Kanser darah

Dengan sendirinya, barah darah menampakkan diri dengan cara yang berbeza dan mempunyai sejumlah gejala yang cukup banyak, yang juga dapat menunjukkan penyakit biasa. Itulah sebabnya mengapa perlu diketahui secara keseluruhan bagaimana barah darah bertindak pada tubuh manusia untuk mendiagnosisnya tepat pada waktunya dan menyembuhkannya kemudian. Hari ini kita akan belajar bagaimana mengenal pasti barah darah dan banyak lagi..

  1. Apa itu barah darah?
  2. Leukemia kronik
  3. Leukemia akut
  4. Punca barah darah
  5. Gejala barah darah
  6. Diagnosis barah darah
  7. Tahap barah darah
  8. Tahap 1
  9. Tahap 2
  10. Tahap 3
  11. Tahap 4
  12. Bagaimana barah darah dirawat?
  13. Bolehkah barah darah disembuhkan atau tidak?
  14. Kanser darah pada kanak-kanak
  15. Prognosis untuk barah darah

Apa itu barah darah?

Biasanya ini adalah gabungan pelbagai patologi, kerana terdapat perencatan lengkap sistem hematopoietik, dan sebagai akibatnya, sel-sel yang sihat dari sumsum tulang digantikan oleh yang sakit. Dalam kes ini, hampir semua sel dapat diganti. Kanser dalam darah biasanya membelah dan membiak dengan cepat, sehingga menggantikan sel yang sihat.

Terdapat kedua-dua barah darah kronik dan leukemia akut, biasanya neoplasma ganas dalam darah mempunyai jenis yang berbeza-beza mengikut jenis kerusakan pada kumpulan sel tertentu dalam darah. Juga, keagresifan barah itu sendiri dan kelajuan penyebarannya bergantung pada ini..

Leukemia kronik

Biasanya, penyakit ini mengalami pengubahsuaian leukosit, dengan mutasi mereka menjadi berbutir. Penyakit itu sendiri agak perlahan. Kemudian, sebagai akibat menggantikan leukosit yang berpenyakit dengan yang sihat, fungsi hematopoiesis terganggu..

Subspesies

  • Leukemia Megakaryocytic. Sel induk berubah, pelbagai patologi muncul di sumsum tulang. Selepas itu, sel-sel berpenyakit muncul, yang membelah dengan cepat dan hanya mengisi darah dengan mereka. Peningkatan bilangan platelet.
  • Leukemia myeloid kronik. Yang paling menarik adalah lelaki yang lebih sakit dengan penyakit ini. Prosesnya bermula selepas mutasi sel sumsum tulang.
  • Leukemia limfositik kronik. Penyakit ini tidak simptomatik pada awalnya. Leukosit terkumpul di tisu organ, dan terdapat banyak dari mereka.
  • Leukemia monositik kronik. Bentuk ini tidak meningkatkan bilangan leosit, tetapi menambah bilangan monosit.

Leukemia akut

Secara umum, sudah ada peningkatan jumlah sel darah, sementara mereka tumbuh dengan sangat cepat dan membahagi dengan cepat. Kanser jenis ini berkembang lebih cepat, sebab itulah leukemia akut dianggap sebagai bentuk yang lebih parah bagi pesakit..

Subspesies

  • Leukemia limfoblastik. Kanser ini lebih kerap berlaku pada kanak-kanak berumur 1 hingga 6 tahun. Dalam kes ini, limfosit digantikan oleh yang sakit. Diiringi oleh keracunan teruk dan penurunan imuniti.
  • Leukemia eritromeloblastik. Peningkatan kadar pertumbuhan eritroblas dan normoblas bermula pada sumsum tulang. Jumlah sel merah meningkat.
  • Leukemia myeloid. Biasanya terdapat kerosakan pada tahap DNA sel darah. Akibatnya, sel-sel yang berpenyakit benar-benar mengumpul sel-sel yang sihat. Pada masa yang sama, kekurangan mana-mana yang utama bermula: leukosit, platelet, eritrosit.
  • Leukemia Megakaryoblastik. Peningkatan pesat dalam sumsum tulang megakaryoblast dan letupan yang tidak dibezakan. Terutama mempengaruhi kanak-kanak dengan sindrom Down.
  • Leukemia monoblastik. Semasa penyakit ini, suhu sentiasa meningkat dan keracunan umum berlaku pada pesakit dengan barah darah.

Punca barah darah

Seperti yang mungkin anda ketahui, darah terdiri dari beberapa sel asas yang berfungsi. Erythrocytes menghantar oksigen ke tisu-tisu seluruh badan, platelet membenarkan luka dan celah yang tersumbat, dan leukosit melindungi tubuh kita dari antibodi dan organisma asing.

Sel dilahirkan di sumsum tulang, dan pada peringkat awal lebih mudah terdedah kepada faktor luaran. Sel mana pun boleh berubah menjadi sel barah, yang kemudiannya akan membelah dan membiak tanpa henti. Lebih-lebih lagi, sel-sel ini mempunyai struktur yang berbeza dan tidak menjalankan fungsinya 100%.

Faktor sebenar berlakunya mutasi sel belum diketahui oleh saintis, tetapi terdapat beberapa kecurigaan:

  • Sinaran dan sinaran latar di bandar.
  • Ekologi
  • Bahan kimia.
  • Kursus ubat dan ubat yang salah.
  • Pemakanan yang lemah.
  • Penyakit teruk seperti HIV.
  • Obesiti.
  • Merokok dan alkohol.

Mengapa barah berbahaya? Sel-sel barah pada mulanya mulai bermutasi di sumsum tulang, di mana mereka tanpa henti membelah dan mengambil nutrien dari sel yang sihat, dan mengeluarkan sejumlah besar produk buangan.

Apabila terdapat terlalu banyak, sel-sel ini sudah mulai menyebar melalui darah ke semua tisu badan. Kanser darah biasanya berasal dari dua diagnosis: leukemia dan limfosarcoma. Tetapi nama saintifik yang betul masih tepat - "hemoblastosis", iaitu, tumor timbul akibat mutasi sel-sel hematopoietik.

Hemoblastosis yang berlaku pada sumsum tulang disebut leukemia. Sebelumnya, ia juga disebut leukemia atau leukemia - ini adalah ketika sejumlah besar sel darah putih yang belum matang muncul di dalam darah..

Sekiranya tumor berasal dari luar sumsum tulang, maka ia disebut hematosarcoma. Terdapat juga penyakit limfositoma yang lebih jarang berlaku - ini adalah ketika tumor mempengaruhi limfosit dewasa. Kanser darah atau hemablastosis mempunyai jalan yang buruk kerana fakta bahawa sel barah dapat menjangkiti organ mana pun, dan pada masa yang sama, dalam bentuk apa pun, kerosakan akan jatuh pada sumsum tulang.

Setelah metastasis bermula dan sel-sel malignan menyebar ke pelbagai jenis tisu, mereka kemudiannya berperilaku berbeza, dan kerana ini, rawatan itu sendiri bertambah buruk. Faktanya adalah bahawa setiap sel tersebut merasakan rawatan dengan caranya sendiri dan mungkin bertindak balas secara berbeza terhadap kemoterapi..

Apakah perbezaan antara barah darah ganas dan jinak? Sebenarnya, tumor jinak tidak merebak ke organ lain dan penyakit itu sendiri tidak simptomatik. Sel-sel malignan tumbuh dengan cepat dan metastasize lebih cepat..

Gejala barah darah

Pertimbangkan tanda-tanda barah darah pertama:

  • Sakit kepala, pening
  • Kesakitan tulang dan patah sendi
  • Penukaran makanan dan bau
  • Suhu meningkat tanpa tanda dan penyakit tertentu.
  • Kelemahan dan keletihan umum.
  • Penyakit berjangkit yang kerap.

Gejala pertama barah darah mungkin menunjukkan penyakit lain, sebab itulah pesakit jarang mendapatkan doktor pada peringkat ini dan kehilangan banyak masa. Kemudian, gejala lain mungkin muncul, yang diperhatikan oleh saudara dan rakan:

  • Pucat
  • Kekuningan kulit.
  • Mengantuk
  • Kerengsaan
  • Pendarahan yang tidak berhenti lama.

Dalam beberapa kes, kelenjar getah bening hati dan limpa dapat membesar dengan sangat besar, kerana perut membengkak, ada perasaan kembung yang kuat. Pada peringkat kemudian, ruam muncul di kulit, dan selaput lendir di mulut mula berdarah.

Sekiranya kelenjar getah bening terjejas, anda akan melihat benjolan yang kuat, tetapi tanpa gejala yang menyakitkan. Dalam kes ini, anda perlu segera berjumpa doktor dan melakukan ultrasound pada kawasan yang diperlukan.

NOTA! Limpa hati yang membesar juga mungkin disebabkan oleh penyakit berjangkit yang lain, jadi diperlukan pemeriksaan tambahan.

Diagnosis barah darah

Bagaimana mengenali barah darah pada peringkat awal? Biasanya, penyakit ini sudah ditentukan pada ujian darah umum pertama. Kemudian, tusukan otak dilakukan - operasi yang agak menyakitkan - menggunakan jarum tebal, mereka menusuk tulang pelvis dan mengambil sampel sumsum tulang.

Kemudian, analisis ini dihantar ke makmal, di mana mereka melihat sel-sel di bawah mikroskop dan kemudian memberitahu hasilnya. Di samping itu, anda boleh melakukan analisis untuk penanda tumor. Secara amnya, doktor melakukan pemeriksaan sebanyak mungkin, walaupun setelah mengenal pasti tumor itu sendiri.

Tapi kenapa? - kenyataannya adalah bahawa leukemia mempunyai banyak jenis dan setiap penyakit mempunyai sifatnya sendiri dan lebih sensitif terhadap jenis rawatan tertentu - sebab itulah anda perlu mengetahui apa sebenarnya pesakit yang sakit untuk memahami doktor bagaimana merawat barah darah dengan betul..

Tahap barah darah

Biasanya, pembahagiannya secara berperingkat membolehkan doktor menentukan ukuran tumor, tahap kerosakannya, serta kehadiran metastasis dan kesannya pada tisu dan organ yang jauh..

Tahap 1

Pertama, akibat kegagalan sistem kekebalan tubuh itu sendiri, sel-sel mutan muncul di dalam badan, yang mempunyai penampilan dan struktur yang berbeza dan terus membelah. Pada fasa ini, barah dapat diubati dengan mudah dan cepat..

Tahap 2

Sel-sel itu sendiri mula berkumpul dan membentuk gumpalan tumor. Lebih-lebih lagi, rawatannya lebih berkesan. Metastasis belum bermula.

Tahap 3

Terdapat begitu banyak sel barah yang pertama kali mempengaruhi tisu limfa, dan kemudian menyebar melalui darah ke semua organ. Metastasis adalah biasa di seluruh badan.

Tahap 4

Metastasis mula mempengaruhi organ-organ lain. Keberkesanan kemoterapi dikurangkan dengan ketara, kerana fakta bahawa tumor lain mula bertindak balas secara berbeza terhadap reagen kimia yang sama. Patologi pada wanita boleh merebak ke alat kelamin, rahim dan kelenjar susu.

Bagaimana barah darah dirawat?

Untuk melawan penyakit ini, kemoterapi biasanya digunakan. Dengan bantuan jarum, bahan kimia disuntik ke dalam darah yang ditujukan secara langsung ke sel barah. Jelas bahawa sel-sel lain juga menderita, mengakibatkan: keguguran rambut, pedih ulu hati, mual, muntah, najis longgar, penurunan imuniti dan anemia.

Masalah dengan terapi ini ialah, tentu saja, reagen itu sendiri bertujuan untuk memusnahkan sel barah sahaja, tetapi ia sangat serupa dengan saudara kita. Dan kemudian mereka dapat bermutasi dan mengubah sifat mereka, kerana mana-mana reagen berhenti berfungsi. Akibatnya, lebih banyak bahan toksik digunakan, yang sudah mempunyai kesan buruk pada tubuh itu sendiri..

Penyakit darah ganas adalah penyakit yang sangat jahat, dan jika dibandingkan dengan tumor lain, penyakit ini sangat cepat, oleh itu, jika tidak didiagnosis dan dirawat tepat pada waktunya, pesakit akan mati dalam 5 bulan.

Terdapat kaedah rawatan lain yang agak berbahaya ketika pemindahan sumsum tulang sedang dijalankan. Pada masa yang sama, sebelum ini, dengan bantuan kemoterapi, sumsum tulang pesakit musnah sepenuhnya untuk memusnahkan sel barah sepenuhnya..

NOTA! Pembaca yang dihormati, ingat bahawa tidak ada penyembuh dan penyembuh yang dapat menolong anda menyembuhkan penyakit ini, dan kerana ia cepat sembuh, anda pasti perlu berjumpa doktor dalam masa. Dalam kes ini, anda boleh menggunakan: vitamin, decoctions herba chamomile, yarrow, minyak buckthorn laut - ia mempunyai sifat anti-radang dan akan membantu menghentikan darah jika berlaku sesuatu. Jangan gunakan ubat-ubatan rakyat seperti: tincture cendawan, hemlock, celandine dan kaedah lain dengan menghantar bahan. Anda mesti faham bahawa dalam kes ini, tubuh pesakit mempunyai kesan yang sangat lemah, dan ini hanya dapat menghapuskannya.

Bolehkah barah darah disembuhkan atau tidak?

Bolehkah kanser darah disembuhkan? Semuanya bergantung pada tahap dan tahap barah, serta jenisnya sendiri. Dalam leukemia akut, penyakit ini biasanya sangat agresif dan cepat - doktor memerlukan lebih banyak kursus kemoterapi, jadi dalam hal ini prognosis lebih menyedihkan. Bagi Leukemia Kronik, keadaan lebih cerah kerana penyakit ini tidak merebak dan berkembang dengan cepat.

Kanser darah pada kanak-kanak

Sebenarnya, penyakit ini agak biasa berlaku pada pesakit muda yang berumur 1 hingga 5 tahun. Ini disebabkan terutamanya oleh sinaran yang diterima oleh ibu semasa mengandung, dan juga dengan gangguan genetik pada anak..

Dalam kes ini, penyakit ini berlanjutan dengan cara yang sama seperti pada orang dewasa, dengan semua gejala yang menyertainya. Perbezaannya adalah bahawa kanak-kanak lebih mudah disembuhkan - ini disebabkan oleh fakta bahawa pertumbuhan semula sel dan tisu pada bayi berada pada tahap yang jauh lebih tinggi daripada pada orang dewasa.

Prognosis untuk barah darah

  • Sakit 4-10 orang setiap 100,000 orang.
  • Satu setengah kali lelaki lebih kerap jatuh sakit. Pada wanita, penyakit ini jarang berlaku..
  • Lebih ramai orang dari 40 hingga 50 mempunyai leukemia kronik.
  • Leukemia akut lebih kerap berlaku pada orang muda berusia 10 hingga 18 tahun.
  • Leukemia kanak-kanak 3-4 kes setiap 100,000 orang.
  • Leukemia limfoblastik akut disembuhkan pada peringkat awal - 85-95%. Pada peringkat seterusnya 60-65%.
  • Dengan terapi yang betul, walaupun dengan latar belakang leukemia akut, hasil dapat dicapai hingga usia 6-7 tahun.

Berapa lama pesakit leukemia hidup? Dengan terapi yang tepat dan pengesanan awal penyakit, anda dapat hidup lebih dari 5-7 tahun. Secara umum, doktor memberikan ramalan bercampur untuk barah darah akut dan kronik.

Kanser darah

Oleh barah darah, adalah kebiasaan untuk bermaksud sekumpulan penyakit akut dan kronik yang disebabkan oleh mutasi dan pembelahan sel-sel hematopoietik, sel-sel sumsum tulang dan sel-sel sistem limfa yang tidak terkawal..

Penyakit ini menyerang pelbagai peringkat umur. Walau bagaimanapun, ia paling biasa berlaku pada awal kanak-kanak atau usia tua. Statistik menunjukkan bahawa barah darah paling kerap didiagnosis pada kanak-kanak pada usia 2-4 tahun, dan pada orang tua - pada usia lebih dari 60 tahun.

Klasifikasi jenis barah darah

Bergantung pada jenis sel dari mana tumor berkembang, jenis penyakit berikut diklasifikasikan:

  • leukemia (atau leukemia; tumor berkembang dari sel darah);
  • limfoma (tumor berkembang dalam sistem limfa);
  • myeloma (berkembang dalam plasma darah).

Bergantung pada sifat kursus, dua bentuk barah darah dibezakan:

  • tajam;
  • kronik.

Bentuk akut dicirikan oleh perkembangan pesat, sangat menguras badan dan sering menyebabkan kematian dalam beberapa bulan atau bahkan beberapa minggu selepas pembentukan sel-sel malignan.

Penyakit kronik berkembang dengan sangat perlahan dan mungkin tidak disertai dengan tanda-tanda barah darah walaupun selama beberapa tahun.

Bergantung pada jenis leukosit yang terjejas, penyakit ini juga terbahagi kepada dua jenis: limfosit (atau limfoblastik) dan myeloid. Kanser darah limfosit berlaku apabila limfosit terjejas, dan barah myeloid berlaku apabila granulosit rosak.

Punca barah darah

Punca sebenar penyakit tidak diketahui. Namun, dalam kebanyakan kes, barah darah adalah akibat dari:

  • pendedahan radiasi jangka panjang;
  • sentuhan cuai dengan bahan kimia tertentu;
  • mengambil ubat tertentu (butadione, levomycetin, ubat antikanker, dll.);
  • menjalani rawatan kemoterapi apabila kanser lain didiagnosis;
  • kecenderungan genetik;
  • merokok jangka panjang;
  • jangkitan virus;
  • usia ibu (anak-anak yang dilahirkan oleh wanita berusia lebih dari 40 tahun mempunyai risiko barah yang lebih tinggi).

Juga, perkembangan penyakit ini bergantung pada etnik orang itu dan kawasan geografi tempat tinggal..

Gejala barah darah

Gambaran klinikal penyakit ini sangat bergantung pada bentuk dan tahap barah darah. Sebagai peraturan, gejala pertama barah darah berlaku kerana otak tidak menghasilkan sel normal yang cukup..

  • Salah satu tanda pertama barah darah adalah munculnya sakit tulang yang tajam atau sakit. Kesakitan berlaku kerana peningkatan jumlah sumsum tulang dan hampir selalu dilokalisasi pada tulang panjang anggota badan.
  • Satu lagi gejala barah darah adalah bintik-bintik merah (atau ungu) pada kulit. Bintik-bintik adalah manifestasi pendarahan tepat yang disebabkan oleh penurunan jumlah platelet, yang diketahui memainkan peranan utama dalam menghentikan pendarahan..
  • Sakit kepala. Kesakitan yang disebabkan oleh barah darah biasanya sangat sengit dan sering disertai dengan peningkatan berpeluh (terutama pada waktu malam) dan kulit pucat. Ini disebabkan oleh kemerosotan bekalan darah ke otak. Kadang-kadang sakit kepala boleh disertai dengan kemerosotan dan kehilangan penglihatan sebahagian.
  • Pembesaran kelenjar getah bening yang tidak menyakitkan disebabkan oleh penurunan bilangan leukosit dan kemerosotan kemampuan untuk menahan pelbagai jenis jangkitan. Penurunan imuniti dapat disertai dengan kenaikan suhu secara tiba-tiba, keadaan demam dan munculnya pelbagai jenis penyakit berjangkit.
  • Penurunan jumlah eritrosit dalam darah, yang bertanggung jawab untuk pemenuhan tisu dan organ dengan oksigen, menimbulkan peningkatan kelemahan dan keletihan dan, sebagai akibatnya, menyebabkan perkembangan anemia. Penurunan jumlah sel darah merah juga menyebabkan sesak nafas dan kesukaran bernafas.
  • Kerana kerosakan oleh sel-sel ganas sistem peredaran darah dalam darah, jumlah platelet menurun, yang bertanggung jawab atas pembekuannya. Ini menyebabkan pendarahan yang tidak dijangka (contohnya, dari hidung atau gusi), serta lebam secara tiba-tiba (walaupun dari pukulan kecil).
  • Tanda barah darah lain adalah penurunan berat badan yang tajam yang disebabkan oleh penurunan selera makan. Dalam kes ini, mungkin terdapat sembelit atau cirit-birit, mual, muntah yang kerap. Cachexia boleh berkembang pada barah darah lanjut.
  • Apabila sel leukemia otak rosak, kerengsaan dan gangguan perhatian berlaku. Dan ketika mereka tumbuh ke sumsum tulang, sakit teruk pada sendi dan tulang berlaku..
  • Juga, ruam mungkin muncul di badan yang kelihatan seperti bintik-bintik gelap kecil..

Diagnosis penyakit

Untuk diagnosis leukemia, diperlukan ujian darah dan sumsum tulang yang menyeluruh.

Penyakit ini menduduki tempat pertama di antara barah lain dari segi kekerapan kejadian pada kanak-kanak dan merupakan salah satu penyebab utama kematian (tempat pertama tergolong dalam kecederaan). Kesukaran membuat diagnosis adalah bahawa barah darah pada anak tidak dapat dikesan pada tahap awal. Ini disebabkan oleh tidak adanya gejala khusus pada leukemia. Penyakit ini boleh disalah anggap sebagai artritis, rematik, SARS, dll..

Perhatian perubatan segera diperlukan sekiranya terdapat manifestasi berikut:

  • sindrom anemia (pucat pada kulit, keletihan, dan lain-lain);
  • sindrom mabuk (demam, gatal-gatal, sakit pada anggota badan, dan lain-lain);
  • sindrom hemoragik (pendarahan, ruam, lebam);
  • sindrom proliferatif (perut membesar, kelenjar getah bening yang membesar).

Rawatan Kanser Darah

Rawatan utama untuk kanser darah akut adalah kemoterapi. Kursus kemoterapi pertama membawa, sebagai peraturan, kepada hilangnya gejala penyakit sementara dan disertai dengan kambuh. Sekiranya kambuh, terapi lanjutan diperlukan untuk memusnahkan sel leukemia dan memulihkan fungsi sumsum tulang yang normal. Ramalan rawatan yang paling baik adalah untuk kanak-kanak berumur 3-7 tahun. Secara amnya, pada kira-kira 50% kes pada kanak-kanak, barah darah tidak akan berulang walaupun selepas 5 tahun.

Tempoh rawatan bergantung pada tahap barah darah, usia pesakit dan ciri-ciri individu tubuh pesakit..

Untuk rawatan barah darah kronik, terapi kompleks digunakan untuk mengawal pendaraban sel barah. Ia boleh merangkumi:

  • kemoterapi;
  • terapi radiasi (membantu mengurangkan ukuran kelenjar getah bening dan limpa, yang sering diresepkan sebelum pemindahan sel stem);
  • pemindahan sel stem (sel stem penderma menyumbang kepada pembentukan sel darah yang sihat dan pemulihan sistem imun);
  • terapi biologi (bertujuan meningkatkan daya tahan tubuh terhadap jangkitan).

Kanser darah

Kanser darah adalah sekumpulan penyakit onkologi. Setiap kategori yang berasingan merosakkan struktur hematopoietik yang sihat, meningkatkan kemungkinan tubuh manusia terdedah kepada patologi sifat berjangkit. Seseorang menjadi lemah di hadapan sejumlah lesi - anemia, pendarahan dan keadaan atipikal badan yang lain. Patologi yang disenaraikan seterusnya boleh menyebabkan kematian. Secara saintifik dalam onkologi, penyakit ini disebut "Hemoblastosis".

Kanser darah berbeza dalam ciri dari patologi onkologi lain. Penyakit bermaksud mutasi tisu yang sihat menjadi yang ganas. Terdapat pembahagian sel yang tidak terkawal, yang menggantikan sel darah normal. Proses onkologi diperhatikan di seluruh tubuh manusia.

Sel barah menyebar bersama dengan darah, yang menjadikannya sangat sukar untuk mendiagnosis penyakit ini pada tahap awal. Sekiranya doktor dapat menentukan tumor pada peringkat kemudian melalui analisis, dalam kebanyakan kes neoplasma mempunyai masa untuk menjangkiti sumsum tulang, iaitu, ia merangkumi kawasan dalam dada dan tulang pelvis..

Punca barah darah

Darah mengandungi beberapa sel utama yang menjalankan fungsi yang ditetapkan. Erythrocytes mengisi tisu badan dengan oksigen, platelet mempercepat penyembuhan luka dan celah, dan leukosit melindungi tubuh manusia dari antibodi berbahaya, melindungi terhadap penembusan bakteria asing ke dalam tisu yang dapat memprovokasi proses patogen. Sel normal dihasilkan di sumsum tulang. Oleh itu, pada tahap awal perkembangan, sel sangat rentan terhadap pengaruh negatif dari pelbagai faktor..

Tanpa mengira jenisnya, tisu ini mampu berubah menjadi ganas dan barah. Lama kelamaan, lesi mula terbahagi-bahagi dan tidak terkawal merebak dan merebak ke bahan berdekatan, secara amnya mempengaruhi tubuh manusia. Pada masa yang sama, kain ini berbeza dengan struktur yang berbeza dan tidak dapat menunjukkan fungsi mereka sendiri sebanyak 100%. Para saintis belum dapat mengenal pasti sebab yang tepat menyebabkan proses mutasi bahan. Walau bagaimanapun, faktor telah dikenalpasti yang boleh mempengaruhi perkembangan atipikalitas pada tisu:

  • radiasi, tahap radiasi berbahaya di tempat di mana orang tinggal;
  • keadaan ekologi;
  • kesan berbahaya bahan kimia;
  • penerimaan ubat dan ubat yang ditetapkan secara tidak betul;
  • diet yang tidak sihat dan tidak seimbang, terutamanya terdiri daripada makanan yang memberi kesan buruk kepada kesihatan manusia;
  • patologi kronik yang teruk - contohnya, HIV;
  • berat badan berlebihan;
  • penggunaan produk tembakau dan minuman beralkohol.

Jenis barah

Dalam amalan perubatan, terdapat dua jenis utama kanser darah - leukemia kronik dan akut. Selalunya, proses onkologi ganas dicirikan oleh sejumlah varietas dan dibahagikan kepada jenis kerosakan pada sel sel darah. Juga, sifat agresif perkembangan onkologi, intensiti dan kadar pembiakan neoplasma dan pengembangan di sepanjang struktur badan yang berdekatan bergantung pada tipologi..

Jenis kronik

Dalam kebanyakan kes, barah memprovokasi degenerasi leukosit. Selepas mutasi, sel memperoleh struktur berbutir. Penyakit ini hilang dengan sendirinya dengan perlahan. Secara beransur-ansur, kerana penggantian leukosit yang terjejas dengan yang normal, hematopoiesis terganggu. Jenis berikut dibezakan untuk jenis kronik:

  • Leukemia Megakaryocytic - degenerasi sel induk berlaku. Terdapat pelbagai keadaan patologi pada sumsum tulang. Akibatnya, tisu tidak sihat dihasilkan, dengan cepat membelah dan secara aktif mengisi darah dengan sendirinya, yang tercermin dalam analisis. Peratusan kuantitatif platelet meningkat.
  • Leukemia myeloid kronik - jenis kanser ini didiagnosis pada kebanyakan kes pada lelaki berbanding wanita. Penyakit ini berlaku selepas mutasi sel sumsum tulang.
  • Leukemia limfositik kronik - jenis patologi pada peringkat awal tidak bergejala atau menunjukkan sebilangan kecil tanda, dinyatakan dalam intensiti lemah. Leukosit terkumpul dalam bahan organ, yang menyebabkan lebih banyak sel di dalam tubuh manusia.
  • Leukemia monositik kronik - bentuk yang terakhir tidak meningkatkan jumlah leukosit di dalam tubuh pesakit. Walau bagaimanapun, dari masa ke masa, jumlah kuantitatif monosit meningkat..

Leukemia akut

Leukemia akut dicirikan oleh peningkatan tahap sel darah yang ketara. Pada masa yang sama, terdapat perkembangan yang dipercepat dan pemisahan pertumbuhan barah yang cepat. Onkologi jenis ini berkembang pesat. Oleh itu, bentuk leukemia akut adalah penyakit yang paling sukar bagi pesakit. Jenis berikut dibezakan dalam leukemia akut:

  • Leukemia limfoblastik - penyakit ganas lebih kerap dikesan pada kanak-kanak dalam kategori umur dari 1 hingga 5 tahun. Patologi melibatkan pengubahsuaian limfosit menjadi barah. Keadaan ini menyebabkan gejala keracunan teruk dan penurunan kuat dalam pertahanan imun badan.
  • Leukemia eritromeloblastik - sumsum tulang adalah sumber asli yang mencetuskan peningkatan kadar perkembangan eritroblas (normoblas). Tahap kuantitatif sel merah meningkat.
  • Leukemia myeloblastik - dalam situasi standard, terdapat pelanggaran ciri dalam DNA badan sel darah. Akibatnya, sel barah yang terkena tumpang tindih sepenuhnya dan menggantikan struktur normal. Secara selari, terdapat kekurangan sel, tanpa mengira jenis bahan - leukosit, platelet atau eritrosit.
  • Leukemia Megakaryoblastik - megakaryoblast dan letupan yang tidak dibezakan meningkat dengan cepat dalam sumsum tulang. Kanser secara khusus mempengaruhi kanak-kanak dengan masalah perkembangan (sindrom Down).
  • Leukemia monoblastik - semasa perkembangan patologi malignan, suhu berubah secara sistematik, terdapat keracunan tubuh yang serius pada seseorang yang menderita barah darah.

Gejala onkologi bergantung pada tahapnya

Gejala pertama dalam barah darah dapat menandakan adanya jenis patologi lain di dalam badan. Oleh itu, dalam kes yang jarang berlaku, seseorang mendapatkan bantuan perubatan pada peringkat awal. Akibatnya, pesakit kehilangan banyak masa yang berharga..

Seiring waktu, pada peringkat kemudian, gejala lain mungkin muncul, yang menunjukkan proses atipikal yang berkembang di tubuh pesakit. Selalunya, keadaan yang berubah pada seseorang dapat dicurigai oleh kerabatnya, yang menghantar mangsa untuk pemeriksaan perubatan.

Peringkat pertama

Tanda-tanda pertama berikut dibezakan, yang membincangkan perjalanan pembentukan malignan di dalam badan pada tahap 1:

  • Kelemahan umum dalam badan, kerap berlaku pening.
  • Suhu subfebril sekitar 37.0-37.5 darjah. Ia dicirikan oleh ketiadaan perubahan dalam jangka masa yang lama.
  • Manifestasi menyakitkan pada struktur otot dan sendi.
  • Sakit kepala yang tidak masuk akal.
  • Kehadiran penghindaran terhadap makanan, bau.
  • Perubahan pilihan makanan.
  • Kerap ke tandas kerana membuang air kecil.
  • Perkembangan patologi yang kerap dijangkiti.

Dalam beberapa keadaan, beberapa jenis barah darah menimbulkan peningkatan ukuran limpa dan hati pada mangsa. Keadaan, yang menunjukkan tahap awal, ditentukan melalui gejala-gejala permulaan pendidikan - kembung yang lebih kerap, perasaan berat di hipokondrium dan peningkatan ukuran perut. Juga, tanda-tanda tambahan penyakit pada pesakit adalah penampilan pendarahan yang tidak masuk akal dari rongga hidung, penampilan pendarahan pada tisu mukus dan pembentukan hematoma yang disebabkan oleh sedikit pun intensiti pukulan.

Doktor menyatakan bahawa, walaupun terdapat intensiti dan keparahan manifestasi faktor-faktor ini, pesakit tidak mendapatkan bantuan perubatan. Akibatnya, prosedur diagnostik yang diperlukan, yang menyumbang kepada langkah awal rawatan yang cepat, tidak tepat waktu, dan tidak tergesa-gesa untuk diperiksa untuk mengetahui mengenai kesihatan. Selalunya, perubahan keadaan normal badan dan kesihatan pada mulanya diperhatikan oleh saudara-mara. Seseorang mengalami penurunan berat badan yang tajam dan tidak masuk akal, penutup kulit menjadi pucat. Pesakit menunjukkan kerengsaan dan pencerobohan, yang tidak biasa baginya sebelumnya. Mengantuk dan air mata yang kerap diperhatikan.

Juga, gejala khas dalam barah darah dinyatakan oleh ketatnya nodul yang timbul di bawah kulit dan mengesahkan adanya onkologi. Khususnya, nodul terbentuk pada kulit di kawasan serviks, di ketiak dan di pangkal paha. Nodul patologi disertai dengan rasa sakit yang ketara. Penyakit ini menyebabkan keradangan kelenjar getah bening, menandakan peralihan proses onkologi yang lancar ke tahap perkembangan yang lebih jauh.

Tahap dua

Tahap 2 hemoblastosis disebut "disebarkan". Tahap kedua dicirikan oleh manifestasi kuat dari gejala gejala di atas pada peringkat awal. Selain itu, pesakit mengalami simptom barah darah berikut:

  • Pening berlaku secara sistematik, disertai dengan loya dan muntah.
  • Seseorang itu mabuk laut tanpa mengira kaedah pergerakan yang dipilih. Gejala ini muncul walaupun pada orang yang tidak pernah menghadapi masalah ini sebelumnya.
  • Berpeluh aktif semasa tidur malam.
  • Penurunan berat badan yang ketara tanpa alasan yang serius.

Dalam kebanyakan situasi, sebelum manifestasi gejala di atas, sebilangan besar pesakit sudah mengetahui diagnosisnya sendiri. Selepas rejimen rawatan yang ditetapkan, proses onkologi mengalir ke salah satu bentuk perkembangan berikut:

  1. Remisi - bentuknya menggambarkan hasil positif terapi. Pada akhir rawatan ini, pengeluaran tisu ganas di badan mangsa berhenti untuk jangka waktu tertentu..
  2. Terminal - doktor memberi amaran mengenai kemusnahan teruk dan gangguan fungsi normal, yang menyatakan sistem hematopoietik. Patologi jenis ini tidak memungkinkan untuk menghentikan perkembangan onkologi. Satu-satunya tugas dan kemampuan doktor yang hadir dalam merawat pesakit adalah menjaga norma dalam keadaan kesihatan manusia dengan menjalankan prosedur terapi yang mempengaruhi tahap manifestasi gejala.

Tahap ketiga

Sekiranya tidak mungkin untuk mendiagnosis penyakit hingga tahap 3, atipikalitas dikesan, berdasarkan gejala berikut:

  • Plat kuku dan kulit bibir berwarna biru.
  • Bacaan suhu meningkat hingga 38 darjah dan ke atas.
  • Manifestasi menyakitkan berlaku di jantung.
  • Tachycardia berlaku, dan jumlah kekerapan kontraksi miokardium tidak perlu meningkat.
  • Pesakit diseksa oleh pelanggaran proses pernafasan.
  • Di kawasan perut, terdapat sensasi yang menyakitkan.
  • Pendarahan yang tidak terkawal berlaku.
  • Kejang dalam struktur otot diperhatikan.
  • Tahap kegelisahan meningkat.
  • Keadaan pengsan muncul. Dalam beberapa situasi, tahap 3 memanifestasikan dirinya sedemikian rupa sehingga tubuh bahkan tidak mempunyai reaksi minimum terhadap kesan faktor-faktor kerengsaan luaran.

Penentuan tanda-tanda patologi onkologi yang ditunjukkan pada pesakit memerlukan kemasukan ke hospital kecemasan. Bahaya adalah ancaman terhadap kesihatan dan kehidupan normal mangsa.

Peringkat keempat

Leukemia kronik pada peringkat awal perkembangan berlalu tanpa gejala yang jelas. Dalam kebanyakan kes, bentuk barah akut ditentukan setelah lulus ujian darah yang diperlukan. Sekiranya penyakit ini berkembang secara aktif, neoplasma tumor sekunder terbentuk di dalam tubuh manusia, ukuran hati dan limpa berubah, ukuran kelenjar getah bening meningkat, dan jumlah lebihan blastoma dihasilkan dalam darah..

Tahap ini disebut "tidak dapat dipulihkan". Doktor berjaya meningkatkan jangka hayat mangsa dengan jenis barah darah kronik hanya dalam 5% kes. Tubuh pesakit terdedah kepada percambahan sel-sel yang tidak normal dan tidak terkawal yang mempengaruhi pelbagai organ dan struktur badan. Onkologi darah tahap 4 disertakan dengan siri tanda berikut:

  • Beberapa barah ganas menyerang otak, paru-paru, dan hati. Pada masa yang sama, neoplasma patogen secara aktif berkembang dan berkembang di sepanjang struktur berdekatan..
  • Pembentukan barah struktur tulang.
  • Pembentukan barah pankreas yang membawa maut.

Diagnostik

Hanya doktor yang berkelayakan yang dapat menentukan diagnosis yang tepat dan akhir setelah pesakit menjalani prosedur penyelidikan yang ditetapkan dan menerima keputusan akhir dari pemeriksaan dan ujian. Diagnosis kanser melibatkan perjalanan aktiviti yang disenaraikan, dan juga diperlukan untuk lulus sejumlah ujian:

  • analisis umum untuk barah;
  • analisis biokimia - biokimia;
  • Ultrasound;
  • MRI;
  • CT;
  • elektrokardiografi;
  • elektroensefalografi;
  • pemeriksaan sumsum tulang;
  • sinar-x;
  • penyelidikan imunologi;
  • penyampaian analisis genetik molekul;
  • pemeriksaan sitogenetik.

Rawatan Kanser Darah

Kemoterapi adalah rawatan utama untuk barah darah. Ubat sitostatik digunakan. Kursus rawatan pesakit dalam adalah 6 bulan. Selepas rawatan dan prosedur boleh dilakukan secara rawat jalan. Selama minggu-minggu pertama, penyelesaian fizikal khas bahan ubat yang ditetapkan disuntikkan secara sistematik melalui kateter dari vena dan intra-arteri. Tempoh terapi mencapai 2 tahun.

Untuk pemulihan yang dipercepat dan berlalunya masa pemulihan, adalah mungkin untuk melakukan pemindahan sel induk dan lulus ujian yang sesuai. Tisu diambil dari kedua-dua bahan sumsum tulang dan darah yang didermakan. Sel induk yang dipindahkan menghasilkan sel darah sihat yang rosak semasa kemoterapi. Transplantasi mempunyai jalan yang melemahkan dan dikaitkan dengan munculnya beberapa risiko dan akibat berbahaya. Walau bagaimanapun, prosedur itu diperlukan untuk mendapatkan hasil yang positif..

Sekiranya doktor berjaya memusnahkan fokus yang terkena pada tubuh pesakit, infus darah penderma dilakukan. Kaedah ini membantu mengembalikan tahap normal eritrosit dan platelet pada pesakit. Dalam beberapa keadaan, terapi radiasi dilakukan. Teknik ini membolehkan anda melihat hasil rawatan yang positif. Penting untuk mematuhi rejimen yang ditetapkan oleh doktor dan mengikuti cadangan klinikal. Dianjurkan untuk melindungi hubungan mangsa dengan orang lain untuk mencegah kemungkinan jangkitan. Sekiranya berlaku kambuh onkologi, pemindahan sumsum tulang adalah mungkin. Keberkesanan operasi selalu berdasarkan keserasian darah antara penderma dan pesakit.

Bergantung pada tahap perkembangan patologi, leukemia memanifestasikan dirinya dengan cara yang berbeza. Jangka hayat secara langsung berdasarkan tahap perkembangan kursus ganas dan jenis leukemia. Dalam kes yang jarang berlaku, barah darah dikesan pada peringkat awal. Gejala pertama serupa dalam manifestasi umum dengan penyakit lain yang kurang berbahaya. Sekiranya penyakit itu berkembang ke tahap 4, tidak mungkin menyembuhkan barah pada pesakit.

Proses patogenik menjadi hampir tidak dapat dipulihkan. Mutasi sel berlaku secara aktif dan tidak terkawal, semua organ dan struktur tubuh manusia dilindungi. Prognosis menggambarkan kadar kelangsungan hidup 5% di kalangan pesakit peringkat akhir. Pesakit mempunyai jangka hayat yang sangat pendek.

Sukar untuk menamakan petunjuk hidup yang tepat. Hasilnya bergantung pada ciri-ciri peribadi tubuh pesakit, tahap perkembangan penyakit dan keberkesanan kaedah terapi yang dipilih.

Rawatan barah darah pada kanak-kanak

Dalam praktiknya, barah darah jinak atau ganas sering berlaku pada kanak-kanak berumur antara 1 tahun dan di bawah 5 tahun. Atipikaliti tisu dipengaruhi oleh sinaran yang diterima oleh ibu semasa mengandung, psikosomatik dan leukemia. Juga, gangguan genetik sel di dalam badan anak tercermin dalam kesihatan anak. Walau bagaimanapun, patologi berkembang mengikut prinsip yang sama seperti pada orang dewasa. Anak itu berhadapan dengan sejumlah tanda-tanda yang menyertainya. Perbezaan utama adalah bahawa kanak-kanak cenderung mendapat pemulihan yang berjaya. Pada seorang kanak-kanak, pertumbuhan semula sel berada pada tahap yang tinggi berbanding dengan pesakit dewasa.

Dalam kebanyakan keadaan, bayi didiagnosis dengan leukemia limfoblastik akut. Patologi serupa adalah khas untuk 80-85% pesakit muda dengan barah darah. Kursus onkologi pada kanak-kanak dirawat mengikut skema yang serupa seperti pada orang dewasa. Untuk tujuan terapi, kemoterapi dan pemindahan sumsum tulang dilakukan. Lebih-lebih lagi, menurut maklumat statistik, prosedur kemoterapi pada usia dini menunjukkan hasil yang paling positif, yang jauh lebih rendah pada populasi orang dewasa pesakit. Sebabnya terletak pada ciri-ciri tubuh anak. Kanak-kanak pulih dengan cepat dan kembali normal setelah terdedah kepada ubat.

Prognosis kelangsungan hidup untuk barah darah

Untuk mengenal pasti prognosis yang tepat dan tepat mengenai penyembuhan barah, doktor mesti mengambil kira lokasi fokus patogen dan tahap perkembangan ketika patologi berbahaya dikesan. Menurut statistik, bagi pesakit yang menderita leukemia kronik, prognosisnya adalah yang terbaik jika dibandingkan dengan jenis onkologi akut. Juga, hasil positif diramalkan pada kanak-kanak. Terutama jika penyakit ini dikesan pada peringkat awal perkembangan.

Apabila leukemia beralih dari jenis kronik ke bentuk akut, doktor membincangkan jangka hayat yang sama dengan had dari enam bulan hingga 12 bulan. Walau bagaimanapun, dengan diagnosis tepat pada masanya dan rawatan segera, kemungkinan peningkatan jangka hayat menjadi 7 tahun. Leukemia akut dapat disembuhkan jika proses malignan dikesan pada tahap awal. Sekiranya rawatan dimulakan pada peringkat akhir, perjalanan patologi onkologi berakhir dengan kematian..

Penting untuk difahami bahawa secara umum meramalkan kemungkinan hasil rawatan penyakit ini, doktor yang hadir hanya dipandu oleh senarai maklumat statistik umum mengenai diagnosis dan situasi yang serupa. Maklumat dikumpulkan mengenai persoalan berapa banyak dan bagaimana orang dengan barah darah hidup dalam kes seperti itu. Walau bagaimanapun, kes klinikal adalah individu. Anda tidak boleh mempercayai ramalan yang dibuat oleh doktor, kerana ketepatan indikator belum terbukti.

Amalan perubatan akan menunjukkan bahawa di antara 100 ribu orang, lima orang jatuh sakit dengan onkologi. Lelaki 1.5 kali lebih mungkin terkena barah sel darah. Wanita jarang menghadapi bahaya. Leukemia kronik kebanyakannya berlaku pada orang dalam kumpulan umur dari 40 hingga 50 tahun. Leukemia akut sering berlaku pada remaja berusia lebih dari 10 tahun ke bawah.

Pada kanak-kanak, proses onkologi dikesan pada kira-kira 3-4 pesakit di antara 100 ribu orang. Leukemia limfoblastik jenis akut berjaya dirawat pada peringkat awal pada 85-90% kes yang didiagnosis. Dengan diagnosis penyakit yang lewat, kadar pemulihan menurun hingga 60-65% kes. Terapi yang dilakukan dengan betul, tanpa menghiraukan keparahan patologi yang berterusan, boleh mengakibatkan hingga 6-7 tahun kehidupan tambahan.

Bercakap tentang berapa lama pesakit dewasa yang menderita sejenis patologi onkologi hidup, sukar untuk memberikan jawapan yang pasti. Dengan rawatan yang tepat dan penyakit ganas yang tepat pada masanya, seseorang dapat hidup lebih dari lima tahun. Walau bagaimanapun, doktor tidak dapat meramalkan jangka hayat di kalangan pesakit dengan barah darah akut dan kronik..