Apa yang awak duduk?

Adakah ubat penenang ini? Saya mengambilnya ketika keadaan sangat tertekan. Anda tahu bila semuanya menumpuk sekaligus dan hanya menenggelamkan anda.

Di tempat kerja saya tiba-tiba membincangkan topik ini, dan anda tidak tahu apa yang bermula di sini.. Beberapa rakan mengatakan bahawa saya seorang penagih dan lemah, yang lain menyokong.

Sudah tentu, banyak penyelidikan telah dilakukan bahawa jenis kemurungan atau penyakit mental dirawat dengan pil tertentu. Ubat yang berbeza sesuai untuk semua orang. Saya, pada gilirannya, mengambil ubat penenang untuk tidur lebih lena, dan tidak ada kemurungan. Saya tidak merancang untuk berjumpa doktor dan bercakap dengannya mengenai perkara ini. Ini sementara, setiap orang mempunyai situasi seperti ini.

Seorang rakan sekerja mengatakan anda hanya perlu lebih kuat dan menanganinya melalui sukan atau aktiviti lain. Mereka menasihati untuk menyelami diri sendiri dan mencari alasannya, melakukan introspeksi dan seumpamanya.

Yang lain bercakap tentang apa gunanya introspeksi sekiranya situasi yang tidak dijangka berlaku dalam hidup.

Tidak ada yang boleh anda lakukan, dan tidak ada salahnya mengambil ubat penenang untuk sementara waktu. Sebilangan tekanan merehatkan, yang lain hilang. Dan apa gunanya?

Sekarang mereka yang menentang ubat penenang memandang saya seolah-olah saya kuda. Sesuatu memberitahu saya bahawa walaupun mereka menasihati saya, mereka sendiri tidak sempurna. Salah satu daripadanya berat, yang kedua berjalan gugup, saya tidak tahu apa-apa tentang yang ketiga.

Walau apa pun, setiap orang menghadapi tekanan sendiri. Dan tidak ada yang memalukan dalam cara anda melakukannya. Sekiranya ia membantu anda, maka mengapa tidak?

Tonton Apa Yang Anda Duduk: Cara Memilih Kerusi Yang Tepat Untuk Anak Anda

Perabot yang kita gunakan setiap hari baik membuat kita sihat atau berubah menjadi kuda Trojan, secara diam-diam menyebabkan bahaya serius. Ini terutama berlaku untuk kerusi untuk kanak-kanak dan remaja.

11 Februari 2019 10:33

Kerusi yang semakin meningkat

Pertama sekali, perhatikan kerusi yang boleh disesuaikan: ia akan bertahan paling lama.

Perabot yang tumbuh telah dirancang oleh pereka Norway Peter Opsvik pada tahun 1972 dan Stokke sahaja telah menjual lebih dari 10 juta kerusi ini..

Populariti ini sangat wajar: beberapa kerusi yang boleh disesuaikan boleh digunakan sejak anak baru belajar duduk, dan bahagian tambahan membolehkan mereka mengganti kerusi tinggi yang biasa. Ketinggian kaki dan kerusi yang berubah-ubah, yang "tumbuh" bersama anak, adalah jaminan bahawa perabot ini pasti akan berfungsi sehingga tamat pengajian, jika "si kecil" anda tidak menjadi kelas berat. Kerusi ini direka untuk berat badan tidak lebih dari 60-100 kilogram. Mereka diperbuat daripada kayu lapis atau kayu padu dalam pelbagai warna dan kemasan.

Kerusi kanak-kanak yang boleh disesuaikan "Kotokota"

Perhatian!

Kerusi dari pengeluar yang berbeza sedikit berbeza dari segi ukuran, bentuk belakang, jumlah slot untuk penyesuaian, kekuatan, harga.

Kerusi yang tumbuh mesti sesuai dengan ketinggian dan kedalaman meja. Penting untuk mempertimbangkan ketebalan bahagian atas meja dan struktur sokongan meja.

Dimensi kerusi ditunjukkan di laman web pengeluar, ukuran pita dan ukuran sederhana akan membantu anda memilih pilihan terbaik.

Kerusi pelajar

Anak itu pergi ke sekolah, yang bermaksud bahawa dia akan menghabiskan lebih banyak masa di kerusi daripada yang dia dan ibu bapanya mahukan. Lebih baik menggergaji granit sains tanpa memudaratkan postur di atas kerusi dengan ukuran yang sesuai dan sesuai.

Mengetahui seberapa cepat kanak-kanak membesar, dan mempertimbangkan harga perabot yang baik, pertama sekali kita berfikir tentang penjimatan dan bagaimana memilih sesuatu "untuk pertumbuhan". Lebih baik tidak melakukan ini: kos perundingan dengan ortopedis pintar dan rawatan seterusnya akan jauh lebih tinggi.

Perabot boleh laras jauh lebih mahal daripada rakan sejawat yang tidak dikawal selia, tetapi anda boleh menyesuaikannya beberapa kali dalam setahun. Semakin banyak pilihan untuk menyesuaikan diri dengan ketinggian anak dan aktiviti yang berbeza (biasanya dari dua hingga sembilan kedudukan), semakin selesa pelajar dan lebih selamat untuk tulang belakangnya..

Penting agar kerusi tidak hanya sesuai dengan anak, tetapi juga sesuai dengan meja dengan betul. Oleh itu, kami mengesyorkan untuk "mencuba" perabot sebelum membeli. Pilihan terbaik adalah memilih kit yang direka oleh pengeluar.

Perhatian!

Semasa memilih kerusi pelajar, peraturan keemasan berlaku: 90–90–90. Ini bermaksud bahawa kaki, pelvis dan siku ketika duduk di kerusi dan bekerja di meja harus bersudut tepat antara satu sama lain..

Kerusi pelajar kanak-kanak yang betul mesti mematuhi GOST 11016-93 (ISO 5970-79), dan meja - GOST 11015-93 (ISO 5970-79), dan kedua-dua perabot - SanPiN. Penjual mesti mempunyai semua dokumen sokongan.

Kerusi goyah

Kerusi goyang menggunakan mekanisme jenis engsel atau kusyen udara. Seseorang harus sentiasa menjaga keseimbangan, sementara beban di punggung dan punggung bawah diagihkan lebih sekata daripada di kerusi biasa. Kerusi seperti itu adalah cabaran sebenar, jadi pertama anda harus mencuba tempat duduk simulator yang berasingan, disusun mengikut prinsip yang sama..

Perhatian!

Rundingan terlebih dahulu dengan pakar ortopedik diperlukan. Sebilangan kerusi ini hanya sesuai untuk orang yang sihat. Ini adalah pencegahan penyakit punggung yang sangat baik, tetapi jika perubahan negatif telah terjadi - dan ini berlaku pada usia yang sangat awal - maka, bukannya berguna, perabot seperti itu dapat menyebabkan bahaya tambahan..

Kerusi berdiri

Mungkin, pencipta kerusi ini gemar bermain "kuda" di kerusi nenek tinggi pada zaman kanak-kanak. Kerana duduk, atau lebih tepatnya, sambil berdiri di atasnya, anda boleh merasa seperti penunggang. Versi lain dari namanya ialah kerusi pelana. Dalam kedudukan ini, peredaran darah di kaki dan di kawasan panggul tidak terganggu, dan ketiadaan sandaran belakang menyumbang kepada fungsi otot punggung dan punggung bawah yang betul. Tempat duduk beberapa model terbahagi kepada dua bahagian bebas.

Foto: Gaelle Marcel

Perhatian!

Terdapat model wanita, lelaki dan sejagat..

"Penunggang" masa depan perlu mencuba kerusi seperti itu sebelum membeli.

Kerusi lutut

Podiatrist dan pembuat perabot telah mencipta kerusi yang sangat fisiologis yang kelihatan seperti hibrida aneh dari kerusi goyang dan sandaran kaki. Berat badan seseorang yang duduk di atasnya tidak hanya jatuh pada punggung, tetapi juga pada kaki. Sudut lebih dari 110 darjah dipertahankan antara paha dan badan, dan tulang belakang mengambil kedudukan fisiologi, hampir seperti ketika berjalan. Salah satu perkara yang paling penting: walaupun dengan duduk lama di kerusi seperti itu, tidak ada kesesakan di organ pelvis.

Terdapat model yang berbeza: dengan dan tanpa sandaran belakang, dengan dan tanpa mekanisme ayunan. Beberapa kerusi ini menyesuaikan jarak antara "tempat duduk" untuk menampung orang dari ketinggian yang berbeza..

Perhatian!

Semasa membeli kerusi seperti itu untuk kanak-kanak atau remaja, pilih model dengan penyesuaian ketinggian.

Senarai semak pembelian:

  1. Rundingan dengan pakar ortopedis adalah wajar. Semasa membeli kerusi dinamik, berdiri atau lutut, diperlukan konsultasi.
  2. Ukur ketinggian anak anda terlebih dahulu sebelum membeli.
  3. Pilih kerusi untuk meja tertentu.
  4. Semak dengan sijil, GOST, SanPiN dengan penjual.
  5. Periksa kewajipan jaminan penjual dan pengeluar.
  6. Selaraskan kerusi untuk ketinggian anak.

Kerusi mana yang anda sukai - sekolah lama atau berteknologi tinggi - terpulang kepada anda. Menyimpan dalam isu penting seperti itu tidak wajar, terutamanya kerana isu harga semakin berlatarbelakangkan kemampuan kad ansuran. Perkara utama ialah anda dapat membeli apa yang optimum untuk anak anda..

Pengarang - Olga Sivyuk

"Hati nurani" adalah kad ansuran tanpa faedah yang mudah dan senang. Sebaik sahaja mengisi borang dan menerima kad, anda boleh membeli secara ansuran tanpa bayaran berlebihan di 50,000 kedai, restoran dan laman web. Hidup dengan "Nurani" lebih mudah dan menyenangkan!

Penerbit kad "Hati nurani" - QIWI Bank (JSC), lesen Bank Pusat Persekutuan Rusia No. 2241.

Bagaimana menjaga kesihatan komputer anda? Petua Yang Berfungsi

Untuk geek atau pekerja pejabat, keadaan "Sakit, lalu ekor jatuh" kadang-kadang menjadi kebiasaan. Kita semua tahu bahawa banyak duduk di komputer adalah berbahaya, tetapi kita sering bertindak seolah-olah itu membahayakan orang lain, dan tidak ada yang akan berlaku kepada kita. Sumber ini mengandungi panduan terperinci mengenai kesihatan anda, senarai semak simptom berguna, dan petua ringkas tetapi berguna. Memahami apa yang mengancam kerusi buruk dan apa kaitan antara kesejukan dan kemurungan.

Belakang

Tegasnya, anda perlu mengambil kira bukan sahaja bahagian belakang, tetapi juga seluruh badan secara keseluruhan. Ia biasa apabila anda bangun dari belakang komputer, dan tangan dan kaki anda kayu, bahu anda "dipenuhi plumbum", titik kelima diperas ke keadaan persegi, dan bukannya postur yang rata - cangkuk?

periksa diri anda

  • Anda duduk di komputer berjam-jam dan tidak juga bangun untuk minum teh.
  • Semasa anda duduk, kaki anda tidak sampai ke lantai atau, sebaliknya, lutut anda lebih tinggi daripada pelvis.
  • Setiap kali anda duduk di komputer, anda mencari posisi yang selesa di kerusi / kerusi untuk jangka masa panjang.
  • Daripada kerusi, duduk di atas bangku, kerusi makan, berbaring di belakang komputer riba di atas katil.
  • Anda sering duduk dalam posisi tidak wajar: menyandarkan seluruh badan anda di atas meja, merehatkan wajah anda dengan tangan anda, meletakkan kaki anda di bawah anda, bersantai di kerusi berbaring, dll..
  • Anda tidak kerap bersenam dan tidak banyak bersenam setiap hari.
  • Bangun dari meja terasa kebas dan letih.

Apa yang berbahaya

Apa-apa dari osteochondrosis hingga buasir. Scoliosis, hernia tulang belakang, prostatitis pada lelaki, gangguan gastrointestinal - hanya senarai kecil perkara yang anda terancam dengan ketidakaktifan fizikal dan lama, tidak betul duduk di komputer. Pada mulanya, anda akan merasa berat dan keletihan pada otot, secara beransur-ansur sindrom kesakitan akan bersambung dengan mereka di beberapa bahagian badan. Anda tidak akan menyedari bagaimana tulang belakang mula melengkung. Duduk dengan kepala yang selalu tertunduk (jika monitor terlalu rendah atau anda bekerja dengan komputer riba di lutut) mengancam dengan kyphosis leher - membongkok ke luar dan pembentukan bonggol - dan osteochondrosis.

Apa nak buat

Pertama sekali, kita melupakan sofa berjam-jam dengan komputer riba di atas katil, bergerak di sekitar meja dan memeriksa (atau melengkapkan) ruang kerja. Penting untuk kesihatan tubuh agar tempat kerja anda dipasang dengan betul..

Kerusi berlengan. Postur dan keselesaan anda secara langsung bergantung padanya. Kerusi yang dipilih dengan betul adalah pencegahan semula jadi penyakit yang mungkin berlaku. Bahagian belakang kerusi harus bersentuhan dengan punggung anda pada titik di mana tulang belakang anda paling lengkung. Sekiranya ini tidak berjaya atau anda mengalami lordosis teruk, pastikan anda menggunakan roller di bawah punggung bawah, yang boleh disesuaikan dengan ketinggian di bahagian belakang kerusi. Kami memeriksa kerusi untuk kedalaman - semestinya cukup untuk bahagian belakang paha merasakan sokongan sepenuhnya, tetapi tepi tempat duduk tidak memotong lutut anda.

Sebaiknya jangan menjimatkan wang dan memilih kerusi dengan jumlah maksimum titik penyesuaian: ketinggian dan sudut kecondongan keseluruhan kerusi; ketinggian, putaran, kecondongan lengan bawah; ketinggian dan sudut sokongan serviks. Oleh itu, anda boleh menyesuaikan kerusi sepenuhnya untuk ciri badan, ketinggian dan fisiologi anda..

Jadual. Ketinggian meja sejagat adalah 70-75 cm. Tetapi kita faham bahawa semua orang mempunyai ketinggian yang berbeza. Sebaik-baiknya, meja harus mempunyai kaki yang boleh disesuaikan supaya anda dapat menyesuaikan ketinggian agar sesuai dengan anda. Semakin tinggi badan anda, semakin tinggi meja, supaya kaki anda bebas di bawahnya, dan terdapat ruang kosong. Untuk orang pendek atau kanak-kanak, anda boleh mencari meja dengan ketinggian kira-kira 60 cm.

Pose. Kami duduk lurus, tetapi santai. Kami tidak berbaring di atas meja, jangan merebak di atas kerusi. Tetapi anda tidak perlu duduk, menelan tiang, demi postur balet - ini adalah beban yang tidak perlu dan tidak perlu pada otot dan sendi. Bahagian belakang dan leher merasakan sokongan - untuk ini kami menggunakan yang lengkap untuk kerusi atau bantal / bantal buatan sendiri. Kami meletakkannya di bawah tempat selekoh punggung dan leher bawah. Tangan terletak betul-betul di lengan bawah kerusi, tangan diletakkan di atas manipulator dengan bebas tanpa selekoh tajam di pergelangan tangan. Bahu dilonggarkan dan diluruskan - anda tidak membengkokkan, tidak membungkuk, anda tidak perlu meraih dengan seluruh badan anda untuk papan kekunci dan tetikus.

Setelah memeriksa kedudukan badan dan lengan anda, perhatikan di mana kaki anda berada. Mereka harus dibengkokkan pada sudut tepat dan disokong. Sekiranya lutut lebih tinggi daripada pinggul, maka anda perlu menaikkan kerusi dan, mungkin, memilih meja lebih tinggi. Sekiranya, sebaliknya, kaki anda tidak sampai ke lantai - gunakan alas kaki yang selesa.

Aktiviti fizikal. Anda tidak boleh melakukannya tanpanya, hypodynamia adalah sumber utama dari banyak penyakit yang dijelaskan. Dan tidak kira seberapa betul tempat kerja anda, tetapi jika anda tidak bergerak pada siang hari, penyangga lumbal dan sandaran tangan yang tinggi tidak akan menyelamatkan anda untuk masa yang lama. Cubalah untuk terganggu dari kerja setiap setengah jam atau jam, bangun dan berjalan sedikit. Sebaik-baiknya, menguli badan: memusingkan sendi bahu, lengan, lutut, membongkok, jongkok - semua kaedah dan latihan senaman klasik dan pemanasan yang boleh anda lakukan adalah baik.

Alasan seperti "Saya malu di hadapan rakan sekerja saya" atau "kita mempunyai disiplin yang ketat di pejabat kita" harus dilupakan. Memanaskan badan walaupun di tandas, dalam perjalanan ke ruang makan atau bahagian seterusnya. Jadikan peraturan semasa rehat makan tengah hari anda berjalan selama 15-20 minit di udara segar di sekitar pejabat. Dan, tentu saja, jangan lupa tentang latihan pagi yang terkenal dan sekurang-kurangnya aktiviti fizikal yang ringan. Kembara, berenang, senamrobik - malah aktiviti mudah dan menyeronokkan ini akan membantu anda menjaga kesihatan badan anda.

"Penyakit pekerjaan" yang paling biasa bagi pekerja pejabat dan pemain adalah sindrom carpal tunnel, juga disebut sindrom carpal tunnel. Gejala pertama adalah kesemutan dan menggigil di jari, sakit dan keletihan di pergelangan tangan. Sindrom terowong berlaku kerana mampatan saraf median di pergelangan tangan semasa selekoh tangan yang kuat ketika mencengkam tetikus.

periksa diri anda

  • Semasa mencengkam tetikus, tangan membongkok pada sudut tajam.
  • Adakah anda suka menggunakan komputer riba sambil berbaring di atas katil.
  • Menjelang akhir hari, lengan kerja anda (atau kedua-duanya) sudah letih dan lemah.
  • Panas dan sejuk terasa lebih teruk pada jari anda.
  • Ketidakselesaan kekal atau sementara di pergelangan tangan, jari: lebam angsa, mati rasa, sakit. Sekiranya anda meletakkan tangan anda di atas meja dengan tangan anda di tepi, ia menjadi lebih mudah.

Apa yang berbahaya

Ketidakselesaan tangan ringan yang tidak anda perhatikan boleh bertambah buruk. Secara beransur-ansur, cahaya merayap dan kesakitan yang tidak mengganggu berkembang menjadi rasa berat yang berterusan. Jari boleh menjadi tidak sensitif, dan tangan dan seluruh lengan mungkin mengalami kekejangan. Dengan sindrom terowong karpal yang maju, rasa sakit mula mengganggu pada bila-bila masa, bangun pada waktu malam.

Kes ringan dan sederhana biasanya dirawat secara konservatif - pembalut, belat, ubat, istirahat, terapi manual, fisioterapi, dan lain-lain. Tetapi dengan neuropati lanjut, anda perlu berjalan ke pakar bedah untuk membedah ligamen palmar dan menguraikan saraf.

Apa nak buat

Langkah pertama adalah memeriksa tempat kerja anda. Oleh itu, jika anda terlepas bahagian pertama artikel, bacalah pula. Perhatikan bahawa papan kekunci mestilah tepat di bawah siku. Semasa bekerja, tangan anda tidak boleh menjuntai di udara, tetapi dengan kuat meletakkan di lengan bawah. Semasa bekerja, jari harus sedikit bengkok, dan tangan harus sedikit tergantung di atas papan kekunci. Tetikus harus sesuai dengan telapak tangan anda - tidak lebih besar atau lebih kecil.

Sekiranya sindrom terowong telah berlaku, anda tidak boleh bertahan dan menunggu sehingga rasa sakit itu hilang dengan sendirinya. Terdapat ortosis ortopedik, pendakap dan pengikat pergelangan tangan khas. Mereka membetulkan sendi pada kedudukan yang betul dan mengganggu pergerakan yang tidak perlu. Pembalut membantu dalam rawatan sindrom terowong dan melegakan kesakitan semasa bekerja, tetapi ia harus digunakan setelah berunding dengan doktor dan dengan tegas atas cadangannya.

Seterusnya, anda perlu mengganti papan kekunci dan tetikus, dengan bersungguh-sungguh menguji peranti untuk keselesaan.

Trackball, sejenis tikus yang tidak perlu bergerak di sekitar meja, sangat bagus untuk sakit pergelangan tangan. Sebaliknya, anda memutar bola, dengan itu menggerakkan kursor di sekitar skrin. Tangan mengendur, bergerak kurang. Bola trek berbeza dalam pengubahsuaian dan ukuran, jadi anda boleh memilih pilihan yang akan melegakan kuas anda sebanyak mungkin. By the way, bola trek juga dapat mengembangkan kemahiran motor halus dan menjimatkan ruang kerja di atas meja..

Tikus tegak adalah satu lagi penyelesaian terbaik untuk sindrom terowong. Berkat cengkaman khas, lengan diluruskan sepenuhnya, membebaskan saraf median yang sama dari sesak.

Dan, tentu saja, jangan lupa menguli tangan dan pergelangan tangan, melakukan latihan asas - selekoh, kelainan, relaksasi.

Mata

Kami sampai pada visi yang paling banyak dibincangkan. Mengenai masalah kesan negatif komputer terhadap penglihatan, ini bukan tanpa cerita mengenai radiasi dari monitor, mengenai bahaya mematikan cahaya biru dan kisah-kisah seram yang lain. Tetapi komputer, walaupun tanpa radiasi, tidak mempengaruhi mata kita dengan cara yang terbaik. Dan kesalahan cahaya monitor tidak begitu besar sepertinya. Kedudukan anda di komputer, postur, lampu di sekitar anda, kecenderungan genetik dan jangka masa kerja di komputer juga penting..

periksa diri anda

  • Duduk di komputer anda selalunya pada waktu malam dengan lampu mati.
  • Tidak dapat mengeluarkan air mata tunggal pada melodrama kegemaran anda.
  • Anda sentiasa mencucuk hidung ke monitor. Tidak secara harfiah, tentu saja.
  • Bangun pagi dengan mata yang sakit dan bengkak.
  • Berpusing-pusing sering melihat maklumat di monitor.
  • Secara berkala atau berterusan, anda mengalami salah satu daripada gejala ini: rasa berat dan letih di mata (seolah-olah anda meletakkan beban pada mata anda), kemerahan, rasa pasir di mata, sakit kepala. Mata menjadi merah setelah duduk di komputer atau pada waktu malam.

Apa yang berbahaya

Masalah yang paling biasa adalah mata kering. Di komputer, kekerapan berkelip berkurang beberapa kali, dan ini menyebabkan pengeringan separa filem cecair air mata. Secara harfiah, mata anda tidak mempunyai cukup air mata untuk menghidrat bola mata anda. Akibatnya - sensasi terbakar di mata, kekeringan, ketidakupayaan untuk menangis, rasa gementar dan parut di mata. Sindrom mata kering, dengan cara ini, berkembang bukan sahaja dari komputer, tetapi juga dari udara dalaman yang kering / berlebihan.

Rabun jauh adalah perubahan penglihatan biasa yang lain. Ia berlaku kerana dengan fokus berterusan pada satu titik yang terletak berdekatan, ketidakseimbangan ketegangan berlaku di antara otot-otot mata. Hasilnya, anda masih akan melihat yang baik dari jarak dekat, tetapi yang buruk jauh..

Apa nak buat

Anda tidak akan dapat memaksa diri untuk berkedip lebih kerap - ini adalah proses yang tidak disengajakan. Oleh itu, dari mata kering, simpan titisan "air mata buatan" (tetapi pada mulanya, berjumpa doktor).

Periksa kedudukan anda berbanding monitor. Semakin besar layar, semakin jauh jaraknya dari Anda, tetapi secara umum, jaraknya sekurang-kurangnya 40 cm. Kurangkan kecerahan dan kontras dari maksimum sehingga cahaya terang tidak memukul mata anda. Pastikan monitor anda berkualiti, tidak berkedip, dan lampu latar seragam di seluruh skrin.

Sentiasa bekerja di kawasan yang terang. Semakin gelap ruangan di sekeliling anda, semakin tertekan mata anda dengan kontras cahaya yang terang. Sekiranya anda masih perlu bekerja dalam keadaan separuh gelap, kurangkan kecerahan monitor ke tahap minimum. Sesuaikan kedudukan lampu atau desktop supaya pancaran cahaya tidak langsung terkena monitor, sehingga silau dan pendarahan.

Berehatlah! Ia perlu. Rehat selama lima minit dari monitor setiap setengah jam atau sekurang-kurangnya satu jam. Sekiranya anda lupa melakukannya sendiri, pasang sejenis program pelindung mata yang mengganggu kerja anda secara paksa, menggelapkan skrin dan membuat anda berehat. Contohnya, C&V, "Eye Rest", Eyes Relax, EyeLeo. Program Workrave, misalnya, juga akan mengesyorkan anda melakukan gimnastik mata semasa rehat, antara lain..

Gimnastik adalah kaedah termudah dan berkesan untuk mengelakkan mata anda. Ini akan merehatkan mata dan menguatkan otot. Tidak semestinya melakukan gimnastik setiap setengah jam - otot yang sama terletak di mata seperti di tempat lain, dan mereka juga boleh terlatih dan terlalu banyak bekerja. Satu atau dua kali sehari selama beberapa minit akan mencukupi. Anda mungkin mengetahui semua latihan ini, tetapi kami masih ingat:

  1. Berkelip cepat-cepat selama 1 minit.
  2. Tutup mata anda dengan ketat selama 3 saat, kemudian buka untuk masa yang sama.
  3. Gerakkan bola mata anda ke arah yang berbeza: kiri ke kanan, kanan ke kiri, arah jam dan lawan jam.
  4. Urut perlahan-lahan mata anda melalui kelopak mata tertutup dengan hujung jari anda.
  5. Lihat objek terdekat, kemudian objek yang jauh. Berselang-seli 10-15 kali.

Dan, akhirnya, jika anda menghabiskan sebahagian besar hidup anda di komputer, jangan mengabaikan diagnostik oftalmologi setiap enam bulan - maka anda dapat melihat kemungkinan perubahan negatif dalam penglihatan dalam masa.

Jiwa

Dalam bahagian ini, anda dapat melukis keseluruhan risalah mengenai pengaruh komputer terhadap kegelisahan dan jiwa secara umum. Tetapi kita akan berhenti di pangkalan. Peningkatan kegelisahan di kalangan mereka yang menghabiskan banyak masa di komputer adalah kenyataan di mana-mana. Sudah tentu, ada sebab lain dari gejala kecemasan. Tetapi jika anda sering terganggu, marah, tidak ada yang menggembirakan anda, cubalah terlebih dahulu memahami hubungan anda dengan komputer. Sebagai contoh, adakah hanya bunyi penyejuk dalam sistem yang boleh disalahkan kerana kerengsaan anda??

periksa diri anda

  • Anda panik tanpa mengetahui sebabnya.
  • Setelah bekerja di komputer, anda merasa pening, anda tidak dapat menumpukan perhatian pada apa-apa.
  • Dari kebisingan tetangga anda yang lebih sejuk mengetuk paip.
  • Saya ingin memanjat Elbrus atau sekurang-kurangnya membuat teh, tetapi sebaliknya anda duduk "selama lima minit lagi" di komputer.
  • Sukar untuk anda bangun pada waktu pagi, anda lebih kerap sakit.

Apa yang berbahaya

Keresahan dan kerengsaan berterusan mengancam apa-apa dari pertengkaran dengan rakan sekerja dan orang tersayang hingga perkembangan gangguan kecemasan mental, kemurungan dan penyimpangan lain. Lebih jauh di jalan, gangguan kecemasan akan meresap ke semua bidang kehidupan anda. Penumpuan perhatian berkurang, anda tidak mahu melakukan apa-apa, anda merasa keletihan berterusan, anda tidak merasa rehat walaupun selepas bercuti, anda menjadi tidak peduli dengan perkara yang biasanya membawa kegembiraan. Senarai ini dapat dilanjutkan selama-lamanya, dan dalam setiap kes gejalanya akan berbeza.

Apa nak buat

Sebagai permulaan, kami melakukan tiga perkara: menukar pendingin humming menjadi sistem penyejukan yang tenang, ikuti ujian vitamin D dan mula berjalan setiap hari selama sekurang-kurangnya setengah jam.

Apa kaitannya dengan beberapa vitamin D dengannya? Walaupun begitu, ini adalah prohormone yang luar biasa yang sangat penting untuk kesejahteraan kita. Dengan kekurangan vitamin D, kekebalan jatuh, teruk secara kronik, mood depresi, kehilangan kekuatan, dan kelemahan diperhatikan. Belum lagi kesannya terhadap kekuatan tulang, usus, ginjal, kesihatan pankreas, rambut, kulit dan kuku. Di kawasan bandar, tahap vitamin D sangat kerap dikurangkan. Dan jika hidup anda bermula dari monitor ke tempat tidur, maka risiko menjatuhkan vitamin D ke tahap gnome gua sangat tinggi. Oleh itu, pertama sekali, kami berjumpa doktor dan meningkatkan vitamin D. Anda akan terkejut betapa lebih baik anda akan dapat..

Berjalan adalah nasihat yang jelas dan dangkal, tetapi ia berkesan. Perubahan gaya hidup dan melampaui rutin biasa anda adalah kaedah terbaik untuk menyelamatkan anda daripada tertekan. Cubalah berada di luar rumah lebih kerap, kagumi langit dan matahari, temukan diri anda hobi yang tidak berkaitan dengan komputer, bertemu dengan rakan dan keluarga. Sekiranya semua ini tidak membantu, maka anda harus memikirkannya: mungkin anda melakukan sesuatu yang bukan untuk anda, dan sudah waktunya untuk mengubah bukan yang lebih sejuk, tetapi kehidupan anda?

Sayangnya, tidak ada "pil sejagat" atau resipi ajaib untuk bagaimana kekal sihat dan penuh tenaga selalu dan dalam keadaan apa pun. Tidak ada rahsia rahsia - semua petua mudah pada pandangan pertama, tetapi ia berjaya. Perkara yang paling penting adalah keteraturan. Gimnastik tidak akan masuk akal sebulan sekali, tetapi jika anda melakukannya setiap hari, hasilnya tidak akan lama lagi. Dan jangan lupa bahawa dalam keadaan yang tidak jelas, berjumpa doktor terlebih dahulu..

* Penyunting laman web ini tidak bertanggungjawab atas tindakan yang dilakukan oleh pengguna laman web berdasarkan artikel, komen, blog yang disiarkan di halaman laman web kami.

Apa yang awak duduk?

Kisah itu berlaku sejak dulu, di salah satu pekerjaan pertama saya. Saya masih muda. Bos memarahi saya, saya tidak lagi ingat mengapa dan berkata:

- Blah bla bla, anda perlu berfikir dengan kepala, dan bukan tempat anda duduk? * menyiratkan pantat *

- Kerusi, atau apa? * jenis humor *

Bos memutar matanya, facepalmite, dan kemudian seorang pekerja lain Anton berjalan. Bos, meminta sokongan, berkata kepadanya, sambil berfikir bahawa dia mendengar permulaan perbualan:

- Anton, ini yang biasa anda duduki?

Anton melambatkan, berkelip:

- Maksud saya, saya duduk apa?... anda bermaksud dadah.

Pada masa yang sama, wajahnya seolah-olah telah terbakar. Secara amnya, saya dan Anton sedang berjiran.

Akhlak? Dan tidak ada akhlak, hanya kejadian lucu. tamat.

Tiada pendua ditemui

Seorang rakan saya selalu memberitahu saya bahawa saya menggunakan dadah. Selepas beberapa ketika, saya sendiri mula mempercayainya.

Bl. b, tidak ada akhlak, tidak ada akal, tidak ada wang! Bagaimana untuk hidup lebih jauh?

Bohong! Mengapa orang tidak dapat memahami perbezaan antara "secara umum" "secara umum" dan "pada umumnya". Salah satu perkataan itu tidak ada sama sekali! Mata saya sudah bosan dengan pendarahan.!

- Satu perkara yang saya tidak suka tentang anda!

- Dan yang membahagikan pantat anda menjadi dua bahagian

moral adalah bahawa frasa tanpa konteks boleh mempunyai makna yang berbeza, tetapi dalam konteks - hanya satu. Oleh itu, jelaskan.

Terdapat ujian untuk karya L. Tolstoy "Anna Karenina". Pelajar itu bercakap panjang dan membosankan mengenai kehidupan Vronsky. Guru bosan mendengar.

- Anda sudah cukup bercerita mengenai wira novel ini. Sekarang beritahu saya mengenai heroin.

- Heroin adalah perkara yang kuat. Mengapa anda bertanya ini??

Kader membuat keputusan.

Cerita lain mengenai tuhan dalam bentuk manusia dilukis. Comrade memberitahu - Saya tidak boleh tidak berkongsi.

Dia telah bekerja selama 5 - 6 tahun di syarikat logistik, percaya atau tidak, ahli logistik. Dia mengatakan bahawa semuanya adalah etika yang memualkan bagi mereka - semua satu sama lain dengan nama, patronimik, tidak mengira mereka yang telah lama bekerjasama. Semua bos kepada pekerja biasa hanya pada anda. Sekiranya ada komen, hanya berkomunikasi secara peribadi. Tidak ada jeritan, perlanggaran, dll. Jadual kerja adalah dari jam 9 hingga 18. Tidak ada yang terlambat kerana ketepatan masa yang ditanamkan. Setiap orang sangat terbiasa dengannya dan secara umum semua orang gembira dengan segalanya.

Pada hari yang lain, mereka mengambil ketua baru, baik timbalan jeneral, atau ketua jabatan baru, tidak ada yang mengerti. atau lebih tepatnya tidak mempunyai masa.

Mereka memanggil rakan saya ke ruang rundingan, yang mendapati pengasas, jeneral dan bos baru bercakap tentang perlunya meningkatkan hasil kerja, mengurangkan kos, dll., Dll. Bos baru sudah mengetahui apa yang rakan saya lakukan (biarlah itu Vitalik), berapa tahun dia bekerja dan itu sahaja. Oleh itu, melihatnya dengan segera memberikan:

- Vitalik! Tidak akan ada lagi perkara seperti sebelumnya! Anda telah menenangkan jabatan anda sepenuhnya! Hari ini, kumpulkan semua hasilnya selama dua bulan terakhir dan bawa kepada saya, kami akan memutuskan apa yang harus dilakukan dengan anda. Sehingga keputusan dikumpulkan, anda tidak akan pulang! Kenapa awak berdiri ?! Terbang seperti babi! Tugas ditetapkan!

Vitalik tepat pada waktunya, memastikan bahawa tidak ada wanita yang rentan di belakangnya, memasuki bilik mesyuarat, menutup pintu di belakangnya dan memberitahu bos bahawa jika dia memanggilnya seperti itu sekali lagi, sebaliknya, dia akan menumbuk hidungnya ke mulutnya dan menerangkan secara popular bagaimana dengan siapa untuk bercakap. Di sini dengan semua bos dan pengasas.

Bose mula mencari sokongan dengan matanya di mata pengurusan atasan, tetapi Vitalik berjaya meminta maaf kepada mereka dan mundur.

Secara semula jadi, dia telah kehilangan pekerjaan secara mental dan reputasi bertahun-tahun, tetapi setelah beberapa hari tidak ada yang mengatakan apa-apa kepadanya, seolah-olah tidak ada apa-apa. Dan bos baru hilang, baik bertanya, atau meninggalkan dirinya sendiri.

Saya bangga dengan awak! Lelaki!

Mereka duduk di tempat kerja sehingga bos pergi

Kawan saya mendapat pekerjaan. 5 hari seminggu, dari jam 9 hingga 6 petang. Dan ada peraturan yang tidak tertulis: tetap bekerja sehingga bos mahu pulang. Dan akan baik-baik saja jika semua orang duduk dan bekerja, jadi tidak, mereka duduk, seseorang melekat di YouTube, dan seseorang akan menyelesaikan laporan pada pukul 7 dan duduk, menunggu bos. Dan selalunya bos bertugas pada jam 11 malam, apabila tidak ada lagi bas.

Secara keseluruhan, rakan saya menghabiskan wang untuk makan malam, dan dia juga membelanjakan wang untuk menaiki teksi untuk pulang. Sebenarnya, pada hari bekerja dia tinggal di tempat kerja, hanya menghabiskan malam di rumah. Pada akhirnya, dia bosan dan dia memutuskan untuk pergi ke bos:

- Sudah pukul 6 petang. saya akan pergi rumah?

- Ya, tentu saja, jika tidak ada tugas, tentu anda boleh pergi, hari kerja hingga pukul enam. Tidak ada yang menahan anda.

Setelah mendengar jawapan seperti itu, rakan saya mengemas barang-barangnya dan pergi. Saya juga melakukannya pada keesokan harinya dan pulang ke rumah sepanjang minggu pada pukul enam. Kadang-kadang ada perasaan bersalah bahawa semua orang duduk, dan dia akan pulang. Sehingga bulan berakhir, dan dia diberi gaji, dan selebihnya gaji + bonus untuk hasil kerja, dan dia hanya dibayar. Kemudian dia tahu mengapa semua orang duduk di tempat kerja..

Soalan saya ialah: apakah ini pelanggaran kod buruh: dia dibayar gaji, tetapi bonus dikira oleh pihak pengurusan, dan jumlahnya sampai separuh dari gaji? Di satu pihak, jika dia dipaksa bekerja hingga larut malam, maka ini adalah pelanggaran kod buruh, tetapi ternyata, ini sebenarnya adalah perjumpaan sukarela demi bonus.

Tentang kerja tidak bersyukur

Kemudian gelombang bergulir, dan mereka menulis selama beberapa hari mengenai majikan yang ceroboh yang membajak dengan menunggang kuda. Saya akan memasukkan 10 rubel saya.

Saya bercakap dengan datuk saya, memberitahunya mengenai rancangan saya untuk menukar pekerjaan (ada banyak alasan untuk itu, tetapi kewangan dan saraf adalah yang utama), datuk saya mula menghalang saya - "anda tidak boleh meninggalkan pasukan pada masa-masa sukar." Dan kelmarin dia menyatakan bahawa dia akan bekerja sendiri, tetapi sejak krisis, dia akan melakukannya secara percuma. Saya cuba memujuknya, menolak, memetik rasa tanggungjawab dan persahabatan lama dengan bosnya. Sebenarnya, hanya "di luar persahabatan" bos yang mempunyai kereta, kediaman musim panas dan pencen yang baik suatu ketika dahulu, dan datuknya mengalami kecacatan kerana kerja keras dan keadaan kerja yang buruk..

Seorang kenalan baru-baru ini berhenti, bosan dengan kerja berlebihan, menjerit pihak berkuasa atas alasan apa pun dan berkedut, walaupun cuti sakit. Dia hanya disokong oleh suaminya, yang sendiri mengalami hal serupa. Keluarga dan rakan-rakan yang lain berusaha meyakinkan mereka untuk tinggal, agar tidak kehilangan kestabilan, terutama pada waktu dan waktu itu (walaupun "waktu dan waktu itu" di pejabat mereka telah berlangsung hampir setahun). Terutama geli dengan ungkapan bapa mertuanya: "Baiklah, kamu masuk ke posisi majikan, suatu hari nanti dia akan masuk ke posisi kamu." Bapa mertua sendiri telah duduk tanpa gaji untuk bulan ketiga, tetapi dia bekerja. Ya, ia akan masuk ke posisi dan keluar, dan kemudian masuk semula. Ulangi bilangan geseran seperti yang dikehendaki sehingga kecekapan pekerja yang diinginkan.

Beberapa tahun yang lalu, ayah saya terpaksa meninggalkan pekerjaan yang dicintainya, kerana bos-bos baru secara terbuka membosankan dan membuat keadaan kerja tidak tertanggung. Selepas 2 minggu, ayah mendapat tempat yang baik, dan rakan-rakannya, di bawah rasa bersalah, takut untuk meninggalkan bos dan terus menderita di tempat yang sama. Akibatnya, salah seorang teman rapat ayahnya, yang dengannya mereka bekerjasama, berakhir di hospital dengan serangan jantung. Dan ketika dia meninggalkan hospital, dia mengetahui bahawa dia "dioptimumkan" bersama dengan bahagian Terpilets yang lain.

Kesimpulan: jika pihak pengurusan secara sistematik meletakkan anda sebagai pekerja, dan dengan setiap cara yang mungkin menunjukkan rasa tidak hormat terhadap pekerjaan anda, ia akan terus melakukannya. Anda tidak boleh menunggu sehingga menjadi lebih baik, mengambil pose dan kedudukan yang berbeza, dan menahan kekurangan wang bersama dengan penghinaan yang lain. Setelah anda mencapai titik didih, jangan biarkan diri anda menguap sepenuhnya. Lagipun, selalu ada barisan di belakang pagar dan tidak ada yang tidak dapat diganti, seperti tidak ada bonus kehidupan.

Suatu ketika, saya pergi bekerja untuk anak anjing liar

Ini adalah bagaimana ia berfungsi. Saya menjumpai anak anjing itu lima minit sebelum permulaan hari. Dia adalah anak lelaki lelaki yang kotor dan sukar dipercayai. Saya menyembunyikannya di sudut pejabat, tetapi. anak anjing itu dengan cepat merangkak keluar dan memicit. Hasilnya, semua rakan saya melihatnya.

. dan terbang ke kaki saya.

Boot, setiausaha agung Mapina Viktorovna yang sangat pelengkap dan umum. Muda dan berani. Ee ymelo nakpashennoe litso, ctpannym obpazom ckpiviloc RESIDENCE DURING Gpyaznogo schenka- "Alekcey Alekcandpovich! Oleh chto zhe ne bpezglivy covcem?! Pazveli tyt kotoran pergi." Ee yapkaya, vbbbbybybaya, dbbbbaya, dbbbbaya.

Wanita Booth, Nina Vladimirovna. Wanita tua itu, yang selalu menggerutu dan marah pada semua orang. Dengan cepat, wajahnya yang penuh dendam, berenang sambil tersenyum: "Oh, siapa yang ada di sana untuk mendapat anugerah ?! ALEXEY ALEKSANDROVICH, ini adalah penaung pekerjaan, adakah anda sendiri ?!" Di kaki saya saya mempunyai topeng jahat yang kusut, dan saya melihat wajah yang jelas dan baik.

Dan di sini, rakan sekerja saya Sergei Ivanovich. Sentiasa melayani, responsif dan penyayang kepada semua orang, orang. Dan jenaka itu akan memberitahu anda dan jenaka anda akan tersenyum. Dia, pada hari itu, di ambang pejabat saya, tidak datang. Sergei Ivanovich yang berkerut, menyatakan bahawa haiwan yang kehilangan tempat tinggal adalah kotoran dan penyakit. Di pintu saya ada topeng munafik yang kotor dan lembut.

Tetapi, sebahagian besarnya, saya dipukul oleh bos saya, Anatoly Sergeevich. Bydychi vcegda cypovym, nedovolnym dan ne gotovym to dialogy, OH ppocto and cpazy zayavil "MDA, Alekcey Alekcandpovich kazhetcya tebe nyzhen otpyck nA cegodnya You vot chto - bepi-kA etogo yuntsa dan otppoyly... Hanya anda, ini. Jangan buang anak anjing. Makhluk hidup semuanya sama. " dan dengan jijik melepaskan sampah guru yang tidak sesuai, yang tersenyum kepada kami dengan anak anjing, pergi ke luar pintu.

. y kaki saya meletakkan popi orang yang saya bercakap setiap hari, selama bertahun-tahun. Tanpa disangka-sangka, saya menyedari betapa sedikitnya saya mengenali orang-orang ini.

(c) Alexey Prokypop

Perumpamaan mengenai kontrak sosial

- Ngomong-ngomong, anda tidak tahu siapa tuan rumah laman web kami dan perinciannya?

- Kawan, awak memecat saya :)

- Ya, saya tahu, semestinya saya telah bertanya kepada anda terlebih dahulu, betapa teruknya kulit saya

Saya bekerja untuknya selama 5 tahun, adalah pekerja pertama ketika itu bukan perniagaan tetapi permulaan bodoh tanpa tingkap tanpa pintu, dan membantu dalam semua lapisan perniagaan semasa ia berkembang. Pada tahun 2018, syarikat kami yang sudah 10 orang memperoleh keuntungan $ 65 juta. Bos mengambil 99% dan mengagihkan selebihnya kepada semua pekerja, tidak memahami hayat dan sumbangan perkhidmatan. Akhirnya, semua bantahan saya, membicarakan kontrak sosial dan bukti bahawa tanpa saya wang ini tidak akan berakhir dengan pemecatan saya bulan lalu.

Kesimpulan: jangan tertipu oleh: "pertama saya akan makan, dan kemudian kita akan makan bersama, jujur." Masukkan semua janji dalam kontrak dengan segera. Kerana orang dengan cepat melupakan jumlah sumbangan orang lain apabila bahagian kontrak anda telah dipenuhi, tetapi mereka belum selesai.

Hubungan sesama manusia dan perniagaan kecil

Saya mempunyai 5 orang bawahan, saya adalah perniagaan kecil. Semasa kuarantin, sekurang-kurangnya 3 dari 5 orang tidak bekerja, saya membayar gaji kepada semua orang. Ya, sukar bagi saya, begitu juga bagi mereka. Sekarang, ketika kami kembali ke pusat membeli-belah, para pekerja menolak separuh dari gaji hingga masa yang lebih baik, mereka tidak mengambil kadar, tetapi hanya peratusan penjualan. Saya memujuk mereka, melemparkannya ke kad, di telefon, memasukkannya ke dalam beg, ke dalam mana-mana, dengan bodoh ketika saya datang ke kedai dengan barang-barang, sementara saya mengetahuinya, mereka memasukkan semuanya kembali ke dalam beg saya. Sekiranya saya tidak muncul, mereka meletakkannya di kad. Mereka mengatakan "jangan berbuat baik kepada orang lain - anda akan menjadi jahat", tetapi ini tidak selalu berlaku, saya gembira kerana saya mempunyai pekerja seperti itu.

Bersikap baik kepada orang lain.

ZY Chukchi bukan penulis

Balas jawatan "Kami pasti tidak akan menerimanya untuk bekerja"

Saya bekerja di sebuah syarikat yang terletak di lapangan terbang, jadi sukar untuk ke sana tanpa kenderaan peribadi. Oleh itu, selalu sukar untuk mencari orang. Bos memerlukan akauntan baru. Dia memanggil saya ke pejabat dan berkata: Lihat, Idlog, ada 4 calon yang tersisa, mari kita mengatur sesi sumbang saran, dan saya, untuk bercakap, akan memutuskan. Saya tidak begitu terkejut, tetapi saya tidak mahu bertanggungjawab. Secara umum, lelaki pertama: dia mempunyai pengalaman, pendidikan, pengangkutan sendiri, tetapi tiga anak. Oleh itu, mereka akan sakit, atau mereka perlu pergi ke sekolah atau sukan, dia akan meminta cuti - itu tidak sesuai. Baiklah, lelaki kedua adalah calon paling keren, tidak ada pengalaman, tidak ada pendidikan perakaunan, syarikat ayah muflis, kawan mencari pekerjaan. Persoalannya ada di wajah saya - bosnya berkata: dia seorang yang baik, akan senang bergaul dengannya (selama satu minit, bosnya berusia lebih dari 40 tahun, empat anaknya, isterinya semuanya seperti itu). Wanita ketiga - pengalaman, pendidikan, mencari pekerjaan yang lebih dekat dengan rumah. Bos: dia masih muda - ia akan bermula: perkahwinan, anak-anak, luka. Saya katakan kepadanya: jadi saya dan pasangan saya juga bukan kelab lama dan anak-anak kecil. Jawapan: anda berumur 35, dia berusia 33, anda sudah tua untuk melahirkan. Saya berjaya menangkap rahang. Secara umum, dia menyedari bahawa dia sudah terlalu jauh. Dia mengambil resume terakhir: betul-betul, saya benar-benar lupa! Mari ambil gadis ini: pendidikan perakaunan adalah yang terbaik, pengalaman bekerja sangat hebat, dia tinggal berdekatan, tetapi yang paling penting, dia sangat jelek sehingga tidak ada yang akan memandangnya. Panggil dia, beritahu dia - diupah!

Untuk mengatakan bahawa saya tercengang adalah tidak mengatakan apa-apa. Kali pertama saya melihat dan mendengar ini. Dan kita tinggal di negara maju.

Ingin mengetahui segala-galanya # 680. Peranti untuk mengembalikan pelombong di rumah di rel

Apa yang tidak boleh anda lakukan untuk pulang ke rumah untuk makan malam.

Pekerjaan pelombong adalah salah satu yang paling sukar dan berbahaya di dunia. Tidak menghairankan, apabila pergeseran berakhir, pelombong cenderung pulang secepat mungkin..

Tetapi pada tahun 1935 - ketika itulah video ini difilemkan - di bandar Porthmadog, di utara Wales, masih belum ada bas atau bas mini yang teratur untuk pekerja. Sebelum bekerja, penambang diangkat dengan troli, tetapi untuk pulang dengan selesa, mereka harus memutar diri. Video ini merakam cara asal pelombong berjalan pulang di landasan kereta api setelah pergeseran mereka..

Kereta kecil, yang hampir tidak dapat disebut kereta, papan (ia menampung satu pelombong) dengan brek tangan dan tiga roda untuk pemasangan di rel membantu pelombong pulang dengan cepat dan mudah, dan tidak lama dan membosankan turun dari gunung dengan kakinya.

Video menunjukkan bahawa troli papan mudah dilipat dan bekerja dengan pelombong.

Perhatikan kejadian pementasan di 0:48: penambang menunjukkan apa yang berlaku apabila seseorang tergelincir atas permintaan pengendali.

Dan jangan terkejut dengan penampilan para penambang. Jelas, mereka diberi amaran mengenai penggambaran tersebut dan mereka mendapat pakaian formal..

Terima kasih atas perhatian anda, jangan jatuh sakit dan berjumpa dengan tajuk!))

Profesion Rusia yang ketinggalan zaman

9 profesion Rusia yang ketinggalan zaman.

Profesion ini dalam pengertian moden disamakan dengan profesion pengendali pembetung. Zolotar harus mengeluarkan jisim kumbahan di tong dan membersihkan jamban untuk menjaga kebersihan di bandar. Profesion ini mendapat namanya kerana fakta bahawa kumbahan yang dicurahkan ke jalan-jalan secara jenaka disebut "emas malam".

Jeritan. Jeritan itu mendapat wang kerana mereka dapat meneteskan air mata untuk waktu yang lama, berkerut dan kuat dan meratap sedih. Pada pengebumian itu, para penduka menciptakan suasana yang menyedihkan. Kehadiran para pelayat profesional juga diperlukan pada majlis perkahwinan. Pengantin perempuan, meninggalkan rumah orang tua, harus bersedih, dan jeritan tahu bagaimana mewujudkan suasana yang sesuai untuk ini..

Cangkuk. Wakil profesion ini boleh dianggap sebagai pengasas teknologi untuk mengitar semula pelbagai bahan mentah. Mereka berjalan di jalanan dan mengumpulkan kain buruk, tin, kepingan besi, sampah kertas. Nama profesion ini berasal dari alat buruh - tongkat di mana terdapat cangkuk besi. Dengan bantuannya, pekerja itu mengumpul timbunan sampah..

Spitter. Tugas mereka adalah menyemai lobak dengan menyemburkan biji. Lobak adalah salah satu makanan paling popular di Rusia. Menyemai lobak memang sukar. Benihnya sangat kecil dan tidak dapat ditanam dengan tangan. Adalah perlu untuk belajar bagaimana mengawal kekuatan meludah, untuk mengira jumlah biji yang optimum untuk kawasan tertentu. Wakil-wakil profesion ini dipandang tinggi.

Ofeni. Itulah nama para peniaga yang sedang berjalan. Mereka pergi ke kampung-kampung dan menawarkan pelbagai barang kepada penduduk. Peningkatannya besar, tetapi ofeni dapat menipu pembelian dengan mahir. Mereka bahkan mempunyai masyarakat mereka sendiri, semacam piagam dan bahasa gaul mereka sendiri, yang disebut Fenei. Ofeni - diputarbelitkan dari "Athena", kerana pedagang sering orang Yunani.

Ciuman. Cukai dan pelaksanaan penghakiman adalah bidang utama yang menjadi tanggungjawab lelaki ciuman itu. Dia juga dipercayakan dengan penempatan dan kawasan untuk pengawasan polis. Tselovalniki terpilih. Selepas pilihan raya, upacara pelantikan diadakan di mana lelaki yang mencium itu untuk mengangkat sumpah setia dan kehormatan dan mencium salib. Di sinilah nama ini berasal.

Katali (Zhgon). Tuan yang baik dalam memakaikan kasut but berkualiti tinggi selalu dihormati di Rusia. Mereka membayar wang yang lumayan untuk pekerjaan mereka. Artels of Zhgonov-katalei pergi dari kampung ke kampung dan menggulung kasut dari bahan mentah tempatan. Kamus Zhgon juga bertahan hingga hari ini, kerana mereka berkomunikasi dalam bahasa mereka sendiri, hanya dapat difahami oleh mereka, melindungi rahsia profesional dari orang luar.

Kubis. Melakukan pengangkutan di sekitar bandar. "Vanka" mengambil dari 30 hingga 70 kopecks untuk perjalanan, mereka datang dari kampung, kuda dan kereta sewa disewa. "Lomoviks" mengangkut barang dengan kuda berat. "Cunning" mengambil 3 rubel, mempunyai kuda yang indah dan kereta yang selesa. "Dears" dan "frisky" memakai pakaian berjenama dan mempunyai plat nombor, mereka boleh dipesan melalui pertukaran khas, dan biaya perjalanan di dalam rubel.

Peguam. Perkataan lama Rusia "memasak" bermaksud berfungsi. Perkataan ini pada awalnya disebut sebagai hamba di istana, yang terlibat dalam ekonomi. Pada abad ke-18 - ke-19, setelah pembaharuan Peter I, mereka mula memanggil pegawai untuk pengawasan kehakiman. Ini adalah nama yang diberikan kepada peguam kehakiman, penolong pendakwa dalam kes jenayah dan kerajaan, juri.

Bukannya bos

Kepimpinan yang paling setia

Rakan saya dihantar dengan cuti tanpa gaji. Tidak ada yang istimewa dalam keadaan sekarang. Saya memahami pengurusan dan pekerja bawahan. Tetapi saya tidak dapat memahami perkara berikut.
Apa yang disebut oleh pengurusan 8 kali sehari dengan tugas mereka? Seseorang di "kiri" cuti, tidak ada yang akan membayar wang untuk pesanan ini. Siapa lagi yang menghadapi ini?

Ketua

Saya sendiri adalah orang bawahan, tetapi saya juga kebetulan berada di bawah pucuk pimpinan. Selalu dan dengan semua orang dalam hubungan yang mempercayai, tetapi satu perkara yang pelik, semua pekerja mengadu bahawa mereka melakukan sejumlah besar pekerjaan, mereka dibayar sedikit untuknya, dan bos tidak melakukan apa-apa, hanya memberi pesanan, tetapi pada masa yang sama menerima paling banyak wang. Dan kemudian saya teringat: semasa bekerja sebagai penguat tenaga di stesen janakuasa termal, saya tidak tahu kesedihan, saya bekerja sehari di lumpur dan dalam pengeluaran berbahaya, kadang-kadang selama berhari-hari dalam keadaan kecemasan. Terdapat sedikit wang, bos tidak menghargainya, tetapi saya pulang dengan anak perempuan saya dan berjalan-jalan, saya juga bercakap dengan isteri pada waktu petang sebelum tidur, minum bir pada hari Jumaat, pergi ke laut pada musim panas dan semuanya baru, anda tidak tahu kesedihan. Di syarikat yang berbeza, semuanya hampir sama, tetapi dengan nuansa tersendiri.
Tetapi sekarang saya menjadi ketua jurutera di sebuah syarikat swasta kecil, tunduk kepada orang-orang yang perlu dilatih, diberi pekerjaan, diperiksa, bekerja, menasihati bagaimana memperbaikinya jika perlu, mengisi sejumlah dokumen, memantau langkah-langkah keselamatan. Seseorang jatuh dari tangga, patah kakinya, satu hampir memotong jari dengan kantilever, memanggil pada waktu petang, satu untuk perkahwinan, yang lain kacau. Dari pengarah tentang rencana, tentang hasilnya, mengapa dia tidak memantau, mengapa dia tidak menghukumnya. Gaji sedikit lebih banyak, ada lebih banyak tanggungjawab, lebih banyak tanggungjawab. Mekanik berpendapat bahawa itu adalah kambing, dia tidak suka, dia hanya memerintahkan, dan mendapat lebih banyak wang. Dan saya duduk dan berfikir tidak begitu banyak dan saya mendapat lebih banyak daripadanya, supaya keluarga saya dapat memikirkan kerja siang dan malam. Saya berpindah ke syarikat lain, bukan produksi, di sektor hiburan, gaji lebih daripada 1000 hijau, bagi saya di ruang umum. Tetapi tanggungjawabnya adalah 3 kali ganda, saya bertanggungjawab untuk keselamatan kebakaran, langkah keselamatan untuk pengendali muda berusia 18-20 tahun, ditambah dengan elektrik pada siang hari, dan kerja pembaikan pada waktu malam, dan saya mempunyai rawatan air untuk lumba-lumba, tentu saja sejuk, tetapi sangat bertanggungjawab, anda hanya akan berkedip sedikit, mereka akan melayang perut. Oleh itu, saraf saya tidak tahan melakukan apa-apa, hanya memimpin. Saya rasa nafiknya, wang sebanyak itu, tetapi tidak ada ketenangan jiwa, biasanya di rumah dengan keluarga saya tidak dapat membicarakan semua tentang pekerjaan, tetapi tentang pekerjaan. Orang bawahan berpendapat bahawa si bajingan mendapat yang paling banyak, dan hanya yang memerintahkan kita. Sekarang saya duduk sebagai jurutera di pejabat, bekerja di komputer dengan projek, ada beberapa saat gementar, tetapi kebanyakannya tenang, gajinya lumayan. Tetapi tidak ada yang memberitahu saya bahawa saya bajingan, walaupun saya juga menerima lebih daripada banyak. Pada pendapat saya, orang suka membuang air besar dan mengeluh.
Orang selalu mengatakan bahawa hanya ada satu belon di sekitar kondom. Hidup tuan-tuan dan bergembiralah setiap hari, selamat bersamamu!

duduk

kata kerja., nsv., uptr. naib. selalunya

Saya dudukdi, anda adalah benihdanshh, dia / itudant, kita lihatdanm, anda adalah benihdanmereka yang mereka lihatsaya adalaht, bijidan, bijidanbiji ituel, diketuaiela, sidelo, sideLee, Sidsaya adalahpemalu, sidekutu, dengandandya; kata nama, dari. bijieyang

1. Sekiranya seseorang sedang duduk, ini bermaksud bahawa orang ini sedang duduk di suatu tempat. Duduk tanpa bergerak, senyap, senyap. | Duduk dengan selesa. | Duduk di meja belakang, di sofa, di atas tunggul pokok. | Duduk di tepi kerusi. | Duduk di kerusi. | Duduk berhampiran tingkap, perapian. | Duduk di sebelah kiri pentas.

2. Sekiranya seseorang duduk di suatu tempat, ini bermaksud bahawa orang ini duduk di sebuah bilik. Duduk di ruang tamu. | Dia duduk dalam kajiannya di meja dan menulis.

3. Sekiranya seseorang duduk di atas kuda (di atas kuda), ini bermaksud bahawa orang ini meletakkan badannya dalam keadaan tegak, menutup sisi kuda dengan kakinya.

4. Sekiranya seseorang duduk dalam bahasa Turki, ini bermaksud bahawa orang ini sedang duduk di lantai, menjentikkan kakinya di bawahnya dan menjulurkan lutut ke sisi.

5. Sekiranya seseorang berjongkok, ini bermaksud bahawa orang ini menurunkan batang tubuhnya secara menegak ke bawah, meletakkan punggungnya pada tulang kering atau tumit.

6. Sekiranya serangga duduk di atas sesuatu, pada seseorang, itu bermaksud bahawa ia melekatkan dirinya dengan kaki ke permukaan menegak atau mendatar sesuatu, ke tubuh manusia dan tidak bergerak. Lalat duduk di siling. | Seekor nyamuk duduk di pipiku.

7. Sekiranya seseorang duduk di dalam beg pakaian, ini bermakna orang ini bersedia untuk pergi pada bila-bila masa..

8. Sekiranya seseorang duduk di antara dua kerusi, di atas dua kerusi, ini bermaksud bahawa orang ini dalam apa jua pertanyaan, dalam situasi apa pun mengambil kedudukan yang tidak ditentukan, memiliki posisi yang tidak jelas.

9. Sekiranya seseorang duduk dengan tangan yang dilipat, ini bermakna orang ini tidak aktif dalam apa jua keadaan yang memerlukannya aktif.

10. Sekiranya seseorang duduk di leher seseorang, ini bermaksud bahawa orang ini memaksa seseorang untuk menampung kewujudannya, menyelesaikan masalah mereka, dll..

11. Sekiranya seorang pelajar sekolah, pelajar duduk di buku, buku teks, ini bermaksud bahawa dia sedang belajar subjek, bersiap untuk pelajaran, peperiksaan, dll..

12. Sekiranya seseorang duduk di atas sesuatu, ini bermaksud bahawa orang ini menumpukan banyak masa, usaha untuk berfikir, mencipta sesuatu. Duduk di atas artikel, projek, tugas.

13. Sekiranya seseorang berada di telefon, ini bermakna orang ini memanggil untuk masa yang lama dan ke tempat yang berbeza..

14. Sekiranya seorang ibu, nenek duduk bersama anak, ini bermaksud bahawa dia menjaga, menjaganya semasa ketiadaan ibu bapa.

15. Sekiranya seekor burung duduk di atas telur, itu bermaksud bahawa ia menetas anak ayam.

16. Sekiranya seseorang duduk dengan tempat duduk, ini bermakna orang ini menjalani gaya hidup pasif dan tidak aktif..

17. Sekiranya seseorang duduk di dalam empat dinding, ini bermakna orang ini jarang keluar dari rumah ke jalan. Jadi dia duduk bersendirian di empat dinding!

18. Ketika seorang tahanan sedang duduk (di penjara), itu bermaksud bahawa dia berada di penjara, menjalani masa. - Sabtu? - Ya, lima tahun. | Duduk untuk kecurian, untuk kecurian.

19. Sekiranya seseorang duduk lapar, ini bermaksud bahawa orang ini tidak dapat memasak makanan, tidak mempunyai makanan, dll..

20. Sekiranya seseorang duduk dengan ransum kelaparan, ini bermakna orang ini makan dengan teruk..

21. Sekiranya seseorang duduk dengan cuti sakit (helaian), maka ini bermakna orang ini tidak bekerja kerana sakit.

22. Sekiranya pelajar duduk selama dua tahun di kelas yang sama, maka ini bermakna bahawa dia menjalani program tahunan, tahap persekolahan dua kali.

23. Sekiranya seseorang duduk di atas kacang, tersekat, ini bermakna orang ini mempunyai mata pencarian yang sangat sedikit.

24. Sekiranya seseorang sedang duduk di atas pin dan jarum, ini bermakna orang ini gelisah, gugup dengan sesuatu.

25. Sekiranya burung, binatang sedang duduk di dalam sangkar, di rantai, maka ini bermaksud bahawa mereka disimpan di dalam sangkar, di rantai, pergerakannya terbatas.

26. Sekiranya seseorang sedang menjalani diet, ini bermaksud bahawa orang ini sengaja makan sedikit, kurang dari biasanya, misalnya, untuk menurunkan berat badan. Duduk di atas buah.

27. Sekiranya seseorang duduk di atas air dan roti, ini bermakna orang ini makan dengan sangat teruk, misalnya, kerana dia mempunyai sedikit wang.

28. Sekiranya seseorang menggunakan jarum, ini bermaksud bahawa orang ini mengambil dadah, adalah seorang penagih.

29. Sekiranya seseorang duduk tanpa wang (tanpa sesen pun), ini bermakna orang ini tidak mempunyai dana.

30. Sekiranya sesuatu duduk di dalam sesuatu, itu bermaksud bahawa objek terpasang pada beberapa permukaan, di dalam sesuatu. Kuku kuat di dinding. | Gabus sesuai dengan kuat.

31. Sekiranya pakaian itu sesuai dengan baik (buruk) pada seseorang, itu bermakna ia sesuai (tidak sepadan) dengan sosok seseorang. Sut itu sesuai dengan sempurna. | Jaket itu duduk seperti beg.

32. Sekiranya seseorang atau sesuatu duduk di hati atau dimengenai di mana seseorang duduk, ini bermaksud bahawa seseorang atau sesuatu sangat letih terhadap orang ini, menyebabkan dia merasa jengkel, jengkel, dll..

• daridandya nar. Bekerja, tidur duduk.

• daridankata kerja hidup., nsv.