Pemantauan jantung holter, atau pemantauan EKG setiap hari: intipati pemeriksaan

Pemantauan holter, atau pemantauan Holter, adalah kaedah yang popular untuk memeriksa keadaan jantung. Tidak seperti ECG tradisional, ia membolehkan anda merakam perubahan yang berlaku semasa hidup normal pesakit, tekanan fizikal dan emosi, tidur atau terjaga, dengan menyatakan perincian yang tidak akan disedari di pejabat doktor.

Apakah pemantauan Holter dan siapa yang memerlukannya?

Pemantauan Holter 24 jam dinamakan penemu yang pertama kali membuat peranti mudah alih untuk mengambil ECG dan mencadangkan kaedah penyelidikan baru. Sebenarnya, ini adalah elektrokardiogram, berlangsung sehari atau lebih (sehingga seminggu). Sensor dipasang ke badan pesakit dengan plaster khas yang merakam aktiviti elektrik jantung. Kemudian maklumat tersebut dipaparkan di skrin komputer, doktor memeriksa data yang diperoleh dan menulis kesimpulan klinikal, yang seterusnya ditafsirkan oleh pakar kardiologi. Kadang-kadang pemantauan jantung harian menurut Holter merangkumi rakaman ECG dan tekanan darah secara serentak.

Pada hari pemeriksaan, pesakit mesti menyimpan buku harian, di mana dia menuliskan keadaan fizikal dan emosi, waktu tidur, termasuk waktu siang, makan. Sebarang perubahan dalam kesejahteraan dan ubat mesti dicatat. Pendekatan ini memungkinkan untuk mendapatkan maklumat diagnostik yang kompleks: bagaimanapun, ketiadaan perubahan ECG dengan aduan aktif adalah penting bagi doktor (dan sebaliknya).

Di samping itu, elektrokardiogram biasanya diambil pada waktu rehat atau semasa melakukan aktiviti fizikal. Ini adalah sejenis keadaan eksperimen yang diluar konteks: bagaimanapun, hanya sedikit orang yang menghabiskan sepanjang hari dengan berbaring, tidak bergerak, di sofa atau mengayuh basikal senaman dengan bersungguh-sungguh. Keistimewaan pemantauan Holter adalah tepat bahawa pesakit terus berlanjutan dan bahkan sampai tahap tertentu wajib menjalani kehidupan biasa, termasuk konflik di tempat kerja, joging di belakang bas, perjudian dalam permainan komputer di belakang monitor, menonton berita dan situasi sehari-hari yang lain, satu atau lain cara merenung karya hati. Akibatnya, adalah mungkin untuk mengenal pasti pelanggaran irama jantung dan episod gangguan bekalan darah, yang selama pemeriksaan rutin tetap "di belakang tabir".

Semua perubahan yang dapat dikesan oleh pemantauan Holter dapat dikurangkan menjadi 3 kumpulan besar:

  • pengesanan aritmia;
  • pengenalpastian iskemia miokard (bekalan oksigen ke otot jantung tidak mencukupi);
  • memantau keberkesanan rawatan.

Berikut adalah senarai petunjuk yang khusus..

Petunjuk untuk pemantauan EKG 24 jam

Doktor mengenal pasti 3 kelas petunjuk untuk ujian jantung Holter. Petunjuk kelas 1 menunjukkan keperluan mendesak untuk penyelidikan. Apabila ditunjukkan dalam kelas 2, pemantauan Holter dapat memberikan maklumat baru, mengubah diagnosis atau resep. Sekiranya terdapat petunjuk tahap 3, kajian ini tidak akan mempengaruhi diagnosis akhir, prognosis, taktik rawatan, tetapi memungkinkan untuk menilai risiko kemerosotan berikutnya.

Petunjuk kelas 1:

  • pengsan yang tidak dapat dijelaskan (sinkop), pening kepala, episod pening;
  • degupan jantung berulang dengan sebab yang tidak dapat dijelaskan;
  • penilaian keberkesanan terapi antiaritmia pada pesakit (kekerapan dan ciri aritmia ditentukan dengan tepat sebelum memulakan rawatan);
  • penilaian irama jantung dengan alat pacu jantung yang ditanamkan untuk memprogramkan parameternya atau mengenal pasti kemungkinan kerosakan fungsi alat ini.

Petunjuk kelas 2:

  • episod sesak nafas tiba-tiba, sakit dada, atau kelemahan sebab yang tidak diketahui;
  • pingsan, pening kepala, lemah atau berdebar dengan latar belakang aritmia atau rawatan yang dikenal pasti;
  • keadaan selepas serangan jantung dengan gangguan fungsi ventrikel kiri;
  • kegagalan peredaran kronik;
  • kardiomiopati hipertrofik idiopatik;
  • penilaian kemungkinan kesan aritmogenik ubat-ubatan tertentu;
  • menetapkan degupan jantung pada pesakit dengan fibrilasi atrium;
  • dokumentasi penetapan aritmia berselang;
  • menilai prestasi alat pacu jantung atau defibrilator yang ditanamkan;
  • penilaian kekerapan serangan aritmia pada pesakit dengan defibrilator implan, alat pacu jantung;
  • kecurigaan varian angina pectoris;
  • pesakit yang mengalami sakit dada yang mana ECG dikontraindikasikan;
  • pesakit sebelum dan selepas pembedahan pintasan arteri koronari yang ujian senamannya dikontraindikasikan;
  • pesakit dengan penyakit arteri koronari dan sakit dada yang didiagnosis.

Petunjuk kelas 3:

  • sinkop, keadaan presyncopal, episod kelemahan atau berdebar-debar, yang penyebabnya dikenal pasti sebelumnya;
  • gejala episod kemalangan serebrovaskular: serangan pening, tinitus, sakit kepala, penurunan penglihatan;
  • kegagalan jantung kronik;
  • hipertensi arteri dan hipertrofi ventrikel kiri;
  • keadaan postinfarction dengan fungsi ventrikel kiri normal;
  • diabetes mellitus (untuk menilai tahap neuropati diabetes);
  • pengesahan kerosakan alat implan dalam keadaan di mana kaedah penyelidikan lain juga mendedahkan kecacatan dalam operasi peranti;
  • pemeriksaan pencegahan pesakit dengan alat pacu jantung implan atau defibrillator.

Seperti yang anda lihat, senarai petunjuknya cukup luas. Pemeriksaan ini tidak mempunyai batasan umur, kerana tidak mengganggu kehidupan normal pesakit dan kerja tubuhnya.

Kontraindikasi

Kajian ini tidak mempunyai kontraindikasi mutlak. Kontraindikasi relatif adalah trauma, luka bakar dada dan pelanggaran lain terhadap integriti kulit di kawasan pemasangan sensor. Pemeriksaan akan menjadi sukar sekiranya pesakit terlalu aktif (dengan pergerakan tiba-tiba, melompat, melambai tangan, sensor mungkin keluar).

Rakaman ECG jangka panjang: prosedur

Tidak diperlukan persiapan khas untuk pemantauan Holter. Bagi lelaki dengan rambut dada tebal, lebih baik mencukur supaya sensor terpasang kuat pada badan.

Dari 3 hingga 12 elektrod dilekatkan pada kulit di kawasan dada. Jumlah mereka bergantung pada jenis alat pemantau Holter. Semakin banyak elektrod (petunjuk), semakin banyak dan tepat maklumat yang diterima.

Sejurus selepas penggunaan dan pelekapan elektrod, ECG kawalan diambil semasa rehat: pesakit diminta berdiri, duduk, berbaring di punggungnya, putar di sebelah kanan dan kiri. Oleh itu, kemungkinan perubahan yang disebabkan oleh perubahan kedudukan badan dicatatkan..

Doktor mungkin mencadangkan untuk segera membuat "ujian tangga": sebelum meninggalkan klinik, naik dan turun sejumlah tangga penerbangan.

Selepas itu, anda boleh menjalani kehidupan normal pada siang hari. Hanya prosedur kebersihan yang terhad (elektrod dan monitor itu sendiri tidak dapat dibasahi) dan permainan sukan yang aktif (seperti yang telah disebutkan, elektrod dapat keluar).

Pemeriksaan itu sendiri berlangsung dari sehari hingga seminggu, selalunya ia terhad pada hari-hari atau sedikit kurang / lebih daripadanya - 22-28 jam.

Apa yang ditunjukkan oleh Pemantauan Jantung Holter: Hasil Kajian

Doktor mula menilai hasilnya dengan kadar denyutan jantung (kadar degupan jantung pada waktu siang - 75–85 per minit, pada waktu malam - 55–65), menentukan nisbah antara indikator siang dan malam (indeks sirkadian). Perubahan indeks sirkadian menunjukkan disregulasi jantung..

Denyut jantung meningkat secara semula jadi dengan aktiviti fizikal: dalam keadaan ini, 180 dan 200 denyutan seminit dapat menjadi varian norma. Sekiranya ia meningkat tanpa sebab, keadaan ini disebut takikardia dan anda perlu mengetahui penyebabnya. Melambatkan degupan jantung hingga 40 denyutan seminit disebut bradikardia. Sebagai varian norma, ia berlaku pada atlet yang terlatih, tetapi selalunya anda masih harus mengetahui punca patologi.

Irama jantung yang normal disebut irama sinus. Ini bermaksud bahawa alat pacu jantung menghantar isyarat yang bergerak ke ventrikel dan atria, menyebabkan mereka berkontrak. Satu episod aritmia, gangguan konduksi impuls antara atria dan ventrikel, kontraksi pramatang (extrasystoles) boleh menjadi varian normal, terutama pada remaja dan orang tua. Dibolehkan dari 960 hingga 1200 kontraksi atrium pramatang (supraventricular extrasystoles) dan hingga 200 kontraksi ventrikel pramatang (extrasystoles ventrikel).

Selanjutnya, pakar menerangkan gangguan irama yang dikesan, jika ada, membuat kesimpulan mengenai kemungkinan sumber aritmia.

Selepas itu, bentuk lekukan ECG dinilai dan doktor mencari kemungkinan perubahan yang menunjukkan kekurangan peredaran darah di kawasan tertentu otot jantung.

Semua perubahan yang dikesan dibandingkan dengan buku harian pesakit. Ini boleh digunakan untuk mengesan, misalnya, episod iskemia asimtomatik semasa tekanan fizikal atau emosi, penyumbatan separa konduksi semasa tidur, dll..

Setelah meringkaskan semua perubahan yang dijumpai, doktor menerangkannya dalam protokol penyelidikan dan merumuskan kesimpulan, kesimpulan berdasarkan mana ahli kardiologi akan menarik.

Biasanya protokol dikeluarkan pada hari berikutnya selepas kajian, tetapi banyak bergantung kepada beban kerja pakar. Sememangnya, di klinik percuma, syaratnya lebih lama.

Berapakah kos pemantauan jantung Holter?

Harga untuk pemantauan jantung Holter 24 jam di Moscow berkisar antara 2 hingga 5 ribu rubel, rata-rata 3,5 ribu. Sudah tentu, harganya akan dipengaruhi oleh kos peranti itu sendiri: peranti 12 plumbum terbaru jauh lebih mahal daripada yang mencatat 2-3 petunjuk. Kelayakan doktor juga penting: adalah wajar bahawa waktu bekerja doktor muda dianggarkan lebih rendah daripada perundingan pakar dari kategori tertinggi, terutama yang mempunyai gelaran ilmiah. Urgensi penyahsulitan juga boleh mempengaruhi harga..

Pemantauan jantung secara menyeluruh adalah prosedur selamat yang hampir tidak mempunyai kontraindikasi. Kajian ini membolehkan anda menilai kerja otot jantung dalam keadaan semula jadi, dengan aktiviti normal pesakit, dan untuk mengesan kemungkinan pelanggaran irama jantung dan bekalan darah ke miokardium.

Banyak penyakit kardiovaskular dan neurologi yang berbahaya adalah asimtomatik atau paroxysmal, ini adalah keburukan mereka. Kadang kala hanya memantau tekanan darah dan degup jantung menurut Holter yang dapat mengesannya, yang seterusnya memungkinkan doktor memberi rawatan yang mencukupi dan tepat pada masanya. Malangnya, kaedah ECG klasik tidak begitu informatif seperti diagnosis Holter..

Pemantauan lubang jantung: untuk apa Holter ECG digunakan??

Sekiranya terdapat masalah dengan jantung, elektrokardiogram tidak selalu memberi maklumat. Selalunya diperlukan untuk memperbaiki kerja otot utama tubuh manusia untuk jangka masa yang lebih lama. Untuk ini, pemantauan jantung Holter digunakan..
Untuk apa Holter ECG digunakan dan dalam keadaan apa perlu - kami akan memberitahu dalam artikel ini.

Apa ini?

Pemantauan holter jantung (pemantauan ECG harian) - kaedah rakaman berterusan elektrokardiogram (ECG) selama sehari atau lebih lama menggunakan kardiorekorder yang boleh dipakai (monitor).

Inti dari kajian ini adalah merekodkan ECG ke kad memori dalam peranti secara berterusan. Setelah memproses rekod ini di komputer, doktor diagnostik fungsional memberikan kesimpulan mengenai irama, gangguannya, perubahan iskemia, kehadiran jeda.

Kaedah ini mendapat namanya dari nama saintis yang pertama kali menggunakan rakaman ECG jangka panjang pada tahun 1952.

Kaedah apa digunakan?

Sebelum melakukan pemantauan ECG setiap hari, pesakit harus diperiksa oleh doktor atau pakar kardiologi. Ini diperlukan untuk pendaftaran rujukan yang betul untuk penyelidikan, penjelasan perincian pemeriksaan (contohnya penarikan ubat), rumusan diagnosis.
Pemantauan ECG setiap hari menunjukkan:

  • jenis degupan jantung dan degupan jantung;
  • gangguan irama (extrasystoles supraventrikular dan ventrikel, gangguan irama paroxysmal, jeda);
  • perubahan ECG iskemia yang disebabkan oleh penyakit jantung iskemia;
  • dalam beberapa model - kebolehubahan kadar jantung.

Pemantauan EKG setiap hari digunakan dalam situasi berikut:

  • diagnosis aritmia dengan aduan degupan jantung yang kerap atau lambat, gangguan dalam kerja jantung, nadi yang tidak teratur, episod pening, kelemahan teruk atau kehilangan kesedaran, perasaan serangan jantung;
  • diagnostik iskemia (kebuluran oksigen) miokardium dengan aduan menekan, memampatkan, sakit terbakar di belakang sternum, terutamanya semasa bersenam, sebelum menetapkan ujian tekanan, aduan perasaan "benjolan di tekak", pedih ulu hati, episod kesakitan di rahang bawah atau siku;
  • kawalan alat pacu jantung yang dipasang;
  • memantau keadaan pesakit secara dinamik, termasuk memantau keberkesanan rawatan.

Bagaimana untuk mempersiapkan prosedur?

Pada waktu pagi sebelum peperiksaan, anda mesti mandi kebersihan. Jangan melincirkan kulit dengan apa-apa, ia mesti kering dan bersih. Lelaki sangat disarankan untuk mencukur rambut dada: ini bukan sahaja dapat menghilangkan penyingkiran elektrod yang menyakitkan, tetapi juga meningkatkan kualiti rakaman dengan ketara..

Ubat-ubatan dihentikan atas cadangan doktor. Sekiranya doktor yang menghantar kajian tidak memberikan arahan khas, semua ubat digunakan dalam dos biasa..

Sekiranya anda perlu membeli bateri untuk monitor, anda perlu memperhatikan penandaannya. Bateri mestilah beralkali (beralkali), saiz AA ("jari") atau AAA ("jari kelingking").

Sekiranya plaster pelekat kurang bertoleransi, disarankan untuk membeli plaster berasaskan sutera hypoallergenic khas di farmasi. Ia dapat membantu mencegah kerengsaan kulit.

Sebelum pemeriksaan, disarankan untuk tidur nyenyak, biasanya bersarapan, tanpa tergesa-gesa datang ke klinik. Pesakit akan lebih selesa jika memakai T-shirt yang ketat, dan di atasnya - pakaian longgar, di bawahnya adalah mungkin untuk menyembunyikan perakam. Sebaiknya wanita memakai coli.

Bagaimana pemeriksaan dijalankan?

Jururawat melekatkan elektrod pakai bulat ke permukaan depan dada, menahannya dengan pita pelekat. Selalunya terdapat 5 - 7. Kawat meninggalkan dari elektrod ke peranti kecil - perakam. Alat perakam digantung di leher pesakit (kurang kerap di tali pinggang) dalam kes khas. Setelah menghidupkan perakam, rakaman ECG bermula. Selepas itu, anda tidak perlu menyentuh monitor. Hanya perlu menekan butang di atasnya semasa menerima arahan daripada jururawat, dan ini adalah pilihan.

Pesakit diberi buku harian pemerhatian. Di dalamnya, dia mesti menunjukkan waktu tidur malam (jam berapa dia tidur pada waktu petang, pukul berapa dia bangun pada waktu pagi). Di beberapa klinik, pesakit disarankan untuk menuliskan semua tindakan dan perasaannya pada siang hari. Pada yang lain, disyorkan untuk melakukan beberapa beban..

Selalunya, pesakit disyorkan untuk menaiki tangga beberapa kali pada siang hari sehingga letih (tanpa usaha yang tidak perlu), mencatat waktu permulaan pendakian seperti itu dan menunjukkan perasaan mereka setelah beban. Catatan harian seperti itu akan membantu doktor menentukan hubungan perubahan ECG dengan senaman dan aduan..

Sekiranya pada siang hari pesakit merasakan gangguan dalam kerja jantung, berdebar-debar, pening atau sebarang aduan lain, ini juga harus dicatat dalam buku harian. Anda tidak perlu menulis secara terperinci, perkara utama adalah menunjukkan waktu aduan tersebut.

Perlu diingat masa pengambilan ubat. Anda tidak perlu sentiasa mengukur dan mencatat tekanan darah anda. Perlu diketahui waktu makan, rehat, tekanan emosi, jika mereka mengubah keadaan kesihatan.

Pesakit harus tidur seperti biasa, hanya tanpa berbaring di perutnya.

Semasa mengelupas elektrod, anda mesti memasangkannya kembali.

Keesokan paginya, pesakit kembali ke pejabat untuk mengeluarkan monitor. Rakaman tersebut kemudian dianalisis oleh doktor. Proses ini boleh memakan masa beberapa jam, jadi selalunya hasilnya siap pada keesokan harinya..

Semasa tinjauan, anda tidak boleh melalui bingkai pengesan logam di kedai, stadium, dan sebagainya. Anda boleh menggunakan telefon bimbit dan komputer. Jangan mengambil sinar-x atau pencitraan resonans magnetik pada mana-mana organ. Pemeriksaan ultrabunyi boleh dilakukan sekiranya tidak menjejaskan dada dan tidak mengganggu rakaman.

Petunjuk

  1. Aduan mengenai episod pening, kehilangan kesedaran, gangguan irama jantung.
  2. Pemeriksaan sekiranya terdapat infark miokard, kardiomiopati hipertrofik, dan penyakit jantung teruk yang lain.
  3. Sindrom WPW, sindrom selang Q-T panjang.
  4. Disyaki iskemia miokardium tanpa gejala.
  5. Sindrom sleep apnea disyaki (perisian analisis apnea tidur digunakan).
  6. Memantau operasi alat pacu jantung.

Kontraindikasi

Pemantauan EKG 24 jam tidak ditunjukkan pada penyakit radang akut pada kulit dada. Tidak ada batasan ketara lain untuk kajian ini. Ia boleh dilakukan pada usia berapa pun dan dengan penyakit bersamaan.

Apa yang perlu dibuat selepas penyelidikan?

Analisis pemantauan harian ECG adalah teks dengan banyak istilah, nombor, grafik dan gambar yang tidak jelas bagi orang awam. Oleh itu, hanya doktor yang dapat menilai dengan betul. Hubungi pakar untuk menjelaskan diagnosis, menetapkan kaedah dan rawatan penyelidikan tambahan.

Pemantauan EKG Holter - apakah itu dan bagaimana ia dilakukan

Apa ini - Pemantauan EKG Holter, dinamakan sempena penemu Holter biofisik? Teknik ini merupakan tahap peningkatan baru dalam bidang kardiologi..

Ketersediaan pemantauan berterusan terhadap kerja jantung pada siang hari atau lebih telah membuat penyesuaian terhadap konsep irama normal organ dan pelanggarannya.

Pengubahsuaian berterusan peranti membuka kemungkinan baru untuk merakam proses elektrik dalam miokardium. Ini membolehkan anda menentukan penyetempatan, tahap kerosakan pada otot jantung seakurat mungkin dan menetapkan terapi yang berkesan.

Aplikasi dan keberkesanan

Keperluan untuk pemantauan Holter ditentukan oleh situasi yang kerap ketika pesakit mengalami masalah jantung pada waktu rehat atau selepas latihan fizikal, apa-apa kejadian, tetapi rakaman ECG standard, yang dibuat setelah beberapa saat, tidak menunjukkan adanya kelainan.

Hanya pendaftaran semua degupan jantung setiap hari yang dapat menunjukkan keadaan sebenar aktiviti miokardium. Kandungan maklumat yang tinggi dari kaedah ini sangat berguna untuk mendiagnosis penyakit yang tidak simptomatik atau paroxysmal..

Sistem pemantauan Holter ECG setiap hari membolehkan:

  • Untuk menilai aktiviti fungsional miokardium, irama dan kekonduksiannya dalam keadaan gaya hidup kebiasaan, aktiviti emosi dan fizikal.
  • Nilai keadaan jantung ketika rehat, semasa tidur.
  • Tentukan kehadiran aritmia jantung, catat perubahan kitarannya, bilangan episod berulang semasa pemantauan, tempoh, intensiti, sifat (ventrikel, supraventrikular) dan keadaan untuk aritmia. Adalah penting bahawa pendaftaran harian extrasystoles (pengecutan jantung tepat pada waktunya) menunjukkan sama ada bilangannya berada dalam lingkungan normal atau tidak.
  • Untuk mengenal pasti bentuk angina pectoris (stabil, tidak stabil), termasuk iskemia miokardium tanpa gejala (tanpa rasa sakit). Kaedah ini menentukan bilangan dan jangka masa episod, serta keadaan, ambang beban dan degupan jantung di mana iskemia berkembang. Sekiranya terdapat rasa sakit di kawasan jantung, penyebab kejadiannya dikenal pasti (bekalan darah tidak mencukupi, osteochondrosis, neuralgia).
  • Untuk mengesan hubungan antara sensasi subjektif pesakit dan pembacaan objektif peranti.
  • Buat diagnosis yang tepat, tetapkan rawatan yang mencukupi dan pantau keberkesanan ubat yang diambil oleh pesakit.
  • Menilai perubahan dalam kerja jantung dengan adanya alat pacu jantung.

Perbezaan dari elektrokardiografi dan ekokardiografi konvensional

Kaedah ECG standard, ekokardiografi dan pemantauan Holter diciptakan dengan tujuan tunggal untuk mengenal pasti patologi dalam kerja miokardium. Walau bagaimanapun, perbezaan yang ketara dalam teknik menentukan kesesuaian pelaksanaannya dalam kes-kes tertentu..

Elektrokardiografi standard mengesan aritmia (tachyarrhythmia, bradyarrhythmia, fibrillation atrium), pemakanan otot jantung (penyakit iskemia) dan impuls elektrik (sekatan), tetapi hanya pada masa pemeriksaan (rakaman data).

Contohnya, serangan aritmia yang berlaku lebih awal tidak akan muncul pada rakaman ECG sejam kemudian. Juga, patologi yang tidak disertai dengan impuls elektrik (kecacatan injap rendah) tidak akan direkodkan.

Kandungan maklumat yang tidak mencukupi mengenai kaedah ECG memerlukan pengesahan pada perakam lain.

Pemantauan holter, berbeza dengan ECG standard, adalah kaedah yang lebih dipercayai dan bermaklumat dengan sebilangan besar parameter yang dianalisis.

Pendaftaran kerja jantung dilakukan dalam sehari (jika perlu, hingga 7 hari), oleh itu, semua pelanggaran sementara yang tidak kekal direkodkan pada peranti.

Kelebihan yang tidak diragukan dari model terbaru peranti untuk pemantauan Holter ECG adalah adanya fungsi tambahan untuk memantau tekanan darah harian (tekanan darah).

Ekokardiografi berbeza dengan teknik ini. Ia membolehkan anda melihat jantung pada skrin pengimbas ultrasound dan dengan itu menentukan ukuran dan ketebalan dinding ruang jantung, kadar aliran darah, kehadiran gumpalan darah di rongga, tahap proses aterosklerotik, dan juga melihat aktiviti jantung secara real time.

Ia ditetapkan sebagai pemeriksaan awal atau setelah mengesan perubahan dalam elektrokardiogram.

Petunjuk pemantauan

Kajian jangka panjang terhadap data yang direkodkan oleh alat Holter memungkinkan untuk menentukan kapan tujuan kaedah ini sesuai. Ia:

  • Keadaan pesakit, mungkin menunjukkan aritmia (pening etiologi yang tidak diketahui, pengsan, berdebar-debar jantung, kegagalan jantung).
  • Pengesanan perubahan EKG sering disulitkan oleh aritmia (infark miokard, sindrom QT panjang).
  • Keadaan yang mungkin menunjukkan penyakit arteri koronari (sakit dada, sesak nafas, terutamanya selepas bersenam, lonjakan psikoemosi), serta diagnosis iskemia jantung tanpa gejala.

  • Memantau keberkesanan terapi - rawatan ubat dan pembedahan aritmia dan penyakit jantung koronari. Perubahan selepas pentadbiran ubat, ablasi jalur, stenting dan cangkok bypass arteri koronari dinilai.
  • Memantau operasi alat pacu jantung.
  • Memantau pesakit yang berisiko terkena aritmia atau penyakit iskemia (dengan patologi jantung kongenital dan diperolehi, setelah infark miokard).
  • Hipertensi arteri dengan tanda-tanda kegagalan kardiovaskular.
  • Kekurangan peredaran darah darjah II-III, kegagalan buah pinggang.
  • Bersedia untuk pembedahan pada jantung dan organ lain pada orang dengan patologi miokardium.
  • Untuk maklumat lebih lanjut mengenai teknik dan faedahnya, lihat videonya:

    Teknik Holter 24 jam

    Peranti Holter adalah perakam mudah alih dengan berat kurang dari 0.3 kg, dipasang pada badan pesakit dengan tali pinggang khas. Setelah merosot kulit dengan larutan alkohol, elektrod dilekatkan pada titik tertentu di kawasan dada.

    Pemeriksaan standard dijalankan dalam 24 jam. Sekiranya serangan tidak dicatat pada siang hari, pemantauan meningkat menjadi 48, 72 jam atau 7 hari.

    Rakaman dilakukan di beberapa saluran (dari 2 hingga 12), tetapi yang paling biasa adalah perakam 2 dan 3 saluran. Semasa pemeriksaan pertama, peranti 12 saluran biasanya digunakan, kerana memberikan lebih banyak maklumat, dengan pemantauan berulang, 3 saluran sudah cukup.

    Selama kajian, pesakit diberi buku harian, di mana semua aktiviti, waktu tidur, ubat yang diambil, perasaan, keluhan, dan kesejahteraan diperhatikan oleh jam.

    Doktor mengesyorkan aktiviti fizikal tertentu (menaiki tangga, berjalan pantas) untuk menganalisis kerja jantung semasa dan selepas peningkatan beban.

    Selebihnya pesakit menjalani gaya hidupnya yang biasa. Setelah masa berlalu, anda mesti kembali ke klinik untuk mengeluarkan alat tersebut.

    Ciri-ciri tinjauan, cara penyediaan

    Tidak diperlukan persiapan khas untuk peperiksaan. Pengecualian adalah lelaki dengan dada yang sangat berbulu. Untuk memastikan elektrod sesuai, anda perlu mencukur rambut anda.

    Semasa pemantauan, tidak ada batasan dalam cara hidup dan diet biasa, tetapi:

    • anda tidak boleh mengambil prosedur air untuk mengelakkan kerosakan pada peranti;
    • kerosakan mekanikal dan termal pada peranti tidak boleh dibenarkan;
    • tidak berdekatan dengan talian kuasa;
    • jangan biarkan beban berpeluh meningkat, kerana ini boleh mencetuskan pengelupasan elektrod.
    Memakai alat Holter tidak menimbulkan kesulitan tertentu - ringan, padat, tenang. Beberapa ketidakselesaan mungkin disebabkan oleh ketidakmampuan mandi, dan juga halangan untuk terlalu aktif atau posisi tidur kegemaran.

    Penyahkodan hasilnya

    Setelah mengeluarkan peranti, rekod ini dimasukkan oleh doktor ke dalam komputer - penyahkod. Sistem digital menganalisis data yang dilihat dan diperbetulkan oleh doktor, kemudian kesimpulan ditulis berdasarkan mereka.

    Penyahkodan standard semestinya menunjukkan maklumat mengenai degupan jantung, ventrikel dan supraventrikular extrasystoles (gangguan irama), jeda irama, perubahan dalam selang PQ dan QT. Patologi yang dikenal pasti digambarkan oleh cetakan elektrokardiogram untuk tempoh pemantauan.

    Masa penyahsulitan mengambil masa sekitar 2 jam. Setelah meninjau hasilnya, doktor yang hadir menetapkan rawatan yang sesuai.

    Pemantauan harian ECG dan tekanan darah menurut Holter di rumah adalah salah satu kaedah yang paling boleh dipercayai dan bermaklumat untuk mendiagnosis aritmia dan penyakit jantung koronari..

    Kelebihan kaedah yang tidak dapat dipertikaikan adalah kemampuan untuk melaksanakannya dalam keadaan rumah yang biasa dan tanpa mengganggu kerja dan belajar. Pemeriksaan yang mudah dan tidak menyakitkan pada alat Holter memberikan gambaran objektif mengenai aktiviti jantung, yang memudahkan pengangkatan terapi yang berkesan.

    Pemantauan Holter

    Masa: 24 jam.
    Persiapan untuk peperiksaan: tidak diperlukan.
    Kehadiran kontraindikasi: tidak.
    Batasan: tidak ada.
    Penyediaan kesimpulan: keesokan harinya

    Pemantauan holter adalah kaedah diagnostik fungsional yang memeriksa sistem kardiovaskular. Kaedah itu dinamakan penciptanya, Norman Holter. Dengan bantuannya, rakaman berterusan dinamik jantung pada ECG dilakukan. Untuk ini, alat mudah alih (holter) dilekatkan pada tali pinggang pesakit. Kaedah diagnostik ini memberikan kemampuan untuk mengesan perubahan sekecil apa pun dalam kerja jantung dan memantau tekanan darah seseorang sepanjang hari dalam keadaan aktiviti semula jadi.

    Manfaat pemantauan Holter di "CM-Clinic"

    Perubatan moden sering menghadapi kesukaran untuk mendiagnosis penyakit kardiovaskular menggunakan kaedah ECG. Ini disebabkan oleh fakta bahawa semasa penyingkiran elektrokardiogram, pesakit berada dalam keadaan rehat; dengan sewajarnya, jantungnya berfungsi mengikut irama yang biasa, sementara semasa melakukan aktiviti fizikal atau dalam keadaan tertekan, ia dapat mengalami kerosakan. Tugas pakar CM-Clinic adalah mewujudkan keadaan untuk pemeriksaan sistem kardiovaskular yang tepat dan komprehensif. Pengenalpastian tepat pada masanya sebarang kelainan dalam kerja jantung dan melihat hasil ECG dalam dinamik hanya dapat dilakukan dengan bantuan pemantauan ECG oleh Holter.

    Semasa menjalankan pemeriksaan diagnostik kerja jantung menurut Holter di "SM-Clinic":

    • Rakaman ECG dibuat dalam 3 saluran, oleh itu, data yang diperoleh semasa kajian kerja jantung dalam 24-72 jam adalah yang paling objektif dan tepat;
    • perakam mudah alih bersaiz kecil dan diikat dengan tali pinggang, tanpa menyebabkan gangguan kepada pesakit;
    • seseorang boleh menjalani gaya hidup yang biasa dilakukannya - kehadiran alat ini secara praktikal tidak dirasakan.

    Pemantauan Holter adalah pemantauan harian yang tepat terhadap pembacaan jantung, yang selalu memungkinkan untuk memperoleh hasil yang dapat dipercayai dan membuat diagnosis yang tepat.

    Mengapa pemantauan Holter dilakukan??

    Apakah maklumat yang diberikan oleh pemantauan Holter?

    Pemantauan kadar jantung Holter setiap hari membolehkan anda menilai bekalan darah ke otot jantung, kekerapan, dan urutan kontraksi. Terima kasih kepada diagnostik, adalah mungkin untuk menentukan dan mencegah secara tepat waktu perkembangan pelbagai patologi sistem kardiovaskular, seperti:

    • aritmia (gangguan irama jantung);
    • angina pectoris;
    • hipertensi (peningkatan atau penurunan tekanan darah);
    • iskemia jantung.

    Di samping itu, pemantauan dapat memberikan maklumat yang lebih terperinci mengenai:

    • penyetempatan iskemia;
    • hubungan antara manifestasi angina pectoris, serta penyakit jantung iskemia asimtomatik dengan perubahan petunjuk ECG dan keadaan untuk berlakunya patologi;
    • sifat anjakan dan arah ST-T semasa serangan angina.

    Pemantauan jantung 24 jam adalah kaedah diagnostik yang tepat dan tepat yang membolehkan anda memperoleh sejumlah besar data mengenai kesihatan pesakit.

    Petunjuk dan kontraindikasi untuk Holter ECG

    Petunjuk untuk Pemantauan EKG Holter

    Anda harus berjumpa pakar kardiologi untuk diagnostik Holter setiap hari jika seseorang merasakan:

    • sakit jantung berterusan atau episodik yang muncul secara tiba-tiba atau dengan usaha fizikal tertentu;
    • sakit dan rasa berat di dada;
    • kelemahan pagi, mengantuk pada siang hari;
    • sesak nafas;
    • penyimpangan dalam kerja jantung semasa tekanan emosi.

    Juga, berguna untuk melakukan pemeriksaan dengan pening, pingsan. Pemantauan holter dapat digunakan bersama dengan rawatan penyakit sistem kardiovaskular untuk menilai keberkesanan langkah-langkah terapi.

    Persiapan untuk prosedur

    Holter ECG tidak memerlukan persiapan yang serius. Kadang kala doktor yang hadir boleh menetapkan pesakit untuk melakukan kardiogram terlebih dahulu.

    Bagi lelaki yang berambut dada, disarankan untuk mencukur rambutnya, kerana elektrod perakam Holter dipasang di kawasan ini. Syarat ini mesti dipenuhi untuk mendapatkan rakaman ECG yang bermaklumat dan berkualiti tinggi..

    Bagaimana diagnostik dijalankan di "SM-Clinic"

    Pemantauan holter adalah mudah. Transduser perakam ECG mudah alih kecil dilekatkan pada dada pesakit.Peralatan fiksasi biasanya diletakkan di tali pinggang. Pada penghujung hari, peranti dikeluarkan.

    Prosedur pemantauan holter adalah automatik. Tetapi orang itu juga perlu membuat sedikit usaha. Dia akan diminta untuk menyimpan buku harian, di mana perlu mencatat:

    1. Aktiviti pada waktu siang (berjalan kaki, tekanan fizikal atau emosi, dll.).
    2. Waktu rehat dan perubahan pekerjaan.
    3. Kesejahteraan semasa melakukan perkara-perkara tertentu, dan juga semasa rehat.

    Terdapat beberapa prinsip untuk melakukan pemantauan holter:

    • berpecah-belah (berdasarkan peristiwa);
    • pemalar.

    Dengan ECG Holter berterusan selama 24 jam, sehingga 100,000 degupan jantung direkodkan. Dengan catatan tetap, perakam menyimpan maklumat mengenai kitaran jantung untuk beberapa waktu sebelum bermulanya serangan aritmia atau munculnya gejala kesakitan. Fungsi ini diperlukan sekiranya tiba-tiba pesakit terlupa menekan butang pendaftaran dengan segera.

    Pemantauan Holter Fragmented dilakukan apabila gejala aritmia jarang terjadi. Penyelidikan sedemikian mungkin memerlukan masa pelaksanaan yang lebih lama. Prinsip pendaftarannya mudah: apabila pesakit merasakan tanda-tanda gangguan irama, dia menekan butang pada peranti mudah alih, dan perakam membuat elektrokardiogram.

    Setelah anda memberikan perakam dan buku harian, pakar kardiologi mengambil data dari peranti dan memasukkan maklumat dari buku harian ke dalam komputer. Sistem digital menganalisis data dan memaparkan elektrokardiogram harian. Berdasarkan maklumat ini, kesimpulan dibuat.

    Harga untuk pemantauan Holter di "CM-Clinic"

    "CM-Clinic" menggunakan pakar-pakar kardiologi dari kategori tertinggi yang mempunyai pengalaman praktikal yang luas. Setelah mengkaji elektrokardiogram yang diterima dan buku harian pesakit, doktor akan menulis dan mengeluarkan kesimpulan. Hasilnya akan memakan masa sekitar 20 minit. Rawatan yang berkesan akan ditetapkan sekiranya perlu. Kos diagnostik adalah optimum.

    Anda boleh mengetahui harga yang tepat untuk prosedur tersebut dan mendaftar untuk pemantauan Holter dari pengendali pusat hubungan "CM-Clinic" atau melalui borang pendaftaran dalam talian di laman web kami.

    Yang Perlu Anda Ketahui Mengenai Pemantauan Holter 24 Jam

    Lebih kurang Klinik Lakhta. Kita tidak tahu dari tangan keras siapa, bukannya istilah "pemantauan" yang sudah lama dan intuitif (dari bahasa Inggeris "pemerhatian, kawalan"), berkaitan dengan metodologi Norman Holter, kata "pemantauan" yang canggung dan rumit muncul dalam bahasa Rusia. Dalam bahan ini, kami mematuhi akal sehat dan menerjemahkan nama kaedahnya kerana ia ditulis dan terdengar dalam asal: pemantauan.

    Apakah pemantauan Holter?

    Elektrokardiograf berkuasa bateri mudah alih, mudah alih digunakan, yang melekat pada badan dan mencatatkan petunjuk utama jantung semasa melakukan aktiviti harian manusia.

    Apabila pesakit membuat janji temu dengan aduan masalah jantung, doktor biasanya mencadangkan EKG (elektrokardiogram) untuk menjelaskan diagnosis. Elektrokardiograf pegun standard membolehkan anda mengambil "snapshot" aktiviti elektrik umum jantung. Sekiranya tangkapan seperti itu tidak cukup bermaklumat, pemantauan Holter 24 jam ditetapkan. Teknologi ini hampir sama dengan ECG standard: wayar nipis meluas dari peranti padat yang dilekatkan pada badan, yang disambungkan melalui elektrod ke beberapa titik di dada.

    Bergantung pada sifat gejala yang ada dan anggaran kekerapan kejadiannya, doktor boleh menetapkan pemantauan Holter selama 12, 24 atau 48 jam.

    Petunjuk pemantauan yang paling biasa adalah:

    • degupan jantung yang cepat atau perlahan;
    • pening (termasuk semasa menggunakan alat pacu jantung);
    • kelemahan dan / atau keletihan;
    • berasa sesak nafas;
    • sakit dada;
    • perasaan "jantung berdebar";
    • gangguan, degupan jantung tidak sekata;
    • perasaan "degupan jantung yang terlepas".

    Banyak masalah jantung muncul secara sporadis sepanjang hari, dan sangat tidak mungkin orang itu berada di pejabat doktor pada waktu itu. Ini adalah salah satu kelebihan terpenting dari pemantauan Holter: peranti akan mendaftarkan kelainan patologi, kapan pun ia berlaku, yang akan membolehkan anda menentukan punca pelanggaran tersebut..
    Di samping itu, alat Holter membolehkan anda memantau keadaan seseorang dengan penyakit kardiovaskular yang sudah didiagnosis. Sebilangan besar orang merasa lebih selesa dengan alat yang tidak ketara seperti itu, lebih suka ia tinggal lama di hospital..

    Akhirnya, doktor boleh memerintahkan pemantauan Holter 24 jam untuk menilai keberkesanan ubat pesakit..

    Bagaimana untuk menggunakannya

    Monitor Holter sangat mudah digunakan, walaupun tekniknya kelihatan rumit dari kebiasaan. Alat perakam cukup kecil untuk diletakkan di telapak tangan anda; biasanya dipakai di leher atau pinggang. Pembantu teknikal melekatkan elektrod ke kulit menggunakan gel pelekat (lekat, lekat) khas untuk dipasang di tempat yang betul dan memastikan bacaan potensi elektrik yang betul. Sekiranya rambut tumbuh dengan cepat di kawasan ini, anda mungkin perlu mencukurnya sebelum memasang elektrod.

    Logam dalam elektrod menangkap aktiviti kontraktil jantung sebagai isyarat elektrik, yang kemudian dihantar melalui wayar ke monitor dan direkodkan di sana..

    Pada satu ketika, elektrod mungkin kehilangan lekatan yang selamat ke kulit atau jatuh sama sekali, dan sangat penting untuk meletakkannya kembali pada tempatnya. Doktor akan menerangkan bagaimana ini dilakukan.

    Apa yang mesti dicari dan apa yang diharapkan

    Doktor yang hadir akan menjawab soalan-soalan ini secara terperinci; dia juga akan menerangkan nuansa penggunaan model monitor tertentu. Garis panduan umum di bawah ini akan membantu mengelakkan pendaftaran yang salah dan mengelakkan pemeriksaan semula..
    Jangan berenang, mandi, dan mandi pada siang hari anda memakai monitor Holter anda. Anda boleh menggunakan tisu basah atau kain lap sabun - untuk kebersihan wajah, ketiak, punggung, kawasan selangkangan. Walau bagaimanapun, sangat penting untuk memastikan bahawa tidak ada air yang masuk ke peranti, wayar atau elektrod..

    Sebaliknya, kebanyakan pesakit dianjurkan untuk menghabiskan hari seperti biasa, termasuk melakukan senaman biasa, dengan ujian Holter 24 jam, kecuali jika mereka berpeluh dengan banyak atau berada di kawasan di mana alat itu mungkin basah..

    Semasa kajian, pesakit menghadiri institusi pendidikan atau pergi bekerja seperti biasa. Dalam beberapa kes, doktor meminta untuk menghadkan pengambilan alkohol atau kafein.

    Pesakit harus mencatat secara kronologi semua aktiviti harian mereka, serta sebarang gejala yang dirasakan pada siang hari. Tanda-tanda mengenai masa permulaan sakit dada paroxysmal, misalnya, akan membantu doktor, ketika menyahkod hasilnya, menentukan tempat untuk mencari penyebabnya terlebih dahulu..

    Seseorang yang menjalani kajian Holter mencatat maklumat berikut mengenai keadaan gejala:

    • apa yang dia lakukan pada masa itu;
    • makanan apa yang anda makan sebelum ini;
    • sama ada anda telah minum alkohol;
    • apakah tahap tekanan (tekanan emosi);
    • sama ada anda berada dalam keadaan aktif atau berehat.

    Ia juga sangat berguna untuk diperhatikan sekiranya elektrod terpasang dengan selamat sepanjang hari. Elektrod yang longgar atau terputus boleh menjadikan hasilnya tidak boleh dipercayai dan tidak lengkap..
    Elakkan berada di dekat sumber voltan tinggi semasa memakai monitor kerana medan elektromagnetik yang kuat dapat memutarbelitkan isyarat yang dirakam. Untuk alasan yang sama, jauhi magnet kuat yang merupakan sebahagian daripada struktur, seperti alat pengesan logam atau mesin pencitraan resonans magnetik..

    Peranti elektronik tertentu juga boleh berinteraksi dan mempengaruhi fungsi monitor Holter. Anda harus mematuhi nasihat doktor jika dia meminta anda untuk tidak menggunakan, misalnya, berus gigi elektrik, pencukur elektrik, ketuhar gelombang mikro atau telefon bimbit semasa memakai monitor.

    Pemantauan Holter 24 jam adalah kajian yang tidak invasif sepenuhnya. Ini mungkin menyusahkan sesetengah orang, tetapi tidak membawa risiko serius..

    Satu-satunya komplikasi yang mungkin berlaku adalah kerengsaan kulit di mana elektrod melekat pada badan. Oleh itu, adalah mustahak untuk memberi amaran kepada doktor anda mengenai kemungkinan reaksi alergi terhadap bahan melekit dan pelekat, jika reaksi seperti itu telah diperhatikan pada masa lalu. Dalam kes ini, adalah mungkin untuk memilih bahan tambahan yang lain secara neutral untuk menetapkan elektrod..

    Memahami hasilnya

    Pada akhir tempoh ujian, orang itu kembali ke doktor, monitor terlepas dan dikeluarkan, dan semua catatan kronologi dan tanda khas diberikan kepada doktor untuk belajar.
    Indikator objektif yang tersimpan dalam memori peranti dibandingkan dengan rekod pesakit dan mesti diambil kira semasa membuat diagnosis.

    Pemantauan holter dapat mendedahkan anomali jantung atau patologi laten, mendedahkan gejala dan kemungkinan pencetus (faktor pencetus), mengetahui hubungan masalah yang ada dengan mengambil ubat.

    Sebagai peraturan, anda mesti menunggu hasil kajian terperinci (kira-kira seminggu atau lebih).

    Langkah seterusnya

    Setelah doktor mengenal pasti sebab-sebab yang mendasari gejala yang ada, kemungkinan untuk membincangkan strategi dan taktik rawatan selanjutnya. Sekiranya pesakit sudah menjalani terapi yang ditetapkan sebelumnya, mungkin perlu membuat penyesuaian terhadap dos atau mengganti ubat apa pun.

    Dalam beberapa kes, diagnosis tetap tidak jelas walaupun setelah meneliti hasil pemantauan Holter setiap hari. Sebagai contoh, pada hari itu, masalah yang ada mungkin tidak menunjukkan gejala yang nyata, atau monitor tidak dapat melakukan aktiviti jantung yang tidak normal..

    Dalam kes-kes ini, kajian diagnostik lain juga ditetapkan, atau pemantauan yang lebih lama disarankan. Model monitor tanpa wayar dan ECG pada plaster pelekat membolehkan anda merakam irama jantung untuk jangka masa lebih lama daripada satu hari.

    Secara amnya, pemantauan Holter boleh menyebabkan ketidakselesaan jangka pendek dan sama sekali tidak dapat diabaikan, tetapi dalam beberapa kes kaedah ini ternyata menjadi sumber maklumat penting mengenai patologi miokard laten..

    ECG Holter

    Elektrokardiografi (ECG) adalah kaedah objektif untuk menilai aktiviti jantung yang umumnya dikenali di seluruh dunia. Pemantauan ECG Holter membolehkan anda merakam biopotensi jantung pada waktu siang tanpa mengganggu mobiliti dan kualiti hidup pesakit. Di Hospital Yusupov, pakar kardiologi melakukan pemantauan ECG setiap hari oleh Holter menggunakan peralatan terkini dari pengeluar terkemuka dunia. Tafsiran hasil penyelidikan dilakukan oleh doktor diagnostik fungsional, pakar terkemuka dalam bidang kardiologi.

    Kes-kes penyakit yang teruk yang dikenal pasti oleh Holter ECG dibincangkan dalam mesyuarat Majlis Pakar. Doktor dan calon sains perubatan, doktor dari kategori tertinggi mengambil bahagian dalam kerjanya. Untuk rawatan pesakit, ubat-ubatan moden digunakan, yang sangat berkesan dan mempunyai kesan sampingan yang minimum. Pesakit menjalani terapi pemulihan dengan kaedah inovatif di klinik pemulihan. Kakitangan perubatan memperhatikan kehendak pesakit dan saudara mereka. Di hospital Yusupov, anda dapat melakukan pemantauan EKG 24 jam Holter dengan harga yang berpatutan.

    Kelebihan dan Kekurangan Pemantauan EKG Holter

    Kelebihan pemantauan ECG Holter 24 jam berbanding ECG standard adalah jumlah maklumat besar mengenai potensi elektrik jantung. Dengan degupan jantung 60 denyut seminit dan kehadiran tiga kompleks dalam setiap petunjuk, tempoh rakaman EKG adalah 36 saat, dan selama pemantauan Holter harian - 86400 saat. Sehubungan itu, kebarangkalian mengesan perubahan patologi meningkat 2400 kali..

    Ujian senaman semasa pemantauan (berjalan, menaiki tangga, ergometri basikal) memungkinkan menilai toleransi senaman, mendedahkan hubungannya dengan perubahan patologi pada ECG. Doktor diagnostik fungsional semasa pemantauan Holter ECG melakukan ujian berikut yang menilai kesan sistem saraf autonomi pada sistem kardiovaskular:

    • Orthostasis aktif dan pasif;
    • Ujian Valsalva;
    • Ujian hiperventilasi.

    Dari sampel ubat, kalium paling sering digunakan, yang memungkinkan analisis mendalam mengenai proses repolarisasi, atropin - untuk diagnosis pembezaan antara bradikardia (penurunan kadar jantung), disebabkan oleh pengaruh saraf vagus, dan irama yang jarang berlaku terhadap latar belakang kerosakan pada otot jantung.

    Kepentingan pemantauan ECG harian menurut Holter terletak pada kemungkinan mengkaji indeks sirkadian (perubahan kadar jantung pada waktu yang berlainan dalam sehari). Analisis nisbah kadar denyut jantung rata-rata siang hari dan rata-rata waktu malam memungkinkan untuk menilai aktiviti simpul sinus, tahap pengaruh simpatik dan parasimpatis pada waktu yang berlainan dalam sehari. Pemantauan ECG Holter mengukur episod gangguan irama jantung dan menentukan pengedarannya pada siang hari. Parameter penting ialah bilangan extrasystoles dalam jangka masa tertentu. Ia mencirikan kepentingan klinikal extrasystole. Menganalisis hasil pemantauan sisa Holter ECG, pakar kardiologi hospital Yusupov membentuk kompleks rawatan dan pemulihan optimum individu dan menilai keberkesanannya.

    Pemantauan ECG Holter tidak terhad pada analisis elektrokardiogram. Untuk menilai peraturan denyut jantung ekstrakardial, doktor mengkaji kebolehubahannya - keparahan turun naik kadar denyutan jantung berbanding dengan nilai purata. Kebolehubahan denyut jantung adalah bukti dominasi pengaktifan parasimpatis, penurunan - simpatik. Monitor moden, yang dilengkapi dengan hospital Yusupov, memungkinkan untuk melakukan analisis komputer mengenai indikator kebolehubahan denyut jantung dan menampilkan gambar grafik - sebaran.

    Pemantauan holter mempunyai 3 kelemahan berbanding dengan ujian beban:

    • Pesakit sendiri memilih mod beban, oleh itu, degupan jantung submaximal sering tidak dicapai;
    • Beban tidak meningkat secara berterusan;
    • Mod pemuatan tidak dapat dilakukan dengan segera untuk mengawal ahli kardiologi.

    Walaupun terdapat kekurangan, pemantauan Holter ECG adalah kaedah diagnostik yang inovatif, tanpanya mustahil untuk mengesan banyak penyakit jantung.

    Petunjuk dan kontraindikasi untuk pemantauan Holter ECG

    Ahli kardiologi di Hospital Yusupov melakukan pemantauan EKG 24 jam Holter (harganya lebih rendah daripada klinik diagnostik lain di Moscow) jika terdapat petunjuk berikut:

    • Kehadiran perubahan patologi pada ECG standard (gangguan irama dan konduksi, perubahan dalam selang QT, segmen ST);
    • Keperluan untuk menilai keberkesanan rawatan dan pemulihan;
    • Memantau kerja alat pacu jantung;
    • Kehadiran aduan kesakitan di jantung;
    • Perasaan gangguan, berhenti atau tidak teratur jantung;
    • Keadaan ringan dan pingsan;
    • Menolak toleransi senaman.

    Pemantauan ECG Holter membolehkan anda menentukan petunjuk untuk implantasi alat pacu jantung buatan, dan juga memantau aktivitinya. Tidak ada sekatan umur dan kontraindikasi untuk pemantauan Holter ECG. Pemantauan ECG Holter setiap hari membolehkan ahli kardiologi meningkatkan diagnostik, menentukan jumlah dan menilai keberkesanan rawatan dan pemulihan, dan meramalkan perjalanan proses patologi. Lakukan ECG Holter dengan Harga yang Berpatutan di Hospital Yusupov.

    Teknik pemantauan ECG Holter

    Sistem pemantauan EKG harian moden adalah kompleks yang terdiri daripada alat rakaman berkomputer kecil, kabel ECG, modul perisian berkomputer. Perakam holter adalah peranti kecil dan ringan. Mereka merakam isyarat ECG setiap saat.

    Saluran kabel elektrokardiografi dilekatkan pada kulit di kawasan dada pesakit dengan menggunakan elektrod ECG sekali pakai, sama dengan elektrod semasa merakam ECG permukaan standard. Susun atur elektrod ECG di permukaan badan pesakit tidak sama untuk merakam monitor Holter ECG dua saluran, tiga saluran dan dua belas saluran. Mereka berbeza untuk peranti dari pengeluar yang berbeza. Perakam pemantau holter dilekatkan pada tali pinggang pesakit atau digantung dari sisi dalam beg pemasangan khas dengan tali bahu yang boleh disesuaikan.

    Semasa pemantauan Holter ECG setiap hari, rakaman berterusan aktiviti elektrik jantung dilakukan semasa kehidupan normal pesakit selama 24-96 jam. Setelah jangka masa ini berlalu, perakam dikeluarkan dari badan pesakit, isyarat diekstrak dan ditafsirkan. Isyarat, yang disaring dengan penekanan mod biasa dan diperkuat oleh penguat input perakam pemantauan Holter moden, dimasukkan ke penukar analog-ke-digital. Di sana mereka didigitalkan. Pengekstrakan data dari perakam dilakukan melalui kabel penghubung khas, kad flash atau sistem penghantaran isyarat tanpa wayar (Bluetooth, Wi-Fi).

    Modul perisian berkomputer menyediakan pemprosesan lebih lanjut terhadap sinyal, mendefinisi dan mengubahnya menjadi isyarat EKG, analisis data automatik dengan penentuan ciri kualitatif dan kuantitatif degupan jantung, kekonduksian, segmen ST. Ia mengeluarkan laporan statistik dan pendapat awal, mengumpulkan catatan pesakit dalam pangkalan data. Ini membolehkan ahli kardiologi menganalisis secara retrospektif rakaman ECG Holter pesakit..

    Sistem untuk merakam pemantauan EKG Holter mempunyai kemampuan perisian pemilihan gelombang R yang istimewa kerana amplitud maksimum isyarat yang dirakam dibandingkan dengan gelombang P. Properti ini membolehkan analisis automatik ciri frekuensi degupan jantung. Oleh kerana julat penukar analog-ke-digital dinamik yang rendah pada peranti yang dipakai oleh pesakit, kesulitan besar timbul dalam analisis automatik elemen ECG amplitud rendah (gelombang P atrium apa pun, gelombang fibrilatori, suara) oleh sistem. Kadar pengambilan sampel yang rendah menjadikannya sukar untuk menganalisis rangsangan alat pacu jantung. Di hospital Yusupov, alat moden digunakan untuk pemantauan Holter, di mana frekuensi pengambilan sampel dinaikkan menjadi 500 Hz atau lebih untuk meningkatkan kualiti isyarat EKG dan menekan kebisingan..

    Perekam Holter ECG mempunyai butang yang ditekan oleh pesakit ketika dia mengalami gejala kardiovaskular. Doktor menganalisis tempoh kesihatan pesakit yang lemah, hubungan antara gejala dan kehadiran atau ketiadaan aritmia jantung dan gangguan konduksi. Ini meningkatkan nilai diagnostik kaedah pemantauan ECG Holter..

    Kaedah moden pemantauan ECG ambulatori

    Untuk masa yang lama, pemantauan EKG Holter adalah satu-satunya kaedah diagnostik dengan kaedah pendaftaran elektrokardiogram permukaan jangka panjang. Teknologi moden untuk pendaftaran elektrokardiogram permukaan membolehkan doktor merekod dan menyimpan isyarat EKG dengan pelbagai jangka masa dan berkualiti. Untuk tujuan ini, alat automatik mudah alih untuk penggunaan pesakit dalam dan pesakit luar digunakan, yang memberikan pendaftaran automatik kejadian jantung dan dapat diaktifkan oleh pesakit sendiri apabila gejala patologi muncul. Peranti ini luaran dan boleh dipasang..

    Kemungkinan rakaman jangka panjang isyarat ECG didasarkan pada kemampuan pek bateri perakam elektrokardiografi untuk membuang tenaga elektrik. Semasa menggunakan 1-2 bateri (1.5 V, AA atau AAA), isyarat ECG dapat dirakam selama beberapa hari. Penggunaan bateri khas membolehkan rakaman isyarat ECG berterusan atau sekejap-sekejap selama tiga bulan. Alat perakam gelung yang dapat ditiru membenarkan rakaman aktiviti jantung dari satu setengah hingga tiga tahun.

    Sistem pemantauan jantung ambulatori merekod dan menyimpan data klinikal dan elektrokardiografi berikut:

    • Bradikardia - bilangan episod, tempoh, kekerapan purata, julat;
    • Jeda - bilangan episod, julat, jangka masa;
    • Irama penggantian atau ektopia - muatan, bilangan episod;
    • Sekatan Atrioventricular (AV) - bilangan episod;
    • Blok jantung lengkap - bilangan dan tempoh episod;
    • Tachycardia sinus - bilangan episod, tempoh, kekerapan purata, julat;
    • Ektopia atrium - beban, bilangan episod;
    • Fibrilasi atrium (fibrilasi atrium) - beban, julat, kekerapan, purata;
    • Atrial flutter - beban, julat, frekuensi, min.

    Kajian ini dijalankan dengan ectopia atau takikardia supraventrikular, takikardia kompleks lebar, ektopia ventrikel, takikardia ventrikel.

    Menentukan jenis aritmia semasa kajian jika pesakit mempunyai aduan membolehkan anda mengenal pasti hubungan antara mereka. Sekiranya tidak ada aritmia dan adanya aduan yang sesuai, aritmia dikecualikan dari asas bukti dalam perumusan diagnosis utama. Ini mempengaruhi pilihan taktik pengurusan pesakit yang lebih lanjut..

    Pemantauan ECG nosokomial (samping tempat tidur, atau pemantauan jarak jauh) digunakan jika pesakit mempunyai risiko tinggi untuk mengembangkan aritmia yang mengancam nyawa dengan latar belakang penyakit jantung struktural. Dalam kebanyakan kes, pesakit memerlukan rawatan perubatan dan berada di unit rawatan rapi. Dalam keadaan seperti itu, pemantauan ECG masa nyata dilakukan oleh sistem berwayar monitor perubatan di tepi katil pelbagai fungsi. Mereka membenarkan pengumpulan maklumat mengenai keadaan pelbagai sistem fungsional seseorang dengan pendaftaran ECG permukaan secara berterusan, pengukuran tekanan darah, invasif dan invasif tekanan darah, suhu badan, degupan jantung dan pernafasan. Apabila ambang melebihi, penggera audiovisual dihasilkan secara automatik.

    Pemantauan ECG disediakan dengan kemampuan untuk memilih petunjuk yang berbeza. Memori elektronik peranti membolehkan menyimpan data EKG individu (bergantung kepada pengeluar - lebih daripada 400 peristiwa, hingga 20 episod aritmia). Peranti dilindungi dari pengaruh elektromagnetik luaran (sistem defibrilasi, gangguan dari instrumen elektro bedah). Kuasa dibekalkan dari bateri atau rangkaian elektrik yang boleh dicas semula.

    Setelah normalisasi status klinikal, sebilangan pesakit memerlukan pemantauan ECG jangka panjang di luar dinding unit rawatan rapi. Ini mungkin berlaku kerana adanya sistem rakaman ECG jangka panjang dengan modul telemetri.

    Monitor pelekat overhead

    Doktor sering menggunakan monitor pukulan untuk pemantauan Holter ECG. Bergantung pada pengeluar, peranti boleh beroperasi dari beberapa hari hingga beberapa minggu. Saiznya kecil dan mengandungi unsur-unsur berikut:

    • Sistem sensor;
    • Litar mikroelektronik peranti rakaman;
    • Blok memori;
    • Bateri dalaman yang tertanam dalam matriks sintetik, resin, atau pelekat lain yang agak fleksibel.

    Badan monitor patch dilekatkan pada kulit pesakit di sternum atau di atas bahagian atas dada kiri. Monitor Punch mempunyai kelebihan berikut: mudah digunakan, tanpa elektrod, kalis air. Mereka menimbulkan gangguan minimum terhadap aktiviti harian pesakit. Sebilangan peranti boleh guna dan yang lain boleh digunakan semula dengan elektrod ECG sekali pakai. Ini membolehkan penggunaan peranti jenis ini bersih. Peranti mempunyai butang yang boleh ditekan oleh pesakit untuk menandakan episod simptomatik. Peranti ini menunjukkan kepatuhan pesakit terbaik untuk menyelesaikan pemeriksaan diagnostik sepenuhnya..

    Rakaman ECG melalui monitor patch, bergantung pada pengeluarnya, dilakukan melalui satu atau dua saluran. Algoritma analisis rekod yang dipatenkan dapat memproses empat belas hari data dalam masa 10 minit. Doktor dapat menerima hasil kajian hanya setelah beberapa hari, kerana data diproses oleh pakar pusat servis. Data dapat dihantar melalui pos atau saluran telemedicine dalam masa nyata.

    Untuk membuat pemantauan ECG setiap hari oleh Holter dengan harga yang berpatutan, buat janji temu dengan pakar kardiologi secara dalam talian atau dengan menghubungi hospital Yusupov. Pakar pusat hubungan akan memberi anda masa yang sesuai untuk memasang peranti pendaftaran. Setelah tamat kajian, pakar kardiologi terkemuka akan menguraikan data dalam masa 24 jam. Pemantauan holter membolehkan anda membuat diagnosis yang tepat dan terapi ubat yang betul.