Buasir: gambar, gejala dan rawatan

Hari ini, buasir adalah salah satu penyakit yang paling biasa di dunia moden..

Menurut statistik, 8 daripada 10 orang memilikinya sekurang-kurangnya sekali dalam hidup mereka. Dengan buasir, urat varikos dan keradangan urat hemoroid yang terletak di rektum berlaku.

Penyakit ini tidak hanya disebabkan oleh ketidakselesaan yang teruk yang ditimbulkannya, tetapi juga dengan banyak komplikasi. Kehadiran masalah ini memerlukan perundingan secara langsung dengan pakar dengan pemilihan taktik rawatan seterusnya.

Pengelasan

Bergantung pada lokasi buasir, gejala dan rawatan penyakit akan berbeza dengan ketara. Buasir boleh:


  1. 1) Dalaman.
  2. 2) Luaran.
  3. 3) Gabungan.
Buasir dalaman berkembang di lumen rektum. Biasanya sukar untuk melihatnya dengan mata kasar dan pesakit hanya dapat meneka dengan sensasi mengenai kehadiran patologi. Dengan buasir dalaman, akibat peningkatan aliran darah, pelbagai plexus choroid di rektum mula mengembang, dan, sebagai hasilnya, menonjol dari bawah selaput lendir. Bentuk ini berkembang secara beransur-ansur dan disertai dengan tidak adanya gambaran klinikal yang jelas..

Buasir luar sering disebut buasir dubur. Ia berbeza dengan bentuk dalaman kerana buasir melambung ke luar berhampiran dubur dan dapat dilihat dengan jelas walaupun dengan mata kasar. Untuk bentuk ini, terdapat banyak gejala yang tidak menyenangkan adalah ciri, yang memberi banyak kesulitan kepada pesakit..

Buasir gabungan adalah gabungan bentuk dalaman dan luaran. Gabungan ini dianggap paling parah, dan, sebagai peraturan, berkembang kerana pengabaian nasihat doktor dan terapi tepat pada masanya..

Tahap buasir

Dalam perjalanan penyakit yang normal, buasir melalui empat peringkat perkembangannya - dari gejala pertama hingga keadaan teruk pada peringkat terakhir penyakit ini.

Gejala paling awal menunjukkan peringkat pertama buasir. Pada peringkat ini, penyakit ini baru mula terbentuk. Node pertama berukuran kecil, yang baru mula muncul, sering tidak diperhatikan oleh seseorang. Dan gejala dan ketidakselesaan yang ada masih sangat kecil sehingga mereka jarang diberi perhatian..

Tahap dua berkembang jika, pada manifestasi pertama, langkah-langkah yang sesuai tidak diambil untuk merawat dan menghilangkan penyebab yang memprovokasi penyakit ini. Pada peringkat ini, sensasi rasa sakit semakin meningkat, dan simpul juga jatuh. Sebagai peraturan, pada tahap ini, ubat untuk rawatan tempatan menunjukkan kecekapan yang cukup tinggi..

Tahap ketiga berbeza dengan yang kedua kerana tidak mungkin lagi membetulkan buasir di dalamnya. Mereka jatuh tidak hanya semasa buang air besar, tetapi juga dengan sedikit usaha fizikal.

Peringkat keempat penuh dengan gejala dan komplikasi yang paling teruk. Nod hampir selalu berada di luar, sementara sangat menyakitkan dan berdarah. Dalam kebanyakan kes, pada peringkat ini, campur tangan pembedahan sudah disarankan..

Punca dan faktor risiko perkembangan buasir

Sebab utama pembentukan buasir adalah patologi vaskular dan peningkatan kecenderungan untuk trombosis. Penyakit ini terbentuk kerana fakta bahawa kerana disfungsi seperti itu, aliran darah arteri di kawasan rektum meningkat dengan ketara, tetapi aliran keluar darah melalui urat kavernosa, sebaliknya, menurun.

Banyak faktor yang membawa kepada pembentukan buasir. Selalunya, ini adalah masalah dengan saluran gastrousus. Sembelit adalah salah satu penyebab yang paling biasa. Dengan masalah seperti itu, tinja tetap berada di rongga rektum terlalu lama, tekanan pada dindingnya dan menyebabkan kerengsaan. Di samping itu, seseorang yang sering mengalami sembelit biasanya mengalami banyak tekanan semasa buang air besar, yang juga menyumbang kepada tekanan yang lemah pada urat..

Kesan serupa dilakukan oleh neoplasma jinak dan malignan, serta proses keradangan di kawasan pelvis..

Gaya hidup yang tidak aktif juga menyumbang kepada proses stagnan pada urat rektum. Atas sebab inilah buasir telah menjadi biasa di zaman kita, ketika ketidakaktifan fizikal adalah kebiasaan bagi banyak orang. Selain itu, orang yang melakukan kerja fizikal berat, yang melibatkan mengangkat beban berat, juga rentan terhadap penyakit ini..

Penyebab buasir pada wanita paling kerap mengandung atau melahirkan anak. Hampir setiap wakil kedua dari seks yang lebih lemah selepas kelahiran anak didiagnosis dengan satu atau lain tahap penyakit (lihat bagaimana merawat buasir selepas melahirkan).

Tanda dan gejala buasir

Dengan buasir, sangat penting untuk tidak melewatkan gejala pada tahap awal, ketika penyakit ini masih dapat disembuhkan dengan campur tangan minimum.

Gejala pertama buasir, yang dirancang untuk memberi amaran kepada seseorang, biasanya dikaitkan dengan sensasi yang tidak wajar di rektum. Dalam foto di sebelah kanan, anda dapat melihat buasir luar..

Seseorang merasakan berat yang tidak biasa yang dapat muncul setelah buang air besar, dan dalam beberapa kes mendahului. Sensasi ini tidak hilang walaupun usus telah dikosongkan.

Lama kelamaan, ketidakselesaan di dubur meningkat dengan ketara. Kesakitan yang teruk dan tajam muncul, yang biasanya meningkat dengan pergerakan usus, latihan fizikal. Akibat sensasi yang menyakitkan, seseorang mula menahan keinginan untuk membuang air besar. Akibatnya, banyak orang mengalami sembelit. Dengan buasir, mereka biasanya mengambil bentuk kronik..

Salah satu gejala buasir yang paling tidak menyenangkan adalah penampilan nod. Dengan bentuk luaran, mereka terletak berhampiran dubur, dan dengan bentuk dalaman, di rektum. Apabila penyakit itu berkembang, urat simpul jatuh, sambil memberi pesakit ketidakselesaan yang besar. Dengan keradangan urat simpul yang teruk, suhu badan yang tinggi dapat ditambahkan pada gejala, serta kehadiran darah di dalam najis.

Bagaimana buasir didiagnosis??

Diagnosis buasir merangkumi beberapa kaedah penyelidikan sekaligus.

Pada mulanya, dengan gejala yang mencurigakan, proctologist melakukan pemeriksaan digital pada rektum bawah. Kaedah ini wajib untuk sebarang penyakit proktologi dan memberi peluang kepada doktor untuk menilai kehadiran atau ketiadaan patologi..

Hasil yang lebih tepat dapat diperoleh dengan anoskopi. Kajian ini dilakukan menggunakan cermin rektum khas, sejurus selepas palpasi.

Dalam kebanyakan kes, jika disyaki buasir, sigmoidoscopy juga dilakukan. Kaedah ini melibatkan pemeriksaan terperinci bahagian bawah kolon dan rektum sigmoid dengan sigmoidoscope..

Semasa membuat diagnosis, perlu juga dilakukan ujian makmal. Khususnya, koprogram adalah analisis tinja, yang akan membantu menilai mikroflora usus, memberi maklumat mengenai kehadiran enzim, kehadiran lendir atau kekotoran patologi lain. Di samping itu, ujian darah ghaib fecal dan jumlah darah lengkap adalah wajib..

Rawatan buasir

Rawatan buasir bergantung, pertama sekali, pada tahap penyakit ini. Oleh itu, dengan adanya gejala yang minimum, hasil yang sangat baik diperoleh dengan penggunaan persediaan topikal - salap, krim, suppositori rektum. Ubat-ubatan tersebut untuk buasir mengandung, sebagai peraturan, gabungan beberapa bahan sekaligus, yang mempunyai kesan analgesik, anti-inflamasi, dan penyelesaian..

Juga, untuk buasir semua peringkat, rawatan dengan ubat sistemik ditunjukkan: ubat anti-radang bukan steroid, venotonik, ubat-ubatan yang mengandung bioflavonoid. Sebagai tambahan kepada rawatan konservatif, pelbagai kaedah bukan pembedahan digunakan secara aktif untuk merawat penyakit, arahan untuk menghilangkan buasir:


  • sklerosis;
  • pembekuan inframerah;
  • penghancuran cryodestruction;
  • ligasi dengan cincin lateks;
  • pembekuan laser;
  • penggunaan pisau bedah pancaran radio.
Pada peringkat kemudian buasir, selalunya diperlukan untuk melakukan campur tangan pembedahan. Petunjuk untuk pembedahan adalah urat simpul besar yang selalu berdarah, dan juga kekurangan tindak balas terhadap rawatan konservatif.

Pembedahan untuk membuang buasir disebut hemorrhoidectomy. Ini menunjukkan pemisahan nod dengan pisau bedah. Sebagai peraturan, selama operasi seperti itu, laser atau elektrokoagulasi juga digunakan..

Semasa operasi Longo, jahitan khas digunakan, yang digunakan di tempat di mana simpul jatuh, sedikit di atas pangkalnya. Oleh itu, kerosakan pada mukosa rektum berlaku minimum, dan pesakit pulih lebih cepat.

Rawatan buasir dengan ubat-ubatan rakyat

Sebagai tambahan kepada kaedah terapi konservatif untuk buasir, ubat tradisional sangat popular. Kaedah sedemikian dapat mengurangkan gejala penyakit dengan ketara dan pada masa yang sama, berbanding dengan ubat, tidak berbahaya..

Mandi duduk sangat popular untuk rawatan buasir di rumah. Untuk penyediaannya, ramuan digunakan, yang mempunyai kesan anti-radang dan antibakteria. Koleksi seperti itu termasuk chamomile, St. John's wort, linden rose hips, oak bark. Mandi biasanya digunakan dalam kursus. Tempoh kursus sedemikian adalah dari dua minggu hingga sebulan..

Salap buatan sendiri juga menunjukkan kecekapan tinggi (lihat salap buasir). Produk sebegini biasanya disediakan berdasarkan mentega cair, yang ditambahkan propolis, minyak buckthorn laut, madu.

Salap selesai dirawat dengan kawasan yang terkena, atau disapu pada kain kasa dan dimasukkan ke dalam dubur. Salap buatan sendiri meningkatkan penyembuhan luka, melegakan kesakitan, dan memudahkan pergerakan usus.

Komplikasi

Buasir, terutama jika tidak ada rawatan yang mencukupi, boleh menyebabkan komplikasi yang cukup serius. Dalam kebanyakan kes, komplikasi seperti itu adalah trombosis hemoroid, yang biasanya terjadi akibat spasme sphincter yang teruk. Trombosis jenis ini dicirikan oleh gejala seperti pendarahan, kelemahan, peningkatan degupan jantung, pening.

Pelanggaran urat simpul yang dilancarkan juga penuh dengan perkembangan paraproctitis. Penyakit ini adalah keradangan dubur yang bernanah, di mana tisu usus secara beransur-ansur hancur. Komplikasi ini memerlukan rawatan perubatan segera dan pelantikan terapi anti-radang dan antibiotik. Jika tidak, keracunan darah dan kematian adalah mungkin.

Anemia kekurangan zat besi adalah komplikasi umum penyakit ini. Ia berkembang akibat kenyataan bahawa nod yang meradang sering berdarah dan kehilangan darah seperti itu sangat mempengaruhi tahap hemoglobin, menurunkan tahapnya kadang-kadang menjadi nilai kritikal.

Pencegahan buasir

Langkah-langkah pencegahan untuk buasir bukan sahaja dapat membantu mencegah kambuh penyakit ini, tetapi juga membantu mengurangkan gejala dengan penyakit yang sudah didiagnosis. Untuk mengelakkan pembentukan buasir, pertama-tama anda harus menyesuaikan diet anda. Diet haruslah bervariasi dengan buah-buahan, sayur-sayuran, dedak, minum banyak air bersih.

Elakkan makanan berlemak dan tinggi kalori, serta makanan pedas yang merengsakan dinding usus secara berlebihan. Di samping itu, doktor mengesyorkan menetapkan proses buang air besar, mengelakkan sembelit dan cirit-birit. Pada masa yang sama, perlu memantau berat badan anda, kerana orang gemuk lebih rentan terhadap sebarang jenis trombosis..

Selalunya, kemunculan penyakit, terutamanya penyakit luaran, boleh menyebabkan ketidakpatuhan kebersihan diri di kawasan perineum. Doktor menasihatkan menggunakan kertas tandas lembut, jika boleh selepas setiap buang air besar, bilas dubur dengan air sejuk.

Doktor mana yang harus dihubungi untuk mendapatkan rawatan?

Sekiranya, setelah membaca artikel itu, anda menganggap bahawa anda mempunyai gejala ciri penyakit ini, maka anda harus mendapatkan nasihat doktor proktologi.

Apakah simptom buasir

Perluasan patologi urat hemoroid, yang kemudian berakhir dengan pembentukan simpul di rektum bawah, berkembang secara beransur-ansur, jadi buasir mempunyai tanda-tanda yang sangat berbeza. Penyakit timbul tanpa mengira usia dan jantina, dan sebab penampilannya sering dikaitkan dengan tekanan dan kecenderungan keturunan.

Jenis buasir

Hari ini, proses keradangan pada urat hemoroid didiagnosis dengan kerap. Penyakit proktologi ini adalah yang paling biasa, dan di kalangan pesakit bukan sahaja orang dewasa dan orang tua, tetapi juga kanak-kanak.

Tanda-tanda kemunculan buasir bergantung pada jenis penyakit dan tahap perkembangannya. Oleh itu, penyakit ini dibahagikan kepada jenis berikut:

  1. Buasir luar (luaran).
  2. Dalaman.

Jenis pertama dicirikan oleh peningkatan buasir yang kuat, yang berlaku kerana proses stagnan di pelvis kecil dan pembentukan gumpalan darah di vena varikos. Penyakit ini mudah dikenali semasa pemeriksaan awal, kerana pada tahap pembentukan tertentu penyakit ini dapat dilihat secara visual.

Pembentukan kerucut dengan buasir luar diperhatikan berhampiran dubur itu sendiri. Penyakit ini disertai dengan pendarahan ringan, dan apabila diabaikan, salah satu buasir yang meradang jatuh.

Bagi buasir dalaman, ia kurang dapat dilihat, kerana ia terletak di bawah selaput lendir rektum. Jenis penyakit ini hanya dapat ditentukan melalui pemeriksaan kontak dan adanya gejala yang sesuai.

Gambar klinikal: tanda-tanda pertama buasir

Cukup mudah untuk mengenal pasti kehadiran buasir jika anda mengetahui simptomnya. Jadi, salah satu tanda pertama masalah adalah ketidakselesaan di kawasan saluran dubur, mirip dengan sensasi benda asing.

Sekiranya kita mempertimbangkan setiap jenis pengembangan urat hemoroid secara berasingan, maka gambaran klinikalnya berbeza bergantung pada tahap perkembangan dan klasifikasi, yang terbahagi kepada bentuk kronik dan akut.

Oleh itu, apakah gejala buasir luar? Tanda-tanda keradangan buasir jenis ini adalah akut. Gejala berikut membuktikan penyakit ini:

  • penampilan tonjolan di dubur (serupa dengan lebam dari pukulan);
  • nod yang meradang mudah dirasakan dengan jari;
  • peningkatan node pada masa ketegangan, yang sangat akut ketika buasir berjalan;
  • kehadiran darah di dalam najis selepas buang air besar;
  • sakit ketika cuba mengosongkan;
  • rasa terbakar dan sakit di dubur, terutamanya setelah najis keluar.

Buasir dalaman mempunyai simptom yang serupa, tetapi kurang teruk. Perbezaan antara bentuk penyakit ini adalah penyakit ini tidak terletak di bahagian luar rektum, tetapi lebih dalam, oleh itu ia dapat dikesan oleh proctologist hanya ketika berdebar. Dengan pemeriksaan visual, mungkin untuk mengetahui penyakit tersebut hanya pada peringkat perkembangan selanjutnya..

Ketidakselesaan di kawasan dubur

Tanda-tanda pertama buasir merangkumi sebarang ketidakselesaan di rektum bawah dan dubur. Anda boleh mengesyaki adanya proses patologi dengan gejala berikut:

  • berat dan rasa pengosongan yang tidak lengkap setelah pergi ke tandas;
  • sedikit sensasi terbakar ketika najis keluar;
  • perasaan pecah dubur semasa buang air besar, yang disertai dengan rasa sakit dan pendarahan yang memotong;
  • ketidakselesaan ketika duduk lama di permukaan yang keras;
  • sakit di dubur yang semakin teruk dengan mengangkat berat atau batuk.

Ketidakselesaan disebabkan oleh pembengkakan dinding saluran darah dan urat hemoroid, yang terletak berhampiran dubur. Pada peringkat awal perkembangan buasir, gejala ini cenderung mereda dan muncul secara berkala. Dalam proses akut penyakit ini, sensasi yang tidak menyenangkan menemani pesakit secara berterusan, memburukkan lagi semasa buang air besar.

Mengenai rasa sakit akut dan sensasi terbakar di dubur, simptomologi ini menampakkan diri sekiranya berlaku pecahnya nod yang meradang. Ini biasanya berlaku apabila najis bergerak melalui kawasan patologi rektum. Ketidakselesaan berlaku semasa buang air besar, dan mungkin berlangsung beberapa saat selepas itu.

Pelepasan patologi

Tanda pertama buasir adalah kehadiran pelepasan dari dubur, yang tidak biasa bagi orang yang sihat..

Jadi, dengan edema dinding rektum, yang selalu menyertai proses keradangan, lendir rektum muncul. Pelepasan buasir mungkin mengandungi campuran nanah dan darah. Pelepasan mereka menjengkelkan epitelium rektum dan dubur, yang ditunjukkan oleh gatal-gatal dan pembakaran. Sekiranya kebersihan tidak diperhatikan, lendir menyebabkan pengembangan hakisan dan bisul di kawasan dubur.

Buasir juga dicirikan oleh pendarahan, penampilannya dikaitkan dengan pecahnya buasir yang membesar. Pendarahan rektum seperti ini dicirikan oleh tahap darjah yang berbeza-beza, dan warnanya bergantung pada sama ada buasir dalaman atau luaran.

Dengan penyakit lanjut, ketika simpul diperbesar secara maksimum dan kehilangannya diperhatikan, darah muncul akibat pecahnya kerucut hemoroid. Pada peringkat awal, rembesan ini berlaku pada masa buang air besar. Darah semasa buang air besar dapat dilihat pada najis itu sendiri dan di atas kertas.

Proses keradangan

Buasir tidak selalu disertai dengan proses keradangan. Selalunya, komplikasi dalam bentuk keradangan berkembang apabila urat simpul membesar jatuh atau diperah.

Buasir dengan keradangan mempunyai gejala berikut:

  • pelepasan lendir;
  • ketidakselesaan berterusan;
  • ketidakupayaan untuk duduk lama dalam satu kedudukan, terutamanya di permukaan yang keras;
  • kesakitan pada setiap usaha.

Di samping itu, keradangan buasir berkembang kerana lebam pecah dan kebersihan diri yang buruk. Untuk mengelakkan komplikasi seperti ini, anda perlu mencuci diri selepas setiap perjalanan ke tandas. Sekiranya ini tidak dilakukan, maka mikroorganisma patogen akan menembusi luka segar dan memulakan pembiakan aktif di sana, yang akan memprovokasi pembentukan jangkitan.

Buasir yang berlarutan

Gejala ini khas untuk buasir dalaman dan luaran. Pada peringkat awal, lebam sedikit membesar, yang terletak rendah, melambung sedikit ke luar semasa buang air besar. Setelah dikosongkan, mereka kembali ke kedudukan asal..

Sekiranya kita membicarakan buasir lanjut, maka kehilangan nod pada peringkat terakhir diperhatikan dengan sebarang usaha fizikal. Selain itu, dalam proses perkembangan penyakit ini, kerucut harus dipasang dengan tangan anda, kerana mereka sendiri tidak akan kembali.

Mengosongkan masalah

Apa tanda-tanda buasir lain yang ada? Sembelit adalah pendamping berterusan penyakit ini. Masalah najis berlaku kerana peningkatan buasir dan percambahannya.

Urat dan lebam yang melebar mengganggu peredaran darah, yang memberi kesan negatif terhadap kerja sfinkter dan fungsi motor rektum. Dengan latar belakang ini, dorongan untuk keluar berlaku secara tidak teratur - terdapat pengumpulan najis di rongga usus.

Juga, faktor psikologi memainkan peranan penting dalam perkembangan sembelit pada buasir. Orang itu takut membuang air besar kerana sensasi yang menyakitkan dan mula menahan keinginannya. Semakin kerap dilakukan, semakin besar kemungkinan sembelit..

Cara merawat buasir

Terapi buasir sangat bergantung pada tahap perkembangannya dan bentuk perjalanannya. Pelebaran akut urat hemoroid, disertai dengan keradangan dan prolaps urat simpul, harus dirawat di bawah pengawasan pakar. Perkara yang sama berlaku untuk buasir purulen..

Tanda-tanda buasir dan hubungan rawatan:

  1. Pada peringkat 1 dan 2, ketika gejala belum terbeban. Terapi ini dijalankan secara eksklusif dengan kaedah konservatif, termasuk photocoagulation inframerah dan sclerotherapy. Pembetulan pemakanan dijalankan. Selain itu, pesakit diberi salap dan ubat antihemorrhoidal untuk menormalkan nada urat.
  2. Pada peringkat ke-3 dan ke-4, apabila tanda-tandanya lebih jelas. Kaedah rawatan konservatif dilengkapi dengan campur tangan pembedahan.

Lebih baik memulakan rawatan buasir pada gejala pertama yang muncul. Sekiranya penyakit diabaikan dan perkembangan komplikasi, terapi ubat menjadi kurang berkesan, oleh itu memerlukan lebih banyak masa untuk pulih

4 tanda pertama dan 5 gejala buasir

Buasir adalah penyakit yang paling biasa di planet ini yang menyerang orang dari semua peringkat umur. Lelaki paling cenderung kepada penampilan kerucut hemoroid, tetapi di kalangan wanita masalah ini tidak jarang berlaku, terutama di kalangan mereka yang telah melahirkan.

Tanda-tanda pertama buasir sering tidak disedari: sama ada pesakit tidak mahu memerhatikannya, kerana mereka merasa malu dengan masalah mereka, atau mereka tidak memperhatikannya. Malangnya, semua ini membawa kepada fakta bahawa penyakit ini didiagnosis pada peringkat kemudian, ketika terapi konservatif tidak berdaya dan harus ditambah dengan pembedahan..

Dalam topik ini, kami ingin menarik perhatian anda mengenai tanda-tanda pertama buasir, jadi jika anda mengenal pasti diri anda sendiri, anda segera berjumpa pakar. Tetapi pertama-tama, mari kita lihat apakah buasir dan apakah sebab-sebab kemunculannya..

Buasir: sebentar mengenai penyebabnya

Buasir adalah penyakit di kawasan anorektal yang dicirikan oleh pembesaran urat lapisan submucosal rektum dan / atau urat saphenous pada kawasan dubur dengan pembentukan kerucut hemoroid.

Sebab utama perkembangan buasir adalah kesesakan di urat rektum dan kegagalan ligamen yang menyokong tisu hemoroid di dalam dubur.

Faktor-faktor berikut memprovokasi pelanggaran aliran keluar dari urat hemoroid:

  • tidak aktif fizikal dan gaya hidup yang tidak menetap;
  • diet tidak seimbang dan tidak sihat;
  • gangguan usus (sembelit, cirit-birit);
  • buruh fizikal yang sukar;
  • penderaan alkohol;
  • berat badan berlebihan;
  • kehamilan;
  • kelahiran semula jadi;
  • penyakit kronik sistem pernafasan, yang disertai dengan batuk yang berpanjangan;
  • patologi kardiovaskular;
  • ketumbuhan pada organ pelvis.

Tetapi agar faktor-faktor ini berlaku, seseorang mesti mempunyai kecenderungan genetik terhadap buasir. Maksudnya, ciri anatomi zon anorektal, iaitu keanjalan dan ketumpatannya, diwarisi dari saudara terdekat - ibu, ayah, nenek atau datuk.

Buasir: tanda pertama

Manifestasi pertama penyakit dengan buasir hampir selalu tidak dapat dilihat. Ramai pesakit mengaitkannya dengan penyakit lain atau hanya tidak memperhatikannya, kerana mereka malu untuk berjumpa doktor. Sementara itu, penyakit ini semakin meningkat. Oleh itu, anda perlu mengetahui apa manifestasi buasir yang muncul terlebih dahulu..

Tanda-tanda pertama buasir mungkin seperti berikut:

  • ketidakselesaan dan rasa berat di rektum;
  • gatal-gatal di dubur;
  • sakit semasa buang air besar;
  • pendarahan semasa buang air besar.

Sensasi yang tidak menyenangkan di rektum dinyatakan oleh rasa tidak selesa, berat dan perasaan pengosongan yang tidak lengkap setelah perbuatan buang air besar. Dengan perkembangan penyakit ini, intensiti gejala yang disenaraikan meningkat, gatal-gatal di dubur dan rasa sakit semasa pengosongan rektum bergabung.

Juga, pada awal penyakit, gejalanya berkala, iaitu, ia hanya muncul semasa buang air besar, tetapi lama-kelamaan ia menjadi kekal, mengganggu pesakit walaupun dalam keadaan rehat.

Selain itu, gejala yang disenaraikan dapat hilang dengan sendirinya. Pesakit dalam kes ini berpendapat bahawa mereka telah pulih. Tetapi, sayangnya, ini tidak berlaku, dan setelah beberapa lama penyakit ini kembali dengan manifestasi baru yang lebih menyakitkan: gatal, kesemutan dan sakit di dubur..

Pendarahan semasa buang air besar muncul walaupun kerucut hemoroid telah mencapai ukuran yang cukup untuk dicederakan oleh tinja. Pendarahan paling sering dilihat sebagai titisan darah pada seluar dalam, tisu tandas, atau luka pada najis. Pendarahan yang banyak, apabila darah menetes ke tandas atau mengalir keluar dari saluran rektum, jarang berlaku pada peringkat awal buasir..

Tanda dan gejala buasir mengikut peringkat

Pertama, saya ingin mengatakan bahawa adalah kebiasaan untuk membezakan antara tiga jenis kerucut hemoroid - luaran, dalaman dan gabungan, kerana manifestasi buasir secara langsung bergantung pada lokasinya.

Buasir luar (buasir luaran) terbentuk dengan hipertrofi saluran vena subkutan di kawasan dubur dan terletak di bawah garis gigi dubur. Data formasi dapat dilihat dengan mata kasar. Buasir luaran kurang biasa daripada buasir dalaman.

Kon hemorrhoidal dalaman adalah urat hipertrofi lapisan submucosal rektum. Pembentukan sedemikian terletak di dalam saluran rektum, oleh itu, pada peringkat awal, mereka hanya dapat diperiksa menggunakan anoskopi atau sigmoidoskopi..

Jenis buasir gabungan dicirikan oleh kehadiran kerucut hemoroid dalaman dan luaran.

Dengan buasir luar, pada awal penyakit di sekitar dubur, penonjolan ceri atau warna merah dengan warna kebiruan ditentukan. Benjolan hemoroid yang muncul disertai dengan kesakitan yang teruk, terutamanya semasa buang air besar. Juga buasir boleh berdarah.

Semasa buasir dalaman, empat peringkat dibezakan, iaitu:

  • Tahap 1. Tempoh awal buasir boleh berlangsung dari beberapa bulan hingga beberapa tahun. Pada masa ini, pesakit merasakan gejala penyakit yang ringan, seperti rasa tidak selesa, berat atau gatal di dubur, serta kehadiran badan asing di rektum. Secara visual, pesakit tidak dapat menentukan kehadiran kerucut hemoroid, kerana ia berada di dalam saluran rektum dan belum jatuh. Prekursor penyakit hemoroid yang paling biasa adalah ketidakselesaan rektum;
  • Peringkat ke-2. Pada tahap ini, ketidakselesaan, gatal-gatal, rasa berat dan kesakitan pada dubur menumpuk, dan lebam hemoroid telah mencapai ukuran yang cukup untuk keluar dari dubur. Ini berlaku ketika mengangkat benda berat, batuk yang teruk dan semasa pergi ke tandas "secara besar-besaran." Tetapi pada waktu rehat, urat hemorrhoidal hipertrofi disesuaikan secara bebas ke saluran rektum. Juga, buasir mula berdarah lebih banyak, dan pesakit mempunyai kecenderungan untuk sembelit;
  • Peringkat ke-3. Pada tahap buasir ini, kerucut hemoroid jatuh dengan sedikit usaha fizikal, tetapi mereka tidak lagi dapat membetulkannya sendiri. Oleh itu, pesakit mengisinya dengan jari ke dalam rektum. Selalunya, pada tahap ketiga, komplikasi mengalami buasir seperti pelanggaran, trombosis dan nekrosis buasir, yang disertai dengan kesakitan yang teruk.
  • Peringkat ke-4. Pada peringkat penyakit ini, buasir yang meradang dapat dilihat dengan mata kasar di dubur. Tahap ini, seperti yang sebelumnya, diabaikan. Rasa sakit itu kekal, dan buasir menjadi tidak terkawal dan berdarah pada kecederaan sedikit pun (buang air besar, berjalan, memakai seluar dalam dan pakaian yang ketat).

Gejala buasir: ketidakselesaan, gatal, sakit dubur, sembelit dan pendarahan

Ketidakselesaan di rektum. Perasaan tidak selesa di rektum dapat dinyatakan dengan rasa berat dan rasa pengosongan usus yang tidak lengkap setelah buang air besar. Ini disebabkan oleh fakta bahawa urat hemoroid hipertrofi dan menonjol ke saluran rektum. Juga, peranan penting dalam berlakunya gejala ini dimainkan oleh edema tisu dubur..

Gatal di dubur. Gejala ini terdapat pada semua peringkat penyakit, hanya intensiti yang berubah. Pada awal buasir, gatal tidak kekal, tetapi dengan perkembangan proses patologi, ia menjadi kekal. Keamatan juga meningkat hingga sensasi terbakar.

Gatal dan terbakar di dubur disebabkan oleh rembesan lendir dari saluran rektum, yang merengsakan tisu perianal. Juga, gejala ini boleh disebabkan oleh hakisan, ulser dan air mata membran mukus dubur, yang sering dijangkiti, menyebabkan gatal-gatal dan pembakaran yang agak teruk..

Sakit di dubur. Sensasi menyakitkan juga boleh berkala dan kekal. Pada peringkat awal perkembangan buasir, rasa sakit berlaku semasa buang air besar, dan pada tahap terakhir ia kekal. Komplikasi buasir, seperti mencubit, trombosis dan nekrosis buasir, disertai dengan kesakitan yang tidak dapat ditanggung..

Sembelit. Pelanggaran buang air besar lebih sering diperhatikan pada tahap lanjut buasir, ketika kerucut hemoroid menyempitkan saluran rektum, sehingga menyulitkan kotoran untuk melewati. Sembelit juga boleh berlaku akibat ketakutan pesakit untuk pergi ke tandas. Pesakit secara khusus menekan keinginan untuk membuang air besar, kerana mereka takut ia akan menyakitkan, tetapi ini hanya memperburuk keadaan. Di samping itu, sembelit itu sendiri menimbulkan pemburukan buasir, kerana tinja keras mencederakan kerucut hemoroid, menyebabkan keradangan, dan regangan kuat semasa buang air besar menyebabkan peningkatan tekanan vena pada vena rektum. Oleh itu, ia mewujudkan lingkaran setan: sembelit-buasir-sembelit.

Berdarah. Gejala ini lebih biasa dengan penyetempatan dalaman kerucut hemoroid. Mekanisme pendarahan hemoroid dikaitkan dengan trauma pada epitel vena rektum hipertrofi oleh tinja, terutama dengan sembelit, ketika tinja keras. Seperti yang telah kita katakan, pendarahan yang banyak untuk buasir tidak bersifat, oleh itu, risiko terkena anemia adalah minimum. Tetapi dalam kes lanjut, apabila lebam berdarah dengan kuat, anemia dapat menyertai gejala buasir, iaitu, kelemahan umum, pucat kulit, perubahan rasa, pingsan, dll..

Buasir: Cara Mengubatinya?

Buasir dirawat dan didiagnosis oleh proctologist atau koloproctologist, tetapi di poliklinik daerah di mana tidak ada pakar yang ditentukan, fungsi ini dilakukan oleh pakar bedah.

Perjuangan melawan buasir haruslah menyeluruh dan merangkumi bukan sahaja melegakan gejala penyakit atau komplikasinya, tetapi juga mempengaruhi faktor penyebab.

Oleh itu, dalam rawatan penyakit ini, pakar dipandu oleh prinsip berikut:

  1. Pembetulan gaya hidup:
  • penolakan tabiat buruk;
  • memerangi hypodynamia;
  • penurunan berat badan dan kawalan.
  1. Diet. Pemakanan harus sihat dan seimbang. Menu pesakit dengan buasir harus dikuasai oleh produk yang kaya dengan serat tumbuhan (sayur-sayuran, buah-buahan, buah-buahan kering, bijirin, buah beri). Minuman beralkohol, berlemak, goreng, asin, asap dan acar, serta kubis putih, lobak, anggur dan sayur-sayuran dan buah-buahan lain yang menyebabkan sembelit dan kembung perut adalah dilarang;
  2. Pengambilan air yang mencukupi - 1.5-2.5 liter;
  3. Terapi ubat sistemik:
  • venotonik dan phleboprotectors. Ubat-ubatan kumpulan ini dapat meningkatkan nada urat rektum, menguatkan dindingnya dan menghilangkan kesesakan vena;
  • anti-radang dan penghilang rasa sakit bukan steroid. Ubat semacam itu membantu mengatasi kesakitan di dubur, mengurangkan pembengkakan tisu dan menghentikan keradangan;
  • membawa dadah. Mereka menggunakan penggunaan ubat-ubatan yang melonggarkan najis jika tidak mungkin untuk mewujudkan fungsi usus dengan bantuan diet;
  • persediaan enzim. Enzim diresepkan untuk menormalkan fungsi usus - menghilangkan sembelit atau cirit-birit.
  1. Terapi tempatan. Penggunaan salap, gel, krim atau supositoria bertujuan terutamanya untuk melegakan gejala buasir, seperti sakit, gatal atau terbakar. Tetapi juga banyak bentuk tempatan termasuk venotonik, phleboprotectors, antimikrob dan agen penyembuhan..

Dengan tidak berkesannya terapi konservatif atau dengan perkembangan komplikasi yang mengancam nyawa pesakit, masalah rawatan buasir dipertimbangkan.

Semua kaedah pembedahan untuk rawatan buasir boleh dibahagikan kepada invasif dan radikal.

Operasi invasif minimum untuk buasir termasuk skleroterapi, pembekuan dengan sinar inframerah, ligasi dengan cincin silikon, pembekuan buasir dengan electrocoagulator atau laser, dan lain-lain. Kaedah yang disenaraikan adalah trauma rendah, tidak menyakitkan, tidak memerlukan tempoh pemulihan yang lama dan praktikalnya tidak mempunyai kontraindikasi. Tetapi, sayangnya, mereka tidak berdaya dengan bentuk buasir yang maju..

Dengan tahap buasir tahap lanjut, buasir dikeluarkan, dan operasi ini disebut hemorrhoidectomy.

Oleh itu, saya ingin mengingatkan anda sekali lagi bahawa lebih awal penyakit ini dikesan, semakin mudah menyembuhkannya. Oleh itu, setelah melihat simptom pertama buasir, jangan mengubati diri sendiri dan jangan malu untuk berjumpa pakar, kerana kesihatan anda lebih mahal daripada sebarang prasangka.

Adakah anda atau keluarga anda pernah menghadapi masalah buasir? Kami akan berterima kasih atas maklum balas anda dalam komen..

Tanda-tanda pertama buasir

Buasir adalah pembesaran urat di kawasan rektum, membentuk simpul yang dapat terletak di lumen organ, dan berada di luar, melampaui dubur. Selain itu, formasi kemudian dapat meradang akibat penembusan flora patogen, berdarah, menjadi ganas (merosot menjadi barah).

Sebab-sebab pembentukan buasir

Di submucosa rektum, terdapat banyak saluran (arteri dan vena) yang membentuk plexus hemoroid. Kerana sebab-sebab tertentu dalam struktur anatomi ini, aliran keluar sukar dan darah bertakung. Akibatnya, pleksus mengembang, membengkak dan membentuk buasir. Terdapat faktor risiko untuk pengembangan buasir, seperti:

  1. Gaya hidup yang tidak menetap.
  2. Kedudukan duduk terutamanya.
  3. Kerja lama di komputer.
  4. Makan makanan kasar yang rendah serat.
  5. Sembelit kronik jangka panjang - regangan harian membawa kepada peningkatan tekanan pada rektum dan urat hemoroid. Akibatnya, pembuluh darah melebar, banyak gumpalan darah terbentuk di lumennya..
  6. Kecenderungan keturunan. Hubungan yang boleh dipercayai dari mekanisme perkembangan ini telah terjalin, namun gen yang bertanggungjawab untuk penglibatan buasir dalam proses patologi belum dikenal pasti.
  7. Aktiviti fizikal yang berlebihan (kerana ketegangan otot perut, tekanan di dalam rongga perut meningkat, urat simpul jatuh).
  8. Kehamilan adalah salah satu penyebab buasir yang paling biasa. Rahim dan rektum terletak di rongga pelvis dan berdekatan satu sama lain. Kerana kenyataan bahawa rahim meningkat dalam ukuran dengan meningkatnya usia kehamilan dan mengambil lebih banyak ruang di rongga pelvis, pelanggaran aliran keluar darah dari urat hemoroid berkembang;
  9. Minum minuman beralkohol dalam jumlah besar menyebabkan vasodilatasi dalam badan, termasuk urat rektum.

Pengelasan

Beberapa varian sistematik patologi telah dicadangkan. Dalam praktik klinikal, perkara berikut telah membuktikan diri mereka cemerlang.

Dengan aliran
  • akut - fasa pemburukan buasir kronik yang berkaitan dengan trombosis atau pelanggaran;
  • kronik.
Dengan penyetempatan

  • dalaman - nod terletak di dinding rektum;
  • luaran - nod terletak di bawah kulit di dubur;
  • bercampur.
Dengan adanya komplikasi

  • rumit;
  • tidak rumit.

Tahap proses kronik

PentasPenerangan
1
Tiada titisan simpulan. Terdapat keputihan dari dubur.2

Kehadiran jatuh yang dapat disesuaikan secara bebas.3

Kehadiran titisan yang boleh diperbaiki dengan tangan anda sendiri.4

Kehilangan simpulan yang tidak dapat dibetulkan.

Keterukan kursus akut

KuasaPenerangan
1Nod yang terkena sakit semasa pemeriksaan. Kawasan di sekitar dubur sedikit kemerahan, bengkak.
2Urat simpul sangat menyakitkan, di sekitar bukaan luaran terdapat kemerahan dan pembengkakan yang ketara.
3Node jatuh, mempunyai warna ungu-sianotik, edema dan kemerahan paling ketara. Pemeriksaan rektum adalah mustahil kerana kesakitan yang teruk. Komplikasi mungkin timbul.

Manifestasi klinikal

Gejala dan tanda-tanda buasir bergantung pada perjalanan penyakit, tahap, penyetempatan dan ditunjukkan oleh gejala berikut:

  • peningkatan formasi dalam ukuran;
  • penggabungan unit;
  • kesakitan yang meningkat semasa perbuatan buang air besar;
  • gatal-gatal di kawasan dubur, sensasi terbakar;
  • ketidakselesaan, perasaan kehadiran badan asing di dubur;
  • kemunculan darah merah pada tinja, atau di atas kertas selepas mengelap;
  • pelepasan sifat lendir dari dubur;
  • kehilangan nod yang terjejas semasa buang air besar, batuk, bersin.

Tanda-tanda buasir dalaman

Patologi tidak dapat diketahui lama. Ini disebabkan oleh fakta bahawa simpul terletak di dinding rektum, di mana terdapat sedikit reseptor kesakitan, oleh itu, orang yang menderita buasir tidak merasakan sakit, tetapi hanya rasa tidak selesa atau perasaan kehadiran badan asing.

Urat simpul tidak menonjol di atas kulit, mereka tidak dapat dirasakan sehingga penyakit ini mencapai tahap kehilangan nod dari dubur.

Gejala buasir dalaman dicirikan oleh munculnya bintik-bintik darah merah pada kertas tandas atau tinja, dan pendarahan rektum juga mungkin terjadi. Pada peringkat kemudian, rasa sakit kadang-kadang muncul ketika membuang najis, yang berkaitan dengan kehilangan nod.

Tanda-tanda buasir luar

Gejala pertama buasir luaran adalah gatal di kawasan bukaan luaran, ketidakselesaan atau kesakitan semasa buang air besar, selepas tekanan fizikal, atau, sebaliknya, setelah duduk lama. Simpul dapat dirasakan dengan tangan anda, ia akan menonjol di atas permukaan kulit.

Diagnostik

Dalam kebanyakan kes, diagnosis tidak begitu sukar. Kriteria adalah seperti berikut:

  1. Kehadiran gejala khas.
  2. Pemeriksaan di kerusi ginekologi atau di sofa (pesakit mengambil kedudukan siku lutut).
    1. Penilaian keadaan dubur - struktur dubur, kehadiran parut, kecacatan, fistula, keadaan kulit di sekitar dubur, kehadiran pembesaran, pemadatan, pendarahan, buasir yang meradang, kemungkinan pembalikan semula, keparahan kesakitan, tahap prolaps.
    2. Pemeriksaan rektum digital, di mana doktor menentukan keadaan mukosa rektum, kehadiran pendarahan, urat simpul, fistula, neoplasma, parut, sakit, kemungkinan pengurangan.
  3. Anoskopi - pemeriksaan keadaan lumen rektum menggunakan cermin khas. Membran mukus, kehadiran nod dan kecacatan juga dinilai.
  4. Kaedah klinikal umum.
  5. Kiraan darah lengkap: kemungkinan pengesanan anemia, tanda-tanda keradangan.
  6. Biokimia darah: kehadiran perubahan keradangan.
  1. Analisis tinja untuk darah ghaib.
  2. Coprogram - membantu menilai keadaan fungsi usus dan mengenal pasti kehadiran keradangan di lumen. Untuk mengesampingkan penyakit serius lain, seperti polip rektum, massa di pelvis kecil, penyakit radang saluran gastrousus, kajian berikut diperlukan.
  3. Sigmoidoscopy (pemeriksaan rektum dan bahagian bawah kolon sigmoid menggunakan alat khas).
  4. Pemeriksaan ultrabunyi pada organ perut dan pelvis.
  5. Imbasan CT.
  6. Irrigoskopi (kaedah ini membolehkan anda memeriksa usus dengan memasukkan agen kontras ke dalam rektum).
  7. Kolonoskopi (pemeriksaan usus besar sepanjang endoskopi).

Diagnostik buasir akut

Buasir akut, dalam kebanyakan kes, adalah manifestasi kronik, mungkin tidak didiagnosis sebelumnya, dan dikaitkan dengan perkembangan trombosis dan gangguan bekalan darah seterusnya di simpul, atau dengan berlakunya keradangan.

Diagnosis keadaan ini tidak menunjukkan kesukaran yang ketara. Pesakit mengadu sakit di dubur, dapat menyebutkan waktu yang tepat dari permulaannya, dan juga menunjukkan kemungkinan penyebabnya (aktiviti fizikal yang kuat, mengambil julap dengan latar belakang sembelit yang berpanjangan, duduk untuk waktu yang lama).

Pemeriksaan visual oleh doktor menunjukkan simpul yang diperbesar dan berwarna gelap, menyakitkan untuk disentuh dan dirasakan. Kajian dubur digital dan kajian lain yang berkaitan dengan penembusan ke dalam rektum tidak dilakukan dalam kes seperti sakit teruk dan edema di kawasan ini.

Komplikasi buasir

Buasir boleh menyebabkan komplikasi dalam pelbagai keadaan. Ia bergantung pada tahap proses, kursus, kehadiran atau ketiadaan rawatan, ciri-ciri kebersihan diri, serta keadaan pertahanan badan. Perkara berikut dapat dibezakan:

  1. Trombosis buasir - berlaku kerana genangan darah di pelvis kecil, dengan perkembangan pelanggaran urat simpul di dubur.
  2. Bekalan darah tidak mencukupi ke nod, menyebabkan nekrosis iskemia (dalam masa 24-48 jam).
  3. Paraproctitis adalah keradangan tisu lemak di sekitar dubur. Ia boleh berlaku dengan latar belakang ketidakpatuhan terhadap peraturan kebersihan diri, yang menyebabkan pengumpulan mikroorganisma di sekitar dubur yang biasanya ada di dalam usus. Semasa laluan najis melalui rektum, mikrotrauma nod berlaku, dan kerana darah adalah tempat pembiakan banyak mikroba, mereka berpindah ke nod dan, dalam keadaan kekebalan yang berkurang, keradangan berjangkit berkembang pertama dari nod itu sendiri, dan kemudian serat di kawasan dubur... Suhu badan pesakit meningkat, rasa sakit merebak ke seluruh kawasan pelvis. Sekiranya tidak dirawat, prosesnya dapat menyebar ke seluruh pelvis, kahak berkembang, dalam kes yang jarang berlaku - sepsis.
  4. Nada rektum menurun dengan peningkatan pelepasan gas.
  5. Anemia. Ia muncul dengan latar belakang penderitaan kecil yang berpanjangan atau sebaliknya pendarahan teruk. Ini disebabkan oleh fakta bahawa badan tidak mempunyai masa untuk mengimbangi kehilangan darah.

Oleh itu, buasir adalah penyakit serius yang membawa ketidakselesaan dan komplikasi berbahaya. Oleh itu, jika ada tanda-tanda patologi muncul, anda harus berjumpa doktor dengan segera. Buasir adalah masalah yang dapat diatasi dengan cepat hanya pada peringkat awal.!

Tanda-tanda pertama buasir, penerangan mengenai gejala

Dari artikel tersebut, anda akan mengetahui bahawa buasir adalah penyakit proktologi yang biasa, gejala yang dicirikan oleh pembesaran patologi, keradangan dan pendarahan buasir, baik pada lelaki dan wanita..

Apa itu buasir: mekanisme penyakit ini

Inti dari penyakit hemoroid adalah perubahan patologi dalam aliran darah dalam formasi gua, yang terletak di rektum di kawasan sfinkter rektum, berfungsi untuk menahan gas, tinja, rembesan mukosa di luar tindakan buang air besar.

Pembentukan rektum kavernosa dipenuhi dengan darah yang diperlukan, dibebaskan dari kelebihannya, dengan syarat urat, arteri yang membentuk pleksus kavernosa normal.

Dengan usia atau di bawah pengaruh sebab-sebab negatif yang lain, perubahan distrofik berlaku pada otot, serat tisu penghubung dari dinding vaskular, keanjalan hilang, fungsi alat injap urat berubah, peregangan dan penonjolan terbentuk - asas kerucut hemoroid.

Secara selari, kerana peredaran darah yang terganggu, ketidakseimbangan timbul antara aliran masuk dan aliran darah di rongga, yang memprovokasi hiperplasia tisu kavernosa, dari mana kerucut hemoroid terbentuk.

Penyebab penyakit hemoroid

Manifestasi buasir luaran atau dalaman boleh dicetuskan oleh banyak faktor, tetapi yang utama adalah sembelit berterusan atau cirit-birit. Percubaan semasa buang air besar pada lelaki dan wanita memprovokasi peningkatan tekanan intra-perut, yang meningkatkan penonjolan dinding vaskular, dan dispepsia menjengkelkan, melukai mukosa rektum. Di samping itu, sebab utama pembentukan kerucut hemoroid termasuk:

  • kecenderungan keturunan;
  • seks dubur;
  • enema biasa;
  • mengambil julap;
  • hypodynamia;
  • mengangkat berat, termasuk peralatan sukan;
  • ketidakseimbangan dalam diet;
  • minat untuk minuman beralkohol, kopi yang kuat;
  • keadaan tertekan;
  • keradangan organ pelvis yang terletak di kawasan berdekatan rektum;
  • usia dengan perubahan degeneratif saluran darah, gangguan pada jantung, yang menyebabkan genangan pada vena cava inferior, perubahan metabolisme, mikroflora dalam usus dengan sembelit;
  • kehamilan dengan tekanan yang semakin meningkat pada saluran pelvis kecil, melahirkan dengan tekanan intra-perut yang tinggi.

Terdapat sejumlah penyakit yang menimbulkan penyakit hemoroid:

  • Sindrom Crohn, kolitis ulseratif, proses erosif di saluran pencernaan;
  • sirosis hati, kekurangan sistem empedu;
  • penyakit seliak - intoleransi gluten kongenital terhadap bijirin;
  • urat varikos, penyakit vaskular periferal lain;
  • prostatitis, adenoma;
  • pertumbuhan tumor.

Manifestasi klinikal

Buasir yang diterjemahkan dari bahasa Yunani bermaksud pendarahan, yang dapat dipicu oleh batu tinja semasa buang air besar atau memakai pakaian yang terlalu ketat. Tanda-tanda pertama buasir adalah pendarahan, kesakitan, gatal-gatal, prolaps buasir. Keanehan pengotor darah dalam kes ini adalah bahawa ia tidak bercampur dengan najis, tetapi terletak di permukaannya. Darah dibezakan dari YABZH dengan warna, ia berwarna merah (dengan ulser - hitam).

Pada mulanya, prolaps buasir hanya berlaku dengan percubaan yang berkaitan dengan buang air besar. Setelah mengosongkan usus, lebam jatuh ke tempatnya sendiri. Dengan perkembangan proses patologi, batuk sudah cukup untuk simpul seterusnya jatuh. Hingga tahap 4, buasir dapat diselaraskan dengan tangan, pada peringkat kemudian, pengurangan tidak mungkin dilakukan.

Kesakitan pada penyakit hemoroid dikaitkan dengan trauma pada simpul, penambahan jangkitan sekunder, keradangan, mencubit benjolan di dubur atau trombosis.

Sebagai tambahan kepada tanda-tanda utama patologi, para doktor mencatat: menangis, gatal, terbakar, menggaru di zon anorektal, penyambungan flora sekunder, perasaan badan asing di rektum.

Perkembangan penyakit ini berlaku secara individu, kadang-kadang gejala buasir terhapus atau tidak dapat dilihat sama sekali pada peringkat awal. Itulah sebabnya sangat penting bagi wanita dan lelaki untuk memperhatikan gangguan sistem pencernaan dan organ dalaman lain yang dapat memprovokasi buasir. Berunding tepat pada masanya dengan proctologist adalah jaminan rawatan tanpa pembedahan yang berjaya, tidak menyakitkan.

Jenis buasir

Buasir boleh menjadi akut atau kronik, rektum (dalaman) atau luaran (luaran), secara klinikal berkembang secara berperingkat.

Eksaserbasi dan jenis kronik

Selalunya, doktor mendiagnosis penyakit hemoroid berulang. Gejala buasir kronik adalah gatal, terbakar, pendarahan nod, sakit berulang, kehilangan benjolan, pelepasan patologi dari dubur.

Varian patologi akut adalah fenomena yang jarang berlaku, yang dicirikan oleh sindrom kesakitan (proctalgia), trombosis nod luaran atau prolaps yang dalaman, keradangan rongga. Manifestasi klinikal sangat tidak selesa sehingga pesakit terpaksa segera mendapatkan bantuan perubatan. Sekiranya tidak ada perundingan tepat waktu dengan doktor, penyakit ini menjadi kronik.

Jenis dalaman dan luaran

Penyetempatan buasir berkorelasi dengan garis gigi dubur: semua di atas adalah rektum, buasir dalaman, dilokalisasi di lapisan rektum submukosa, dan semua di bawahnya adalah luaran, terletak subkutan.

Pada peringkat awal perkembangan penyakit ini, buasir rektum tidak mempunyai gejala, ada sedikit ketidakselesaan di zon perianal. Hanya dengan perkembangan penyakit, gejala yang ketara mulai muncul. Dengan buasir luaran, manifestasi klinikal segera terganggu, lebam dapat dirasakan dengan tangan anda, mereka sakit, terkoyak, gatal, busuk.

Bentuk gabungan penyakit hemoroid juga mungkin berlaku, apabila simpul dilokalisasi di kedua-dua sisi garis gigi. Ini adalah varian penyakit yang paling sukar, kerana tahan terhadap rawatan..

Tahap proses patologi

Gejala klinikal buasir luar atau rektum melalui beberapa peringkat berturut-turut dalam perkembangannya. Terdapat empat peringkat secara keseluruhan:

  1. yang pertama adalah semasa pendam, tanpa tanda-tanda visual penyakit ini;
  2. yang kedua dicirikan oleh penampilan undercutting, kesakitan semasa buang air besar, kemungkinan berlakunya buasir dengan pengurangan diri pada akhir buang air besar;
  3. tanda khas buasir dalaman tahap ketiga adalah keluarnya nod di luar dubur dengan sebarang aktiviti fizikal, pengurangan hanya boleh dilakukan secara manual. Nod luar berdarah, dijangkiti;
  4. pada peringkat keempat, kerucut hemoroid tidak dapat direduksi, terdapat banyak trombosis, mencubit simpul oleh dubur hingga nekrosis, yang memerlukan tindakan perubatan kecemasan.

Pada peringkat terakhir, hanya rawatan pembedahan.

Mengapa buasir berbahaya??

Komplikasi yang menyertai perkembangan penyakit hemoroid benar-benar berbahaya. Yang paling serius di kalangan lelaki dan wanita adalah trombosis dengan sindrom kesakitan yang teruk, demam tinggi, gejala mabuk, dan kemerosotan tajam dalam kesejahteraan umum pesakit. Dan:

  • pendarahan yang tidak terkawal dengan risiko anemia, runtuh;
  • pelanggaran kerucut dengan nekrosis tisu sekitarnya, mabuk, kejutan menyakitkan dari keadaan septik;
  • pembentukan abses kerana penyambungan jangkitan sekunder ke nod yang cedera, penyebaran proses radang purulen di zon anorektal, hipertermia, sakit, sepsis.

Sekiranya tidak ada rawatan perubatan tepat pada masanya, kematian adalah mungkin..

Diagnostik

Diagnosis penyakit yang tepat hanya dapat dibuat oleh ahli proktologi. Untuk melakukan ini, anda perlu menjalani pemeriksaan mengikut algoritma standard:

  • pengumpulan anamnesis, pemeriksaan fizikal pesakit;
  • pemeriksaan jari;
  • OAK, OAM, biokimia;
  • tinja untuk telur, cacing, darah ghaib, koprogram;
  • anoskopi;
  • sigmoidoskopi;
  • kolonoskopi;
  • irrigoskopi;
  • Ultrasound organ perut.

Sekiranya perlu, pemeriksaan dapat diperluas; pakar sempit terlibat dalam diagnosis.

Cara merawat: TOP 25 ubat

Pemilihan kaedah untuk merawat buasir pada lelaki dan wanita bergantung kepada keparahan patologi, usia pesakit, ciri individu, dan kaedah terapi sebelumnya. Kemungkinan:

  • terapi ubat (pada peringkat pertama atau kedua buasir tanpa komplikasi);
  • teknik invasif minimum (mengikut petunjuk pada tiga peringkat pertama patologi);
  • campur tangan pembedahan klasik - ia digunakan mengikut petunjuk dari peringkat kedua (pada keempat - satu-satunya cara untuk membetulkan buasir).

Kaedah rawatan yang dipilih melibatkan diet sepanjang hayat dan aktiviti fizikal yang tinggi.

TOP 5 ubat untuk terapi sistemik buasir

Rawatan buasir selalu kompleks. Terapi sistemik melibatkan penggunaan ubat tablet yang sudah berkesan apabila tanda-tanda patologi pertama muncul.

Ciri-ciri terapi sistemik:

  • sakit, pendarahan, keradangan dihentikan dengan cepat, oleh itu kaedahnya adalah keutamaan dalam proses akut;
  • merawat bentuk buasir pendam;
  • terdapat kemungkinan penggantian dengan analog;
  • optimum sebagai persediaan untuk pembedahan, selepas itu;
  • berfungsi dengan baik dengan ubat-ubatan dan terapi lain.

Tablet disintesis berdasarkan flavonoid diosmin, hesperidin, rutin, pentoxifylline. Terdapat persiapan herba semata-mata.

Detralex

Ubat Detralex dari kumpulan venotonik berdasarkan diosmin, hesperidin - flavonoid dengan kesan angioprotective. Ia digunakan untuk penyetempatan buasir, menghilangkan genangan dalam aliran darah, menormalkan kebolehtelapan vaskular, peredaran mikro.

Ubat ini boleh diterima dengan baik, jarang alergi atau dispepsia, mual, migrain, vertigo. Intoleransi individu terhadap komponen dianggap sebagai kontraindikasi. Bonus tambahan adalah pelunakan batu tinja. Semasa kehamilan, penggunaan mungkin dilakukan setelah pembentukan plasenta berunding dengan doktor. Kos - 640 rubel.

Analog domestik - Venarus, harga - 490 rubel.

Phlebodia 600

Flavonoid Phlebodia 600 berdasarkan diosmin dari kumpulan venotonik dan angioprotectors mempunyai kemampuan untuk menegangkan urat, memulihkan struktur saluran darah, melegakan keradangan, kesesakan vena, dan menormalkan peredaran mikro dubur. Kontraindikasi - biasa untuk venotonik.

Seperti kesan sampingan yang dinyatakan: terbakar di belakang tulang dada, loya, perut dan sakit kepala, ruam alergi. Harga - 850 rubel.

Vazoket berfungsi dengan cara yang serupa (600 rubel).

Antistaks

Antistax adalah phlebotonic herba berdasarkan daun anggur dengan kesan ringan. Digunakan untuk penyakit hemoroid, urat varikos. Mampu melindungi dinding vaskular dari pengaruh negatif, menormalkan kebolehtelapan kapilari, melegakan bengkak, mengurangkan ukuran kerucut hemoroid.

Kontraindikasi sekiranya berlaku intoleransi individu, sehingga 18 tahun. Alergi dan dispepsia dinyatakan sebagai kesan sampingan. Kos - 580 rubel.

Analog berasaskan tumbuhan (mumiyo). Paylex berharga 600 rubel, Benteng Ginkor (ginkgo biloba) - 550, Venoprotect (escin) - 350.

Troxevasin

Troxevasin adalah wakil phlebotonics dari kumpulan rutin dengan sifat antioksidan angioprotective. Ubat ini mempunyai kesan anti-radang, regenerasi, tonik pada saluran darah, meningkatkan peredaran mikro dubur, kerja injap vena.

Ia ditunjukkan untuk sebarang bentuk penyakit hemoroid, gangguan trofik, vena varikos. Kontraindikasi pada patologi usus, intoleransi individu. Kesan sampingan termasuk dispepsia, pemekaan badan. Kos - 300 rubel.

Normaven yang serupa berdasarkan rutin berharga 385 rubel, Troxerutin - 330, dan Askorutin - hanya 40.

Vasonite

Ubat Vazonit dari kumpulan pentoxifylline adalah phlebotonic dengan sifat angioprotective, pembetulan peredaran mikro di dubur. Mengembangkan lumen saluran darah, meningkatkan pemakanan, bekalan darah ke zon anorektal, menghalang pembentukan trombus, nada vena.

Disyorkan untuk patologi peredaran genesis, penyakit hemorrhoidal, vena varikos, post-stroke, ensefalopati. Kontraindikasi pada strok atau AMI, pendarahan, kepekaan individu terhadap komponen, kanak-kanak. Ia mempunyai banyak kesan sampingan: alergi, migrain, hipotensi, vertigo, takikardia, insomnia, masalah pencernaan. Kos - 350-450 rubel.

TOP 20 persediaan topikal terbaik

Persediaan luaran digunakan oleh lelaki dan wanita sebagai yang paling senang digunakan di rumah. Rawatan rawatan buasir dianggap paling berkesan, terutama pada peringkat awal penyakit. Liniment dan suppositori dari kumpulan farmakologi yang berbeza popular untuk patologi hemoroid.

Pelepasan Pembaris

Lilin, salap (gel, krim) Relief, Relief Advance, Relief Ultra dihasilkan berdasarkan minyak hati hiu, mempunyai sifat hemostatik: Advance ditingkatkan oleh komponen anestetik, Ultra adalah hormon anti-radang.

Ubat-ubatan tersebut dapat menghilangkan rasa sakit, radang, meregenerasi membran mukus yang cedera, dan menyekat podkrivlivaniye nod. Kos pelepasan - 375 rubel, Relief Advance - 420, Relief Ultra - 480 rubel.

Aurobin

Salap aurobin mempunyai kesan anti-radang, analgesik, antiprurit, anti-edema yang kuat, merangsang pertumbuhan semula. Asas ubat adalah prednisolone, lidocaine, dexpanthenol.

Ia diresepkan untuk keradangan dubur, gatal-gatal, pembakaran dubur, eksim dubur, fisur anorektal, fistula, buasir luar. Kontraindikasi sekiranya kepekaan individu terhadap komponen ubat, praktikalnya tidak ada kesan sampingan. Harga - 280 rubel.

Procto-Glivenol

Procto-Glivenol tersedia dalam bentuk salap, suppositori, mempunyai kesan yang kompleks, diresepkan untuk buasir dalam bentuk apa pun dan keradangan di dubur. Kesan utama ubat ini adalah venotonik, anti-radang, dapat menghilangkan rasa sakit, kegatalan tisu, menghilangkan genangan dalam aliran darah daerah.

Kontraindikasi adalah umum untuk agen luaran. Kesan sampingan adalah: bronkospasme, anafilaksis, ruam kulit. Harga - 360 rubel.

Projek Ultrap

Suppositori, salap Ultraproct merujuk kepada ubat-ubatan di mana suplemen hormon disajikan dalam dua bentuk sekaligus, yang meningkatkan kesan anti-radang. Sebagai tambahan, ubat ini menunjukkan sifat analgesik, dekongestan, melegakan rasa gatal, sakit.

Petunjuk - buasir dan semua manifestasi keradangan zon anorektal. Kontraindikasi - jangkitan, intoleransi individu terhadap komponen. Hampir tidak ada kesan sampingan, jarang - alahan. Kos - 180 rubel.

Proctosedil M

Kapsul rektal Proctosedil M adalah ubat anti-radang hormon dengan sifat pengeringan dan analgesik. Baik melegakan bengkak, gatal. Memiliki tindakan antimikroba.

Ia digunakan untuk buasir akut dan kronik, keradangan rektum, eksim kawasan dubur, retakan dubur, sebagai persediaan untuk operasi, dalam tempoh pemulihan. Sekatan adalah perkara biasa untuk suppositori. Alahan telah diperhatikan antara kesan sampingannya. Harga - 310 rubel.

Posterisan forte

Lilin dan salap Posterisan forte mewakili sekumpulan imunoregulator tempatan tindakan gabungan dengan suplemen hormon, yang memberikan ubat kuat anti-radang. Mengandungi sel mikroba E.coli yang tidak aktif, hidrokortison.

Posterisan disyorkan untuk penyetempatan nod, gatal-gatal, pembakaran dubur, dermatitis, eksim, fisur dubur, anopapillitis. Sekatan untuk digunakan - intoleransi individu terhadap komponen. Kos - 480 rubel.

Hepatrombin

Salap, supositoria Hepatrombin mempunyai sifat menyerap trombo, kesan regenerasi. Ubat ini mampu mengumpulkan bahan aktif di dalam nod, oleh itu, dos yang tepat sangat penting dalam rawatannya. Sebagai tambahan kepada sifat-sifat ini, Hepatrombin dengan buasir melegakan kesakitan, keradangan, melegakan pembengkakan tisu. Kontraindikasi adalah biasa dengan antikoagulan luaran yang lain. Harga - 120 rubel.

Hepatrombin G - analog dengan suplemen hormon, berharga 165 rubel.

Salap Fleming

Salap Fleming adalah wakil ubat anti-radang semula jadi dari kumpulan homeopati. Ubat ini mempunyai sifat anti-radang, anestetik, bakterisida, pengeringan.

Satu ciri adalah aktivitinya pada peringkat awal pembentukan buasir. Harga - 260 rubel.

Proctosan

Salap, supositoria Proctosan dari kumpulan astringen, melegakan kesakitan, keradangan, menghentikan pendarahan dari nod, menjana semula tisu. Kontraindikasi - umum untuk kumpulan.

Ia diresepkan untuk rawatan keradangan kawasan pararektal, melegakan gejala awal buasir, fisur rektum. Daripada kesan sampingan, pemekaan kulit diperhatikan. Harga - 350 rubel.

Bezornil

Bezornil adalah wakil gabungan produk semula jadi dan sintetik. Mempunyai kesan astringen, disinfektan, dekongestan, anestetik.

Liniment melegakan sindrom kesakitan, keradangan, nada saluran darah, menyembuhkan. Kontraindikasi adalah intoleransi individu. Petunjuk - buasir luaran, fisura anorektal, manifestasi eksim. Tidak ada kesan sampingan. Harga - 370 rubel.

Salap Heparin

Salap Heparin adalah antikoagulan luaran utama dan murah, yang apabila digunakan pada kulit, mengurangkan risiko pembentukan trombus di daerah buasir, melegakan kesakitan dan keradangan. Ia ditunjukkan untuk digunakan dalam trombophlebitis, kecederaan, lebam, penyakit sendi yang bersifat radang. Kos - 35 rubel.

Heparoid Zentiva

Salep Geparoid Zentiva dari kumpulan antikoagulan dengan kesan antihemorrhoidal tempatan yang ketara. Dengan varian patologi yang rumit, ia mampu melakukan anestesia tempatan, yang sangat penting. Digunakan walaupun pada kanak-kanak.

Kontraindikasi: pendarahan nod, hemofilia, purpura, hipersensitiviti terhadap komponen ubat. Harga - 175 rubel.

Gel Lioton 1000

Gel Lioton 100 digunakan untuk buasir dari mana-mana penyetempatan. Intinya adalah kesan antiplatelet dengan mengurangkan aktiviti trombin dan mencegah trombosis. Disyorkan untuk trombosis urat dalam, trombophlebitis, sebelum dan selepas pembedahan.

Kontraindikasi sekiranya intoleransi individu, gangguan pada sistem pembekuan darah. Harga - 322 rubel.

Troxevasin

Salap Troxevasin tergolong dalam kumpulan hemostatics dengan kesan venoprotektif: ia mengencangkan saluran, melindunginya dari pengaruh luaran, membetulkan fungsi alat injap urat, memberikan hasil maksimum apabila digabungkan dengan kapsul.

Inti dari tindakan tersebut adalah normalisasi aliran darah. Ia diresepkan untuk trombophlebitis, urat varikos, buasir luar. Kontraindikasi adalah integriti kulit yang rosak. Kos - 170 rubel.

Troxerutin Vramed

Gel Troxerutin Vramed disintesis berdasarkan rutin, ia adalah venotonik, angioprotector tempatan. Flavonoid murah dengan aktiviti P-vitamin.

Ubat ini mempunyai kesan anti-radang, dekongestan, analgesik, antioksidan. Ia ditunjukkan untuk rawatan urat simpul luar, trombophlebitis, vena varikos. Kontraindikasi adalah umum untuk agen luaran. Harga - 38 rubel.

Salap Methyluracil

Salap metiluracil adalah imunostimulan luaran yang tidak aktif yang mengaktifkan imuniti selular, mendorong pertumbuhan semula tisu yang rosak akibat penyakit hemoroid. Alat ini dengan cepat melegakan keradangan.

Salap diresepkan untuk nod luaran, fisur rektum, dan penyembuhan luka pasca operasi yang kurang baik. Kontraindikasi adalah intoleransi individu, hipergranulasi luka. Kesan sampingan adalah alahan, vertigo, dispepsia. Kos - 49 rubel.

Levomekol

Salap Levomekol adalah antiseptik paling popular yang digunakan untuk buasir yang rumit oleh jangkitan sekunder, mempunyai kesan antiseptik, anti-radang yang jelas, merangsang penyembuhan membran mukus. Di tengah-tengah kloramfenikol, metiluracil.

Ia ditoleransi tanpa kesan sampingan, satu-satunya kontraindikasi adalah kepekaan individu terhadap komponen ubat. Harga - 110 rubel.

Rawatan pembedahan buasir

Terapi konservatif berkesan hanya pada peringkat awal patologi. Perkembangan penyakit buasir menjadikannya perlu untuk campur tangan pembedahan. Hingga tahap ketiga (bahkan pada tahap keempat, sebagai persiapan untuk pemotongan radikal), teknik invasif minimum digunakan:

  • ligasi lateks - pengecualian buasir dari aliran darah dengan menggunakan cincin lateks ke pangkal;
  • dearterisasi - pembalut ganti setiap kapal yang memberi makan rongga;
  • inframerah atau laser cauterization - pendedahan kepada sinar cahaya yang bermacam-macam asal pada kaki nod sambil menghentikan pendarahan;
  • sclerotherapy - pengenalan sclerosant ke kaki simpul, diikuti dengan melekatkan dinding rongga dan mengabaikan kerucut.

Inti dari prosedur tersebut adalah kekurangan formasi nutrisi normal dari gua, bekalan oksigen dengan penyembuhan semula jadi dari nod, membawanya keluar.

Sekiranya tidak ada hasil yang diinginkan dari rawatan atau dalam keadaan yang diabaikan, nod dikeluarkan secara radikal: sama ada dengan hemorrhoidectomy klasik, atau dengan kaedah Longo.

Resipi ubat tradisional

Tidak mustahil untuk menyembuhkan penyakit buasir dengan ubat tradisional, tetapi mungkin untuk memperbaiki keadaan umum pesakit dengan ketara, untuk mencegah perkembangan patologi, perkembangan komplikasi. Teknik berikut sangat digemari oleh pesakit:

  • supositoria sayur-sayuran segar: kentang, wortel, bit (sebelum dimasukkan ke dalam dubur, mereka dilincirkan dengan minyak sayuran atau madu);
  • daun lidah buaya berubah keluar, yang dibiarkan dalam rektum semalaman;
  • lilin ais dari ramuan herba;
  • mandian duduk dari kalium permanganat sesuai dengan kepekatan larutan yang diperlukan, suhu air;
  • microclysters dengan minyak laut buckthorn;
  • salap buatan sendiri berdasarkan madu, propolis, lilin lebah;
  • untuk pentadbiran lisan - jus rowan yang baru diperah, ekstrak chamomile, pochechuya, chestnut kuda.

Pencegahan

Inti pencegahan buasir adalah untuk menstabilkan aliran darah di kawasan anorektal, menghilangkan faktor yang memprovokasi. Ini memerlukan:

  • mengawal fungsi normal sistem pencernaan;
  • mengimbangkan diet harian;
  • hitung rejim minum yang betul;
  • menjaga kawasan anorektal dengan betul selepas buang air besar (mencuci dan bukannya kertas tandas);
  • memberi keutamaan kepada linen yang diperbuat daripada kain semula jadi;
  • mengawal mengangkat berat;
  • menjalani gaya hidup aktif: berenang, berjalan kaki Nordik, berjalan di udara segar.

Buasir adalah keadaan serius yang dapat dikawal dengan mengikuti peraturan perilaku yang mudah. Gaya hidup yang sihat adalah jaminan kehidupan tanpa penyakit buasir, mengekalkan umur panjang yang aktif.