Mengapa menderma koagulogram darah dan berapa hari analisis dilakukan?

Koagulogram adalah ujian penting yang menentukan parameter pembekuan darah. Ia diresepkan semasa kehamilan, sebelum pembedahan dan cenderung untuk trombosis..

Coagulogram apakah analisis ini?

Coagulology atau coagulogy adalah cabang hematologi yang mengkaji proses pembekuan darah, biokimia dan fisiologinya. Analisis yang menentukan indikator pembekuan disebut koagulogram. Ia membantu mewujudkan aktiviti platelet dalam tubuh manusia..

Sekiranya ia dikurangkan, terdapat risiko pendarahan tinggi dan luka yang sukar disembuhkan. Apabila meningkat, gumpalan darah dapat terbentuk, yang menyebabkan penyakit serius.

Pemeriksaan koagulologi ditunjukkan dalam kes berikut:

  • Sebelum pembedahan.
  • Semasa mengandung.
  • Sekiranya anda mengesyaki patologi pembekuan darah.
  • Dengan kecenderungan untuk membentuk bekuan darah.
  • Di hadapan patologi autoimun.
  • Semasa rawatan dengan antikoagulan.
  • Selepas kecederaan dan luka bakar.
  • Dengan penyakit hati, saluran darah.
  • Selepas serangan jantung atau strok.

Pemeriksaan koagulologi dilakukan dengan pendarahan yang teruk untuk menentukan penyebabnya atau sebelum pembedahan.

Ujian membantu doktor menetapkan dos antikoagulan yang betul dan memantau keadaan kesihatan semasa mengambil pil perancang, yang boleh menyebabkan pembekuan darah.

Perlu difikirkan tentang melewati koagulogram sekiranya berlaku lebam walaupun setelah lebam ringan dan sekiranya terdapat pendarahan yang kerap.

Tujuan ujian bergantung pada keadaan kesihatan seseorang dan kehadiran penyakit kronik. Petunjuk koagulogram memungkinkan untuk menilai bukan sahaja keadaan darah, tetapi juga untuk mengenal pasti beberapa patologi kronik organ dalaman. Analisis ini termasuk dalam pemeriksaan lengkap badan.

Cara mengambil coagulogram?

Untuk mempersiapkan penghantaran koagulogram, anda mesti mengikuti peraturan mudah:

  • Darah untuk koagulogram diambil dengan ketat semasa perut kosong. Dilarang makan 8 jam sebelum mengikuti ujian.
  • Minum alkohol adalah kontraindikasi.
  • Sejam sebelum menderma darah, anda tidak boleh minum teh, kopi dan jus.
  • Anda boleh minum segelas air kira-kira 20 minit sebelum prosedur..
  • Jangan mengambil analisis dalam keadaan tertekan dan keletihan, kerana hasilnya mungkin diputarbelitkan.

Persiapan untuk analisis tidak berbeza dengan yang dilakukan dalam kajian lain. Sebaiknya menderma darah pada awal pagi sebelum sarapan. Di bilik rawatan, seseorang berada dalam keadaan berbaring di sofa.

Semasa analisis, perlu memberi tahu doktor mengenai pengambilan ubat-ubatan, kerana ini boleh mempengaruhi hasilnya.

Dari mana darah berasal dari koagulogram?

Bahan diambil dari vena atau jari, setelah itu area dari mana analisis diambil dijepit dengan kapas sehingga darah berhenti sepenuhnya. Bahan yang dihasilkan diletakkan di dalam tabung uji, dan kajian dilakukan dengan alat - koagulometer.

Berapa hari analisis dilakukan dan berapa harga koagulogram?

Itu bergantung pada makmal, tetapi biasanya hasilnya siap pada keesokan harinya. Harga berbeza dalam had kecil dan tidak melebihi 1,500 rubel. Coagulogram yang diperpanjang berharga kira-kira 3200 rubel. Menurut rujukan doktor, analisis di klinik negeri dilakukan secara percuma.

Ciri-ciri utama

Analisis koagulologi membolehkan anda mengenal pasti senarai petunjuk yang bersama-sama memberikan penilaian lengkap mengenai keadaan darah seseorang.

Yang utama ditunjukkan dalam jadual:

IndeksPeneranganBiasa
ProthrombinIni adalah salah satu petunjuk penting dari koagulogram dan mencirikan keadaan pembekuan. Pemergiannya dari norma berlaku sekiranya terdapat gangguan pembekuan darah. Peningkatan berlaku pada orang yang terdedah kepada trombosis.70-120
Masa prothrombinMasa pembekuan plasma sesaat.11-16 saat
INR (Nisbah Normalisasi Antarabangsa)Menunjukkan nisbah masa prothrombin dengan tahap min nilai ini. Untuk disewa semasa mengambil antikoagulan sekurang-kurangnya 1 kali dalam 3 bulan. Dengan peningkatan, kita dapat membicarakan kecenderungan pendarahan, dan penurunan - risiko pembekuan darah.0.85-1.35
Indeks prothrombinNisbah pembekuan plasma normal dengan yang dikesan pada pesakit. Peningkatan menunjukkan kecenderungan untuk membentuk gumpalan darah, dan penurunan menunjukkan risiko pendarahan..0.8
FibrinogenDalam perubatan, ia dicirikan sebagai protein yang menjadi asas pembekuan darah. Pelepasan aktif boleh dilakukan dengan proses keradangan dan risiko patologi kardiovaskular. Penurunan berlaku dengan kecenderungan pendarahan, dengan penyakit hati.5.9-11.7 μmol / L
APTT (masa tromboplastin separa diaktifkan)Ketika menyimpang dari norma ke bawah, ini menunjukkan kecenderungan pembekuan darah, dan memanjang - penurunan kecenderungan pendarahan.35-45 saat
Antithrombin IIIMerupakan antikoagulan semula jadi yang melumpuhkan trombin dan mengurangkan pembekuan.66 - 124%

Petunjuk utama koagulogram adalah masa pembekuan dan selang semasa pembekuan padat terbentuk, yang membantu menghentikan pendarahan. Anda boleh mendapatkan petunjuk pembekuan lain semasa koagulogram diperluas.

Pembentukan bekuan padat

Coagulogram yang diperpanjang membolehkan anda mengenal pasti sejumlah penyakit keturunan, tetapi tidak dilakukan di semua makmal kerana kekurangan peralatan.

Petunjuk yang menunjukkan koagulogram terperinci termasuk:

IndeksPenerangan
Masa trombinLarutan trombin ditambahkan ke plasma dan kemampuan pembekuannya ditentukan. Lazimnya, ia meninggalkan 15-18 saat. Meningkat apabila aktiviti fibrinolitik berkurang atau tisu hati terjejas.
Pencabutan darah bekuKekentalan dan tahap mampatan gumpalan (0 - tidak ada, 1 - sekarang). Norma adalah dari 40 hingga 95%. Penurunan berlaku dengan trombositopenia, peningkatan - anemia.
Masa pengiraan semula plasmaMasa yang diperlukan untuk bekuan muncul ketika mencampurkan larutan plasma darah dan kalsium klorida. Norma - 1-2 minit.
ThrombotestPenilaian visual mengenai kehadiran fibrinogen dalam darah. Norma adalah 5 - 4 darjah. Gred 6 menunjukkan risiko trombosis, berlaku pada penyakit hati dan darah, serta selepas luka bakar dan kecederaan.
Toleransi Plasma terhadap HeparinPembentukan bekuan apabila heparin ditambahkan ke dalam darah. Pemanjangan penunjuk menunjukkan penurunan toleransi. Norma - 7-15 minit.
Aktiviti fibrinolitikKeupayaan darah untuk melarutkan pembekuan darah. Norma - 183-263.

Penafsiran koagulometri harus dilakukan secara eksklusif oleh doktor yang menghadiri. Pakar menilai hasilnya secara berasingan dalam setiap kes.

Norma boleh dipengaruhi oleh:

  • Kehamilan.
  • Tempoh penyusuan.
  • Kehadiran penyakit kronik.
  • Cedera dan luka bakar ditangguhkan.

Coagulogram semasa kehamilan

Tempoh kehamilan dicirikan oleh perubahan global pada organ dan sistem, dan terutama pada hemostasis. Ini dapat dijelaskan dengan munculnya lingkaran tambahan peredaran darah dan perubahan latar belakang hormon, yang menyumbang kepada peningkatan aktiviti faktor pembekuan..

Semasa mengandung, serpihan fibrin disimpan di dinding kapal plasenta. Oleh itu, badan melindungi dirinya dari pendarahan rahim dan keguguran..

Pada setiap trimester, kadar hemostasis berbeza terutamanya ke arah yang lebih besar. Jadual menunjukkan norma bagi wanita pada trimester 1-3.

Indeks1 trimester2 trimester3 trimester
Platelet300-317270-300240-260
Fibrinogen2.91-3.113-3.464.42-5.12
PTI85-9091 -100105-110
APTT35.7-41.233.6-37.436.9-39.6
RFMK80-13085-13590-140
Antithrombin III0.220.180.15

Sekiranya berlaku pelanggaran semasa kehamilan, perubahan penunjuk koagulogram diperhatikan naik atau turun..

Wanita yang tidak pergi ke doktor dan tidak menjalani pemeriksaan boleh mendapat DIC, yang berkembang dalam 3 peringkat:

  • Kemunculan sebilangan besar darah beku kecil. Peredaran antara ibu dan janin terganggu.
  • Gumpalan darah pecah dan faktor pembekuan habis.
  • Darah berhenti membeku, menyebabkan pendarahan rahim, yang boleh menyebabkan kematian janin.

Coagulogram semasa merancang kehamilan

Semasa merancang kehamilan, perkembangan seterusnya perkembangan janin bergantung pada data koagulogram. Sebilangan besar petunjuk dapat menyimpang sedikit semasa kehamilan, dan ini adalah proses biasa..

Tetapi penyimpangan yang ketara dari norma menunjukkan adanya penyimpangan yang dapat menyebabkan keguguran dan mengancam kehidupan seorang wanita..

Peningkatan pembekuan darah boleh menyebabkan gangguan plasenta, pendarahan teruk dan hipoksia janin..

Penting untuk melakukan ujian darah baik semasa merancang kehamilan dan semasa kehamilan. Penyimpangan terkecil dari norma harus memberi amaran kepada pakar. Sekiranya perlu, kajian tambahan ditetapkan untuk membuat diagnosis yang tepat dan menetapkan rawatan yang betul.

Coagulogram pada kanak-kanak

Norma-norma koagulogram pada kanak-kanak secara praktikalnya tidak berbeza dengan yang terdapat pada orang dewasa.

Semua data dimasukkan ke dalam jadual dan dianalisis. Hanya dalam kes-kes yang jarang, sukar bagi doktor sendiri untuk menentukan adanya kelainan tertentu..

Selalunya ini berlaku dengan penyakit hati kronik dan masalah sistem imun..

Norma koagulogram pada kanak-kanak berumur 3-14 tahun ditunjukkan dalam jadual:

IndeksBiasa
Platelet200-400
Fibrinogen200-400
Masa prothrombin15-21
Masa trombin10-15
Antithrombin III85-110
Duke masa pendarahan2-4

Penyampaian analisis harus dilakukan dalam kes berikut:

  • Sebelum pembedahan.
  • Dengan pendarahan dan luka yang kerap tidak sembuh dalam jangka masa yang lama.
  • Sekiranya anda mengesyaki adanya penyakit yang berkaitan dengan pembekuan darah.

Hanya doktor yang bertanggungjawab untuk menyahkod analisis. Pakar tidak hanya mengesahkan indikator dengan norma, tetapi juga mengambil kira faktor lain yang boleh mempengaruhi penyelewengan hasilnya.

Akibatnya, koagulogram mendedahkan adanya penyakit vaskular, radang dan autoimun.

Coagulogram adalah analisis penting yang membolehkan anda mengenal pasti perubahan pertama dalam penunjuk pembekuan darah. Penyelidikan boleh dilakukan di hampir mana-mana makmal, tetapi analisis terperinci memerlukan peralatan tambahan. Semasa mengandung, penghantaran koagulogram adalah percuma.

Coagulogram - ujian pembekuan darah

Darah manusia mempunyai keupayaan untuk membeku ketika meninggalkan kapal. Ini adalah pertahanan semula jadi terhadap pendarahan ketika cedera. Apa itu koagulogram adalah ujian darah yang memberikan maklumat mengenai keadaan sistem pembekuan. Ini termasuk kajian mengenai platelet, protein, penentuan masa pembekuan. Berapa hari ujian darah untuk koagulogram dilakukan bergantung pada jumlah kajian. Biasanya istilahnya adalah 1-3 hari.

Hemostasiogram dan koagulogram - apa perbezaannya

Hemostasiogram dan koagulogram adalah satu dan kajian yang sama. Ia menunjukkan keadaan sistem pembekuan. Nama hemostasiogram berasal dari konsep hemostasis - mengekalkan keadaan darah yang stabil. Ujian koagulogram darah digunakan pada orang dewasa dan kanak-kanak.

Apakah analisis koagulogram? Ini adalah kajian yang menentukan jumlah zat yang bertanggungjawab untuk pembekuan darah. Sekiranya terdapat sedikit bahan tersebut, darah tidak membeku. Untuk kecederaan ringan, pendarahan teruk mungkin timbul. Kekentalan yang lemah disertai dengan hemofilia.

Sekiranya terdapat banyak bahan yang bertanggungjawab untuk pembekuan darah, maka pembekuan darah terbentuk pada seseorang. Mereka mengganggu aliran darah normal, serangan jantung, strok, tromboemboli saluran paru berlaku.

Terdapat dua jenis koagulogram. Coagulogram standard ditetapkan semasa pemeriksaan awal. Sekiranya penyimpangan dikesan di dalamnya, koagulogram lanjutan ditetapkan. Pemeriksaan standard merangkumi penentuan masa pembekuan, PTI, APTT dan fibrinogen. Analisis lanjutan melihat semua faktor pembekuan, D-dimer, kompleks monomer larut.

Kepada siapa dan dalam keadaan apa koagulogram dapat diberikan

Apa yang ditetapkan untuk koagulogram darah? Ujian darah seperti itu diperlukan untuk mendiagnosis penyakit yang disertai dengan peningkatan atau kelemahan pembekuan darah. Petunjuk untuk menetapkan ujian darah untuk koagulogram:

  • penyembuhan luka yang teruk dengan pendarahan yang berpanjangan;
  • penampilan lebam yang tidak masuk akal pada kulit;
  • kawalan rawatan antikoagulan;
  • penggunaan kontraseptif hormon jangka panjang;
  • penyakit kronik jantung, hati, buah pinggang;
  • patologi autoimun.

Bagi wanita, analisis ditetapkan semasa merancang kehamilan dan selama itu. Coagulogram ditunjukkan sebagai persediaan untuk operasi dengan jumlah kehilangan darah yang dirancang.

Cara menjalani ujian coagulogram

Penting untuk mengetahui bagaimana koagulogram diambil dengan betul. Diagnosis dan rawatan seterusnya bergantung pada kebolehpercayaan hasilnya. Anda boleh mengambil ujian darah untuk koagulogram pada bila-bila masa, tetapi anda tidak dapat menyimpan sampel darah selama lebih dari 4 jam. Oleh itu, adalah optimum untuk menderma darah pada waktu pagi sehingga dapat segera diperiksa di makmal..

Dari mana darah datang? Untuk ujian darah untuk koagulogram, darah vena diperlukan, atau lebih tepatnya, plasma. Ini adalah cairan yang tersisa setelah penyingkiran sel darah merah, sel darah putih, dan platelet. Setelah mengambil darah dari urat, ia dikumpulkan dalam tabung uji dengan antikoagulan kimia - natrium sitrat. Bahan ini menjadikan protein pembekuan tidak berubah. Jumlah darah yang diperlukan untuk analisis adalah 5 ml. Tiub vakum khas digunakan - Vacutainers. Mereka sudah mengandungi bahan pengawet.

Cara mempersiapkan ujian koagulogram darah dengan betul

Cara penyediaan darah yang betul biasanya dijelaskan oleh doktor atau jururawat. Persampelan dilakukan semasa perut kosong, pesakit dibenarkan makan untuk kali terakhir selewat-lewatnya 8 jam sebelum kajian. Keadaan subjek yang tenang adalah penting, oleh itu, sebelum mengambil darah untuk koagulogram, dia perlu duduk selama beberapa minit.

Sehari sebelum pemeriksaan, jika boleh, anda harus mengelakkan tekanan, latihan fizikal yang ketara. Anda tidak boleh merokok, minum alkohol. Pesakit harus memberitahu doktor mengenai ubat yang diambilnya. Sekiranya sebilangan ubat boleh ditarik buat sementara waktu, ini harus dilakukan. Anda boleh mengambil coagulogram semasa haid, ini tidak mempengaruhi hasilnya. Sekiranya seorang wanita mengalami haid, ia boleh diuji pada setiap hari kitaran..

Apa yang mempengaruhi hasil analisis pada koagulogram?

Kegagalan untuk mematuhi peraturan menderma darah atau menyimpannya boleh memutarbalikkan keputusan ujian. Mempunyai kesan negatif terhadap hasilnya:

  • tekanan;
  • aktiviti fizikal yang berat;
  • merokok, minum alkohol;
  • makan dengan segera sebelum mengikuti ujian;
  • kekurangan antikoagulan dalam tabung uji;
  • penyimpanan biomaterial jangka panjang.

Tidak disyorkan untuk melakukan ujian darah untuk koagulogram dari kateter vena, yang biasanya dijumpai pada pesakit di unit rawatan intensif. Kateter mungkin mengandungi jejak heparin, yang menipiskan darah.

Berapa hari coagulogram dilakukan

Berapa lama koagulogram dilakukan bergantung pada jumlah kajian. Analisis standard dengan penentuan 4-5 indikator dilakukan di mana-mana klinik, istilah untuk melakukan koagulogram adalah satu hari. Analisis terperinci dilakukan dengan reagen khas di makmal besar. Hasilnya diberikan dalam 2-3 hari. Jangka hayat piawai analisis adalah 10 hari.

Jadual norma koagulogram pada kanak-kanak dan orang dewasa

Jadual menunjukkan nilai normal semua petunjuk koagulogram pada kanak-kanak dan orang dewasa.

IndeksAnak-anakDewasa
Platelet200-400x10 9 / l180-420х10 9 / l
D-dimerhingga 286 ng / mlhingga 286 ng / ml atau hingga 0.25 mg / l
APTT25-36 saat25.4-36.9 saat
Antithrombin III70-125%80-125%
Masa pembekuan4-9 minit5-10 minit
Indeks masa Prothrombin92-100%92-100%
Protein S50-120%Untuk lelaki 75-145% Untuk wanita 55-125%
Protein C70-120%70-140% atau 2.82-5.65 mg / l
Fibrinogen2-4 g / l200-400 mg% atau 2-4 g / l
Masa trombin10-15 saat14-20 saat
Antikoagulan Lupus31-44 saat31-44 saat
Masa pengiraan semula plasma60-120 saat60-120 saat
Masa Pengkalsifikasi Plasma Diaktifkan50-70 saat50-70 saat

Kadar koagulogram pada kanak-kanak berbeza-beza bergantung pada usia.

Penyahkodan penunjuk koagulogram

Hanya doktor yang dapat menguraikan koagulogram darah. Dia menilai semua komponen kajian, mengambil kira keluhan pesakit, data pemeriksaan. Barulah diagnosis dibuat. Berdasarkan beberapa petunjuk koagulogram, diagnosis tidak dibuat. Semasa penunjuk penyahkodan, kebenaran analisis diambil kira.

Penunjuk koagulogram ini bermaksud masa tromboplastin separa diaktifkan. Kadang-kadang ia dipanggil separa masa dan disulitkan sebagai APTT. Menilai kerja faktor pembekuan darah X. Ia digunakan untuk menilai kadar pembentukan enzim prothrombinase.

Tahap fibrinogen

Protein, faktor pertama sistem pembekuan. Dalam koagulogram, fibrinogen menunjukkan proses pembentukan fibrin. Terbentuk di hati. Fibrinogen yang meningkat adalah faktor perkembangan trombosis dan penyakit jantung. Juga protein fasa akut proses keradangan.

Prothrombin

Ini adalah faktor II pembekuan. Ia membentuk trombin, protein yang menyebabkan pembekuan darah. Prothrombin disintesis di hati di bawah tindakan vitamin K.

Prothrombin B mengikut Pantas

Petunjuk ini menentukan aktiviti pembentukan prothrombin. Plasma pesakit dibandingkan dengan plasma kawalan orang yang sihat. Tentukan juga PTI - prothrombin index. Ini adalah peratusan masa yang diperlukan untuk plasma yang sihat untuk dilipat ke masa dalam subjek..

INR adalah nisbah masa prothrombin pesakit dengan masa prothrombin min. Digunakan untuk memantau rawatan antikoagulan. Pemeriksaan INR dilakukan setiap tiga bulan terapi.

Waktu pembekuan mengikut Lee-White

Penentuan tempoh pendarahan memungkinkan untuk menilai keadaan pautan hemostasis vaskular-platelet. Sayatan kecil dibuat di cuping telinga dengan scarifier. Kemudian mereka mengukur tempoh pendarahan dan menentukan berapa lama darah akan mula membeku.

Masa pembekuan Lee-White adalah masa yang diperlukan untuk pembekuan darah terbentuk di dalam tiub kaca tanpa bahan pengawet..

Masa trombin

Petunjuk utama koagulogram, menunjukkan kerja sistem pembekuan. Merangsang pembekuan darah dengan menukar fibrinogen menjadi fibrin.

Petunjuk enzim pembekuan

Terdapat tiga belas faktor pembekuan secara keseluruhan. Mereka dilambangkan dengan angka Romawi:

  • I - fibrinogen;
  • II - prothrombin;
  • III - tromboplastin tisu;
  • IV - kalsium;
  • V adalah faktor labil;
  • VI - diandaikan bahawa ia tidak wujud;
  • VII - proconvertine;
  • VIII - faktor antihemofilik;
  • IX - faktor Krismas;
  • X adalah faktor Stewart;
  • XI - prekursor tromboplastin plasma;
  • XII - Faktor Hageman;
  • XIII - faktor penstabil fibrin.

Faktor tidak aktif adalah enzim. Apabila proses pembekuan bermula, mereka menjadi aktif dan berubah menjadi enzim. Hasil kerja semua enzim adalah pembentukan fibrin. Ia adalah protein yang menguatkan pembekuan darah dan menghalangnya daripada dimusnahkan..

Masa dan masa pengaktifan pengiraan semula plasma

Inilah masa yang diperlukan untuk platelet melipat. Waktu diaktifkan adalah masa pembekuan plasma apabila kalsium klorida ditambahkan ke dalamnya. Analisis ini menggambarkan tahap utama pembekuan darah.

Antikoagulan Lupus

Ini adalah antibodi yang terbentuk terhadap lemak dan kompleks protein lemak. Secara in vitro, mereka dapat memanjangkan masa APTT dan prothrombin. Mempengaruhi kerja protein C, meningkatkan risiko trombosis.

D-dimer

Ini adalah protein yang terbentuk semasa pemecahan fibrin. Pengenalan mereka menunjukkan adanya gumpalan darah di dalam badan. Analisisnya tidak spesifik, hanya menentukan sama ada terdapat trombus atau tidak. Adalah mustahil untuk menilai penyetempatan bekuan darah dengan faktor ini..

Kompleks fibrin-monomer larut

RFMK adalah zarah-zarah pembekuan darah yang dilepaskan ke dalam darah ketika mereka hancur. Dibentuk dengan peningkatan pembentukan trombus.

Platelet

Platelet adalah sel darah dari mana pembekuan darah terbentuk. Platelet dihasilkan oleh sumsum tulang merah. Di dalam sumsum tulang terdapat megakaryocytes - sel besar. Platelet kecil - platelet - sentiasa dipisahkan dari mereka. Satu megakaryocyte dapat menghasilkan sehingga 4000 platelet.

Sekiranya dinding saluran darah rosak, aliran platelet bergegas ke tempat ini. Mereka melekat satu sama lain dan dinding vaskular. Ini membentuk bekuan darah yang menutup kecederaan dan mencegah pendarahan. Kiraan platelet biasanya ditentukan dalam ujian darah umum..

Protein C

Protein yang menekan kerja sistem pembekuan. Menghalang peningkatan pembekuan darah. Dibentuk di hati oleh vitamin K.

Protein S

Ia adalah protein yang meningkatkan tindakan protein C. Dibentuk di hati di bawah tindakan vitamin K. Menindas kerja faktor pembekuan, mencegah pembentukan gumpalan darah.

Antithrombin III

Ia adalah protein yang menghalang pembekuan darah dan dalam bentuk aktif. Mengekalkan aliran darah yang normal melalui saluran, mencegah pembentukan gumpalan darah di dalamnya.

Sebab-sebab kadar koagulogram yang tinggi dan rendah

Sekiranya semua petunjuk koagulogram adalah normal, ini menunjukkan fungsi penuh sistem pembekuan. Penyimpangan dari norma ke atas atau ke bawah adalah tanda-tanda pelbagai penyakit.

Jadual penyimpangan indeks koagulogram

IndeksDi atas normalDi bawah normal
PlateletKeadaan ini disebut trombositosis dan berkembang apabila:
penyakit malignan sumsum tulang;
berdarah;
penyakit berjangkit;
proses keradangan kronik;
anemia kekurangan zat besi kronik;
mengeluarkan limpa.
Keadaan ini disebut trombositopenia dan berkembang apabila:
anemia aplastik;
Anemia kekurangan B12;
leukemia akut;
rawatan dengan sitostatik, persediaan interferon;
barah maju;
purpura trombositopenik.
D-dimerIa diperhatikan dalam trombosis dan tromboemboli arteri pulmonari, urat varikos, serangan jantung, strok. Peningkatan sementara berlaku selepas pembedahan atau kecederaan. Kebiasaannya diperhatikan sepanjang tempoh melahirkan anak.Ketiadaan menunjukkan bahawa tidak ada gumpalan darah di dalam badan.
Masa pembekuankekurangan faktor pembekuan;
penyakit keturunan;
penyakit hati;
rawatan heparin.
akibat pendarahan semasa operasi, melahirkan anak;
Sindrom DIC;
sebagai kesan sampingan beberapa pil perancang.
APTTKeadaan ini disebut hypocoagulation, ia berlaku semasa: rawatan dengan heparin;
kekurangan fibrin kongenital;
kekurangan fibrin yang diperoleh - dengan sirosis hati;
hemofilia;
kekurangan vitamin K;
pemindahan darah.
Hypercoagulation, berlaku dengan pembekuan intravaskular yang disebarkan atau pengambilan sampel yang salah.
Antithrombin IIIrawatan antikoagulan;
hepatitis akut dan pankreatitis;
kekurangan vitamin K;
keradangan di dalam badan.
kekurangan kongenital;
III trimester kehamilan;
penyakit trombotik;
Sindrom DIC;
sirosis hati;
penggunaan ubat kontraseptif jangka panjang.
Prothrombinpenyakit trombotik;
rawatan dengan barbiturat, antihistamin;
mengambil pil perancang;
tumor malignan.
keturunan kekurangan faktor pembekuan;
kekurangan vitamin K;
Sindrom DIC;
sirosis hati.
Protein STidak kelihatankeradangan akut;
kecacatan kongenital dalam pembentukan protein;
mengambil antikoagulan;
kehamilan.
Protein CTidak kelihatankekurangan kongenital;
sirosis hati;
Sindrom DIC;
mengambil antikoagulan.
Masa trombinkekurangan fibrinogen;
Sindrom DIC;
rawatan dengan heparin, urokinase dan streptokinase;
hepatitis dan sirosis hati.
Jarang, ia berlaku pada fasa pertama DIC.
Fibrinogenkeradangan akut;
beberapa penyakit berjangkit;
kehamilan;
serangan jantung dan strok;
hipotiroidisme;
penyakit onkologi;
mengambil hormon, kawalan kelahiran.
hepatitis, sirosis hati;
Sindrom DIC;
keadaan kongenital;
kekurangan asid askorbik, vitamin B12;
keracunan dengan racun ular;
leukemia myeloid.
Antikoagulan LupusRawatan hepatinKetidakhadiran menunjukkan ketiadaan pembekuan darah

Tidak mustahil untuk menilai sendiri hasil koagulogram. Semua petunjuk dalam agregat dinilai oleh doktor dan menentukan diagnosis, dengan mengambil kira aduan dan manifestasi klinikal penyakit ini. Harus diingat bahawa petunjuk koagulogram berubah bergantung pada kebenaran penyediaan dan penyampaian analisis. Hampir semua petunjuk koagulogram berubah pada wanita hamil..

Hari apa kitaran untuk mengambil ujian pembekuan darah

Coagulogram: cara lulus, persiapan untuk analisis, tafsiran hasil

Dalam artikel itu, kami akan mempertimbangkan bagaimana cara melancarkan koagulogram.

Ini adalah kajian makmal khas di mana ciri-ciri pembekuan darah ditentukan. Analisis ini memainkan peranan penting dalam kajian keadaan pesakit..

Penting untuk mengetahui cara mengambil analisis koagulogram. Nilai-nilainya membantu menunjukkan betapa berjayanya kelahiran atau pembedahan, sama ada pesakit akan bertahan, adakah kemungkinan menghentikan pendarahan dalam keadaan kritikal. Walau bagaimanapun, tidak semua pakar mempunyai kemahiran membaca koagulogram. Tetapi penyelidikan seperti inilah yang sering menjadi faktor menyelamatkan nyawa manusia..

Oleh itu, mari kita cari tahu apa itu koagulogram, dan mengapa mereka menggunakannya.

Darah adalah cecair biologi yang mempunyai sifat beredar melalui saluran dan membentuk gumpalan (darah beku). Kualiti ini membolehkannya menutup celah pada urat dan arteri kecil dan sederhana, dan kadang-kadang proses seperti itu tidak disedari oleh seseorang. Pembekuan darah dan pemeliharaannya dalam keadaan cair diatur oleh sistem tubuh, yang disebut "hemostasis".

Sistem biologi ini terdiri daripada tiga komponen utama:

  • Sel vaskular, iaitu lapisan dalam saluran darah (endotelium) - apabila dinding saluran pecah atau rosak, sel endotel mengeluarkan sejumlah bahan aktif (prostacyclin, nitric oxide, thrombomodulin), yang mencetuskan pembentukan trombus.
  • Platelet adalah platelet khas yang bergegas ke tempat kecederaan terlebih dahulu, setelah itu melekat dan menutup luka, membentuk palam hemostatik. Sekiranya platelet ini tidak dapat menghentikan pendarahan, sifat pembekuan plasma termasuk dalam proses..
  • Faktor plasma - proses hemostasis merangkumi 15 faktor seperti itu (banyak daripadanya adalah enzim), yang, sebagai akibat sejumlah reaksi kimia, membentuk gumpalan fibrin struktur padat, yang akhirnya menghentikan pendarahan. Ciri dari faktor-faktor sistem pembekuan ini adalah bahawa hampir semuanya dihasilkan di hati dengan bantuan vitamin K.

Proses hemostasis manusia juga dikendalikan oleh sistem fibrinolitik dan antikoagulan. Fungsi utama mereka adalah untuk mencegah pembentukan trombus secara spontan..

Cara mengambil koagulogram, penting untuk mengetahui terlebih dahulu.

Petunjuk untuk pelantikan

Senarai petunjuk utama untuk pelantikan hemostasiogram merangkumi yang berikut:

  • penilaian umum sistem hemostatik;
  • bahagian caesar atau kelahiran anak secara spontan;
  • penyelidikan yang dirancang sebelum pembedahan;
  • gestosis, berlaku dalam bentuk yang teruk;
  • kawalan rawatan dengan antikoagulan tidak langsung ("Warfarin", "Aspirin", "Trental"), ubat heparin ("Fraxiparin", "Klexan");
  • diagnostik pelbagai penyakit hemoragik (penyakit von Willebrant, hemofilia, trombositopati dan trombositopenia);
  • urat varikos pada bahagian bawah kaki;
  • dengan kebarangkalian tinggi pembentukan trombus (dengan fibrilasi atrium, penyakit jantung koronari);
  • definisi pembekuan intravaskular yang disebarkan;
  • penggunaan pil perancang, steroid anabolik, glukokortikosteroid;
  • penyakit hati kronik (sirosis);
  • proses keradangan akut di dalam badan;
  • dalam diagnosis pelbagai trombosis - saluran usus, bahagian bawah kaki, embolisme paru, strok iskemia.

Cara mengambil koagulogram dengan betul, doktor akan memberitahu.

Bersedia untuk kajian

Persediaan untuk kajian ini sangat penting..

Ramai yang berminat dengan cara mengambil koagulogram - semasa perut kosong atau tidak.

Bahan biologi diambil semasa perut kosong. Dalam kes ini, semestinya makanan itu sekurang-kurangnya 12 jam yang lalu. Sebelum mengikuti ujian, tidak digalakkan mengambil makanan pedas, asap, makanan berlemak, minuman beralkohol, merokok dilarang sama sekali.

Cara menderma darah untuk koagulogram dengan betul, semua orang harus tahu.

Keadaan lain yang penting adalah menghentikan pengambilan antikoagulan tidak langsung dan langsung, kerana kehadirannya dalam darah dapat memutarbelitkan keputusan ujian makmal dengan ketara. Sekiranya mengambil ubat-ubatan tersebut adalah keadaan penting bagi pesakit, adalah perlu untuk memberi amaran kepada pakar yang akan melakukan kajian mengenai perkara ini. Jadi, bagaimana mengambil coagulogram?

Bagaimana ujian pembekuan darah dilakukan??

Biomaterial diambil dengan picagari kering steril atau sistem set darah vakum Vacutainer khas. Aktiviti ini harus dijalankan dengan menggunakan jarum dengan lumen lebar tanpa menggunakan tourniquet.

Tusukan urat mestilah atraumatik, jika tidak, sejumlah besar tromboplastin tisu akan memasuki tabung uji untuk diperiksa, yang juga secara signifikan memutarbelitkan hasil analisis. Pembantu makmal mengisi 2 tabung uji dengan darah, sementara yang kedua dihantar untuk penyelidikan. Tiub mesti mengandungi natrium sitrat (koagulan khas).

Adakah mungkin mengambil coagulogram semasa haid? Ini adalah soalan biasa. Kami akan memberitahu mengenai perkara ini pada akhir artikel..

Berapa hari coagulogram diambil?

Untuk mendapatkan hasil penyelidikan yang betul, pembantu makmal melakukan tindak balas kimia tertentu, yang memerlukan sedikit masa. Proses ini biasanya memakan masa 1-2 hari. Walau bagaimanapun, banyak bergantung pada beban kerja makmal, kerja pekerja, ketersediaan reagen.

Kami tidak memberitahu anda bagaimana cara mengambil koagulogram dengan betul. Ketepatan hasil bergantung padanya..

Norma koagulogram

Biasanya, petunjuk hemostasis adalah seperti berikut:

  • selang pembekuan darah adalah 5-12 minit;
  • tempoh pendarahan - dari 2 hingga 8 minit;
  • masa prothrombin - 11-15 saat;
  • masa tromboplastin aPTT 22.6-35.8 saat;
  • tempoh pengaktifan pengiraan semula ABP 82-126 saat;
  • indeks prothrombin - 72-123%;
  • masa trombin - 14-21 saat;
  • kompleks fibrin-monomerik - 0,356-0,478 U;
  • antithrombin III - 75.9-124.6%;
  • D-dimer - 250.09-500.48 ng / ml;
  • fibrinogen 2.6-4.023 g.

Mengapa mengambil koagulogram, petunjuk apa yang dinyatakannya?

Penyahkodan

Untuk memahami maksud analisis ini dengan betul, adalah perlu untuk membiasakan diri dengan lebih terperinci dengan setiap indikatornya, kerana ia mencerminkan sifat paling penting dari darah pesakit tertentu. Semasa penyahkodan, nilai normatif untuk usia tertentu diambil kira.

Waktu protrombin adalah tempoh pembentukan gumpalan darah ketika tromboplastin dan kalsium ditambahkan ke dalam plasma. Petunjuk ini menggambarkan dua fasa pembekuan plasma dan fungsi 10, 7, 5 dan 2 faktor. Norma masa prothrombin pada usia yang berbeza adalah:

  • bayi pramatang - 13-18 saat;
  • bayi jangka panjang - 12-16 saat;
  • kanak-kanak kecil - 14-17 saat;
  • kanak-kanak yang lebih tua - 12-16 saat;
  • pada orang dewasa - 11-16 saat.

Rawatan antikoagulan dianggap berkesan jika penunjuk ini meningkat sekurang-kurangnya 2 kali.

INR (nisbah prothrombin) adalah nisbah PT pesakit dengan PT tabung kawalan. Tujuan utama penilaian INR adalah untuk mengawal pengambilan antikoagulan tidak langsung. Sebab-sebab perubahan indikator INR adalah:

  • pemanjangan masa prothrombin;
  • penyakit hati (hepatitis, sirosis hati);
  • kekurangan vitamin K dengan enteropati, dysbiosis;
  • sindrom nefrotik;
  • amiloidosis;
  • Sindrom DIC; keturunan kekurangan faktor pembekuan (10, 7, 5, 2);
  • ketiadaan atau penurunan kepekatan fibrinogen;
  • terapi dengan derivatif coumarin ("Merevan", "Warfarin");
  • rawatan dengan ubat antikoagulan;
  • tromboemboli dan trombosis vaskular;
  • peningkatan aktiviti faktor 7;
  • pengaktifan fibrinolisis.

Untuk mengambil koagulogram pada hari apa kitaran, sangat menarik bagi banyak wanita.

Petunjuk ini menunjukkan masa trombin yang diaktifkan separa, keberkesanan menghentikan pendarahan oleh faktor plasma. APTT mencerminkan jalan hemostasis dan seberapa cepat pembentukan bekuan fibrin. Ini adalah petunjuk hemostasiogram yang paling tepat dan sensitif. APTT bergantung pada reagen pengaktif yang digunakan oleh pakar. Pemendekan APTT menunjukkan koagulabilitas yang tinggi, kemungkinan pembentukan trombus, dan pemanjangan menunjukkan penurunan tahap hemostasis. Sebab untuk menukar nilai ini:

  • faktor yang diperoleh atau kekurangan kongenital (12,10,9,8,5,2);
  • fibrinolisis;
  • Sindrom DIC;
  • terapi dengan heparin dan analognya ("Cybor", "Kleksan", "Fraxiparin");
  • penyakit autoimun (lupus erythematosus);
  • patologi hati yang teruk (penyusupan lemak, sirosis);
  • pembekuan darah tinggi;
  • pensampelan darah yang tidak betul (pencemaran tromboplastin tisu).

Waktu pengkalsifikasi yang diaktifkan adalah tempoh yang diperlukan untuk pembentukan fibrin dalam darah yang tepu dengan platelet dan kalsium. Nilai ini menggambarkan betapa berkesannya hubungan hemostasis selular dan plasma berinteraksi. Nilainya mungkin bergantung pada reagen. AVR diperpanjang dengan penurunan jumlah trombosit (trombositopenia) dan pelanggaran kualiti mereka (trombositopati), serta dengan hemofilia. AVR dipendekkan dengan adanya kecenderungan untuk trombosis.

Indeks prothrombin adalah nisbah masa prothrombin normal dengan yang diperhatikan pada pesakit dan dikalikan dengan 100%. Penunjuk ini meningkat apabila:

  • kekurangan faktor hemostasis;
  • kekurangan vitamin K (enterocolitis, kolitis);
  • terapi dengan antikoagulan tidak langsung ("Neodikumarin", "Warfarin", "Sinkumar");
  • rawatan dengan ubat "Heparin", "Kleksan", "Flenox";
  • kerosakan hati;
  • trombosis vaskular;
  • peningkatan pembekuan semasa kehamilan atau melahirkan anak.

Masa trombin mencerminkan tahap akhir hemostasis. Ini mencirikan selang waktu yang diperlukan untuk pembentukan bekuan fibrin ketika trombin ditambahkan ke plasma. Penunjuk ini ditentukan bersama dengan PT dan APTT untuk mengawal terapi heparin dan diagnosis fibrinolitik patologi fibrinogen kongenital. Faktor-faktor yang memanjangkan masa trombin adalah:

  • fibrinolisis akut;
  • rawatan dengan ubat fibrinolitik (Urokinase, Streptokinase);
  • Sindrom DIC;
  • penyakit autoimun (kehadiran antibodi terhadap trombin);
  • penyakit hati;
  • terapi dengan perencat fibrin dan heparin.

Fibrinogen

Ia adalah salah satu faktor pembekuan darah. Protein ini terbentuk di hati dan di bawah pengaruh faktor Hageman dan diubah menjadi fibrin yang tidak larut. Fibrinogen diklasifikasikan sebagai protein fasa akut; tahap plasma meningkat semasa tekanan, jangkitan, dan trauma. Petunjuk ini boleh berubah dalam kes berikut:

  • patologi keradangan teruk (peritonitis, pielonefritis, radang paru-paru);
  • patologi tisu penghubung sistemik (SLE, rheumatoid arthritis, scleroderma);
  • infarksi miokardium;
  • tumor onkologi;
  • kehamilan;
  • penyakit bakar;
  • amiloidosis;
  • selepas pembedahan;
  • tempoh haid;
  • terapi dengan heparin dan analognya, serta estrogen (penggunaan kontraseptif hormon);
  • Sindrom DIC;
  • leukemia, lesi aplastik sumsum tulang merah;
  • patologi hati;
  • onkologi prostat dengan metastasis;
  • keadaan selepas pendarahan;
  • rawatan dengan androgen, steroid anabolik, barbiturat, asid valproik, minyak ikan, penghambat polimerisasi fibrin;
  • keracunan heparin

Penunjuk ini adalah kompleks fibrin-monomer larut, yang merupakan produk perantaraan pemecahan bekuan fibrin akibat fibrinolisis. Mereka cepat dikeluarkan dari plasma, penunjuknya sangat sukar ditentukan. RFMK meningkat dengan:

  • trombosis pelbagai penyetempatan;
  • dalam tempoh selepas operasi;
  • komplikasi kehamilan (gestosis, preeklampsia);
  • kegagalan buah pinggang;
  • kejutan;
  • sepsis;
  • patologi tisu penghubung sistemik.

Antithrombin III

Ia adalah bahan antikoagulan fisiologi. Dalam struktur, glikoprotein yang menghalang trombin dan beberapa faktor pembekuan. Tempat utama pengeluarannya adalah sel hati. Perubahan tahap bahan ini berlaku apabila:

  • penyakit keradangan yang teruk (pielonefritis, peritonitis, radang paru-paru);
  • kerosakan hati akut (hepatitis);
  • kekurangan vitamin K;
  • terapi dengan steroid anabolik, glukokortikosteroid;
  • keturunan dan kekurangan kongenital;
  • patologi hati (sirosis, penyakit alkohol);
  • Sindrom DIC;
  • Penyakit jantung iskemia;
  • kehamilan lewat;
  • trombosis dan tromboembolisme;
  • sepsis;
  • rawatan dengan perencat pempolimeran heparin dan fibrin.

D-dimer

Nilai ini mencirikan sisa-sisa filamen fibrin terbelah dan kerja hemostasis. Sekiranya D-dimer dinaikkan, ini bermakna terlalu banyak fibrin telah dibelah. Ia terkandung dalam darah selama kira-kira 7 jam setelah pembentukannya, jadi biomaterial mesti segera diperiksa. Peningkatan penunjuk ini, yang diperhatikan apabila:

  • trombosis dan tromboembolisme;
  • penyakit hati;
  • Penyakit jantung iskemia dan serangan jantung;
  • hematoma yang luas;
  • dalam tempoh selepas operasi;
  • merokok jangka panjang;
  • arthritis seropositif reumatoid;
  • Sindrom DIC.

Masa pendarahan

Waktu pembekuan menunjukkan selang yang diperlukan untuk pembekuan darah terbentuk. Dalam praktiknya, hanya peningkatan penunjuk ini yang dianggarkan, kerana ini menunjukkan:

  • kekurangan platelet;
  • hemofilia;
  • kerosakan alkohol pada hati;
  • demam buasir;
  • trombositopati dan trombositopenia;
  • berlebihan antikoagulan dan antikoagulan.

Adakah mungkin mengambil coagulogram semasa haid?

Analisis semasa haid

Kajian makmal ini semasa haid, secara umum, tidak dapat memberikan hasil yang jelas. Ini disebabkan oleh fakta bahawa dalam tempoh ini darah paling cair, dan tidak mungkin memeriksa sifat pembekuannya..

Itulah sebabnya sangat penting untuk mengetahui cara mengambil koagulogram. Terutama ketika datang ke wanita.

Oleh itu, untuk menjalankan prosedur ini, lebih baik menunggu sehingga akhir haid, bagaimanapun, dan tidak melakukan analisis segera setelahnya. Dalam tempoh ini, tubuh berminat untuk mengeluarkan darah dari rahim, oleh itu, kebekuan terganggu dengan cara tertentu. Setelah berakhirnya hari-hari kritikal, semua proses seperti ini kembali normal, dan pesakit boleh menjalani ujian.

Terdapat kes ketika wanita mengambil coagulogram semasa haid. Hasilnya tidak boleh dipercayai.

Sebelum permulaan haid, juga tidak disarankan untuk melakukan prosedur seperti itu, karena tubuh sedang bersiap untuk mengeluarkan darah, yang selama ini secara perlahan-lahan mencairkan. Analisis tidak betul dan perlu diulang.

Pada hari apa kitaran untuk mengambil koagulogram?

Masa yang paling optimum untuk analisis makmal ini pada wanita dianggap 5 hari sebelum bermulanya haid dan sama setelah selesai, iaitu 10 - 20 hari kitaran. Dalam jangka masa ini, hasilnya akan paling dipercayai.

Kami memeriksa apa itu koagulogram dan mengapa mereka mengambilnya.

Ujian pembekuan darah - koagulogram

Alam memberi darah kepada darah harta khas - untuk membeku, jika tidak kerana ini, bahkan kerosakan tisu kecil akan berakhir dengan maut - seseorang hanya akan mati kerana kehilangan darah. Tetapi dengan beberapa patologi, proses ini terganggu. Setelah melewati analisis untuk pembekuan darah dan setelah mengetahui bagaimana sistem hemostasis berfungsi, seseorang dapat menilai keberadaan banyak penyakit di dalam tubuh.

Penentuan keupayaan pembekuan darah disebut koagulogram (hemostasiogram). Kajian ini ditetapkan untuk mengenal pasti sejumlah patologi (hemofilia, barah, trombosis, penyakit hati, penyakit ginjal, dll.) Dan sebelum pembedahan atau kelahiran anak.

Biasanya, hemocoagulation hanya berlaku di luar badan, jika tidak, bekuan yang terbentuk akan melalui saluran ke jantung, paru-paru atau otak, membentuk darah beku dan menyebabkan iskemia, serangan jantung dan strok. Setelah menderma darah untuk pembekuan, anda dapat menentukan kemampuannya untuk membeku (pembekuan). Ini membantu doktor menilai risiko pendarahan atau pembekuan darah..

ujian pembekuan darah

Jenis ujian makmal untuk pembekuan

Ujian pembekuan darah merangkumi petunjuk berikut:

  • Tahap fibrinogen Bahan ini adalah protein yang dibuat oleh hati. Pada orang yang sihat, fibrogen adalah 2-4 g / l.
  • Antithrombin III. Ini adalah pengatur hemocoagulation. Petunjuk antithrombin adalah 75-125% pada orang dewasa, 80-120% pada kanak-kanak lebih tua dari sebulan, 30-80% pada bayi baru lahir.
  • Indeks Prothrombin (PTI). Peratusan masa hemocoagulation pada orang tertentu dengan petunjuk serupa dalam sampel kawalan. PTI biasa adalah 93-107%.
  • Masa trombin. Pada orang yang sihat, ia adalah 14 hingga 20 saat. Dalam tempoh ini, prothrombin mesti diubah menjadi trombin. Hasilnya boleh berubah dengan penggunaan ubat-ubatan tertentu, seperti aspirin, atau warfarin. Ujian masa trombin (PT) menunjukkan seberapa baik pembekuan darah seseorang.
  • Masa tromboplastin separa diaktifkan (APTT). Indikator digunakan untuk mengawal proses hemocoagulation pada pesakit yang diresepkan heparin dan dalam diagnosis DIC. Biasanya, angka ini adalah 29-39 saat..
  • Tempoh (masa) pendarahan. Menunjukkan seberapa cepat darah akan berhenti apabila integriti saluran kecil dilanggar. Untuk melakukan ini, tusukan dibuat di jari pesakit dan masa dicatatkan. Biasanya ia adalah 2-3 minit..
  • Masa pembekuan. Ditentukan oleh selang waktu antara pengambilan darah dan pembentukan bekuan. Pada orang yang sihat, proses ini memerlukan 2 hingga 5 minit..
  • D-dimer. Ini adalah bahan yang terbentuk akibat penguraian fibrin. Biasanya, penunjuk ini tidak boleh melebihi 250 μg / l (0,25 μg / ml).

Cara menderma darah untuk pembekuan

Penentuan masa pendarahan dilakukan dengan menggunakan darah kapilari, untuk ujian pembekuan lain, bahan harus diambil dari vena.

Kajian dilakukan semasa perut kosong, sebelum analisis, anda hanya boleh minum air. Sekiranya anda mengambil ubat, anda perlu memberi amaran kepada doktor anda, kerana beberapa ubat mempengaruhi hasilnya..

Dengan menjalani ujian hemostasiogram secara berkala, anda dapat mendiagnosis banyak penyakit berbahaya tepat pada masanya.

Peningkatan pembekuan darah dan pembentukan trombus

Banyak faktor boleh menyebabkan peningkatan pembekuan darah, penyekat atau penyumbatan aliran darah, dan sebagai akibatnya, pembekuan darah. Gumpalan darah dapat bergerak melalui arteri dan urat, menyebabkan akibat yang serius, termasuk kematian secara tiba-tiba akibat emboli.

Petunjuk untuk peperiksaan

Pembekuan darah biasanya 2-5 minit (menurut Sukharev). Analisis untuk menentukan penunjuk ini (koagulogram, hemostasiogram) ditetapkan untuk:

  • penyakit organ dalaman;
  • kecurigaan terhadap patologi hemostatik keturunan;
  • kehamilan;
  • urat varikos, trombosis;
  • diabetes mellitus;
  • pelantikan pembekuan;
  • dalam tempoh pra operasi dan pasca operasi.

Faktor-faktor risiko

Peningkatan hemokoagulasi sering berlaku apabila:

  • peningkatan bilangan sel darah dan hemoglobin, radiasi, barah;
  • hiperfungsi limpa, pengasidan dan dehidrasi badan, yang paling sering dikaitkan dengan fungsi usus yang lemah;
  • peningkatan penggunaan gula dan karbohidrat;
  • berat badan berlebihan, kehamilan, rehat di tempat tidur yang berpanjangan, gaya hidup tidak aktif dan kerja "tidak aktif";
  • kekurangan hormon dan enzim tertentu, penggunaan pil kawalan kelahiran atau terapi penggantian hormon.

Kadang-kadang kecenderungan peningkatan pembekuan adalah kongenital. Patologi ini dipanggil trombofilia. Ia disebabkan oleh penurunan tahap kongenital antikoagulan C dan S, antithrombin III, faktor pembekuan VII, kopaktor heparin II, disfibrinogenemia, anemia sel sabit, hiperlipoproteinemia, peningkatan aktiviti Hageman, faktor Rosenthal dan globulin antihemofilik. Dengan patologi ini, pesakit mencatat kes yang serupa pada saudara terdekat. Kadang-kadang trombofilia keturunan adalah penyebab keguguran pada wanita.

Penebalan darah pada usia tua mengancam untuk mengganggu aktiviti otak, dan pada wanita hamil boleh memberi kesan negatif terhadap keadaan ibu dan janin. Rheologi yang lemah membawa kepada iskemia organ dan tisu, yang memberi kesan negatif kepada keadaan keseluruhan organisma.

Cara mengesyaki peningkatan pembekuan

  • Pembentukan trombus adalah tanda yang menunjukkan peningkatan hemocoagulation. Sekiranya anda melihat "saluran darah" kebiruan yang menyakitkan atau nodul pada anggota badan - ini adalah alasan untuk berjumpa doktor dan diperiksa untuk petunjuk pembekuan darah.
  • Simptom lain yang harus memberi amaran kepada anda adalah masalah jantung. Mereka harus mendorong anda untuk diuji..

Sekiranya indeks koagulogram tidak sesuai dengan norma, perlu segera memulakan rawatan untuk mencegah tromboemboli.

Penyakit disertai dengan peningkatan pembekuan darah

  • Aterosklerosis. Dengan aterosklerosis, plak terbentuk di dalam arteri. Lama kelamaan, plak boleh pecah dan platelet membentuk gumpalan di tempat kecederaan.
  • Vaskulitis menyebabkan keradangan vaskular, agregasi platelet dan, sebagai akibatnya, peningkatan indeks koagulogram.
  • Diabetes menyebabkan plak menumpuk di arteri, sebab itulah hampir 80 peratus orang dengan keadaan ini akhirnya akan mati akibat penyebab yang berkaitan dengan pembekuan darah dan iskemia..
  • Dengan kegagalan jantung, organ ini tidak dapat mengepam darah yang cukup untuk memenuhi keperluan tubuh, peredarannya melambat, ia menebal dan darah beku muncul.
  • Pembekuan darah tinggi sering diperhatikan pada pesakit dengan vena varikos. Dalam kes ini, gumpalan darah harus "dicairkan" dengan bantuan persediaan khas untuk mengelakkan kemunculan gangren dan nekrosis yang berkaitan dengan aliran darah yang buruk.
  • Petunjuk ini juga meningkat dengan beberapa penyakit berjangkit, terutama yang disertai oleh demam. Dalam kes ini, darah menjadi likat, oleh itu, pesakit diberi minum berlebihan dan cairan intravena..

Indeks koagulogram yang meningkat sangat berbahaya, kerana keadaan ini mengancam dengan komplikasi serius dan akibat yang serius..

Pengurangan pembekuan darah

Pembekuan darah adalah proses yang kompleks dan seimbang yang melindungi tubuh daripada kehilangan darah. Akibat dari pelbagai patologi, keadaan dapat terjadi yang menyebabkan pelanggaran hemocoagulation dan akibat yang teruk..

Cara mengesyaki pemburukan hemostasis pembekuan

Tanda-tanda pertama yang menunjukkan pembekuan darah yang lemah adalah pendarahan yang berpanjangan dengan luka kulit kecil atau selepas suntikan. Biasanya, luka atau suntikan tidak boleh berdarah lebih dari 3-5 minit, tetapi dengan adanya patologi, masa ini dapat meningkat dengan ketara. Kadang-kadang orang-orang ini mengalami pendarahan di bawah kulit..

Simptom lain dari keadaan ini adalah mimisan yang berpanjangan yang sukar dihentikan. Wanita dengan gangguan hemokoagulasi mungkin mengalami menorrhagia dan metrorrhagia. Kadang-kadang kesan darah mungkin terdapat dalam air kencing dan tinja.

Apabila gejala ini muncul, disarankan untuk menderma darah untuk coagulogram. Kajian yang dilakukan oleh pakar kami akan mendedahkan pelanggaran hemostasis pembekuan. Semua analisis dilakukan menggunakan peralatan dan reagen moden.

Penyebab kemerosotan hemocoagulation

  • Ubat-ubatan kumpulan Coumarin mengurangkan pembekuan, kerana mereka adalah antagonis vitamin K..
  • Aspirin, sering digunakan untuk selesema dan penyakit jantung, diambil dalam dosis tinggi, juga dapat menyebabkan penurunan kadar pembekuan.
  • Dalam beberapa kes, kesan ini dihasilkan oleh gabungan beberapa ubat yang tidak disyorkan untuk diambil bersama..

Dalam kes seperti itu, setelah menentukan waktu pembekuan dan jangka waktu pendarahan, pesakit diberikan vitamin K, yang memainkan peranan penting dalam proses hemostasis. Pesakit disarankan untuk makan sayur-sayuran hijau (kubis dan bayam), telur, susu dan bijirin, yang menghilangkan kekurangan vitamin ini.

  • Hemofilia. Penyakit ini turun-temurun dan hanya menyerang kanak-kanak lelaki. Pada pesakit, gejala penurunan pembekuan darah muncul pada anak usia dini. Dengan penyakit ini, pelbagai faktor pembekuan mungkin tidak ada, jadi penyakit ini boleh menjadi lebih teruk. Pesakit dirawat oleh pakar hematologi seumur hidup. Terapi penggantian, pemindahan darah dan sekatan aktiviti fizikal dijalankan.
  • Sindrom Willebrand juga dicirikan oleh penurunan kebekuan, tetapi lelaki dan wanita menderita penyakit itu. Untuk merawat pesakit, asid tranexamic, desmopressin digunakan dan pemindahan darah dilakukan.

Penurunan jumlah platelet (trombositopenia) berlaku dalam pelbagai keadaan anemia, leukemia, setelah terapi radiasi, jangkitan virus, mengambil antibiotik dan beberapa ubat lain. Keadaan ini boleh disebabkan oleh penyakit hati, ginjal dan limpa. Keadaan ini dirawat dengan pemberian produk darah khas..

Sebab lain untuk pelanggaran hemocoagulation adalah penyakit hati, kerana sintesis bahan yang bertanggungjawab untuk hemostasis yang betul terganggu. Penurunan IPT dan masa pembekuan darah yang berpanjangan dianggap sebagai tanda hepatitis tidak langsung.

Mungkin terdapat penurunan parameter koagulogram setelah operasi disertai dengan kehilangan darah yang banyak. Keadaan ini tidak membahayakan kesihatan manusia, dan hilang dengan sendirinya.

Rawatan yang dipilih dengan betul dengan penurunan pembekuan darah akan membantu mengelakkan kehilangan darah yang teruk dan komplikasi serius.

Kadar pembekuan darah semasa kehamilan

Setiap wanita hamil yang didaftarkan di klinik antenatal dihantar oleh pakar sakit puan untuk analisis yang disebut hemostasiogram. Hasil hemostasiogram memungkinkan untuk menentukan kehadiran gangguan dalam sistem pembekuan darah, jika ada..

Peranan hemostasis pada kehamilan

Hemostasis bertindak sebagai "pengental" darah, berkat sistem ini, seseorang mengelakkan kehilangan darah yang ketara dalam kes kerosakan vaskular. Bersamaan dengan sistem pembekuan, sistem anti-pembekuan berfungsi di dalam tubuh - "darah" yang lebih tipis. Sekiranya keseimbangannya tidak seimbang, sistemnya tidak berfungsi, akibatnya, darah mungkin menjadi terlalu kental, yang menyebabkan pembentukan gumpalan darah, atau terlalu cair, dalam kedua-dua kes tersebut waktu pembekuan darah berubah.

Mengapa pelanggaran hemostasis berbahaya bagi wanita hamil?

Peningkatan pembekuan darah selama kehamilan dapat memprovokasi pembekuan intravaskular yang menyebar, di mana darah di pembuluh darah, menebal, menyebabkan pelanggaran aliran darah plasenta. Keadaan ini berbahaya bagi bayi, kerana dia tidak dapat mendapatkan nutrisi yang mencukupi, yang langsung mempengaruhi perkembangannya. Dalam kes yang teruk, kehamilan boleh membeku, akibatnya, janin mati. Penyampaian analisis hemostasis tepat pada masanya memberi peluang besar untuk mengelakkan komplikasi seperti itu.

Gangguan sistem pembekuan dapat menyebabkan detasmen plasenta pramatang, walaupun dalam keadaan normal.

Bila perlu menjalani ujian pembekuan darah

Adalah disyorkan untuk menjalani hemostasiogram sebelum kehamilan yang dijangkakan. Sekiranya terdapat petunjuk yang lemah, kemungkinan menjalani menjalani terapi, yang akan dipilih oleh doktor secara individu. Kumpulan risiko, yang menunjukkan pemeriksaan awal wajib untuk pembekuan, termasuk wanita:

  • mempunyai saudara-mara yang mengalami strok, serangan jantung, trombosis, vena varikos;
  • mengalami keguguran atau kehilangan kehamilan;
  • wanita sukan dan pekerja keras.

Semasa kehamilan, juga perlu menjalani diagnostik, terutamanya jika doktor mendiagnosis:

  • keguguran biasa - kehadiran dua atau lebih kehamilan yang tidak berjaya (keguguran, pudar);
  • gestosis - pembengkakan hujung kaki, protein dalam air kencing, tekanan darah tinggi;
  • pengguguran terancam.

Sekiranya terdapat gestosis semasa kehamilan, pembekuan darah meningkat pada 70% kes, yang memperburuk rawatan. Anda juga dapat mencegah keadaan dengan lulus analisis dan menjalani terapi tepat pada masanya..

Kaedah untuk rawatan gangguan hemostasis pada wanita hamil

Dengan diagnosis gangguan hemostasis tepat pada masanya, banyak komplikasi kehamilan dapat dielakkan. Dalam amalan perubatan Eropah, sindrom DIC dirawat dengan heparin berat molekul rendah, yang benar-benar selamat untuk janin. Anda boleh dirawat dengan izin pakar sakit puan di rumah, tertakluk kepada ujian kawalan (setiap 2 minggu). Pada masa yang sama, doktor menetapkan antioksidan, ubat yang mengandung aspirin, asid folik, vitamin B.

Sekiranya pesakit tidak berpeluang membeli heparin dengan berat molekul rendah yang mahal, pakar boleh menggantikannya dengan heparin konvensional. Dalam kes ini, kawalan ketat terhadap hasil dan keadaan wanita hamil perlu dilakukan, kerana dos ubat yang tidak dipecah sangat sukar diambil, anda mesti mengunjungi klinik dua kali seminggu. Untuk kawalan, anda perlu menjalani ujian pembekuan darah secara berkala.

Sekiranya anda menemui ralat, pilih sekeping teks dan tekan Ctrl + Enter

Adakah mungkin melakukan ujian darah semasa haid?

Untuk mengelakkan daripada menerima keputusan yang tidak tepat, perlu mempunyai maklumat mengenai apakah mungkin melakukan ujian darah semasa haid. Dengan persoalan inilah kita akan mencuba untuk menyelesaikannya dalam artikel yang dibentangkan..

Aspek utama

Pertama sekali, perlu diperhatikan bahawa haid bukanlah suatu kontraindikasi untuk menderma darah. Apa yang diperlukan adalah memberi amaran kepada doktor yang akan menetapkan rujukan untuk kajian mengenai permulaan kitaran haid. Pada gilirannya, dia akan memberikan tanda yang sesuai pada borang tersebut.Jika seorang wakil dari separuh umat manusia yang lemah mempunyai peluang untuk menjalani ujian setelah berakhirnya haid, maka pilihan terbaik adalah menunggu. Maka tidak akan ada keraguan mengenai ketepatan dan kebolehpercayaan tinjauan. Tidak dianjurkan dalam tempoh ini untuk lulus peperiksaan seperti:

  • jumlah darah lengkap - akan berlaku penurunan hemoglobin, platelet dan leukosit;
  • kimia darah;
  • untuk gula;
  • ujian alahan, kerana dalam tempoh ini tubuh menjadi sangat sensitif dan oleh itu hasilnya tidak boleh dipercayai;
  • penentuan masa pembekuan, ia akan dikurangkan;
  • analisis imunologi, kerana semasa haid hasil positif palsu akan diperhatikan;
  • PCR;
  • penanda tumor;
  • untuk penyakit berjangkit, penularannya dianggap seksual.

Ujian yang dilalui akan membawa perubahan pada beberapa petunjuk. Sebagai contoh, CBC lengkap akan menunjukkan eritrosit, leukositosis, dan trombositosis. Dan ini mungkin menunjukkan adanya atau pembentukan proses keradangan atau genesis berjangkit di dalam tubuh manusia..

Penyelewengan keputusan sering diperhatikan akibat peningkatan tahap pembekuan darah. Perlu difokuskan pada fakta bahawa jika ia diambil dari vena, ia dapat segera melengkung dan biokimia atau kajian lain tidak akan dilakukan.

Kemungkinan perubahan tersebut dijelaskan oleh fakta bahawa tempoh haid adalah sejenis keadaan tekanan bagi tubuh, disertai dengan kegembiraan dan keletihan saraf..

Perlu diingat bahawa bagi sesetengah wanita, ujian darah semasa haid boleh menyebabkan tekanan tambahan pada sistem peredaran darah dan saraf. Dan ini, seterusnya, akan menampakkan dirinya sebagai kemerosotan keadaan umum..

Bahagian penyusun darah juga akan diubah jika analgesik atau antispasmodik diambil.

Harap perhatikan bahawa untuk memperoleh hasil yang paling tepat, disarankan untuk melakukan ujian pada hari ketujuh kitaran.

Senarai pemeriksaan, hasilnya tidak dipengaruhi oleh kitaran haid

Terdapat sejumlah besar ujian di mana ia dibenarkan menderma darah semasa haid. Ini terutamanya ujian untuk menentukan tahap hormon. Jumlah hormon dikaitkan dengan kitaran haid, penunjuknya dapat berubah dan mencapai puncak dalam jangka waktu tertentu. Tempoh terbaik untuk ujian tersebut dianggap sebagai haid atau 6-9 hari selepas berhenti. Analisis membolehkan anda mendiagnosis petunjuk:

  • prolaktin;
  • estradiol;
  • FGS;
  • hormon luteinizing;
  • kortisol;
  • testosteron;
  • hormon perangsang folikel.

Sila ambil perhatian bahawa lebih baik mengambil ujian darah semasa haid untuk memeriksa darah untuk FGS, LH dan prolaktin dalam tempoh dari hari ketiga hingga kelima kitaran, testosteron - dari hari kelapan hingga kesepuluh, dan progesteron dan estradiol - dari hari kedua puluh satu hingga dua puluh dua kitaran haid.

Menstruasi tidak mempengaruhi hasil analisis yang dilakukan terhadap diagnosis sifilis. Ia juga dibenarkan menjalani ujian untuk mengenal pasti proses asal berjangkit atau melakukan ujian serologi.

Pada hari peperiksaan, perlu mematuhi cadangan yang diterima umum:

  • analisis harus dilakukan semasa perut kosong;
  • anda perlu berhenti mengambil makanan berlemak dan gula-gula;
  • jangan minum kopi dan minuman yang mengandungi kafein;
  • elakkan minum minuman beralkohol;
  • dilarang merokok.

Pada malam sebelum pemeriksaan, anda harus berhenti minum ubat-ubatan, kerana ubat-ubatan tersebut dapat memberi kesan yang menyimpang pada hasilnya, menyebabkan ketidakpercayaan.

Menyimpulkan maklumat yang disajikan, perlu diperhatikan bahawa kitaran haid, dan juga kehamilan, dianggap bukan masa terbaik untuk mengambil ujian untuk tujuan pencegahan. Sekiranya perlu menjalani penyelidikan, perhatian khusus harus diberikan kepada pilihan makmal dan klinik untuk mendapatkan hasil yang tepat dan tepat.