Struktur injap jantung

Terdapat empat injap di jantung: 2 risalah dan 2 injap semilunar..

Mereka memberikan pergerakan darah hanya dalam satu arah dan, seperti injap pam, mencegah aliran darah terbalik.

InjapNamaLokasiStrukturFungsi
1. BivalveMitralDi bukaan atrioventricular kiri (atrioventricular)1. Dua cusps (endocardial outgrowths) 2. Tendon chords (dibentuk oleh tisu penghubung yang padat) dilekatkan pada kedua-dua otot cusps dan papillary 3. Otot papillary (papillary) (myocardial outgrowths)1. Tutup bukaan atrioventrikular kiri semasa sistol ventrikel kiri 2. Otot papiler, bersama-sama dengan benang tendon, memegang risalah injap. Fungsi injap mitral: mencegah darah mengalir kembali dari ventrikel kiri ke atrium kiri.
2. Tiga injap daunLinen TricuspidPada bukaan atrioventricular (atrioventricular) kanan1. Tiga risalah (pertumbuhan endokardium) 2. Kord tendon (dibentuk oleh tisu penghubung yang padat). 3. Otot papillary (pertumbuhan miokardium)Injap menutup bukaan atrioventrikular. Fungsi injap tricuspid: mencegah darah mengalir kembali dari ventrikel kanan ke atrium kanan.
3. Injap pulmonari semimunarPulmonariDi ventrikel kanan dalam pembukaan batang paruTiga kepak separuh bulan (kiri, kanan dan depan) atau tiga poket.Menghalang pengembalian darah dari saluran paru ke ventrikel kanan.
4 injap aorta semilunarInjap aortaDi ventrikel kiri di bukaan aortaTiga kepak bulan (belakang, kanan dan kiri) atau tiga poket.Menghalang pengembalian darah dari aorta ke ventrikel kiri.

Sekiranya rosak, injap mungkin tidak terbuka sepenuhnya (dengan stenosis), atau tertutup rapat (dengan kegagalan). Ia lebih biasa dengan kecacatan jantung..

Hati mempunyai "rangka lembut". Ia terdiri daripada cincin berserat yang sepenuhnya memisahkan miokardium atrium dari miokardium ventrikel. Cincin berserat mengelilingi bukaan atrioventrikular kanan dan kiri dan merupakan penyokong injap bicuspid dan tricuspid. Unjuran cincin ini di permukaan jantung sesuai dengan alur koronalnya.

"Kerangka lembut" juga merangkumi cincin yang mengelilingi bukaan batang paru bukaan aorta. Cincin berserat memisahkan miokardium atrium dan ventrikel, yang menimbulkan kemungkinan pengecutannya terpisah.

Struktur jantung (gambar - bahagian jantung).

Injap jantung: keterangan, struktur, fungsi

Kandungan artikel

  • Injap jantung: keterangan, struktur, fungsi
  • Apakah injap jantung
  • Otot jantung: ciri anatomi dan fisiologi

Proses fungsi jantung dan sistem kardiovaskular badan, pengayaan darah dengan oksigen, penghantarannya ke organ dan tisu diatur oleh injap jantung. Dalam 60 saat, sistem injap membolehkan 5 hingga 6 liter darah melaluinya. Dan jika sekurang-kurangnya salah satu daripadanya tidak berfungsi, tidak dapat diperbaiki - proses yang tidak dapat dipulihkan dalam badan akan bermula atau orang itu akan mati.

Apakah injap jantung

Jantung manusia terdiri daripada 4 ruang - dua atria dan dua ventrikel. Interaksi mereka dan irama kerja yang betul dijamin oleh sistem injap jantung. Mereka, seperti organ itu sendiri, adalah tisu otot..

Secara sederhana, injap jantung adalah sejenis pintu gerbang yang membolehkan darah mengalir ke arah tertentu dan mencegah aliran baliknya. Mereka mengatur aliran darah melalui lingkaran kecil dan besar yang disebut sistem peredaran darah.

Terdapat 4 injap di jantung, dan masing-masing menjalankan fungsinya sendiri. Kegagalan sekurang-kurangnya salah satu daripadanya segera mempengaruhi kesejahteraan seseorang. Pakar perubatan mengesyorkan untuk mengawasi kerja organ utama dengan teliti, menghubungi doktor atau ahli terapi khusus, walaupun terdapat penyimpangan jangka pendek dan jangka pendek dalam fungsi jantung.

Untuk memantau kerja jantung dan injap secara bebas, tidak perlu mempunyai pengetahuan dan pengalaman perubatan dalam bidang ini. Sudah cukup untuk mengetahui prinsip fungsi sistem injap jantung dan gejala utama yang menunjukkan adanya masalah dengannya.

Jenis injap jantung dan fungsinya

Terdapat empat injap dalam struktur jantung manusia, dan masing-masing melakukan fungsi tertentu - mereka mengarahkan aliran darah ke arah yang betul dan menghalangnya daripada kembali. Setiap injap jantung mempunyai nama:

  • bicuspid mitral,
  • tricuspid tricuspid,
  • pulmonari semilunar (pulmonari),
  • aorta semilunar.

Proses membuka dan menutup injap jantung sesuai dengan kadar di mana ventrikel dan atria organ berfungsi. Sekiranya sistem berfungsi secara serentak, maka tubuh manusia berfungsi dengan normal. Apabila sekurang-kurangnya salah satu injap jantung berfungsi, kedua-dua sistem peredaran darah dan seluruh badan menderita.

Injap tricuspid dibentuk oleh tiga segitiga tisu otot. Ia terletak di antara atrium dan ventrikel kanan jantung. Menariknya, pada kanak-kanak, injap ini mungkin berdaun empat, tetapi seiring bertambahnya usia, risalah tambahan itu hilang..

Injap jantung paru terletak di bawah batang paru dan terdiri daripada cincin berserat dan septum. Injap ini mengatur aliran darah ke arteri pulmonari.

Injap mitral terletak di antara ventrikel organ dan atrium kanannya. Ia dibentuk oleh tisu penghubung (cincin atrioventricular), tendon (kord) dan kepak otot. Injap ini mengatur perjalanan aliran darah di sepanjang lingkaran besar (hemodinamik) peredaran darah. Sebilangan orang didiagnosis dengan patologi - kehadiran 3 hingga 5 risalah di injap mitral, yang tidak mengancam apa-apa dan tidak menjejaskan kesihatan dengan cara apa pun.

Injap jantung aorta terletak di lubang aorta, dibentuk oleh tiga risalah jenis sabit tisu dengan serat yang jelas, tersembunyi di bawah lapisan tipis subendothelial dan endothelial. Ini adalah apa yang disebut injap pengembalian melalui mana darah mengalir, yang telah memberikan oksigen ke badan..

Patologi injap jantung

Patologi injap jantung boleh menjadi kongenital atau diperolehi. Mana-mana daripadanya adalah ancaman nyata bukan hanya untuk kesihatan, tetapi juga kehidupan manusia. Sebaik sahaja intensiti aliran darah terganggu, proses tidak dapat dipulihkan bermula di dalam tubuh, dan mereka dapat diperhatikan di mana-mana sistem dan tisu mana pun.

Patologi injap jantung dikelaskan mengikut lokasinya dan ciri-ciri perubahan struktur dan anatomi di dalamnya. Hasil daripada proses patologi pada injap jantung, perubahan berikut berlaku:

  • tisu jantung dilahirkan semula,
  • kecacatan lubang bujur muncul di jantung,
  • perubahan intensiti aliran darah dalam peredaran sistemik dan paru,
  • penyumbatan saluran jantung dan seluruh badan berkembang.

Hasil dari semua perubahan negatif ini lambat laun menjadi infark miokard..

Dalam kardiologi, kecacatan pada fungsi atau struktur injap jantung dikelaskan mengikut peringkat, bergantung kepada kerumitan dan kebolehbalikannya. Terdapat empat peringkat secara keseluruhan:

  1. Pelanggaran tidak signifikan, hanya mempengaruhi intensiti aliran darah di bulatan kecil dan besar.
  2. Patologi mempunyai kesan yang signifikan terhadap intensiti dan kadar aliran, tetapi pada tahap ini prosesnya masih dapat dipulihkan..
  3. Perubahannya sangat ketara sehingga gejala muncul, misalnya, terdapat lonjakan tekanan darah.
  4. Kerosakan pada struktur injap jantung dan perubahan fungsinya sangat ketara sehingga pesakit memerlukan kemasukan ke hospital dan pemantauan berkala oleh pakar kardiologi. Proses pada tahap ini sudah tidak dapat dipulihkan.

Di samping itu, terdapat klasifikasi tambahan kecacatan injap jantung, yang digunakan dalam persekitaran profesional kardiologi dan ensiklopedia perubatan - Triad atau pentad Fallot, anomali Ebstein, tetrad Fallot.

Gejala perkembangan patologi injap jantung

Pada peringkat pertama penampilan masalah dalam kerja injap jantung atau perkembangan patologi mereka, pesakit, sebagai peraturan, tidak melihat perubahan dalam tubuh, yang sangat menyukarkan diagnosis. Itulah sebabnya pakar perubatan mengesyorkan agar anda menjalani pemeriksaan menyeluruh terhadap semua sistem badan, termasuk kardiovaskular.

Membimbangkan "loceng" dan alasan untuk berjumpa doktor semestinya

  • dyspnea,
  • pening,
  • gangguan irama jantung,
  • sakit dada,
  • peningkatan kadar denyutan jantung dalam tempoh apa pun,
  • bunyi di telinga dan sternum semasa bernafas,
  • denyutan urat tanpa senaman fizikal,
  • peningkatan keletihan, kelemahan,
  • gangguan dalam kerja satu atau lebih sistem badan.

Walaupun gejalanya muncul jarang dan cepat hilang, mereka tidak bersifat sistemik, tidak boleh diabaikan. Mereka mungkin menunjukkan bahawa patologi injap jantung telah mencapai tahap yang tidak dapat dipulihkan. Hanya pakar perubatan yang dapat menilai tahap kerosakan tisu, dan hanya setelah pemeriksaan terperinci pesakit - pengambilan sampel dan analisis biomaterial, diagnostik instrumental fungsi jantung.

Kaedah untuk mendiagnosis masalah injap jantung

Sebilangan besar pesakit yang bimbang tentang gejala yang dinyatakan di atas terlebih dahulu pergi ke ahli terapi. Sudah pada temujanji awal, doktor semestinya berkeras untuk berjumpa dengan pakar kardiologi, dan pada gilirannya, dia mesti menetapkan pemeriksaan yang lebih terperinci. Terdapat beberapa cara untuk mendiagnosis masalah dengan injap jantung, tetapi salah satu yang paling berkesan adalah echocardiogram..

Kajian ini dilakukan dengan menggunakan peralatan khas, dan dilakukan dalam keadaan pesakit dalam dan pesakit luar. Sensor dilampirkan ke tubuh pesakit, data daripadanya dikirim ke perangkat berdasarkan transduser ultrasound yang memproyeksikan gambar jantung ke layar monitor.

Echocardiogram adalah kaedah terbaik untuk mendiagnosis penyakit jantung valvular. Hanya dengan pertolongannya, perubahan struktur atau fungsinya dapat dinyatakan pada tahap awal.

Injap jantung manusia

Semua orang tahu bahawa hati manusia mempunyai injap. Malah pelajar sekolah mengetahui perkara ini. Tetapi selalunya idea kita tentang mereka berakhir pada tahap ini. Struktur, lokasi dan fungsinya sangat menarik dan serba boleh sehingga tidak perlu mempelajarinya.

Mengapa jantung memerlukan injap

Empat ruang hati

Jantung manusia adalah organ otot berongga, yang juga disebut "pam" dalam tubuh manusia. Bagaimanapun, jantung mesti mengepam darah setiap minit, sehingga membekalkan nutrien dan oksigen kepada tubuh kita. Lebih-lebih lagi, keseluruhan sistem kardiovaskular juga terlibat dalam penghapusan (penghapusan) bahan berbahaya dan produk metabolik dari badan kita, sehingga memastikan perkembangannya sepenuhnya..

Peletakan alat injap bermula pada tahap pembentukan jantung bicameral. Walaupun begitu, tuberkel terbentuk, yang kemudian menjadi tempat pengembangan injap jantung. Pada masa jantung empat bilik terbentuk, injap juga terbentuk. Pada versi terakhir, jantung memperoleh empat ruang, yang membentuk jantung vena kanan dan arteri kiri. Sebenarnya, hati seseorang adalah satu, tetapi kerana darah, yang berbeza dalam komposisi gasnya, bergerak di sepanjang bahagian kanan dan kiri, adalah kebiasaan untuk membaginya dengan cara ini.

Peredaran darah bulatan besar dan kecil

Terdapat empat ruang di jantung, dan pintu keluar masing-masing dilengkapi dengan sejenis "laluan" - alat injap. Sekiranya sebahagian darah masuk dari satu ruang ke ruang lain, injap menghalangnya mengalir kembali ke tempat asalnya. Oleh itu, arah aliran darah yang betul dan fungsi dua lingkaran peredaran darah - bulatan kecil dan besar peredaran darah, berfungsi secara serentak.

Nama sebegini menggambarkan ciri mereka dengan sempurna. Lingkaran kecil memberikan aliran darah di saluran paru-paru, memperkaya darah dengan oksigen. Peredaran sistemik, bermula dari ventrikel kiri, membekalkan oksigen ke semua organ dan tisu lain. Sekiranya injap jantung berfungsi dengan tidak betul, sama sekali tidak memenuhi peranan "lorong", kerja peredaran darah kecil dan besar tidak akan dapat dilakukan.

Di mana injap

Injap jantung manusia

Setiap "pasport" ini muncul dalam masa dan tempatnya sendiri. Keharmonian yang begitu baik membolehkan sistem kardiovaskular berfungsi dengan jelas dan betul. Lebih-lebih lagi, masing-masing telah berjaya mendapatkan namanya. Jalan keluar dari atrium kiri dilengkapi dengan injap atrioventrular kiri. Nama lain ialah bicuspid atau mitral. Ia disebut mitral kerana menyerupai hiasan kepala Yunani - miter. Jalan keluar dari ventrikel kiri, nenek moyang peredaran sistemik, adalah lokasi injap aorta.

Ia juga disebut bulan sabit dengan cara lain, kerana tiga penutupnya menyerupai bulan sabit. Pembukaan antara atrium kanan dan ventrikel kanan adalah lokasi injap atrioventrikular kanan. Nama lain ialah tricuspid atau tricuspid. Jalan keluar dari ventrikel kanan ke batang paru dikendalikan oleh injap paru, juga disebut injap paru. Injap paru atau injap paru juga mempunyai tiga cusps, yang juga menyerupai sabit..

Bagaimana injap berfungsi

Fungsi injap jantung

Injap jantung berfungsi dengan pelbagai cara. Mitral dan tricuspid berfungsi dalam mod aktif. Aorta dan paru adalah pasif, kerana bukaannya tidak disokong oleh chordae, seperti pada dua di atas, tetapi bergantung pada tekanan dan aliran darah. Oleh itu, mekanisme operasi injap flap dan semilunar adalah berbeza. Apabila tekanan darah di atrium sama atau melebihi tekanan di ventrikel, risalah injap terbuka ke rongga ventrikel.

Ketika berada dalam keadaan santai, mereka tidak mengganggu pengisian ventrikel. Kemudian tekanan di ventrikel mula meningkat. Dindingnya tegang, dan penguncupan otot papiler yang terdapat di dinding ventrikel menarik benang tendon - kord. Oleh itu, dengan meregangkan seperti layar, kepak dilindungi dari kendur ke rongga atrium, dan darah tidak dilemparkan ke belakang. Injap semilunar ditutup pada masa ini, kerana mereka perlu melakukan fungsi penting - untuk mencegah darah kembali dari kapal besar ke ventrikel.

Apabila tekanan yang meningkat di ventrikel mulai melebihi tekanan pada saluran keluar, mereka akan terbuka, dan darah dari ventrikel dikeluarkan ke batang aorta dan paru. Dalam kes ini, darah, berusaha untuk masuk kembali ke ruang jantung, pertama kali memasuki poket katup semilunar, yang memerlukan pembantaian injap dan halangan terhadap aliran darah yang mundur. Inilah cara "pam" manusia berfungsi berkat alat injap sebagai tindak balas kepada impuls masuk dari sistem pengalir. Mengisi darah, atria berkontraksi dan mendorong darah ke ventrikel, dan yang terakhir ke pembuluh besar. Dan kerja seperti ini berterusan dua puluh empat jam sehari..

Dalam literatur, anda dapat menemukan data menarik bahawa hati manusia mampu mengepam 40 liter darah per minit dengan beban maksimum dan aktiviti tinggi. Walaupun fakta bahawa tubuh manusia terdiri daripada beberapa puluhan trilion sel, keseluruhan kitaran jantung hanya memerlukan 23 saat. Maksudnya, bulatan besar dan kecil peredaran darah melakukan tugasnya dalam waktu kurang dari setengah minit..

Organ yang luar biasa adalah jantung kita. Setiap komponen penyusunnya adalah penting dan perlu, termasuk alat injap. Tanpa berfungsi dengan baik, sel-sel tubuh tidak akan dapat menerima oksigen dan nutrien. Oleh itu, perlu melindungi jantung dan menjaganya.

Sistem peredaran darah. Fisiologi jantung. Struktur hemodinamik jantung

Teori dalam fisiologi normal mengenai topik: Sistem peredaran darah. Fisiologi jantung. Struktur hemodinamik jantung. Kitaran jantung, fasa...

Semasa membuat halaman ini, kuliah mengenai topik yang relevan digunakan, disusun oleh Jabatan Fisiologi Normal Universiti Perubatan Negeri Bashkir

Fungsi jantung - mengepam.

"Jantung kanan" - mengepam darah vena, "jantung kiri" - darah arteri.

Kontraksi - systole, relaksasi - diastole - mengisi ruang jantung dengan darah.

Struktur jantung

Dinding jantung terdiri daripada 3 lapisan:

  • epikardium (luaran),
  • miokardium (tengah),
  • endokardium (dalaman).

Injap

Kerja mekanikal kerja injap terkoordinasi jantung perlu dilakukan.

Injap atrioventrikular (mitral di ventrikel kiri, tricuspid di ventrikel kanan) - mencegah aliran balik (regurgitasi) darah ke atrium semasa sistol ventrikel.

Injap aorta dan paru-paru terletak di pangkal batang arteri besar, mencegah regurgitasi darah ke dalam ventrikel semasa diastole (injap semilunar).

Miokardium terdiri daripada sel-sel individu, tetapi berfungsi secara keseluruhan - syncytium berfungsi.

Miokardium

Otot - bertali arus.

Miokardium atrium dan ventrikel tidak bersambung, h = 2-3 mm dan terdiri daripada 2 lapisan: luaran - bulat (biasa untuk atrium kanan dan kiri) dan dalaman - membujur (terpisah untuk atrium kanan dan kiri).

h (ketebalan ventrikel kiri) = 10-12 mm, h (ventrikel kanan) = 3-6 mm.

Ventrikel mempunyai 3 lapisan otot:

  • dalaman - longitudinal - semasa sistol mengurangkan diameter membujur jantung,
  • sederhana - dari serat bulat - mengurangkan diameter melintang jantung,
  • dangkal - menyatukan kedua ventrikel kiri dan kanan, 1.5 kali mengelilingi ventrikel dan pengecutan lapisan ini memastikan pergerakan jantung ke kanan dan ke hadapan.

Menurut mikroskopi elektron, miokardium terdiri daripada sel-sel individu. Titik hubungan sel-sel ini adalah cakera interkalasi. Kawasan cakera di mana membran sel bersebelahan erat satu sama lain, bergabung menjadi satu helaian, disebut nexus.

Oleh kerana adanya nexus, serat miokardium berkontrak secara serentak.

Fungsi kardiovaskular

Tujuan utama sistem kardiovaskular adalah untuk memastikan peredaran darah, iaitu peredaran darah yang berterusan dalam sistem jantung tertutup.

Fungsi sistem kardiovaskular:

  • pengangkutan bahan yang diperlukan untuk memastikan fungsi sel tubuh;
  • penghantaran bahan kimia ke sel-sel tubuh yang mengatur metabolisme mereka;
  • penyingkiran metabolitnya dari sel;
  • hubungan humoral organ dan tisu antara satu sama lain;
  • penghantaran peralatan pelindung ke kain;
  • penyingkiran bahan berbahaya dari badan;
  • pertukaran haba di dalam badan.

Fungsi mengepam jantung didasarkan pada penggantian relaksasi (diastole) dan pengecutan (systole) ventrikel.

Dari jantung, darah keluar melalui saluran arteri, dan keluar melalui vena.

Aktiviti jantung: pengecutan jantung diperhatikan kerana proses pengujaan secara berkala pada otot jantung.

Pengiraan nadi - dan ada bilangan PD.

Aktiviti mengepam yang berkesan memerlukan kerja serentak serat otot miokardium.

Kardiomiosit

  • kardiomiosit khas,
  • kardiomiosit atipikal.

Khas (sel miokardium berfungsi, kontraktil):

  • 99% m miokardium,
  • banyak myofibril, mitokondria, mengembangkan EPR (Ca2 +).

Atipikal - sel sistem pengalir, alat pacu jantung: alat kontraktil yang kurang maju, mempunyai automatik.

Miokardium mempunyai sejumlah sifat:

  • automasi,
  • keseronokan,
  • kekonduksian,
  • kontraktil,
  • refractoriness.

Kitaran jantung

Ini adalah satu pengecutan dan kelonggaran lengkap dari semua ruang jantung..

  • Fasa I - sistol atrium - 0.1 s.
  • Tahap II - sistol ventrikel - 0.33 s.
  • Fasa III - jeda umum - 0.37 s.

Kitaran jantung berlangsung 0.8 s. pada 75 denyutan / min.

Fasa I

  • tekanan di atrium kiri - maksimum = 8-15 mm Hg. (nilai purata 5-7 mm Hg);
  • tekanan di atrium kanan - maksimum = 3-8 mm Hg. (nilai purata 2-4 mm Hg).

Semasa sistol atrium, ventrikel berada dalam fasa diastole, mereka dipenuhi dengan darah. Tekanan di dalamnya = 2-3 mm Hg. Tekanan di atria lebih tinggi, yang bermaksud bahawa darah memasuki ventrikel.

Injap tutup terbuka. Lumen urat ditutup kerana pengecutan otot licin.

Tahap II

Tahap II - sistol ventrikel - 0.33 s.

Tempoh voltan (0.08s)

Fasa pengecutan tak segerak (0,05 s):

  • proses pengujaan merebak melalui miokardium ventrikel;
  • tekanan di ventrikel hampir dengan 0;
  • pengurangan secara beransur-ansur merangkumi semua gentian miokardium;
  • tekanan di ventrikel meningkat;
  • darah mengalir kembali ke atria;
  • tetapi darah tidak memasuki atria, kerana tutup injap tutup;
  • pukulan injap - Saya atau nada sistolik berlaku.

Fasa pengecutan isometrik (0,03 s):

  • tidak ada pemendekan serat miokardium (kedua-dua injap daun dan semilunar ditutup);
  • jumlah darah di ventrikel tetap berterusan;
  • panjang gentian tidak berubah, tetapi voltan meningkat;
  • ventrikel kiri membulat dan menyentuh permukaan dalaman dada dengan kekuatan (dorongan jantung);
  • tekanan di ventrikel menjadi lebih tinggi daripada tekanan di arteri aorta dan pulmonari;
  • di ventrikel kiri mencapai 70-80 mm Hg, di sebelah kanan - 15-20 mm Hg;
  • darah dari ventrikel mengalir ke saluran.

Tempoh buangan (0.25 s)

  • selang protoshygmic - 0,005 s.;
  • fasa pengusiran pantas - 0.1-0.12 saat:
    • tekanan di ventrikel kiri - 120-130 mm Hg.,
    • tekanan di ventrikel kanan - 25-39 mm Hg;
  • fasa ejeksi perlahan - 0.13-0.15 s.

Tahap III

Fasa III - diastol ventrikel - 0,47 s.

Tempoh santai - 0.12 saat:

  • selang protodiastolik - 0,04 s (penutupan injap semilunar - bunyi jantung II);
  • fasa relaksasi isometrik - 0,08 s (panjang gentian tidak berubah, tekanan di ventrikel secara beransur-ansur berkurang dengan injap tertutup dan menjadi sedikit kurang daripada di atria).

Injap tutup terbuka dan tempoh pengisian bermula.

Tempoh pengisian - 0.25 s

  • fasa pengisian cepat - 0,08-0,09 s (ayunan dinding ventrikel kerana aliran darah yang cepat ke mereka, oleh itu - penampilan bunyi jantung ketiga);
  • fasa pengisian perlahan - 0.16-0.17 s (fasa ini secara hemodinamik tidak berkesan; pada kadar jantung = 120-140 bpm tidak hadir).

Di sinilah degupan jantung berakhir, tetapi diastole ventrikel berterusan selama 0.1 s.

Sistol atrium berlaku (presistol ventrikel).

Presystole - 0.1 s

Pengisian aktif ventrikel dengan darah. Atria mengepam darah tambahan ke dalam ventrikel - bunyi jantung IV berlaku.

Selang intersistolik - 0,007 s.

Diastole diperlukan untuk:

  1. memastikan polarisasi awal kardiomiosit (operasi pam Na-K),
  2. penyingkiran Ca dari sarkoplasma,
  3. resynthesis glikogen dan ATP,
  4. mengisi hati dengan darah.

Kitaran aktiviti ventrikel baru bermula lagi.

Fungsi hemodinamik jantung

Fungsi mengepam jantung disebabkan oleh:

  • kontraksi miokardium yang timbul secara berirama,
  • koordinasi ketat pengecutan atrium dan ventrikel,
  • kerja segerak jantung kanan dan kiri,
  • operasi injap jantung yang boleh dipercayai,
  • ciri sifat fisiologi miokardium.

Petunjuk kadar jantung

Pengecutan miokardium

Pengecutan jantung dicetuskan oleh AP (potensi tindakan).

Protein kontrak:

  • aktin (benang halus),
  • myosin (filamen tebal sarkoma).

Protein modulasi:

  • tropomiosin,
  • troponin.

Pengecutan miokardium:

Troponin mengikat Ca2 + (dari EPR) -> konformasi perubahan kompleks troponin-tropomyosin -> pusat aktin terbuka -> interaksi filamen aktin dan myosin (dikontrak).

Serentak:

Aktiviti ATP jambatan aktomiosin dirangsang -> Pecahan ATP -> pelepasan tenaga agar filamen tergelincir antara satu sama lain -> pengecutan myofibril.
Sekiranya tidak ada Ca2 +, tidak akan ada pengecutan.

Injap kardiovaskular - anatomi pintu darah

Artikel ini akan membincangkan ciri-ciri anatomi struktur alat injap jantung. Pertimbangkan dua injap atrioventricular dan dua injap vaskular - aorta dan pulmonari. Sebagai tambahan kepada anatomi, bahagian penting dalam kerja alat injap akan terjejas - fisiologi normal dan patologi, yang berkembang dalam sejumlah penyakit yang mempengaruhi tisu penghubung dan bukan sahaja. Lagi - lebih jauh dalam artikel.

Injap sistem kardiovaskular adalah komponen penting dalam fungsi normal bukan sahaja jantung, tetapi juga tubuh secara keseluruhan. Siapa yang dapat membayangkan bahawa gangguan kelopak tisu penghubung bersaiz kecil dapat memainkan peranan utama dalam mengubah perfusi semua organ dan sistem? Untuk memahami komplikasi dan akibatnya, perlu memahami anatomi dan fungsinya..

Apakah injap dan dari mana asalnya

Injap jantung dan saluran darah adalah komponen penting yang menyokong pergerakan darah melalui peredaran darah bulatan besar dan kecil. Semua tisu dan organ manusia dalam proses embriogenesis berkembang dari tiga lapisan kuman utama - endoderm, mesoderm dan ectoderm.

Jantung secara umum, seperti semua bahagian penyusunnya, terbentuk dari lapisan mesodermal, yang seterusnya membezakan menjadi endokardium, miokardium dan epikardium.

Sebilangan besar orang percaya bahawa jantung adalah organ berongga berotot secara eksklusif, sambil menghadkan perhatian pada kerangka berseratnya, yang memainkan peranan penting dalam kerja otot jantung.

Dalam proses embriogenesis, bahagian bawah jantung terus terbahagi kepada bahagian strukturnya yang lebih dikenali - dua atria, terletak berdekatan, dan dua ventrikel, terletak tidak jauh dari atria. Pada orang dewasa, empat ruang dibatasi antara satu sama lain, dan pada masa yang sama dihubungkan kerana adanya injap dan partisi di atas. Mari kita fikirkan bagaimana sebenarnya.

Jadi, septum interatrial memisahkan atrium kanan dan kiri. Dengan mengambil kira hakikat bahawa darah beroksigen dari paru-paru memasuki atrium kiri dari empat urat paru-paru, tujuannya adalah untuk menyebar ke seluruh badan dan memperkaya semua tisu dan organ, ciri yang sangat penting untuk mencapai tujuan ini adalah ketiadaan mencampurkannya dengan darah yang tidak teroksigenasi di sebelah kanan atria.

Di atrium kanan, darah berasal dari dua vena cava (atas dan bawah), yang pada gilirannya adalah "paip" yang mengumpulkan darah yang dipenuhi dengan karbon dioksida. Kehadiran septum interatrium memainkan peranan sebagai sejenis penghalang yang membolehkan lingkaran besar dan kecil peredaran darah wujud sepenuhnya tanpa percampuran darah yang tidak diingini antara satu sama lain.

Tetapi apakah peranan injap terkenal? Ia cukup sederhana. Selain mengumpulkan darah dari organ dan tisu, atria "memindahkan" darah yang diperoleh dari urat ke ventrikel, tugasnya adalah untuk mengangkutnya dalam jarak jauh.

Oleh itu, tujuan ventrikel kiri adalah untuk membuat tekanan yang mencukupi di rongga dan memberikan daya pengecutan sedemikian sehingga darah beroksigen, dengan satu kontraksi miokardium ventrikel, berpeluang menjangkau semua organ dan sistem.

Irama kontraksi membolehkan matlamat ini menjadi kenyataan, dan injap atrioventricular pada masa yang sama menetapkan aliran darah sehala. Maklumat lebih lanjut mengenai kitaran jantung dijelaskan dalam video dalam artikel ini..

Injap atrioventrikular

Walaupun terdapat penyetempatan yang berbeza dan beberapa perbezaan individu dalam struktur injap tricuspid dan bicuspid (beberapa di antaranya sudah dapat ditebak dari namanya), keduanya mempunyai prinsip struktur anatomi yang serupa.

Ramai orang berpendapat bahawa injap adalah cuping tisu berserat, yang melakukan pergerakan, akibatnya ia terbuka dan ditutup - sesuai dengan keperluan fungsi jantung.

Mari kita analisis unit struktur injap dan peranannya dalam kerjanya.

  1. Selempang. Komponen ini hampir merupakan bahagian yang paling terkenal. Mempunyai penampilan plat yang sedikit melengkung, misalnya, di injap atrioventricular kanan, selekoh ini menonjol lebih banyak ke rongga atrium kanan. Terdiri daripada tisu penghubung yang padat dengan permukaan licin dan tepi yang licin. Ciri-ciri sedemikian menghalang pemendapan massa trombotik ke atasnya..

Penting! Sebarang kerosakan pada lapisan endotelium, yang meliputi injap, dipenuhi dengan pertumbuhan endapan trombotik di tempat ini, gangguan kerja mereka, yang dengan itu menyebabkan perubahan pada hemodinamik normal.

  1. Cincin berserat. Ia adalah cincin tisu penghubung yang padat di mana risalah injap dipasang. Ini memegang selempang, menjadi asas untuk itu.
  2. Otot papillary. Otot papillary - kawasan miokardium ventrikel yang menonjol ke rongga mereka. Nama mereka sesuai dengan borang. Kontraksi dan kelonggaran otot jantung memerlukan pengecutan dan, oleh itu, kelonggaran unit struktur injap ini, yang membawa kepada pembukaan atau, sebaliknya, penutupan risalah.

Penting! Pengecutan itu sendiri tidak mempengaruhi pergerakan injap. Dalam isu ini, peningkatan kecerunan tekanan antara atrium dan ventrikel memainkan peranan penting, perubahannya berlaku secara berirama pada fasa tertentu kitaran jantung.

  1. Kord Tendon. Ini adalah benang yang terbentang dari otot papillary yang dijelaskan di atas hingga ke tepi bebas dari cusps injap atrioventricular. Merekalah yang menghubungkan mereka satu sama lain dan mengaktifkan yang terakhir ketika miokardium menguncup atau berehat.

Mereka menyekat pergerakan tepi bebas injap, yang menghalangnya daripada masuk ke lumen atrium.

Injap mitral

Struktur ini terletak di antara atrium kiri dan ventrikel kiri. Fungsi asas injap mitral adalah untuk mencegah regurgitasi darah semasa sistol kembali dari ventrikel ke atrium..

Kerja penuh struktur ini membolehkan jumlah darah yang terkumpul semasa diastole di ventrikel kiri dilemparkan ke dalam peredaran sistemik.

Injap ini terdiri daripada dua risalah (anterior dan posterior), dan, dengan itu, dua otot papillary dari mana kord tendon ditarik ke tepi bebas setiap risalah.

Penting! Kord memanjang dari setiap otot papillary, baik di cusps anterior dan posterior pada masa yang sama.

Kawasan normal bukaan mitral adalah 4-6 cm 2. Pengetahuan ini sangat penting dalam mendiagnosis kecacatan jantung yang diperoleh. Perubahan penunjuk ini ke sisi bawah disebut stenosis mitral, dan yang lebih besar - kegagalan, atau regurgitasi (istilah terakhir lebih sering dijumpai dalam kesusasteraan asing).

Mobiliti risalah injap dibatasi oleh filamen berserat yang terbentang dari otot papilari elastik ke tepi bebasnya. Ketiadaan kendur tepi bebas injap juga dipastikan oleh ketegangan kord tendon.

Pada fasa diastole, ketika ventrikel dilonggarkan dan mengisi pertama secara pasif, dan kemudian aktif dengan darah dari atrium, selebaran injap mitral bersebelahan dengan dinding ventrikel, sehingga tidak hanya mengganggu pengisiannya, tetapi juga untuk menutup pembukaan injap aorta dekat septum intraventrikular.

Injap tricuspid

Terletak di antara atrium kanan dan ventrikel kanan, mekanisme inilah yang menghadkan pengembalian darah dari ventrikel ke atrium semasa sistol pertama. Kehadiran tiga risalah (anterior, tengah dan posterior) adalah perbezaan utama dengan injap mitral.

Serta bivalve, kerjanya tertakluk kepada perubahan hemodinamik yang berlaku semasa kitaran jantung, dan bergantung kepada kedua-dua kontraktilasi ventrikel (kerana adanya otot papillary dalam strukturnya - bahagian kuat otot jantung), dan pada peningkatan kecerunan tekanan melalui pembukaan atrioventricular.

Kerja penuh dari setiap faktor ini berperanan dalam pembukaan dan penutupan penuh risalah injap di systole dan diastole. Tekanan yang semakin meningkat di ventrikel pada saat sistolnya, berakhir dengan pengeluaran volume strok ke batang paru, memastikan penutupan penuh ketiga-tiga risalah injap.

Sebaliknya, semasa diastole, lengkung kedua-dua injap atrioventricular ditekan rapat ke dinding ventrikel, yang tidak menimbulkan halangan aliran darah semasa fasa pengisian ventrikel yang cepat..

Bentuk cusps injap tricuspid menghampiri segitiga. Mereka mewakili kesinambungan tembus tisu padat anulus fibrosus. Oleh itu, keseluruhan struktur bertindak secara keseluruhan, saling bekerjasama, memastikan kerjanya lengkap.

Perhatian! Seorang pakar kardiologi mungkin tidak setuju dengan pernyataan bahawa dalam sistol melalui bukaan atrioventrikular kanan terdapat peratusan sifar regurgitasi darah dari ventrikel kanan, dan dia akan betul. Namun, lebih baik menyerahkan ciri-ciri halus karya jantung kepada pakar dalam bidang ini, kerana artikel ini lebih bertujuan untuk membiasakan diri dengan kerja jantung dan saluran darah sejumlah besar orang..

Injap vaskular

Vena, selain struktur dinding, berbeza dari arteri dengan adanya injap, sebagai bagian dari intima, memberikan aliran darah sepihak. Dalam artikel ini, kita tidak akan membincangkan kapal secara umum, melainkan mengenai arteri utama tertentu, dan mengenai injap mana yang berada di antara jantung dan saluran.

Injap aorta

Anatomi pada dasarnya berbeza dengan injap atrioventricular. Di kompleksnya tidak ada hubungan dengan miokardium ventrikel dan ketegangan benang.

Keluar ventrikel kiri ke aorta adalah kerucut arteri yang dibatasi pada tiga sisi oleh dinding otot, sementara sisi keempat dibentuk oleh injap aorta. Ini diwakili oleh tiga cusps semilunar, yang dilekatkan dengan cincin berserat dan segitiga ke lubang aorta.

Setiap tiga pintu (depan, kanan dan kiri) kelihatan seperti poket. Bahagian awal aorta, di mana injapnya terletak, membentuk mentol, yang, selain struktur elastik dinding kapal, juga diperkuat dengan tisu berserat padat. Terima kasih kepada yang terakhir, ia dapat menahan turun naik tekanan darah yang besar..

Diameter rata-rata mentol aorta ialah 1.5-3 cm, dan luas keratan rentas yang sesuai dengan lokasi injap bervariasi dalam jarak 3,5-5,5 cm 2. Perubahan indikator ini, mirip dengan injap atrioventricular, menyebabkan pelanggaran hemodinamik akibat pembentukan stenosis atau regurgitasi, bergantung pada sifat perubahan tembikai.

Setelah mengetahui apa yang ada di antara jantung dan pembuluh darah, penting untuk memahami bagaimana injap aorta berfungsi, berbanding dengan injap mitral atau tricuspid. Keanehannya adalah adanya nodul Aranzi yang terletak di tengah setiap injap sabit, di pinggir bebasnya..

Ini membolehkan ketiga-tiga risalah ditutup rapat semasa tempoh diastole, ketika ventrikel dipenuhi dengan darah, dan dengan itu mencegah kebocoran darah dan perubahan dalam jumlah stroke normal.

Penting! Penutupan lengkap risalah injap aorta diastole memastikan pengisian lengkap sinus dan arteri koronari.

Arteri pulmonari

Injap ini menentukan arah aliran darah dari ventrikel kanan ke saluran peredaran paru. Ini terdiri daripada tiga injap semilunar (anterior, kanan dan kiri), yang, seperti pada injap aorta, mempunyai bentuk poket. Permukaan cembung injap diubah menjadi rongga ventrikel, dan permukaan cekung - ke dalam lumen batang paru.

Nodul berserat padat yang terletak di tengah tepi injap bebas juga memberikan penutupan yang lebih ketat bersama-sama. Injap risalah berbentuk seperti poket antara jantung dan saluran darah, yang memainkan peranan fungsional yang ketara. Terima kasih kepadanya, darah mengalir dengan bebas ke arteri pulmonari semasa sistol..

Anatomi patologi injap jantung

Pelbagai jenis patologi yang dapat mengubah anatomi normal dua injap atrioventricular dan vaskular diketuai oleh demam reumatik akut:

  • penyakit tisu penghubung;
  • trauma;
  • endokarditis berjangkit;
  • malformasi kongenital;
  • patologi organ dan sistem lain.
Patologi injapPerubahan hemodinamikImej yang mencirikan patologi
Stenosis mitralPenyempitan kawasan injap bicuspid memerlukan ketidakupayaan untuk mengosongkan atrium kiri sepenuhnya semasa diastole.

Peregangan rongga yang berlebihan, penurunan yang ketara dalam jumlah stroke ventrikel kiri dan genangan dalam peredaran paru, selain sejumlah klinik ciri, juga memberikan perkembangan patologi bersamaan, misalnya, fibrilasi atrium.Kekurangan mitralAliran balik darah dari ventrikel ke atrium memerlukan peningkatan jumlah yang beredar di jantung kiri.

Penjelasannya mudah - selain darah beroksigen yang kembali dari urat pulmonari, jumlah darah yang kembali ke atrium kiri melalui injap mitral pada sistol sebelumnya mengalir ke ventrikel semasa diastole.Stenosis injap atrioventricular kiriKerana kesamaan struktur kedua injap atrioventricular, patofisiologi yang menyertai stenosis mereka akan serupa antara satu sama lain, kecuali bahagian jantung yang terkena, dan, dengan itu, lingkaran peredaran darah.

Dalam kes ini, atrium kanan cenderung melebarkan rongga, dan genangan diamati dalam bulatan besar. Lingkaran kecil menderita penipisan aliran darah melaluinya.Kekurangan injap tricuspidVolume darah yang melebihi norma memasuki ventrikel kanan, karena diastole diisi kembali dengan bagian yang berasal dari vena cava, serta bagian regurgitasi.Stenosis injap aorta dan pulmonariPeningkatan beban selepas akibat penyempitan lumen injap aorta dan arteri pulmonari membawa kepada peningkatan daya penguncupan yang diperlukan untuk "mendorong" volume darah ke pukulan paru-paru dan lingkaran besar peredaran darah.

Perjalanan panjang patologi ini, selain pemiskinan lingkaran yang berkaitan, membawa kepada perkembangan dan pertumbuhan kegagalan jantung.Kekurangan injap aorta dan pulmonariAliran darah terbalik kerana penutupan injap semilunar yang tidak mencukupi atau pelebaran lubang aorta atau batang paru menyebabkan peningkatan jumlah pukulan ventrikel kanan atau kiri, serta pengurangan perfusi peredaran pulmonari atau sistemik (bergantung pada injap yang terkena).

Sebagai kesimpulan, penting untuk diperhatikan bahawa aktiviti fizikal yang optimum secara berkala membolehkan anda melatih otot jantung, yang memainkan peranan penting dalam mencegah perkembangan banyak senarai patologi. Oleh itu, harga gaya hidup sihat pada usia muda sama dengan kualitinya pada usia tua..

Pertanyaan kepada doktor

Apa yang perlu dilakukan sekiranya terdapat maksiat

Helo, nama saya Olga. Saya berumur 37 tahun dan baru-baru ini didiagnosis menghidap stenosis mitral gred II. Mereka mengatakan bahawa anda perlu dirawat oleh pakar rheumatologi dan berjumpa dengan pakar bedah jantung. Saya sangat takut dengan operasi tersebut. Beritahu saya, adakah mungkin untuk memotong operasi? Mungkin ada ubat yang akan membantu saya dalam diagnosis ini.?

Selamat petang, Olga. Sebenarnya, pembedahan bukanlah satu-satunya jalan keluar untuk stenosis mitral. Tetapi ini selalu merupakan pilihan rawatan yang paling berkesan..

Anda harus benar-benar mendapatkan nasihat daripada pakar bedah jantung, kerana kaedah rawatannya adalah individu dalam setiap kes dan memerlukan diagnosis penyakit yang menyeluruh untuk memilih terapi..

Pemulihan

Selamat hari. Operasi untuk mengganti injap aorta dijadualkan untuk lusa. Saya ingin tahu seberapa cepat saya dapat pulih darinya dan menjalani kehidupan yang normal.

Helo. Masa pemulihan juga merupakan perawatan, yang bertujuan untuk mempersiapkan tubuh untuk perubahan yang telah terjadi setelah operasi dan pemulihan fungsi yang hilang. Ini memerlukan masa yang berbeza, dan ini mempengaruhi keadaan awal tubuh pesakit dan kaedah campur tangan pembedahan, dan kehadiran atau ketiadaan komplikasi.

Untuk mempercepat proses pemulihan, penting untuk mengikuti apa yang ditetapkan oleh arahan pemulihan, yang dibuat secara individu untuk anda oleh ahli terapi pemulihan..

64. Jantung - lokasi, struktur, unjuran ke permukaan dada. Ruang jantung, lubang jantung. Injap jantung - struktur dan fungsi.

Jantung - organ berongga berongga dalam bentuk kerucut, 250-360 g, pada bayi baru lahir - 25 g.

Terletak di rongga dada, di belakang sternum, di mediastinum anterior: 2/3 di separuh kiri, 1/3 di sebelah kanan. Pangkal lebar diarahkan ke atas dan belakang, dan bahagian yang menyempit dengan puncak ke bawah, anterior dan ke kiri. Jantung mempunyai 2 permukaan: sternocostal anterior dan diafragmatik inferior.

Kedudukan jantung di dada (perikardium dibuka). 1 - arteri subclavian kiri (a. Subclavia sinistra); 2 - arteri karotid biasa kiri (a. Carotis communis sinistra); 3 - lengkungan aorta (arcus aortae); 4 - batang paru (truncus pulmonalis); 5 - ventrikel kiri (ventriculus sinister); 6 - puncak jantung (apex cordis); 7 - ventrikel kanan (ventriculus dexter); 8 - atrium kanan (atrium dextrum); 9 - perikardium (perikardium); 10 - vena cava unggul (v. Cava superior); 11 - batang brachiocephalic (truncus brachiocephalicus); 12 - arteri subclavian kanan (a. Subclavia dextra) [1989 Lipchenko V. Ya Samusev R P - Atlas anatomi manusia normal]

Struktur dinding jantung 3 lapisan: ENDOCARD dalaman (endothelium halus nipis diratakan) - lapisan dari dalam, injap terbentuk daripadanya; MYOCARDIUM (tisu otot jantung yang berlarutan - kontraksi yang tidak disengajakan). Otot ventrikel lebih baik dikembangkan daripada atria. Lapisan superfisial otot atria terdiri daripada serat melintang (bulat) yang sama dengan kedua-dua atria, dan lapisan dalam serat yang terletak secara menegak (membujur), bebas bagi setiap atrium. Terdapat 3 lapisan otot di ventrikel: lapisan dangkal dan dalam adalah biasa untuk ventrikel, lapisan bulat tengah terpisah untuk setiap ventrikel. Dari dalam, rasuk berdaging dan otot papillari terbentuk. Bundel otot lemah pada myofibril, tetapi kaya dengan sarkoplasma (lebih ringan), di mana plexus gentian saraf dan sel saraf tidak berdaging terletak - sistem pengaliran jantung. Ia membentuk nod dan bundle di atria dan ventrikel. EPICARDIUM (sel epitelium, lapisan dalam membran serous perikardial) - meliputi permukaan luar dan bahagian terdekat aorta, batang paru, vena cava. PERICARD - lapisan luar kantung perikardial. Terdapat rongga perikardial seperti celah antara lapisan dalaman perikardium (epikardium) dan lapisan luar.

Hati; potong memanjang. 1 - vena cava unggul (v. Cava superior); 2 - atrium kanan (atrium dextrum); 3 - injap atrioventricular kanan (valva atrioventricularis dextra); 4 - ventrikel kanan (ventriculus dexter); 5 - septum interventricular (septum interventriculare); 6 - ventrikel kiri (ventriculus sinister); 7 - otot papillary (mm. Papillares); 8 - kord tendon (chordae tendineae); 9 - injap atrioventricular kiri (valva atrioventricularis sinistra); 10 - atrium kiri (atrium sinistrum); 11 - urat pulmonari (lwn. Pulmonales); 12 - lengkungan aorta (arcus aortae) [1989 Lipchenko V. Ya Samusev RP - Atlas anatomi manusia normal]

Lapisan otot jantung (oleh R.D.Sinelnikov). 1 - ayat. pulmonales; 2 - auricula sinistra; 3 - lapisan otot luar ventrikel kiri; 4 - lapisan otot tengah; 5 - lapisan otot dalam; 6 - sulcus interventricularis anterior; 7 - valva trunci pulmonalis; 8 - valva aortae; 9 - atrium dextrum; 10 - v. cava superior [1978 Kraev AB - Anatomi Manusia Jilid II]

Bahagian kanan jantung (dibuka) [1979 Kurepina M M Wokken G G - Human Anatomy Atlas]

Sempadan jantung diproyeksikan ke dinding dada anterior:

Sempadan atas - tepi atas tulang rawan pasangan tulang rusuk ke-3.

Batas kiri dalam lengkungan dari tulang rawan tulang rusuk kiri ke-3 hingga unjuran puncak.

Puncak di ruang interkostal kelima kiri adalah 1-2 cm medial ke garis midclavicular kiri.

Sempadan kanan adalah 2 cm di sebelah kanan tepi kanan sternum.

Turunkan dari pinggir atas tulang rawan 5 tulang rusuk kanan ke unjuran puncak.

Pada bayi baru lahir, jantung hampir seluruhnya berada di sebelah kiri dan terletak secara mendatar.

Pada kanak-kanak di bawah umur satu tahun, puncaknya adalah 1 cm lateral ke garis midclavicular kiri, di ruang interkostal ke-4.

Unjuran ke permukaan anterior dinding dada jantung, injap cuspid dan semilunar. 1 - unjuran batang paru; 2 - unjuran injap atrioventricular kiri (bicuspid); 3 - puncak jantung; 4 - unjuran injap atrioventricular kanan (tricuspid); 5 ialah unjuran injap aorta semilunar. Anak panah menunjukkan tempat auskultasi injap atrioventrikular kiri dan aorta [1973 - Human Anatomy]

Kamera, lubang. Jantung dibahagi dengan septum membujur menjadi bahagian kiri dan kanan. Terdapat atrium di bahagian atas setiap separuh, dan ventrikel di bahagian bawah. Atria berkomunikasi dengan ventrikel melalui bukaan atrioventrikular. Penonjolan atria membentuk aurikel kanan dan kiri. Dinding ventrikel kiri lebih tebal daripada dinding kanan (miokardium lebih baik dikembangkan). Di dalam ventrikel kanan terdapat 3 (lebih kerap) otot papillary, di sebelah kiri - 2. Atrium kanan menerima darah dari bahagian atas (mengalir dari atas), urat berongga bawah (dari belakang dari bawah), urat sinus koronari (di bawah inferior vena cava). 4 urat paru mengalir ke kiri. Batang pulmonari meninggalkan ventrikel kanan, aorta berasal dari kiri.

Jantung: A - di hadapan; B - belakang [1979 Kurepina M M Wokken D D - Atlas Anatomi Manusia]

Injap jantung (risalah dari lipatan endokardium) menutup bukaan atrioventrikular. Kanan - 3 kali ganda, kiri - 2 kali ganda (mitral). Filamen Tendon menghubungkan tepi injap ke otot papillary (kerana tidak berubah, tidak ada aliran darah terbalik). Berhampiran bukaan batang paru-paru dan aorta, injap semilunar berbentuk 3 poket, terbuka ke arah aliran darah. ↓ tekanan di ventrikel, kemudian darah memasuki poket, tepi ditutup → tidak ada aliran darah kembali ke jantung.

Injap dan lapisan tisu penghubung jantung. 1 - ostium atrioventriculares dextrum; 2 - anulus fibrosus dextra; 3 - ventrikulus dexter; 4 - valva atrioventricularis dextra; 5 - trigonum fibrosum dextrum; 6 - ostium atrioventriculare sinistrum: 7 - valva atrioventricularis sinistra; 8 - anulus fibrosus sinister; 9 - trigonum fibrosum sinistrum; 10 - valva aortae; 11 - valva trunci pulmonalis [1978 Kraev AB - Human Anatomy Volume II]

Alat injap jantung

Injap jantung sangat penting untuk pembebasan darah secara separa semasa pengecutan jantung. Fungsi utama mereka adalah untuk mencegah aliran balik darah (regurgitasi) dan memastikannya bergerak ke arah yang sama melalui jantung setiap saat. Penutupan injap jantung dapat didengar, biasanya dengan stetoskop, yang dapat digunakan untuk diagnosis awal keadaan patologi yang berkaitan dengan alat injap.

Video: Struktur jantung manusia, lingkaran peredaran darah

Penerangan

Semua injap jantung ditutup dengan endotelium. Ketiga lapisan yang membentuk asas alat injap mempunyai ciri-ciri khusus dan disebut fibrosis, spongiosa dan ventricularis (fibrosa, spongiosa dan ventricularis). Semasa degupan jantung, spongiosa, kaya dengan glikosaminoglikan, memudahkan proses penyusunan semula kolagen dan serat elastik.

Sel interstitial vakum (VIC) banyak terdapat di semua lapisan injap jantung dan mengandungi pelbagai komponen yang diarahkan secara dinamik. Peraturan kolagen dan komponen struktur lain disediakan oleh enzim yang disintesis oleh VIC. Keutuhan tisu injap dijaga oleh interaksi sel endotel injap (ECC) dengan VIC. Perubahan dan pembentukan semula struktur interstisial dan endotelial injap menyumbang kepada gangguan sifat injap, dan seterusnya fungsi injap..

Asas operasi alat injap yang betul:

  • Injap dibentuk dengan betul dan fleksibel.
  • Injap terbuka sepenuhnya, membolehkan jumlah darah yang diperlukan mengalir dengan bebas melalui bukaan
  • Injap ditutup rapat, maka darah tidak mengalir kembali

Injap aorta

Injap tricuspid, yang terletak di lubang aorta, memisahkan rongga ventrikel kiri dari aorta. Di belakang tiga cusps semilunar (koronari kanan, koronari kiri, dan non-koronari posterior) injap aorta, terdapat poket pembukaan aorta yang melebar, yang disebut sinus Valsalva. Arteri koronari kanan berlepas dari sinus koronari kanan, dan arteri koronari kiri berlepas dari sinus koronari kiri. Kawasan di mana ketiga-tiga daun bersatu disebut komisur..

Pembukaan dan penutupan injap aorta adalah mekanisme tekanan pasif, tidak seperti injap mitral.

Tisu cusps aorta meregangkan akibat penentangan semasa diastole, dan pemanjangan dan regangan elastin berlaku. Oleh itu, biasanya risalah aorta cukup fleksibel dan tahan lama, mampu menahan tekanan sistemik. Dalam fasa systole, penahan elastin memberikan kelonggaran dan pemendekan risalah. Fungsi injap optimum memerlukan penjajaran yang sempurna dari tiga titik kembali.

Keadaan yang berkaitan: regurgitasi aorta (juga disebut regurgitasi aorta), stenosis aorta.

Injap mitral

Injap mitral dinamai pasangan oleh Andreas Vesalius (De Humani Corporis Fabrica, 1543). Injap ini terletak di persimpangan atrium kiri dan ventrikel kiri. Perantinya terdiri daripada lima komponen berfungsi:

  • selempang;
  • ruang anular;
  • kord tendin;
  • otot papillary;
  • miokardium bersebelahan.

Anulus fibrosus adalah kawasan tisu penghubung yang mengandungi serat berselang dan serat otot yang bersambung ke atrium kiri dan ventrikel. Injap anterior merangkumi kira-kira sepertiga bahagian anterior berserat utama anulus. Sebahagian cusp anterior injap mitral berada berdekatan dengan bukaan anulus injap aorta. Injap ventrikel, posterior, dilekatkan pada separuh otot posterior dan dua pertiga ruang anulus. Oleh kerana risalah asimetri, bukaan injap mitral berbentuk corong.

Kord dari kedua-dua otot papillary anterior dan posterior dilekatkan pada setiap injap. Otot papillary berkontraksi dan meregangkan kord semasa sistol, yang seterusnya menyumbang kepada penutupan risalah injap mitral.

Secara berasingan, kompleks injap mitral diasingkan, termasuk injap mitral dan miokardium atrioventrikular kiri, endokardium dan bahagian aorta. Pembentukan ini mendorong aliran keluar darah dari ventrikel kiri. Pengaliran darah secara paksa melalui injap, serta penutupan ketat semasa sistol, dipastikan oleh koordinasi tindakan kompleks mitral-injap.

Keadaan yang berkaitan: prolaps injap mitral, regurgitasi mitral, stenosis mitral.

Injap paru

Juga dikenali sebagai injap pulmonari. Struktur injap paru serupa dengan injap aorta. Injap mempunyai bentuk sabit, biasanya ada tiga (anterior, kiri dan kanan). Mirip dengan cusps, sinus disebut, yang, melalui cincin melengkung (sambungan sinotobular), digabungkan dengan batang paru. Seperti injap lain, paru juga mempunyai fibrosus anulus dan komisur..

Penyakit Berkaitan: Stenosis injap paru, regurgitasi injap paru.

Injap tricuspid

Juga dikenali sebagai injap tricuspid. Terletak di bahagian kanan jantung di persimpangan atrium dan ventrikel. Terdiri daripada 3 cusps, tendon chordate (anterior, posterior) dan otot papillary ketiga yang sering ditentukan. Injap tricuspid tidak mempunyai cincin kolagen yang berbeza. Ketiga-tiga kepak dilekatkan pada cincin berserat elips. Lekapan langsung septum risalah adalah ciri khas injap tricuspid. Otot papillari yang menonjol menyokong risalah di bahagian komisur.

Fungsi injap normal memerlukan integriti struktur dan interaksi terkoordinasi antara pelbagai komponen anatomi. Pelbagai mekanisme patofisiologi boleh menyebabkan penyakit injap jantung.

Keadaan yang berkaitan: atresia tricuspid, regurgitasi tricuspid, stenosis tricuspid.

Operasi alat injap

Dalam keadaan normal, injap berfungsi dengan tertib, yang membolehkan ruang jantung berkontraksi dengan betul dan mengeluarkan darah dalam jumlah yang betul. Terdapat empat peringkat utama alat injap:

1. Injap atrioventrikular (mitral dan tricuspid) terbuka, akibatnya darah mengalir dari jantung atas ke bawah.

2. Semasa mengisi ventrikel di rongga mereka, tekanan meningkat, akibatnya injap ditutup. Apabila ventrikel berkontraksi, darah memenuhi atria semula (vena - kanan dan arteri - kiri).

3. Saluran aorta dan paru terbuka. Ia juga berlaku di bawah tekanan ketika ventrikel berkontraksi dan darah didorong ke saluran besar dan mengalir sama ada ke paru-paru (dari ventrikel kanan) atau ke semua organ dan tisu (dari ventrikel kiri).

4. Semasa relaksasi ventrikel, injap paru dan aorta ditutup. Pada masa ini, injap atrioventricular terbuka dan darah mengalir kembali ke ventrikel dari atria untuk pelepasan seterusnya ke aliran darah.

Nada hati

Alat injap terlibat secara langsung dalam pembentukan bunyi jantung, dan apabila ia berubah, pelbagai jenis murmur dapat terbentuk..

Sekiranya, misalnya, injap tidak menutup sepenuhnya, maka darah kembali ke ruang anterior, mewujudkan murmur khas (misalnya, murmur sistolik dalam regurgitasi mitral).

Apabila injap stenotik (menyempit), aliran darah sukar melewati lubang, menyebabkan murmur dengan ciri-ciri lain (contohnya, murmur diastolik dengan stenosis injap tricuspid).

  • Nada hati pertama

Ia berlaku kerana penutupan injap susunan atrioventricular (mitral dan tricuspid). Ia bermula dengan permulaan sistol ventrikel dan paling baik didengar di puncak jantung.

Ketika menentukan komponen suara tambahan, diasumsikan terdapat osilasi darah di ruang ventrikel, getaran dinding ruang, atau aliran darah bergolak yang dikeluarkan melalui bukaan aorta ke sinus Valsalva..

  • Nada hati kedua

Penampilannya dikaitkan dengan penutupan injap aorta dan pulmonari, serta fluktuasi darah di aorta.

Oleh kerana penutupan injap semilunar kanan dan kiri tidak berlaku secara serentak, bunyi jantung kedua paling kerap terbelah dua..

  • Nada hati ketiga

Ia terbentuk pada fasa diastole awal dan dikaitkan dengan pengisian ventrikel yang cepat dengan darah sejurus selepas relaksasi isometrik. Kadang kala suara ini didengar pada anak-anak kecil, tetapi biasanya tidak dapat didengar oleh telinga..

  • Nada hati keempat

Ia berlaku dengan latar belakang pengecutan atrium pada permulaan kitaran jantung. Dalam kebanyakan kes, stetoskop tidak dapat didengar.

Oleh itu, semasa auskultasi, hanya nada pertama dan kedua yang dapat didengar dengan jelas, yang, bergantung pada tempat auskultasi, didengar secara berbeza. Sekiranya fonokardiogram dilakukan, anda dapat dengan jelas mengesan keparahan nada dan kesesuaiannya dengan systole atau diastole.

Artikel serupa

Elektrokardiografi adalah kaedah utama untuk memeriksa aktiviti elektrik jantung. Banyak penyakit jantung ditentukan dengan tepat dengan bantuan ECG, yang dianggap sebagai kaedah diagnostik yang paling berpatutan. Untuk mendapatkan hasil yang tepat, elektrod mesti diletakkan dengan betul semasa rakaman EKG.

Diagnosis tepat pada masanya memainkan peranan penting dalam diagnosis penyakit kardiovaskular. Selalunya, ECG standard cukup untuk membuat diagnosis yang betul. Dalam kes lain, pemeriksaan jantung pelbagai aspek diperlukan, yang membolehkan anda menentukan punca sebenar penyakit dan melakukan rawatan yang berkesan.

Puluhan ribu implantasi alat pacu jantung dilakukan setiap tahun. Dalam beberapa kes, mereka dipasang hanya sementara, dengan petunjuk lain, peranti ini digunakan secara berterusan. Dalam kedua kes tersebut, tujuan utama penggunaan alat pacu jantung adalah untuk meningkatkan kualiti hidup manusia..