Rawatan buasir di rumah

Baru-baru ini, rawatan dengan ubat-ubatan rakyat di rumah semakin popular. Buasir tidak terkecuali. Penyakit ini dapat dirawat di rumah menggunakan kaedah bukan tradisional dan rejimen terapi dari doktor.

Buasir, yang berasal dari bahasa Yunani kuno bermaksud "pendarahan", adalah penyakit kronik anus pada wanita dan lelaki. Dengan itu, pendarahan, trombosis dan bahkan prolaps plexus hemoroid dari dubur diperhatikan.

Bagaimana menyembuhkan buasir di rumah? Soalan ini membimbangkan berjuta-juta orang di seluruh dunia, kerana mereka enggan meluangkan masa untuk kesihatan mereka. Dalam kebanyakan kes, ramuan perubatan, ubat rektum dari sayur-sayuran semula jadi, mandi untuk mencuci digunakan untuk rawatan.

Ramai yang takut pergi ke doktor untuk membuat janji temu atau malu untuk menunjukkan tempat yang intim. Dan ini adalah kesilapan besar! Hanya doktor yang dapat melegakan simptom yang tidak menyenangkan dalam beberapa hari.

Ubat yang berkesan untuk rawatan buasir
PhytotherapyMerebus, tincture herba perubatan.
DietPemakanan yang betul dapat menghilangkan sembelit dan keradangan di rektum.
Tabiat burukKadang-kadang cukup untuk berhenti merokok dan minum alkohol.
peringkat awalLilin di dalam, salap di luar berkesan.
3 dan 4 peringkatPembuangan buasir sangat diperlukan..

Gejala penyakit

Tanda-tanda awal penyakit ini jarang dikesan sendiri. Hanya pada fasa akut yang boleh muncul, hilang selera makan, gatal-gatal, terbakar di kawasan dubur, kembung, bengkak dan radang kulit berhampiran dubur muncul.

Semasa penyakit ini berkembang, gejala berikut muncul:

  1. Berdarah. Gejala utama penyakit proktologi.
  2. Kehilangan nod. Berlaku terutamanya semasa menolak semasa buang air besar atau dalam masa yang lama di tandas.
  3. Sakit. Muncul semasa buang air besar, berjalan dan bahkan duduk.

Sakit, gatal, terbakar di dubur adalah gejala utama

Penting! Gejala buasir yang dijelaskan, terutamanya pendarahan dan kesakitan, mungkin merupakan gejala keadaan lain.

Contohnya, polip, barah rektum. Oleh itu, jika anda mengesan masalah secara bebas, anda mesti berjumpa doktor untuk membuat diagnosis yang tepat..

Punca berlakunya

Buasir adalah penyakit yang pada kebiasaannya turun-temurun. Kelemahan dinding vena dan peredaran darah yang lemah pada organ pelvis ditularkan dari ibu bapa kepada anak-anak.

Terdapat juga faktor tertentu yang menyebabkan patologi dapat berkembang:

  • Mengangkat berat.
  • Sembelit kronik.
  • Gaya hidup yang tidak menetap.
  • Penyakit ginekologi atau urologi tertentu (fibroid rahim pada wanita, penyakit prostat pada lelaki, tumor rektum).
  • Kehamilan dan kelahiran anak.
  • Penderaan alkohol.
  • Makanan pedas.
  • Cirit-birit yang teruk.

Diagnostik

Sekiranya tanda-tanda pertama buasir muncul, maka anda tidak boleh teragak-agak untuk pergi ke doktor. Anda boleh melewati penyakit yang lebih serius (barah, trombosis, polip) atau memulakan masalah, dan kemudian.

Keputusan pesakit yang betul adalah berjumpa dengan proctologist. Pada penerimaan, doktor memeriksa dubur secara luaran. Dia juga biasanya berdebar pada rektum. Boleh menetapkan anoskopi - pemeriksaan kawasan masalah dengan menggunakan cermin khas.

Sekiranya pakar sukar membuat diagnosis, dia akan menghantar pesakit untuk menjalani ujian tambahan.

Kajian diagnostik dapat mengesahkan atau menolak diagnosis

  1. Sigmoidoscopy - pengenalan ke rektum alat - sigmoidoscope untuk memeriksa mukosa usus.
  2. Coprogram - kajian tinja, berdasarkan hasil yang memungkinkan untuk menentukan tahap gangguan pencernaan.
  3. Ujian darah okultisme tinja.
  4. Kiraan darah lengkap - dilakukan untuk mengesan anemia - komplikasi buasir.
  5. Irrigoskopi - X-ray usus besar, yang menunjukkan kebolehpanjang, keanjalan dinding usus, keadaan bahagian yang berlainan dan melegakan mukosa usus.
  6. Kolonoskopi - pengenalan ke dalam rektum dan kolon kolonoskop - peranti dengan kamera yang membolehkan anda mengesan proses keradangan, mengambil sekeping tisu untuk analisis, menentukan dinamika pertumbuhan buasir.

Setelah diagnosis dibuat, doktor menerangkan rejimen rawatannya. Buasir pada peringkat awal dapat dirawat di rumah. Sekiranya masalahnya bertambah buruk dan penyakitnya berada pada tahap 3 dan 4, maka anda tidak boleh melakukannya tanpa bantuan pakar.

Pertolongan cemas dan rawatan

Sekiranya masalahnya berada di peringkat awal, proctologist menetapkan terapi sistemik dan tempatan. Rejimen rawatan mudah dijalankan secara bebas di rumah, tidak diperlukan rawatan di hospital.

Dalam rawatan buasir, orang menggunakan rawatan tradisional, dan juga perubatan tradisional. Anda boleh menggabungkan kedua-dua jenis terapi ini, tetapi hanya setelah berunding dengan doktor anda. Pakar, setelah menjalankan diagnosis, jelas menunjukkan keadaan tubuh pesakit dan secara individu boleh melarang satu atau satu kaedah terapi lain.

Rawatan buasir yang betul di rumah:

Untuk rawatan penyakit rektum, pakar menetapkan pelbagai agen dalam bentuk tablet, salap, krim, enema ubat.

Bergantung pada kaedah kesannya, mereka ditetapkan:

  1. Untuk menghilangkan rasa sakit, ubat penghilang rasa sakit diresepkan dalam bentuk tablet atau suntikan. Contohnya, analgin, paracetamol, aspirin dan ubat lain yang mengandungi komponen ini.
  2. Untuk melegakan keradangan, pakar sering menetapkan salap rektum atau supositoria. Contohnya, "Relief", "Proctosedil", "Aurobin", "Ultraproct", dll..
  3. Untuk memperbaiki keadaan dinding kapilari, untuk mencegah pembentukan gumpalan darah, ubat anti-radang digunakan. Ini adalah "Escuzan", "Venoruton", "Troxevasin". Serta pelbagai persediaan di mana daun tanaman Ginkgo Biloba bertindak sebagai bahan aktif.
  4. Sekiranya trombosis buasir, proctologist menetapkan suppositori dan salap seperti "Hepatrombin", gel "Lioton 1000". Dana ini menyumbang kepada penyerapan semula darah yang cepat. Juga berkesan dalam kes ini adalah dana dengan nama gabungan Posterizan.
  5. Pendedahan kepada ais atau sejuk. Di rumah, sapukan ais batu. Ia dibungkus dalam beg plastik, dibungkus dengan kain lembut semula jadi dan diletakkan di antara pantat selama 10-15 saat.
  6. Mandi adalah cara cepat untuk merawat penyakit pada peringkat awal. Magnesium permanganate atau herba boleh ditambah di sana. Lebih baik menyiapkan mandi dengan suhu yang selesa (tidak lebih dari 30-32 darjah).

Cara rakyat

Ramai yang percaya bahawa jika dia mempunyai buasir, rawatan di rumah harus dimulakan dengan nasihat orang. Walau bagaimanapun, dana tersebut harus dipertimbangkan sebagai tambahan untuk rawatan patologi tradisional..

Petua Rawatan yang Popular:

    Menggunakan lilin buatan sendiri dianggap cara terpantas dan terbaik untuk menangani penyakit ini:

- dengan kentang. Lilin seperti itu mengurangkan simpulan, mempromosikan penyembuhan retakan, dan membantu menghilangkan gatal dan terbakar..
- Mentega (200 g), lilin lebah dan resin pain (masing-masing 30 g). Unsur-unsur ini disambungkan, dipanaskan, disejukkan, ditentukan di dalam peti sejuk. Kemudian lilin dibuat dari mereka, yang kemudian dimasukkan pada waktu malam..
- Dengan minyak kapur barus. Lap kapas yang direndam dalam minyak ini dimasukkan ke dalam dubur selama 20 minit.
- Dari Kalanchoe. Kupas tanaman, potong jalur dan masukkan ke dubur, seperti lilin, pada waktu malam.
- Dengan propolis. Melembutkan propolis, buat lilin dari dalamnya. Masukkan lilin buatan sendiri, sebelum mengolesnya. Menggunakan salap kami sendiri:

- Ubat yang berkesan dengan calendula. Masukkan bunga segar tanaman dalam 100 g minyak. Lubricate kon sehingga hilang sepenuhnya.
- Dengan titisan (1 sudu besar. L.) Dan madu (1 sudu besar. L.). Campurkan bahan, pelincirkan kawasan yang bermasalah dengan salap. Kompres berkesan:

- Ubat rakyat tanah liat. Cairkan dengan air sehingga konsisten krim masam pekat. Simpan losyen selama 2 jam dua kali sehari.
- Dengan salap ichthyol.
- Dari daun pisang segar.
- Berangan kuda. Kupas dua buah berangan, parut, campurkan dengan lemak babi (1 sudu besar. L.). Sapukan campuran tersebut pada kain lembut ke simpulan.
- Dari propolis. Ambil warna tanaman, lembapkan bulu kapas di dalamnya, sapukan ke kawasan yang bermasalah.
- Dari farmasi chamomile. Masak dua sudu bunga di atas api kecil hingga terbakar. Sapukan gruel yang dihasilkan pada kain bersih, yang kemudiannya perlu dilekatkan pada dubur.
- Daun burdock segar.

  • Ubat oral:
    - merebus jelatang. Tuangkan air mendidih ke atas tanaman kering, bersikeras, saring. Minum kuahnya 3 kali sehari.
    - Teh penyembuh yang dibuat dari St. John's wort. Tuangkan air mendidih di atas satu sudu tanaman, biarkan api selama setengah jam, toskan. Minum ΒΌ gelas tiga kali sehari.
    - Madu dengan jus qibuli. Campurkan bahan dalam jumlah yang sama, ambil 1 sudu besar. l. sehingga 4 kali sehari.
    - Teh dengan rumput mullein. Tuangkan air mendidih di atas satu sudu teh ramuan. Minum seperti teh dengan gula atau madu tambahan.
    - Teh yang dibuat dari daun yarrow. Tuangkan 30 g daun dengan 1 liter air mendidih, biarkan selama 20 minit. Minum panas hingga 4 kali sehari.
    - Merebus Burdock. Tuangkan bahan mentah kering (20 g) dengan segelas air panas, rebus dengan api kecil selama 20 minit. Selepas meneran, minum 150 ml 3 kali sehari.
  • Langkah pencegahan

    Pencegahan buasir adalah satu set langkah yang akan membantu mencegah keradangan dan perkembangan patologi.

    Petua berikut akan membantu anda untuk tidak menghadapi masalah seperti radang buasir:

    1. Melakukan latihan khas. Ini termasuk menarik di dubur, jongkok, menaiki tangga, berdiri di atas bilah bahu, gunting dan latihan basikal..
    2. Menetapkan pemakanan yang teratur dan betul pada masa yang sama.
    3. Kebersihan alat kelamin yang betul. Mencuci setiap hari, menggunakan kertas tandas yang lembut dan tidak wangi.
    4. Batasan duduk yang berpanjangan. Dari semasa ke semasa anda perlu bangun, bergerak, melakukan latihan.
    5. Jangan menyalahgunakan minuman beralkohol.
    6. Hipotermia mesti dielakkan.
    7. Sembelit harus dirawat tepat pada waktunya.
    8. Elakkan seks dubur.

    Anda perlu ingat peraturan utama! Lebih baik mencegah perkembangan buasir daripada menyembuhkan penyakit seumur hidup.

    Pendapat pakar

    Rawatan buasir di rumah hanya mungkin pada peringkat pertama perkembangan penyakit ini. Anda boleh menyesuaikan diet anda, meluangkan masa untuk menjaga kebersihan yang berterusan. Sapukan salap anti-radang secara berterusan ke kawasan dubur. Bermula dari peringkat kedua, anda harus segera berjumpa doktor untuk mendapatkan nasihat. Hanya selepas diagnosis dapat diketahui penyebab perkembangannya dan rawatan yang paling berkesan ditetapkan. Rujukan tepat pada masanya kepada pakar dapat menyelamatkan anda dari penyakit kronik. Dan fasa akut dan kursus kronik adalah rawatan dan pencegahan sepanjang hayat.

    Bagi rawatan bukan tradisional, penting untuk memahami bahawa ia adalah kaedah untuk menghilangkan gejala dengan cepat. Dan tidak boleh dilihat sebagai penawar masalah.

    ADA KONTRAINDIKASI
    PERUNDINGAN YANG DIPERLUKAN DOKTOR KEHADIRAN

    Pengarang artikel tersebut adalah Aleksey Aleksandrovich Egorov, proctologist

    Rawatan rumah yang cepat untuk buasir

    Buasir adalah pembesaran buasir.

    Pada peringkat terakhir penyakit ini, mereka boleh jatuh di luar dubur. Penyakit ini disertai dengan gatal-gatal, terbakar, sakit, pendarahan dan gejala lain yang tidak menyenangkan..

    Sebab untuk pengembangan buasir adalah gangguan peredaran darah. Ini seterusnya boleh disebabkan oleh faktor-faktor berikut:

    • gaya hidup yang tidak aktif atau, sebaliknya, tekanan yang berlebihan;
    • berdiri dengan kerap (sering dikaitkan dengan profesion);
    • diet yang tidak betul, iaitu makan makanan berlemak, masin, goreng;
    • berat badan berlebihan;
    • seks dubur;
    • merokok atau minum minuman beralkohol;
    • kehamilan dan tempoh selepas bersalin;
    • tekanan;
    • sembelit atau cirit-birit yang berpanjangan;
    • tumor dan keradangan di rektum, dll..

    Gejala buasir bermula dengan ketidakselesaan ringan dan bertambah buruk ketika penyakit ini berlanjutan. Gejala utama buasir, yang ditunjukkan ketika penyakit berlangsung, adalah seperti berikut:

    • ketidakselesaan, gatal-gatal, terbakar di kawasan dubur;
    • sakit di dubur semasa meneran dan membuang air besar;
    • berlakunya benjolan hemoroid dekat dubur (dengan buasir luar);
    • perasaan pergerakan usus yang tidak memuaskan dan pengosongan usus yang tidak lengkap (dengan buasir dalaman);
    • pendarahan dari dubur;
    • penonjolan buasir semasa buang air besar;
    • jatuh dari buasir;
    • prolaps beberapa buasir;
    • pembentukan fistula dan penyembuhan rektum yang tidak dapat disembuhkan;
    • gangren buasir tercekik;
    • kegagalan sfinkter dalaman rektum dan inkontinensia tinja.

    Semua simptom ini boleh berlaku secara serentak hanya dalam kes yang sangat maju. Kehadiran gejala tertentu bergantung pada jenis buasir, tahap perkembangannya dan komplikasi yang berkaitan.

    Pertolongan cemas di rumah

    Anda boleh memberi rawatan kecemasan kepada pesakit di rumah, melegakan gejala akut, sehingga doktor dapat mula merawatnya. Sokongan merangkumi ubat-ubatan, resipi rakyat. Pertolongan cemas untuk buasir di rumah disediakan oleh:

    • ubat anti-radang bukan steroid yang melegakan kesakitan, keradangan - tablet Ibuprofen;
    • agen hemostatik - Vikasol;
    • melegakan simptom akut - Ginkgo forte;
    • bertindak lama - tablet Detralex;
    • menenangkan - lilin ais buatan sendiri dengan ramuan;
    • melegakan gatal, sakit teruk, menghentikan darah - hemostatik.

    Bagaimana dan bagaimana merawat buasir?

    Adakah mungkin untuk menyembuhkan buasir dengan cepat dan berkesan? Malangnya, tidak ada ubat yang akan menghilangkan masalah ini secara kekal. Rawatan buasir adalah kompleks kaedah terapi, yang masing-masing mempengaruhi penyebabnya, patogenesis dan gejalanya.

    Oleh itu, buasir dapat disembuhkan sepenuhnya hanya dengan menggabungkan kaedah berikut:

    • pembetulan gaya hidup;
    • diet;
    • terapi ubat;
    • latihan fisioterapi dan gimnastik;
    • kaedah invasif minimum untuk merawat buasir;
    • pembedahan radikal.

    Juga, bersama dengan kaedah tradisional, buasir dirawat dengan ubat-ubatan rakyat, kecuali jika doktor membenarkan.

    Di samping itu, harus dikatakan bahawa seseorang tidak boleh mengharapkan kesan cepat dari rawatan buasir, kerana gejala dapat dihilangkan dalam beberapa hari, tetapi untuk memperbaiki keadaan urat hemoroid, mereka perlu dirawat selama beberapa minggu atau bahkan berbulan-bulan. Sebagai tambahan, walaupun buasir yang disembuhkan memerlukan kepatuhan berterusan terhadap diet, senaman dan kursus pencegahan venotonik..

    Sekarang mari kita perhatikan bagaimana buasir dapat dirawat.

    Apa pil yang diresepkan untuk buasir?

    Ubat yang paling berkesan untuk buasir adalah pil. Mereka melawan bukan sahaja akibat penyakit ini, tetapi juga penyebab berlakunya penyakit ini..

    • menghilangkan sindrom kesakitan;
    • meningkatkan nada vaskular;
    • menormalkan peredaran darah;
    • menghilangkan gatal dan terbakar di kawasan dubur, dll..

    Pertimbangkan pil yang paling berkesan untuk buasir.

    Detralex

    Ubat pertama yang akan kita pertimbangkan ialah Detralex. Ia betul-betul dianggap sebagai ubat yang paling biasa terhadap pengembangan buasir. Spektrum tindakannya merangkumi:

    • peningkatan nada vaskular;
    • peningkatan aliran darah dan aliran keluar;
    • mengurangkan kerapuhan saluran darah;
    • penghapusan ketidakselesaan dan kesakitan.

    Ubat ini hanya berfungsi pada peringkat awal perkembangan penyakit ini. Dia tidak lagi dapat memperbaiki keadaan pesakit sekiranya buasir jatuh di luar dubur.

    Phlebodia 600

    Merujuk kepada venotonik. Sifat Phlebodia 600 adalah seperti berikut:

    • peningkatan saliran limfa;
    • peningkatan nada vaskular;
    • penghapusan proses keradangan;
    • menguatkan dinding saluran darah.

    Venarus

    Ubat ini adalah alternatif yang sangat baik untuk Detralex, kerana ia mempunyai sifat yang serupa. Satu-satunya perbezaan adalah harga. Ubat ini cukup anggaran, yang menjelaskan popularitinya..

    Troxevasin

    Dan ubat terakhir adalah Troxevasin. Ia dapat menghilangkan bengkak di kawasan dubur, mengurangkan kebolehtelapan dinding kapal.

    Ubat ini mempengaruhi peredaran darah, keadaan saluran darah, oleh itu, penggunaan yang tidak betul dapat menyebabkan akibat yang serius. Jangan berharap untuk rawatan buasir dengan pil cepat. Pastikan anda berunding dengan pakar.

    Salap untuk buasir - yang mana lebih baik?

    Pada manifestasi pertama buasir, penting untuk memulakan rawatan tepat pada masanya. Sekiranya lawatan ke doktor ditangguhkan atas sebab-sebab tertentu, gejala utama dapat berjaya ditangani di rumah. Ubat yang diuji masa akan membantu menghilangkan rasa tidak selesa dan tidak selesa. Di farmasi, anda boleh menemui salap yang selamat untuk buasir, yang dibenarkan untuk digunakan tanpa preskripsi doktor..

    Kami menyenaraikan salap yang murah dan berkesan untuk buasir:

    • Salap Heparin. Menggalakkan penyerapan semula buasir, melegakan keradangan, menghilangkan rasa sakit dan ketidakselesaan, mencegah perkembangan trombosis.
    • Levomekol. Ubat dengan tindakan antibakteria berkesan mengatasi mikroflora patogen yang menyebabkan keradangan di kawasan rektum. Apabila digunakan secara topikal, ubat tidak menimbulkan ketagihan dan tidak menimbulkan perkembangan kesan sampingan. Salap juga menunjukkan kesan penyembuhan luka dan mencegah perkembangan komplikasi.
    • Salap Hepatrombin G. Bahan aktif ubat adalah heparin dan prednisolone. Heparin membantu menguatkan dinding vena, menunjukkan kesan resorpsi dan membantu mengurangkan buasir. Komponen kedua menghilangkan rasa sakit dan ketidakselesaan, melegakan proses keradangan.
    • Proctosan salap. Produk ini tidak mengandungi hormon steroid, malah boleh digunakan oleh wanita hamil. Asas salap adalah bufexamak dan lidocaine, yang memberikan kesan analgesik dan anti-radang dan dengan cepat mengatasi gejala buasir yang tidak menyenangkan.
    • Salap Vishnevsky. Penyediaan semula jadi berdasarkan birch tar, xenoform dan minyak jarak. Menyembuhkan retakan dan lecet dengan cepat, mempunyai kesan pembasmian kuman dan anti-radang. Lebih senang menggunakan salap dalam bentuk kompres, menerapkannya ke nod yang meradang dan menutupnya dengan bungkus plastik. Kompres disimpan selama 2-3 jam atau dibiarkan semalaman.
    • Pelepasan Salap. Ubat yang berkesan berdasarkan ekstrak hati ikan yu. Menunjukkan kesan anti-radang dan regenerasi yang kuat, menyembuhkan luka dan fisur dubur, dengan cepat menghilangkan gejala buasir yang tidak menyenangkan. Ubat ini dihasilkan bukan hanya dalam bentuk salap, tetapi juga dalam bentuk suppositori rektum untuk rawatan kerucut buasir dalaman..
    • Salap Troxevasin. Ubat yang popular dengan kesan venoprotektif, antiseptik dan analgesik. Menggalakkan penyerapan semula buasir, menguatkan saluran vena, melegakan kesakitan dan pembengkakan dengan baik, mengurangkan keradangan.

    Supositoria untuk buasir: murah dan berkesan

    Supositoria adalah kaedah yang berkesan untuk melawan pengembangan buasir (termasuk dengan darah). Mereka disuntik ke dalam, yang membolehkan komponen mempengaruhi kawasan yang terjejas dengan lebih berkesan.

    Pesakit dinasihatkan menggunakan lilin berikut.

    1. Nigepan. Anggaran, tetapi tidak kurang berkesan supositoria yang mempunyai spektrum tindakan yang standard untuk ubat anti-buasir. Perbezaan ketara dari banyak supositoria lain adalah ketiadaan komponen hormon dalam komposisi. Ini membawa kepada senarai pendek kontraindikasi dan kesan sampingan..
    2. Procto-Glivenol. Satu supositoria sehari cukup untuk mengurangkan kesakitan dan meningkatkan aliran darah dan aliran keluar tempatan. Kontraindikasi untuk digunakan adalah kehamilan dan pelbagai fungsi hati..
    3. Hepatrombin G. Ia merujuk kepada ubat-ubatan gabungan, iaitu menghilangkan keradangan, mengurangkan rasa sakit dan gatal di kawasan dubur, memperbaiki peredaran darah, melegakan bengkak, mengurangkan pembentukan trombus, dan lain-lain. Untuk spektrum tindakan sedemikian, ubat ini mempunyai kos yang tidak masuk akal - sekitar 180 rubel 1 pakej. Walaupun kecekapan tinggi, supositoria ini mempunyai kontraindikasi tersendiri: sifilis, alergi dan intoleransi individu terhadap bahan aktif, tuberkulosis, penyakit kulit, dll..
    4. Hepazolone. Suppositori ini sangat serupa dengan sifat sebelumnya: ia meningkatkan nada saluran darah, merangsang peredaran darah, menghilangkan rasa sakit, menyejukkan kawasan yang rosak, dan mempromosikan penyerapan semula nod trombotik. Kursus rawatan dengan lilin ini adalah 7 hari, tetapi boleh dua kali ganda atas cadangan doktor.
    5. Dengan ichthyol. Ichthyol mempunyai sifat anti-radang, antibakteria dan analgesik. Penggunaan ubat ini secara berkala akan membantu melegakan gejala penyakit..
    6. Buckthorn laut. Supositoria berdasarkan minyak buckthorn laut tidak hanya menyumbang kepada penghapusan pembakaran dan gatal-gatal, tetapi juga penyembuhan mikrokrak yang cepat, yang sering menimbulkan ketidakselesaan yang mengerikan..
    7. Lega. Komposisi supositoria ini termasuk minyak ikan, yang menyumbang kepada penyembuhan mikrokrak yang dipercepat.
    8. Dengan propolis. Propolis, seperti minyak ichthyol dan buckthorn laut, adalah antiseptik yang sangat baik. Di samping itu, ia mempunyai kesan penyejukan yang ketara..
    9. Homeopati. Mereka mengandungi dos ubat herba kecil.

    Rawatan buasir di rumah adalah langkah yang sangat nyata dan berkesan. Tetapi doktor masih berkeras untuk menjalani pemeriksaan berkala oleh pakar - malah rawatan yang dilakukan dengan cekap harus dikendalikan oleh doktor, kerana sedikit penurunan proses keradangan dan peningkatan buasir sukar untuk diperhatikan sendiri. Tetapi justru perubahan kecil inilah yang dapat memperburuk buasir dan menyebabkan perkembangan komplikasi..

    Ubat-ubatan rakyat untuk rawatan cepat

    Semasa rawatan kerucut hemoroid, ubat-ubatan yang dibuat secara bebas dari bahan semula jadi dapat digunakan. Losyen, kompres, decoctions, lilin, salap banyak digunakan dalam perubatan rakyat.

    1. Mandi wap panas. Beberapa bawang perlu direbus dalam susu selama 30 minit. Selepas itu, cecair itu dituangkan ke dalam tab mandi. Anda boleh duduk di atas stim sehingga kuahnya sejuk sepenuhnya..
    2. Lilin chamomile. Tuangkan air mendidih (200 ml) di rumput kering (30 g), tekan dan tuangkan ke dalam acuan yang telah disediakan. Kemudian letakkan di dalam peti sejuk. Anda perlu mengambil mengikut keperluan. Komposisi ais dapat mengatasi bengkak, melegakan panas dan keradangan. Pembuluh darah sempit dan darah mula beredar dengan lebih baik. Chamomile mempunyai kesan bakteria dan analgesik.
    3. Lilin madu dan losyen akan membantu melegakan keradangan. Bagaimana anda boleh merawat keradangan dengan ubat ini? Lebih baik membentuk lilin dari gula-gula madu. Anda boleh menyapukan madu pada kain kasa dan sapukan ke kawasan yang terkena.
    4. Bagaimana cara menghilangkan buasir dengan lilin kentang? Untuk melakukan ini, lilin dipotong dari inti umbi dan dimasukkan ke dalam rektum, setelah dilumasi dengan jeli petroleum..
    5. Kompres sejuk. Kompres sejuk dapat membantu mengurangkan bengkak dan simpul luaran. Gunakan infus daun bay atau bunga marigold. 1 sudu besar Satu sudu bahan mentah dituangkan dengan air mendidih, bersikeras dalam panas selama 2-3 jam, disaring.Fabrik kapas dibasahi dalam infusi, sedikit diperah dan disapukan ke perineum selama 1 jam. Kompres mesti ditutup dengan bungkus plastik dan dipasang dengan pembalut elastik.
    6. Kerucut buasir dapat dirawat dengan salap yang terbuat dari ramuan herba dan jeli petroleum..

    Pemakanan dan diet

    Diet untuk buasir bertujuan untuk mencegah sembelit, oleh itu, secara mekanikal memprovokasi kambuh. Apa yang boleh anda makan dengan buasir?

    1. Banyak serat. Ia berguna untuk memakan sayur-sayuran mentah dan rebus, buah-buahan segar. Disyorkan untuk mencegah sembelit: prun, aprikot kering, aprikot segar, epal, pic, anggur. Sayuran yang sangat berguna: labu, bit, kubis, zucchini.
    2. Peraturan minum yang mencukupi. Selain teh, jus, minuman, kefir segar, anda harus menggunakan air minuman mentah. Kekurangan air dalam badan juga menyebabkan sembelit.
    3. Produk susu yang diperam segar. Susu curdled segar, yogurt, kefir sangat berguna.
    4. Kompleks vitamin. Dalam rawatan dan pencegahan buasir, penting untuk mengisi kekurangan magnesium, zat besi, simpanan vitamin C, A, K, E, P, B.

    Elakkan atau hadkan makanan yang menyebabkan sembelit:

    • produk tepung: roti tepung putih, roti, keropok, dan pasta gandum durum;
    • hidangan daging: kaldu curam, daging tanpa lemak rebus;
    • telur: terutamanya rebus;
    • sayur-sayuran: kentang, lobak, lobak, terung;
    • produk tenusu: kefir, krim masam, keju kotej, yang disimpan lebih dari sehari;
    • beri dan buah-buahan: blueberry, quince, pear, kesemek, pisang, delima;
    • hidangan dengan kanji dan gelatin: jeli, jeli, daging jeli;
    • minuman: teh, kopi, alkohol yang kuat;
    • bijirin: semolina, beras.

    Diet untuk buasir dipilih secara individu, kerana tubuh dapat bereaksi berbeza terhadap makanan yang sama.

    Rawatan invasif minimum: TOP 5 pilihan

    Bagaimana menyembuhkan buasir dengan cepat? Dalam kes di mana formasi kavernosa tidak dapat kembali secara bebas ke saluran rektum setelah keluar, ubat-ubatan sahaja tidak dapat dikeluarkan. Dalam situasi seperti itu, begitu juga dengan nodul hemoroid yang terlalu besar, doktor menetapkan kaedah rawatan invasif minimum, yang dicirikan oleh kesan cepat dan kesan lembut..

    Campur tangan pembedahan semacam itu melibatkan kesan minimum pada tubuh. Sebagai contoh, mereka tidak memerlukan anestesia umum, dan oleh itu, tempoh pemulihan agak singkat..

    Skleroterapi

    Prosedur sedemikian pada peringkat awal dapat menghilangkan nodul buasir dengan berkesan, dan pada peringkat kemudian mereka dapat menghentikan pendarahan dan mempersiapkan pesakit untuk pembedahan yang lebih serius..

    Alat khas (jarum suntik dan anaskop) digunakan untuk manipulasi, serta larutan sclerosant, yang melekatkan dinding pembuluh darah, akibatnya nodul hemoroid jatuh dan berhenti memakan darah.

    Prosedur ini tidak dijalankan apabila:

    • buasir yang teruk;
    • keradangan rektum bawah;
    • abses pararectal;
    • fisur rektum.

    Ligasi simpulan dengan cincin lateks

    Cukup mudah, kaedah invasif minimum yang menyembuhkan nodul hemoroid dalaman. Prosedur ini dilakukan tanpa dimasukkan ke hospital dan di bawah anestesia tempatan. Pakar bedah meletakkan ligatur lateks pada badan kavernous individu.

    Cincin seperti itu secara mekanikal menekan dasar nodul, yang menyebabkan penghentian bekalan darahnya. Selepas kira-kira 14 hari, tisu yang ditangkap oleh ligatur mati, dan benjolan meninggalkan rektum bersama dengan najis.

    Batasan untuk manipulasi tersebut termasuk:

    • buasir yang teruk;
    • sempadan kabur antara nodul rektum dan luaran;
    • paraproctitis;
    • fisur rektum.

    Photocoagulation inframerah

    Prosedur serupa dilakukan dengan menggunakan alat khas - koagulator inframerah.

    Agregat ini menghasilkan radiasi, yang, menembus ke dalam jaringan pembentukan gua, membakarnya dan menyebabkan pembekuan sebatian protein yang terdapat di dinding saluran darah. Pembekuan dengan radiasi inframerah untuk buasir terutama ditunjukkan untuk rawatan penyakit hemoroid rektum pada tahap awal, yang disertai dengan pendarahan. Untuk bentuk yang teruk, kaedah ini digabungkan dengan teknik invasif minimum yang lain..

    Adakah pembekuan inframerah selalu dibenarkan? Tidak, prosedur ini juga mempunyai kontraindikasi:

    • fisur dubur;
    • fistula terusan rektum;
    • cryptitis;
    • bentuk campuran vena varikos hemorrhoidal.

    Pembekuan laser

    Bagaimana cara menghilangkan buasir dengan laser? Prosedur ini mudah. Sinar laser yang diarahkan membakar formasi kavernosa, akibatnya pada mulanya mereka berkurang, dan kemudian hilang sepenuhnya, meninggalkan tisu penghubung.

    Pembekuan laser yang paling berkesan pada tahap 2 dan 3 proses patologi. Prosedur ditetapkan untuk semua bentuk penyakit, bahkan ditunjukkan untuk nodul trombosis, namun, mereka mesti terlebih dahulu dirawat.

    Sekatan merangkumi:

    • peringkat terakhir penyakit hemoroid (kecekapan rendah);
    • jangkitan pada kawasan anorektal.

    Penghancuran Cryodestruction

    Prosedur ini difahami sebagai pembekuan segera pembentukan gua dengan nitrogen cair, yang menyejukkan tisu hingga hampir -200 darjah. Kawasan yang terjejas mati dengan cepat dan dikeluarkan dari najis.

    Prosedur ini tidak digunakan untuk:

    • trombosis nodul buasir;
    • pemburukan penyakit;
    • keradangan rektum;
    • abses pararectal.

    Sekiranya diperlukan rawatan segera, buasir dirawat menggunakan teknik invasif minimum yang disenaraikan di atas. Mereka dibezakan oleh keselamatan, kecekapan yang mencukupi dan tempoh pemulihan yang singkat..

    Pencegahan

    Langkah-langkah utama untuk pencegahan buasir adalah:

    1. Rawatan cirit-birit dan sembelit tepat pada masanya dengan menormalkan diet;
    2. Keengganan untuk menyalahgunakan minuman beralkohol;
    3. Mengehadkan pengambilan makanan pedas;
    4. Daripada kertas tandas, gunakan air sejuk yang dibilas selepas buang air besar;
    5. Elakkan tekanan yang berlebihan;
    6. Aktiviti fizikal dos, pencegahan hypodynamia.

    Dengan buasir, perkara utama adalah untuk mengetahui mengapa ia muncul, dan kemudian melakukan langkah-langkah terapi. Dalam kes saya, ia dipengaruhi oleh gaya hidup yang tidak aktif, diet tidak sihat dan sembelit yang kerap. Langkah-langkah asas membantu: diet, fibralax untuk menormalkan najis dan melegakan gejala, serta mandi dengan kalium permanganat.

    Buasir: rawatan di rumah dengan ubat-ubatan rakyat dengan cepat

    Pencapaian kemajuan teknologi sangat memudahkan kehidupan manusia. Namun, seperti yang anda tahu, anda harus membayar semuanya. Penggunaan faedah tamadun menyebabkan penurunan mendadak dalam tahap aktiviti fizikal, yang menyebabkan banyak penyakit. Sebahagian daripada mereka boleh dikendalikan sendiri. Sebagai contoh, sekiranya terdapat gangguan seperti buasir, rawatan di rumah dengan ubat-ubatan rakyat dengan cepat dan berkesan melegakan penyakit yang menjengkelkan.

    Cadangan umum

    Perlu disedari bahawa tidak ada penawar ajaib untuk penyakit ini. Untuk menyingkirkan masalah yang mengganggu, anda harus mempertimbangkan semula gaya hidup anda, membuat penyesuaian terhadap diet anda, mencari peluang untuk melakukan senaman secara teratur, dll. Selain menggunakan ubat-ubatan rakyat sepanjang tempoh rawatan (atau lebih baik - sentiasa), ikuti peraturan berikut:

    • berhenti merengsakan mukosa gastrik - bir dan alkohol lain, makanan terlalu pedas, acar, dan lain-lain;
    • menghilangkan sembelit;
    • elakkan hipotermia;
    • menahan diri dari kerja fizikal yang sukar;
    • ganti kertas tandas kasar dengan kain lembut atau tisu basah;
    • elakkan kehadiran badan yang berpanjangan dalam satu kedudukan;
    • setelah pergi ke tandas, basuh dubur dengan air sejuk.

    Ubat rakyat untuk buasir

    Sebelum memulakan rawatan, penting untuk memastikan diagnosisnya betul. Gejala buasir yang ketara sering kali tidak diragukan lagi. Memandangkan kelembutan masalah ini, banyak orang lebih suka memilih rawatan buasir secara bebas dengan ubat-ubatan rakyat di rumah.

    Dalam banyak kes, terapi di rumah boleh diterima. Walau bagaimanapun, perlu diingat bahawa gejala serupa diperhatikan dalam banyak penyakit lain: misalnya, tumor atau polip saluran dubur, paraproctitis mukosa subkutan, prolaps rektum, kondilomatosis, dan lain-lain. Sehubungan itu, sebelum menggunakan teknik terapi bukan tradisional, sangat disarankan untuk berjumpa dengan proctologist, terutamanya sekiranya berlaku pendarahan.

    Lilin

    Penggunaan suppositori mungkin merupakan kaedah termudah dan paling terkenal untuk mengatasi buasir. Bergantung pada komposisi, pelbagai kesan dapat dicapai: penghilang rasa sakit, penyembuhan, peningkatan peredaran darah, penghapusan keradangan, kesan pencahar. Sebaiknya nyalakan lilin pada waktu malam..

    Penting! Sebelum prosedur, untuk membersihkan selaput lendir, perlu melakukan pembasuhan dengan setengah gelas air atau rebusan herba.

    Pilihan lilin berikut menunjukkan kecekapan terbaik:

    • Kentang mentah. Pada waktu malam, lilin kentang yang baru dipotong diletakkan di dubur dan dibiarkan semalaman. Anda tidak perlu mengekstraknya - semuanya berlaku secara semula jadi. Dalam 10 hari, ada kemungkinan untuk mendapatkan kelegaan yang ketara kerana kesan menyelimuti, dan juga kerana kesan kentang anti-radang dan pertumbuhan semula. Baca lebih lanjut mengenai cara merawat buasir dengan kentang di sini - Rawatan buasir di rumah dengan cepat dengan kentang.
    • Lobak segar. Lilin wortel diperkenalkan pada waktu petang, selama kira-kira setengah jam.
    • Madu gula-gula. Bahan berguna yang termasuk dalam produk membolehkan anda menghentikan sindrom kesakitan dengan cepat.
    • Minyak, madu dan aloe. Daun aloe cincang dan sedikit madu ditambahkan ke mentega yang dilembutkan. Lilin terbentuk dari campuran yang dihasilkan dan dibekukan di dalam peti sejuk. Komposisi ini berkesan walaupun dengan bentuk penyakit lanjut.
    • Bawang putih. Cengkih dihancurkan, dicampur dengan mentega cair. Kemudian campuran dituangkan ke dalam acuan foil yang telah disiapkan dan dihantar ke peti sejuk. Suppositori yang dihasilkan dimasukkan ke dalam dubur selepas setiap pergerakan usus. Produk mesti digunakan dengan berhati-hati, kerana bawang putih mempunyai kesan menjengkelkan dan vasodilating..

    Kesan penyembuhan selesema pada penyakit rektum telah diketahui sejak zaman kuno. Pada masa ini, cryoprocedures juga tidak kehilangan popularitinya, kerana keberkesanannya telah lama terbukti..

    Doktor lama mengesyorkan menggunakan resipi buasir seperti itu. Potong satu jari dari sarung tangan kulit. Isi dengan ais hancur dan ikat dengan tali yang panjang. Masukkan jari yang sebelumnya dilincirkan dengan jeli petroleum sayur ke dalam rektum pada waktu malam. Pada waktu pagi, angkat dengan renda. Basuh dengan bersih selepas setiap penggunaan. Teruskan perjalanan terapi selama 3-4 minggu.

    Terdapat juga pilihan yang lebih mudah - lilin ais. Tuangkan air ke dalam tong jari getah atau silinder kertas. Untuk membeku. Untuk mengelakkan kerosakan pada selaput lendir yang halus, sebelum memasukkan lilin, disarankan untuk merendamnya dalam air suam selama beberapa saat sehingga bentuknya bulat. Waktu menahan lilin di dalam badan secara beransur-ansur meningkat - dari 30 saat hingga pembubaran selesai. Untuk rawatan buasir yang lebih berkesan dan cepat dengan ubat-ubatan rakyat, bukannya air biasa, anda boleh menggunakan decoctions herbal - contohnya, chamomile.

    Rawatan buasir yang berkesan dan cepat dengan ubat-ubatan rakyat disebabkan oleh kemungkinan kesan langsung penyembuhan pada fokus keradangan. Sekiranya atas sebab tertentu penggunaan lilin menyebabkan rasa tidak selesa, anda boleh mencuba kaedah terapi yang lebih ringan..

    Mandi Sitz

    Dulang dengan ramuan ramuan herba adalah baik kerana ia boleh digunakan untuk pelbagai tujuan. Bergantung pada tanaman ubat yang digunakan, kesan penyembuhannya mungkin berbeza. Anda boleh memilih pilihan yang sesuai: penghilang rasa sakit, hemostatik atau anti-radang. Mandi sangat berguna untuk buasir, tetapi ia mempunyai satu kontraindikasi: pembuangan berterusan.

    Terdapat banyak resipi yang boleh anda ganti mengikut perasaan anda:

    • Bawang dalam susu. Penyembuhan kaldu dibuat dari 4 bawang. Mereka dituangkan dengan satu liter susu dan didihkan dengan api kecil. Selama ini, enema pembersihan dilakukan. Kemudian keluarkan loyang dari dapur. Tudung kayu diletakkan di atas dengan lubang dibuat di mana wap akan keluar. Pesakit duduk, meletakkan dirinya sehingga kawasan yang terkena dirawat secara maksimum dengan stim. Prosedur diteruskan sehingga kuali menyejuk. Mandi sitz bawang paling berkesan untuk merawat buasir dalaman.
    • Chamomile. Ambil 2 sudu kecil. perbungaan kering selama 2 cawan air mendidih. Wap yang berasal dari infusi harus jatuh di kawasan yang terjejas. Oleh itu, untuk mencapai kesan yang lebih besar, semasa sesi rawatan, mereka menutupi diri dengan tuala mandi hingga ke pinggang. Sepasang biasanya berlangsung selama 15 minit.
    • Infusi burnet. Ambil 4 sudu besar untuk satu mandi. l. keringkan ramuan herba dan tambahkan 2 liter air mendidih. Terus api selama 5 minit. Prosedur dilakukan dalam masa 10 minit. Ia berfungsi paling baik untuk buasir luar..
    • Blackroot. 4 sudu besar dituangkan ke dalam liter air mendidih. l. akar cincang. Rebus selama 15 minit, tutup penutup dan biarkan selama 10-12 jam. Kemudian kuahnya ditapis. Alat ini sesuai bukan sahaja untuk mandi, tetapi juga untuk losyen, kompres, bilas. Menyembuhkan luka dengan baik dan melegakan kesakitan.
    • Kulit buah chestnut. Masukkan 100 g kulit ke 2 liter air, rebus selama setengah jam. Prosedur ini dilakukan setelah membersihkan usus, apabila urat keluar. Komposisi ini boleh digunakan untuk pendarahan hemoroid.
    • Anak domba putih. 3 sudu besar l. bahan mentah kering dituangkan dengan 1 liter air panas, disimpan dengan api kecil selama 10 minit. Setelah bersikeras, tapis. Tumbuhan ini mempunyai kesan hemostatik dan anti-radang.
    • Mandi sejuk yang menenangkan adalah pilihan paling mudah. Ia hanya memerlukan satu liter air sejuk dan lembangan. Sebaik-baiknya, mandi seperti itu diambil dua kali sehari, selama 3-4 minit. Untuk kesan pembasmian kuman tambahan, tambahkan sebiji permanganat kalium. Kursus mesti dijalankan dalam 3-4 minggu.
    • Mandi berasap Parsi. Bata merah panas diletakkan di bahagian bawah tin. Taburkan dengan bawang putih cincang (pilihan dengan duri). Sebaik sahaja asap muncul, mereka duduk di atas tin.

    Bayaran lisan

    Sebilangan besar ubat rakyat untuk buasir dirancang untuk aplikasi topikal. Walau bagaimanapun, untuk mencapai kesan penyembuhan yang lebih ketara, disarankan untuk menggabungkan kesan tempatan secara serentak dengan pengambilan sebatian berguna di dalamnya. Untuk tujuan ini, anda boleh menggunakan:

    • Jus Rowan. Rowan fresh dilarutkan secukupnya, ambil 100 ml tiga kali sehari. Basuh dengan air.
    • Celandine. Bancuh 1 sudu kecil. dalam segelas air mendidih, minum dalam setengah jam. Ulangi beberapa kali sehari.
    • Sorrel kuda. Pada waktu malam mereka minum infus panas tanaman.
    • Dandelion. 1 sudu besar l. tuangkan segelas air, bersikeras sekurang-kurangnya 8 jam. Minum sebelum makan selama seperempat gelas.
    • Aspen. 1 sudu besar l. daun kering dibancuh dengan 150 ml air mendidih. Setelah berkeras, ketegangan. Minum 50 ml tiga kali sehari. Daun Aspen juga baik sebagai ubat luaran - hanya digunakan pada kawasan yang terjejas..
    • Beet. Jus sayur yang baru diperah digunakan untuk rawatan. Ia diminum sebelum makan selama seperempat gelas beberapa kali sehari..
    • St. John's wort. Tuangkan segelas air mendidih lebih dari 1 sudu besar. l. herba, rebus selama beberapa minit. Ambil tiga kali sehari, 50 ml.
    • Sauerkraut. Air garam dianggap kuratif. Mereka meminumnya dengan suam, setengah gelas 2-3 kali sehari..
    • Cambuk timun. Kilang ini terkenal dengan sifat hemostatiknya. Untuk menyediakan ubat, bulu mata dicuci, dikeringkan dan dihancurkan. Masukkan 50 g rumput hingga 0.5 l air, didihkan. Selepas infusi, ambil 100 ml 3 kali sehari sehingga pendarahan berhenti.
    • Mumiyo. Minum semasa perut kosong 0.2 gram pada waktu pagi dan sebelum tidur. Dalam kes ini, pastikan untuk melumasi dubur dengan campuran mumia dan madu yang disediakan khas.
    • Herba buasir (atau knotweed). 0.5 liter air dengan 2 sudu kecil. bahan mentah kering direbus selama 15 minit. Selepas 2-3 jam, tapis. Minum tiga kali sehari, 0.5 cawan sebelum makan.

    Tumbuhan sering memprovokasi perkembangan reaksi alergi. Oleh itu, persediaan herba harus digunakan dengan berhati-hati, sentiasa mengawasi keadaan umum badan..

    Akupresur

    Urutan boleh dilakukan secara bebas, tetapi pertama anda harus mempelajari asas-asas teknik pelaksanaannya. Tidak sukar:

    • Semasa tekanan, jari berserenjang dengan permukaan badan.
    • Sekiranya titik ditentukan dengan betul, badan akan segera bertindak balas terhadap rangsangannya. Tindak balas boleh terdiri dari mati rasa hingga sakit ringan.
    • Urut dilakukan dengan tuala jari atau dengan seluruh tapak tangan.
    • Semua pergerakan diulang selama 3-5 minit.

    Pencapaian kesan yang ketara dapat dilakukan hanya jika urutan dilakukan secara sistematik sebagai kaedah rawatan tambahan. Kursus minimum adalah 12 sesi. Mata yang disyorkan untuk pendedahan:

    Sukar untuk memperhatikan setiap titik dalam satu sesi, jadi disarankan untuk mengurut mereka secara bergilir. Satu sesi - poin dari 1 hingga 12, seterusnya - dari 13 hingga 24, kemudian kembali ke kumpulan pertama sekali lagi.

    Hirudoterapi

    Rawatan buasir yang lebih maju walaupun dengan lintah telah menunjukkan kecekapan tinggi. Hasilnya dapat dilihat secara nyata setelah 2-3 sesi. Pesakit mencatat hilangnya rasa sakit dan pendarahan yang cepat. Rahsianya terletak pada zat aktif biologi yang banyak terdapat dalam air liur lintah. Mereka melancarkan pembekuan darah, menghilangkan keradangan, meningkatkan keanjalan kapilari, dan menipiskan darah.

    Menurut skema hirudoterapi untuk buasir, lintah diletakkan di kawasan sakrum dan di sekitar dubur. Dalam satu sesi, mereka meletakkan 3 hingga 6 lintah. Anda harus betul-betul bersedia untuk prosedur rawatan:

    • Sepanjang tempoh kursus terapi, perlu memperhatikan kemurnian dubur.
    • Daripada kertas tandas, sangat digalakkan mencuci dengan air tanpa menggunakan sabun selepas setiap pergerakan usus..
    • Lakukan senaman setiap hari untuk menguatkan otot dubur - ketegangan dubur, kemudian rilekskannya. Ulangi hingga 300 kali.
    • Kursus penuh terdiri daripada 10-13 sesi, di mana terdapat rehat 2-3 hari. Enam bulan setelah menyelesaikan hirudoterapi, disyorkan untuk menjalani rawatan sekali lagi. Ini akan memberikan kesan yang lebih tahan lama..

    Mengambil kira ciri individu ketika memilih ubat

    Hari ini, maklumat mengenai cara merawat buasir dengan ubat-ubatan rakyat tersedia untuk semua orang. Walau bagaimanapun, tidak semua pesakit berjaya menyingkirkan masalah halus mereka. Walaupun begitu, terdapat banyak contoh pemulihan yang memberangsangkan. Apa rahsia?

    Hakikatnya ialah pemilihan kaedah rawatan mesti didekati dengan penuh tanggungjawab. Tubuh setiap orang adalah unik. Kejayaan terapi bergantung pada sejauh mana agen terpilih memenuhi keperluan pesakit..

    Contohnya, jika pesakit mempunyai sejarah alahan, anda tidak boleh mengambil risiko menggunakan madu untuk rawatan, begitu juga dengan produk lebah lain. Lebih bijak mencari pilihan dengan bahan yang kurang alergenik..

    Perbezaan seksual tidak menjadi masalah dalam kes ini. Anda boleh menggunakan ubat rakyat yang sama untuk buasir pada wanita (lihat Cara merawat buasir di rumah dengan cepat pada wanita) dan lelaki (lihat Cara merawat buasir di rumah dengan cepat pada lelaki dewasa). Satu-satunya pengecualian adalah keadaan ketika seorang wanita hamil atau menyusu. Ini memerlukan pendekatan khas.

    Rawatan buasir pada wanita hamil dengan ubat-ubatan rakyat

    Membawa bayi sering menjadi faktor yang memprovokasi perkembangan buasir. Ini difasilitasi oleh: tekanan rahim yang membesar, sekatan pergerakan, perubahan hormon dan banyak sebab lain. Sebarang ubat dalam tempoh ini tidak diingini, jadi bantuan perubatan tradisional akan sangat berguna. Walau bagaimanapun, resipi mesti dipilih dengan teliti. Sebaiknya koordinasi semua tindakan anda dengan doktor terlebih dahulu..

    Sangat tidak digalakkan menggunakan julap kuat dan mandian sitz sejuk untuk rawatan wanita hamil. Pencahar harus dipilih ringan, dan mandi boleh diganti dengan losyen atau kompres.

    Seorang ibu yang menyusu mesti mengesan semua makanan yang masuk ke dalam tubuhnya dengan jelas. Oleh itu, sebarang kaedah yang boleh menyebabkan mabuk bayi tidak termasuk (contohnya, celandine). Anda juga harus menyerah ramuan yang mengurangkan laktasi (chamomile, pudina). Di samping itu, ada kemungkinan bahawa anak itu akan mengalami reaksi alahan terhadap tanaman..

    Sebagai tambahan kepada prosedur perubatan, wanita hamil dan menyusui akan mendapat manfaat daripada latihan fizikal khas, pelaksanaannya secara teratur akan menguatkan otot-otot dubur, menghilangkan kesesakan vena dan merangsang usus:

    • Dari kedudukan berdiri, mereka mengangkat tangan di hadapan mereka, memusingkan badan, sekaligus mengambil satu tangan ke belakang. Latihan dilakukan terlebih dahulu ke satu arah, kemudian ke arah lain. 5 repetisi sudah cukup.
    • Tangan dikunci. Mereka melakukan putaran ke sisi, sambil berusaha menggerakkan tangan mereka sejauh mungkin.
    • Pada trimester kehamilan I-II, latihan dalam posisi berbaring dibenarkan (masing-masing 5-7 pengulangan):
      • di sebelah - kepala terletak di tangan, lutut ditarik ke perut, setelah beberapa saat kaki diluruskan, perkara yang sama diulang di sisi lain;
      • di bahagian belakang - kedua lutut ditarik ke perut pada masa yang sama, kemudian turunkan kaki.

    Baca lebih lanjut mengenai rawatan buasir pada wanita hamil dan menyusui di rumah di halaman ini:

    Nasihat proctologist

    Tidak biasa membicarakan penyakit seperti buasir. Seseorang yang pertama kali mengalami gejala patologi proktologi tidak tergesa-gesa untuk berjumpa doktor. Sementara itu, statistik menegaskan bahawa sekurang-kurangnya 10% populasi dewasa menghadapi masalah buasir, dan di kalangan wanita yang melahirkan, kadar kejadian meningkat 5 kali ganda (Ibu dan Anak. 2010, T. 18, No. 4, hlm. 200).

    Keinginan pesakit untuk melakukan tanpa nasihat perubatan cukup difahami. Walau bagaimanapun, ini tidak selalu sesuai. Hanya 15-20% pesakit yang melihat proctologist hanya mempunyai satu penyakit. Biasanya mereka mempunyai banyak luka proktologi. Pembedahan sering diperlukan untuk menyembuhkannya sepenuhnya. Senario yang biasa untuk perkembangan peristiwa adalah akibat semula jadi dari lawatan lewat ke pakar..

    Namun, jika diputuskan untuk memilih kaedah rawatan bukan tradisional, cadangan berikut harus diambil kira:

    • Analisis gaya hidup anda.
    • Selaraskan aktiviti fizikal - mereka harus tetap, tetapi tidak terlalu berat.
    • Hilangkan makanan yang menjengkelkan.
    • Pantau kerapuhan najis. Sebarang penyimpangan dari norma tidak baik untuk keadaan rektum..
    • Ikut peraturan kebersihan yang mudah. Sekiranya terdapat lebam, tolak sepenuhnya membersihkan dubur dengan kertas tandas - ini boleh menyebabkan kecederaan tambahan. Selepas setiap pergerakan usus, anda perlu membersihkan.
    • Suppositori rektal yang terbuat dari bahan semula jadi adalah ubat yang baik yang boleh anda buat sendiri.
    • Hirudoterapi memberikan hasil yang sangat baik.

    Sekiranya terdapat penyakit seperti buasir, rawatan di rumah dengan ubat-ubatan rakyat dapat dengan cepat menenangkan kesakitan dan menghilangkan keradangan. Namun, untuk penawar yang terjamin dan selamat, anda harus berjumpa doktor. Gabungan ubat tradisional dan tradisional akan mencapai hasil yang sangat baik.

    Adakah artikel ini membantu anda? Kongsikan kepada orang lain!