Apa yang perlu dilakukan jika gusi anda berdarah

Helo pembaca sekalian. Adakah masalah pendarahan gusi? Ramai orang telah mengambil berat masalah ini sejak sekian lama. Gusi boleh berdarah baik akibat penyakit ini dan sebagai akibat tindakan mekanikal pada mereka, misalnya, dengan sikat biasa untuk membersihkan gigi seri. Hemofilia gusi adalah gejala penyakit gusi yang paling biasa. Sekiranya berlaku pendarahan dari gusi secara berterusan, ini tidak boleh diabaikan. Pada masa gusi mula berdarah, mereka terbuka seluas mungkin dengan bakteria berbahaya yang lain. Sekiranya anda tidak sedar pada waktunya dan tidak memulakan rawatan di doktor gigi, pendarahan biasa dari gusi boleh berkembang menjadi penyakit yang lebih serius, misalnya, periodontitis.

Gejala permulaan penyakit gusi adalah:

✔ Gusi yang berdarah ketika makan dan gusi yang tertinggal di belakang gigi.

✔ Gigi yang tanpa sebab mula melonggarkan, dan bau tidak menyenangkan berterusan yang berasal dari rongga mulut.

Sebaik sahaja seseorang mula menyedari gejala ini, dia perlu segera berjumpa doktor gigi..

Gusi berdarah - apa sebabnya

Sekiranya gusi berdarah semasa menggosok gigi, ini adalah petunjuk bahawa keradangan berlaku di rongga mulut..

Gusi berdarah tidak hanya dapat memberitahu bahawa seseorang tidak menjaga giginya, tetapi juga bahawa dia mempunyai penyakit autoimun.

Punca luaran gusi berdarah

✔ Perokok sering berdarah gusi kerana interaksi dengan tembakau dan campuran merokok yang lain.

✔ Gigi palsu yang tidak betul juga boleh menyebabkan kerosakan mekanikal pada gusi.

✔ Gosok gigi terlalu cepat dan terlalu keras dengan ubat gigi yang keras dan berus kasar boleh menyebabkan gusi anda berdarah. Untuk menyingkirkan akibatnya, anda perlu menyemak sepenuhnya teknik menggosok gigi. Doktor gigi mengesyorkan mula menggosok gigi dari gusi hingga hujung gigi. Pilih berus gigi dengan bulu yang lebih lembut, tetapi tidak terlalu banyak.

✔ Tartar juga boleh merosakkan gusi, jadi jika ada kesempatan untuk membersihkan batu, jangan kehilangannya.

Penyebab dalaman gusi berdarah

✔ Mengambil ubat tertentu boleh menyebabkan gusi berdarah.

✔ Wanita hamil yang tahap hormonnya berubah dalam tempoh kehamilan juga terdedah kepada penyakit gusi.

✔ Kekurangan vitamin C dan K, yang membantu pembekuan darah di dalam tubuh manusia, juga merupakan salah satu penyebab hemofilia gusi.

Sekiranya masalah itu tidak dapat dilihat pada waktunya, ia akan tumbuh dan dapat mencapai skala sehingga pesakit akan kehilangan giginya..

Pendarahan gusi - apa yang perlu dilakukan di rumah. 10 petua

Setelah mengetahui penyebab keradangan gusi, ia dibenarkan kembali ke masalah merawat gusi berdarah. Sekiranya pendarahan kecil, anda boleh mendapatkan rawatan di rumah. Dengan terapi di persekitaran rumah tangga, hasil positif dapat dicapai melalui pendekatan bersepadu untuk menghilangkan masalah.

Anda boleh mencuba pelbagai kaedah, kerana satu orang akan dibantu, mungkin, apa yang tidak membantu pesakit kedua.

Kaedah boleh seperti:

1 Rawatan proses keradangan di rongga mulut dengan bantuan ubat-ubatan farmasi.

2. Aplikasi gel anti-radang khusus.

3. Rawatan dengan ubat alternatif.

4. Peralihan ke pemakanan atau diet yang betul.

5. Perhatian khusus terhadap kebersihan mulut.

6. Lawati doktor gigi, jika diperlukan.

7. Penggunaan ubat gigi, serbuk dan benang profesional yang disyorkan oleh doktor gigi.

8. Bilas mulut dengan pelbagai cara tradisional dan bukan tradisional.

9. Mengambil kompleks vitamin yang menyumbang kepada pemulihan gusi.

10. Penghapusan tembakau dan campuran merokok yang lain, serta biji dan bahan makanan yang boleh merosakkan gusi secara mekanikal.

Sekiranya anda memutuskan untuk menangani masalah gusi berdarah dengan serius, kami mengesyorkan agar anda mengalihkan perhatian kepada gel untuk merawat rongga mulut. Di farmasi di bandar anda, anda boleh membeli ubat yang disebut "Holisal", "Kamistad" dan "Asepta". Gel ini sesuai untuk mencegah masalah gusi berdarah, ia menyejukkannya, melegakan kesakitan dan keradangan.

Walau apa pun, sebelum menggunakannya, disyorkan untuk berjumpa doktor gigi anda untuk mendapatkan nasihat. Hanya setelah memeriksa gigi seri dan gusi, doktor akan dapat memutuskan mengenai pengambilan ubat gigi dan ubat lain yang sesuai untuk anda..

Ubat-ubatan rakyat untuk gusi berdarah

Sekiranya gusi berdarah, terdapat banyak ubat-ubatan rakyat yang akan membantu mengatasi penyakit ini..

Kulit kayu oak

Alat ini dapat menghilangkan masalah pendarahan gusi. Cukup dengan membilas mulut anda dengan merebus berdasarkan kulit kayu oak, anda boleh membelinya di mana-mana farmasi di bandar anda.

Untuk 0.5 liter air, anda perlu mengambil 2 sudu besar. kulit kayu oak, masukkan campuran api, dan didihkan selama kira-kira 10 minit. Setelah kuahnya siap, tapis. Hanya dengan itu anda boleh mula membilas mulut anda. Dua atau tiga kali sehari, setengah gelas rebusan kulit kayu oak, berikut adalah resipi untuk gusi yang sihat.

Garam laut

Di rumah, anda boleh menyediakan bilas garam laut. Ini memerlukan 1 sudu besar. Larutkan garam dalam segelas air rebus. Cukup bilas mulut anda beberapa kali sepanjang hari..

Ramai orang menggosok garam laut tulen ke dalam gusi itu sendiri. Ia melegakan keradangan, menguatkan gusi sendiri dan menghentikan darah.

John's wort

Proses keradangan pada gusi boleh dikeluarkan dengan merebus wort St. John. Tuangkan 1 sudu herba dengan segelas air mendidih, biarkan hingga 30-40 minit. Kemudian mula membilas.

Hampir setiap rumah mempunyai tanaman seperti kain merah. Tidak banyak orang tahu bahawa jus bunga ini dapat membantu menyembuhkan banyak penyakit. Untuk menyingkirkan penyakit gusi, anda perlu merobek satu daun kirmizi, membersihkannya dari duri, memotongnya separuh dan menyapukannya pada gusi yang berpenyakit. Untuk merasakan kelegaan yang diinginkan, 5-7 prosedur seperti itu sudah cukup. Setuju, ini adalah tanaman yang benar-benar ajaib.

Serbuk penaik

Selalunya, membilas dengan baking soda membantu. Baking soda bagus untuk melegakan radang gusi. 200 ml. air suam akan memerlukan 1 sudu teh baking soda.

Plantain

Plantain mampu merawat keradangan. Pada musim panas, sangat mudah untuk menyiapkan daun tanaman ini dan membuat penyembuhan penyembuhan dari mereka. Ini memerlukan jus pisang segar. Semasa musim sejuk, infus boleh disediakan dari daun kering sebelumnya..

Sekiranya anda mencuci daun pisang dengan baik, anda boleh mengunyahnya sepenuhnya dan kemudian memuntahkannya sebagai langkah pencegahan gusi. Selepas tiga hari, anda sudah dapat melihat bagaimana gusi berhenti berdarah dan mula kelihatan lebih sihat..

Chamomile

Ini adalah ubat klasik untuk keletihan, mudah marah, dan sekarang juga untuk gusi berdarah. Untuk melegakan keradangan pada rongga mulut, chamomile sering dicampurkan dengan calendula. Infus dibuat dengan mengambil satu sendok bunga chamomile dan calendula, menuangkannya dengan segelas air mendidih dan bersikeras selama kira-kira setengah jam.

Calendula

Infusi boleh dilakukan secara berasingan, dan kemudian ganti chamomile dengan calendula setiap hari.

Dan jika gusi berdarah semasa mengandung - apa yang perlu dilakukan

Setiap gadis yang mengalami kelahiran mungkin akan memerhatikan betapa tidak stabilnya keadaan emosinya. Ramai gadis bertindak seperti heroin

sinetron, tingkah laku mereka eksentrik dan berubah-ubah, sementara wanita yang bersalin cenderung kerap menangis. Jadi gusi berdarah tidak boleh menjadi tekanan lain bagi wanita hamil..

Dan pendarahan pada gusi adalah tanda pertama bahawa proses keradangan mula berlaku di mulut, yang kadang-kadang, sayangnya, tidak dapat dipulihkan.

Sekiranya anda tidak memberi perhatian yang sewajarnya untuk masalah ini pada waktunya, maka gingivitis, yang biasa berlaku semasa kehamilan, dapat mengambil bentuk yang lebih parah..

Setiap jangkitan pada tubuh ibu dapat dilihat pada kesihatan anak. Pada wanita hamil dari jenis kelamin yang lemah, penyakit terbentuk jauh lebih cepat daripada pada mereka yang tidak membawa bayi di bawah jantung mereka. Malangnya, jika seorang wanita tidak menyembuhkan gusi berdarah pada waktunya, ini juga dapat dilihat pada bayi..

Doktor telah lama membuktikan bahawa sekiranya "permulaan" penyakit ini, anak akan muncul dengan berat badan yang rendah. Akibat yang lebih sukar, contohnya, kelahiran pramatang dan kehilangan janin, mempunyai setiap kemungkinan.

Perubatan moden memungkinkan ibu hamil, tanpa membahayakan anak, untuk mengatasi masalah kesihatan yang muncul. Perkara utama adalah ingat bahawa semasa melawat doktor gigi, dia mesti diberitahu bahawa anda sedang hamil..

Cara menyelesaikan masalah gusi berdarah:

✔ Diet yang sihat.

✔ Pengambilan makanan yang mengandungi vitamin C, B, K, E.

✔ Menambah pelbagai rempah ke dalam diet yang akan menghentikan peningkatan jumlah mikroba di rongga mulut.

✔ Terapi pergigian berkualiti tinggi.

✔ Terapi gigi seri dan gusi di rumah menggunakan bedak gigi, ubat kumur, antiseptik dan tablet;

✔ Juga, anda tidak perlu mengabaikan kaedah tidak konvensional yang dinyatakan di atas.

Wanita hamil dari jenis kelamin yang lemah, sekiranya terdapat masalah, disarankan untuk pergi ke doktor gigi sekurang-kurangnya sebulan sekali. Doktor harus memantau kesihatan pesakit untuk mencegah penyebaran kuman.

Mengapa gusi berdarah ketika menggosok gigi - bagaimana merawatnya

Sensasi radang pada gusi tidak menyenangkan pada diri mereka sendiri. Ini sangat menjijikkan sekiranya pendarahan berlaku kerana proses sedemikian. Apabila kita menggosok gigi, ada juga kemungkinan kerosakan mekanikal pada gusi. Itulah sebabnya, paling kerap, pada orang yang sihat, darah tiba-tiba mula keluar dari gusi..

Bagaimana kita terbiasa membersihkan gigi? Pertama sekali, ia berlaku dengan tergesa-gesa. Sebilangan kecil dari kita berdiri selama setengah jam di cermin di bilik mandi dan membersihkan setiap batang gigi dengan sikat gigi..

Sedikit orang menggunakan benang gigi tepat selepas makan dan, tentu saja, tidak semua orang membilas mulut mereka dengan pelbagai cara: baik farmasi dan orang-orang. Sedikit demi sedikit bakteria terkumpul di gigi berhampiran gusi, dan proses keradangan bermula..

Bercakap mengenai memberus gigi yang betul, perlu diingat bahawa ada peraturan tertentu di mana anda perlu membersihkan gigi dari serpihan makanan baru-baru ini dan tanah yang berpotensi subur untuk pertumbuhan mikroba. Dengan berpegang pada mereka, anda mungkin dapat menghilangkan gusi berdarah selamanya..

Kedudukan berus yang betul untuk membersihkan mestilah sehingga bulu berpindah dari gusi ke hujung gigi. Menyikat seperti ini tidak akan menyakitkan gusi anda.

Sekiranya gusi telah rosak, anda perlu berhenti menggosok gigi dan membilasnya dengan alat khas, dan kemudian berjumpa doktor secepat mungkin.

Anda juga boleh merosakkan gusi dengan berus gigi berkualiti rendah dan bulu kasarnya. Mempunyai sikat seperti itu, sama ada dia mahu atau tidak, seseorang akan membahayakan gusi.

Sekiranya anda menjumpai berus di bilik mandi anda, ganti dengan segera. Penting untuk memperhatikan produk yang anda gosok gigi, lebih baik membelinya, sebelum berunding dengan doktor anda..

Anda boleh merawat gusi dengan cara yang telah dijelaskan sebelumnya. Dalam perubatan alternatif, terdapat banyak ramuan decoctions dan infus yang akan melegakan keradangan, menghilangkan pendarahan dan melegakan sakit gigi sementara jika muncul.

Tumbuhan untuk decoctions:

✔ Chamomile.

✔ Kulit kayu oak.

✔ Tanaman.

✔ Aloe.

✔ Calendula.

Sekiranya gusi berdarah dan bau mulut

Pendarahan dari gusi boleh didahului oleh beberapa faktor, misalnya:

- Penyakit rongga dalaman mulut, kerosakan pada gusi, sebagai salah satu kemungkinan penyebabnya.

- Mengurangkan pembekuan darah ke seluruh badan.

Penyakit biasa di mana pendarahan mungkin berlaku:

- Hemofilia, yang diturunkan dari ibu ke anak.

- Penyakit kulit dan reaksi alahan.

- Virus papilloma atau influenza.

Sekiranya anda melihat pendarahan seperti itu semasa membersihkan gigi, atau pada waktu lain, anda mesti mendapatkan bantuan perubatan..

"Bau" yang tajam dari mulut dalam perubatan disebut halitosis.

Terdapat tiga jenis masalah ini:

✔ Orang di sekitar anda mungkin mendengar bau busuk dari mulut anda, yang merupakan hasil daripada gangguan pencernaan atau penyakit.

✔ Anda hampir tidak dapat berbau dari mulut, biasanya ini berlaku dengan halitosis yang salah;

✔ Anda mengalami fobia sebenar kerana nafas yang kelihatannya berbau, sebenarnya, tidak ada bau, dan masalah ini disebut halitophobia.

Lawatan ke doktor akan membantu menentukan masalah anda dengan tepat..

Sekiranya anda masih mempunyai bau yang tidak menyenangkan dari mulut anda, ini menunjukkan bahawa anda mungkin jarang menggosok gigi..

Bakteria, yang secara beransur-ansur terkumpul pada gigi dan pipi, mula melepaskan hidrogen sulfida dan, tepatnya, udara yang dihembuskan oleh seseorang pada mulanya berbau busuk.

Untuk mengelakkan ini berlaku, anda harus menggosok gigi dan membasuhnya lebih kerap, dan masalahnya akan hilang.

Orang yang sama sekali tidak menjaga gigi mereka mempunyai bau busuk kerana masalah dengan gigi atau gusi itu sendiri..

Halitosis boleh disebabkan oleh pelbagai penyakit, seperti karies, stomatitis, gigi bijak dapat menyebabkan bau, dan kadang-kadang bahkan mahkota gigi menjadi agen penyebab..

Semua ini berlaku kerana zarah makanan mula bertakung di mulut, tinggal lama di situ. Untuk mengelakkan perkara ini berlaku, awasi keadaan gigi anda dan kerap berjumpa doktor gigi.

Gusi berdarah dan meradang - gejala utama gingivitis

Gusi berdarah dan menjadi radang, terutamanya ketika mereka meradang. Dalam pergigian, penyakit ini disebut gingivitis..

Patologi ini sering berkembang dalam tempoh ketidakseimbangan hormon atau penurunan kebersihan. Keradangan dan pendarahan gusi, yang rawatannya tidak lengkap dan tidak lengkap, penuh dengan peralihan ke periodontitis, yang dapat mengakibatkan kehilangan gigi.

Penyebab luka radang pada gusi

Etiologi gingivitis terletak pada interaksi dua faktor faktor utama.

Sebab tempatan

Ramai pakar menganggap rongga mulut sebagai sistem biologi yang tidak terpisahkan. Disfungsi pada peringkat tempatan menyebabkan keradangan gusi dan tisu periodontal lain.

Faktor risiko tempatan merangkumi:

  1. Plak keras dan lembut. Kalkulus supragingival dan subgingival kebanyakannya terdiri daripada mikroorganisma patologi. Kegiatan penting mikroflora ini memprovokasi pemusnahan lapisan epitelium gusi. Sebagai tindak balas terhadap kerosakan toksik pada epitel, mukosa mulut menjadi radang. Di samping itu, kehadiran plak menyokong pendarahan kronik dan radang gusi..

Menurut kebanyakan penyelidik, kebersihan mulut dan plak gigi yang buruk adalah penyebab utama gingivitis dan periodontitis..

  1. Trauma mekanikal kronik tisu lembut. Tambalan yang dipasang dengan buruk, tepi ortopedik dan ortodontik yang tajam sering menyebabkan keradangan tempatan, yang akhirnya berkembang menjadi periodontitis.
  2. Kerosakan fungsi. Pemprosesan makanan dengan cermat, maloklusi dan ketiadaan beberapa gigi menimbulkan beban mengunyah yang tidak mencukupi pada tisu gusi. Hasilnya adalah atrofi mukosa dan peningkatan pembentukan tartar.
Faktor risiko tempatanGambar klinikal
Kalkulus pergigian
Trauma kronik
Beban periodontal yang berfungsi

Sebab biasa

Banyak kajian perubatan menunjukkan bahawa berlakunya gingivitis dan periodontitis dikaitkan dengan faktor risiko umum berikut:

  1. Hipovitaminosis vitamin C, B, A, E. Peranan utama dalam perkembangan gingivitis adalah kekurangan vitamin C, yang disertai dengan pemusnahan dan atrofi tisu mukosa mulut. Dalam kes ini, proses pembentukan serat kolagen terganggu di dalam badan..

Hipovitaminosis vitamin A, seterusnya, melambatkan proses epitelisasi gusi, yang secara signifikan mengurangkan fungsi penghalangnya.

  1. Lesi aterosklerotik saluran darah. Sebilangan pakar percaya bahawa keradangan gingiva adalah akibat penyempitan sistemik lumen saluran periodontal oleh plak aterosklerotik. Keradangan dan pendarahan gusi adalah manifestasi penyerapan tulang rahang..
  2. Gangguan neurofofofik. Perubahan distrofik pada tisu selaput lendir diperhatikan tidak hanya dengan pelanggaran peredaran mikro, tetapi juga dengan gangguan peraturan saraf periodontal.
  3. Kekebalan menurun. Penurunan kronik dalam aktiviti sistem kekebalan tubuh pasti mempengaruhi struktur tisu periodontal, yang menjadi radang dan mengalami atrofi..
  4. Patologi endokrinologi. Baru-baru ini, banyak saintis telah membuktikan hubungan antara ketidakseimbangan hormon dan penyakit periodontal. Contoh menarik dari endokrinologi dari beberapa jenis gingivitis adalah diabetes mellitus. Pada pesakit seperti itu, metabolisme karbohidrat, protein dan lemak terganggu, yang menyebabkan hipoksia berterusan pada tisu periodontal. Terhadap latar belakang pengaktifan mikroflora patologi rongga mulut, gusi berdarah dan menjadi radang.
  5. Penyakit kronik saluran gastrousus. Jadi, ulser perut menyebabkan peningkatan kepekatan histamin dalam darah secara berterusan. Bahan ini, seterusnya, melebarkan saluran darah dan meningkatkan kebolehtelapan kapilari periodontal. Akibatnya, keradangan pada gusi dan periodontium berlaku.
  6. Penyakit darah sistemik. Leukemia akut, sebagai peraturan, disertai dengan perubahan degeneratif yang jelas pada tisu periodontal. Dan gangguan pembekuan darah menyebabkan kemerosotan peredaran mikro kronik pada struktur periodontal.
  7. Penyakit psikosomatik. Ubat penenang, penenang dan antidepresan mempunyai kesan sampingan seperti mulut kering dan bruxism.

Kaedah untuk memeriksa pesakit dengan penyakit gusi radang

Menetapkan diagnosis bermula dengan mengambil sejarah perubatan. Doktor gigi mengetahui keluhan pesakit, alasan untuk mendapatkan pertolongan khusus, keadaan hidup, profesion pesakit, kehadiran penyakit somatik umum dan tabiat buruk.

Selepas wawancara dengan pesakit, pakar tersebut menjalani pemeriksaan visual dan instrumental rongga mulut dan gigi palsu. Sekiranya gusi meradang dan berdarah, doktor gigi akan menilai kehadiran kemerahan, bengkak, ulserasi dan pembesaran kelenjar getah bening serantau.

Pada masa ini, kaedah pemeriksaan yang penting adalah penilaian tahap kebersihan rongga, yang dilakukan melalui ujian khas. Untuk melakukan ini, doktor mengotorkan leher gigi dan permukaan gingival dengan cecair kontras yang menunjukkan jumlah mikroflora patologi pada membran mukus.

Dalam beberapa kes, pemeriksaan sinar-X diperlukan untuk menentukan diagnosis yang pasti. Doktor gigi pada gambar sinar-X menentukan keadaan tisu gigi keras dan tulang rahang. Ini membolehkan pengesanan atrofi rahang atas atau bawah.

Gambaran klinikal jenis gingivitis utama

Dalam amalan pergigian, tiga bentuk utama keradangan gingiva adalah yang paling biasa:

Gingivitis catarrhal

Patologi ini dapat dilokalisasi di kawasan 1-2 gigi, dan merebak ke seluruh gigi..

Gejala keradangan catarrhal adalah:

  • pendarahan gusi secara berkala, yang meningkat semasa menggosok gigi dan makan;
  • bengkak mukosa mulut;
  • kemerahan kawasan gusi yang dibatasi;
  • nafas berbau;
  • ketidakselesaan dan kesakitan semasa mengunyah zarah makanan.

Ciri khas gingivitis catarrhal dianggap sebagai pemeliharaan integriti persimpangan periodontal..

Gingivitis hipertrofik

Hipertrofi tisu gingiva, sebagai peraturan, berlaku semasa akil baligh, semasa kehamilan atau mengambil ubat-ubatan tertentu. Penyakit ini dicirikan oleh pembengkakan membran mukus dan pendarahan yang ketara dengan sedikit kerosakan mekanikal pada gusi.

Gingivitis hipertrofik juga disertai dengan pemendapan tartar yang banyak, yang menyokong proses keradangan kerana peningkatan kandungan bakteria patogen.

Arahan pergigian untuk diagnosis penyakit periodontal menunjukkan adanya tiga darjah hipertrofi:

  • ringan - gusi meningkat sepertiga dari tinggi mahkota;
  • sederhana - edema meluas ke bahagian tengah gigi;
  • teruk - selaput lendir merangkumi dua pertiga bahagian gigi koronal.

Gingivitis ulseratif

Kerosakan ulseratif pada lapisan epitel mukosa mulut, terutamanya, menunjukkan penurunan ketara dalam sifat pelindung tubuh. Ini dapat diperhatikan dengan penyakit virus umum atau dengan penekanan sistem imun yang kronik..

Gambaran klinikal gingivitis ulseratif cukup terang dan merangkumi manifestasi tempatan berikut:

  • bau busuk dari mulut;
  • kesakitan yang tajam yang mengganggu pesakit semasa makan;
  • pendarahan gusi secara berkala;
  • pemendapan tartar yang banyak;
  • pembentukan ulser tunggal atau berganda yang ditutup dengan plak berserabut.

Penyakit ini juga disertai dengan gejala keracunan umum dalam bentuk:

  • peningkatan suhu badan hingga 38-39ᵒС;
  • serangan malaise umum dan sakit kepala;
  • insomnia dan kehilangan selera makan.

Keterukan kursus klinikal gingivitis ulseratif nekrotik menentukan gabungan gejala umum dan tempatan. Pada masa yang sama, doktor juga menilai data ujian darah makmal. Penentuan tahap kerosakan pada selaput lendir membantu menyusun rancangan rawatan, yang bergantung pada harga dan jangka masa terapi.

Kaedah rawatan asas

Mustahil untuk menetapkan ubat standard untuk radang gusi dan pendarahan pada pesakit. Pendekatan untuk menyelesaikan masalah ini harus bersifat individu dan kompleks. Rawatan untuk radang gusi biasanya dilakukan di dua bidang utama:

Terapi tempatan

Semua prosedur gigi untuk gingivitis dilakukan setelah pembersihan permukaan gigi secara ultrasonik dari plak. Kebersihan mulut profesional diakhiri dengan penggilap enamel, yang melicinkan semua kekasaran dan kekasaran lapisan permukaan gigi.

Cara merawat radang dan gusi berdarah?

Terapi tempatan untuk lesi periodontal catarrhal, hypertrophic dan ulcerative menyediakan rancangan terapi berikut:

  • kebersihan rongga mulut;
  • membersihkan gigi palsu;
  • terapi vitamin dengan penekanan pengambilan vitamin C, P, A dan E;
  • penyekat saraf trigeminal dengan cara novocaine dan lidocaine;
  • penggunaan agen antiseptik, anti-radang dan keratoplastik;
  • pengenalan hormon kortikosteroid ke ruang periodontal;
  • prosedur fizikal dan urut gusi;
  • pembetulan ortopedik mengenai sifat penutup gigi;
  • cryodestruction dan electrocoagulation kawasan patologi gusi;
  • campur tangan pembedahan, yang digunakan dalam kes yang luar biasa.

Rawatan am

Terapi ubat sistemik untuk gingivitis, sebagai peraturan, digunakan untuk keradangan ulseratif-nekrotik. Dalam kes seperti itu, rawatan bertujuan untuk menghilangkan manifestasi utama keracunan badan, melegakan kesakitan dan menghilangkan pesakit..

Terapi konservatif terutamanya dijalankan melalui antibiotik, antihistamin, analgesik dan agen pemulihan. Dalam setiap kes, pengambilan ubat mestilah wajar dan sistematik..

Prognosis perjalanan gingivitis, disertai dengan gusi berdarah, sangat baik. Rawatan tempatan dan umum yang tepat pada masanya memastikan pemulihan pesakit yang cepat dan lengkap.

Mengapa gusi berdarah dan apa yang harus dilakukan mengenainya

Gusi berdarah tidak boleh diabaikan. Ia boleh menjadi gejala masalah kesihatan yang serius dan pertanda kehilangan gigi..

Mengapa gusi berdarah?

Gigi kelihatan kuat, dan gusi boleh dipercayai. Sebenarnya, mereka mempunyai beberapa musuh, yang mana satu pun boleh menyebabkan masalah pada rongga mulut. Penyebab gusi berdarah yang paling biasa adalah:

  1. Kalkulus pergigian. Sekiranya plak tidak dikeluarkan dengan kerap, termasuk dengan bantuan doktor gigi, hari demi hari ia akan menjadi lebih tebal dan lebih keras dan suatu hari ia akan berubah menjadi tartar penuh. Bakteria yang tinggal di dalamnya adalah penyebab utama radang gusi. Dan pendarahan ketika menggosok gigi atau menggunakan benang gigi adalah gejala pertama penyakit ini..
  2. Gosok gigi terlalu kuat. Berus dengan kekerasan yang tidak sesuai atau, misalnya, flos yang tidak tepat boleh merosakkan gusi dan menyebabkan sedikit pendarahan. Ngomong-ngomong, jangkitan dapat diperkenalkan melalui goresan seperti itu, yang akan memprovokasi kemunculan busa merah jambu..
  3. Kekurangan vitamin. Vitamin mempengaruhi keadaan saluran darah (kekuatan dindingnya) dan pembekuan darah. Dalam beberapa kes, dengan kekurangan vitamin, dinding vaskular menjadi lebih tipis, dan oleh itu pendarahan dapat menyebabkan, bahkan sedikit kesan pada gigi atau gusi. Nasib baik, dengan pemakanan yang baik, anda tidak mungkin menghadapi masalah seperti itu..
  4. Diabetes (keadaan pra-diabetes). Gangguan hormon ini antara lain menjadikan gusi kurang tahan terhadap jangkitan. Oleh itu, pesakit kencing manis perlu sangat menjaga kebersihan mulut..
  5. Mengandung atau mengambil pil perancang hormon tertentu. Perubahan latar belakang hormon Estrogen dan progestin sekali lagi mempengaruhi keadaan tisu gusi: ia membengkak dengan lebih mudah, menjadi lebih longgar dan, akibatnya, kurang tahan terhadap kerosakan.
  6. Pemasangan prostesis yang sangat tegar. Prostesis gigi adalah salah satu penyebab gingivitis yang paling biasa. Sekiranya anda mempunyai pembinaan ortopedik di mulut anda, prosedur kebersihan harus dilakukan secara menyeluruh dan teratur..
  7. Penyakit dalaman. Darah pada berus gigi boleh menjadi gejala penyakit yang jauh lebih tidak menyenangkan daripada radang gusi. Khususnya, ini adalah bagaimana gangguan pembekuan darah, gastritis, sirosis hati dan juga HIV menampakkan diri. Tetapi kami harap ini bukan masalah anda..

Adakah mungkin untuk tidak memperhatikan gusi berdarah

Tidak. Walaupun anda yakin 100% bahawa anda tidak mengalami gangguan dalaman yang benar-benar tidak menyenangkan, busa merah jambu tidak boleh diabaikan..

Pertama, gingivitis adalah berbahaya. Walaupun gusi boleh bengkak, merah, dan mudah berdarah ketika menggosok gigi, biasanya gusi tidak menyakitkan, dan oleh itu gingivitis tidak dianggap serius. Sementara itu, keradangan yang disebabkan oleh bakteria berkembang, menyebabkan bau mulut berterusan, dan kemudian berkembang menjadi bentuk periodontitis yang lebih kompleks. Dan ini sudah menjadi keradangan periodontium - tisu gusi yang memegang gigi secara langsung. Gusi yang rosak surut, gigi mula kendur, dan kemudian jatuh.

Inilah rupa gingivitis / PerioPeak.com

Kedua, bakteria di mulut membiak dan boleh memasuki aliran darah. Dari mana mereka menyerang bukan sahaja rongga mulut, tetapi juga organ dalaman. Gangguan pencernaan, peningkatan risiko strok atau serangan jantung, masalah dengan pankreas - anda memerlukannya?

Cara merawat gusi berdarah

Pilihan terbaik adalah dengan membawa rahang ke doktor gigi. Ubat ini cukup mahir untuk mengetahui dengan cepat mengapa gusi berdarah..

Sekiranya masalahnya adalah gigi semata-mata, doktor gigi akan membersihkan rongga mulut, membetulkan kedudukan gigi palsu (jika ada), memberitahu anda bagaimana melegakan keradangan dan jenis sikat gigi dan tampal yang harus anda gunakan.

Sekiranya kekurangan vitamin harus disalahkan, pakar akan mencadangkan suplemen vitamin yang paling berkesan (dengan mengambil kira usia, jantina, tekanan), yang akan memperbaiki bukan sahaja gigi, tetapi juga tubuh secara keseluruhan..

Sekiranya disyaki penyebab hormon dan penyakit dalaman, doktor gigi akan menghantar konsultasi dengan ahli terapi, dan dia akan memberikan rujukan untuk semua ujian dan pemeriksaan yang diperlukan..

Apa yang boleh dilakukan sekarang

Makan ais krim atau minum air sejuk. Selsema akan menyekat saluran darah, mengurangkan kadar penyebaran kemungkinan jangkitan, dan kemungkinan besar menghentikan pendarahan. Anda boleh melekatkan kain kasa yang dicelupkan ke dalam air ais ke gusi.

Cuba bilas mulut anda dengan bilasan gigi atau sapukan gel gigi ke gusi anda..

Jangan gunakan larutan alkohol dan garam: dengan keradangan gusi, ia hanya memburukkan keadaan.

Tetapi berhati-hatilah dengan dana nenek! Doktor gigi bercanda dengan marah bahawa resipi rakyat adalah kaedah terbaik untuk melegakan simptom sementara dan memburukkan lagi masalah. Contohnya, kumur yang terkenal dengan chamomile atau eucalyptus pada mulanya akan membantu menghilangkan pendarahan akibat tanin. Tetapi dalam jangka panjang, tanin yang sama akan mempercepat pemendapan tartar Makanan dan Kebiasaan dengan semua akibatnya..

Cara menghentikan gusi berdarah

  1. Gosok gigi sekurang-kurangnya dua kali sehari. Berus mestilah sederhana keras atau lembut.
  2. Lawati doktor gigi anda setiap enam bulan dan ikuti cadangannya.
  3. Seimbangkan diet anda dan kurangkan gula.
  4. Berhenti minum dan merokok. Tembakau dan alkohol juga menjengkelkan mukosa mulut dan mengurangkan imuniti tempatan, yang bermaksud bahawa gusi mungkin berdarah lebih kerap daripada yang kita mahukan..

Artikel Mengenai Aterosklerosis