Beban mental dan tabiat buruk

alat, dan luaran disebabkan oleh kerja pelbagai unit di bengkel);

  • - kekurangan atau kekurangan cahaya semula jadi;
  • - pencahayaan kawasan kerja yang tidak mencukupi;
  • - pengurangan kontras.

Kesan psikofisiologi

Beban fizikal

Aktiviti fizikal menyebabkan tekanan statik dan dinamik pada seseorang..

Tegangan statik bergantung pada jisim instrumen, jangka masa kerja berterusan, dan pemeliharaan postur kerja. Akibat daripada voltan statik, penyakit radang saraf pada tali pinggang bahu mungkin berlaku..

- dinamik, dengan beban umum pada otot lengan, kaki, badan.

Lebihan neuropsik. Instrumen kerja untuk mengukur faktor pengeluaran yang berbahaya dan berbahaya

Tekanan neuropsik menimbulkan tekanan berlebihan penganalisis visual dan kemunculan tekanan neuro-emosi.

Tegangan berlebihan penganalisis visual bergantung pada ketegangan mata yang disebabkan oleh pemerhatian berterusan kerja pada mesin dengan perincian kecil, serta keadaan kerja organ penglihatan yang tidak baik. Overtrain dari penganalisis visual boleh menyebabkan keletihan dan, akibatnya, gangguan fungsi kontraktil otot mata. Tekanan saraf dan emosi boleh disebabkan oleh tanggungjawab terhadap kerja yang dilakukan, keperluan tinggi untuk kualiti kerja yang dilakukan, kerumitan atau ketidaksamaan pekerjaan, terutama pada masa kekurangan waktu. Tekanan neuro-emosi boleh mengganggu keadaan fungsi sistem saraf kardiovaskular dan pusat (peningkatan tekanan darah, perubahan dalam tempoh laten (laten) reaksi motor-motor).

Instrumen kerja untuk mengukur faktor pengeluaran yang berbahaya dan berbahaya

Penyelesaian untuk salah satu tugas sosial yang paling penting - memperbaiki keadaan kerja, mewujudkan persekitaran dalam pengeluaran yang tidak termasuk penyakit pekerjaan dan kecederaan industri - didasarkan pada peningkatan sokongan metrologi dalam bidang keselamatan pekerja.

Jaminan metrologi keselamatan pekerja - sistem ukuran untuk pengembangan dan penggunaan asas saintifik dan organisasi untuk pengukuran; dokumentasi peraturan dan teknikal; kaedah pengukuran; alat ukur dan pemprosesan data untuk mencapai keseragaman dan ketepatan pengukuran yang diperlukan dan kawalan parameter faktor pengeluaran berbahaya dan berbahaya (HHPF) di tempat kerja.

  • 1. Peningkatan debu udara di kawasan kerja.
  • 2. Peningkatan tahap kebisingan di tempat kerja.
  • 3. Tahap getaran meningkat.
  • 4. Parameter mikroklimat.

Sesuai dengan "Piawaian Sanitari untuk Iklim Mikro Industri" SN No. 4088-86, yang disetujui oleh

Oleh Kementerian Kesihatan Uni Soviet bertarikh 03/31/1986, dan juga draf GOST 12.1.005 - “SSBT. Udara kawasan kerja. Keperluan kebersihan dan kebersihan umum "dengan parameter piawai iklim mikro udara di kawasan kerja termasuk suhu, kelembapan relatif, halaju udara dan intensitas radiasi termal (penyinaran). Piawaian untuk suhu, kelembapan relatif dan kelajuan udara ditetapkan bergantung pada musim tahun dan kategori pekerjaan. Norma untuk penunjuk mikroklimat yang optimum dan dibenarkan ditetapkan untuk musim sejuk dan panas, dengan mengambil kira kategori pekerjaan dari segi keparahan.

Keadaan mikroklimatik yang optimum adalah kombinasi penunjuk kuantitatif mikroklimat seperti itu, yang, dengan pendedahan yang berpanjangan dan sistematik kepada seseorang, memastikan pemeliharaan keadaan fungsi dan termal normal badan tanpa menekankan mekanisme termoregulasi. Mereka memberikan rasa selesa termal dan membuat prasyarat untuk tahap prestasi yang tinggi..

Keadaan yang dapat diterima adalah kombinasi penunjuk kuantitatif iklim mikro, yang, dengan pendedahan yang berpanjangan dan sistematik kepada seseorang, dapat menyebabkan perubahan sementara dan cepat dalam keadaan fungsional dan termal badan, disertai dengan ketegangan dalam mekanisme termoregulasi yang tidak melampaui kemampuan penyesuaian fisiologi. Dalam kes ini, tidak ada kerusakan atau gangguan kesihatan, tetapi sensasi panas yang tidak selesa dapat diperhatikan: kemerosotan kesejahteraan dan penurunan kemampuan kerja.

Menurut SN 4088-86 dan draf GOST 12.1.005 - peranti yang digunakan untuk mengawal parameter mikroklimat mesti mempunyai kesalahan: ± 0.2 ° С - ketika mengukur suhu menggunakan termometer mentol kering dan basah; ± 0.5 ° C - semasa mengukur suhu permukaan struktur dan peralatan teknologi; ± 5.0% - semasa mengukur kelembapan udara relatif; ± 0,05 m / s - ketika mengukur kecepatan pergerakan udara dalam jarak pengukuran dari 0 hingga 0,5 m / s dan ± 0,1 m / s dalam julat pengukuran lebih dari 0,5 m / s; ± 5.0 W / m 2 - ketika mengukur intensiti radiasi termal dalam julat pengukuran dari 10 hingga 350 W / m 2 dan ± 50 W / m 2 - dalam julat pengukuran lebih dari 350 W / m 2.

Psikrometer aspirasi MV-4M (dengan pemacu mekanikal) atau M-34 (dengan pemacu elektrik) digunakan untuk mengukur suhu dan kelembapan relatif udara..

Halaju udara diukur dengan anemometer baling-baling jenis ASO-3 (dari 0.3 hingga 5 m / s) atau anemometer cawan MS-13 (dari 1 hingga 20 m / s). Nilai halaju udara kurang dari 0.3 m / s dapat diukur dengan katetermometer sfera atau silinder atau anemometer termoelektrik. Pengukuran halaju udara di saluran udara berhampiran bekalan dan gril ekzos dan slot dilakukan menggunakan tiub pneumatik dalam kombinasi dengan mikromanometer MMN-240.

Pengukuran intensiti radiasi termal dilakukan oleh aktinometer bengkel eksperimen dan teknikal Institut Penyelidikan Kebersihan dan Penyakit Pekerjaan (Leningrad), yang dihasilkan dengan jarak pengukuran dari 0 hingga 3500 W / m 2 dan dari 0 hingga 14000 W / m 2 dan harga pembahagian minimum 140 W, masing-masing / m 2 dan 350 W / m 2.

Seperti yang telah disebutkan, untuk mengendalikan parameter lingkungan udara, perangkat digunakan ditujukan untuk layanan meteorologi, yang tidak selalu memenuhi persyaratan untuk perangkat untuk pengendalian kebersihan dan kebersihan (dari segi operasi, ketepatan, kebolehpercayaan, kemudahan penggunaan, dimensi dan berat keseluruhan).

Jadi, untuk mengukur suhu, termometer kaca digunakan, yang sering pecah dalam keadaan pengeluaran, dan pembacaan pada skala mereka biasanya sukar..

Untuk tujuan kawalan kebersihan dan kebersihan, alat mudah alih mudah alih, ringan, diperlukan, beroperasi dalam pelbagai keadaan industri (suhu, kelembapan, habuk, medan elektromagnetik, getaran), dengan penunjuk digital atau dail yang dikalibrasi langsung dalam unit nilai yang diukur.

Akibat daripada keterlaluan saraf

Sistem saraf pusat mempunyai bekalan sumber yang terhad. Latihan intelektual dan fizikal menggunakan rizab ini untuk memberi tenaga kepada sel saraf. Semasa bekerja di otak, ia menggunakan bukan sahaja simpanan nutriennya sendiri, tetapi juga sumber tenaga lain - oksigen dan glukosa. Otak memerlukan banyak tenaga.

Beban di otak mempunyai had. Apabila daya beban melebihi kemampuan, sumber daya habis - ada tekanan berlebihan.

Had muatan atas adalah penunjuk individu. Bagi saintis, pekerja kedai dan remaja, petunjuk ini berbeza. Oleh itu, setiap orang mempunyai tekanan berlebihan dalam keadaan yang berbeza. Untuk mengelakkan beban berlebihan, anda harus mengetahui tahap dan kemampuan sistem saraf anda sendiri..

Artikel itu membincangkan definisi ketegangan saraf, mengapa ia berlaku, bagaimana ia menampakkan diri, dan bagaimana mengatasinya.

Apa ini

Overtrain sistem saraf pusat adalah keadaan patologi. Ia berlaku apabila kekuatan ketegangan intelektual melebihi kemampuan adaptif otak..

Overtrain sistem saraf berlaku bukan sahaja dengan tekanan mental yang kuat. Aktiviti fizikal juga berlebihan: bukan sahaja otot, tendon dan sendi yang bertanggungjawab untuk kerja fizikal. Semasa melakukan aktiviti fizikal, saraf bertanggungjawab untuk kerja tisu lembut - mereka menghantar impuls. Dorongan ini dihasilkan oleh otak.

Semasa buruh fizikal, lobus frontal otak, korteks motorik, saraf kranial, dan kawasan sensitif terlibat. Mereka mempunyai ambang voltan sendiri.

Overtrain saraf semasa tugas intelektual pada orang dewasa semakin cepat: lebih banyak zon dan aktiviti mental terlibat dalam proses tersebut. Semakin banyak maklumat memasuki otak, semakin banyak sumber daya yang diperlukan untuk memprosesnya, menyimpannya dan menghasilkan tindak balas. Kanak-kanak mempunyai ambang yang lebih tinggi - otak mereka mempunyai keupayaan yang lebih adaptif, mereka ingin tahu tentang semuanya.

Ketegangan saraf adalah konsep yang tidak jelas. Ia bukan penyakit dalam pengertian klasik, seperti kemurungan atau skizofrenia. Ini adalah keadaan sempadan. Ia berada di ambang antara norma dan patologi..

Biasanya, beban yang kuat pada sistem pemprosesan otak tidak mengancam akibatnya. Ini adalah gangguan fungsi dan sementara. Dengan penghapusan faktor voltan tinggi, keadaan patologi hilang dengan sendirinya.

Punca

Ketegangan saraf timbul kerana sebab berikut:

  1. Aliran maklumat yang besar. Selalunya, pelajar menjumpainya sebelum peperiksaan, pengendali ketika bekerja secara kitaran dengan peralatan pelbagai fungsi, pengawal lalu lintas udara, pengendali kren.
  2. Apabila sistem saraf dalam keadaan menunggu berterusan atau dalam keadaan di mana perhatian seseorang berada dalam konsentrasi berterusan. Mereka adalah anggota bomba, penyelamat.

Penyakit otak - meningitis, ensefalitis, penyakit Alzheimer, demensia yang diperoleh, gangguan kemurungan utama, kurang tidur kronik - dapat menurunkan ambang tekanan maksimum pada sistem saraf pusat. Dengan penyakit ini, overtrain berlaku lebih cepat daripada pada orang yang mempunyai jiwa dan sistem saraf yang sihat..

Ketegangan saraf boleh timbul bukan hanya setelah menghabiskan kerja intelektual dan fizikal. Satu peristiwa atau satu mesej boleh langsung melanda otak. Contohnya, apabila seseorang mengetahui tentang kematian orang terdekat. Pada masa ini dia jatuh ke otak, otak dalam keadaan linglung. Dalam beberapa minit, maklumat itu mula diproses dan orang itu sedar bahawa dia sudah sedar akan tragedi tersebut.

Gejala

Seseorang tidak dapat secara sadar mencapai batas keterlaluan, sama seperti dia tidak dapat berhenti bernafas secara sedar untuk pingsan. Apabila udara tidak mencukupi, di medulla oblongata - pusat pernafasan subkortikal - impuls mula dihasilkan secara automatik, tanpa penyertaan korteks. Ia sama dengan ketegangan saraf - otak cuba melepaskan diri dari maklumat, cuba beralih ke jenis aktiviti yang lebih mudah. Iaitu, otak memberi isyarat berlebihan oleh gejala tidak langsung..

Gejala overtrain sistem saraf:

  • Penurunan tumpuan, gangguan. Jangkauan perhatian meningkat. Di tempat kerja, ini terserlah apabila seseorang secara tidak sengaja beralih menonton berita, bermain di telefon.
  • Mengantuk - otak memerlukan rehat, ia perlu mendapatkan kekuatan.
  • Kemalasan, apatis, mood rendah. Ini adalah tanda bahawa sudah waktunya untuk mematikan sumber maklumat..
  • Ketegangan saraf yang teruk disertai dengan sakit kepala, dahaga dan kelaparan yang teruk.
  • Kelemahan selepas ketegangan saraf. Kelemahan fizikal dan intelektual. Seseorang mempunyai keinginan untuk berbaring di atas katil atau duduk di sofa, tidur selama beberapa jam.

Akibat tekanan berlebihan saraf adalah tekanan, neurosis, kemurungan, penurunan prestasi. Untuk meringankan beban yang berat, otak akan berusaha melepaskan diri dari kenyataan melalui alkoholisme atau permainan komputer. Akibat dari jenis pengasingan bergantung pada apa yang menarik perhatian anda sebelum ini.

Diagnostik dan rawatan

Tidak ada klasifikasi dan kriteria diagnostik yang diterima umum untuk kegembiraan berlebihan. Tidak ada diagnosis seperti itu dalam Klasifikasi Penyakit Antarabangsa. Dari segi kandungan dan gejala, yang paling dekat adalah unit nosologi dari rubrik F43.9 - "Respons terhadap tekanan yang teruk dan gangguan penyesuaian", iaitu: "Respons terhadap tekanan yang teruk, tidak ditentukan" Unit nosologi lain juga serupa artinya: F48.0 - "Neurasthenia" dan F48.9 "Gangguan neurotik, tidak ditentukan".

Anda boleh mengatasi ketegangan saraf dengan sendiri. Ia boleh dikeluarkan di bawah keadaan utama - penyingkiran sementara dari faktor yang menyebabkan aliran berlebihan. Untuk mempercepat pemulihan anda, ikuti garis panduan ini:

  1. Vitamin untuk ketegangan saraf. Vitamin kumpulan B penting untuk tisu saraf - mereka memastikan metabolisme yang betul dalam sel-sel saraf dan melindunginya dari kebuluran oksigen. Vitamin terdapat dalam bir gelap, roti hitam, bubur soba, cendawan, walnut, tomato dan strawberi.
  2. Muzik dengan ketegangan berlebihan. Anda boleh merawat dengan muzik jika anda menyukai muzik itu sendiri. Dengarkan lagu-lagu yang anda rasa dapat mengurangkan ketegangan. Sekiranya anda tidak mempunyai komposisi kegemaran anda, disarankan untuk mendengarkan klasik Claude Debussy, Eric Satie, Mozart. Genre seperti itu santai: piano-jazz, bass-jazz. Apa-apa muzik instrumental dengan perlahan dan sederhana membantu melegakan voltan berlebihan..
  3. Tidur. Untuk menghilangkan tekanan, tidur 2-3 malam berturut-turut, lebih baik sekurang-kurangnya 8-9 jam. Kali ini sudah cukup untuk memulihkan sistem saraf..

Pencegahan overtrain saraf terdiri daripada sejumlah maklumat. Sekiranya pekerjaan anda bersifat maklumat, berehat dari tempat kerja. Contohnya, setiap 90 minit bekerja - rehat 15-20 minit. Syarikat Amerika yang maju mempunyai budaya tidur siang. Ini adalah bagaimana pengurus menjaga kakitangan tetap bekerja. Ini memastikan tahap produktiviti yang tinggi. Selain tidur pada waktu siang, anda harus makan makanan yang mengandungi vitamin B dan berjalan di udara segar. Walau bagaimanapun, cadangan utama adalah rehat kerja..

Lebihan neuropsik

Kualiti psikofisiologi

Keadaan yang melampau

Beban berlebihan neuropsik harus disebabkan oleh keadaan objektif dan tidak boleh dikaitkan dengan sukarela membawa diri ke keadaan psikofisiologi di mana beban berlebihan ini tidak dapat ditahan (dalam keadaan keletihan, duduk di belakang roda kereta, melebihi kelajuan kenderaan yang diizinkan oleh peraturan lalu lintas, tidak mempunyai hak, kemasukan, lesen, dll.) (Luneev V.V. Imputation subjektif. M., 2000. S. 51).

Ini adalah keadaan kehamilan yang mengakibatkan peningkatan kerengsaan. idea yang tidak mencukupi mengenai kerentanan seseorang, kepekaan meningkat, dll..

Ini mungkin keadaan haid, yang dicirikan oleh peningkatan kegembiraan, kerengsaan seorang wanita.

Ini, mungkin, keadaan tuli, buta, kelaparan (Kozlov A.P. Konsep jenayah. SPb., 2004. S. 465 - 467).

Kelebihan Neuropsik - keletihan, tekanan fizikal atau mental akibat kerja fizikal yang keras, kerja intelektual jangka panjang, misalnya, ketika juruterbang kapal terbang atau pemandu lokomotif elektrik bekerja untuk peralihan kedua berturut-turut (Buku Panduan Rarog A.I. hakim mengenai kelayakan jenayah: Panduan Praktikal. M., 2006 S. 105).

Kelebihan neuropsik dinyatakan dalam keadaan neuropsikologi khas tubuh manusia (disebabkan, misalnya, oleh kerja berlebihan, menekan atau menekan emosi, akal, kehendak, reaksi terhadap berita kematian orang yang disayangi atau penyakitnya yang tidak dapat disembuhkan) (Undang-undang jenayah Rusia. Bahagian umum / Disunting oleh V.P. Revin.Moscow, 2009. P. 79 (pengarang - L.D. Gaukhman)).

Beban saraf dan mental - keletihan, tekanan fizikal dan mental (akibat kerja fizikal yang sukar, ketegangan intelektual yang berpanjangan, tidur tanpa tidur) secara signifikan meningkatkan kerentanan seseorang terhadap pengaruh keadaan, mengurangkan dan sering mengecualikan kemampuan seseorang untuk bertindak dengan baik dalam keadaan yang melampau (Sitkovskaya O.D..Kod Jenayah Persekutuan Rusia: Komen Psikologi. M., 2009 // SPS "ConsultantPlus").

Kelebihan saraf dan mental menyebabkan keadaan neuropsikologi khas pada seseorang, yang tidak memungkinkan untuk menilai keadaan apa yang berlaku dengan betul (kemurungan yang melampau dan penghambatan aktiviti mental akibat keletihan yang melampau, dll.) (Ulasan mengenai Kanun Jenayah Persekutuan Rusia / Ed. Oleh A.V. Brilliantova M., 2010 S. 79 (pengarang - I.B. Kolchevsky)).

B., disabitkan di bawah Bahagian 1 Seni. 297 Kanun Jenayah Persekutuan Rusia kerana menghina peserta dalam perbicaraan H. dengan bahasa cabul, diminta untuk membatalkan hukuman berdasarkan Bahagian 2 Art. 28 Kanun Jenayah Persekutuan Rusia kerana terdapatnya tekanan darah tinggi tahap 3 dan disebabkan oleh kenyataan bahawa, ketika berada dalam suasana serangan yang kasar terhadap pertanyaan-pertanyaan yang diajukan, dia kehilangan kendali terhadap dirinya selama beberapa saat. Mahkamah tidak sampai pada kesimpulan bahawa, disebabkan oleh hipertensi tahap 3, B. tidak dapat mengatasi syarat berada di pengadilan dalam suasana menanyakan kepadanya dalam kerangka hukum.

Oleh itu, keadaan yang ditentukan oleh B. bercanggah dengan syarat untuk penerapan Bahagian 2 Seni. 28 Kanun Jenayah Persekutuan Rusia (Keputusan kasasi dari Mahkamah Kehakiman untuk Kes Jenayah Angkatan Bersenjata Persekutuan Rusia N 51-O06-68. URL: http://www.supcourt.ru).

K. disabitkan di bawah Bahagian 5 Seni. 33 dan hlm P. "G", "h" bahagian 2 Art. 105 Kanun Jenayah.

Dalam rayuannya, dia meminta untuk membatalkan hukuman berdasarkan Bahagian 2 Art. 28 Kanun Jenayah Persekutuan Rusia kerana kesalahan yang tidak bersalah - diminta untuk mengambil kira bahawa dia memberikan bantuan untuk mencari rakan dalam pembunuhan itu, dipaksa (mental dan fizikal) untuk melakukannya oleh suaminya. Khususnya, ancaman nyawa dilakukan terhadapnya dan ahli keluarganya. Paksaan (tekanan) ini dia tidak dapat menahan.

Mahkamah mendapati bahawa hujah-hujah K. yang disabitkan bersalah "mengenai penderitaan bahaya yang tidak bersalah", kerana dia diduga tidak dapat mencegah akibat sosial yang berbahaya dari tindakannya kerana "ketidakpatuhan kualiti psikofisiologinya dengan syarat-syarat situasi yang melampau", serta argumen mengenai tekanan yang diberikan kepadanya oleh orang lain (suaminya) tidak berdasarkan keputusan juri.

Ini tidak berpunca dari keputusan juri bahawa tertuduh K. melakukan perbuatan yang dianiaya kepadanya secara tidak bersalah atau sebagai akibat dari paksaan mental atau fizikal (Putusan kasasi Mahkamah Kehakiman untuk Kes Jenayah Angkatan Bersenjata RF N 59-O09-16SP. URL: http: // www.supcourt.ru).

S. didapati bersalah menyebabkan kematian kerana kecuaian kerana prestasi yang tidak wajar oleh seseorang yang menjalankan tugas profesionalnya (bahagian 2 dari artikel 109 Kanun Jenayah Persekutuan Rusia).

S., sebagai ahli anestesi-resusitasi, semasa bertugas malam di unit rawatan rapi dan unit rawatan intensif, memanipulasi penetapan tabung nasogastrik gastrik kepada pesakit K., yang berada dalam keadaan koma alkohol. Semasa siasatan diperkenalkan kepada pesakit K., doktor S. menyebabkannya berlubang di atrium kanan dengan probe bernama, yang mengakibatkan kehilangan darah akut dan kematiannya.

Mengakui S. bersalah, mahkamah pertama tidak mengambil kira hakikat bahawa disebabkan oleh penyakit seorang ahli anestesiologi lain S. terpaksa terus berjaga malam kedua dan, ketika memanipulasi pengenalan tiub nasogastrik, berada dalam keadaan keletihan fizikal yang teruk, yang merupakan sejenis neuropsikik beban berlebihan.

S. memiliki semua pengetahuan dan kemahiran profesional yang diperlukan untuk memenuhi tugas profesionalnya dengan betul, tetapi kerana kelebihan neuropsik, dia tidak dapat memasukkan tiub nasogastrik K. dengan betul, yang mungkin berlaku dengan keadaan psikofisiologi normalnya.

Oleh itu, dalam tindakan S. terdapat kejadian yang diperuntukkan oleh Bahagian 2 Seni. 28 Kanun Jenayah Persekutuan Rusia, kerana dia mengarahkan kehendaknya untuk mencegah kematian K., tetapi secara objektif tidak dapat melakukan ini, kerana kualiti psikofisiologinya tidak sesuai dengan keadaan beban neuropsikik (Arkib Mahkamah Daerah Oktyabrsky Penza. 2007, kes No. 1) -217 // Nedopekina T.B. Kesalahan jenayah: isu peraturan perundangan, masalah teori dan praktik / Di bawah pengeditan G.V. Verina M., 2011. S. 93 - 94).

Ini adalah ciri-ciri keperibadian seperti impulsif, agresiviti, keyakinan diri, kebebasan, dan lain-lain, terutama yang ditunjukkan dalam aspek hubungan antara "faktor peribadi" dan "kemalangan" (mesin manusia) (Sitkovskaya OD Psikologi tanggungjawab jenayah. M., 1998. Hlm 186).

Ini adalah tahap pengembangan intelektual (pengetahuan, kemahiran, kebolehan, dll.), Kualiti sukarela, kecergasan fizikal, kesihatan, dll. (Gaukhman L.D. Kelayakan jenayah: undang-undang, teori, praktik. M., 2003. hlm. 161).

Ini adalah tanda-tanda subjek, mereka mengungkapkan sifat keperibadian, iaitu sifat dan kestabilan reaksi psikofisiologi dan proses mental.

Ini adalah kualiti mental kerana mekanisme fisiologi (neurofisiologi) tertentu. Ini bermaksud bahawa kualiti mental bergantung pada mekanisme neurofisiologi yang mendasari (deria, motor, tindak balas autonomi, kerosakan dan rangsangan otak).

Adalah mustahil untuk membenarkan tindakan yang disengaja (pembunuhan, dll.), Serta orang yang, dengan tindakannya, mewujudkan keadaan yang melampau (misalnya, kejadian kecederaan seseorang semasa tembakan) atau kelebihan neuropsik (keadaan kekeliruan), yang menuntut dari mereka kualiti psikofisiologi seperti itu, yang orang-orang ini tidak mempunyai (sebagai contoh, reaksi psikofisiologi segera untuk memberikan bantuan kepada mangsa ketika dia cedera) (Ter-Akopov A.A. Jenayah dan masalah sebab bukan fizikal dalam undang-undang jenayah. M., 2003. ms 412).

Kualiti psikofisiologi seseorang difahami sebagai manifestasi sifat mentalnya yang bersatu dengan proses neurofisiologi. Kualiti mental seseorang terserlah dalam perangai, fokus, watak dan kemampuannya. Walau bagaimanapun, kualiti ini ditunjukkan dengan latar belakang keadaan fisiologi - kegembiraan, ketenangan, aktiviti, keletihan, dll..

Temperamen adalah kecenderungan semula jadi individu terhadap gaya tingkah laku tertentu. Dalam perangai, kepekaan individu terhadap pengaruh luaran, emosi tingkah lakunya, impulsif atau kekangan, sosial atau pengasingan, kemudahan atau kesukaran penyesuaian sosial ditunjukkan. Pelbagai kombinasi sifat asas proses saraf (kekuatan, keseimbangan dan mobiliti) membentuk empat jenis aktiviti saraf yang lebih tinggi yang mendasari temperamen. Perangai melankolik sesuai dengan jenis aktiviti saraf yang lebih tinggi yang lemah. Jenis aktiviti saraf tinggi yang kuat, seimbang dan mudah alih sesuai dengan perangai orang yang asli, dan untuk jenis lengai, orang yang kahak. Jenis aktiviti saraf tinggi seseorang yang tidak seimbang yang kuat sesuai dengan perangai kolerik. Orang kolerik dan melankolik lebih terdedah kepada kerosakan neuropsik.

Orientasi seseorang adalah kualiti berorientasikan nilai, hierarki keperluan asas, nilai dan motif tingkah laku yang stabil, dibesarkan dalam diri seseorang.

Perwatakan seseorang sebagai kualiti psikofisiologinya terserlah dalam sistem motif dan peraturan mod tingkah laku yang stabil. Antara sifat watak, kawalan diri dan kawalan diri sangat penting. kemampuan seseorang individu untuk mengawal tingkah lakunya dalam keadaan konflik yang sukar dan situasi yang melampau. Ciri-ciri watak yang mempengaruhi tingkah laku manusia dalam keadaan yang melampau dan dengan kelebihan neuropsik meliputi ciri emosi individu.

Keupayaan ditakrifkan sebagai ukuran kesesuaian sifat keperibadian dengan keperluan situasi tertentu (Ulasan terhadap Kanun Jenayah Persekutuan Rusia / Disunting oleh V.T.Tomin, V.V. Sverchkov. M., 2010. hlm. 107 - 108 (pengarang - V.P. Malkov)).

B., disabitkan di bawah Bahagian 1 Seni. 297 Kanun Jenayah Persekutuan Rusia kerana menghina peserta dalam perbicaraan X. dengan bahasa cabul, dalam rayuannya, dia meminta untuk membatalkan hukuman berdasarkan Bahagian 2 Art. 28 Kanun Jenayah Persekutuan Rusia kerana terdapatnya tekanan darah tinggi tahap 3 dan disebabkan oleh kenyataan bahawa, ketika berada dalam suasana serangan yang kasar terhadap pertanyaan-pertanyaan yang diajukan, dia kehilangan kendali terhadap dirinya selama beberapa saat. Mahkamah tidak sampai pada kesimpulan bahawa, disebabkan oleh hipertensi tahap 3, B. tidak dapat mengatasi syarat berada di pengadilan dalam suasana menanyakan kepadanya dalam kerangka hukum.

Oleh itu, keadaan yang dinyatakan oleh B. bercanggah dengan syarat untuk penerapan Bahagian 2 Seni. 28 Kanun Jenayah Persekutuan Rusia (Putusan kasasi Mahkamah Kehakiman untuk Kes Jenayah Angkatan Bersenjata Persekutuan Rusia N 51-O06-68. URL: http://www.supcourt.ru).

K. dihukum kerana terlibat dalam pembunuhan oleh sekumpulan orang dengan konspirasi sebelumnya, untuk disewa (menurut bahagian 5 dari artikel 33 dan subseksyen "g", "h" bahagian 2 dari artikel 105).

Dalam rayuannya, dia meminta untuk membatalkan hukuman berdasarkan Bahagian 2 Seni. 28 Kanun Jenayah Persekutuan Rusia kerana kesalahan yang tidak bersalah - dia meminta untuk mempertimbangkan usia mudanya dan kualiti psikofisiologi yang lain, kerana dia tidak dapat menahan paksaan oleh suaminya untuk melakukan pembunuhan T.

Mahkamah dan pihak berkuasa penyiasatan telah mempelajari data mengenai keperibadian K., termasuk keadaan mentalnya, dengan cukup dan wajar, dan dengan tepat sampai pada kesimpulan bahawa dia tidak bersalah atas pembunuhan itu (Keputusan kasasi dari Judicial Collegium for Criminal Cases of the RF Armed Forces N 59-O09- 16SP. URL: http://www.supcourt.ru).

Ini adalah syarat objektif persekitaran, apabila kesedaran seseorang tidak bersedia menghadapi situasi darurat dan penyelesaiannya. apabila tidak ada pengalaman manusia mengenai tindak balas yang tepat sama sekali. atau ia ada, tetapi ternyata tidak dapat diakses oleh seseorang yang menghadapi situasi yang melampau (Kozlov A.P. Konsep jenayah. SPb., 2004. S. 463).

Keadaan yang melampau boleh bermaksud kejadian atau perubahan yang tidak dijangka dalam keadaan di mana seseorang tidak bersedia dan, dari segi kualiti psikofisiologinya, tidak dapat membuat keputusan yang optimum dalam keadaan yang melampau dan mencari jalan untuk mencegah akibat yang berbahaya (contohnya, dalam kemalangan akibat kecacatan struktur atau kerosakan kilang mesin atau mekanisme ; dalam bencana alam atau keadaan darurat; sekiranya berlaku keadaan kecemasan semasa melakukan pekerjaan oleh penyelam, gua, semasa mendaki gunung, dll.) Hlm.105).

Keadaan yang melampau adalah melampau, iaitu melampaui kebiasaan, keadaan yang merumitkan atau memperburuk keadaan, memerlukan perhatian yang meningkat, tindak balas segera, dll. (Undang-undang jenayah Rusia. Bahagian am / Di bawah pengeditan V.P. Revin. M., 2009. S. 79 (pengarang - L.D. Gaukhman)).

Keadaan yang melampau tidak membolehkan seseorang menilai objektif dan fokus secara objektif atau tidak menyediakan masa yang cukup untuk bertindak balas terhadap keadaan yang tiba-tiba berubah (Ulasan mengenai Kanun Jenayah Persekutuan Rusia / Disunting oleh A.V. Brilliantov. M., 2010, hlm. 79 (pengarang - I.B. Kolchevsky)).

Ini adalah pengaruh persekitaran yang sangat kuat yang berada di ambang toleransi dan boleh menyebabkan gangguan penyesuaian; ini adalah keadaan yang melampaui kebiasaan, atau komplikasi situasi yang memerlukan perhatian khusus dan tindak balas segera.

Keadaan ini memerlukan mobilisasi kemampuan penyesuaian seseorang secara maksimum, ia boleh menyebabkan pembentukan "keadaan melampau" yang dicirikan oleh gangguan aktiviti dan gangguan kestabilan mental (dipetik dari: Nedopekina T.B. Kesalahan jenayah: masalah peraturan perundangan, masalah teori dan praktik / Ed. G.V. Verina, Moscow, 2011, hlm. 96).

B., disabitkan di bawah Bahagian 1 Seni. 297 Kanun Jenayah Persekutuan Rusia ("Tidak menghormati mahkamah") kerana menghina peserta dalam perbicaraan, H., dengan bahasa cabul, dalam rayuan kasasi yang diminta untuk membatalkan hukuman berdasarkan Bahagian 2 Art. 28 Kanun Jenayah Persekutuan Rusia kerana adanya hipertensi tahap 3 dan disebabkan oleh kenyataan bahawa, dalam suasana serbuan dari pertanyaan yang diajukan, dia kehilangan kendali terhadap dirinya sendiri selama beberapa saat.

Mahkamah tidak mengambil kira bahawa keadaan ekstrim telah dibuat untuk B. di mahkamah. Mengemukakan soalan tidak melampaui kerangka perbicaraan yang telah ditetapkan.

Tidak ada gerakan agresif yang dilakukan terhadap B. dan tidak ada penghinaan terhadapnya, seperti yang dibuktikan pada risalah sesi pengadilan, yang menunjukkan bahawa hakim tidak berhenti B. mengemukakan soalan dan tidak membuat komen mengenai tingkah laku yang tidak wajar - tidak sah atau tidak bermoral terhadapnya.

KESELURUHAN FIZIKAL DAN NERVO-MENTAL

PRINSIP KLASIFIKASI HYGIENIC SYARAT KERJA

KLASIFIKASI FAKTOR PENGELUARAN BAHAYA DAN BAHAYA

Menurut GOST 16035-70 "Kualiti produk. Ergonomi am.

Istilah "kompleks sifat manusia yang menentukan keberkesanan aktivitinya dalam sistem" manusia-mesin-persekitaran "disebut" sifat ergonomik manusia. " Kecekapan fungsi sistem tiga bahagian ini ditentukan oleh komponen "persekitaran-mesin". Untuknya, dengan mempertimbangkan sifat fizikal dan psikofisiologi seseorang, syarat tertentu dikenakan untuk memastikan keadaan kerja yang selamat, keselamatan mesin, peralatan, dll., Serta proses pengeluaran.

Faktor proses pengeluaran mengikut sifat akibat kesannya terhadap manusia terbahagi kepada:

faktor pengeluaran berbahaya - faktor pengeluaran, kesannya terhadap pekerja boleh menyebabkan penyakitnya;

faktor pengeluaran berbahaya - faktor pengeluaran, kesannya terhadap pekerja boleh menyebabkan kecederaannya [1].

Faktor pengeluaran berbahaya dan berbahaya (HCPF) dibahagikan dengan sifat tindakan kepada kumpulan berikut: fizikal, kimia, biologi, psikofisologi [2].

RPPF fizikal dibahagikan kepada:

mesin dan mekanisme bergerak; bahagian bergerak peralatan pengeluaran; produk bergerak, kosong, bahan; struktur runtuh; batu runtuh; peningkatan kandungan habuk dan gas udara di kawasan kerja; peningkatan atau penurunan suhu permukaan peralatan, bahan; suhu tinggi, rendah, kelembapan, pergerakan udara di kawasan kerja; peningkatan tahap bunyi, getaran, inframerah dan ultrasound di tempat kerja; peningkatan kekuatan medan magnet, elektrik; pencahayaan kawasan kerja yang tidak mencukupi dan lain-lain (29 faktor keseluruhan).

RPPF kimia dibahagikan kepada:

oleh sifat kesan pada tubuh manusia terhadap: toksik; menjengkelkan, sensitif, karsinogenik, mutagenik, mempengaruhi fungsi pembiakan;

mengenai cara penembusan ke dalam tubuh manusia melalui: organ pernafasan; saluran gastrousus; kulit dan membran mukus.

BV RVPF merangkumi objek biologi berikut:

mikroorganisma patogen (bakteria, virus, rickettsia, spirochetes, fungi, yang paling mudah) dan produk metaboliknya;

makroorganisma (haiwan, tumbuhan, ikan) dan produk aktiviti pentingnya.

Mengikut sifat tindakan, OVPF psikofisiologi dibahagikan kepada yang berikut:

beban fizikal yang terdiri daripada beban statik dan dinamik;

Overload neuropsikik yang terdiri daripada overtrain mental, overtrain penganalisis, monoton kerja dan beban emosi.

Indikator had untuk OPPF, bergantung pada sifat tindakannya, adalah:

untuk orang fizikal - tahap maksimum yang dibenarkan (MPL), kecuali pencahayaan (tahap minimum), dos;

untuk bahan kimia - kepekatan maksimum yang dibenarkan (kepekatan maksimum yang dibenarkan (MPC) satu kali atau purata harian), anggaran tahap pendedahan selamat (TSEL);

untuk ciri biologi - kuantitatif (kandungan objek biologi dalam satuan isi padu);

untuk psikofisiologi - tahap beban.

Penilaian keadaan kerja dalam pengeluaran (pensijilan tempat kerja) dilakukan sesuai dengan Pedoman untuk penilaian kebersihan faktor persekitaran kerja dan proses buruh. Panduan menetapkan kriteria kebersihan untuk menilai faktor persekitaran kerja, keparahan dan intensiti proses buruh dan klasifikasi kebersihan keadaan kerja berdasarkan petunjuk bahaya dan bahaya [3].

Keadaan kerja - sekumpulan faktor persekitaran kerja dan proses buruh yang mempengaruhi prestasi dan kesihatan pekerja.

Persekitaran kerja adalah ruang di mana aktiviti buruh seseorang dijalankan.

Mengikut jenis pekerjaan yang dilakukan, tenaga kerja boleh - fizikal dan mental. Dengan sifat kontraksi otot pekerja, buruh fizikal dibahagikan kepada statik dan dinamik, dan juga dicirikan oleh berat dan ketegangan. Kerja mental terutamanya berkaitan dengan aktiviti saraf yang lebih tinggi.

Keterukan tenaga kerja adalah ciri proses persalinan, yang mencerminkan beban dominan pada sistem muskuloskeletal dan sistem fungsional badan (kardiovaskular, pernafasan, dll.), Memastikan aktivitinya. Keterukan tenaga kerja dicirikan oleh beban fizikal dinamik, jisim beban terangkat dan bergerak, jumlah pergerakan kerja stereotaip, besarnya beban statik, sifat postur kerja, kedalaman dan kekerapan kecenderungan badan, anjakan di ruang.

Keamatan buruh adalah ciri proses persalinan, yang mencerminkan beban terutama pada sistem saraf pusat, organ deria, dan ruang emosi pekerja. Faktor-faktor yang menjadi ciri intensiti tenaga kerja meliputi: intelektual, deria, tekanan emosi, tahap monoton tekanan, cara kerja.

Keadaan kerja seseorang pekerja dinilai berdasarkan kriteria tertentu (kelas), dengan mempertimbangkan penyediaan standard kebersihan untuk keadaan kerja.

Piawaian kebersihan keadaan kerja - tahap faktor berbahaya persekitaran kerja, yang sepanjang hari (kecuali hujung minggu) bekerja selama 8 jam, tetapi tidak lebih dari 40 jam seminggu, sepanjang keseluruhan pengalaman kerja tidak boleh menyebabkan penyakit atau penyimpangan di negeri ini kesihatan, dikesan dengan kaedah penyelidikan moden, dalam proses kerja atau dalam jangka masa terpencil kehidupan masa kini dan generasi berikutnya. Pematuhan dengan piawaian kebersihan tidak mengecualikan masalah kesihatan pada orang dengan hipersensitiviti.

Kriteria kebersihan adalah petunjuk yang mencirikan tahap penyimpangan parameter faktor-faktor persekitaran kerja dan proses buruh dari standard kebersihan semasa. Klasifikasi keadaan kerja didasarkan pada prinsip pembezaan penyimpangan yang ditunjukkan, kecuali kerja dengan patogen penyakit berjangkit, dengan bahan di mana penyedutan atau sentuhan dengan kulit harus dikecualikan (ubat antikanker, hormon estrogen, analgesik narkotik), yang memberi hak untuk mengklasifikasikan keadaan kerja sebagai kelas bahaya tertentu untuk kemungkinan bahaya.

Berdasarkan tahap penyimpangan tahap sebenar faktor-faktor ini dari piawaian kebersihan, keadaan kerja mengikut tahap bahaya dan bahaya secara konvensional dibahagikan kepada 4 kelas: optimum, dibenarkan, berbahaya dan berbahaya.

Keadaan kerja yang optimum (kelas 1) adalah keadaan di mana kesihatan pekerja dipelihara dan prasyarat dibuat untuk mengekalkan tahap prestasi yang tinggi. Piawaian optimum untuk faktor persekitaran kerja ditetapkan untuk parameter mikroklimatik dan faktor beban kerja. Untuk faktor lain, keadaan optimum secara konvensional dianggap sebagai keadaan kerja di mana faktor berbahaya tidak ada atau tidak melebihi tahap yang diterima sebagai selamat bagi penduduk..

Keadaan kerja yang dibenarkan (gred 2) - keadaan di mana tahap faktor persekitaran dan proses buruh tidak melebihi piawaian kebersihan yang ditetapkan untuk tempat kerja, dan kemungkinan perubahan dalam keadaan fungsional badan dipulihkan semasa rehat yang diatur atau pada awal peralihan berikutnya dan bukan mata - menyebabkan kesan buruk dalam jangka masa pendek dan panjang terhadap kesihatan pekerja dan keturunan mereka. Keadaan kerja yang dibenarkan secara konvensional disebut sebagai selamat.

Keadaan kerja yang berbahaya (kelas 3) - keadaan di mana tahap faktor berbahaya melebihi standard kebersihan dan memberi kesan buruk kepada tubuh pekerja dan / atau keturunannya.

Keadaan kerja yang memudaratkan mengikut tahap melebihi tahap kebersihan dan keparahan perubahan dalam tubuh pekerja secara konvensional dibahagikan kepada 4 darjah bahaya:

1 darjah 3 kelas (3.1) - keadaan kerja di mana penyimpangan tahap faktor berbahaya dari standard kebersihan menyebabkan perubahan fungsi, yang dipulihkan, sebagai peraturan, dengan gangguan yang lebih lama (daripada pada permulaan peralihan berikutnya) gangguan hubungan dengan faktor berbahaya dan meningkatkan risiko kerosakan kesihatan;

2 darjah 3 kelas (3.2) - keadaan kerja di mana tahap faktor berbahaya yang menyebabkan perubahan fungsi berterusan, yang menyebabkan dalam kebanyakan kes peningkatan morbiditi yang ditentukan secara profesional (yang dapat ditunjukkan dengan peningkatan kadar kejadian dengan kecacatan sementara dan, pertama sekali, penyakit yang mencerminkan keadaan organ dan sistem yang paling terdedah kepada faktor-faktor ini), kemunculan tanda-tanda awal atau bentuk penyakit pekerjaan ringan (tanpa kehilangan kecacatan pekerjaan) yang timbul selepas pendedahan yang berpanjangan (selalunya selepas 15 tahun atau lebih);

Gred 3 gred 3 (3.3) - keadaan kerja yang dicirikan oleh tahap faktor persekitaran kerja seperti itu, kesannya membawa kepada perkembangan, sebagai peraturan, penyakit pekerjaan yang teruk dan sederhana (dengan kehilangan kapasiti pekerjaan) selama tempoh pekerjaan, pertumbuhan patologi kronik (ditentukan secara profesional);

Gred 4, kelas 3 (3.4) - keadaan kerja di mana bentuk penyakit pekerjaan yang teruk (dengan kehilangan keupayaan kerja umum) boleh berlaku, terdapat peningkatan yang signifikan dalam jumlah penyakit kronik dan tahap morbiditi yang tinggi dengan kecacatan sementara.

Keadaan kerja yang berbahaya (melampau) (kelas 4) - keadaan kerja di mana faktor persekitaran kerja dicirikan oleh tahap sedemikian sehingga pendedahan mereka semasa peralihan kerja (atau sebahagian daripadanya) menimbulkan ancaman kepada kehidupan, berisiko tinggi mengalami kecederaan pekerjaan akut, termasuk h. dan bentuk yang teruk.

Penetapan kriteria kebersihan dan klasifikasi keadaan kerja memungkinkan untuk:

memantau keadaan keadaan kerja pekerja untuk mematuhi peraturan dan undang-undang kebersihan semasa, standard kebersihan dan mendapatkan kesimpulan kebersihan dan epidemiologi;

mewujudkan bank data mengenai keadaan kerja di peringkat organisasi, industri, dan lain-lain;

mengutamakan langkah pencegahan dan menilai keberkesanannya;

bukti penyediaan faedah dan pampasan kepada pekerja yang melakukan kerja berat dan bekerja dengan keadaan kerja yang berbahaya dan berbahaya, dengan cara yang ditentukan oleh Kod Buruh Persekutuan Rusia;

perakuan tempat kerja untuk keadaan kerja dan perakuan kerja perlindungan pekerja dalam organisasi;

analisis hubungan antara perubahan status kesihatan pekerja dengan keadaan kerjanya (semasa pemeriksaan perubatan berkala, pemeriksaan khas untuk menjelaskan diagnosis);

penyiasatan kes penyakit pekerjaan, keracunan dan gangguan kesihatan lain yang berkaitan dengan pekerjaan;

justifikasi potongan dan surcaj kepada kadar insurans organisasi untuk insurans sosial wajib terhadap kemalangan industri dan penyakit pekerjaan.

3.4. PENILAIAN KEBERSIHAN DAN KEKUATAN PROSES MAKMAL, FAKTOR PSIKOFISIOLOGI:

OVPF psikofisiologi terdiri daripada beban fizikal dan neuropsik. Penilaian terhadap kesannya terhadap pekerja adalah berdasarkan pada menentukan ciri-ciri keparahan dan intensiti proses buruh, kebersihan dan standard kebersihan dengan tujuan untuk membawa mereka lebih jauh ke kehendak norma dengan bantuan langkah-langkah organisasi, teknikal dan kebersihan dan kebersihan [3].

Mengikut keparahan kerja yang dilakukan, semua kerja fizikal dibahagikan kepada tiga kategori: cahaya Ia dan Ib, IIa dan IIb sederhana dan berat III. Pembezaan kerja mengikut kategori dilakukan berdasarkan intensiti kehilangan haba total tubuh manusia, kcal / jam, atau daya yang dikeluarkan untuk kerja yang dilakukan, W [4].

Keterukan proses buruh dinilai oleh sejumlah petunjuk yang dinyatakan dalam nilai ergometrik yang menjadi ciri proses buruh, tanpa mengira ciri individu orang yang terlibat dalam proses ini. Petunjuk utama keterukan proses buruh adalah:

beban dinamik fizikal;

jisim kargo yang diangkat dan digerakkan secara manual;

pergerakan buruh stereotaip;

pergerakan di angkasa.

Beban dinamik fizikal dicirikan oleh petunjuk berikut: jisim beban yang dibawa pada jarak tertentu dalam unit kerja mekanikal luaran per shift, kg m, dengan penyertaan otot lengan dan tali pinggang bahu yang dominan, serta dengan penyertaan otot lengan, badan, kaki.

Jisim beban yang diangkat dan digerakkan secara manual, kg, dicirikan oleh petunjuk berikut: mengangkat dan menggerakkan (satu kali) graviti ketika berselang-seli dengan kerja lain (hingga 2 kali per jam), sentiasa semasa pergeseran kerja dan jumlah berat beban yang dipindahkan semasa setiap jam peralihan dari permukaan dan lantai kerja.

Pergerakan kerja stereotaip (bilangan per shift), bergantung kepada kumpulan otot yang terlibat dalam kerja, dibahagikan kepada tempatan (otot tangan dan jari) dan kawasan (penyertaan otot lengan dan tali pinggang bahu).

Beban statik - nilai beban per shift semasa menahan beban, menerapkan daya, kgf s, yang dicirikan oleh usaha pekerja sambil mengekalkan beban atau menerapkan kekuatan dengan satu tangan, dengan dua tangan, dengan penyertaan otot-otot badan dan kaki. Nilai beban adalah produk dari nilai beban yang dipegang dan masa pegangannya.

Postur kerja menentukan kedudukan badan pekerja di ruang angkasa dan dinilai secara visual dan masa yang dihabiskan dalam kedudukan tertentu:

postur bebas, selesa (optimum - kelas 1) - keupayaan untuk mengubah kedudukan kerja badan (duduk, berdiri). Berada dalam keadaan berdiri hingga 40% dari waktu shift;

tidak selesa (boleh diterima - kelas 2) - berkala, hingga 25% dari masa pergeseran, berada dalam keadaan tidak selesa (bekerja dengan putaran batang tubuh, penempatan anggota badan yang tidak selesa, dll.) dan / atau postur tetap (kemustahilan untuk mengubah kedudukan relatif pelbagai bahagian badan berbanding dengan satu sama lain). Berada dalam keadaan berdiri sehingga 60% masa perubahan;

tetap (berbahaya - kelas 3.1) - berkala, hingga 50% dari masa pergeseran, berada dalam kedudukan yang tidak selesa dan / atau tetap; berada dalam posisi paksa (berlutut, berjongkok, dan lain-lain) sehingga 25% dari masa shift. Berada dalam keadaan berdiri sehingga 80% dari waktu shift;

terpaksa (berbahaya - kelas 3.2) - berkala, lebih daripada 50% masa pergeseran, berada dalam kedudukan yang tidak selesa dan / atau tetap; berada dalam posisi paksa (berlutut, berjongkok, dan lain-lain) selama lebih dari 25% masa shift. Berdiri lebih daripada 80% masa shift.

Miring badan - jumlah per shift, dipaksa lebih dari 30 °, miring badan pekerja yang berkaitan dengan prestasi operasi teknologi.

Kekurangan ruang kerana proses teknologi - panjang peralihan, km, kerana proses teknologi semasa pergeseran secara mendatar dan menegak.

Bergantung pada nilai ciri kriteria penilaian yang disenaraikan (dengan pengecualian postur kerja yang dipertimbangkan di sini), kelas keadaan kerja ditetapkan dari yang optimum (kelas 1) hingga yang berbahaya 2 (kelas 3.2, lihat klausa 3.4).

Penilaian umum mengenai keparahan buruh fizikal dilakukan berdasarkan mempertimbangkan semua petunjuk yang diberikan sebelumnya. Dalam kes ini, satu kelas pertama kali didirikan untuk setiap indikator yang diukur, dan penilaian akhir tentang keparahan tenaga kerja ditentukan berdasarkan petunjuk yang paling sensitif yang telah menerima tahap keparahan tertinggi. Dengan adanya dua atau lebih petunjuk kelas 3.1 dan 3.2, keadaan kerja berdasarkan tahap keparahan proses buruh dinilai 1 darjah lebih tinggi, iaitu kelas 3.2 dan 3.3, masing-masing. Menurut kriteria ini, keparahan tertinggi adalah kelas 3.3).

Keamatan buruh dinilai berdasarkan analisis dan pembentukan struktur aktiviti buruh sekumpulan pekerja profesional, yang dikaji dengan pemerhatian waktu dalam dinamika sepanjang hari kerja, sekurang-kurangnya satu minggu. Analisis ini dibuat berdasarkan kepada mempertimbangkan keseluruhan kompleks faktor pengeluaran (rangsangan, perengsa) yang mewujudkan prasyarat untuk berlakunya keadaan neuro-emosi yang tidak baik (voltan berlebihan). Semua faktor (petunjuk) proses buruh mempunyai ekspresi kualitatif atau kuantitatif dan dikelompokkan berdasarkan jenis beban: intelektual, deria, emosi, monoton, beban rejim. Terdapat hanya 23 petunjuk dalam nilai ergometrik.

Banyak sifat intelektual dicirikan oleh petunjuk berikut: kandungan karya; persepsi isyarat; kerumitan fungsi yang dilakukan; sifat kerja yang dilakukan. Kandungan karya mewakili tahap kerumitan tugas yang diselesaikan: dari keperluan membuat keputusan hingga aktiviti heuristik (kreatif). Persepsi isyarat (maklumat) bergantung pada kerumitan prosesnya, yang dapat berupa membetulkan tindakan dan operasi yang dilakukan, membandingkan informasi yang dirasakan dengan tingkat yang diperlukan nominal atau penilaian komprehensif dari semua parameter produksi. Kerumitan fungsi yang dilakukan adalah pembahagian tenaga kerja mengikut tahap kerumitan antara pekerja. Sifat kerja yang dilakukan memenuhi syarat dengan masa yang dihabiskan di atasnya, tanggungjawab untuk hasil akhir dan sokongan maklumat dari proses teknologi.

Beban deria dicirikan oleh petunjuk berikut dari proses pengeluaran: tempoh pemerhatian tertumpu, dalam% masa peralihan; ketumpatan isyarat, mesej selama 1 jam bekerja; bilangan kemudahan pengeluaran pemerhatian serentak, pcs; ukuran objek diskriminasi, mm, dengan jangka masa perhatian tertumpu, dalam% masa pergeseran; bekerjasama dengan peranti optik, dalam% masa shift; memantau skrin terminal video, jam per shift; beban pada penganalisis pendengaran, dalam% kefahaman pertuturan; muat pada alat vokal, satu jam setiap minggu pengeluaran.

Beban emosi dicirikan oleh: tahap tanggungjawab untuk hasil kerja; kepentingan kesilapan; risiko untuk nyawa anda sendiri; tanggungjawab untuk keselamatan pekerja lain, serta jumlah situasi pengeluaran konflik per shift.

Monotoni beban dicirikan oleh: bilangan elemen (teknik) yang diperlukan untuk pelaksanaan tugas sederhana, pcs; jangka masa tugas mudah atau operasi berulang, saat; masa tindakan aktif dalam proses pengeluaran, dalam% masa peralihan; monoton persekitaran pengeluaran, dalam% masa pergeseran, - jangka masa pemantauan pasif terhadap proses teknologi.

Mod kerja - mod kerja dan rehat, dicirikan oleh petunjuk berikut:

tempoh sebenar hari bekerja, jam; kerja shift, satu-, dua-, tiga- dan tidak teratur dengan kerja pada waktu malam; kehadiran rehat yang diatur dan tempohnya, tidak termasuk waktu rehat makan tengah hari. Waktu rehat yang diatur hanya meliputi waktu rehat yang termasuk dalam waktu kerja berdasarkan dokumen produksi dalaman resmi, seperti perjanjian kolektif, perintah majikan atau wakilnya yang sah, atau berdasarkan dokumen negara - norma dan peraturan kebersihan, peraturan industri mengenai OT dan lain-lain.

Penilaian umum mengenai intensiti tenaga kerja dilakukan dengan mempertimbangkan semua petunjuk yang diberikan sebelumnya. Keadaan optimum (kelas 1) ditetapkan dalam kes di mana 17 dan lebih penunjuk dinilai sebagai kelas 1, dan selebihnya dikelaskan sebagai kelas 2. Pada masa yang sama, tidak ada petunjuk yang berkaitan dengan kelas 3 (berbahaya). Syarat yang dibenarkan (kelas 2) ditetapkan dalam kes berikut:

apabila 6 atau lebih petunjuk diberikan kepada kelas 2, dan selebihnya - ke kelas 1;

apabila dari 1 hingga 5 indikator dikaitkan dengan 3.1 dan / atau 3.2 darjah bahaya, dan indikator yang tersisa mempunyai penilaian kelas 1 dan / atau 2.

Keadaan berbahaya bagi faktor intensiti proses buruh (kelas 3.1 dan / atau 3.2) ditetapkan dalam kes di mana 6 atau lebih petunjuk diberikan kepada kelas ketiga (prasyarat).

|kuliah seterusnya ==>
SYARAT, KERJA DAN KEPUTUSAN PEKERJA|FAKTOR PENGELUARAN YANG BERBAHAYA DAN BERBAHAYA

Tarikh Ditambah: 2014-01-04; Pandangan: 13536; Pelanggaran hak cipta?

Pendapat anda penting bagi kami! Adakah bahan yang dipos membantu? Ya | Tidak