Buka tingkap bujur pada bayi yang baru lahir

Apabila anda mendengar dari doktor bahawa bayi yang baru dilahirkan tidak baik dalam hatinya, ia menjadi tidak selesa. Kecacatan jantung adalah perkara biasa, tetapi tidak semuanya mengancam nyawa atau memerlukan pembedahan. Contohnya ialah tingkap bujur terbuka pada bayi baru lahir. Apakah tetingkap ini? Bilakah ada kebimbangan? Dan adakah mungkin melakukan pembedahan jantung tanpa membuat satu sayatan? Ini adalah artikel kami..

Peranan tingkap bujur

Tingkap bujur berfungsi sebagai pintu di septum interatrial di mana darah dikeluarkan dari kanan ke kiri di kawasan atrium. Ini perlu kerana paru-paru janin belum mengambil bahagian dalam peredaran darah dengan betul. Oleh itu, berkat tingkap bujur (lubang dengan injap), darah dari vena cava segera memasuki peredaran sistemik.

Oleh itu semasa kelahiran pada semua kanak-kanak, tetingkap bujur terbuka untuk alasan fisiologi sepenuhnya. Tetapi dari masa ke masa, ia harus tumbuh secara berlebihan. Bila?

Bagaimana penutupan berlaku dan bila?

Sebaik sahaja bayi baru lahir, peredaran paru-paru bermula, paru-paru mula berfungsi sepenuhnya, menghasilkan pertukaran gas, dan tidak perlu komunikasi terbuka antara atria. Di atrium kiri, tekanan mendominasi berhubung dengan kanan, kerana injap ditutup dan tingkap bujur secara beransur-ansur menyerang.

Sebaik-baiknya, penutupan lengkap diperhatikan pada 3 bulan selepas kelahiran. Untuk beberapa sebab, pertumbuhan injap boleh bertahan lebih lama, sehingga usia 2 tahun, tetapi doktor memberi jaminan bahawa tidak wajar membunyikan penggera: ini juga norma.

Sekiranya penutupan tidak berlaku

Tetapi bagaimana jika tingkap tidak ditutup, dan pada usia 5-10, doktor mengumumkan: "tingkap bujur terbuka"? Pada kanak-kanak, lubang mungkin tidak tertutup rapat kerana ciri struktur injap: secara genetik, lubang mungkin lebih kecil daripada biasa. Ini berlaku pada bayi pramatang, dan pada mereka yang telah didiagnosis dengan patologi perkembangan intrauterin.

Kecacatan seperti tetingkap bujur terbuka pada bayi baru lahir tidak merujuk kepada kecacatan jantung, tetapi untuk anomali kecil jantung (disingkat MARS). Ini bermaksud bahawa kerosakan yang ada bukanlah ancaman besar. Orang hidup selama bertahun-tahun tanpa mengesyaki bahawa terdapat beberapa masalah di hati..

Situasi lain yang bermasalah adalah foramen ovale terbuka sepenuhnya, apabila injap antara atria tidak berfungsi sama sekali. Patologi ini disebut kecacatan septum atrium..

Sekiranya diagnosis telah dibuat, dari usia 3 tahun kanak-kanak itu diberi kumpulan kesihatan II, dan lelaki muda usia ketenteraan diberi kategori kecergasan "B", yang bermaksud kecergasan terhad untuk perkhidmatan ketenteraan.

Gejala

Selalunya, kecacatan tersebut tidak mempunyai gejala klinikal yang jelas, dan seseorang secara tidak sengaja mengetahui tentang masalah itu dengan kejutan semasa pemeriksaan rutin. Tetapi kadang-kadang gejala berikut boleh hilang:

  • perubahan warna biru dari segitiga nasolabial yang disebut, yang muncul semasa batuk, pergerakan usus berat, atau ketika bayi menangis lama; dalam keadaan normal, nada biru hilang;
  • kanak-kanak itu sering menderita selesema, penyakit pernafasan;
  • bunyi kedengaran semasa auskultasi paru-paru dan jantung;
  • jantung berdebar-debar, sesak nafas;
  • bayi tidak bertambah berat badan, tidak memuaskan selera makan;
  • pada kanak-kanak yang lebih tua, penyakit ini dapat menampakkan diri dalam keletihan yang cepat semasa latihan fizikal, tekanan tambahan; pening yang kerap sehingga kehilangan kesedaran adalah ciri.

Diagnostik

Pemeriksaan yang komprehensif diperlukan apabila gejala di atas telah diperhatikan dan diagnosis perlu dijelaskan. Pemeriksaan ultrabunyi jantung dianggap paling bermaklumat..

Semasa ultrasound, injap dapat dilihat di atrium kiri, yang terletak di kawasan fossa bujur. Dimensi pembukaan berkisar dari 2 hingga 5 mm, dinding septum interatrial menipis (ini berbeza dengan cacat septum, di mana injap tidak dapat dilihat, dan dindingnya lebih tebal dari biasanya).

Ekokardiografi membolehkan anda menilai berapa banyak darah bergerak ke arah yang salah, berapakah beban tambahan pada jantung dan sama ada terdapat patologi tambahan (dalam banyak kes, selain tingkap bujur terbuka, terdapat beberapa kelainan jantung yang bersamaan, yang merumitkan rawatan).

Dalam beberapa kes, mungkin disarankan untuk menjalani ekokardiografi melalui kerongkongan atau dengan kontras gelembung. Dalam kes yang terakhir, garam gelisah dimasukkan melalui kateter khas yang dimasukkan ke dalam vena kubital. Sekiranya gelembung segera jatuh dari atrium kanan ke kiri, maka tingkap bujur terbuka.

Dengan menggunakan sinar-X dada, batas jantung dan ketebalan kapal besar dinilai.

Rawatan: adakah pembedahan perlu dilakukan?

Kami mendapati bahawa pada bayi, LLC adalah fenomena yang benar-benar normal, dan berumur sehingga 2 tahun, cukup untuk diperhatikan oleh pakar kardiologi dan melakukan ekokardiografi setiap tahun. Pada prinsipnya, seseorang boleh hidup dengan kecacatan seumur hidupnya. Sekiranya tidak terdapat kelainan jantung yang bersamaan, tidak ada keparahan gejala sianosis, tidak ada penyakit kronik paru-paru dan sistem vena, dan ukuran lubang kecil, tidak ada yang dapat dilakukan.

Untuk mengelakkan komplikasi, kanak-kanak dewasa dengan diagnosis serupa dilarang melakukan sukan yang melibatkan tekanan pada sistem kardiovaskular dan pernafasan: angkat berat, selam skuba, dll..

Sebaliknya, pada masa dewasa, kesukaran boleh timbul pada wanita semasa kehamilan, pada orang yang cenderung mengalami peningkatan trombosis, dan dalam perkembangan kekurangan paru-paru yang teruk.

Risiko terbesar untuk hidup adalah embolisme paradoks - keadaan ketika emboli melalui LLC menembusi ke atrium kiri, dan kemudian ke peredaran sistemik. Mengembara melalui kapal ke otak, mereka memprovokasi perkembangan strok iskemia dan kardioembolik. Malangnya, tetapi mangsa embolisme adalah golongan muda berusia 30-40 tahun, dan proses itu sendiri bermula secara tiba-tiba.

Untuk rujukan. Embolus adalah bahan atau zarah asing dalam bentuk pepejal, cair atau gas dalam aliran darah yang boleh menyebabkan penyumbatan kapal. Ia boleh menjadi pembekuan darah yang terpisah atau sebahagian daripadanya, titisan lemak atau kolesterol, gelembung udara, dll..

Oleh kerana keparahan komplikasi, setiap kes tetingkap terbuka yang tidak ditutup harus dipertimbangkan secara individu oleh pakar kardiologi yang baik, atau lebih baik oleh beberapa orang, untuk menentukan sama ada pembedahan diperlukan dalam kes tertentu atau tidak..

Dan, akhirnya, ada situasi ketika campur tangan pembedahan adalah petunjuk langsung: ukuran besar tingkap bujur, ketiadaan injap, mengenai anomali sebagai cacat septum atrium, strok yang dialami seseorang. Bagaimana pembedahan dilakukan??

Operasi: apakah intipati?

Semua manipulasi dilakukan dengan kaedah endovaskular (juga disebut penutupan transcatheter). Kateter dipasang di paha kanan, di mana penyekat disalurkan ke jantung melalui kapal dengan alat khas - alat seperti payung dari kedua sisi. Setelah penyekat dibuka, lubang ditutup dengan selamat dan masalahnya hilang.

Kelebihan intervensi seperti itu jelas: tidak perlu memotong dada, menghentikan jantung, menggunakan peredaran darah buatan, menggunakan anestesia mendalam.

Bagi kanak-kanak yang menjalani pembedahan dalam 6 bulan pertama, terapi antibiotik diresepkan untuk mencegah endokarditis bakteria.

Jadi, tetingkap bujur terbuka yang terdapat pada bayi baru lahir secara amnya tidak menimbulkan kerisauan. Sekiranya tingkap tidak ditutup selepas 2-5 tahun, perlu diperhatikan dan berjumpa dengan pakar kardiologi. Perbincangan mengenai apa yang "normal" dan apa "patologi" masih berterusan. Oleh itu, setiap kes akan berbeza. Walau bagaimanapun, kebanyakan situasi tidak mengancam nyawa dan tidak memerlukan rawatan..

Buka tingkap bujur: pada kanak-kanak, orang dewasa, ukuran, norma, keperluan untuk rawatan

Sejak kaedah diagnostik dalam bentuk penyelidikan ultrasound tersedia untuk penggunaan umum, penemuan menarik telah muncul dalam bidang perubatan. Yaitu: pelbagai anomali kecil yang sebelumnya tidak didiagnosis, dan bahkan tidak disyaki. Salah satu penemuan ini ialah tetingkap bujur terbuka.

Apabila tingkap bujur terbuka, norma fisiologi?

Tingkap bujur adalah bukaan antara atrium kanan dan kiri. Ia dibuka hanya semasa hayat intrauterin anak. Oksigen memasuki janin melalui tali pusat, paru-paru tidak berfungsi dan tidak memerlukan bekalan darah yang banyak. Oleh itu, semasa peredaran pulmonari ditutup, sebahagian darah dikeluarkan dari atrium kanan ke kiri melalui tingkap bujur. Tingkap ditutup dengan injap yang berfungsi seperti pintu pegas: hanya terbuka ke arah atrium kiri.

Tetapi semuanya berubah dengan kelahiran anak. Selepas nafas pertama, paru-paru bayi yang baru lahir dibersihkan dari cairan intrauterin, dipenuhi udara, dan darah mengalir ke dalamnya melalui peredaran paru. Mulai saat ini, kerja tingkap bujur selesai. Di atrium kiri, tekanan meningkat, yang menekan injap tingkap bujur dengan ketat terhadap septum interatrium. Ini menghalang pintu injap daripada dibuka semula dan mewujudkan keadaan untuk pertumbuhannya yang terlalu tinggi..

Ukuran dan norma

Penutupan tingkap bujur biasanya berlaku dalam 3 bulan hingga 2 tahun. Tetapi pada usia 5 tahun, penemuan seperti itu dianggap biasa..

Menurut statistik, 50% kanak-kanak sihat pada usia 5 tahun dan 10-25% orang dewasa mempunyai ciri ini. Perlu dinyatakan secara berasingan bahawa ia bukan maksiat. Doktor memanggilnya MARS - anomali kecil jantung. Ia membezakan struktur jantung dari norma anatomi, tetapi tidak menimbulkan ancaman langsung kepada kesihatan.

Pada tahun 1930, T. Thompson dan W. Evans memeriksa 1100 hati, hasilnya adalah seperti berikut: 35% dari yang diperiksa mempunyai tingkap bujur terbuka, 6% daripadanya mempunyai diameter 7 mm (separuh daripadanya adalah anak-anak di bawah 6 bulan). Pada orang dewasa, OOO berdiameter besar berlaku dalam 3% kes..

Ukuran tingkap boleh berbeza: dari 3 mm hingga 19 mm (biasanya hingga 4.5 mm). Pertama sekali, mereka bergantung pada usia pesakit dan ukuran jantungnya. Petunjuk untuk rawatan pembedahan tidak bergantung pada ukuran tingkap, tetapi berapa banyak yang ditutup oleh injap dan tahap pampasan.

Apabila tetingkap bujur terbuka menjadi patologi?

Tingkap bujur itu sendiri tidak menjadi masalah. Lagipun, ia tidak menyebabkan gangguan peredaran darah, tetapi berfungsi hanya dengan batuk yang kuat, aktiviti fizikal yang berat.

Masalah timbul dalam kes berikut:

  • apabila jantung kanak-kanak meningkat dengan usia, tetapi injap tidak tumbuh. Kemudian tetingkap bujur tidak menutup rapat seperti yang sepatutnya. Akibatnya, darah dapat menembusi dari atrium ke atrium, meningkatkan beban pada mereka..
  • kemunculan penyakit atau keadaan yang meningkatkan tekanan di atrium kanan, oleh itu, menyebabkan pembukaan pintu injap ke arah atrium kiri. Ini adalah penyakit paru-paru kronik, penyakit vena pada bahagian bawah kaki, penyakit jantung gabungan, serta kehamilan dan kelahiran anak..

Dalam kes-kes ini, pemantauan dan pengawasan doktor yang berterusan diperlukan agar tidak melewatkan saat peralihan dari keadaan pampasan ke keadaan pampasan..

Sangat menarik bahawa kadang-kadang ciri seperti itu dapat meringankan keadaan seseorang dan bahkan memperpanjang umurnya. Kita bercakap mengenai hipertensi paru utama, ketika darah di saluran paru-paru berada di bawah tekanan. Ini ditunjukkan oleh sesak nafas, batuk kronik, kelemahan, pingsan. Terima kasih kepada tingkap bujur yang terbuka, sebahagian darah dari peredaran paru dikeluarkan ke atrium kiri, memunggah saluran paru-paru dan mengurangkan gejala.

Sebab-sebab untuk tidak menutup tingkap jantung bujur

Berdasarkan skor ini, terdapat lebih daripada satu teori dan andaian. Tetapi belum ada yang boleh dipercayai. Sekiranya injap tidak tumbuh bersamaan dengan keliling tingkap bujur, mereka membincangkan ciri-ciri organisma. Ini mengesahkan jumlah penemuan yang tidak disengajakan semasa ekokardiografi..

Ia berlaku bahawa injap pada mulanya kecil dan tidak dapat menutup tingkap sepenuhnya. Penyebab keterbelakangan seperti itu boleh menjadi faktor yang mempengaruhi pembentukan organ janin:

  • merokok dan minum arak oleh ibu
  • bekerja dengan bahan berbahaya dan beracun
  • ekologi, tekanan.

Oleh itu, tetingkap bujur terbuka pada kanak-kanak sering digabungkan dengan pramatang, tidak matang dan patologi lain perkembangan intrauterin..

Tanda-tanda

Seperti yang telah disebutkan, tidak ada klinik untuk patologi ini, dan anomali itu sendiri dikesan secara rawak. Biasanya tidak ada komplikasi dan akibatnya.

Kombinasi tingkap bujur terbuka dengan penyakit lain. Gejala muncul ketika gangguan hemodinamik (aliran darah yang betul melalui ruang jantung). Ini berlaku apabila terdapat kecacatan jantung yang berkaitan, misalnya:

  • saluran arteri terbuka;
  • kecacatan injap mitral atau tricuspid.

Ruang jantung berlebihan, septum interatrial diregangkan, dan injap tidak dapat menjalankan fungsinya. Shunting kanan-ke-kiri muncul.

Gejala pada kanak-kanak

  • Ini dapat ditunjukkan oleh penyakit paru-paru dan bronkus yang kerap..
  • Semasa tempoh tekanan (menangis, batuk, latihan fizikal, serangan asma bronkial), kawasan segitiga nasolabial menjadi sianotik, bibir menjadi biru.
  • Anak agak ketinggalan dalam perkembangan fizikal, pertumbuhan. Senaman menyebabkan keletihan dan sesak nafas yang tidak mencukupi.
  • Terdapat mantra pingsan yang spontan dan tidak dapat dijelaskan. Perkara ini berlaku terutamanya bagi golongan muda dengan penyakit urat pada bahagian bawah kaki..

Gejala pada orang dewasa

  • Seiring bertambahnya usia, kajian ini menunjukkan tanda-tanda hipertensi paru, kelebihan jantung kanan.
  • Ini, seterusnya, membawa kepada perubahan ECG: gangguan konduksi di sepanjang bundle kanan bundle-Nya, tanda-tanda pembesaran jantung kanan.
  • Tingkap bujur terbuka pada orang dewasa, menurut statistik, meningkatkan kejadian migrain.
  • Data mengenai kemungkinan perkembangan strok atau serangan jantung telah lama muncul. Kes apabila trombus, sepotong tumor atau benda asing menembusi dari sistem vena ke dalam sistem arteri dan menyumbat kapal di sana disebut embolisme paradoks. Masuk ke saluran jantung, ia menyebabkan infark miokard. Di dalam saluran ginjal - infark buah pinggang. Ke dalam kapal otak - strok iskemia atau serangan iskemia sementara.
  • Juga, pada orang dewasa, sindrom paradoks seperti platypnea-orthodeoxia mungkin muncul. Seseorang mengalami sesak nafas ketika bangun dari tidur, dan hilang ketika kembali mengambil posisi berbaring.

Cara mengenal pasti tetingkap bujur yang terbuka?

Pemeriksaan

Biasanya, pemeriksaan luaran pesakit tidak menunjukkan bukti adanya anomali kongenital. Tingkap terbuka bujur di jantung kanak-kanak kadang-kadang boleh disyaki di hospital bersalin apabila sianosis meresap pada seluruh kulit muncul. Tetapi gejala ini perlu dibezakan dari patologi lain..

Ekokardiografi

Selalunya, tingkap terbuka antara atria dijumpai semasa ultrasound jantung. Lebih baik melakukan ekokardiografi dengan Doppler. Tetapi dengan ukuran tingkap kecil, teknik ini tidak akan dapat menentukan anomali.

Oleh itu, ekokardiografi transesophageal adalah "standard emas" untuk pengesanan PFO. Ini membolehkan anda melihat tingkap itu sendiri, yang menutup kepaknya, untuk menganggarkan jumlah darah shunting, dan juga melakukan diagnostik pembezaan dengan cacat septum atrium - cacat jantung yang nyata.

Sebagai kaedah invasif, angiokardiografi juga sangat bermaklumat. Dua kaedah terakhir hanya digunakan di klinik kardiologi khusus..

Penyelam dan tingkap bujur terbuka

Sekiranya terdapat anomali jantung, melakukan beberapa jenis pekerjaan menjadi mengancam nyawa. Khususnya, profesi penyelam, penyelam berbahaya kerana, ketika turun dengan cepat ke kedalaman, gas yang larut dalam darah berubah menjadi gelembung. Mereka dapat menembus jendela bujur kanan-kiri ke arteri dan menyebabkan embolisme, yang boleh menyebabkan kematian..

Atas sebab yang sama, orang yang mempunyai tingkap bujur terbuka tidak dibenarkan melakukan aktiviti profesional yang melibatkan beban berlebihan. Ini adalah juruterbang, angkasawan, jurutera, penghantar, pemandu, pengendali, penyelam skuba, kru kapal selam, pekerja caisson. Menyelam rekreasi juga berbahaya..

Tingkap tentera dan bujur

Kehadiran tetingkap bujur terbuka menghadkan pengambilan pekerja. Seperti yang telah disebutkan, beban meningkatkan shunt kanan-kiri, dan dengannya kemungkinan kemalangan disebabkan oleh embolisme..

Semasa menjalani perkhidmatan, askar harus melakukan perarakan, menembak, dan latihan. Pemeriksaan perubatan ketenteraan menganggap wajib tersebut sebagai "kumpulan risiko" dan menganggap perlu untuk melakukan pemeriksaan mendalam terhadap orang-orang muda tersebut. Setelah mengesahkan diagnosis, wajib militer ditugaskan ke kategori "B" dengan tahap kecergasan terhad untuk perkhidmatan ketenteraan.

Rawatan

Pada masa ini, taktik rawatan didasarkan pada kehadiran atau ketiadaan gejala..

Merawat OOO sekiranya tiada gejala

Tidak diperlukan terapi. Adalah cukup untuk memerhatikan pakar pediatrik, ahli terapi dan ahli kardiologi dengan penilaian dinamika keadaan tetingkap bujur dengan ultrasound.

Orang yang tidak mengalami gejala yang teruk, tetapi dengan risiko serangan iskemia, strok, serangan jantung, dengan penyakit urat pada bahagian bawah kaki, disarankan untuk mengambil pengencer darah dalam kursus (aspirin, warfarin, clopidogrel).

Merawat LLC dengan gejala

Rawatan pembedahan bertujuan untuk menutup kecacatan dengan alat oklusi. Ini digunakan untuk pembuangan darah kanan-ke-kiri yang teruk, dengan risiko tinggi embolisme paradoks, dan juga sebagai profilaksis dengan tingkap bujur terbuka di penyelam.

Peranti penyekat dipasang pada kateter dan dimasukkan melalui urat femoral ke rongga jantung. Operasi dilakukan di bawah kawalan sinar-X visual. Selepas kateter memasukkan penyekat ke tingkap bujur, ia terbuka seperti payung dan menutup bukaan dengan rapat. Kaedah ini meningkatkan kualiti hidup pesakit seperti itu.

Sebagai alternatif kepada penghalang, saintis di Royal Bronton Hospital di London telah mencadangkan penggunaan tampalan khas yang dapat diserap. Itu terpasang pada tingkap bujur, dan tambalan merangsang penyembuhan semula jadi kekurangan tisu dalam sebulan. Kemudian patch larut. Kaedah ini dapat mengelakkan kesan sampingan keradangan tisu di sekitar oklusi..

Punca, gejala dan rawatan tingkap bujur terbuka pada bayi

Penyakit jantung adalah masalah yang sangat biasa pada bayi baru lahir. Tingkap bujur terbuka di jantung bayi adalah diagnosis yang sangat biasa yang dihadapi oleh ibu bapa bayi yang baru lahir. Ia ditentukan menggunakan ultrasound jantung. Sudah tentu, ia terdengar seperti ayat kepada ibu bapa, tetapi adakah ini sangat menakutkan? Mari kita fikirkan.

Apa ini

Tingkap bujur terbuka terdapat pada bayi dalam tempoh ketika anak itu berkembang di rahim. Pada tahap ini, lubang terbuka seperti itu menjadi norma untuk perkembangan janin yang betul. Apabila bayi dilahirkan, maka tingkap seperti itu akan ditutup pada bayi dengan segera, dengan nafas pertama.

Juga dianggap kebiasaan untuk menutup lubang semacam itu secara beransur-ansur hingga tahun pertama kehidupan seorang lelaki kecil. Selalunya tetingkap seperti itu ditutup sebelum usia 2, 5, atau bahkan hingga 5 tahun.

Patologi ini adalah jurang terbuka di septum antara atrium kanan dan kiri. Selepas kelahiran, septum ini mesti ditutup sepenuhnya oleh injap jantung. Tetapi seperti yang ditunjukkan oleh realiti kehidupan, partisi seperti itu masih tidak ditutup dengan injap di population populasi dunia.

Dan diagnosis seperti itu tidak selalu menjadi alasan untuk panik dan kegembiraan. Selalunya orang menjalani kehidupan yang penuh tanpa mengetahui tentang adanya patologi seperti itu. Anda hanya boleh mengetahuinya melalui ultrasound.

Untuk fungsi jantung yang betul, dan memang organisma secara keseluruhan, ukuran tetingkap terbuka di jantung itu penting. Dimensi lubang seperti itu boleh berbeza dari 2 mm hingga 10 mm..

  1. Sekiranya tetingkap seperti itu dibuka 2-3 milimeter, dan tidak ada lagi kelainan jantung, dan orang itu tidak bimbang tentang apa-apa, keadaan ini secara praktikalnya tidak akan mempengaruhi aktiviti penting organisma secara keseluruhan.
  2. Sekiranya septum terbuka mencapai ukuran 5-7 mm, maka patologi ini tidak signifikan secara hemodinamik. Penyimpangan semacam itu dapat menampakkan dirinya hanya dalam tempoh latihan fizikal yang kuat pada tubuh..
  3. Tetapi jika ukuran tingkap mencapai 7-10 mm, maka diagnosisnya akan terdengar seperti tingkap yang terbuka, dan dari segi gejala, keadaan ini sama dengan penyakit jantung kongenital, yang terdengar seperti cacat septum atrium.

Punca penyakit jantung ini

  1. Faktor yang paling biasa adalah kecenderungan keturunan anak. Anomali genetik ini disebarkan terutamanya melalui hubungan keluarga yang pertama..
  2. Tabiat buruk ibu. Sekiranya seorang wanita hamil minum alkohol dan merokok tembakau, ada juga kemungkinan besar bahawa septum atrium anak tidak akan ditutup pada waktunya.
  3. Ekologi buruk. Sekiranya kehamilan seorang wanita berlaku dalam persekitaran ekologi yang tidak baik, dan jika anak itu tumbuh dalam lingkungan yang sama, maka patologi ini juga boleh muncul.
  4. Pemakanan ibu hamil yang lemah dan tidak seimbang, dalam tempoh melahirkan anak, juga akan memberi kesan buruk kepada sistem jantung bayi.
  5. Situasi tekanan dan kemurungan yang berterusan menyumbang kepada perkembangan penyimpangan tersebut..
  6. Keracunan teruk wanita hamil (termasuk ubat).
  7. Kelahiran anak lebih awal dari jadual. Sebilangan besar bayi pramatang menderita penyakit ini..

Ramalan untuk masa depan

Kehadiran tingkap bujur kecil yang tidak ditutup (3 mm.) Di jantung kanak-kanak, di masa depan, akan memungkinkan dia menjalani kehidupan yang penuh, jika tidak ada penyakit jantung kedua. Sekiranya ada, kehadiran lubang terbuka akan merumitkan perjalanan penyakit jantung, dan proses merawat penyakit tersebut.

Sekiranya terdapat patologi seperti itu, para pakar tidak mengesyorkan sukan yang serius untuk kanak-kanak itu. Aktiviti fizikal juga mesti sederhana..

Pemantauan berterusan terhadap keadaan jantung bayi diperlukan. Pengendalian sedemikian dilakukan melalui ultrasound jantung, EKG, dan, tentu saja, perlu memantau keadaan fizikal umum anak.

Tanda-tanda kelainan jantung ini pada kanak-kanak

Ibu bapa yang bertanggungjawab harus menentukan tanda-tanda tingkap bujur terbuka pada bayi dengan gejala berikut:

  • Bayi tidak bertambah berat badan dengan baik
  • Biru segitiga bulat. Ini berlaku semasa bayi menangis, menjerit, batuk atau mendorong.
  • Selsema yang kerap berlaku pada bronkopulmonari

Dalam tempoh yang lebih tua, anak mempunyai risiko sesak nafas, berdebar-debar jantung, terutama dengan tenaga fizikal yang kuat.

Pada masa remaja, penyakit ini menyatakan dirinya sebagai berikut:

  • keletihan, keletihan cepat, walaupun tanpa banyak aktiviti fizikal;
  • sakit kepala etiologi yang tidak dapat dijelaskan;
  • kelemahan, pening, kehilangan kesedaran;
  • kegagalan dalam fungsi otot jantung yang betul;
  • penyakit pernafasan yang kerap, selsema

Apa yang perlu ditakutkan dengan patologi ini

Kehadiran jendela yang berfungsi di jantung dapat menimbulkan sejumlah komplikasi yang tidak diingini, dalam kes seperti:

  1. Tempoh pertumbuhan aktif kanak-kanak yang berkaitan dengan usia. Pada saat seperti itu, ketika otot jantung tumbuh dengan kuat, dan injap tetap sama, peningkatan aliran darah mungkin terjadi pada penyambung pembukaan, ketika darah bebas menembus dari satu atrium ke atrium yang lain. Keadaan ini meningkatkan beban di atria..
  2. Kewaspadaan khusus harus dilakukan sekiranya terdapat penyakit yang meningkatkan tekanan di atrium kanan. Penyakit seperti ini menyumbang kepada pembukaan tambahan injap ke arah atrium kiri..

Terdapat kes-kes apabila patologi jantung seperti itu bermanfaat bagi tubuh. Ini adalah kehadiran tanda-tanda utama hipertensi paru. Dalam keadaan seperti itu, darah dari lingkaran kecil peredaran darah melalui tingkap terbuka bergerak ke atrium kiri, sehingga dapat mengurangkan tekanan, yang mempunyai kesan yang baik terhadap keadaan umum badan.

Kaedah rawatan untuk anomali jantung ini

Sekiranya tingkap terbuka tidak besar, dan tidak ada penyakit jantung tambahan pada anak, maka dalam hal ini, anak tidak memerlukan ubat dan manipulasi. Anda boleh mengehadkan diri dengan pemerhatian biasa oleh pakar.

Sekiranya saiz lubang terbuka yang sederhana menyebabkan ketidakselesaan pada tubuh anak, adalah mungkin untuk menetapkan antikoagulan dan agen antiplatelet.

Sekiranya tetingkap bujur terlalu besar menyebabkan keadaan terkompensasi pada anak, campur tangan pembedahan diperlukan..

Walau bagaimanapun, untuk sebarang penyakit ini, pemantauan berkala oleh doktor perlu dilakukan. Ubat mesti diberikan kepada anak hanya dengan preskripsi doktor. Keputusan mengenai campur tangan pembedahan dibuat hanya setelah kesimpulan pakar perubatan yang sesuai. Ubat diri, dengan patologi ini tidak dapat diterima!

Pemakanan

Dengan tingkap bujur yang terbuka, anak memerlukan pemakanan yang baik. Diet mesti mengandungi buah-buahan, sayur-sayuran, tinggi kalium, yang menguatkan otot jantung. Juga disyorkan adalah kekacang, bijirin, kacang-kacangan, produk tenusu dan ikan dan daging tanpa lemak..

Buka tingkap bujur di jantung pada kanak-kanak: taktik penyebab dan rawatan

Sebab untuk penutupan tingkap bujur

Garis panduan semasa untuk kardiologi pediatrik tidak menunjukkan faktor khusus yang mengakibatkan berlakunya pembukaan atrium..

Sebab yang mungkin dipertimbangkan:

  • agen berjangkit teratogenik yang memasuki badan ibu semasa mengandung;
  • pendedahan kepada bahan kimia;
  • kesan sinaran mengion;
  • keabnormalan genetik dan fenomena kromosom;
  • sejarah keluarga yang dibebankan;
  • penggunaan jangka panjang ubat-ubatan kumpulan tertentu semasa kehamilan - fluoroquinolones, phenobarbital, insulin.

Pengaruh tertentu pada kadar pertumbuhan tetingkap bujur dilakukan oleh tempoh kehamilan, di mana buruh bermula. Pembukaan terbuka antara atria pada bayi yang baru lahir pada usia kehamilan 38-41 minggu biasanya ditutup oleh injap sendiri pada hari pertama sejak lahir dan secara beransur-ansur ditumbuhi tisu penghubung yang padat. Pada bayi baru lahir pramatang, anomali besar dan kecil dalam perkembangan jantung dan sistem dan organ lain sering dijumpai.

Apa yang berbahaya LLC di hati kanak-kanak

Kecacatan jantung yang lebih ketara dan saluran besar direkodkan, sebagai contoh, saluran botallus yang tidak ditutup, injap yang tidak terbentuk dari ruang jantung, dan lain-lain. Tingkap bujur adalah kecacatan dengan prognosis yang baik, kerana tekanan di dalam atria adalah hampir sama, pencampuran darah arteri dan vena dengan ukuran kecil OOO di jantungnya minimum, dan hipoksia tidak mencapai nilai kritikal.

Perhatian ibu bapa pesakit kecil dan doktor keluarga diperlukan untuk tingkap bujur terbuka yang besar di jantung kanak-kanak. Sekiranya ukuran bukaan septum interatrium yang dikesan melebihi 5 mm, maka disebabkan oleh pembuangan darah dari atrium kanan ke kiri, campuran darah vena dan arteri berlaku. Akibatnya, semua organ dan tisu mengalami kekurangan oksigen - hipoksia teruk berkembang.

Di samping itu, keadaan dibuat untuk pembentukan gumpalan darah di tepi tingkap bujur terbuka. Trombus dapat meletus setiap saat dan menyekat saluran periferal, yang dapat menyebabkan perkembangan perubahan nekrotik pada tisu sekitarnya.

Gejala yang menyertai tetingkap bujur terbuka di jantung

Agak sukar untuk mengesan foramen ovale yang berfungsi hanya dengan gejala klinikal. Pelanggaran harus disyaki jika tanda-tanda berikut diperhatikan:

  • kelesuan atau, sebaliknya, kegelisahan bayi semasa menyusu;
  • sianosis kulit dengan jeritan atau ketegangan yang teruk;
  • kenaikan berat badan yang perlahan yang tidak memenuhi piawaian;
  • keletihan cepat, tidak sesuai dengan aktiviti fizikal;
  • serangan mati lemas, pengsan, takikardia;
  • peningkatan kecenderungan untuk proses keradangan sistem bronkopulmonari.

Sekiranya kanak-kanak mempunyai simptom yang serupa, diperlukan pemeriksaan makmal dan instrumental yang komprehensif. Lawatan awal - berjumpa dengan pakar pediatrik atau doktor keluarga.

Ultrasound jantung dan jenis diagnostik OOO lain pada kanak-kanak

Kaedah yang selamat dan bermaklumat untuk mendiagnosis kecacatan septum atrium adalah ultrasound, yang menilai ketebalan dinding atrium dan ventrikel, ukuran tingkap bujur itu sendiri, dan kehadiran atau ketiadaan anomali lain.

Kelebihan teknik ini adalah kemungkinan penilaian kemampuan berfungsi jantung. Isipadu darah ditetapkan, yang dilemparkan ke arah yang tidak wajar - antara atria, dan juga dari ventrikel kembali ke atrium. Ultrasound jantung boleh didapati di mana-mana klinik kanak-kanak atau pusat diagnostik.

Taktik terapeutik

Taktik menguruskan pesakit dengan tingkap bujur terbuka bergantung pada ukuran kecacatan berfungsi dan patologi beg jantung yang lain. Perundingan pakar kardiologi pediatrik diperlukan.

Sekiranya ukuran kecacatan septum atrium tidak melebihi 5 mm, tidak ada tanda-tanda hipoksia yang teruk, perkembangan fizikal dan mental anak memenuhi standard usia, maka pembedahan tidak diperlukan. Keadaan diciptakan untuk pertumbuhan yang harmoni: pemakanan yang baik, tetap di udara segar, aktiviti fizikal yang mencukupi, dalam beberapa kes - kompleks multivitamin.

Sekiranya bayi yang baru lahir juga didiagnosis dengan kecacatan jantung yang lain, misalnya, ductus arteriosus terbuka, maka campur tangan pembedahan yang kompleks dilakukan untuk menghilangkan semua kecacatan. Tingkap bujur ditutup dengan tambalan khas, yang dimasukkan melalui kateter melalui urat femoral.

Ramalan

Dengan kecacatan ini, prognosis adalah baik sekiranya komplikasi tidak berkembang (trombosis, embolisme). Pada orang dewasa, tetingkap bujur terbuka dijumpai sebagai penemuan yang tidak disengajakan, dan, sebagai contoh, kord tambahan dari ventrikel kiri.

Tingkap bujur di jantung bayi baru lahir terbuka. Apa itu, bila harus ditutup, akibatnya

Pada ultrasound jantung yang dirancang, yang biasanya dilakukan pada hari ke-3-5 kehidupan bayi, catatan "tetingkap bujur terbuka" muncul dalam catatan perubatan. Diagnosis ini menakutkan banyak ibu bapa, membuat mereka bimbang tentang kesihatan bayi yang baru lahir..

Walau bagaimanapun, keadaan anak tidak selalu menimbulkan kebimbangan; dalam kebanyakan kes, kecacatan septum atrium pada awal kanak-kanak bukanlah patologi dan dengan usia semuanya kembali normal. Dalam beberapa kes, rawatan diperlukan, termasuk pembedahan.

Apakah tingkap terbuka di hati

Semasa kerja otot jantung, darah dari atrium kanan melalui bukaan bujur memasuki kiri, kemudian memasuki ventrikel kiri dan dilemparkan ke dalam peredaran sistemik. Pembukaan bujur di septum atrium biasanya mempunyai injap yang menghalangnya sepenuhnya dan mencegah darah mengalir ke arah yang berlawanan.

Di rahim ibu, paru-paru anak yang belum lahir tidak berfungsi, dan peredaran paru tidak terlibat, oleh itu injap, yang harus menutup celah, "melekat" ke dinding kapal dan tidak diaktifkan.

Darah melalui tingkap bujur terbuka (OOO) mengalir dari vena cava segera di sepanjang lingkaran besar peredaran darah. Dengan kata lain, setiap janin mempunyai lubang seperti itu, yang disebabkan oleh fisiologi..

Apabila injap harus ditutup

Sejurus selepas kelahiran, anak menghirup buat pertama kalinya, paru-paru "terbuka" dan memulakan kerja mereka. Perbezaan tekanan berlaku, injap mengembang dan menutup septum interatrium. Ini adalah perkara biasa, tetapi tidak selalu. Sebilangan besar bayi baru lahir, celahnya luas, dan injap terlalu kecil dan tidak dapat menutup tingkap sepenuhnya..

Dengan bertambahnya usia, semua organ bayi tumbuh, termasuk injap tingkap bujur. Menjelang usia satu tahun, ia mencapai ukuran optimum untuk menutup jurang.

Tidak jarang perkembangan saluran darah melebihi perkembangan tisu penghubung, di mana semua injap dan sfinkter badan terdiri, dan tingkap ditutup hanya selama 3-5 tahun. Keadaan ini juga dianggap berada dalam lingkungan normal, tetapi memerlukan pengawasan tambahan oleh pakar pediatrik dan kardiologi pediatrik..

Norma ukuran tingkap untuk bayi baru lahir

Tingkap bujur di jantung bayi baru lahir terbuka dalam 90% kes. Ini tidak dianggap sebagai patologi, seperti yang difikirkan oleh beberapa orang tua, rawatan terhadap keadaan seperti ini pada kanak-kanak di bawah satu tahun biasanya tidak dijalankan..

Keterukan keadaan ditentukan oleh ukuran tingkap terbuka dan usia kanak-kanak. Jadi, dalam 40-50% kanak-kanak, LLC terus berfungsi selepas setahun. Sekiranya terbuka selepas 1-2 tahun, kecacatan tersebut disebut sebagai sindrom MARS (anomali kecil dalam perkembangan jantung) dan didaftarkan dengan ahli kardiologi pediatrik.

Sekiranya jurang kekal setelah 5 tahun, pemeriksaan wajib dilakukan untuk menentukan ukuran, fungsi jantung dan penilaian gejala yang berkaitan.

Jadual ukuran tingkap: norma dan patologi.

Saiz OOOGejalaTindakan doktor
Hingga 3 mmIa tidak menampakkan diri dengan cara apa pun, ia hanya dijumpai pada ultrasound. Anak itu aktif, berasa seronok.Ia tidak dianggap sebagai patologi, dalam kebanyakan kes, ia tidak memerlukan rawatan atau pemerhatian tambahan.
4-6 mmManifestasi berlaku dengan senaman fizikal yang berpanjangan atau berlebihan, sementara saat rehat tidak dirasakan.Kanak-kanak dibenarkan bermain sukan, menjalani kehidupan aktif sepenuhnya. Lawati pakar kardiologi setiap enam bulan.
7-10 mmAnomali serupa dalam manifestasi dengan kecacatan jantung (pernafasan berat, pening, sakit dada, dll.).Tingkap bujur yang ternganga didiagnosis, yang dianggap sebagai cacat septum atrium dan memerlukan rawatan, selalunya pembedahan.

Pada populasi orang dewasa, pembukaan tingkap bujur diperhatikan hanya dalam 25% dan dalam kebanyakan kes tidak menimbulkan ancaman bagi kehidupan penuh. Selalunya orang mengetahui tentang ciri-ciri mereka secara kebetulan ketika melakukan ultrasound jantung..

Sebab-sebab penutupan tingkap sebelum waktunya

Tingkap bujur di jantung bayi baru lahir paling kerap disebabkan oleh faktor keturunan. Kemungkinan besar, saudara terdekat bayi juga mempunyai ciri ini semasa lahir, bertahan untuk jangka masa yang lebih lama..

Terdapat sebab lain yang dikaitkan oleh doktor dengan kemungkinan faktor yang mempengaruhi penutupan injap tepat pada waktunya:

  • Penggunaan alkohol dan ubat-ubatan, merokok semasa kehamilan, terutama pada trimester pertama, ketika semua organ dan sistem bayi yang belum lahir sedang terbentuk. Selalunya seorang wanita bahkan tidak menyedari konsepsi dan terus menjalani gaya hidup yang tidak sihat sepenuhnya. Itulah sebabnya para pakar mengatakan bahawa kehamilan perlu dirancang dan dipersiapkan dengan teliti untuknya..
  • Pemakanan dalam tempoh kehamilan. Penting untuk memilih makanan semula jadi yang tidak mengandungi bahan pengawet, pewarna, karsinogen dan bahan berbahaya yang lain. Dalam kaedah menyediakan hidangan, lebih baik memberi keutamaan kepada memasak, merebus dan memanggang. Semua toksin yang terdapat dalam makanan melintasi penghalang plasenta dengan mudah dan memasuki janin yang sedang berkembang. Pertama sekali, sistem kardiovaskular menderita dari mereka..
  • Jangkitan virus dan bakteria yang dipindahkan sepanjang kehamilan juga mempengaruhi kesihatan bayi yang belum lahir. Elakkan keracunan makanan dan kimia, jangan minum ubat tanpa preskripsi doktor.
  • Kejutan saraf yang berterusan dan kemurungan ibu hamil menyebabkan patologi dalam perkembangan organ dalaman pada janin.
  • Pada bayi pramatang, jendela bujur terbuka didiagnosis dalam 95% kes, kerana septum atrium tidak mempunyai masa untuk berkembang ke ukuran normal.
  • Kelambatan pertumbuhan janin, hipoksia (kebuluran oksigen) sebelum atau semasa melahirkan. Persalinan yang berpanjangan dan sukar, tempoh anhidrat yang panjang juga menyebabkan pembukaan tingkap..

Kecacatan kongenital otot jantung menyebabkan kelainan yang lebih serius daripada OOO. Untuk diagnosis keadaan seperti itu, ultrasound rutin janin dilakukan semasa kehamilan dan pemeriksaan bayi sejurus selepas kelahiran.

Sekiranya terdapat tingkap terbuka, doktor menegaskan diagnosis yang lebih lengkap untuk mengecualikan kemungkinan kecacatan jantung dan, jika perlu, mulakan rawatan tepat pada waktunya.

Gejala LLC

Tanda-tanda kecacatan ini pada perkembangan otot jantung dinyatakan secara tersirat dan sering disalah anggap dengan keadaan bayi yang baru lahir..

Sekiranya terdapat beberapa penyimpangan, ada baiknya mengunjungi ahli kardiologi pediatrik dan melakukan beberapa pemeriksaan tambahan:

    perubahan warna biru pada segitiga nasolabial, yang menampakkan diri semasa kegelisahan atau tekanan (menghisap, mandi, cubaan berguling, duduk, dan lain-lain);

Tingkap bujur di jantung bayi yang baru lahir disertai dengan sianosis seperti dalam foto

  • selsema kerap;
  • kenaikan berat badan yang kecil, kelesuan semasa makan;
  • pengsan secara tiba-tiba;
  • semasa mendengar, ada gumaman jantung;
  • seiring bertambahnya usia, kanak-kanak itu mengadu cepat lesu, sesak nafas walaupun semasa melakukan sedikit aktiviti.
  • Terdapat penurunan ketepuan oksigen darah, yang sangat ketara jika anak sedang berdiri. Ini ditunjukkan dengan kegelapan pada mata, tinitus, pening. Keadaan bertambah baik dalam kedudukan mendatar.

    Diagnosis keabnormalan dalam kerja jantung

    Pemeriksaan kanak-kanak di bawah umur satu tahun dilakukan setiap bulan. Di atasnya, doktor mesti mendengar bagaimana jantung berfungsi ketika anak tenang dan ketika dia cemas. Sekiranya terdapat anomali, pemeriksaan tambahan ditetapkan. Perlu diingat bahawa penyimpangan ECG ketika membuka tingkap bujur tidak selalu dapat dibezakan dengan jelas, oleh itu ultrasound tetap merupakan kaedah diagnostik yang paling penting..

    Kaedah diagnostik instrumental berikut digunakan:

    • ECG (pada waktu rehat dan selepas bersenam);
    • dopplerografi (diagnostik vaskular);
    • x-Ray dada;
    • meneliti rongga jantung.

    ECG mencatatkan perubahan yang menunjukkan peningkatan beban di atrium kanan. Pada usia yang lebih tua, sinar-x menunjukkan ruang kanan organ yang membesar, terdapat peningkatan jumlah darah di saluran pembuluh paru..

    Pada bayi baru lahir, untuk mendiagnosis tetingkap bujur terbuka di jantung, mereka menggunakan ekokardiografi dua dimensi toraks (dangkal), yang membantu memperoleh gambaran visual risalah injap, untuk menentukan ukuran celah.

    Pada kanak-kanak yang lebih tua, LLC didiagnosis melalui ekokardiografi transesophageal, ujian Valsalva dilakukan (yang disebut regangan, pernafasan dengan hidung dan mulut tertutup), serta kontras gelembung, apabila emulsi dengan gelembung udara disuntik dengan kuat ke dalam vena.

    Kateterisasi jantung sangat jarang berlaku. Kaedah ini dianggap paling agresif dan digunakan tepat sebelum operasi di persekitaran hospital..

    Adalah wajib untuk memeriksa keberadaan PFO pada pesakit dengan penyakit paru-paru kronik, trombophlebitis atau vena varikos (penyakit berlaku walaupun pada anak-anak tahun pertama kehidupan).

    Kaedah rawatan

    Rawatan tidak diresepkan untuk kanak-kanak di bawah usia tiga tahun, di mana ukuran jurang tidak melebihi 5 mm. Selepas setahun, jika septum atrium tidak ditutup, ultrasound profilaksis dilakukan sekali dalam satu perempat.

    Kanak-kanak yang mempunyai LLC sehingga lima tahun dikenakan pemerhatian yang lebih teliti oleh pakar kardiologi. Sekiranya, setelah usia ini, ukuran jurang tidak berkurang, maka mereka membicarakan tentang patologi dan menawarkan penyelesaian operasi untuk masalah ini.

    Dimensi tingkap untuk menetapkan rawatan

    Tingkap bujur di jantung bayi yang baru lahir dibuka 5 mm atau kurang, yang berlaku dalam kebanyakan kes, kes ini tidak memerlukan ubat, apalagi rawatan pembedahan. Ibu bapa dinasihatkan untuk memantau keadaannya, agar tidak melebihi aktiviti fizikal yang dibenarkan, untuk mengelakkan tekanan berlebihan dan tekanan saraf.

    Sekiranya ukuran tingkap melebihi 5 mm, anak itu didaftarkan dengan pakar kardiologi, dan keadaan bayi didiagnosis sekurang-kurangnya sekali setiap enam bulan. Sekiranya terdapat gejala (sesak nafas, keletihan, rasa tidak selesa dan sakit di kawasan jantung), terutamanya apabila ia meningkat, ubat-ubatan sokongan diresepkan.

    Dengan ukuran tingkap yang besar (lebih dari 7 mm), peredaran darah terganggu, yang menyebabkan gangguan dalam kerja jantung dan kegagalan jantung. Dalam kes sedemikian, rawatan pembedahan ditunjukkan. Berkat teknologi moden, operasi itu dilakukan dengan cepat, tanpa sentuhan langsung dengan jantung. Tempoh pemulihan tidak lama, selepas itu anak dapat menjalani kehidupan yang penuh.

    Terapi ubat

    Sekiranya kanak-kanak sekurang-kurangnya sekali mengamati iskemia (penurunan bekalan darah ke organ) atau strok, maka untuk pencegahan tromboemboli, rawatan dengan pengencer darah (antikoagulan) ditetapkan. Mereka digunakan untuk mencegah komplikasi yang disebabkan oleh peningkatan pembekuan darah.

    UbatDosBertindak
    Aspirin3-5 mg per kg berat badan (setiap hari, dibahagikan kepada 2-3 dos sehari).Disagregant (ubat antiplatelet).
    Warfarin (Coumadin)Dos harian awal ialah 0.2 mg per kg berat badan, jika fungsi hati tidak terganggu. Untuk penyakit hati, 0.1 mg per kg berat badan ditetapkan.Ia digunakan untuk terapi antikoagulan sistemik. Menyekat pengeluaran vitamin K di hati, yang bertanggungjawab untuk hemostasis (pembekuan darah).

    Semasa rawatan dengan antikoagulan dan ubat antiplatelet, pemantauan berterusan jumlah platelet dalam darah dilakukan.

    Pembedahan

    Untuk memahami sama ada perlu untuk menghilangkan bukaan tingkap bujur, ukur jumlah darah yang dilemparkan ke atrium kiri dan tahap kesan penyimpangan terhadap daya maju organisma. Sekiranya gejala pada kanak-kanak, terutama tahun pertama kehidupan, tidak hadir, rawatan pembedahan tidak dilakukan.

    Tingkap bujur di jantung bayi baru lahir terbuka dan gejala jelas dinyatakan dalam kes yang sangat jarang berlaku. Sebagai peraturan, kanak-kanak seperti itu mempunyai lesi bersamaan. Dalam kes sedemikian, pembedahan disyorkan..

    Oklusi roentgen-endovaskular trauma rendah diresepkan, yang dilakukan ketika anak mencapai 6 bulan. Sekiranya keadaan itu mengancam nyawa bayi, maka operasi dilakukan dengan segera.

    Kateter dimasukkan ke dalam arteri femoral, di mana penyekat disuap ke otot jantung. Ini adalah peranti khas, mirip dengan payung dua sisi, ia menggantikan injap yang tidak dikembangkan. Apabila penyekat berada di tempat, ia meluruskan dan mula melakukan fungsi septum atrium, menyesuaikan kerja atria.

    Akibat dan ramalan

    Celah bujur pada bayi baru lahir terlalu kecil, oleh itu, walaupun dengan "ternganga", kegagalan jantung tidak diperhatikan.

    Dengan bertambahnya usia, bayi mula melakukan pergerakan semakin banyak, cuba duduk, bangun, berjalan, perkembangan mentalnya berlaku, amukan dapat diperhatikan dalam tempoh peralihan usia, tekanan. Semua ini dan lebih banyak lagi membawa kepada beban kerja jantung yang berlebihan, dan penyimpangan menjadi semakin ketara..

    Terdapat tiga kemungkinan pilihan untuk perkembangan selanjutnya keadaan anak:

    • seiring bertambahnya usia, tingkap ditutup dengan sendirinya dan sepenuhnya;
    • masih ada jurang kecil, yang tidak mempengaruhi aktiviti penting, gejala tidak muncul atau dinyatakan dengan lemah;
    • dengan pertumbuhan semula jadi organ dan kapal bersebelahan, injap interatrial tetap sama, tetingkap bujur "ternganga" terbentuk.

    Kes terakhir membawa kepada fakta bahawa darah mengalir dengan bebas dari satu atrium ke atrium yang lain. Ini meningkatkan tekanan pada otot jantung, yang membantu mencegah pembedahan..

    LLC pada wanita membawa kesukaran untuk membawa anak, kerana terdapat tekanan dari janin pada semua organ dalaman. Ini disertai dengan pening, sesak nafas, migrain, peningkatan keletihan.

    Peningkatan tekanan di sebelah kanan jantung menyebabkan fakta bahawa kandungan oksigen dalam darah menurun. Ini mengancam gangguan bekalan darah ke otak, akibatnya, serangan jantung pelbagai organ, strok.

    Komplikasi dengan LLC jarang berlaku. Perkara terburuk adalah perkembangan embolisme, apabila zarah lemak, darah beku, parasit atau pengumpulan gas (emboli) memasuki aliran darah melalui tingkap bujur yang terbuka. Patologi seperti itu mengancam dengan penyumbatan saluran darah, yang sering menyebabkan kematian. Ini didahului oleh perkembangan gejala neurologi (sakit kepala, kejang, dll.).

    Komplikasi dengan tingkap terbuka jarang berlaku. Perkara terburuk adalah perkembangan embolisme, apabila zarah lemak, darah beku, parasit atau pengumpulan gas (emboli) memasuki aliran darah melalui tingkap bujur yang terbuka. Patologi seperti itu mengancam dengan penyumbatan saluran darah, yang sering menyebabkan kematian. Ini didahului oleh perkembangan gejala neurologi (sakit kepala, kejang, dll.).

    Cadangan untuk ibu bapa

    Selalunya, ibu bapa takut bahawa anak yang tingkap bujurnya tetap terbuka tidak akan dapat menjalani kehidupan yang penuh, melindunginya dari sukan. Sukan bukan sahaja tidak berbahaya dalam keadaan ini, malah berguna, kerana dapat membantu menguatkan otot jantung.

    Hampir semua jenis sesuai, kecuali menyelam laut dalam dan terjun payung. Perubahan tekanan secara tiba-tiba yang tidak dapat dielakkan dalam disiplin ini menyebabkan peningkatan jurang.

    Sekiranya pelepasannya besar, anda harus berhati-hati dengan mengangkat berat, beban berlebihan, tekanan saraf. Semasa memilih sukan yang akan dimainkan oleh kanak-kanak, perlu berjumpa doktor untuk mengelakkan akibat buruk. Pemeriksaan penuh dijalankan setiap enam bulan.

    Dengan tingkap bujur yang terbuka di hati, ibu bapa harus ingat bahawa dalam kebanyakan kes, ciri seperti itu adalah varian norma bagi bayi yang baru lahir dan tidak mempunyai akibat kesihatan yang serius. Penting untuk memantau keadaan anak dan mengikuti semua cadangan pakar kardiologi.

    Video mengenai LLC

    Malysheva mengenai aliran masuk arteri terbuka:

    Buka tetingkap bujur

    Maklumat am

    Pada satu masa dalam perubatan, menjadi mungkin untuk melakukan penyelidikan menggunakan ultrasound. Ini memungkinkan para pakar untuk melakukan pemeriksaan organ-organ dalaman yang sangat terperinci, dan, oleh itu, menemui anomali yang tidak dapat diketahui oleh doktor sebelum ini. Tingkap bujur yang disebut adalah salah satu anomali seperti itu. Di bawah ini kita akan membincangkan ciri pelanggaran ini..

    Apabila keadaan ini adalah norma fisiologi?

    Foramen ovale terletak di antara dua atria - kanan dan kiri. Tingkap bujur terbuka di jantung kanak-kanak biasanya diperhatikan semasa perkembangan intrauterin. Dalam tempoh ini, janin menerima oksigen melalui tali pusat, paru-paru bayi belum berfungsi, jadi dia tidak memerlukan banyak oksigen. Akibatnya, semasa peredaran paru ditutup, sebahagian darah dari atrium kanan dikeluarkan melalui tingkap bujur terbuka pada anak. Tingkap di hati kanak-kanak ini ditutup oleh injap yang berfungsi seperti pintu pegas dan terbuka secara eksklusif ke arah atrium kiri..

    Walau bagaimanapun, tingkap bujur terbuka di jantung pada kanak-kanak adalah kebiasaan hanya semasa perkembangan intrauterin. Semasa bayi dilahirkan, setelah nafas pertamanya, paru-paru dibersihkan dari cairan intrauterin. Mereka dipenuhi dengan udara dan darah, mengalir melalui lingkaran kecil peredaran darah. Ini melengkapkan fungsi lubang ini. Oleh kerana peningkatan tekanan di atrium kiri, injap tingkap ditekan dengan ketat terhadap septum interatrium, dan tingkap bujur di jantung bayi baru lahir ditutup, kerana semua keadaan menyumbang kepada fakta bahawa ia secara beransur-ansur tumbuh. Walau bagaimanapun, anomali direkodkan di mana tetingkap bujur terbuka pada bayi baru lahir tidak ditutup pada waktunya.

    Apa yang harus dianggap sebagai norma?

    Proses menutup tingkap bujur biasanya berlaku pada bayi berusia 3 bulan hingga 2 tahun. Tetapi jika kita membincangkan varian norma, maka "lubang" seperti itu di hati kanak-kanak berusia 5 tahun juga tidak dianggap sebagai anomali.

    Menurut statistik, pada kira-kira separuh daripada kanak-kanak, 10-25% orang dewasa tidak menutup tingkap bujur. Keadaan ini tidak ditakrifkan sebagai kecacatan. Dalam perubatan, ia ditakrifkan oleh singkatan MARS, yang bermaksud anomali kecil dalam perkembangan jantung. Dalam kes ini, struktur jantung berbeza dengan norma anatomi, namun, patologi ini tidak mengancam kesihatan..

    Kajian mengenai isu ini dilakukan oleh para saintis pada tahun 1930. Struktur 1,100 hati telah dikaji, dan sebagai hasilnya, para saintis mendapat hasil berikut: dalam 35% sukarelawan, tingkap bujur terbuka, di 6% daripadanya diameternya 7 mm (separuh daripadanya adalah anak-anak yang belum berusia 6 bulan). Para saintis mencatatkan diameter lubang besar pada orang dewasa dalam 3% kes.

    Ukuran normal tetingkap bujur boleh berbeza - dalam jarak antara 3 hingga 19 mm. Selalunya ukuran ini ialah 4.5 mm. Ia secara langsung bergantung pada usia orang itu, dan juga ukuran hatinya. Tetapi jika doktor menentukan petunjuk untuk pembedahan, maka ukuran lubang tidak diambil kira, tetapi berapa banyak lubang yang dilindungi oleh injap, dan tahap pampasan.

    Apabila keadaan ini adalah patologi?

    Tingkap bujur terbuka di jantung orang dewasa atau kanak-kanak, dengan demikian, bukan merupakan keadaan patologi. Bagaimanapun, ia tidak menyebabkan gangguan dalam aliran darah, tetapi menampakkan dirinya hanya jika seseorang mengalami senaman fizikal yang teruk, jika dia bimbang akan batuk.

    Masalah pada kanak-kanak dan pesakit dewasa diperhatikan dalam kes seperti:

    • Sekiranya, seiring bertambahnya usia, jantung bayi menjadi lebih besar, tetapi injapnya tidak membesar. Dalam kes ini, tidak ada penutup tetingkap bujur yang semestinya. Akibatnya, darah dapat mengalir dari atrium ke atrium, akibatnya beban pada mereka akan meningkat..
    • Sekiranya penyakit atau keadaan berkembang di mana tekanan di atrium kanan meningkat. Akibatnya, pintu injap terbuka sedikit ke arah atrium kiri. Ini mungkin berlaku dengan penyakit urat pada bahagian bawah kaki, penyakit paru-paru kronik, gabungan patologi jantung, kelahiran dan kehamilan.

    Dalam keadaan seperti itu, doktor mesti sentiasa memantau keadaan pesakit agar tidak terlepas saat keadaan pampasan berubah menjadi dekompensasi.

    Dalam beberapa kes, ciri anatomi ini malah memudahkan keadaan dan boleh memanjangkan umur seseorang. Perkara yang sama diperhatikan pada hipertensi paru primer. Dalam keadaan ini, darah berada di bawah tekanan pada saluran paru-paru. Pesakit mengalami sesak nafas, lemah, batuk, pingsan. Sekiranya tingkap bujur terbuka, maka sebahagian darah memasuki atrium kiri dari peredaran pulmonari. Akibatnya, saluran paru-paru dibongkar, dan keparahan gejala yang tidak menyenangkan menurun..

    Mengapa tetingkap bujur tidak akan ditutup?

    Pada masa ini, terdapat banyak andaian dan teori mengapa "lubang" di jantung bayi yang baru lahir tidak menutup secara normal. Walau bagaimanapun, masih belum ada maklumat yang jelas mengenai perkara ini. Sekiranya injap tidak tumbuh bersama dengan keliling tingkap bujur, maka doktor menentukan keadaan seperti ciri badan. Ini sangat kerap disahkan oleh ekokardiografi jantung, kerana semasa prosedur ini, ini sangat kerap dijumpai..

    Kadang-kadang injap pada mulanya kecil, sehingga tidak dapat menutup lubang ini sepenuhnya. Pengurangan injap seperti ini mungkin berkaitan dengan pelbagai faktor yang mempengaruhi janin dalam proses pembentukannya:

    • minum dan merokok semasa mengandung;
    • bersentuhan dengan bahan toksik berbahaya;
    • ekologi buruk;
    • tekanan kronik.

    Itulah sebabnya bayi di mana foramen ovale terbuka sering dilahirkan sebelum waktunya, belum matang, mereka didiagnosis dengan pelbagai patologi perkembangan intrauterin..

    Bagaimana patologi ini nyata?

    Tidak ada manifestasi klinikal yang jelas dalam patologi seperti itu, dan kehadirannya biasanya dikesan secara kebetulan. Dalam kebanyakan kes, dengan keadaan ini, tidak ada akibat dan komplikasi..

    Tanda-tanda tertentu mungkin muncul jika keadaan ini digabungkan dengan penyakit lain. Ini mungkin berlaku sekiranya berlaku gangguan hemodinamik (iaitu aliran darah yang betul melalui ruang). Ini berlaku dengan kecacatan jantung gabungan, contohnya:

    • kecacatan injap mitral, tricuspid;
    • paten ductus arteriosus.

    Ruang jantung berlebihan, septum atrium diregangkan. Akibatnya, injap tidak menjalankan fungsinya, pencurahan kiri-kanan diperhatikan.

    Tanda-tanda keadaan ini pada kanak-kanak

    • Keadaan ini pada bayi boleh menyebabkan penyakit bronkus dan paru-paru yang kerap. Apabila tempoh tekanan diperhatikan, iaitu ketika seorang anak menangis, batuk, sakit secara fizikal, mengalami serangan asma bronkial, dll., Segitiga nasolabialnya menjadi sianotik, bibirnya menjadi biru. Ngomong-ngomong, kadang-kadang anomali inilah yang menjelaskan mengapa bibir orang dewasa menjadi biru..
    • Seorang kanak-kanak dengan patologi seperti itu mungkin sedikit ketinggalan dalam perkembangannya, tumbuh dengan lebih perlahan. Ketika seorang kanak-kanak terlibat dalam pendidikan jasmani, dia mengalami keletihan yang teruk dan sesak nafas, tidak mencukupi.
    • Pengsan diperhatikan, yang menampakkan dirinya secara spontan dan tidak dapat dijelaskan. Selalunya, gejala ini menampakkan diri pada orang muda dengan penyakit urat kaki..

    Tanda pada orang dewasa

    • Pada orang dewasa, dengan usia, terdapat tanda-tanda hipertensi paru dan kelebihan jantung kanan. Ini dijumpai semasa penyelidikan.
    • Tanda-tanda tersebut membawa kepada pelanggaran ECG: pengaliran di sepanjang cabang bundle kanan terganggu, ukuran jantung kanan meningkat.
    • Sekiranya orang dewasa mempunyai lubang ini terbuka, dia lebih cenderung terkena migrain, yang disahkan oleh statistik..
    • Terdapat bukti bahawa dengan anomali seperti itu, kemungkinan terkena strok atau serangan jantung meningkat. Keadaan apabila badan asing, trombus atau bahagian tumor memasuki sistem arteri dari sistem vena disebut embolisme paradoks. Apabila zarah seperti itu memasuki saluran darah jantung, infark miokard berlaku. Apabila mereka berakhir di saluran ginjal, infark buah pinggang berlaku. Dan apabila unsur-unsur ini memasuki saluran darah otak, strok iskemia atau serangan iskemia sementara berlaku.
    • Manifestasi gejala paradoks seperti platypnea-orthodeoxia juga mungkin berlaku. Dalam keadaan ini, orang itu mengalami sesak nafas ketika bangun dari tidur. Sesak nafas hilang ketika dia kembali ke posisi berbaring.

    Bagaimana anda dapat menentukan kehadiran anomali seperti itu

    Semasa pemeriksaan

    Pemeriksaan luaran tidak dapat menentukan adanya patologi seperti itu. Kadang-kadang, walaupun di hospital bersalin, doktor mengesyaki bahawa tingkap bujur terbuka di jantung bayi - ini berlaku jika bayi baru lahir mempunyai sianosis kulit yang meresap. Walau bagaimanapun, penting untuk membezakan gejala ini daripada penyakit lain..

    Ekokardiografi jantung

    Selalunya, semasa melakukan ultrasound jantung, terdapat tingkap terbuka di antara atria. Ekokardiografi Doppler adalah wajar. Tetapi jika ukuran tingkapnya kecil, maka tidak mungkin untuk menentukan patologi seperti itu menggunakan teknik ini.

    Untuk mengesan tetingkap bujur terbuka, dilakukan ekokardiografi transesophageal. Dalam kajian ini, anda dapat mencari tetingkap, selempang yang menutupnya, dan menentukan jumlah darah shunting. Kajian ini memungkinkan untuk menjalankan diagnosis pembezaan dengan penyakit jantung sebenar.

    Angiokardiografi juga merupakan kaedah maklumat. Walau bagaimanapun, kaedah ini, seperti kaedah sebelumnya, hanya digunakan dalam keadaan klinik kardiologi khusus..

    Adakah mungkin untuk memilih profesion tertentu untuk orang dengan anomali ini?

    Sekiranya seseorang didiagnosis dengan patologi seperti itu, dia tidak boleh melakukan beberapa jenis aktiviti, kerana ia mengancam nyawa..

    Penyelam

    Profesion ini berbahaya, kerana ketika anda menyelam dengan cepat hingga kedalaman yang mengagumkan, gas dalam darah menjadi gelembung. Mereka memasuki arteri melalui tetingkap tetingkap bujur kiri kanan. Ini boleh memprovokasi embolisme dan, dengan itu, kematian. Orang seperti itu juga tidak boleh melakukan aktiviti menyelam amatur..

    Profesion lain yang berkaitan dengan beban berlebihan

    Atas sebab yang sama, orang dengan tingkap bujur terbuka tidak boleh memilih profesion juruterbang, angkasawan, pemandu, penghantar, pengendali, pemandu, anak kapal selam, dll..

    Perkhidmatan ketenteraan

    Dengan adanya patologi seperti itu, hadiah untuk perkhidmatan ketenteraan terhad, kerana dengan peningkatan jumlah, shunt kanan-kiri meningkat dan kemungkinan kematian akibat embolisme meningkat. Semasa berkhidmat dalam tentera, askar menjalani latihan yang berkaitan dengan beban yang serius. Oleh itu, orang yang mempunyai patologi seperti itu diklasifikasikan sebagai kumpulan risiko dan mereka ditugaskan ke kategori "B" dengan tahap kecergasan terhad untuk perkhidmatan ketenteraan..

    Cara merawat keadaan ini?

    Taktik terapi ditentukan oleh kehadiran atau ketiadaan gejala.

    Sekiranya tidak ada simptom

    Tidak ada rawatan. Pemerhatian yang dilakukan oleh ahli terapi, pakar kardiologi dan pakar pediatrik, melakukan ultrasound untuk menilai dinamika keadaan tingkap bujur.

    Dengan syarat gejala tidak dinyatakan, tetapi ada risiko strok, serangan iskemia, serangan jantung, penyakit pada bahagian bawah kaki, kursus pengencer darah harus diambil - Warfarin, Clopidogrel, Aspirin.

    Sekiranya gejala muncul

    Rawatan pembedahan dilakukan untuk menutup kecacatan ini dengan alat oklusi. Rawatan seperti ini dilakukan sekiranya terdapat shunt kanan-ke-kiri yang jelas, jika terdapat peningkatan risiko embolisme paradoks. Juga diamalkan sebagai langkah pencegahan sekiranya tingkap bujur terbuka di penyelam.

    Peranti khas dipasang pada kateter, selepas itu dimasukkan melalui urat femoral ke rongga jantung. Pengendalian sinar-X visual dilakukan semasa pembedahan. Setelah dimasukkan dengan kateter ke tingkap bujur penyekat, peranti ini terbuka seperti payung dan menutup bukaan. Dengan kaedah rawatan ini, kualiti hidup orang yang menghadapi masalah ini dapat ditingkatkan dengan ketara..

    Pada masa ini, para saintis sedang mempraktikkan kaedah rawatan lain, misalnya, tampalan yang dapat diserap khas. Ia melekat pada tingkap bujur dan merangsang proses penyembuhan semula jadi kekurangan tisu selama sebulan. Selepas itu, patch larut. Kaedah ini positif kerana memungkinkan untuk mengelakkan proses keradangan pada tisu di sekitar penghalang..

    Pendidikan: Lulus dari Rivne State Basic Medical College dengan ijazah di Farmasi. Lulus dari Universiti Perubatan Negeri Vinnitsa yang diberi nama M.I. Pirogov dan magang di pangkalannya.

    Pengalaman kerja: Dari tahun 2003 hingga 2013 - bekerja sebagai ahli farmasi dan ketua kios farmasi. Dia dianugerahkan dengan sijil dan pengiktirafan selama bertahun-tahun kerja teliti. Artikel mengenai topik perubatan diterbitkan dalam penerbitan tempatan (surat khabar) dan di pelbagai portal Internet.