Apa komplikasi yang boleh berlaku dengan diabetes

Setiap tahun semakin banyak penyakit yang menarik orang ke dalam perangkap mereka.

Menurut banyak doktor, era peremajaan banyak penyakit telah tiba..

Ada yang lebih biasa sekarang.

Salah satu penyakit berbahaya adalah diabetes mellitus (DM). Apa komplikasi dengan diabetes mellitus dan bagaimana mengatasinya - masalah ini membimbangkan banyak pihak yang menghadapi masalah ini. Diagnosis ini menggabungkan penyakit endokrin yang timbul daripada kekurangan gula dalam darah. Keadaan seperti itu berbahaya kerana peningkatan glukosa darah tidak dapat dielakkan, dan pada masa yang sama komplikasi diabetes yang mengerikan.

Manifestasi yang akan membantu mengesyaki pendekatan penyakit ini:

  • peningkatan rasa dahaga,
  • peningkatan selera makan,
  • kencing yang kerap dan banyak,
  • kelemahan yang tidak meninggalkan rasa letih,
  • penyembuhan luka lambat.

Yang paling menyedihkan ialah penyakit ini tidak dapat disembuhkan, ia adalah kronik. Sebilangan besar bahkan tidak menyedari bahawa mereka hidup dengan diagnosis ini, terus menjalani gaya hidup biasa mereka, tidak mengetahui komplikasi yang diberikan diabetes mellitus.

Punca diabetes

Sebab utama penampilan penyakit ini boleh disebut gangguan endokrin. Sekiranya pengeluaran hormon oleh pankreas tidak mencukupi, tahap glukosa dalam badan sentiasa meningkat, proses metabolik terganggu. Proses perkumuhan yang betul tidak berlaku, produk yang diproses terkumpul di dalam darah.

Sebab seterusnya adalah keturunan. Apabila keluarga sudah mempunyai diagnosis ini, risiko terkena diabetes meningkat berkali-kali. Orang yang sihat yang tidak mempunyai faktor keturunan juga mudah terkena penyakit kerana:

  • makan makanan ringan, banyak makanan yang mengandungi gula,
  • berat badan berlebihan,
  • penyakit serius bersamaan,
  • tekanan,
  • gangguan hati.

Penyakit ini mengejutkan bukan hanya orang dewasa, tetapi juga kanak-kanak. Mereka rentan terhadap kejadian semasa lahir kerana penyakit yang kerap, penurunan imuniti. Berat badan yang berlebihan juga menyebabkan bahaya jatuh ke dalam kumpulan kecenderungan.

Pemburukan diabetes mellitus

Segala gejala penyakit memerlukan rawatan perubatan segera. Ini perlu untuk mengelakkan berlakunya komplikasi dan komplikasi diabetes. Doktor memilih terapi yang diperlukan, menetapkan ubat untuk memastikan keadaannya terkawal.

Jenis rawatan akan bergantung pada jenis penyakit, iaitu:

  • 1 jenis. Diabetes berkembang pada usia muda, dengan permulaan akut. Insulin tidak dihasilkan dalam jumlah yang diperlukan, gula terkumpul di dalam darah, sementara sel tidak menerimanya. Sehubungan dengan itu, proses metabolik badan terganggu, mekanisme yang semakin memburukkan lagi masalah dicetuskan. Sel tidak lagi menerima jumlah lemak dan protein yang mencukupi, ini membawa kepada penyakit baru. Kemudian timbul keracunan seluruh organisma, dehidrasi. Sekiranya tidak ada pembetulan keadaan dan rawatan yang mencukupi, kecacatan dan kematian adalah mungkin..
  • Jenis 2 - keadaan di mana jumlah insulin mencukupi, tetapi persepsi sel terhadapnya terganggu. Selalunya dijumpai ketika berat badan berlebihan, ketika mustahil untuk memproses insulin ke seluruh lemak tubuh. Tidak seperti jenis 1, permulaannya tidak begitu ketara, gejalanya kabur. Penyakit lewat masih mendapat momentum dan menyebabkan lonjakan hipertensi, strok dan serangan jantung. Sekiranya pada awalnya jenis penyakit ini dapat diperbaiki dengan diet, maka setelah campur tangan ubat tidak dapat dielakkan.

Tempoh berlakunya diabetes mellitus berlaku pada semua pesakit.

Hiperglikemia

Ini adalah tanda yang menentukan peningkatan kandungan gula dalam darah dibandingkan dengan nilai normal (3.3 - 5.5 mmol / liter). Jenis ini terdapat pada kedua-dua jenis penyakit ini. Ia berlaku dengan diet yang tidak betul, dipenuhi kalori dan lemak, makan berlebihan. Kejutan psychoemotional, gangguan saraf juga boleh menyebabkan pemburukan diabetes jenis 2 dan jenis 1. Komplikasi diabetes yang teruk dalam hiperglikemia adalah berlakunya ketoasidosis.

Ketoasidosis

Keadaan di mana badan keton dalam air kencing seseorang mula berkumpul di atas normal. Ia berlaku dengan jumlah insulin yang tidak mencukupi dalam darah, atau dengan diabetes jenis 2. Keradangan, prosedur pembedahan sebelumnya, kehamilan, dan penggunaan ubat-ubatan yang dilarang oleh penderita diabetes dapat menimbulkan pemburukan seperti itu. Pada masa yang sama, penunjuk gula darah terus meningkat (di atas 14.9 mmol / liter), kandungan aseton dan keasidan darah juga meningkat..

Hipoglikemia

Lebih biasa pada pesakit diabetes jenis 1. Keadaan sebaliknya diperhatikan di sini - tahap gula turun ke tahap kritikal. Kemungkinan kelemahan dan keletihan yang teruk, sawan, takikardia.

Komplikasi akut

Komplikasi akut diabetes mellitus menimbulkan bahaya besar bagi pemiliknya.

Ini termasuk:

  • Koma ketoasidotik. Komplikasi diabetes ini adalah yang pertama antara lain. Hasil maut diperhatikan pada 5-10%; pada masa kanak-kanak, komplikasi diabetes adalah penyebab utama kematian. Kekurangan insulin membawa kepada perkembangan keadaan yang cepat dan jatuh ke dalam keadaan koma..
  • Koma hiperosmolar atau hiperglikemik. Selalunya dilihat pada orang tua dan merupakan komplikasi diabetes jenis 2.
  • Koma laktasidemik. Komplikasi diabetes jenis akut yang jarang berlaku. Ia berkembang apabila buah pinggang dan hati tidak dapat mengeluarkan jumlah asid laktik yang diperlukan. Faktor yang memprovokasi keadaan ini adalah kebuluran oksigen pada mana-mana tisu dan organ (kehilangan darah, kegagalan jantung atau paru-paru). Kerosakan teruk pada buah pinggang, hati, di mana asid laktik berkumpul. Risiko komplikasi diabetes adalah 2 kali lebih besar daripada yang sebelumnya kerana perkembangan keadaan yang pesat.

Untuk mengelakkan komplikasi ini, anda mesti memantau kesihatan anda dengan teliti dan mengikuti semua cadangan doktor..

Komplikasi kronik

Komplikasi diabetes mellitus tidak hanya akut, tetapi juga kronik.

Ini termasuk:

  • aterosklerosis,
  • nefropati diabetes,
  • mikroangiopati diabetes,
  • neuropati diabetes,
  • penyakit berjangkit,
  • kardiopati.

Ini adalah senarai pendek komplikasi diabetes. Perlu dipertimbangkan masing-masing dengan lebih terperinci..

Aterosklerosis

Merujuk kepada komplikasi diabetes jenis 2 dan jenis 1. Dengan patologi ini, vasokonstriksi berlaku, peredaran darah bertambah buruk dan melambatkan..

Pesakit mengadu sakit pada kaki selepas aktiviti, selepas tidur. Kerana pelanggaran aliran darah ke hujung kaki, kaki terasa sejuk, rasa mati rasa meningkat. Denyutan arteri berhenti dikesan, kalsifikasi vaskular dan trombosis berkembang.

Nefropati diabetes

Dengan kata lain, kerosakan buah pinggang. Dengan komplikasi diabetes mellitus, mereka berhenti menjalankan fungsinya, darah tidak melalui pemurnian yang betul. Pesakit memerlukan prosedur dialisis, jika tidak badan akan jenuh dengan bahan toksik.

Mikroangiopati diabetes

Pengumpulan gula yang berlebihan di dalam kapal. Keanjalan menurun, kekonduksian dikurangkan minimum, dan hasilnya adalah pemusnahan saluran darah sepenuhnya. Gangguan metabolisme lipid juga tidak dapat dielakkan..

Neuropati diabetes

Patologi adalah pelanggaran fungsi seluruh sistem saraf.

Terdapat penghantaran isyarat yang salah ke bahagian otak, pesakit merasa kesemutan, angsa melentur ke seluruh badan. Perasaan menyakitkan adalah mungkin tanpa kesan pada kulit.

Pada masa akan datang, terdapat kehilangan kepekaan anggota badan sepenuhnya. Kelemahan otot, ketidakupayaan untuk bergerak, gangguan pada aktiviti saluran pencernaan dan jantung - semua ini adalah akibat pelanggaran ini.,

Penyakit berjangkit

Menyebabkan akibat dan kesukaran yang serius bagi pesakit diabetes.

Fungsi sistem kekebalan tubuh yang tidak betul menjadikan pesakit tidak mendapat perlindungan daripada banyak jangkitan kulat dan bakteria. Risiko jangkitan luka meningkat, ada ancaman amputasi anggota badan (dengan bisul yang tidak sembuh), kematian. Terapi antibiotik tidak selalu memberikan hasil yang diharapkan; rintangan berkembang. Komplikasi diabetes jenis 2 ini memerlukan terapi insulin bersama dengan rawatan diagnosis utama.,

Kardiopati

Pelanggaran teruk dalam kerja otot jantung. Mengarah kepada kegagalan jantung, kerana kerosakan besar pada kapilari dan tisu.

Komplikasi diabetes pada kanak-kanak dan remaja

Jalannya penyakit pada kanak-kanak berbahaya oleh perkembangan akibat yang menimbulkan ancaman terhadap kehidupan anak. Ibu bapa sering bertanya kepada diri sendiri apa komplikasi diabetes pada bayi dan remaja..

  • Hipoglikemia. Ini dicirikan oleh penurunan kadar gula yang tajam di dalam badan, jika tidak ada langkah-langkah, kejang, koma mungkin berlaku.
  • Ketoasidosis Pertumbuhan berbahaya badan keton dalam darah dalam beberapa hari berkembang menjadi koma ketoasidotik.

Keadaan patologi lain (komplikasi spesifik diabetes mellitus) boleh berlaku: nefropati, mikroangiopati, neuropati, kardiomiopati, katarak dan lain-lain.

Bagaimana komplikasi dirawat

Untuk komplikasi diabetes, rawatan dan ubat-ubatan diresepkan berdasarkan jenis penyakit. Sebagai contoh, komplikasi diabetes jenis 2 lebih kerap berlaku pada orang berusia lebih dari 40 tahun. Ketoasidosis, hipoglikemia berlaku kerana tidak mematuhi diet terapeutik, keletihan saraf dan pemilihan ubat yang tidak betul.

Komplikasi lewat diabetes mellitus, seperti yang kronik, paling kerap berlaku kerana kerosakan pada sistem darah. Organ dan tisu tidak berfungsi sepenuhnya, penyakit baru muncul. Salah satu komplikasi diabetes mellitus jenis 2 ini adalah tiroiditis (keradangan yang terdapat di tisu kelenjar tiroid).

Retinopati adalah keadaan yang berlaku pada separuh kes. Perlu dipertimbangkan secara terperinci komplikasi diabetes jenis 2 dan gejala-gejalanya..

Pada awal penyakit ini, kerja saluran darah di retina mata terganggu, ketajaman penglihatan bertambah buruk. Gambaran perkembangan sering kabur, permulaannya beransur-ansur. Gejala termasuk penurunan kualiti penglihatan, lalat di mata, dan kesukaran membaca. Ia tumbuh dengan sepantas kilat, diklasifikasikan sebagai komplikasi diabetes yang lewat, sukar dirawat.

Komplikasi diabetes yang lewat termasuk: kerosakan pada saluran otak, jantung, nefropati. Rawatan untuk semua keadaan ini bertujuan untuk mengurangkan manifestasi klinikal. Tiroiditis diperbetulkan dengan terapi hormon, retinopati dengan ubat dan campur tangan laser, dan sebagainya..

Komplikasi diabetes terlambat adalah yang paling berbahaya, kerana perkembangan yang tidak dapat dilihat dan hasil yang tidak dapat dipulihkan.

Penyakit yang mempengaruhi penglihatan, ginjal dan anggota badan diklasifikasikan sebagai komplikasi diabetes yang spesifik. Sekiranya jantung dan saluran darah terjejas, maka tidak spesifik.

Pencegahan dan cadangan

Komplikasi diabetes dapat dielakkan.

Untuk melakukan ini, anda harus mematuhi peraturan tertentu:

  • kecualikan karbohidrat yang mudah dicerna dari diet,
  • mengurangkan tekanan, kemelut emosi,
  • menetapkan pemakanan yang betul,
  • minum lebih banyak air kosong,
  • bermain sukan, menjalani gaya hidup aktif,
  • mengawal berat badan anda,
  • menghilangkan tabiat buruk.

Sudah tentu, semua faktor ini tidak menjamin penyembuhan bebas untuk penyakit ini, tetapi mereka dapat mengurangkan manifestasi negatif ke tahap minimum. Mengawal titik-titik ini akan membolehkan anda membendung penyakit ini dan mencegahnya daripada berkembang..

Komplikasi diabetes mellitus: penyebab, jenis, pencegahan

Diabetes mellitus adalah penyakit kronik yang disebabkan oleh gangguan metabolisme glukosa. Ini secara radikal mengubah gaya hidup dan tabiat pesakit, memberi kesan negatif terhadap kesejahteraan, dan menyebabkan perkembangan patologi bersamaan. Apa komplikasi diabetes mellitus, mengapa ia timbul dan bagaimana mengatasinya?

Punca

Penyebab utama komplikasi diabetes mellitus:

  • diet tidak sihat, penyalahgunaan makanan yang tinggi karbohidrat cepat;
  • pengumpulan asid laktik, peningkatan kadar natrium;
  • aktiviti fizikal yang rendah;
  • mengabaikan cadangan ahli endokrinologi.

Komplikasi akut

Komplikasi akut diabetes mellitus dicirikan oleh perkembangan mendadak dan pesat, oleh itu, ia menimbulkan bahaya bagi kehidupan dan kesihatan pesakit. Sekiranya tidak ada pertolongan tepat pada masanya pada jam pertama, perubahan tidak dapat dipulihkan berlaku di dalam badan. Ini membawa kepada kecacatan atau kematian..

Ketoasidosis

Ketoasidosis adalah keadaan patologi yang dicirikan oleh peningkatan berterusan tahap glukosa dan badan keton dengan latar belakang pengeluaran insulin yang tidak mencukupi. Patologi berlaku apabila dehidrasi atau pelanggaran keseimbangan asid-basa, berkembang pesat dan mengancam kesihatan pesakit.

Untuk mengenal pasti patologi tepat waktu dan menerima rawatan yang diperlukan, ingat gejala utama:

  • dahaga, mulut kering, loya, muntah;
  • pening, sakit kepala;
  • kurang selera makan, penurunan berat badan secara tiba-tiba, cirit-birit;
  • tahap glukosa dan keton yang tinggi;
  • takikardia;
  • peningkatan kerengsaan, perubahan mood yang kerap, penurunan prestasi, apatis;
  • bau aseton dari mulut dan najis.

Kegagalan buah pinggang akut

ARF adalah pelanggaran ginjal, di mana organ tidak dapat mengatasi penghapusan bahan toksik. Toksin secara beransur-ansur memusnahkan buah pinggang dari dalam ke luar. Tanda-tanda utama kegagalan buah pinggang adalah:

  • bengkak lengan, kaki, muka;
  • muntah, loya, demam;
  • pelanggaran kesedaran;
  • keletihan, kelesuan.

Koma hipoglikemia dan hipoglikemik

Hipoglikemia adalah penurunan kadar gula darah yang tajam. Tanda kritikal ialah 2.8 mmol / l, di mana pesakit kehilangan kesedaran. Sekiranya tidak ada pertolongan tepat pada masanya, dia jatuh koma diabetes atau meninggal dunia.

Hipoglikemia disertai dengan kerosakan pada lapisan otak, yang mengakibatkan komplikasi berikut:

  • fungsi buah pinggang terjejas;
  • penyakit mata (glaukoma, katarak);
  • gangguan sistem jantung dan vaskular;
  • serangan jantung;
  • ensefalopati;
  • strok.

Koma hiperosmolar

Hiperosmolar koma adalah komplikasi diabetes mellitus, yang dicirikan oleh lonjakan tahap glukosa darah yang tajam dan ketara. Kadang kala penunjuk mencapai 50 mmol / l. Keadaan ini disertai oleh kerosakan otak. Ini membawa kepada gangguan neurologi, kehilangan pendengaran, penglihatan.

Kronik

Komplikasi kronik biasanya muncul 10 tahun selepas diabetes didiagnosis.

Patologi vaskular

Diabetes mellitus memberi kesan negatif terhadap keadaan saluran darah, yang menyebabkan perkembangan aterosklerosis. Faktor berikut meningkatkan risiko mengembangkan patologi:

  • merokok;
  • penderaan alkohol;
  • gaya hidup pasif;
  • pemakanan yang tidak betul.

Kerana penyempitan saluran darah, organ tidak mendapat oksigen dan nutrien yang mencukupi. Ini meningkatkan risiko serangan jantung, strok, penyakit jantung, lonjakan tekanan darah..

Penyakit buah pinggang

Dengan diabetes, buah pinggang adalah yang paling banyak terjejas. Kerana kerosakan dan tekanan yang berlebihan, mereka tidak dapat menjalankan fungsinya sepenuhnya, yang menyebabkan keracunan badan. Untuk membersihkan darah dan mengekalkan kerja badan, pesakit diabetes menjalani dialisis, dan dalam kes yang sangat sukar - pemindahan organ.

Akibat lewat

Komplikasi lewat berlaku beberapa tahun selepas diagnosis diabetes mellitus. Mereka berkembang dengan perlahan, secara beransur-ansur merosakkan kerja organ dan sistem dalaman.

Komplikasi diabetes yang lewat:

  • infark serebrum atau miokardium;
  • aterosklerosis;
  • pendarahan;
  • pengurangan berat;
  • retinopati, mikroangiopati;
  • neuropati.

Akibat lewat yang biasa termasuk peningkatan kerentanan tubuh terhadap jangkitan virus dan bakteria..

Kaki diabetes

Kaki diabetes - kerosakan pada bahagian bawah kaki, yang ditunjukkan oleh pembentukan luka, bisul, ruam. Patologi disertai dengan rasa sakit dan ketidakselesaan. Sekiranya kerosakan diproses dengan tidak betul, ia akan menyebabkan jangkitan pada tisu lembut. Kekurangan rawatan yang tepat pada masanya mengancam perkembangan gangren dan amputasi kaki.

Retinopati

Retinopati adalah kerosakan pada retina mata, yang disertai dengan pendarahan di fundus dan detasmen retina. Patologi dicirikan oleh kemerosotan penglihatan secara beransur-ansur dan sering menyebabkan kebutaan sepenuhnya.

Polineuropati

Polyneuropathy adalah penyakit yang disertai dengan kehilangan sensasi di bahagian atas dan bawah. Ia bermula dengan rasa mati rasa dan merinding, yang sangat ketara pada waktu malam.

Pada kanak-kanak dan remaja

Pada masa kanak-kanak dan remaja, komplikasi diabetes jarang terjadi. Walau bagaimanapun, doktor membezakan patologi berikut yang wujud dalam kategori pesakit ini:

  • retinopati;
  • nefropati;
  • mikroalbuminuria;
  • dalam kes yang jarang berlaku - angiopati.

Rawatan

Rawatan komplikasi diabetes mellitus ditentukan oleh doktor setelah diagnosis lengkap. Ini boleh menjadi terapi ubat, dialisis, diet khas, pembedahan. Semakin cepat patologi didiagnosis dan rawatan dipilih, semakin rendah risiko kerosakan atau kematian yang tidak dapat dipulihkan..

Faktor-faktor berikut mempengaruhi pilihan terapi:

  • jenis komplikasi;
  • usia pesakit;
  • penyakit kronik;
  • Cara hidup.

Pencegahan

Untuk mengelakkan komplikasi diabetes mellitus yang serius, ikuti langkah pencegahan:

  • awasi diet anda, kawal jumlah karbohidrat yang dimakan;
  • menjalani gaya hidup aktif secara fizikal;
  • minum air secukupnya untuk mengelakkan dehidrasi;
  • ikuti semua cadangan doktor, ambil ubat yang ditetapkan;
  • dengar badan dan jika anda merasa lebih teruk, hubungi institusi perubatan, jangan ubat sendiri.

Komplikasi diabetes mellitus dapat berkembang dengan cepat atau sedikit demi sedikit, mempengaruhi organ atau organisma tertentu secara keseluruhan. Terlepas dari spesiesnya, mereka sama-sama berbahaya bagi kesihatan dan kehidupan pesakit diabetes..

Komplikasi diabetes mellitus

Komplikasi diabetes mellitus adalah keadaan yang paling berbahaya yang menimbulkan ancaman kepada kehidupan dan kesihatan pesakit. Mereka berkembang akibat ketidakpatuhan terhadap diet, meminta pertolongan tepat waktu, jika tidak ada rawatan yang mencukupi. Semua komplikasi diabetes mellitus boleh dibahagikan kepada: akut, kronik dan terlambat.

Tajam

Dengan diagnosis seperti diabetes mellitus, komplikasi yang berlaku dalam beberapa jam atau hari disebut akut. Beberapa doktor juga memanggil mereka lebih awal, kerana sering kali pesakit didiagnosis menderita diabetes setelah dia dimasukkan ke hospital dalam keadaan serius. Ini benar terutamanya bagi bentuk penyakit yang bergantung kepada insulin ini..

Perkembangan keadaan patologi seperti ini memerlukan rawatan kecemasan segera, kerana dalam hal ini fungsi sistem sokongan hidup yang penting terganggu, dan kematian terjadi. Jadi, apakah komplikasi diabetes yang teruk?

Ketoasidosis

Ia berlaku pada pesakit diabetes jenis 1. Penyebab ketoasidosis boleh menjadi dos insulin yang tidak diambil, ketidaktepatan dalam diet, kekurangan rawatan, tekanan, pembedahan, trauma.

Tubuh tanpa insulin tidak dapat menggunakan glukosa sebagai sumber tenaga, jadi ia mula memecah lemak. Akibatnya, badan keton terbentuk, yang secara berlebihan mulai keluar dengan air kencing..

Sekiranya anda tidak memberi pertolongan tepat pada masanya, maka pesakit mengalami gangguan dalam fungsi sistem saraf pusat, dan organ dan sistem penting lain, dia jatuh koma dan mungkin meninggal. Tanda-tanda pertama keadaan ini adalah mulut kering, dahaga yang kuat, kelemahan teruk, mual, muntah, dan sakit perut. Terdapat bau aseton di udara yang dikeluarkan oleh seseorang. Kematian akibat ketoasidosis agak tinggi - ia menyumbang sehingga 10% dari semua kes perkembangannya.

Hipoglikemia

Hipoglikemia adalah komplikasi diabetes mellitus yang diamati pada semua jenis penyakit dan dinyatakan dalam penurunan gula darah yang tajam. Ini berlaku dengan overdosis insulin atau ubat hipoglikemik, kekurangan zat makanan atau diet ketat, pengambilan alkohol, peningkatan aktiviti fizikal.

Murid-murid pesakit berhenti bertindak balas terhadap cahaya, dia kehilangan kesedaran. Dalam keadaan ini, dia sering mengalami sindrom kejang, akibatnya, semuanya boleh berakhir dengan koma dan kematian..

Koma hiperosmolar

Komplikasi diabetes mellitus jenis 2 sering berlaku dalam bentuk koma hiperosmolar. Ia berlaku akibat dehidrasi badan dan berlaku terutamanya pada pesakit tua. Darah pesakit mempunyai kandungan sodium dan glukosa yang tinggi. Gejala utamanya adalah dahaga yang kuat dan air kencing yang banyak. Kematian berlaku pada 30% kes, dan dengan adanya patologi bersamaan, ia mencapai 70%.

Koma laktikidotik

Komplikasi diabetes mellitus pada orang tua setelah 50 tahun kadang-kadang dinyatakan dalam perkembangan koma laktasidotik. Ia berlaku akibat kekurangan otot jantung, ginjal dan hati yang teruk. Gejala keadaan serius ini adalah kekurangan kencing yang normal, masalah pernafasan dan penurunan tekanan yang tajam..

Manifestasi keadaan akut ini sering disamarkan sebagai gejala penyakit yang mendasari, jadi agak sukar untuk mengenalinya. Anda perlu mendengar dengan teliti diri anda sendiri, dan sekiranya kemerosotan sedikit pun berlaku, segera hubungi pakar.

Komplikasi diabetes lewat

Komplikasi lewat adalah komplikasi diabetes yang berlaku beberapa tahun selepas bermulanya penyakit dan mempengaruhi kualiti hidup pesakit dengan ketara..

Retinopati

Ini adalah komplikasi diabetes jenis 2. Sekiranya diabetes berterusan selama kira-kira 20 tahun, maka kemungkinan mengembangkan retinopati mendekati 100%. Dalam kes ini, pendarahan berlaku di retina mata atau detasmennya. Keadaan patologi ini menyebabkan kehilangan penglihatan sepenuhnya..

Angiopati

Sudah setahun setelah bermulanya penyakit ini, sebagai akibat dari perkembangan gangguan semua jenis metabolisme, perubahan bermula pada pembuluh darah dan sifat reologi darah berubah. Kebolehtelapan dinding vaskular meningkat, lumen saluran mula menurun kerana pembentukan gumpalan darah dan pemendapan plak vaskular.

Polineuropati

Dengan penyakit seperti diabetes, komplikasi juga mempengaruhi serat saraf. Ini paling sering dinyatakan di kawasan distal di bahagian atas dan bawah ekstremitas. Hiperestesia berlaku, yang kemudian digantikan oleh kehilangan kepekaan. Pesakit berhenti merasakan suhu dan kesakitan, yang menyebabkan trauma.

Kaki diabetes

Salah satu komplikasi diabetes jangka panjang yang paling biasa adalah kaki diabetes. Gangguan patologi pengawetan dan vaskular dengan latar belakang pelanggaran sedikit pun integriti kulit menyumbang kepada kemunculan ulserasi, abses dan fokus nekrosis. Keadaan ini sering menyebabkan perkembangan gangren..

Komplikasi diabetes yang kronik

Dengan penyakit semasa jangka panjang, perubahan berlaku pada semua organ dan sistem. Ini berlaku dengan cepat sekiranya pesakit tidak mengawal gula darah, tidak mematuhi diet dan mengabaikan cadangan doktor untuk mengambil ubat anti-hipoglikemik atau insulin.

Perubahan vaskular dan darah

Perubahan kualiti darah dan gangguan pada struktur dinding vaskular dengan latar belakang aterosklerosis dan trombosis yang teruk menyebabkan peningkatan kemungkinan terkena strok, serangan jantung, dan patologi jantung yang lain. Organ lain mengalami kekurangan oksigen dan nutrien. Dalam darah, jumlah leukosit menurun dengan mendadak. Ini menyebabkan penurunan daya ketahanan badan, dan perkembangan luka berjangkit yang sukar dirawat..

Buah pinggang

Di tubulus ginjal, penyaringan terganggu, dan tidak lama kemudian protein dijumpai dalam air kencing. Pertama, ini adalah pecahan kecil albumin, dan kemudian protein yang lebih besar. Kegagalan ginjal berkembang, yang menyebabkan peningkatan tekanan sistemik.

Kulit

Kekurangan bekalan darah dan gangguan pengaliran saraf menyebabkan perubahan atropik pada kulit, penampilan kawasan hipo- dan hiperpigmentasi. Dan luka dan calar yang kecil dapat dijangkiti, berubah menjadi ulser trofik. Kerosakan kuku dan keguguran rambut berlaku.

Sistem saraf

Komplikasi diabetes juga dicirikan oleh kerosakan pada sistem saraf pusat dan periferal. Gangguan dalam bentuk ensefalopati dimanifestasikan dalam kelemahan, penurunan proses berfikir, gangguan ingatan, perubahan watak (penampilan ketidakupayaan emosi dan kegelisahan). Di pinggiran, terdapat kelemahan pada anggota badan, gangguan kepekaan, dan dalam manifestasi yang paling ekstrem, paresis atau kelumpuhan berkembang.

Rawatan

Rawatan komplikasi diabetes mellitus akut, yang berkembang seketika, dan dapat menyebabkan kematian pesakit dalam beberapa jam, hanya dilakukan di rumah sakit. Dengan hipoglikemia, glukosa disuntik, dengan gula tinggi, infus insulin secara besar-besaran dilakukan. Di samping itu, rawatan simptomatik dilakukan, yang terdiri dalam menjaga proses penting - degupan jantung, pernafasan, fungsi otak.

Kepentingan besar diberikan untuk membantu perkembangan komplikasi diabetes mellitus. Penyakit ini membawa kepada ketidakupayaan pesakit dan secara signifikan memburukkan kualiti hidupnya..

Yang paling berjaya pada masa ini adalah kaedah rawatan di mana terdapat kesan terhadap faktor patogenetik penyakit dan gejala klinikal. Ubat pilihan dalam kes sedemikian adalah vitamin B dengan dos tertinggi. Ubat yang paling berkesan adalah milgamma compositum, yang terdapat dalam larutan dan rawatan. Mereka mengandungi satu set lengkap vitamin ini, sepenuhnya meliputi keperluan harian tubuh. Membantu dengan polineuropati, proses keradangan dan degeneratif dari serat saraf.

Untuk tujuan rawatan dan pencegahan, berlian, thiogamma, asid lipoik juga disyorkan. Ejen ini bertindak sebagai oksidan, meningkatkan penyerapan glukosa dalam badan, membantu mengatasi ketahanan insulin tisu. Mereka juga berpartisipasi dalam metabolisme lemak, mengurangi kolesterol, meningkatkan fungsi hati.

Untuk menormalkan kerja otak, Cavinton, Vinpocetine diresepkan. Tindakan mereka didasarkan pada peningkatan metabolisme dalam sistem saraf pusat, meningkatkan penyerapan gula oleh sel otak, meningkatkan daya tahan terhadap iskemia, dan mengurangi kelikatan darah. Berkat dana ini, aliran darah serebrum meningkat tanpa meningkatkan tekanan darah dan ketegangan otot jantung. Dalam diabetes, mereka digunakan bukan hanya sebagai pencegahan perkembangan sindrom ensefalopatik, tetapi juga untuk pemulihan saluran darah di retina..

Stugerone dan cinnarizine membantu mengembangkan saluran periferal dan meningkatkan bekalan darah. Baik untuk angiopati diabetes.

Mildronate dan cardionate membantu mencegah perkembangan serangan jantung pada penyakit jantung iskemik, membuang produk metabolik toksik. Memperbaiki keadaan retina mata.

Pencegahan

1. Bagi orang yang berisiko menghidap penyakit ini, diperlukan ujian gula darah secara berkala.

2. Memantau tahap glukosa pesakit dengan glukometer.

3. Pematuhan yang jelas dan ketat terhadap cadangan doktor mengenai diet, gaya hidup dan penggunaan ubat-ubatan dan insulin.

4. Mematuhi peraturan kebersihan dan memproses dengan teliti walaupun kerosakan kecil pada kulit.

Komplikasi diabetes mellitus

Dalam artikel ini, anda akan belajar:

Kejadian diabetes mellitus semakin meningkat setiap tahun, jadi mustahil untuk berdiam diri mengenai penyakit ini. Diabetes mellitus adalah penyakit sistem endokrin, yang dimanifestasikan oleh gangguan penyerapan glukosa, ada jenis I dan II.

Jenis pertama adalah diabetes, yang disebabkan oleh pengeluaran insulin yang tidak mencukupi di dalam badan..

Jenis kedua adalah diabetes, yang berkembang akibat pelanggaran kepekaan sel-sel tubuh terhadap insulin. Pertama sekali, diabetes mellitus sangat mengerikan kerana komplikasinya..

Komplikasi diabetes mellitus adalah akut dan lambat (kronik), dan kami akan membincangkannya dengan lebih terperinci dalam artikel ini..

Diabetes mellitus adalah penyakit kronik dan tidak dapat disembuhkan, tetapi dikawal dengan rawatan dan diet yang betul.

Komplikasi diabetes jenis 2

Komplikasi akut

Komplikasi akut berlaku secara tiba-tiba dan memerlukan perhatian serta rawatan di hospital.

Hipoglikemia (koma hipoglikemik) adalah keadaan yang dicirikan oleh penurunan glukosa. Penyebab hipoglikemia:

  • overdosis persediaan insulin; Gejala hipoglikemia
  • pengambilan makanan yang tidak tepat pada masanya oleh pesakit yang menggunakan insulin. (Pesakit yang menggunakan insulin harus mematuhi diet);
  • terdapat aktiviti fizikal yang ketara, dan dos insulin tidak disesuaikan. (Kerja fizikal memerlukan perbelanjaan tenaga yang besar, lebih banyak glukosa diperlukan, oleh itu, dos insulin mesti dikurangkan);
  • mengambil sejumlah ubat yang juga menurunkan kadar glukosa, tanpa menyesuaikan dos insulin;
  • pengambilan alkohol;
  • kehamilan (Pada trimester pertama kehamilan, anda perlu memantau tahap glukosa dengan ketat, anda mungkin perlu mengurangkan dos ubat).

Gejala hipoglikemia: kelaparan, berpeluh, tangan gemetar, pening, pencerobohan kemudian, kekeliruan. Sekiranya anda tidak membantu pesakit pada tahap ini, sawan dan koma akan berlaku.

Ketoasidosis Komplikasi berkaitan dengan peningkatan kadar glukosa darah. Kerana tahap insulin yang tidak mencukupi, glukosa tidak masuk ke dalam sel, tetapi terkumpul di dalam darah (meningkatkan osmolaritasnya dan menahan air). Sel-sel kelaparan, dan tubuh berusaha mendapatkan tenaga dengan cara lain - dari lemak. Oleh kerana itu, jumlah badan keton dalam darah meningkat, yang, terkumpul dalam jumlah besar, meracuni tubuh.

Gejala ketoasidosis: penurunan selera makan, kulit kering, dahaga, bau aseton dari mulut, muntah, kekeliruan, mengantuk, pernafasan cepat dan bising dan tanpa pertolongan - koma.

Koma hiperosmolar. Selalunya berkembang pada pesakit tua. Ia dicirikan oleh peningkatan glukosa darah dengan latar belakang dehidrasi umum. Akibatnya, sel mengalami dehidrasi yang teruk..

Punca koma hiperosmolar:

  • jangkitan usus disertai dengan muntah dan cirit-birit;
  • mengambil ubat diuretik;
  • kehilangan darah dan keadaan lain yang menyebabkan dehidrasi.

Terhadap latar belakang dehidrasi, sel-sel mengalami kekurangan cairan, dan glukosa, meningkatkan osmolariti darah, semakin memperburuk keadaan dengan menarik air ke dirinya sendiri.

Gejala keadaan hiperosmolitik: dahaga yang kuat, kerap membuang air kecil, mual, muntah, kekeliruan dan koma.

Koma asidosis laktik. Ia juga berkembang lebih kerap pada pesakit tua dengan diabetes mellitus, dengan latar belakang penyakit sistem kardiovaskular dan pernafasan. Dengan penyakit-penyakit ini, tubuh mengalami kebuluran oksigen, kerana ini, glukosa pecah bukan dengan cara aerobik (oksigen), tetapi anaerobik. Hasil daripada kerosakan ini, sejumlah besar asid laktik berkumpul, dan menyebabkan kesan buruk.

Gejala keadaan asidosis laktik: dahaga, kelemahan, peningkatan jumlah air kencing, aritmia, penurunan tekanan darah dan koma selanjutnya.

Komplikasi lewat (kronik)

Tahap glukosa yang tinggi berpanjangan mempunyai kesan buruk pada tubuh. Semakin tinggi tahap glukosa, komplikasi lebih awal akan muncul. Komplikasi lewat berkaitan dengan dua sistem: vaskular dan saraf.

Komplikasi yang berkaitan dengan kerosakan vaskular

Mikroangiopati (kerosakan pada kapal kecil).Makroangiopati (kerosakan pada kapal besar).
Retinopati (kerosakan vaskular retina). Glukosa merosakkan saluran retina, akibatnya bekalan darah ke retina terganggu. Akibatnya, penglihatan terganggu dan kebutaan mungkin berlaku..Di kapal besar, diabetes mellitus menimbulkan prasyarat untuk perkembangan aterosklerosis (plak kolesterol). Ini terserlah dalam:

1. serangan jantung - jantung, angina pectoris;

2. ekstremiti - gangren, kepincangan;

3. otak - strok;

4. usus - trombosis saluran mesenterik.

Nefropati (kerosakan pada saluran renal). Saluran ginjal yang terjejas tidak membekalkan buah pinggang dengan baik. Secara beransur-ansur, fungsi ginjal terganggu, protein dalam air kencing meningkat, tekanan darah meningkat. Akibatnya, kegagalan buah pinggang berkembang, yang boleh menyebabkan kematian..

Komplikasi yang berkaitan dengan kerosakan pada sistem saraf

Tahap glukosa yang meningkat merosakkan saraf dan mengalami komplikasi yang disebut diabetes polyneuropathy. Kedua-dua sistem saraf pusat dan periferi terjejas.

Gejala polineuropati: kulit kering, kepekaan terganggu, perasaan merayap pada kulit, fungsi organ dalaman terganggu (peristalsis, proses kencing terganggu), ereksi bertambah buruk pada lelaki.

Komplikasi seperti kaki diabetes harus dibincangkan secara berasingan. Komplikasi ini berkembang kerana kerosakan pada saraf dan saluran darah. Terdapat dua bentuk kaki diabetes: neuropatik dan iskemia.

  • Neuropati - berkembang akibat kerosakan saraf. Dorongan saraf tidak berjalan lancar. Kaki menjadi bengkak, panas, kulit menebal, bisul muncul.
  • Iskemia - berkaitan dengan kerosakan pada saluran yang membekalkan kaki, iskemia berkembang. Kulit berubah menjadi pucat, menjadi sejuk, luka kemudian menyakitkan.

Perkembangan kaki diabetes adalah komplikasi yang sangat hebat, sering menyebabkan gangren, dan kemudian ke amputasi anggota badan..

Komplikasi diabetes mellitus jenis 1

Komplikasi diabetes jenis 1 hampir sama dengan jenis 2, dengan perbezaan kecil:

  • Diabetes jenis 1 sering menghidap katarak (yang tidak biasa untuk jenis 2).
  • Pada diabetes jenis 1, koma hipoglikemik lebih biasa, tetapi lebih jarang hiperosmolar dan asidosis laktik.
  • Diabetes jenis 1 lebih kerap berlaku pada sistem kardiovaskular.

Pencegahan komplikasi diabetes mellitus jenis 1 dan jenis 2

Banyak komplikasi diabetes mellitus menyebabkan kecacatan dan bahkan kematian, jadi lebih mudah untuk mencegah komplikasi ini daripada menyembuhkan.

Mematuhi peraturan ini akan mengurangkan kemungkinan berlakunya komplikasi..

  • Perkara yang paling penting dalam pencegahan komplikasi diabetes mellitus adalah minat untuk merawat pesakit itu sendiri, kerana rawatan memerlukan disiplin dan kemahuan.
  • Setiap pesakit diabetes mesti membeli glukometer untuk memantau tahap glukosa di rumah setiap hari dan, jika perlu, mengambil tindakan.
  • Mematuhi diet dan diet (makan makanan dengan indeks glisemik terendah, makanan diselaraskan dengan pengenalan insulin).
  • Pemerhatian berkala oleh ahli endokrinologi dan ahli terapi, kawalan darah dan ujian air kencing, kawalan tekanan darah.
  • Mematuhi semua cadangan doktor yang hadir untuk rawatan diabetes. Dosis insulin dan ubat hipoglikemik lain yang dipilih dengan betul.
  • Pemantauan berkala terhadap keadaan organ yang terjejas pada diabetes mellitus (ultrasound ginjal, ultrasound saluran kaki, ultrasound jantung, pemeriksaan fundus, dll.).
  • Pencegahan penyakit yang boleh memperburuk perjalanan diabetes mellitus (seperti ARVI, jangkitan usus).
  • Mematuhi kebersihan diri (kerana pada diabetes mellitus ada prasyarat untuk pembentukan ulser yang kurang sembuh).

Rawatan komplikasi diabetes

Sekiranya komplikasi masih tidak dapat dielakkan, maka anda tidak boleh putus asa, tetapi anda harus mula mengatasinya.

Rawatan komplikasi akut

Hipoglikemia. Langkah pertama adalah meningkatkan kadar glukosa darah anda. Sekiranya pesakit sedar dan dirinya menyedari permulaan hipoglikemia, cukup baginya untuk makan sesuatu yang manis, misalnya, lolipop, gula batu, minum air manis, dll. : pemasangan penitis dengan larutan glukosa. Sekiranya pertolongan tidak diberikan tepat pada waktunya, kemungkinan akibat yang serius - perubahan keperibadian dan kematian.

Ketoasidosis, koma asidosis laktik, koma hiperosmolar. Ketiga-tiga keadaan ini berkembang dengan latar belakang peningkatan kadar glukosa, jadi tahap pertama rawatan adalah pengenalan insulin dalam perawatan intensif. Tahap kedua adalah untuk mengisi defisit bendalir dan memperbaiki gangguan elektrolit..

Rawatan komplikasi lewat (kronik)

Pertama sekali, sekiranya berlaku komplikasi lewat, perlu menyesuaikan rawatan dan pemakanan pesakit..

Untuk semua angiopati, ubat-ubatan diresepkan yang menguatkan dinding vaskular (angioprotectors), agen antiplatelet dan antikoagulan. Anda juga boleh menggunakan kaedah rawatan fisioterapeutik, seperti magnetoterapi, terapi laser, akupunktur, dll..

Selain itu, dengan retinopati, keadaan retina dipantau dan, jika perlu, photocoagulation dilakukan.

Untuk nefropati, diet rendah protein dan garam ditetapkan. Dadah diresepkan untuk menurunkan tekanan darah. Dengan perkembangan kegagalan buah pinggang yang teruk, hemodialisis dilakukan.

Rawatan polineuropati terdiri daripada pelantikan vitamin, persediaan asid lipoik dan ubat-ubatan yang meningkatkan peredaran darah, elektroforesis, urut.

Rawatan kaki diabetes terdiri daripada ubat-ubatan yang meningkatkan bekalan darah dan pemeliharaan ekstremitas (agen antiplatelet, antikoagulan, angioprotectors, vitamin). Kaedah urut, akupunktur dan kaedah fisioterapeutik lain ditetapkan. Pastikan memakai kasut yang tidak menyekat kaki anda. Apabila bisul muncul, bantuan pakar bedah diperlukan, ubat penyembuh luka diresepkan. Dengan perkembangan gangren, rawatan pembedahan diperlukan.

Seperti yang dapat dilihat dari artikel, diabetes mellitus adalah penyakit yang kompleks, dan komplikasi melumpuhkan, oleh itu sangat penting untuk mematuhi semua cadangan mengenai pemakanan, rawatan dan gaya hidup. Seperti yang dikatakan oleh S. Ramishvili: "Pencegahan penyakit adalah rawatan yang paling wajar".

Apakah komplikasi diabetes

Diabetes mellitus adalah penyakit kronik yang membahayakan kehidupan manusia. Penyakit ini memaksa pesakit untuk mengikuti diet dan menjalani rawatan secara berkala untuk mengelakkan berlakunya pemburukan. Tidak mungkin untuk menyembuhkan penyakit ini, namun, apabila saranan dokter dipatuhi, adalah mungkin untuk mendapatkan kompensasi penuh dan menyingkirkan gejala dengan 80-90%. Walau bagaimanapun, komplikasi diabetes lebih biasa daripada yang diinginkan. Setiap casing mempunyai sebilangan ciri. Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai ini, baca terus..

Penyebab komplikasi diabetes jenis 1 dan jenis 2

Apa pun kemerosotan keadaan seseorang dengan diabetes mellitus, dia mempunyai alasan tersendiri. Selama beberapa dekad, doktor telah membicarakan faktor-faktor yang menyebabkan komplikasi, tetapi tidak dapat sepenuhnya menentukan sifat fenomena ini hingga ke hari ini. Pada masa yang sama, sejumlah keadaan diketahui yang menyokong penampilan perubahan fisiologi yang tidak diingini. Yang paling biasa disenaraikan di bawah:

  • diet tidak sihat yang menyebabkan gangguan metabolik;
  • lebihan glukosa dan / atau natrium;
  • peningkatan kepekatan gula dalam darah;
  • pengumpulan asid laktik dalam badan.
  • Salmon di dalam ketuhar: resipi dengan foto
  • Ubat antijamur untuk kaki
  • Peptida - apa itu dan fungsinya. Analisis peptida, aplikasi dalam kosmetologi dan farmaseutikal

Jenis komplikasi

Diabetes mellitus, sebagai penyakit endokrin yang terpisah, tidak menimbulkan ancaman kepada kesihatan manusia. Penyakit ini berbahaya kerana menyebabkan banyak komplikasi serius yang hampir tidak pernah dilalui tanpa jejak. Terima kasih kepada penyelidikan saintifik berteknologi tinggi, perubatan telah menerima banyak maklumat berguna mengenai setiap kemungkinan pilihan untuk kemerosotan keadaan..

Tajam

Komplikasi diabetes yang teruk mengancam nyawa. Ini termasuk proses yang berkembang dengan cepat dan menyebabkan kemerosotan keadaan pesakit sehingga kritikal. Dalam kes terbaik, permulaan pemburukan memerlukan beberapa hari. Komplikasi yang timbul dalam beberapa jam jauh lebih biasa. Kedua-dua mereka dan yang lain sekiranya tiada rawatan perubatan kecemasan pasti menyebabkan kematian. Jadual di bawah memberikan gambaran keseluruhan setiap komplikasi diabetes yang mungkin berlaku:

Peningkatan tajam dalam kepekatan produk metabolik dalam darah. Badan keton sangat berbahaya. Fenomena seperti itu diperhatikan setelah kelakuan operasi pembedahan, seseorang yang mengalami kecederaan serius dan dengan pemakanan yang tidak betul..

Kehilangan kesedaran, disfungsi organ-organ penting secara tiba-tiba.

Orang yang didiagnosis menghidap diabetes jenis 1. Ketoasidosis pada diabetes jenis 2 sangat jarang berlaku.

Pengurangan kandungan gula yang melampau. Overdosis ubat kuat, pengambilan alkohol yang berlebihan, aktiviti fizikal yang kuat boleh menyebabkan ini..

Perubahan mendadak dalam kadar gula, kehilangan kesedaran, kurang reaksi mata murid terhadap cahaya, berpeluh meningkat, kejang. Bentuk komplikasi yang melampau ini adalah koma insulin. Kemungkinan mengembangkan masalah ini secara langsung berkaitan dengan faktor keturunan..

Peningkatan kepekatan glukosa dan natrium dalam darah. Dalam semua kes, faktor ini berlaku terhadap latar belakang dehidrasi badan yang berpanjangan..

Haus yang tidak dapat dipadamkan (polydipsia), peningkatan kencing (polyuria).

Peningkatan tahap asid laktik. Diperhatikan pada orang yang mengalami kekurangan buah pinggang, kardiovaskular, dan hepatik.

Mengaburkan kesedaran, penurunan tekanan darah yang tajam, gangguan dalam fungsi sistem pernafasan, ketidakhadiran sepenuhnya.

Orang tua yang didiagnosis menghidap diabetes jenis 1/2.

Apa komplikasi diabetes boleh menyebabkan

Masalah psikologi

Selalunya akibat diabetes mellitus mempengaruhi jiwa manusia. Pertama, pesakit tidak selalu bersedia menerima berita bahawa dia menghidap penyakit gula. Seseorang melalui semua peringkat penyesuaian terhadap penyakit. Pada mulanya, dia menyangkal adanya penyakit, kemarahan dan kebencian, kemurungan muncul, setelah itu dia sudah cukup mengetahui keadaannya.

Pada tahap penolakan penyakit, seseorang mengabaikan gejala manifestasi, berhenti berjumpa doktor. Ketika diagnosis menjadi jelas, dia mengalami kebencian dan kemarahan, kemarahan, yang berkaitan dengan keperluan untuk sekatan, penyakit yang tidak dapat disembuhkan. Secara beransur-ansur, jiwa pesakit menyesuaikan diri dengan penyakit ini. Seseorang membuat konsesi, tetapi mengharapkan pengaruh kekuatan ilahi, setelah itu dia secara beransur-ansur tenggelam dalam kemurungan, yang merupakan reaksi semula jadi terhadap kesulitan. Dalam tempoh ini, suasana hati berkurang, sikap tidak peduli muncul, tidak peduli dengan dunia sekitarnya. Kemudian datanglah kerendahan hati, dan orang itu belajar hidup dalam keadaan baru..

Diabetes terus mempengaruhi jiwa pesakit sepanjang hayatnya. Pesakit sering mengalami kegelisahan, gangguan tidur, gangguan autonomi, dan kemurungan kronik. Lebih-lebih lagi, perubahan keperibadian seseorang dapat diperhatikan, dia menjadi egois, mudah marah dan pemarah. Orang-orang yang sedar akan tanggungjawab terhadap apa yang berlaku dan dapat menguruskan penyakit mereka dengan lebih mudah merasakan penyakit mereka.

Akibat diabetes pada kanak-kanak

Komplikasi diabetes mellitus pada kanak-kanak serupa dengan orang dewasa. Anak mungkin mengalami komplikasi akut atau kronik. Yang pertama berlaku di mana-mana peringkat penyakit dan memerlukan rawatan perubatan segera. Ini termasuk:

  • koma hiperglikemik adalah keadaan serius yang berkembang kerana peningkatan glukosa yang cepat dalam badan. Dalam kes ini, pesakit mengadu kelemahan, dia terseksa oleh dahaga, dan rasa lapar muncul. Bau yang mengingatkan akan aseton kedengaran dari mulut, murid-murid tersekat, kanak-kanak kehilangan kesedaran;
  • koma hipoglikemik - berlaku lebih kerap dengan overdosis insulin, disertai dengan penurunan gula darah. Kanak-kanak itu meminta makanan, rasa dahaga bertambah. Keadaan teruja, murid melebar, kulit lembap.

Dalam kedua-dua kes, anda harus segera memanggil ambulans atau membawa bayi ke hospital sendiri..

Komplikasi diabetes mellitus pada kanak-kanak sangat berbahaya bagi kesihatan

Komplikasi lewat termasuk keadaan yang berlaku dalam jangka panjang diabetes kerana peningkatan glukosa darah yang kronik.

Komplikasi diabetes yang lewat pada kanak-kanak:

  • ophthalmopathy - pelanggaran mata. Ini termasuk retinopati (kerosakan retina), penurunan kepekaan saraf yang bertanggungjawab untuk pergerakan mata (dimanifestasikan dalam strabismus), penurunan ketajaman penglihatan;
  • arthropathy - kerosakan sendi. Dalam kes ini, kanak-kanak itu mengalami sakit sendi, terdapat sekatan pergerakan;
  • nefropati adalah penyakit buah pinggang yang mengancam perkembangan kegagalan buah pinggang;
  • ensefalopati - disertai dengan keadaan psikoemosi pesakit yang tidak stabil, dengan ledakan pencerobohan, tangisan, ketidakseimbangan;
  • neuropati - kerosakan pada sistem saraf. Gejala komplikasi termasuk sakit pada kaki, terutamanya pada waktu malam, kebas anggota badan, paresthesia. Ulser dan pengelupasan muncul di kaki. Gejala ini dapat dilihat dengan jelas dalam gambar..

Kawasan kaki dengan luka yang paling biasa dalam diabetes

Akibat diabetes

Beberapa pesakit juga melaporkan perubahan positif dalam hidup mereka setelah diagnosis. Ada yang mempertimbangkan semula nilai hidup mereka, menjadi lebih bertanggungjawab dan memperhatikan orang yang mereka sayangi. Namun semua akibat langsung dari gangguan metabolik adalah negatif..

Akibat akut

Komplikasi diabetes jenis ini adalah bahaya terbesar bagi pesakit diabetes. Akibat seperti itu berlaku pada seseorang dalam jangka masa yang singkat, kadang-kadang bahkan dalam beberapa hari atau jam. Keadaan ini memerlukan bantuan kecemasan dari pakar, dan jika tidak, semuanya boleh mati..

Mari sorot komplikasi diabetes akut yang paling biasa:

  • ketoasidosis. Ini bermaksud bahawa badan keton mula berkumpul di dalam badan - ini adalah bahan berbahaya yang merupakan produk metabolisme lipid. Keadaan ini berlaku dengan diabetes mellitus jenis 1. Manifestasi klinikal ketoasidosis adalah kehilangan kesedaran dan gangguan dalam kerja organ dalaman;
  • hipoglikemia. Apa-apa jenis diabetes boleh mengalami penurunan kadar glukosa darah yang tajam. Pesakit mengalami gejala berikut: kejang, hiperhidrosis, kekurangan tindak balas murid terhadap cahaya. Keadaan ini mengancam perkembangan bantuan hipoglikemik;
  • koma hiperosmolar. Kerana dehidrasi yang berpanjangan, terdapat lonjakan tajam dalam natrium dan glukosa. Pesakit risau akan kehausan yang tidak dapat dipadamkan dan kerap membuang air kecil. Keadaan ini berlaku pada diabetes jenis 2 dan paling kerap pada orang tua;
  • koma asid laktik. Pengumpulan asid laktik dimanifestasikan dalam bentuk gejala seperti: kesadaran, hipotensi, kegagalan pernafasan, kurang membuang air kecil. Selalunya berlaku pada orang berusia lebih dari lima puluh tahun.

Akibat lewat

Komplikasi seperti itu berlaku dalam jangka masa yang panjang. Bahaya mereka tidak dikaitkan dengan manifestasi akut, tetapi dengan keadaan pesakit yang semakin teruk. Kebodohan mereka dijelaskan oleh kenyataan bahawa rawatan yang cekap bahkan tidak selalu menjamin perlindungan terhadap jenis akibat ini..

Pertimbangkan beberapa penyakit yang berkaitan dengan komplikasi lewat:

  • retinopati. Proses patologi mempengaruhi retina. Saluran baru, edema dan aneurisma muncul. Ini mengancam perkembangan pendarahan di fundus dan kemudian detasmen retina. Penyakit ini berlaku dengan diabetes jenis 2. Sekiranya penyakit ini berlangsung lebih dari dua puluh tahun, kebarangkalian retinopati adalah seratus peratus;
  • katarak. Lensa membengkak dan menyerap kelembapan. Pelanggaran peredaran mikro mengancam dengan pengaburan lensa. Penyakit ini menyerang kedua-dua mata;
  • angiopati. Selalunya berlaku sepanjang tahun. Proses patologi didasarkan pada pelanggaran kebolehtelapan vaskular, akibatnya mereka menjadi rapuh. Pesakit dengan komplikasi seperti ini cenderung mengalami perubahan trombosis dan aterosklerotik;
  • ensefalopati. Kerosakan otak menampakkan diri dalam bentuk sakit kepala yang teruk dan penurunan ketajaman penglihatan;
  • polinuropati. Pesakit kehilangan rasa sakit dan kepekaan suhu. Semuanya bermula dengan rasa mati rasa dan rasa terbakar di lengan dan kaki. Penurunan kepekaan di masa depan mengancam kemunculan kecederaan;
  • kaki diabetes. Ulser dan abses bernanah terbentuk di kaki. Pesakit harus mengawasi kebersihan kaki dengan teliti dan mempertimbangkan pilihan kasut dengan teliti. Pakai stoking tanpa elastik.

Akibat kronik

Tidak peduli seberapa keras seseorang mencuba, selama sepuluh hingga lima belas tahun perjalanan diabetes, gangguan dalam kerja organ dalaman berlaku dan penyakit kronik muncul. Pada dasarnya, penyakit ini merosakkan badan dan mengubah komposisi darah. Pertimbangkan beberapa komplikasi diabetes yang kronik:

  • sistem vaskular. Dinding saluran darah menjadi kurang telap terhadap nutrien, dan lumennya juga berkurang. Akibatnya, tisu badan kekurangan nutrien dan oksigen. Ini mengancam berlakunya serangan jantung dan strok;
  • buah pinggang. Aktiviti fungsional buah pinggang menurun sehingga perkembangan kegagalan buah pinggang;
  • kulit. Perkembangan ulser trofik menjadi penyebab jangkitan;
  • sistem saraf. Pesakit selalu mengadu kelemahan anggota badan yang berterusan..

Bagaimana gaya hidup berubah

Dengan diabetes, kehidupan seharian seseorang mengalami perubahan yang ketara. Dia harus teratur, tenang dan diukur dengan jelas. Diabetes hampir tidak mempunyai peluang untuk bertindak secara spontan.

Pesakit harus mengikuti rutin harian yang telah ditetapkan. Peraturan utama pemakanan adalah bahawa makanan harus tetap dan pecahan. Di samping itu, pesakit kencing manis mesti mengawasi turun naik gula darah secara berkala, yang mana glukometer dapat digunakan. Untuk kegunaan rumah, pesakit juga perlu membeli tonometer dan timbangan lantai..

Apabila diabetes didiagnosis, orang itu didaftarkan. Oleh itu, dia harus diperiksa setiap tahun setiap tahun. Pemeriksaan mendalam merangkumi perundingan pakar neurologi, pakar oftalmologi dan pakar sempit lain, elektrografi, ujian air kencing dan darah, fluorografi.

Di samping itu, pesakit diabetes mesti melawat doktor atau ahli endokrinologi setiap bulan. Setelah mengumpulkan anamnesis dan menjalankan penyelidikan, doktor yang hadir menetapkan atau membuat perubahan yang sesuai.

Juga, pesakit harus menyesuaikan gaya hidupnya sendiri. Faktor penting ialah keperluan rehat yang betul, yang mesti berlangsung sekurang-kurangnya enam hingga lapan jam. Oleh itu, bekerja dengan diabetes harus disesuaikan dengan irama biologi pesakit, iaitu, yang terbaik adalah mengecualikan shift dua belas jam, dan juga shift malam..

Keadaan kerja seperti itu tergolong dalam kategori keadaan bukan fisiologi yang mengganggu pematuhan kepada pemakanan yang betul, serta menyumbang kepada risiko terkena hipertensi. Di samping itu, mereka juga dapat mengurangkan pertahanan imun badan..

Diabetes juga harus melakukan aktiviti fizikal yang sederhana. Pada masa yang sama, latihan tidak semestinya sekuat biasa. Fisioterapi harus dijalankan setiap hari atau setiap hari. Latihan yang berlangsung dari 20 hingga 60 minit harus diukur, sehingga dilakukan pada kadar yang sederhana.

Pilihan terbaik dianggap berenang di kolam renang, senamrobik, berjalan kaki, dan juga kompleks latihan yang direka khas. Di samping itu, pesakit diabetes mesti meninggalkan tabiat buruk sepenuhnya. Minuman alkohol yang jarang berlaku dibenarkan, tetapi merokok harus dikecualikan sepenuhnya.

Nikotin bukan sahaja merosakkan sistem imun, tetapi juga meningkatkan kandungan gula.

Koma hipoglikemik

Koma yang disebabkan oleh penurunan kepekatan gula darah yang tajam disebut hipoglikemik. Komplikasi ini disebabkan oleh faktor-faktor berikut:

  • dos insulin dan ubat yang dipilih dengan tidak betul dengan kesan pengurangan gula;
  • senaman fizikal yang berat;
  • penderaan alkohol.

Koma hipoglikemik menampakkan diri dengan gejala berikut:

  • kehilangan kesedaran;
  • berpeluh berlebihan;
  • kekurangan refleks pupil (pelebaran ke cahaya).

Sebelum mengalami koma hipoglikemik, pesakit mungkin merasakan pendahulu keadaan tertentu:

  • kelemahan umum yang timbul secara mendadak;
  • pening teruk;
  • sesak nafas tanpa sebab.

Dengan mengetahui ciri-ciri komplikasi jenis ini, pesakit kencing manis dapat meluangkan masa untuk memanggil ambulans atau meminta orang asing melakukannya. Inti rawatan adalah pengenalan glukosa secara beransur-ansur dalam keadaan resusitasi. Untuk pembetulan proses metabolik lebih lanjut, pesakit harus berbaring di hospital.

Kronik

Dengan latar belakang penyakit gula yang berpanjangan, komplikasi lewat berkembang. Tahap gula yang tinggi secara berterusan menyebabkan kerosakan pada sistem saraf dan saluran kencing, gangguan fungsi visual dan kerosakan pada kulit. Akibat yang memerlukan rawatan pembedahan adalah mungkin.

Nefropati diabetes

Penyebab peningkatan kematian yang paling biasa pada pesakit diabetes mellitus jenis 1 adalah nefropati. Oleh kerana komplikasi ini, kegagalan buah pinggang berkembang dalam tempoh lima tahun dari permulaan penyakit..

Patologi berkembang dalam beberapa peringkat:

  1. Mikroalbuminuria - pada tahap ini, albumin terdapat dalam air kencing. Ini dicirikan oleh ketiadaan gejala, kecuali peningkatan tekanan secara berkala.
  2. Proteinuria - dalam tempoh ini, tanda-tanda hipertensi muncul lebih banyak dan lebih kerap, di samping itu, pembengkakan wajah yang ketara diperhatikan. Kehilangan protein dalam air kencing meningkat dan keradangan buah pinggang bermula.
  3. Kegagalan ginjal adalah akibat diabetes yang tidak dapat dipulihkan. Jumlah air kencing yang diekskresikan berkurang dengan ketara, muntah diperhatikan. Kulit kering dan pucat, terdapat pelanggaran penilaian pesakit terhadap tindakan mereka.

Pada peringkat awal komplikasi, rawatan menumpukan pada penurunan tekanan darah dan kadar gula darah. Dengan perkembangan kegagalan buah pinggang, pesakit ditunjukkan hemodialisis dan pemindahan buah pinggang penderma.

Retinopati

Retinopati adalah penyebab umum kecacatan dan kehilangan penglihatan pada pesakit diabetes. Akibat pengaruh kadar gula yang tinggi, vasokonstriksi berlaku, memberi nutrisi kepada retina..

Kerana kebuluran oksigen, aneurisma terbentuk pada kapilari mata, dan sel-sel lemak dan garam kalsium terkumpul di retina, yang menyebabkan munculnya bekas luka dan segel.

Dalam proses perkembangan komplikasi, penglihatan pesakit bertambah buruk, penglihatan lateral terganggu, bintik-bintik gelap muncul di depan mata.

Pada masa akan datang, pecah aneurisma dan pendarahan vitreous mungkin berlaku. Dalam kes yang teruk, retina terkelupas dan pesakit menjadi buta sepenuhnya..

Diagnosis retinopati pada peringkat awal membolehkan anda mencegah detasmen retina menggunakan laser photocoagulation atau, jika perlu, mengeluarkan badan vitreous yang rosak.

Gambar menunjukkan aneurisma kapilari mata dengan retinopati.

Neuropati

Sebab sebenar perkembangan neuropati belum diketahui dengan tepat. Seseorang percaya bahawa sel saraf mati kerana kekurangan zat makanan, sementara seseorang yakin bahawa pembengkakan ujung saraf harus disalahkan. Bagaimanapun, kerosakan pada ujung saraf menimbulkan kadar gula darah tinggi..

Patologi ini mempunyai jenisnya sendiri:

  1. Sensory - dicirikan oleh penurunan kepekaan anggota badan sehingga kehilangan keseluruhannya. Pesakit kehilangan rasa sakit walaupun dengan kerosakan serius pada kulit kaki.
  2. Gastrointestinal - fungsi esofagus, usus dan perut terganggu. Kesukaran menelan, mencerna makanan dan membuang air besar.
  3. Kulit - dengan bentuk ini, kulit menjadi kering kerana kerosakan pada kelenjar peluh.
  4. Kardiovaskular - gejala utama adalah takikardia muncul ketika berehat.
  5. Urogenital - membawa kepada disfungsi pundi kencing dan disfungsi ereksi pada lelaki.

Sindrom kaki diabetes

Komplikasi lain yang mungkin memerlukan pembedahan adalah sindrom kaki diabetes. Patologi disertai dengan kehilangan kepekaan pada anggota badan kerana kerosakan pada sel saraf, serta kerosakan pada tisu tulang dan sendi.

Terdapat dua bentuk penyakit ini:

  1. Iskemia - dicirikan oleh lesi vaskular aterosklerotik, yang mengakibatkan gangguan pemakanan anggota badan. Peredaran darah di kaki bertambah buruk, menjadi lebih sejuk dan menjadi sianotik. Penyembuhan luka yang menyakitkan mungkin muncul.
  2. Neuropati - dengan bentuk ini, saraf yang bertanggungjawab terhadap kepekaan anggota badan rosak. Penebalan tapak kaki dan ubah bentuk kaki berlaku terlebih dahulu. Kaki membengkak, bisul muncul di atasnya, tetapi tidak ada sindrom kesakitan.

Pada masa akan datang, kaki mula reput atau kering dan komplikasi sering berakhir pada amputasi anggota badan (lihat foto).

Akibat lewat

Permulaan akibat akhir pertama diabetes mellitus biasanya berlaku beberapa tahun selepas diagnosis pertama. Bahaya utama mereka terletak pada kemerosotan kesejahteraan pesakit yang perlahan tetapi berterusan. Walaupun rawatan yang dipilih dengan betul dan kompleks tidak selalu dapat membawa kepada hasil yang positif. Doktor mengaitkan penyakit berikut sebagai akibat yang lewat.

Retinopati

Retinopati - lesi vaskular pada mata, yang menyebabkan gangguan peredaran darah yang normal. Oleh kerana itu, seseorang mengalami distrofi dan atrofi saraf optik, retina mengelupas, dan kebutaan sering terjadi. Bahaya utama keadaan ini adalah kursus tanpa gejala.

Jarang sekali, pesakit melihat penurunan tajam dalam ketajaman penglihatan, penampilan bintik-bintik terapung di mata. Diagnosis masalah ini memerlukan pemeriksaan wajib beberapa pakar sekaligus, serta banyak kaedah pemeriksaan makmal dan instrumental.

Untuk menghentikan kesan retinopati yang merosakkan pada badan, perlu mengambil langkah-langkah untuk mengimbangi penyakit bersamaan. Biasanya untuk tujuan ini antikoagulan, kompleks vitamin, vasodilator diresepkan. Dengan bentuk yang diabaikan, pembekuan laser retina atau oksigenasi hiperbarik dilakukan. Namun, hari ini tidak ada ubat yang dapat menghentikan sepenuhnya perkembangan penyakit ini..

Angiopati diabetes

Angiopati adalah penyakit yang berlaku dengan latar belakang kerosakan pada saluran darah. Juga, alasan untuk keadaan ini boleh menjadi pelanggaran dalam peraturan sistem saraf..

Antara akibat yang paling berbahaya dari komplikasi seperti kebutaan sepenuhnya..

Angiopati boleh berlaku pada orang dewasa dan kanak-kanak. Mekanisme perkembangan penyakit seperti itu mudah: jumlah glukosa yang berlebihan dalam darah merosakkan dinding saluran darah, yang mengganggu kekonduksian kapilari. Oleh kerana itu, penyumbatan saluran darah berlaku, yang mengganggu metabolisme normal..

Manifestasi angiopati diabetes bergantung pada jenis penyakit, dan keparahan gangguan bergantung pada jangka masa penyakit dan ketepatan rawatan. Keadaan ini boleh berlaku di mana sahaja. Ia dapat dikenali dengan pendarahan dari saluran gastrointestinal, perubahan keadaan kulit, gangguan perhatian, kemerosotan ketajaman penglihatan dan banyak gejala lain..

Polineuropati

Polyneuropathy adalah penyakit di mana bahagian periferal sistem saraf rosak. Ia berlaku dengan latar belakang pemusnahan kawasan distal individu yang bertanggungjawab untuk melakukan impuls. Lama kelamaan, penyakit ini berlanjutan, mula merebak ke kawasan berdekatan. Ia dapat diakui oleh kelumpuhan sistem individu. Gejala polineuropati adalah seperti berikut:

  • Perubahan tingkah laku;
  • Penurunan ketajaman penglihatan atau kebutaan lengkap;
  • Kemunculan kepincangan;
  • Gatal-gatal dan sensasi terbakar berterusan pada anggota badan;
  • Gangguan perhatian dan ingatan;
  • Pendarahan di esofagus;
  • Disorientasi di ruang angkasa.

Kaki diabetes

Kaki diabetes adalah fenomena di mana bisul terbentuk di bahagian bawah kaki. Mereka timbul akibat pemusnahan saluran darah di bawah pengaruh kepekatan glukosa yang tinggi dalam darah. Semua ini rumit oleh penjagaan yang tidak betul, memakai kasut yang tidak selesa dan tekanan yang berlebihan..

Sekiranya tidak dirawat untuk waktu yang lama, keadaan ini mungkin memerlukan amputasi anggota badan sepenuhnya atau sebahagian. Kaki diabetes boleh menjadi rumit dengan:

  • Ulser - kecederaan tisu lembut, yang dicirikan oleh luka menangis dan kesakitan yang tinggi;
  • Nekrosis - kematian tisu anggota badan, yang mengganggu peredaran darah ke seluruh badan;
  • Osteomielitis - kematian tisu tulang dengan perkembangan seterusnya proses purulen. Ia berlaku dengan latar belakang penyebaran jangkitan;
  • Kecacatan kaki - perubahan kedudukan sakit jari, lengkungan kaki atau atrofi otot
  • Sepsis - jangkitan atau tisu mati memasuki aliran darah.

Nefropati diabetes

Nefropati diabetes adalah komplikasi diabetes pada buah pinggang. Seperti yang anda ketahui, buah pinggang menyaring sisa produk dari darah dan kemudian mengeluarkannya dalam air kencing. Setiap buah pinggang mengandungi sekitar sejuta sel khas yang berfungsi sebagai penapis darah. Darah mengalir melalui mereka di bawah tekanan. Elemen penapisan buah pinggang dipanggil glomeruli. Pada pesakit diabetes, glomeruli ginjal rusak disebabkan oleh peningkatan kandungan glukosa dalam darah, yang mengalir melaluinya. Dalam saringan ginjal, keseimbangan elektrik terganggu, kerana protein menembusi ke dalam air kencing dari darah, yang biasanya tidak sampai ke sana..

Pertama, terdapat kebocoran molekul protein dengan diameter terkecil. Semakin banyak diabetes merosakkan buah pinggang, semakin besar molekul protein yang terdapat dalam air kencing. Pada tahap berikutnya, tidak hanya gula darah meningkat, tetapi juga tekanan darah, kerana ginjal tidak dapat mengatasi penyingkiran cairan yang cukup dari tubuh. Sekiranya anda tidak mengambil pil yang menurunkan tekanan darah, maka hipertensi mempercepat pemusnahan buah pinggang. Lingkaran setan berlaku: semakin kuat hipertensi, semakin cepat ginjal hancur, dan semakin rosak buah pinggang, semakin tinggi tekanan darah meningkat, dan menjadi tahan terhadap tindakan ubat-ubatan.

Ketika nefropati diabetes berkembang, semakin banyak protein yang diperlukan oleh tubuh dikeluarkan dalam air kencing. Terdapat kekurangan protein dalam tubuh, edema diperhatikan pada pesakit. Akhirnya, buah pinggang berhenti berfungsi sepenuhnya. Ini dipanggil kegagalan buah pinggang. Dalam keadaan seperti itu, agar pesakit dapat bertahan hidup, dia perlu menjalani prosedur dialisis secara berkala atau menjalani operasi pemindahan buah pinggang..

Setiap tahun di seluruh dunia, puluhan ribu orang meminta pertolongan dari institusi khusus kerana ginjalnya gagal kerana nefropati diabetes. Sebilangan besar "pelanggan" pakar bedah pemindahan buah pinggang dan pusat dialisis adalah pesakit diabetes. Merawat kegagalan buah pinggang adalah mahal, menyakitkan dan tidak tersedia untuk semua orang. Komplikasi diabetes pada ginjal dapat memendekkan jangka hayat pesakit dan memburukkan kualitinya. Rawatan dialisis sangat tidak menyenangkan sehingga 20% orang yang menjalani dialisis akhirnya secara sukarela berhenti menjalani dialisis, sehingga membunuh diri.

Keturunan memainkan peranan penting dalam perkembangan komplikasi diabetes buah pinggang. Sekiranya ibu bapa menderita nefropati diabetes, maka keturunan mereka lebih cenderung. Walaupun begitu, jika anda menjaga kesihatan pada waktunya, maka mengelakkan kegagalan buah pinggang pada diabetes jenis 1 dan jenis 2 adalah nyata, walaupun anda mewarisi gen yang tidak bernasib baik. Untuk ini, anda memerlukan:

  • mengawal gula darah dengan ketat dengan mengikuti program rawatan diabetes jenis 1 atau program rawatan diabetes jenis 2;
  • mengambil ujian darah dan air kencing setiap 3 bulan, yang memeriksa fungsi buah pinggang;
  • mempunyai monitor tekanan darah yang baik di rumah dan mengukur tekanan darah secara berkala, sebaiknya seminggu sekali.

Diabetes dan buah pinggang: artikel berguna

  • (dibuka di tetingkap yang berasingan)

Sekiranya hipertensi telah berkembang dan mustahil untuk mengawalnya tanpa pil "kimia", maka anda perlu berjumpa doktor sehingga dia memberi ubat - ubat penghambat ACE atau penyekat reseptor angiotensin II. Baca lebih lanjut mengenai rawatan hipertensi pada diabetes. Dadah dari kelas ini bukan sahaja menurunkan tekanan darah, tetapi juga mempunyai kesan perlindungan yang terbukti pada buah pinggang. Mereka memungkinkan untuk menunda tahap akhir kegagalan buah pinggang selama beberapa tahun..

Perubahan gaya hidup bagi penderita diabetes jenis 1 dan 2 jauh lebih berkesan daripada ubat kerana mereka menangani penyebab kerosakan buah pinggang, bukan hanya "meredam" gejala. Sekiranya anda mengikuti program rawatan diabetes jenis 1 atau program rawatan diabetes jenis 2 secara berdisiplin dan mengekalkan tahap gula darah yang stabil, maka nefropati diabetes tidak akan mengancam anda, seperti komplikasi lain. Aktiviti yang kami sarankan menormalkan gula darah dan tekanan darah pada masa yang sama.

Kesan diabetes mellitus dan alkohol

Minuman beralkohol dan diabetes mellitus adalah konsep yang tidak sesuai. Ini kerana alkohol boleh menyebabkan penurunan dan peningkatan kadar glukosa. Namun, tidak ada jawapan yang tegas untuk persoalan apakah mungkin untuk minum alkohol untuk pesakit diabetes. Tidak ada pakar yang dapat meramalkan bagaimana tubuh manusia akan bertindak balas terhadap minuman keras atau minuman beralkohol ini..

Sebilangan besar kesan alkohol bergantung pada jumlah yang anda minum dan beberapa faktor:

  • pengambilan minuman anggur yang sedikit boleh menyebabkan peningkatan kadar gula, sementara dos yang besar dapat menyebabkan hipertensi, serta hipoglikemia, hingga koma;
  • alkohol meningkatkan selera makan, akibatnya seseorang dengan mudah membuang dan merosakkan diet;
  • alkohol mengubah kesan ubat-ubatan. Dilarang mengambil ubat dan ubat pada masa yang sama. Ini benar terutamanya untuk ubat hipoglikemik;
  • minum arak terlebih dahulu boleh menyebabkan penurunan gula, dan kemudian melompat. Secara klinikal ia menampakkan diri sebagai berikut: pening, kekurangan koordinasi, kegagalan pernafasan.

Terdapat budaya tertentu dalam meminum alkohol. Sekiranya seseorang tahu kapan harus berhenti, dia dapat mengelakkan akibat buruk bagi kesihatannya..

Semasa minum alkohol, pesakit diabetes harus mengambil kira beberapa peraturan:

  • minuman keras, minuman keras, sampanye, wain pencuci mulut, minuman keras - semua ini harus dibuang. Alternatifnya ialah anggur kering, vodka, atau cognac;
  • jika kita bercakap mengenai minuman keras, maka dos maksimum adalah 50 g, seperti untuk wain, maka dibenarkan hingga dua ratus gram;
  • alkohol tidak boleh diambil semasa perut kosong;
  • semasa minum alkohol, pantau jumlah dan kualiti makanan yang dimakan. Jangan makan berlebihan atau merosakkan diet anda;
  • ambil alkohol dalam bentuk tulen, jangan campurkan dengan minuman berkarbonat.

Alkohol untuk diabetes jenis 1

Dalam kes ini, alkohol tidak digalakkan kerana keperluan suntikan insulin yang berterusan. Alkohol dan insulin berinteraksi dengan buruk. Namun, jika anda memutuskan untuk minum, maka anda harus melakukan ini tidak lebih dari sekali seminggu. Ia boleh menjadi anggur kering atau bir ringan..

Alkohol untuk diabetes jenis 2

Bagi pesakit kencing manis dalam keadaan ini, larangan tersebut tidak begitu kategoris, tetapi ini disebabkan oleh kurangnya penggunaan insulin secara berterusan. Pesakit kadang-kadang dapat membeli segelas vodka atau segelas brendi.

Sekiranya kita membincangkan akibatnya, maka bahaya terbesar adalah berkaitan dengan pengaruh alkohol pada tahap glukosa. Gejala berikut dapat menunjukkan hipoglikemia:

  • hiperhidrosis;
  • hiperemia;
  • menggigil;
  • panik dan kebimbangan yang tidak masuk akal;
  • takikardia;
  • rasa lapar yang kuat;
  • apatis, keletihan;
  • kemerosotan penglihatan;
  • loya;
  • fotofobia.

Dengan penggunaan alkohol yang berpanjangan dan sistematik, proses tidak dapat dipulihkan berlaku pada bahagian sistem saraf. Akibatnya, ini boleh menyebabkan komplikasi berikut:

  • sawan;
  • gegaran lengan dan kaki;
  • halusinasi;
  • diskoordinasi yang tidak dapat dipulihkan;
  • serangan panik.

Malah keadaan keracunan ringan boleh menyebabkan perubahan dalam badan:

  • hati berfungsi untuk memproses dan menghilangkan alkohol, jadi terdapat kegagalan dalam pengeluaran glukosa;
  • minum berlebihan boleh menyebabkan fakta bahawa tahap gula akan rendah selama beberapa hari, selepas itu koma akan datang;
  • selalunya pesakit kencing manis mengalami gangguan kardiovaskular, yang, terutamanya dengan latar belakang ketidakstabilan gula, tidak sesuai.

Terdapat sebilangan penyakit bersamaan dengan diabetes, di mana penggunaan alkohol dilarang sama sekali:

  • pankreatitis kronik;
  • hepatitis kronik;
  • sirosis hati;
  • gout;
  • nefropati diabetes dalam kombinasi dengan kegagalan buah pinggang;
  • kecenderungan hipoglikemik.

Ensefalopati diabetes

Encephalopathy adalah kerosakan otak yang disebabkan oleh gangguan peredaran serebrum, kelaparan oksigen tisu otak, dan kematian besar sel saraf. Ensefalopati diabetes dimanifestasikan oleh sakit kepala yang serupa dengan migrain dalam sensasi, sindrom asthenik, dan penurunan penglihatan. Dalam tahap keparahan yang berbeza-beza, patologi berlaku pada 90-100% pesakit. Pada peringkat awal, penyakit ini tidak simptomatik. Manifestasi penyakit ini serupa dengan gambaran gangguan otak pada orang tua yang menghidap diabetes..

Lama kelamaan, kegelisahan pesakit meningkat, keletihan meningkat, keupayaan untuk berkonsentrasi menurun, dan insomnia meningkat. Sakit kepala secara beransur-ansur meningkat. Sakit kepala yang "memerah" muncul, seolah-olah anda harus berjalan lama dalam hiasan kepala yang ketat. Pesakit tidak dapat menumpukan perhatian. Ketidakstabilan berjalan, pening, dan koordinasi terganggu bergabung dengan gejala. Gambaran umum ensefalopati diabetes disertai oleh kelesuan, kelemahan selepas bekerja dan semasa perut kosong, gangguan kesedaran.

Mengenai keadaan lewat

Kategori komplikasi yang dibentuk terbentuk selama beberapa tahun perkembangan penyakit ini. Kritikal akibatnya adalah bahawa secara beransur-ansur memperburuk keadaan umum pesakit. Lebih-lebih lagi, rawatan yang betul dan tepat tidak selalu menjadi jaminan pertahanan tubuh terhadap mereka. Oleh itu, penyakit seperti itu memerlukan perhatian khusus bukan hanya dari pakar, tetapi juga dari pesakit diabetes sendiri..

Pertama sekali, perlu memperhatikan retinopati, yang merupakan lesi di kawasan retina mata.... Selalunya ini terbentuk semasa diabetes jenis 2 terbentuk, namun, secara amnya, bagi pesakit dengan pengalaman 20 tahun atau lebih, risiko patologi seperti itu menghampiri 100%

Lama kelamaan, kerosakan pada retina menyebabkan kehilangan penglihatan sepenuhnya.

Selalunya, ini terbentuk semasa diabetes jenis 2 terbentuk, namun, secara amnya, bagi pesakit dengan pengalaman 20 tahun atau lebih, risiko patologi seperti itu menghampiri 100%. Lama kelamaan, kerosakan pada retina menyebabkan kehilangan penglihatan sepenuhnya.

Selanjutnya, para pakar memperhatikan angiopati, yang terbentuk dengan cepat (jika dibandingkan dengan akibat yang lain). Angiopati dicirikan oleh pelanggaran tahap kebolehtelapan vaskular, yang dari masa ke masa berubah menjadi lebih nipis dan rapuh. Tindak balas fisiologi semula jadi adalah kecenderungan untuk membentuk gumpalan darah dan aterosklerosis, yang hampir mustahil untuk disembuhkan. Kadang-kadang gula membawa kepadanya.

Keadaan yang sama sukarnya adalah polyneuropathy. Ia dicirikan oleh kehilangan tahap kepekaan optimum di kawasan kaki dan bahagian bawah kaki secara umum. Ketika penyakit itu berlangsung, seseorang berhenti merasakan tidak hanya sentuhan, tetapi juga kehangatan. Ia dapat menampakkan diri secara serentak di kawasan kedua-dua bahagian atas dan bawah. Kadang-kadang kanak-kanak menghadapi ini, kemungkinan juga berlaku pada wanita hamil.

Gejala utama adalah mati rasa dan terbakar di kaki atau lengan, yang jauh lebih sengit pada waktu malam. Tahap kepekaan yang dikurangkan adalah sebab pembentukan sejumlah besar kecederaan, kecederaan dan kecederaan serius lain yang mempunyai risiko tinggi untuk memelihara nyawa manusia..

- ini adalah satu lagi akibat diabetes. Selalunya, ini dipengaruhi oleh peningkatan gula semasa kehamilan, tetapi saya ingin menarik perhatian kepada ciri-ciri berikut:

  1. pembentukan bisul, abses bernanah dan bahkan nekrotik, iaitu sekarat, kawasan adalah ciri;
  2. Dengan mempertimbangkan hal ini, penderita diabetes harus memberi perhatian khusus bukan hanya pada kebersihan diri, tetapi juga pada keadaan bahagian bawah kaki. Adalah sangat tepat untuk memilih kasut dengan betul - sekurang-kurangnya supaya tidak menghancurkan kaki anda;
  3. sangat digalakkan menggunakan stoking khas tanpa tali elastik yang terlalu banyak menekan kaki.

Anda boleh mati akibat kaki diabetes jika anda tidak mengubatinya sama sekali. Perkembangan gangren mungkin bermula, yang akan menyebabkan keracunan darah, itulah sebabnya mengapa pesakit diabetes, terutama pada usia, menghadapi keperluan untuk mengamputasi anggota badan. Oleh itu, sangat disyorkan untuk merawat diabetes mellitus dan memantau keadaan anggota badan, kulit dan struktur lain..

Subjenis komplikasi akut

  1. Keanehan komplikasi akut adalah perkembangannya yang cepat. Keadaan ini dapat dicapai dalam beberapa hari, dan kadang-kadang bahkan beberapa jam.
  2. Asidosis laktik. Komplikasi ini disebabkan oleh pengumpulan asid laktik. Ia diperhatikan pada pesakit berusia lebih dari 50 tahun. Ia berkembang dengan latar belakang kekurangan buah pinggang, hepatik dan kardiovaskular, yang menyebabkan pengurangan bekalan oksigen ke tisu organ dan, oleh itu, kepada pengumpulan asid laktik. Tidak bertindak mengancam koma.
  3. Hiperglikemia. Ini disertai dengan kenaikan kadar natrium dan glukosa dalam darah dan kencing yang kerap, yang meningkatkan kepekatan zat ini ke tahap tinggi. Kesannya, perubahan boleh membawa tubuh menjadi koma..
  4. Hipoglikemia. Tidak seperti jenis sebelumnya, hipoglikemia menunjukkan penurunan gula dalam darah. Fenomena ini paling sering dilihat pada pesakit yang mengambil ubat penurun glukosa. Dosis besar ubat yang diambil secara tidak betul (overdosis) boleh memprovokasi kemunculan hipoglikemia. Juga menyumbang kepada perkembangan komplikasi ini adalah tahap rendah karbohidrat yang memasuki tubuh melalui makanan, alkohol, tekanan fizikal dan emosi. Tanda-tanda komplikasi: kehilangan orientasi di ruang angkasa, tingkah laku yang tidak sesuai, peluh sejuk dan gemetar di badan. Sebarang cecair manis sesuai untuk pertolongan cemas (anda bahkan boleh melarutkan gula atau madu dalam segelas air), memakan makanan yang tepu dengan karbohidrat, atau memasukkan ubat yang mengandung glukagon ke dalam otot. Sekiranya anda tidak memberikan ambulans kepada pesakit, aktiviti fizikal yang kacau akan muncul, selepas itu pesakit akan jatuh pada siapa.
  5. timbul kerana kelewatan dalam darah badan keton (produk penguraian lemak). Penyebab komplikasi akut ini ialah ketidakpatuhan terhadap diet, rawatan yang tidak sesuai, kecederaan, jangkitan dan pembedahan. Komplikasi ini memerlukan rawatan di hospital dengan segera, kerana boleh menyebabkan penyumbatan fungsi tubuh yang penting. Gejala utama manifestasi ketoasidosis diabetes adalah bau manis dari mulut pesakit.

Komplikasi diabetes pada orang tua

Pesakit kencing manis dari kumpulan usia yang lebih tua juga mempunyai komplikasi ciri. Jadi, sangat tipikal bagi pesakit yang berusia lebih dari lima puluh tahun adalah kejadian aterosklerosis.

Selalunya, kerosakan vaskular bermula di bahagian bawah kaki, kerana peredaran darah semakin teruk.

Perkembangan aterosklerosis dapat menyebabkan penyakit arteri koronari, serta strok atau serangan jantung. Selain itu, penderita diabetes berusia di atas lima puluh tahun sangat rentan terhadap perkembangan - mereka berkemungkinan besar mengidapnya daripada orang yang mempunyai daya tahan insulin normal..

Pesakit dengan kecenderungan keturunan terhadap penyakit jantung sangat mudah diserang kardiopati.

Kardiopati dan strok juga merupakan komplikasi yang berkembang pada pesakit diabetes berusia 50-55 tahun. Seperti yang ditunjukkan oleh praktik, patologi jantung pada pesakit diabetes dari kumpulan usia ini berkembang 4 kali lebih kerap daripada pada orang yang tidak mempunyai penyakit ini..