Apakah analisis koagulogram darah ini, penyahkodan pada orang dewasa dan norma dalam jadual

Dalam laporan hari ini, koagulogram dipertimbangkan: jenis analisis, norma, penyahkodan apakah itu. Untuk kemudahan, kami telah meletakkan data dalam jadual.

Ujian darah koagulogik adalah penilaian makmal komprehensif mengenai keadaan hemostasis. Fungsi utama hemostasis adalah untuk mengambil bahagian dalam proses menghentikan pendarahan dan memanfaatkan pembekuan darah. Analisis ini membolehkan anda mendiagnosis kerosakan dalam mekanisme pembekuan darah, dan juga diperlukan sebelum campur tangan pembedahan dan ketika menentukan penyebab keguguran.

Mekanisme pembekuan darah

Pelanggaran integriti tisu dan saluran darah mengaktifkan pelancaran urutan tindak balas biokimia faktor protein yang memastikan pembekuan semasa pendarahan. Hasil akhirnya adalah pembentukan trombus dari filamen fibrin. Terdapat 2 laluan utama yang membawa kepada pembekuan darah:

  • dalaman - untuk pelaksanaannya, hubungan langsung sel darah dan membran subendothelial saluran darah diperlukan;
  • luaran - diaktifkan oleh protein antithrombin III, dirembeskan oleh tisu dan saluran darah yang rosak.

Setiap mekanisme secara individu tidak berkesan, namun, membentuk hubungan yang erat, mereka akhirnya menyumbang untuk menghentikan pendarahan. Pelanggaran mekanisme kompensasi sistem hemostasis adalah salah satu sebab perkembangan trombosis atau pendarahan, yang menimbulkan ancaman terhadap kehidupan dan kesihatan manusia. Ini menekankan pentingnya diagnosis tepat pada masanya keadaan sistem hemostasis..

Coagulogram - apakah analisis ini?

Pesakit sering mengemukakan soalan - apa itu koagulogram darah, misalnya, sebelum operasi atau semasa kehamilan dan mengapa sangat penting untuk mengambilnya?

Koagulogram adalah analisis perubatan untuk menilai keadaan sistem yang memulakan dan menghentikan mekanisme pembekuan darah.

Pemeriksaan pra operasi adalah wajib kerana kemungkinan risiko pendarahan semasa operasi. Sekiranya kegagalan dalam sistem hemostasis dikesan, pesakit mungkin ditolak campur tangan pembedahan jika risiko pendarahan terlalu besar. Di samping itu, ketidakmampuan untuk melaksanakan salah satu mekanisme pembekuan boleh menjadi penyebab keguguran..

Keberkesanan terapi untuk sebarang patologi yang mempengaruhi sistem hemostasis memerlukan kawalan yang ketat dan direalisasikan melalui pemeriksaan yang dimaksudkan. Dinamika positif memberi kesaksian akan kebenaran taktik yang dipilih dan hasil yang baik. Kekurangan penambahbaikan memerlukan pembetulan segera rejimen rawatan oleh pakar.

Apa yang termasuk dalam koagulogram darah?

Parameter koagulogram: indeks prothrombin (PTI), nisbah normalisasi antarabangsa (INR), protein fibrinogen, antithrombin (AT III), masa tromboplastin separa diaktifkan (APTT) dan serpihan protein (D-dimer).

PTI dan INR

Dengan menggunakan dua parameter - PTI dan INR, adalah mungkin untuk menilai fungsi normal jalur pembekuan darah luaran dan umum. Sekiranya terdapat penurunan kepekatan faktor protein dalam serum yang diperiksa, penyimpangan kriteria yang dipertimbangkan diperhatikan ke atas dari norma..

Telah terbukti bahawa prothrombin dihasilkan oleh sel hati (hepatosit) dan vitamin K diperlukan untuk berfungsi normal. Dalam kes hipofungsi (kekurangan), kegagalan berlaku dalam pembentukan bekuan trombus. Fakta ini mendasari terapi orang yang mempunyai kecenderungan untuk trombosis dan patologi CVS. Inti rawatannya adalah dengan menetapkan ubat-ubatan yang mengganggu sintesis vitamin yang normal. Kedua-dua kriteria yang dipertimbangkan diterapkan untuk menentukan tahap keberkesanan taktik ini..

Formula untuk mengira indeks prothrombin:

PTI std. - jumlah masa yang diperlukan untuk membekukan plasma dalam sampel kawalan setelah menambahkan faktor pembekuan III.

Coagulogram INR dikira menggunakan formula berikut:

MIC (Indeks Sensitiviti Antarabangsa) - pekali standard.

Telah diketahui bahawa nilai yang dipertimbangkan dicirikan oleh korelasi terbalik, iaitu, semakin tinggi indeks masa prothrombin, semakin rendah INR. Pernyataan itu juga berlaku untuk hubungan songsang.

Fibrinogen

Sintesis protein fibrinogen dilakukan dalam hepatotosit. Di bawah pengaruh tindak balas biokimia dan enzim pembelahan, ia mengambil bentuk aktif dalam bentuk monomer fibrin, yang merupakan sebahagian daripada trombus. Kekurangan protein boleh disebabkan oleh dua sebab: mutasi genetik kongenital dan kekurangannya yang berlebihan untuk reaksi biokimia. Keadaan ini dicirikan oleh pendarahan yang berlebihan dan pembekuan darah yang buruk..

Di samping itu, dalam pelanggaran integriti tisu akibat kerosakan mekanikal atau proses keradangan, pengeluaran fibrinogen meningkat dengan ketara. Pengukuran kepekatan protein memungkinkan untuk mendiagnosis patologi sistem kardiovaskular (CVS) dan hati, serta menilai risiko kemungkinan komplikasi.

PADA III

AT III adalah salah satu faktor yang paling penting, pengeluar utamanya adalah hepatosit dan endotelium, yang melapisi rongga dalam kapal. Fungsi utamanya adalah untuk menekan proses pembekuan dengan menghalang fungsi trombin. Oleh kerana nisbah normal kedua-dua protein ini, kestabilan hemostasis tercapai. Sintesis antithrombin yang tidak mencukupi menyebabkan peningkatan proses pembekuan dan tahap trombosis yang kritikal.

APTT dalam koagulogram adalah kriteria untuk menilai pelaksanaan normal jalan dalaman. Tempohnya berkadar langsung dengan kepekatan kininogen (pendahulu polipeptida) dan pelbagai faktor pembekuan protein.

Nilai APTT ditentukan dengan mengukur waktu yang diperlukan untuk membentuk bekuan darah penuh ketika reagen ditambahkan ke sampel ujian. Penyimpangan kriteria ke sisi yang lebih besar dari norma menyebabkan peningkatan frekuensi pendarahan, dan yang lebih kecil - kepada pembentukan gumpalan darah yang berlebihan. Sebagai tambahan, penggunaan APTT yang diasingkan dibenarkan untuk memantau keberkesanan penggunaan ubat antikoagulan..

D-dimer

Biasanya, trombus harus mengalami kehancuran (kehancuran) dari masa ke masa. Dengan mengukur nilai D-dimer, adalah mungkin untuk menentukan kecekapan dan kelengkapan proses ini. Sekiranya pembubaran trombus tidak lengkap, peningkatan kriteria diperhatikan. Di samping itu, dibenarkan menggunakan D-dimer untuk memantau keberkesanan rawatan antikoagulan..

Kadar dan tafsiran koagulogram darah pada orang dewasa dalam jadual

Semua petunjuk koagulogram (yang bermaksud setiap kriteria dan penyahkodan) ditunjukkan dalam jadual.

PTI,%

INR

Fibrinogen, g / l

PADA III,%

APTT, sek

D-dimer, μg FEU / ml

UmurNilai normalSebab kenaikanSebab-sebab turunnya
Sebarang70 hingga 125· Sindrom pembekuan intravaskular yang tersebar (DIC-syndrome);
· Trombosis;
Peningkatan aktiviti fungsian proconvertin.
· Kekurangan faktor pembekuan;
· Pengeluaran protein mutan yang tidak dapat mengambil bahagian dalam proses biokimia;
· Hipofungsi vitamin K;
· Leukemia pada peringkat akut;
· Patologi otot jantung;
· Penyakit hati (hepatitis kronik, sirosis, barah);
· Pelanggaran dalam kerja saluran empedu;
· Tumor pankreas malignan;
Mengambil ubat anti pembekuan.
Sehingga 3 hari1.1-1.37Sama dengan PTISama dengan PTI
Sehingga 1 bulan1-1.4
Sehingga 1 tahun0.9-1.25
Berumur 1-6 tahun0.95-1.1
Berumur 6-12 tahun0.85-1.25
12-16 tahun1-1.35
Lebih dari 16 tahun0.85-1.3
Sebarang1.75 - 3.6· Tahap akut proses berjangkit;
· Pelanggaran pertahanan semula jadi badan;
· Patologi jantung;
· Onkopatologi;
· Lesi ganas pada tisu limfa;
· Penyakit buah pinggang;
· Hepatitis virus kronik;
Pelanggaran integriti tisu etiologi yang tidak diketahui.
· Ketiadaan protein fibrinogen kongenital;
Sindrom DIC;
· Hemofilia keturunan;
· Penyakit hati;
· Tahap onkopatologi malignan yang teruk;
· Anemia;
· Pencemaran tubuh yang luas dengan bakteria;
· Kekurangan unsur mikro dan mikro akibat pelanggaran proses pencernaan;
Reaksi pemindahan darah.
Sehingga 3 hari57-90· Pelanggaran dalam pengeluaran dan aliran keluar hempedu;
· Hipofungsi vitamin K;
· Tempoh haid;
· Mengambil ubat antikoagulan;
Kandungan globulin berlebihan yang berlebihan akibat patologi hati.
· Kecacatan keturunan;
Sindrom DIC;
· Pembentukan darah beku pada urat dalam;
· Penyakit hati;
· Serangan jantung;
· Lesi keradangan pada tisu usus;
· Tumor malignan;
Sepsis organ.
Sehingga 1 bulan60-85
Sehingga 1 tahun70-135
Berumur 1-6 tahun100-135
Berumur 6-12 tahun95-135
12-16 tahun95-125
Lebih dari 16 tahun65-127
Sebarang20.8 - 37· Kecacatan keturunan;
· Kepekatan vitamin K yang rendah;
· Mutasi genetik;
Sindrom DIC;
Kerosakan ginjal atau hepatik;
· Anemia;
Mengambil ubat antikoagulan.
Pendarahan sebelum mengambil sampel biomaterial;
Penyakit onkologi.
Sebarang0 - 0.55· Trombosis;
Sindrom DIC;
· Jangkitan pada badan;
· Kecederaan mekanikal;
· Kanser.
-

Penting: semasa memilih nilai rujukan (normal), usia subjek harus diambil kira.

Ciri-ciri:

Rujukan untuk ujian darah untuk koagulogram boleh diresepkan oleh ahli terapi, pakar bedah, pakar sakit puan atau ahli hepatologi. Lebih-lebih lagi, dalam setiap kes, satu set kriteria tertentu dipilih. Petunjuk koagulogram yang ditentukan boleh berbeza-beza dari dua hingga kompleks penuh, termasuk semua 6 kriteria. Petunjuk analisis lanjutan penting untuk penilaian komprehensif komprehensif mengenai fungsi mekanisme yang memastikan pembekuan darah.

Harus diingat bahawa penyahkodan koagulogram darah pada orang dewasa harus dilakukan dengan ketat oleh pakar. Tafsiran diri untuk tujuan memilih rawatan tidak boleh diterima, ini boleh menyebabkan komplikasi penyakit dan kematian. Selain itu, analisis yang dimaksudkan tidak cukup untuk membuat diagnosis akhir. Ia harus digunakan bersama dengan kaedah makmal dan instrumental tambahan..

Penyimpangan dari norma

Perlu diperhatikan bahawa sedikit penyimpangan dari norma oleh sepersepuluh atau seperseratus unit tidak mempunyai makna diagnostik. Ini disebabkan oleh turun naik harian dalam semua bacaan makmal seseorang, serta ciri-ciri individu.

Penyimpangan yang ketara dari nilai rujukan memperoleh nilai diagnostik - oleh beberapa unit atau lebih. Kenaikan kriteria sepuluh kali ganda menunjukkan tahap patologi yang teruk dan memerlukan rawatan segera.

Coagulogram semasa kehamilan

Semasa mengandung, analisis terperinci mengenai koagulogram adalah wajib bagi semua wanita. Fakta ini dijelaskan oleh fakta bahawa pelanggaran mekanisme yang memastikan pembekuan darah dapat berlanjutan untuk waktu yang lama tanpa tanda-tanda klinikal..

Kekerapan standard pemeriksaan adalah sekali setiap trimester, namun, jika seorang wanita mempunyai vena varikos, kekurangan buah pinggang atau hepatik, atau patologi autoimun kronik, maka frekuensi meningkat mengikut budi bicara doktor..

Nilai normal untuk wanita hamil

Semasa menyahkod hasilnya, minggu kehamilan yang tepat harus diambil kira, kerana indikatornya berbeza untuk masing-masing..

PADA III,%

APTT, sek

D-dimer, μg FEU / ml

Minggu kehamilanNilai rujukan
Sama seperti wanita yang tidak hamil: 70 hingga 125
13-200.55-1.15
20-300.49-1.14
30-350.55-1.2
35-420.15-1.15

Fibrinogen, g / l

Sehingga 132.0-4.3
13-203-5.4
20-303-5.68
30-353-5.5
35-423.1-5.8
42-3.5-6.55
13-2075-110
20-3070-115
30-3575-115
35-4270-117
Sama seperti wanita yang tidak hamil: 20.8 - 37
Sehingga 130-0.5
13-200.2-1.43
20-300.3-1.68
30-350.3-2.9
35-420.4-3.15

Siapa yang memerlukan koagulogram?

Petunjuk utama untuk pemeriksaan lanjutan bagi seseorang:

  • kecurigaan pembekuan intravaskular yang tersebar;
  • operasi itu;
  • mimisan yang kerap atau gusi berdarah;
  • hematoma etiologi yang tidak diketahui;
  • anemia kronik;
  • haid yang banyak dan berpanjangan;
  • penurunan ketara dalam ketajaman penglihatan;
  • trombosis;
  • sejarah saudara-mara gangguan hemostasis;
  • pengesanan antibodi lupus;
  • Penyakit CVS dengan patologi bersamaan;
  • kelambatan pertumbuhan intrauterin;
  • keguguran biasa (keguguran berterusan).

Hemostasiogram dan koagulogram - apa perbezaannya?

Selalunya orang bimbang tentang soalan - apakah analisis koagulogram dan hemostasiogram, dan adakah terdapat perbezaan di antara mereka?

Coagulogram adalah bahagian dari hemostasiogram, ia membolehkan anda menilai pelaksanaan mekanisme pembekuan yang betul secara langsung. Pada gilirannya, hemostasiogram adalah diagnosis lanjutan yang mengambil kira keseluruhan komposisi sel darah (eritrosit, neutrofil) dan petunjuk yang termasuk dalam hemostasis (hematokrit, trombokrit).

Cara menjalani ujian coagulogram?

Hasil yang paling dipercayai dapat dicapai dengan pelaksanaan metodologi analisis yang tepat. Dan persiapan yang betul untuk koagulogram darah juga penting..

Soalan yang paling biasa ialah adakah perlu menjalani ujian koagulogram semasa perut kosong atau tidak? Ya, biomaterial harus diambil dengan ketat semasa perut kosong. Selang minimum selepas makan terakhir ialah 12 jam. Proses pencernaan makanan adalah proses bertingkat yang kompleks, yang melibatkan semua cecair biologi seseorang. Kegagalan untuk mematuhi peraturan ini boleh menyebabkan keputusan palsu..

Persiapan untuk peperiksaan juga bermaksud penghapusan tekanan fizikal dan emosi seseorang sekurang-kurangnya 1 jam sebelum mengambil bahan. Tekanan yang teruk mengubah keadaan tisu manusia, serta komposisi cecair biokimia. Dan sebelum pergi ke bilik rawatan, disarankan untuk duduk di makmal sekurang-kurangnya 15 minit dalam keadaan bebas dan cuba menenangkan sebisa mungkin.

Mengambil ubat antikoagulan secara signifikan mengganggu hasilnya, sehingga tidak dapat dipercayai sepenuhnya. Oleh itu, mereka, seperti ubat lain (termasuk kontraseptif oral), mesti dikecualikan dalam masa 3 hari. Sekiranya tidak berlaku, beri tahu pekerja makmal mengenai semua ubat yang diambil.

Dilarang merokok selama 30 minit, dan minum alkohol dalam sehari. Sekurang-kurangnya 1 bulan harus berlalu dari saat pemindahan darah, kerana ini dapat secara signifikan memutarbelitkan nilai fibrinogen dan aPTT.

Apa yang mempengaruhi hasilnya?

Sekiranya terdapat salah satu syarat kerosakan biomaterial berikut, analisis mesti dibatalkan, hasilnya dianggap tidak sah:

  • pelanggaran rejim suhu penyimpanan atau pengambilan biomaterial;
  • hemolisis - pemusnahan sel darah merah;
  • kehadiran kemasukan lemak dalam serum;
  • jumlah sel darah merah tidak normal;
  • kehadiran molekul antikoagulan dalam biomaterial akibat pengambilan ubat.

Pensampelan semula biomaterial harus dilakukan dengan mematuhi semua peraturan.

Berapa hari coagulogram dilakukan?

Dalam poliklinik keadaan, adalah mungkin untuk lulus analisis dengan set petunjuk minimum, sebagai peraturan, ini adalah koagulogram PTI dan INR. Jangka masa pelaksanaan tidak melebihi 1 hari, tidak termasuk hari pengambilan biomaterial.

Klinik swasta menawarkan versi analisis terhad (harganya bermula dari 200 rubel) dan klinik lengkap (dari 1500 rubel). Istilah ini serupa dengan makmal kerajaan.

Oleh itu, untuk meringkaskan, perlu ditekankan bahawa:

  • pengesanan gangguan hemostasis tepat pada masanya dapat mengurangkan risiko pendarahan yang mungkin atau pembekuan berlebihan, mengancam pembentukan bekuan darah;
  • adalah penting untuk membuat persediaan dengan betul sebelum menghantar biomaterial;
  • petunjuk makmal ini tidak mencukupi untuk membuat diagnosis akhir, kerana penyimpangan dari norma dapat disebabkan oleh sejumlah keadaan patologi. Definisi diagnosis akhir membayangkan penggunaan kaedah diagnostik makmal dan instrumental tambahan.
  • Mengenai Pengarang
  • Penerbitan terkini

Lulus sebagai pakar, pada tahun 2014 dia lulus dengan kepujian dari Institut Pendidikan Pengajian Tinggi Belanjawan Negeri Orenburg State University dengan ijazah dalam mikrobiologi. Lulusan pengajian pascasiswazah di Universiti Agraria Negeri Orenburg.

Pada tahun 2015. di Institute of Cellular and Intracellular Symbiosis of the Ural Branch of the Russian Academy of Sciences lulus latihan lanjutan mengenai program profesional tambahan "Bacteriology".

Pemenang pertandingan All-Russian untuk karya ilmiah terbaik dalam pencalonan "Sains Biologi" 2017.

Coagulogram

Koagulogram (syn.hemostasiogram) adalah kajian khas yang menunjukkan seberapa baik atau buruknya pembekuan cecair biologi utama tubuh manusia. Sebenarnya, analisis seperti itu menunjukkan masa tepat pembekuan darah. Ujian sedemikian penting dalam menentukan keadaan kesihatan manusia dan menentukan pelanggaran pembekuan darah.

Kajian darah seperti itu menunjukkan pelbagai faktor sistem hematopoietik, yang mungkin berbeza dari norma naik atau turun. Bagaimanapun, alasannya akan berbeza, tetapi hampir selalu mempunyai asas patologi..

Penyimpangan dari nilai normal tidak mempunyai manifestasi klinikalnya sendiri, itulah sebabnya seseorang tidak dapat mengetahui secara bebas bahawa dia mengalami proses pembekuan darah yang terganggu. Gejala hanya merangkumi tanda-tanda penyakit yang memprovokasi.

Ujian pembekuan darah melibatkan kajian bahan biologi yang diambil dari urat. Proses pengambilan cecair itu sendiri tidak memerlukan banyak masa, dan penyahkodan hasilnya, yang dilakukan oleh pakar hematologi, hanya memerlukan beberapa hari.

Perlu juga diperhatikan bahawa pesakit dikehendaki membuat persediaan terlebih dahulu agar doktor dapat menerima maklumat yang paling tepat. Terdapat beberapa langkah persediaan yang diperlukan oleh koagulogram dan semuanya mudah.

Intipati dan petunjuk koagulogram

Koagulogram darah adalah analisis khusus yang menunjukkan masa pembekuannya. Dengan sendirinya, proses sedemikian menunjukkan kemungkinan melindungi tubuh manusia dari pendarahan..

Pembekuan dilakukan berkat sel khas cecair biologi utama, yang disebut platelet. Unsur-unsur berbentuk inilah yang meluru ke luka dan membentuk gumpalan darah. Namun, dalam beberapa situasi, mereka dapat bersikap bermusuhan, khususnya, mereka membentuk pembekuan darah tanpa perlu. Gangguan ini disebut trombosis..

Analisis sedemikian mengambil tempat penting dalam menentukan keadaan seseorang. Petunjuk koagulogram memungkinkan untuk meramalkan:

  • hasil pembedahan;
  • keupayaan untuk menghentikan pendarahan;
  • akhir buruh.

Sistem pembekuan darah atau hemostasis dipengaruhi oleh sistem saraf dan endokrin. Agar darah dapat melakukan semua fungsi yang diperlukan, ia mesti mempunyai kelancaran normal, yang juga disebut sifat reologi..

Koagulogram biasanya dapat diturunkan atau meningkat:

  • dalam kes pertama, doktor bercakap mengenai hipokoagulasi, yang boleh menyebabkan kehilangan darah yang besar yang mengancam nyawa manusia;
  • dalam keadaan kedua, hiperkoagulasi berkembang, yang mana berlakunya pembentukan pembekuan darah, menyekat lumen pembuluh vital. Akibatnya, seseorang mungkin mengalami serangan jantung atau strok..

Komponen utama hemostasis adalah:

  • platelet;
  • sel endotel yang terdapat di dinding vaskular;
  • faktor plasma.

Ciri komponen pembekuan adalah hampir kesemuanya terbentuk di hati, serta dengan penyertaan vitamin K. Proses serupa juga dikendalikan oleh sistem fibrinolitik dan antikoagulan, fungsi utamanya adalah pencegahan pembentukan trombus spontan.

Semua petunjuk yang membentuk koagulogram adalah anggaran. Untuk penilaian hemostasis yang lengkap, perlu mengkaji semua faktor pembekuan. Terdapat kira-kira 30 daripadanya, tetapi memecahkan masing-masing adalah masalah.

Ujian darah untuk koagulogram mempunyai petunjuk berikut:

  • penilaian keadaan umum sistem hemostasis - ini bermaksud bahawa kajian makmal mesti dilakukan untuk tujuan pencegahan;
  • pemeriksaan yang dirancang sebelum campur tangan perubatan;
  • permulaan buruh secara spontan pada wanita atau bahagian caesar;
  • kehamilan yang teruk semasa membawa anak;
  • kawalan rawatan di mana antikoagulan diresepkan (contohnya, "Aspirin", "Trental" atau "Warfarin") atau ubat-ubatan yang mengandungi heparin;
  • diagnosis penyakit hemoragik, termasuk hemofilia, trombositopati, trombositopenia dan penyakit von Willebrand;
  • penyakit hati kronik seperti sirosis atau hepatitis;
  • pengenalpastian sindrom DIC;
  • Urat varikos;
  • penggunaan pil perancang, steroid anabolik atau glukokortikosteroid;
  • perjalanan proses keradangan akut;
  • diagnosis pelbagai trombosis, iaitu tromboemboli arteri pulmonari, saluran kaki, usus atau strok iskemia.

Petunjuk dan norma koagulogram

Ujian pembekuan darah dapat dilakukan dengan menggunakan pelbagai teknik (misalnya, Lee-White, Mas-Magro). Pada kebiasaannya, kadar pembekuan darah boleh berbeza antara 5-10 hingga 8-12 minit. Tempoh pendarahan berbeza bergantung pada teknik yang dipilih:

  • Duke - 2-4 minit;
  • di Ivy - tidak lebih daripada 8 minit;
  • di Shitikova - tidak lebih dari 4 minit.

Penilaian kesesuaian hasil harus dilakukan untuk setiap faktor secara berasingan dan untuk kombinasi mereka, dan dibandingkan dengan standard yang diterima umum. Oleh itu, koagulogram mempunyai norma berikut:

Apa jenis analisis ini - koagulogram: norma, tafsiran hasil, cara mengambil

Coagulogram (aka hemostasiogram) adalah kajian khas yang menunjukkan betapa baik atau buruknya darah seseorang membeku.

Analisis ini memainkan peranan yang sangat penting dalam menentukan keadaan seseorang. Indikatornya membantu untuk meramalkan bagaimana operasi atau kelahiran anak akan berjalan, adakah pesakit akan bertahan, adakah mungkin untuk menghentikan pendarahan yang cedera.

Benar, tidak semua doktor mempunyai kemampuan membaca koagulogram. Walau bagaimanapun, kadang-kadang, penyelidikan inilah yang dapat menyelamatkan nyawa seseorang..

Sedikit mengenai pembekuan darah

Darah adalah cecair khas yang mempunyai sifat bukan hanya untuk beredar melalui pembuluh darah, tetapi juga untuk membentuk gumpalan yang padat (darah beku). Kualiti ini membolehkannya menutup jurang pada arteri dan urat sederhana dan kecil, kadang-kadang walaupun tidak dapat dilihat oleh seseorang. Pemeliharaan keadaan cair dan pembekuan darah diatur oleh sistem hemostatik. Sistem pembekuan atau sistem hemostasis terdiri daripada tiga komponen:

  • sel-sel vaskular, dan khususnya lapisan dalam (endotelium) - apabila dinding kapal rosak atau pecah, sejumlah bahan aktif secara biologi (nitrik oksida, prostacyclin, thrombomodulin) dilepaskan dari sel endotel, yang mencetuskan pembentukan trombus;
  • platelet adalah platelet yang merupakan orang pertama yang bergegas ke tempat kecederaan. Mereka melekat bersama dan cuba menutup luka (membentuk plag hemostatik utama). Sekiranya platelet tidak dapat menghentikan pendarahan, faktor pembekuan plasma dihidupkan;
  • faktor plasma - sistem hemostasis merangkumi 15 faktor (banyak adalah enzim), yang disebabkan oleh sejumlah reaksi kimia, membentuk bekuan fibrin yang padat, yang akhirnya menghentikan pendarahan.

Ciri faktor pembekuan adalah hampir kesemuanya terbentuk di hati dengan penyertaan vitamin K. Hemostasis manusia juga dikendalikan oleh sistem antikoagulan dan fibrinolitik. Fungsi utama mereka adalah untuk mencegah pembentukan trombus secara spontan..

Petunjuk untuk pelantikan hemostasiogram

  • penilaian umum keadaan sistem hemostatik;
  • penyelidikan yang dirancang sebelum pembedahan;
  • kelahiran anak secara spontan atau bahagian caesar;
  • gestosis teruk;
  • kawalan terapi dengan antikoagulan tidak langsung (aspirin, warfarin, trental), ubat heparin (clexane, fraxiparin);
  • diagnostik patologi hemoragik (hemofilia, trombositopati dan trombositopenia, penyakit von Willebrant);
  • urat varikos pada bahagian bawah kaki (lihat rawatan urat varikos di rumah);
  • dengan risiko trombosis yang tinggi (fibrilasi atrium, penyakit jantung iskemia);
  • definisi pembekuan intravaskular yang disebarkan;
  • mengambil pil perancang, glukokortikosteroid, steroid anabolik;
  • penyakit hati kronik (sirosis);
  • proses keradangan akut di dalam badan;
  • diagnostik pelbagai trombosis - saluran pada bahagian bawah kaki, usus, strok iskemia, embolisme paru.

Cara mempersiapkan koagulogram?

  • bahan diambil dengan ketat semasa perut kosong, adalah wajar makanan sebelumnya sekurang-kurangnya 12 jam yang lalu;
  • sehari sebelum itu disyorkan untuk tidak makan makanan pedas, berlemak, asap, alkohol;
  • jangan merokok sebelum mengambil bahan;
  • disarankan untuk berhenti mengambil antikoagulan tindakan langsung dan tidak langsung, kerana kehadirannya dalam darah dapat memutarbelitkan petunjuk koagulogram;
  • jika mengambil ubat tersebut sangat penting bagi pesakit, adalah mustahak untuk memberi amaran kepada doktor makmal yang akan mempertimbangkan analisisnya.

Bagaimana ujian pembekuan darah dilakukan??

  • pensampelan dilakukan dengan picagari steril kering atau sistem pengumpulan darah vakum "Vacutainer";
  • pengambilan sampel darah harus dilakukan dengan jarum dengan lumen lebar tanpa menggunakan tourniquet;
  • tusukan urat mestilah atraumatik, jika tidak, banyak tromboplastin tisu akan masuk ke dalam tabung uji, yang akan memutarbalikkan hasilnya;
  • pembantu makmal mengisi 2 tabung uji dengan bahan, sementara hanya menghantar yang kedua untuk pemeriksaan;
  • tiub mesti mengandungi koagulan khas (sodium sitrat).

Di mana saya boleh diuji?

Kajian ini boleh dijalankan di mana-mana klinik atau makmal swasta atau awam yang mempunyai reagen yang diperlukan. Hemostasiogram adalah analisis yang sukar untuk dilakukan dan memerlukan kelayakan doktor makmal yang mencukupi. Kos pemeriksaan berbeza dari 1000 hingga 3000 rubel, harganya bergantung pada jumlah faktor yang ditentukan.

Berapa hari coagulogram dilakukan?

Untuk mendapatkan hasil kajian, doktor makmal biasanya melakukan serangkaian reaksi kimia yang memerlukan waktu tertentu. Biasanya memerlukan 1-2 hari bekerja. Satu perkara juga bergantung pada beban kerja makmal, ketersediaan reagen, kerja kurir.

Kadar koagulogram

Masa pembekuan
  • Menurut Lee-White
  • Oleh Mass dan Magro
  • 5-10 minit;
  • 8-12 minit.
Masa pendarahan
  • Menurut Duke
  • Oleh Ivy
  • Menurut Shitikova
  • 2-4 minit;
  • Sehingga 8 minit;
  • Hingga 4 minit;
Petunjuk analisisPenetapannyaBiasa
Masa prothrombin mengikut PantasPV11-15 saat
INR (Nisbah Normalisasi Antarabangsa)INR0.82-1.18
Masa Thromboplastin Separa (separa) DiaktifkanAPTT22.5-35.5 saat
Masa Pengiraan Semula DiaktifkanABP81-127 saat
Indeks prothrombinPTI73-122%
Masa trombinTv14-21 saat
Kompleks fibrin-monomer larutRFMK0.355-0.479 UNIT
Antithrombin IIIPADA III75.8-125.6%
D-dimer250.10-500.55 ng / ml
Fibrinogen2.7-4.013 g

Koagulogram penyahkodan

Masa Prothrombin (PT)

PT adalah masa pembentukan gumpalan trombin apabila kalsium dan tromboplastin ditambahkan ke dalam plasma. Indikator ini mencerminkan fasa 1 dan 2 pembekuan plasma dan aktiviti 2,5,7 dan 10 faktor. Kadar Prothrombin (PT) pada usia yang berbeza:

  • Bayi pramatang yang baru lahir - 14-19 saat;
  • Bayi jangka panjang yang baru lahir - 13-17 saat;
  • Anak muda - 13-16 saat;
  • Kanak-kanak yang lebih tua - 12-16 saat;
  • Dewasa - 11-15 saat.

Terapi antikoagulan dianggap berkesan jika PT dinaikkan sekurang-kurangnya 1.5-2 kali.

Nisbah INR atau prothrombin adalah nisbah PT pesakit dengan PT tabung kawalan. Indikator ini diperkenalkan oleh Organisasi Kesihatan Sedunia pada tahun 1983 untuk menyelaraskan kerja makmal, kerana setiap makmal menggunakan reagen tromboplastin yang berbeza. Tujuan utama menentukan INR adalah untuk mengawal pengambilan antikoagulan tidak langsung oleh pesakit..

Sebab-sebab perubahan penunjuk PV dan INR:

Peningkatan masa prothrombin dan INRMengurangkan masa prothrombin dan INR
  • penyakit hati (sirosis hati, hepatitis kronik);
  • kekurangan vitamin K dalam enteropati, dysbiosis usus;
  • amiloidosis;
  • sindrom nefrotik;
  • Sindrom DIC;
  • keturunan kekurangan faktor pembekuan (2,5,7,10);
  • penurunan tahap fibrinogen atau kekurangannya;
  • rawatan dengan derivatif kumarin (warfarin, merevan);
  • kehadiran antikoagulan dalam darah.
  • trombosis dan tromboemboli saluran darah;
  • pengaktifan fibrinolisis;
  • peningkatan aktiviti faktor 7.

APTT (masa trombin separa diaktifkan, masa cephalinkolin)

APTT adalah petunjuk keberkesanan menghentikan pendarahan oleh faktor plasma. Sebenarnya, APTT mencerminkan jalur hemostatik dalaman, seberapa cepat pembentukan bekuan fibrin. Ini adalah petunjuk hemostasiogram yang paling sensitif dan tepat. Nilai APTT, pertama sekali, bergantung pada reagen pengaktif yang digunakan oleh doktor, dan indikatornya mungkin berbeza di makmal yang berbeza. Pemendekan APTT menunjukkan peningkatan pembekuan, kemungkinan pembekuan darah. Dan pemanjangannya menunjukkan penurunan hemostasis.

Mengapa nilai APTT berubah?

Punca memanjangkanSebab-sebab pemendekan
  • penurunan pembekuan darah;
  • faktor pembekuan darah kongenital atau diperolehi (2,5,8,9,10,11,12);
  • fibrinolisis;
  • Tahap 2 dan 3 sindrom DIC;
  • rawatan dengan heparin dan analog berat molekulnya yang rendah (clexane, tsibor, fraxiparin);
  • patologi autoimun (lupus erythematosus sistemik);
  • penyakit hati yang teruk (sirosis, hati berlemak).
  • peningkatan pembekuan darah;
  • Fasa pertama pembekuan intravaskular yang disebarkan;
  • teknik pengambilan darah yang salah (pencemaran bahan dengan tromboplastin tisu).

Masa pengiraan semula diaktifkan

ABP adalah masa yang diperlukan untuk pembentukan fibrin dalam plasma tepu dengan kalsium dan platelet. Indikator ini menunjukkan sejauh mana hubungan hemostasis plasma dan sel berinteraksi. Nilainya boleh berubah-ubah bergantung pada reagen yang digunakan di makmal. AVR diperpanjang dengan penurunan jumlah platelet (trombositopenia) dan perubahan kualiti (trombositopati), hemofilia. AVR yang dipendekkan menunjukkan kecenderungan untuk membentuk pembekuan darah..

Indeks prothrombin

Indeks prothrombin atau PTI adalah nisbah masa prothrombin yang ideal dengan masa prothrombin pesakit, dikalikan dengan 100%. Pada masa ini, penunjuk ini dianggap ketinggalan zaman; sebaliknya, doktor mengesyorkan menentukan INR. Indikator, seperti INR, menghilangkan perbezaan hasil PT yang berlaku disebabkan oleh aktiviti tromboplastin yang berlainan di makmal yang berbeza..

Di bawah patologi apa indikator berubah?

MeningkatBerkurang
  • kekurangan faktor pembekuan darah;
  • kekurangan vitamin K (kolitis, enterokolitis);
  • rawatan dengan antikoagulan tidak langsung (warfarin, neodikumarin, syncumar);
  • rawatan dengan heparin dan analog berat molekulnya yang rendah (flenox, clexane).
  • kerosakan hati (sirosis, hepatitis kronik);
  • trombosis vaskular;
  • peningkatan pembekuan pada wanita semasa kehamilan dan melahirkan anak.

Masa trombin

Masa trombin menunjukkan tahap akhir hemostasis. TB mencirikan jangka masa yang diperlukan untuk pembentukan bekuan fibrin dalam plasma, jika trombin ditambahkan ke dalamnya. Ia selalu ditentukan bersama dengan aPTT dan PT untuk kawalan terapi fibrinolitik dan heparin, diagnosis patologi fibrinogen kongenital.

Penyakit apa yang mempengaruhi masa trombin?

Penyakit yang memanjangkan masa trombinPenyakit yang memendekkan masa trombin
  • penurunan kepekatan fibrinogen (di bawah 0.5 g / l) atau ketiadaannya sepenuhnya;
  • fibrinolisis akut;
  • Sindrom DIC;
  • terapi dengan ubat fibrinolitik (streptokinase, urokinase);
  • patologi autoimun (pembentukan antibodi terhadap trombin);
  • penyakit hati kronik (sirosis, hepatitis).
  • rawatan dengan perencat pempolimeran heparin dan fibrin;
  • Tahap pertama pembekuan intravaskular.

Fibrinogen

Fibrinogen adalah faktor pembekuan darah pertama. Protein ini terbentuk di hati dan, di bawah tindakan faktor Hageman, diubah menjadi fibrin tidak larut. Fibrinogen tergolong dalam protein fasa akut, kepekatannya meningkat dalam plasma semasa jangkitan, trauma, tekanan.

Mengapa tahap fibrinogen dalam darah berubah??

Tingkatkan kandunganMengurangkan kandungan
  • patologi keradangan teruk (pielonefritis, peritonitis, radang paru-paru);
  • infarksi miokardium;
  • penyakit tisu penghubung sistemik (rheumatoid arthritis, SLE, scleroderma sistemik);
  • tumor malignan (terutamanya di paru-paru);
  • kehamilan;
  • luka bakar, penyakit luka bakar;
  • selepas pembedahan;
  • amiloidosis;
  • haid;
  • rawatan dengan heparin dan analognya dengan berat molekul rendah, estrogen, mengambil pil perancang.
  • kekurangan kongenital dan keturunan;
  • Sindrom DIC;
  • patologi hati (penyakit hati alkoholik, sirosis);
  • leukemia, lesi aplastik sumsum tulang merah;
  • barah prostat metastatik;
  • keadaan selepas pendarahan;
  • terapi dengan steroid anabolik, androgen, barbiturat, minyak ikan, asid valproik, perencat polimerisasi fibrin;
  • keracunan heparin (keadaan akut ini dirawat dengan penawar fibrin - protamin).

RFMC (kompleks fibrin-monomer larut) adalah produk perantaraan pemecahan bekuan fibrin akibat fibrinolisis. RFMK dikeluarkan dengan cepat dari plasma darah, penunjuknya sangat sukar ditentukan. Nilai diagnostiknya terletak pada diagnosis awal pembekuan intravaskular yang disebarkan. RFMK juga meningkat dengan:

  • trombosis pelbagai penyetempatan (tromboembolisme arteri pulmonari, urat mendalam di hujung kaki);
  • dalam tempoh selepas operasi;
  • komplikasi kehamilan (preeklampsia, gestosis);
  • kegagalan buah pinggang akut dan kronik;
  • sepsis;
  • kejutan;
  • patologi sistemik tisu penghubung dan lain-lain.

Antithrombin III

Antithrombin III adalah antikoagulan fisiologi. Secara struktural, glikoprotein yang menghalang trombin dan sejumlah faktor pembekuan (9,10,12). Tempat utama sintesisnya adalah sel hati. Petunjuk antithrombin III pada usia yang berbeza:

  • Bayi yang baru lahir - 40-80%
  • Kanak-kanak di bawah umur 10 tahun - 60-100%
  • Kanak-kanak dari 10 hingga 16 tahun - 80-120%
  • Dewasa - 75-125%.

Mengapa kandungannya dalam darah berubah??

Naik ke atasPenurunan tahap
  • patologi keradangan teruk (pielonefritis, peritonitis, radang paru-paru);
  • kerosakan hati akut (hepatitis);
  • kekurangan vitamin K;
  • rawatan dengan glukokortikosteroid, steroid anabolik.
  • kekurangan kongenital dan keturunan;
  • patologi hati kronik (penyakit hati alkoholik, sirosis);
  • Sindrom DIC;
  • iskemia jantung;
  • trimester kehamilan terakhir;
  • trombosis dan tromboembolisme;
  • sepsis;
  • rawatan dengan perencat pempolimeran heparin dan fibrin;

D-dimer

D-dimer adalah baki helai fibrin yang dibelah. Penunjuk ini mencerminkan kedua-dua kerja sistem pembekuan (jika terdapat banyak D-dimer dalam darah, ini bermakna banyak fibrin telah dibelah), dan fungsi sistem antikoagulan. Indikator tersebut terkandung dalam darah selama kira-kira 6 jam setelah pembentukan, jadi bahan tersebut harus segera diperiksa di makmal.

Hanya peningkatan tahap penunjuk, yang berlaku apabila:

  • trombosis dan tromboemboli arteri dan urat;
  • penyakit hati;
  • hematoma yang luas;
  • penyakit jantung iskemia dan infark miokard;
  • dalam tempoh selepas operasi;
  • merokok jangka panjang;
  • Sindrom DIC;
  • artritis reumatoid seropositif.

Masa pendarahan

Kaedah penentuan: menusuk cuping telinga dengan jarum perubatan atau scarifier. Kemudian kita meluangkan masa sehingga darah berhenti. Doktor menilai hanya pemanjangan indikator, kerana pemendekannya menunjukkan kajian yang salah. Waktu pendarahan diperpanjang kerana:

  • kekurangan platelet dalam darah (trombositopenia);
  • hemofilia A, B dan C;
  • kerosakan hati oleh alkohol;
  • demam berdarah (Crimea-Congo, Ebola, dengan sindrom buah pinggang);
  • trombositopenia dan trombositopati;
  • berlebihan antikoagulan dan antikoagulan tidak langsung.

Waktu pembekuan darah menurut Lee-White dan Mass dan Magro

Kajian ini menunjukkan masa yang diperlukan untuk pembekuan darah terbentuk. Kaedahnya sangat mudah dilakukan: darah diambil dari vena. Bahan dituangkan ke dalam tabung uji steril yang kering. Masa dicatat sehingga gumpalan darah yang kelihatan pada mata muncul. Dengan pelanggaran sistem hemostasis, waktu pembekuan dapat dipendekkan dan diperpanjang. Dalam beberapa keadaan patologi (pembekuan intravaskular yang disebarkan, hemofilia), gumpalan mungkin tidak terbentuk sama sekali.

Masa pendarahan yang berpanjanganMasa pendarahan yang lebih pendek
  • patologi keradangan teruk (pielonefritis, peritonitis, radang paru-paru);
  • peringkat akhir pembekuan intravaskular yang disebarkan;
  • penyakit tisu penghubung sistemik (rheumatoid arthritis, scleroderma sistemik, lupus eritematosus sistemik);
  • hemofilia;
  • tumor malignan;
  • keracunan dengan fosforus dan sebatiannya;
  • kehamilan;
  • luka bakar, penyakit luka bakar;
  • berlebihan antikoagulan dan antikoagulan tidak langsung;
  • patologi hati kronik (penyakit hati alkoholik, sirosis);
  • kejutan anaphylactic;
  • myxedema;
  • peringkat awal pembekuan intravaskular yang disebarkan;
  • kejutan buasir.

Coagulogram semasa kehamilan

Semasa mengandung, tubuh wanita mengalami perubahan besar yang mempengaruhi semua sistem, termasuk sistem hemostatik. Perubahan ini disebabkan oleh munculnya lingkaran tambahan peredaran darah (uteroplacental) dan perubahan status hormon (prevalensi progesteron berbanding estrogen).

Semasa tempoh kehamilan, aktiviti faktor pembekuan meningkat, terutamanya 7,8,10 dan fibrinogen. Fragmen fibrin disimpan di dinding saluran sistem plasenta-uterus. Sistem fibrinolisis ditekan. Oleh itu, tubuh wanita itu berusaha untuk melindungi pendarahan rahim dan keguguran, mencegah gangguan plasenta dan pembentukan gumpalan darah intravaskular.

Petunjuk hemostasis semasa kehamilan

Indeks1 trimester2 trimester3 trimester
Fibrinogen, g / l2.91-3.113.03-3.464.42-5.12
APTT, s35.7-41.233.6-37.436.9-39.6
AVR, s60.1-72.656.7-67.848.2-55.3
Indeks prothrombin,%85.4-90.191.2-100.4105.8-110.6
RFMK, ED78-13085-13590-140
Antithrombin III, g / l0.2220.1760.155
Platelet, * 10 9 / l301-317273-298242-263

Pada kehamilan patologi (gestosis awal dan akhir), gangguan dalam pengaturan pembekuan darah berlaku. Hayat platelet dipendekkan, aktiviti fibrinolitik meningkat. Sekiranya seorang wanita tidak berunding dengan doktor dan rawatan preeklampsia tidak dijalankan, timbul komplikasi yang sangat teruk - sindrom DIC.

Sindrom pembekuan intravaskular DIC atau penyebaran terdiri daripada 3 peringkat:

  • hypercoagulation - pembentukan banyak pembekuan darah kecil, gangguan peredaran darah antara ibu dan janin;
  • hypocoagulation - dari masa ke masa, faktor pembekuan habis dalam darah, pembekuan darah hancur;
  • akoagulasi - kekurangan pembekuan darah, pendarahan rahim berlaku, yang mengancam nyawa ibu, janin dalam kebanyakan kes mati.

Coagulogram nombor 3 (prothrombin (mengikut Quick), INR, fibrinogen, ATIII, APTT, D-dimer)

Coagulogram adalah kajian komprehensif hemostasis, yang membolehkan anda menilai keadaan pelbagai kaitan sistem pembekuan darah, antikoagulan dan fibrinolitik dan untuk mengenal pasti risiko hiperkoagulasi (pembekuan berlebihan) atau hipokoagulasi (pendarahan).

Hemostasiogram: indeks prothrombin (PTI), masa prothrombin (PT), nisbah normalisasi antarabangsa, faktor I (pertama) sistem pembekuan plasma, antithrombin III (AT3), masa tromboplastin separa diaktifkan, produk degradasi fibrin.

Sinonim Inggeris

Kajian pembekuan (profil pembekuan, panel koag, koagulogram): Masa Prothrombin (Pro Time, PT, nisbah masa Prothrombin, nisbah P / C); Nisbah Normalisasi Antarabangsa (INR); Fibrinogen (FG, Faktor I); Antithrombin III (Aktiviti ATIII, Aktiviti Heparin Cofactor, Serine Protease Inhibitor); Masa tromboplastin Separa diaktifkan (aPTT, PTT); D-Dimer (fragmen degradasi Fibrin).

% (peratusan), g / l (gram per liter), saat. (kedua) mcg FEO / ml (unit bersamaan fibrinogen mikrogram per mililiter).

Biomaterial apa yang boleh digunakan untuk penyelidikan?

Cara persiapan kajian dengan betul?

  • Jangan makan selama 12 jam sebelum pemeriksaan.
  • Menghilangkan tekanan fizikal dan emosi 30 minit sebelum kajian.
  • Jangan merokok dalam masa 30 minit sebelum pemeriksaan.

Maklumat umum mengenai kajian

Sistem hemostasis terdiri daripada banyak bahan biologi dan mekanisme biokimia yang memastikan pemeliharaan keadaan cecair darah, mencegah dan menghentikan pendarahan. Ia mengekalkan keseimbangan antara faktor koagulan dan antikoagulan. Pelanggaran ketara mekanisme kompensasi hemostasis ditunjukkan oleh proses hiperkoagulasi (pembentukan trombus yang berlebihan) atau hipokoagulasi (pendarahan), yang dapat mengancam nyawa pesakit.

Apabila tisu dan saluran darah rosak, komponen plasma (faktor pembekuan) terlibat dalam lata reaksi biokimia, hasilnya adalah pembentukan bekuan fibrin. Terdapat jalan dalaman dan luaran pembekuan darah, yang berbeza dalam mekanisme memulakan proses pembekuan darah. Laluan dalaman disedari apabila komponen darah bersentuhan dengan kolagen subendothelium dinding pembuluh darah. Proses ini memerlukan faktor pembekuan XII, XI, IX dan VII. Laluan luaran dipicu oleh tromboplastin tisu (faktor III) yang dilepaskan dari tisu yang rosak dan dinding vaskular. Kedua-dua mekanisme saling berkaitan dan dari saat pembentukan faktor aktif X mereka mempunyai kaedah pelaksanaan yang biasa..

Koagulogram menentukan beberapa petunjuk penting sistem hemostatik.Penentuan PTI (indeks prothrombin) dan INR (nisbah dinormalisasi antarabangsa) membolehkan kita menilai keadaan jalur luaran pembekuan darah. PTI dikira sebagai nisbah masa prothrombin standard (masa pembekuan plasma kawalan setelah menambahkan tromboplastin tisu) kepada masa pembekuan plasma pesakit dan dinyatakan sebagai peratusan. INR adalah petunjuk ujian prothrombin yang diseragamkan mengikut cadangan antarabangsa. Ia dikira dengan formula: INR = (masa prothrombin pesakit / masa protrombin kawalan) x MIC, di mana MIC (indeks sensitiviti antarabangsa) adalah pekali kepekaan tromboplastin berbanding dengan standard antarabangsa. INR dan PTI berkadar terbalik, yaitu, peningkatan INR sesuai dengan penurunan PTI pada pasien, dan sebaliknya.

Kajian PTI (atau petunjuk dekat - prothrombin menurut Quick) dan INR sebagai sebahagian daripada koagulogram membantu mengenal pasti gangguan pada saluran pembekuan darah luaran dan umum yang berkaitan dengan kekurangan atau kekurangan fibrinogen (faktor I), prothrombin (faktor II), faktor V (proaccelerin), VII (proconvertine), X (faktor Stuart-Prower). Dengan penurunan kepekatan mereka dalam darah, masa prothrombin meningkat berkaitan dengan parameter makmal kawalan.

Faktor plasma dari laluan pembekuan luaran disintesis di hati. Untuk pembentukan prothrombin dan beberapa faktor pembekuan lain, vitamin K diperlukan, kekurangannya yang menyebabkan gangguan pada lata reaksi dan mencegah pembentukan gumpalan darah. Fakta ini digunakan dalam rawatan pesakit dengan peningkatan risiko tromboemboli dan komplikasi kardiovaskular. Terima kasih kepada pentadbiran warfarin antikoagulan tidak langsung, vitamin K, sintesis protein yang bergantung, ditindas. PTI (atau prothrombin menurut Quick) dan INR dalam koagulogram digunakan untuk mengawal terapi warfarin pada pesakit dengan faktor-faktor yang menyumbang kepada trombosis (misalnya, trombosis urat dalam, injap tiruan, sindrom antiphospholipid).

Sebagai tambahan kepada masa prothrombin dan petunjuk yang berkaitan (INR, PTI, prothrombin menurut Quick), petunjuk lain dari sistem hemostatik dapat ditentukan dalam koagulogram.

Waktu tromboplastin separa yang diaktifkan (APTT) mencirikan jalan pembekuan darah dalaman. Tempoh APTT bergantung kepada tahap faktor kininogen, precallikrein dan pembekuan berat molekul tinggi XII, XI, VIII dan kurang sensitif terhadap perubahan tahap faktor X, V, prothrombin dan fibrinogen. APTT ditentukan oleh tempoh pembentukan gumpalan darah setelah penambahan kalsium dan tromboplastin separa ke sampel darah. Peningkatan APTT dikaitkan dengan peningkatan risiko pendarahan, dan penurunan dikaitkan dengan trombosis. Petunjuk ini digunakan secara berasingan untuk mengawal terapi dengan antikoagulan langsung (heparin).

Fibrinogen adalah faktor pembekuan darah yang saya hasilkan di hati. Terima kasih kepada tindakan lata pembekuan dan enzim plasma aktif, ia berubah menjadi fibrin, yang terlibat dalam pembentukan gumpalan darah dan trombus. Kekurangan fibrinogen dapat menjadi primer (disebabkan oleh gangguan genetik) atau sekunder (kerana penggunaan berlebihan dalam reaksi biokimia), yang dimanifestasikan oleh pelanggaran pembentukan trombus yang stabil dan peningkatan pendarahan.

Fibrinogen juga merupakan protein fasa akut, kepekatannya dalam darah meningkat pada penyakit yang disertai dengan kerosakan tisu dan keradangan. Penentuan tahap fibrinogen dalam komposisi koagulogram adalah penting dalam diagnosis penyakit dengan peningkatan pendarahan atau trombosis, serta untuk menilai fungsi sintetik hati dan risiko penyakit kardiovaskular dengan komplikasi.

Sistem antikoagulan darah menghalang pembentukan sejumlah besar faktor pembekuan aktif dalam darah. Antithrombin III adalah penghambat semula jadi pembekuan darah, yang disintesis dalam hati. Ia menghalang trombin, faktor aktif IXa, Xa dan XIIa. Heparin 1000 kali ganda meningkatkan aktiviti antitrombin, yang menjadi kofaktornya. Nisbah trombin dan antitrombin berkadar memastikan kestabilan sistem hemostatik. Sekiranya kekurangan AT III primer (kongenital) atau sekunder (diperoleh), proses pembekuan darah tidak akan dihentikan tepat pada masanya, yang akan menyebabkan peningkatan pembekuan darah dan risiko trombosis yang tinggi.

Trombus yang terbentuk mengalami fibrinolisis dari masa ke masa. D-dimer adalah produk degradasi fibrin, yang memungkinkan untuk menilai aktiviti fibrinolitik plasma. Penunjuk ini meningkat dengan ketara dalam keadaan yang disertai dengan trombosis intravaskular. Ia juga digunakan untuk memantau keberkesanan terapi antikoagulan..

Untuk apa kajian ini digunakan?

  • Untuk penilaian umum sistem pembekuan darah.
  • Untuk diagnosis gangguan saluran dalaman, luaran dan umum pembekuan darah, serta aktiviti sistem antikoagulan dan fibrinolitik.
  • Untuk memeriksa pesakit sebelum pembedahan.
  • Untuk mendiagnosis penyebab keguguran.
  • Untuk diagnosis pembekuan intravaskular, trombosis vena, sindrom antifosfolipid, hemofilia dan penilaian keberkesanan rawatan mereka.
  • Untuk memantau terapi antikoagulan.

Apabila kajian dijadualkan?

  • Sekiranya pembekuan intravaskular disebarkan disyaki, embolisme paru.
  • Semasa merancang prosedur invasif (campur tangan pembedahan).
  • Semasa memeriksa pesakit dengan mimisan, gusi berdarah, darah dalam najis atau air kencing, pendarahan di bawah kulit dan pada sendi besar, anemia kronik, aliran haid berat, kehilangan penglihatan secara tiba-tiba.
  • Semasa memeriksa pesakit dengan trombosis, tromboembolisme.
  • Sekiranya antibodi lupus dan cardiolipin dikesan.
  • Dengan kecenderungan keturunan terhadap gangguan sistem hemostasis.
  • Dengan risiko komplikasi kardiovaskular dan tromboembolisme yang tinggi.
  • Dengan penyakit hati yang teruk.
  • Dengan keguguran berulang.
  • Semasa memantau sistem hemostasis terhadap latar belakang penggunaan antikoagulan yang berpanjangan. Apa maksudnya hasilnya?

Nilai rujukan (jadual norma penunjuk koagulogram)