Leukemia

Leukemia adalah penyakit ganas di mana proses hematopoiesis terganggu pada sumsum tulang. Akibatnya, sebilangan besar sel darah putih yang belum matang memasuki aliran darah, yang tidak dapat mengatasi fungsi utamanya - melindungi tubuh dari jangkitan. Secara beransur-ansur, mereka menggantikan sel darah yang sihat, dan juga meresap ke pelbagai organ, mengganggu kerja mereka..

Kanser darah adalah salah satu barah yang paling biasa dihidapi oleh kanak-kanak dan orang dewasa. Prognosis penyakit ini bergantung kepada banyak faktor: jenis leukemia, usia pesakit, penyakit bersamaan. Selama beberapa dekad yang lalu, kaedah rawatan leukemia yang berkesan telah dikembangkan dan terus diperbaiki..

Leukemia, leukemia, barah darah.

Leukemia, leukosis, barah darah.

Gejala leukemia boleh berkembang secara akut atau sedikit demi sedikit. Mereka tidak spesifik, bergantung pada jenis leukemia dan pada peringkat awal mungkin menyerupai selesema atau penyakit berjangkit lain..

Gejala leukemia adalah:

  • penyakit berjangkit yang kerap;
  • demam;
  • kelemahan, malaise;
  • pendarahan yang berpanjangan;
  • hematoma, pendarahan pada kulit dan membran mukus;
  • sakit perut;
  • kelenjar getah bening yang bengkak;
  • penurunan berat badan yang tidak masuk akal;
  • sakit kepala.

Maklumat umum mengenai penyakit ini

Semua sel darah - leukosit, eritrosit, platelet - terbentuk di sumsum tulang - tisu hematopoietik tertentu yang terdapat di tulang pelvis, sternum, vertebra, tulang rusuk, tulang panjang. Ini mengandungi sel induk yang menimbulkan semua sel darah. Dalam proses pembahagian, sel stem limfoid dan myeloid mula terbentuk daripadanya. Dari sel stem limfoid, limfoblas terbentuk, dan dari sel stem myeloid - myeloblas, serta pendahulu eritrosit dan platelet. Leukosit diperoleh dari limfoblas dan myeloblas. Letupan berbeza dengan leukosit matang dalam struktur dan fungsi dan mesti melalui satu siri pembahagian berturut-turut, di mana sel-sel nenek moyang semakin banyak terbentuk. Selepas pembahagian terakhir, sel darah matang dan berfungsi terbentuk dari pendahulu. Oleh itu, limfosit (sejenis leukosit) terbentuk dari sel stem limfoid, dan eritrosit, platelet dan jenis leukosit lain (neutrofil, basofil, eosinofil dan monosit) terbentuk dari sel stem myeloid. Ini adalah sel darah matang yang mampu menjalankan fungsi spesifiknya: sel darah merah menyampaikan oksigen ke tisu, platelet memberikan pembekuan darah, sel darah putih - perlindungan terhadap jangkitan. Setelah menyelesaikan tugas mereka, sel mati.

Seluruh proses pembelahan, kematian dan pematangan sel darah tertanam dalam DNA mereka. Apabila ia rosak, proses pertumbuhan dan pembelahan sel darah, terutama leukosit, terganggu. Sebilangan besar sel darah putih yang belum matang yang tidak dapat menjalankan fungsinya memasuki aliran darah, dan akibatnya, tubuh tidak dapat mengatasi jangkitan. Sel-sel yang belum matang membelah dengan sangat aktif, hidup lebih lama, secara beransur-ansur memindahkan sel darah lain - eritrosit dan platelet. Ini membawa kepada anemia, kelemahan, pendarahan yang berpanjangan, pendarahan. Leukosit yang belum matang juga dapat memasuki organ lain, mengganggu fungsinya - hati, limpa, kelenjar getah bening, dan otak. Akibatnya, pesakit mengadu sakit di perut dan kepala, enggan makan, dan menurunkan berat badan..

Bergantung pada jenis leukosit yang terlibat dalam proses patologi dan seberapa cepat penyakit ini berkembang, jenis leukemia berikut dibezakan.

  • Leukemia limfoblastik akut adalah penyakit yang berkembang pesat di mana lebih daripada 20% limfoblas muncul di dalam darah dan sumsum tulang. Ini adalah jenis leukemia yang paling biasa dan berlaku pada kanak-kanak di bawah umur 6 tahun, walaupun orang dewasa juga terdedah kepadanya..
  • Leukemia limfositik kronik berkembang dengan perlahan dan dicirikan oleh jumlah limfosit bulat kecil yang berlebihan dalam darah dan sumsum tulang, yang dapat menembusi ke kelenjar getah bening, hati, dan limpa. Leukemia jenis ini khas untuk orang berumur lebih dari 55-60 tahun..
  • Leukemia myeloid akut - dengan itu, lebih daripada 20% myeloblas dijumpai di dalam darah dan sumsum tulang, yang terus menerus membelah dan dapat meresap ke organ lain. Leukemia myeloid akut lebih kerap menyerang orang berusia lebih dari 60 tahun, tetapi ia juga berlaku pada kanak-kanak di bawah 15 tahun.
  • Leukemia myelositik kronik, di mana DNA sel stem myeloid rosak. Akibatnya, sel-sel ganas yang belum matang muncul bersama dengan sel-sel normal dalam darah dan sumsum tulang. Penyakit ini sering berkembang tanpa kesan, tanpa gejala. Leukemia myeloid kronik boleh jatuh sakit pada usia berapa pun, tetapi orang yang berumur 55-60 tahun paling rentan terhadapnya.

Oleh itu, dalam leukemia akut, sejumlah besar leukosit yang belum matang dan tidak berguna berkumpul di sumsum tulang dan darah, yang memerlukan rawatan segera. Dalam leukemia kronik, penyakit ini bermula secara beransur-ansur, sel-sel yang lebih khusus memasuki aliran darah, mampu menjalankan fungsinya untuk beberapa waktu. Mereka boleh bertahun-tahun tanpa menunjukkan diri.

Siapa yang berisiko?

  • Perokok.
  • Mereka yang terdedah kepada radiasi, termasuk semasa terapi radiasi dan pemeriksaan sinar-X yang kerap
  • Hubungan jangka panjang dengan bahan kimia seperti benzena atau formaldehid.
  • Menjalani kemoterapi.
  • Menderita sindrom myelodysplastic, iaitu penyakit di mana sumsum tulang tidak menghasilkan sel darah normal yang mencukupi.
  • Orang dengan sindrom Down.
  • Orang yang saudara-mara mereka menderita leukemia.
  • Dijangkiti virus T-sel jenis 1, yang menyebabkan leukemia.

Kaedah utama untuk mendiagnosis leukemia

  1. Kiraan darah lengkap (tanpa kiraan leukosit dan ESR) dengan kiraan leukosit - kajian ini memberi maklumat doktor mengenai jumlah, nisbah dan tahap kematangan elemen darah.
  • Leukosit. Kiraan sel darah putih dalam leukemia boleh menjadi sangat tinggi. Walau bagaimanapun, terdapat bentuk leukemia leukopenik, di mana jumlah leukosit berkurang dengan ketara kerana penghambatan hematopoiesis normal dan dominasi letupan dalam darah dan sumsum tulang.
  • Platelet. Biasanya jumlah platelet rendah, tetapi dalam beberapa jenis leukemia myeloid kronik, peningkatannya.
  • Hemoglobin. Tahap hemoglobin, yang merupakan sebahagian daripada eritrosit, dapat dikurangkan.

Perubahan tahap leukosit, eritrosit, platelet, kemunculan leukosit, tahap kematangannya membolehkan doktor mengesyaki leukemia pada pesakit. Perubahan serupa dalam nisbah sel darah mungkin berlaku pada penyakit lain - jangkitan, keadaan imunodefisiensi, keracunan dengan bahan toksik - namun, mereka kekurangan letupan dalam darah - pendahulu leukosit. Letupan mempunyai ciri khas yang dapat dilihat dengan jelas di bawah mikroskop. Sekiranya mereka dijumpai dalam darah, kemungkinan besar pesakit mempunyai salah satu jenis leukemia, jadi pemeriksaan lebih lanjut diperlukan.

  1. Formula leukosit adalah peratusan pelbagai jenis leukosit dalam darah. Bergantung pada jenis leukemia, pelbagai jenis leukosit mendominasi. Sebagai contoh, dalam leukemia myeloid kronik, tahap neutrofil biasanya meningkat, basofil dan eosinofil dapat meningkat, dan bentuknya yang belum matang mendominasi. Dan dalam leukemia limfositik kronik, sebahagian besar sel darah adalah limfosit.
  2. Biopsi sumsum tulang - mengambil sampel sumsum tulang dari tulang sternum atau pelvis menggunakan jarum halus, yang dilakukan selepas anestesia. Kemudian, di bawah mikroskop, kehadiran sel-sel leukemia di sumsum tulang pesakit ditentukan..

Selain itu, doktor boleh menetapkan:

  1. Tusukan lumbar untuk mengesan sel leukemia di cairan serebrospinal yang memandikan saraf tunjang dan otak. Pensampelan CSF dilakukan dengan menggunakan jarum halus yang dimasukkan di antara vertebra lumbal ke-3 dan ke-4 setelah anestesia tempatan.
  2. X-ray dada - mungkin menunjukkan kelenjar getah bening yang membesar.
  3. Kajian sitogenetik sel darah - dalam kes yang sukar, analisis dibuat untuk kromosom sel darah dan dengan demikian jenis leukemia ditentukan.

Taktik untuk merawat leukemia ditentukan oleh jenis penyakit, usia pesakit dan keadaannya yang umum. Ia dijalankan di jabatan hematologi hospital. Rawatan leukemia akut harus dimulakan sedini mungkin, walaupun dalam kasus leukemia kronik, dengan perkembangan penyakit yang lambat dan kesihatan yang baik, terapi mungkin ditunda.

Terdapat beberapa rawatan untuk leukemia.

  1. Kemoterapi adalah penggunaan ubat khas yang memusnahkan sel leukemia atau menghalangnya daripada membelah.
  2. Terapi radiasi - pemusnahan sel leukemia menggunakan sinaran pengion.
  3. Terapi biologi - penggunaan ubat-ubatan yang berfungsi sama dengan protein tertentu yang dihasilkan oleh sistem imun untuk melawan barah.
  4. Transplantasi sumsum tulang - Pesakit dipindahkan dengan sel sumsum tulang normal dari penderma yang sesuai. Pra-rawatan dengan kemoterapi atau terapi radiasi dosis tinggi untuk memusnahkan semua sel yang tidak normal di dalam badan.

Prognosis penyakit ini bergantung pada jenis leukemia. Dengan leukemia limfoblastik akut, lebih daripada 95% pesakit disembuhkan, dengan leukemia myeloid akut - sekitar 75%. Dalam leukemia kronik, prognosis dipengaruhi oleh tahap penyakit di mana rawatan dimulakan. Leukemia jenis ini berkembang dengan perlahan, dan jangka hayat purata pesakit adalah 10-20 tahun.

Tidak ada pencegahan leukemia khusus. Untuk diagnosis penyakit yang tepat pada masanya, perlu menjalani pemeriksaan perubatan pencegahan secara berkala..

Analisis yang disyorkan

  • Analisis darah umum
  • Formula leukosit
  • Pemeriksaan sitologi tanda baca, pemecahan organ dan tisu lain

Ujian darah untuk leukemia - persiapan untuk kajian, petunjuk pada kanak-kanak dan orang dewasa

Darah putih, leukemia, leukemia adalah istilah yang digunakan berkaitan dengan penyakit ganas sistem hematopoietik. Di sumsum tulang, proses pematangan sel terganggu. Sel darah yang tidak normal dalam jumlah besar memasuki aliran darah, sel yang sihat mati. Menguraikan ujian darah menunjukkan penyakit berbahaya.

Bersedia untuk ujian darah

Untuk mendapatkan hasil yang boleh dipercayai, anda perlu bersiap sedia untuk mengumpulkan bahan makmal. Indikator kuantitatif dan kualitatif berubah dengan tekanan fizikal dan saraf yang berlebihan, penggunaan produk makanan tertentu, pendedahan sinar-X dan teknik diagnostik perkakasan lain. Kiraan darah untuk leukemia seluas mungkin, tertakluk kepada peraturan berikut:

  1. Derma darah pada waktu pagi.
  2. Berhenti makan makanan dalam 8 jam (sekurang-kurangnya).
  3. 2 minggu sebelum prosedur, tidak termasuk mengambil ubat. Sekiranya mustahil untuk membatalkannya, adalah perlu untuk memberi amaran kepada doktor mengenai ubat yang diresepkan..
  4. Kecualikan makanan berlemak dari diet dalam 2 hari.
  5. Tenang, berehat sebelum prosedur.
  6. Dilarang merokok sejam sebelum ujian.
  7. Minum air tidak dilarang.

Kajian makmal mengenai bahan biologi untuk leukemia, kaedah lain untuk mendiagnosis kerja organ hematopoietik (tomografi, ultrasound organ perut, sinar-x) ditetapkan oleh doktor. Senarai analisis merangkumi:

  1. Klinikal. Menentukan petunjuk sel darah utama. Yang pertama dan paling ketara.
  2. Biokimia. Mengungkap gangguan fungsi organ dalaman, membantu menetapkan terapi pembetulan.
  3. Tusukan sumsum tulang dan kelenjar getah bening.

Kiraan darah lengkap untuk leukemia

Membezakan antara bentuk leukemia kronik dan akut. Dalam kes pertama, bilangan sel darah patologi yang lebih matang di limpa, kelenjar getah bening, hati, dan darah meningkat. Penyimpangan yang ketara dari norma indikator kuantitatif unsur seragam menunjukkan adanya patologi. Ujian darah untuk leukemia pada orang dewasa (dengan kursus kronik) mempunyai ciri-ciri berikut:

  • Anemia (penurunan jumlah hemoglobin yang ketara, dengan syarat pesakit tidak mengalami kehilangan darah dan operasi). Pada peringkat awal penyakit, indikatornya mungkin tetap normal. Penurunan hemoglobin yang tajam adalah ciri tahap patologi lanjutan.
  • Penurunan bilangan sel darah merah (sel merah yang mengangkut oksigen dan karbon dioksida). Ia adalah 1.0-1.5x10¹² / l (nilai normal 3.6-5.0x10¹² / l).
  • Poikilositosis (pelanggaran fungsi eritrosit).
  • Penurunan kandungan prekursor eritrosit (retikulosit).
  • Peningkatan tajam (leukositosis) atau penurunan (leukopenia) dalam jumlah sel darah putih (sel darah putih yang memberikan tindak balas pertahanan imun). Ia bergantung pada jenis dan tahap penyakit ini. Turun naik dalam jumlah leukosit lebih ketara pada kanak-kanak..
  • Thrombocytopenia (penurunan jumlah platelet, yang terlibat dalam proses pembekuan darah). Penunjuk menurun kepada 20x109 / l (norma 180-320x109 / l).
  • Beberapa jenis leukosit hilang (eosinofil, basofil).
  • Peningkatan kadar pemendapan eritrosit (ESR), penunjuk melebihi 15 mm / jam.
  • Anisositosis (saiz sel darah yang berbeza).
  • Membekukan strawberi liar untuk musim sejuk
  • Ubat baru untuk selesema dan selsema
  • Selendang sangkakala - cara merajut dan memakai

Dalam bentuk penyakit yang akut

Pertumbuhan sel darah yang tidak matang yang tidak terkawal adalah ciri khas bentuk patologi akut. Perubahan dalam analisis umum pada penyakit progresif serupa dengan perubahan pada leukemia kronik. Ciri khasnya adalah seperti berikut:

  • Tahap hemoglobin sangat berkurang (mencapai 20 g / l, pada kadar 120 g / l pada wanita dan 130 g / l pada lelaki).
  • Kegagalan leukemia diucapkan - terdapat sebilangan besar sel yang belum matang (limfoblas, eritroblas, myeloblas), kandungan bentuk matang tidak signifikan. Terdapat sedikit atau tidak ada unsur struktur peralihan.

Biokimia darah

Untuk menjelaskan diagnosis, menentukan bentuk dan tahap leukemia, analisis biokimia dilakukan. Penyelidikan makmal menggunakan penanda tumor melengkapkan maklumat. Ia membolehkan anda menentukan kehadiran metastasis. Gambar berikut menunjukkan patologi:

  • kurang dari norma jumlah zat berikut: fibrinogen (protein yang mengambil bahagian dalam pembekuan darah), albumin (protein yang membentuk bahagian tak terpisahkan dari plasma), glukosa;
  • peningkatan kandungan adalah khas untuk sebatian seperti: urea, bilirubin, asid urik, gamma globulin, AST (aspartate aminotransferase - enzim yang terlibat dalam pertukaran asid amino penting), LDH (dehidrogenase laktat - enzim untuk pemecahan glukosa dan pembentukan asid laktik).

Ujian darah untuk leukemia

8 minit Pengarang: Lyubov Dobretsova 1085

  • Ciri umum penyakit ini
  • Cara menentukan leukemia dengan analisis
  • Ciri diagnostik dari pelbagai bentuk
  • Bagaimana persediaan untuk analisis
  • kesimpulan
  • Video-video yang berkaitan

Diagnosis barah yang tepat pada masanya meningkatkan keberkesanan rawatan mereka dan meningkatkan prognosis bagi pesakit. Salah satu kaedah diagnostik tersebut adalah analisis. Penyahkodan mereka yang betul membolehkan anda menentukan proses patologi apa yang berlaku di dalam badan. Selalunya, pemeriksaan komprehensif dilakukan, termasuk ujian darah, air kencing, tinja, cecair sendi dan tisu lain. Ujian darah adalah kaedah termudah untuk mengenal pasti leukemia atau barah darah. Ini adalah penyakit ganas sistem hematopoietik, yang dinyatakan dalam peningkatan jumlah leukosit yang belum matang - sel darah putih. Kerana ini, penyakit ini kadang-kadang disebut leukemia. Keberkesanan rawatan patologi ini meningkat sekiranya ujian dijalankan tepat pada waktunya dan rawatan dimulakan.

Ciri umum penyakit ini

Leukemia adalah barah darah. Patologi ini juga disebut leukemia atau leukemia. Bagaimanapun, ciri penyakit ini adalah bahawa kerja sistem hematopoietik terganggu, terutama fungsi sel darah merah. Sumsum tulang menghasilkan sejumlah besar sel darah putih yang belum matang yang tidak dapat menjalankan fungsi normalnya. Lebih-lebih lagi, mereka tidak mati setelah beberapa saat, seperti leukosit biasa, tetapi terus beredar di dalam darah. Akibatnya, darah kehilangan fungsinya dan fungsi normal badan terganggu..

Gejala leukemia tidak spesifik, mereka boleh diserang dengan pelbagai penyakit lain. Oleh itu, kaedah yang paling menunjukkan untuk mendiagnosis patologi ini adalah ujian darah. Dianjurkan untuk melakukannya secara berkala, terutama apabila tanda-tanda seperti itu muncul:

  • kelemahan teruk, penurunan prestasi;
  • peningkatan suhu badan;
  • penurunan berat badan yang tidak dijangka;
  • hilang selera makan;
  • pendarahan yang kerap di bawah kulit;
  • peningkatan pendarahan membran mukus, mimisan;
  • lebam;
  • penyakit berjangkit yang kerap;
  • dyspnea;
  • kelenjar getah bening yang bengkak.

Keadaan ini harus menjadi alasan untuk pergi ke doktor dan pemeriksaan lengkap. Ujian darah klinikal akan membantu mengenal pasti penyakit pada peringkat awal. Lagipun, patologi ini menyebabkan perubahan serius dalam komposisi kualitatif dan kuantitatif sel darah..

Leukemia adalah akut dan kronik. Kedua-dua bentuk patologi dapat didiagnosis bukan hanya pada orang dewasa, tetapi juga pada anak. Dalam proses akut penyakit ini, metastasis cepat berlaku, patologi menyebar di luar sumsum tulang. Ini membawa kepada kerosakan pada semua organ dalaman, terutama hati dan ginjal..

Pada orang dewasa, leukemia akut myeloid paling biasa. Ini adalah tumor malignan dari garis darah myeloid. Risiko mengembangkan patologi ini meningkat seiring bertambahnya usia, walaupun jarang terjadi. Leukemia myeloid tanpa rawatan dengan cepat membawa kepada kematian pesakit, oleh itu sangat penting untuk mendiagnosis tepat pada waktunya.

Kanak-kanak paling kerap terkena leukemia limfoblastik akut. Ini adalah jenis penyakit yang paling biasa. Leukemia limfositik dicirikan oleh peningkatan jumlah leukosit belum matang atau limfoblas. Dalam bentuk patologi akut, kerosakan pada semua organ berkembang pesat kerana fakta bahawa fungsi sel darah terganggu.

Leukemia kronik berkembang dengan perlahan dan selalunya tidak simptomatik. Pada masa yang sama, pesakit merasa tidak sihat, kelemahan.

Ini meningkatkan prognosis pemulihan. Oleh itu, walaupun dengan sedikit kemerosotan kesejahteraan, disarankan untuk menjalani pemeriksaan dan melakukan ujian darah.

Cara menentukan leukemia dengan analisis

Ujian darah untuk leukemia adalah kaedah diagnostik utama. Terdapat tanda-tanda khas gambaran darah yang hanya wujud dalam penyakit ini. Pertama sekali, ini adalah apa yang disebut "kegagalan leukemia". Penunjuk ini menunjukkan kehadiran hanya leukosit muda dan sel-sel matang dalam darah. Pada masa yang sama, tidak ada bentuk peralihan sel darah putih, yang paling penting untuk kesihatan dan imuniti yang kuat..

Analisis menunjukkan perubahan ketara dalam gambar darah, baik pada peringkat akut dan kronik. Mereka juga penting untuk memantau keberkesanan rawatan. Tafsiran hasil dan diagnosis dibuat oleh doktor bergantung pada usia dan kesihatan umum pesakit. Pelbagai petunjuk biasanya dianalisis. Perubahannya dapat dilihat pada banyak patologi lain, tetapi kehadiran 2-3 tanda sudah menunjukkan leukemia. Biasanya ini adalah anemia, penurunan jumlah sel darah merah dan platelet, peningkatan ESR, anisositosis dan ketiadaan basofil.

Ujian darah untuk leukemia pada kanak-kanak menunjukkan perubahan yang sama seperti pada orang dewasa. Cuma norma kandungan unsur yang dibentuk bergantung pada usia. Biasanya, kanak-kanak mempunyai bentuk leukemia akut, di mana petunjuk dalam analisis berada jauh di luar julat normal. Bayi biasanya jatuh sakit pada usia 3-4 tahun, dan patologi mereka menampakkan diri dalam bentuk akut.

Selalunya, ujian darah klinikal umum dilakukan untuk mendiagnosis penyakit ini. Ia membolehkan anda menilai tahap leukosit dan unsur terbentuk yang lain. Sebagai tambahan, analisis biokimia ditetapkan. Adalah perlu untuk menilai keadaan organ dalaman. Ujian darah untuk leukemia juga dilakukan semasa rawatan. Ini membantu memantau keberkesanan terapi..

Semasa pengampunan, jumlah darah meningkat dengan ketara dan hampir hampir normal. Tetapi untuk membuat kesimpulan bahawa leukemia tidak berkembang, ujian sumsum tulang dan pemeriksaan lain juga diperlukan. Dengan pengampunan dalam plasma, jumlah sel letupan berkurang, yang dalam bentuk akut penyakit ini dapat mencapai 80%.

Analisis am

Kaedah utama untuk mendiagnosis leukemia adalah jumlah darah lengkap. Ini membolehkan anda mengira bilangan semua elemen berbentuk dan membandingkannya dengan norma. Tanda diagnostik utama penyakit ini adalah kegagalan leukemia. Ia dicirikan oleh ketiadaan bentuk peralihan sel darah putih, sementara terdapat sedikit leukosit matang.

Di samping itu, keadaan darah menurut analisis umum dalam leukemia akut mempunyai ciri lain yang membolehkan doktor menyimpulkan bahawa penyakit ini ada..

  • Anemia, atau penurunan jumlah hemoglobin dengan leukemia, selalu diperhatikan. Dalam bentuk kronik, ia menurun secara beransur-ansur, pada peringkat awal ini hampir tidak dapat dilihat. Dalam bentuk leukemia akut, anemia berkembang dengan mendadak. Biasanya tahapnya 2 atau lebih kali lebih rendah daripada biasa.
  • Bilangan sel darah merah menurun. Di samping itu, fungsi dan kualiti sel darah merah terganggu..
  • Bilangan sel darah putih meningkat atau menurun. Leukosit memberikan pertahanan imun badan, dan dalam penyakit ini jumlahnya berubah-ubah. Keadaan ini amat ketara pada kanak-kanak. Selain itu, beberapa jenis leukosit sama sekali tidak ada - ini adalah eosinofil, neutrofil dan basofil.
  • Thrombocytopenia berkembang, yang dinyatakan dalam penurunan jumlah platelet. Pada masa yang sama, pembekuan darah bertambah buruk, sebab itulah lebam sering muncul pada kulit..
  • Kadar pemendapan eritrosit sangat meningkat.
  • Anisositosis diperhatikan. Ini adalah keadaan di mana ukuran sel darah berbeza, yang mengganggu fungsi mereka..

Petunjuk ini sangat berbeza dari yang seharusnya normal pada manusia. Biasanya terdapat jadual pada borang analisis yang membolehkan anda menentukan tahap penyimpangan.

Biasanya, dengan leukemia, tahap hemoglobin turun menjadi 85 unit atau bahkan lebih rendah, kadang-kadang menjadi 20 g / l. ESR meningkat kepada 20-30, jumlah eritrosit turun menjadi 1-1.5, dan platelet - hingga 20 unit.

Biokimia

Dengan mengkaji petunjuk ujian darah untuk leukemia, anda dapat menentukan tahap dan jenisnya. Tetapi ini sukar dilakukan hanya dengan bantuan analisis umum. Oleh itu, diperlukan analisis biokimia. Ia membolehkan anda menilai keadaan organ dalaman dan kehadiran metastasis.

Penyimpangan yang ketara dari norma sebilangan sebatian kimia menunjukkan proses patologi. Pertama sekali, ini adalah protein yang terlibat dalam pembekuan darah dan mengekalkan keadaan normalnya, serta glukosa. Jumlah mereka berkurang. Aktiviti aspartat aminotransferase meningkat. Selain itu, dengan leukemia limfositik, kandungan urea, bilirubin, beberapa enzim, globulin gamma dan asid meningkat.

Kadang kala pesakit juga menjalani ujian darah sitokimia dan imunologi. Mereka membolehkan anda menentukan jenis sel letupan, yang diperlukan untuk temujanji terapi yang mencukupi. Analisis imunologi, sebagai tambahan, membantu mengetahui jenis leukemia dan membolehkan anda mengenal pasti pelbagai kelainan genetik yang terdapat pada lebih daripada 90% pesakit.

Ciri diagnostik dari pelbagai bentuk

Pada asasnya, diagnosis patologi ini berlaku mengikut analisis umum. Perubahan gambar darah menunjukkan pelanggaran proses pembentukan darah. Sebilangan besar penyakit ini biasa berlaku pada semua bentuk dan tahap leukemia. Tetapi dengan pelbagai jenisnya, beberapa ciri dapat diperhatikan.

Sebagai tambahan kepada kegagalan leukemia, trombositopenia dan anemia pada leukemia myeloblastik, sebilangan besar myeloblas, sel yang belum matang yang biasanya dijumpai di sumsum tulang, semestinya terdapat dalam darah. Dalam bentuk kronik patologi jenis ini, bilangan leukosit, eosinofil dan basofil meningkat.

Dengan leukemia limfoblastik, sebagai tambahan kepada gejala umum, bilangan limfosit dan limfoblas meningkat. Dan dengan bentuk kronik, semua bentuk peralihan limfosit yang muncul dalam proses limfopoiesis terdapat dalam darah. Biasanya proses ini mesti berlaku di sumsum tulang..

Bagaimana persediaan untuk analisis

Untuk menentukan secara tepat kehadiran patologi dengan ujian darah, ia mesti dijalankan dengan betul. Persiapan yang teliti untuk prosedur itu penting bagi pesakit..

Oleh itu, untuk mendapatkan hasil yang boleh dipercayai, anda perlu mengikuti beberapa peraturan:

  • darah mesti didermakan pada waktu pagi;
  • analisis dilakukan semasa perut kosong, sekurang-kurangnya 8 jam harus berlalu dari makanan terakhir;
  • disarankan untuk berhenti minum ubat 2 minggu sebelum analisis, jika ini tidak mungkin, anda perlu memberi amaran kepada doktor mengenai perkara ini;
  • ikuti diet selama 2-3 hari sebelum prosedur, sangat penting untuk tidak makan makanan berlemak;
  • jangan merokok sejam sebelum analisis;
  • anda perlu bertenang dan berehat sebelum prosedur itu sendiri, disarankan untuk duduk sebentar, kerana aktiviti fizikal juga mengubah indikator.

kesimpulan

Ujian darah dapat mendiagnosis leukemia pada peringkat awal. Perubahan indikator cukup spesifik untuk patologi ini, tetapi pendekatan bersepadu masih digunakan, dan doktor harus terlibat dalam penyahkodan hasilnya. Setelah mendapati terdapat sekurang-kurangnya dua tanda leukemia dalam analisis, pekerja perubatan mesti memberi pemeriksaan yang lebih mendalam kepada pesakit.

Bagaimana mengenali leukemia dengan ujian darah?

Ahli Hematologi, MD Sergei Semochkin mengenai leukemia limfoblastik akut

Ahli Hematologi, Profesor Jabatan Onkologi, Hematologi dan Terapi Sinaran, Universiti Perubatan Penyelidikan Nasional Rusia dinamakan NI Pirogova dari Kementerian Kesihatan Rusia, Doktor Sains Perubatan Sergei Semochkin berkata: adakah mungkin untuk mengenali leukemia limfoblastik akut (SEMUA) pada peringkat awal dan didiagnosis dengan ujian darah; menjelaskan bagaimana SEMUA dirawat dan siapa yang ditunjukkan untuk pemindahan sumsum tulang (BMT).

Apakah simptom awal leukemia limfoblastik akut? Bolehkah mereka dilihat dan dikenali SEMUA?

Dalam kes ini, semuanya cukup sederhana, kerana kata "akut" bermaksud bahawa penyakit ini tiba-tiba dan selalunya gejala sangat ekspresif. Gejala yang paling biasa adalah demam, iaitu peningkatan suhu badan. Demam boleh menjadi subfebril dan diucapkan, hingga 39 darjah. Akan ada perubahan yang berkaitan dengan kerosakan pada sumsum tulang. Penurunan hemoglobin akan menyebabkan kelemahan dan keletihan yang cepat. Kelenjar getah bening boleh membesar, ketidakselesaan di rongga perut mungkin muncul kerana peningkatan ukuran hati dan limpa. Mungkin terdapat gejala pendarahan - walaupun semasa menggosok gigi. Pada sesetengah pesakit, SEMUA boleh bermula dengan manifestasi neurologi seperti sakit kepala, pening, dan masalah lain. Simptomologi luas, tetapi dalam kes ini agak akut, timbul secara tiba-tiba.

Bolehkah ujian darah didiagnosis? Apa yang akan dia tunjukkan?

Sebagai peraturan, dalam ujian darah ada petunjuk yang jelas: pertumbuhan hematopoiesis berubah, jumlah leukosit melebihi julat normal - ia boleh jatuh di bawah nilai normal, atau boleh menjadi sangat besar. Saya telah berjumpa dengan pesakit di mana jumlah leukosit pada kadar 4 hingga 9 ribu meningkat menjadi 200 ribu per μl. Trombosit juga banyak dikurangkan dalam beberapa kes, tetapi yang utama adalah perubahan bilangan leukosit. Penanda yang sangat penting adalah pembebasan sel tumor ke dalam darah ketika sel awal yang belum matang muncul di dalam darah, yang disebut sel letupan. Sekiranya sel letupan dikesan dalam ujian darah, maka kemungkinan besar ini adalah leukemia akut atau sindrom myelodysplastic.

Bagaimana pesakit mendapatkan pakar hematologi?

Ujian darah dengan perubahan ciri adalah alasan untuk segera memanggil ambulans dan dimasukkan ke hospital pesakit di hospital khusus. Semasa merawat kanak-kanak dan remaja, ahli onkohematologi, sebagai peraturan, mempunyai satu atau dua hari untuk diagnosis, rawatan harus dimulakan seawal mungkin. Diagnosis merangkumi ujian darah berulang, kemudian - pengesahan diagnosis, yang mana biopsi sumsum tulang dilakukan. Pada kanak-kanak kecil, ia dilakukan di bawah anestesia umum, pada orang dewasa - di bawah anestesia tempatan. Dengan bantuan jarum kecil, saya membuat tusukan sternum atau ilium. Pada kanak-kanak, tusukan sternum tidak dilakukan. Sampel sumsum tulang yang dihasilkan, seperti tabung uji darah biasa, akan dihantar ke makmal, di mana pelbagai ujian akan dilakukan untuk mengesahkan diagnosis. Kriteria utama adalah peningkatan jumlah sel letupan. Adalah mustahil untuk menentukan varian leukemia hanya dengan penampilan dan jumlah sel letupan. Kembali pada tahun 1913, terbukti bahawa terdapat limfoid, dan terdapat varian myeloid leukemia. Untuk pengesahan, kaedah makmal khas digunakan: imunologi dan kimia. Terdapat peranti khas - sitometer aliran, dengan bantuan penanda yang menentukan sel jenis ini ditentukan. Untuk menentukan subtipe leukemia akut, pelbagai kajian genetik digunakan untuk mendapatkan terapi yang lebih disasarkan pada pesakit ini..

Apakah punca SEMUA? Terdapat pendapat bahawa leukemia jenis ini sangat berkaitan dengan masalah persekitaran, diwarisi dan sering terjadi pada mereka yang sudah pernah mengalami sejenis barah. Adakah benar atau tidak?

Penyebab sebenar leukemia pada orang dewasa hanya dapat diketahui dalam 5% kes, dalam 95% tidak jelas apa yang menyebabkan apa. Kanak-kanak agak lebih menarik..

Bagaimana leukemia berlaku? Mutasi primer tertentu berlaku pada bahan genetik sel, yang dengan sendirinya tidak selalu menyebabkan leukemia. Selepas itu, yang lain bergabung dengan mutasi ini, dan ketika penyakit itu muncul, banyak kejadian molekul telah terkumpul di dalam sel, yang mana gabungannya menyebabkan munculnya penyakit. Puncak leukemia limfoblastik akut berlaku pada kanak-kanak berumur dua hingga empat tahun, maka kejadiannya berkurang. Puncak seterusnya jatuh pada 18-29 tahun, kemudian kemelesetan semula. Selepas 60 tahun - pertumbuhan kecil lagi.

Pada beberapa anak kecil, terdapat komponen kongenital tertentu dari masalah ini. Terdapat kes SEMUA pada janin atau bayi yang baru lahir, ketika anak dilahirkan dengan penyakit ini, atau jatuh sakit pada tahun pertama kehidupan. Ujian darah tali pusat menunjukkan bahawa bayi yang baru lahir mengalami kerosakan leukemia, mutasi kongenital yang boleh menyebabkan leukemia. Dan mutasi ini disebabkan oleh faktor keturunan yang berfungsi semasa perkembangan intrauterin. Menurut pelbagai sumber, jumlah bayi seperti itu berkisar antara 1 hingga 5%. Selanjutnya, banyak bergantung pada keadaan berjangkit di sekitar anak. Banyak jangkitan kanak-kanak menyumbang kepada pembentukan sistem imun yang normal yang meneutralkan faktor keturunan.

Sekiranya kita bercakap mengenai masalah persekitaran, maka tidak ada kaitan yang jelas dengan mereka..

Adakah sinaran UV, gelombang mikro, cahaya matahari, radiasi mempengaruhi?

Di Hiroshima dan Nagasaki, kejadian meningkat selama kira-kira 12 tahun. Selepas Chernobyl, banyak yang menderita kelenjar tiroid, tetapi kejadian leukemia tidak meningkat. Semuanya bergantung pada jenis isotop yang dilepaskan ke persekitaran. Di Fukushima, ini juga tidak terjadi, kerana kepekatan bahan radioaktif sangat dicairkan dengan air laut..

Bahaya sinaran ultraviolet telah terbukti secara saintifik hanya berkaitan dengan melanoma. Tidak ada hubungan yang jelas dengan SEMUA. Kami tidak membenarkan bekas pesakit kami mengunjungi solarium dan tidak mengesyorkan berjemur, kerana walaupun hubungannya belum terbukti, faktor ini juga tidak dapat dikesampingkan..

Ketika datang ke radiasi gelombang mikro, ketuhar gelombang mikro di rumah benar-benar selamat..

Bagaimana SEMUA dirawat? Apa yang menanti pesakit?

Konsep rawatan SEMUA, yang masih menjadi asas SEMUA protokol rawatan, dikembangkan oleh pakar pediatrik Amerika Donald Pinkel pada tahun 1962. Ini merangkumi empat tahap: induksi pengampunan, penyatuan, kesan pada sistem saraf pusat dan tahap terapi pemeliharaan yang panjang selama dua hingga tiga tahun. Di seluruh dunia, rawatan dijalankan mengikut protokol klinikal yang dikembangkan sebagai hasil kajian koperasi. Menurut beberapa kajian, kepatuhan yang ketat terhadap protokol meningkatkan kelangsungan hidup pesakit sebanyak 15-20% berbanding dengan rawatan individu. Protokol mengandungi semua tindakan: dari hari pertama hingga yang terakhir. Ini mengandungi petunjuk mengenai bagaimana dan pada saat apa untuk menilai komplikasi yang timbul dan apa yang harus dilakukan dengan mereka. Terdapat dua pusat di Rusia yang secara aktif mengejar protokol tersebut. Pusatkan mereka. Dmitry Rogachev, di mana Alexander Isaakovich Karachunsky selama bertahun-tahun, sejak awal 1990-an, telah mengetuai serangkaian protokol "Moscow - Berlin". Setiap lima tahun, reka bentuk protokol disemak semula untuk meningkatkan rawatan kategori pesakit tertentu. selama bertahun-tahun dari awal tahun 90-an, satu siri protokol Moscow-Berlin. Setiap lima tahun, reka bentuk protokol diubah untuk meningkatkan rawatan kategori pesakit tertentu. Dalam praktik orang dewasa, ini adalah Pusat Penyelidikan Perubatan Nasional Hematologi, di mana mereka melakukan penyelidikan koperasi mengenai leukemia limfoblastik akut pada orang dewasa..

Bilakah transplantasi sumsum tulang (BMT) ditunjukkan??

Berbeza dengan leukemia myeloid akut, terdapat sedikit petunjuk untuk BMT allogeneic (dari penderma). Ini diresepkan kepada pesakit yang belum mencapai pengampunan dalam ketentuan yang ditentukan dalam protokol atau mempunyai varian sitogenetik penyakit yang tidak baik. Dalam amalan pediatrik, lebih daripada 90% kanak-kanak pulih, dan kira-kira 15-20% adalah calon untuk BMT allogenik. Pada orang dewasa, peratusan pesakit yang memerlukan transplantasi sedikit lebih tinggi, kerana fakta bahawa pembedahan genetik berisiko tinggi menjadi lebih banyak dan tindak balas terhadap rawatan standard lebih buruk. Semasa kami membincangkan leukemia myeloid kronik, kromosom Philadelphia - translokasi - muncul di sana (9; 22). Dengan SEMUA, ini adalah faktor prognosis yang benar-benar negatif. Pada kanak-kanak, mutasi ini berlaku pada kurang dari 5% kes; pada orang yang berumur lebih dari 50-60 tahun, kira-kira separuh daripada garis B-ALL SEMUA akan bersama kromosom Philadelphia. Berbeza dengan leukemia myeloid kronik, penggunaan perencat tirosin kinase dalam leukemia limfoblastik akut tidak begitu berjaya. Itulah sebabnya, dalam praktik orang dewasa, BMT harus dilakukan pada sekitar 30% pesakit. Ambang umur BMT allogenik adalah sekitar 55, yang wajar.

Berapa kerap SEMUA kambuh berlaku??

Sekiranya kita bercakap mengenai orang dewasa, maka kambuh berlaku dalam hampir 40% kes. Terdapat kambuh awal yang berlaku tepat pada terapi. Dalam kes ini, perlu mengubah rawatan, menjadikannya lebih sengit dan sukar. Dalam kes sedemikian, TCM biasanya ditunjukkan. Kambuh lewat boleh berlaku 20 tahun kemudian. Sayangnya, kita tidak dapat menghilangkan sebab yang menyebabkan penyakit ini - ia mungkin akan kembali.

Adakah mungkin merancang kehamilan selepas SEMUA?

Kemoterapi jangka panjang merosakkan kesuburan, jadi lebih baik melakukan pemeliharaan sperma / oosit, dan lebih baik daripada embrio - ini adalah kaedah yang lebih dipercayai. Pada lelaki, sebagai peraturan, spermatogenesis mengalami gangguan serius, tetapi pada wanita keadaannya agak baik. Peluang untuk hamil dan melahirkan bayi yang sihat adalah tinggi. Sekiranya sekurang-kurangnya lima tahun berlalu dalam pengampunan, tidak ada batasan.

Bolehkah kehamilan menjadi pencetus kambuh??

Mungkin tidak. Ini tidak biasa seperti pada beberapa penyakit lain, di mana kehamilan boleh menjadi faktor yang memprovokasi..

Adakah SEMUA diwarisi?

Leukemia limfoblastik adalah penyakit yang jarang berlaku, jadi kemungkinan ia terjadi pada anak yang dilahirkan oleh ibu bapa setelah SEMUA sangat rendah.

Bagaimana SEMUA akan dilayan pada masa akan datang?

Nampaknya asas untuk rawatan penyakit onkologi pada masa akan datang adalah pengaktifan imuniti mereka sendiri. Kita perlu menyesuaikan sistem imun untuk mengenali dan menghilangkan sel barah. Kami sekarang berada di tahap awal dalam pengembangan terapi CAR-T, tetapi setelah beberapa lama teknologi akan diperbaiki sehingga, kemungkinan besar, ia akan menjadi salah satu kaedah terapi utama untuk sejumlah kanker hematologi. Inti kaedahnya adalah bahawa T-limfosit pesakit sendiri dikumpulkan dan dihantar ke makmal khas. Makmal ini mungkin ada di bandar, negara lain - tidak menjadi masalah. Di makmal, T-limfosit ini diprogramkan semula: maklumat mengenai sel-sel tumor yang terdapat di dalam tubuh pesakit muncul di dalamnya. Setelah memprogram ulang, T-limfosit disuntik kembali ke pesakit, mereka mendapati sel-sel barah dan remisi berlaku. Cabaran utama adalah membuat proses pengiktirafan kualiti dan mengembangkan protokol rawatan standard.

Banyak persoalan timbul dalam memahami biologi penyakit ini, kerana setiap kesnya sangat individu. Kita hanya biasa mengetahui kerosakan yang teruk, tetapi setiap kerosakan individu menyebabkan berlakunya penyakit yang berbeza. Kita sudah dapat mengurutkan genom sel tumor sepenuhnya dan, yang paling penting, belajar memahami apa yang penting dalam patogenesis dan bagaimana ia dapat dipengaruhi, maka kita akan mendekati penyembuhan lengkap penyakit ini. Inilah masa depan.

Gejala leukemia dengan ujian darah

Dengan leukemia, proses pematangan dan pembahagian sel darah di sumsum tulang terganggu. Sel darah putih yang tidak matang, berkembang, memenuhi darah. Kehidupan sel yang sihat tidak lama. Mereka mati setelah jangka waktu tertentu, sementara leukosit yang berpenyakit meneruskan jalannya dalam bulatan. Kewujudan normal organisma menjadi mustahil.

  • Analisis apa yang dilakukan untuk mendiagnosis leukemia
  • Kiraan darah dalam analisis untuk leukemia
  • Pada orang dewasa
  • Pada kanak-kanak
  • Bagaimana leukemia ditakrifkan
  • Penyebab leukemia

Analisis apa yang dilakukan untuk mendiagnosis leukemia

Untuk menentukan kehadiran penyakit ini, bersama dengan gejala yang tidak spesifik, ujian berikut diambil kira:

  1. Kiraan darah lengkap rutin untuk leukemia dapat mengesan penyakit, dan bahkan sebelum gejala ciri muncul.
  2. Kimia darah.
  3. Di masa depan, sumsum tulang diambil untuk analisis, biopsi kelenjar getah bening, ultrasound, MRI dilakukan, kaedah diagnostik radiasi digunakan.

Kiraan darah dalam analisis untuk leukemia

Dalam penyakit akut, sel leukemia bermetastasis dalam masa yang sangat singkat. Sel muda menjadi asas substrat selular.

Penyakit kronik, sebaliknya, berkembang untuk masa yang lama dan tidak simptomatik. Sel yang sihat digantikan oleh letupan barah selama bertahun-tahun. Tetapi, menurut ujian darah, dapat ditentukan bahawa penyakit itu memulakan pekerjaannya yang merosakkan..

Pada orang dewasa

Baru-baru ini, orang yang berumur 60 tahun lebih cenderung mendapat darah putih. Tetapi sekarang 57% pesakit dewasa didiagnosis dengan leukemia myeloid akut. Lebih-lebih lagi, leukemia myeloid akut mempengaruhi orang yang berumur produktif, berbunga - 30-50 tahun. Ekologi menggegarkan imuniti. Pertimbangkan jumlah darah untuk leukemia pada orang dewasa.

Ujian darah umum untuk leukemia menunjukkan:

  • penurunan eritrosit yang mendadak menjadi 1-1.5x1012 / l;
  • secara beransur-ansur, tetapi dengan stabil, bilangan retikulosit menurun. Ia mencapai 10-27%;
  • kadar pemendapan eritrosit meningkat;
  • bilangan leukosit kedua-duanya rendah - 0,1x109 / l, dan tinggi - 00-300x109 / l, bergantung pada sifat barah;
  • pada masa yang sama, bilangan platelet dikurangkan dengan ketara;
  • pada leukemia kronik, tidak ada sel peralihan dalam darah. Hanya muda yang belum matang dan sedikit matang;
  • basofil dan eosinofil tidak terdapat dalam darah pesakit;
  • dengan perkembangan penyakit ini, tahap hemoglobin menurun menjadi 20 g / l.

PENTING. Anda perlu menderma darah untuk analisis umum sekurang-kurangnya sekali setahun. Kajian mengenai banyak petunjuk membolehkan anda menentukan permulaan leukemia apabila belum ada gejala lain.

Dalam serum darah, analisis biokimia menunjukkan peningkatan tahap:

  • urea;
  • asid urik;
  • gamma globulin;
  • bilorubina.

Aktiviti aspartate aminotransferase (AST), lactate dehydrogenase (LDH) juga meningkat.

Pada masa yang sama, tahap glukosa, albumin dan fibrinogen menurun.

Ujian imunologi mendedahkan kelainan genetik pada 92% pesakit.

Pada kanak-kanak

Kanak-kanak lebih kerap daripada orang dewasa menderita leukemia limfoblastik akut. Penyakit ini menampakkan diri pada kanak-kanak berusia tiga hingga empat tahun.

Leukemia kronik pada kanak-kanak bermula tanpa gejala. Kadang-kadang ia dapat dikenal pasti dengan ujian darah umum. Seperti pada orang dewasa, ujian darah untuk leukemia pada kanak-kanak dicirikan oleh:

  • penurunan bilangan sel darah merah;
  • penurunan retikulosit, yang berlaku secara beransur-ansur;
  • peningkatan ESR;
  • anemia yang ketara;
  • perubahan bilangan leukosit (dari tahap minimum ke peningkatan);
  • penurunan bilangan platelet.

Perubahan darah ini menunjukkan kemungkinan adanya leukemia. Pemeriksaan kanak-kanak dapat mengenal pasti permulaan penyakit dan menyembuhkannya secara radikal.

Bagaimana leukemia ditakrifkan

Gejala leukemia pertama pada orang dewasa tidak dapat dilihat dari awal penyakit ini..

Walau bagaimanapun, ini adalah tanda-tanda:

  • kelemahan;
  • keletihan teruk;
  • penyakit berjangkit yang kerap;
  • hilang selera makan;
  • sakit sendi;
  • pendarahan dari hidung, gusi;
  • sesak nafas anemia;
  • hemofilia.

Dengan leukemia myelo- dan monoblastik, suhunya sering meningkat. Ukuran limpa dan ginjal meningkat, sementara hati tidak teraba.

Dengan leukemia limfoblastik, nodus limfa inguinal dan axillary meningkat. Kadang kala salah satu testis bertambah besar. Walaupun tidak ada rasa sakit, ujian darah segera diperlukan. Pembesaran kelenjar getah bening sering disertai dengan batuk kering dan sesak nafas.

Dalam seperempat kes, meningitis leukemia didiagnosis. Tanda-tandanya: muntah, kelemahan, sakit kepala, sawan, persepsi yang tidak mencukupi mengenai kenyataan, mudah marah, sawan, pingsan Masalah pendengaran dan penglihatan mungkin berlaku. Dalam cecair serebrospinal, penunjuk sitosis dan sel letupan meningkat.

Kulit berubah menjadi merah atau coklat pada tahap leukemia tahap lanjut.

Penyebab leukemia

Terdapat banyak sebab untuk penyakit berbahaya ini:

  1. Jangkitan yang memprovokasi perubahan sel.
  2. Keturunan. Leukemia sering dijumpai pada saudara terdekat atau generasi kemudian.
  3. Sel darah dapat diubahsuai dengan toksin kimia.
  4. Sebilangan ubat, jika dosnya melebihi, menyebabkan kesan leukemia.
  5. Pendedahan radiasi juga boleh merosakkan kromosom.

Jangan berkecil hati jika anda atau keluarga anda telah didiagnosis. Diagnosis sangat sukar, tetapi lebih awal rawatan dimulakan, semakin banyak peluang untuk sembuh. Perlu diperhatikan oleh pakar dan terus menjalankan semua prosedur yang ditetapkan

Perubahan parameter ujian darah untuk leukemia

Leukemia adalah penyakit ganas pada organ hematopoietik. Penyakit ini adalah peringkat pertama tumor sumsum tulang. Sehubungan dengan itu, lebih awal penyakit ini dikesan, semakin besar kemungkinan hasilnya berjaya. Untuk ini, disyorkan untuk melakukan ujian darah sekurang-kurangnya sekali setahun. Ujian darah untuk leukemia mempunyai ciri tersendiri, yang mana seorang doktor yang berpengalaman dapat mengesyaki bermulanya perkembangan penyakit serius ini. Pertimbangkan apakah penyakit ini, dan apakah ciri-ciri perubahan indikator.

Kanser darah atau leukemia

Ahli onkologi memanggil barah darah sebagai hemoblastosis. Konsep hemoblastosis merangkumi sekumpulan penyakit tumor pada tisu hematopoietik. Sekiranya sel malignan muncul di sumsum tulang, hemoblastosis disebut leukemia. Sekiranya sel-sel malignan berkembang di luar sumsum tulang, mereka bercakap mengenai hematosarkoma..

Leukemia adalah nama untuk beberapa jenis penyakit di mana jenis sel hematopoietik merosot menjadi sel malignan. Sel ganas berkembang biak dan menggantikan sel darah dan sumsum tulang yang normal.

Jenis leukemia bergantung pada sel hematopoietik mana yang menjadi ganas. Oleh itu, leukemia myeloid berkembang apabila pematangan normal leukosit granulositik terganggu, leukemia limfositik - dengan kecacatan dalam pengeluaran limfosit.

Pakar membezakan antara leukemia akut dan leukemia kronik.

  • Leukemia akut dicirikan oleh pertumbuhan sel darah tidak matang (muda) yang tidak terkawal.
  • Leukemia kronik dicirikan oleh peningkatan jumlah sel darah yang lebih matang di kelenjar getah bening, darah, hati, limpa.

Selalunya, leukemia berlaku pada kanak-kanak berumur 3-4 tahun dan pada orang dewasa 60-69 tahun.

Ujian darah untuk leukemia

Beberapa perubahan pada petunjuk ujian darah umum pada leukemia mungkin menunjukkan perkembangan proses ganas.

  1. Penurunan tahap hemoglobin dalam darah (anemia). Doktor harus diberi amaran mengenai penurunan indikator ini sekiranya pesakit tidak mengalami kehilangan darah (pembedahan, pendarahan). Dalam kes ini, anemia mungkin tidak ada pada tempoh awal leukemia. Tetapi pada tahap lanjut penyakit ini, hemoglobin menurun dengan ketara. Di samping itu, hemoglobin yang sangat teruk adalah ciri leukemia akut..
  2. Penurunan tahap sel darah merah (sel darah merah yang membawa oksigen dan karbon dioksida) dalam darah. Dalam kes ini, bilangan eritrosit menurun kepada 1.0-1.5 × 10 12 / l pada kadar 3.6-5.0 × 10 12 / l.
  3. Penurunan kandungan retikulosit (dalam proses hematopoiesis prekursor eritrosit).
  4. Perubahan bilangan limfosit (sel darah putih yang bertanggungjawab terhadap imuniti badan). Dalam kes ini, bilangan leukosit dapat meningkat atau menurun. Turunnya jumlah leukosit pada kanak-kanak adalah ciri khas. Peningkatan atau penurunan tahap leukosit dalam darah bergantung pada jenis leukemia dan tahap penyakit.
  5. Kegagalan leukemia adalah kehadiran dalam darah terutama sel termuda dan sebilangan kecil bentuk matang (neutrofil tersegmentasi dan menusuk, monosit, limfosit). Sel peralihan tidak ada atau dalam jumlah yang sangat kecil. Keadaan ini khas untuk ujian darah pada leukemia akut..
  6. Penurunan jumlah platelet (sel yang bertanggungjawab untuk pembekuan darah). Keadaan ini dipanggil trombositopenia. Tahap platelet dalam darah menurun menjadi 20 × 10 9 / l pada kadar 180-320 × 10 9 / l.
  7. Ketiadaan eosinofil dan basofil dalam darah, yang merupakan jenis leukosit.
  8. Dalam analisis umum darah dengan leukemia, nilai ESR meningkat - kadar pemendapan eritrosit.
  9. Kehadiran anisositosis - ukuran leukosit yang berbeza dalam darah.

Ujian darah untuk leukemia

Baru-baru ini, penyakit onkologi lebih kerap didiagnosis. Leukemia adalah neoplasma malignan berbahaya yang mempengaruhi organ pembentuk darah. Pada peringkat awal, penyakit ini tidak simptomatik, yang menyukarkan proses diagnosis. Gejala penyakit muncul pada peringkat kemudian. Doktor dan saintis telah lama mencari pilihan untuk mengesan leukemia awal. Ujian darah untuk leukemia akan segera menunjukkan penyimpangan yang ada pada indikator. Doktor mengesyorkan menderma darah setiap tahun. Ini akan membolehkan anda mengenal pasti penyakit pada peringkat awal..

Jenis ujian untuk menentukan leukemia

Leukemia mempunyai ciri khas yang muncul pada orang dewasa dan kanak-kanak. Penyakit ini juga mempunyai gejala yang tidak biasa sehingga sukar untuk membuat diagnosis yang tepat. Gejala sering serupa dengan penyakit lain. Untuk penjelasan, diperlukan menjalani diagnostik. Berdasarkan simptom yang ada, doktor akan memutuskan jenis ujian dan jumlahnya. Pada dasarnya, doktor menetapkan jenis diagnostik berikut:

  • Kiraan darah lengkap (CBC) akan membantu menentukan tahap petunjuk asas - bilangan leukosit, eritrosit, basofil, ESR dan unsur-unsur lain. Petunjuk unsur-unsur ini adalah antara yang paling penting dalam menentukan kelainan pada badan..
  • Biokimia darah menunjukkan keabnormalan dalam fungsi organ dalaman. Berdasarkan hasil analisis, keputusan dibuat mengenai kaedah terapi untuk meningkatkan kesejahteraan pesakit.
  • Ia juga diterima untuk mendiagnosis leukemia dengan melakukan tusukan sumsum tulang dengan kelenjar getah bening. Pemeriksaan ultrabunyi, tomografi, radiografi dan scopy dianggap teknik menjelaskan untuk diagnosis awal dengan ujian darah umum..

Adalah mungkin untuk menjelaskan tanda-tanda leukemia yang ada dengan ujian darah dalam waktu yang singkat - petunjuk unsur-unsur utama dalam darah, yang melebihi julat normal, akan menyebabkan tahap kerosakan pada tubuh.

Analisis darah umum

Analisis umum dapat menentukan kehadiran banyak penyakit, keradangan dan keabnormalan dalam fungsi organ dalaman dan sistem badan. Sekiranya gambaran unsur-unsur utama dalam analisis tidak berubah, maka badan berfungsi tanpa penyimpangan dan gangguan. Unsur-unsur berikut diambil kira untuk diagnosis:

  • ESR meningkat diperhatikan - ini menunjukkan adanya kemungkinan patologi. Untuk mengesahkan barah darah, anda perlu membandingkan petunjuk lain.
  • Leukosit boleh berada di atas normal atau di bawah. Dalam leukemia akut atau kronik, tahapnya bergantung pada tahap proses dan bentuk patologi. Leukemia akut dicirikan oleh pembelahan sel yang agresif, yang dinyatakan dalam peningkatan indikator dari norma. Seorang kanak-kanak dan remaja prasekolah sering kali mempunyai perbezaan dalam bacaan jumlah sel darah putih..
  • Pengenalpastian sel dengan ukuran yang berbeza menunjukkan adanya anisositosis.
  • Dengan leukemia, platelet dikurangkan sebanyak 10-15 kali (pada kadar 180-320). Tahap awal mungkin menunjukkan tahap normal.
  • Penurunan eritrosit menjadi 1-2 * 109 / l menunjukkan proses onkologi dalam badan. Sel bertanggungjawab untuk mengangkut oksigen ke tisu dan organ. Kekurangan pengangkutan menimbulkan sesak nafas dan sakit kepala pada manusia. Proses ganas pada peringkat awal tidak mempengaruhi jumlah eritrosit dalam darah.
  • Reticulocytes adalah sel kuman eritrosit. Kadar rendah terdapat pada peringkat awal tumor.
  • Hemoglobin menurun pada peringkat akhir penyakit ini. Petunjuk 50 atau 60 g / l dianggap sebagai tanda utama leukemia. Tetapi untuk ini, doktor mengecualikan sebab penurunan yang berkaitan dengan penyakit lain - kekurangan vitamin B12 dengan zat besi dan pendarahan berat..
  • Ketiadaan basofil dengan eosinofil menunjukkan adanya onkologi yang mempengaruhi hematopoiesis badan.

Analisis klinikal dilakukan pada pesakit dengan cara yang sama, tanpa mengira usia. Jenis diagnosis ini adalah peristiwa wajib dalam program pengambilan sejarah. Pada kanak-kanak, leukemia akut mempunyai watak limfoblastik, pada orang dewasa terutamanya mieloblastik. Leukemia kronik berlaku pada orang berusia lebih dari 45 tahun.

Leukosit

Leukosit adalah sel yang bertanggungjawab melindungi tubuh daripada bahan berjangkit dan virus di dalam badan. Dengan penyakit, bentuk dan struktur leukosit mengalami perubahan yang mempengaruhi fungsi mereka. Penyakit ini dapat meningkatkan atau menurunkan jumlah sel. Ujian darah dengan tusukan sumsum tulang menunjukkan tahap kerosakan pada badan.

Sebarang perubahan pada indikator menunjukkan adanya penyakit ini. Limfosit strukturnya heterogen dan berbeza dalam penampilan. Kadar rendah atau tinggi (leukositosis), tidak hanya dengan leukemia. Ini mungkin berlaku semasa penyakit lain - keradangan dalaman atau kerosakan virus. Terdapat contoh perjalanan penyakit dengan latar belakang bilangan limfosit normal. Tetapi sistem leukosit beralih ke agranulosit atau granulosit. Granulosit terutamanya meningkat dengan penyakit berjangkit.

Platelet

Platelet dalam peredaran darah melakukan fungsi penting - mereka menghentikan pendarahan. Apabila saluran darah cedera, sistem dengan cepat membentuk bekuan darah untuk menghentikan pendarahan. Biasanya, mereka harus disimpan dari 180 hingga 360 pada lelaki dan wanita. Leukemia mempengaruhi dengan cara yang berbeza - boleh meningkat (trombositosis) atau menurun (trombositopenia). Thrombocytopenia dianggap sebagai diagnosis berbahaya - fungsi pembekuan menurun (sindrom DIC).

Penurunan platelet mungkin terjadi dengan leukemia, hepatitis dan lupus eritematosus sistemik. Peningkatan tahap berlaku dengan eritremia, barah pankreas dan selepas pembedahan.

Erythrocytes dan hemoglobin

Erythrocytes mengandungi hemoglobin untuk mengangkut oksigen ke tisu dan organ manusia. Tahap sel darah merah bergantung pada jumlah hemoglobin. Biasanya, mereka mestilah 4-5 * 1012 / l. Pada tahap terakhir leukemia, indikator menurun menjadi 1-2 * 1012 / l.

Penurunan hemoglobin menyebabkan keadaan anemia akut, yang dicirikan oleh gejala berikut:

  • Rasa keletihan teruk dengan prestasi yang rendah.
  • Kulit menjadi kering dan pucat.
  • Plat kuku menjadi rapuh dan nipis, rambut rontok.
  • Aktiviti fizikal ringan disertai dengan degupan jantung yang kerap dan sesak nafas.
  • Terdapat perubahan citarasa.
  • Terdapat bunyi luar biasa di telinga, mual dan pening.
  • Latar belakang emosi yang tidak stabil.

Gejala ini memburukkan keadaan pesakit, menyukarkan proses terapi.

Hematokrit

Hematokrit adalah nisbah isipadu eritrosit ke plasma. Penunjuk tersebut secara langsung berkaitan dengan jumlah sel darah merah. Penyakit ini mempengaruhi keseluruhan komposisi hematopoietik.

Hematokrit membantu mengesan tahap anemia. Perkembangan anemia mengurangkan jumlahnya menjadi 25% atau kurang. Kehilangan darah yang teruk dengan pemindahan darah tidak mengambil kira data hematokrit kerana reaksi lewat terhadap perubahan elemen asas. Anda juga perlu lulus analisis dengan betul, kerana nilainya berubah bergantung pada kedudukan badan.

ESR semasa sakit

ESR adalah nilai proses pemendapan eritrosit. Kepantasan proses ini diambil kira. Terhadap latar belakang barah, gambar tidak kelihatan sama seperti dalam keadaan normal. Biasanya kelajuan meningkat. Ini disebabkan oleh pelanggaran sistem imun dan adanya lesi berjangkit sekunder. Berdasarkan nilai ini, doktor dapat memahami keadaan pesakit..

Formula leukosit

Diagnosis pesakit untuk leukemia juga merangkumi penilaian formula leukosit. Di sini, tidak diambil kira jumlah leukosit, tetapi penting untuk mengenal pasti perubahan kualitatif. Kuantiti sering tidak berubah, tetapi terdapat ketidakseimbangan kualitatif. Analisis menunjukkan bentuk matang dan muda, tanpa adanya bentuk perantaraan.

Onkologi menimbulkan penurunan retikulosit. Keanehan gambar leukosit bergantung pada jenis leukemia - kemungkinan peningkatan dan penurunan.

Analisis pada kanak-kanak

Kanak-kanak terdedah kepada bentuk penyakit yang akut. Berisiko adalah kumpulan umur dari 2 hingga 5 tahun. Pada jenis kronik, gejala sering tidak dapat dikesan, tetapi penyakit ini dapat ditentukan oleh nilai-nilai unsur utama darah. Perkembangan tumor ganas dapat dikenali dengan tanda-tanda berikut:

  • Penurunan tahap hemoglobin yang tajam dengan eritrosit;
  • Sel darah merah disimpan pada kadar yang tinggi;
  • Bilangan retikulosit menurun;
  • Kiraan leukosit yang tidak stabil;
  • Platelet dialihkan ke bawah.

Doktor mengesyorkan setiap tahun mengambil ujian darah untuk gambaran klinikal dan penanda tumor.

Leukemia myeloid

Dengan leukemia myeloid, adalah mungkin untuk mengesan peningkatan leukosit dan penurunan platelet - ini adalah ciri jenis penyakit kronik. Sindrom anemia berkembang secara aktif dengan penurunan tahap eritrosit. Pada peringkat awal perkembangan tumor, eosinofilia, basofilia dan peningkatan ESR dikesan.

Pembentukan lebih lanjut dari tumor barah membawa kepada perubahan bentuk dan ukuran elemen utama yang tidak normal - poikilositosis dengan anisositosis. Biokimia sering menunjukkan penurunan atau ketiadaan fosfatase alkali.

Krisis limfoblastik dicirikan oleh bentuk anemia akut dengan peningkatan nilai sel-sel letupan dan nilai minimum neutrofil. Leukemia myeloid akut ditentukan oleh leukositosis, gen muda.

Analisis biokimia

Prognosis untuk leukemia juga berdasarkan ujian darah biokimia. Doktor membuat gambaran klinikal mengenai kerja organ dan keadaan dalaman tisu. Leukemia dicirikan oleh nilai berikut:

  • Tahap urea dengan asid urik meningkat - gangguan fungsi ginjal.
  • Peningkatan tahap globulin gamma menunjukkan keabnormalan dalam fungsi saluran pencernaan..
  • Kerosakan sel hati menunjukkan peningkatan bilirubin, AST dengan ALT dan LDH.
  • Penurunan nilai gula mencirikan fungsi pankreas yang tidak berfungsi.
  • Kerosakan yang teruk pada tisu hati dikesan oleh penurunan albumin dengan fibrinogen, tetapi kadang kala nilainya tetap normal..

Cara Membezakan Leukemia Akut dan Kronik dengan Ujian Darah

Leukemia akut dicirikan oleh:

  • Peningkatan tahap leukosit dan letupan belum matang - eritrosit belum matang, promyelosit dengan myelosit dan limfosit. Tahap tidak matang melebihi bilangan patogen matang.
  • Ketiadaan pautan antara leukosit atau isipadu minimum dinyatakan.
  • Sel darah utama berkurang.

Leukemia kronik ditakrifkan oleh:

  • Peningkatan nilai leukosit disebabkan oleh bentuk matang. Terdapat dalam tisu hati, limpa dan kelenjar getah bening. Letupan ditunjukkan dalam jumlah yang berkurang.
  • Sel sel selebihnya dicirikan oleh isipadu minimum.