baik menunggu sedikit di koridor, menarik nafas - untuk kebolehpercayaan analisis. Dan kemudian teruskan menderma darah.

Bahan diambil dari urat ulnar dari tangan kanan atau kiri. Kekerapan prosedur bergantung pada kerumitan penyakit dan ditentukan oleh doktor yang menghadiri. Dalam praktik global, disarankan agar wanita berusia lebih dari 50 tahun diuji TSH setiap tahun, kerana mereka berisiko mendapat penyakit tiroid. Wanita yang mengandung anak boleh menderma darah pada setiap hari kitaran haid mereka. Norma hormon perangsang tiroid kelenjar pituitari pada orang yang berlainan jantina dan usia adalah berbeza, oleh itu, hanya pakar yang mesti terlibat dalam penyahkodan hasilnya.

Penyahkodan hasil penyelidikan

Tahap normal TSH dalam darah bergantung pada jantina, usia pesakit dan kaedah makmal, oleh itu, ketika menyahkod hasil analisis, ahli endokrinologi mengambil kira nilai yang ditunjukkan dalam bentuk makmal atau pusat sebagai rujukan.

Kepekatan hormon sangat penting dalam diagnosis tirotoksikosis, untuk membezakan tirotoksikosis sebenar ketika membawa anak, ketika memantau penggunaan ubat-ubatan yang mengandung T3, ketika mengesan patologi intrauterin dan dalam kes lain.

"Zon kelabu bawah" adalah keadaan ketika tahap TSH adalah 0,1-0,4 mU / L. Dalam kes ini, kajian tambahan ditetapkan - ujian darah untuk tahap hormon tiroid (tiroksin dan triiodothyronine). "Zon kelabu atas" sesuai dengan petunjuk dari 5 hingga 10 mU / L, dan dalam kes seperti itu, perlu lulus ujian TRH (menggunakan hormon pembebasan tirotropin).

Kadar kandungan TSH

Norma tahap hormon perangsang tiroid kelenjar pituitari bergantung, seperti yang telah kita katakan, pada jantina, usia dan kaedah analisis. Oleh itu, jika perlu menderma darah secara berkala, lebih baik melakukannya di klinik yang sama..

Norma yang diterima umum untuk tahap TSH dalam darah adalah seperti berikut:

  • pada bayi baru lahir - dari 1,1 hingga 17 mU / l;
  • pada bayi berusia 2.5 bulan - dari 0,6 hingga 10 mU / l;
  • pada kanak-kanak berumur 2,5-14 bulan - dari 0,4 hingga 7 mU / l;
  • pada kanak-kanak berumur 14 bulan hingga 15 tahun - dari 0,4 hingga 6 mU / l;
  • pada lelaki - dari 0,4 hingga 4 mU / l;
  • pada wanita - dari 0,4 hingga 4 mU / l;
  • pada wanita hamil - dari 0,2 hingga 3,5 mU / l.

Semasa kehamilan, ujian TSH diambil beberapa kali, kerana ini adalah kaedah yang diperlukan untuk mengesan penyakit yang boleh membahayakan kesihatan ibu dan anak dengan serius. Pemantauan yang sangat teliti harus dilakukan pada trimester pertama, ketika organ-organ penting dan sistem organisma masa depan diletakkan. Oleh kerana kelenjar tiroid janin pada masa ini belum berfungsi, latar belakang hormon ibu menjadi kunci masa depan yang sihat untuk anaknya..

Tahap hormon perangsang tiroid dapat dipengaruhi oleh tekanan fizikal dan emosi, penyakit berjangkit akut, kepatuhan jangka panjang terhadap diet rendah kalori dan petunjuk lain.

TSH dinaikkan: apa maksudnya?

Peningkatan kepekatan hormon dalam darah (hipotiroidisme) ditunjukkan oleh kulit kering, intoleransi sejuk, keguguran rambut, peningkatan keletihan, dan ketidakteraturan haid pada wanita.

Sebab penunjuk yang terlalu tinggi adalah:

  • keradangan kelenjar tiroid;
  • tumor pituitari;
  • kekurangan adrenal utama;
  • keracunan plumbum;
  • gangguan mental;
  • pembedahan baru-baru ini - penyingkiran pundi hempedu atau hemodialisis.

Tahap hormon rendah

Penurunan tahap TSH (hipertiroidisme) berlaku dengan latar belakang kepekatan hormon tiroid yang tinggi. Petunjuk tahap rendah hormon TSH dalam darah: berdebar-debar jantung, gugup, gemetar di tangan, najis longgar, penurunan berat badan dengan latar belakang selera makan yang baik.

Hipertiroidisme boleh disebabkan oleh:

  • gondok toksik meresap;
  • gondok mono-dos atau multi-dos;
  • Tiroiditis Hashimoto pada tahap tirotoksikosis (keradangan kelenjar tiroid yang disebabkan oleh penyebab autoimun);
  • kecederaan pada kelenjar pituitari;
  • sakit mental;
  • mengambil levothyroxine (tidak terkawal).

Biasanya, untuk mengesahkan diagnosis, doktor setelah beberapa saat menghantar pesakit untuk pemeriksaan kedua..

Harga ujian darah TSH

Kos analisis untuk TSH bergantung pada lokasi prosedur, kelayakan pakar, dan juga reagen yang digunakan dalam kajian ini. Sebagai contoh, salah satu pusat perubatan di Naberezhnye Chelny menawarkan perkhidmatan untuk 200 rubel. Ujian darah untuk TSH sedikit lebih mahal di Kazan, harga rata-rata di ibu negara Tatarstan adalah 250 rubel. Di St Petersburg, tahap hormon perangsang tiroid kelenjar pituitari akan ditentukan untuk 450 rubel. Ujian darah termahal untuk TSH berharga di Moscow. Kos di ibu negara berkisar antara 500 hingga 2000 rubel. Harga bergantung pada tahap perkhidmatan dan keadaan teknikal makmal, serta lokasi klinik. Perkhidmatan di pusat bandar tentunya lebih mahal daripada di tempat tidur.

Di mana saya boleh menderma darah untuk analisis tahap hormon tiroid?

Darah untuk analisis tahap hormon tiroid dapat didermakan jauh dari setiap klinik. Reagen mahal yang diperlukan untuk kajian ini tidak membenarkan semua klinik perbandaran menjalankan prosedur ini. Namun, di setiap bandar di Rusia terdapat makmal atau pejabat perwakilan pusat perubatan besar, di mana tahap hormon tiroid tertentu akan ditentukan dengan cepat dan pada harga yang berpatutan..

Salah satu pusat tersebut adalah makmal bebas "INVITRO", yang telah mendapat kepercayaan berjuta-juta orang selama dua puluh tahun kewujudannya. Pejabat perwakilan makmal terletak di banyak bandar di Rusia, begitu juga di Kazakhstan dan Belarus. Pengunjung ke makmal akan senang dengan layanan, kemudahan dan keselesaan yang berkelayakan semasa pengambilan sampel darah dan ketika menerima hasilnya - di pejabat, melalui pos atau di akaun peribadi anda. Dan harganya akan mengejutkan mana-mana pelanggan: di Moscow, ujian darah untuk TSH berharga 510, di Nizhny Novgorod - 320, dan di Volgograd - 300 rubel.

Lesen untuk menjalankan aktiviti perubatan LO-77-01-015932 bertarikh 04/18/2018.

Ujian darah untuk TSH - cara menderma dengan betul, kadar TSH

Darah untuk TSH didermakan untuk mengenal pasti sebab-sebab kerosakan fungsi kelenjar tiroid. Penting untuk mengetahui cara menderma darah dengan betul untuk analisis TSH. Penghasilan hormon bergantung pada gaya hidup, pemakanan, ubat-ubatan yang diambil, oleh itu, jika peraturan penyampaian dilanggar, maka terdapat penyimpangan hasil yang ketara.

Apa itu TSH dan kepentingannya dalam badan

TSH adalah hormon perangsang tiroid yang mengawal fungsi kelenjar tiroid. Hormon TSH dihasilkan di kelenjar pituitari anterior. Kadar penghasilannya bergantung pada jumlah hormon kelenjar tiroid itu sendiri - tiroksin dan triiodothyronine. Pelepasan TSH mempunyai irama berdenyut, jumlah terbesar terbentuk pada waktu malam. Kandungan maksimum ditentukan pada waktu pagi..

Fungsi hormon perangsang tiroid adalah untuk menjaga fungsi kelenjar tiroid yang betul. Tindakannya:

  • meningkatkan bekalan darah ke kelenjar;
  • menggalakkan pembebasan yodium dari darah ke dalam tisu kelenjar;
  • merangsang pengeluaran tiroksin (T4), triiodothyronine (T3);
  • mempercepat pemecahan lemak.

Sebilangan kecil tirotropin dihasilkan jika hipotalamus menekan aktiviti kelenjar pituitari atau terdapat kerosakan pada kelenjar pituitari itu sendiri. Juga, pengeluaran dihambat oleh pembebasan T3 dan T4 yang berlebihan ke dalam darah. Banyak tirotropin dihasilkan jika hipotalamus merangsang kelenjar pituitari atau terdapat jumlah T3, T4 yang tidak mencukupi di dalam badan.

Hormon tiroid bertanggungjawab untuk pertumbuhan kerangka, pembentukan ciri seksual. Mereka mempengaruhi kerja jantung, sistem saraf, metabolisme karbohidrat. Apabila kandungannya berubah, fungsi seluruh organisma terganggu. Ini amat berbahaya pada masa kanak-kanak..

Petunjuk untuk ujian darah untuk TSH

Menderma darah untuk TSH disyorkan untuk diagnostik:

  • hipotiroidisme primer;
  • hipertiroidisme primer;
  • gondok.

Ujian darah untuk TSH juga dilakukan pada pesakit dengan penyakit tiroid kronik untuk memantau keberkesanan terapi penggantian hormon. Ia terbukti menderma darah untuk TSH dan wanita hamil untuk mengesan hipotiroidisme primer, yang mengancam janin.

Penyakit kelenjar tiroid disertai oleh gejala berikut:

  • keletihan tidak bermotivasi;
  • mudah marah;
  • gangguan tidur;
  • turun naik suhu badan;
  • keadaan kemurungan;
  • keguguran rambut;
  • menggelitik, rasa ketulan di kerongkong;
  • pertukaran suara;
  • bengkak;
  • turun naik tekanan darah;
  • penurunan berat badan yang tidak bermotivasi atau kenaikan berat badan;
  • peningkatan kadar jantung;
  • ketidaksuburan wanita dan lelaki.

Bagi kanak-kanak, ujian darah untuk TSH ditetapkan untuk menentukan penyebab kelewatan perkembangan mental dan seksual. Pelanggaran ini sering dikaitkan dengan kandungan tiroksin yang berlebihan atau tidak mencukupi..

Bersedia untuk ujian hormon tiroid

Sehari sebelum menderma darah, anda mesti berhenti mengambil semua ubat. Sekiranya ini tidak mungkin, anda harus memaklumkan kepada doktor mengenai semua ubat yang anda ambil terlebih dahulu. Semasa menyiapkan ujian, anda harus mengelakkan tekanan mental dan fizikal, tekanan. Anda tidak boleh merokok atau minum alkohol sebelum menderma darah. Anda boleh mengambil ubat hormon sehari sebelum kajian atau selepas menderma darah.

Anda boleh menderma darah untuk TSH dalam tempoh anda. Wanita tidak perlu mengira pada hari kitaran untuk mengikuti ujian.

Adakah darah untuk TSH didermakan semasa perut kosong atau tidak? Analisis diambil dengan ketat semasa perut kosong, anda hanya boleh minum sedikit air tulen. Semasa mempersiapkan ujian TSH, diet harus diikuti. Adalah tidak diinginkan untuk makan makanan berlemak, pedas, acar, asap.

Segera sebelum menderma darah untuk TSH, adalah betul untuk duduk diam selama beberapa minit, sehingga dapat bernafas. Keseronokan menimbulkan pembebasan hormon secara besar-besaran, hasilnya akan diputarbelitkan.

Ujian darah untuk TSH

Kapan untuk diuji sangat penting untuk membuat diagnosis. Darah diambil sebelum jam 12 tengah hari - pada masa ini kandungan TSH adalah maksimum. Analisis mesti dilakukan semasa perut kosong dan sebelum mengambil ubat hormon. Darah untuk penyelidikan diambil dari urat. Analisis dilakukan dengan kaedah chemiluminescent.

Semasa menganalisis darah untuk TSH secara dinamik, darah mesti disumbangkan dengan ketat pada masa yang sama. Tahap tirotropin berubah dengan cepat pada siang hari, jadi jika jangka waktu tidak dipatuhi, mustahil untuk menafsirkan secara tepat dinamika penyakit atau keberkesanan rawatan. Memantau keberkesanan rawatan dilakukan tidak lebih awal dari satu bulan dari awal pengambilan ubat.

Adalah mungkin untuk mengambil ujian darah untuk TSH untuk wanita, tanpa mengira fasa kitaran haid. Ovulasi dan haid tidak mempengaruhi kandungan tirotropin dalam badan. Namun, semasa haidnya, seorang wanita boleh mudah marah. Oleh itu, tempoh terbaik untuk mengambil ujian adalah pertengahan kitaran haid..

Menyahkod hasil ujian darah untuk TSH

Norma hormon TSH dalam jadual:

Jantina, usiaTahap hormon, mIU / liter
Dewasa dan kanak-kanak dari 7 tahun0.4 - 4.2
Kanak-kanak di bawah 4 bulan0.72 - 11
Kanak-kanak di bawah umur satu tahun0.7 - 8.3

Hasil analisis untuk hormon TSH bergantung pada penyediaan dan pendermaan darah yang betul. Ia boleh diputarbelitkan oleh pengambilan alkohol, merokok, tidur malam yang tidak mencukupi. Dalam kes seperti itu, hasilnya biasanya digambarkan sebagai dipersoalkan, pada batas atas atau bawah norma. Anda harus menderma darah untuk TSH sekali lagi, sambil bersiap-siap untuk mengelakkan penyimpangan hasilnya.

Penyebab penyimpangan tahap hormon TSH

Jumlah tirotropin mungkin kurang atau lebih banyak daripada norma untuk pelbagai penyakit. Kenaikan kadar dikaitkan dengan:

  • hipofungsi utama kelenjar tiroid - keadaan kongenital di mana sedikit tiroksin dan triiodothyronine dihasilkan;
  • kanser tiroid;
  • tiroiditis autoimun;
  • pemulihan selepas tiroiditis akut;
  • gondok endemik;
  • tumor hipofisis yang melibatkan sel yang menghasilkan TSH;
  • tumor paru-paru;
  • kanser payudara;
  • pengambilan ubat yang mengandungi yodium jangka panjang;
  • penyakit mental yang teruk;
  • keracunan plumbum.

Tahap tirotropin meningkat semasa rawatan dengan antikonvulsan, beta-blocker, prednisolone.

Jumlah yang tidak mencukupi diperhatikan apabila:

  • Penyakit Graves - apabila kelenjar tiroid menghasilkan banyak tiroksin dan triiodothyronine;
  • disfungsi hipotalamus;
  • goiter nodular toksik;
  • nekrosis pituitari selepas bersalin;
  • tiroiditis yang perlahan;
  • Sindrom Itsenko-Cushing;
  • kecederaan kelenjar pituitari;
  • berpuasa berpanjangan;
  • tekanan yang teruk.

Steroid anabolik, sitostatik, beberapa ubat antihipertensi mengurangkan tahap tirotropin.

Pada masa yang sama, disarankan untuk menderma darah untuk antibodi kepada TSH, T3 dan T4. Diagnosis selalu dibuat berdasarkan pemeriksaan menyeluruh.

Analisis untuk TSH semasa kehamilan

Tidak semua wanita hamil ditetapkan untuk diuji untuk TSH. Kajian ini ditunjukkan hanya jika terdapat kecurigaan terhadap patologi kelenjar tiroid, yang dibebani oleh keturunan, atau penyakit yang sudah ada. Kandungan tirotropin berbeza mengikut trimester:

  • yang pertama - 0,33-4,5 mIU / liter;
  • yang kedua - 0,3-4,1 mIU / liter;
  • ketiga - 0.2-3.15 mIU / liter.

Bersedia untuk menderma darah adalah sesuatu yang mudah. Peraturan yang sama berlaku untuk orang lain. Mereka mengambil analisis sekali pada trimester, menurut petunjuk - lebih kerap. Sebagai tambahan kepada analisis untuk TSH, T3, T4, antibodi terhadap TPO diambil.

Anda boleh mengambil ujian darah untuk TSH di poliklinik mengikut arahan doktor yang hadir.

Semua makmal swasta juga menyediakan ujian darah untuk TSH. Kos kajian berbayar berkisar antara 400 hingga 900 rubel. Sebaiknya lakukan setiap pemeriksaan di makmal yang sama. Reagen berbeza dari makmal ke makmal, jadi hasilnya mungkin berbeza.

Ujian hormon perangsang tiroid adalah kaedah yang paling tepat untuk mendiagnosis disfungsi tiroid. Walau bagaimanapun, hasilnya berubah dengan ketara di bawah pengaruh faktor luaran. Oleh itu, penting untuk mengetahui bagaimana mempersiapkan analisis, apakah peraturan untuk menderma darah. Sekiranya mustahil untuk mematuhi sepenuhnya peraturan penyediaan, anda harus memberi amaran kepada doktor yang hadir mengenai perkara ini..

Hormon TSH - apa itu, bagaimana menderma darah untuk analisis dengan betul

Hormon perangsang tiroid (TSH, thyrotropin) adalah hormon yang dirembeskan oleh kelenjar pituitari anterior dan merupakan pengatur utama fungsi normal kelenjar tiroid. Ketidakseimbangan hormon boleh menyebabkan sejumlah gangguan fizikal atau mental yang serius. Kajian ini dianjurkan untuk dilakukan secara berkala setiap tahun, kerana banyak penyakit mempunyai jangka waktu lama. Lebih-lebih lagi, banyak dari mereka dikesan pada tahap ketika terapi ubat sudah tidak berkesan..

Penting: jika perlu memantau keberkesanan taktik rawatan yang dipilih, analisis kedua dilakukan sekurang-kurangnya 2 bulan setelah selesai. Fakta ini disebabkan oleh fakta bahawa analisis TSH menunjukkan keadaan dalam sistem kelenjar pituitari-tiroid selama 4-6 minggu terakhir.

Kaedah penyelidikan: immunochemiluminescent. Jangka masa: 1 hari tidak termasuk hari pengambilan biomaterial. Harga: 450 rubel.

Ujian darah untuk hormon TSH - apa itu?

Hormon TSH adalah hormon tropik yang disintesis oleh kelenjar pituitari anterior. Peranan TSH dalam tubuh wanita dan lelaki adalah untuk menjaga dan mengatur sintesis hormon tiroid: T3 dan T4.

Reseptor hormon perangsang tiroid tergolong dalam serpentin (reseptor tujuh-gegelung). Fungsi mereka adalah untuk mengirimkan isyarat intraselular untuk mengaktifkan tindak balas sel, yang disertai dengan peningkatan penggunaan yodium. Dalam kes ini, enzim adenylate siklase mula secara intensif menjadi pemangkin proses penukaran adenosin trifosfat (sumber tenaga) menjadi adenosin monofosfat siklik (cAMP). Pengumpulan cAMP membawa kepada fakta bahawa TSH meningkatkan pengeluaran triiodothyronine (T3) dan tiroksin (T4). Masa sintesis dikurangkan menjadi 1 minit.

Peraturan kawalan dijalankan mengikut prinsip "maklum balas". Dengan kata lain, semakin rendah kepekatan T3 dan T4 dalam darah, semakin besar jumlah TSH.

Apa hormon TSH dan T4 bebas yang mempengaruhi?

Kepentingan T3 dan T4 untuk perkembangan normal organisma manusia sukar untuk dinilai berlebihan. Fungsi utama mereka termasuk:

  • peraturan metabolisme dan pemeliharaan homeostasis;
  • normalisasi metabolisme oksigen dalam tisu;
  • mengekalkan tekanan darah;
  • peraturan termoregulasi;
  • penyertaan dalam peraturan sistem kardiovaskular;
  • rangsangan proses eritropoiesis pada sumsum tulang;
  • kawalan ke atas proses biosintesis protein - bahan "binaan" utama organisma hidup;
  • rangsangan pertumbuhan.

Oleh itu, kadar pengeluaran T3 dan T4 bergantung pada tahap hormon perangsang tiroid (TSH), yang seterusnya terlibat secara langsung dalam pertumbuhan dan perkembangan seluruh organisma..

Apabila kajian dijadualkan?

Rujukan kepada pesakit boleh dipesan oleh doktor am, pakar pediatrik, ahli endokrinologi, pakar neurologi atau pakar bedah. Petunjuk utama untuk kajian ini adalah peningkatan ukuran kelenjar tiroid, yang didiagnosis dengan ultrasound. Patologi mungkin disertai dengan hiperiroidisme (berlebihan) atau hipotiroidisme (pengeluaran hormon yang tidak mencukupi).

Gejala yang menunjukkan hipertiroidisme:

  • takikardia yang kerap;
  • penurunan berat badan yang tidak dapat dijelaskan;
  • insomnia;
  • cirit-birit etiologi yang tidak diketahui;
  • sakit perut;
  • ketidakstabilan emosi, kegelisahan, keagresifan;
  • toleransi haba yang lemah;
  • kemerosotan penglihatan;
  • gegaran tangan;
  • apatis, kemurungan dan kelemahan.

Tanda-tanda hipotiroidisme termasuk:

  • haid tidak teratur pada wanita;
  • mati pucuk pada lelaki;
  • penurunan seks;
  • keguguran rambut berlebihan;
  • gangguan kemurungan;
  • kelesuan;
  • penurunan ingatan;
  • masalah najis (sembelit);
  • kulit kering;
  • bengkak.

Bagi bayi yang baru lahir berisiko terkena penyakit tiroid, kajian wajib dilakukan sejurus selepas kelahiran, untuk mengecualikan hipotiroidisme kongenital.

Bagaimana untuk diuji TSH semasa perut kosong atau tidak?

Persediaan untuk analisis TSH sangat penting untuk kebolehpercayaan hasil yang diperoleh..

Kajian hormon TSH dalam darah dilakukan dengan ketat semasa perut kosong. Bagi kanak-kanak, selang waktu makan 4 jam terakhir dibenarkan, untuk orang dewasa minimum 8 jam. Banyakkan minum air bersih.

Semasa mempersiapkan ujian darah untuk TSH, tidak perlu merokok selama 3 jam sebelum mengumpulkan biomaterial, dan juga, setelah berunding dengan doktor, tidak termasuk ubat selama 2 hari. Kepentingan peraturan ini adalah kerana risiko memperoleh hasil positif palsu kerana kemampuan beberapa ubat untuk meningkatkan atau menurunkan rembesan hormon.

Alkohol dikecualikan beberapa hari sebelum kajian.

Telah diketahui bahawa penunjuk dicirikan oleh turun naik harian. Jadi, nilai maksimumnya dicatat dalam selang waktu antara jam 2 hingga 4 pagi, dan minimum - dari 17 hingga 19 malam. Dari jam 6 hingga 8 pagi, kepekatannya sedikit berkurang, oleh itu, waktu optimum untuk ujian darah untuk TSH dianggap dari jam 9 hingga 11 pagi..

Selain itu, penunjuknya sangat sensitif terhadap tekanan fizikal dan emosi. Rembesannya terganggu ketika terjaga pada waktu malam sebelum menderma darah. Latihan fizikal pada waktu petang sebelum lawatan ke jabatan makmal juga harus ditangguhkan.

Peraturan di atas adalah sama untuk kedua-dua jantina dan semua peringkat umur. Walau bagaimanapun, persoalan sering timbul - bagaimana cara mengambil TSH kepada wanita dengan betul dan adakah tahap kitaran haid penting? Kakitangan makmal boleh bertanya kepada pesakit mengenai fasa kitaran atau usia kehamilan.

Maklumat sedemikian diperlukan untuk pemilihan nilai rujukan (normal). Walau bagaimanapun, pesakit boleh mengambil ujian TSH pada setiap hari kitaran haid, kecuali sebelum ini doktor telah menunjukkan fasa yang diperlukan untuk bersalin.

TSH normal dalam analisis

Didapati bahawa kandungan TSH dalam darah pesakit yang berumur berbeza adalah berbeza. Semasa memilih nilai normal, doktor mengambil kira usia pesakit, serta kehadiran dan tempoh kehamilan. Unit ukuran standard adalah μIU / ml, di mana semua nilai akan diberikan di bawah..

Nilai normal untuk bayi yang baru lahir hingga 4 bulan adalah antara 0.7 hingga 11. Nilai serupa untuk bayi jangka panjang dan pramatang..

Pada usia 4 bulan hingga 1 tahun, norma adalah 0,7 - 8,5, kemudian hingga 7 tahun dari 0,7 hingga 6.

Nilai yang boleh diterima untuk kanak-kanak berumur 7 hingga 12 tahun adalah dalam lingkungan 0.6 - 5.

Akil baligh bagi seorang remaja disertai oleh perubahan hormon yang ketara. Oleh itu, nilai tirotropin dari 12 hingga 20 tahun mestilah dalam lingkungan antara 0.5 hingga 4.4.

Bagi orang yang berumur lebih dari 20 tahun, nilai standard adalah 0.3 hingga 4.2. Selepas 60 tahun, terdapat sedikit peningkatan kepekatan tirotropin. Ini disebabkan oleh penurunan fisiologi jumlah T3 dan T4.

Artikel mengenai norma dan penyahkodan TSH: pada wanita dan kanak-kanak, termasuk pada wanita hamil, pada lelaki

Norma dan penyimpangan selepas penyingkiran kelenjar tiroid

Selepas pembedahan membuang kelenjar tiroid, rembesan T3 dan T4 berhenti, dan kelenjar pituitari cuba memaksimumkan kandungannya dengan pengeluaran tirotropin yang berlebihan untuk ini. Untuk mengimbangi kekurangan T3 dan T4, ubat berdasarkannya diresepkan seumur hidup..

Kadar tirotropin selepas pembedahan adalah dari 0.3 hingga 4.0 mU / ml.

Pada hari-hari pertama, pesakit mempunyai tahap TSH yang tinggi setelah penyingkiran kelenjar tiroid, yang merupakan varian norma fisiologi. Walau bagaimanapun, kemudian, nilainya harus kembali ke julat normal. Penting untuk mempersiapkan pengumpulan biomaterial dengan betul, kerana banyak ubat membawa kepada hasil positif palsu.

Nilai thyrotropin yang rendah selepas pembedahan menunjukkan overdosis ubat hormon atau patologi dalam kerja kawasan hipofalamik pituitari otak.

Mengapa hormon perangsang tiroid meningkat??

Tahap TSH yang tinggi pada kanak-kanak dan orang dewasa dapat menunjukkan sejumlah keadaan:

  • hipotiroidisme adalah kekurangan hormon tiroid jangka panjang. Tahap terakhir patologi pada kanak-kanak disertai oleh cretinism, dan pada orang dewasa - myxedema (pembengkakan membran mukus yang teruk). Prevalensi tinggi (20 kes per 1000 orang) sering disertai dengan pengesanan lewat. Situasi ini dijelaskan oleh kekhususan gejala yang rendah pada peringkat awal. Dalam kes ini, tahap TSH dalam hipotiroidisme meningkat dengan mendadak, dan nilai T3 dan T4 menurun sebanding dengan keparahan patologi;
  • adenoma hipofisis adalah tumor tisu kelenjar etiologi yang tidak diketahui. Patologi menyumbang satu perenam dari semua kes tumor otak. Bahayanya adalah jalan asimtomatik yang berpanjangan. Oleh itu, selalunya pada peringkat pengesanan, terapi ubat tidak memberikan kesan yang diinginkan, pembuangan pembedahan diperlukan;
  • tiroiditis autoimun (tiroiditis Hashimoto) adalah keradangan kronik pada tisu tiroid. Semakin jelas keradangannya, semakin besar kekurangan T3 dan T4. Kelaziman di kalangan kanak-kanak tidak melebihi 1.5%, dan orang dewasa - 11%. Wanita jatuh sakit 4 - 8 kali lebih kerap daripada lelaki. Penjagaan perubatan yang mencukupi dan tepat pada masanya menentukan prognosis yang baik;
  • dengan sindrom rembesan tirotropin yang tidak terkawal, terdapat ketiadaan mekanisme penghambatan untuk sintesisnya oleh kelenjar pituitari. Lebih-lebih lagi, peningkatannya tidak bergantung pada kandungan hormon tiroid dalam darah;
  • onkologi tiroid atau payudara, serta paru-paru;
  • pelbagai gangguan mental;
  • kekurangan adrenal utama;
  • hipotiroidisme remaja;
  • tirotropinoma;
  • keracunan plumbum;
  • patologi somatik yang teruk.

Punca tahap tirotropin rendah

Penyimpangan dari norma ke bawah diperhatikan pada gondok toksik meresap, yang termasuk dalam patologi autoimun. Keadaan ini dicirikan oleh rembesan hormon tiroid (hipertiroidisme) yang berlebihan, yang terkumpul dan menunjukkan kesan toksik. Menurut peraturan "peraturan terbalik" dalam kes ini, tahap TSH pada hipertiroidisme menurun dengan ketara.

Prognosis untuk gondok beracun yang disebarkan adalah baik sekiranya diagnosis tepat pada masanya dan penunjukan rawatan yang mencukupi. Pesakit harus mengelakkan pendedahan cahaya matahari yang berlebihan, tekanan, kerja berlebihan, aktiviti fizikal yang berlebihan, serta mengambil ubat dan makanan yang mengandungi yodium.

Penurunan yang serupa dalam indikator adalah ciri penyakit Plummer - tumor jinak kelenjar tiroid. Wanita lebih mudah diserang penyakit, lelaki lebih kerap sakit 4-6 kali. Sebabnya adalah mutasi genetik yang membawa kepada sintesis T3 dan T4 jangka panjang dan tinggi. Prognosis hasilnya seringkali menguntungkan, bahkan penyembuhan secara spontan mungkin. Walau bagaimanapun, terdapat kes terpencil degenerasi patologi menjadi malignan.

Penurunan organisma yang kritikal (cachexia) juga menyebabkan penghambatan rembesan tirotropin. Dalam kes ini, orang itu menurunkan berat badan secara dramatik. Sebagai peraturan, cachexia adalah penyakit sekunder dalam patologi yang mendasari. Dalam kes ini, rawatan dikurangkan untuk mengenal pasti dan menghilangkan punca, dan kemudian terapi simptomatik untuk memulihkan tubuh manusia.

Nilai TSH rendah dengan nilai T4 bebas normal diperhatikan pada pesakit tua dan wanita hamil, pada pesakit dengan nekrosis pituitari postpartum, adenoma tirotoksik, trauma hipofisis, tirotoksikosis laten, dan juga dengan rawatan diri T4.

Apa maksudnya - TSH meningkat, dan T4 adalah normal?

Tahap TSH yang meningkat dengan nilai T4 normal menunjukkan hipotiroidisme laten (subklinikal). Ini adalah peringkat pertama bentuk klinikal penyakit ini, yang dicirikan oleh kerosakan pada kelenjar tiroid dan gangguan fungsi normalnya. Gambaran klinikal tidak mempunyai tanda-tanda patologi yang ketara.

Penyakit ini didiagnosis pada 20% wanita berusia lebih dari 50 tahun. Diagnosis pembezaan terdiri daripada menentukan nilai hormon tiroid dan hipofisis. Sebabnya adalah:

  • perkembangan organ intrauterin patologi;
  • kekurangan yodium;
  • penyingkiran kelenjar tiroid;
  • kecederaan pada kelenjar tiroid;
  • keperluan untuk rawatan ubat jangka panjang dengan ubat-ubatan yang menghalang kerja kelenjar tiroid;
  • keradangan atau barah kelenjar.

Rawatan hipotiroidisme laten terdiri daripada penggunaan ubat hormon, vitamin, dan diet. Pada masa yang sama, gula, jenis ikan dan daging berlemak, mentega dan produk soya tidak termasuk dalam diet..

Setelah menjalani rawatan sepenuhnya, pesakit diperiksa semula. Sekiranya terdapat peningkatan TSH yang tinggi secara konsisten, dan tahap T3 dan T4 juga berada dalam julat normal, maka kesimpulan dibuat mengenai ketidakefektifan kaedah yang dipilih. Masalah pembetulan atau pemindahan ke kaedah terapi alternatif sedang diselesaikan.

  • Mengenai Pengarang
  • Penerbitan terkini

Lulus sebagai pakar, pada tahun 2014 dia lulus dengan kepujian dari Institut Pendidikan Pengajian Tinggi Belanjawan Negeri Orenburg State University dengan ijazah dalam mikrobiologi. Lulusan pengajian pascasiswazah di Universiti Agraria Negeri Orenburg.

Pada tahun 2015. di Institute of Cellular and Intracellular Symbiosis of the Ural Branch of the Russian Academy of Sciences lulus latihan lanjutan mengenai program profesional tambahan "Bacteriology".

Pemenang pertandingan All-Russian untuk karya ilmiah terbaik dalam pencalonan "Sains Biologi" 2017.