Hormon perangsang tiroid meningkat

Mengambil ujian darah untuk hormon perangsang tiroid (tirotropin, TSH) adalah salah satu prosedur perubatan yang paling kerap diresepkan yang boleh diresepkan oleh doktor dengan profil yang berbeza. Walau bagaimanapun, adakah kita semua dengan jelas mengetahui keunikan sintesis tirotropin dan kesan hormon ini terhadap kesejahteraan kita? Mari kita jelaskan di sini isu-isu utama mengenai norma TSH.

Hormon perangsang tiroid: dari mana asalnya, bagaimana ia mempengaruhi kesihatan kita

Thyrotropin adalah hormon yang merupakan pengatur utama kelenjar tiroid, yang pentingnya sukar untuk dinilai berlebihan: sebenarnya, dengan sistem saraf dan kekebalan tubuh, merupakan triumvirate yang mengatur kerja semua organ penting. Kini anda dapat dengan mudah membayangkan peranan tirotropin dalam kehidupan manusia. TSH bukan satu-satunya hormon tiroid, tetapi dialah yang paling cepat bertindak balas terhadap semua perubahan aktivitinya. Oleh itu, analisis TSH adalah yang utama apabila sangat diperlukan untuk memahami apakah kelenjar tiroid, yang tiba-tiba tidak berfungsi, tidak boleh disalahkan untuk kesihatan kita yang buruk. Dan ini, malangnya, sering terjadi: semua wilayah di negara kita terletak di sebelah laut, dan, sebagai hasilnya, sebilangan besar penduduk Rusia menderita kekurangan yodium, tanpa itu fungsi normal kelenjar tiroid tidak mungkin dilakukan..

Walaupun tirotropin adalah hormon tiroid, ia tidak disintesis sama sekali, tetapi pada tahap yang lebih tinggi: kelenjar endokrin, kelenjar pituitari, yang terletak di pangkal bawah otak, bertanggungjawab untuk penghasilannya. Pertumbuhan, metabolisme, perkembangan badan adalah tanggungjawab kelenjar pituitari. Semua proses ini tidak mungkin dilakukan tanpa penghasilan hormon, yang, walaupun dalam kepekatan rendah, memberi kesan besar kepada aktiviti penting kita..

Thyrotropin, menjadi hormon tropik (iaitu hormon yang dihasilkan di kelenjar pituitari - lebih tepatnya, di bahagian depannya), tidak bertindak dengan sendirinya, tetapi bersamaan dengan bahan lain. Tanpanya, penghasilan hormon triiodothyronine (disingkat T3) dan tiroksin (T4) adalah mustahil. Hormon ini membawa beban yang berat:

  1. Berpartisipasi dalam menyokong pusat pernafasan;
  2. Merangsang berfikir;
  3. Menyelaraskan aktiviti jantung;
  4. Meningkatkan aktiviti fizikal;
  5. Meningkatkan pengambilan oksigen oleh organ.

Hormon perangsang tiroid, tiroksin dan triiodothyronine tidak hanya wujud bersama: terdapat hubungan terbalik di antara mereka. Perlu diingat, sebagai contoh, kerana beberapa keadaan yang tidak baik, pengeluaran tiroksin yang terlalu intensif bermula - dan tahap tirotropin dalam darah akan berkurang, kelenjar tiroid tidak dapat berfungsi sepenuhnya. Sekiranya pengeluaran T3 dan T4 dikurangkan, maka jumlah TSH meningkat. Mungkin banyak tirotropin baik? Sama sekali tidak, kerana kita bercakap mengenai gangguan hormon yang serius: hipotiroidisme dan hipertiroidisme.

Dalam hipotiroidisme, kerana terlalu banyak tirotropin dalam darah, sedikit tiroksin dan triiodothyronine dihasilkan. Di dalam badan, proses metabolik terganggu, yang menampakkan diri dalam bentuk tanda:

  • Peningkatan berat badan yang cepat, nampaknya dengan diet biasa;
  • Hilang selera makan;
  • Perut kembung;
  • Sembelit yang kerap;
  • Rambut rapuh dan kering, seborrhea dan alopecia;
  • Perasaan beku yang tidak masuk akal;
  • Denyutan jantung perlahan (kurang daripada 50 denyutan seminit pada kadar 60-80 denyutan seminit);
  • Kolesterol tinggi;
  • Haid tidak teratur pada wanita;
  • Masalah dengan potensi pada lelaki;
  • Dikurangkan, berbanding dengan tekanan kerja;
  • Kelambatan ucapan dan pemikiran;
  • Insomnia, tidur terganggu;
  • Nafas, gangguan pendengaran, suara serak dengan latar belakang pembengkakan wajah secara umum;
  • Kemurungan;
  • Kulit kering;
  • Mendapatkan warna icterik oleh kulit;
  • Bengkak di hujung kaki.

Sebaliknya, Hyperteriosis adalah pengeluaran triiodothyronine dan tiroksin yang terlalu kuat dengan tahap tirotropin yang rendah. Gejala hipertiroidisme, seperti dalam kes hipertiroidisme, menunjukkan gangguan metabolik:

  1. Pembesaran kelenjar tiroid;
  2. Penurunan berat badan yang ketara walaupun tiada perubahan dalam pemakanan;
  3. Selera makan yang berterusan;
  4. Sembelit atau, sebaliknya, cirit-birit;
  5. Perut kembung;
  6. Muntah;
  7. Rambut yang lemah;
  8. Kerapuhan kuku yang kerap ditunjukkan;
  9. Bukan untuk usia, uban yang kuat;
  10. Kelemahan otot;
  11. Peningkatan keletihan;
  12. Aritmia;
  13. Masalah mata (menonjol dan fotofobia adalah biasa);
  14. Peningkatan, berbanding dengan pekerja, tekanan;
  15. Keseronokan yang tidak dibenarkan (kebimbangan, ketakutan);
  16. Haid tidak teratur pada wanita;
  17. Masalah dengan potensi pada lelaki;
  18. Gegaran tangan;
  19. Gangguan tidur;
  20. Kulit menipis.

Semua gejala ini menunjukkan pentingnya menjaga keseimbangan hormon dalam tubuh, di mana tirotropin memainkan peranan penting..

Bilakah analisis mendesak untuk hormon perangsang tiroid diperlukan?

Sudah tentu, pelantikan analisis seperti itu adalah urusan doktor. Namun, kami akan menggariskan pelbagai masalah kesihatan di mana ujian darah untuk tirotropin mesti lulus. Masalah-masalah ini, pada pandangan pertama, tidak saling berkaitan dengan cara apa pun (misalnya, bagaimana ada hubungan antara suhu dan kebotakan yang sentiasa rendah?), Tetapi sebenarnya, alasannya sama - tahap tirotropin "salah". Oleh itu, analisis untuk TSH ditunjukkan apabila:

  • Menilai fungsi kelenjar tiroid kanak-kanak atau orang dewasa;
  • Penilaian keadaan bayi yang baru lahir - pengiktirafan kemungkinan gangguan dalam fungsi kelenjar tiroid;
  • Pembesaran kelenjar tiroid dan kawalan terapi berkaitan dengan patologinya;
  • Kehadiran gejala hipotiroidisme;
  • Kehadiran gejala hipertiroidisme;
  • Mendiagnosis kemandulan pada lelaki dan wanita;
  • Mati pucuk seksual pada lelaki;
  • Menurunkan suhu badan secara berterusan (35 ° C ke bawah);
  • Penangguhan perkembangan pemikiran pada kanak-kanak;
  • Kelewatan perkembangan seksual kanak-kanak;
  • Myopathy (kerosakan utama tisu otot);
  • Aritmia;
  • Kemurungan;
  • Keguguran rambut.

Berdasarkan senarai indikasi, mudah difahami bahawa pelantikan ujian darah untuk TSH dapat dilakukan oleh doktor pakar dengan profil yang berbeza. Tetapi peranan utama dalam semua situasi ini harus dimiliki oleh ahli endokrinologi - doktor yang dapat mengenal pasti asal usul semua masalah ini, dan tidak terlibat dalam rawatan simptomatik.

Apa itu, norma tirotropin?

Ini adalah soalan mudah, yang bagaimanapun, tidak begitu mudah dijawab, kerana norma TSH adalah nilai yang berubah-ubah..

Bahagian teknikal analisis, sekurang-kurangnya dari sudut pandang pesakit, tidak sukar. Pada orang dewasa, darah diambil dari urat medial atau lateral. Sekiranya urat tidak kelihatan walaupun selepas mengepalkan / melepaskan kepalan tangan sebelum jarum dimasukkan, darah boleh diambil dari pergelangan tangan atau belakang tangan.

Tahap tirotropin diukur dalam μU / ml atau dalam mU / L. Ujian darah untuk hormon perangsang tiroid cukup popular (kerana "populariti" masalah tiroid), jadi anda boleh mengambil ujian darah untuk tirotropin dan mendapatkan transkrip hasilnya di mana-mana institusi perubatan yang mempunyai makmal, sama ada poliklinik, hospital, atau pusat perubatan. Pemeriksaan TSH, wajib bagi semua bayi yang baru lahir, dilakukan di hospital bersalin.

Mendapat hasilnya di tangan kita, kita tidak hanya melihat penunjuk TSH peribadi kita dalam darah, tetapi juga nilai rujukannya yang disebut, iaitu rentang ungkapan berangka hasil analisis, yang bersifat normatif. Nilai rujukan (atau, kadang-kadang disebut, rujukan) adalah standard yang diperoleh sebagai hasil tinjauan massa terhadap populasi yang sihat. Sebagai contoh, hasilnya adalah 3.0 mU / L, dan nilai rujukan untuk analisis ini adalah 0.4-4.0 mU / L. Ini bermaksud bahawa hasil peribadi ini sesuai dengan norma..

Terdapat banyak kes apabila, untuk satu sebab atau yang lain, analisis diulang di makmal lain. Keadaan mungkin timbul di mana nilai rujukan analisis utama dan pengambilannya akan berbeza. Ini adalah perkara biasa dan terutamanya disebabkan oleh fakta bahawa institusi perubatan yang berbeza beroperasi dengan peralatan yang berbeza dan bergantung pada kaedah analisis yang berbeza, misalnya, menggunakan reagen yang berbeza.

Anda harus tahu bahawa tahap tirotropin dalam darah bergantung pada beberapa faktor. Tidak ada satu pun indikator normatif yang dapat diterapkan pada setiap orang yang mengambil analisis ini. Jumlah TSH tidak sama pada orang yang berlainan usia dan kumpulan jantina, ia boleh berubah di bawah keadaan fisiologi badan tertentu (contohnya, semasa kehamilan). Telah diketahui bahawa had kadar pengeluaran TSH berubah walaupun bergantung pada iklim; Sejumlah kajian juga menunjukkan bahawa terdapat pergantungan tertentu dari kepekatan hormon perangsang tiroid pada kumpulan etnik yang menjadi subjeknya (misalnya, dalam kerangka aktiviti saintifik, tahap TSH dalam darah wanita Rusia dan Yunani dibandingkan dengan pengesanan jumlah tirotropin yang lebih besar dalam darah yang terakhir). Akhirnya, tahap hormon berubah-ubah dan berubah sepanjang hari..

TSH pada kanak-kanak: mengapa semua kanak-kanak mengambil ujian ini, dan apa normanya?

Setiap kanak-kanak mesti diuji untuk TSH sekurang-kurangnya sekali dalam hidupnya, walaupun dia melakukan ini secara tidak sedar: darah diambil dari setiap bayi jangka penuh 3-4 hari selepas kelahirannya dan dari setiap anak yang dilahirkan sebelum waktunya, 13-14 hari selepas penampilannya pada bersinar. Oleh kerana urat bayi yang baru lahir sangat kecil dan tipis, darah untuk pemeriksaan TSH diambil dari kawasan tumit, 6-8 tetes darah digunakan untuk menapis kertas. Hasil analisis dihantar ke poliklinik, di mana anak akan dipantau setelah keluar dari hospital.

Ini adalah analisis wajib. Ibu muda mesti menerima keperluannya untuk anak-anak, kerana ia memungkinkan mereka menangkap kelainan kongenital dalam fungsi kelenjar tiroid pada waktunya sebelum mereka berkembang menjadi masalah kesihatan yang signifikan bagi bayi.

Petunjuk ini kekal sehingga hari kedua puluh tujuh kehidupan anak. Sangat mudah untuk melihat bahawa penyebaran indikator normatif thyrotropin adalah besar, tetapi jika hormon mencapai batas ekstrem dari tahap yang ditunjukkan pada bayi baru lahir, sangat penting untuk melakukan pemeriksaan tambahan pada anak untuk mendiagnosis masalah dalam endokrinologi pada waktunya.

Ciri utama norma TSH pada kanak-kanak adalah tahap hormon tiroid yang normal mengalami perubahan yang ketara bergantung pada usia anak. Oleh itu, dari hari ke-28 kehidupan anak sehingga dia mencapai usia dua setengah bulan, nilai TSH dalam lingkungan 0,6-10 mU / l adalah normal. Selanjutnya, norma tahap hormon perangsang tiroid dalam darah menurun, yang dapat dilihat dengan mudah dengan membandingkan ungkapan berangka mereka:

  1. 2.5 bulan - 1 tahun 2 bulan: 0.4 - 7.0 mU / l;
  2. 1 tahun 2 bulan - 5 tahun: 0.4 - 6.0 mU / l;
  3. 5 tahun - 14 tahun: 0.4 - 5.0 mU / l;
  4. Berumur lebih dari 14 tahun: 0,4 - 4,0 mU / l.

Hormon perangsang tiroid pada lelaki: adakah kadarnya tetap?

Ya, kita boleh mengatakan bahawa kadar TSH pada lelaki lebih kurang berterusan. Ia dinyatakan dalam petunjuk berangka berikut:

  • 5 tahun - 50 tahun: 0.4 - 4.0 mU / l;
  • 50 tahun ke atas: 0.4 - 9.0 mU / l.

Berikut adalah fakta menarik yang membuktikan ketergantungan tahap hormon pada musim: pada lelaki berusia lebih dari 50 tahun, kepekatan TSH tertinggi dalam darah muncul pada bulan Disember. Inilah keinginan hormon yang kecil.

Secara umum, lelaki tidak mengalami turun naik dalam norma TSH sesering wanita, dan ini dapat dimengerti: bagaimanapun, tubuh lelaki, walaupun melakukan fungsi pembiakan, tidak diminta untuk membawa embrio dan melahirkan. Dan gangguan kelenjar tiroid agak jarang terjadi: kebanyakan wanita menjadi pesakit ahli endokrinologi. Walau bagaimanapun, kepekatan tirotropin boleh berubah pada lelaki, misalnya, berkaitan dengan kebotakan awal atau kehilangan libido. Sudah tentu, doktor menetapkan pemeriksaan tambahan..

Kadar TSH pada wanita: tidak stabil seperti feminin

Kadar hormon perangsang tiroid pada seorang wanita secara langsung bergantung pada kemampuannya untuk melakukan fungsi pembiakan, iaitu. membawa dan melahirkan. Itulah sebabnya pada wanita usia reproduktif, pada wanita hamil dan, tentu saja, pada wanita usia elegan yang sudah mencapai menopaus, indikator hormon berbeza dengan ketara, tetapi penunjuk berangka yang berbeza seperti itu adalah varian normal. Kami tidak akan membincangkan mengenai kanak-kanak perempuan dan remaja di sini, kerana kami telah menyebut norma TSH kanak-kanak.

Mari kita memikirkan tahap tirotropin pada wanita dewasa:

  1. 15 tahun - 49 tahun: 0.4 - 4.0 mU / l;
  2. 50 tahun ke atas: 0.27 - 4.2 mU / l.

TSH semasa mengandung adalah topik perbualan yang berasingan. Kami hanya akan menyebut di sini bahawa tahap kepekatan TSH dalam darah berkait rapat dengan usia kehamilan. Petunjuk berikut adalah normatif:

  • Trimester pertama (minggu ke-1 - 13 kehamilan): 0,1 - 0,4 mU / l;
  • Trimester kedua: (minggu ke-14 - ke-27 kehamilan): 0.3 - 2.8 mU / l;
  • Trimester ketiga (minggu ke-28 - 40 kehamilan): 0,4 - 3,5 mU / l.

Kekerapan dan ujian darah untuk TSH mungkin berbeza. Wanita hamil, misalnya, boleh menjalani ujian TSH setiap bulan sekiranya terdapat masalah dengan sistem endokrin yang mengancam kesihatan janin. Wanita berusia di atas 50 tahun sangat digalakkan untuk melakukan ini setiap tahun kerana mereka paling berisiko terkena penyakit tiroid.

Tidak ada tambahan, atau bagaimana mempersiapkan ujian darah TSH dengan betul

Satu ciri persediaan untuk ujian darah untuk hormon adalah bahawa semua itu sangat berubah-ubah berkaitan dengan faktor luaran. Anda hanya boleh mengikuti ujian pada waktu yang salah dalam sehari, atau, sebagai contoh, menjalankan kesihatan pagi sebelum mengambil ujian, dan... Hasilnya tidak betul, ujian harus dilanjutkan. Berkenaan dengan analisis hormon perangsang tiroid, beberapa keadaan penting harus diingat, tanpa memahami hasilnya tidak mungkin menyenangkan siapa pun.

Pertama sekali, kita mesti ingat bahawa penunjuk TSH mengalami perubahan pada siang hari. Telah terbukti bahawa jumlah hormon yang paling besar dalam darah dihasilkan pada waktu malam (2 pagi - 4 pagi) dan berterusan sepanjang pagi (hingga 10.00-10.30). Menjelang petang, jumlah hormon perangsang tiroid menurun dengan ketara, dan pada jam 17.00-18.00 penunjuk TSH mencapai tahap minimum. Kesimpulan: anda perlu mengambil analisis hanya pada waktu pagi, dalam selang waktu antara tujuh hingga sepuluh pagi.

Faktor seperti ubat, makanan berlemak, atau alkohol boleh mempengaruhi keputusan ujian. Persiapan untuk ujian hormon perangsang tiroid harus bermula selewat-lewatnya 48 jam sebelum lawatan makmal yang dijadualkan.

Dua hari sebelum analisis yang dimaksudkan, dengan izin doktor yang hadir, anda harus berhenti minum ubat. Walau bagaimanapun, cadangan ini mempunyai nuansa tersendiri, kerana pelaksanaannya bergantung pada tujuan analisis. Sebagai contoh, jika pesakit mengambil ubat-ubatan yang meningkatkan fungsi kelenjar tiroid, dan doktor ingin mengetahui apakah rawatannya berkesan, maka ubat berikutnya sebelum mengambil ujian mungkin ditunjukkan. Namun, sebilangan pakar, sebaliknya, percaya bahawa hasil ujian akan dapat dipercayai hanya jika orang yang diuji tidak mengambil ubat, terutama yang secara langsung mempengaruhi tahap hormon dalam darah, dan mereka juga betul dengan cara mereka sendiri..

Tidak ada pendapat yang tegas di sini, semuanya bergantung pada situasinya, jadi di Internet anda dapat memperoleh pendapat polar mengenai skor ini dari "tanpa pil" hingga "pastikan minum pil." Kesimpulan: rundingan awal diperlukan mengenai syarat-syarat analisis dengan doktor yang menghadiri. Perhatikan bahawa dalam kes ini kita tidak membicarakan sebarang ubat, tetapi tentang ubat-ubatan yang mengandung hormon dan yodium, kerana ia secara langsung mempengaruhi fungsi kelenjar tiroid dan, sebenarnya, boleh mempengaruhi hasilnya, dan juga, misalnya, kontraseptif hormon. Maksudnya, jika pesakit mengambil, misalnya, pil sakit kepala dan pergi untuk melakukan analisis, maka ini tidak akan mempengaruhi hasilnya dengan cara apa pun, tetapi jika dia mengambil, misalnya, ubat tiroksin, ini dapat memutarbelitkan hasilnya. Sudah tentu, ada situasi di mana mustahil untuk tidak mengambil ubat kerana penyediaan badan melalui aktiviti penting mereka. Tetapi, sebagai pilihan, sekurang-kurangnya anda boleh menderma darah untuk analisis terlebih dahulu, dan kemudian mengambil ubat.

Ujian thyrotropin harus dilakukan dengan ketat semasa perut kosong. Lebih-lebih lagi: sehari sebelum prosedur, makanan pedas dan goreng, makanan berlemak (sosej, daging asap), acar, kerepek harus dikecualikan dari menu. Minum alkohol adalah kontraindikasi..

Pada malam sebelum analisis untuk hormon perangsang tiroid, anda tidak boleh mengatur aktiviti fizikal untuk diri sendiri. Perkara yang sama berlaku secara langsung pada hari ujian: lebih baik berjalan ke klinik dengan tenang dan tanpa tergesa-gesa. Sekiranya anda masih perlu tergesa-gesa, disarankan untuk duduk dengan tenang di koridor sebelum memasuki pejabat.

Tekanan mental juga merupakan pendamping kepada analisis TSH, jadi disarankan untuk tidak menyusahkan diri sendiri dan jangan risau terlebih dahulu.

Sekiranya anda mengikuti cadangan ini, anda boleh mendapatkan hasil yang boleh dipercayai mengenai tahap TSH dalam darah..

Penyimpangan hasil ujian untuk TSH dari norma: apa yang harus dilakukan?

Pertama sekali, jangan panik. Penyimpangan dari piawai timbul kerana pelbagai alasan. Lebih-lebih lagi: walaupun penyebabnya adalah penyakit, perlu diingat bahawa ubat moden dapat menyelesaikan banyak masalah kesihatan dengan berkesan..

Sekiranya pesakit bersiap untuk ujian hormon perangsang tiroid, dengan mengambil kira semua batasan dan datang ke makmal pada waktu yang optimum, tetapi tiba-tiba menerima hasil yang jelas atau terlalu diremehkan jika dibandingkan dengan norma, ujian harus dilakukan semula (mungkin di klinik lain): kakitangan perubatan harus tepat, tetapi walaupun dalam keadaan makmal steril adalah mungkin, walaupun jarang, berlaku kesilapan.

Hasil analisis untuk TSH boleh dianggap terlalu tinggi atau diremehkan, tetapi tidak ketara. Dalam kes-kes ini, seseorang berbicara tentang "zon kelabu", iaitu hasil yang hanya sedikit tidak normal dan mungkin bukan gejala penyakit. "Zon kelabu bawah" - ini adalah petunjuk tahap TSH 0.1 - 0.4 mU / l. Setelah mendapat keputusan seperti itu, analisis diulang. Untuk mengecualikan penyakit, disarankan untuk lulus ujian triiodothyronine dan tiroksin. "Zon kelabu atas" adalah TSH 5 - 10 mU / L. Dalam kes ini, selain melakukan kajian semula, perlu dilakukan ujian TRG - ujian menggunakan hormon pembebasan tirotropin, yang membolehkan anda menilai kerja organ endokrin di sepanjang rantai: hipotalamus, kelenjar pituitari, kelenjar tiroid.

Namun keadaan berikut mungkin timbul: hasil analisis menyimpang secara signifikan dari norma ke arah peningkatan atau penurunan. Dalam kes ini, kita sudah bercakap mengenai penyakit ini. Tetapi walaupun begitu, anda tidak seharusnya memikirkan yang buruk. Pertama, diagnosis penyakit itu mustahil dengan hasil hanya satu ujian TSH. Untuk mengesahkan atau menolak diagnosis, doktor akan menetapkan prosedur lain, seperti ujian tambahan untuk hormon, ultrasound kelenjar tiroid. Diagnosis akhir hanya akan dibuat sekiranya terdapat beberapa manifestasi klinikal. Kedua, walaupun penyakit rembesan dalaman organ ini didiagnosis, harus diingat bahawa penyakit ini berjaya dirawat dengan ubat-ubatan yang mengandung hormon dan yodium..