Transfusi darah untuk leukemia

Tugas terapi hemokomponen adalah untuk mengganti sel darah bergantung pada keperluan pesakit. Transfusi darah keseluruhan jarang digunakan (pendarahan besar-besaran jika tidak ada media yang mengandungi eritrosit lain).

Kandungan hemoglobin harus dipertahankan pada 80 g / L dan bahkan lebih tinggi pada pesakit dengan patologi bersamaan (penyakit arteri koronari, radang paru-paru, sepsis). Untuk tujuan ini, transfusi eritrosit digunakan pada dos 10 ml / kg berat badan..

Semasa merancang pemindahan komponen eritrosit pada pesakit dengan leukemia akut, perlu diingat bahawa:
1) dengan leukositosis lebih dari 100 • 10 9 / l, pemindahan dilakukan hanya setelah penurunan jumlah leukosit yang ketara disebabkan oleh risiko kematian mendadak yang tinggi akibat leukostasis serebrum;
2) pada pesakit yang menerima terapi infus secara besar-besaran dan berisiko tinggi mengalami kegagalan ventrikel kiri akut dan edema paru, diuretik profilaksis diperlukan;
3) dengan trombositopenia yang mendalam, transfusi eritromass dalam jumlah besar dapat menyebabkan penurunan jumlah platelet yang lebih besar kerana hemodilusi (dalam kes ini, transfusi platelet mesti dilakukan terlebih dahulu).

Terdapat hubungan langsung antara perkembangan sindrom hemoragik dan bilangan platelet kurang dari 5-10 • 10 9 / l. Oleh itu, pemindahan platelet harus dilakukan bukan hanya dengan perkembangan pendarahan, tetapi juga untuk pencegahan diatesis hemoragik. Untuk trombositopenia yang tidak rumit, transfusi trombositopenia harus dilakukan apabila jumlah platelet kurang dari 20 x 10 9 / L.

Pada pesakit demam, pesakit dengan mukositis atau koagulopati yang teruk, pemindahan platelet profilaksis diperlukan dan dengan jumlah platelet yang lebih tinggi dalam darah periferal - lebih daripada 20 x 10 9 / l. Dos standard platelet adalah 4-6 unit / m2 sehari (1 unit kepekatan platelet mengandungi 50-70 • 10 9 sel). Pengecualian adalah pesakit dengan leukemia promyelocytic yang memerlukan pemindahan platelet besar (sehingga 20 dos sehari)..

Sebilangan pesakit mengalami pembiakan pada transfusi platelet. Ini mungkin disebabkan oleh imunisasi alloim pada pesakit dengan pelbagai transfusi, demam, atau perkembangan sindrom DIC. Strategi semasa untuk mengatasi alloimmunization merangkumi pencegahan kepekaan melalui penggunaan platelet penderma atau HLA yang berkaitan, serta penggunaan penapis leukosit.

Pada pesakit yang menjalani transplantasi myeloid allogeneik, pemindahan platelet dari penderma sumsum tulang yang berpotensi harus dielakkan.

Transfusi plasma beku segar (FFP) untuk koagulopati pada pesakit dengan leukemia akut

Bersama dengan trombositopenia pada leukemia akut, mungkin terdapat tanda-tanda koagulopati atau sindrom DIC. Komplikasi ini paling kerap berlaku pada leukemia promyelocytic akut, tetapi juga boleh terjadi pada varian lain dari leukemia akut pada permulaan penyakit atau semasa terapi sitotoksik. Coagulopathy yang berlaku pada permulaan leukemia akut disebabkan oleh pembebasan procoagulan dari sel leukemia kerana lisisnya.

Tidak ada konsensus mengenai pengurusan pesakit dengan koagulopati yang berkaitan dengan leukemia. Ujian makmal yang merupakan petunjuk koagulopati yang berguna termasuk jumlah platelet, PT, aPTT, TB, fibrinogen, PDP, D-dimer. Asas pengurusan pesakit tersebut adalah pengesanan awal kemerosotan status klinikal atau kecenderungan kemerosotan dalam ujian makmal (tahap fibrinogen).

Daripada pemindahan besar plasma beku segar (FFP) yang digunakan pada masa lalu dalam leukemia akut, retinoid kini diresepkan bersama dengan dos kecil heparin 7-10 U / (kg • h) dan terapi hemokomponen mengikut petunjuk. Kepekatan platelet dan FFP dimasukkan beberapa kali sehari untuk mengekalkan bilangan platelet lebih besar daripada 50 x 10 9 / L dan tahap fibrinogen lebih besar daripada 1 g / L. Biasanya, keabnormalan koagulologi menurun setelah penurunan jisim tumor dengan kemoterapi yang berkesan.

Mengapa darah ditransfusikan untuk leukemia

Leukemia adalah gangguan darah autoimun dengan sejumlah ciri yang berbeza. Transfusi darah operasi diperlukan untuk leukemia, kerana pertama-tama, hiperplasia selular berkembang di mana sahaja saluran darah melewati, serta dengan perubahan bersamaan dalam darah periferal, di mana mutasi berlaku terhadap latar belakang proses proliferatif.

Punca manifestasi

Terdapat banyak manifestasi leukemia yang teruk, termasuk kemungkinan pengesanan hemoblastosis sebagai tumor pada tisu hematopoietik mana-mana organ penting. Tumor yang terdapat di sumsum tulang adalah leukemia darah. Tumor yang terdapat dalam tisu limfoid disebut limfoma (hematosarcomas).

Pemeriksaan luaran tanda-tanda penyakit

Leukemia jenis ini terbahagi kepada 3 kumpulan, bergantung kepada sebab berikut:

  • patogen berjangkit dan virus;
  • faktor keturunan yang tidak bergantung pada kehendak dan tingkah laku pesakit dan dikenal pasti hanya setelah beberapa bulan menjalani pemeriksaan seluruh keluarganya;
  • kesan sampingan ubat sitostatik atau antibiotik berdasarkan penisilin, yang digunakan sebagai memerangi proses onkologi.

Proses pemindahan

Hanya doktor yang berkelayakan sahaja yang dibenarkan menjalani prosedur transfusi darah, kerana dilarang keras untuk melaksanakannya secara rawak, tanpa persiapan dan sistem tertentu (dan bahkan boleh dikriminalisasi!) Lebih-lebih lagi, proses pemindahan darah dengan leukemia disertai oleh prasyarat tertentu, yang merangkumi perkara berikut: pemilihan kumpulan darah dan faktor Rh. Jika tidak, tidak akan ada kesan dari perawatan tersebut, kerana banyak penyakit yang berlainan dapat disembuhkan dengan pemindahan darah, dan dalam kes ini, hanya leukemia yang harus dirawat.!

Rawatan berkesan pelbagai penyakit dengan pemindahan darah berlaku kerana pemisahan menjadi komponen darah: eritrosit, platelet, plasma atau leukosit. Benar, mereka menggunakan peralatan perubatan khas..

Sekiranya kita mempertimbangkan secara terperinci transfusi untuk leukemia, maka perlu diperhatikan bahawa paling sering eritrosit diambil dari darah, dan lebih jarang platelet. Secara semula jadi, tidak semua darah diambil dari penderma, untuk pesakit, tetapi hanya komponen yang dijelaskan di atas (bergantung pada sifat leukemia), dan selebihnya dituangkan kembali kepada penderma. Kaedah merawat leukemia ini adalah yang paling berkesan dan selamat.

Apabila plasma dikembalikan kepada penderma, darah dipulihkan lebih cepat oleh komponennya yang lain dan, sebagai akibatnya, pemindahan darah dapat dilakukan lebih kerap daripada cara biasa.

Bagaimana pemilihan penderma

Tidak kira sama ada leukemia atau penyakit lain harus dirawat dengan penderma darah, yang kedua mempunyai syarat ketat yang sama..

Pemilihan bakal penderma

Pemilihan penderma untuk prosedur transfusi darah untuk leukemia adalah seperti berikut:

  • Segera sebelum menderma darah, penderma wajib menunjukkan kad perubatannya, yang akan menunjukkan semua kemungkinan penyakit yang dihidapinya dan operasi yang dilakukan (jika ada). Perkara ini berlaku terutamanya bagi wanita hamil atau wanita selepas melahirkan anak..
  • Tiga hari sebelum perjalanan darah, penggunaan minuman beralkohol dan minuman yang mengandungi kafein dilarang. Penting juga untuk memberi amaran kepada doktor mengenai fakta penggunaan ubat (jika ada) dan nama mereka. Dengan membuang faktor ini, anda dapat menghadapi masalah ketidakcocokan darah penderma dan pesakit.
  • Berhenti merokok empat jam sebelum prosedur.

Bergantung pada jantina penderma, doktor menentukan kekerapan dan jumlah darah yang akan ditransfusikan. Contohnya, wanita boleh menderma darah setiap 2 bulan, dan lelaki - sebulan selepas prosedur transfusi, tetapi tidak lebih dari 500 ml.

Keperluan untuk prosedur

Tidak semestinya orang menjalani pemeriksaan perubatan berjadual pada selang waktu, sekurang-kurangnya sekali setahun. Mereka mengambil ujian darah, melakukan fluorografi, memeriksa penglihatan, dll. Leukemia ditentukan dengan memeriksa ujian darah untuk jumlah platelet dan eritrosit. Sekiranya bilangan mereka diremehkan, maka ini adalah loceng pertama untuk ujian tambahan. Perlu juga dipertimbangkan jika mimisan berlaku (dalam kes ini, pesakit mungkin mengalami leukositosis - pembekuan darah).

Terlepas dari tahap di mana leukemia terdeteksi (lebih baik, tentu saja, awal), pemindahan darah harus dilakukan sesering mungkin! Keperluan untuk transfusi darah dalam leukemia juga dijelaskan oleh fakta bahawa sel-sel barah dengan cepat memusnahkan yang sihat (yang terakhir tidak dapat dipulihkan tanpa pemindahan darah). Anda juga perlu mempertimbangkan rawatan kemoterapi, yang juga mempengaruhi pemusnahan sel yang sihat. Oleh itu, dalam rawatan leukemia yang kompleks, pemindahan darah yang kerap adalah keperluan penting.!

Kesan sampingan

Apa yang boleh berlaku pada tubuh manusia selepas pemindahan darah? Manifestasi alergi, demam, pendarahan urin, sakit dada dan muntah, keruh air kencing... Semua ini boleh berlaku kepada mana-mana pesakit, tetapi tidak akan lama, kerana kemungkinan masalah dengan pemindahan darah cepat dihilangkan.

Tetapi, malangnya, tidak ada yang kebal dari manifestasi berbahaya dari kesan sampingan yang dinyatakan di atas. Semasa infusi (infus darah), anda harus memantau tingkah laku pesakit dengan teliti dan, sekiranya tidak selesa di pihaknya, segera hentikan prosedur ini.

Tujuan darah yang didermakan

Untuk barah, tanpa mengira lokasi lesi, transfusi diperlukan dalam apa jua keadaan. Tetapi orang juga kehilangan darah dalam keadaan lain: semasa malaise umum, semasa melahirkan anak (pada wanita). Tetapi dalam kes sedemikian, pemindahan darah biasanya hilang tanpa komplikasi..

Bagi pesakit dengan leukemia, tujuan darah penderma adalah prasyarat, tanpa rawatan penuh mustahil, yang hanya membawa satu hasil - kematian!

Transfusi darah berkala untuk leukemia atau transfusi, dalam bahasa perubatan, dalam kombinasi dengan kemoterapi, bukan sahaja dapat memanjangkan usia dan membuatnya lebih baik, tetapi juga mengubah proses penyakit menjadi remisi lengkap!

Nota untuk penderma yang berpotensi: jika anda sukarela menderma darah anda sendiri, maka, pertama, anda akan memberikan bantuan yang tidak ternilai kepada calon pesakit yang sangat memerlukan bantuan (dari segi jumlah darah yang diperlukan) dan, kedua, seperti yang ditunjukkan oleh saintis, anda boleh kuatkan imuniti anda sendiri, kerana menderma darah mempunyai kesan positif terhadap pembentukan sel-sel hematopoietik baru dan sihat. Anda boleh menjalankan prosedur ini di pusat perubatan khusus.

Sekiranya anda ragu-ragu sama ada anda perlu menjadi penderma atau tidak, maka kami bersegera untuk meyakinkan anda: semua penderma yang berpotensi lulus ujian khas dan hanya jika mereka tidak menemui kontraindikasi terhadap pelaksanaan prosedur ini dibenarkan!

Orang yang sihat semestinya mempunyai komponen darah yang normal seperti platelet, eritrosit dan leukosit. Keluhan mengenai badan timbul tepat ketika ada penurunan. Walaupun anda tidak mahu menderma darah anda, darah itu mesti diperiksa setiap tahun!

Kebiasaannya, berat penderma mestilah lebih daripada 50 kg. Dalam keadaan ini, dia berhak menderma darah dua bulan sekali, tetapi tidak lebih dari 500 ml sekali gus. Sekiranya anda memenuhi semua kriteria dari segi parameter antropologi dan keadaan kesihatan anda, maka anda mempunyai peluang besar untuk menjadi berguna bagi orang lain dan, mungkin, menyelamatkan nyawa seseorang.!

Transfusi darah untuk leukemia

Leukemia adalah penyakit darah sistemik dan dicirikan oleh beberapa ciri. Pertama sekali, ini adalah hiperplasia sel progresif di semua organ hematopoiesis, dan juga sering terjadi pada darah periferal dengan adanya proses proliferatif berbanding proses normal hematopoiesis.

Leukemia dengan pertumbuhan metaplastik pelbagai elemen patologi yang melengkung dari sel-sel asal dan merupakan intipati morfologi dari jenis leukemia tertentu. Juga, proses yang berlaku dalam leukemia disebut hemoplastoses dan serupa dengan tumor pada organ lain. Bahagian yang berkembang secara langsung di sumsum tulang disebut leukemia. Terdapat juga bahagian lain yang berkembang secara langsung dalam tisu limfoid organ-organ hematopoietik dan disebut hematosarcomas atau limfoma. Terdapat tiga kumpulan penyakit ini, penyebabnya mungkin berikut:

  • penyebab virus berjangkit;
  • faktor keturunan dari rancangan yang berbeza, yang paling sering disahkan setelah pemerhatian jangka panjang dari keluarga tertentu;
  • tindakan faktor leukemia kimia, misalnya sitostatik, yang diperlukan untuk rawatan barah atau pelbagai antibiotik siri penisilin.

Untuk menentukan tahap leukemia (akut atau kronik) dan memilih strategi rawatan selanjutnya, analisis dilakukan untuk jumlah sel letupan dalam darah: https://krasnayakrov.ru/analizy-krovi/blastnye-kletki.html

Transfusi darah untuk leukemia

Transfusi adalah prosedur yang agak serius, jadi bukan hanya tidak perlu dilakukan dalam pesanan percuma, tetapi juga dilarang. Walaupun pada hakikatnya hari ini banyak penyakit yang berlainan dirawat dengan transfusi, perlu mematuhi beberapa peraturan. Ini benar terutamanya untuk pemilihan kumpulan darah dan faktor Rh.

Adapun transfusi langsung untuk penyakit serius, prosedur ini dapat dilakukan dengan cara yang berbeza. Pelbagai komponen darah dapat ditransfusikan, bergantung pada apa yang pesakit perlukan. Ini boleh berasingan plasma, begitu juga eritrosit, platelet atau leukosit. Untuk ini, alat perubatan khas digunakan, yang memisahkan darah menjadi komponen individu..

Adapun transfusi darah langsung dengan leukemia, maka dalam hal ini prosedur seperti itu dilakukan dengan kekurangan sel darah merah. Di dalam badan, mereka memainkan peranan yang agak penting, kerana mereka membawa oksigen ke semua tisu. Kekurangan platelet pada pesakit dengan leukemia juga tidak terkecuali. Dalam kes sedemikian, penderma dipilih untuk pesakit dan hanya apa yang diperlukan untuk rawatan yang diambil dari darah. Semua yang lain dicurahkan kembali kepada penderma. Perlu dinyatakan bahawa pemindahan rancangan seperti itu kurang berbahaya dan menjimatkan seseorang..

Sekiranya, dengan pengeluaran darah sepenuhnya, tubuh menjadi sedikit "miskin", maka dengan kaedah ini, hampir tidak ada yang hilang. Dengan mengembalikan semua plasma darah kembali, semua komponen penyusunnya dipulihkan dengan cepat. Oleh itu, pemindahan seperti itu dapat dilakukan lebih kerap daripada biasa dengan semua komponen penyusunnya..

Siapa yang boleh menderma untuk pemindahan leukemia?

Tidak kira apa transfusi yang diperlukan pesakit, keperluan penderma adalah sama. Sebelum menderma darah, anda perlu mengetahui dengan tepat semua penyakit anda dan sebarang kemungkinan pembedahan. Ini terutama berlaku untuk wanita yang telah melahirkan atau semasa menyusui.

Anda mesti memantau gaya hidup anda sebelum menyerahkannya selama dua atau tiga hari. Alkohol, kopi dan minuman menyegarkan tidak dibenarkan. Anda mesti memberikan senarai semua ubat yang mungkin anda ambil. Ini boleh menjadi salah satu sebab ketidaksesuaian darah..

Juga, jangan merokok selama 3-4 jam sebelum menderma darah. Mengenai jumlah perubahan, ia juga ditentukan secara individu. Sebagai contoh, wanita dibenarkan menderma tidak lebih dari sekali setiap dua bulan. Hanya selama ini semua komponen dapat diperbaharui sepenuhnya. Lelaki boleh menderma darah dengan selamat sebulan sekali dalam jumlah tidak lebih dari 500 ml.

Perlu untuk perjalanan darah

Pada pesakit dengan leukemia, tahap platelet dan eritrosit paling kerap dikurangkan kerana kehilangan darah yang teruk atau sebahagian. Dengan leukositosis, terdapat penurunan ketumpatan darah yang ketara, oleh itu, sering terjadi mimisan. Oleh itu, jumlah semua komponen darah yang diperlukan untuk kerja normal hilang, dan tubuh mula menderita.

Kita boleh mengatakan bahawa dengan penyakit ini, transfusi hanya membantu mengisi keadaan eritrosit dan jisim platelet untuk sementara waktu. Sebagai contoh, dengan penyakit kompleks seperti limfoma, leukemia atau myeloma, pesakit hampir selalu memerlukan pemindahan darah seperti itu..

Pada barah, pemindahan sel yang sihat oleh barah berlaku agak cepat, sehingga pesakit hampir selalu memerlukan transfusi. Sekiranya anda tidak menjalankan prosedur sedemikian, maka kehidupan seseorang dapat berakhir lebih awal, walaupun dengan rawatan yang paling berkesan dengan ubat yang mahal. Juga, suplemen memerlukan kemoterapi yang sesuai, yang juga aktif terlibat dalam pemusnahan sel yang sihat. Sekiranya sepanjang masa hanya untuk menghancurkan sel stem barah dan hematopoietik, maka hasil rawatan akan menjadi negatif dan orang itu tidak akan bertahan.

Kemungkinan tindak balas buruk selepas transfusi

Sepanjang tempoh praktik perubatan, terdapat beberapa kes apabila pesakit mengadu reaksi buruk setelah transfusi. Ia:

  • menggigil dan demam;
  • pelbagai reaksi alahan;
  • kegelapan dan keruh air kencing;
  • sakit secara langsung di tapak infusi;
  • loya atau muntah;
  • sakit dada.

Semua reaksi di atas, sebagai peraturan, tidak bertahan lama dan agak mudah dihilangkan. Tetapi, walaupun ini, beberapa daripadanya boleh menjadi yang paling berbahaya bagi pesakit. Itulah sebabnya, selepas pemindahan darah, anda perlu memantau pesakit dengan teliti, mengawal kesihatannya dan, jika perlu, menghentikan prosedur tepat pada waktunya. Sekiranya pesakit mula merasa sedikit ketidakselesaan atau loya semasa pemindahan, perlu segera menghentikan infus.

Siapa yang memerlukan darah yang didermakan?

Transfusi diperlukan untuk setiap orang yang menderita barah darah. Tidak terkecuali pelbagai penyakit umum yang diprovokasi oleh kehilangan darah yang besar. Sebagai contoh, ini boleh berlaku selepas operasi yang rumit atau melahirkan anak pada wanita. Dalam kes seperti itu, penggantian semua komponen penyusun hanya diperlukan, yang akan membantu tubuh mengatasi komplikasi.

Mengenai penyakit yang kompleks seperti leukemia, dalam hal ini, transfusi hanya perlu dan dilakukan secara berkala untuk memanjangkan umur pesakit. Ini dijelaskan oleh fakta bahawa rawatan sahaja tidak akan mencukupi, dan kemoterapi pada umumnya membunuh bukan sahaja sel-sel yang berpenyakit, tetapi juga sel-sel hematopoietik yang sihat. Tanpa pemindahan, orang itu tidak akan pulih dan rawatan tidak akan berkesan..

Sekiranya anda akan menderma darah secara sukarela di pusat khas, pastikan bahawa ia pasti berguna untuk mereka yang memerlukannya. Pertama sekali, kita bercakap mengenai mereka yang mempunyai kumpulan darah yang jarang berlaku, dan sangat sukar untuk mencarinya dalam jumlah yang tepat. Perlu juga diperhatikan bahawa para saintis telah lama membuktikan bahawa sumbangan seperti itu bahkan berguna untuk penderma. Oleh itu, badan diperbaharui dan menjadikan sel-sel hematopoietik berfungsi lebih cepat dan aktif untuk membentuk sel baru dan kuat..

Yang paling penting dalam kes ini adalah platelet, eritrosit dan leukosit. Sekiranya ini tidak berlaku, orang itu mula merasa tidak enak dan, mungkin, ada keluhan tertentu. Ini hanyalah cara tambahan untuk jenis pemeriksaan, kerana tidak selalu mungkin untuk mengesan kehadiran penyakit ini atau tepat pada masanya. Oleh itu, anda tidak perlu berfikir bahawa dengan menderma darah anda boleh membahayakan diri sendiri, sekiranya anda dapat melakukannya mengikut penyelidikan perubatan.

Biasanya, seseorang yang beratnya melebihi 50 kg dapat menderma darah dua bulan sekali hingga 500 ml. Sekiranya anda tidak mengalami penyakit sampingan, menderma darah dan anda pasti akan membantu pesakit mengatasi penyakitnya.

Transfusi darah untuk leukemia

Sel darah merah (sel darah yang mengangkut oksigen ke seluruh badan) dan platelet (sel yang membolehkan pembekuan darah terbentuk sekiranya berlaku kecederaan atau pecah tisu) dapat dikurangkan dengan ketara kerana kehilangan darah yang teruk. Faktor lain yang mempengaruhi kekurangan sel darah adalah ketidakupayaan badan untuk menghasilkan jumlah yang tepat kerana kecacatan kelahiran atau penyakit tertentu..

Yang paling berbahaya adalah leukemia, atau barah darah, yang berlaku di sumsum tulang dan secara signifikan mengurangkan pengeluaran standard sel darah yang sihat. Dalam kes ini, mereka digantikan oleh sel darah yang belum matang, yang masih tidak dapat menjalankan fungsinya, dan kelebihannya mencegah munculnya dan pertumbuhan sel normal. Penyakit ini membawa maut tanpa rawatan yang tepat, dan pemindahan darah untuk leukemia sangat penting..

Salah satu faktor yang memicu perkembangan barah darah adalah kemoterapi atau terapi radiasi yang digunakan dalam rawatan barah. Oleh itu, pesakit yang terkena tumor ganas dan menjalani terapi radiasi berisiko menderita barah darah juga, kerana radiasi secara dramatik mengurangkan pengeluaran sel darah dalam tubuh.

Transfusi darah untuk barah darah

Transfusi darah untuk barah darah melibatkan penggantian sel barah dengan sel yang sihat, dan merupakan proses memindahkan darah atau produknya dari orang yang sihat (penderma) ke sistem peredaran darah orang lain (penerima). Keseluruhan prosedur ini sangat kompleks dan memerlukan sejumlah besar darah kumpulan yang sesuai..

Untuk menentukan tahap perkembangan penyakit dan, seterusnya, jumlah darah yang diperlukan untuk rawatan yang berjaya, pesakit menjalani diagnosis lengkap di persekitaran hospital.

Prosedur pemindahan darah untuk leukemia dapat disertai dengan reaksi buruk berikut:

  • Demam, menggigil;
  • Sesak nafas, masalah pernafasan;
  • Malaise, loya, atau kelemahan umum;
  • Reaksi alergi (ruam, gatal-gatal);
  • Kesakitan di tapak infusi;
  • Air kencing yang gelap atau mendung;
  • Sakit dada, komplikasi proses pernafasan.

Semua tanda-tanda reaksi buruk di atas boleh bersifat sementara, ringan, dan mengancam nyawa pesakit. Sekiranya dalam proses pemindahan darah, pesakit melihat kelemahan, rasa tidak enak badan atau kemerosotan umum, mereka mesti segera memberitahu doktor.

Pemindahan darah untuk onkologi

Transfusi darah untuk penyakit onkologi adalah kaedah yang sangat berkesan untuk mengembalikan isipadu dan komposisinya. Transfusi darah membolehkan anda mengisi bekalan sel darah merah, platelet dan protein.

Di hospital Yusupov, darah yang diperoleh dari penderma yang disahkan digunakan untuk transfusi bagi pesakit barah. Dia tidak dijangkiti virus imunodefisiensi manusia, hepatitis, atau penyakit berjangkit lain.

Pemindahan darah selepas kemoterapi

Darah disimpan di dalam peti sejuk. Sebelum pemindahan darah, doktor menentukan semula jenis darah dan faktor Rh darah dan pesakit. Doktor klinik onkologi melakukan ujian khas yang menentukan toleransi pesakit terhadap darah ini. Pesakit barah selepas pemindahan darah berada di bawah pengawasan perubatan. Transfusi darah dengan hemoglobin rendah dalam onkologi dilakukan seperti yang diarahkan oleh ahli onkologi.

Fakta pemindahan darah dicatatkan dalam daftar khas. Di dalamnya, jururawat memasukkan data penderma dari mana darah itu diterima, dan penerima yang ditransfusikan. Suhu badan selepas pemindahan darah, reaksi individu terhadap transfusi diperhatikan. Selepas pemindahan darah untuk onkologi pada hari kedua, ujian darah dan air kencing umum dilakukan.

Pesakit onkologi yang pernah menjalani kemoterapi kadang-kadang mengalami anemia. Mereka memerlukan perjalanan darah selepas kemoterapi. Transfusi darah untuk onkologi dilakukan dengan penurunan kadar hemoglobin hingga 70 g / dl. Petunjuk untuk pemindahan darah adalah tanda-tanda anemia berikut:

  • keletihan cepat;
  • sesak nafas dan rasa sesak nafas dengan tenaga yang sangat ringan;
  • mengantuk;
  • malaise umum.

Dalam beberapa kes, ubat dan komponen darah ditransfusikan kepada pesakit barah setelah kemoterapi. Darah mengandungi plasma, sel darah merah yang mengangkut oksigen, platelet yang membantu menghentikan pendarahan dan menyembuhkan luka, dan leukosit, sel darah yang melawan jangkitan. Sekiranya kehilangan darah serius dan penurunan fungsi hematopoiesis, plasma ditransfusikan kepada pesakit barah. Untuk tujuan ini, ia dibekukan hingga -45 darjah dan dicairkan sebelum transfusi..

Sekiranya anemia disebabkan oleh barah, suspensi yang jenuh dengan eritrosit ditransfusikan. Ini membolehkan anda memperbaiki keadaan umum pesakit dan mempersiapkannya untuk menjalani kemoterapi. Transfusi suspensi eritrosit juga ditunjukkan selepas kemoterapi. Tempoh kursus dan kekerapan pemindahan ditentukan secara individu oleh ahli onkologi hospital Yusupov. Itu bergantung pada petunjuk dan tujuan yang ingin dicapai oleh doktor. Dalam kebanyakan kes, pemindahan darah dilakukan setiap 3-4 minggu. Dengan kehilangan darah kerana pemusnahan neoplasma, pemindahan darah dilakukan setiap minggu atau setiap hari.

Teknik pemindahan darah untuk onkologi

Transfusi darah adalah prosedur kompleks yang dilakukan oleh doktor di Hospital Yusupov. Sebelum setiap perjalanan darah ke pesakit barah, kumpulan darah ABO dan faktor Rh diperiksa, ujian untuk keserasian Rh dan keserasian individu darah penderma dan penerima dilakukan. Kemudian doktor melakukan ujian biologi: pesakit disuntik dengan 10-15 ml darah tiga kali dengan rehat dua puluh minit dan keadaannya dipantau. Sekiranya pesakit mengalami sakit kepala atau sakit di belakang sternum, rasa panas atau berat di punggung bawah, nadi akan menjadi lebih kerap, perjalanan darah dihentikan.

Jururawat, mematuhi peraturan asepsis, menghubungkan sistem untuk perjalanan darah. Botol darah digantung pada tripod. Darah dipindahkan secara perlahan, pada kadar 50-60 tetes seminit. Semasa pemindahan darah, doktor sentiasa memantau keadaan pesakit.

Sekiranya trombosis, jarum ditutup dengan penjepit, terputus dari urat, dan jarum dikeluarkan dari urat. Pembalut digunakan pada tapak tusukan, kemudian jarum diubah, urat lain ditusuk dan transfusi dilanjutkan. Semasa pemindahan darah, kadangkala darah dicampurkan dengan larutan pengganti darah yang steril dan tertutup rapat dalam pembungkusan standard. Apabila 20 ml darah tetap berada di dalam kapal dengan darah penderma, transfusi dihentikan, jarum dikeluarkan dari urat pesakit, dan pembalut dikenakan ke tempat tusukan. Darah penderma yang tinggal di dalam kapal diletakkan di dalam peti sejuk selama 48 jam. Sekiranya pesakit barah mengalami reaksi atau komplikasi, darah ini digunakan untuk mengetahui sebab apa mereka berkembang.

Transfusi darah untuk leukemia

Leukemia adalah penyakit darah sistemik yang dicirikan oleh beberapa ciri. Dalam semua organ hematopoiesis, jumlah elemen struktur tisu meningkat kerana neoplasma berlebihan dan pembahagian yang tidak terkawal. Leukemia boleh berkembang di bawah pengaruh faktor-faktor berikut:

  • virus;
  • dibebani oleh keturunan;
  • bahan kimia dan ubat-ubatan tertentu.

Transfusi darah untuk barah darah dilakukan apabila terdapat kekurangan sel darah merah. Pesakit dengan leukemia sering mempunyai bilangan platelet yang rendah. Dalam kes sedemikian, pakar pemindahan darah memilih penderma untuk pesakit dan mengambil komponen yang diperlukan dari darah. Selebihnya darah dipindahkan kembali ke penderma. Transfusi seperti itu kurang berbahaya dan lemah lembut..

Terdapat syarat khas untuk penderma darah. Mereka diperiksa untuk penyakit kronik dan berjangkit. 2-3 hari sebelum menderma darah, penderma tidak dibenarkan mengambil alkohol, kopi dan minuman lain yang menyegarkan. Mereka disarankan untuk berhenti mengambil semua ubat. Penderma tidak boleh merokok selama 3-4 jam sebelum pengumpulan darah.

Pada pesakit dengan leukemia, penurunan kadar sel darah merah dan platelet terjadi akibat kehilangan darah. Dengan barah darah, ketumpatan darah dikurangkan dengan ketara, mimisan diperhatikan. Transfusi jisim eritrosit dan platelet memungkinkan untuk memulihkan jumlah mayat dalam darah periferal. Transfusi darah menyelamatkan nyawa bagi pesakit yang didiagnosis menderita leukemia akut.

Pemindahan darah untuk barah perut

Kanser perut adalah barah yang menyerang lelaki dan wanita. Sekiranya patologi dikesan pada peringkat awal, doktor menetapkan kemoterapi dan melakukan pembedahan. Pesakit dengan barah perut sering memerlukan pemindahan komponen darah - eritrosit dan massa platelet, plasma.

Pesakit dengan barah gastrik maju boleh mengalami pendarahan gastrik. Gejala-gejalanya adalah muntah "kopi kopi", pucat kulit dan membran mukus yang kelihatan, najis berwarna. Pada pesakit, degupan jantung meningkat, pendarahan arteri menurun. Mereka mungkin pingsan.

Untuk menghentikan pendarahan, pesakit diberikan ubat hemostatik, transfusi pengganti darah dengan tindakan anti-kejutan. Pesakit dengan barah perut dengan tanda-tanda pendarahan berterusan atau anemia kronik ditransfusikan dengan eritrosit atau massa platelet. Ahli onkologi di Hospital Yusupov mempunyai pendekatan individu untuk memilih produk darah untuk pendarahan yang telah berkembang dengan latar belakang barah perut.

Komplikasi dan reaksi selepas pemindahan darah

Komplikasi pasca transfusi adalah teruk, sering menimbulkan ancaman terhadap kehidupan pesakit barah akibat pemindahan darah. Reaksi selepas transfusi tidak menyebabkan disfungsi sistem tubuh yang serius dan jangka panjang. Komplikasi adalah penyebab perubahan yang tidak dapat dipulihkan pada organ vital. Untuk mengelakkan komplikasi pemindahan darah, ahli onkologi di Hospital Yusupov mempertimbangkan kehadiran tanda-tanda dan kontraindikasi untuk pemindahan darah. Petunjuk penting mutlak untuk pemindahan darah dalam onkologi adalah:

  • kehilangan darah akut;
  • kejutan hipovolemik;
  • pendarahan berterusan;
  • anemia post-hemorrhagic yang teruk.

Darah tidak ditransfusikan sekiranya terdapat kontraindikasi berikut:

  • kegagalan jantung dekompensasi;
  • hipertensi 3 darjah;
  • edema paru;
  • kegagalan hepatik dan buah pinggang.

Penyebab komplikasi transfusi darah adalah transfusi darah yang tidak serasi dalam sistem ABO dan Rh-antigen, penggunaan kualiti darah yang tidak mencukupi, pelanggaran rejimen dan syarat penyimpanan, pengangkutan darah, pemindahan dos darah berlebihan dan kesalahan teknikal semasa transfusi. Komplikasi reaktif yang berlaku selepas pemindahan darah termasuk transfusi darah dan kejutan bakteria, kejutan anafilaksis, mabuk sitrat dan kalium, sindrom pemindahan darah secara besar-besaran.

Reaksi pasca transfusi pada pesakit barah dapat berkembang dalam 20-30 minit pertama setelah bermulanya transfusi darah atau tidak lama setelah selesai. Mereka bertahan selama beberapa jam. Pesakit mungkin mengalami demam hingga 39-40 ° C, sakit pada otot atau punggung bawah, sakit kepala, sesak dada. Kadang-kadang, pesakit mengalami tercekik, sesak nafas, loya dan muntah. Gatal, ruam, edema Quincke boleh berkembang.

Dengan kejutan anaphylactic yang berkaitan dengan transfusi darah, gangguan vasomotor akut berkembang: kegelisahan, hiperemia kulit wajah dan dada, sesak nafas, penurunan tekanan darah dan peningkatan kadar jantung. Kejutan hemotransfusi berkembang selepas pemindahan darah yang tidak sesuai dengan faktor AB0 atau Rh. Pada pesakit dengan barah, sukar..

Untuk mengelakkan berlakunya komplikasi selepas transfusi darah untuk pesakit barah, doktor hospital Yusupov dengan berhati-hati menimbangkan petunjuk dan risiko pemindahan darah pada pertemuan majlis pakar dengan penyertaan profesor dan doktor dari kategori tertinggi. Transfusi darah di klinik onkologi dilakukan di bawah pengawasan doktor transfusi oleh jururawat berpengalaman yang mempunyai izin untuk melakukan pemindahan darah. Ujian kawalan awal dibuat (penentuan kumpulan darah pesakit dan penderma, ujian keserasian, ujian biologi). Transfusi darah dilakukan dengan kaedah titisan.

Hubungi Hospital Yusupov, di mana pusat hubungan dibuka 7 hari seminggu, sepanjang waktu. Doktor klinik onkologi melakukan pemindahan darah, dengan ketat memerhatikan keperluan arahan untuk terapi transfusi darah.

Transfusi darah untuk leukemia

Kami menjawab soalan terpenting mengenai leukemia

Kajian darah periferal dapat menunjukkan leukemia

Foto: Sergey Yakovlev

Pada bulan September, kami bertemu Veronika Rozhnovskaya, sebuah kota malaikat, yang hidupnya berubah ketika anak perempuannya Dasha didiagnosis menderita leukemia. Gadis itu berada di kelas lima ketika itu, dan doktor tidak memberi perhatian yang cukup untuk penyakitnya. Pakar perhatikan bahawa barah darah bertindak lebih agresif, semakin muda organisma, yang mempengaruhi penyakit ini. Soalan penting lain mengenai barah ini dijawab oleh Profesor Jabatan Onkologi dan Radiologi Perubatan Universiti Perubatan Negeri Ural Sergei Berzin dan pakar hematologi dari Ufa Nelly Yanturina.

Apa itu leukemia?

Leukemia adalah penyakit neoplastik sel darah. Dengan leukemia, terdapat transformasi patologi leukosit dan pembahagiannya yang tidak terkawal. Akibatnya, mereka menggantikan sel sumsum tulang yang normal, dari mana leukosit, eritrosit dan platelet yang beredar di dalam darah terbentuk.

Leukemia akut dan kronik: apa ciri mereka?

Dalam leukemia akut, terdapat lebih banyak bentuk yang disebut "muda" leukosit yang diubah, dalam leukosit kronik, sel-selnya lebih matang, ia terkumpul di hati, limpa, dan kelenjar getah bening. Gejala leukemia akut berkembang dengan lebih cepat, selama beberapa hari atau minggu. Dalam kes ini, anda perlu dimasukkan ke hospital pesakit secepat mungkin..

Pada leukemia kronik, pembahagian sel lebih perlahan, dan klinik juga berkembang pada kadar yang lebih perlahan. Klon leukemia dibawa oleh aliran darah ke seluruh tisu hematopoietik. Organ sasaran di mana metastasis disimpan adalah buah pinggang dan tulang. Dengan menetap di tisu tulang, sel-sel ini, dengan cara lain mereka disebut myeloma, mengganggu strukturnya. Ini dapat ditunjukkan dengan kerap patah tulang, sakit di tulang belakang, tulang rusuk. Leukemia kronik boleh berlanjutan selama bertahun-tahun tanpa penyimpangan yang jelas dalam kesejahteraan, maka mereka hanya dapat dikesan dengan memeriksa darah.

Bagaimana barah darah bermula??

Permulaan penyakit ini sering berlaku tanpa gejala yang jelas. Pesakit mencatat kelemahan umum, keletihan, sakit tulang yang tidak jelas, suhu yang tidak konsisten pada waktu malam dalam lingkungan 37.1-38 darjah. Tetapi dalam tempoh ini, pada beberapa pesakit, terdapat sedikit peningkatan kelenjar getah bening dan limpa. Terdapat juga perubahan dalam ujian darah - peningkatan atau penurunan jumlah leukosit, anemia.

Gejala barah darah

Leukemia boleh berlaku dengan pelbagai gejala. Dalam bentuk akut, pesakit mungkin mengadu bahawa mereka sering mengalami selesema, mereka mengalami komplikasi berjangkit atau lebam di badan, dan seseorang akan bimbang tentang penurunan berat badan secara tiba-tiba, munculnya lebam pada badan atau peningkatan kelenjar getah bening.

Gejala leukemia tidak spesifik, seperti berikut:

  • kelemahan;
  • pening;
  • suhu tinggi tanpa sebab yang jelas;
  • sakit di lengan dan kaki;
  • berdarah.

Apabila patologi membiak leukosit menggantikan sel darah lain, anemia dan pendarahan menjadi yang pertama disebabkan oleh penurunan jumlah sel darah lain - eritrosit dan platelet. Kerana pengumpulan leukosit di kelenjar getah bening, hati atau limpa, organ ini dapat meningkat, tetapi hanya doktor yang dapat mengesan gejala ini.

Apa itu leukemia yang teruk?

Dalam leukemia, substrat tumor adalah sumsum tulang, yang terdapat di semua tulang tubular dan rata. Prekursor darah berkembang di sini: eritrosit, leukosit dan platelet. Ketika sel-sel tumor mulai berkembang di tisu, tidak ada ruang untuk sel darah normal dan sihat. Sekiranya, dalam kes barah perut, kawasan yang terjejas dapat dikeluarkan, kemoterapi dapat dilakukan tepat pada waktunya dan pengampunan jangka panjang dapat dicapai, maka taktik ini tidak dapat diterima untuk barah darah..

Bagaimana diagnosis leukemia??

Pemeriksaan khusus ditetapkan - tusukan sternal: tusukan sternum dibuat, sumsum tulang diambil untuk analisis dan komposisi selularnya dikaji. Sekiranya tusukan tidak cukup maklumat, kajian tambahan akan ditetapkan - mereka menggunakan trepanobiopsi sayap iliac. Diagnosis leukemia berdasarkan hasil biopsi. Kebetulan diagnosis dibuat secara kebetulan semasa pemeriksaan perubatan atau mengisi kad kesihatan: semasa memeriksa darah periferal, myelosit dijumpai.

Siapa yang mungkin menghidap leukemia?

Terdapat bentuk leukemia akut yang boleh berkembang dari hari-hari pertama kehidupan seseorang. Orang tua terdedah kepada bentuk leukemia kronik. Semakin muda usia, penyakit ini semakin agresif, tetapi dengan kaedah rawatan moden, pesakit dapat hidup hingga 5-7 tahun. Perjalanan leukemia myeloid kronik (dan ini telah terbukti secara saintifik) sangat dipengaruhi oleh keadaan sistem saraf pesakit - jika terdapat tekanan, kemurungan, orang akan terbakar secara harfiah di depan mata kita.

Tahap rawatan barah darah

Rawatan leukemia adalah proses yang agak panjang. Rata-rata, diperlukan dari 3 bulan hingga 2-3 tahun untuk mencapai pengampunan pada leukemia akut.

Tahap pertama dan paling sukar dalam rawatan leukemia akut adalah kemoterapi intensif, dengan mana kita mesti membunuh sel-sel tumor. Pesakit harus disimpan di unit aseptik khas, di mana keadaan steril diciptakan untuk mengecualikan hubungan mereka dengan jangkitan. Pesakit pada masa ini tidak mempunyai faktor perlindungan sendiri, kerana hematopoiesis mereka telah menderita penyakit itu sendiri dan ubat kemoterapi yang digunakan. Untuk menggabungkan hasil terapi setelah tahap pemulihan (atau pemeliharaan pengampunan), keputusan dibuat mengenai perlunya transplantasi sumsum tulang..

Mana-mana, walaupun yang paling mahal, kemoterapi mempunyai hadnya, kata penceramah, dan hanya pemindahan sumsum tulang dari penderma yang sihat yang dapat "melangkah" melebihi had ini.

Apa jenis pemindahan sumsum tulang yang boleh digunakan?

Transplantasi dapat dilakukan sekiranya pesakit dimasukkan dalam keadaan remisi. Ia boleh terdiri daripada dua jenis: autotransplantasi, ketika sumsum tulang pesakit sendiri dipindahkan, dan allotransplantation, dalam hal ini tisu diambil dari penderma..

Dalam kes pertama, darah periferal diambil dari pesakit dari vena, sel induk dikeluarkan daripadanya dengan bantuan pemisah, disimpan dan dipindahkan ke bank untuk simpanan. Kemudian pesakit diberi kemoterapi terkuat, dan kemudian transplantasi dilakukan - dengan cara yang sama, sel induk disuntik melalui vena, dan mereka mula membuat keturunan baru. Secara teknikal, ia kelihatan seperti pemindahan darah. Pemindahan juga boleh dilakukan untuk leukemia kronik.

Allotransplantation memberikan hasil yang baik jika penderma adalah adik beradik, mereka mempunyai fenotip terdekat. Transplantasi walaupun dari sepupu tidak selalu begitu berjaya, tetapi tetap merupakan peluang seseorang untuk hidup.

Siapa yang boleh menjadi penderma sumsum tulang?

Penderma sumsum tulang yang terbaik adalah lelaki berusia 30-40 tahun, keluarga, dengan pekerjaan tetap. Diinginkan - dalam pengeluaran industri, di kilang. Amalan menunjukkan bahawa orang-orang inilah yang memperlakukan derma dengan tanggungjawab yang paling besar..

Seorang wanita juga boleh menjadi penderma sumsum tulang. Tetapi di sini penting untuk dipertimbangkan bahawa selepas melahirkan dan kehamilan, antibodi beredar di dalam darah wanita, dan leukosit mereka sudah siap untuk melawan antigen asing. Oleh itu, hasil pemindahan mungkin lebih teruk..

Transfusi darah untuk leukemia

Gejala leukemia akut

Semasa leukemia akut, lima peringkat dibezakan:

  • Pra-leukemia, yang sering tidak disedari.
  • Serangan pertama - peringkat akut.
  • Remisi (penuh atau tidak lengkap).
  • Relapse (pertama, ulangi).
  • Peringkat terminal.

Dari saat mutasi sel induk pertama (iaitu, semuanya bermula dengan satu sel) hingga bermulanya gejala leukemia akut, rata-rata, 2 bulan berlalu. Selama ini, sel-sel letupan berkumpul di sumsum tulang, yang tidak membiarkan sel darah normal matang dan memasuki aliran darah, akibatnya gejala klinikal penyakit ini muncul.

Tanda-tanda pertama leukemia akut boleh:

  • Demam.
  • Selera makan berkurang.
  • Sakit tulang dan sendi.
  • Kulit pucat.
  • Peningkatan pendarahan (pendarahan pada kulit dan membran mukus, mimisan).
  • Kelenjar getah bening yang tidak membengkak.

Tanda-tanda ini sangat mengingatkan pada jangkitan virus akut, oleh itu, pesakit sering dirawat, dan semasa pemeriksaan (termasuk jumlah darah lengkap) dijumpai sejumlah perubahan ciri leukemia akut..

Secara umum, gambaran penyakit pada leukemia akut ditentukan oleh sindrom dominan, terdapat beberapa di antaranya:

  • Anemia (kelemahan, sesak nafas, pucat).
  • Mabuk (kehilangan selera makan, demam, penurunan berat badan, berpeluh, mengantuk).
  • Hemorrhagic (hematoma, ruam kulit petechial, pendarahan, gusi berdarah).
  • Osteoartikular (penyusupan periosteum dan kapsul sendi, osteoporosis, nekrosis aseptik).
  • Proliferatif (kelenjar getah bening yang membesar, limpa, hati).

Di samping itu, selalunya dalam leukemia akut, komplikasi berjangkit berkembang, penyebabnya adalah imunodefisiensi (limfosit dan leukosit matang dalam darah), lebih jarang - neuroleukemia (metastasis sel leukemia di otak, yang berlanjutan sebagai meningitis atau ensefalitis).

Gejala yang dinyatakan di atas tidak dapat diabaikan, kerana pengesanan leukemia akut tepat pada masanya secara signifikan meningkatkan keberkesanan rawatan antikanker dan memberi peluang kepada pesakit untuk pemulihan sepenuhnya..

Berapa lama hidup dengan leukemia jangka hayat leukemia, prognosis leukemia, jumlah darah, orang

Leukemia (barah darah, leukemia, leukemia) adalah penyakit onkologi yang mematikan dan tidak menjamin umur panjang. Pesakit dan saudara-mara mereka berminat untuk berapa lama mereka hidup dengan leukemia, bagaimana meningkatkan kualiti hidup semasa penyakit ini. Dalam kes ini, semuanya bergantung pada petunjuk individu dan pengaruh beberapa faktor.

Mengapa kualiti hidup pesakit merosot

Dengan leukemia, bilangan limfosit dan leukosit meningkat dengan mendadak, yang tidak dapat memberikan perlindungan imun. Kelaparan oksigen sel berlaku kerana kekurangan eritrosit. Selaras dengan aliran darah ke organ dalaman, sel-sel kanser meningkatkan manifestasi klinikal:

  • mekanisme bekalan darah periferi berubah;
  • darah menjadi likat;
  • pankreas, hati, limpa, kelenjar getah bening membesar;
  • kegagalan sekunder organ dalaman berkembang.

Akibatnya, kesejahteraan pesakit bertambah buruk, migrain muncul, penglihatan jatuh, selera makan hilang. Keletihan yang teruk disertai oleh demam, demam, mimisan. Tubuh ditutup dengan hematoma, ruam, lebam. Bengkak, batuk, sakit sendi berlaku.

Kualiti hidup seseorang dengan leukemia merosot disebabkan oleh faktor-faktor berikut yang menyebabkan perkembangan patologi:

  • alkohol, merokok dan tabiat buruk lain;
  • makanan yang mengandungi bahan pengawet;
  • pendedahan kepada radiasi, bahan karsinogenik, virus onkogenik;
  • keturunan atau penyakit kongenital.

Berapa lama anda boleh hidup

Pada pesakit dengan leukemia, prognosis hidup untuk masing-masing adalah individu - rata-rata, dari 5 hingga 10 tahun. Pengampunan mungkin mengambil masa lebih lama. Ia bergantung pada jenis barah darah, tahapnya, dan tindak balas positif terhadap rawatan. Kira-kira 40% orang dewasa disembuhkan.

Terdapat beberapa faktor yang menentukan prognosis hidup dalam leukemia..

  1. Umur. Orang tua telah mengurangkan daya tahan tubuh, jadi jangka hayat pesakit seperti itu tidak lama. Kemungkinan pengampunan kekal dan bahkan pemulihan tinggi pada kanak-kanak dan orang muda.
  2. Tahap pembangunan. Pertama (A): orang hidup 10 tahun atau lebih; komposisi darah sedikit berubah; anda boleh mencapai pemulihan sepenuhnya dengan berjumpa doktor tepat pada waktunya. Kedua (B): pesakit boleh hidup dari 5 hingga 8 tahun; terdapat pendaraban sel barah dalam darah; penggunaan kaedah terapi menjamin kadar kelangsungan hidup 70-80%. Yang ketiga (C) setanding dengan tahap keempat perkembangan patologi barah, ketika seluruh tubuh dipengaruhi oleh metastasis; masa bertahan 1-3 tahun.
  3. Bentuk penyakit kronik atau akut. Dengan leukemia kronik, jangka hayat pesakit lebih lama, kerana kehadiran sel yang matang dan belum matang memperlambat perkembangan penyakit ini. Bentuk leukemia akut berkembang dengan cepat dan sukar dirawat. Kanser darah berbeza kerana kedua-dua bentuk ini adalah penyakit bebas dan tidak saling mengalir..

Dalam bentuk akut

Leukemia jenis ini, jika tidak dirawat, akan menyebabkan kematian dalam beberapa bulan. Letupan (sel tidak matang) membiak dengan cepat. Selepas ujian makmal, tahap terakhir leukemia didiagnosis. Rawatan praktikal tidak berkesan, terutama bagi mereka yang berumur lebih dari 70 tahun.

Kemungkinan meningkat jika jenis leukemia adalah limfoblastik dan rawatan dimulakan dengan segera. Antara 80% dan 90% pesakit pulih. Sekiranya jenis leukemia adalah myeloblastic - 40-50%. Ia adalah bentuk barah darah yang paling teruk..

Dalam kerosakan darah myeloblastik akut

Ciri khas leukemia ini adalah pembentukan myeloblas oleh saraf tunjang, yang tidak sihat untuk seluruh organisma. Garis myeloid yang menghasilkan leukosit terjejas di sumsum tulang.

Mereka membiak secara aktif dalam sistem peredaran darah. Sel-sel malignan ini menghalang pembentukan sel yang sihat, akibatnya seluruh tubuh dijangkiti..

Gejala utama adalah suhu di atas normal dan sensasi menyakitkan di tulang.

Kanak-kanak paling kerap mengalami lesi darah myeloid. Rawatan tepat pada masanya membolehkan anda mencapai pengampunan. Peluang penyembuhan kecil jika patologi darah diabaikan. Dengan pemindahan sel stem, harapan pemulihan meningkat.

Dalam bentuk kronik

Leukemia kronik berjalan perlahan, kerana bukan sahaja letupan, tetapi juga sel-sel yang matang terdapat di dalam aliran darah.

Dengan leukemia kronik, pesakit boleh hidup dalam jangka masa yang panjang, sehingga 20 tahun. Kadar kelangsungan hidup tinggi - hingga 95%. Dengan menggunakan terapi moden, mungkin untuk mencapai pengampunan yang stabil, terutama pada wanita. Kemoterapi membantu 75% orang bertahan pada usia tua.

5. Rawatan leukemia akut

  1. Prinsip kemoterapi untuk leukemia akut - asas rawatan
  2. Tahap perjalanan leukemia akut - kriteria
  3. Pencegahan dan rawatan komplikasi berjangkit leukemia akut. Rawatan jangkitan dengan leukemia
  4. Transfusi darah untuk leukemia akut - terapi hemokomponen
  5. Rawatan gangguan metabolik pada leukemia akut - diuresis paksa

a) Prinsip rawatan untuk leukemia myeloid akut (AML)

  1. Sejarah rawatan leukemia myeloid akut
  2. Keberkesanan kemoterapi untuk leukemia myeloid akut - prognosis
  3. Keberkesanan daunorubicin dalam leukemia myeloid akut - prognosis
  4. Peraturan untuk induksi remisi dalam leukemia myeloid akut (AML)
  5. Hasil kemoterapi untuk leukemia myeloid akut bergantung pada sitologi sel letupan
  6. Objektif ujian klinikal dalam hematologi
  7. Rawatan leukemia akut pada orang tua - kemoterapi
  8. Penerapan faktor pertumbuhan dalam rawatan leukemia myeloid akut
  9. Pencegahan dan rawatan neuroleukemia pada pesakit dengan leukemia myeloid akut (AML)
  10. Pemindahan sumsum tulang untuk leukemia myeloid akut - keberkesanannya
  11. Rawatan leukemia myeloid akut berulang - prinsip
  12. Rawatan baru untuk leukemia akut
  13. Mengatasi daya tahan ubat dalam leukemia akut - antibodi monoklonal
  14. Kaedah baru pemindahan sumsum tulang dalam rawatan leukemia akut
  15. Transplantasi sel stem hematopoietik autologous (auto-HSCT) dalam leukemia myeloid akut (AML) - keberkesanan
  16. Transplantasi sel stem hematopoietik allogeneik (allo-HSCT) dalam leukemia myeloid akut (AML) - keberkesanan
  17. Program kemoterapi myeloid leukemia akut - rejimen
  • Prognosis rawatan untuk leukemia myeloid akut - faktor prognostik
  • Bagaimana memulakan rawatan untuk leukemia myeloid akut? - terapi induksi
  • Terapi pasca remisi untuk leukemia myeloid akut - pemindahan sumsum tulang
  • Rawatan berulang leukemia myeloid akut - keberkesanan rejimen
  • Sitokin dalam kemoterapi leukemia bukan limfoblastik akut - keberkesanan

- Rawatan leukemia promyelocytic akut (APL)

  1. Sejarah rawatan leukemia promyelocytic akut (APL) - keberkesanan
  2. Retinoid dalam rawatan leukemia promyelocytic akut (APL) - terapi ATRA
  3. Kesan sampingan terapi ATRA - sindrom retinoid
  4. Prinsip moden terapi ATRA untuk leukemia promyelocytic akut (APL)
  5. Rejimen kemoterapi moden untuk leukemia promyelocytic akut (APL)
  6. Arsenik trioksida dalam rawatan leukemia promyelocytic akut (APL) - keberkesanan, kesan sampingan
  7. Mekanisme tindakan arsenik trioksida dalam leukemia promyelocytic akut (APL)
  8. Kriteria untuk pengampunan molekul dalam leukemia promyelocytic akut (APL)
  9. Rawatan kambuh molekul leukemia promyelocytic akut (APL)
  10. Rawatan leukemia promyelocytic akut (APL). Ramalan
  11. Program kemoterapi untuk leukemia promyelocytic akut - rejimen
  12. Transplantasi sel stem hematopoietik (HSCT) dalam leukemia promyelocytic - keberkesanan
  13. Gangguan hemostatik pada leukemia promyelocytic akut (APL) - diagnosis, rawatan

b) Prinsip rawatan leukemia limfoblastik akut (SEMUA)

  1. Leukemia limfoblastik akut pada kanak-kanak: diagnosis, rawatan
  2. Prinsip rawatan untuk leukemia limfoblastik akut (SEMUA)
  3. Prognosis rawatan untuk leukemia limfoblastik akut - faktor prognostik
  4. Bagaimana memulakan rawatan leukemia limfoblastik akut? - terapi moden
  5. Pencegahan kerosakan sistem saraf pusat (neuroleukemia) pada leukemia limfoblastik akut
  6. Rawatan berulang leukemia limfoblastik akut - rejimen terapi
  7. Program kemoterapi untuk leukemia limfoblastik akut - rejimen
  8. Pemindahan sel stem hematopoietik pada leukemia limfoblastik akut (SEMUA) - petunjuk
  9. Pemindahan sel stem hematopoietik autologous (auto-HSCT) pada leukemia limfoblastik akut (SEMUA) - keberkesanan
  10. Transplantasi sel stem hematopoietik allogeneik (allo-HSCT) dalam leukemia limfoblastik akut (SEMUA) - keberkesanan

Pemindahan darah untuk barah perut

Kanser perut adalah barah yang menyerang lelaki dan wanita. Sekiranya patologi dikesan pada peringkat awal, doktor menetapkan kemoterapi dan melakukan pembedahan. Pesakit dengan barah perut sering memerlukan pemindahan komponen darah - eritrosit dan massa platelet, plasma.

Pesakit dengan barah gastrik maju boleh mengalami pendarahan gastrik. Gejala-gejalanya adalah muntah "kopi kopi", pucat kulit dan membran mukus yang kelihatan, najis berwarna. Pada pesakit, degupan jantung meningkat, pendarahan arteri menurun. Mereka mungkin pingsan.

Untuk menghentikan pendarahan, pesakit diberikan ubat hemostatik, transfusi pengganti darah dengan tindakan anti-kejutan. Pesakit dengan barah perut dengan tanda-tanda pendarahan berterusan atau anemia kronik ditransfusikan dengan eritrosit atau massa platelet. Ahli onkologi di Hospital Yusupov mempunyai pendekatan individu untuk memilih produk darah untuk pendarahan yang telah berkembang dengan latar belakang barah perut.

Leukemia akut

Perkara yang paling penting untuk dipertimbangkan bagi mereka yang didiagnosis dengan leukemia akut ialah rawatan leukemia bentuk ini harus segera dimulakan. Tanpa rawatan yang tepat, penyakit ini berkembang dengan cepat.

Terdapat tiga peringkat leukemia akut
. Pada peringkat pertama, debut penyakit ini berlaku: manifestasi klinikal awal. Tempoh berakhir dengan penerimaan kesan langkah-langkah yang diambil untuk merawat leukemia. Tahap kedua penyakit ini adalah pengampunannya. Sudah menjadi kebiasaan untuk membezakan antara pengampunan lengkap dan tidak lengkap. Sekiranya terdapat remisi klinikal dan hematologi yang lengkap, yang berlangsung sekurang-kurangnya satu bulan, maka tidak ada manifestasi klinikal, dalam myelogram tidak lebih dari 5% sel letupan dan tidak lebih daripada 30% limfosit ditentukan. Dengan pengampunan klinikal dan hematologi yang tidak lengkap, petunjuk klinikal kembali normal, pada titik sumsum tulang merah, tidak terdapat lebih daripada 20% sel letupan. Pada peringkat ketiga penyakit ini, kekambuhannya berlaku. Prosesnya boleh dimulakan dengan munculnya fokus penyusupan leukemia ekstramedullary pada organ yang berlainan, sementara parameter hematopoiesis akan normal. Pesakit mungkin tidak menyatakan keluhan, namun, ketika memeriksa sumsum tulang merah, tanda-tanda kambuh kembali terungkap.

Leukemia akut pada kanak-kanak dan orang dewasa hanya boleh dirawat di institusi hematologi khusus. Dalam proses terapi, kaedah utamanya adalah, tujuannya adalah untuk memusnahkan semua sel leukemia di dalam tubuh manusia. Tindakan sokongan juga dilakukan, yang ditentukan, dipandu oleh keadaan umum pesakit. Jadi, pemindahan komponen darah dapat dilakukan, langkah-langkah yang bertujuan untuk mengurangkan tahap keracunan dan mencegah jangkitan.

Rawatan leukemia akut terdiri daripada dua peringkat penting. Pertama, terapi induksi dilakukan. Ini adalah kemoterapi di mana sel barah dimusnahkan dan tujuannya adalah untuk mencapai pengampunan sepenuhnya. Kedua, kemoterapi dilakukan setelah pengampunan dicapai. Kaedah ini bertujuan untuk mencegah kambuhnya penyakit. Dalam kes ini, pendekatan rawatan ditentukan secara individu. Kemoterapi boleh dilakukan dengan menggunakan kaedah penyatuan. Pada masa yang sama, setelah pengampunan, program kemoterapi digunakan, serupa dengan yang digunakan sebelumnya. Pendekatan intensifikasi adalah menggunakan kemoterapi lebih aktif daripada semasa rawatan. Penggunaan terapi pemeliharaan terdiri daripada penggunaan ubat dengan dos yang lebih rendah. Namun, proses kemoterapi itu sendiri lebih lama..

Rawatan dengan kaedah lain juga boleh dilakukan. Oleh itu, leukemia darah dapat dirawat dengan kemoterapi dosis tinggi, setelah itu sel induk hematopoietik dihasilkan. Untuk rawatan leukemia akut, ubat baru digunakan, di antaranya analog nukleosida, antibodi monoklonal, agen pembezaan dapat dibezakan.

Siapa yang memerlukan darah yang didermakan?

Transfusi diperlukan untuk setiap orang yang menderita barah darah. Tidak terkecuali pelbagai penyakit umum yang diprovokasi oleh kehilangan darah yang besar. Sebagai contoh, ini boleh berlaku selepas operasi yang rumit atau melahirkan anak pada wanita. Dalam kes seperti itu, penggantian semua komponen penyusun hanya diperlukan, yang akan membantu tubuh mengatasi komplikasi.

Mengenai penyakit yang kompleks seperti leukemia, dalam hal ini, transfusi hanya perlu dan dilakukan secara berkala untuk memanjangkan umur pesakit. Ini dijelaskan oleh fakta bahawa rawatan sahaja tidak akan mencukupi, dan kemoterapi pada umumnya membunuh bukan sahaja sel-sel yang berpenyakit, tetapi juga sel-sel hematopoietik yang sihat. Tanpa pemindahan, orang itu tidak akan pulih dan rawatan tidak akan berkesan..

Sekiranya anda akan menderma darah secara sukarela di pusat khas, pastikan bahawa ia pasti berguna untuk mereka yang memerlukannya. Pertama sekali, kita bercakap mengenai mereka yang mempunyai kumpulan darah yang jarang berlaku, dan sangat sukar untuk mencarinya dalam jumlah yang tepat. Perlu juga diperhatikan bahawa para saintis telah lama membuktikan bahawa sumbangan seperti itu bahkan berguna untuk penderma. Oleh itu, badan diperbaharui dan menjadikan sel-sel hematopoietik berfungsi lebih cepat dan aktif untuk membentuk sel baru dan kuat..

Yang paling penting dalam kes ini adalah platelet, eritrosit dan leukosit. Sekiranya ini tidak berlaku, orang itu mula merasa tidak enak dan, mungkin, ada keluhan tertentu. Ini hanyalah cara tambahan untuk jenis pemeriksaan, kerana tidak selalu mungkin untuk mengesan kehadiran penyakit ini atau tepat pada masanya. Oleh itu, anda tidak perlu berfikir bahawa dengan menderma darah anda boleh membahayakan diri sendiri, sekiranya anda dapat melakukannya mengikut penyelidikan perubatan.

Biasanya, seseorang yang beratnya melebihi 50 kg dapat menderma darah dua bulan sekali hingga 500 ml. Sekiranya anda tidak mengalami penyakit sampingan, menderma darah dan anda pasti akan membantu pesakit mengatasi penyakitnya.

Ciri terapi

Cara merawat leukemia, berapa banyak masa dan wang yang diperlukan, bergantung pada jenis penyakit. Dalam bentuk leukemia limfositik kronik, doktor biasanya menetapkan pendekatan tunggu dan lihat sehingga gejala keadaan pesakit bertambah buruk..

Sekiranya kemoterapi diresepkan sementara tidak ada tanda-tanda penyakit, kemoterapi boleh membahayakan: pesakit biasanya tidak memerlukan rawatan selama kira-kira lima hingga sepuluh tahun setelah diagnosis. Kadang kala doktor boleh memberi ubat, pengambilannya secara teratur dapat memperlambat perjalanan penyakit, memanjangkan usia hingga beberapa tahun dan bahkan menyembuhkan penyakit. Anda juga perlu mengikuti gaya hidup yang sihat, memantau pemakanan yang betul, anda boleh menggunakan ubat-ubatan rakyat dalam bentuk suntikan herba untuk menguatkan imuniti.

Harus diingat bahawa diet dalam kes ini tidak menyiratkan penggunaan produk makanan khas. Cukup mematuhi prinsip pemakanan yang betul. Diet harus menyediakan pengambilan mangan, nikel, kobalt, tembaga, zink ke dalam tubuh dengan makanan. Pastikan menggunakan antioksidan (vitamin C, A, E), yang melawan radikal dan menghilangkan kesan toksiknya pada badan.

Anda juga perlu makan makanan seperti sayur-sayuran, buah-buahan, bijirin, bijirin, makanan laut. Anda harus melepaskan daging babi berlemak, daging sapi, domba: produk makanan ini mengandungi banyak asid lemak yang menyumbat saluran darah, menyumbang kepada pengendapan kolesterol pada mereka, dan pembentukan gumpalan darah. Makanan yang mengandungi kafein, yang mengganggu penyerapan zat besi, juga tidak diingini. Elakkan makan makanan yang menipis darah kerana orang yang menghidap barah darah sering mengalami pendarahan.

Pada leukemia melositik kronik, kemerosotan mungkin berlaku setelah tiga tahun (krisis letupan). Ini dicirikan oleh fakta bahawa sebilangan besar sel yang belum matang memasuki aliran darah, yang menyebabkan pemburukan. Selepas ini, rawatan diperlukan sama seperti dalam bentuk leukemia limfoblastik akut, ketika ubat-ubatan rakyat, diet tidak lagi dapat membantu menyembuhkan leukemia atau memperlambat perkembangannya.

Dengan leukemia limfoblastik, kemoterapi, terapi radiasi, dan pemindahan darah ditetapkan. Kemoterapi terdiri daripada beberapa peringkat dan melibatkan pemberian ubat-ubatan, tindakannya bertujuan untuk memusnahkan sel-sel abnormal di sumsum tulang dan darah. Pada masa yang sama, sel yang sihat juga mati, yang menjelaskan kebotakan, mual dan akibat lain..

Transfusi darah diresepkan untuk menggantikan sel barah mati dan sel yang sihat. Prosedur ini melibatkan pemindahan komponennya kepada pesakit, eritrosit atau platelet yang telah mati semasa kemoterapi atau prosedur lain. Transfusi darah boleh menyebabkan kesan sampingan, jadi jika pesakit merasa lebih teruk selepas transfusi, beritahu doktor tentangnya.

Sekiranya selepas rawatan leukemia limfoblastik kembali, transplantasi atau pemindahan sumsum tulang diresepkan: pertama, sel-sel ganas dihancurkan dengan kemoterapi, kemudian diganti dengan sel induk dari penderma. Tidak semua orang dapat menahan prosedur ini, oleh itu ia ditetapkan untuk kanak-kanak dan orang muda.

Berapa lama seseorang akan hidup selepas rawatan limfoblastik atau bentuk leukemia akut yang lain bergantung pada kesihatan, usia, kaedah rawatan, pemakanan. Pada kanak-kanak berumur 2 hingga 10 tahun, jika anda mula mengubati penyakit tepat pada waktunya, adalah mungkin untuk mencapai ketiadaan gejala penyakit untuk jangka masa yang lama atau untuk menyembuhkannya sepenuhnya. Pada orang dewasa, terutama setelah enam puluh tahun, tidak ada peluang seperti itu: semakin tua pesakit, semakin sedikit harapan. Bagaimanapun, lebih awal penyakit ini dikesan dan rawatan dimulakan, semakin lama pesakit hidup..

Anemia kekurangan vitamin B12 (anemia pernisiosa, anemia merosakkan)

Vitamin B12 (= cobalamin) penting untuk pembentukan darah normal (pembentukan dan pematangan sel darah merah). Jumlah simpanan cobalamin dalam tubuh orang dewasa adalah sekitar 2-5 mg. Metabolisme vitamin sangat perlahan. Sumber vitamin B12 adalah mikroflora usus, serta produk haiwan (ragi, susu, daging, hati, ginjal, ikan dan kuning telur). Susu manusia mengandungi vitamin B12 dalam bentuk metilcobalamin, bentuk utama di mana vitamin tersebut terdapat di dalam tubuh manusia. Semasa pencernaan dalam perut, cyanocobalamin mengikat pada faktor intrinsik Castle, protein yang disintesis oleh sel parietal mukosa gastrik. Di ileum, kompleks ini diserap; dalam sel membran mukus usus kecil, vitamin B12 dilepaskan dan mengikat protein - transcobalamin, yang memberikan cyanocobalamin ke hati dan tisu lain. Gejala - seperti anemia biasa: keletihan, kelemahan, kulit pucat.

Sebab yang mungkin:

  • Konflik penurunan harga diri (tulang) + konflik aktif kemarahan wilayah - gastritis, ulser perut, barah perut (untuk keterangan lebih lanjut lihat brosur "Sistem pencernaan").
  • Sel parietal perut tidak menghasilkan faktor Castle intrinsik yang cukup -> konflik berulang atau pemulihan "tersekat" untuk mukosa gastrik endodermal - "konflik" kental "tidak dapat mencerna apa-apa" (untuk keterangan lebih lanjut lihat brosur Sistem Pencernaan).
  • Gangguan penyerapan vitamin B12 dalam usus kecil (sindrom malabsorpsi) - konflik berulang untuk mukosa usus kecil - konflik "kental" tidak dapat mencerna sepotong makanan ", biasanya dengan aspek kelaparan dengan reaksi hati (lihat brosur Sistem Pencernaan untuk perincian).
  • Kekurangan perut atau usus kecil selepas pembedahan.
  • Pengambilan vitamin B12 yang tidak mencukupi melalui makanan.

Leukemia darah akut

Leukemia akut adalah salah satu bentuk leukemia darah yang paling biasa dan berbahaya. Penyebab perkembangan penyakit ini adalah fungsi sumsum tulang yang tidak normal, yang menghasilkan perkembangan sel yang tidak normal, sel darah merah dan platelet. Selalunya, orang dewasa terdedah kepada perkembangan leukemia akut. Tetapi tidak jarang untuk mendiagnosis leukemia darah pada anak-anak..

Gejala leukemia akut sama pada orang dewasa dan kanak-kanak. Tanda-tanda pertama perkembangan penyakit onkologi sistem hematopoietik adalah peningkatan suhu, pucat wajah, perubahan warna kulit dari icteric menjadi abu-abu bersahaja. Menukar warna dan putih mata. Terdapat juga peningkatan kelenjar getah bening, yang terasa jelas, tetapi sama sekali tidak menyakitkan..

Selanjutnya, perubahan dalam kerja sistem hematopoietik juga memberi kesaksian kepada penyakit ini. Pesakit mengalami pendarahan secara tiba-tiba dan spontan di bawah kulit, pendarahan dalaman, pendarahan dari hidung, gusi, dan pendarahan di saluran gastrousus. Sel barah juga mempengaruhi sendi. Pesakit mengadu sakit dan pendarahan yang berpanjangan di sendi. Perubahan patologi berlaku dalam kerja otot jantung: takikardia berkembang, bunyi muncul. Jarang, tetapi peningkatan jumlah jantung masih didiagnosis.

Diagnostik lebih lanjut harus dilakukan oleh ahli onkologi khusus yang dapat menentukan kehadiran penyakit ini. Semasa pemeriksaan awal dan temu ramah dengan pesakit, doktor pasti akan bertanya mengenai gejala-gejalanya. Kehadiran beberapa tanda di atas memberi alasan untuk mengesyaki kehadiran barah. Namun, keputusan akhir hanya dapat dibuat setelah ujian darah makmal. Untuk ujian darah pada leukemia akut, digunakan darah vena, yang diperiksa untuk mengetahui adanya beberapa faktor sekaligus.Gambar darah dalam leukemia adalah seperti berikut: kehadiran anemia, reaksi positif terhadap antigen, kehadiran sel letupan dengan adanya "leukemia gaping" dan lain-lain. Jumlah darah juga berubah pada leukemia. Contohnya, kandungan eritrosit menurun, dan kandungan leukosit kedua-duanya sangat rendah, di kawasan 0,1 • 109 / l, dan tinggi 100-300 • 109 / l yang tidak normal.

Permulaan leukemia dibuktikan oleh banyak gejala yang fasih.

Terdapat tiga tahap perkembangan penyakit, yaitu: permulaan penyakit, atau tahap 1, pengampunan penyakit, atau tahap 2 dan kambuhnya penyakit, atau tahap 3. Walau bagaimanapun, tahap keempat penyakit ini juga dibezakan secara diam-diam, yang kini tidak dapat disembuhkan..

Adalah sangat penting untuk segera mengenal pasti penyakit dan memulakan rawatan. Kelewatan dalam kes ini boleh mengorbankan nyawa pesakit

Sekiranya pada tahap pertama kemungkinan pengampunan adalah 70 - 90%, maka pada tahap ketiga indikator ini tidak melebihi 30-50%.

Jenis leukemia

Bergantung pada gambaran klinikal penyakit pada orang dewasa dan kanak-kanak, leukemia akut dan kronik diasingkan. Yang paling berbahaya adalah bentuk akut, apabila sel-sel ganas yang belum matang muncul dalam darah dari sumsum tulang. Gejala penyakit ini membuat diri mereka terasa tidak lama selepas penampilannya, dan penyakit ini berkembang dengan cepat. Sekiranya kita bercakap tentang berapa lama orang hidup, jika anda tidak segera memulakan rawatan, maka tempoh ini adalah dari satu bulan hingga enam bulan.

Dalam bentuk kronik, orang dewasa dan kanak-kanak hidup lebih dari lima hingga sepuluh tahun. Dengan rawatan dan diet yang betul, pemulihan sepenuhnya kadang-kadang diperhatikan. Dalam bentuk ini, sel barah dapat memenuhi tujuan asalnya untuk beberapa waktu, sebab itulah penyakit ini berlangsung lama tanpa gejala yang jelas. Oleh itu, ia biasanya dijumpai semasa kajian pencegahan atau dalam rawatan penyakit lain. Gejala bentuk kronik tidak begitu jelas seperti pada leukemia akut, tetapi setelah beberapa tahun penyakit ini semakin meningkat ketika jumlah sel barah meningkat.

Leukemia limfositik kronik atau limfoblastik akut - limfosit yang belum matang diklon dalam sumsum tulang.

Leukemia myelosit kronik atau myeloid akut - sel darah yang sudah matang, tetapi belum dilepaskan diklon.

Kedua-dua bentuk barah darah kronik dan akut juga dibahagikan kepada subtipe, bergantung pada sel mana yang terkena. Selalunya, barah darah disebabkan oleh sejenis sel darah putih yang merupakan sebahagian daripada sistem imun badan.

Sebagai contoh, leukemia monositik dicirikan oleh fakta bahawa monosit, salah satu jenis leukosit, mula mengklon. Seperti banyak leukemia, penyakit ini boleh berlaku dalam bentuk akut dan kronik. Dalam bentuk kronik barah darah monositik, penindasan sel darah merah dan platelet tidak diperhatikan dalam jangka masa yang lama, walaupun gejala anemia mungkin terjadi, yang mungkin merupakan satu-satunya tanda penyakit ini selama beberapa tahun. Jumlah leukosit juga hampir normal, walaupun dengan kajian yang lebih terperinci, pertumbuhan sumsum tulang multisel dapat dilihat.

Satu lagi simptom leukemia monosit pada orang dewasa dan kanak-kanak mungkin merupakan percepatan ESR yang kuat (kadar pemendapan eritrosit). Lebih-lebih lagi, gejala ini mungkin merupakan salah satu gejala leukemia monositik paling awal dalam ujian darah makmal. Tidak seperti tahap akut, pada kanak-kanak, leukemia monositik dapat bertahan lebih dari sepuluh tahun, walaupun penyakit ini lebih biasa pada orang dewasa setelah lima puluh tahun.

Oleh kerana peningkatan pesat dalam jumlah monosit pada orang dewasa dan kanak-kanak berlaku dengan tuberkulosis, barah organ tubuh yang lain dan beberapa penyakit lain, diperlukan masa untuk menentukan kehadiran leukemia monositik. Salah satu perbezaan utama antara leukemia monosit adalah peningkatan jumlah enzim lisozim dalam darah dan air kencing, yang kepekatannya sepuluh kali lebih tinggi daripada norma. Tidak ada peningkatan dalam bentuk barah darah yang lain..